(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 31  شهريور 1389- شماره 19746

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نخست وزير سابق ايتاليا در ديدار آهني: ايران راهبرد صحيحي در موضوع هسته اي اتخاذ كرده است
رئيس جمهور فهرست 53 زن آمريكايي منتظر اعدام را اعلام كرد
قائم مقام وزير خارجه تانزانيا: به تجربيات ايران در بخش هاي مختلف نيازمنديم
يك ميليون شكوفه در كلاس اول
جشن عاطفه ها 8 مهر برگزار مي شود
احمدي نژاد در ديدار با سردبيران روزنامه هاي آمريكايي: غرب راهي جز گفت وگو با ايران ندارد
با اكثريت آراي شوراي شهر شهردار اروميه عزل شد
فرمانده دوران دفاع مقدس و روزنامه نگار كرمانشاهي به لقاءالله پيوست
معاون اول رئيس جمهور: واسطه ها به محصول مركبات شمال ضربه مي زنند
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس: واردات بي رويه صنعت تراكتورسازي را تهديد مي كند
وزير آموزش و پرورش: كتاب هاي درسي تغييرمي كند
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي كشور:
سهم ايران از كشتيراني در درياي خزر تا 50درصد قابل افزايش است
اخبار ادبي و هنري



نخست وزير سابق ايتاليا در ديدار آهني: ايران راهبرد صحيحي در موضوع هسته اي اتخاذ كرده است

نخست وزير سابق ايتاليا گفت ايران راهبرد صحيحي را اتخاذ كرده و با انتشار بيانيه تهران، افكار عمومي را تحت الشعاع قرار داد.
رومانو پرودي نخست وزير سابق ايتاليا كه براي ديداري غيررسمي در تهران به سر مي برد روز يكشنبه با علي آهني معاون اروپاي وزارت امور خارجه، ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار آهني با اشاره به گسترش روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي بين ايران و ايتاليا در دوران نخست وزيري پرودي بر اهميت و ضرورت حفظ و توسعه مناسبات فيمابين تاكيد كرد.
نخست وزير سابق ايتاليا ضمن اشاره به روابط ديرينه و خوب بين دو كشور اظهار داشت: روابط ايران و ايتاليا از ديرباز تاكنون در بستر مناسبي قرار داشته و مي تواند يك الگو باشد.
در اين ديدار همچنين دو طرف مسائل مورد علاقه منطقه اي و بين المللي را نيز مورد بحث و گفت وگو قرار دادند.
معاون اروپاي وزارت خارجه كشورمان با تشريح ابعاد صلح آميز برنامه هسته اي و حقوق مسلم جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد كه دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي جزو افتخارات ملي ما است و هرگز از آن چشم پوشي نخواهيم كرد.
در همين رابطه پرودي اظهار داشت: حق استفاده از تكنولوژي صلح آميز هسته اي مورد شناسايي همگان است و هيچ كشوري نمي تواند آن را انكار كند.
وي افزود: شما راهبرد صحيحي را اتخاذ كرديد و با انتشار بيانيه تهران و توافق با كشورهاي برزيل و تركيه زمينه همكاري هاي هر چه بيشتر را فراهم كرده و افكار عمومي را تحت الشعاع خود قرار داديد.
پرودي در تاريخ 28 شهريور در محل دانشكده روابط بين الملل وزارت امور خارجه در جمع اساتيد، دانشجويان و علاقمندان سخناني را در خصوص آينده اتحاديه اروپا ايراد كرد و به سؤالات حاضرين در اين خصوص پاسخ داد.


 



در پاسخ به جوسازي رسانه ها و محافل غربي عليه ايران
رئيس جمهور فهرست 53 زن آمريكايي منتظر اعدام را اعلام كرد

رئيس جمهور كشورمان در ادامه سفرش به نيويورك ضمن مصاحبه با تعدادي از رسانه هاي آمريكايي با چند تن از مقامات كشورهاي مختلف جهان ديدار و گفت وگو كرد.
احمدي نژاد در مصاحبه با شبكه تلويزيوني «پي بي اس» آمريكا با اشاره به فهرست 53 زن آمريكايي منتظر اعدام در اين كشور گفت: اسامي اين افراد را منتشر كنيد شايد در اينجا هم كمپيني براي حمايت از آنان تشكيل شود. وي خطاب به مجري اين شبكه آمريكايي كه مدام درباره پرونده سكينه محمدي (متهم به قتل شوهرش) مي پرسيد گفت: در حال حاضر 53 زن در آمريكا در انتظار اعدام هستند ولي هيچ حرفي درباره آنها زده نمي شود. رئيس جمهور افزود: در برخي جاها از جمله كشورهايي كه با آمريكا خيلي دوست و صميمي هستند با شمشير سر قطع مي كنند و اين در حالي است كه خانم كلينتون موضع گيري نمي كند. به عنوان نمونه، تروريستي در مقابل مأموران مسلح آمريكا در عراق با شمشير سر 20 نفر را مي برد اما خانم كلينتون چيزي نمي گويد و ناراحت نمي شود و وجدانش به درد نمي آيد.
حرفهاي كلينتون
شبيه كودكان ابتدايي است
احمدي نژاد در خصوص اظهارات هيلاري كلينتون مبني بر اينكه ايران به سمت ديكتاتوري نظامي حركت مي كند، اظهار داشت: نمي دانم چه كسي به آمريكايي ها اطلاعات غلط مي دهد؟ ملت ايران با 75 ميليون نفر ملتي متمدن است. آيا ملت ايران مي پذيرد كه در ايران ديكتاتوري باشد؟ اين توهين به ملت ايران است.
وي تصريح كرد: سپاه و ارتش متعلق به ملت ايران و فرزندان اين ملت هستند.
رئيس جمهور كشورمان اظهارات كلينتون را شبيه حرف هاي كودكان ابتدايي خواند.
احمدي نژاد به اختلاف نظرات هيلاري كلينتون و اوباما در زمينه سياست خارجي قبل از انتخابات رياست جمهوري در اين كشور اشاره كرد و گفت: خانم كلينتون در تبليغات يك سياست خارجي را اعلام مي كرد و اوباما يك چيز ديگر. اين عجيب نيست كه كلينتون وزير خارجه دولت اوباما شد؟
وي با اشاره به اعلام آمادگي اش براي مناظره با اوباما، اظهار داشت: بارها گفته ايم كه سياست آمريكا در افغانستان اشتباه است.
چارلي رز خبرنگار آمريكايي درباره ادعاي آمريكايي ها مبني بر دخالت ايران در امور داخلي عراق سؤال كرد كه احمدي نژاد گفت: اگر بخواهيم پرونده ها را بيرون بياوريم و تاريخ را بررسي كنيم آمريكا بيشتر ضرر مي كند.
توني بلر بايد محاكمه شود
رئيس جمهور كشورمان درباره اظهارات اخير توني بلرعليه ايران، خاطرنشان كرد: توني بلر بايد محاكمه شود حالا به جاي محاكمه شدن، اظهارنظر مي كند؟
وي گفت: كساني كه در عراق جنگ به راه انداختند و يك ميليون نفر كشته و زخمي شدند كجا هستند؟ اگر يك بار محاكمه شوند كسي ديگر جرأت نمي كند.
رئيس جمهور كشورمان همچنين روابط تهران و بغداد را خوب توصيف كرد و افزود: ايران و عراق دوستان يكديگرند. وي با اشاره به اشتراكات فرهنگي و ديني و... ايران و عراق، اظهار داشت: ناامني در عراق به نفع و ضرر كيست؟ آيا نيروهاي نظامي ايران در كنار مرزهاي آمريكا هستند يا نيروهاي آمريكايي در كنار مرزهاي ايران؟ احمدي نژاد با طرح اين سؤال كه مشكل ايران و آمريكا چيست؟ گفت: آيا ما آمريكا را تحريم كرده و قطعنامه عليه آن تصويب كرديم؟
ملت ايران نيازي به توصيه هاي كلينتون ندارد
چارلي رز به ادعاي آمريكايي ها مبني بر نقض حقوق بشر در ايران اشاره كرد كه احمدي نژاد در اين خصوص گفت: دولت آمريكا ادعاهايي را مطرح مي كند كه اگر ادعايش درست باشد ما مي پذيريم.
احمدي نژاد رفتارهاي دوگانه آمريكا در موضوع حقوق بشر را مورد اشاره قرار داد و افزود: خبرنگاران آمريكايي به راحتي مي توانند با من مصاحبه كنند ولي اين فرصت به خبرنگاران ايراني داده نمي شود.
وي با اشاره به اينكه ملت ايران بزرگ و آگاه است و خودش تشخيص مي دهد چه كار كند، افزود: مردم ايران به توصيه هاي خانم كلينتون نيازي ندارند.
در پايان اين مصاحبه احمدي نژاد فهرست 53 نفر زني كه قرار است در آمريكا اعدام شوند را به او داد و گفت: اسامي آنها را منتشر كنيد شايد در اين جا هم يك كمپين براي حمايت از آنان تشكيل شود.
هرگز رژيم صهيونيستي را
به رسميت نمي شناسيم
رئيس جمهور در ديدار 70 تن از شخصيت هاي اسلامي آمريكا نيز گفت:
ملت ايران هرگز رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي شناسد.
به گزارش فارس اين اظهارات احمدي نژاد با تشويق و صلوات حاضران در جلسه روبرو شد.
اختلافي نيست
وي همچنين وجود اختلاف و نگراني در كشور را رد كرد و گفت: اختلافي بين توده ها و رهبري در ايران وجود ندارد و امروز ملت ايران متحدتر از گذشته است.اگر اختلاف وجود داشت دشمنان در حمله به ايران يك لحظه هم ترديد نمي كردند.
وي با طرح اين پرسش كه آيا دشمنان از سلاح ما مي ترسند، پاسخ داد: ما كه سلاح نداريم آنها از وحدت ما مي ترسند.
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود به موضوع سكينه محمدي اشاره كرد و گفت: در گوگل 3 ميليون و 700 هزار صفحه راجع به اين خانم مطلب وجود دارد اما در مورد ترزا لوئيس تبعه آمريكايي كه قرار است 3 روز ديگر در ويرجينيا اعدام شود، هيچ خبري نيست. اگر زني در آمريكا شوهرش را بكشد و متهم به قتل شود، اشكالي ندارد.
وضعيت حقوق بشر در آمريكا
احمدي نژاد در ادامه با بيان اينكه در ايران هيچ كس به خاطر اظهارنظر از شغلش اخراج نمي شود، خطاب به مقامات آمريكايي گفت: شما در كاخ سفيد خانمي كه 50 سال خدمت كرده به خاطر يك كلمه 50 سال خدمتش را ناديده گرفته و آن را اخراج كرديد.
براندازان در ايران آزادانه مي چرخند
وي با بيان اينكه در ايران كجا حقوق بشر وجود ندارد، افزود: افرادي كه در براندازي شركت و با دشمن همكاري كردند در حال حاضر آزادانه مي چرخند.
رئيس جمهور كشورمان با اشاره به حجم بالاي زندانيان در آمريكا اظهار داشت: بيشترين زنداني در دنيا در آمريكاست و اين در حالي است كه شعار حقوق بشر آنها گوش فلك را كر كرده است.
وي با بيان اينكه رسانه ها فعلا در دست آنها است، گفت: انشاءالله اين رسانه ها هم خواهد شكست.
رئيس جمهور كشورمان در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به يكي از حاضران، با بيان اينكه ما (ايران) در حمايت از مردم فلسطين، لبنان و ساير ملت ها به عنوان وظيفه اسلامي و انساني جدي هستيم، خاطرنشان كرد: به همين خاطر ناراحتند اگر ما جزء بلوك آمريكا بوديم همانطور كه در دوران شاه چنين بود، از ما حمايت مي كردند.
فعاليت 24 ساعته دو شبكه فارسي زبان عليه ايران
رئيس جمهور با اشاره به اقدامات دشمنان و توطئه هاي آنها عليه ملت ايران اظهار داشت: در انتخابات سال گذشته حداقل 2 شبكه تلويزيوني فارسي زبان راه اندازي شد. يكي در انگلستان و ديگري در آمريكا و هر دوي اين شبكه ها 24 ساعته عليه يك ملت كار مي كنند اما تا امروز شكست خوردند و بدانيد به لطف خدا تا آخر شكست خواهند خورد.
احمدي نژاد تشكيل دولت يهود را برابر با يك و نيم ميليون آواره جديد عنوان كرد و افزود: هركس پاي آن را امضا كند به يك و نيم ميليون انسان خيانت كرده است. ما طرفدار صلح هستيم اما صلح پايدار و اگر ريشه مشكل شناخته نشود، مشكل حل نخواهد شد.
وي با اشاره به طرح هاي ارائه شده در قضيه فلسطين پرسيد چرا اين طرح ها موفق نشد چون حق ملت فلسطين ناديده گرفته شد. بگذاريد ملت فلسطين خودش تصميم بگيرد.
ديدار بانخست وزير يونان
رئيس جمهور كشورمان كه براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك به سر مي برد، همچنين در ديدار «جرج پاپاندرئو» نخست وزير يونان با اشاره به اينكه دو كشور از روابط رو به رشد و مناسبي برخوردار هستند، گفت: جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديت و مانعي براي ارتقاء سطح مناسبات و همكاري هاي دو كشور در بخش هاي گوناگون ندارد.
احمدي نژاد در ادامه با تاكيد بر ضرورت ايجاد امنيت و ثبات در منطقه خاورميانه اظهار داشت: ايران از وجود برخي ناامني ها در منطقه و جهان ناراحت بوده و بعضا از اين ناامني ها آسيب ديده است. بي ترديد بروز ناامني، صلح، ثبات و روند توسعه منطقه و جهان را متاثر مي كند و همه كشورها از آن آسيب مي بينند.
وي با تاكيد بر اينكه ملت ايران به دنبال ايجاد صلح و امنيت پايدار است، اظهار داشت: ملت ايران با توجه به هشت سال جنگ تحميلي كه قدرت هاي زورگو عليه ملت ايران به راه انداختند، معناي صلح را به خوبي درك مي كند و از اين رو به دنبال ايجاد صلح و امنيت پايدار است. البته بايد مراقب بود كساني با نام و ماسك صلح به دنبال ايجاد سلطه گري نباشند.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اوضاع فلسطين اشغالي گفت: امروز موضوع فلسطين مسئله اول جهان است و البته از پيچيده ترين موضوعات به شمار مي رود. معتقديم در خصوص حل مشكل فلسطين بايد ملت فلسطين تصميم بگيرد. بي ترديد اگر در حل يك مشكل به عامل اصلي آن مشكل توجه نشود، نسخه اي كه پيچيده خواهد شد اثربخشي نخواهد داشت. اينكه علي رغم اجراي طرح ها و برنامه ها و مذاكرات مختلف هنوز مشكل اين مسئله حل نشده، براي اين است كه به ريشه هاي اصلي آن بي توجهي شده است.
احمدي نژاد تصريح كرد: زمان آن فرا رسيده كه دولت آمريكا و برخي از دولت هاي غربي مواضع گذشته خود نسبت به موضوع فلسطين را اصلاح كرده و براي ملت فلسطين نيز حقي قائل شوند تا راه براي حل مشكلات باز شود.
رئيس جمهور كشورمان همچنين با نخست وزير سنت وين سنت ديدار كرد و درباره مسائل مختلف رايزني كرد.
رايزني هاي متكي در نيويورك
وزيرخارجه كشورمان نيز روز دوشنبه به وقت نيويورك با برخي از همتايان خود به رايزني و گفت وگو پرداخت.
منوچهر متكي با «شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان» وزير خارجه امارات متحده عربي، «چوكه هواتگا» وزير امورخارجه بوليوي، «برونو رودريگرز پاريا» وزير امور خارجه كوبا و همچنين وزيرخارجه آفريقاي مركزي در خصوص گسترش مناسبات دو جانبه، مسائل منطقه اي و بين المللي بحث و تبادل نظر كرد.
پاسخ منفي گل به پرز
عبدالله گل رئيس جمهور تركيه كه براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك سفر كرده از درخواست شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي براي ملاقات با وي امتناع كرد و با او ديدار نكرد.
روابط تركيه و رژيم صهيونيستي مدتي است رو به تيرگي نهاده است.

 



قائم مقام وزير خارجه تانزانيا: به تجربيات ايران در بخش هاي مختلف نيازمنديم

قائم مقام وزير خارجه تانزانيا تحريمهاي اعمال شده بر ايران در ارتباط با موضوع هسته اي را محكوم كرد.
«علي سيف ايدي» قائم مقام وزير خارجه تانزانيا در گفت وگو با مهر ضمن اشاره به پيشينه طولاني روابط كشورش با ايران گفت: ما روابط اقتصادي و سياسي رو به گسترشي با ايران داريم.
وي خاطرنشان كرد: تاكنون روابط ايران و تانزانيا بر همكاريهاي اقتصادي استوار بوده اما طي سالهاي اخير دو كشور كوشيده اند اين روابط را در عرصه هاي ديگري نيز مانند همكاريهاي سياسي متمركز كنند.
قائم مقام وزير خارجه تانزانيا تجارب ايران در زمينه هاي مختلف از جمله كشاورزي و صنعت را ستود و يادآور شد: ما خواهان استفاده از تجربيات ايران بويژه در زمينه كشاورزي بوده و خواهان كمك گرفتن از اين كشور براي پيشرفت و توسعه كشاورزيمان هستيم.
به گفته اين مقام تانزانيايي روابط ايران و اين كشور در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي شاهد پيشرفتهاي قابل توجهي بوده است و اميد مي رود كه اين همكاريها در آينده نيز ادامه يافته و توسعه يابد.
وي از كشورش بعنوان يكي از حاميان دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي نام برده و خاطرنشان كرد: ما مخالف هرگونه تحريم هستيم زيرا تحريم ها هميشه به زيان مردم و زنان و كودكان كشورها بوده اند از اين رو اينگونه تحريمها را محكوم مي كنيم.
ايدي گفت: آنچه كه مسلم است هيچ كشوري حق استفاده نظامي از انرژي هسته اي و ساخت سلاح كشتار جمعي را ندارد و همه كشورهاي عضو سازمان ملل بايد به اين موضوع توجه كامل داشته باشند.

 



يك ميليون شكوفه در كلاس اول

آغاز سال تحصيلي يك ميليون و 100 هزار كلاس اولي و جشن شكوفه ها امروز با حضور وزير آموزش و پرورش در دبستان شهدا برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي آموزش و پرورش «جشن شكوفه ها» با حضور دانش آموزان كلاس اولي در دبستان هاي سراسر كشور برگزار مي شود.
اين مراسم در تهران به صورت نمادين و با حضور وزير آموزش و پرورش در دبستان شهدا واقع در منطقه 5 برگزار مي شود.
حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش، در اين رابطه اظهار داشت: امسال شروع سال تحصيلي دانش آموزان بسيار متفاوت خواهد بود و با آغاز فعاليت رسمي 8 هزار مجتمع «ترنم ولايت» در روستاهاي كشور اولين گام جهت عدالت آموزشي كه يكي از ابعاد تحول بنيادين آموزش و پرورش است، برداشته مي شود.
به گفته حاجي بابايي، با آغاز فعاليت مجتمع هاي «ترنم ولايت» از سال تحصيلي آينده شاهد رقابت علمي دانش آموزان شهري و روستايي خواهيم بود.
وي اضافه كرد: امسال همچنين 70 هزار نيروي استخدامي به آموزش و پرورش وارد مي شوند كه 40 هزار نفر از طريق آزمون به استخدام وزارتخانه درآمدند و 26 هزار نفر نيروي حق التدريسي نيز به نيروهاي رسمي تغيير وضعيت دادند.
وزير آموزش و پرورش در خاتمه خاطرنشان كرد: با حضور اين نيروها كه يكي از محورهاي تحول بنيادين آموزش و پرورش است، شاهد تحولات بسيار خوبي در آموزش و پرورش خواهيم بود.

 



جشن عاطفه ها 8 مهر برگزار مي شود

جشن عاطفه ها پنج شنبه 8 مهر با نواختن زنگ عاطفه ها در مدارس در سراسر كشور برگزار مي شود.
سعيد ستاري، معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام خميني(ره) با اشاره به اينكه در جشن عاطفه هاي امسال 15 هزار پايگاه اصلي آماده جمع آوري كمك هاي مردمي هستند، اظهار داشت: علاوه بر اين پايگاه ها، مدارس ابتدايي و راهنمايي آمادگي دارند تا كمك هاي دانش آموزان و هموطنان را جمع آوري كنند.
وي ادامه داد: همزمان با نواخته شدن زنگ عاطفه ها در سراسر كشور، كمك هاي مردمي جمع آوري شده و در كوتاهترين زمان ممكن به دست دانش آموزان نيازمند و شناسايي شده مي رسد.
ستاري از همكاري وزارت آموزش و پرورش و سازمان بسيج مستضعفين در جشن عاطفه ها قدرداني كرد و افزود: طبق برنامه ريزي صورت گرفته در جشن عاطفه هاي امسال، وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان بسيج مستضعفين حضور خواهند داشت.
معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام خميني(ره) اضافه كرد: پيش بيني مي شود براساس ظرفيت هاي موجود و ابتكارات مجموعه امداد بيش از 10 ميليارد تومان كمك براي دانش آموزان نيازمند و محروم جمع آوري شود.
وي همچنين از شناسايي دانش آموزان نيازمند و محروم توسط انجمن اوليا و مربيان خبر داد و گفت: طبق توافق صورت گرفته بين وزارت آموزش و پرورش و كميته امداد امام خميني(ره) كمك ها به سرعت بين دانش آموزان مناطق محروم كشور توزيع مي شود.

 



احمدي نژاد در ديدار با سردبيران روزنامه هاي آمريكايي: غرب راهي جز گفت وگو با ايران ندارد

رئيس جمهور كشورمان در ملاقات با سردبيران روزنامه هاي آمريكايي ضمن تاكيد بر بي تاثير بودن تحريم هاي اعمال شده عليه ايران، تاكيد كرد غرب راهي جز گفت وگو با ايران ندارد.
به گزارش حسام الدين برومند- خبرنگار اعزامي كيهان به نيويورك- دكتر محمود احمدي نژاد ساعت هفت و 30 دقيقه صبح ديروز- به وقت محلي- با سردبيران روزنامه هاي آمريكايي در يك صبحانه كاري، ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار، يكي از حاضران پرسيد؛ شما براي فلسطين راه حل رفراندوم را مطرح مي كنيد، منتقدان شما در دانشگاه ها و رهبران جريان سبز هم خواهان برگزاري رفراندوم هستند، نظر شما دراين باره چيست؟
رئيس جمهور كشورمان در پاسخ به اين سوال گفت: سال گذشته در ايران رفراندوم برگزار شد و من اعلام كردم اين انتخابات در واقع يك رفراندوم است.
مردم نظرات افراد مختلف را شنيدند و نماينده خود را انتخاب كردند. احمدي نژاد در پاسخ به سوال يكي از سردبيران مبني بر اينكه چرا زندانيان سياسي را آزاد نمي كنيد، گفت: هيچكدام از رهبران جنبش سبز در زندان وجود ندارد و كسي بدون دستور قضايي در زندان نيست. قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران آزاد و مستقل است و تحت نظر من نيست.
رئيس جمهور كشورمان در پاسخ به سوالي درباره نقش وزارت اطلاعات در دستگيري ها گفت: وزارت اطلاعات در اين موضوع تابع قوه قضائيه است و سر خود عمل نمي كند.
يكي ديگر از سردبيران آمريكايي درباره موضوع فلسطين و آينده آن سوال كرد كه رئيس جمهور اينگونه پاسخ داد: ما در مورد فلسطين همواره تاكيد كرده ايم، مردم فلسطين خودشان بايد تصميم بگيرند و معتقديم راهي جز صلح وجود ندارد. مردم فلسطين يك بار به طور آزاد نمايندگان خود را انتخاب كردند اما آمريكا به راي آنها احترام نگذاشت. امروز هم در غزه مردم از آب و غذا و دارو محروم هستند.
رئيس جمهور كشورمان در پاسخ به سوالي درباره تحريم هاي غرب عليه ايران گفت: 30 سال است كه ايران را تحريم كرده اند. وقتي صدام به ايران حمله كرد، ايران تحريم شد اما كشور ما امروز بسيار پيشرفته تر و آبادتر از گذشته است. اينها نشان مي دهد تحريم ها ناكارآمد بوده و بي تاثير است. وي با اشاره به مناسبات اقتصادي ايران و اروپا حجم اين رابطه را 23 ميليارددلار اعلام كرده و افزود: حتي اگر اين مبادله كاملاً قطع شود، لطمه اي به اقتصاد ايران وارد نخواهد شد.
احمدي نژاد در پاسخ به سوالي مبني بر وجود مشكلات اقتصادي و گراني در ايران گفت؛ مشكلات اقتصادي و گراني در همه جاي دنيا وجود دارد و طبيعي است كه بخشي از آن در ايران هم مشاهده شود اما اين بحران در ايران بسيار كمتر از آمريكاست.
وي راه حل برون رفت از اين مشكلات را اصلاح مناسبات ظالمانه اقتصادي دانست و تاكيد كرد: امروز در آمريكا مشكلات اقتصادي زياد است.
80 درصد ثروت در اختيار 10 درصد افراد قرار دارد و كسري بودجه اين كشور 1400 ميليارددلار است.
وي درباره ايران و مشكلات اقتصادي آن گفت: اما درباره مشكلات اقتصادي ايران بايد بگويم، اينها به ديگران برمي گردد. كساني كه 150 سال نفت ما را بردند و هشت سال جنگ را به ما تحميل كردند و ريشه همه اينها در نظام سرمايه داري است.
وي در ادامه تصريح كرد در مواجهه غرب با ايران، غرب راهي جز گفت وگو با ايران ندارد.
رئيس جمهور درخصوص تهديدات رژيم اسرائيل گفت: رژيم صهيونيستي خيلي كوچك است و در مناسبات ما جايي ندارد. اين رژيم موجوديت مستقلي ندارد و بدون اجازه آمريكا كاري نمي كند.

 



با اكثريت آراي شوراي شهر شهردار اروميه عزل شد

اروميه-خبرنگاركيهان:
اعضاي شوراي اسلامي شهر اروميه به اتفاق آرا شهردار اروميه را عزل و سرپرست جديد شهرداري را انتخاب كردند.
رئيس شوراي اسلامي اروميه دراين باره به خبرنگار ما گفت: مصوبات جا مانده و تاخير چند ساله براي اجراي برخي از مصوبات و پروژه ها و نيز زمين ماندن برخي از پروژه هاي مهم در اجرا از جمله پل غيرهمسطح 14 شهيد-فرهنگسراي قرآن و عترت موجب اين استيضاح شد.
پرويز جايلي با اشاره به اينكه بخشي از عملكرد آقاي بازيان قابل تقدير بود افزود: اين تقدير شامل همه كارهاي ايشان نمي شود.ابراهيم بازيان نيز به خبرنگاران گفت: شورا از من تعهد خدمت مي خواست اما حاضر نبود به ادامه مديريت من تعهد بدهد.وي با اشاره به دستاوردهاي شهرداري اروميه در چند سال اخير و تشويق رئيس جمهور، مردم و ميهمانان شهر گفت: در اين مدت مديريت مبتني بر اصول گرايي در شهرداري اروميه عامل خدمات بود و به اين امر افتخار مي كنم.
بازيان با اعلام پايان كار اجرايي خود در شهرداري گفت: من در اين مدت حرمت شكني- منافع فردي و دخالت در امور شهرداري را نپذيرفتم و مصوبات را برحسب امكانات پي گيري كرده ام.

 



فرمانده دوران دفاع مقدس و روزنامه نگار كرمانشاهي به لقاءالله پيوست

كرمانشاه - خبرنگار كيهان:
سرتيپ پاسدار محمدعلي دريابار از فرماندهان دوران دفاع مقدس بر اثر سانحه رانندگي به لقاءالله پيوست.
مرحوم دريابار كه به همراه همسر و دو فرزند و دامادش با يك دستگاه سواري پژو عازم شهرستان سنندج بود صبح دوشنبه در سه راهي دهگلان به سنندج با يك دستگاه تريلي برخورد كرد كه بر اثر آن سرتيپ پاسدار دريابار و دخترش در دم فوت كردند و همسر، پسر و دامادش به علت جراحات وارده به بيمارستان سنندج اعزام شدند.
يكي از نزديكان مرحوم دريابار در گفت وگو با خبرنگار كيهان اظهار داشت: همسر سرتيپ پاسدار دريابار طي دو مرحله عمل جراحي در وضعيت نامطلوبي به سرمي برد و پسر وي نيز در حالت كما قرار دارد و داماد مرحوم دريابار از ناحيه گردن دچار مصدوميت شديد شده است. دبيري گفت: مراسم تشييع و خاكسپاري سرتيپ پاسدار محمدعلي دريابار و دخترش پنجشنبه از مقابل مسجد نواب كرمانشاه به سمت باغ فردوس برگزار مي شود.
شايان ذكر است كه سمت هاي مرحوم دريابار در دوران دفاع مقدس فرمانده يگان ضدزره سپاه پاسداران در عمليات غرورآفرين مرصاد و پس از جنگ تحميلي فرمانده پادگان شهيد ثابت خواه گيلانغرب، فرماندهي پادگان امام حسن مجتبي (ع) و فرماندهي پادگان امامت بود.
گفتني است سرتيپ پاسدار محمدعلي دريابار صاحب امتياز و مدير مسئول روزنامه محلي دريابار بود كه طي فعاليت روزنامه نگاري اش خدمات شاياني را در راستاي توسعه و آباداني استان كرمانشاه از خود به يادگار گذاشت.

 



معاون اول رئيس جمهور: واسطه ها به محصول مركبات شمال ضربه مي زنند

معاون اول رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه در جدال هاي سياسي تنها مردم متضرر مي شوند، گفت: از هفته آينده صداي بلند اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها به گوش مردم مي رسد.
به گزارش فارس از بهشهر، محمدرضا رحيمي در آئين افتتاح كارخانه فولاد در بندر اميرآباد بهشهر با بيان اينكه كشور بايد با توجه به موقعيت جهاني در مسير رشد و توسعه قرار گيرد، اظهار داشت:امور سياسي كه باعث جدايي ما از هم مي شود، نغمه اي شوم در كشور است و در جدال هاي سياسي تنها مردم متضرر مي شوند.
وي با اشاره به اينكه براساس طراحي هاي صورت گرفته ظرفيت توليد فولاد در كشور 20 ميليون تن است يادآور شد: نياز كشور در زمينه توليد فولاد در زمينه اي كه اشباع شود مي تواند زمينه صادرات در اين بخش را نيز فراهم كند.
رحيمي با اشاره به اينكه بحث كشاورزي در مازندران مي تواند با همياري و كمك مردم و مسئولان اين استان به خوبي مديريت شود، يادآور شد: هم اكنون در كشور 600هزار تن كمبود برنج براي مصرف مردم وجود دارد كه اگر مازندران بتواند تضمين توليد اين ميزان برنج را به كشور بدهد، دولت نيز تضمين خريد آن را اعلام مي كند.
وي با تاكيد بر اينكه ما در كشور با ظرفيت هاي موجود در استان هاي شمالي مي توانيم صادركننده برنج باشيم، گفت: هزينه زيادي كه براي زهكشي زمين هاي زيرآب رفته در استان مازندران نياز است بايد مهيا شود تا بتوان از اين طريق ميزان كشت محصول در اين استان را افزايش داد.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينكه تبليغات برنج هاي خارجي شرايط مناسبي را براي برنج داخلي ايجاد نكرده است، گفت: تلاش براي چاي گيلان نيز كه توسط قاچاقچيان آسيب ديده است ادامه دارد و استان هاي شمالي مي توانند در محصولات استراتژيك خود جايگاه مناسبي در كشور به دست آورند.وي با بيان اينكه در بخش مركبات نيز بايد فكري به حال استان هاي شمالي شود، گفت: عده اي در اين ميان با واسطه گري به اين محصولات ضربه زدند كه با وصل كردن تعاوني هاي مصرف و توليد به يكديگر مي توان اين واسطه گران را حذف كرد.
رحيمي با اعلام اينكه حذف واسطه گران و مديريت مركبات در استان هاي شمالي در سال گذشته ديرهنگام آغاز شد گفت: استان هاي شمالي بايد تعهد توليد مركبات به اندازه نياز كشور را بدهند تا زمين هاي اين باغات به ويلا تبديل نشود.
وي همچنين با اشاره به اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها گفت: از هفته آينده صداي بلند اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها به گوش مردم مي رسد.
سرمايه گذاري هاي جديد
در صنايع كشاورزي مازندران صورت مي گيرد
بنابر همين گزارش علي اكبر محرابيان در مراسم بهره برداري از كارخانه توليد فولاد در بندر اميرآباد بهشهر با بيان اينكه رفع محدوديت هاي صنعتي در استان مازندران موجب حضور سرمايه گذاران و كارآفرينان برتر كشور در اين استان شده است، افزود: وجود راه هاي مواصلاتي، بندر اميرآباد و اتصال به خط ريلي راه آهن از مهم ترين مزاياي توسعه مازندران در بخش صنعتي و كشاورزي است و در طرح هاي آمايش براساس الگوهاي مطالعاتي سهمي به عنوان تسهيلات براي مازندران در نظر گرفته شده است.
وزير صنايع و معادن با بيان اينكه با دستور رئيس جمهور در سفر به مازندران 2 كارخانه مهم برنج كوبي در اين استان در دست احداث است، گفت: در استان مازندران بايد به دنبال صنايعي باشيم كه بيشترين ارزش افزوده را با توجه به ظرفيت ها و توانايي هاي استان ايجاد كند.

 



نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس: واردات بي رويه صنعت تراكتورسازي را تهديد مي كند

نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: واردات تراكتورهاي هندي و چيني صنعت تراكتورسازي را تهديد مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، اعضاي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي به همراه مسعود محمديان رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان آذربايجان شرقي از مجموعه مجتمع تراكتورسازي تبريز ديدن كردند.
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در اين ديدار با اشاره به اين كه نوع ارتباط كشاورزان با تراكتورسازي بايد مشخص شود، افزود: تلاش شود تا تعرفه گذاري در سر وقت و به فصلش انجام گيرد.
سيدكاظم دلخوش با اشاره به اينكه تراكتورسازي تبريز مي تواند با بالا بردن كيفيت و به روزرساني توليدات محصولات خود با شركت هاي خارجي اين بخش رقابت كند، اظهار داشت: بايد تلاش شود تا تراكتورهاي ايراني جاي خود را در عرصه ماشين آلات كشاورزي دنيا شناخته و بتوانيم در اين بخش حرفي براي گفتن داشته باشيم.
ابوالفتح ابراهيمي مديرعامل شركت تراكتورسازي ايران نيز در اين ديدار با اشاره به واردات تراكتورهاي چيني و هندي كه صنعت تراكتورسازي كشور را تهديد مي كند، گفت: بايد كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي تمهيداتي اتخاذ كند تا زمينه واردات بي رويه تراكتورهاي هندي و چيني از ميان برداشته شود.
وي با اشاره به اين كه واردات تراكتورهاي چيني، اشتغال 100هزار نفر از فعالان در بخش تراكتورسازي را با چالش رو به رو ساخته است، افزود: اگر اقدام درخوري در اين زمينه صورت نپذيرد 10هزار نفر به صورت مستقيم و 100هزار نفر به صورت غيرمستقيم متضرر مي شوند.
وزير جهاد كشاورزي:
تغييرات در پرداخت يارانه منجر به افزايش قيمت تراكتور شده است
تغييرات صورت گرفته در پرداخت يارانه به تراكتور منجر به افزايش قيمت اين محصول، كاهش توان خريد كشاورزان و بي توجهي به توليد داخل شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، وزير جهاد كشاورزي در بازديد از شركت تراكتورسازي ايران با اعلام اين خبر افزود: تصميمات بنيادين براي استفاده از توليدات ملي گرفته شده است.
صادق خليليان با اشاره به اين كه امسال طرح جايگزيني 150 تا 200 هزار دستگاه تراكتور فرسوده در كشور اجرا مي شود، گفت: دولت تصميم دارد در راستاي بهبود مكانيزاسيون بخش كشاورزي در طول برنامه پنجم توسعه اين طرح را عملياتي كند كه اين امر از نيمه دوم امسال آغاز مي شود.
وي در ادامه تصريح كرد: اين امر زمينه را براي تقويت توليد ملي در صنعت تراكتور فراهم خواهد آورد.
وي استقبال اكثر كشورهاي آفريقايي از توليدات تراكتورسازي ايران را قابل توجه دانست و تصريح كرد: با توجه به تشكيل كميسيون مشترك اقتصادي ايران و كشورهاي آفريقايي به مركزيت وزارت جهاد كشاورزي، توسعه صادرات به اين كشورها و آمريكاي لاتين در دستور كار هيئت دولت قرار دارد.
رئيس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و آفريقا اظهار داشت: اين امر زمينه را براي توسعه صادرات تكنولوژي بومي ايران، استفاده از توان و ظرفيت داخلي، افزايش توليدات داخلي و ... را فراهم خواهد آورد.
خليليان، از اتخاذ تدابيري براي استفاده از تراكتورهاي توليد داخل خبر داد و گفت: تراكتورهاي توليدي در شركت تراكتورسازي با تكنولوژي روز دنيا تطبيق داده شده و تحولات، پيشرفت ها و توانايي اين مجموعه طي يك سال گذشته افزايش قابل توجهي داشته است.

 



وزير آموزش و پرورش: كتاب هاي درسي تغييرمي كند

وزير آموزش و پرورش گفت: تغييرات كتب درسي همزمان با تغيير بنيادي در سال آينده انجام مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، حميدرضا حاجي بابايي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 950 عنوان كتاب در آموزش و پرورش در حال چاپ است كه در 90 عدد از اين كتاب ها تغييرات جزئي صورت مي گيرد.
وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: لزوم تغييرات جزئي در كتب درسي به دليل به روز شدن و نياز به علوم روز، نياز مدارس و معلمان و بازخورد آنها در تدريس است.
وي تصريح كرد: تغيير در كتاب هاي درسي بايد صورت بگيرد و اگر اين اتفاق نيفتد جاي بحث و سؤال دارد.
وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: سند ملي آموزش و پرورش براساس فلسفه تعليم و تربيت تدوين شده كه در شوراي عالي آموزش و پرورش مصوب شده است.
وي تحول بنيادين را تحول در امر نيروي انساني دانست و ادامه داد: تحول بنيادين يعني تحول در نيروي انساني و نيروي انساني بايد با عزت وارد نظام آموزش و پرورش شود و بهترين نيروها وارد آموزش و پرورش شده اند.
حاجي بابايي مهمترين اصل اين سند را دانش آموزان عنوان كرد و اظهار داشت: مهمترين اصل در سند ملي، دانش آموزان هستند و معلم و دانش آموز در اين رابطه يك ارتباط دوسويه و دوجانبه دارند.

 



مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي كشور:
سهم ايران از كشتيراني در درياي خزر تا 50درصد قابل افزايش است

معاون وزير راه و ترابري و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي كشور گفت: سهم ايران از مجموع فعاليت كشتيراني در درياي خزر از 25درصد كنوني تا 50درصد قابل افزايش است.
به گزارش ايرنا «سيد عطاء الله صدر» در مراسم آغاز بهره برداري از كارخانه فولادسازي دماوند در منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد بهشهر افزود: ظرفيت تخليه و بارگيري كالا در بنادر ايراني درياي خزر 20ميليون تن در سال است كه اين مقدار با اجراي طرح هاي توسعه، ظرفيت كلي بنادر به 35 ميليون تن افزايش خواهد يافت.
وي با اشاره به بيش از 6 ميليون تن توان تخليه و بارگيري سالانه اين بندر، افزود: در فازهاي دوم و سوم توسعه اين بندر ظرفيت تخليه و بارگيري آن به 20 ميليون تن در سال افزايش مي يابد.
به گفته معاون وزير راه و ترابري و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي: تاكنون دولت 250 ميليارد تومان و بخش خصوصي 130 ميليارد تومان در اين بندر سرمايه گذاري كرده اند.
صدر همچنين با اشاره به فعاليت هاي صنعتي اين بندر از جمله كارخانه فولادسازي دماوند، واحدهاي توليد گچ و كاغذسازي، بيان داشت: درصدد هستيم تسهيلات تجاري ويژه اي را براي سرمايه گذاران در اين بندر فراهم آوريم.
وي از تهيه طرح معافيت مالياتي سرمايه گذاران در بندر اميرآباد و همچنين ايجاد اسكله راه آهن و ترمينال حمل و نقلي مخصوص تريلر و كاميون به عنوان بخشي از برنامه هاي توسعه اي اين بندر ياد كرد.
كارخانه فولادسازان دماوند در بندر اميرآباد بهشهر كه عصر روز دوشنبه باحضور معاون اول رئيس جمهوري، وزير صنايع و معادن گشايش يافت ظرفيت توليد سالانه 800 هزار تن ميلگرد در سايز 8 تا 32 را دارد.
با بهره برداري از اين مجموعه صنعتي براي 300 نفر اشتغال ايجاد مي شود.
گفتني است كارخانه فولادسازان دماوند در زميني به مساحت 5/6 هكتار و با اعتبار يكصد ميليارد تومان ساخته شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

برگزاري نخستين جشنواره فيلم مقاومت در 8 كشور جهان
نخستين جشنواره فيلم مقاومت دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس در جمهوري اسلامي ايران و با حضور فيلم هايي از 8 كشور جهان برگزار و به نمايش گذاشته مي شود.
نخستين جشنواره فيلم مقاومت دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس در جمهوري اسلامي ايران و با حضور فيلم هايي از كشورهاي فنلاند، تركيه، كره شمالي، بوسني هرزگوين، افغانستان، تاجيكستان، پاكستان برگزار و به نمايش گذاشته مي شود.
بنابراين گزارش، طي اين مدت 80 فيلم توليد شده اين هشت كشور با زبان هاي اصلي و همچنين زير نويس عربي، فارسي و انگليسي از شبكه هاي داخلي و خارجي جمهوري اسلامي ايران و همچنين شبكه هاي تلويزيوني 7 كشور ديگر با موضوع مقاومت و دفاع مقدس پخش مي شود.
حمايت از نشر كتاب با موضوع مقابله با فتنه و جنگ نرم
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از حمايت جدي اين معاونت از كتاب هاي حوزه دين، دفاع مقدس، و موضوعات مقابله با فتنه و جنگ نرم خبرداد.
بهمن دري اظهار داشت: معاونت امور فرهنگي در نظر دارد حمايت خود را در مراحل مختلف پيش از چاپ، خريد و توزيع عمومي كتاب هاي مرتبط با اين موضوعات انجام دهد.
وي تصريح كرد: هم اكنون اين اقدام در معاونت در حال انجام است و آمار خريد اين نوع كتاب ها در معاونت افزايش پيدا كرده است.
معاون امور فرهنگي با بيان اينكه توقع ما اين است كه در يك سال آينده شاهد انتشار بهترين كتابهاي جنگ در طول 20 سال اخير باشيم، بيان داشت: ناشران دولتي و خصوصي فعال در عرصه دفاع مقدس از هم اكنون بايد برنامه ريزي كنند، چرا كه روند اعتبارات معاونت امور فرهنگي به سمت حمايت از اين نوع كتاب ها پيش خواهد رفت.
بزرگترين شب شعر دفاع مقدس در حوزه هنري
مسئول برگزاري شب شعر «هفت شب، هفتاد شاعر» گفت: اين شب شعر بزرگترين و گسترده ترين شب شعر كشور در حوزه دفاع مقدس محسوب مي شود كه در هفت شب از 31 شهريور تا ششم مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار مي شود.
مهدي مظفري ساوجي افزود: شب شعر «هفت شب، هفتاد شاعر» هرشب شاعران برجسته يكي از قالب هاي شعري را به اين مراسم دعوت كرده است و به ترتيب شب هاي غزل، سپيد، دوبيتي، رباعي، مثنوي، ترانه و قصيده را برگزار مي كند.
افتتاح مجتمع فرهنگي سردار شهيد داود كريمي
همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و به منظور پاسداشت رشادتهاي دلاور مردان هشت سال دفاع مقدس و همچنين فراهم نمودن فضايي مناسب جهت برگزاري مراسمات فرهنگ از جمله يادواره ها ، جشن ها ،جشنواره ها و همايش ها پيرامون دفاع مقدس و ديگر برنامه ها مجتمع بزرگ سردار شهيد داود كريمي در فرهنگسراي بهمن افتتاح مي شود .
اين مجتمع همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس روز چهارشنبه 31 شهريور ماه پس از اقامه نماز مغرب و عشأ با حضور خانواده معزز سردار شهيد كريمي رسما آغاز به كار خواهد نمود.
بهترين كتاب هاي شعر دفاع مقدس معرفي مي شود
بهترين كتاب هاي شعر دفاع مقدسي كه در دو سال گذشته منتشر شده اند، به انتخاب هيات داوران سيزدهمين جايزه دوسالانه كتاب دفاع مقدس معرفي و از برگزيدگان آن ها تقدير مي شود.
در بخش شعر اين دوره از جايزه دو گروه داوري آثار رسيده را بر عهده دارند؛ گروه اول مجموعه شعرهاي انفرادي را داوري مي كنند و گروهي ديگر از هيات داوران به بررسي اشعار گردآوري شده كه در سال هاي 1387و 1388 منتشر شده اند، مي پردازند.
سيزدهمين دوره جايزه دوسالانه كتاب دفاع مقدس، هم زمان با برگزاري برنامه هاي هجدهمين دوره از هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14