(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 14 مهر 1389- شماره 19757

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فارين پاليسي: اوباما براي دست دادن با ايران اول خون روي دستش را بشويد
حمايت 215 نماينده مجلس از عملكرد يكساله وزير علوم
يك كارشناس مسايل سياسي: دستگاه هاي مسئول بايد با عناصر متخلف احزاب برخورد كنند
بي اعتنايي 16 شركت نفتي بين المللي به تحريم ها عليه ايران
تصميمات جديد كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران
آليا : كميسيون ماده 10 احزاب به تخلفات حزب كارگزاران رسيدگي كند
حقوقدان آمريكايي: احمدي نژاد در سازمان ملل كارد را به استخوان آمريكا رساند
مراسم تجليل از 90 سرباز دفاع مقدس برگزار شد
نخستين جلسه رسيدگي به پرونده حوادث كوي دانشگاه برگزار شد
مخبر دزفولي: نقشه جامع علمي كشور آخر مهر نهايي مي شود
افزايش 26 درصدي بودجه دانشگاه هاي كشور در سال جاري
وزير خارجه برزيل: غربي ها به جاي كاهش اورانيوم در ايران انبار مهمات خود را كاهش دهند



فارين پاليسي: اوباما براي دست دادن با ايران اول خون روي دستش را بشويد

نشريه آمريكايي فارين پاليسي با اشاره به سياست دوگانه آمريكا در زمينه حقوق بشر از اقدام اخير كاخ سفيد در تحريم 8 مقام ايراني انتقاد كرد.
فارين پاليسي در اين مقاله به جنايات و شكنجه هاي زندانيان دربند آمريكا اشاره كرد و نوشت: ظاهراً تاريخ معاصر خود آمريكا در زمينه تجاوز و اشغال دو كشور خارجي، آدم ربايي، بازداشت نامحدود و بدون اتهام و شكنجه جسمي و روحي هزاران نفر از جمله در مكان هايي مانند گوانتانامو، بگرام و ابوغريب با ادعاهاي آمريكا و جنگ رواني و تبليغاتي جاري واشنگتن بر ضد ايران بي ارتباط است. زندانياني كه آمريكا در افغانستان و گوانتانامو نگهداري مي كند افزون بر آنكه با زنجير از سقف آويزان مي شوند و به دست و پايشان غل و زنجير زده مي شود چنانچه خون دست و پايشان بند مي آيد لخت و با پاكتي روي سرشان چند روز بي خواب نگهداري مي شوند و با كتك زدن آنها را از خوابيدن محروم مي كنند و در بازجويي هايشان گاهي آنها را آنقدر شكنجه مي كنند كه مي ميرند. از پانزده سرباز آمريكايي كه به شكنجه زندانيان متهم شدند همگي به جز سه نفر تبرئه شدند. آن سه نفر نيز توبيخ كتبي و حداكثر 75 روز به سبب جرائمشان زنداني شدند.
فارين پاليسي سپس به اقدام مسئولان جمهوري اسلامي ايران براي برخورد با متخلفان در بازداشت گاهها اشاره كرد و نوشت: در ايران برعكس آمريكا پس از انتشار گزارش هايي درباره شكنجه در زندان كهريزك دولت به سرعت اين بازداشتگاه را به سبب غيراستاندارد بودن و براي حفظ حقوق افراد بازداشت شده تعطيل و تحقيقات را درباره ادعاهاي مطرح شده آغاز كرد. در همان زمان 140 نفر از زندانيان به درخواست رئيس قوه قضائيه از زندان آزاد شدند.
افزون بر آن به نوشته فايننشال تايمز در 25 ژوئن 2009 چندين دانشجو كه در جريان تظاهرات راهپيمايي ها و شورش هاي پس از انتخابات بازداشت شده بودند آزاد شدند تا بتوانند همراه با 3 ميليون نفر از جوانان ديگر ايران در آزمون ورودي دانشگاه ها شركت كنند.
فارين پاليسي در ادامه اين مقاله بازهم به جنايات ديگر آمريكا و سكوت مسئولان كاخ سفيد در قبال جنايات خودشان اشاره كرد و نوشت: رئيس جمهوري آمريكا در سخنراني اخير خود هيچ اشاره اي به كشتار مستمر غيرنظاميان فلسطيني به دست اسرائيلي ها با سلاح هاي آمريكايي نكرد و اين در حالي است كه فقط در دهه گذشته نيروهاي امنيتي اسرائيلي 6371 فلسطيني را به قتل رسانده اند كه 1317نفر از آنها كودكان و نوجوانان 250 نفر از افسران پليس بودند كه در بمباران هاي 2008 تا 2009 در غزه كشته شدند و 240 نفر نيز در چارچوب ترورهاي هدفمند به قتل رسيدند. ظاهراً از ديد رئيس جمهور آمريكا اين قتل ها بي عدالتي محسوب نمي شود و اين يكي از عوارض جانبي ضروري صهيونيسم است كه نيازي به اشاره به آن نيست.
اين نشريه شآمريكايي در ادامه با اشاره به معيارهاي دوگانه در سياست آمريكا نوشت: يك بام و دو هواي دولت آمريكا همچنان نيات و انگيزه هاي واقعي واشنگتن را در خصوص خاورميانه بويژه براي حفظ برتري نظامي اسرائيل و اهريمن جلوه دادن هر كشوري كه جرات كند برتري اخلاقي آمريكا را زير سؤال ببرد يا با امپرياليسم آمريكايي و اسرائيلي در منطقه مخالفت كند لو مي دهد.
در حالي كه اوباما همچنان ادعا مي كند مايل است دستش را به سوي دولت ايران دراز كند به نظر مي رسد كه او فراموش كرده است ابتدا خون روي دستش را بشويد».

 



با صدور بيانيه صورت گرفت
حمايت 215 نماينده مجلس از عملكرد يكساله وزير علوم

215 نماينده مجلس شوراي اسلامي با امضاي بيانيه اي از اقدامات انقلابي وزير علوم حمايت كردند.
در اين بيانيه كه در نشست علني ديروز خانه ملت قرائت شد، آمده است: ما نمايندگان ملت شريف و انقلابي ايران در مجلس شوراي اسلامي ضمن تقدير و تشكر از اقدامات شجاعانه و مدبرانه وزير علوم، تحقيقات و فناوري در يك سال گذشته و در حوزه هاي علمي، پژوهشي، فرهنگي و مديريتي و ايجاد فضاهاي مناسب جهت ورود نخبگان و اساتيد جوان و انقلابي به دانشگاه ها جهت پيشرفت و تعالي كشور در زمينه هاي معنوي و مادي و تقويت اصول انقلاب به ويژه اقدامات انقلابي اخير اين وزارت خانه حمايت خود را اعلام مي كنيم.
ما نمايندگان مجلس مصرانه از اين وزارتخانه مي خواهيم كه با تداوم و تسريع در جهت عفاف و حجاب در دانشگاه ها و تقويت ارزش هاي اسلامي و بالا بردن بصيرت ديني و افزايش كارآمدي دانشگاه ها همه تمام همت و توان خود را بكار گيرند.
طرح اصلاح الگوي مصرف انرژي با قانون هدفمندي يارانه ها مغايرت دارد
در ادامه جلسه علني ديروز و در هنگام بررسي طرح اصلاح الگوي مصرف انرژي، چند تن از نمايندگان مجلس با بيان تذكراتي اعلام كردند كه اين طرح با قانون هدفمندي يارانه ها مغايرت دارد.
به گزارش ايرنا كاظم دلخوش نماينده مردم صومعه سرا در مجلس با تاكيد بر تعارض برخي مواد اين طرح با قانون هدفمند كردن يارانه ها اظهار كرد موادي را در قالب اين طرح تصويب مي كنيم كه با قانون هدفمند كردن يارانه ها و قانون خدمات مديريت كشوري مغايرت دارد.
وي با بيان اينكه در مواد مختلف اين طرح بار مالي براي دولت ايجاد مي كنيم، تصريح كرد بار مالي ايجاد شده با اصل 75 قانون اساسي تعارض دارد.
دلخوش همچنين برخي مواد اين طرح را نيز مغاير با برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه دانست و گفت: در حال حاضر در كميسيون تلفيق در حال بررسي برنامه پنجم هستيم كه برخي مواد اين طرح با آنها مغايرت دارد.
نماينده مردم تهران در مجلس در ادامه از اينكه نمايندگان براي قوانين مصوب خود احترام قايل نيستند گلايه كرد و گفت: ماده 15 اين طرح بار مالي براي دولت دارد. زماني كه ما دستگاه هاي مورد نظر را موظف مي كنيم كه تجهيزات كم مصرف را خريداري كنند، بايد منابع مالي آن نيز مشخص شود.
ادعاي لاريجاني و پاسخ نماينده
علي لاريجاني در پاسخ به تذكر اين نماينده مدعي شد اين ماده بار مالي ندارد، بلكه دستگاه هاي مورد نظر بايد تجهيزات مورد نظر خود را با رعايت الگوي مصرف انرژي خريداري كنند!
دلخوش در ادامه خطاب به لاريجاني گفت: شما پرايد داريد، وقتي مي خواهيد به جاي آن زانتيا بخريد آيا اين براي شما بار مالي ندارد؟
اما لاريجاني دوباره با اين ادعا كه بار مالي در اين طرح وجود ندارد، اظهار كرد كه اين مسئله اي كلي است و در حد وسع و توان مالي مطرح مي شود.
البته در ادامه جلسه نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت باماده 17 اين طرح گفت: اين ماده قانون هدفمند كردن يارانه ها را لوث مي كند و با آن منافات دارد.
وي اضافه كرد: اين ماده همچنين با اصل 75 قانون اساسي نيز منافات دارد.
نماينده مردم اروميه در مجلس در ادامه از كاهش اختيارات مجلس در پي تصويب اين ماده و واگذاري اختيارات به دولت انتقاد كرد.
نماينده دولت نيز در زمان بررسي ماده 15 اين طرح اظهار داشت اين ماده ساختار توزيع طرح هدفمند كردن يارانه ها را به هم مي ريزد.
وي افزود: قانون هدفمند كردن يارانه ها مي گويد تمام درآمدهاي حاصل از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها بايد به خزانه واريز شود و نحوه هزينه كردن صد درصد آن نيز مشخص شده است.
خاطرنشان مي شود براساس ماده 15 طرح اصلاح الگوي مصرف انرژي كه ديروز به تصويب رسيد كليه دستگاههاي اجرايي، نهادها، موسسات، شركت ها و واحدهاي صنعتي دولتي و همچنين نيروهاي نظامي و انتظامي موظفند تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز خود را براساس بهترين الگوي مصرف سطوح انرژي برق خريداري نمايند.
استيضاح حاجي بابايي
منتفي شد
استيضاح حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش به دليل پس گرفتن امضاهاي درخواست كنندگان اين طرح منتفي شد.
در پايان جلسه علني روز گذشته سيدشهاب الدين صدر نائب رئيس مجلس كه در غياب لاريجاني رياست مجلس را برعهده داشت اعلام كرد: به دليل منصرف شدن برخي درخواست كنندگان طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش اين موضوع در مجلس منتفي شد.
در همين حال پس از منتفي شدن موضوع استيضاح حاجي بابايي، الياس نادران نماينده مردم تهران از روند ارائه و سپس استرداد طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش انتقاد كرد.
به گزارش فارس وي يادآور شد: شخص بنده به هيچ وجه متوجه نشدم، يك وزيري كه در مسير استيضاح نبود، صبح يك روزي، استيضاحش اعلام مي شود، قبل از ظهر طرح استيضاح وي اعلام وصول مي شود و 2 روز بعد از نمايندگان امضاءكننده طرح استيضاح وي اعلام مي كنند كه امضاهاي خود را پس گرفته اند كه اين موضوع هم به شأن مجلس لطمه وارد مي كند و هم اصل استيضاح را ضايع مي كند و مانع از وظيفه نظارتي نمايندگان مي شود.
نادران در بخش ديگري از سخنانش گفت: بنده استدعا دارم اسامي استيضاح كنندگان وزير آموزش و پرورش و امضاكنندگاني كه امضاهاي خود را پس گرفته اند اعلام شود تا مجلس و موكلين تكليفشان روشن شود.
در ادامه سيدشهاب الدين صدر گفت: هم امضاهاي طرح استيضاح حاجي بابايي اعلام شده و هم اسامي همكاراني كه امضاي خود را پس گرفته اند نيز مشخص است و چند بار نيز تطبيق داده شد بنابراين امضاءها به زير 10 نفر كاهش يافت از اين رو طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش مسترد شد.
وي اضافه كرد: اقدامي هم كه در اعلام وصول طرح استيضاح حاجي بابايي صورت گرفت براساس آيين نامه داخلي پارلمان بود و طبق ماده 220 آيين نامه داخلي مجلس، عمل شد و تقاضاي استيضاح نمايندگان از وزير يا وزرا كتبا در جلسه علني به رئيس مجلس ارائه و در موضوع استيضاح نيز صريحا موارد علت استيضاح معين شده بود.
صدر همچنين متذكر شد: استيضاح وزير محترم آموزش و پرورش روز سه شنبه گذشته تقديم رئيس مجلس شد، لذا روز چهارشنبه با توجه به اينكه همكاران اصرار داشتند و تعداد آنان 28 نفر بود، طرح استيضاح اعلام وصول شد چرا كه اين طرح تحويل رئيس مجلس شده بود، لذا در اين خصوص عين آيين نامه داخلي مجلس عمل شده است.
در همين حال حجت الاسلام مصباحي مقدم نماينده تهران در مجلس در گفت وگو با ايسنا عملكرد حاجي بابايي را در مواردي ستودني عنوان كرد و افزود: استيضاح وي يك نوع اعمال فشار بر روي وزير آموزش و پرورش بود.

 



يك كارشناس مسايل سياسي: دستگاه هاي مسئول بايد با عناصر متخلف احزاب برخورد كنند

يك كارشناس مسايل سياسي خواستار برخورد دستگاه هاي مسئول با عناصر متخلف شد.
سعدالله زارعي در گفت وگو با فارس گفت: دستگاه هاي مسئول بايد به جاي انحلال رسمي احزاب متخلف كه به نوعي مي تواند تلقي مظلوميت به وجود آورد با عناصر متخلف آن برخورد كنند.
وي درخصوص فعاليت غيرقانوني برخي از احزاب، گفت: برخي از احزاب در ايران وجود خارجي ندارند و صحبت درباره انحلال چنين احزابي موضوعيت ندارد كه احزاب كارگزاران، اسلامي كار، مجمع روحانيون مبارز و خانه كارگر از جمله اين احزاب هستند.
زارعي با اشاره به انحلال احزاب مشاركت و مجاهدين، گفت: اين برخورد در شرايطي صورت گرفت كه اين احزاب شكل حزبي خود را از دست داده و صرفاً به يك باند با دو نام تبديل شده بودند.
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اينكه احزابي به نام مشاركت و مجاهدين وجود خارجي نداشتند، تصريح كرد: چون اين احزاب باند بودند بعد از انحلال رسمي نيز فعاليت خود را ادامه مي دهند و گاهي ذيل عنوان مشاركت و مجاهدين بيانيه مي دهند.
زارعي معيارهاي اعلام وجود احزاب را برشمرد و گفت: فعال بودن دفاتر تهران و شهرستان، برگزاري جلسات به شكل منظم، مشخص بودن روند عضوگيري، مناسب بودن وضعيت آموزشي درون حزبي، تاثيرات اجتماعي پايدار و شناخته بودن آرمان يك حزب براي مردم از جمله ملاك هاي فعال بودن احزاب است و حال آنكه تقريباً هيچ يك از موارد ذكر شده در احزاب منحل شده مشاركت و مجاهدين وجود نداشت.
اين كارشناس مسائل سياسي اضافه كرد: به جاي انحلال رسمي احزاب بهتر بود با عناصر اين احزاب برخورد شده و آنها را وادار به پاسخگويي در برابر انحرافات و اقدامات ضدملي مي كردند.

 



دفتر حسابرسي آمريكا گزارش داد
بي اعتنايي 16 شركت نفتي بين المللي به تحريم ها عليه ايران

در حالي كه مقامات كاخ سفيد همچنان به رويكرد اعمال تحريم هاي يكجانبه عليه جمهوري اسلامي ايران ادامه مي دهد، دفتر حسابرسي آمريكا در گزارشي اعلام كرد كه 16 شركت نفتي بين المللي به اين تحريم ها هيچ اعتنايي نكرده اند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمريكايي «هافينگتون پست»، طبق گزارش جديد دفتر حسابرسي دولت آمريكا (GAO)، شركت بزرگ نفتي «بريتيش پتروليوم» يكي از 16 شركت بين المللي است كه تحريم هاي آمريكا در خصوص فروش بنزين به ايران را نقض مي كند.
طبق تحريم هاي جامع ايران، كه به نام پيمان پاسخگويي و كاهش سرمايه گذاري (CISADA) در ژوئيه 2010 توسط «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا به امضا درآمد، شركت ها و افرادي كه بيش از يك ميليون دلار در سال محصولات نفت پالايش شده به ايران مي فروشند، از 9 تحريم احتمالي، متحمل حداقل سه تحريم مي شوند.
بازرسان دفتر حسابرسي دولت آمريكا (GAO) اعلام كردند كه شركت بريتيش پتروليوم بين زمانهاي اول ژانويه 2009 و 30 ژوئن 2010 براساس منابع آزاد كه شامل مجلات تجاري و بيانيه هاي شركتي، به ايران مواد نفتي پالايش شده فروخته است.
عليرغم همكاري هاي همه جانبه ايران در زمينه برنامه هسته اي خود، آمريكا پيش نويس قطعنامه تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران را يك روز پس از آنكه ايران بيانيه سه جانبه اي را با تركيه و برزيل به امضا درآورد تا طبق آن بخشي از اورانيوم كم غني شده خود را در قبال دريافت ميله هاي سوختي مورد نياز رآكتور تحقيقاتي تهران به خاك تركيه ارسال كند، به شوراي امنيت فرستاد و تحريم هايي عليه ايران به تصويب درآمد.
آمريكا به اين تحريم ها بسنده نكرد و اقدامات يكجانبه اي را به همراه اتحاديه اروپا و برخي ديگر از كشورها عليه ايران به ويژه در بخش انرژي ايران به تصويب در آورد و از آن پس تمامي تلاش خود را به كار گرفته است تا حمايت هاي بين المللي را عليه ايران جلب كند.
گزارش مركز حسابرسي دولت آمريكا مدعي شده است كه بريتيش پتروليوم به (GAO) اطلاع داده بود كه فروش بنزين به ايران را در اكتبر 2009 متوقف كرده است و اطلاعاتي مبني بر آنكه بريتيش پتروليوم در 2009 يا 2010 به ايران محصولات نفتي فروخته است را نادرست خوانده است.
(GAO) درواكنش به اظهارات اين شركت بزرگ نفتي انگليس اعلام كرد كه منابع موثقي در دست دارد كه نشان مي دهد كه بريتيش پتروليوم در بين تاريخ اول ژانويه 2009 و 30 ژوئن 2010 به ايران محصولات نفتي فروخته است.
براساس اين گزارش، بريتيش پتروليوم يكي از سه شركتي محسوب مي شود كه به همراه «توتال» فرانسه و «شركت نفت ملي امارات «امارات عربي متحده به ايران محصولات نفتي فروخته اند و شركت هايي كه گزارش شده است كه در بين سالهاي 2009 و 2010 به ايران محصولات نفتي فروخته اند شامل شركت نفت ملي امارات، «هين لئونگ» سنگاپور «نفت چين»، «يونييك» و «ژوهاي ژنرانگ» مي شوند.
در همين رابطه رئيس شركت پتروناس مالزي در واكنش به فشارهاي آمريكا گفت: فرصت هاي زيادي براي ما در ايران وجود دارد كه من فكر نمي كنم اكنون زمان مناسبي براي ما باشد تا از اين كشور خارج شويم.
وي افزود: شركت متبوعش هيچ تصميمي براي خروج از ايران اتخاذ نكرده است.
شمس الازهر عباس كه ديروز در جمع خبرنگاران در كوالالامپور سخن مي گفت از پايان يافتن قرارداد اين شركت با ايران براي فعاليت در پارس جنوبي خبر داد.
براساس گزارش خبرگزاري رسمي مالزي (برناما) وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه آيا پتروناس براي اجتناب از تحريم هاي آمريكا ايران را ترك مي كند تاكيد كرد: «در حال حاضر فرصت هاي زيادي براي ما در ايران وجود دارد كه من فكر نمي كنم اكنون زمان درست و مناسبي براي ما باشد از اين كشور خارج شويم.»
تركيه: تسليم آمريكا نمي شويم
دولت تركيه اعلام كرد كه تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران را هرگز نخواهيم پذيرفت.
به گزارش پايگاه خبري الانتقاد نت، «ظفر چاغلايان» وزير تجارت خارجي تركيه در سفر به سوريه تاكيد كرد كه اين كشور بر بانك هاي خصوصي براي توقف همكاري ها با ايران فشار وارد نخواهد كرد.
اين مقام ترك همچنين تاكيد كرد كه كشورش تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران را نيز نخواهد پذيرفت.
وي در اين كنفرانس مطبوعاتي كه در تركيه برگزار شد، تاكيد كرد كه آنكارا تسليم تحريم هاي يك جانبه اي كه آمريكا عليه ايران وضع كرده است، نخواهد شد.

 



تصميمات جديد كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران

نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران، 28 تصميم جديد اتخاذ و نقش هر يك از دستگاه هاي اجرايي در اين طرح را مشخص كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع ساني دولت، نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران به استناد اصل يكصد وبيست وهفتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، براي اجراي طرح انتقال از تهران 28 تصميم جديد اتخاذ كردند.
اين تصميمات در قالب يك مصوبه توسط محمدرضا رحيمي، معاون رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.
براساس اين گزارش، افزايش نمايندگي هاي سازمان حسابرسي به هفده نمايندگي، كاهش 50درصدي كاركنان سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران، ممنوعيت تاسيس و ايجاد هرگونه كارخانه در تهران و اطراف آن، كاهش 40درصدي كاركنان بانك رفاه، انتقال 277 مركز مددجويي از تهران، اعطاي امتيازات به اصناف براي خروج از تهران و ممنوعيت هرگونه استخدام براي استان البرز بخشي از مصوبه اين كارگروه است.
در بخش هايي از اين مصوبه آمده است: معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور نيز مكلف است با برگزاري جلسات تخصصي با وزارت بازرگاني گمرك ايران، شوراي اصناف و اتاق بازرگاني، صنايع و معادن جمهوري اسلامي ايران فرآيند واردات و ترخيص كالا را بررسي و موافقتنامه اجرايي ترخيص كالا را با تكيه بر انتقال محل ترخيص كالا به مناطقي غير از تهران با تعيين موارد استثنا و اعطاي امتياز به اصناف براي خروج از تهران تهيه و اعلام كند.
براساس اين مصوبه به هر يك از خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي كشور در صورت خروج از تهران پس از تاييد دستگاه هاي ملي و استاني مستقر در تهران و سازمان هاي استاني و استانداري ها علاوه بر تسهيلات قرض الحسنه مسكن مبلغ پنجاه ميليون ريال وام خود اشتغالي قرض الحسنه اعطا خواهد شد كه ضوابط و چگونگي پرداخت و محل تامين اعتبار توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام خواهد شد.
وزارت امور اقتصادي و دارايي، سازمان امور مالياتي كشور، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، خزانه و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلفند نسبت به انتقال حساب ها، گردش مالي، معاملات دريافت ماليات شركت ها و موسساتي كه در اجراي مصوبات كارگروه انتقال به خارج از تهران منتقل مي شوند، كنترل هاي لازم را انجام دهند؛ به گونه اي كه تحت هر شرايطي اعاده موسسات ياد شده به تهران ممنوع و غيرممكن شود.
بر اين اساس، چنانچه دستگاه هاي اجرايي از صدور احكام انتقال متقاضيان انتقال استنكاف كنند معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور مجاز است راسا نسبت به صدور احكام مورد نياز متقاضيان اقدام و افراد متقاضي را به دستگاه هاي اجرايي منتقل كند.
معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور همچنين بايد اعتبار مورد نياز براي پرداخت حقوق و ساير امتيازات را از سر جمع اعتبار دستگاه هاي ملي كسر و به حساب دستگاه هاي استاني منظور كند.
همچنين براساس مصوبه نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران، دستگاه هاي اجرايي مكلفند نسبت به انتقال كاركنان شاغل در تهران كه ساكن كرج و ساير شهرستان هاي استان تهران هستند، ظرف ده روز اقدام و نتيجه را به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گزارش كنند، در غير اين صورت، معاونت ياد شده بايد راسا تا قبل از انقضاي شهريور ماه اين موضوع را عملياتي كند.
معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور نيز بايد نسبت به حذف پست هاي بلاتصدي دستگاه هاي اجرايي اقدام و گزارش اقدامات مشتمل بر تعداد پست هاي بلاتصدي حذف شده از دستگاه ها را به تفكيك ملي و استاني به دبيرخانه كارگروه ارايه كند.

 



آليا : كميسيون ماده 10 احزاب به تخلفات حزب كارگزاران رسيدگي كند

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به اين كه اعمال حزب كارگزاران با احزاب منحله مشاركت و مجاهدين است، گفت: كميسيون ماده 10 احزاب گزارش اين احزاب را آماده كند تا پاسخگوي انتظارات مردم باشد.
فاطمه آليا در گفت وگو با فارس در خصوص فعاليت غيرقانوني برخي احزاب، گفت: فرآيند برخورد قوه قضائيه با احزاب بر مبناي گزارش بازرسي و نظارت كميسيون ماده 10 احزاب است.
وي درباره تركيب اعضا و عملكرد كميسيون ماده 10 احزاب، اظهار داشت: اعضاي اين كميسيون مديركل سياسي وزارت كشور، دو عضو از مجلس و دو عضو از قوه قضائيه هستند كه به صورت دوره اي يا موردي، فعاليت احزاب و گروه ها را مورد بررسي و دقت قرار مي دهند.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس افزود: چنانچه حزب و گروهي از حدود چارچوب قانون اساسي يا از تعهداتي كه بر طبق اساسنامه اي كه بر مبناي آن مجوزگرفته اند عدول كنند يا عملي انجام دهند كه در جهت تضعيف، تخريب، يا براندازي نظام است، گزارش اين عملكرد از طريق اين كميسيون به قوه قضائيه مي رود و اين قوه بر اساس گزارش انجام شده، حكم را صادر مي كند.
وي ادامه داد: در مورد همه احزاب اين روند طي مي شود و عملكرد آن ها را كميسيون ماده 10 احزاب گزارش مي كند.
نماينده مردم تهران افزود: حزب كارگزاران داراي اعضاي مشترك با احزاب توقيف شده مشاركت و مجاهدين است و يا فعاليت هايي انجام داده كه در چارچوب قانون اساسي و تعهدات آنها به وزارت كشور نبوده است.
وي با عنوان اينكه در جمهوري اسلامي ايران، قانون حاكم است و اقدامات نيز بايد براساس قانون باشد، گفت: از نظر قانوني بايد گزارش وزارت كشور به قوه قضائيه برود.
وي افزود: هر دو حزب علي رغم وابستگي به دولت، با اتمام دوره دولت هاي اصلاحات و هاشمي به دليل تعصبات حزبي كه داشتند متاسفانه در دوره دولت نهم و دهم، مشي غيرمنصفانه و خصمانه اي را در مقابل دولت احمدي نژاد در پيش گرفتند.
نماينده مردم تهران با يادآوري اينكه از جمله اعضاي حزب كارگزاران، فرزندان هاشمي هستند كه در جريان اغتشاشات نيز نقش داشتند، اظهار داشت: از نظر مردم عملكرد احزاب دولتي مشخص است و گزارش اين احزاب را نيز كميسيون ماده 10 آماده كند تا پاسخگوي انتظارات مردم باشد.

 



حقوقدان آمريكايي: احمدي نژاد در سازمان ملل كارد را به استخوان آمريكا رساند

يك حقوقدان برجسته آمريكايي با اشاره به سخنراني احمدي نژاد در نشست اخير مجمع عمومي سازمان ملل اعلام كرد كه ايران در اين نشست كارد را به استخوان مقام هاي آمريكايي رساند.
«استانلي كوهن» در گفت وگو با ايرنا، با اعلام اين مطلب اظهار داشت: باراك اوباما با تفويض اختيارات مربوط به تحريم هاي ايران به هيلاري كلينتون، اين موضوع را در اختيار صهيونيست هاي كاخ سفيد گذاشته است كه نشان مي دهد حدود دو ماه تحريم هاي يكطرفه كنگره عليه تهران كوچكترين نتيجه اي در بر نداشته است.
وي با اشاره به اينكه اعتبار اوباما و حزب دموكرات به يك تار مو بستگي دارد، گفت: رئيس جمهوري آمريكا بارها گفته با ايران بايد به عنوان يك ملت مستقل و با آرمان ها و خواسته هاي مستقل خود برخورد و شان و مقامش در نظر گرفته شود اما تاكنون هر كاري كه در اين زمينه كرده برخلاف اين گفته ها بوده است.
اوباما در پي مذاكره با ايران نيست بلكه مي خواهد خواسته هاي خود را تحميل كند.
اين حقوقدان آمريكايي گفت: با تمام بي رغبتي هاي كاخ سفيد (به گفت وگوي رودررو)، معتقدم تهران تمايل به گفت وگو را همچنان پيگيري كند زيرا اين بهانه آمريكا كه ايران مايل به مذاكره نيست از دست اوباما گرفته شد.
كوهن بار ديگر به وضعيت وجهه داخلي و خارجي دولت اوباما و همزمان تهديدها عليه ايران اشاره كرد و گفت: اوباما خود را در يك مخمصه گرفتار كرده است. چگونه جنگ عراق و افغانستان به يك مصيبت تبديل شده است و از طرف ديگر رديف كردن ابومازن، مبارك، نتانياهو و عبدالله را همه مي دانند كه يك مصيبت است و كوچكترين نتيجه اي جز بي آبرويي بيشتر به واشنگتن نمي رسد.
«اقتصاد داخلي آمريكا فاجعه بار و اوباما ناگزير است نگاه ها را به يك نقطه ديگر متمركز كند تا افكار عمومي از اين مسائل و ميليون ها پرسش مرتبط منحرف شود.»
كوهن گفت: اگر اين جنجال ها مدت زيادي دوام نياورد و نتواند اذهان عمومي را از مسائل اصلي داخلي و خارجي آمريكا كه اوباما با آن ها روبرو است منحرف كند دست كم به طور موقت با ايران هراسي در اذهان عمومي، مي تواند زماني هرچند كوتاه براي خود بخرد تا ببيند با اين همه مشكلي كه دارد چه كند، بويژه اين كه انتخابات هم در پيش است و همه باقيمانده حيثيت دموكرات ها و خود اوباما به يك مو بسته است.

 



باحضور جانشين نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران
مراسم تجليل از 90 سرباز دفاع مقدس برگزار شد

مراسم تجليل از 90 سرباز دوران دفاع مقدس با حضور امير سرتيپ كيومرث حيدري جانشين نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.
جانشين نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران در گفت وگو با خبرنگار كيهان در تبيين اهداف برگزاري اين مراسم اظهار داشت: هدف كلي از برگزاري اين برنامه، حفظ ارتباط ارتش با بدنه جامعه اسلامي ايران است
وي با اشاره به حضور 3 ميليون سرباز در دوران هشت سال جنگ تحميلي در نيروهاي نظامي افزود: هدف ديگر اين برنامه تشكر از عزيزاني است كه دوران دفاع مقدس را درك كردند و بالباس مقدس سربازي در نيروي زميني به جبهه هاي نبرد حق عليه باطل رفتند.
جانشين نيروي زميني ارتش با بيان اينكه در آينده اين برنامه در سطح وسيع تري برگزار خواهد شد، گفت: اين برنامه به نوعي مي تواند مشوقي براي جوانان امروز باشد تا آنها با شناخت راه جايگزين خوبي براي سربازان جان بر كف 8 سال دفاع مقدس باشند.
حيدري تصريح كرد: جوانان ما بايد بدانند كه امروز صراط مستقيم ما ولايت است و اگر به آن اقتدا كنند، مي توانند حماسه آفرين و تاريخ ساز باشند.
جانشين نيروي زميني ارتش متولي اين برنامه را معاونت احتياط نيروي زميني دانست و گفت: اين معاونت وظيفه سازماندهي سربازاني كه از خدمت ترخيص شده اند را در قالب يگان هاي احتياط دارد تا اگر روزي وارد عرصه دفاعي شديم به راحتي و با سازماندهي انجام شده، سربازان وارد اين عرصه بشوند.
در همين راستا، امير سرتيپ دوم عباس دهگاني، معاون نيروهاي احتياط و ذخيره نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي نيز به خبرنگار ما گفت: سربازاني كه در مناطق عملياتي حضور داشته اند، مدارك و كپي كارت پايان خدمت و كارت ملي و شناسنامه خود را به همراه يك قطعه عكس تحويل ما مي دهند و پس از استعلام از يگان خدمتي آنها در زمان جنگ براي آنها كارت ايثار و گواهي كسر خدمت سربازي فرزندان و ساير خدمات انجام مي شود كه تاكنون حدود 250 هزار كارت ايثار توزيع شده است .
دهگاني ادامه داد: از بين اين 250 هزار نفر 90 نفر به صورت تصادفي انتخاب شدند كه تنها ويژگي آن انتخاب از ساكنين تهران در سال اول اين برنامه است.
وي برنامه سپاس سرباز را تدبير فرمانده نيروي زميني عنوان كرد و گفت: اين برنامه نقش بسزايي در تشويق نسل جوان و فرهنگسازي دارد تا جوانان امروز ما بدانند كه اگر جوانان 30 سال پيش به ميدان آمدند و جانفشاني كردند، امروز كساني هستند كه آنها را فراموش نكرده اند و به ياد اين پدران امروز هستند.
شايان ذكر است اين مراسم به مدت سه شب در مجموعه فرهنگي ورزشي باغ ذوالجناح نيروي زميني ارتش برگزار شد كه در هر روز از 30 سرباز دوران دفاع مقدس تجليل شد و در شب پاياني نيز امير كيومرث حيدري جانشين نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي به سخنراني پرداخت.

 



نخستين جلسه رسيدگي به پرونده حوادث كوي دانشگاه برگزار شد

نخستين جلسه رسيدگي به پرونده موسوم به حوادث كوي دانشگاه در شعبه دوم دادگاه نظامي يك تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان قضايي نيروهاي مسلح ، متعاقب اطلاعيه مورخ 9/4/1389 سازمان قضايي نيروهاي مسلح، پيرامون صدور كيفرخواست در خصوص اتهامات 27 نفر از متهمان حوادث كوي دانشگاه ، اولين جلسه دادگاه رسيدگي به اين پرونده صبح ديروز برگزار شد.
اين گزارش مي افزايد : در اين جلسه كه 23 نفر از متهمان حوادث كوي دانشگاه و وكلاي آنان و تعدادي از شكات حضور داشتند، رئيس دادگاه با اشاره به روند رسيدگي به اين پرونده و بيان برخي از مقررات آيين دادرسي كيفري ، با تاكيد بر ضرورت رعايت ماده 327 قانون آيين دادرسي كيفري، اعلام كرد كه مطابق قانون ، انتشار اسامي متهمان پس از قطعي شدن حكم دادگاه ميسر خواهد بود.
بنابر اين گزارش، در ادامه،كيفر خواست صادره عليه متهمان پرونده قرائت شد و موضوع اتهامات و دلايل آن توسط رييس دادگاه به متهمان تفهيم گرديد سپس شاكيان و وكلاي آنان و نماينده حقوقي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري و نماينده حقوقي دانشگاه تهران شكايت خود را مطرح كردند و يكي از متهمان و وكيلش به دفاع پرداختند و نماينده دادستان نيز از كيفرخواست دفاع كرد.
جلسات بعدي دادگاه جهت رسيدگي به اتهامات متهمان در روزهاي بعد ادامه خواهد يافت. علاوه بر رسيدگي به اتهمات 27 نفر از متهمان كه رسيدگي به اتهام آنان در دادگاه آغاز شده است تحقيقات در مورد 17 متهم ديگر پرونده نيز در دادسراي نظامي خاتمه يافته و پرونده اين متهمان به زودي با صدور كيفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد.

 



مخبر دزفولي: نقشه جامع علمي كشور آخر مهر نهايي مي شود

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي از نهايي شدن نقشه جامع علمي كشور طي دو جلسه آينده اين شورا خبر داد.
محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفت وگو با فارس گفت: تاكنون فصول اول تا سوم نقشه جامع علمي كشور نهايي شده، و اولويت ها تعيين شده است.
وي ادامه داد: ما قصد داشتيم تا راي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را در تمامي فصول مربوط به نقشه علمي جامع كشور داشته باشيم.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: به همين دليل به جاي اينكه كليات نقشه را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب كنيم محور به محور نقشه جامع علمي كشور در جلسات شورا بررسي، تاييد و تصويب مي شود.
مخبر گفت: اين سي امين ويرايش است كه در صحن شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام مي شود. تنها دو فصل راهبردها و نگاشت نهايي و تقسيم كار ملي باقيمانده كه در 2 جلسه آتي شورا بررسي مي شود و اين نقشه تا آخر مهر نهايي خواهد شد.

 



معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري خبر داد
افزايش 26 درصدي بودجه دانشگاه هاي كشور در سال جاري

كاشان- خبرنگار كيهان:
معاون اداري مالي و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، ميزان بودجه تخصيص يافته به دانشگاه هاي كشور در سال جاري را يك هزار و 800 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم نسبت به سال گذشته 26 درصد افزايش يافته است.
علي اكبر متكان در مراسم بهره برداري از ساختمان جديد اداري دانشگاه كاشان افزود: بودجه مذكور صرف تامين امكانات رفاهي و فرهنگي دانشجويان، حقوق اساتيد و حفظ و نگهداري دانشگاه ها مي شود.
وي با اعلام اين كه در حال حاضر براي دوره هاي كارشناسي با 200هزار فضاي خالي در دانشگاه هاي كشور مواجه هستيم، مهمترين برنامه وزارت علوم در برنامه پنجم توسعه را مربوط به بخش تحصيلات تكميلي عنوان كرد.
وي ادامه داد: افزايش و گسترش دوره هاي تحصيلات تكميلي، توسعه فضاهاي آموزشي در دوره كارشناسي، افزايش فضاهاي پژوهشي و تجهيزات آزمايشگاهي از ديگر فعاليت ها و اولويت هاي برنامه وزارت علوم است. به گفته وي طرح هاي عمراني پيش بيني شده در برنامه پنجم توسعه شامل گسترش و افزايش خوابگاه ها و بخش هاي ارائه كننده خدمات دانشجويي است.
معاون وزير علوم بيان داشت: در اين راستا اجراي تمام طرح هاي عمراني دانشگاه ها برعهده بخش خصوصي و بيشتر در زمينه ساخت خوابگاه ها و بخش هاي خدماتي است.
متكان، تعداد كل دانشجويان كشور در حال حاضر را بالغ بر 3 ميليون و 600هزار نفر اعلام كرد و يادآور شد: در سال تحصيلي جاري بالغ بر 500 هزار نفر دانشجوي جديد جذب دانشگاه ها شده اند.
وي خاطرنشان كرد: دانشگاه كاشان نخستين دانشگاه كشور است كه آزادسازي يارانه ها در آن آغاز شده است.

 



وزير خارجه برزيل: غربي ها به جاي كاهش اورانيوم در ايران انبار مهمات خود را كاهش دهند

وزير خارجه برزيل گفت: كشورهاي دارنده سلاح هاي هسته اي به جاي كاهش اورانيوم در ايران انبار مهمات خود را كاهش دهند.
سلسو آموريم، در گفت وگو با روزنامه سوئيسي SWISSINFOch در پاسخ به اين سؤال كه برزيل، ترس بسياري از كشورهاي غربي در ارتباط با توليد بمب هسته اي از سوي ايران را چگونه ارزيابي مي كند؟ گفت: سندي وجود ندارد كه بگويم ايران براي توليد سلاح هسته اي تلاش مي كند. همچنين سندي وجود ندارد كه ثابت كند ايران به دنبال تكنولوژي و توليد بمب اتمي است. در حال حاضر چه چيزي از سوي ما پيشنهاد شده است؟ خيلي سخت است كه در اين رابطه قضاوت كنيم و استدلال هاي خود را براساس تصورات بنا كنيم. برزيل و تركيه مشتركا چه اقدامي صورت دادند؟ ما براساس درخواست كشورهاي غربي (به ويژه آمريكا) پيشنهاد موافقت نامه را ارائه نموديم. اين پيشنهاد را به تهران برديم و ايران را متقاعد نموديم كه آن را بپذيرد.
وي ادامه داد: روشن است كه برخي افراد مي گويند كه شرايط تغيير كرده است. البته آنان از آن زمان تاكنون به توليد اورانيوم بيشتر ادامه مي دهند. دول غربي همه مشكلات قبل از بيانيه تهران و مخالفت با اين توافق را براي ما تشريح ننمودند. اين بيانيه آغازي براي اعتمادسازي است.
آموريم گفت: هدف ما از اين بيانيه دقيقا اعتمادسازي بود. قبل از تصميم گيري در مورد انديشه هاي ايران بايد به مقاصد كشورهاي ديگر بينديشيد. نمي خواهم به آنان اشاره كنم اما كشورهايي (دارندگان سلاح هاي هسته اي) وجود دارند كه مقاصدشان مثبت نيست. آنان بايد به دنبال كاهش انبار مهمات خود و نه كاهش انبار اورانيوم در ايران باشند. زيرا اين كشور نيازي به غني سازي اورانيوم در سطح 20درصد ندارد. شخص (آقاي) احمد ي نژاد اظهار داشته در صورتي كه توافق براساس بيانيه تهران صورت پذيرد. آنان نيازي به غني سازي تا سطح 20درصد ندارند آيا پاسخي مثبت تر از اين وجود دارد؟

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14