(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 مهر 1389- شماره 19761

دوستي هاي بدون تعهد اينترنتي
چه كار كنيم تا سرما نخوريم؟
شر ميكروب هاي خانگي را كم كنيد!
طبخ غذاي سالم و مغذي راه دارد
زردچوبه؛ سلاح ضد سرطان



دوستي هاي بدون تعهد اينترنتي

مجيد اميدي شهركي
ازدواج يكي از مهم ترين حوادث زندگي انسان تلقي مي شود بطوري كه حاصل آن تشكيل كانون خانواده به عنوان مهمترين و پايدارترين نهاد تربيتي در جامعه است.
در دنياي جديد و دائم در حال تغيير و با وجود جمعيت جوان كشور نياز داريم كه واقع بينانه تر به مسئله ازدواج جوانان و نياز آنان توجه نماييم. امروزه بشر استفاده از وسايل ارتباط جمعي چون اينترنت، ماهواره و رايانه را جزء لاينفك زندگي خود مي داند. دنياي جديد نيز شيوه نوين را براي زندگي مي طلبد و از همين رو زندگي نسل جديد با نسل گذشته متفاوت شده است به طوري كه بسياري از افراد ترجيح مي دهند امور روزمره و گاه ضروري زندگي خود از جمله ازدواج و تجارت را از طريق اينترنت پيگيري كنند.
از آنجا كه انتخاب همسر مناسب اصلي ترين و بنيادي ترين مبناي تشكيل زندگي است و شيوه هاي سنتي، ديگر پاسخگوي مناسبي براي اين تصميم مهم زندگي نيستند و از طرف ديگر آمادگي ازدواج از سوي دختران و پسران جامعه و علاقه مندي آنها به يافتن همسري مناسب، با نگاهي كوتاه به دنياي اينترنت و تفحصي كوتاه در فضاي سايبر متوجه مي شويم كه اينترنتي شدن روابط اجتماعي در جامعه امروز ايران به طرز ناباورانه اي بيان كننده اين واقعيت است كه دوستي ها در دنياي مجازي به شكل نگران كننده اي در حال تبديل شدن به فرهنگي پذيرفته شده است.
ازدواج اينترنتي يكي از مباحث مورد علاقه برخي جوانان شده است كه از اين طريق شريك زندگي آينده خود را مي يابند. چنين روندي تشكيل خانواده در ايران را با ابهاماتي روبرو كرده است. نخست آنكه خيلي ها با انگيزه دوست يابي وارد اين سايتها شده اما پس از جدي شدن مباحث و اصرار يكي از طرفها به ازدواج، فرد براي تداوم رابطه حاضر به پذيرش آن شده در حاليكه خود نيز مي داند كه هيچ جديتي در اين موضوع ندارد و علايق ناشي از احساسات ناپايدار تمايل به تداوم رابطه و در نهايت ازدواج را موجب شده است. نكته دوم آن است كه خيلي ها پس از نااميدي از پيدا كردن شريك مناسب آينده شان با انگيزه و هدف مشخص به سايتهاي همسريابي مراجعه كرده و سعي مي كنند فرد مورد نظر خود را پيدا كنند.
با اينكه اتكا به اينترنت و فضاي مجازي ممكن است در نگاه اول آسان ترين راه همسريابي تلقي شود ولي واقعيت آن است كه فضاي نامطمئن مجازي نمي تواند ملاك دقيق و قابل اعتنايي براي يافتن يك شريك دايمي به حساب آيد.
ازدواج اينترنتي
ازدواج در اينترنت اولين بار در كشور فرانسه و حومه شهر پاريس مطرح شد. اين شهر يكي از شهرهاي سرآمد فرانسه در حوزه اينترنت و اطلاع رساني مي باشد. تا جايي كه حتي در مهد كودكهاي اين شهر نيز اينترنت مورد استفاده و دستيابي است. اگر چه فعاليت مؤسسات همسريابي از سه دهه قبل آغاز شده اما ترس از افكار عمومي و ناشناخته بودن اينچنين فعاليت هايي باعث شد اين مراكز به صورت نامحسوس و نه چندان آشكار به فعاليت خود ادامه دهند، اما از حدود 15سال قبل فعاليت اين مراكز شكل روشن تري به خود گرفت به طوري كه برخي از مؤسسات همسريابي تبديل به بنگاه هاي اقتصادي شده و براي بازاريابي و كسب درآمد بيشتر دامنه فعاليت خود را به اينترنت نيز كشاندند.
در كشور ما هم موضوع دوست يابي رايانه اي و گاهي ازدواج اينترنتي از حدود 2-3 سال پيش در بين عموم مطرح شده است. تا جايي كه چندين سايت نيز در اين مورد به وجود آمده و اقدام به عضويابي كرده، اما آنچه مهم است عواقب و مشكلاتي است كه پس از ايجاد چنين سايتهايي در بين جوانان به وجود آمده است.
در غرب ارتباط از طريق اينترنت تقريباً روند تأييد شده و قابل اطمينان تري را طي مي كند و طرفين پس از اين كه تصميم به ازدواج گرفتند شرايط خود را صادقانه بيان نموده و با هم ازدواج مي كنند. اما چون در كشور ما اين فرهنگ وجود ندارد، آنچه كه در چت رومها بيان مي شود اكثرا دروغ است كه اين دروغها باعث فروپاشي خانواده پس از ازدواج مي گردند؛ چرا كه طرفين بعد از ازدواج واقعيت هاي فرد مقابل را از نزديك مي بينند. اگر جنبه آگاهي بخشي اين وسيله ناديده گرفته شود و با نگاهي احساسي و ناآگاهي فرد بخواهد همسرش را از طريق اينترنت برگزيند و نقش اينترنت در تشكيل خانواده برپايه احساسات، بنا شود، اينترنت را نبايد در انتخاب همسر استفاده كرد اما اگر اين وسيله بر آگاهي و آشنايي بيشتر طرفين ازدواج بيافزايد روش پسنديده اي است.
در شرايط فعلي تمايل به ازدواج اينترنتي و استفاده از سايت هاي همسريابي از طرف جامعه شناسان و آسيب شناسان اجتماعي نوعي بحران به شمار مي رود. براساس آمار اداره كل مطالعات اجتماعي و بررسي هاي اجتماعي ناجا، 63 الي 68 درصد چت روم ها در اختيار جوانان قرار دارند؛ و در اين ميان جوانان ايراني حتي گوي سبقت را از امريكايي ها و كانادايي ها هم ربوده اند. پايگاه اطلاع رساني پليس، گزارش مي دهد كه در حال حاضر بسياري از جوانان ساعت ها يا به طور متناوب روزها و ماهها پاي اين نوع دوستيابي هاي مجازي مي نشينند و محتواي 48درصد اين چت رومها را اطلاعاتي چون عكس در برگرفته و اين درست آن چيزي است كه مي تواند جوان و نوجوان را تحت تاثير قرار دهد.
در مراجعه به دادگاه هاي خانواده و مراجع قضايي با برخي زوج ها روبرو مي شويم كه از طريق اينترنت با يكديگر ازدواج كرده اند و حال براي جدايي به اين مكان ها آمده اند.
نگاهي به وضعيت سايت هاي همسريابي در ايران
براساس تحقيق انجام شده در سازمان ملي جوانان سايت هايي كه با عنوان همسريابي به فعاليت مي پردازند مورد ارزيابي قرار گرفت. اين بررسي براساس معيارهايي نظير تعداد بازديدكنندگان، پولي يا رايگان بودن خدمات، وجود تبليغات در سايت، تمركز در فعاليت مربوط به همسريابي يا پرداختن به فعاليت هاي ديگر در كنار آن، داشتن مجوز و ثبت دولتي، داراي موسسه در كشور يا صرفا مجازي، نوع فعاليت (همسريابي، دوستيابي، عقد موقت) درون مرزي يا برون مرزي، مشخص بودن مدير سايت و آدرس يا شماره تلفن، پرداختن به امر مشاوره در كنار همسريابي، گرايش هاي مذهبي و سياسي صورت گرفته است. طبق اين گزارش 2دسته سايت و موسسه وجود دارند. سايت هايي كه عمدتا مذهبي هستند و داراي سابقه تشكيلات جاافتاده و ساماندهي شده اند. اين سايت ها با هدف همسريابي نه دوستيابي يا ازدواج موقت، فعاليت مي كنند. ضمن اين كه در اين سايت ها هيچ گونه مشخصات فردي و عكس مراجعه كنندگان وجود ندارد و بسيار محدود هستند، بيش از 2تا نيستند و محتواي كاملي هم ندارند. اما با توجه به اينكه در بين اين 38 سايت تنها 2 سايت وجود دارد كه مذهبي هستند، در بين اين 2 سايت نيز يكي از آنها مبادرت به دريافت پول از مراجعه كنندگان مي كند. دسته دوم به دو گونه تقسيم مي شود؛ سايت ها و وبلاگ هايي كه جمعيت هدف آن افراد خارج از ايران است و عمدتا در برگيرنده ايرانيان خارج از كشور هستند و دسته دوم شامل سايت هاي دوستيابي هستند كه ايرانيان داخل كشور را پوشش مي دهند.
سايت هاي انگليسي زبان داراي كيفيتي بالاتر از امكانات سايت، طراحي و ساماندهي نسبت به سايرين هستند. از آنجا كه زبان انگليسي توسط همگان قابل فهم نيست بيشتر افراد تحصيلكرده يا مقيم خارج از كشور امكان استفاده بيشتر از اين سايت ها را دارند، به نظر مي رسد افرادي از طبقات بالاتر اجتماعي، اقتصادي به اين سايت ها مراجعه مي كنند.
در اين سايت ها همسريابي جزئي از فعاليت هاي در حال انجام است به طوري كه قرار ملاقات گذاشتن و دوست يابي به صورتي گسترده تر از همسريابي صورت مي گيرد. تنها در مواردي معدود، خود افراد در اطلاعات فردي شان اظهار مي كنند كه بيشتر طالب رابطه اي جدي و در جهت ازدواج هستند.
اين سايت ها به دليل وضعيت ظاهري مدرن و محتواي باز، پرهيز از سياسي شدن و درج تصاوير و تعابير اخلاقي و نيز ادعاي اعمال نظارت بر سلامت سايت، بسياري از جوانان تحصيلكرده و به اصطلاح امروزي را جذب مي كند به طوري كه 35 هزار و 724 نفر در سايت جداگانه پروفايل دارند.
گروه سني افراد مراجعه كننده عمدتا بالاي نوجواني است و از اين رو فعاليت اين سايت ها را جدي تر و كاملتر مي سازد به عبارت ديگر درك موفقيت مراجعان در دستيابي اهداف (دوستيابي، همسريابي) از طريق اين سايت ها افزايش مي يابد. به دليل فضاي باز اين سايت ها امكان مراجعه افراد مختلف حتي افرادي با گرايش هاي مذهبي بالا را فراهم مي كند. به طوري كه حتي در مواردي ديده شده است كه افراد مذهبي و دختران محجبه اقدام به گذاشتن عكس هاي خود با حجاب يا در حال زيارت مي كنند. ضمن اين كه مشخص شد 161 مرد و 57 زن كاملا مذهبي در اين سايت ها مشخصات خود را قرار داده اند.
تحليل ازدواج هاي اينترنتي
واقعيت اين است كه ورود اينترنت به جوامع در حال توسعه اي همچون ايران در كنار تمام محاسن و نوآوري هايي كه به دنبال داشته است داراي جوانب منفي و آثار سويي نيز بر فرهنگ كشورمان بوده است. هر چند ضرورت ازدواج به هنگام از جمله موضوعاتي است كه تأكيد زيادي درباره آن وجود دارد. اما در كنار اين موضوع، احكام اسلامي همواره بر اين ضرورت تأكيد دارند كه تشكيل خانواده بايد با درايت و آگاهي صورت گيرد چرا كه بي توجهي به اين امر از قوام اين نهاد مقدس كه اساس جامعه را تشكيل مي دهد كاسته و زمينه ساز بروز مشكلات متعددي مي شود.
اين نوع ارتباط زماني مي تواند به يك آشنايي سالم تبديل شود كه با بلوغ هيجاني هر دو فرد، نظارت مؤسسات ذي صلاح در اين امر و استفاده از متخصصان و مشاوران در حوزه هاي ديني و ازدواج همراه شود. از طرفي اگر خانواده ها خيلي بدبينانه به اين وسيله ارتباطي نگاه كنند قطعاً فرزندانشان به شكل ديگري آسيب خواهند ديد چرا كه اينترنت واقعيت روز جامعه ماست و نمي توانيم اين واقعيت را انكار كنيم اما اين سخن نيز به آن معنا نيست كه فرزندمان را در برابر ابزارهاي جديد تنها رها كنيم بنابراين والدين مسئول، كساني هستند كه علاوه بر دلسوزي با بصيرت به اين فناوري و خدمات آن نگاه كنند.
نگاه پسران به مقوله همسريابي اينترنتي صرفاً نوعي سرگرمي است. اما دختران از شيوه همسريابي اينترنتي براي انتخاب همسر مناسب استفاده مي كنند و اين در حالي است كه پسران بيشتر با نگرش سرگرمي وارد «چت روم» مي شوند. شايد بتوان ادعا كرد كه آشنايي در چت روم ها بتواند به كاهش سن ازدواج كمك كند. اما نمي توان توقع داشت اين الگو در جامعه ما جوابگو باشد زيرا بيشتر تعاملات جوانان در فضاي مجازي انتزاعي و دور از واقعيت است و همين موضوع زمينه اي براي افزايش مشكلات و آسيب هاي همسريابي اينترنتي در جامعه است. امروزه شكل هاي سنتي پيدا كردن زوج مناسب در جمعيت متراكم كنوني، گمنام شدن افراد در جامعه شهرنشين و افزايش فردگرايي جوانان در مقابل ساختار سنتي جامعه از جمله عوامل گرايش جوانان به استفاده از اينترنت و برقراري ارتباط هاي اينترنتي است.
گفته مي شود 80درصد دانشجويان در معرض خطر اعتياد به اينترنت قرار دارند كه بيش از 14درصد آنها بيش از 20 ساعت در هفته زمان شان را در فضاي مجازي و اينترنت مي گذرانند. در كشور ما هنوز فرهنگ استفاده مناسب از چنين فضايي وجود ندارد و به نظر مي رسد اينگونه آشنايي در موارد بسياري با دروغ و فريب همراهند. شايد از اين روست كه كارشناسان در زمينه فروپاشي خانواده به مسئولان درباره ظهور و رواج پديده اي به نام همسريابي اينترنتي نيز هشدار مي دهند و آن را از جمله عوامل بروز اختلاف ميان زوج هاي جوان مي دانند و پرونده هاي متعدد موجود در دادگاه هاي خانواده را بر اين مسئله گواه مي گيرند.
در فرهنگ ايراني موانع زيادي براي ارتباط طولاني قبل از ازدواج بين خانواده هاي جوانان وجود دارد و جوانان نمي توانند با خصوصيات يكديگر آشنا شوند، استفاده از اين ابزار براي آشنايي پيش از ازدواج مطلوب و مفيد خواهد بود البته در صورتي كه اطلاعات و خصوصياتي كه افراد از همديگر مي دهند خصوصيات واقعي باشد و فقط شرايط مثبت افراد گفته نشود.
ازدواج هاي موفقي كه ريشه در آشنايي اينترنتي دارد، معمولا توسط افرادي صورت گرفته است كه از شخصيت هاي پخته اي برخوردار بوده اند به اين معني كه به طور تصادفي با هم در اينترنت آشنا شده اند، نه اينكه از اين طريق با هم ازدواج كنند.
صرف نظر از شيوه انتخاب همسر، جوانان بايد مبناي خود براي آغاز زندگي مشترك را شناخت صحيح قرار دهند. بيشترين افرادي كه از طريق همسريابي اينترنتي مبادرت به آغاز آشنايي مي كنند شامل گروه هايي هستند كه محدوديت هايي دارند؛ اين محدوديت ها ممكن است مربوط به مشكلات فردي، خانوادگي، ظاهري و فرهنگ حاكم بر محيط زندگي فرد باشد. در فضاي مجازي تضميني وجود ندارد كه اطلاعات ارايه شده توسط كاربران صحيح باشد زيرا در بسياري از موارد افراد ايده آل هاي خود را به طرف مقابل منعكس مي كنند.
ضرورت شناخت پايگاه اجتماعي و طبقه افراد، خانواده، توانايي ها و استعدادها، امكانات، احساسات، اهداف و برنامه ها، نقاط قوت و ضعف، مسئوليت ها، آرزوها و انتظارات، اعتقادات و باورها، فرهنگ و رفتار و وابستگي ها و پيوندهاي طرفين با ديگران، به عنوان پيش شرط ازدواج جوانان و كسب اين اطلاعات از طريق اينترنت يا ساير شبكه هاي در دسترس رسانه اي كمتر قابل حصول است.
شناخت لازم براي ازدواج دو جوان بايد از طريق ارتباط رودررو، گفتگو و ملاقات با نظارت خانواده ايجاد شود. با ايجاد ساختاري صحيح و برنامه استراتژيك براي پاسخگويي به نيازهاي جوانان از طريق اينترنت، ايجاد نظام ارزشي و انگاره هاي ملي و ديني در توليد محتواي اينترنتي، ايجاد فضاي جذاب و پرنشاط در خانواده براي طرح راحت تر خواسته ها توسط جوانان، افزايش نظارت و كنترل توسط اداره كنندگان سايت ها براي طرح معقول و منطقي خواسته هاي جوانان مي توان به اين امر كمك كرد، آموزش و ظرفيت سازي درخصوص مقوله مورد بررسي توسط سازمان ها و دستگاه هاي دولتي مرتبط و ايجاد كانون هاي مهارت هاي زندگي با همراهي والدين و آموزش مقتضي براي بهره برداري از سايت هاي اينترنتي اهميت افزايش دانش و آگاهي جوانان نسبت به آسيب ها و امتيازات ازدواج هاي اينترنتي از طريق برنامه هاي منظم در مراكز آموزشي و حضور رسانه ملي براي آگاه سازي جوانان و خانواده ها ضروري مي باشد.
از مخاطرات اينگونه ارتباط ها هم، افزايش سطح انتظار و توقع جوانان از ازدواج و زندگي، افزايش زمينه هاي تخيل و توهم نسبت به آينده، ضعف واقع گرايي، نمايش ناسازگاري در مقابل تفاهم و يكرنگي، اعتماد كاذب، وابستگي عاطفي و انحراف از جمله آسيب هاي گرايش به اينترنت به منظور ازدواج است.
بررسي ها نشان مي دهند چون دوستي ها و آشنايي هاي اينترنتي تعهدي ميان افراد به وجود نمي آورد مي تواند خيلي زود به جدايي منجر شود. از سوي ديگر شناختي كه از اين طريق شكل مي گيرد چندان كامل و حتي مناسب نيست. ازدواج بايد با آگاهي و درك عميق صورت بگيرد. اما ازدواج هاي اينترنتي اگر هم اتفاق بيفتند از روي عقل و منطق نيستند.
تحقيقات نشان مي دهد 80 درصد پسرها حاضر نيستند با دختراني كه قبلا با آنها رابطه صميمي داشته اند ازدواج كنند و براي استفاده يا سوء استفاده جنسي به سايت هاي دوست و همسريابي مراجعه مي كنند. چون واقعا قصد ازدواج ندارند و هدفشان فريب دختران است.
ميزگردي با موضوع شيوه هاي همسريابي در ايران و نقش شبكه هاي اطلاع رساني در همسريابي با تاكيد بر اينترنت، چندي پيش در سازمان برگزار شد؛ كارشناسان برتشكيل شوراي هماهنگي نظارت بر سايت هاي اينترنتي دراين زمينه تاكيد كردند. چرا كه به اعتقاد آنها و براساس تحقيقات و بررسي هاي صورت گرفته در جريان استفاده از سايت هاي همسريابي بسياري از اطلاعات كاربران به صورت غيرواقعي درج شده و حتي ممكن است افراد خود را در شغل و سني غيرواقعي معرفي كنند و اين درحالي است كه در چنين فضايي ارتباط بيشتر به تعميق مسائل عاطفي و انحراف رفتاري منتهي مي شود. از اين رو بهترين حالت فعاليت هاي اين سايتها در شرايط نظارت نهادها و سازمانهاي واقعي است.
دركنار ايجاد و ساماندهي سايت هاي همسريابي امين و مجاز بايستي از ظرفيت هاي مراكز مشاوره استفاده نمود و تيمي از مشاور، روانشناس، روانكاو، پزشك، كارشناس ديني، كارشناس ازدواج و زناشويي باشند و پس از دريافت درخواست ازدواج از سوي متقاضي و ارائه مدارك لازم به تيم معرفي و پس از مصاحبه و آموزش هاي لازم اقدامات بعدي صورت پذيرد.
اميد است كه با همت مسئولين و دلسوزان جامعه و با همفكري و همراهي خانواده ها بتوانيم از اين بحران عبور نماييم و شاهد ازدواج هاي آگاهانه و پايدار باشيم.

 



چه كار كنيم تا سرما نخوريم؟

سرماخوردگي يك عفونت ويروسي مسري است كه راه هاي تنفسي فوقاني را آلوده كرده و باعث تحريك و ترشح در راه هاي هوايي مي شود. ابتلا به سرماخوردگي ممكن است در اثر تماس با فرد آلوده يا تماس با وسايل آلوده صورت پذيرد و گاهي عواملي مانند سرما، استرس و خستگي مي توانند شرايط را براي فعاليت ويروس سرماخوردگي نهفته در مجراي تنفسي مناسب كند.
سرماخوردگي ها معمولا ناگهاني شروع مي شوند. آب ريزش در ابتدا شفاف بوده و ممكن است شدت يافته و زرد رنگ گردد. گرفتگي بيني، سرفه، گلودرد، بي حالي، خستگي، بيتابي، بي اشتهايي، گاها ريزش اشك و التهاب از علائم عمده آن است.
عوامل موثر در بروز سرماخوردگي
ويروس هاي سرماخوردگي پس از ورود به بدن در مخاط دستگاههاي تنفسي ايجاد بيماري كرده و همراه با ترشحات دستگاه تنفسي از فردي به فرد ديگر قابل انتقال است. بنابراين:
- دست دادن، روبوسي، عطسه و سرفه در محلهاي عمومي باعث انتقال آن مي شود.
- رطوبت و درجه حرارت در انتشار ويروس نقش دارد، اين بيماري در كشورهاي مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاييز) به علت بارندگي و رطوبت بيشتر است.
- از ديگر علل افزايش بروز سرماخوردگي در فصل سرما حضور در مكان هاي شلوف همچون وسايل نقليه عمومي و تجمع در فضاهاي بسته و عدم استفاده از تهويه مناسب است.
- تغذيه يكي از فاكتورهاي موثر در عملكرد سيستم ايمني است. بنابراين سوء تغذيه در بروز بيماري هاي عفوني نقش مهمي را ايفا مي كند. ابتلا به بيماري هاي مزمن قلبي ، كليوي و ريوي نيز فرد را مستعد ابتلا به اين عفونت مي كند.
راهكارها
1 - دست هاي خود را بشوئيد: بيشتر ويروس هاي سرماخوردگي از طريق تماس مستقيم منتشر مي شوند. كسي كه سرماخورده است بداخل دست هاي خود عطسه كرده و سپس اشيائي مثل تلفن ، صفحه كليد كامپيوتر يا ليوان را لمس مي كند. ميكروب ها مي توانند براي ساعت ها و در بعضي موارد هفته ها زنده باقي مانده و سپس به فرد بعدي كه آن اشياء را لمس مي كند منتقل شود . بنابراين بايد دستهاي خود را مكرراً بشوئيد . در صورتي كه امكان شستن دستتان را نداريد دستهاي خود را بسيار سخت براي يك دقيقه به هم بماليد . اين كار باعث جداشدن اكثر ويروسهاي سرماخوردگي از پوست مي شود .
2 - سرفه و عطسه خود را با دستانتان نپوشانيد: زماني كه احساس مي كنيد در حال سرفه يا عطسه هستيد از يك دستمال دستمال استفاده كرده و آنرا بلافاصله دور بياندازيد . اگر دستمال نداريد سر خود را از افرادي كه نزديك شما هستند به طرف ديگر چرخانده و به فضاي آزاد سرفه كنيد .
3- صورتتان را لمس نكنيد: ويروس هاي سرماخوردگي از طريق چشم ، دهان و بيني وارد بدن شما مي شوند . لمس صورت كودكان راه اصلي ابتلاي آنان به سرماخوردگي بوده و همچنين موجب انتقال سرماخوردگي از آنان به والدينشان مي باشد .
4 - مقدار زيادي مايعات بنوشيد: آب سيستم بدن شما را شستشو داده و باعث خروج سموم از بدن شما مي شود . يك فرد بالغ سالم بطور متوسط روزانه 8 ليوان مايعات نياز دارد
5 - از سونا استفاده كنيد: وقتي به سونا مي رويد هوائي كه استنشاق مي كنيد بالاتر از 80 درجه است و اين درجه حرارت باعث از بين رفتن ويروس هاي سرماخوردگي مي شود .
6- از هواي آزاد استفاده كنيد: اكثريت افراد در زماني كه هوا سرد است در خانه و محوطه هاي بسته مي مانند بنابراين ميكروب هاي بيشتري در اطاق هاي خشك و شلوغ در حال گردش است .
7- ورزش هاي آيروبيك را به طور منظم انجام دهيد: اين ورزش ها باعث افزايش سلولهاي مقابله كننده با ويروس در بدن مي شود .
8- غذاهاي گياهي مصرف كنيد: مواد طبيعي موجود در گياهان باعث افزايش ويتامين هاي بدن مي شود . بنابراين ميوه و سبزيجات سبز تيره ، قرمز و زرد مانند اسفناج ، كاهو ، هويج ، گوجه فرنگي ، سير و ... مصرف كنيد . آب پرتقال هرچه تازه تر باشد ويتامين C بيشتري دارد و طول مدت درمان را كوتاهتر مي كند
9- ماست بخوريد : باكتري هاي مفيد موجود در ماست باعث تحريك توليد مواد سيستم ايمني شده كه با بيماري مبارزه مي كند .
10- سيگار نكشيد: آمار نشان مي دهد كه سيگاري ها دچار سرماخوردگي هاي بيشتر و مكرر مي شوند . حتي نزديك به افراد سيگاري بودن بطور واضح سيستم ايمني را از بين مي برد. دود راههاي هوائي بيني را خشك كرده و مژك هاي آنرا فلج مي كند . مژك هاي موهاي ظريفي هستند كه مخاط بيني و ريه ها را پوشانده و با حركات موجي شكل خود ويروس هاي سرماخوردگي را از مجاري بيني خارج مي كنند . يك سيگار مژك ها را براي 30-40 دقيقه فلج مي كند.
11- راحت و آسوده باشيد: اگر شما بتوانيد آرامش داشته باشيد مي توانيد سيستم ايمني خود را به هنگام نياز فعال كنيد.
12- غرغره كردن نمك: اين كار باعث مرطوب شدن گلو و بهبودي موقت مي شود. اين كار را با استفاده از يك قاشق چايخوري نمك داخل يك استكان آب ولرم و روزانه حدود 4 بار انجام دهيد .

 



شر ميكروب هاي خانگي را كم كنيد!

محيط منزل اولين مكاني است كه سلامت افراد خانواده را تضمين مي كند. در اين باره مادران مهربان وقت زيادي را صرف نظافت و بهداشت خانه مي كنند اما متاسفانه گاهي اوقات ديده مي شود كه به رغم همه اين تلاش ها بچه ها دچار عفونت هايي مي شوند كه منشا آنها ناشناخته است. در بسياري موارد ميكروب ها و عوامل بيماري زا در جاهايي پنهان مي شوند كه به راحتي ديده نمي شوند و يا حتي كسي فكر نمي كند كه اين موجودات ذره بيني كجا جا خوش كرده اند. اگر اين موضوع نيز براي شما جالب است و قبل از اينكه دچار وسواس فكري و نظافتي شويد، نكات زير را با دقت رعايت كنيد:
1-هر روز صبح 10 دقيقه همه پنجره ها را باز بگذاريد؛ بدون توجه به اينكه هواي بيرون چطور است. حتي در سردترين روزهاي زمستان نيز اين كار را فراموش نكنيد. اين شيوه شايد به نظر خيلي ساده بيايد اما براي از بين بردن ميكروب ها و عوامل بيماري زا بسيار مؤثر است؛ چرا كه اين موجودات عاشق هواي محيط هاي محدود و راكد هستند.
2-وقتي از بيرون برمي گرديد، به هيچ وجه با كفش وارد منزل نشويد. زيرا در اين صورت همه ميكروب هاي بيرون را به داخل خانه منتقل مي كنيد. كيف دستي را نيز در هر جاي منزل نگذاريد؛ چون بدون آنكه بدانيد ميكروب هايي را كه به همراه دارد پخش مي كنيد.
3-تميز كردن نرده هاي پله و دستگيره هاي در را فراموش نكنيد. اولين اقدام براي حفظ سلامت، شستشوي مرتب دست ها پس از تماس با اين قسمت هاست؛ اما به هر حال كافي نيست.
4-مرتباً صفحه كليد كامپيوتر، گوشي تلفن و موبايل را با دستمال آغشته به ماده ضدعفوني تميز كنيد. اين وسايل به دليل تماس مكرر دست در شرايط مختلف، مكان مناسبي را براي رشد ميكروب ها فراهم مي آورد كه اصلا هم شك برانگيز نيست.
5-هفته اي يكبار اسفنج ظرفشويي را در ماشين ظرفشويي بشوييد يا در محل آب ژاول (ماده سفيدكننده) خيس كنيد. هر چند وقت يك بار هم آن را عوض كنيد، زيرا اين وسيله كوچك آشپزخانه به علت رطوبت دائم، لانه واقعي باكتري ها محسوب مي شود.
6-هميشه ظروف آشپزخانه و سطح ميز و كابينت را خشك كنيد؛ زيرا ميكروب ها به دنبال جاهاي مرطوب بوده و در آنجا مي مانند. براي جلوگيري از انتقال آلودگي بيشتر، پس از اينكه يك نوع ماده غذايي مانند گوشت را روي تخته تكه كرديد، براي مرحله بعد مثلا خرد كردن سبزيجات حتماً سطح آن را بشوييد و چاقو را نيز عوض كنيد.
7-هفته اي يك بار يخچال را تميز كنيد. هميشه توجه داشته باشيد كه روي باقيمانده غذاها پوشيده باشد، ترجيحاً بهتر است از ظروف سربسته و بدون منفذ استفاده كنيد.
8-تارت و شيريني را در ظروف نم دار نگذاريد. ميكروب ها دوست دارند در گوشه و كنار آن پنهان شده و تكثير يابند.
9-از نظافت مكرر دستشويي غافل نشويد. بد نيست بدانيد كه ميكروب ها در همه قسمت هاي آن پنهان مي شوند. همچنين خالي كردن زباله هاي دستشويي نيز به تنهايي كافي نيست، بلكه بايد سطل را نيز به خوبي بشوييد.
10-اگر به تازگي دوران نقاهت سرماخوردگي يا ناراحتي گوارشي را پشت سر گذاشته ايد، مسواك خود را دور بياندازيد تا از شيوع عفونت هاي جديد پيشگيري شود. همچنين به طور مرتب علاوه بر مسواك، شانه مو، ناخن گير و موچين و قيچي آرايش را با بيكربنات سديم ضدعفوني كنيد تا همه باكتري ها از بين بروند.
مريم سادات كاظمي

 



طبخ غذاي سالم و مغذي راه دارد

وقتي از اصول طبخ غذاي مغذي آگاهي داشته باشيد، آماده كردن وعده هاي غذايي سالم ديگر كار دشواري نخواهد بود.
شما حتي مي توانيد زودتر غذا را آماده كنيد چون نيازي به استفاده از محتويات خوراكي فانتزي و لوكس نخواهيد داشت و براي طبخ يك غذاي مغذي، دسترسي به مواد خوراكي مفيد و سالم كافي است.
¤ در ابتدا منوي غذاي خود را در نظر بگيريد و غذاهايي را سرو كنيد كه به تازگي پخته شده اند و تا حد امكان از گرم كردن مجدد غذا پرهيز كنيد. گرم كردن غذا ارزش تغذيه اي و هم چنين مزه اصلي آن را خراب مي كند.
¤ روي مواد خوراكي را قبل از قرار دادن درون فريزر با پوشش پلاستيكي بپوشانيد تا طعم و بوي آنها با هم مخلوط نشود.
¤ به خاطر داشته باشيد كه غذا علاوه بر اينكه كالري بدن را تامين مي كند بايد به رشد، حفظ و ترميم بافت هاي بدن نيز كمك كند و از ابتلا به بيماري ها جلوگيري نمايد.
¤ متخصصان تغذيه توصيه مي كنند كه از پختن زياد سبزي ها خودداري كنيد. اين مواد خوراكي هرچه سريعتر پخته شوند كمتر مواد مغذي خود را از دست مي دهند.
¤ سبزي هاي تازه، زود مي پزند و نيازي به چاشني ندارند. به علاوه اكثر سبزي ها آغشته به آفت كش ها و سم زدا ها هستند بنابراين بايد براي شست و شوي كافي، آنها را داخل ظرف پر از پرمنگنات پتاسيم بشوئيد و بعد با آب تميز، خوب آبكشي كنيد.
حفظ رنگ و طعم
سبزي جات به هنگام پخت
¤ سبزيجات داراي برگ هاي پهن و سبزرنگ تيره نبايد درون محيط اسيدي مثل آبليمو پخته شوند. براي اينكه سبزيجات را زياد نپزيد، ابتدا آب خالي را جوش بياوريد و بعد سبزي را داخل آن بريزيد و آنرا روي شعله كم بگذاريد و به محض پختن از روي اجاق برداريد.
نكته ديگر اينكه پياز نيز سرشار از آنتي اكسيدان ها و مواد فيتوشيميايي است. اما اشتباه ما در مصرف پياز اين است كه بلافاصله پس از خرد كردن، آن را مي خوريم، در حالي كه پياز بايد حداقل 10 دقيقه قبل از مصرف، خرد شود تا در اين فاصله آنتي آكسيدان هاي آن فعال شوند.
همچنين به ياد داشته باشيد كه شير غيرپاستوريزه بايد حداقل 10 تا 15 دقيقه جوشانده شود تا ميكروب ها و باكتري هاي موجود در آن از بين بروند.
در انتخاب ظرف طبخ غذا نيز بايد دقت كنيد چون برخي از ظرف هاي رنگي از مواد سمي سرب و نقره ساخته مي شوند كه با حرارت، تركيبات خطرناكي از آنها توليد مي شود كه مي توانند اختلالات گوارشي مهمي را در فرد ايجاد كنند.
استفاده از ظروف آلومينيومي براي پختن غذا مناسب نيست، چون مقدار آلومينيوم را در بافت مغز افزايش مي دهد و جداسازي آلومينيوم از بدن كار دشواري است. متخصصان مي گويند اغلب در بافت مغزي مبتلايان به آلزايمر مقادير زيادي آلومينيوم يافت مي شود. بنابراين بهترين ظروف براي پختن غذا ظروف پيركس و فولاد ضد زنگ هستند.

 



زردچوبه؛ سلاح ضد سرطان

زردچوبه يكي از معروف ترين ادويه هايي است كه تقريبا همه هنگام آشپزي از آن استفاده مي كنند كه رنگ آن مهم ترين دليل اين انتخاب است. شايد تا به حال به اين فكر نكرده باشيد كه اين ادويه كه به راحتي در دسترس همه است چه خواص دارويي مهمي دارد.
زردچوبه جزو ادويه هايي است كه از ميليون ها سال پيش درطب سنتي چين كاربرد داشته كه امروزه توجه متخصصان را به خود جلب كرده تا بيشتر با خواص اين ادويه آشنا شوند.
براساس تحقيقاتي كه درسال 2000 انجام گرفت، مشخص شد كه احتمال ابتلا به سرطان ريه درهندي ها هشت بار كمتر از اروپايي هاي هم سن و سالشان است. به علاوه احتمال سرطان روده بزرگ نه بار، سرطان سينه پنج بار و سرطان كليه ده بار كمتر از آنهاست. درحالي كه آنها ذاتا مستعد ابتلا به سرطان هستند. به نظر شما علت اين ايمني بالا چيست؟
به عقيده بسياري از دانشمندان علت درمقدار بالاي زردچوبه در تغذيه آنها كه يك عامل محافظتي بالا محسوب مي شود، نهفته است. اين ادويه نارنجي رنگ، خواص ضد التهابي دارد كه از رشد و تكثير سلول هاي سرطاني در روده بزرگ، كبد، معده، سينه و... جلوگيري مي كند. از همين رو بهتر است از الان تا هميشه از طعم و رنگ آن درغذا استفاده كنيد.
مؤثر به شرط استفاده مشخص
براي بهره مندي از خواص پيشگيرانه زردچوبه، بايد يك تا دو قاشق سوپخوري كه معادل 300تا 600ميلي گرم تركيبات زردچوبه را دارد، در برنامه غذايي گنجانده شود. در دوران بارداري يا شيردهي مي توان مقدار بيشتري مصرف كرد كه البته بهتر است با پزشك مشورت شود. از طرف ديگر، درموارد زخم دوازدهه (بخشي از روده)، سنگ هاي صفرا، استفاده از داروهاي ضد انعقادي و داروهايي كه براي مشكلات پـلاكت خون تجويز مي شود، بهتر است بيش از يك قاشق چايخوري در روز مصرف نشود.
جذب بهتر دركنار فلفل
مقدار جذبي عناصر موجود در زردچوبه توسط مخاط روده و پخش آن در اندام هاي بدن متفاوت است كه مي تواند از 5 تا 60% متغير باشد. براي تسهيل درجذب توصيه مي شود كمي فلفل سياه نيز دركنار زردچوبه استفاده شود. حضور مواد چرب مانند روغن زيتون و روغن كنجد، زنجفيل و آناناس در جذب بهتر اين ادويه خوش رنگ موثر است.
انواع شكل هاي زردچوبه
امروزه معمولا زردچوبه به شكل پودر در دسترس همه قرار دارد و از آنجا كه نوع تازه آن رنگ زيادي از خود پخش مي كند طرفداران كمتري دارد. اگر دانه هاي تازه آن را دراختيار داريد، آنها را آسياب يا خرد كنيد؛ فقط توجه داشته باشيد كه بلافاصله بعد از كار وسايل را بشوييد، چون رنگ زيادي از خود به جا مي گذارد. همچنين مي توانيد آن را دركيسه پلاستيكي كه چند سوراخ داشته باشد بگذاريد و مدت دو هفته دريخچال يا فريزر نگهداري نماييد. از طرف ديگر توصيه مي شود كه عصاره زردچوبه، به تنهايي يا دركنار ديگر عناصر كه معمولا عصاره فلفل است، استفاده شود كه مي توان كپسول هاي آن را از داروخانه ها خريداري كرد. سعي كنيد هميشه انواعي از ادويه ها را انتخاب كنيد كه طبيعي باشند و رنگ يا طعم دهنده مصنوعي به آنها اضافه نشده باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14