(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 21 مهر 1389- شماره 19763

كوتاه اقتصادي
كاهش قيمت دلار، پلمب 3 صرافي متخلف و رونق كسب و كار دلالان
وزير نيرو: متخصصان ايراني مشكلات آب و برق لبنان را برطرف مي كنند
بانك مركزي : آماده تامين ارز صرافي ها هستيم
خروج 10 هزار كارمند از تهران
واردكنندگان برنج هاي آلوده به مراجع قضايي معرفي مي شوند
كاهش 80درصدي رومينگ تلفن همراه زائران خانه خدا و عتبات عاليات
سازمان توسعه و همكاري اقتصادي: نرخ بيكاري در كشورهاي صنعتي به سطح پس از جنگ دوم جهاني رسيد
سناريوهاي پيشنهادي وزارت بازرگاني به دولت درباره نرخ ارز
نشست نمايندگان مجلس با اتحاديه طلا و جواهر كميته ويژه ، ماليات طلافروشان را بررسي مي كند
صنعت لاستيك كشور در انتظار حمايت مسئولان



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس سازمان بازرگاني استان تهران نرخ خريد مرغ مازاد بر نياز توليدكنندگان را منطقي دانست و افزود: قيمت هاي تعيين شده براساس آناليزي كه توسط كارشناسان سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان بر روي قيمت تمام شده توليد انجام داده، تعيين شده است.
¤ افزايش 75 ميليون مترمكعبي حجم توليد گاز روزانه كشور با راه اندازي فاز 12 پارس جنوبي، شمارش معكوس براي توليد گاز در بزرگترين فاز پارس جنوبي آغاز شد. پيمانكاران و سازندگان ايراني، عمليات نصب سومين جكت بزرگترين فاز گازي پارس جنوبي، فاز 12 را آغاز كردند.
¤ نايب رئيس خانه معدن از اتمام كار اصلاح قانون معادن در كميسيون صنايع مجلس خبر داد و گفت: اصلاح اين قانون به مرحله نهايي رسيده و براي تصويب بايد در صحن علني مجلس مطرح شود.
¤ فروش اينترنتي فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه در شهرهاي سمنان و رشت با هدف ارائه خدمات الكترونيكي به مشتريان راه اندازي شد.به گزارش واحد ارتباطات شركت فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه، منصور عاليپور مديرعامل شركت با اشاره به اين كه تجارت الكترونيك سرآغاز تحول اقتصادي و ياري رسان دولت الكترونيك است، افزود: فروشگاه هاي رفاه به عنوان بزرگ ترين شبكه توزيع نوين كالا در كشور سعي كرده كه به موازات افزايش روزافزون نياز مردم به خدمات مجازي، به گسترش ارايه خدمات اينترنتي به عنوان يكي از اركان تجارت الكترونيكي بپردازد.وي افزود: در شهرهاي تبريز و كرج و در حال حاضر نيز در سمنان و رشت فروش اينترنتي از طريق سايت رفاه wwwrefahir انجام مي شود.
¤ مديرعامل بانك سپه با اعلام آمادگي جهت تشكيل كنسرسيوم با ساير بانكها براي حل مشكل توليدكنندگان اظهار داشت: در حال رايزني با بانك مركزي و وزارت اقتصاد هستيم تا مشكل مشتريان مولد خود را حل كنيم.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات انديشه 4 و 5 با پيش شماره 4335 مركز مخابرات شهيد نصرآبادي با پيش شماره هاي 022 الي 822 و در مركز مخابرات آيت ا... طالقاني با پيش شماره هاي 025 الي 525 از امروز به مدت 27 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مدير كل دفتر امور بنگاه هاي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: آخرين مهلت پذيرش پرونده هاي متقاضيان جوايز صادراتي سال 8138 تا پايان وقت اداري 92 مهرماه امسال تمديد شد.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران اعلام كرد: براي نخستين بار واحدهاي مجاز عرضه سكه به لحاظ تعيين وزن و عيار سكه ها، مورد ارزيابي و نمونه برداري قرار گرفته اند.مديركل استاندارد استان تهران با اعلام اين خبر افزود: پيرو هماهنگي هاي به عمل آمده با اتحاديه طلاي تهران و براساس ليست اعلامي از طرف آن اتحاديه درخصوص واحدهاي مجاز عرضه سكه در تهران، اين اداره كل با اجراي طرح ضربتي نظارت بر سكه هاي طلا، اقدام به بازرسي از 15 واحد صنفي و نمونه برداري 315 سكه (سه نمونه از هر واحد ) نموده است.

 



گزارش خبري كيهان از بازار ارز و سكه
كاهش قيمت دلار، پلمب 3 صرافي متخلف و رونق كسب و كار دلالان

ديروز نرخ فروش دلار دولتي به 1050 تومان رسيد. با ادامه روند كاهشي كارشناسان به مردم توصيه مي كنند، از خريد دلار خودداري كنند تا متضرر نشوند.
داغ بودن كاذب بازار ارز در روزهاي اخير سبب انجام برخي تخلفات توسط صرافي ها شده و بانك مركزي را بر آن داشته تا با صرافي هاي متخلف برخورد كند.
به گزارش خبرنگار ما، ديروز نرخ فروش دلار دولتي در صرافي هاي بانك براي مردم عادي 1053تومان تا سقف 2هزار دلار و براي صرافي هاي مجاز به 1050تومان تا سقف 200هزار دلار رسيد.
صرافي بانك ملي با چسباندن اطلاعيه هايي روي درهاي بيروني اين صرافي اعلام كرد: «صرافي هاي مجاز با ارائه مجوز از بانك مركزي اعتباردار و نامه درخواست رسمي و دريافت فيش وارد شوند. حداكثر تا ساعت 11ظهر مبلغ ريال به حساب صرافي واريز شود.»
همچنين اين صرافي در اطلاعيه اي جداگانه به مراجعه كنندگان خود تاكيد كرده است: «پولي كه بدون مجوز به حساب هاي صرافي ملي ايران واريز گرديده است حداقل تا يك ماه مسترد نخواهد شد.»
از طرفي طي روز سه شنبه صرافي بانك ملي شرايط جديدي را براي پرداخت ارز اعلام كرده است. به اين نحو كه صرافي ملي تاكيد كرده پرداخت ارز در مقابل پاسپورت و بليط به مسافران تا سقف 2000دلار است.
اين صرافي تاكيد كرده مدارك مورد نياز بليط به همراه پاسپورت و اصل و كپي كارت ملي است.
در اين روز مانند 2 هفته اخير صفهاي طولاني مقابل صرافي هاي داراي مجوز از بانك مركزي و فروشنده دلار دولتي مشاهده مي شود البته مشاهدات خبرنگار ما حاكي است ديروز صفي مقابل صرافي بانك ملت وجود نداشت.
در اين ميان تخلفات صورت گرفته توسط 3 صرافي بزرگ، بانك مركزي را بر آن داشت تا با تعطيلي اين صرافي ها، نشان دهد كه در برخورد با هرگونه اخلال در بازار ارز جدي است.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي براساس گزارش بازرسان اين بانك فعاليت 3 صرافي بزرگ به دليل مشاهده پاره اي از تخلفات متوقف شد. بر همين اساس پرونده آنها براي رسيدگي و تكميل جزييات در دست بررسي است.
خريداران متضرر مي شوند
در همين حال مدير اداره نظارت بر موسسات پولي غيربانكي بانك مركزي تصريح كرد با اقدام بانك مركزي در توزيع روزانه دلار، قيمت آن رو به كاهش است و كساني كه اقدام به خريد دلار به منظور كسب سود مي كنند در آينده نزديك متضرر خواهند شد.
محسن عباسي در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني شبكه خبر با بيان اين مطلب افزود: قيمت دلار در سراشيبي كاهش قرار دارد به گونه اي كه در هفته گذشته هر دلار 5 تومان كاهش قيمت داشته و اين روند همچنان ادامه خواهد داشت.
وي اظهار داشت: افزايش قيمت دلار در روزهاي گذشته ناشي از سودجويي و اخلال در اين بازار توسط برخي افراد سودجو بود كه خوشبختانه با اقدام بانك مركزي بي ثباتي كه در اين بازار به وجود آمده بود به حالت قبل بازگشت و با سياست اخير بانك مركزي در توزيع روزانه دلار به صورت نامحدود، قيمت هاي فعلي باز هم كاهش خواهد يافت.
مدير اداره نظارت بر موسسات پولي غيربانكي بانك مركزي گفت: هم اكنون قيمت دلار در بازار از 1050 تا 1055 در بانكهاي مجاز و صرافي هاي بانكها در حال توزيع است.
عباسي خاطرنشان كرد: هم اكنون 350 صرافي در تهران و استان هاي همجوار كه داراي مجوز فعاليت از بانك مركزي هستند نسبت به توزيع دلار اقدام مي كنند و اين صرافي ها مجازند تا سقف حداكثر 5 هزار دلار براي مسافران خارج از كشور عرضه كنند.
وي در پايان افزود: موجودي ارزي بانك مركزي در حد بسيار بالايي است كه به محض ايجاد نابساماني در بازار ارز توسط عده اي سودجو و فرصت طلب كه قصد به هم زدن بازار را داشته باشند به ميزان كافي و به صورت روزانه در بانكها و صرافي هاي مجاز ارز توزيع خواهد شد.
همزمان با نوسانات بازار ارز طي دو هفته اخير، بسياري از مسئولان در اظهارات خود به اين نكته اشاره مي كنند كه دلالان عاملان اصلي وضعيت به وجود آمده هستند. غلامرضا مصباحي مقدم، رئيس كميسيون ويژه و عضو كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه افزايش قيمت ارز در كشور صرفا به دليل عوامل داخلي است گفت: نحوه مديريت بانك مركزي و اشتباه اين بانك در توزيع ارز اشتهاي كاذب به وجود آمده و موجب ورود دلالال ها به بازار شده است.
غلامرضا مصباحي مقدم در گفتگو با مهر، در خصوص وضعيت ارز در كشور و افزايش قيمت آن اظهار داشت: معتقدم اشتباه بانك مركزي در توزيع ارز به نحوي كه چند روز روال هميشگي توزيع را انجام نداد و دريغ كرد اشتهاي كاذب بوجود آورد و هم اكنون از پس آن به خوبي برنمي آيد.
وي گفت: علت هم آن است كه در اثر اين اشتهاي كاذب دلال ها وارد شدند و تقاضاي كاذب ايجاد كردند. اين تقاضايي كه هم اكنون شاهد آن هستيم واقعي نيست همچنين ناشي از سفرهاي خارجي يا تقاضاي واردات كالا و سرمايه هم نيست بلكه عده اي دلال به نيت ذخيره ارز و به اميد افزايش قيمت آن متقاضي خريد ارز شده اند.
رئيس كميسيون ويژه مجلس خاطرنشان كرد: خبري كه از ذخاير ارزي بانك مركزي وجود دارد حكايت از غني بودن اين ذخاير دارد و مشكلي از جهت تامين نيازهاي ارزي بازار وجود ندارد و بانك مركزي مي تواند به خوبي بازار را مديريت كند.
مصباحي مقدم گفت: متاسفانه قيمت ارز بر روي همه كالاها و خدمات تاثيرگذار است و بانك مركزي بايد با مديريت درست جلوي اين افزايش قيمت كاذب را بگيرد و با سهل انگاري موجب افزايش قيمت كاذب نشود.
وي در خصوص تصميم فروش ارز از سوي صرافي ها نيز گفت: اين تصميم صرفا براي حذف دلالان است، كه اميدوارم واقعا به نتيجه مطلوب برسد.
گزارش خبرنگار كيهان حاكي است: بازار دلالي دلار در روز گذشته نيز به شدت گرم بود و دلالان در خيابان فردوسي دلار را به قيمت 1070 تومان خريداري و به قيمت 1080 تا 1090تومان مي فروختند. همچنين يكي از بازرسان بانك مركزي در گفتگو با فارس اظهار داشت: دلالان، كولي ها را هم به صف هاي خريد دلارهاي دولتي كشانده اند تا بتوانند دلارهاي بيشتري خريداري و با توجه به اشتهاي كاذب بازار با قيمت بالاتر به فروش برسانند.
تداوم كسادي در بازار سكه
همزمان با افزايش نرخ ارز در بازار آزاد قيمت سكه نيز مطابق بازارهاي جهاني افزايش يافت اما برخلاف استقبال از افزايش قيمت دلار در بازار داخلي بازار سكه علي رغم گراني از رونق افتاده است.
به گزارش فارس ديروز نيز مانند دو هفته گذشته بازار سكه به اعتراف فعالان اين بخش رونق چنداني نداشت و صرافان و سكه فروشان همچنان فروش چنداني در اين بازار ندارند.
به گفته فعالان بازار طلا و سكه زماني كه حجم زيادي از جمعيت به سمت بازار دلار برود ديگر كسي به سمت سكه تمايل نشان نمي دهد.
ديروز سكه طرح جديد با قيمت 339هزار تومان الي 341 هزار تومان از مردم خريداري و با قيمت 343 هزار تومان الي 345 هزار تومان فروخته شد.
نيم بهار آزادي نيز با قيمت 169هزار تومان خريداري و با قيمت 173 هزار تومان فروخته شد.
همچنين ربع سكه با قيمت 84 هزار تومان خريداري و با قيمت 87 هزار تومان به آنها فروخته شد.
قيمت هر مثقال طلاي 18عيار 159هزار و890 تومان و قيمت هر گرم طلاي 18عيار 347 هزار تومان در بازارهاي رسمي اعلام شده است.ديروز بهاي جهاني طلا براي فروش هر اونس طلا معادل
25/1345دلار برآورد شده كه اين رقم بيانگر 61/0درصد كاهش است.همچنين بهاي خريد هر اونس طلا در بازارهاي جهاني نيز با قيمت 75/1344 دلار خريداري شد كه بيانگر
20/8 كاهش قيمت است.

 



وزير نيرو: متخصصان ايراني مشكلات آب و برق لبنان را برطرف مي كنند

وزير نيرو گفت: همزمان با سفر رئيس جمهور به لبنان و با رفع موانع سرمايه گذاري ايراني ها در اين كشور، روابط اقتصادي ايران و لبنان گسترش مي يابد.
مجيد نامجو، ترانزيت برق مازاد كشورهاي گرجستان، ارمنستان، تركمنستان و نيز تاجيكستان از مسير ايران، عراق و سوريه و يا تركيه به لبنان را گامي در جهت رفع كمبود برق در لبنان دانست.
وي از احداث يك نيروگاه 700 مگاواتي توسط متخصصان ايراني در لبنان با روش BOT و BOO و فارغ از انجام تشريفات معمول در مناقصه هاي بين المللي خبر داد.
وزير نيرو افزايش راندمان نيروگاه هاي موجود در لبنان و كاهش تلفات برق در اين كشور را روش ديگري براي تأمين كمبود برق لبنان دانست و آمادگي ايران را براي همكاري با اين كشور در اين زمينه اعلام كرد.
نامجو در مورد ريسك بالاي سرما يه گذاري در لبنان با توجه به شرايط خاص اين كشور، اظهار داشت: دولت ايران مي تواند براي شركت هاي ايراني كه مايل به سرمايه گذاري در لبنان هستند، تسهيلاتي نظير تأمين منابع مالي و جوايز صادراتي در نظر بگيرد. وزير نيرو گفت: مشكلات پيچيده بانكي ميان ايران و لبنان وجود دارد كه در سفر رئيس جمهور به لبنان حل خواهد شد.
وي با بيان آنكه وضعيت خاص سياسي لبنان يكي از موانع سرمايه گذاري در لبنان است، اظهار داشت: عده اي در لبنان به راحتي حاضر به سپردن طرح هاي اقتصادي و صنعتي به ايران نيستند و اين در حالي است كه شركت هاي ايراني رقابت سختي با ديگر طرف هاي خارجي در لبنان پيش روي خود دارند.
نامجو اظهار اميدواري كرد كه تمام مشكلات موجود بر سر راه سرمايه گذاري ايرانيان در بخش هاي مختلف اقتصادي لبنان همزمان با سفر احمدي نژاد به اين كشور برطرف شود.
به گزارش ايرنا، جميل باسيل وزير نيرو لبنان نيز ابراز اميدواري كرده كه سفر احمدي نژاد زمينه مناسبي را براي رفع نارسايي هاي اقتصادي لبنان در بخش هاي مختلف از جمله آب و برق فراهم كند.
وزير انرژي و آب لبنان همچنين ديدار رئيس جمهور ايران از اين كشور را بستر مناسبي براي افزايش همكاري هاي دو كشور در زمينه نفت و گاز ارزيابي كرده است.
اين مقام مسئول لبناني از توافق با طرف ايراني براي تشكيل كميته فني بررسي مشكلات صنعت برق در لبنان خبر داد.
باسيل با بيان اينكه لبنان داراي منابع آبي فراوان است و تاكنون نتوانسته از آنها استفاده مناسبي كند، خواستار استفاده از تجربيات ايران در زمينه سدسازي و همچنين احداث تصفيه خانه هاي آب و استفاده از توانمندي هاي ايران در صنعت برق لبنان شد.

 



بانك مركزي : آماده تامين ارز صرافي ها هستيم

بانك مركزي اعلام كرد: فروش مستقيم ارز به مصرف كنندگان از طريق صرافي بانكها نه تنها قطع نشده است بلكه علاوه بر عموم مصرف كنندگان، صرافي هاي داراي مجوز نيز مي توانند ارز مورد نياز خود را از طريق صرافي بانكها دريافت كنند.
به گزارش بانك مركزي، براي تسهيل در ارزرساني به صرافي بانكها، اين بانك آمادگي دارد ارز مورد نياز صرافي بانكها را نيز به صورت مستقيم تامين كند.
براين اساس، متقاضيان ارز مي توانند با مراجعه به همه صرافي هاي متعلق به بانكها و صرافي هاي خصوصي كه مجوز بانك مركزي دارند، ارز مورد نياز خود را تهيه كنند.اين در حالي است كه چند روز قبل صرافي هاي وابسته به برخي بانكها از فروش ارز به مردم عادي خودداري مي كردند.

 



خروج 10 هزار كارمند از تهران

معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور از خروج قطعي 10 هزار كارمند از تهران تاكنون خبر داد و گفت: تسهيلات جديدي بابت هزينه هاي آب، برق، گاز و سرمايش و گرمايش در منزل به كارمندان دوركار پرداخت مي شود.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد آخرين جلسه كارگروه انتقالي از شهر تهران گفت: در اين جلسه 8 مصوبه وجود داشت و آخرين رقم ثبت نام كارمندان در سايت انتقالي حدود 20 هزار نفر است و آنچه تاكنون از اين كارمندان منتقل شده 6 هزار نفرند و با احتساب كارمندان شركت هاي منتقل شده از تهران به بيش از 10 هزار نفر مي رسد.
تاجي افزود: دوركاري با قدرت و قوت دنبال مي شود و كميته اي در معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور با حضور استانداران و دستگاههاي ملي اجرايي و استاني ابلاغ شده است كه فعاليت هاي اداري قابل انجام به روش دوركاري را شناسايي كنند.
وي افزود: بخشي از كاركناني كه قادر به ارائه خدمات از طريق دوركاري هستند طبق اين آئين نامه بايد توافقنامه با دستگاه مربوطه را امضا كنند و از طريق دوركاري خدمات ارائه نمايند.
تاجي تاكيد كرد: با توجه به مصوبه هيئت وزيران يك سري تسهيلات بيشتري به كارمندان دوركار پرداخت مي شود كه اين تسهيلات بابت هزينه هاي آب، برق، گاز و سرمايش و گرمايش در منزل كارمند دوركار به وي پرداخت مي شود و از طرفي هزينه رفت و آمد به اداره براي كارمند صرفه جويي مي شود.
معاون حقوقي امور مجلس و استان هاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در پاسخ به اين پرسش كه برخي مي گويند كارمند دوركار نسبت به كارمند حاضر دريافتي كمتري خواهد داشت، گفت: اين گونه نيست و همه مزايا و امكانات كارمند دوركار مانند كارمند حاضر در اداره پرداخت مي شود و بلكه تسهيلات بيشتري بابت هزينه محل دوركاري به وي پرداخت مي شود.
تاجي در مورد نظارت بر كار كارمند دوركار گفت: امروزه كارهاي تعريف شده قابل كنترل و نظارت است و خدمات دوركاري طبق عرف شناخته شده اي از كارمند دوركار طلب مي شود و اگر كارمند آن حجم كار را در زمان زودتري انجام دهد مي تواند به كار و زندگي خود برسد.
تاجي در پاسخ به اين پرسش كه چه درصدي از كارهاي قابل ارائه به روش دوركاري است گفت: هيچ سقفي براي ارائه خدمات به روش دوركاري وجود ندارد و تا جايي كه ممكن است دستگاههاي اجرايي بايد كارهاي خود را از طريق دوركاري ارائه نمايند.

 



واردكنندگان برنج هاي آلوده به مراجع قضايي معرفي مي شوند

پرونده گزارش برنج هاي آلوده يكشنبه هفته آينده بسته مي شود.
گزارش كميسيون اصل 90مجلس در مورد برنجهاي آلوده نهايي شده و روز يكشنبه هفته آينده در كميسيون راي گيري مي شود.
سخنگوي كميسيون اصل 90 گفت: به احتمال زياد آلوده بودن برنج هاي وارداتي در كميسيون اصل 90 راي مي آورد و با توجه به اينكه مسئله مهمي است با مقصران برخورد قضايي مي شود و دامن خيلي ها را خواهد گرفت.
او گفت: گزارش كميسيون در مورد برنج هاي آلوده بعد از اخذ گزارشات وزارت بهداشت و درمان، سازمان استاندارد و كميسيون نهايي شده و بعد از راي گيري در صحن علني مجلس قرائت خواهد شد.
وي افزود: به رغم اينكه وزارت بهداشت آلودگي برنج هاي وارداتي را تاييد نمي كند اما موسسه استاندارد و همچنين اعضاي كميسيون كشاورزي به آلوده بودن آنها صحه مي گذارند.
وي در مورد روند اين پرونده گفت: در آزمايشات اوليه زمان ورود به كشور اثري از آلوده بودن برنج ها نبوده اما بعد از اينكه موسسه استاندارد آنها را آسياب و آزمايش كرد آلوده بودن آنها را متوجه شد، اما وزارت بهداشت همچنان به آلوده نبودن اين برنج ها تاكيد دارد.
وي گفت: كميته اي متشكل از وزارت بهداشت و درمان و موسسه استاندارد تشكيل شد ولي باز نظرات متفاوت آنها را شاهد بوديم كه موضوع به كميسيون اصل 90 كشيده شد.

 



كاهش 80درصدي رومينگ تلفن همراه زائران خانه خدا و عتبات عاليات

همراه اول براي ارائه خدمات ارتباطي ارزان قيمت به زائران بيت الله الحرام و عتبات عاليات سرويس رومينگ كم هزينه را بر روي تمام سيم كارت هاي اعتباري ارائه كرد.
به گزارش روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران، زائرين مي توانند با استفاده از كد ¤199¤ از اين سرويس استفاده و تا ميزان 80درصد در هزينه مكالمات رومينگ بين الملل خود صرفه جويي كنند.
براساس اين گزارش: مشتركين سيم كارت هاي اعتباري كه متقاضي استفاده از اين سرويس باشند، بايد قبل از شماره مقصد، كد ¤199¤ را وارد نموده و در انتهاي شماره مقصد، علامت # را وارد و با فشار دادن علامت (دكمه) سبز گوشي نسبت به شماره گيري اقدام كنند.
پس از شماره گيري به روش مذكور، در فاصله زمان كوتاهي (10 الي 15 ثانيه) گوشي تلفن همراه مشترك زنگ مي خورد كه با پاسخ به اين تماس ارتباط برقرار مي شود.
اين گزارش مي افزايد: نوسان نرخ ارز در تعرفه هاي اعلام شده تاثيرگذار است و چنانچه مشترك قبل از شماره مورد نظر، كد ¤199¤ را وارد نكند، هزينه رومينگ با تعرفه عادي محاسبه مي شود. همچنين در صورت تغيير كد ¤199¤، مراتب از طريق پيامك به اطلاع زائرين مي رسد. طبق اين گزارش: هزينه تماس هاي دريافتي همواره 1669 ريال و هزينه ارسال پيامك 4305 است و با استفاده ازاين سرويس، هزينه تماس هاي داخلي در آن كشور از 9418 ريال به 5000 ريال و هزينه تماس با ايران از 25564 ريال به 5000 ريال كاهش مي يابد.
همراه اول به مشتركين خود توصيه كرده است قبل از سفر نسبت به افزايش اعتبار سيم كارت خود به ميزان كافي اقدام كنند، زائرين مي تواند از طريق TOPUP با مراجعه به پرتال همراه اول به نشاني wwwmciir از طريق پايانه هاي فروش (POS)، از طريق دستگاههاي خودپرداز (ATM) و از طريق دستگاههاي وب كيوسك نصب شده در اماكن عمومي پرتردد نظير فروشگاهها و ايستگاههاي مترو افزايش اعتبار دهند.
همچنين بستگان زائرين در داخل كشور نيز مي توانند از طريق TOPUP و سرويس انتقال اعتبار همراه اول نسبت به افزايش اعتبار سيم كارت اقدام نمايند.
مشتركين سيم كارت هاي اعتباري همراه اول جهت كسب اطلاعات بيشتر دراين خصوص مي توانند به پرتال اين شركت به نشاني بالا مراجعه كنند.

 



سازمان توسعه و همكاري اقتصادي: نرخ بيكاري در كشورهاي صنعتي به سطح پس از جنگ دوم جهاني رسيد

سازمان توسعه و همكاري اقتصادي (OECD) به عنوان باشگاه كشورهاي ثروتمند جهان كه 30 كشور پيشرفته دنيا در آن عضو هستند، از تداوم وخامت بيكاري در اين كشورها خبر داد.
به گزارش سازمان توسعه و همكاري اقتصادي، متوسط نرخ بيكاري در كشورهاي عضو در نيمه دوم سال 2010 به 5/8 درصد رسيد.
اين گزارش نشان مي دهد وضع بيكاري كه پس از بحران اقتصادي اخير شديدا افزايش يافت، طي يك سال اخير هيچ بهبودي نداشته است.
همچنين در كشورهايي همچون كانادا و آمريكا طي يك سال اخير نرخ بيكاري بيشتر هم شده است. به گزارش مشرق بالاترين نرخ بيكاري در كشورهاي عضو سازمان توسعه و همكاري اقتصادي كه همگي كشورهاي ثروتمند و توسعه يافته محسوب مي شوند، مربوط به اسپانيا با 3/20 درصد، اسلواكي با 15 درصد و ايرلند با 6/13 درصد است.
مجموعا در اين كشورها در نيمه دوم سال 2010 بيش از 5/45 ميليون نفر بيكارند كه نسبت به اواسط سال 2008 حدود 4/13 ميليون نفر افزايش نشان مي دهد.
به عبارت ديگر، طي 2 سال اخير بيش از 13 ميليون نفر در اين كشورها بر جمعيت بيكاران افزوده شده است كه نشان مي دهد به سطح پس از پايان جنگ جهاني دوم رسيده است.
كشورهاي اتريش، بلژيك، كانادا، دانمارك، فرانسه، آلمان، يونان، ايسلند، ايرلند، لوكزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، اسپانيا، سوئد، سوئيس، تركيه، انگليس، آمريكا، ايتاليا، ژاپن، نيوزيلند، فنلاند، استراليا، جمهوري چك، مجارستان، مكزيك، كره جنوبي، لهستان و جمهوري اسلواكي عضو سازمان توسعه و همكاري اقتصادي هستند.
كشورهاي اروپايي بيشترين زيان را از بحران جهاني ديده اند
بانك جهاني در تازه ترين گزارشات خود اعلام كرده كه در كشورهاي داراي اقتصاد در حال گذار منطقه اروپا و آسياي ميانه از بحران جهاني اقتصادي بيشتر متضرر شدند.
فيليپ له اوئرو - معاون بانك جهاني در امور منطقه اروپا و آسياي ميانه - كه اظهارات وي در گزارش بانك جهاني ذكر شده گفت: خبر خوش اين است كه در كشورهاي داراي اقتصاد در حال گذار منطقه اروپا و آسياي ميانه كه ركود شديد در بحران جهاني اقتصادي را تجربه كرده اند، از سر گيري رشد اقتصادي مشاهده مي شود.
وي افزود: ولي در 30 كشور اين منطقه كه با اقتصاد ناهمگن از ديگران متمايز هستند، روند بهبود بطور نامساوي جريان دارد.
وي تصريح كرد: امسال در اكثر كشورهاي اين منطقه رشد اقتصادي مشاهده شده، ولي در عين حال كشورهايي نيز هستند كه هنوز در راه بهبود اقتصادي قرار نگرفته اند. در كشورهاي مستقل مشترك المنافع تعداد بيكاران همچنان در حال افزايش است و چنين فرآيند آهسته و دردناك بازيابي به ويژه بر خانواده هايي تاثير مي گذارد كه به سختي ماه را به پايان مي رسانند.
وزير اقتصاد آلمان: جهان
در آستانه جنگ بزرگ تجاري قرار دارد
وزير اقتصاد آلمان گفت: با توجه به افزايش اختلافات ارزي بين قدرتهاي بزرگ اقتصاد جهان، جهان در آستانه جنگ بزرگ تجاري قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فارس «راينر برودرن» افزود؛ خطر وقوع جنگ تمام عيار در عرصه تجارت بين المللي به شدت احساس مي شود.
وي اضافه كرد، ريشه اصلي اين جنگ تجاري در اقدامات اخير برخي از كشورها در كاهش نرخ ارز و تلاش اين كشورها براي افزايش صادرات است. اين مسئله در صورت تداوم به جنگ بزرگ تجاري منجر خواهد شد.
كارشناسان غربي بر اين باورند كه ارزش يوان چين در برابر دلار 40 درصد كمتر از ارزش واقعي است. آمريكا و اروپا طي ماههاي اخير فشار زيادي را بر چين وارد مي كنند تا ارزش يوان را به سرعت افزايش دهد.
كنگره آمريكا نيز به تازگي طرح اعمال تحريم هاي تجاري بر ضد چين را به علت تثبيت ارزش يوان تصويب كرده است.
وي افزود نبايد اجازه داد شرايط كنوني از كنترل خارج شود. بايد براي گسترش تجارت آزاد در سطح بين المللي تلاش بيشتر انجام داد.

 



سناريوهاي پيشنهادي وزارت بازرگاني به دولت درباره نرخ ارز

معاون وزير بازرگاني ارايه پيشنهاد نرخ دلار 1700 توماني به دولت توسط وزارت بازرگاني را تكذيب كرد و گفت: اين وزارتخانه اثرات نرخ ارز بر شاخصهاي كلان اقتصادي بررسي و نتايج را در قالب سناريوهاي مختلفي به دولت ارايه كرده است.
محمود دودانگه پيش از ظهر ديروز در جمع خبرنگاران همچنين درباره نرخ ارز گفت: نرخ ارز موضوع مهم، حساس و چند بعدي است كه هرگونه تصميم گيري در مورد آن بايد با ملاحظه تمامي جوانب صورت گيرد، چرا كه نرخ ارز به عنوان يك نهاده در متغيرهايي نظير تورم، اشتغال، صادرات، و رشد اقتصادي و بهره وري تأثيرگذار است.
وي ارايه پيشنهاد نرخ دلار 1700 توماني به دولت توسط وزارت بازرگاني را تكذيب كرد و گفت: وزارت بازرگاني و مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني ايران، اثرات نرخ ارز بر شاخص هاي كلان اقتصادي از جمله صادرات را مورد مطالعه قرار داده و نتايج را به دولت ارايه كرده است.
دودانگه در ادامه ممنوعيت واردات را حلقه آخر مديريت واردات معرفي كرد و گفت: موضوع مديريت واردات سابقه طولاني دارد و از سال گذشته به عنوان يكي از اهداف وزارت بازرگاني مورد پيگيري قرار گرفته است تا اينكه اين موضوع در هيئت دولت مطرح شد و در آنجا ديدگاه هاي مختلف منعكس شده و حمايت هاي لازم از آن صورت گرفت.به گفته دودانگه، در رتبه بعد سياست هاي تعرفه اي قرار مي گيرد كه در مورد كالاهايي كه توليد داخلي ندارند تعرفه اي عنوان مي شود كه بتواند كالاها به داخل كشور به راحتي وارد شود، البته عكس اين مورد نيز صادق است.وي اظهار داشت: قوانين بايد به گونه اي تعيين شود كه واردات كالاهايي كه غيرضرور، زايد و تجملاتي است، به كشور صورت نگيرد. البته در اين راستا قرار بر اين شده است كه ماليات بر ارزش افزوده كالاهاي غيرضرور تا 6 درصد نيز افزايش يابد و از محل منابع حاصل شده از آن، زيرساختهاي توليد و صادرات فراهم شود.
معاون وزير بازرگاني در ادامه اظهار داشت: وزارت بازرگاني اعتقاد دارد كه بازار پايدار با تكيه بر توليد داخلي محقق مي شود و اگر توليد، پايدار و كيفي باشد، كمترين دغدغه اي در مورد تنظيم بازار و نشاط اقتصادي بروز نخواهد كرد.
به گفته دودانگه، بر اين اساس وزارت بازرگاني دو پروژه عمده نهضت كاهش قيمت تمام شده و مديريت واردات را در دستور كار قرار داده است. در اين ميان نهضت كاهش قيمت تمام شده با رويكرد بلندمدت، به بازار نگاه مي كند و قصد دارد تا اقتصاد و توليد كشور را رقابت پذير نمايد؛ چرا كه اگر توليد كشور رقابت پذير باشد، نگراني از بابت ورود غيركيفي و كالاهاي خارجي به حداقل مي رسد.وي از رقابتي كردن اقتصاد و توليد، بهبود فضاي كسب و كار، كاهش اتلاف در زنجيره توليد، تامين و مصرف و در نهايت ارتقاي سطح معيشت مردم را به عنوان مهمترين اهداف نهضت كاهش قيمت تمام شده نام برد.
وي از برگزاري اولين همايش ملي كاهش قيمت تمام شده روز دوشنبه هفته آينده خبر داد و گفت: در اين همايش، بررسي و تعيين عوامل اثرگذار در كاهش قيمت تمام شده، عوامل خرد و معرفي بنگاه هاي موفق در كاهش قيمت تمام شده مورد تأكيد
قرا رگرفته است.

 



نشست نمايندگان مجلس با اتحاديه طلا و جواهر كميته ويژه ، ماليات طلافروشان را بررسي مي كند

رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با اعلام جزئيات نشست نمايندگان مجلس با طلافروشان از تشكيل كميته اي ويژه براي بررسي كارشناسي موضوع اجراي ماليات بر ارزش افزوده در صنف طلا و جواهر در مدت 3 هفته خبر داد.
محمد كشتي آراي در گفتگو با مهر از برگزاري جلسه اي ميان اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس، نمايندگان مركز پژوهشها، وزارت امور اقتصادي و دارايي و اتحاديه كشوري طلا و جواهر تهران و كشور براي موضوع اجراي ماليات بر ارزش افزوده در صنف طلا و جواهر خبر داد.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با بيان اينكه در اين جلسه بحثهاي كارشناسي در مورد موضوع مذكور صورت گرفت، درباره نتايج جلسه گفت: قرار شد كميسيون ويژه اي در اين خصوص متشكل از نمايندگان مجلس، مركز پژوهشها، وزارت اقتصاد و صنف طلا و جواهر تشكيل شود.
وي ادامه داد: همچنين مقرر شد اين كميسيون به مدت 3 هفته تحقيق و كارهاي كارشناسي در مورد اجراي ماليات بر ارزش افزوده در صنف طلا و جواهر انجام دهد و نظر نهايي و كارشناسي كميسيون براي رفع اختلاف نظرهاي وزارت اقتصاد و اتحاديه طلا و جواهر و رسيدن به يك نتيجه مطلوب به مجلس ارائه شود.
كشتي آراي با بيان اينكه هم اكنون بازار طلا و جواهر در حال انجام فعاليت است، اظهار داشت: قرار است تا رسيدن به نتيجه مطلوب صنف طلا و جواهر ماليات بر ارزش افزوده را اجرايي كند. وي تأكيد كرد: بازارهاي طلا و جواهر در تمام كشور باز هستند تا تصميم نهايي در اين خصوص اتخاذ شود.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در بخش ديگري از سخنان خود با بيان آنكه قيمت سكه و طلا از ابتداي هفته جاري تاكنون مدام در حال كاهش بوده است، در بيان دلايل كاهش قيمتها گفت: قيمت طلا و دلار در بازارهاي جهاني كاهش يافته است.

 



صنعت لاستيك كشور در انتظار حمايت مسئولان

ادغام شركت هاي تايرسازي از 10 واحد به 2 تا 3 واحد باعث مي شود مقياس توليد كشور به معيارهاي جهاني نزديكتر شود.
سعيد تقوايي رئيس مركز تحقيقات صنايع لاستيك ايران گفت: بيشتر واحدهاي توليدي تاير از اين امر استقبال مي كنند ولي بايد از جانب مسئولان كشور پيگيري اين امر انجام شود. وي با بيان اينكه، صنعت خودرو و تاير در كشور نياز به تعامل فني و تخصصي بيشتري دارد و عدم رشد اين بخش مي تواند به يكي از بزرگترين مشكلات اين صنايع منجر شود گفت: صنعت تاير وابستگي شديدي به واردات مواد اوليه (به خصوص كائوچوي طبيعي) دارد و نوسان قيمت آن بر قيمت تمام شده محصولات تأثير مستقيم دارد.
وي افزود: بحث تأمين مواد اوليه و كمبود نقدينگي براي خريد آن نيز يكي ديگر از معضلاتي است كه پيش روي اين صنعت وجود دارد.
تقوايي تصريح كرد: صنعت تاير در كشور ما نيز همچون ساير كشورها نياز به بازسازي و توسعه فناوري دارد و هر چند سال يكبار بايد همپاي كشورهاي توسعه يافته فناوري توليد خود را به روز كنيم.
دبير علمي دهمين همايش صنعت لاستيك ايران اضافه كرد: از طرفي كشور ما يكي از بالاترين توليدكنندگان تاير در بين كشورهاي منطقه است كه اين مزيت اهميت صادرات را به اين حوزه يادآور مي شود.
رييس مركز تحقيقات صنايع لاستيك ايران با بيان اينكه اين صنعت براي توسعه نياز به سرمايه گذاري دارد، تصريح كرد: سرمايه گذاري در هر حوزه اي بيش از هر چيز به حمايت هاي دولت بستگي دارد و صنعت تاير نيز از اين قاعده مستثني نيست.
به گفته وي، اين صنعت استراتژيك با توليد سالانه حدود 240 هزار تن تاير و تيوپ نيازمند نگاه ويژه مسئولان كشور است.
رئيس مركز تحقيقات صنايع لاستيك ايران درخصوص برگزاري دهمين همايش و نمايشگاه صنعت لاستيك ايران كه 9 تا 11 آذرماه سال جاري در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران (تهران) برگزار خواهد شد، عنوان كرد: اين همايش و نمايشگاه كه با همكاري انجمن تاير دو سال يكبار برگزار مي شود فرصتي است كه اجزاي زنجيره توليد لاستيك در تعامل با يكديگر قرار گيرند.
وي ادامه داد: سخنراني هاي كليدي اين مراسم و مقالات ارسال شده به ابعاد مختلف صنعت لاستيك كشور، مشكلات و چالش هاي آن مي پردازد.تقوايي گفت: اين همايش و نمايشگاه به محورهايي چون فناوري توليد، بازاريابي، فروش، كيفيت، منابع انساني، محيط زيست و انرژي، مواد اوليه و... مي پردازد و چشم انداز اين صنعت و خواسته هاي آن مشخص خواهد شد.دبير علمي دهمين همايش صنعت لاستيك ايران در مورد حضور كمرنگ شركت هاي خودروسازي در همايش هاي پيشين گفت: در تمام همايش ها دعوت نامه براي مديران شركت هاي خودروسازي براي ايراد سخنراني و طرح ديدگاه ها ارسال شده اما معمولا استقبال چنداني از جانب آنها صورت نگرفته است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14