(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 21 مهر 1389- شماره 19763

پروازهاي مافوق صوت از افسانه تا حقيقت
مغز عامل تعيين كننده چاقي
رژيم غذايي ضد پيري
پيشگيري از سرطان پروستات با گوجه فرنگي پخته
سوپر ترن هاي هوشمند
توليد برق از ستاره دريايي
كدئين مي تواند مرگبار باشد
همزاد زمين در قلمرو قابل سكونت فضا
تأثير گردو در كاهش استرس
روياها به نمايش درمي آيند!



پروازهاي مافوق صوت از افسانه تا حقيقت

شايد سفر از لندن تا لس آنجلس در كمتر از يك ساعت، خيلي روياپردازانه باشد ولي بايد گفت در عملي شدن اين رويا شكي نيست.
هواپيماي مافوق صوت كنكورد كه ديگر نمي توان آن را در آسمان پيدا كرد، مي توانست به سرعت دوماخ (كمي بيشتر از دو برابر سرعت صوت) دست پيدا كند. اين در حالي است كه به پروازهاي با سرعت بالاتر از پنج ماخ هايپرسونيك مي گويند و اين همان سرعت هواپيماهاي سريع السير آينده است. دانشمندان آمريكايي معتقدند موتورهاي جديد معروف به اسكرام جت، نيروي مورد نياز هواپيماهاي مافوق صوت آينده را تامين خواهند كرد.
هواپيماهاي اسكرام جت مي توانند به سرعت موشكها دست پيدا كرده و مزيت آن نسبت به موشكها اين است كه نيازي به حمل اكسيژن مورد نياز براي احتراق سوخت خود ندارند و آن را هر لحظه به وسيله مكش اكسيژن اتمسفر به داخل موتور تامين مي كنند.
در سال 2005 ميلادي هواپيماي بدون سرنشين چهارمتري x-43Ahy perx سازمان ناسا توانست با نيرو گرفتن از موتور اسكرام جت خود به سرعت 4/9 ماخ (نزديك به 12هزار كيلومتر در ساعت) بر فراز اقيانوس آرام به پرواز درآيد. با وجود آنكه آن پرواز تنها 10ثانيه به طول انجاميد و در آخر هم هواپيما به صورت برنامه ريزي شده به درون اقيانوس پرتاب شد، محققان ناسا آن را بسيار اميدواركننده دانستند، چرا كه با آن پرواز در واقع تكنولوژي موتورهاي اسكرام جت عملياتي شد. به گفته «جرج اورتون» يكي از مديران پروژه هواپيمايي x-43Ahy perx تا قبل از سال 2014، هواپيماي مناسب، ايمن و با صرفه مناسب اقتصادي كه به وسيله اسكرام جت ها نيرو مي گيرند در آسمان به پرواز درخواهند آمد.
ولي او بر اين نكته هم تاكيد دارد كه رسيدن به چنين هواپيماهايي، بيش از همه نيازمند سرمايه گذاري مناسب و سعي و تلاش فراوان متخصصان و محققان است. اين در حالي است كه اسكرام جت ها فقط براي كوتاه كردن سفر مسافران هواپيماهاي تجاري به كار نخواهند آمد بلكه در ساخت هواپيماهاي جنگي نيز كارايي خواهند داشت.
يك هواپيماي مافوق صوت بمب افكن مي تواند با پرواز هايپرسونيك خود هر نقطه اي از جهان را در يك پرواز دوساعته مورد حمله قرار دهد. به علاوه نيروهاي امداد و كمك رساني هم مي توانند هنگام بروز حوادث طبيعي مثل سيل و زلزله، پرسرعت به دورترين نقاط جهان اعزام شوند و جان عده بيشتري از مصدومان را نجات دهند. «آلن جانسون» از مركز تحقيقات پروازهاي هايپرسونيك دانشگاه آدلايد استراليا، نظر جالبي در اين رابطه دارد.
او مي گويد: «ما در مدت 200سال توانسته ايم از رفت و آمد با استفاده از آب و گاري به اسكرام جت ها دست يابيم. بنابراين هنوز بالاترين سرعتي كه بشر قادر است در آينده به آن دست يابد را نمي دانيم، چرا كه آدمي هر لحظه مي خواهد سريع تر و مرتفع تر از قبل به پرواز درآيد.»

 



مغز عامل تعيين كننده چاقي

در يك پژوهش بين المللي محققان بالاخره دريافتند كه چرا برخي از افراد با وجود خوردن مقادير زيادي از غذاهاي چرب و پركالري همچنان لاغر مي مانند در حالي كه ديگران در هر شرايط روند چاقي را طي مي كنند.
اين پژوهش نشان داد كه چاقي را در واقع مغز تعيين مي كند.
محققان دانشگاه موناش در استراليا دريافته اند كه يك رژيم غذايي پرچرب باعث مي شود سلولهاي مغزي از سيگنال هاي حياتي پيشگيري كننده بدن دور بمانند. اين سيگنال ها به بدن مي گويند دست از خوردن بكشند، انرژي بسوزاند. وقتي فردي غذاي چرب مصرف كند اين سيگنال ها نمي توانند به طور موثر به مغز برسند.
به گزارش مدگورو، پروفسور مايكل كولي سرپرست اين تحقيق مي گويد، يافته جديد دو پيامد آشكار داشت. ما دريافتيم كه رژيم پرچرب موجب مي شود مغز نتواند سيگنال هاي سيري را براي دست كشيدن از خوردن تشخيص دهد و دوم اينكه اين امر مشكلات بيشتري در بدن ايجاد مي كند به طوري كه بدن قادر به تشخيص سيگنال ها براي افزايش مصرف انرژي و سوزاندن كالري نخواهد بود.به اين ترتيب مغز در تشخيص اشتها و مصرف انرژي دچار اختلال مي شود.
پروفسور كولي تاكيد كرد كه اين مدارهاي عصبي در واقع رفتارهاي خوردن و مصرف انرژي را تنظيم مي كنند و فرآيندي طبيعي هستند كه در مغز ايجاد مي شوند. اين مدارها در نخستين سالهاي زندگي شكل مي گيرند بنابراين افراد حتي قبل از مصرف اولين وعده غذايي ممكن است گرايش به چاقي داشته باشند. چون اين پژوهش نشان مي دهد كه چگونگي رشد سلولهاي پشتيباني در مغز تعيين كننده چاقي يا لاغري است.

 



رژيم غذايي ضد پيري

در صورتي كه احساس مي كنيد بدون علت و زودتر از سن خود در حال پير شدن هستيد يا داراي بيماري مزمني مي باشيد به اين رژيم غذايي توصيه شده عمل كنيد:
1- ميوه و سبزيجات بخوريد:
بايد بدانيد كه ميوه و سبزيجات در صف اول موادي قرار دارد كه مي تواند پيري را به تعويق اندازد. زيرا با خوردن آنها مي توان بيشترين مقادير آنتي اكسيدانها را جذب بدن نمود. سعي كنيد از همه نوع ميوه و سبزي 5 وعده در روز مصرف نماييد. اين مواد خون را از آنتي اكسيدانهاي قوي كه با راديكالهاي آزاد مقابله مي كنند، اشباع مي سازد. با مصرف ميوه و سبزي در مرحله جواني از بسياري از آسيبها از جمله انسداد شريانها، و تخريب سلولي مي توان جلوگيري كرد. حتي در پيري نيز با مصرف اين مواد به سلولهاي بدن در مقابله با پيشرفت بيماري ها مي توان ياري رساند.
2- ماهي بخوريد:
حداقل دو يا سه وعده در هفته ماهي بخوريد. همه انواع ماهي ها مفيدند اما ماهي هاي پرچربي مانند ماهي آزاد، خال مخالي، ساردين، شاه ماهي و تن حداكثر مقدار اسيدهاي چرب امگا-3 را دارا هستند.
3- چاي بنوشيد:
از ميان انواع نوشيدني ها، چاي بخصوص نوع سبز آن به علت داشتن مقادير فراواني از آنتي اكسيدانهاي ضد پيري توصيه مي شود.
4- غذاهاي محتوي سويا بخوريد:
در صورتي كه خوردن غذاهاي محتوي سويا براي يكبار در روز برايتان مقدور نيست، 2 تا 3 بار در هفته از آنها استفاده كنيد. اين ماده غذايي مفيد داراي آنتي اكسيدانهاي بسياري است كه مانع ابتلا به برخي سرطانها مي شود.
5- از مصرف غذاهاي پركالري بكاهيد:
تا اندازه اي كالري مصرف كنيد كه براي رشد و تغذيه مطلوب مناسب باشد. اگر پس از دوران بلوغ از مصرف كالريها بكاهيد و وزني كمتر از حد عادي داشته باشيد در اين صورت به حفظ جواني و طولاني نمودن عمر خود كمك زيادي نموده ايد.
توجه نماييد كه كودكان روبه رشد يا افراد پير و بيمار به ميزان كالري بيشتري نياز دارند.
6- از مصرف چربي هاي مضر خودداري كنيد:
از مصرف چربيهاي تخريب كننده سلولها مانند چربي گوشت قرمز و محصولات لبني به ويژه چربيهاي اشباع چند زنجيره اي و چربيهاي هيدروژنه موجود در مارگارين، روغن هاي گياهي و چربي غذاهاي آماده پرهيز كنيد. و منحصراً از روغن زيتون، روغن كانولا، و ساير روغن هاي غيراشباع تك زنجيره اي مانند ماكاداميا و روغن ميوه هاي مغزدار مثل فندق و گردو استفاده كنيد.
7- از مصرف گوشت بكاهيد:
از مصرف گوشت اجتناب كرده يا از ميزان مصرف آن بكاهيد يا آنرا به طريقي بپزيد كه حتي الامكان از توليد راديكالهاي آزاد جلوگيري شود.
8- از مصرف شيريني بكاهيد:
از مصرف بي رويه شكر يا ديگر هيدراتهاي كربن نظير فروكتوز بكاهيد. زيرا سبب افزايش ميزان انسولين خون شده و به شريانها آسيب مي رساند.
9- سير بخوريد:
سير حاوي آنتي اكسيدانتهاي گوناگوني است كه براساس تحقيقات انجام شده مي تواند از سرطان، اختلالات مغزي ناشي از پيري و انسداد شريانها جلوگيري كند. مصرف يك حبه سير در روز بصورت خام يا پخته مقدار مورد نياز اين آنتي اكسيدانتها را به بدن مي رساند.
شايد اين سؤال براي شما مطرح شود كه از چه زماني بايد شروع به مصرف مكمل هاي ضدپيري نمود؟
محققان معتقدند از هنگام لقاح پيري آغاز مي شود لذا اين كه شما 18 ساله باشيد يا پيرتر مهم نيست بهر حال شما حداقل 7 و 8 يا حتي 9 دهه فرصت داريد تا از تخريب سلولها كه منجر به پيري زودرس مي شوند جلوگيري كنيد قطعاً بهتر است از سنين پايين تر شروع به مصرف مكمل هاي ضدپيري نماييد. پژوهش ها نشان داده است خوردن مكمل ها طي مدت 15 سال، تاثير بيشتري از مصرف يكساله آن دارد. حتي مصرف گاه به گاه آن بهتر از هرگز مصرف نكردن آن است.
ويتامين ها و مواد معدني موجب تقويت سيستم ايمني بدن مي شود و روند پيري را كند مي كنند و از بسياري از شكستگيهاي استخوانها و ناتوانيهاي غيرقابل درمان حتي در افراد بالاي 80 سال جلوگيري مي كنند. لذا عاقلانه است كه پيش از پير شدن توجه خاصي به رژيم غذايي خود داشته باشيد و برمصرف مواد مغذي بيافزاييد.
توصيه متخصصان به كودكان:
برخي متخصصان معتقدند خوراندن آنتي اكسيدانتها اعم از ويتامين يا مواد معدني به كودكان بصورت قرص يا شربت از همان دوران طفوليت ممكن است آنها را از پيري زودرس و بيماري هاي مربوط به آن بر حذر دارد. طبق تحقيقات انجام شده بسياري از كودكان دچار كمبود ويتامينهاي عمومي هستند كه اين موضوع موجب مستعد بودن آنها در ابتلا به عفونتها و بيماريهاي ديگر مي شود لذا مصرف روزانه يك قرص مولتي ويتامين كه حاوي 100% مقدار مجاز توصيه شده باشد مي تواند از بروز چنين اختلالاتي جلوگيري كند. توصيه مي شود در هر حال براي تشخيص نياز كودكان خود به مكمل ها حتماً با متخصص كودكان مشورت نماييد.
دختران جوان توجه كنند:
تحقيقات نشان داده است زمان مناسب براي جلوگيري از پير شدن استخوانها و تضمين قدرت آنها، دقيقاً قبل يا هنگام بلوغ است. از اينرو مكمل هاي كلسيم براي دختران جوان، خصوصاً از تضعيف و تجزيه استخوانها در پيري جلوگيري مي كند.
همچنين نكته شگفت آور اينكه از 14 تا 25 سالگي زمينه بروز سرطان پستان در خانمها فراهم مي شود. بنابراين يافته هاي علمي، يك برنامه غذايي ضدسرطان شامل مقادير زياد ميوه و سبزي و آنتي اكسيدانتها در اواخر بلوغ و اوايل جواني مي تواند در جلوگيري از ابتلا به سرطان پستان قوياً موثر باشد.
توصيه به زنان باردار:
قطعاً خوردن ويتامين ها بخصوص اسيدفوليك در روزهاي اول بارداري و حتي پيش از آنكه فرد متوجه بارداري خود شود، قادر به جلوگيري از بيماري هايي نظير اسپينا بيفيداست. اين بيماري در اثر اتصال ناكامل مغز و طناب نخاعي ايجاد مي شود از اينرو همه زنان باردار بايد در دوران بارداري حداقل از يك قرص مولتي ويتامين حاوي مواد معدني كه محتوي 400 ميكروگرم اسيدفوليك مي باشد مصرف كنند.
نوع مكمل مصرفي در دوران بارداري بايد توسط متخصص زنان و زايمان تجويز شود برخي متخصصان مصرف مكمل مولتي ويتامين حاوي مواد معدني را در طول بارداري توصيه مي كنند ولي بايد توجه نمود كه مقادير زياد ويتامين A از نوع رتينول (نه بتاكاروتن) در دوران بارداري مضر بوده و از صرف آن بايد خودداري نمود. نظريه هاي گوناگون نشان مي دهد تماس آنتي اكسيدانتها با جنين در رحم مفيد است.
با اين وجود از آنجا كه اطلاعات دقيقي در مورد تاثير آنتي اكسيدانتها بر روي جنين انسان در دست نيست، به درستي مشخص نيست كه چه مقاديري از آنتي اكسيدانتها و ديگر مكملها مفيد يا مضر هستند لذا متخصصان توصيه مي كنند زنان باردار از ميوه ها و سبزيجات سرشار از آنتي اكسيدانتها استفاده كنند و براي مصرف مكملها و ويتامين هاي گوناگون جز با توصيه پزشك متخصص اقدام به مصرف ننمايند. بخصوص در صورتيكه زنان باردار دارو مصرف مي كنند بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه ممكن است مكملها و داروهاي مصرفي بر يكديگر اثر متقابل داشته باشند لذا مشورت با پزشك قبل از اقدام به مصرف مكمل ها توصيه مي شود.
توصيه آخر
در صورتيكه از مكمل ها استفاده مي كنيد به تاريخ انقضاء آنها توجه نماييد به منظور آنكه مكمل ها به نحو مؤثري جذب بدن شوند، همراه با غذا آنها را بخوريد و هرگز با معده خالي آنها را مصرف نكنيد. براي جذب بهتر بتاكاروتن محلول در چربي، ويتامين A E D كمي چربي بخوريد.

 



پيشگيري از سرطان پروستات با گوجه فرنگي پخته

دانشمندان ايتاليايي درتحقيقات خود نشان دادند كه مصرف گوجه فرنگي پخته مي تواند از بروز سرطان پروستات پيشگيري كند.
از ديرباز تحقيقات بسياري بر روي خواص درماني ليكوپن موجود در گوجه فرنگي در پيشگيري از بيماريهاي قلبي عروقي و انواع سرطان ها انجام شده است.
اكنون گروهي از پژوهشگران مركز علوم پيري دانشگاه «كيه تي» موفق شدند نقش گوجه فرنگي در پيشگيري از بروز سرطان پروستات را كشف كنند.
اين محققان دراين خصوص توضيح دادند: «ما دريافتيم كه يك رژيم غذايي غني از گوجه فرنگي به ويژه گوجه فرنگي كه همراه با دانه ها و پوست آن پخته شده باشد مي تواند توسعه تومورهاي پروستات و فاكتورهاي التهابي مرتبط با فرايند توموري را كاهش دهد. در حقيقت تنها مصرف ليكوپن موجود در گوشت گوجه فرنگي كافي نخواهدبود.»اين دانشمندان به منظور دستيابي به اين نتايج، بر روي موشهاي آزمايشگاهي اصلاح ژنتيكي شده، مراحل توسعه تومور پروستات انسان را شبيه سازي كردند.
سپس اين حيوانات به دو گروه تقسيم شدند. گروه اول به ميزان 10درصد از رژيم غذايي روزانه خود گوجه فرنگي پخته شده دريافت مي كرد و گروه دوم بدون رژيم غذايي غني از گوجه فرنگي بود.
نتايج اين تحقيقات نشان داد كه مدلهاي آزمايشگاهي گروه اول 11 تا 67 درصد بيشتر از موشهاي گروه دوم زنده ماندند و تومور بسيار آهسته و به كندي مراحل تكامل خود را طي كرد:
همچنين حداكثر فعاليت آنتي اكسيداني و حداقل سطح التهاب دراين موشها مشاهده شد.
براساس گزارش كورييره دلاسرا، تومور پروستات پس از سرطان ريه دومين شكل رايج سرطان در ميان مردان است.
علاوه بر گوجه فرنگي، تاكنون آزمايشات مختلفي بر روي نقش خوراكيهاي ديگري از قبيل چاي سبز (غني از پليفنولين آنتي اكسيدان)، سويا، انار و همچنين موادغذايي چون ويتامينD و ويتامينE در پيشگيري از سرطان پروستات انجام شده است.

 



سوپر ترن هاي هوشمند

امروزه صنعت حمل و نقل ريلي صنعتي توسعه يافته است و خطوط راه آهن به درجه اي از نوآوري رسيده كه براي بسياري از مردم ناشناخته مانده است.
اما نوآوري هايي كه درچند سال آينده به جهانيان ارايه خواهد شد تمامي آنچه را كه درگذشته به انجام رسيده است، تحت تاثير قرار خواهد داد. يكي از مهم ترين آنها تغييرات و دگرگوني درزمينه بهبود راندمان قطارها و ظهور ابر قطارها است.
جديدترين لوكوموتيوي كه توسط جنرال الكتريك ساخته شده، سوپرترن «اولوشن» نام دارد كه لوكوموتيوي است هوشمند،فوق العاده سريع و از نظر ميزان آلايندگي به گونه اي تجهيز شده كه استانداردهاي سازمان حفاظت محيط زيست آمريكا را رعايت مي كند.
در سوپرترن «اولوشن»، يك سيستم كنترل جديد، يك پيشرانه ديزلي 12 سليندر كه قادر است همان نيروي موتورهاي 16سليندر را توليد كند و نيز يك سيستم خنك كننده هوا به هوا كه براي انجام احتراق بهتر وسالم تر به موتور بسيار كمك مي كند، طراحي شده است. تفاوت عمده اين ابر قطار نسبت به قطارهاي ديگر اين است كه در زمان حياتش حداقل 200هزار گالن سوخت، كمتر مصرف مي كند.
جالب تر اينكه درتمام طول زماني كه سوپر ترن «اولوشن» درمراحل ساخت قرارداشت، مهندسان جنرال الكتريك بسيار جدي روي طرح اوليه يك ابر قطار ديگر كار مي كردند كه اين ابر قطار از نوع هيبريدي (دوگانه سوز) با توان توليدي بسيار بالا است و بخشي از انرژي خود را مانند خودروهاي هيبريدي از سيستم ترمز خود تامين مي كند.
موتورهاي ديزلي اين ابرقطار جديد قادرند دينام ها را به منبع توليد انرژي براي موتورهاي برقي تبديل كنند. علاوه بر آن سيستم ترمزهاي بادي به سيستم ترمز ديناميكي تبديل مي شوند، به طوري كه با تبديل انرژي حركتي چرخ ها به انرژي برق، به توقف سريع تر قطار بسيار كمك مي شود اما در ترن هاي فعلي اين انرژي به هدر مي رود. باتري هايي كه دراين سوپر ترن نوظهور نصب خواهد شد مي تواند به ميزان 1500كيلو وات ساعت انرژي درخود ذخيره كند كه اين ميزان مي تواند براي يك شبانه روز كامل، انرژي 50 خانه را درآمريكا تامين كند.
چنانچه از برق ذخيره شده دراين باتري ها استفاده شود، نيرويي كه براي سوپرترن توليد مي شود، معادل 2000 اسب بخار است و مهندسان انتظار دارند با استفاده از اين تكنولوژي، مصرف سوخت اين سوپرترن را نسبت به اولوشن، 20 درصد كاهش دهند.
يكي از راه هاي افزايش ظرفيت حمل و نقل، بهينه كردن خطوط آهن است. به اين معنا كه دريك مسير مشخص با افزايش سرعت حركت بتوان ترن هاي بيشتري را عبور داد. به همين منظور شركت جنرال الكتريك درحال تهيه يك سيستم حركت برنامه ريزي شده با استفاده از كامپيوتراست كه بار زيادي را از دوش مسئولان ترافيك برمي دارد. سيستم جنرال الكتريك كه درحال حاضر درايالت جرجيا درحال آزمايش است،به طور مرتب برنامه كاري و حركتي هشت ساعت بعد را تنظيم كرده و هر سه دقيقه يك بار آن را كنترل مي كند. نام اين سيستم PTCاست كه يك تكنولوژي ارتباطي بوده و جريان اطلاعات را بين كاركنان قطار و مركز كنترل برقرار مي كند. اين سيستم از آخرين وضعيت مسيرهاي حركت با خبر است و هر نوع تغييري را بلافاصله از طريق علائم دريافتي اعلام مي كند. چنانچه خطري درمسير حركت و جلوي قطار باشد وقطار به هشدار سيستم توجه نكند سيستم PTCبه طور خودكار قطار را متوقف مي كند. جنرال الكتريك هم اكنون در حال نصب يك سيستم تمام خودكار براي قطارهاي زير زميني نيويورك است كه مجموعه اي از سيستم هاي PTC است و بين 2 تا 10 ميليارد دلار هزينه برداشته است.
با توجه به فعاليت هايي كه در زمينه انتقال فناوري و بهره گيري از آنها درحمل و نقل ريلي در دست انجام است،به نظر مي آيد درراه خودكار شدن قطارها و توليد ابر قطار هيچ مانعي وجود نداشته باشد. البته درحال حاضر هواپيماهايي ساخته شده كه قادرند بدون خلبان و به صورت كنترل از راه دور از زمين بلند شده و پس از انجام ماموريت، مجدداً روي زمين فرود آيند، ولي درمورد لوكوموتيوها، كنترل از را دور به نوع ديگري است زيرا اين كار خطر بيشتري درپي دارد. پيش از توليد سامانه هاي كنترل از راه دور، افرادي كه در خطوط راه آهن مشغول فعاليت بودند، از طريق راديو و امواج راديويي با لوكوموتيوران درارتباط بودند ولي در سامانه جديد ابرقطارها عمليات تعويض سوزن و تغيير مسيرحركت از داخل لوكوموتيو انجام مي شود.

 



توليد برق از ستاره دريايي

گروهي از دانشمندان سوئدي با كشف يك پروتئين فلورسانت در ستاره دريايي موفق شدند از اين جاندار ساكن اقيانوس ها انرژي الكتريكي تجديدناپذير به دست آورند.
ستاره هاي دريايي همواره در گروه جانوراني قرار دارند كه بيشترين ترس و وحشت را در ميان انسان ها ايجاد مي كنند.
اكنون گروهي از محققان دانشگاه گوتبورگ و دانشگاه فناوري چالمرز در سوئد به كشف جديدي دست يافته اند كه مي تواند اين جانداران را به يك منبع مهم انرژي تجديدپذير تبديل كند.
اين دانشمندان موفق شدند امكان توليد انرژي برق از يك پروتئين فلورسانت سبز رنگ (GFP) حاضر در اين ارگانيسم دريايي را مورد آزمايش و بررسي قرار دهند.
در اين آزمايش، دانشمندان سوئدي يك پانل از جنس دي اكسيد سيليكون با دو الكترود آلومينيومي ايجاد كردند. اين دو الكترود از طريق چند قطره از اين پروتئين فلورسانت كه مستقيم از بدن ستاره دريايي استخراج شده بود تفكيك شدند و هر يك از الكترودها به يك سيم متصل شد.
سپس اين پانل در معرض نور ماوراء بنفش گذاشته شد و راندمان جذب فوتونها از سوي پروتئين مورد آزمايش قرار گرفت.
نتايج اين آزمايش نشان داد كه پروتئين فلورسانت ستاره دريايي شروع به انتشار الكترون و در نتيجه توليد برق كرد. براساس گزارش ديسكاوري مگزين، محققان در آينده مي توانند با تكامل اين پانلها به يك منبع عالي براي توسعه سيستمهاي توليد انرژي پاك دست يابند.

 



كدئين مي تواند مرگبار باشد

تاثير كدئين به عنوان داروي مسكن، به ساختار ژنتيكي افراد بستگي دارد و تبديل آن به مورفين درون بدن، درهر فرد مي تواند متفاوت باشد. برهمين اساس مصرف كدئين براي برخي افراد مي تواند حتي كشنده باشد!
استفاده از كودئين به عنوان يك داروي مسكن درحالي به شدت فراگير شده كه استفاده از اين دارو روي بعضي افراد بي تاثير است و در برخي افراد مي تواند حتي كشنده باشد. با وجود چنين خطر بزرگي، داروهاي كودئين دار اغلب به سادگي در دسترس هستند. به همين دليل گروهي از محققان دانشگاه بريتيش كلمبياي كانادا خواستار محدوديت در عرضه كودئين ها شده اند.
به گزارش نيوساينتيست، كدئين از طريق متابوليزه شدن به مورفين درون بدن افراد كار مي كند. اما ميزان اين متابوليزه شدن به ساختار ژنتيكي افراد بستگي دارد و برهمين اساس، ميزان مورفين متفاوتي در بدن آنها به واسطه مصرف كدئين توليد مي شود.يكي از مواردي كه محققان را بسيار نگران كرده، تاثير كدئين بر نوزادان و كودكان است. در چند هفته اخير، چند گزارش جنجالي در اين رابطه منتشر شد، يكي در مورد مرگ دو كودك كه پس از عمل جراحي لوزه برايشان كدئين تجويز شده بود و ديگري، انتشار دومقاله حاكي از آن كه مصرف كدئين توسط مادران شيرده، هيچ ماده خطرناكي را به بدن نوزاد منتقل نمي كند.
با انتشار اين نگراني ها، بيمارستان كودكان تورنتوي كانادا استفاده از كدئين براي كودكان را ممنوع كرده و محققان از ساير مراكز درماني و پزشكان خواسته اند كه همين روند را درپيش بگيرند. با اين حال برخي محققان معتقدند اينكه 1 يا 2 درصد از افراد متابوليسم كدئين بالايي دارند دليل كافي براي قطع استفاده از اين دارو نيست.

 



همزاد زمين در قلمرو قابل سكونت فضا

تلسكوپ كك هاوايي در نهايت توانست از ميان دريايي از اجرام شناور در فضا همزادي براي سياره زمين بيابد، سياره اي كه مي تواند بستري مناسب براي شكل گيري حيات باشد.
اخترشناسان موفق به كشف سياره اي شبه زميني با ابعادي برابر ابعاد زمين در منطقه اي قابل سكونت از فضا شده اند كه احتمال وجود آب مايع در آن وجود داشته و مي توان به عنوان جهاني قابل سكونت بر روي آن مطالعه كرد.
گروهي از شكارچيان سياره اي در دانشگاه كاليفرنيا، اين جهان ناشناخته را در مدار جرم كوتوله سرخي به نام گيليس 581 در فاصله 20 سال نوري از زمين يافته اند. سياره در منطقه امن يا قابل سكونت فضاي موجود در اطراف ستاره اي قرار گرفته كه حرارت آن براي شكل گيري آب مايع نه چندان داغ و نه چندان سرد است.
به گفته استيون ووت يكي از اخترشناسان تيم يابنده، اين يافته گزينه اي بسيار قابل قبول و قابل توجه از سياره هاي قابل سكونت به شمار مي رود و سرعت بالاي دانشمندان در رديابي و مشاهده آن در نزديكي زمين نشان مي دهد سياره هاي اينچنيني در اطراف زمين فراوانند.
اين يافته ها تاييد مي كنند سياره جديد در ميان سياره هاي شبه زميني كه تا به حال در ميان سامانه هاي ستاره اي ديگر كشف شده بيشترين شباهت را به زمين داشته و در ميان گزينه هاي موجود برترين گزينه در ميان مناطق قابل سكونت به شمار مي رود.
تاكنون بيش از 400 سياره فراخورشيدي توسط اخترشناسان كشف شده است كه بيشتر آنها توده هاي عظيم گازي مشابه مشتري هستند كه همانطور كه مي دانيد براي شكل گيري حيات بستري مناسب به حساب نمي آيند.
اخترشناسان براي مطالعه بر روي حركات گيليس 581 در بيشترين جزئيات ممكن از تلسكوپ كك در هاوايي استفاده كردند و با استفاده از اطلاعات فروسرخ به دست آمده از رصدهاي اين تلسكوپ توانستند حضور تعدادي سياره در مدار اين جرم كيهاني را مشاهده كنند.
يكي از اين سياره ها گيليس g 581 نام داشته و جرم آن سه يا چهار برابر زمين بوده مدار كامل ستاره اش را 34 روزه طي مي كند. اخترشناسان بر اين باورند اين سياره سنگي به اندازه اي نيروي گرانش دارد كه زمينه شكل گيري اتمسفر در آن وجود داشته باشد.
گيليس g581 بر خلاف ديگر سياره هاي كشف شده در منطقه اي از فضا قرار گرفته كه امكان شكل گيري حيات در آن وجود دارد. يك سوي اين سياره مانند ماه زمين كه هميشه يك سوي آن رو به زمين دارد، رو به سوي ستاره خود دارد، اين به آن معني است كه سوي ديگر سياره هميشه در تاريكي است و از اين رو قابل سكونت ترين منطقه در اين سياره مرز ميان تاريكي و روشنايي آن خواهد بود.
براساس گزارش گاردين، ميانگين حرارت بر روي سياره جديد در حدود منفي 31 تا منفي 12 درجه سلسيوس تخمين زده شده است اما حرارت سطح آن مي تواند در بخشهاي تاريك به حد انجماد و در بخشهاي روشن به شدت داغ باشد.

 



تأثير گردو در كاهش استرس

براساس يافته هاي يك تيم تحقيقاتي از دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا رژيم غذايي غني از گردو و روغن گردو ممكن است بدن انسان را براي مقابله بهتر با استرس آماده كند.
مطالعات قبلي نشان مي دهد امگا 3 و اسيدهاي چرب مانند اسيدآلفالينولنيك موجود در گردو و بذر كتان مي تواند ليپوپروتئين هاي تراكم پايين (ldl) يا كلسترول بد، پروتئين واكنشي C و علائم التهاب را كاهش دهد.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، محققان 22 فرد ميانسال سالم با كلسترول بالا را مورد مطالعه قرار دادند و تمام وعده هاي غذايي و ميان وعده ها براي سه دوره رژيم غذايي 6 هفته اي فراهم شده بود؛ آنها دريافتند كه رژيم غذايي شامل گردو و روغن گردو فشار خون عادي و فشار خون، استرس را كاهش مي دهد.
به گفته پرفسور شيلاوست استاديار بهداشت رفتارهاي زيستي، اين نخستين تحقيقي است كه نشان مي دهد گردو و روغن گردو فشار خون را در حالت استرس كاهش مي دهد. اين يافته مهم است زيرا ما در زندگي روزمره نمي توانيم از عوامل استرس زا اجتناب كنيم؛ تغيير رژيم غذايي به بدن انسان كمك مي كند كه در هنگام استرس واكنش بهتري نشان دهد.
گروهي از شركت كنندگان تحت آزمايش اولتراسوند عروق قرار گرفتند تا ميزان اتساع عروقشان اندازه گيري شود؛ نتايج نشان داد كه افزودن روغن بذر كتان به رژيم غذايي شامل گردو موجب سلامت بيشتر عروق مي شود همچنين با خاصيت ضدالتهابي خود موجب كاهش پروتئين واكنشي C و كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي خواهد شد.
گردو منبع غني فيبر، آنتي اكسيدان ها و اسيدهاي چرب غيراشباع مخصوصا اسيدآلفالينولنيك و اسيد چرب امگا 3 است كه اين تركيبات تأثيرات مثبتي بر فشار خون دارد؛ روغن بذر كتان نسبت به روغن گردو منبع غني تري از اسيدهاي چرب امگا 3 است اما اين يافته ها مشخص نكرد كه آيا روغن بذر كتان به تنهايي مي تواند موجب كاهش پاسخ قلبي و عروقي به استرس شود يا خير.

 



روياها به نمايش درمي آيند!

دانشمندان آزمايشگاه علوم عصبي، كامپيوتري ژاپن (ATR) فناوري تحليل مغزي جديدي ابلاغ كرده اند كه مي تواند تصاوير ذهني يك فرد را بازسازي كند و روي صفحه كمپيوتري نمايش دهد. براساس اظهارنظر پژوهشگران اين فناوري در آينده خواهد توانست روياهاي يك فرد را هنگامي كه او خوابيده است، به نمايش بگذارد.
به گزارش ديلي تلگراف، دانشمندان چنين كاري را با تحليل ميزان جريان خون مغز انجام داده اند. وسيله اي كه آنها براي اندازه گيري تغييرات جريان خون مورد استفاده قرار داده اند، MRI عملكردي يا fMRI است.
مراحل اين كار به اين شرح بود؛ نخست دانشمندان به افراد مورد مطالعه به صورت تصادفي 400 تصوير سياه و سفيد را نشان دادند. طول نمايش هر تصوير، 12 ثانيه بود. در همان زمان نمايش تصوير، fMRI، تغييرات جريان خون را اندازه گيري مي كرد و اطلاعات حاصله را به يك كامپيوتر مي داد. برنامه كامپيوتري با تحليل اين اطلاعات توانست نشان دهد كه هر نوع تغيير جريان خوني، متناسب با كدام تصوير است.
در مرحله بعد به همين افراد تصاوير متفاوتي نشان داده شد، مثلاً روي تكه هاي كاغذ حروف تشكيل دهنده كلمه NEURON به آنها نشان داده شد. جالب است كه كامپيوتر با پردازش اطلاعات مربوط به جريان خون مغز توانست تصاوير نشان داده شده را بازسازي كند.
در حال حاضر اين سيستم تنها توانايي بازسازي تصاوير سياه و سفيد ساده را دارد، ولي دانشمندان اميدوارند در آينده با ارتقاي صحت اندازه گيري ها، سيستم قادر به بازسازي تصاوير رنگي هم بشود.نتايج اين پژوهش واقعا تحولي در شناخت ما از عملكرد مغز به وجود مي آورند. دكتر «چنگ» يكي از دانشمندان درگير در اين تحقيق معتقد است ظرف 10 سال آينده با تكميل اين فناوري تا حدي مي توان به افكار يك فرد پي برد.
از هم اكنون كاربردهاي زيادي براي اين فناوري پيش بيني مي شود. مثلاً در حوزه هنر و طراحي، خواهيم توانست تصاوير ذهني هنرمندان را ببينيم و از آنها براي خلق آثار هنري مختلف استفاده كنيم، البته مشروط به اينكه اين فناوري واقعاً بتواند با سرعت و دقت، تصاوير ذهني هنرمندان را بازسازي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14