(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 مهر 1389- شماره 19763

پلمب شوراي شهر گلستان در هاله اي از ابهام!
نمايشگاه آثار پدر خوشنويسي اصفهان در موزه هنرهاي معاصر به كار خود پايان داد
پژواك
ارسال 168 اثر توسط 130 هنرمند به جشنواره ادبيات نمايش رضوي
نمايش «آيات» بر قاب تصاوير نگارخانه عاصم
راه اندازي 400 مدرسه قرآني در استان اصفهان
در صورت تصويب ناشران و نويسندگان تبريز از پرداخت عوارض معاف مي شوند
نمايش جنگ خواني در شهرستان خرم دره اجرا شد
جشنواره تئاتر كودك و نوجوان رضوي (ضامن آهو) در هرمزگان مي ماند
برگزاري جشنواره ورني بافي درشهرستان اهر
عصر شعر و خاطره با موضوع «ادبيات پايداري» برگزار شد
دبير اجرائي جشنواره عكس لارستان: نفرات برتر دومين جشنواره استاني عكس لارستان معرفي شدند
بادبادك ها آسمان قشم را رنگين كردند
جشنواره يك هفته با كانون در مازندران
مسابقه نقاشي روي پارچه توسط كانون پرورش فكري پل سفيد برگزار شد
برگزاري نمايشگاه با موضوع حجاب در تبريز



پلمب شوراي شهر گلستان در هاله اي از ابهام!

با گذشت حدود سه هفته از تعطيلي و پلمپ دفتر شوراي شهر گلستان از توابع شهرستان رباط كريم، تعطيلي موقت و يا انحلال دائمي اين شورا در هاله اي از ابهام است.
براساس گزارشات رسيده از منابع مختلف در پي تخلفات غيرقانوني اعضاي شوراي شهر در انجام وظايف خود، اختلافات عميق و عدم وحدت نظر در انتخاب شهردار مراجع قانوني از جمله هيات حل اختلاف استانداري تهران با برگزاري جلسه فوق العاده ضمن سلب عضويت سه عضو شورا، راي انحلال آن را نيز صادر و جهت اجرا به فرمانداري رباط كريم ابلاغ كرد، كه در پي اين دستور با حضور مسئولين حراست فرمانداري دفتر شوراي اسلامي شهر گلستان پلمب و از حضور اعضاي شورا در اين محل جلوگيري شد.
اين در حالي است كه شهردار سابق گلستان تنها 9ماه پس از انتصاب به آنچه كه گفته مي شود فشار از سوي بعضي از اعضاي شوراي شهر بوده است از سمت خود كناره گيري و شهرداري گلستان نيز در حال حاضر توسط سرپرستي اداره مي شود كه براساس شنيده ها ابلاغ قانوني وي نيز صرف نظر از انحلال شورا به دليل انقضاي مدت قانوني سه ماهه از حيث اعتبار ساقط است.
دوره سوم شوراي شهر گلستان در حالي تعطيل مي شود كه از حيث جابجايي و انتصاب شهرداران (دو شهردار و چهارسرپرست) كه عمر متوسط هر مسئول را حدود 6ماه نشان مي دهد در نوع خود ركورددار كرده است. اختلافات گسترده در بين اعضاء دستگيري و سلب عضويت يكي دو نفر از اعضاي شوراي شهر در طول اين دوره، انجام پروژه هاي عمراني بدون كارشناسي كه خسارات هنگفتي را به شهر و بودجه آن تحميل كرده از ديگر دستاوردهاي اين دوره شورا به شمار مي رود.
در چند ماه گذشته نيز به دليل هرج و مرج حاصل از همين اختلافات، درآمد شهرداري تقريبا به صفر رسيده است و به علت عدم درآمد شهرداري نه تنها از پرداخت حقوق كارمندان خود عاجز مانده بلكه ديون اكثر طلبكاران اعم از پيمانكاران و... نيز پرداخت نشده و بيشتر پروژه هاي عمراني به همين دليل يا تعطيل و يا روند اجراي آنها به شدت كند شده است و اين در حالي است كه به دليل فرا رسيدن فصل سرما، فرصت لازم جهت انجام اين پروژه ها در سال جاري به پايان مي رسد.
گفتني است افكار عمومي شهر 300هزار نفري گلستان، خواستار اطلاع رساني صحيح و شفاف مراجع ذيصلاح در تعيين تكليف قطعي شوراي شهر و شهرداري مي باشند، چرا كه با اضافه شدن دو سال به طول عمر دوره سوم شوراها، طولاني شدن زمان اين بلاتكليفي مي تواند آينده اين شهر را با مشكلات دوچندان مواجه سازد.
خبرنگار كيهان در بخش گلستان (رباط كريم)

 



نمايشگاه آثار پدر خوشنويسي اصفهان در موزه هنرهاي معاصر به كار خود پايان داد

اصفهان -خبرنگاركيهان:
نمايشگاهي از آثار پـدرخوشنويسي اصفهان و احياگر خط نستعليق ايران درموزه هنرهاي معاصر اصفهان برگزار شد.
همزمان با نخستين سالگرد درگذشت استاد «نصرالله معين الكتاب»، نمايشگاه آثار اين استاد بزرگ خط نستعليق نيز در اصفهان برپا شده بود.
اين نمايشگاه كه آثاري از ابتداي كار تا آخرين بسم الله اين استاد را دربردارد شامل 54 اثر از كتابت تا كتيبه ريز و درشت به سبك كوفي، تعليق و شكسته نستعليق، ثلث و نسخ بود.
يكي از شاگردان استاد نصرالله معين الكتاب در آيين افتتاح اين نمايشگاه با اشاره به فروتني و طبع بلند همت وي گفت: استاد معين را هيچكس درك نكرد، او با خوشنويسي عشقبازي مي كرد و تمام امور زندگي اش را از اين راه تامين مي كرد.
«حسن بابا احمدي» درارتباط با خلقيات استادش افزود: استاد معين الكتاب با اين كه زندگيش را با مشقت مي گذراند از لحاظ فعاليت، جزو غني ترين خوشنويسان معاصر بود و تنها به كتابت آيات قرآني و اشعار شاعران بزرگ مي پرداخت و جزو هنرمنداني بود كه پس از مرگش شناخته شد.
وي ادامه داد: بسياري از خوشنويسان بزرگ ايران شان هنري خود را وامدار اين هنرمند بزرگ هستند.
دختر استاد معين الكتاب نيز دراين آيين با اشاره به علاقه وافر پدرش به خطاطي گفت: پدرم بسيار كمالگرا بود و هميشه مورد تحسين بزرگ ترين هنرمندان خط ايران قرارمي گرفت.
«فريبا معين الكتاب» ضمن بيان خاطراتي از پدر خود افزود: از كودكي هميشه اضطراب داشتم كه پدرم مي گفت اگر روزي خط ننويسم، مي ميرم و براي همين شب ها تا دير وقت بيدار مي ماندم تا از پدر سؤال كنم كه آيا امروز خط نوشته است يا خير.
استاد نصرالله معين الكتاب درمهر ماه سال 1313 در اصفهان به دنيا آمد و از سن هشت سالگي شروع به نوشتن كرد و نزد اساتيدي همچون استاد حسن زرين خط واستاد علي اكبر خان كاوه آموزش ديد.
از آثار پدرخوشنويسي اصفهان مي توان به كتابت كتيبه هاي يكي ازدرب هاي حرم حضرت امام رضا (ع) درمشهد مقدس، حرم حضرت معصومه(س) درقم، مقبره رودكي درسمرقند، مقبره تاج اصفهاني، 4 جلد كتاب رسم الخط، كتاب يوسف قهرمان عشق و رباعيات كمال اسماعيل اشاره كرد كه در شيوه نستعليق،چليپا و سياه مشق كتابت شده است.
بيش از 10هزار اثر نفيس ديگر نيز دركارنامه مرحوم استاد نصرالله معين الكتاب جاي گرفته است همچنين وي علاوه بر خط،اشعار زيادي نيز سروده است.
وي پس از تربيت شاگردان زيادي از تمامي نقاط ايران، سرانجام درمهرماه سال 88 درهمان روز و ساعتي كه در سال 1313 چشم به جهان گشوده بود، بدرود حيات گفت:
حسن كسايي، شمس الدين ابوالوفا حسيني، كرمعلي شيرازي، مهدي عطريان و ابراهيم خليل فر از جمله شاگردان اين استاد نامي خط و خوشنويسي هستند.
نمايشگاه آثار خوشنويسي استاد نصرالله معين الكتاب تا 15مهر ماه درموزه هنرهاي معاصر اصفهان براي بازديد علاقه مندان داير است.

 



پژواك

تجليل از هنرمندان شاهدو ايثارگر در انديمشك
انديمشك- خبرنگاركيهان: در مراسمي با حضور مسئولان شهرستان انديمشك از هنرمندان شاهد و ايثارگر صاحب اثر در حوزه هاي مختلف هنري تجليل بعمل آمد.
دراين مراسم كه به همت اداره فرهنگ و ارشاداسلامي شهرستان انديمشك و كانون بسيج هنرمندان اين شهرستان برگزارشد، كرامت اميري رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس با اشاره به سخنان امام خميني(ره) گفت: بدون شك انقلاب اسلامي از همه انقلاب ها جداست ازجمله در زمينه پيدايش، كيفيت مبارزه و همچنين انگيزه انقلاب و درنهايت ارزش هايي كه در انقلاب به دنبال آن بوديم، در جنگ تحميلي تثبيت شد.
نمايش كوتاه راديويي با نگاهي به آيه 36 سوره زمر
اهواز- خبرنگاركيهان: نمايش كوتاه راديويي با نگاهي به آيه 36 سوره زمر (اليس ا... بكاف عبده) توسط صداوسيماي مركز خوزستان ساخته شد.
اين نمايش راديويي با هدف ترويج فرهنگ قرآني و ساختاري نمايشي در 3 قسمت 5 دقيقه اي ساخته شده است.
گفتني است اين برنامه داراي سه آيتم نمايش كوتاه به صورت اپيزوديك بوده و دربرگيرنده مفاهيم قرآني مرتبط با آيه شريفه 36 از سوره زمر مي باشد.
آنه و حلي در خوزستان
اهواز- خبرنگاركيهان: برنامه تلويزيوني آنه و حلي توسط صداوسيماي مركز خوزستان توليد مي شود.
آنه و حلي عنوان برنامه اي است كه به نويسندگي و تهيه كنندگي اسمهان فلاح زاده و كارگرداني قاسم عبادي فر در 13 قسمت 30 دقيقه اي توليد مي گردد.
گفتني است اين برنامه با هدف پرداختن به آداب و رسوم عشاير عرب خوزستان و اعتقادات ملي و مذهبي تهيه مي شود و داراي آيتم هايي همچون آرم شروع، مجري، وله ها، سرود و نشست فرهنگي است.
كارگاه آموزشي هنرهاي تجسمي در گنبدكاووس
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: كارگاه آموزشي هنرهاي تجسمي درسه بخش نقاشي، گرافيك و خوشنويسي در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان گنبدكاووس برگزارشد.
محمدرضا داورزني، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبدكاووس دراين زمينه گفت: اين كارگاه آموزشي با حضور 40 تن از هنرمندان شهرهاي شرق استان گلستان و با مشاركت بنياد حفظ آثار و حفظ ارزشهاي دفاع مقدس استان گلستان و بسيج هنرمندان برگزارشد.
نشست شعر و خاطره در گنبدكاووس
¤ ششمين نشست شعر و خاطره با عنوان «گلپونه هاي آتش» به مناسبت هفته دفاع مقدس درتالار مجتمع فرهنگي هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبدكاووس برگزارشد.
دراين نشست شعر و خاطره كه با استقبال جمع زيادي از هنرمندان برگزارشد، شش نفر از شاعران جوان شهرستان هاي شرق استان گلستان اشعار خودشان را در ارتباط با دليرمردان هشت سال دفاع مقدس قرائت كردند.
نمايشگاه آثار هنري درگلستان
گرگان-خبرنگاركيهان: به مناسبت گراميداشت سي امين سالگرد هفته دفاع مقدس و با تلاش واحدهاي تجسمي حوزه هنري استان گلستان نمايشگاهي از آثار هنرمندان سراسركشور به مدت15 روز در محل نگارخانه سوره حوزه هنري استان برپا شده است.
دانيال كلاهدوزي مدير روابط عمومي حوزه هنري استان با اعلام اين خبر گفت: اين آثار بصورت همزمان در مراكز حوزه هنري سراسر كشور به نمايش درآمده و موضوع دفاع مقدس با تكنيك هاي مختلف در آن به چشم مي خورد.
ديدار رئيس ارشاد بابل با هنرمندان
بابل- خبرنگاركيهان: درجلسه اي كه با حضور رئيس ارشاد اسلامي بابل و هنرمندان حوزه سينما در بابل برگزارشد، ابراهيم حسيني رئيس ارشاد اسلامي بابل وجه تسميه هنر و كارهاي هنري را با عملكرد كارهاي فرهنگي يكي دانست و عنوان كرد هنرمندان با دل و زبان مردم ارتباط دارند و هنرمندان و فرهيختگان عرصه حوزه تغذيه فرهنگي كشور هستند.
«حماسه هاي ماندگار » دهلران
دهلران - خبرنگار كيهان: بمناسبت گراميداشت هفته دفاع مقدس نمايشگاه عكس «حماسه هاي ماندگار» در محل فرمانداري دهلران برپا شد. در اين نمايشگاه كه به همت روابط عمومي فرمانداري دهلران برپا شده است بيش از 50 اثر با موضوع جبهه و جنگ بمدت يك هفته در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
دومين كنگره منطقه اي شعر پيشواز در بهارستان
بهارستان - خبرنگار كيهان: دومين كنگره منطقه اي شعر پيشواز در تالار نور شهر بهارستان به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرنگار ما، اين كنگره با موضوع انتظار و امام زمان (عج)، انتظار و انقلاب و انتظار و دفاع مقدس ويژه استان هاي اصفهان، قم، چهارمحال و بختياري، يزد، سمنان و مركزي به همت شهرداري و شوراي اسلامي شهر بهارستان برگزار شد.
نمايشگاه عكس و پوستر «جلوه هاي ايثار»
سرويس شهرستانها: واحد هنرهاي تجسمي حوزه هنري استان قم، با همكاري بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس همزمان با سي امين سال بزرگداشت هفته دفاع مقدس، اقدام به برگزاري نمايشگاه عكس و پوستر «جلوه هاي ايثار» با موضوع دفاع مقدس نموده است.
اين نمايشگاه از اول تا نهم مهرماه 1389 در حسينيه نمايشگاه ياد ياران واقع در منطقه عمومي جمكران، حد فاصل بين كوه خضر نبي و كوه دو برادران برپا خواهد شد.
برگزاري عصر شعر و خاطره با موضوع «ادبيات پايداري»
¤ كانون آفرينشهاي ادبي حوزه هنري استان قم، با همكاري واحد ادبيات بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس همزمان با سي امين سال بزرگداشت هفته دفاع مقدس، عصر شعر و خاطره اي با موضوع «ادبيات پايداري» برگزار شد شعر خواني شاعران دفاع مقدس، بررسي جايگاه شعر پايداري در ادبيات فارسي و روايت خاطره از بخشهاي مختلف اين برنامه بود.
تصاوير دفاع مقدس در اصفهان
اصفهان- خبرنگار كيهان: همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، نمايشگاه عكسي از دلاورمردي هاي رزمندگان در موزه هنرهاي معاصر اصفهان برپا شده است.
در اين نمايشگاه كه طي آيين ويژه اي بر پا شد، 70 قطعه عكس رنگي در ابعاد 30*40 مربوط به دلاور مردي هاي رزمندگان اسلام در طول 8 سال دفاع مقدس براي بازديد عموم به نمايش درآمده است.
عكس هاي اين نمايشگاه منتخبي از كتاب «خروش لاجوردي» بوده كه تا 15 مهر ماه براي بازديد داير مي باشد.

 



مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي قزوين خبر داد
ارسال 168 اثر توسط 130 هنرمند به جشنواره ادبيات نمايش رضوي

قزوين- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين از ارسال 168اثر توسط 130هنرمند به دبيرخانه پنجمين جشنواره سراسري ادبيات نمايشي رضوي در اين استان خبر داد.
«محمدحسين شفيعي ها» در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي استان قزوين افزود: اين آثار شامل 17فيلمنامه بلند، 149نمايشنامه و 120فيلمنامه كوتاه بود.
وي اظهار داشت: داوري آثار ارسالي به دبيرخانه پنجمين جشنواره سراسري ادبيات نمايشي رضوي را تا اوايل هفته به اتمام رسيد و از نفرات برگزيده در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه 20مهرماه امسال در خانه فرهنگ اميركبير قزوين برگزار شد، تجليل بعمل آمد.
اين مقام مسئول از برگزاري كارگاه آموزشي ويژه منتخبان جشنواره سراسري ادبيات نمايشي طي پنج دوره و با حمايت دبيرخانه دائمي جشنواره رضوي و معاونت فرهنگي وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي و همكاري بخش فرهنگي آستان قدس رضوي آبان ماه سال جاري در مشهد مقدس نيز خبر داد.
شفيعي ها اضافه كرد: اين كارگاه آموزشي زمينه كسب معرفت و شناخت اجراي هنرمندان فعال در عرصه ادبيات نمايشي را فراهم مي كند تا با شناخت و آگاهي بيشتري به نگارش در خصوص ائمه اطهار(ع) بپردازند.
وي همچنين از برگزاري جشن هاي مردمي متنوع در دهه كرامت و ولايت در سطح مساجد استان خبرداد و گفت: ويژه برنامه جشن هنرمندان نيز به همين مناسبت همزمان با مراسم پاياني پنجمين جشنواره سراسري ادبيات نمايشي رضوي برگزارخواهد شد.

 



نمايش «آيات» بر قاب تصاوير نگارخانه عاصم

زنجان-خبرنگار كيهان:
نمايشگاه انفرادي عكس هاي نجومي اسدالله قمري نژاد با عنوان «آيات» در نگارخانه مولانا عاصم زنجاني حوزه هنري زنجان برگزار شد.
قمري نژاد، هدف از برگزاري اين نمايشگاه را به تصوير كشيدن زيبايي هاي آسمان شب عنوان كرد و گفت: با برپايي اين نمايشگاه در نظر دارم تا همشهريانم نگاهي عميق به آسمان داشته باشند و به خصوص كودكان و نوجوانان كه معمولا محلي براي ديدن اين زيبايي ها ندارند با ديدن اين تصاوير با شگفتي هاي آسمان در شب آشنا شوند.
وي با اشاره به اين كه مجموعه اين تصاوير با دوربين هاي نجومي و امكانات خاص رصدي در اطراف زنجان و ساير مناطق كشور تهيه شده اظهار داشت: 30 اثر ارائه شده در اين نمايشگاه وقايع آسمان شب را طي يك سال گذشته به نمايش درآمد.
قمري نژاد با بيان اين كه تنها با ديدن زيبايي هاي جهان طبيعت مي توان به تفكر در مورد پيدايش و نيز پديد آورنده اين زيبايي ها پرداخت گفت: چند سالي است آسمان شهر زنجان همانند ساير شهرهاي بزرگ ايران از داشتن آسمان پرستاره و زيبايي هاي آسمان شهر محروم شده است. با توجه به اين كه ديدن اين زيبايي ها يادآور وجود پديدآورنده آن است اين عكس ها تلنگري است جهت يادآوري اين مهم.
وي در ادامه به آيات قرآن كريم درخصوص تفكر در جهان خلقت اشاره نمود و گفت: با وجود اين كه در كتاب آسماني ما بارها به تفكر در جهان خلقت و به خصوص آسمان ها تاكيد شده متاسفانه كمتر به اين امر پرداخته مي شود.
قمري نژاد يادآور شد: نمايش اين تصاوير همراه با آيات قرآن كريم، از روز چهارشنبه چهاردهم مهرماه آغاز و تا پايان بيست و سوم مهرماه در محل نگارخانه مولانا عاصم زنجاني حوزه هنري زنجان ادامه داشت.
گفتني است اسدالله قمري نژاد پيشگام عكاسي نجوم در زنجان كه از سال 65 عكاسي نجوم را به طور حرفه اي آغاز نموده دبير اجرايي دوره هاي مختلف عكاسي نجوم را به صورت ملي و بين المللي برعهده داشته است. وي سال گذشته نيز دبير اجرايي كارگاه تخصصي بين المللي TWAN بوده و تاكنون حضور پرباري را در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي تجربه نموده است.

 



راه اندازي 400 مدرسه قرآني در استان اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
معاون پرورشي و تربيت بدني اداره كل آموزش و پرورش از راه اندازي 400 مدرسه قرآني در مدارس استان اصفهان خبر داد.
«قاسم سلماني» با اشاره به تشكيل اين مدارس گفت: تلاش در جهت رفع مهجوريت از قرآن، ارتقاء آموزش عمومي آموزش قرآن، غني سازي اوقات فراغت و علاقه مند كردن دانش آموزان و آشنايي آنان با كلام وحي از اهداف تشكيل مدارس قرآني است.
وي اضافه كرد: شوراي قرآن به رياست مديركل آموزش و پرورش در استان اصفهان شكل گرفته و كارگروه هاي تخصصي فعاليت خود را براي اجرايي شدن اين طرح آغاز كرده اند.
سلماني همچنين از واريز مبلغ يك ميليون تومان به مدارس قرآني خبر داد و افزود: دانش آموزان و اولياي آنها مي توانند در سه ترم پاييزه، زمستانه و تابستانه در اين مدارس در سه سطح روخواني، روان خواني و تجويد آموزش ببينيد و دارالقرآن هاي موجود به مدارس قرآن مركزي تغيير نام خواهند داد.
معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار داشت: به شركت كنندگان مدارك رسمي اعطاء خواهد شد و كتاب ها و لوح هاي فشرده و ساير اقلام مورد نياز نيز آماده شده و در اختيار مناطق و نواحي آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.
وي افزود: طبق برنامه ريزي انجام شده در هر مدرسه قرآني حداقل يك صد نفر از دانش آموزان با معارف قرآني آشنا مي شوند.

 



در صورت تصويب ناشران و نويسندگان تبريز از پرداخت عوارض معاف مي شوند

تبريز- خبرنگار كيهان:
در صورت تصويب شوراي شهر تبريز، ناشران و نويسندگان اين شهر، از پرداخت عوارض شهرداري معاف مي شوند.
عضو شوراي شهر و يكي از مؤلفين «تبريز» گفت: شوراي شهر در همين راستا، طرح دوفوريتي معافيت ناشرين و نويسندگان از عوارض شهرداري را مطرح مي كند.
«بهروز خاماچي» با اشاره به برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب در تبريز، ميزان بالاي خريد از اين نمايشگاه و آمار بازديدكنندگان را، خوشحال كننده خواند و خواستار فرهنگ سازي بهتر و بيشتر شد.
«خاماچي» خاطر نشان كرد: رقابت بين نمايشگاه هاي بين المللي كتاب تهران و تبريز، رقابتي سودمند و مفيد به حال جامعه است.
رئيس كميسيون فرهنگي ميراث فرهنگي و گردشگري شوراي اسلامي تبريز افزود: پيشگام بودن در عرصه چاپ و نشر كتاب و مطبوعات، يكي از افتخارات اين شهر قديمي و تاريخي 4 هزار ساله، به عنوان «شهر اولين» ها» است.

 



نمايش جنگ خواني در شهرستان خرم دره اجرا شد

خرم دره- خبرنگار كيهان:
نمايش جنگ خواني توسط گروه نمايش قلندر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان خرم دره در فرهنگسراي امام خميني به روي صحنه رفت.
اين نمايش به نويسندگي عليرضا محبي و محمد رحمانيان و به كارگرداني محمد رحمانيان با مضمون پرده خواني و نقالي حوادث، رشادتها، ايثار و شهادت جوانان ايراني در هشت سال دفاع مقدس به روي صحنه رفت و با استقبال بي نظير تماشاگران مواجه شد.
آقاجاني رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان خرم دره در حاشيه اين نمايش هدف از اجراي اينگونه برنامه ها را تقويت و تعميق فرهنگ ايثار و شهادت اعلام نمود و گفت: بايد حقيقت جنگ آن طور كه بوده براي جامعه و نسل جديد بيان شود.

 



جشنواره تئاتر كودك و نوجوان رضوي (ضامن آهو) در هرمزگان مي ماند

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان در جلسه ستاد برگزاري جشنواره ملي تئاتر كودك و نوجوان رضوي «ضامن آهو» كه با حضور نمايندگان دستگاه هاي دولتي استان برگزار شد گفت: اين جشنواره به عنوان يك موهبت الهي براي هميشه در استان هرمزگان خواهد ماند.
همايون اميرزاده ضمن اعلام اين خبر كه امسال قرار بود جشنواره از استان گرفته و در تهران اجرا شود افزود: اما باتلاش و پيگيري هاي اين اداره كل و همچنين حمايت هنرمندان اين اتفاق رخ نداد و به صراحت اعلام مي كنيم اين جشنواره را نشانه عنايت و توجه حضرت امام رضا(ع) به مردم شريف هرمزگان مي دانيم و براي هميشه در استان هرمزگان باقي خواهد ماند.
وي خاطر نشان ساخت: برگزاري اين جشنواره را كار گروهي و اجر آن را متعلق به همگان مي دانيم و اين فرصت بسيار خوبي براي ترويج فرهنگ و هنر رضوي در استان مي باشد و از جشنواره تئاتر كودك و نوجوان رضوي مي توانيم توانمندي ها و ظرفيت هاي فرهنگي و هنري استان را به همكاري در كشور نشان دهيم و لازمه آن تعامل و همكاري همه دستگاه هاي استان مي باشد.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان همچنين تصريح كرد: امروز هر كدام از شما خادمان فرهنگي امام علي ابن موسي الرضا(ع) هستيد و بايد سعي كنيد بيشترين اجر و ثواب را نصيب خود گردانيد. در ادامه انوشيروان پيشدار. معاون فرهنگي ضمن ارائه گزارشي از روند برگزاري جشنواره گفت: سه دوره درخشان از جشنواره را به همت همه نهادها و سازمان ها برگزار كرديم و نشانه موفقيت آن نيز ابراز تمايل گروه هاي تئاتر بسيار از سراسر كشور مي باشد كه در امسال به بيش از 70 گروه رسيده است. وي افزود: اميدواريم به همت و تلاش همه دستگاه ها بتوانيم طي سال هاي آينده اين جشنواره را به صورت بين المللي برگزار كنيم زيرا معتقديم اين جشنواره ظرفيت بسيار بالايي جهت مطرح شدن در سطح بين المللي و منطقه اي را دارد. در ادامه نمايندگان دستگاه ها و ادارات مختلف به بيان پيشنهادات و نظرات خود پرداختند.

 



برگزاري جشنواره ورني بافي درشهرستان اهر

اهر -خبرنگاركيهان:
همزمان با روز جهاني جهانگردي سومين جشنواره ورني بافي درپارك و بقعه عارف نامي شيخ شهاب الدين اهري در شهرستان اهر برگزار شد.
دراين جشنواره خانم دكتر دانيالي معاون هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين كه سال گذشته 20ميليون دلار ورني صادرشد، خواستار بيمه هنرمندان ورني باف شد.
فرماندار اهر دراين مراسم به هنر زيباي بافت ورني اشاره كرد و گفت: ورني توسط زنان هنرمند عشاير ايل ارسباران بافته و توليد مي شود و در سال هاي اخير با عزم ملي و پشتكار ورني بافان عشاير، شاهد رشد و شكوفائي اين هنر ظريف هستيم.
صديقي فر با اشاره به اينكه توليد ورني بصورت دستي است و با شيوه عشاير كوچنده سازگاري دارد گفت: درهر خانواده عشاير به طور متوسط 2 نفر به اين شغل شريف اشتغال دارند و بدست اين هنرمندان زحمتكش به طور متوسط 14هزار تخته ورني درسال توليد مي شود كه 70درصد آن به خارج صادر و 30درصد در داخل كشور مصرف مي شود.
ورني نوعي فرش ظريف و نازك زينتي است كه به عنوان روفرشي و تابلو ديواري توسط زنان عشاير ارسباران توليد مي شود.

 



عصر شعر و خاطره با موضوع «ادبيات پايداري» برگزار شد

قم- خبرنگار كيهان:
عصر شعر و خاطره دفاع مقدس، به همت كانون آفرينش هاي ادبي حوزه هنري استان قم و با همكاري واحد ادبيات بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس قم، در كتابخانه تخصصي ايثار و شهادت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان قم در اين مراسم كه با موضوع «ادبيات پايداري» و با حضور شاعران و ناقدان برپا شد، آقايان عباس احمدي و مرتضي كاردر علاوه بر خواندن آثار برگزيده از اشعار دفاع مقدس، به نقد و تحليل جايگاه شعر دفاع مقدس در ادبيات معاصر پرداختند.
از بخشهاي ديگر اين مراسم كه با مناسبت سي امين سال بزرگداشت هفته دفاع مقدس برگزار گرديد، بازگويي خاطره توسط ايثارگر سالهاي دفاع مقدس، حاج حسين كاجي بود كه با نقل خاطراتي از شهداء، شاعران جوان به انس بيشتر با زندگي و سيره آن دلاور مردان تاريخ معاصر فراخوانده شدند.
در پايان نيز شاعران و ايثارگران حاضر در جلسه با حضور در گلزار شهداي علي ابن جعفر، زيارت شهدا و اهداي گل، حسن ختام اين مراسم را رقم زدند.

 



دبير اجرائي جشنواره عكس لارستان: نفرات برتر دومين جشنواره استاني عكس لارستان معرفي شدند

اوز - خبرنگار كيهان:
دبير اجرائي جشنواره عكس لارستان گفت: نفرات برتر دومين جشنواره استاني عكس لارستان معرفي شدند.
به گزارش خبرنگار كيهان از اوز لارستان مصطفي جعفرپور در جمع خبرنگاران گفت: از سوي واحد هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي لارستان مراسم اختتاميه جشنواره عكس با حضور مسئولان و علاقمندان در لار برگزار شد.
وي افزود: در اين جشنواره بيانيه هيئت اجرائي مبني بر نحوه برگزاري جشنواره، ارسال آثار و داوري قرائت و توضيحات لازم به حضار داده شد. جعفرپور ضمن معرفي «حسن بردال»« و «آرش حميدي» به عنوان داوران، نفرات برتر را در بخش هاي مختلف به شرح زير معرفي كرد: 1- در بخش ويژه با موضوع آثار لارستان به ترتيب «سامي حزني»«، «فرشته ادب جو» و «ابوالفضل آبشت» از لار مقامهاي اول تا سوم را كسب و موفق به دريافت جوايز نقدي، لوح تقدير و تنديس جشنواره شدند 2- در بخش آزاد، به ترتيب عبدالله حاجي پور از شهرستان كازرون، سيدعليرضا نعمتي از شهرستان ارسنجان و طاهره خوشه چين از شهرستان لارستان مقامهاي اول تا سوم را كسب و موفق به دريافت جوايز نقدي، لوح تقدير و تنديس جشنواره شدند. دبير اجرائي جشنواره در پايان اظهار داشت: جلسه نقد وبررسي و تحليل آثار برگزيده عكس با حضور يكي از داوران جشنواره (حسن بردال) نيز در خانه فرهنگ لار برگزار شد.

 



بادبادك ها آسمان قشم را رنگين كردند

قشم- خبرنگار كيهان:
به مناسبت روز جهاني كودك همايشي در پارك زيتون قشم با حضور تعداد زيادي از كودكان اين جزيره برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، بيش از 7 هزار و 500 كودك به همراه والدين خود در اين همايش شركت كردند و آسمان را از بادبادك هاي خود رنگين ساختند.
براساس اين گزارش، در حاشيه اين همايش تعدادي از كودكان قشمي به كشيدن نقاشي پرداختند. در اين نقاشي ها موضوعاتي درباره دفاع مقدس، دريا و طبيعت به چشم مي خورد.
در پايان اين اجتماع صميمي، هنرمندان قشمي داستان «روباه و زاغ» را به نمايش درآوردند.

 



جشنواره يك هفته با كانون در مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
شانزدهمين جشنواره يك هفته با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مازندران در نيمه دوم مهر ماه برگزار شد.
مرتضي نوربخش معاون كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مازندران در جلسه هماهنگي برگزاري اين جشنواره گفت جشنواره يك هفته با كانون با برگزاري نمايشگاه توانمندي هاي مراكز كانون در سطح استان همراه با برنامه هاي متنوع فرهنگي هنري در سال برگزار مي شود.
وي افزود: تلاش به منظور معرفي كانون و قابليت هاي آن به جامعه و ارائه خدمات فرهنگي و هنري در سطح گسترده به جامعه هدف و بهره مندي از پتانسيل هاي موجود كانون در استان و فراهم كردن زمينه همكاري با ساير مؤسسات و نهادهاي همسو از جمله اهداف برگزاري جشنواره يك هفته با كانون است. معاون كانون پرورش فكري مازندران ادامه داد: زمان برگزاري جشنواره از 17 لغايت 22 مهر ماه بود و گفت: با تشكيل دبيرخانه استاني و با برنامه ريزي مناسب درصدد برگزاري متنوع برنامه هاي فرهنگي و قابليت هاي مراكز كانون در استان براي كودكان و نوجوانان هستيم. وي اجراي برنامه نمايش عروسكي، ارائه دستاوردهاي اعضاي كانون. اجراي زنده فعاليت هاي هنري، پخش فيلم و عضويت رايگان در كانون از جمله برنامه هاي جشنواره برشمرد.

 



مسابقه نقاشي روي پارچه توسط كانون پرورش فكري پل سفيد برگزار شد

ساري- خبرنگار كيهان:
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مازندران، نسرين نوري مسئول كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان پل سفيد گفت: با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و حضور فرماندار، شهردار و فرمانده سپاه و ديگر مسئولين مسابقه نقاشي روي پارچه با موضوع دفاع مقدس با مشاركت كودكان و نوجوانان پل سفيد در جوار مزار شهداي گلزار شهداي پل سفيد برگزار شد.
وي هدف از برگزاري اين برنامه را ايجاد ارتباط بهتر و بيشتر كودكان و نوجوانان با موضوع دفاع مقدس و آشنايي با ايثارگري هاي قهرمانانه در 8 سال دفاع مقدس دانست.

 



برگزاري نمايشگاه با موضوع حجاب در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه چتر با موضوع عفاف و حجاب در نگارخانه شهيد آويني دانشگاه تبريز برگزار شد.
«نمايش و تحليل سير تاريخي حجاب از 3000هزار سال قبل از ميلاد» و «بررسي و تحليل موقعيت حجاب در زمان رضاخان» و «عفت اسلامي از ديدگاه قرآن» و «روايت ائمه معصومين(ع) و نظر بزرگان دين»، «ترويج فرهنگ عفاف و حجاب» و «ارايه الگوي برتر حجاب»، از اهداف نمايشگاه بود.
نمايشگاه چتر، داراي 8 غرفه شامل مسابقه، پوستر، حجاب از زبان آمار، حجاب مردان، ره طي شده، حجاب از ديدگاه بزرگان، حجاب در اديان، نرم افزار و كتاب، نقاشي، دل نوشته و پرسش و پاسخ با مسئولان در خصوص عفاف و حجاب بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14