(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 مهر 1389- شماره 19763

طرح واشنگتن براي حذف سران طالبان از ليست سياه سازمان ملل
5 عضو غيردائم شوراي امنيت انتخاب شدند
گردهمايي وكلا ي20 كشور در ژنو براي پيگيري پرونده سران جنايتكار اسرائيل
افشاي اسناد جنگ 1973
كمك 10 ميليون دلاري عربستان به اياد علاوي
28 نفر در انفجارهاي عراق مجروح شدند
پالايشگاه هاي توتال فرانسه در دومين روز اعتصاب از كار افتاد
اعتصابات گسترده كاركنان راه آهن يونان
موافقت احزاب پيروز با بازشماري آرا در انتخابات قرقيزستان
مقامات چين در اعتراض به كميته نوبل درخواست ملاقات وزير نروژي را نپذيرفتند
فريب بزرگ
مذاكرات مالكي در دمشق براي تحكيم مناسبات عراق و سوريه
آينده سرمايه داري و اقتصاد آمريكا (چشم انداز)



طرح واشنگتن براي حذف سران طالبان از ليست سياه سازمان ملل

دولت آمريكا براي كشاندن طالبان به پاي ميز مذاكره، نام سران و اعضاي اين گروه را از فهرست سياه سازمان ملل حذف مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دولت آمريكا كه نتوانست طي 9 سال جنگ در افغانستان، شبه نظاميان طالبان را به پاي ميز مذاكره بكشاند، اكنون قصد دارد از اين طريق شانس خود را بيازمايد. در همين چارچوب، «فيليپ كراولي» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، در واشنگتن به درخواست شوراي عالي صلح افغانستان براي حذف نام سران طالبان از فهرست سياه سازمان ملل، گفت: آمريكا پيش از اين نيز با حذف نام طالبان از فهرست سياه سازمان ملل حمايت كرده بود. وي افزود: آمريكا اكنون اميدوار است در اين رابطه، با سازمان ملل، به توافق برسد. نام 10 تن از اعضاي طالبان تابستان از فهرست مذكور حذف شده بود و اكنون نام 400 تن از اعضاي اين گروه در فهرست سياه سازمان ملل قرار دارد.

 



5 عضو غيردائم شوراي امنيت انتخاب شدند

مجمع عمومي سازمان ملل متحد پنج عضو غيردائم جديد شوراي امنيت را برگزيد.
به گزارش ايرنا، مجمع عمومي سازمان ملل متحد سه شنبه كشورهاي آفريقاي جنوبي، هندوستان، كلمبيا، آلمان و پرتغال را به عنوان اعضاي جديد غيردائم شوراي امنيت برگزيد. اين كشورها از دي ماه سال جديد جايگزين اتريش، ژاپن، مكزيك، تركيه و اوگاندا خواهند شد كه دوره دو ساله شان پايان مي يابد.در اين انتخابات فقط دو كرسي حوزه اروپا بين سه كشور آلمان و كانادا و پرتغال رقابتي بود كه به گفته كارشناسان، كانادا بنا به دليل نارضايتي جهانيان از سياست هايش شكست خورد.
شوراي امنيت داراي 15 عضو است كه پنج عضو آن دائمي و 10 عضو آن نيز غيردائمي است. انتخابات براي اعضاي غيردائم هر دو سال يكبار و براساس سهميه مناطق جغرافيايي انجام مي گيرد.

 



گردهمايي وكلا ي20 كشور در ژنو براي پيگيري پرونده سران جنايتكار اسرائيل

سرويس خارجي -
ده ها وكيل از 20 كشور جهان شكايات ارائه شده از رژيم صهيونيستي در جريان حمله به كاروان آزادي را مورد بررسي قرار دادند.
در اين گردهمايي كه در ژنو انجام شد ده ها وكيل شكايات ارائه شده از رژيم صهيونيستي به علت حمله به كاروان آزادي كه به كشته شدن 9 نفر و زخمي شدن ده ها نفر منجر شد را پيگيري كردند.
اين وكلا در پايان اين نشست بيانيه اي صادر و اعلام كردند كه رژيم صهيونيستي ناقض مجموعه قوانيني است كه جامعه بين الملل بر آنها صحه گذاشته و احترام و التزام آنها را مورد تاييد قرار داده است.
در اين بيانيه جنايات رژيم صهيونيستي محكوم و تاكيد شد كه كشورها و نهادهايي كه در مقابل اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي سكوت اختيار كرده اند بايد مسئوليت و وظايفشان به آنها يادآوري شود.
در اين بيانيه همچنين آمده است نماينده اي ازاين وكلا امروز به لاهه مي رود تا شكايت از اسرائيل را تسليم دادستان كل دادگاه بين المللي جنايي كند.
وكلا در اين بيانيه تصريح كردند كه دو هفته پس از ارائه شكايت به دادگاه لاهه وكلا دوباره گردهم خواهند آمد تا شكايت صورت گرفته را مورد بررسي قرار دهند.
وكلاي 20 كشور جهان تاكيد كردند، اتحاديه جهاني وكلا از تلاش خود براي محكوم كردن رژيم صهيونيستي به دليل ارتكاب جنايات بي شمار عليه فلسطيني ها دست برنمي دارد.
مركز تجمع براي احقاق حق فلسطيني نيز از ملل آزاده جهان خواست مقامات رژيم صهيونيستي را به عنوان جنايتكاران جنگي تحت پيگرد قرار دهند.
اين مركز مدافع حقوق بشر فلسطيني با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه ارتكاب جنايات رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني ها به معناي نقض حقوق بشر و زير پا گذاشتن عرف ها و قوانين بين المللي است كه تمامي آنها بر احترام به حقوق بشر و حفظ حرمت انسان ها تاكيد دارند.
اين مركز از مجامع و سازمان هاي مدافع حقوق بشر بين المللي خواست مانع از نقض بيش از پيش اين حقوق توسط رژيم صهيونيستي شوند.
اين شكايت و انتقادهاي بين المللي در شرايطي صورت مي گيرد كه رژيم صهيونيستي همچنان به تجاوز، يورش و جنايات خود عليه فلسطيني ها ادامه مي دهد، در تازه ترين جنايت اين رژيم تعدادي از نظاميان اسرائيلي به روستاي بني نعيم در كرانه باختري حمله و به بهانه نداشتن مجوز ساخت اقدام به تخريب منازل فلسطينيان كرده و با ساكنان اين روستا به زد و خورد و درگيري پرداختند.
همچنين 40 باب خانه در منطقه عراقيب در فلسطين اشغالي به دست نظاميان صهيونيستي با خاك يكسان شد و ساكنان آن را اخراج كردند.
اين تجاوزات پس از چند روز از تصويب طرح شهروندي اسرائيل در كابينه رژيم صهيونيستي صورت مي گيرد.
دفاع از آرمان فلسطين
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب دولت فلسطين در واكنش به لايحه شهروندي رژيم صهيونيستي گفت، حماس هرگز رژيم صهيونيستي را به رسميت نخواهد شناخت.
وي افزود، حماس از يك ذره از خاك فلسطين چشم پوشي نخواهد كرد و از دفاع از قدس و مسجدالاقصي دست نخواهد كشيد.
وي تصريح كرد بايد اقدامات عملي و قاطعانه براي جلوگيري از اجراي اين طرح نژادپرستانه به كار گرفته شود. طبق اين لايحه ساكنان اسرائيل بايد به دولت يهود سوگند بخورند و آن را به رسميت بشناسند كه اين لايحه مورد قبول خيلي از ساكنان و از آن جمله اعراب ساكن اسرائيل نيست.
هنيه از محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين انتقاد و اظهار داشت، عباس اعتقادي به مقاومت ندارد و تنها گزينه او مذاكره است چرا كه نمي خواهد قدرت را ترك كند و همچنان مي خواهد زمام امور را در دست بگيرد.
در همين رابطه يوسف قرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمين فلسطينيان را به ادامه مقاومت برابر اشغالگران فرا خواند و از آنان خواست كه سلاح شان را زمين نگذارند.
ساير رويدادها
¤ مصر ورود كاروان شريان حيات 5 را مشروط به جلوگيري از ورود برخي اعضاي كاروان و نيز تعدادي از كاميون ها و كمك هاي ارسالي كرد.
¤ عضو راستگراي افراطي رژيم صهيونيستي خواستار قتل 500 كودك فلسطيني در ازاي مرگ يك اسرائيلي شد.
¤ يك نماينده پارلماني رژيم صهيونيستي مدعي شد كه كشور اردن همان كشور فلسطين است.
¤ رئيس رژيم صهيونيستي گفت، به مذاكرات بي سروصدا و پشت پرده با فلسطيني ها ادامه خواهد داد.
¤ رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي اظهار داشت، هرگونه جنگ احتمالي با فلسطيني ها بايد كوتاه مدت باشد.
¤ سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت، خاورميانه بايد اسرائيل را به عنوان يك دولت يهودي بپذيرد.

 



افشاي اسناد جنگ 1973

اسناد محرمانه جنگ سال 1973 رژيم صهيونيستي با اعراب نشان مي دهد كه اين رژيم درصدد بود عليه اعراب از سلاح اتمي استفاده كند. مركز بين المللي رسانه هاي خاورميانه با ارائه گزارشي از اسناد محرمانه نشان مي دهد كه رژيم صهيونيستي در حين جنگ 1973 درصدد بوده عليه كشورهاي منطقه از جمله سوريه از تسليحات هسته اي استفاده كند.
اين دستور از سوي «گلدا ماير» نخست وزير وقت رژيم صهيونيستي صادر شده بود.براساس اين اسناد رژيم صهيونيستي در آن زمان چندين كلاهك هسته اي ساخته بود و تاسيسات هسته اي ديمونا را در سال 1960 راه اندازي كرده بود. اين اسناد همچنين نشان مي دهد كه تصميم گلدا ماير در نشست كابينه عنوان مي شود و اكثر اعضاي كابينه با آن مخالفت مي كنند.
اين اولين و آخرين باري نبود كه رژيم صهيونيستي بحث استفاده از تسليحات هسته اي را بررسي مي كرده است.
مقامات رژيم صهيونيستي در جنگ 1967 با كشورهاي عربي و همچنين در جنگ 1991 عراق عليه ايران موضوع استفاده از تسليحات هسته اي را عنوان كرده بودند.گفتني است رژيم صهيونيستي تنها قدرت هسته اي جهان است كه هرگز تسليم قوانين و بازرسي هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي نمي شود.

 



كمك 10 ميليون دلاري عربستان به اياد علاوي

عربستان در اقدامي مداخله گرانه در امور داخلي عراق 10 ميليون دلار به رهبر فهرست العراقيه كمك كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، برخي منابع كه خواستند نام آنها فاش نشود، اعلام كردند كه دولت عربستان به اعضاي فهرست العراقيه به رهبري «اياد علاوي» كمك مالي به مبلغ 10 ميليون دلار براي جلوگيري از به هم پاشيدن اين ائتلاف كمك كرده است.
به گفته اين منابع، دولت سعودي به طور تلويحي، در ديدار اياد علاوي از عربستان اعلام كرده بود كه به افرادي كه پيش از اين از فهرست العراقيه جدا شده اند وعده اعطاي 15 ميليون دلار داده است تا آنها به فهرست مذكور باز گردند، در حالي كه افراد جدا شده، به دليل تشكيل يك دولت موفق مشاركت ملي اقدام به اين كار كرده بودند.
پيش از اين نيز «موفق الربيعي» مشاور سابق امنيت ملي عراق قبل از برگزاري انتخابات اين كشور در گفت وگويي با خبرگزاري فارس، از كمك يك ميليارد دلاري رياض به اياد علاوي براي تبليغات انتخابات پارلماني خبر داده بود.
اين در حالي است كه اياد علاوي روز دوشنبه، با ملك عبدالله پادشاه عربستان ديدار و خواستار اعمال نفوذ وي در امور داخلي عراق شده بود.

 



28 نفر در انفجارهاي عراق مجروح شدند

منابع خبري از انفجارهاي متعدد در مناطق مختلف عراق خبر دادند كه بر اثر آن 28 نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، منابع امنيتي عراق روز چهارشنبه اعلام كردند كه در انفجارهاي بغداد و استان دياله در شمال پايتخت اين كشور 28 نفر مجروح شده اند.
به گفته منابع امنيتي و پليس عراق با وجود اينكه تعدادي از زوار ايراني مورد هدف حملات كوردلانه دشمن قرار گرفته بودند، اما خوشبختانه، آسيب چنداني به آنها وارد نشد. برپايه اين گزارش، در شهر بغداد نيز 18 نفر هدف حملات بمب هاي كنار جاده اي قرار گرفتند كه 9 نفر از آنها را نيروهاي پليس تشكيل مي دهند.
در منطقه يرموك نيز به دليل حمله به يك گشتي پليس، چهار نفر به شدت زخمي شدند كه حال جسماني آنها به شدت وخيم گزارش شده است.
اين گزارش حاكي است، براثر انفجار يك بمب كه در ميدان مركزي الواثق كار گذشته شده بود، پنج پليس عراقي براثر انهدام خودرو به شدت مجروح شدند.در منطقه «الكراده» در شهر بغداد به دليل بمب چسبانده شده به يك خودرو در حال حركت دولتي، چهار نفر زخمي شدند كه گمان مي رود دو نفر از آنها در وضع وخيمي قرار داشته باشند.
دولت عراق، اين گونه حملات وحشيانه را به ايادي حزب بعث و نيروهاي وابسته به القاعده، ربط مي دهد و آنها را مسئول ناامني اين كشور مي داند.

 



پالايشگاه هاي توتال فرانسه در دومين روز اعتصاب از كار افتاد

سرويس خارجي -
در دومين روز اعتصاب نامحدود مردم فرانسه عليه برنامه رياضت اقتصادي دولت، پالايشگاه هاي مهم اين كشور از كار افتادند.
روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال گزارش داد، شركت نفتي توتال همه شش پالايشگاه نفتي خود در فرانسه را در نتيجه اعتصاب كاركنان تعطيل كرد.
در حالي كه اعتصاب و اعتراض عمومي نسبت به لايحه رياضت اقتصادي دولت پاريس همچنان ادامه دارد، «فرانسوافيون» نخست وزير فرانسه با حضور در پارلمان گفت: «ما تصميم گرفته ايم اين قانون را به اجرا بگذاريم زيرا اين اصلاحات منطقي است.»
در اين ميان «سگولن رويال» رقيب انتخاباتي ساركوزي و رهبر حزب سوسياليست فرانسه نيز از فرصت پيش آمده براي حمله به دولت نهايت بهره را برد: «نوجوانان 15 ساله نيز از هم اكنون احساس كرده اند اين گونه طرح ها براي آينده شان خطرناك است و به همين علت به خيابان ها مي آيند.»
شبكه حمل و نقل ريلي و هوايي فرانسه نيز همچنان مختل است و دولت با انتشار «راهنماي سفر» در فضاي وب و غيررسانه هاي مكتوب سعي دارد به مسافران بگويد چگونه و از چه راهي و با چه وسيله اي به مقصد برسند.
در همين رابطه، مجله آمريكايي «نيوزويك» كه اخيرا يك يهودي در قبال پرداخت بدهي ها آن را تصاحب كرد، به اوضاع اقتصادي غرب پرداخت و در گزارشي با عنوان «آغاز عصر رياضت اقتصادي در غرب» چشم انداز تيره اي پيش روي اين كشورها ترسيم كرد.
نيوزويك در بخشي از گزارش خود نوشت، «رياضت اقتصادي اكنون در اروپا اجرا مي شودو آمريكا هم ناچار به پذيرفتن آن است. بسياري از دولت هاي اروپايي در حال كاهش هزينه هاي اجتماعي وافزايش ماليات ها هستند. حتي دولت هاي ثروتمند نيز توان تحمل فشارهاي موجود را ندارند. اين در حالي است كه ممكن است رياضت اقتصادي خود به يك بحران مالي ديگر بينجامد. صندوق بين المللي پول رشد اقتصادي جهان در سال 2011 را حدود چهار درصد پيش بيني كرده است. با اين حال، سهم آمريكا تنها 3/2 درصد و سهم اروپا 8/1 درصد خواهد بود. در نتيجه مشكل 38 ميليون بيكار در اين دو منطقه لاينحل باقي خواهد ماند.»

 



اعتصابات گسترده كاركنان راه آهن يونان

اعتصاب كاركنان راه آهن يونان، موجب توقف حركت قطارهاي مسافربري و سرگرداني هزاران مسافر در اين كشور شد.
به گزارش ايرنا، انجمن سنديكاهاي راه آهن يونان كه اعتصاب روز چهارشنبه و پنجشنبه در اين كشور را سازماندهي كرده است، در بيانيه اي تهديد كرد، در صورت عدم دستيابي به خواسته هاي خود، آن را ادامه خواهد داد.
كاركنان راه آهن يونان در اعتراض به طرح اصلاحات در سيستم راه آهن اعتصابات خود را از سر گرفته اند و دولت تاكنون نتوانسته است، خواسته هاي آنها را برآورده كند.
اعتصاب كنندگان دولت يونان را متهم به كاهش 40 درصدي هزينه ها، افزايش ماليات، كاهش حقوق و مزايا و افزايش سن بازنشستگي كرده اند كه در چارچوب سياست رياضت اقتصادي صورت گرفته است.
جالب اين كه حتي كاركنان قلعه باستاني «اركوپل»(معروفترين محل گردشگري آتن) نيز در اعتراض به عدم تمديد قراردادهاي كاري خود، هم اكنون در اعتصاب به سر مي برند ولي دولت يونان توجهي به آنها نشان نمي دهد.

 



موافقت احزاب پيروز با بازشماري آرا در انتخابات قرقيزستان

پنج حزب سياسي پيروز در انتخابات پارلماني قرقيزستان با بازشماري آرا براي ورود احتمالي حزب ششم به پارلمان موافقت كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، همزمان با اعتراض حزب «بوتان» قرقيزستان به نحوه شمارش آرا و برپايي چندين تجمع اعتراضي از سوي طرفداران اين حزب مخالف حاكميت پارلماني، پنج حزب سياسي كه موفق به تصاحب 120 كرسي پارلمان شده اند موافقت خود را با بازشماري آرا اعلام كردند.
برپايه اين گزارش، ظهر روز سه شنبه گروهي از هواداران اين حزب با تجمع مقابل ساختمان كميسيون مركزي انتخابات نسبت به نتايج آرا و نحوه شمارش آن اعتراض كردند. معترضان معتقدند در انتخابات 18 مهر حزب مورد حمايتشان توانستند پنج درصد آراي مورد نياز براي ورود به پارلمان را كسب كنند، اما در شمارش آرا تخلف صورت گرفته است. معترضان همچنين تهديد كرده اند تا تحقق خواسته هايشان اعتراض ها ادامه خواهد داشت.
رئيس حزب «بوتان» نيز با «خود جوش» خواندن اعتراض ها دولت فعلي را متهم به جلوگيري از ورود آنها به پارلمان «به هر شكل ممكن» كرد.
گفتني است، انتخابات مهم پارلماني قرقيزستان پس از يك دوره ناآرامي گسترده و پرهزينه يكشنبه با حضور 29 حزب و با آرامش كامل برگزار شد.
در اين انتخابات كه حدود 60 درصد از واجدان شرايط در آن شركت داشتند حزب «آتا-ژورت» با 8/8 درصد از آرا بيش از ساير احزاب راي آورد.
خبر ديگر اينكه «احمد بيك گلدي بيكف» مرد شماره دو حزب ملي گرا و پيروز «آتا-ژورت» در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه از احتمال تعطيلي پايگاه آمريكايي «ماناس» در قرقيزستان خبر داد.

 



مقامات چين در اعتراض به كميته نوبل درخواست ملاقات وزير نروژي را نپذيرفتند

پكن در اعتراض به اعطاي جايزه صلح نوبل به شهروند زنداني خود، بار ديگر مقام نروژي را به حضور نپذيرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، پكن براي دومين بار طي چند روز اخير با رد درخواست ملاقات مقامات نروژي اوج نارضايتي خود نسبت به اعطاي جايزه صلح نوبل به «ليوشيائوبو»، فعال سياسي و زنداني چين را نشان داد.
بر اساس اين گزارش، وزير شيلات نروژ كه براي بازديد از نمايشگاه «اكسپوي شانگهاي» به چين سفر كرده است قصد ملاقات با برخي مقامات چيني را داشت كه چيني ها اين درخواست را نپذيرفتند. «ليسبت هانس» در اين باره گفت: وزير چيني اعلام كرده كه به علت مشغله زياد فرصت ديدار با مرا ندارد.» پيش از اين نيز مقامات چيني به درخواست ملاقات يك مقام ديگر نروژي پاسخ منفي داده بودند. گفتني است كميته ملي نوبل در «اسلو» پايتخت نروژ قرار دارد.

 



فريب بزرگ

يك نويسنده و محقق آمريكايي در گزارشي با عنوان «فريب بزرگ آمريكا» به تشريح اقدامات دولت اين كشور در دور نگه داشتن مردم از واقعيت هاي جهان پرداخت.
به گزارش فارس، «سالامون كاميسيانگ» مقاله خود را با اين عبارات آغاز مي كند كه «خطرناك ترين سلاح در دست ظالم، ذهن مظلوم است. اين سخن «استيوبيكو» قهرمان حقوق بشري آفريقاي جنوبي، يكي از قدرتمندترين و متقاعدكننده ترين حرف هايي است كه تاكنون زده شده است.»
كاميسيانگ در ادامه به تحقق سخن «بيكو» در آمريكا اشاره كرده و مي نويسد: بيشتر مردمي كه در آمريكا به دنيا آمده اند، يا بيشتر سال هاي عمر خود را در آمريكا سپري كرده اند بر اثر عمليات رواني دولت واشنگتن به اين باور پوچ رسيده اند كه اين كشور يك دنياي آرماني است.
متأسفانه اكثر ساكنان آمريكا به اين موضوع معتقدند، و تنها آنهايي كه براي اين عمليات رواني برنامه ريزي مي كنند، به حقايق تلخ ايالات متحده واقفند.»
اين نويسنده مطرح آمريكايي ادامه مي دهد: «مردم مظلوم جامعه آمريكا از حقايق دور نگه داشته شده اند. آنها آموخته اند تا كور باشند و به نظام سرمايه داري خون آشام آمريكايي ايمان قوي داشته باشند؛ نظامي كه به هيچ عنوان به رفاه و كاميابي آنها اهميتي نمي دهد.»
كاميسيانگ سياست آمريكا را «سودآوري حتي به قيمت جان و مال مردم» دانسته و تأكيد دارد: «قشر سرمايه دار جامعه آمريكا اهميتي براي طبقه كارگر اين كشور قائل نيست. با نگاهي به نظام اقتصادي آمريكا خواهيم ديد كه اين نظام براي رفاه و كاميابي همه مردم اين كشور طراحي نشده است. در حالي كه بسياري از مردم چند شيفت در روز مشغول كارند تا زندگي روزمره خود را سپري كنند، قشر ثروتمند اين جامعه از سودهاي كلاني كه ناشي از پرداخت ماليات توسط فقراست، لذت مي برد.»
اين فعال اجتماعي نظام سياسي آمريكا را نيز نظامي در مقابل مردم دانسته و مي نويسد: «دولت آمريكا، دولتي مردمي نيست، بلكه دولتي است در مقابل مردم. كمتر كسي در آمريكا مي داند كه بيش از 53درصد ماليات اخذ شده از مردم، به مسائل نظامي اختصاص داده مي شود. دولت آمريكا ساليانه هزاران ميليارد دلار براي اهداف نظامي هزينه مي كند و رسانه هاي وابسته به دولت و سرمايه دارها نيز عمداً چنين اطلاعاتي را از اخبار روزانه خود حذف مي كنند.»
وي مي افزايد:«در اين ميان اكثريت قريب به اتفاق مردم آمريكا به اين حقيقت بي توجه هستند كه كوركورانه از نظام سرمايه داري اين كشور حمايت مي كنند، بدون آنكه از حقوق اساسي خود بهره مند باشند، حقوقي چون خدمات درماني، درآمد كافي و تحصيلات رايگان. بسياري از اين موارد كه براي مردم آمريكا جزو آرمان هاي دست نيافتني به نظر مي رسند، براي بسياري در ديگر كشورهاي جهان امري مسلم و دست يافتني است.»
كاميسيانگ در پايان مي نويسد: «هم اكنون زمان آن رسيده است كه مردم آمريكا بيدار شوند و با تشكيل ائتلاف هاي پايدار از دولت بخواهند ماليات هايشان را به جاي صرف كردن در جنگ هاي غيرقانوني، صرف تامين رفاه مردم كند.»

 



مذاكرات مالكي در دمشق براي تحكيم مناسبات عراق و سوريه

نخست وزير عراق پس از يك سال قطع روابط بغداد- دمشق، وارد پايتخت سوريه شد و با رئيس جمهور اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوري مالكي» ديروز در رأس يك هيئت بلندپايه عراقي وارد پايتخت سوريه شد. نخست وزير عراق كه اين سفر را با هدف پايان دادن به قطع روابط كشورش با سوريه انجام داد، با «بشار اسد»، رئيس جمهور و ساير مقامات سوري ديدار و گفت وگو كرد. هر چند مالكي در گفت وگوي تلفني اخيرش با مقامات سوري به قطع روابط سياسي في مابين پايان داده بود، ولي اين سفر را با هدف تقويت روابط و رفع همه تنش هاي گذشته انجام داد. سال گذشته در پي انفجارهاي خونين و پرتلفات بغداد، دولت عراق، سوريه را متهم به همكاري با تروريست ها و عوامل اين انفجار كرده بود و پس از اين اتهام زني، سفراي دو كشور فراخوانده شدند.
گفت وگوي ديگر ديروز مالكي با اسد، اوضاع جاري داخلي عراق و مسئله تشكيل دولت بود.
طي روزهاي اخير، «اياد علاوي»، رهبر فهرست «العراقيه»، به رياض رفت و گفت و گوهاي مشابهي را با شاه عربستان انجام داد.
«عمار حكيم»، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق و رهبر فهرست «ائتلاف ملي عراق» نيز دوشنبه به پايتخت تركيه رفت و پس از گفت وگو با رهبران آنكارا ديروز راهي پايتخت مصر شد. حكيم در قاهره با «حسني مبارك»، رئيس جمهور، «عمروموسي» دبيركل اتحاديه عرب و همچنين «احمد الطبيب» شيخ الازهر ديدار و گفت وگو كرد. حكيم در قاهره نيز بر تشكيل يك دولت جديد در عراق با مشاركت همه گروه هاي پيروز تأكيد كرد.
خبر ديگر اينكه به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در پي اعلام تمايل جريان «صدر» به نخست وزيري مالكي، واشنگتن با ايجاد شائبه در اين مورد و اعلام اينكه حمايت مذكور به معناي واگذاري پست هاي حساس كابينه به جريان صدر خواهد بود، به مالكي در اين مورد هشدار داد. «واشنگتن پست» با افشاي خبر مذكور افزود: آمريكا از نزديك شدن صدري ها به مالكي نگران است. «جفري جيمز»، سفير آمريكا در عراق نيز هفته گذشته در اين مورد به مالكي هشدار داده بود.اين گزارش مي افزايد، عربستان نيز وقتي مشاهده كرد علاوي در عراق مقبوليت زيادي ندارد، بار ديگر به شيوه سنگ اندازي و تفرقه افكني روي آورده است. به اعتقاد كارشناسان، سفر علاوي به همراه تعدادي از شخصيت هاي مسئله دار و بعثي مثل (صالح مطلك) به رياض، در راستاي بر هم زدن وضع سياسي موجود صورت گرفته است.

 



آينده سرمايه داري و اقتصاد آمريكا (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا
«آينده البته نامعلوم است، ولي شواهد نشان مي دهد كه به اصطلاح بهبودي ضعيف خواهد بود. تعداد زيادي از آمريكائي ها بيكار خواهند ماند و يا اينكه دستمزد آنها تقليل خواهد يافت. مصرف كننده آمريكائي قادر نخواهد بود كه به اندازه كافي خريد كند تا به بهبود اقتصاد ياري رساند. بدون مشتريان كافي، بازار نخواهد توانست يك دوره رشد را طي كرده و پايدار بماند. بازارهاي خارجي به ويژه چين محصولات آمريكا را نخواهد خريد زيرا خود آنها نگران بيكاري خواهند بود و بايد اقتصاد خود را سامان دهند و دولت آمريكا نخواهد توانست كسر بودجه خود را به مدت طولاني ادامه دهد و بدين ترتيب با پول ارزان، اين مدت را با وضع كنوني ادامه داده و شكاف را پركند.»
پاراگراف فوق از كتاب جديد رابرت ريش وزير كار رئيس جمهور اسبق آمريكا بيل كلينتون تحت عنوان «بعداز شوك: اقتصاد ديگر و آينده آمريكا» است كه اخيرا منتشر شده و نظام سرمايه داري آمريكا را زيرسؤال مي برد. (ص، 5). ريش كه يك اقتصاددان ليبرال آمريكاست و اكنون در دانشگاه كاليفرنيا (بركلي) تدريس مي كند تز اصلي خود را اين طور خلاصه مي كند: «مشكل اصلي و بنيادين اين است كه آمريكائي ها ديگر قدرت خريد آنچه كه اين كشور مي تواند توليد كند ندارند (ص،75)» و «شايد مشكل ترين شكست براي طبقه متوسط آمريكا اين خواهد بود كه انتظار و آرزوي زندگي مادي بهتري را در آينده از دست بدهند» (ص، 91).
ريش درنظريه و نگراني خود درباره اقتصاد آمريكا و آينده آن تنها نيست. در دو سالي كه از بحران اقتصادي آمريكا مي گذرد، كتاب هاي متعددي درباره نظام سرمايه داري اين كشور، علل بحران موجود و آينده مردم سالاري يا دموكراسي ايالات متحده منتشر شده است، از جمله كتاب «دموكراسي نامساوي: اقتصاد سياسي عصر طلائي» نوشته لاري بارتلز، استاد برجسته علوم سياسي دانشگاه پرينستون. بارتلز نيز مانند ريش از شكاف طبقاتي بزرگي كه در سه دهه اخير در آمريكا به وجود آمده صحبت مي كند و نشان مي دهد كه نابرابري طبقاتي بالاخره به نابرابري سياسي تبديل شده و دموكراسي آمريكا را به خطر خواهد انداخت.
درحالي كه دولتمردان و احزاب سياسي آمريكا خود را براي انتخابات عمومي كنگره (مجلس نمايندگان و مجلس سنا) كه چند هفته ديگر (11 آبان) صورت مي گيرد آماده مي كنند، توجه اصلي مردم اين كشور معطوف بحران اقتصادي و آينده نظام سرمايه داري در ايالات متحده است. امروز يك نوع افسردگي عمومي همراه با نگراني و اضطراب شهروندان آمريكا را فراگرفته است. آثار ركود اقتصادي آمريكا را به خوبي مي توان از آمار منتشر شده توسط دولت درباره بيكاري، بي ساماني و تنزل قيمت مسكن و كاهش دارائي مردم، بي اعتمادي به بانك ها و شركت هاي بزرگ و در خلوت بودن فروشگاه ها، رستوران ها و هتل ها مشاهده كرد.
آثار رواني و اجتماعي و فردي اين بحران اقتصادي نيز در مطالعاتي كه اخيرا صورت گرفته كاملا محسوس است.
طبق آمار منتشره از طرف يك مؤسسه تحقيقاتي به نام «ماركت داتا انتر پرايز» در شهر تمپا، ايالت فلوريدا، آمريكائي ها درسال 2007 ميلادي 9/23 ميليارد دلار صرف هزينه هاي مربوط به اشياء و داروي جلوگيري از بي خوابي كردند. نشريه «آرشيو روان پزشكي عمومي» در اواسط سال 2009 يعني يك سال پس از اعلام ورشكستگي هاي بزرگ اقتصادي و در بحبوحه ركود مالي، اعلام كرد كه از هر 10 نفر آمريكائي يك نفر قرص هاي ضدافسردگي مصرف مي كند. اقتصاددان آمريكائي كريستوفر رام گزارش مي دهد كه در مقابل هر يك درصد افزايش در آمار بيكاري، تعداد خودكشي ها در آمريكا 03/1 درصد ترقي مي كند. در 1929 ميلادي در بحران بزرگ اقتصادي قرن گذشته براي هر 100 هزار آمريكائي 3/15 خودكشي وجود داشت؛ در 1930 با تشديد بيشتر بحران اقتصادي اين رقم به 17 و در سال 1932 به 6/18 نفر افزايش يافت. سال گذشته بيش از 30هزار نفر آمريكائي خودكشي كردند كه در ميان آنها 20درصد نظاميان بودند.
رابرت ريش در كتاب خود با استفاده از مطالعات ساير اقتصاددانان نشان مي دهد كه بحران اقتصادي در آمريكا هميشه رابطه مستقيمي با شكاف طبقاتي داشته است. در هر دو بحران اقتصادي بزرگ سال هاي 1929 و 2008 (بحران كنوني) يك درصد جمعيت آمريكا صاحب 23درصد ثروت و درآمد اين كشور بودند. در هر دو دوره فساد مالي و اخلاقي شدت يافته بود و در هر دو دوره دستمزد و حقوق طبقه متوسط آمريكا قوس نزولي را طي مي كرد. لاري بارتلز نيز در كتاب خود به همين روند و پديده اشاره مي كند و مي پرسد كه چرا باراك اوباما از حزب دموكرات كه معمولا بيش از حزب جمهوريخواهان تمايل به رفاه عامه دارند، نتوانسته است اين شكاف را كمتر كند. حقيقت اين است كه برعكس آنچه كه لاري بارتلز فكر مي كند انتخاب يك فرد يا يك حزب در آمريكا هيچ وقت نابرابري طبقاتي را از بين نبرده است. شكاف طبقاتي طي حكومت و دولت هاي هر دو حزب در آمريكا وجود داشته و يا شدت يافته است. عامل بي عدالتي در جامعه آمريكا حزب نيست بلكه سياستگذاري است. سرمايه داري مدرن براي ايجاد مساوات و عدالت به وجود نيامده است بلكه براي سود بيشتر سهام داران تشكيل يافته است. توليد و توزيع و مصرف انبوه در جامعه با توزيع و توليد عادلانه ثروت دو مقوله كاملا مجزاست. امروز قرض زياد مردم و دولت نشانه بحران اقتصادي است و نه علت آن.
مشكل اقتصاد آمريكا، و در حقيقت دنياي سرمايه داري امروزي، همان طوري كه نويسندگان اين دو كتاب و ساير نشريات امروزي اعتراف مي كنند، مشكل زيرساخت هاي اقتصادي است ولي ازدياد فاصله طبقاتي، بويژه در مورد درآمد فردي، فقط نشانه تناقضات نظام سرمايه داري است و نه الزاماً علت بحران اقتصادي. سؤال اصلي اين است كه علت ازدياد فاصله طبقاتي چيست و از كجا اين فاصله و شكاف ها سرچشمه مي گيرند؟ چه ارزش هائي ماشين سرمايه داري و نظام متعلق به آن را هدايت مي كند؟ بي عدالتي يكي از علل اساسي در نظام سرمايه داري است كه هم نويسندگان اين كتاب ها و هم بسياري از اقتصاددانان و دانشمندان علوم سياسي و اجتماعي درباره آن سكوت مي كنند. اصولا مسئله عدالت و يا بي عدالتي در ادبيات اقتصادي و سياسي آمريكا كمتر ديده مي شود. يكي از علل اين بحران اقتصادي فرهنگ نظام سرمايه داري است كه الگوي ويژه مصرف گرائي را تشويق مي كند؛ علت ديگر آن كمبود سياست ها، قوانين و مقررات مربوط به رفاه اجتماعي و عدالتخواهي است؟ و بالاتر از همه تسلط حس مادي گرائي و مادي پرستي بر كرامت و فطرت معنوي بشري است.
حتي آدام اسميت پدر مشهور اقتصاد كلاسيك و سرمايه داري غرب، اين فريب كاري بازار ليبراليسم را تشخيص داد. او در كتاب «نظريه (تئوري) عواطف اخلاقي (وجداني)» خود (و نه در كتاب «ثروت ملل») اين طور نوشت:
«در طول زندگي خود (اشاره به كارگر و زحمتكش معمولي)... او يك ايده و آرزوي مشخص لطيف و ظريفي را دنبال مي كند كه هرگز بدان دست نخواهد يافت و در اين ميان آسودگي خود را نيز از دست مي دهد... دقيقاً اين فريبكاري است كه صنعت روز بشريت را مي گرداند.»

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14