(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 26 مهر 1389- شماره 19766

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهايي اتباع غربي بايد در قبال آزادي چهار ديپلمات ايراني صورت گيرد
خورشيد انقلاب ، فردا از قم طلوع مي كند
نماينده مردم قم: مراجع تقليد به ديدار رهبر معظم انقلاب خواهند رفت
«عقل » دربيان امام رضا (ع)
گسترش همكاري هاي ايران و عراق درباره مسايل مرزي و تردد زائران
واكنش جامعه مدرسين به اظهارات انصاري درباره مرجعيت امام(ره)
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس:
علت عدم رسيدگي به پرونده كارگزاران را از وزارت كشور پيگيري خواهيم كرد
مسئول دفتر حفاظت منافع ايران در واشنگتن:
آمريكا دانشمند برجسته شيمي را به جرم علاقه بازگشت به ايران زنداني كرده است
جمع آوري كمك به سيل زدگان پاكستاني در دفاتر جامعه اسلامي دانشگاه هاي كشور



در واكنش به درخواست آلمان مطرح شد
رهايي اتباع غربي بايد در قبال آزادي چهار ديپلمات ايراني صورت گيرد

طي سال هاي اخير جاسوسان غربي بارها در ايران بازداشت شده و اغلب هم به رغم اعترافات صريحشان طي مدت كوتاهي مورد رافت اسلامي قرار گرفته و آزاد شده اند.
اما غربي هاي جاسوس پرور در قبال اين اقدام نظام اسلامي تاكنون هيچ حركتي براي رهايي چهار ديپلمات كشورمان كه بدون هيچ گناهي 28 سال در اسارت رژيم صهيونيستي بسر مي برند انجام نداده اند.
اخيرا هم وزير خارجه آلمان پس از بازداشت دو تبعه اين كشور در ايران كه به جرم خود نيز اعتراف كرده اند سريع به ديدار همتاي ايراني خود رفت و بحث رافت اسلامي را پيش كشيد و خواستار آزادي اين دو مجرم شد اما هيچ سخني درخصوص ديپلمات هاي ايراني دربند مطرح نكرد.
اين در حالي است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و حقوقدانان كشورمان معتقدند اين بار ديگر جمهوري اسلامي ايران نبايد به سادگي جاسوسان غربي را آزاد كند و حداقل در قبال رفع بازداشت از اتباع جاسوس غربي ديپلمات هايمان را نيز آزاد نماييم.
كوثري: غربي ها براي آزادي ديپلمات هاي ما چه كرده اند؟
محمد كوثري نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در اين باره به خبرنگار كيهان گفت: متاسفانه اروپايي ها و آمريكايي ها براي آزادي چهار ديپلمات ما كه در سال 1361 در لبنان ربوده شده و به رژيم صهيونيستي برده شدند هيچ عملي انجام نداده اند. ولي زماني كه اتباع آنها يا به طور غيرقانوني وارد كشورمان مي شوند و يا در حال جاسوسي دستگير مي شوند سريعا دم از حقوق بشر مي زنند و خواستار رافت اسلامي مي شوند.
نماينده مردم تهران در مجلس افزود: اگر واقعا غربي ها حقوق بشر را متوجه مي شوند بايد اين موضوع براي همه دربند كشيده شده ها از جمله چهار ديپلمات كشورمان كه 28 سال پيش ربوده شده و به رژيم صهيونيستي برده شدند نيز شامل شود.
وي با بيان اينكه حقوق بشر بايد دوطرفه باشد نه يكطرفه تاكيد كرد رافت اسلامي ما بارها شامل حال جاسوسان غربي شده است اما مدعيان حقوق بشر در قبال اسارت 28 ساله ديپلمات هاي ما چه اقدامي انجام داده اند؟
كوثري ازمسئولان ديپلماسي كشور خواست اين بار ديگر قاطعانه در قبال درخواست آلماني ها و غربي ها بايستند و مساله آزادي ديپلمات هاي دربند ايراني را به طور جدي دنبال نمايند.
جهانگيرزاده: غربي ها هيچ اقدامي براي آزادي اتباع ما نكرده اند
جواد جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم به خبرنگار ما گفت: اولا اعتراف صريح جاسوسان غربي و اقدامات آنها اثبات مي كند كه كساني كه مدعي اند غرب نيازي به اعزام جاسوس به ايران ندارد يك توهم است و دقيقا روشهاي آنها مطابق عملكرد سرويس هاي جاسوسي بيگانه است.
ثانيا قوه قضائيه در ايران داراي مسئوليت مشخص و استقلال كامل است اگرچه دستگاه قضايي در امور مهم كشور مصالح ملي را ترجيح مي دهد و امكان دارد از برخي مباحث قضايي در امور مهم بگذرد اما اگر روند به اين شكل باشد كه عده اي به عناوين مختلف به كشور وارد شوند و به جمع آوري اطلاعات و هدايت مامورين داخلي بيگانگان و يا زمينه اختلاف و درگيري در گوشه و كنار كشور را فراهم كنند و بعد هم پس از دستگيري آنها مقامات غربي اظهارات دهن پركني نظير ضرورت استفاده از رافت اسلامي را مطرح كنند و همين امر هم به آزادي بدون محاكمه آنها بيانجامد يقينا كشور در اين حالت با مشكل مواجه مي شود.
جهانگيرزاده سپس به چهار ديپلمات در بند رژيم صهيونيستي و نيز ساير اتباع كشورمان كه در اسارت زندان هاي غربي هستند اشاره كرد و گفت: غربي ها هيچ اقدامي براي آزادي اتباع ما انجام نداده اند پس در اين حالت ضروري است كه متهمان به جاسوسي به دقت محاكمه شوند و مجازات خود را پس دهند و يا حداقل از آنها به عنوان ابزار مبادله براي آزادي ديپلمات هاي بي گناه يا شهروندان عادي كه در كشورهاي غربي به بهانه هاي واهي دستگير شده اند استفاده شود.
كعبي: از همه راههاي ممكن بايد براي آزادي ديپلمات ها استفاده كنيم
آيت الله عباس كعبي حقوقدان شناخته شده كشورمان نيز گفت: مطالبه مهم ملت و دولت اسلامي از مجامع بين المللي و نهادهاي حقوق بشر اين است كه با فشار به رژيم صهيونيستي زمينه آزادي هرچه زودتر چهار ديپلمات ايراني را كه بدون هيچ گناهي سالهاست به اسارت رژيم صهيونيستي درآمده اند فراهم كنند. وي افزود: حداقل خواسته ملت ايران در اين باره آن است كه ترتيب ملاقات نمايندگان صليب سرخ با ديپلمات ها فراهم شود و البته ملت و دولت ايران از همه راههاي ممكن براي آزادي اين عزيزان استفاده خواهند كرد.
كعبي درخصوص جاسوسان بازداشت شده هم گفت دادگاه در مورد آنها تصميم گيري مي كند و در اين زمينه بايد به حقوق ملت و نظام اسلامي هم توجه شود.

 



با چهارمين سفر رهبرانقلاب به قم
خورشيد انقلاب ، فردا از قم طلوع مي كند

قم-خبرنگاركيهان:
با استقبال گسترده طلاب، روحانيان، مراجع معظم تقليد و ديگر اقشار مردم متدين و انقلابي شهر خون و قيام، خورشيد انقلاب فردا از قم طلوع خواهد كرد.
به مناسبت چهارمين سفر رهبرمعظم انقلاب به استان قم مراجع، علما و فرهيختگان حوزه و دانشگاهيان و دانشجويان استان قم همگام با مردم ولايتمدار اين استان بي صبرانه منتظر استقبال از ايشان هستند. در همين راستا مسئولان استان و نهادها و سازمان هاي دولتي و غيردولتي با اعلام برنامه هاي اين سفر، استان قم را براي استقبال زيبنده از رهبرمعظم انقلاب آماده مي كنند.
اظهارات آيت الله مكارم
حضرت آيت الله ناصر مكارم شيرازي با اشاره به در پيش بودن سفر رهبرفرزانه انقلاب اسلامي به قم، گفت: سفر رهبرانقلاب به قم بسيار با بركت خواهد بود.
بنابراين گزارش، وي روز يكشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد «اعظم» قم از حضور گسترده مردم در مراسم استقبال از معظم له خبر داد و خاطر نشان كرد: سفر رهبر معظم انقلاب به قم براي حوزه علميه و استان داراي بركات فراواني خواهد بود و ما نيز قدومشان را به اين استان خيرمقدم مي گوييم.
برگي پرافتخار در تاريخ درخشان قم
در آستانه سفر رهبرمعظم انقلاب به استان قم، استاندار قم با انتشار بيانيه اي تاكيد كرد: اينك همزمان با تلألو گوهر درخشان گنجينه آسماني موسي بن جعفر«ع» ثامن الحجج علي بن موسي الرضا«ع»، شميم حضور نايب امام عصر «عج» بر فضاي شهر قم مي پيچد و خاك اين سرزمين پذيراي وجود نوراني و مطهر فرزند پرافتخار حوزه و فقاهت و فرمانده هميشه بيدار سنگر مبارزه و جهاد و محراب و شهادت، مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي «مدظله» خواهد بود و بار ديگر برگي پرافتخار بر تاريخ درخشان اين شهر نگاشته خواهد شد.
حجت الاسلام موسي پور در اين بيانيه خطاب به مردم انقلابي قم آورده است:خيل مشتاقان و علاقه مندان به انقلاب اسلامي و پيروان اسلام ناب محمدي با همه شور و عشق برخاسته از ايمان خود، ساعت 8 صبح سه شنبه 27 مهرماه، چشم به راه قدوم رهبرمسلمانان جهان و در استقبال از نايب بر حق امام زمان«عج» خيابان 19 دي، چهارراه بازار و ميدان آستانه را يكپارچه غرق در شادي و سرور خواهند كرد و گلواژه هاي ارادت و اطاعت بر دست، لبيك گوي در انتظار بيعتي دوباره مسير مقتدايشان را گلباران مي كنند.
ولايت فقيه ميوه اجتهاد
و مرجعيت است
رئيس مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه، ولايت فقيه را ميوه اجتهاد و مرجعيت دانست و گفت: سفر رهبرفرزانه انقلاب به قم، ارتباط وسيع و جدايي ناپذير مرجعيت و رهبري را نمايان تر مي سازد.
حجت الاسلام والمسلمين سقاي بي ريا در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر رهبرمعظم انقلاب به قم، وحدت و انسجام حوزه هاي علميه را يكي از عوامل موفقيت كشور دانست و اظهار داشت: يكي از پيامدهاي روشن اين سفر وحدت جدايي ناپذير، ولايت فقيه و مرجعيت است.
وي، ولايت فقيه را ميوه بوستان مرجعيت و اجتهاد دانست و افزود: برخلاف آن چيزي كه بدخواهان اسلام و نظام مي خواهند القا كنند، پيام اين سفر ارتباط وسيع و جدايي ناپذير مرجعيت و ولايت فقيه است.
50 گروه دانشجويي عضو ستاد استقبال از رهبرانقلاب
50 تشكل، گروه و انجمن دانشجويي عضو ستاد استقبال از رهبرمعظم انقلاب با صدور بيانيه مشتركي خاطر نشان كردند: امروز ديدگانمان در انتظار آفتابي ديگر است كه بر آسمان قم طلوع خواهد كرد.
به گزارش فارس، در بيانيه 50 گروه دانشجويي عضو ستاد استقبال از رهبرمعظم انقلاب در استان قم، آمده است: ما جوانان و دانشجويان، امروز بر خود مي باليم كه از ابتداي حيات خويش در دامان پربركت انقلاب اسلامي پرورش يافته ايم و با آنكه در اين سال ها حسرت ديدار خميني كبير در جان ما جاي گرفته است اما چه باك كه امروز ديدگانمان در انتظار آفتابي ديگر است كه بر آسمان قم طلوع خواهد كرد و اكنون ما مفتخريم در خاستگاه برترين ثمره فقه شيعه در دوران غيبت، يعني هديه الهي «ولايت فقيه» كه به فرموده امام راحل سفر كرده ما همان ولايت رسول الله است و در شهر مقدس قم ميزبان «ولي فقيه» زمان خود باشيم.
شرايط مطلوبي براي استقبال از رهبر انقلاب فراهم شده است
فرماندار شهر قم در جلسه شوراي اداري اين استان با بيان اينكه با هماهنگي هاي انجام شده شرايط مطلوبي براي استقبال از رهبر معظم انقلاب فراهم شده است، اظهار داشت: در راستاي تسهيل در رفت و آمد مردم در ايام ديدارهاي رهبر معظم انقلاب با اقشار مختلف كميته حمل و نقل در فرمانداري تشكيل و در اين زمينه تدارك هاي لازم ديده شده است.
وي اظهار داشت: هيئت هايي از طرف رهبر معظم انقلاب به بخش هاي استان سفر و از نزديك با مردم اين مناطق ديدار و گفت وگو مي كنند.
فرماندار شهرستان قم گفت: در مراسم استقبال و همچنين ديدار عمومي مقام معظم رهبري كميته هاي جمع آوري نامه هاي مردمي فعال خواهند بود و نامه هاي مردم به رهبر معظم انقلاب را جمع آوري مي كنند.
همچنين مديركل روابط عمومي و بين الملل شهرداري قم از آمادگي كامل شهرداري جهت استقبال باشكوه از سفر مقام معظم رهبري به قم خبر داد.
ابوالفضل مستقيمي با بيان اينكه شهرداري با تمام توان و ظرفيت آماده استقبال از مقام معظم رهبري است گفت: از روزهاي گذشته كه خبر سفر معظم له به شهر قم اعلام شد چندين كميته مختلف در شهرداري در قالب فعاليت هاي مربوطه و فراهم سازي مقدمات سفر رهبري تشكيل شده است كه اين اقدامات در روزهاي آتي مشهودتر خواهد شد.
طرح جامع معماري اسلامي شهر قم به رهبر انقلاب عرضه مي شود
رئيس شوراي شهر قم، اعلام كرد: طرح يك دست كردن معماري اين شهر، در جريان سفر رهبر معظم انقلاب به قم خدمت ايشان تقديم خواهد شد.
حجت الاسلام سيد محمدحسين آتش زر گفت: اين طرح با هدف اصلاح چهره شهر قم و ارائه الگوي مناسب معماري اسلامي متناسب با جايگاه اين شهر تدوين شده است.
آتش زر افزود: روند مهاجرت به شهر قم و گسترش حاشيه نشيني موجب تغييرات ناخواسته و ناهمگوني در سيماي اين شهر شده، از طرفي عبور رودخانه پيوند بين مناطق شمالي و جنوبي مركز استان قم را ضعيف و اين ناهمگوني را تشديد كرده است.
افتتاح كارخانه، برپايي نمايشگاه و راه اندازي طرح هاي كليدي
معاون برنامه ريزي استاندار قم از افتتاح كارخانه بزرگ فولاد قم همزمان با سفر رهبر انقلاب به قم خبر داد.
سيدرضا دهناد در اين باره افزود: سفر رهبر معظم انقلاب به قم نقطه عطفي براي آغاز تحول و پيشرفت همه جانبه در اين استان خواهد بود.
معاون برنامه ريزي استاندار قم ادامه داد: با توجه به اين كه سفر رهبر انقلاب به قم نزديك است مقرر شد نمايشگاهي با عنوان جلوه هاي همت و تلاش برپا شود تا دستگاه هاي مختلف عملكرد خود را در عرصه هاي گوناگون مطرح كنند.
دهناد تاكيد كرد: عمده فعاليت ها و پيشرفت ها در قم در فاصله دو سفر رهبر انقلاب به قم انجام شده كه تلاش كرديم دستاوردهاي دستگاه هاي اداري استان در قالب نمايشگاهي براي بازديد عموم به نمايش گذاشته شود.
وي در پايان خاطرنشان كرد: پروژه هاي متعددي در توسعه مدارس و دانشگاه ها در قم در حال اجراست و طرح توليد ورق هاي فولادي به ظرفيت توليد 500 هزار تن در سال همزمان با سفر رهبر انقلاب به قم افتتاح مي شود.
همچنين رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم نيز از راه اندازي 40 سايت آبزي پروري در اين استان خبر داد.
رضا سيار يكي از فعاليت هاي شاخص استان را توسعه آبزي پروري دانست و اظهار داشت: مبلغ قابل توجهي كمك فني اعتباري براي توسعه آبزي پروري در استان اختصاص پيدا كرده و بناست كه ظرف سال جاري توليد استان را به دو برابر افزايش دهيم كه بر همين اساس 40 سايت آبزي پروري در قم تحقق پيدا مي كند كه در سال همت و كار مضاعف به معناي واقعي كار جهادگرانه است.
گفتني است در آستانه سفر رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم، دانشنامه علمي، پژوهشي و تحقيقاتي معظم له با بيش از يك هزار و 170 مطلب به همت محققان و پژوهشگران مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي بر روي پايگاه اينترنتي حوزه نفت قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما رهبر معظم انقلاب روز سه شنبه 27 مهر سال جاري وارد شهر قم خواهند شد و در خيابان 19 دي، چهار راه بازار و ميدان آستانه مورد استقبال با شكوه حوزويان، دانشجويان و اقشار مختلف مردم انقلابي قم قرار خواهد گرفت.

 



نماينده مردم قم: مراجع تقليد به ديدار رهبر معظم انقلاب خواهند رفت

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي گفت: مراجع عظام تقليد اعلام كرده اند كه با حضور مقام معظم رهبري در قم به ديدار ايشان خواهند رفت.
حجت الاسلام «محمدرضا آشتياني عراقي»، در گفت وگو با خبرگزاري رسا در رابطه با سفر رهبر انقلاب به استان قم اظهار داشت: حضور رهبر معظم انقلاب در شهر مقدس قم و استقبال مراجع تقليد، نمايش پرشور دلبستگي مردم و از هم پاشيده شدن آخرين گره هاي فتنه كور دشمن عليه مردم و روحانيت است.
وي افزود: به طور طبيعي حضور يافتن رهبر معظم انقلاب به هر شهري كه صورت گيرد، با خود بركات مادي و معنوي دربر خواهد داشت.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به قم خاطرنشان كرد: رهبر فرزانه انقلاب جلسه اي عمومي با مردم قم دارند و در جلسه اختصاصي تري در جمع طلاب حضور خواهند يافت تا طلاب از رهنمودهاي ايشان بهره هاي معنوي داشته باشند كه فكر مي كنيم اين نشست افق هاي خوبي را براي طلاب ترسيم خواهد كرد.
وي ادامه داد: ديدار جامعه مدرسين حوزه علميه و اساتيد با رهبر فرزانه انقلاب و ديدار شوراي عالي حوزه هاي علميه از جمله ديدارهاي مهم و تاثيرگذار براي حوزه و جامعه علمي و فرهنگي نظام است.
حجت الاسلام آشتياني عراقي با بيان اينكه جامعه مدرسين چه در زمان امام راحل و چه در زمان مقام معظم رهبري همواره به دنبال اجراي خواست رهبري و همراهي با انقلاب بوده، به ديدار مراجع معظم تقليد با رهبر انقلاب اشاره داشت و افزود: در اين جلسات تمامي حرفها و سم پاشي هاي دشمن نسبت به جدايي حوزه يا بخشي از حوزه با نظام ولايي خنثي مي شود.
وي با بيان اينكه حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ديگر مراجع معظم تقليد اعلام داشته اند كه با حضور رهبر انقلاب به ديدار ايشان خواهند رفت تصريح كرد: در طول تاريخ انقلاب، حوزه علميه قم پيشتاز و پيش قدم بودند، حالا كه مطلوب و محبوب شهر مقدس قم به اين استان آمده همگان خواهند ديد كه عاشقان ولايت چگونه از ايشان استقبال مي كنند.

 



«عقل » دربيان امام رضا (ع)

بهترين گراميداشت ذوات مقدّس ائمه(ع) آشنائي با معارف اينهاست، اوّلاً؛ پذيرش و باور دستورهاي اينهاست، ثانياً؛ تخلّق به اخلاق اينهاست، ثالثاً؛عمل به احكام و ح كم اينهاست، رابعاًو نشر اين معارف براي امت اسلامي است، خامساً؛ اينها وظائف همه ماست. اگر چنانچه به اين وظائف عمل بكنيم، جامعه اسلامي از فروغ اينها روشن مي شود.
وجود مبارك امام رضا (ع) مردم را هم به عقل دعوت كرد، هم به عاطفه. « عقل » عنصر محوري حوزه و دانشگاه است. يعني يك محقق حوزوي يا دانشگاهي تا عاقل نباشد، اهل فتوا ونظريه پردازي نيست؛ چه بخواهد فتواي فيزيكي بدهد، چه فتواي متافيزيكي؛ چه بخواهد در علم فيزيك و شيمي و سائر علوم تجربي نظر بدهد، چه بخواهد در فقه و اصول نظر بدهد. اگر بخواهد نظر بدهد، بايد عاقل باشد. عاقل كسي است كه تا مطلب مثل مسائل رياضي براي او صد در صد حل نشد، لب باز نكند؛ نه به اثبات، نه به نفي؛ نه به تصديق، نه به تكذيب. اين را مي گويند: آدم عاقل!
خيال زدگي، نتيجه سقوط از عقل گرائي
از اين مرحله كه پائين بيايد، ديگر او عاقل نيست؛ به تعبير قرآن كريم « مختال» است. اين مختال باب ا فتعال است، در برابر تخيّل كه باب تفعّل است. ما در تعبيرات فارسي،تخيّل را زياد كار مي بريم،امّا ا ختيال را كه باب ا فتعال است؛ كمتر به كار مي بريم. متخيّل، انسان خيال زده؛ كسي كه در محدوده خيال كار مي كند. خيال قضيه دارد، ولي تصديق ندارد. شما كودكان را با خيال، با اين نقشه، با اين كارتون ها اداره مي كنيد. درآن تصديق نيست، يعني باور نيست؛ ولي انگيزه ايجاد مي شود. در بخش هاي منطق بين قضاياي شعري و قضاياي عقلي فرق مي گذارند. در قضاياي شعري تصديق نيست، برهان نيست؛ امّا خيال انگيز است.
يك كسي كه غذائي براي او حاضر كردند، مشغول خوردن غذاست؛ اگر كسي شعري بخواند، يا حرفي و نثري بگويد كه اين غذا را به يك چيز بد و بد بوئي تشبيه بكند؛ او از خوردن دست مي كشد.اين بر اساس تخيّل است؛ اين كه عقل نيست ! و همه ما اين را داريم. منتها اين را بايد به رهبري عاقله رشد داد؛ تشبيه خوب، تقبيح خوب، توصيف بد، وصف بد، وصف خوب در انسان،قبض و بسط ايجاد مي كند. با يك شعر يا با يك نثر، يك چيزي تشبيه بدي بشود، آدم منزجر است؛ تشبيه خوبي بشود، انسان با نشاط است. مادر وقتي كودك را مي خواهد از يك غذائي كه برايش خوب نيست پرهيز بدهد، مي گويد: اين تلخ است، او هم ديگر نمي خورد؛ يا اين بد مزه است. اين در محدوده خيال است؛ يعني محمول هست، موضوع هست، قضيّه هست، ولي تصديق نيست.
ويژگي هاي انسان خيال زده
انسان مختال روي خيال كار مي كند، نه روي برهان.اگر به او گفتند: برابر ماهواره يا برابر دستگاه هاي ديگر موي سر را بايد اينجوري زينت داد، الآن مد است؛ اين هم راه مي افتد، همين كار را مي كند ! امّااينكه چرا، به چه دليل، نفع اين كار چيست، كدام حكيم گفته، كدام طبيب گفته، كدام رياضي دان گفته؛ اينها براي او مطرح نيست ! همين كه گفتند : اين خوب است، اين لباس، مد است، يا اين موي سر مد است؛ اين راه را مي پذيرد !! اين در حد خيال زندگي مي كند. او مختال ب الف عل و عاق ل ب القوّه. يك چنين آدم خيال زده اي؛ نه به درد حوزه مي خورد، نه به درد دانشگاه ! نه محقق حوزوي مي شود، نه استاد دانشگاه. چون سرمايه حوزه و دانشگاه « عقل» است، نه خيال! ممكن است در كارهاي كارتوني پيشرفت بكند، امّا عالم نمي شود؛ طبيب و فيزيكدان و رياضي دان و فقيه و اصولي نمي شود !! قرآن از اين گروه به عنوان « مختال » ياد مي كند:نّ الله لا يح بّ كلّ مختال فخور(1). اين ا ختيال در قرآن كريم كم نيست، ما اختيال را به كار نمي بريم معمولاً؛ تخيّل و متخيّل و امثال ذلك را به كار مي بريم. انسان خيال باف، خيال زده به جائي نخواهد رسيد ! چون خيال، رهبر مي خواهد و رهبر او عقل است.
حجيّت الهي عقل بر مردم در بيان امام رضا (ع)
طبق نقل تحف العقول، ابن السّكيت از وجود مبارك حضرت سئوال مي كند: ما حجّه الله علي الخلق اليوم؟ عرض كرد: يابن رسول الله ! امروز مدّعيان زيادند؛ چون در عصر عباسيان،هم،طرفداران بني العباس زياد بودند، هم عليه بني هاشم تبليغ مي شد؛ عدّه اي هم داعيه امامت داشتند. ابن السّكيت به امام رضا (ع) عرض كرد: امروز حجّت خدا بر مردم چيست؟ قال (ع): العقل (2). عقل چراغ خوبي است؛ البتّه مثل آفتاب. آفتاب همه جا پيدا نمي شود، در خانه همه هم نيست ! تا آدم بالا نرود، آفتاب بين نمي شود! امّا بالأخره آفتاب است كه مشكل را حل مي كند. وقتي وجود مبارك امام رضا جواب ابن السّكيت، آن اديب معروف را خواست بدهد؛ فرمود: حجّت خدا بر مردم عقل است.
« عقل » آن مرحله نازله اش در رياضيّات است. آنها كه دسترسي به بالاتر از رياضيات نداشتند، سابقاً از علوم رياضي به عنوان ملكه علوم ياد مي كردند. چون يقين رياضي در علوم تجربي كم است ! يعني مثلاً در طب اگر هزار مسأله باشد، شايد چند تا مسأله صد در صد باشد؛ بقيّه 80 درصد، 90 درصد و اينهاست! در كشاورزي اينطور است، در اقتصاد و زمين شناسي و و دريا شناسي و صحرا شناسي و معدن شناسي اينطور است. علم صد در صد در تجربيات و علوم تجربي نيست ! چون خيلي از موارد را بشر تجربه نكرده؛ آنجا كه تجربه نكرده نمي تواند بگويد كه حكم آن غير مجرب هم،حكم مجرب را دارد؛ لذا با يك درصدي پيش مي رود. آنچه بهره صاحبان علوم تجربي نمي شود، مگر بسيار كم؛ آن جزم علمي است وآن خيلي كم است ! ولي در رياضيّات، جزم، حاكم است. ديگر سخن از شايد و من گمان مي كنم و اينها نيست !!
چون اينها سقف دانش شان تا رياضيّات بود، مي گفتند: رياضيات ملكه و سلطان علوم است. ولي وقتي يك قدري بالاتر بيايند، از فلسفه و كلام برخوردار بشوند؛ مي بينند يك سلسله مسائلي است كه اصلاً رياضي و رياضيدان به آن دسترسي ندارد ! عالم قديم است يا حادث، آغاز دارد يا ندارد، خدا دارد يا ندارد؛ اينها در ابزار رياضي نمي گنجد! ابزار رياضي نظير اين باسكول هاي قوي است؛ اين باسكول هاي قوي مي تواند كاميون را بسنجد، امّا ديگر نمي تواند سلسله جبال البرز را بسنجد!رياضي يك حجم مخصوصي دارد؛ يا كم متصّل است، يا كم منفصل. يا عدد است، يا خط و سطح و متر و حجم. امّا آن جائي و آن چيزي كه نه خط دارد، نه سطح دارد، نه حجم دارد، نه زوج دارد، نه فرد دارد، عدد ندارد؛ آنها با رياضي حل نمي شود! اينها چون دسترسي به فلسفه و كلام نداشتند، خيال مي كردند سلطان علوم رياضي است؛ در حالي كه اين، اوائل راه يا ميانه راه است.
ناكامي انسان خيال زده
از وجود مبارك امام رضا كه سئوال مي كنيم: بالأخره داور چيست، فرمود: عقل. عقل تا به صد در صد نرسد، فتوا نمي دهد. هرگز به آن فكر نيست كه حالا مردم اين لباس يا اين مد را مي پسندند. اينكه براي او برهان ندارد! بنابراين او عاقلانه زندگي مي كند، نه مختالانه ! يك جوان مختال،محبوب خدا نيست. او به دنبال سراب مي رود، تشنه است، توان دارد، مي دود، تمام اعضائش را از دست مي دهد و عطشش مي ماند. يك كسي كه حرف راهنما را گوش نمي دهد و تشنه هم هست، به دنبال سراب در يك كرانه وسيع مي گردد؛ وقتي كه تمام تلاش و كوشش اش را كرد، دست و پايش از كار افتاد، عطشش روز افزون مي ماند: فذا جآء ه لم يج ده ش يئاً فوجد الله ع نده فوفّاه ح سابه(3). فرمود: مثال كساني كه بيراهه مي روند، مثال آن تشنه اي است كه به دنبال سراب مي رود، كسراب ب قيعه(4)؛ كه اين باء حرف جر است، جزء كلمه نيست. » قيعه »، » قاع » آن بيابان صفصف(صاف وهموار) است. در اين بيابان صاف اگر از دور يك كسي آب ببيند، راهنما به او مي گويد: آن سراب است، آب نماست، آب نيست؛ اوگوش نمي دهد ! وقتي رفت آنجا، لم يج ده ش يئاً؛ عطشش مي ماند، راه براي ترميم نيست. اينها هم وقتي كه مي خواهند در خانه سالمندان بروند، تازه به هوش مي آيند؛ بعد مي بينند چيزي نيست ! نه توان ترميم دارند، نه آن عطششان فرو نشسته است !! اين مال آدم مختال است؛ كه ذات أقدس له فرمود: نّ الله لا يح بّ كلّ مختال فخور.
تلاش امام رضا (ع) براي تعالي مردم از خيال به عقل
وجود مبارك امام هشتم فرمود: ما آمديم مردم را عاقل كنيم. از مرحله خيال و اختيال بگذرند، عاقل كه شدند؛ حق را از باطل، خير را از شر، سعادت را از شقاوت، حسن را از قبيح، ضارّ را از نافع تشخيص مي دهند. ابن السّكيت بعد از شنيدن اين بيان نوراني امام هشتم عرض كرد: هذا و الله هو الجواب (5). گرچه اين حرف، حرف ابن سكيت است، امّا چون در محضر حجت خدا گفت؛ اين هم مي شود حجت و امام تقرير كرد. پس در اين حديث نوراني كه بيش از يك سطر و نصف نيست، 2 تا حجت پيدا شده؛ يكي بيان خود امام با قول، يكي تقرير امام، چون هر دو حجت است! اين جامعه را به طرف عقل دعوت كردن است و جامعه مي شود عاقل.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم
ـ قم ؛ 8/ 12/ 1387
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) لقمان/ 18 و حديد/ 23 (2) تحف العقول/ 450 ( 4و3) نور/ 39 (5) تحف العقول/ 450
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



در ديدار نجار با همتاي عراقي مطرح شد
گسترش همكاري هاي ايران و عراق درباره مسايل مرزي و تردد زائران

وزير كشور با اشاره به توافقاتي كه در ديدار با همتاي عراقي اش صورت گرفته است تصريح كرد كه همكاري هاي دو كشور در زمينه تردد زائران و مسائل مرزي و امنيتي و مبارزه با موادمخدر بيش از گذشته توسعه مي يابد.
مصطفي محمد نجار وزير كشور در نشست مطبوعاتي مشترك با وزير كشور عراق كه روز شنبه در وزارت كشور برگزار شد با اشاره به مذاكرات انجام شده بر پايه همكاري هاي مشترك ميان دو كشور افزود: درباره توسعه مناسبات ايران و عراق در زمينه مسائل امنيتي، سياسي، اقتصادي و تجاري نيز مذاكراتي انجام شد و همكاري مشترك در مرز و تأمين امنيت آن و موضوع تردد زائران و گردشگران از ديگر موضوعات مورد مذاكره با وزير كشور عراق بود.
نجار ادامه داد: توافقات خوبي در اين زمينه ها صورت گرفته و ايران همواره در كنار ملت و دولت عراق بوده است.
نجار تصريح كرد: همواره جمهوري اسلامي ايران در همه مجامع بين المللي حامي دولت و ملت عراق بوده و خواست مردم عراق برايش مهمترين موضوع است.
وي با اشاره به اجلاس وزراي كشور همسايه عراق كه با پيشنهاد ايران برگزار شد، گفت: مواضع ايران به وضوح و صراحت در حمايت از ملت و دولت عراق در اين اجلاس اعلام شد.
وزير كشور افزود: با توافقاتي كه ميان ما و وزير كشور عراق صورت گرفت، همكاري هاي دو كشور در زمينه تردد زائران و مسائل مرزي و امنيتي و مبارزه با موادمخدر بيش از گذشته توسعه مي يابد.
جواد بولاني وزير كشور عراق نيز در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه اين سفر در پاسخ به دعوت وزير كشور ايران و در چارچوب اهتمام ويژه عراق براي همكاري با ايران در عرصه هاي مختلف امنيتي به طوري كه به نفع دو ملت و دو كشور و ملت هاي منطقه باشد انجام شده است افزود: ايران و عراق نقش بسيار مهمي در امور مختلف منطقه اي ايفا مي كنند، اين دو كشور داراي منافع مشتركي هستند از جمله اينكه مشتركات ايران و عراق نيز بسيار زياد است و ما مي توانيم از طريق گسترش و تقويت اين روابط به اهداف خود كه ايجاد رفاه و امنيت براي كشورمان است برسيم.
وزير كشور عراق با اشاره به مذاكرات امروز با نجار گفت: فعال سازي كميته هاي مشترك ايران و عراق در مورد مرزها و ميله هاي مرزي مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه در اين زمينه نشستي تخصصي در وزارت امورخارجه برگزار شد.
وي ادامه داد: همچنين مسئله مربوط به مبارزه با موادمخدر و تروريسم و تشكيل دو كميته به رياست وزراي دو كشور با عضويت استانداران و مسئولين منطقه اي دو كشور و همكاري مشترك جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق در سطوح منطقه اي و بين المللي و گسترش اين روابط از اهم موضوعاتي بود كه در اين نشست به آنها پرداخته شد.
وي با اشاره به مذاكراتشان براي تسهيل رفت و آمد زوار ميان دو كشور گفت: ايجاد تسهيلات لازم براي زائرين ايراني و عراقي براي بازديد از اماكن مقدس دو كشور و افزايش اين روند از ديگر موضوعات مطرح شده در اين نشست بود.
تقويت امنيت و تسهيل تردد زائران عتبات عاليات
درخواست ايران از عراق
در همين حال، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به مشكلات موجود در تردد زائران ايراني تلاش بيش از پيش دولت عراق براي افزايش امنيت و ارائه تسهيلات بخصوص در مناطق مرزي دو كشور را خواستار شد.
به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، سعيد جليلي عصر روز شنبه در ديدار با جواد بولاني وزير كشور عراق با اشاره به پيوندهاي عميق فرهنگي و تمدني بين ايران و عراق، بر تقويت مناسبات دو كشور در عرصه هاي مختلف تأكيد كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در اين ديدار با ابراز تأثر از رنج هاي ملت عراق در دوران ديكتاتوري و اشغالگري ابراز اميدواري كرد با پيشرفت روند امنيتي اين كشور پس از خروج اشغالگران، شاهد موفقيت هاي روزافزون دولت و ملت عراق در عرصه هاي گوناگون باشيم.
وي با اشاره به مشكلات موجود در تردد زائران ايراني، تلاش بيش از پيش دولت عراق جهت افزايش امنيت و ارائه تسهيلات بخصوص در مناطق مرزي دو كشور را خواستار شد.
وزير كشور عراق نيز در اين ديدار ضمن ارائه گزارشي از روند امنيتي كشورش پس از عقب نشيني نيروهاي آمريكايي، از مساعدت هاي برادرانه جمهوري اسلامي ايران به عنوان هم پيمان راهبردي ملت عراق در دوران ديكتاتوري صدام و پس از آن صميمانه تشكر كرد و خواستار تقويت همكاري ها و انتقال تجربيات جمهوري اسلامي ايران بخصوص در زمينه مسائل امنيتي شد.

 



واكنش جامعه مدرسين به اظهارات انصاري درباره مرجعيت امام(ره)

مدير سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم به اظهارات حميد انصاري، قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام(ره) درخصوص انكار نقش اين جامعه در تعيين مرجعيت حضرت امام(ره) با ارائه اسناد متقن پاسخ داد.
حجت الاسلام «سيد محسن صالح» در گفت وگو با فارس با اشاره به اظهارات آيت الله يزدي درباره طرح مرجعيت امام خميني(ره) توسط جامعه مدرسين در سال 42 و واكنش حميد انصاري قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام(ره) به اين مسئله اظهار داشت: به نظر مي رسد موضع گيري آقاي انصاري در مورد مرجعيت حضرت امام(ره) در راستاي نامه يك كانديداي شكست خورده جريان انتخابات باشد، چرا كه وي دراين نامه از موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام(ره) خواسته كه در رابطه با بحث مرجعيت امام(ره) كه اخيرا موضع گيري هايي در مورد آن مطرح و برخي خاطرات از افراد مختلف در مورد آن نقل شده است، واكنش نشان دهد.
وي افزود: به نظر مي رسد كه موسسه تنظيم و نشر رسالت خود را تنها در برخي از زمينه ها لازم مي داند و در ساير مقاطع و زمان هايي كه بايد وارد عرصه شود از ورود به صحنه اجتناب مي كند و وارد ميدان نمي شود و اين خود جاي سوال دارد كه چرا اين موسسه تنها در پاره اي از مسائل خود را ملزم به موضع گيري مي داند.
حجت الاسلام والمسلمين صالح ادامه داد: در مقاطع مختلف شاهد بوديم كه هجمه هاي سنگيني به حضرت امام(ره) و آرمان هاي ايشان وارد شد و حتي در جريان فتنه سال گذشته فتنه گران تصوير حضرت امام(ره) را هم سوزاندند، متاسفانه موسسه تنظيم و نشر هيچ عكس العملي نسبت به اهانت هاي صورت گرفته به حضرت امام(ره) نشان نداد، اما اين روزها شاهديم كه مسئولان موسسه تنظيم نشر حضرت امام(ره) نسبت به برخي مسائل اظهار نظر مي كنند.
صالح با اشاره به سخنان حميد انصاري كه چندي پيش از طريق رسانه ها عنوان شد، اظهار داشت: آقاي انصاري گفت كه «نقطه نظر آيت الله يزدي در مورد بحث مرجعيت حضرت امام هيچ استنادي ندارد و كسي به اين مطالب نه در اسناد اشاره كرده و نه در حافظه تاريخي ملت ما چنين موضوعي وجود دارد» ولي در اين رابطه من نظر آقاي انصاري را به چند نكته در اين رابطه جلب مي كنم.
اين عضو جامعه مدرسين در ادامه بيان داشت: من آقاي انصاري را ارجاع مي دهم به كتب و اسنادي كه توسط مراكز مختلف اسنادي منتشر شده كه از جمله آن كتاب هشت جلدي جامعه مدرسين با عنوان «از آغاز تا اكنون» است كه در آن اسناد متعددي از ساواك منتشر شده است و همچنين خاطرات افرادي كه مرتبط با اين موضوعات بودند در آن آمده است و با خواندن اين كتاب مي توان نسبت به موضوعات تاريخ معاصر آشنايي پيدا كرد.
حجت الاسلام والمسلمين صالح در ادامه به بيان چند نكته درخصوص اسناد تاريخي در مورد مرجعيت حضرت امام(ره) پرداخت و گفت: بحث مرجعيت حضرت امام(ره) در سه مرحله مطرح شد كه يك مرحله آن بعد از فوت آيت الله بروجردي و در اوايل سال 1340 بود كه در آن مرحله اين موضوع بسيار محدود بود و ظهور و بروز عمومي نداشت و تنها اين مسئله در بين شاگردان حضرت امام(ره) مطرح مي شد و تنها علاقه مندان به ايشان مرجعيت امام خميني(ره) را دنبال مي كردند.
وي افزود: مرحله دوم بعد از شروع نهضت در سال 1342 بود كه با زمزمه هاي دستگيري ايشان در آن زمان مطرح شد و در آن زمان بحث مرجعيت امام خميني(ره) جدي تر شد و موضوع مرجعيت ايشان در اين مقطع رنگ و بوي علني به خود گرفت به طوري كه شاگردان ايشان و مدرسين حوزه علميه قم شروع به مكاتبات و نامه نگاري هايي براي تثبيت مرجعيت ايشان انجام دادند تا ايشان به عنوان مرجع تقليد رسمي معرفي شود.
وي در ادامه به نامه اي كه توسط 2 تن از مدرسين حوزه علميه قم و عده اي از فضلا به تحرير درآمد اشاره كرد و اظهار داشت: در اين نامه آمد ه است كه حوزه علميه قم از بازداشت آيت الله خميني سخت ناراحت است و بايد هرچه سريعتر ايشان آزاد شوند و در ادامه اين نامه آمده است كه حضرت آيت الله خميني از مراجع مسلم تقليد هستند و طبق آيين شيعه فتواي ايشان مانند فتواي ساير مراجع تقليد از قبيل فتواي حضرت آيت الله بروجردي و مراجع تقليد فعلي لازم الاجرا است.
حجت الاسلام والمسلمين صالح در اين رابطه گفت: اين نامه در سال 1342 خطاب به ملت مسلمان ايران نوشته شد و اين نامه از سوي آيت الله اميني و منتظري كه در آن زمان جزء مدرسين حوزه علميه قم بودند نگاشته شد.
مدير سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: بعد از سال 1340 كه آيت الله بروجردي به رحمت خدا رفتند تا سال 1342 موضوع مرجعيت حضرت امام(ره) جنبه جدي تر به خود مي گيرد، ولي با دستگيري و تبعيد ايشان و همچنين تبعيد ديگر مدرسين اين مسئله مقداري كمرنگ مي شود تا اينكه در سال 1349 آيت الله حكيم رحلت مي كنند و در واقع مي توان گفت كه بعد از رحلت ايشان مرحله سوم و نهايي تثبيت مرجعيت حضرت امام(ره) توسط مدرسين حوزه علميه قم كليد مي خورد.
وي افزود: در مجالس ختمي كه براي آيت الله حكيم گرفته شد، صراحتا بحث مرجعيت امام(ره) ازسوي مدرسين حوزه علميه قم مطرح شد و نيز ارسال تلگراف براي مراجع مختلف كه طي آن امام(ره) به عنوان مرجع معرفي شده بود از ديگراقدامات جامعه مدرسين بود، بر اين اساس مي توان گفت كه ما نمي خواهيم بگوييم كسي مرجعيت حضرت امام(ره) را به ايشان اعطا كرده است، اما جامعه مدرسين حوزه علميه قم براي تثبيت مرجعيت حضرت امام(ره) اقدامات فراواني انجام دادند كه مي توان آنها را در سه محور خلاصه كرد كه اولين آن ارسال تلگراف به مراجع بود كه در آن تلگرافها از حضرت امام(ره) به عنوان مرجع تقليد ياد شده. همچنين برگزاري مراسم ختم كه در آن بر مرجعيت حضرت امام(ره) تاكيد شد و سوم اينكه بيانيه 12 نفر از مدرسين حوزه علميه قم در تاييد مرجعيت حضرت امام(ره) كه در واقع اين بيانيه تير خلاصي بر تمام شبهه ها بود و اين مسئله را مي توان نقطه عطفي در مرجعيت ايشان ذكر كرد.
وي با بيان اينكه بحث مرجعيت حضرت امام(ره) از اوايل دهه 40 مطرح بود، خاطرنشان كرد: بحث تثبيت و عمومي شدن مرجعيت حضرت امام(ره) از فعاليت ها و افتخارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود.

 



عضو كميسيون امنيت ملي مجلس:
علت عدم رسيدگي به پرونده كارگزاران را از وزارت كشور پيگيري خواهيم كرد

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس گفت دليل عدم رسيدگي به پرونده كارگزاران را از وزارت كشور پيگيري خواهيم كرد.
محمد كريم عابدي در گفت وگو با فارس با اعلام اينكه كميسيون ماده 10 احزاب در اجراي قوانين ضعيف عمل كرده، تصريح كرد: اگر اين كميسيون قدرتمند عمل مي كرد اجازه نمي داد كه كار به جايي برسد كه شاهد اين ميزان هزينه براي ملت ايران باشيم. وي با اعلام اينكه احزاب منحل شده مشاركت و مجاهدين سال ها بود به بيراهه رفته و در دامن بيگانه غوطه ور بودند، گفت: به دليل ضعف عملكرد وزارت كشور، بايد دستگاه نظارتي غير از وزارت كشور ايجاد شود.
وي درباره تخلفات حزب كارگزاران كه داراي تشابهات زيادي در فعاليت با احزاب منحل شده است، اظهار داشت: كميسيون ماده 10 احزاب بايد تخلفات اين حزب را به دادگاه ارائه مي كرد كه تاكنون علي رغم اينكه احزاب منحل شده مشاركت و مجاهدين انقلاب اسلامي با حزب كارگزاران در يك محور بودند كوتاهي كرده است.
عابدي با اعلام اينكه اگر نظارت دقيق انجام شده بود شاهد اتفاقات اخير نبوديم، اظهار داشت: اگر تشكيلاتي باشد كه سران سه قوه نيز در آن نماينده داشته باشند تا بر احزاب، دقيق تر نظارت داشته باشند شاهد ناديده گرفتن تخلفات نخواهيم بود. وي تاكيد كرد كه در مجلس دليل عدم رسيدگي به پرونده كارگزاران را از وزارت كشور پيگيري خواهيم كرد و موانع عدم برخورد با اين حزب را خواهيم پرسيد.
اين نماينده مجلس با اظهار اينكه دادستان كل كشور نيز مي تواند تخلف اين حزب را پيگيري كند، به تجربه خود اشاره كرد و افزود: مدعي العموم بنده را به دليل اظهاراتم درباره هاشمي به دادگاه احضار كرد و اين موضوع تا زماني كه وي در مطبوعات اعلام كرد از عابدي شكايتي ندارم، ادامه داشت.
قوه قضائيه عملكرد كارگزاران را بررسي كند
قائم مقام جمعيت ايثارگران هم خواستار برخورد قوه قضائيه با كارگزاران به خاطر عملكرد آنها در دوران فتنه شد.
لطف الله فروزنده در گفت وگو با فارس با اشاره به مباني فكري دو حزب منحل شده مشاركت و مجاهدين گفت: اين دو حزب به دنبال ترويج سكولاريسم در جامعه بودند و با عملكرد و گفتار خود نشان دادند نوع نگاه امام راحل در اداره حكومت اسلامي را قبول ندارند و در مقاطع گوناگون چه آن هنگامي كه در درون حكومت بودند و چه زماني كه از ابزار رسانه اي بهره مند بودند اين حقيقت را به چالش كشيده و در دوران فتنه نيز به عنوان عوامل استكبار جهاني عمل كردند.
وي مباني عملكردي دو حزب كارگزاران و اعتماد ملي را متفاوت از دو حزب منحل شده مجاهدين و مشاركت دانست و افزود: دو حزب كارگزاران و اعتماد ملي يك نگاه التقاطي به مسائل دارند و بويژه كارگزاران كه بيشتر به دنبال ترويج تكنوكراسي در كشور بوده و مي كوشد مدل هاي غربي را در جامعه توسعه دهد و در هنگامي كه در قدرت هم بودند بر همين اساس عمل مي كردند.
قائم مقام جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي به نحوه فعاليت حزب اعتماد ملي اشاره و خاطرنشان كرد: حزب اعتماد ملي تا قبل از وقوع جريان فتنه نسبت به ارزش ها و مباني كه توسط امام(ره) ترسيم شده بود تعرضي نداشت ولي عملكرد آنها بويژه شخص كروبي در مساله انتخابات مانند دو حزب منحل شده مجاهدين و مشاركت بود كه بايد جداگانه در مورد آن بررسي لازم صورت گرفته و تصميم گيري شود. وي در همين رابطه ادامه داد: جنس دو حزب اعتماد ملي و كارگزاران از دو حزب منحل شده مجاهدين و مشاركت متفاوت است ولي عملكردشان در دوران انتخابات قابل دفاع نبوده و قوه قضائيه بايد طبق قانون با آنها برخورد كند.
فروزنده با اشاره به مباني اقتصادي حزب كارگزاران گفت: مباني اقتصادي اين حزب براساس مباني ليبراليستي و اشرافي گري بوده و محور آن نيز تامين منابع اعضا است كه همين موضوع باعث رواج فساد، تبعيض و گسترش فقر در كشور شد و اين ها نوكيسه هايي هستند كه ثروت هاي بادآورده را بدست آورده و به دنبال سرمايه گذاري در خارج از كشور هستند.

 



مسئول دفتر حفاظت منافع ايران در واشنگتن:
آمريكا دانشمند برجسته شيمي را به جرم علاقه بازگشت به ايران زنداني كرده است

مسئول دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در واشنگتن، از زنداني شدن دانشمند برجسته شيمي به جرم علاقه براي بازگشت به ايران خبر داد.
مصطفي رحماني در گفت وگو با فارس به زنداني شدن دكتر «علي اميرنظمي افشار» كه بيش از 30 سال است در آمريكا سكونت دارد و از متخصصان برجسته رشته شيمي است اشاره كرد و گفت: آمريكا اين فرد را بدون هيچ جرمي و تنها به خاطر اينكه گفته بود مي خواهم به ايران بروم تا صنعت شيمي را متحول كنم و به بهانه واهي ماليات به پنج سال زندان محكوم كرده است.
وي يادآور شد: البته اين دانشمند ايراني بعد از پايان پنج سال دوران محكوميت، بايد پنج سال هم تحت نظر باشد كه با توجه به سن بالاي وي، ممكن است اين فرصت را پيدا نكند كه زنده به ايران بازگردد.
رحماني در تشريح فعاليت هاي دفتر حفاظت منافع با يادآوري اين نكته كه اين دفتر ماهيانه مبلغ جزيي حدود 150تا 200 دلار براي تعدادي از زندانيان ايراني در زندان هاي آمريكا ارسال مي كند، افزود: ما مرتب با آنها در تماس هستيم و مكاتبه كرده و در تلاشيم به نيازهاي آنها رسيدگي كنيم.
وي با بيان اينكه من خودم گاهي اوقات به زندان ها مي روم و به زندانيان ايراني سر مي زنم، ادامه داد: در حدود دو ماه پيش به همراه معاون حقوقي اداره، به مينياپوليس (Minneapolis) در ايالت مينسوتا رفتم و با اميرحسين اردبيلي(بازرگان ايراني) به مدت سه ساعت ملاقات كردم كه ملاقات خوبي بود و بعد از برگشت امكاناتي را فراهم كرديم تا همسرش نيز با او ملاقاتي داشته باشد.
رحماني يادآور شد: زماني كه اردبيلي را در گرجستان بازداشت مي كنند بيشتر از 2 هزار دلار در جيبش نبوده و نكته جالب اين است كه با 2 هزار دلار، چقدر مي توان اسلحه خريد!
وي ادامه داد: آن گونه كه اردبيلي مي گفت هم سلولي اش يك نفر اسرائيلي بوده كه گزارشات زيادي عليه وي داده و وضعيت را به نحوي تغيير داده كه آمريكايي ها قرارداد استرداد مجرمان را كه تا قبل از آن با گرجستان امضا نكرده بودند، امضا و بلافاصله بعد از امضاي اين قرارداد، اردبيلي را با هواپيماي نظامي به آمريكا منتقل مي كنند و بدون داشتن وكيل، وي را محكوم كرده و زنداني مي كنند.
مسئول دفتر حفاظت منافع ايران همچنين به ديدارش با يك زنداني ايراني در اين زندان بدون ذكر نامش، اشاره كرد و گفت: اين فرد را به جرم حمل يك كيلوگرم مواد مخدر زنداني كرده بودند. در ملاقاتي كه با او داشتم اين اتهام را رد كرد.

 



پيرو فرمايشات رهبر انقلاب صورت مي گيرد
جمع آوري كمك به سيل زدگان پاكستاني در دفاتر جامعه اسلامي دانشگاه هاي كشور

دفاتر جامعه اسلامي دانشجويان در سراسر دانشگاه هاي كشور براي جمع آوري كمك هاي دانشجويان به مردم سيل زده پاكستان اعلام آمادگي كردند.
جلال عباسيان دبير تشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: با هماهنگي هاي به عمل آمده با دفاتر جامعه اسلامي دانشجويان در سراسر كشور، مقرر شده تا پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص كمك به سيل زدگان پاكستاني و در اولويت بودن اين مسئله در جهان اسلام، دفاتر اين تشكل دانشجويي در تمام دانشگاه هاي كشور به جمع آوري كمك هاي دانشجويان براي كمك به مردم سيل زده پاكستان بپردازند. بنابراين گزارش، اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان بيش از 40 دفتر فعال در دانشگاه هاي كشور دارد كه در دانشگاه هاي متبوعشان به فعاليت هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي و... مي پردازند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14