(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول آبان 1389- شماره 19770

كوتاه اقتصادي
رئيس جمهور در جمع صنعتگران: هدفمند شدن يارانه ها قيمت توليدات صنعتي كشور را كاهش مي دهد
برخورد قانوني با احتكاركنندگان كالا
پرداخت يارانه نقدي تمام استان ها تا چند روز آينده
رئيس كل گمرك: تحريم ها بر تجارت خارجي ايران تاثير نداشته است
نرخ بيكاري با اجراي هدفمندي يارانه ها كاهش مي يابد
بار كاهش هزينه هاي بودجه انگليس بر دوش مردم فقير
رئيس كل بانك مركزي در مراسم روز ملي صادرات: ايران 100 ميليارد دلار ذخيره ارزي دارد
آمريكا عامل اصلي آغاز جنگ ارزي در جهان
اختصاص يك ميليارد تومان تسهيلات به تعاوني هاي دانش بنيان



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس سازمان تعاون روستايي استان تهران از توزيع جو يارانه اي توسط اين سازمان در استان تهران خبر داد.
¤ معاون وزير بازرگاني در توسعه بازرگاني داخلي به مردم اطمينان داد: با توجه به فراواني كالا در سطح بازار، ذخيره كافي و احتياطي اقلام اساسي و غذايي در هنگام اجراي قانون هدفمندسازي هيچ كمبودي در حوزه توزيع و تامين بوجود نيايد.
¤ به گفته رئيس كنفدراسيون صادرات ايران در هفته اي كه نرخ ارز دچار نوساناتي شده بود، صادرات ايران دو برابر شد.اسدالله عسگراولادي در همايش روز ملي صادرات گفت: صادرات پايدار محور استقلال است و مسئولان براي نرخ ترجيحي ارز فكري كنند.
¤ در مراسم روز ملي صادرات مديرعامل بانك ملي ايران به عنوان خادم نمونه كشوري در حوزه صادرات غيرنفتي لوح تقدير رئيس جمهور را دريافت كرد.
¤ مديرعامل كارخانجات فرآوري روغن و دانه هاي روغني ايران «فردا»، گفت: به رغم رشد 30 درصدي بهاي گونه هاي مختلف روغن خام در جهان اين فرصت در اختيار كشاورزان ايراني قرار گرفته است كه از مزيت نسبي بيشتري برخوردار باشند.
¤رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران تاكيد كرد: بومي سازي و حركت در جهت خودكفايي و كاهش وابستگي كشور، بعنوان محور اصلي كار اين سازمان با جديت دنبال مي شود.حسن پلارك در نخستين گردهمايي مديران اين سازمان در سال 89، تصريح كرد كه هم اكنون دستور العملي به همين منظور تنظيم و ابلاغ شده كه براي همه واحدها لازم الاجرا است.
¤ معاون وزير بازرگاني از صادرات 3 هزار و 600 قلم كالا به خارج از كشور خبر داد و گفت: در سال پاياني برنامه چهارم، شاهد دو برابر شدن حجم صادرات غيرنفتي كشور هستيم.
¤ دبيرخانه معدن ايران گفت: اگرچه مي توان اقداماتي را كه در چند سال اخير در حوزه معدن صورت گرفته مثبت ارزيابي كرد اما با توان و امكانات كشور به لحاظ معدني، تناسبي ندارد.
¤ دبير كل بانك مركزي از ارائه پيشنهاد وزارت نفت براي تاسيس بانك نفت به اين بانك خبر داد و گفت: بانكهاي جديد بايد خود را با شرايط بانك مركزي مطابقت دهند.
¤ رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با اشاره به ايجاد خط اعتباري ويژه براي 5/1 ميليون راننده حمل و نقل عمومي، از امكان اتصال كارت هوشمند سوخت به شبكه بانكي خبر داد و گفت: هدف از راه اندازي اين خط اعتباري پوشش افزايش قيمت سوخت با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها است.
¤ معاون طرح و توسعه شركت ارتباطات زيرساخت گفت: يكي از پروژه هاي بزرگ كشور طي برنامه پنجم توسعه، طرح گذر از شبكه TDM و تبديل آن به يك شبكه IP قدرتمند است.
¤ نايب رئيس خانه معدن با تشريح تاثيرگذاري طرح هدفمندي يارانه ها بر معادن كشور، پيشنهاد كرد كه اين طرح به صورت آزمايشي در صنعت سيمان اجرا و نقاط ضعف و قوت آن بررسي شود.

 



رئيس جمهور در جمع صنعتگران: هدفمند شدن يارانه ها قيمت توليدات صنعتي كشور را كاهش مي دهد

رئيس جمهور هدفمند كردن يارانه ها را فرصت تاريخي براي اقتصاد و به خصوص بخش صنعت كشور دانست و گفت: انتظار مي رود با اجراي هدفمند كردن يارانه ها قيمت توليدات صنعتي نه تنها افزايش نداشته باشد بلكه شاهد كاهش آن هم باشيم.
دكتر محمود احمدي نژاد در پنجمين گردهمايي سراسري مديران وزارت صنايع و معادن، پيشرفت هايي را كه در صنعت و معدن كشور ايجاد شده است، افتخارآميز و از منابع اقتدار ملت ايران دانست و گفت: در حالي كه همه دشمنان توان خود را بسيج كرده اند كه به ملت ايران آسيب برسانند اما با اقدامات انجام شده از سوي متخصصين و صنعت گران توانمند كشورمان اين فرصت از دشمنان سلب شده و ديگر قادر نيستند هيچ گونه اقدامي عليه كشورمان انجام دهند.
رئيس جمهور تصريح كرد: بي ترديد ملتي كه قطب بزرگ فرهنگي، صنعتي و سياسي باشد آسيب ناپذير خواهد بود، البته امروز آرمان ما فقط حفظ ايران نيست بلكه به دنبال جهاني سرشار از امنيت، عشق و پاكي براي همه ملت ها هستيم.
رئيس جمهور با تاكيد بر ضرورت تقويت و تعميق خودباوري در بخش صنعت كشور خاطرنشان كرد: امروز براي همگان آشكار شده كه فاصله اي كه كشورهاي به اصطلاح توسعه يافته با ساير كشورها دارند حاصل زحمات خودشان نيست و بخش مهمي از ثروت آنان به طور مستقيم و غيرمستقيم از منابع ساير ملت ها تامين شده است، آنان ذخاير عظيم ملت ها را با قيمت هاي ناچيز برداشت كرده و براي خود قدرت ايجاد كرده اند.
دكتر احمدي نژاد گفت: در شرايطي كه كشورهاي به اصطلاح توسعه يافته از منابع ساير ملت ها به ثروت و پيشرفت دست يافته اند امروز ملت ايران با اتكا بر توانمندي و ظرفيت هاي داخلي در مسير رشد و شكوفايي قرار گرفته و اين حاصل روحيه خودباوري و فداكاري است بي ترديد اگر در هر بخشي شرايط يكساني برقرار باشد ملت ايران در آن بخش پيشتاز است.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه ساختن ايران فقط افزايش توليد، احداث كارخانه و يا رفع بيكاري نيست بلكه به معناي تغيير ذهنيت بشريت است، تصريح كرد: سند حقانيت انديشه ليبرال و اومانيستي پيشرفت هاي صنعتي آن معرفي مي شد از اين رو زماني كه ملت ايران در مسير سازندگي و شكوفايي قدم برمي دارد در حقيقت مباني نظري انديشه مادي و برده داري و استعمار نو رازير سوال مي برد و فعاليت هاي صنعتي در ايران هم جنبه اقتصادي و هم جنبه فرهنگي دارد.
رئيس جمهور در ادامه موضوع هدفمند كردن يارانه ها را مورد اشاره قرار داده و با بيان اينكه اين موضوع يك فرصت تاريخي براي اقتصاد كشور به خصوص براي بخش صنعت است، اظهار داشت: هدفمند كردن يارانه ها بهترين فرصت براي مجموعه هاي اقتصادي و صنعتي است كه خود را از تنبلي 150 ساله رها كنند.
دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه اداره كشور نيازمند تعامل و تبادل دو طرفه است، گفت: عده اي از مفهوم مديريت واردات و صادرات برداشت اشتباهي دارند و بعضا ممنوعيت واردات و صادرات را مطرح مي كنند، بي ترديد با درهاي بسته نمي توان كشور را به درستي اداره كرد و بايد در رقابت بازار و اقتصاد تعامل دو سويه داشت.
وي افزود: در شرايط كنوني قيمت بعضي از كالاهاي داخلي معادل قيمت انرژي دريافت شده است و بعضا هزينه انرژي مصرف شده از قيمت كالا بيشتر مي شود كه بايد با تدابير مناسب و با بهينه سازي مصرف انرژي، هزينه انرژي را در توليد كالا كاهش داد و كاهش مصرف انرژي مانند اهدا خون است كه باعث نشاط و جواني مي شود.
دكتر احمدي نژاد گفت: بايد با تدبير مناسب از اين فرصت تاريخي به بهترين شكل ممكن استفاده كرده و هزينه هاي زايد را حذف و سيستم هاي فرسوده را اصلاح كرد كه اين مسئله موجب كاهش قيمت و افزايش كيفيت كالا خواهد شد.
رئيس جمهور تصريح كرد: اگر به درستي طراحي و عمل شود، هدفمند كردن يارانه ها موجب نوسازي صنعت كشور و مديريت صنعتي خواهد شد.
جذب سرمايه گذاري خارجي
وزير صنايع و معادن گفت: بخش صنعت و معدن توانسته است با وجود توانمندي ها و پتانسيل ها، بيشترين سهم را در جذب سرمايه گذاري خارجي داشته باشد.
علي اكبر محرابيان در اين گردهمايي افزود: امروز بسياري از پروژه هاي بزرگ كشور با كمك سرمايه گذاران خارجي انجام مي گيرد و اين سهم بسيار چشمگير است.
وي همچنين كشورمان را در آستانه صنعتي شدن ارزيابي و اضافه كرد: سهم بخش صنعت و معدن در ارزش افزوده كشور از 22 درصد عبور كرده و به عدد 23 درصد نزديك شده است كه با رسيدن به عدد 25 درصد طبق شاخص هاي ارزيابي صنعتي محسوب خواهيم شد.
وي سرمايه گذاري صنعتي را تا پايان برنامه چهارم توسعه 70 هزار ميليارد تومان اعلام و آن را در مقايسه با رقم 13 هزار ميليارد تومان مدت مشابه قبل مطلوب توصيف كرد.
وي منابع غني طبيعي، معادن، انرژي و بيش از 68 نوع ماده معدني و وجود نيروهاي جوان و خلاق را از دلايل افزايش سرمايه گذاري طي سال هاي اخير دانست و افزود: روند رو به رشد صادرات شرايط بسيار خوب ايران در بازارهاي بين المللي، قرار گرفتن در كريدور شمال - جنوب و شرق و غرب منطقه و خاورميانه و پل ارتباطي اروپا - آسيا و تكميل زنجيره هاي توليد به خاطر ايجاد ارزش افزوده بالاتر و موقعيت فعلي اقتصاد جهاني موقعيت ويژه اي را جهت رشد سرمايه گذاري بوجود آورده و ادامه خواهد يافت.

 



برخورد قانوني با احتكاركنندگان كالا

در آستانه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها طرح ويژه نظارت و بازرسي در سراسر كشور اجرا مي شود، از اين رو با كساني كه قصد احتكار و عدم عرضه كالا را داشته باشند برخورد قانوني خواهد شد.
محمدحسن نكويي مهر رئيس سازمان حمايت توليدكنندگان و مصرف كنندگان گفت: در اين راستا براي انجام بازرسي ها و نظارت بيشتر تشكل هاي صنفي و انجمن ها ساماندهي شدند تا تخلفي صورت نگيرد و فضاي رواني از نظر قيمت ها بوجود نيايد.
وي افزود: اگر افرادي بخواهند از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها سوءاستفاده كنند با توجه به ظرفيت هاي قانوني كه وجود دارد با متخلفين برخورد خواهد شد.
وي تصريح كرد: بازرسي هاي گسترده اي از سوي سازمان حمايت، سازمان هاي بازرگاني استانها، مجامع امور صنفي و شوراي اصناف در اين راستا صورت خواهد گرفت.
نكويي مهر به بسته نظارتي اشاره كرد و بيان داشت: قسمتي از اين بسته شامل اطلاع رساني به مردم در مورد قيمت و بازرسي ها است تا مردم در اين باره اطلاعات لازم را داشته باشند.
وي افزود: تلفن 124 بعنوان رسيدگي به شكايات به راحتي در دسترس است و پس از مطرح شدن شكايات پس از 30 دقيقه به آن رسيدگي مي شود.
به گزارش خبرگزاري برنا معاون وزير بازرگاني تصريح كرد: با بهره گيري از ظرفيت هاي قانوني سازمان حمايت و سازمان هاي بازرگاني، اطلاعات موجودي كالا در انبار كارخانجات و واحدهاي صنفي را دريافت خواهند كرد و با كساني كه قصد احتكار و عدم عرضه كالا را داشته باشند برخورد قانوني خواهد شد.

 



وزير اقتصاد و دارايي خبر داد
پرداخت يارانه نقدي تمام استان ها تا چند روز آينده

وزير اقتصاد و دارايي گفت: يارانه نقدي تمام استانهاي كشور تا چند روز آينده پرداخت مي شود.
سيدشمس الدين حسيني در حاشيه سي و هفتمين جلسه شوراي عالي استانها افزود: براي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها بسته هاي سياستي متعددي تدوين شده و اقداماتي در دست انجام است.
وي اضافه كرد: حداقل چهار دهك جامعه با هدفمند شدن يارانه ها در وضعيت بهتري به سر خواهند برد، به همين علت اين طرح، طرح تحول اقتصادي نامگذاري شده است.
وي اظهار داشت: هدفمند كردن يارانه ها يكي از محورهاي هفت گانه طرح تحول اقتصادي است. حسيني ادامه داد؛ تاكنون حدود يك سوم درآمدهاي كشور را آشكار و پنهان يارانه مي داديم و تنها هشت درصد يا كمتر از يك دهم درآمد كشور را ماليات اخذ مي كرديم، اين مسير موجب پيشرفت كشور و عدالت نمي شد، از اين رو بايد هر چه سريعتر اصلاح مي شد.
به گزارش فارس، وزير اقتصاد و دارايي گفت: سال گذشته به استناد آمار مؤسساتي چون «آنكتاد» كه متولي توليد اين آمار هستند بالغ بر سه ميليون دلار در ايران سرمايه گذاري خارجي وارد شده است.
وي اضافه كرد: اين در حالي است كه ايرانياني كه منابع خود را به داخل كشور منتقل كرده و سرمايه گذاري مي كنند، الزامي به ثبت سرمايه گذاري خود ندارند و در اين رقم مد نظر قرار نگرفته اند.
حسيني افزود: براي اصلاح ساختارهاي اقتصادي نمي توان همواره از نفت استفاده كرد، چرا كه هم افزايش نقدينگي و هم تورم را در پي دارد و مادامي كه وابستگي به درآمدهاي نفتي را به حداقل نرسانيم نمي توانيم اصلاحي در ساختار ايجاد كنيم.
وي افزود: رهايي از اين وضع نيازمند اجراي برنامه هايي در دو بخش هزينه و درآمد است به نحوي كه در بخش هزينه با سپردن كارها به مردم و در بخش درآمد با استفاده از ماليات بايد به اين اهداف دست پيدا كنيم.
حسيني تصريح كرد: در حال حاضر 50 درصد سبد مصرفي خانوارها و 70 درصد سبد مصرفي طبقات متوسط و پايين از اين قانون معاف اند و هم توليد كننده و هم مصرف كننده ماليات خود را پرداخت مي كنند.
واريز يارانه به حساب سرپرستان خانوار 3 استان
واريز يارانه علي الحساب خانوارهاي استانهاي گيلان، سيستان و بلوچستان و ايلام در حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه آغاز شد.
مديرعامل سازمان هدفمندسازي يارانه ها گفت: يك ميليون و 500 هزار خانوار در 3 استان گيلان، سيستان و بلوچستان و ايلام يارانه علي الحساب نقدي را دريافت مي كنند.
«بهروز مرادي» تاكيد كرد: در مجموع 3 هزار و 700 ميليارد ريال به حساب سرپرستان خانوار سه استان ياد شده واريز شده است.
سهميه بندي بنزين
برقرار مي ماند
به گزارش خبرگزاريها، مرادي افزود: طبيعتا در صورت باقي ماندن سهميه بندي، با دو نرخ براي بنزين مواجه خواهيم بود.
وي ادامه داد: بر اين اساس، قيمت دو نرخ بنزين در هنگام اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت در دست بررسي است.
مرادي در ادامه، ورشكستگي جايگاه داران بنزين در صورت اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها را بي اساس خواند و اضافه كرد: جايگاه داران در زمان آزادسازي قيمت ها، مانند شرايط فعلي در ازاي سوختي كه مي فروشند، پول دريافت مي كنند.
به گفته وي، از آن جا كه تغييري در رويه كاري جايگاه داران ايجاد نمي شود، دليلي براي ورشكستگي آنها هم وجود ندارد.

 



رئيس كل گمرك: تحريم ها بر تجارت خارجي ايران تاثير نداشته است

رئيس كل گمرگ ايران گفت: تحريم ها باعث محدوديت تجارت نشده و آمار و ارقام واردات و صادرات نيز اين مطلب را تاييد مي كند.
اردشير محمدي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد تحريم هاي اعمال شده عليه كشور و اثر آن بر تجارت خارجي گفت: در نيمه نخست سال جاري از نظر واردات 24 درصد رشد و از نظر صادرات 23 درصد رشد اتفاق افتاده و حدود 6/29 ميليارد دلار در مقابل 5/14 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي به كشور صورت گرفته است، ضمن اينكه ميزان صادرات ايران به كشورهاي اروپايي از رشدي معادل 33 درصد نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است.
رئيس كل گمرك ايران خاطرنشان كرد: آمار واردات ايران از كشورهاي اروپايي 4/0 درصد رشد كرده كه نشان مي دهد كاهش نداشته است، همچنين تركيب كالاهاي وارداتي و كشورهاي مبدا تغيير محسوسي پيدا نكرده و بيانگر اين است كه در عرصه تجارت خارجي تحريم ها اثر چنداني نداشته است.

 



نرخ بيكاري با اجراي هدفمندي يارانه ها كاهش مي يابد

وزير كار و اموراجتماعي گفت: با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، نرخ بيكاري در كشور كاهش مي يابد.
«عبدالرضا شيخ الاسلامي» افزود؛ هر وقت كه كارمان در زمينه تكميل اصلاحات قانون كار انجام شود، آن را به مجلس ارائه خواهيم داد ولي الان نمي توانم زمان دقيقي را اعلام كنم.وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نرخ بيكاري در كشور افزايش مي يابد؟ اظهار داشت: به نظرم، نرخ بيكاري كاهش مي يابد، يعني قاعدتاً براي توزيع عادلانه يارانه ها يك توازني در سراسر كشور به وجود خواهد آمد كه اين موضوع موجب انبساط بازار كار خواهد شد.
به گزارش مهر، آخرين نرخ بيكاري اعلامي توسط مركز آمار ايران مربوط به فصل بهار است. بر اين اساس، نرخ بيكاري در سه ماهه اول امسال 6/14 درصد اعلام شد، اين در حالي است كه اين نرخ در زمستان 88 معادل 1/14درصد بود.
البته وزير كار و اموراجتماعي پيش بيني كرده بود كه نرخ بيكاري در فصل تابستان كاهش مي يابد.

 



گاردين خبر داد
بار كاهش هزينه هاي بودجه انگليس بر دوش مردم فقير

كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه اجراي سياستهاي رياضت اقتصادي و كاهش هزينه هاي بودجه دولت انگليس تنها به ضرر قشر فقير و كم درآمد اين كشور خواهد بود.
به گزارش روزنامه گاردين، سياستهاي دولت انگليس در راستاي كاهش كسري بودجه و بدهي ها موجب بيكاري نيم ميليون نفر خواهد شد و فشار زيادي را به قشر فقير انگليس وارد خواهد كرد.
جورج اسبورن وزير دارايي انگليس تاكيد كرد تا سال 2015 ميلادي بيش از 128 ميليارد دلار از هزينه هاي بودجه كاسته خواهد شد. دولت انگليس قصد دارد 19 درصد از هزينه هاي دستگاههاي دولتي را كاهش دهد كه اين مساله فشار زيادي را به وزارتخانه هاي مختلف وارد خواهد كرد.
كارشناسان اقتصادي و افكار عمومي مردم انگليس به شدت با سياستهاي پيشنهادي وزير دارايي اين كشور مخالفت مي كنند. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، زنان انگليسي بيش از مردان از اجراي اين سياستها متضرر خواهند شد چرا كه 65 درصد كارمندان بخش خدمات عمومي انگليس را زنان تشكيل مي دهند.
دولت انگليس همچنين قصد دارد سن بازنشستگي را تا سال 2020 به بيش از 66 سال افزايش دهد. حزب كارگر انگليس كه در 13 سال گذشته قدرت را در اين كشور در دست داشته و عامل اصلي مشكلات و چالشهاي اقتصادي امروز انگليس به شمار مي رود به شدت از سياستهاي اقتصادي حزب محافظه كار انتقاد كرده است.
افزايش فقر و بي خانماني
در آمريكا
فشارهاي ناشي از ركود اقتصادي در آمريكا، ميزان فقر و بي خانماني را در اين كشور به بالاترين حد رسانده است.
بررسي ها در آمريكا حاكي است از سال 2007 تاكنون به علت گسترش بحران اقتصادي و افزايش شمار بيكاران و در نتيجه فقر اقتصادي، 12 درصد بر شمار بي خانمان ها افزوده شده است.
پيش بيني مي شود در دو سال آينده 5/1 ميليون نفر ديگر نيز به شمار بي خانمان هاي آمريكايي افزوده شود.
راجر هانور، مديرعامل شركت سرمايه گذاري آركسون در آمريكا معتقد است، ركود اقتصادي اين كشور در مقايسه با دو سال پيش كه اوج بحران اقتصادي جهان بود، وخيم تر است.
به گفته راجر هانور؛ اكنون آمريكا دچار ركود اقتصادي شديدتري در مقايسه با سال 2008 شده است، زيرا بدهي هاي اين كشور در اين مدت افزايش يافته، ميلياردها دلار صرف جنگ در عراق و افغانستان و كمك به شركت ها و بانك هاي ورشكسته شده، ارزش دلار و توليدات صنعتي آمريكا كاهش يافته و قدرت خريد مردم اين كشور نيز كمتر شده است.
بيكاري گسترده ناشي از ركود اقتصادي و مصادره منازل مسكوني از جمله مهم ترين عوامل افزايش شمار بي خانمان هاي آمريكائي است.
آمارها همچنين نشان مي دهد حدود 40 درصد بي خانمان ها را نظاميان سابق آمريكائي تشكيل مي دهند.
تداوم ركود و بحران اقتصادي آمريكا رئيس جمهور اين كشور را مجبور كرد قانون تزريق پول به برخي ايالت ها را كه براي تامين هزينه هاي خود مشكل دارند امضا كند.
براساس اين قانون 26 ميليارد دلار پول به ايالت هايي در اين كشور داده مي شود كه براي تامين هزينه هاي جاري خود و پرداخت حقوق كاركنان دولتي شان با مشكلات مواجه هستند.
از سوي ديگر كسري بودجه در ايالت هاي مختلف آمريكا به شدت افزايش يافته است. در برخي از اين ايالت ها مسئولان محلي براي مقابله با افزايش كسري بودجه مجبور شده اند هزينه هاي خود را با توسل به راه هايي مثل اخراج كارمندان دولت كاهش دهند.
به گفته كارشناسان، طرح محرك اقتصادي دولت اوباما نيز با وجود بودجه كلان آن نتوانسته است مشكلات اقتصادي آمريكا را حل كند از اين رو كارشناسان همچنان وضع اقتصادي اين كشور را بحراني توصيف مي كنند.

 



رئيس كل بانك مركزي در مراسم روز ملي صادرات: ايران 100 ميليارد دلار ذخيره ارزي دارد

بايد تمام موانع و مشكلات از پيش روي صادركنندگان برداشته شود و همه امكانات براي فعاليت آنها به منظور رسيدن كشور به قله هاي پيشرفت و عزت فراهم شود.
محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور در چهاردهمين دوره روز ملي صادرات گفت:
مجموعه دولت خود را خادم صادركنندگان صادق كشور مي داند و تا حد امكان از فعاليت هاي آنها حمايت و پشتيباني خواهد كرد.
رحيمي با تاكيد بر همراهي و همدلي نزديك دولت و صادركنندگان خاطر نشان كرد: اگر مجموعه دولت و صادركنندگان متصل و هماهنگ با يكديگر كار نكنند، چه بسا در رسيدن به هدف مطلوب مشكلاتي وجود داشته باشد. از اين رو ضرورت دارد كه براي رسيدن به افق هاي روشن در همه جهات در كنار يكديگر حركت كنيم.
رحيمي خطاب به صادركنندگان نمونه كشورمان اظهار داشت: اگر انگيزه اقتصادي با غيرت ايراني- اسلامي همسو و هماهنگ شود، شاهد اقدامات چشمگيري در عرصه اقتصادي و بازرگاني كشور و نيز مقابله با تحريم هاي بيگانگان خواهيم بود.
تاسيس بيمه جديد
وزير بازرگاني در جمع صادركنندگان اعلام كرد: بيمه جديد پي اند.آي. ويژه پوشش محموله هاي صادراتي در ايران به عنوان چهاردهمين كشور دارنده اين بيمه براي خنثي سازي تحريم ها راه اندازي شد.
مهدي غضنفري در مراسم روز ملي صادرات از راه اندازي بيمه جديدي براي محموله هاي صادراتي ايران كه از قبل تحريم دچار محدوديتهايي شده بود خبر داد و گفت: ايران به عنوان چهاردهمين كشور دارنده اين نوع بيمه در جهان شناخته شده است.
وزير بازرگاني تاكيد كرد: كشورهاي ديگر نيز براي پوشش محموله صادراتي مي توانند از بيمه جديد پي اندآي ايران استفاده كنند و از اين پس ارائه خدمات اين نوع بيمه به عنوان صادرات خدمات فني و مهندسي براي كشور تلقي مي شود.
وي همچنين تاكيد كرد: 5 كميته براي هدفمندي يارانه ها در وزارت بازرگاني تشكيل شده كه يكي از آنها در مورد تجارت خارجي تشكيل شده است.
غضنفري تصريح كرد: در بسته سياستي بازرگاني 400 ميليارد تومان براي حمايت از صادركنندگان پيش بيني شده است و اين تنها بسته اي است كه مبلغ خاصي در آن ذكر شده است.
شكايت حقوقي
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: با توجه به اينكه تحريمهاي اعمال شده به جاي اينكه دولتها را هدف قرار دهد، ملتها و بخش خصوصي را هدف گرفته است، از بخش خصوصي و شهروندان خواست نسبت به ارائه شكايت حقوقي به مجامع بين المللي عليه كشورهاي تحريم كننده اقدام كنند.محمد نهاونديان نيز در مراسم روز ملي صادرات گفت: تحريم ايجاد شده هزينه و مشكل براي شهروندان ايراني ايجاد كرده و تعرض به حقوق يك يك شهروندان است و اتاق بازرگاني وظيفه خود مي داند براي دفاع از تعرض به حقوق شهروندان ناشي از تحريم اقدام كند.
رئيس اتاق بازرگاني تاكيد كرد: صادركنندگان با سرمايه، همت و منابع خدادادي كشور در افزايش صادرات كمك كردند و باعث سرافرازي نام كشور شده اند.
وي افزود: علي رغم تحريم، رشد صادرات ايران نشان از عدم توفيق كساني است كه مي خواهند اراده سياسي خود را بر ما تحميل كنند.
نهاونديان اضافه كرد: همه سياستهاي دولتمردان بايد در جهت افزايش صادرات و كيفيت كالاهاي صادراتي باشد. وي گفت: پيشنهاد مي شود 2 ميليارد دلار سرمايه گذاري در جهت تحقق توسعه صادرات در كشور اختصاص يابد. رئيس اتاق بازرگاني همچنين از صادركنندگان درخواست كرد كه براي ارتقاي كيفيت كالاي صادراتي و حفظ برند ايران تلاش كنند.
100 ميليارد دلار
ذخيره ارزي
رئيس كل بانك مركزي خبر داد: در حال حاضر ذخاير ارزي كشور بيش از 100 ميليارد دلار و ذخاير طلاي كشور به مرز بي سابقه رسيده و به اندازه مصرف 10 سال كشور ذخاير طلا در بانك مركزي موجود است.
محمود بهمني در مراسم روز ملي صادرات اعلام كرد: با وجود ركود اقتصادي در سال 2008 و 2009 كه تمام كشورهاي دنيا با مشكل مواجه بودند اما با اين وجود صادرات ايران در اين دو سال 10 درصد رشد داشته و در مجموع 3/18 ميليارد دلار در سال 87 صادرات صورت گرفته و سال گذشته اين رقم به 23 ميليارد دلار افزايش يافت و سال جاري نيز صادرات كشور 39 درصد رشد داشته است.رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرد: علي رغم ركود اقتصاد جهاني ايران از نظر توليد ناخالص داخلي هفدهمين اقتصادجهان را دارد و پشتوانه اقتصاد كشور بسيار قوي است. رئيس كل بانك مركزي با استقبال از پيشنهاد رئيس اتاق بازرگاني ايران مبني بر شكايت بخش خصوصي ايران به مجامع حقوقي بين المللي از كشورهاي تحريم كننده ايران گفت: واقعيت اين است كه تحريم اقتصادي براساس دولت ها نبوده بلكه اين تحريم ها متوجه ملت ها و بخش خصوصي اقتصاد بوده است و بايد فعالان بخش خصوصي ده ها شكايت حقوقي در سازمان هاي جهاني داشته باشند.بهمني افزود: براساس گزارش بانك جهاني و صندوق بين المللي پول ايران 100 ميليارد دلار ذخاير ارزي و هزاران هزار ذخاير نهفته دارد.

 



در اجلاس 20 قدرت مالي بزرگ اعلام شد
آمريكا عامل اصلي آغاز جنگ ارزي در جهان

وزيران اقتصاد و دارايي «گروه 20» در سئول، كره جنوبي، گرد هم آمدند تا درباره چگونگي رفع و عدم توازن اقتصادي و چشم انداز كاهش آسيب زننده ارزش ارزهاي معتبر گفتگو كنند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، اين نشست كه از روز جمعه آغاز شده است در پي آن است تا هرچه زودتر براي حل و فصل جنگ ارزي قدرتهاي بزرگ و جلوگيري از تشديد اين بحران راهكار مناسبي پيدا كند.
لولا داسيلوا رئيس جمهور برزيل درخصوص اين اجلاس گفت: جهان شاهد زبانه كشيدن شعله هاي آتش جنگ ارزي است و اين مساله مهم بايد در نشست گروه 20 مطرح و براي حل آن چاره انديشي شود.
داسيلوا افزود: عامل اصلي آغاز جنگ ارزي در جهان سياستهاي اقتصادي و تجاري آمريكا است. آمريكا قصد دارد براي تثبيت اقتصاد بحران زده خود ارزش دلار را كاهش داده و صادرات را توسعه دهد.
براساس طرح دولت اوباما صادرات آمريكا تا سال 2015 دو برابر خواهد شد.
گيدو مانتگا وزير دارايي برزيل نيز هشدار داد كاهش ارزش دلار در برابر رئال برزيل به شدت به ضرر صادركنندگان اين كشور بوده است. ارزش رئال در برابر دلار از ابتداي سال 2010 بيش از 25درصد كاهش داشته است.
وي افزود: دولت برزيل كليه اقدامات لازم را براي تثبيت ارزش رئال در برابر دلار آمريكا اتخاذ خواهد كرد.
به نظر مي رسد كه، همزمان، وزيران اقتصاد و دارايي كشورهاي ياد شده براي اعلان آتش بس در جنگ معروف به «جنگ ارزها» آماده شده اند.
از سوي ديگر، پيش نويس قطعنامه اين وزيران بازتاب نگراني كشورهاي خاور دور، و ديگر كشورهاي متكي به صادرات، از افزايش سريع ارزش واحدهاي پول ملي آن هاست.
هم چنين شبكه خبري پرس تي وي گزارش كرد در حاليكه بحران و ركود اقتصادي و جنگ ارزي بر اوضاع اقتصادي بسياري از كشورهاي جهان به ويژه در اروپا و آمريكا سايه افكنده است نشست وزيران اقتصاد و دارايي گروه 7 در كيونگجو كره جنوبي گشايش يافت.
وزير دارايي ژاپن افزود: در اين نشست وزراي شركت كننده بايد با يكديگر هم فكري كنند.
«نودا» با رد اين موضوع كه در نشست گروه هفت و گروه بيست به موضوع جنگ ارزي پرداخته نخواهد شد افزود، ژاپن قصد دارد در اين نشست ها اقدامات خود را براي جلوگيري از افزايش ارزش ين در برابر دلار اعلام كند.
وزير دارايي ژاپن همچنين تلاش براي تثبيت و افزايش ارزهاي رايج بين المللي را دغدغه اصلي مطرح در اين نشست عنوان كرد.
نودا اقدامات رقابتي را عاملي براي كاهش ارزش ارز خواند و تاكيد كرد همان طور كه در تاريخ مشهود است اين گونه اقدامات بر اقتصاد جهاني تاثير منفي مي گذارند.
كشورهاي آمريكا، انگليس، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، كانادا، روسيه، برزيل، چين، اندونزي، مكزيك، آرژانتين، استراليا، هند، عربستان، آفريقاي جنوبي، كره جنوبي، تركيه و اتحاديه اروپايي اعضاي گروه 20 را تشكيل مي دهند.
هم چنين كشورهاي آلمان، كانادا، آمريكا، فرانسه، انگليس، ايتاليا و ژاپن، گروه 7 را تشكيل مي دهند.

 



اختصاص يك ميليارد تومان تسهيلات به تعاوني هاي دانش بنيان

با توجه به تفاهمي كه بين وزارت تعاون، بنياد علمي نخبگان و معاونت علمي فناوري رياست جمهوري براي حمايت از تعاوني هاي دانش بنيان انجام شده سقف ارائه تسهيلات به تعاوني هاي
دانش بنيان يك ميليارد تومان تعيين شد.
مديركل ترويج و آموزش تعاوني هاي وزارت تعاون گفت: بنياد علمي نخبگان مبلغ 20 ميليارد تومان در بانك توسعه تعاون سرمايه گذاري كرده كه سه برابر اين مبلغ را نيز خود بانك در قالب تسهيلاتي به تعاوني هاي دانش بنيان ارائه خواهد كرد.
داوود ثمري افزود: از سوي ديگر صندوق ضمانت سرمايه گذاري بخش تعاون نيز تا 80درصد تسهيلات مورد نياز تعاوني هاي دانش بنيان را ضمانت مي كند و وزارت تعاون نيز در حال حركت به سمتي است كه سهم آورده اعضاي اين تعاوني ها كه عموما از نخبگان كشور هستند را تا حد ممكن كم كند.
وي گفت: از زمان تشكيل پرونده تا زمان دريافت وام حداكثر دو ماه طول خواهد كشيد لذا نخبگان مي توانند از مشاوره هاي حقوقي و بانكي كه توسط وزارت تعاون به آنان ارائه مي شود نيز استفاده كنند.
مديركل ترويج و آموزش تعاوني هاي وزارت تعاون كه با ايرنا گفت وگو مي كرد، ادامه داد: نرخ بيكاري دانش آموختگان حداقل پنج درصد از نرخ بيكاري كل كشور بالاتر است كه وزارت تعاون براي حمايت از فارغ التحصيلان دانشگاهي و كاهش ميزان بيكاري اين قشر اقدام به تاسيس تعاوني هاي دانشگاهي و دانش بنيان كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14