(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول آبان 1389- شماره 19770

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رستاخيز قم (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
غرغر (گفت و شنود)
آمريكا در منطقه ، از ايران جا مانده است
پيام تسليت رهبرانقلاب به مناسبت درگذشت فرزند آيت الله طاهري خرم آبادي
مادر سرداران شهيد مهدي و مجيد زين الدين:
نگران خانواده برخي شهدا هستم عهد ما با ولايت تا آخرين لحظه عمر است
داغي كه حماسه قم بر دل ضد انقلاب گذاشت (خبر ويژه)
جوابيه فاضل ميبدي و پاسخ كيهان (خبر ويژه)
نتانياهو: ايران به مرز اسرائيل رسيده است (خبر ويژه)
ايران به واسطه كشورهاي اسلامي تحريم ها را دور مي زند (خبر ويژه)
گزارش خبرگزاري فرانسه از موفقيت هاي تازه ايران در روزگار تحريم (خبر ويژه)



رستاخيز قم (يادداشت روز)

«احترام به مجامع و نهادهاي بي تفاوت و تنزه طلب كه دامن از مسايل چالشي برمي چينند يك احترام صوري است، يك احترام در معنا و در عمق خود بي احترامي است، مثل احترام به اشيا است كه احترام حقيقي محسوب نمي شود... گاهي اين احترام اهانت آميز هم هست همراه با تحقير باطني آن كسي است كه تظاهر به احترام مي كند. آن موجودي كه زنده است، فعال است، منشأ اثر است، احترام برمي انگيزد هم در دل دوستان خود و هم حتي در دل دشمنان خود.»
اين بخشي از سخنان حكمت آميز رهبر معظم انقلاب اسلامي است كه اخيراً در جمع پرشور و بي نظير طلاب و اساتيد حوزه علميه قم بيان فرمودند و دقيق ترين تفسيري است كه تفاوت احترام و علاقه باطني مردم به نظام اسلامي و چهره هاي شاخص آن و احترام توام با تحقير كانون هاي خاص به بعضي از افراد مخالف نظام و يا ساكت در برابر مصالح نظام را تبيين مي كند. اما در خصوص استقبال عظيم و بي سابقه مردم قم و شور و هيجاني كه در استقبال انبوه طلاب و اساتيد مدارس علميه قم از حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مشاهده شد و نكات كليدي كه ايشان مطرح فرمودند، نكات فراواني وجود دارد كه اين قلم از باب آيه شريفه «و اما بنعمته ربك فحدث» به بعضي از آنان اشاره مي نمايد:
1- استقبال عظيم مردم و روحانيت از رهبر معظم انقلاب اسلامي در شرايطي صورت گرفت كه طي سالهاي گذشته و بخصوص از آغاز فتنه پس از انتخابات رياست جمهوري به دهها زبان وانمود شده بود كه قم و روحانيت از روند اداره كشور و برخورد با فتنه گران- به دليل اينكه چند چهره شاخص و داخلي فتنه در سلك روحانيت بودند- دلزده شده و موضعي اپوزيسيوني پيدا كرده اند. اين محافل فتنه گر آرزوهاي شيطاني خود را به صورت خبر ترويج مي دادند كه استقبال از رهبر معظم انقلاب پررنگ نخواهد بود. اما، اجتماع عظيم قمي ها در ورودي شهر و تلاش وسيع آنان براي مشاهده رهبر معظم انقلاب تا بدانجا رفت كه عليرغم آنكه موكب ولايت در ساعات اوليه صبح، به ورودي قم رسيده بود، مجال سخنراني حضرت آقا به علت حضور متراكم و بي نظير استقبال كنندگان با تاخير روبرو شده و بسيار كوتاه شود. در واقع اين استقبال همراه با اشك و هيجان- كه مورد رشك كساني واقع شد كه تا چند روز قبل از سفربر شركت اندك مردم در استقبال تاكيد مي كردند- به خوبي نشان داد كه مردم عميقا حضرت آيت الله العظمي خامنه اي را نايب بلافصل حضرت بقيه الله الاعظم (عجل الله تعالي فرجه الشريف)و اين نظام اسلامي را «مقدمه لازم» تشكيل حكومت آن «مولاي غايب از نظر» مي دانند. چه تفسيري مي توان براي چنين دويدن پشت سر موكب رهبري و سيلان اشك از ديدگان مستقبلين ارائه كرد جز اينكه آن را در مدار شناخته شده عشق عميق شيعيان به ولايت امر به نظاره و قضاوت بنشينيم.
2- با اندكي غور در سخنان كساني مثل مرحوم آيت الله بهاءالديني، مرحوم آيت الله بهجت، حضرت امام خميني(ره) و اكثر مراجع بزرگوار فعلي درمي يابيم كه رهبري حضرت آيت الله خامنه اي يك موضوع عادي نيست كه مهر و عشق به آن عادي باشد. امروز بدون ترديد پس از وجود مقدس حضرت ولي عصر-ع- بزرگترين نعمت الهي بر بندگانش وجود مقدس حضرت آيت الله خامنه اي است. اين يك ارتباط الهي است كه خلل و سردي نمي پذيرد و خود بزرگترين علامت محفوظ ماندن اين انقلاب از انواع توطئه هاي عظيم است. از مسير خلوص ويژه- و نه معمولي كه هر عالمي مي تواند به آن دست يابد- فراهم آمده است. اين نشان مي دهد كه حقيقتا اين وجود شريف مظهر كامل حب في الله و بغض في الله است و اين يك مقام عادي نيست. حضرت آيت الله مصباح يزدي- كه خود يك استوانه تقوا و فقاهت است- مي فرمايد «من با وجود دقت هنوز درنيافته ام كه در آن 51-01 دقيقه پس از نماز مغرب كه وجود حضرت آيت الله خامنه اي غرق سكوت و تفكر مي شود، چه اتفاقي مي افتد همين قدر مي دانم كه اين موقعيتي است كه براي ديگران پيش نمي آيد.» حالا چنين وجود مقدسي را چگونه بايد شكر كرد؟ آيا مي توان به اندكي از «حق شكر» راه يافت؟ آيا دويدن پشت سر موكب او و نثار اشك و... تنها اندكي از آداب شكر نيست كه بعضي حسودان بر آن خرده گرفته اند و البته اين سرزمين چنين سر از پا ناشناختن و اشك تمنا ريختن را در خاطره ورود موكب حضرت علي بن موسي الرضا-عليه السلام- به اهواز و شيراز و ابركوه و نيشابور و نيز در ورود حضرت فاطمه معصومه- سلام الله عليها- به ساوه و قم در خاطره دارد.
3- در اين سفر، قم و بخصوص حوزه پرعظمت علميه جايگاه خود را در اسلام و نظام اسلامي به رخ كشيد و مسلما صحنه هاي خلق شده در اين سفر، سالها مورد تحليل جدي محافل سياسي، اطلاعاتي و فرهنگي غرب و شرق قرار خواهد گرفت. حضرت آيت الله خامنه اي تعابيري درباره قم داشتند كه براي درك موقعيت آن، شايسته تامل است؛ «شهر قم، مركز معرفتي دنياي اسلام»، «اولين حوزه اساسي مهم شيعه در اين شهر است»، «حوزه علميه قم مادر اين نظام است»، «قم پايگاه برترين معارف اسلامي و الهي»، «اين شهر پايگاه بصيرت است»، «مذهبي ترين شهر كشور»، «خاستگاه بزرگترين انقلاب دوران معاصر» و «قم شهر اسلام و شهر انقلاب است».
اگر نگاهي به تحركاتي كه در سطح جهان براي به انحراف كشاندن اذهان مسلمانان و جا زدن نسخه هاي تقلبي در قطر، قاهره، مدينه، پيشاور و... به عنوان نسخه اصلي اسلام نظري بياندازيم درمي يابيم كه خارج كردن قم از كانون اسلام گرايي مهمترين دستور كار محافل نظريه پردازي و برنامه ريزي دشمن بوده است. بعضي از گزارشات بيانگر آن است كه در مقاطعي- پس از انقلاب- حدود 130سازمان اطلاعاتي متعلق به غرب و بعضي كشورهاي منطقه در قم مشغول فعاليت بوده اند دستور كار همه آنان اين بوده كه راز مركزيت قم در تفكر اسلامي را دريابند و براي برهم زدن آن وارد عمل شوند. اسناد و دلايل زيادي وجود دارد كه در اين دوران دستگاههاي سياسي و اطلاعاتي غرب براي حاكم كردن نسخه هاي «مساجد محمديه اندونزي»، «انديشه فتح الله گولن در تركيه» و... كه اسلام غير مبارز و همخوان با مجامع استكباري را ترويج مي نمايند دست به كار شده اند. سازمان سيا كتب منتشره توسط اين كانونهاي به ظاهراسلامي را به زبانهاي عربي، انگليسي و فرانسه ترجمه كرده و در تيراژهاي ميليوني در خاورميانه- و بخصوص در حوزه عربي- منتشر نموده اند. تاكيد رهبر معظم انقلاب بر نقش حوزه علميه قم به عنوان مركز معرفتي دنياي اسلام- و نه فقط جهان شيعه- مسئوليت عام و حساسي را متوجه علماي ارجمند حوزه علميه قم مي نمايد و نشان مي دهد كه نظام جمهوري اسلامي و حوزه علميه قم بايد «تعامل ويژه» و كارآمدي را با هم داشته باشند. دقيقا از همين منظر مي توان راز تلاش فراوان محافل استعماري و كانونهاي فتنه گر داخلي براي جدا كردن نظام و حوزه ها را دريافت. متاسفانه بايد اذعان كرد كه افراط در اين انديشه درست كه «استقلال حوزه ها از دولت لازمه ادامه حيات حوزه هاست» از سوي عده اي معدود روزنه اميدي را براي محافل اطلاعاتي غرب به وجود آورده است.
4- «اسلام منهاي روحانيت» و «اسلام منهاي سياست» دو دستور كار مهم محافل استعماري و بعضي از نحله هاي انحرافي در داخل كشورهاي اسلامي بوده اند. متاسفانه اين انديشه ابتدا در مجامع اهل سنت در كشورهاي اسلامي بخصوص در «جامعه الازهر مصر» و «جامعه مدينه» كه دو كانون اصلي فقهي اهل سنت بودند رسوخ كرد و بعد به ميان مردم اين كشورها كشيده شد. در ايران نيز اين دو انديشه طي 100 سال اخير بشدت تبليغ شد. در دهه اول انقلاب، اين دو تفكر به حاشيه رفتند اما پس از ارتحال امام بار ديگر در دستور كار عملي محافل استعماري و بعضي از گروههاي سياسي روشنفكرزده داخل ايران قرار گرفت. امروز بعضي از نحله هاي فكري و يا سياسي با اعلام نيمه رسمي استغنا از روحانيت نوعي از اسلام را تبليغ مي كنند كه با تحليل هاي بي ارتباط با متن و شيوه دين تطابق داشته باشد كما اينكه بعضي از نحله هاي فكري و به تعبير حضرت امام- مارهايي كه در بعضي از مدارس ديني ما خزيده اند- روز و شب به گوش موجهين مي خوانند كه تاييد آنان از جمهوري اسلامي، حوزه و هويت آن را مخدوش مي كند. خناسان بخصوص در يكي- دو سال اخير چندين دفتر فعال را در قم دائر كردند تا به نام نقد وضع موجود و تعيين تكليف روحانيون با حكومت، حوزه ها را از نظام جدا كنند و در نهايت به سكولاريزه كردن قم نايل گردند. اما صدالبته اجتماع عظيم روحانيت قم- اعم از طلاب و اساتيد- در مسجد اعظم، صحن هاي حرم حضرت معصومه(س) و... كه در تاريخ قم بي سابقه بود و ديدار صميمانه استوانه هاي علمي و فقهي قم با حضرت آيت الله العظمي خامنه اي- دامت بركاته- به خوبي نشان داد كه اين همه سعي جز نقشي بر آب نبوده است.
5- نكته كليدي ديگر اين است كه نظام از جنبه «نظريه پردازي» متكي به حوزه علميه قم و روحانيت است. اين به آن معناست كه جريان ديگري به جز روحانيت و شهر ديگري بجز قم نمي تواند اين نياز عظيم را برآورده نمايند و هيچ جريان سياسي نمي تواند با طرح شبه نظريه هاي مذهبي، هويت اين نظام ديني برآمده از حوزه علميه قم را به انحراف بكشاند. حضرت آيت الله العظمي خامنه اي- دامت بركاته- در اين سفر اندرز داده و فرمودند: «اگر علماي ديني اين كار را نكردند نظريه هاي غربي، نظريه هاي غير ديني، نظريه هاي مادي جاي آنها را پر خواهد كرد- چرا كه- هيچ مجموعه اي در خلأ نمي تواند مديريت كند.» رهبر معظم انقلاب اسلامي در باب اصلاح وضع علوم انساني رايج در محافل علمي و دانشگاهي كشور با صراحت فرمودند: «اين علوم انساني كه امروز رايج است محتواهايي دارد كه ماهيتا معارض و مخالف با حركت اسلامي و نظام اسلامي است و متكي بر جهان بيني ديگري است. حرف ديگري دارد، هدف ديگري دارد.» و سپس اضافه كردند: «حوزه هاي علميه و علماي ديني پشتوانه هايي هستند كه موظفند نظريات اسلامي را در اين زمينه از متون الهي بيرون بكشند و براي برنامه ريزي در اختيار بگذارند.» اين نياز و اين توقع مهمترين توقع و نياز ما از حوزه مقدسه و عظيم علميه قم است و هيچ چيز ديگري نمي تواند و نبايد جاي آن را بگيرد. اگر در قم و حوزه اين توانايي وجود نداشت طبعا رهبر معظم انقلاب آن را در اجتماع بزرگ علماي قم مطالبه نمي كردند. اما طي دو سه دهه گذشته اين نياز در كانون «همه فعاليت ها»ي حوزه قرار نگرفته است و تنها بخشي از علما و مدارس علميه به آن اشتغال ورزيده اند و حال آنكه حجم نياز نظام اسلامي و فراتر از آن حجم سؤالات و نيازهاي جهان اسلام- اعم از اهل سنت و شيعيان- به يافتن پاسخ سؤالات فراوان كلامي، فقهي و اجتماعي بسيار فراتر از اين بوده است. پاسخ به فراخوان رهبر معظم انقلاب مي تواند حوزه علميه قم كه بزرگترين و متفكرترين حوزه علميه جهان اسلام و حتي فراتر از آن بزرگترين حوزه علميه ديني در جهان است را در جايگاه بايسته آن قرار دهد. پس لازم است كه در قم يك رستاخيز بزرگ علمي با حضور همه و نه بخشي از علما صورت گيرد. جهان در حال تغييرات سريع فكري است و اين قم است كه مي تواند اين تغييرات را معنايي الهي ببخشد. از ديگران توقع نيست اين كار فقط از قم برمي آيد.
سعدالله زارعي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323


كيهان و خوانندگان
سفر تاريخي رهبر معظم انقلاب به قم در ميان استقبال با شكوه مردم اين استان و سفر احمدي نژاد به لبنان و قبل از آن سفر ايشان به سازمان ملل نشان مي دهد كه راهبردهاي صهيونيستي غربي ها در برابر ايران با شكست روبه رو شده است و ما بايد اين صحنه هاي باشكوه را در حافظه تاريخي مان ثبت و ضبط كنيم و هميشه به ياد داشته باشيم كه چگونه اين دستاوردها ، امروز با آن همه كارشكني و فشار و تحريم و تهديد دشمن خلق مي شود به طوري كه دشمنان را هم شگفت زده كرده است.
يك شهروند
¤ براي اينكه قدم اول را در ايجاد تغيير در ساختار سازمان ملل متحد و به تبع آن در شوراي امنيت برداشته باشيم پيشنهاد مي كنم در كنفرانس بين المللي مبارزه با اشغالگري و تروريسم كه قرار است در تهران برگزار شود با محوريت جنبش غير متعهدها قطعنامه اي تصويب شود كه بواسطه آن رژيم صهيونيستي بعنوان عامل اصلي ترويج تروريسم در منطقه و جهان محكوم و منزوي گردد.
ايراني
¤ خدا را سپاس كه آثار و بركات فتنه سال گذشته هر روز بيشتر از قبل خود را نشان مي دهد از جمله مشخص شدن ماهيت اصلي فتنه گران كه ديگر اگر هزار چهره هم عوض كنند كسي فريبشان را نخواهد خورد.
4712---0916
¤ از كيهان براي اينكه در مقابل هجمه وطن فروشان و دنياطلبان و كساني كه با پول ، دين و دنياي خودرا مي فروشند ايستاده تقدير و تشكر مي كنم.
4354---0912
¤ از آقاي احمدي نژاد تقاضا مي كنم كه روزنامه كيهان و مقاله مدير مسئول محترم اين روزنامه درباره هدفمند كردن يارانه ها را بخواند و با ديگر روزنامه هاي دوست و دشمن مقايسه كنند تا ببينند كه دوست واقعي كيست و دشمن واقعي كدام است.
رمضان نژاد - رشت
¤ براي پيش گيري از سوءاستفاده اخلال گران در طرح هدفمند كردن يارانه ها پيشنهاد مي كنم دولت ليست اقلام واجناس مشخص را با عنوان قيمت براي مصرف كننده از طريق رسانه ها در اختيار مردم بگذارد و افراد جامعه هم موظف باشند موارد خلاف را به مسئولين امر گزارش كنند.
1566---0911
¤ در ميان حجم پيام هاي مختلف و متعددي كه در اين ستون چاپ مي كنيد چند خطي را هم به موضوع بلاتكليفي 3500 دانشجوي تربيت معلم اختصاص بدهيد.
3775---0936
¤ چرا بايد شركت هاي واسطه اي نيروي انساني در ادارات و سازمان هاي دولتي علي رغم وجود دستور اكيد به حذف و كنار گذاشتن آنها هنوز به كار خود ادامه بدهند.
8017---0917
¤ چندي قبل وزير محترم آموزش و پرورش با صحبت هايي كه در مورد بي عدالتي هاي انجام شده در حق مربيان پيش دبستاني كرد موجب شد اميد به آينده در دل ما زنده شود. با ده سال سابقه كار و ليسانس فقه و حقوق مي گويم كه پشت سر اين صحبت هاي خوب بايد عمل و اقدام نيز باشد.
3896---0936
¤ همانطور كه بارها مورد تاكيد قرار گرفته ، براي اجراي صحيح طرح هدفمند كردن يارانه ها نياز به همكاري همه نهادها وجود دارد اما متاسفانه شوراي شهر و شهرداري تهران هيچ كنترلي بر افزايش بي رويه قيمت كرايه هاي تاكسي و اتوبوس هاي مسافربري شركت واحد ندارند و عملا مردم دچار مشكل شده اند.
سعادتي - تهران
¤ سازمان حج و زيارت هم در تلويزيون و هم در سايت خود از اعزام دانشجويان مجرد دختر به شرط همراهي يكي از محارم خبر داده بود اما وقتي مراجعه مي كنيم ضمن رد اين خبر از ثبت نام خودداري مي كنند. لطفا راهنمايي بفرماييد.
يك شهروند
¤ يكي از دكترهاي متخصص در بيمارستان دولتي اهواز نتيجه آزمايش هاي انجام شده در تهران را قبول نمي كند و ما را مجبور كرده كه براي آزمايش به بيمارستان خصوصي كه در آنجا كار مي كند مراجعه بكنيم. بنويسيد اين شيوه كسب درآمد و تجارت براي قشر تحصيل كرده پزشك زيبنده نيست.
1407---0916
¤ بنياد جانبازان براي ما جانبازان مجوز ورود به طرح ترافيك صادر كرده ولي راهنمايي و رانندگي اين مجوزها را قبول نمي كند از مقامات بالاي هر دو دستگاه تقاضاي رفع اين مشكل را داريم.
0640---0912
¤ داخل واگن هاي قطار مترو هر كاري از دست فروشي گرفته تا زورفروشي از آوازخواني تا اخاذي صورت مي گيرد. فكر مي كنم به دليل ضعف در مديريت مترو لازم است ستاد ويژه اي در اين رابطه تشكيل و وارد عمل شود.
7632---0912
¤ ميدان انقلاب اسلامي بايد به خاطر نام و عنواني كه روي آن گذاشته شده بيانگر نمادي از انقلاب مردمي باشد كه در مقطعي از زمان با جان گذشتگي حادثه بزرگي را خلق كرده اند. ولي چيزي كه در وسط اين ميدان با اين نام ساخته شده هيچ معنا و مفهومي ندارد.
عابد
¤ با آنكه مسئولين آموزش و پرورش اجبار دانش آموزان به خريد كتب كمك درسي از سوي مسئولين مدرسه را ممنوع كرده اند مع الوصف در مدرسه راهنمايي در شهرك فجر دانش آموزان را مجبور به تهيه اين كتاب ها كرده اند چرا؟
4354---0912
¤ از وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري درخواست مي شود در جهت تحقق عدالت مشكل عضويت در هيئت علمي افراد كارشناسي ارشد با استخدام رسمي را برطرف نمايند.
8106---0918
¤ از وزير محترم آموزش و پرورش درخواست مي شود نسبت به بازنشستگي پيش از موعد همسران فرهنگي بالاي 25سال سابقه كه به بيماري خاصي گرفتار شده اند مساعدت نمايند.
ولي زاده از گرگان
¤ از كلانتري 103گاندي درخواست مي شود با توجه به كيف زني در بلوار آفريقا- كوچه ناهيد غربي در ساعات اوليه شب و 11 ظهر و... توسط 3-2 موتورسوار نسبت به دستگيري و برخورد با اين افراد اقدام نمايند كه موجب سلب آسايش و آرامش مردم را فراهم كرده اند
حيدري
¤ چندي پيش يكي از شهرداران مناطق در يك اعلام رسمي وعده كردند كه شهروندان منطقه با ارايه زباله هاي خشك كارت اعتباري بانكي دريافت مي دارند كه با گذشت مدتها اين وعده عملي نشد و موجب بي اعتمادي مردم گرديد پيشنهاد مي شود به جاي اين مسائل شهرونداني كه هر هفته زباله هاي خشك را به متصديان مربوطه ارايه مي نمايند در سر سال از فيش هاي خدمات پسمانده آنها كسر گردد تا از اين طريق هم مردم استقبال نمايند و هم شهرداري به وعده هايش عمل نمايد.
محمودي
¤ شهرداري تهران با چه توجيهي آسفالت هاي سالم و قطور پياده روهاي خيابان هاي شهر تهران را با هزينه بالا كنده و بجاي آن موزائيك كار مي گذارد كه هنوز زمستان نيامده خراب مي شوند. چرا بيت المال اينگونه حيف و ميل مي شود؟!
9261---0912
¤ از شهرداري بپرسيد با توجه به گذشت زمان زيادي از نصب پله هاي مكانيزه خط اتوبوس تندرو خاوران جنوب بزرگراه بسيج در مسير علم و صنعت چرا اين پله ها راه اندازي نمي شود؟
7433---0912
¤ بلوار نيلوفر در شهرك انديشه كرج فاقد روشنايي است زن و بچه مردم مواقع شب و صبح زود براي عبور از اين بلوار مشكل دارند و احساس ناامني مي كنند.
جمكراني
پاسخ روابط عمومي شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو)
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه كيهان، مورخ 22/7/89، با مضمون «راه اندازي متروي تهران- ورامين»، به آگاهي مي رساند: خط 3 سريع السير متروي تهران از كن آغاز و پس از عبور از مراكز پرجمعيت شمال غربي، شمال و شرق تهران، به ورامين و پيشوا خواهد رسيد.
مراحل مطالعات مقدماتي به انجام رسيده و طرح مذكور جهت اخذ مصوبه شوراي عالي ترافيك براي تخصيص اعتبار در حال اجرا است و پس از اخذ مصوبه مذكور مطالعات مرحله دوم براي ساخت آن شروع خواهد شد.
¤ از مسئولين فرهنگي و نيروي انتظامي درخواست مي شود نسبت به وضعيت ناهنجاري هاي ساحلي درياي مازندران به ويژه شهرستان بابلسر رسيدگي نمايند.
3636---0935
¤ از شهرداري درخواست مي شود نسبت به فضاي سبز و پارك و افطاري و... بين جنوب و شمال شهر تهران تفاوتي قائل نشود.
7403---0912
¤ در مسافرخانه ها و مهمان پذيرهاي استان هاي شمالي كشور از لامپ هاي كم مصرف استفاده نمي شود. دليل آن هم اين است كه صاحب مسافرخانه پول برق را از جيب مشتريان مي پردازد و نگران بالارفتن مصرف انرژي نيست. براي حفظ منافع ملي كشور هم كه شده بايد مسئولين امر اين اماكن را اجبار به رعايت الگوي مصرف كنند.
5837---0912
¤حكايت هاي قرآني كه در صفحه معارف روزنامه زير چاپ مي روند بسيار كم رنگ و به اصطلاح بدون روح و جان ديده مي شوند آيا چاپ اين نكات و معارف بلند قرآني نبايد به اندازه چاپ آگهي هاي تبليغاتي براي كيهان ارزش داشته باشد كه پررنگ و خوانا چاپ بشوند.
6567---0914
هفته گذشته در ابتداء بزرگراه آزادگان در محدوده شهرك شهيد بروجردي در يك روز چهار تصادف منجر به فوت اتفاق افتاد. از آنجا كه پل عابر پياده نصب شده برقي نيست كمتر از آن استفاده ميشود. درخواست داريم اين پل را به نقاله بالابر مجهز كنند.
8078---0912
¤ از وزارت آموزش و پرورش خواهشمند است نيروهاي شركتي را استخدام نمايد.
سهيلا گزاني از تهران
¤ در دانشگاه دامغان غذاهايي كه با گوشت قرمز تهيه مي شود بوي نامطبوع مي دهد و باعث اتلاف اين غذاها و ضعف دانشجويان مي شود. لطفاً رسيدگي شود.
رسا
¤ نوع برخورد فتنه گران با عليرضا افتخاري نشان مي دهد كه اين جريان به هيچ وجه به آزادي اعتقادي ندارد و نمي تواند سخن مخالف خود را تحمل كند.
ولي زاده
¤ پيشنهاد مي كنم مدت ضبط مكالمات تلفني روزنامه تان را از 2 دقيقه به 4 دقيقه افزايش دهيد.
صادقي جاويد
¤ روزنامه كيهان بايد پياده نظام دشمن را كه در كوي و برزن ممالك اسلامي دست به ترويج فساد، فحشا، بي بندوباري، غربزدگي و از خودبيگانگي و بي حجابي و غيره مي زند در راستاي روشنگري حوزه هاي مختلف فتنه رسوا كند.
تلنده- رشت
¤ كارمند تأمين اجتماعي هستيم و از سال 87 تاكنون هيچ گونه افزايشي در حقوقمان ايجاد نشده است. از مسئولان ذيربط درخواست رسيدگي داريم.
رضا رضايي
¤ آيا كيهان تصميم ندارد مطالب ستون گفت وشنود روزنامه را در طي اين چند سال بصورت كتاب در اختيار علاقمندان قرار بدهد.
6053---0917
¤ محله ولاغوز در شهر كردكوي در استان گلستان به محل فروش موادمخدر تبديل شده است. مسئولين انتظامي شهر بايد جوابگوي اين قصور و كوتاهي خود باشند.
0288---0937
¤ يادداشت روز آقاي شريعتمداري مدير مسئول محترم روزنامه در خصوص باند مافيا در طلا واقعاً نگران كننده است. تمام مسئولين در هر مرتبه اي كه هستند در اين قضيه يعني به يغما رفتن حقوق ملت توسط اين باند 6 نفره مسئول هستند.
9890---0937
¤ به اطلاع مقامات عالي كشور بويژه رياست محترم جمهوري برسانيد بعضي از موسسات وابسته به شركت نفت برخلاف دستور صادره مانند سالهاي قبل با پيمانكار خصوصي قرارداد بسته اند و حق كارگران ضايع مي شود. اميدواريم پي گيري بشود.
1279---0915
¤ در شهر ايذه در زمين هايي با كاربري غيرمسكوني تا 70 درصد ساخت و ساز صورت گرفته است. از اعضاء شوراي شهر تقاضا داريم طي مكاتبات و مراودات خويش با نهادهاي ذي ربط تكليف تغيير كاربري اين زمين هاي تا 70 درصد ساخت و ساز شده را از غيرمسكوني به مسكوني روشن كنند و بدين وسيله اسباب خوشحالي ساكنين را فراهم سازند.
7245---0916
¤ وقتي هر هفته خبر درگيري و نزاع در داخل بيمارستان ها تيتر روزنامه هاي كشور مي شود كه آخرين آن درگيري در بيمارستان رازي رشت بود چگونه از امنيت همسر پرستار خود در مراكز درماني مطمئن باشيم؟
6650---0919
¤بنده و دوستم هر دو در آزمون سراسري دانشگاه ها رتبه 800 آورديم و انتخاب رشته هر دو نفر ما مثل هم بوده است با اين حال او قبول شده ولي من در هيچ كجا پذيرفته نشده ام مسئولين امر لطفاً پاسخ بدهند چگونه چنين چيزي ممكن است جالب اينكه فرد ديگري با رتبه 01700 در همان رشته اي كه بنده انتخاب كرده ام قبول شده است.
1901---0915
¤ شركت بازرسي كالاهاي تجاري از وقتي كه از وزارت بازرگاني جدا شده و به سازمان تأمين اجتماعي واگذار گرديده براي كاهش هزينه هاي خود نمايندگي هاي شركت را در شهرستان ها جمع و تعطيل كرده اند. ما چند نفر در نمايندگي اصفهان بي كار شده ايم و در حال حاضر از بيمه بي كاري استفاده مي كنيم.
2171---0913
¤ خواهرم كه مدتي قبل شوهر معتادش را از دست داده با راهنمايي ديگران به مركز خدمات اجتماعي و رفاهي شهرداري تهران مراجعه مي كند ولي متأسفانه ايشان را چند ساعت سين جيم مي كنند بعد هم مي گويند نامه شما را در نوبت رسيدگي قرار مي دهيم و بدون اينكه حتي كمك روحي به او بشود روانه منزل مي كنند. عرض بنده اين است كه هر كاري تخصص مربوط به خودش را مي خواهد خلاصه با افراد دردمند اينگونه كه شاهدش بوديم رفتار نمي كنند.
اكرمي
¤ پيشنهاد مي كنم به هنگام اجراي طرح هدفمندكردن يارانه ها در تمام پارك ها و بوستان هاي شهر نمايشگرهاي بزرگ نصب بشود تا شهروندان براي صرفه جويي از مصرف برق برنامه ها و سريال هاي تلويزيون را از اين طريق در بيرون ازمنزل و درفضاي آزاد تماشا كنند.
8701-0939
¤ خطاب به كارشناسان ورزش فوتبال عرض مي كنم يك راه براي ارتقاي تيم هاي ورزش كشور اين است كه بازي هاي دوره اي بين تيم هاي ملي و باشگاهي ايران و ديگر كشورها برقرار شود. اگر به اين مسئله توجه نشود موضوع با دعوت ازمربيان خارجي نيز حل نخواهدشد.
8858-0919
¤ پليس راهور پاكدشت موتورسيكلت هاي فاقد كلاه ايمني را راهي پاركينگ مي كند درصورتي كه طبق قانون بايد جريمه نقدي شوند.
4895-0919
¤ سريع ترين راه رسيدن به اعتلاي سياسي، فرهنگي، اعتقادي و توسعه وگسترش صداوسيما (امكانات فني آن) درسراسر كشور به ويژه مناطق دورافتاده مي باشد. شايسته است نمايندگان مجلس و دولتمردان به اين توجه نمايند.
2068-0917
¤ با توجه به ضرورت طرح هدفمندي يارانه ها و با توجه به فتنه گران اقتصادي شايسته است كه نيروهاي ناظر و بازرس باشدت با سوءاستفاده كنندگان برخورد نمايند.
5074-0919
¤ شهرداري منطقه4 بيش از يكماه است كه انتهاي اتوبان شهيدباقري را مسدود و با ايجاد مانع و افزايش ترافيك بر اسباب نارضايتي مردم دامن زده است درصورتي كه طي اين مدت حتي يك كارگر اقدام خاصي دراين محدوده انجام نمي دهد. شايسته است مسئولين ذيربط اقدام لازم را به عمل آورند.
اكبري
¤ تلفن هاي اعلام شده در خصوص طرح هدفمندكردن يارانه ها پاسخگو نيستند برخي سرپرست خانواده هاي بدسرپرست مثل معتادين اگر يارانه ها به حساب آنها واريز شود هيچ سودي نصيب خانواده ها نشده و در مسير اعتياد خود صرف خواهدشد. چگونه مي توان شماره سرپرست را عوض كرد. لطفا راهنمايي كنيد.
1900-0917
¤ مسئولين دولتي و بازرسي ها با كساني كه با شوك افزايش قيمت ناگهاني جامعه را به سمت بي ثباتي سوق و ايجاد نارضايتي مي كنند باشدت برخورد نمايند.
4464-0911
¤ با اين همه وجود معدن، دريا، كشاورزي، دامداري، دامپروري و... شايسته جوان ايراني نيست كه كار نداشته باشد. از دولت خدمتگزار درخواست مي شود اشتغال جوانان جوياي كار را بيشتر از گذشته فراهم نمايد.
2068-0917
¤ براي جذب نيروي جديد در وزارتخانه ها مگر روند تعريف شده اي نيست گويا برخي امور از جمله استخدام اين روند طبيعي را طي ننموده و لحظه اي تصميم گيري مي شود همانند جذب 200نفر در وزارت راه كه به يكباره رئيس جمهور محترم به 2000 نفر افزايش دادند؟
خدايگان از كوهدشت لرستان
¤ پليس راهنمايي و رانندگي مدتي است براي رفع ترافيك تهران در برخي گذرگاهها با جرثقيل توقف مي نمايد و به متوقف كردن موتورسيكلت ها مبادرت مي ورزد هرچند برخورد با متخلفين لازم است ولي گاهي حضور در برخي معابر به جاي تسهيل در آمد و شد به ايجاد راه بندان منجر مي شود كه نمونه آن حضور در تونل توحيد مي باشد. لازم است مسئولين امر توجه لازم را دراين خصوص به عمل آورند.
يك شهروند تهراني
¤ متروي ميدان شهدا 4 پله برقي دائم درحال كاركردن هستند كه هركدام به اندازه 100 لامپ 150وات برق مصرف مي كند با توجه به اينكه براي سوارشدن به مترو معمولا مسافرين به مرور وارد مترو مي شوند ضرورتي ندارد كه 2 پله برقي روشن باشد هرچند به اقرار مسئولين اين براي پيش بيني 5 سال آينده است كه خط 6 به ميدان شهدا متصل خواهدشد با پيگيري هاي ؟ نوشتن نامه، حضوري با مسئولين مربوطه اقدامي صورت نگرفته است با توجه به ضرورت صرفه جويي و تاكيد دين مبين اسلام به اين امر لازم است متوليان امور دولتي خود سرمشق و الگوي ديگران باشند.
فياض
¤ شكست هاي پي درپي آمريكا درسطح منطقه خاصه در نتيجه هاي معكوس اشغالگري در افغانستان و عراق و تودهني كه توسط ملت ايران در انتخابات و بعد از آن درجريان فتنه خورد و باعث رسوايي مزدورانش گرديد همه و همه در يك طرف و حماسه اي كه مردم لبنان و همه گروهها و طوايف و احزاب آن در استقبال از فرزند انقلاب دكتر احمدي نژاد از خود نشان دادند از سوي ديگر گلوي شيطان بزرگ و رژيم اشغالگرقدس را چنان فشرده كه مرگ را جلوي چشمانشان مي بينند. به ياري خدا در صورتي كه مقاومت همچنان استوار باشد شاهد استقلال كامل مظلومان فلسطين و لبنان و ديگر كشورهاي تحت اشغال خواهيم بود.
محمودي
¤ از كيهان درخواست مي كنم نسبت به معرفي كالاهاي صهيونيست ها به مردم اقدام كنيد تا مردم آنها را تحريم كنند و نخرند.
2413-0912
¤ چرا مسئولين امر نسبت به وضعيت رشوه گيري برخي از پزشكان در بيمارستان ها توجهي نمي نمايند.
2413-0912
¤ با توجه به دستور سردار احمدي مقدم فرمانده ناجا در برقراري نظم و امنيت درآغاز بازگشايي مدارس گويا اين نيرو تمام سعي و تلاش خود را معطوف به شهر تهران نموده و از شهركهاي اطراف تهران غافل است.
در شهرك انديشه فازهاي 3و4 هر روز شاهد سرقت موتورسواران از رهگذران و دانش آموزان هستيم با توجه به شكايتهاي متعدد به كلانتري 16 اين شهرك از مسئولين امر درخواست مي شود با شدت عمل بيشتر با اراذل و اوباش موتورسيكلت سوار برخورد شود.
جمعي از اهالي شهرك انديشه فاز3و4
¤ برنامه كودك شبكه هاي مختلف سيما متاسفانه بجز غنا و رقص چيز ديگري گويا ندارد. از متوليان امور كودكان درخواست جدي براي بازنگري ¤ اين برنامه ها داريم. به جاي اينكه دل پاك كودكان را به سمت خداوند سوق دهيم با اين برنامه ها آنها را از آرمانهاي الهي دور مي كنيم. بارها با سيما تماس گرفته و انتقاد كرده ايم ولي ترتيب اثري داده نشده است.
خانم گودرزي
¤ به برخي روزنامه هاي زنجيره اي بگوييد گويا در فرانسه خبرهايي است اگر به اينترنت و ماهواره دسترسي داريد برخي از جنگ و گريز مردم و پليس را انعكاس بدهيد همچنانكه شيطنت هاي فتنه گران را انعكاس مي داديد و يا در مورد دولت خدمتگزار از كاه كوه مي سازيد.
عليمرداني
¤ 15سال سابقه كار«نمانكار ساختمان» داريم ولي هيچ فكري براي بيمه تامين اجتماعي براي شغل پرخطر و پرزحمت ما نمي شود؟ از سازمان تامين اجتماعي و مسئولين امر درخواست مي شود ما را دريابند.
حميدي از همدان
¤ از وزارت اطلاعات درخواست مي شود همچون اراده اي كه به دستگيري سركرده جندالشيطان كرديد نسبت به دستگيري مافياي ثروت و قدرت (درطلا- اقتصاد و...) نيز اقدام تا مردم طعم شيرين عدالت را بچشند.
4061-0917
¤ باتوجه به اينكه بنده به عنوان كارمند آموزش و پرورش قرارداد كار معين بوده كه چند سال است در پست امور متصدي دفتري يكي از هنرستان فني حرفه اي مشغول هستم اخيراً وزير محترم آموزش و پرورش اعلام كرده اند متصديان امور دفتري به عنوان معاون اجرايي تغيير مي يابند بنابراين افراد باتجربه را از پست متصدي بركنار كرده و افراد بي تجربه را جايگزين آنها مي كنند هنوز بلاتكليف مانده ايم لذا از وزير محترم تقاضا داريم مشكلات متصديان امور دفتري را رسيدگي نمايند.
يك فرهنگي از آذربايجان شرقي
¤ مدتي است كه مراكز مصرف قليان به شكل سازمان يافته اي در تهران، به خصوص در تهرانپارس در حال راه اندازي است. باتوجه به اين كه اين مسئله يك تهديد هم براي سلامت و هم فرهنگ جامعه است، از مسئولان درخواست مي شود با آن برخورد شود.
يك شهروند
¤ 11 مهر امسال اقدام به خريد بليت هواپيماي تهران- تبريز و بالعكس نمودم. اما پس از اين اقدام و به بهانه افزايش يافتن قيمت بليت، مبلغ اضافه اي نيز خواسته شد. اين در حالي است كه تاريخ افزايش قيمت بليت از 15 مهر بود. لطفاً رسيدگي شود.
ربابه مهاجرزاده
¤ باتوجه به فرا رسيدن موسم حج و نابساماني وضع ارز، از سازمان حج و زيارت خواهشمند است مراكز و حد معين دريافت ارز را معرفي كنند تا حجاج مجبور به مراجعه به بازار آزاد نشوند.
ميرزاخاني
¤ چرا مبلغ پرداختي احكام جديد فرهنگيان با احتساب 6 درصد اضافه از مبلغ پرداختي سال گذشته كمتر مي باشد؟ از مسئولان آموزش و پرورش درخواست مي شود فكري به حال اين مسئله شود.
سعادت خالص از تهران
¤ از مسئولان آموزش و پرورش خواهشمند است مصوبه دولت مبني بر بازنشستگي پيش از موعد نيروهاي ناكارآمد و مازاد اجرا شود.
نجم الدين خامسي
¤ از مسئولان مربوطه خواهشمند است فكري به حال آن دسته از نيروهاي شركتي ادارات و مراكز كه از هيچ امتيازي برخوردار نيستند، بنمايند.
زويا امامي از تبريز
¤ از مسئولان طرح تحول اقتصادي خواهشمند است اعلام كنند مرحله اول اين طرح چه كالاهايي را شامل مي شود؟
يك شهروند
¤ داراي يك مغازه مخروبه موروثي هستم كه با اين كه فعاليت نمي كند، 19 هزار تومان ماليات بر آن تخمين زده شده است. وقتي اين مسئله را در شهرداري منطقه 20 مطرح كردم، گفتند كه براي بازبيني و رفع مشكل بايد 30 هزار تومان بپردازم! لطفاً رسيدگي شود.
عليرضا ناصري
¤ به نظر مي رسد كه مسئولان ورزش كشور با اين هدف ورزش بانوان و ورزش هاي غربي را گسترش مي دهند كه تظاهر به پيشرفت و عقب نماندن از قافله غرب نمايند. آيا ترويج ورزش هايي چون گلف و راگبي و... با شعار مبارزه با تهاجم فرهنگي هماهنگ است؟
روحي از تهران

 



غرغر (گفت و شنود)

گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: يكي از كاربران سايت ضد انقلابي بالاترين- تحت مديريت منوشه امير- در بخش نظر كاربران- COMMENTS- پيشنهاد جالبي مطرح كرده است.
گفت: چه پيشنهادي؟!
گفتم: نوشته است براي اين كه سوژه دست كيهان ندهيم، بايد برخي از پيرزن هاي جنبش سبز(!!) را بايكوت خبري كنيم و اظهارنظرها و مصاحبه هاي آنها را پوشش خبري ندهيم.
گفت: چرا؟!
گفتم: «بالاترين» معتقد است، اين پيرزن ها، عرصه سياسي را با «درد دل هاي خاله زنكي» اشتباه گرفته اند و چون از سياست چيزي سر درنمي آورند با پرحرفي هاي خود براي كيهان «سوژه» درست مي كنند.
گفت: اين پيرزن ها را معرفي هم كرده است؟
گفتم: به چند تاي آنها اشاره كرده؛ شيرين عبادي، زهرا رهنورد، شكوه ميرزادگي، نوشابه اميري، مهرانگيز كار و....
گفت: ولي يكي از همين پيرزن ها گفته بود اشاره كيهان به اظهارات ما نشان دهنده اهميت ماست!
گفتم: مأمور پليس زنگ خانه پيرزني را كه همسايه ها از غرغر او شكايت كرده بودند، به صدا درآورد. پيرزن سرش را از پنجره بيرون آورد و گفت؛ باز هم آمده اي بگويي غرغر نكنم؟! و مأمور پليس جواب داد؛ آره! پس انتظار داشتي براي خواستگاري آمده باشم!

 



پيروزي هاي منطقه اي ايران به روايت رسانه هاي خارجي
آمريكا در منطقه ، از ايران جا مانده است

سرويس سياسي -
به رغم تلاش هاي آمريكا و غرب در اعمال فشار بر ايران، با هدف به انزوا كشاندن آن در منطقه، پيروزي هاي چشم گير و نقش آفريني انكار ناپذير جمهوري اسلامي، رسانه هاي غربي را ناگزير از اذعان به شكست آمريكا در دستيابي به اهدافش كرده است.
به حاشيه راندن آمريكا در تعيين مناسبات داخلي عراق و تمايل سياستمداران عراقي به تهران، يكي از موضوعاتي است كه به طرز عجيبي براي كاخ سفيد آزاردهنده است و نشانه هاي عقب ماندن واشنگتن از تهران را در منطقه به نمايش مي گذارد.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست، نفوذ آمريكا در عراق همچنان در چند ماه گذشته كاهش يافته است كه قانونگذاران عراقي و سياستمداران اين كشور مي گويند تشكيل دولت، ديگر از توصيه هاي واشنگتن پيروي نمي كنند. اين سياستمداران براي راهنمايي گرفتن به جاي آمريكا به كشورهاي همسايه نظير ايران روي آورده اند كه اين امر ترديدهايي را درباره نقش آتي آمريكا در اين كشور، پس از پايان جنگي كه بيش از 4400 سرباز آمريكايي را به كام مرگ فرستاد، به وجود مي آورد.
براساس اين گزارش، جوبايدن معاون رئيس جمهور آمريكا در دو سال گذشته تلفني و از طريق 6 سفر به عراق، تلاش كرده است رهبران عراق را تحت تاثير قرار دهد، با اين حال عراقي ها، نفوذ آمريكا را عمدتا با ميزان حضور نظامي اش اندازه مي گيرند كه از زمان شروع جنگ به يك سوم تقليل يافته است، در نتيجه بغداد اكنون آمريكا را كنار مي زند و براي تشكيل كشوري تلاش مي كند كه ممكن است با ايران همسو باشد. محمود عثمان يك قانونگذار برجسته كرد در عراق گفت: سفير ايران، اكنون بيشتر از بايدن در عراق نقش دارد.
آسوشيتدپرس هم در گزارشي به قلم لاراجيكز، همين موضوع را خاطرنشان كرد و افزود: نفوذ آمريكا در عراق در خلال چند ماه گذشته كاهش يافته است و نمايندگان پارلمان عراق و رهبران سياسي اين كشور مي گويند براي تشكيل دولت جديد در عراق به توصيه هاي واشنگتن عمل نمي كند. در عوض عراقي ها به كشورهايي همچون ايران روي آورده اند، اين مسئله نقش و نفوذ آمريكا را در منطقه با ترديدهايي جدي روبرو مي كند.
نقش كليدي ايران در افغانستان
نقش كليدي ايران در حل مسئله افغانستان و صحنه هاي بهت آور استقبال از احمدي نژاد در سفر به لبنان هم عامل ديگري است كه اين روزها نگراني اهالي كاخ سفيد را بيش از گذشته برانگيخته است.
روزنامه الحيات چاپ لندن در تحليل اين مسئله طي مقاله اي به قلم «راغده درغام» نوشت: ايران، افغانستان را به عنوان بابي براي ورود به گفت وگو با آمريكا برگزيده است؛ با اين آگاهي كه آمريكا به ايران در افغانستان نياز دارد. در حالي كه تهران بر مواضعش در پرونده هسته اي و سلطه منطقه اي به ويژه بر عراق و لبنان اصرار دارد.
جفري فيلتمن معاون وزير خارجه آمريكا هم با اشاره به موقعيت فعلي آمريكا در لبنان گفت: زمان آن رسيده كه دولت اوباما اهميت و خطر حوادث در لبنان را درك كند.
طي چند دهه اخير، هيبت آمريكا در لبنان بيش از گذشته شكسته است و بحران بي اعتمادي به آمريكا ازلبنان نشات مي گيرد.
الحيات در ادامه اضافه كرد: دولت آمريكا امروز هوشيار شده است كه بايد در موضوع لبنان تحركي داشته باشد و علت اين امر به سفر رئيس جمهور ايران به لبنان مربوط مي شود. دولت آمريكا بسيار نگران است و مي خواهد از سياست آرام دست بردارد و بيشتر ظاهر شود، زيرا اوضاع كاملا پس از سفر احمدي نژاد تغيير كرده است.
دست رد تركيه به سينه آمريكا
دركنار اين همه ناكامي آمريكا و عقب ماندن اين كشور از نقش آفريني كليدي ايران در منطقه، تركيه نيز با عزم جدي به همراهي با همسايگان شرقي خود اهتمام داشته و به ويژه در موضوع اجراي تحريم هاي ايران، دست رد بر سينه واشنگتن زده است.
به گزارش روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز، با وجود اقدامات شديد آمريكا براي اعمال نفوذ در آنكارا و تاثيرگذاري بر روابط تجاري اين كشور با تهران، تركيه تلاش هاي آمريكا براي ترغيب اين كشور به كاهش روابط تجاري با ايران را نپذيرفت و دست رد بر سينه آمريكا زد.
اين گزارش افزود: از آنجايي كه تركيه شريك اصلي تجاري با ايران به حساب مي آيد، عدم پايبندي اين كشور به تحريم هاي يكجانبه غرب عليه تهران، تهديدي بزرگ براي موفقيت اين سري تحريم ها به حساب مي آيد.
بنابراين گزارش، دولت «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا اين هفته تلاش هاي خود را براي همراه ساختن تركيه با اقدامات ضد ايراني غرب افزايش داده بود.
در همين راستا نيز «استوارت لوي» معاون وزير خزانه داري آمريكا و فرستاده ويژه كاخ سفيد در امور تحريم هاي ايران به آنكارا اعزام شده بود تا مقامات تركيه را به همكاري در راستاي اجراي اين سري تحريم ها تشويق كند. از سوي ديگر مقامات آمريكايي در واشنگتن نيز تلاش هاي خود را به كار گرفتند تا پيشنهاد گسترش روابط واشنگتن و آنكارا را مطرح كنند و به اين وسيله تركيه را تحت تأثير قرار دهند.
اما «علي باباجان» معاون نخست وزيري تركيه اعلام كرد: در شرايطي كه شركت هاي روسي، چيني و اروپايي همچنان روابط تجاري وسيع خود با ايران را حفظ كرده اند، اقدام تجار ترك در قطع روابط تجاري خود با شركت هاي ايراني بسيار نابخردانه خواهد بود.
كسب پست رياست اوپك براي اولين بار پس از انقلاب اسلامي توسط ايران، روابط تنگاتنگ و عميق تهران با برزيل و كشورهاي آمريكاي لاتين و حضور موثر ايران در حوزه خليج فارس هم از ديگر مواردي است كه خبرگزاري فرانسه پيش از بر آنها تأكيد داشته و اين همه را نشانه عقب ماندگي واشنگتن از تهران در خصوص اثربخشي در منطقه ارزيابي كرد.
تلاش هاي عجولانه كاخ سفيد و لابي صهيونيستي آمريكا براي جبران اين عقب ماندگي و ايجاد گزينه هايي در راستاي سرپوش نهادن بر اين موقعيت متزلزل، خود شاهدي بر پذيرش اين شكست از سوي واشنگتن به شمار مي آيد.
فروش سلاح به عربستان، گامي براي جبران عقب ماندگي
در همين ارتباط روزنامه اينديپندنت نوشت: در حالي كه نفوذ ايران در منطقه در حال گسترش است، آمريكا قرارداد تسليحاتي 60ميليارد دلاري با عربستان سعودي امضا كرد.
اين روزنامه در گزارشي به قلم «اندرو كوئين» عنوان كرد: دولت آمريكا تصميم دارد هواپيماهاي نظامي به ارزش 60 ميليارد دلار را به عربستان سعودي بفروشد.
اين اقدامي است كه با هدف تقويت نفوذ در منطقه اي كه تحت الشعاع قدرت ايران است، انجام مي گيرد.
شبكه تلويزيوني سي ان ان هم گزارش داد كه اسرائيل اميدوار است آمريكا بتواند با فروش 60ميليارد دلار تسليحات آمريكايي به عربستان سعودي، قدرت نظامي و نفوذ سياسي ايران را در منطقه كاهش دهد.
شيمون پرز نيز ضمن ابراز نگراني از اين قدرت يابي ايران در منطقه به چاره جويي برخاست و گفت: صلح خاورميانه به آمريكا كمك مي كند خطر ايران را مهار كند.
به نوشته هاآرتص، پرز كه در نشست رهبران يهودي سراسر جهان در بيت المقدس سخن مي گفت، افزود: گر چه اسرائيل نمي تواند آنچه را آمريكا به ما داده است جبران كند، اما مي توانيم با پايان دادن به مناقشه با فلسطينيان و اجازه دادن به آمريكا براي تمركز بر خطر عمده ايران، به واشنگتن كمك كنيم.
اين اظهارات پرز البته با واكنش خبرنگار روزنامه صهيونيستي هاآرتص روبرو شد و او با تأكيد بر اينكه اسرائيل هرگز تا اين حد در دنيا منزوي نبوده، اشغالگري رژيم صهيونيستي را دليل مردن روند صلح در خاورميانه دانست.
«گيرئون لوي» خبرنگار معروف اين روزنامه در گفت وگو با روزنامه سوئيسي «تاگس انسايگر» اظهار داشت: هيچ كس به موفقيت آميز بودن روند صلح در خاورميانه اعتقاد ندارد. با وجود بنيامين نتانياهو هيچ شانسي براي صلح وجود ندارد. وي تنها حرفي مي زند كه به مذاق آمريكا خوش بيايد. آمريكا نيز تنها حرف هاي پوچ و تو خالي مي زند. اسرائيل هرگز تا اين حد در دنيا منزوي نبوده است.
وي در ادامه افزود: براي اوباما اين امكان وجود دارد كه اسرائيل را مجبور به طي كردن راه درست كند البته وي چنين روندي را جدي نمي گيرد.
وي در بخش ديگري از اين گفتگو اظهار داشت: اسرائيل يك ديوار حائل بين خود و بقيه دنيا ايجاد كرده است. هر كس كه از اين رژيم انتقاد مي كند يك يهودستيز محسوب مي شود. مسلم است كه اينكه ديگران را متهم كنيم و از زير بار مسئوليت رفتارهاي شخصي خود شانه خالي كنيم راحت تر است.
 



پيام تسليت رهبرانقلاب به مناسبت درگذشت فرزند آيت الله طاهري خرم آبادي

در پي درگذشت حجه الاسلام سيدمهدي طاهري خرم آبادي فرزند ارشد آيت الله حاج سيدحسن طاهري خرم آبادي، حضرت آيت الله خامنه اي رهبرمعظم انقلاب اسلامي در پيامي اين ضايعه را به وي تسليت گفتند.
متن پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
آيت الله آقاي حاج سيدحسن طاهري خرم آبادي دامت افاضاته
درگذشت تأسف بار فرزند گرامي آن جناب را صميمانه تسليت مي گويم و از خداوند رحيم و حكيم نزول صبر و آرامش بر قلب جنابعالي و والده مكرمه اش و ساير بازماندگان را مسئلت مي كنم.
اميد است بشارت الهي به صابران شامل حال شما گردد. انشاءالله.
سيدعلي خامنه اي
03 مهرماه 1389

 



مادر سرداران شهيد مهدي و مجيد زين الدين:
نگران خانواده برخي شهدا هستم عهد ما با ولايت تا آخرين لحظه عمر است

مادر شهيدان مهدي و مجيد زين الدين با بيان اينكه راهي كه برخي خانواده شهدا انتخاب كرده اند، ما را نگران كرده است، گفت كه خانواده شهدا با شهيدان خود، امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري عهد و پيمان بسته اند و همه بايد تا آخرين لحظه عمر پاي عهد و پيمان خود باشيم.
زينب اسلام دوست در گفت وگو با فارس در خصوص ديدار خانواده شهدا با مقام معظم رهبري در قم بيان داشت: چهار روز است كه با حضور رهبر معظم انقلاب، شهر قم به خورشيد فروزان امامت و ولايت منور شده است كه بايد براي اين نعمت خداوند را خالصانه شكر كرد.
وي با بيان اينكه ديدار با رهبر معظم انقلاب، ظهور امام زمان(عج) را در دلهاي مردم قم تداعي كرد، افزود: حضور پرنور ايشان و علاقه و اشتياق مردم نسبت به رهبر فرزانه انقلاب اين احساس را در ذهن ها تداعي كرد كه اگر امام زمان(عج) تشريف بياورند مردم چه خواهند كرد.
اسلام دوست، بيان داشت: ولايت فقيه مانند نخ تسبيحي است كه همه اجزاي اين انقلاب را دور هم جمع مي كند و بايد با همه وجود قدر خورشيد ولايت را دانست.
وي با بيان اينكه براي برخي از خانواده هاي شهدا نگران هستم، افزود: راهي كه اين خانواده ها دنبال مي كنند ما را بسيار نگران كرده است كه ممكن است يا در اثر تحريك اطرافيان آنها باشد يا دليلش همان زمينه هايي است كه در وجود خود تقويت نكرده اند.
مادر شهيدان زين الدين بيان داشت: اين را هم بايد در نظر داشته باشيم كه از ابتداي خلقت آدم تا خاتم، هميشه اسباب انحراف را شياطين براي ما فراهم مي كنند؛ لذا لازم است كه با بصيرت و كسب حقيقت و معرفت و شناخت حقيقي از خداوند، بدانيم كه در عرصه هاي مختلف و در لحظه لحظه عمرمان هميشه در معرض خطر انحراف هستيم. وي با اشاره به سخنان خود در ديدار با مقام معظم رهبري گفت: خانواده شهدا با شهيدان خود، امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري عهد و پيمان بسته اند و همه بايد تا آخرين لحظه عمر پاي عهد و پيمان خود باشيم.

 



داغي كه حماسه قم بر دل ضد انقلاب گذاشت (خبر ويژه)

همكار سازمان يك نومحافظه كار و صهيونيستي در آمريكا سفر آيت الله خامنه اي به قم را موفق ارزيابي كرد.
مهدي خلجي كه با «مؤسسه واشنگتن براي خاورنزديك» (WINEP)- همكاري مي كند و پيش از فرار از كشور، يكي از دبيران سرويس روزنامه انتخاب بود، در گفت وگو با دويچه وله آلمان گفت: من معتقدم سفر آيت الله خامنه اي به قم سفر موفقي بوده است. اين سفر نشان داد كه حوزه علميه آن قدر با جمهوري اسلامي همسو مي باشد كه به هيچ وجه نمي تواند حسابش را از نظام جدا كند. اين نشان دهنده ثبات موقعيت جمهوري اسلامي است.
وي با رد ياوه گويي برخي محافل ضد انقلاب مبني بر ارتباط اين سفر با تأييد مرجعيت رهبري تصريح كرد: من با اين حرف موافق نيستم.
آيت الله خامنه اي به طور رسمي يك مرجع است در اوايل دهه 70 مرجعيت ايشان توسط جامعه مدرسين حوزه علميه قم اعلام شد. مجموعه فتواهاي ايشان به فارسي در وب سايت شان در دسترس است. ايشان مقلد فراواني دارد كه نه تنها از او تقليد مي كنند، بلكه وجوهات شرعي شان را به آيت الله خامنه اي مي پردازند. آيت الله خامنه اي مرجعيت اش تثبيت شده و با موازيني كه در جامعه شيعي وجود دارد، به هيچ وجه نمي شود درباره مرجعيت ايشان و رسميت آن ترديد كرد. من فكر نمي كنم كه اين سفر به هيچ وجه ارتباط به تأييد گرفتن براي مرجعيت داشته باشد.
خلجي گفت «پيام سفر اين است كه حوادث پس از انتخابات هيچ خللي در جايگاه و محبوبيت رهبري ايجاد نكرده است. آيت الله خامنه اي نيازي به اين سفر براي گرفتن تأييديه ندارد».
يادآور مي شود استقبال تاريخي مردم و علماي موقع شناس قم از رهبر انقلاب باعث تغيير محور از سوي رسانه هاي ضدانقلاب شده است به نحوي كه اين رسانه ها و عوامل ضدانقلاب همكار آنها -كه تا ديروز ادعا مي كردند استقبال سردي از رهبر انقلاب در قم صورت خواهد گرفت- به فحاشي و اهانت مستقيم عليه استقبال ميليوني مردم و علما روي آورده اند.
راديو زمانه (راديو بردگان) در پيگيري اين فاز عقده گشايانه، از قول محمد برقعي (يكي از اعضاي گروهك ملي- مذهبي و مقيم آمريكا) به استقبال علما و مردم حمله كرد و گفت: عده اي از روحانيون ترسو هستند، عده اي محافظه كارند، عده اي منافع دارند، عده اي ذهنشان تيز نيست. الان در حوزه يك مشت فرصت طلب رديف مي شوند و استقبال مي كنند]![ غير از بسيجي كه حكومت در سراسر كشور مي كند تا مردم را در نقطه اي جمع كند، مردم سودجويي هم هستند، تماشاچي هم هستند و فضا را پر مي كنند. اين نشان دهنده هيچ چيزي نيست. اين تصاوير مي تواند آمريكايي ها را بترساند اما نه ما را. در كشورهاي جهان سومي، دو ميليون جمعيت را برمي دارند و مي آورند. آنها مي توانند از همه كشور بسيج كنند و نيرو بياورند يا مردم را تهديد كنند]![
در اين ميان سايت هايي نظير بالاترين و خودنويس و... فحاشي هاي علني گسترده اي عليه مراجع و علما و مردم منتشر كردند كه شدت عصبانيت رسانه هاي ضدانقلاب خارج نشين را از حماسه بزرگ قم نشان مي دهد. اغلب اين فحاشي ها قابل انتشار نيست. سايت خودنويس در اين ميان نوشته است «شماري از وابستگان زندانيان دستگير شده نامه به مراجع نوشته اند. كدام مراجع؟ اين امامزاده ها كه مراد شما را نمي دهند، چه خوشتان بيايد و چه بدتان بيايد. اين مراجع]...[ به شما كمك كنند؟ همه اين مراجع يكي هستند. زهي خيال باطل!

 



جوابيه فاضل ميبدي و پاسخ كيهان (خبر ويژه)

به دنبال درج خبر ويژه اي در شماره چهارشنبه گذشته كيهان، محمدتقي فاضل ميبدي توضيحاتي ارائه كرد.
وي در اين توضيح نوشت: «مطالب نسبت داده شده به اينجانب واقعيت ندارد. 1) مقاله اي با عنوان «فتنه حاكم و ذلت مومن» برگرفته از سايت كلمه نسبت به اينجانب آورده شده بايد گفت؛ اين مقاله در گذشته نوشته شده و هيچ ارتباطي با سفر مقام محترم رهبري به شهر قم ندارد. حال سايت كلمه از كجا برگرفته است، نمي دانم. 2) در اين روزنامه بنده را به عنوان باند مهدي هاشمي معرفي كرده كه تنها مي توان بر آن خنديد. اينجانب در اوايل دهه 60 در سپاه از مخالفان سيدمهدي هاشمي بودم به گونه اي كه اختلاف من و ايشان در محضر آيت الله خامنه اي به عنوان نماينده امام در شوراي عالي دفاع مطرح شد. شايد دوست قديمي بنده آقاي حسين شريعتمداري اين موضوع را به ياد داشته باشند. و مدارك آن در سپاه موجود است.
3) در آن روزنامه مجمع محققين و مدرسين را به عنوان گروهك جعلي ياد كرده ايد. بايد بگويم كه اينجانب عضو شوراي مركزي مجمع محققين و مدرسين هستم و اين مجمع علاوه بر اين كه شناسنامه دار و قانوني است، تمام اعضاي آن از مدرسين و محققين بنام و شناخته شده حوزه علميه مي باشند. تقاضا مي شود به ادبيات خود توجه فرماييد كه هر حزب و گروهي كه نسبت به وضع موجود انتقاد دارد از واژه هاي تحقيرآميز استفاده نكنيد».
درباره اين واكنش چند نكته شايسته يادآوري است: 1- اولا بايد پرسيد سايت هاي فتنه گر نظير كلمه، بالاترين و جرس، چطور تصادفا مقاله «مغالطه آميز» كذايي را يافته و در اولين روز سفر رهبر معظم انقلاب به قم و عليه اين سفر منتشر كرده اند تا استقبال «موقع شناسانه» و از سر بصيرت مردم و علماي گرانقدر در قم را تخطئه كنند و دروغ قبلي درباره «پيش بيني استقبال سرد» را بدين طريق بپوشانند؟ 2- درباره ادعاي بند دوم و سوم، بايد يادآور شويم كه كار ويژه باند مهدي هاشمي و بقاياي آن، «منفي بافي و شايعه پردازي و دروغ پراكني عليه ولي فقيه- از روزگار حضرت امام(ره) تا به امروز- همراهي با جريان فتنه و منافقين، موازي سازي انحرافي در برابر جامعه مدرسين و ايجاد اختلاف ميان روحانيت و مسئولان» بوده كه جريان موسوم به «مجمع محققين» هم به ويژه در طول يك سال و نيم گذشته فتنه نفاق جديد، در خدمت به اين رويكرد كم نگذاشته است. چگونه مي توان مدعي مخالفت با سيدمهدي هاشمي معدوم بود اما به سيره نفاق آلود و شيطنت آميز او عمل كرد؟ 3- در خبر ويژه كيهان(كه ناظر به خبر عام تري بود و در حاشيه، به تلاش مذبوحانه رسانه هاي فتنه گر به استناد مقاله آقاي فاضل ميبدي اشاره مي كرد) به دفاع نامبرده از جريان استعماري و ضد اسلامي «بهائيت» و همچنين دفاع او از جدايي دين از سياست در مصاحبه با رسانه هاي بدنامي چون راديو فردا و راديو زمانه اشاره داشت، كه در توضيح ارسالي مسكوت مانده است. حق بدهيد كه افكار عمومي و مخاطبان باهوش نتوانند عنوان غيرواقعي «مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم» را با جريان دفاع از فتنه گري و دفاع از بهائيت و جدايي دين از سياست يكجا جمع كنند.

 



نتانياهو: ايران به مرز اسرائيل رسيده است (خبر ويژه)

رئيس رژيم صهيونيستي مي گويد بايد به واسطه صلح با فلسطينيان، به آمريكا كمك كرد تا بر چالش ايران فائق آيد. اين اظهارات آرزوگونه و ناشدني در حالي ابراز شده كه نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي نسبت به عقب نشيني چند سال پيش از خاك غزه (بخشي از خاك فلسطين) ابراز پشيماني كرد.
شيمون پرز در ديدار سران گروه هاي يهودي در بيت المقدس اظهار داشت: پيشرفت در مذاكرات صلح خاورميانه با فلسطينيان مي تواند به سياست آمريكا در قبال ايران و برنامه هسته اي آن كمك كند. پايان نزاع اسرائيل و فلسطين باعث تقويت وضعيت امنيتي ايالات متحده در خاورميانه خواهد شد و مي تواند به انزواي ايران كمك كند. اگرچه اسرائيل نمي تواند كمك هاي آمريكا به اسرائيل را به طور كامل جبران كند، اما قادر است در حد خود، با خاتمه دادن به درگيري مختصر با فلسطينيان، به آمريكا كمك كند. در حالي كه آمريكا مي كوشد نيازهاي امنيتي اسرائيل را درك كند و به آن واكنش نشان دهد، اسرائيل هم مي تواند نيازهاي امنيتي آمريكايي ها را درك كند.
وي گفت: «اگر ما بتوانيم به درگيري ثانوي خود با فلسطينيان خاتمه دهيم، به تشكيل ائتلاف ضد ايراني در خاورميانه كمك كرده ايم. پايان گرفتن خصومت بين اسرائيل و فلسطينيان به آمريكا اجازه خواهد داد تا توجه خود را بر تهديدي كه از جانب ايران وجود دارد، متمركز كند.
پرز همچنين گفت: «ما تنها جنگيديم اما نمي توانيم تنها دوام بياوريم. ما براي موجوديت خود به دوستي ايالات متحده نياز داريم. اين امر آساني نيست اما واقعيت اين است. ما نمي توانيم به تنهايي به حيات خويش ادامه دهيم.
اظهارات پرز درباره لزوم سازش با فلسطينيان براي تمركز آمريكا روي تهديد ايران در حالي است كه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي طي سخناني در كنست (پارلمان) اسرائيل تاكيد كرد: ما از جنوب لبنان و نوار غزه خارج شديم، حكومت ايران جاي ما را پر كرد و با ما هم مرز شد.
وي افزود: «ما از جنوب لبنان نيروهاي خود را بيرون آورديم و ببينيد كه امروز چگونه حكومت اسلامي ايران به جدار مرزي ما رسيده است. و از غزه بيرون آمديم و ببينيد كه چگونه ايران خود را به جدار مرز اسرائيل رسانده است. نبايد امكان داد چنين وضعي براي بار سوم تكرار شود».
يادآور مي شود مذاكرات سازش كه پس از 2 سال تعطيلي با فشار و وساطت آمريكا از سر گرفته شده بود پس از يك ماه كش و قوس بي نتيجه، به خاطر از سرگيري شهرك سازي توسط صهيونيست ها در كرانه باختري رود اردن متوقف شد.
شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي در حالي نزاع فلسطين - اسرائيل را چالش فرعي و درجه دوم مي داند كه ملت فلسطين و تمام ملت هاي جهان، رژيم اسرائيل را نامشروع و اشغالگر مي دانند. از سوي ديگر سايت وزارت خارجه رژيم صهيونيستي با گستاخي - و با وجود اذعان به اشغال فلسطين و آواره كردن مردم آن- اعلام كرد اجازه نخواهد داد ميليون ها آواره فلسطيني به خانه و سرزمين خود بازگردند.
اما درباره ادعاي پرز مبني بر اينكه «ما به تنهايي جنگنديم» بايد يادآور شد كه اساس تشكيل رژيم صهيونيستي به واسطه مداخله مستقيم رژيم استعماري انگليس، واگذاري فلسطين به صهيونيست ها و تجهيز مالي و تسليحاتي آنها امكانپذير شد و پس از آن نيز همواره انگليس و آمريكا و برخي دولت هاي اروپايي به طور دربست از صهيونيست ها جانبداري كرده اند.

 



ايران به واسطه كشورهاي اسلامي تحريم ها را دور مي زند (خبر ويژه)

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد «ايران با تاسيس بانك و موسسات مالي در كشورهاي اسلامي، تحريم ها را دور مي زند». همزمان، دولت تركيه با فشار آمريكا براي قطع روابط تجاري با ايران مخالفت كرد.
مارك تونر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفته است: ايران از طريق خريد يا افتتاح موسسات مالي يا شعب بانكي در ديگر كشورها از جمله كشورهاي اسلامي، دسترسي خود به نظام بانكي جهان را حفظ مي كند و مي كوشد به چرخه مالي جهان متصل بماند.
وي اگرچه مدعي بود تحريم ها اثرگذارند، در عين حال اذعان كرد: ما بر اين باوريم كه ايران داراي نقش مهمي در منطقه است. ما از اعضاي اوپك مي خواهيم اين نقش را به رئيس جديد خود- ايران- يادآور شوند.
در همين حال گزارش ها حاكي از آن است كه فشارهاي آمريكا- از جمله از طريق استوارت لوي معاون وزير خزانه داري- براي كاهش مبادلات تجاري تركيه با ايران به نتيجه نرسيده است. لوي اخيرا به تركيه سفر كرده بود.
روزنامه لس آنجلس تايمز در گزارشي نوشت: تركيه فشار آمريكا براي كم كردن مبادلات تجاري با ايران را پس مي زند و سرپيچي مي كند. علي باباجان معاون نخست وزير تركيه چهارشنبه در واشنگتن گفت «شركت هاي تركيه آزادند در مورد تجارت با ايران خودشان تصميم بگيرند». آنكارا لابي هاي مصرانه عليه ايران را رد مي كند. اين كشور، همسايه غربي ايران است و كوتاهي تركيه در عمل به تحريم ها، اثربخشي فشارها را تهديد مي كند. اردوغان ماه گذشته گفته بود ما مي خواهيم تجارت با ايران را به 3 برابر برسانيم.
لس آنجلس تايمز اضافه كرد: باباجان معاون اردوغان كه يكي از بنيانگذاران حزب حاكم عدالت و توسعه در تركيه است مي گويد «در حالي كه بسياري از شركت هاي اروپايي، چيني و روسي كماكان با ايران تجارتي عمده دارند، قطع مناسبات شركت هاي ترك با شركت هاي ايراني عاقلانه نيست». تركيه يك سوم انرژي مورد نياز خود را از ايران مي گيرد و مبادلات بازرگاني دو كشور، كه ارزش آن بيش از 10 ميليارد دلار است، بخصوص براي مناطق فقيرنشين تركيه در مجاورت مرز ايران اهميت دارد.
استوارت لوي معاون صهيونيست وزارت خزانه داري آمريكا هفته گذشته در جريان ديدار از تركيه گفته بود: تركيه نقش مهمي در اعمال تحريم ها عليه ايران دارد و اجراي تحريم ها از سوي تركيه به اندازه فشار تمام كشورهاي ديگر اهميت دارد.
با اين حال روزنامه وال استريت ژورنال معتقد است: تركيه در ماه هاي اخير به عنوان حلقه كمكي ايران معرفي شده و به خاطر عدم حضور در فشارها، تلاش براي تحريم ايران را بي اثر مي كند.

 



گزارش خبرگزاري فرانسه از موفقيت هاي تازه ايران در روزگار تحريم (خبر ويژه)

نخست وزير ايتاليا گفت: «مي ترسم تحريم ها عليه ايران موفقيت آميز از آب درنيايد» همزمان خبرگزاري فرانسه گزارش داد: «ايران ضمن دور زدن تحريم ها به موفقيت هاي سياسي بزرگي در عرصه سياست خارجي نايل آمده است.»
سيلويو برلوسكني درگفت وگو با روزنامه آلماني فرانكفورتر آلگماينه ضمن دعوت غرب به رويكرد معتدل و پرهيز از افراطي گري، در اثرگذاري تحريم ها ابراز ترديد كرد و اظهار داشت: احتمالاً رويكرد معتدل مفيدتر خواهد بود. ما در تحريم ها مشاركت مي كنيم اما من ترسم از اين است كه تحريم ها عليه ايران موفقيت آميز از آب درنيايد.
وي اضافه كرده است: اعمال تحريم از سوي شوراي امنيت معمولاً باعث تقويت حكومت ها شده كه نمونه آن كشور كوباست.
برلوسكني از چين و روسيه خواست از نفوذ خود براي اثرگذاري تحريم ها استفاده كنند؛ چيزي كه راديو فردا در توضيح آن مي نويسد: چين و روسيه همواره در مورد اعمال تحريم ها با ترديد رفتار كرده اند. حجم معاملات تجاري ايران و ايتاليا 6 ميليارد دلار تخمين زده مي شود.
همزمان با ترديدافكني نخست وزير ايتاليا در تحريم هاي ضد ايراني، خبرگزاري فرانسه در گزارشي نوشت: به رغم گسترش تحريم ها و بي اقبالي غرب به ايران، جمهوري اسلامي در ماه هاي اخير توانسته در سطح منطقه به پيروزي هايي دست يابد. سفر مهم محمود احمدي نژاد به لبنان يكي از اين موفقيت هاي بزرگ بود. همچنين معرفي ايران به عنوان يك بازيگر اصلي در صحنه افغانستان از سوي آمريكا و نيز سفر نوري مالكي به تهران و احتمال نخست وزيري وي در عراق، دو پيروزي عمده ديگر ايران در عرصه سياست منطقه اي است.
خبرگزاري فرانسه اضافه مي كند: علاوه بر اينها دستيابي ايران به رياست سازمان پرنفوذ اوپك بعد از 36 سال پيروزي ديگري براي جمهوري اسلامي محسوب مي شود. رياست بر اوپك به اين دليل مهم تلقي مي شود كه هم پيمانان سنتي آمريكا، همچون عربستان، نقش مهمي در انتخاب نامزدهاي رياست اين سازمان حساس بين المللي بازي مي كنند. ايران همچنين در دورتر از مرزهاي خود نيز توانسته روابط نزديك تري با برزيل (كه قدرتي نوظهور در صحنه جهاني است) برقرار كند و اين علاوه بر روابط گرم اين كشور با ونزوئلاست كه رئيس جمهور آن نهمين سفرش به ايران را همين هفته انجام داد.
اين خبرگزاري مي نويسد:كاميابي هاي ياد شده جايگاه ايران را در گفت وگوهاي ماه آينده ايران با كشورهاي غربي بر سر پرونده هسته اي اين كشور قوي تر كرده است. اين گفت وگوها از اكتبر سال گذشته در بن بست مانده است. با اين اوصاف احتمال انزواي ايران، بخصوص در منطقه خاورميانه، سخت است. يك ديپلمات به شرط ناشناس ماندن مي گويد كه نمي توان نفوذ ايران در منطقه را ناديده گرفت و انكار كرد. ديپلمات ديگري به افزايش تحرك سياسي ايران در آفريقا، خاورميانه، آمريكاي لاتين و آسيا براي مقابله با تحريم ها اشاره مي كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14