(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول آبان 1389- شماره 19770

وقتي يك انجمن غيرقانوني قشون كشي هم مي كند!
مطالبه اصلي رهبري، اسلامي شدن دانشگاه ها است
تقويت روحيه قوميت گرايانه در دانشگاه صنعتي شريف
اختصاص 600 سهميه اعزام نخبگان دانشجويي به سرزمين وحي
جمعي از اساتيد دانشگاه در گفتگو با كيهان: سفر ي ماندگار در تاريخ شهر خون و قيام
تدبير دانشگاه آزاد را به رهبري بسپاريد
چرايي بازنگري در بند هاي 5 و 10 اساسنامه جديد دانشگاه آزاد اسلامي
ظهور يك جريان دانشجويي كه انتقاد از مسئولين را نفي حاكميت نمي داند



وقتي يك انجمن غيرقانوني قشون كشي هم مي كند!

تشكل جعلي با عنوان «انجمن اسلامي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران» همچنان درپي غفلت مسئولين اين دانشگاه به فعاليت خود ادامه مي دهد.
اين تشكل جعلي كه درماه رمضان هم قصد تريبون دادن به ميرحسين موسوي را داشت اخيرا تلاش كرده است به بهانه عدم تمديد قرارداد دانشگاه با يك استاد آشوب به پا كند.
قشون كش هاي انجمن تهران در دانشكده علوم اجتماعي، تلاش گسترده اي براي حفظ «ع. ك» كردند ولي عدم همراهي دانشجويان و بي توجهي مسئولين راه به جايي نبردند.
نكته جالب اين جاست كه دراين مراسم دو تن از افرادي كه در فتنه سال 88 از عاملين اصلي بودند امورات را پيگيري مي كردند.
«ج» و «ج» - از عوامل اصلي اغتشاشات پس از انتخابات دهم رياست جمهوري - محوريت اصلي مراسم را برعهده داشتند.
انجمن اسلامي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران اساسا وجود خارجي ندارد ولي به دليل عدم صحيح اجراي قانون زمينه بروز رفتارهاي راديكال اين جريان همچنان در دانشكده وجود دارد.

 



مطالبه اصلي رهبري، اسلامي شدن دانشگاه ها است

خانم دكترصفايي، نماينده مردم تهران درمجلس شوراي اسلامي، در افتتاحيه بيست و پنجمين جشنواره ملي قرآن دانشجويان كشور كه درسالن همايش هاي رازي درحال برگزاري است، اظهار داشت: «مجلس شوراي اسلامي كميته ويژه قرآني را دراين حوزه تشكيل داده و دغدغه ما اين است كه مطالبات رهبري را پيگيري كنيم.»
وي افزود: «يكي از مطالبات اصلي رهبرمعظم انقلاب، اسلامي شدن دانشگاه است و اين امر بدون ترويج قرآن محقق نخواهدشد.»
نماينده مردم تهران در مجلس افزود: «سياست ما درخصوص گسترش فرهنگ قرآني، تنها برگزاري جشنواره ها نيست، بلكه بايد آموزش قرآن را در سطح دانشگاهها گسترش دهيم.»
صفايي يادآورشد: «براساس برنامه پنجم توسعه تاكيد مقام معظم رهبري بر فصل فرهنگي، بويژه گسترش آموزش قرآن است.»
وي در ادامه گفت: «قرآن در دل همه جوانان ما حك شده است، پس با گسترش آموزش ها مي توان فرهنگ سازي دراين زمينه را بيشتر كرد.»
نماينده مردم تهران در مجلس يادآورشد: «مجلس شوراي اسلامي از دانشجويان فعال دراين حوزه قرآني به صورت جدي حمايت مي كند تا بتوانيم مطالبات مقام معظم رهبري را محقق كنيم.»

 



تقويت روحيه قوميت گرايانه در دانشگاه صنعتي شريف

انجمن اسلامي غيرقانوني دانشگاه شريف اعلام كرده است كه قصد دارد دو گردهمايي جداگانه را مخصوص آذري زبان ها و خوزستاني ها در اين دانشگاه برگزار كند.
برنامه ريزان اين گردهمايي قصد دارند تا با برگزاري اين مراسم ها با تقويت روحيه قوميت گرايي در بدنه دانشجويي اقدام به افزايش ظرفيت سياسي خود در دانشگاه كنند.
اين در حالي است كه انجمن اسلامي دانشگاه شريف در سال گذشته با برگزاري چندين تجمع غيرقانوني در سطح دانشگاه خود را به عنوان مجموعه اي آشوبگر در دانشگاه به دانشجويان معرفي كرد.
پيش از اين و در آستانه بازگشايي دانشگاه ها و همزمان با شروع سال تحصيلي جديد جريان هاي اپوزيسيون نظام نيروگيري و بازسازي پياده نظام سياسي در سطح دانشگاه ها را براي ملتهب كردن فضاي علمي كشور شروع كردند.
در اين راستا انجمن دانشگاه شريف به همراهي عناصر تابلودار فتنه 88 پس از تغيير سهراب پور و معارفه رئيس جديد اين دانشگاه در برنامه ريزي براي ايجاد ناآرامي و اغتشاش در دانشگاه هماهنگ شدند.
انجمن اسلامي غيرقانوني دانشگاه شريف نيز كه قريب به 3 سال است بدون برگزاري انتخابات در سطح دانشگاه به فعاليت مي پردازد با سرگروهي«ع.م» و «ش.ر» جانشينان خودخوانده «تارا سپهري فر»، دبير فراري اين تشكل، مسئول جذب و تعليم نيرو براي ايجاد اغتشاش در دانشگاه است.
اين فعاليت سياسي در دانشگاه شريف در راستاي پروژه شبكه سازي فوق جنبش هاي اجتماعي بوده كه با ايجاد پيوند در بين مجموعه هاي بعضا نامربوط به يكديگر چون جريان زنان فمنيست، گروه هاي سياسي، گروه هاي هنري و تشكلهاي صنفي و آموزشي سبب تشكيل يك الگوي واحد در دانشگاه مي شود كه با سوءاستفاده از دانشجويان فضاي علمي دانشگاه را ملتهب مي سازد.

 



رئيس ستاد عمره دانشگاهيان خبر داد
اختصاص 600 سهميه اعزام نخبگان دانشجويي به سرزمين وحي

رئيس ستاد عمره دانشگاهيان از اختصاص 600 سهميه اعزام نخبگان دانشجويي به سرزمين وحي خبر داد.
به گزارش مركز ارتباطات اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها «ماوا»، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدرضا فقيهي، رئيس ستاد عمره دانشگاهيان كشور در نشست خبري كه با اصحاب رسانه در دفتر ستاد عمره دانشگاهيان كشور برگزار شده بود ضمن تبريك ولادت با سعادت امام هشتم گفت: براي اعزام به سرزمين وحي دو مرحله مدنظر قرار گرفته كه از آن جمله مي توان به اعزام دانشگاهيان در تابستان و بهمن ماه سال جاري اشاره كرد.
وي افزود: مرحله اول اعزام دانشگاهيان در تابستان شامل 9 هزار و 500 نفر بوده است كه در قالب 76 كاروان صورت گرفته است.
فقيهي ادامه داد: از 76 كاروان 50 كاروان شامل پسران، 10 كاروان شامل اساتيد و 16 كاروان متعلق به زوج هاي جوان است.
به گفته وي، از آن جايي كه ماه مبارك رمضان در تابستان قرار دارد لذا در سال هاي آينده اعزام به سرزمين وحي صورت نخواهد گرفت و در اسفند و فروردين هر سال اعزام به سرزمين وحي انجام مي شود.
وي با بيان اين كه مرحله دوم اعزام دانشگاهيان به سرزمين وحي از اواخر بهمن ماه سال جاري خواهد بود يادآور شد: ثبت نام دانشگاهيان از 15 مهر تا 29 مهرماه سال جاري ادامه خواهد داشت اين در حالي است كه زمان قرعه كشي آن 30 مهرماه تا سوم آبان ماه خواهد بود.
فقيهي در بخش ديگري از سخنانش افزود: پس از ثبت نام دانشگاهيان، اعلام نتيجه از طريق پيامك به دانشجويان اطلاع داده مي شود.
حجت الاسلام فقيهي با بيان اين مطلب كه در بخش عمره دانشجويي 160 هزار نفر ثبت نام كرده اند ادامه داد: از اين تعداد 78 هزار نفر متاهل، 74 هزار نفر مجرد و هشت هزار نفر از اساتيد دانشگاهيان مختلف هستند.
رئيس ستاد عمره دانشگاهيان گفت: براي نخستين بار 600 سهميه از 28 هزار سهميه متعلق به نخبگان جوان است.
وي ضمن قدرداني از حمايت هاي بعثه مقام معظم رهبري از حمايت هاي سازمان حج و زيارت خاطرنشان كرد: سهميه در نظر گرفته در سال جاري معادل 28 هزار نفر بوده است لذا ما از ثبت نام افراد و دانشجويان كه در سال هاي گذشته يك بار مشرف شدند معذوريم.
فقيهي تصريح كرد: از سهميه 28 هزار نفره، يك كاروان 115 نفره براي تشكلهاي سياسي، يك كاروان 115 نفره براي تشكل هاي فرهنگي، يك كاروان 115 نفره براي زوج هاي جوان و در نهايت يك كاروان 115 نفره براي اساتيد دانشگاه اختصاص يافته است.
رئيس ستاد عمره دانشگاهيان با بيان اين كه نيمه اول آبان ماه مراسم قرعه كشي حج عمره انجام مي شود يادآور شد: دوم آبان ماه ساعت 30:13 مراسم قرعه كشي نمادين در دانشگاه تهران انجام مي شود.وي با بيان اين كه 1500 سهميه براي اعزام دانشگاهيان به عتبات عاليات در اختيار ما قرار گرفته است عنوان كرد: ثبت نام اعزام دانشگاهيان به عتبات عاليات از دو ماه قبل آغاز شده است و دانشگاهيان از آذرماه به عتبات عاليات اعزام مي شوند.
وي در پايان با اشاره به اين كه كل هزينه نخبگان را بنياد ملي نخبگان از سوي رياست جمهوري تامين مي كند اظهار داشت: 15 درصد سهميه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، 30 درصد سهميه به دانشگاه آزاد، 35 درصد سهميه به وزارت علوم و 20 درصد به ساير دانشگاهها اختصاص يافته است.
به گفته وي، دانشگاه آزاد و وزارت علوم بيشترين ثبت نامي را در حج عمره دانشجويي داشته اند.

 



جمعي از اساتيد دانشگاه در گفتگو با كيهان: سفر ي ماندگار در تاريخ شهر خون و قيام

قم اين روزها ميزبان ولي امر مسلمين حضرت آيت الله العظمي خامنه اي است. معظم له كه از روز سه شنبه در شهر مذهبي علمي قم حضور دارند در سخناني بار ديگر فتنه دشمنان را نقش بر آب كرده و مردم و مسئولان كشور را به وحدت فراخواندند.
همچنين ديدار رهبر معظم انقلاب با جمعي از آيات عظام نيز از ديگر اتفاقات اين چند روز است كه نشان از پيوستگي و عمق پيوند علماي دين به مقام عظماي ولايت دارد.
در اين ميان نبايد از استقبال تاريخي مردم شهر قم از رهبر معظم انقلاب غافل شد. معظم له بيش از يك ساعت در ميان شور و شوق مردمي منتظر بودند كه بار ديگر آمده بودند تا با ولايت فقيه خود تجديد پيمان كنند.
مسلم آنكه حضور رهبر معظم انقلاب در شهر قم بركات بسياري براي انقلاب اسلامي و نظام مقدس جمهوري اسلامي در پي خواهد داشت. در اين كلام در گفت وگو با تني چند از اساتيد دانشگاه ها ابعاد مختلف اين سفر تاريخي را بررسي كرديم.
بركات معنوي حضور مقام معظم رهبري در شهر قم
محمد جعفر هرندي در گفت وگو با خبرنگار كيهان با اشاره به بركات حضور مقام معظم رهبري در شهر مقدس قم گفت: شهر قم از ديرباز به عنوان يكي از شهرهاي مذهبي و مهم كشور در دوران مختلف تاريخي بوده و از اهميت بسياري برخوردار است.
وي افزود: پس از روي كارآمدن حكومت پهلوي اين شهر به عنوان يكي ازشهرهاي مهم براي مقابله با اين رژيم ستم شاهي محسوب مي شد و پس از تاسيس حوزه علميه در آن پس از شهر نجف از مهمترين شهرهاي دنياي اسلامي به شمار مي رفت.
اين استاد دانشگاه خاطر نشان كرد: در حقيقت شهر قم يكي از مراكز حفظ استقلال و ديانت اسلامي در كشور بوده و هست و بسياري از علما و روحانيون در اين شهر حضور دارند.
هرندي يادآور شد: رهبر معظم انقلاب علاوه بر شهر مشهد در اين شهر درس فقه را فرا گرفتند و حضور ديگر بار معظم له در اين شهر پس از سال ها به حتم بركات معنوي بسياري را در پي خواهد داشت.
استاد فقه و حقوق دانشگاه شهرري تصريح كرد: به حتم با توجه به شرايط كنوني و دسيسه دشمن در ايجاد تفرقه در كشور رهبر معظم انقلاب با تدبير و درايت به شهر قم سفر كرده اند و با اينكه شهر قم به لحاظ جغرافيايي شهر كوچكي است اما زمان زيادي را در اين شهر مقدس مستقر خواهند بود كه اين نشان از اهميت قم در نگاه معظم له دارد.
هرندي با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در شهر قم گفت: معظم له در بياناتي كه داشتند مردم و مسئولان را به وحدت هرچه بيشتر دعوت كردند و به حتم حضور ايشان در اين شهر مقدس و ديدار با آيات عظام در راستاي ايجاد وحدت ملي بسيار موثر خواهدبود.
نگاه دقيق معظم له به مسائل كلان كشور
حسين حيدري يكي از اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي بوشهر نيز با اشاره به حضور مقام عظماي ولايت در شهر مقدس و مذهبي قم گفت: مقام معظم رهبري به مسائل مختلف كشور و شهرها اشراف كامل دارند از اينرو سفر ايشان به شهر قم به حتم بركات بسياري را در پي خواهد داشت.
وي افزود: سفر معظم له به اين شر بدون شك براي اين شهر مذهبي و در عين حال علمي پيشرفت هاي قابل توجهي را در عرصه هاي مختلف دربر خواهد داشت.
اين استاد دانشگاه با اشاره به ديدار رهبر معظم انقلاب با آيات عظام خاطر نشان كرد: معظم له به لحاظ معنوي و تفكر در جايگاه والايي قرار دارند و حضور ايشان در ميان آيات عظام در قم به حتم بركات معنوي فراواني را براي كشور در پي دارد.
حيدري با بيان اينكه مقام معظم رهبري در تشخيص مسائل روز كشور پيشرو هستند يادآور شد: معظم له همواره در سفرهاي مختلفي كه دارند مسائل كلان كشور را با نگاهي دقيق مطرح مي كنند و اين اتفاق بطور پيوسته در كلام ايشان ديده مي شود.
وي تصريح كرد: سخنان مقام معظم رهبري در شهر قم بسيار موثر بودو بركات اين بيانات كه به موضوع وحدت ميان آحاد مختلف جامعه اختصاص داشت به حتم در ميان اقشار مختلف جامعه ديده خواهد شد.
حيدري استقبال از رهبر معظم انقلاب در شهر قم را نشان از محبوبيت روز افزون معظم له در ميان مردم شريف و شهيد پرور كشور دانست و حضور و بيانات معظم له را در شهر قم سبب ايجاد روحيه اميدواري در ميان مردم كشور قلمداد كرد.
نقش برآب شدن فتنه دشمنان
بيت الله جعفري استاددانشگاه قرآن و حديث دانشگاه آزاد اسلامي تهران نيز با اشاره به حضور مقام معظم رهبري در شهر قم گفت: حضور مقام معظم رهبري در شهر قم بار ديگر تجلي ولايت را در جمهوري اسلامي ايران به رخ جهانيان كشيد. وي افزود: وقتي استقبال مردم قم از معظم له را ديدم حضور امام راحل در اين شهر براي من تداعي شد و اين قابليت از سوي خداوند متعال تنها به مقام معظم رهبري اعطا شده است.
اين استاد دانشگاه با اشاره به جايگاه شهر مذهبي علمي قم خاطر نشان كرد: اين شهر امروز به دليل حضور طلاب كشورهاي مختلف از جايگاهي بين المللي برخوردار است و تجلي حضور مقام معظم رهبري در اين شهر به حتم سبب ميشود تا ولايت فقيه و ولايت مداري مردم ما به رخ جهانيان كشيده شود. جعفري با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در شهر قم تاكيد كرد: متاسفانه برخي پس از فتنه سال 88 كه حاصل جنگ نرم دشمن و چراغ سبز نشان دادن برخي به غرب بود در تلاش بودند تا به مردم تداعي كنند كه اختلافاتي در ميان علما در حال به وقوع پيوستن است اما حضور مقام معظم رهبري و استقبال يكپارچه علما، روحانيون و آيات عظام از معظم له بار ديگر نقشه هاي دشمن را نقش بر آب كرد.
جعفري گفت: مردم ما نشان دادند كه ولايت مدار هستند و تلاش دشمنان براي تخريب جايگاه ولايت و مقام عظماي رهبري هيچ تاثيري در علاقه و فرمانبري آنان از حضرت آيت الله العظمي خامنه اي ندارد.
مسكوت ماندن زمزمه هاي كاذب
سيد ابوالحسن مخزن موسوي نيز در گفت وگو با خبرنگار كيهان گفت: يكي از نكات برجسته اي كه در مقام معظم رهبري به وضوح ديده مي شود اين است كه معظم له مسائل كشور را به موقع متوجه شده و براي رفع آنها مدبرانه چاره انديشي مي كنند.
وي افزود: بسياري از دشمنان اسلام در بيرون از اين مرز و بوم در ماه هاي اخير و به خصوص پس از فتنه سال 88 در تلاش براي تفرقه افكني ميان علما، روحانيون و مسئولان كشور ما هستند و در اين راه از شايعه پراكني ها هيچ واهمه اي ندارند.
استاد علوم اسلامي دانشگاه شهيد بهشتي تهران خاطر نشان كرد: حضور مقام معظم رهبري در شهر قم و بيانات معظم له و ديدار با آيات عظام اين فتنه ها را خاموش كرد و زمزمه هاي بيگانگاني را كه تصور مي كردند با دروغ پردازي مي توانند به ذهن و فكر مردم غلبه پيدا كنند از بين رفت و بار ديگر تدبير و درايت معظم له فتنه اي ديگر را از انقلاب دور كرد.
مخزن موسوي تصريح كرد: مقام معظم رهبري در هر سفري كه دارند به حتم برنامه هايي را خواهند داشت كه اين برنامه ها براي مردم شهر قم به حتم بركات بي شماري را در پي خواهد داشت.
وي گفت: مقام معظم رهبري نگاه ويژه اي به حوزه علميه قم دارند از اينرو در اين سفر برنامه هاي بسياري براي اين نهاد آموزشي موثر در نظر گرفته شده كه ثمرات آن در تربيت نيروهاي معتقد و كارآمد بسيار موثر است.

 



تدبير دانشگاه آزاد را به رهبري بسپاريد

الهام ستاري
دانشگاه آزاد اسلامي سرانجام پس از چالش ها و
چانه زدن هايي كه منتقدان و مدعيان و معترضان در پيرامون آن آفريدند، با حكم رهبر حكيم انقلاب به سرنوشت محتوم خود رسيد و در واقع بايد گفت اين نهاد بزرگ آموزشي در يك چالش ملي كار خود را به جايي رساند كه اكنون به عنوان يك ظرفيت ملي(نه خصوصي و نه دولتي) كه بيش از هر كس و هر چيز متعلق به سرزمين ايران و عموم مردم است ، شناخته مي شود و به همين خاطر به اعتقاد نگارنده بايد مانند بسياري ديگر از ظرفيت هايي كه همزمان با انقلاب اسلامي در كشور بوجود آمد(سپاه پاسداران،جهاد سازندگي و بسيج مستضعفين)نهادي برآمده از اراده و اموال عمومي تلقي شود و سرنوشت آن نيز مانند ديگر نهادهاي انقلابي با تدبير رهبري انقلاب باشد.
اين مهم به آينده اين دانشگاه از چند جهت امنيت و ارتقا مي دهد:
1-چنانچه در چالش هاي سال هاي گذشته ديديم ، برخي مدعيان ، اين دانشگاه را ملك خصوصي و تاسيس يافته از اراده خود مي دانستندكه در قبال دريافت هزينه از دانشجويان به آنان خدمات آموزشي داده است و اگر هم زمين يا كمك ملي و دولتي دريافت كرده ، در قبال خدمات و فوايدي كه به كشور رسانده حساب مي شود و بنابر اين آنچه اكنون به عنوان مجموعه دانشگاه آزاد اسلامي باقي مانده است ، متعلق به موسسان آن است. اين مدعيان هرگز به اين پرسش پاسخ نمي دهند كه اگر اعتباري كه انقلاب به اين افراد داده است نبود و اگر اعتماد مردم به ملي بودن و عمومي بودن اين دانشگاه نبود ، آيا هرگز اجازه تاسيس چنين نهاد بزرگي به يك شخص خصوصي داده مي شد تا اكنون آن را ملك خصوصي تلقي كند؟به همين خاطر چنانچه هيئت امنا و اداره كنندگان اين دانشگاه از اين پس با تصحيحاتي كه در اساسنامه مي شود با تدبير رهبري انقلاب انتخاب شوند ، بيم آنكه روزي از روزها ورثه اي شخصي در تاريخ آينده اين ملت براي دانشگاه آزاد متولد شود ، نخواهد بود.
2-دانشگاه آزاد يك ظرفيت عظيم آموزشي ، تحقيقاتي و فرهنگي است و نبايد به سليقه روساي جمهور و وزراي علوم ادوار آينده نظام دستخوش تغييرات گسترده شود و يا با رنگ و لعاب دولتي يافتن از فضاي رقابتي و پيشتازانه اي كه در عرصه هاي خصوصي ديده مي شود، فاصله گيرد و بلكه بايد همواره مديران استادان ، كاركنان و حتي دانشجويان اين دانشگاه اين اميد را داشته باشند كه مي توانند نتيجه تلاش خود را در ارتقاي سطح مادي و مالي اين دانشگاه ببينند و نه اين كه در انتظار بودجه دولتي فرسوده شوند . لذا همچنان كه رهبر معظم انقلاب امر به تصحيح ماده 10 اساسنامه تصويبي داده اند،شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد به اين مهم در تصميمات آينده خود توجه كند و تركيب عموما دولتي به هيئت امنا دانشگاه آزاد ندهد.
3-همان گونه كه در فتنه اخير مشاهده شد ، دانشگاه آزاد مانند دانشگاه هاي دولتي به حياط خلوت فتنه گران و
گروهك هاي سياسي و حتي عناصر خارجي و يا در نهايت تاسف به فضاي سوء استفاده برخي اشخاص خاص قرار گرفت. اين مهم نيز چنانچه با تصحيح اساسنامه رهبري انقلاب مسئول تدبير و تنظيم اداره دانشگاه قرار گيرد ، به طور چشمگير اصلاح خواهد شد و حياط خلوت فتنه را به محل عرضه اندام نخبگان و نيروهاي انقلاب تبديل مي كند.
كارشناس علوم سياسي

 



كيهان بررسي كرد
چرايي بازنگري در بند هاي 5 و 10 اساسنامه جديد دانشگاه آزاد اسلامي

لاله افتخاري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار كيهان با اشاره به ابلاغ نامه مقام معظم رهبري به رييس هيئت موسس دانشگاه آزاد و رييس شورا عالي انقلاب فرهنگي اظهار داشت: اين نامه در ايام تعطيلات مجلس و حضور نمايندگان در حوزه هاي انتخابيه ابلاغ شده است لذا هنوز بحثي در مورد آن در صورت نگرفته است .
رييس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آيه اي از قرآن كه مي فرمايد از ولي نبايد پيش گرفت، افزود: آنچه كه نظر رهبري است براي همه از جمله مجلس نافذ است و هيچ كس فراتر يا عقب تر از آن نبايد حركت كند .
افتخاري در ابطه با موضع گيري هاي عباس پور پيش از اعلام نظر قطعي رهبر معظم انقلاب در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: آنچه رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مطرح كرد تخطي از فرمايشات رهبري نبود بلكه برداشت نادرستي از آن بود .
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تصريح كرد: قطعا آقاي عباسپور هم تابع اين نظر ولي فقيه است و اميدواريم كه در جلسه هفته آينده كميسيون بتوانيمدر خصوص اعلام نظر درباره دو ماده 5 و 10 كه از سوي مقام معظم رهبريبراي تجديد نظر فرستاده شده بود، اقدامي انجام دهيم هرچند اين اعلام نظر هم منوط به درخواست شوراي عالي انقلاب فرهنگي است .
حجت الاسلام حسن ملك محمدي نماينده دامغان در مجلس شوراي اسلامي نيزدرهمين رابطه اظهار داشت: نامه مقام معظم رهبري هم به لحاظ شرعي و هم به لحاظ قانوني از بالاترين اعتبار برخوردار است و در همه مسايل جامعه فرمان و دستور و فتواي رهبر عظيم الشان فصل الخطاب است .
وي با تاكيد بر اينكه بعد از صدور فتواي حكيمانه رهبري هيچ قدرت و مقام مسئولي حق اظهار نظر در مقابل اين فتوا و يا اعمال سليقه و نظر جدا از آنچه كه ايشان فرمودند را ندارد ، در رابطه با دو بند 5 و 10 اساسنامه اين دانشگاه كه در رابطه با اموال و دارايي هاي دانشگاه آزاد اسلامي و تركيب هيئت موسس است، تصريح كرد: مقام معظم رهبري خواستار تجديد نظر در اين دو بند شده بودند زيرا در خصوص بسياري از بخش هاي اموال اين دانشگاه بايد گفت كه اين اموال مربوط به دولت و از بيت المال هزينه شده است لذا حق مالكيتي را براي هيئت موسس ايجاد نمي كند و شايد يكي از دلايل بطلان وقف دانشگاه همين باشد .
نماينده دامغان در مجلس شوراي اسلامي بخشي ديگر از اين اموال را از انفال دانست و گفت: مسئوليت انفال هم بر عهده دولت است لذا بايد تغييراتي اصلاحي در بند5 صورت بگيرد .
وي با اشاره به اينكه برخي از اعضاي هيئت موسس دانشگاه آزاد اسلامي مانند ميرحسين موسوي كه در فتنه سال 88 از سران فتنه محسوب مي شد و نزديكان فكري او ، وجاهت قانوني را براي حضور در هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي را ندارند، خاطرنشان كرد: دليل بررسي مجدد بند 10 اساسنامه براي تعيين افرادي است كه از اين وجاهت قانوني برخوردار باشند .
مهدي كوچك زاده نماينده مردم تهران هم در گفتگو با خبرنگار كيهان تصريح كرد: ماجراي وقف دانشگاه آزاد تمام شده است و صحبت كردن در مورد آن درست نيست .
وي افزود: در مورد جزييات تغييراتي كه در بند 5 و 10 اساسنامه اين
دانشگاه آمده بود كه بايد شوراي عالي انقلاب فرهنگي تجديد نظر و تصميم گيري كند .
بنابر اين گزارش پس از انتخابات سال 88 يكي از موارد مناقشه موضوع وقف دانشگاه آزاد اسلامي بود كه پس از كش و قوس هاي فراوان در دستگاه هاي مختلف از قوه قضاييه گرفته تا شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي مقام معظم رهبري در نامه كه خرداد ماه منتشر شد، دستور توقف اين مناقشات و بررسي اين موضوع توسط يك هيئت فقهي - حقوقي را صادر فرمودند تا اينكه اين هيئت كه به سرپرستي آيت الله صادق آملي لاريجاني، رييس قوه قضاييه شكل گرفته بود، نظر نهايي خود را اعلام كرد و برهمين اساس رهبر معظم انقلاب نامه اي را خطاب به اكبر هاشمي رفسنجاني به عنوان رييس هيئت موسس دانشگاه آزاد اسلامي و محمود احمدي نژاد به عنوان رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ابلاغ كردند كه متن آن به اين شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم
در پي مأموريت به دو هيئت فقهي و حقوقي براي بررسي عميق و همه جانبه درباره ي وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامي، مجموعه بحث ها و تدقيق در ادله مختلف، به اين نتيجه قطعي منتهي شد كه وقف مزبور داراي اشكالات اساسي فقهي و حقوقي است از جمله هم به لحاظ مشروعيت وقف اموال مزبور و هم از جهت صلاحيت هيئت محترم موسس در انشاي اين وقف. همچنان كه مشكل اساسي تحقق قبول مقام ذيصلاح نيز مطرح است، بنابراين وقف مزبور از لحاظ فقهي و حقوقي صحيح نيست .
ضمناً با توجه به ماهيت غيرخصوصي و غيردولتي دانشگاه آزاد اسلامي، لازم است بندهاي 5 و 10 مصوبه جديد شورايعالي انقلاب فرهنگي در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسي مجدد قرار گرفته و اصلاح شود .
مراتب به جناب آقاي هاشمي رفسنجاني رياست محترم هيئت موسس دانشگاه و دكتر احمدي نژاد رياست محترم شورايعالي انقلاب فرهنگي ابلاغ گردد. (سيدعلي خامنه اي 17/7/89 )
لازم به ذكر است كه بند 5 اساسنامه جديد دانشگاه آزاد اسلامي كه توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد در خصوص اموال دانشگاه آزاد بود .
بر اساس اين بند، دانشگاه مؤسسه اي است عمومي و غيردولتي و اموال آن بعنوان اموال عمومي محسوب مي شود. هيچ يك از اعضاي هيأت مؤسس، هيأت امناء، مديران و ديگر اركان و مسئولين دانشگاه هيچ گونه حق مالكيت و حق انتفاع شخصي از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعايت مفاد اين اساسنامه و مقررات حاكم و با رعايت مصلحت دانشگاه، صرف هزينه ها و پيشرفت و توسعه فعاليت هاي دانشگاه خواهد شد .
بند 10 اساسنامه اصلاحي دانشگاه آزاد نيز به تركيب اعضاي هيئت امناي اين دانشگاه مربوط بود .
اعضاء هيئت امناء دانشگاه آزاد بر اساس اين بند عبارتند از پنج نفر ازاعضاء هيئت علمي تمام وقت دانشگاهها در مرتبه دانشياري و يا بالاتر به پيشنهاد و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، چهار نفر از اعضاي هيئت مؤسس كه حتماً يك نفر از آنها روحاني باشد، وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و يا نمايندگان آنها، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها يا معاون وي، رئيس دانشگاه (دبير هيئت امناء ).
براساس تبصره ماده 10، مدت عضويت هيئت امناء چهار سال بوده و در اولين جلسه از بين اعضاء يك نفر به رياست هيئت انتخاب مي شود. همچنين احكام اعضاي هيئت امناء با امضاء رئيس هيئت مؤسس صادر خواهد شد .

 



بعد از سال ها چالش «نسبت جنبش دانشجويي با قدرت»
ظهور يك جريان دانشجويي كه انتقاد از مسئولين را نفي حاكميت نمي داند

علي خضريان
دانشگاه به عنوان جامعه اي كوچك از برآيند افكار اجتماع هميشه در خود سلايق و تفكرات مختلفي را نظاره مي كند و در اين بين منطق و استدلال هاي گوناگوني را بروز و ظهور مي دهد كه گاهي برخي از اين تفكرات با ديگر تفكرات در تضاد مي باشند.
اما آنچه مسلم است اينكه دانشگاه به دليل آنكه محل بروز و ظهور تفكر بوده هيچگاه در شأن و منزلت خود نمي داند كه در تمجيد و يا تعريف از هر شخص و يا گروهي حرفي به ميان بياورد و در اين ميان بيشتر تمايل به نقد و بررسي هر چيز را در خود مي پروراند و البته اين نقد، با هدف ساختن و يا تكامل هر فكر و ايده اي در مرحله عمل بوده و منافاتي با اصل آن تفكر و يا ايده ندارد و اين به دليل ذات دوران دانشجويي است كه همه چيز را آرمان گرايانه دنبال مي كند و اين فعاليت ها غالباً در چهارچوب عرفي جنبش دانشجويي قابل تحليل است.
هويت جمعي دانشجويي در كنار باورها و تعلقات خاطر مشترك، به جنبش دانشجويي انسجام و همبستگي لازم براي عمل جمعي سياسي مؤثر و كارآمد را عطا مي كند. جنبش دانشجويي در صدد فشار و يا تغيير براي منافع گروه خاصي نمي باشد؛ بلكه بيشتر براي فضاسازي و فشار براي ايجاد تغييرات در راستاي منافع عمومي جامعه تلاش مي نمايد.
هر جنبش دانشجويي براساس مقتضيات زمان و مكان و شرايط خاص حاكم بر جامعه و دانشگاه از ايدئولوژي خاصي تبعيت مي كند. اين ايدئولوژي، اهداف و آرمان هاي اصلي جنبش دانشجويي را تعيين و به آن مفهوم سازي و تحرك فكري و عملي مي بخشد.
دانشجويان فعال در جنبش دانشجويي به عنوان روشنفكران جوان، تحصيل كردگاني متعهد هستند كه از كنار هيچ مسئله اجتماعي، فرهنگي و سياسي به سادگي نمي گذرند.
جنبش هاي دانشجويي قلب انقلاب ها و تحولات اساسي در جوامع در حال توسعه هستند، به عبارت ديگر جنبش دانشجويي نيروهاي انقلابي، نيروي انقلاب مي باشد كه منشأ تحولات بوده و تأثير به سزايي در جوامع انقلابي دارند. به تبع، نيروهاي جنبش دانشجويي در ايران نيز تأثير به سزايي در تحولات اجتماعي- سياسي كشور دارند.
از آنجا كه جامعه ايران پس از انقلاب اسلامي درگير اتفاقات متعددي شد، جنبش دانشجويي نيز وارد مراحل گوناگوني گرديد، جنبش دانشجويي پس از انقلاب اسلامي رامي توان رفيق جامعه مدني و شريك جامعه سياسي معرفي كرد كه آرمان هاي خود را در آرمان هاي انقلاب اسلامي تحقق يافته مي ديد.
بر همين اساس بود كه دانشجويان كه غالباً عضو انجمن هاي اسلامي دانشجويان بودند، از همان ماه هاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي نهادهاي مردمي از قبيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، جهاد سازندگي، جهاد دانشگاهي و... را تأسيس كردند.
البته بايد اذعان داشت كه در طول سه دهه گذشته نسبت جنبش دانشجويي با قدرت تغييرهاي عمده اي يافته است، به طوري كه در برخي از اين برهه ها بخشي از جنبش دانشجويي با ورود به بدنه قدرت، زمينه تبديل شدن به يك پايگاه حزبي را در درون دانشگاه پديد آورد و يا با نفي كامل قدرت از آن طرف بام سقوط كرد.
بايد اذعان داشت دانشگاه به دليل دارا بودن خاصيت جريان ساز و الگوپذيري جامعه از آن، هميشه مورد طمع و نظر جريان هايي بوده است كه با هدف قرار دادن اين نهاد اجتماعي، قصد تأثيرگذاري بر جامعه را دارند.
تاريخ دانشگاه خوب به خاطر مي آورد دوراني را كه جريان هاي سياسي با ورود به عرصه دانشگاه و از ميان برداشتن استقلال فكري و آكادميك آن به دنبال عرضه آزادي در محيط دانشگاه بودند.
در حالي كه استقلال فكري يكي از اصول اساسي آزادي به شمار مي رود و نمي توان آزاد بود، اما از جريان هاي سياسي، سهم طلب كرد و به نوعي بايد گفت در دانشگاه مي بايست اولين گام را براي سير آزادي در استقلال فكري و سياسي آن جستجو نمود.
در اين بين بودند دانشجوياني كه با درك صحيح از نسبت دانشگاه و قدرت تلاش كردند تا با حفظ ظرفيت به دست آمده حاكميت ديني در چهارچوب واقع گرايي، زمينه ارتقاء آن را با رويكردي آرمان گرايانه فراهم كنند، اينان معتقد بودند كه انتقاد به جريان ها و مسئولان يكي از ضروريات و وظايف جنبش دانشجويي مي باشد، اما اين به معناي نفي حاكميت نظام ديني نيست بلكه در جهت رسيدن به چنين نظامي قابل تعريف مي باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14