(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2  آبان 1389- شماره 19771

كوتاه اقتصادي
با درخواست چاوز و به روش صنعتي سازي ايران مشكل مسكن ونزوئلا را حل مي كند
رئيس جمهور درمراسم روز ملي آمار: آمار متحد بايد منتشر شود
قيمت دلار به 1075 تومان رسيد
آغاز طرح نظارتي ويژه هدفمندسازي يارانه ها
ساماندهي 10 قلم كالاي اساسي تا سال آينده
برخورد قانوني با كارفرمايان بيمه گريز
واردات 80 برند تاير چيني به كشور
نرخ خدمات معاينه فني خودرو تعيين شد
ارائه بسته سياستي اجاره بها تا پايان اسفند
فرصت جديد براي اعلام شماره حساب دريافت يارانه ها
7 بانك ديگر آمريكايي ورشكسته شدند
واگذاري 700 هزار ميليارد ريال سهام
وزارت اطلاعات از دستگيري طراحان و مديران يك شركت هرمي ديگر خبر داد



كوتاه اقتصادي

¤ مدير كل دفتر تامين و توزيع كالا وزارت بازرگاني با اشاره به بررسي عوامل موثر در توليد، هزينه تمام شده توليد هر كيلو گوشت مرغ را در كشور كمتر از 1700 تومان اعلام كرد.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران، از شناسايي روغن موتورهاي غيراستاندارد وارداتي و روغن موتورهاي غيراستاندارد پر شده در داخل كشور خبر داد.مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران در اين خصوص افزود: پيرو كنترل بازار فرآورده هاي نفتي مشخص گرديد از نتايج آزمون 10 نمونه فرآورده روغن موتور سه نمونه از آن ها با نام هاي تجارتي ELF به نام شركت توتال،
LIOUI MOLY با مشخصات به نام شركت نشت بن، SUPERGOLD با مشخصات به ترتيب در موارد پايداري برشي (بحراني)، خاكستر سولفاته(عمده) و پايداري برشي (بحراني) مغاير با استاندارد ملي مربوطه بوده است.
¤ رئيس كل بيمه مركزي گفت: بيمه مركزي در سال جاري با مشاركت سازمان هاي مختلف و همكاري دولت و صندوق تامين خسارت هاي بدني بيش از 1300 نفر از زندانيان بيمه شخص ثالث را آزاد كرده است.
¤ جزئيات تامين سرمايه مورد نياز طرح هاي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران به زودي اعلام مي شود.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، معاون مالي و اقتصادي اين سازمان با بيان مطلب فوق اظهار داشت: طي ماه هاي اخير تفاهمنامه هايي به منظور تامين سرمايه پروژه هاي ايميدرو به امضا رسيده و هم اكنون مراحل نهايي آن طي مي شود.
¤ مديرعامل شركت سهامي فرش گفت: در صورت برنده شدن در مناقصه، ظرف 2 ماه آينده قراردادهاي بافت فرش به ارزش بيش از 200 ميليون دلار منعقد خواهد شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2284 الي 2288، 3345 الي 3349، 3357، 3386، 3387، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 7716، 7790 الي 7795، 7797، 5568، 5564، 4414، 4410، 4417، 4416، 7770 الي 7773، 7786 الي 7788، 7729، 7754 الي 7759، از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران با بيان اينكه قيمت گندم پس از هدفمند كردن يارانه ها 240 تا 300 تومان خواهد بود، گفت: به همه مردم اين بشارت را مي دهيم كه وضعيت نان بهبود پيدا مي كند.
¤ با پيوستن اپراتور Ta Ta Docomo هند به شبكه همراه اول، تعداد اپراتورهاي طرف قرارداد رومينگ بين الملل اين شركت به 264 اپراتور رسيد.
¤ بانك ملت در راستاي اجراي توافقنامه با ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت، به مالكان تاكسي هاي درون شهري تسهيلات ارزان قيمت اعطا مي كند.
¤ مديركل حوزه رياست و روابط عمومي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: كتاب هاي «بسته بندي صادراتي محصولات صنايع دستي»، «دسته بندي صادراتي آبزيان»، «بسته بندي كيوي»، «آداب تشريفات»، «بسته بندي صادراتي منسوجات و پوشاك» و «راهنمايي تجارت با لبنان» توسط سازمان توسعه تجارت ايران منتشر شد.

 



با درخواست چاوز و به روش صنعتي سازي ايران مشكل مسكن ونزوئلا را حل مي كند

مديرعامل مديريت پروژه هاي ساختماني ايران (مپسا) گفت: رئيس جمهور ونزوئلا در سفر خود به ايران و بازديد از پرند خواستار ارائه پيشنهادي از سوي ايران براي حل مشكل مسكن ونزوئلا شده و براي عقد قرارداد تا 50 هزار واحد مسكوني با شركتهاي ايراني آمادگي دارد.
سيدحسن قلعه نويي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اينكه دليل بازديد آقاي چاوز از پروژه صنعتي سازي مپسا چه بوده است، افزود: بدنبال مذاكره حضوري وزير صنايع و معادن در سفر اخير خود به ونزوئلا و شرح اقدامات انجام شده در راستاي صنعتي سازي ساختمان و مسكن توسط شركت مپسا، چاوز اظهار تمايل براي بازديد از توانمنديهاي شركت مپسا كرده و خواستار تنظيم يادداشت همكاري در سفر خود به ايران شده است.
وي ادامه داد: بر همين اساس اين بازديد تنظيم شد و ضمن بازديد گذرا از روند و حجم كلي ساخت و ساز در شهر جديد پرند، بطور اختصاصي از پروژه پايلوت صنعتي سازي مپسا در فاز 3 كه تعدادي از واحدهاي آن به مرحله تكميل رسيده است بازديد داشت.
وي خاطرنشان كرد: رئيس جمهور ونزوئلا از اينكه نتوانسته است بطور كامل مشكل مسكن مخصوصا قشر ضعيف مردم كشور خود را حل كند، اظهار ناراحتي كرده و تقاضا داشت با همكاري و كمك شركتهاي ايراني بويژه در احداث ساختمان با روشهاي صنعتي و نوين بتواند بخشي از تقاضاي انبوه مسكن كشور خود را پاسخ دهد.
قلعه نويي ادامه داد: رئيس جمهور ونزوئلا اصرار داشتند حتما و به سرعت يك هيئت ايراني در اين زمينه از ونزوئلا بازديد كرده و مذاكرات دقيق تري را در آنجا پيگيري كنند تا نتيجه آن تبديل به اقدامات اجرايي شود، چاوز اعلام كرد كه آماده اند تا 50 هزار واحد مسكوني با شركتهاي ايراني عقد قرارداد كنند.
قلعه نويي تاكيد كرد: ما اعلام آمادگي كرديم تا چنانچه آنها بخواهند مشكل مسكن را بصورت ريشه اي حل كنند مديريت بر كل فرآيند و چرخه صنعتي را اعم از احداث خطوط توليد، برنامه ريزي، آموزش، توانمندسازي مجريان و نيز فرهنگ سازي و ترويج بعهده گرفته و در مجموع صدور خدمات فني و مهندسي را بطور جامع در جهت صنعتي سازي ساختمان و مسكن مديريت كنيم.

 



رئيس جمهور درمراسم روز ملي آمار: آمار متحد بايد منتشر شود

رئيس جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر اينكه دستگاههاي دولتي بايد با هماهنگي هم اطلاعات آماري را منتشر كنند، گفت: بايد تنها يك آمار متحد در كشور منتشر شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمود احمدي نژاد ظهر ديروز درمراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه ريزي كه درسالن پژوهشگاه وزارت نيرو برگزارشد، با تاكيد بر اينكه ما مي خواهيم كشور را در عرصه هاي گوناگون بسازيم، گفت: البته با توجه به اينكه منابع و امكانات ما محدود است، بايد گام به گام جلو برويم و به نيازهاي امروز مردم پاسخ دهيم.
وي با طرح اين سؤال كه چرا ما در كشور بيكار داريم؟ گفت: شما اگر يك ضرب و تقسيم ساده كنيد مي بينيد كه به ازاي هر نفر ما 50ميليون تومان سرمايه گذاري كرده ايم پس حتما يك جاي كار ايراد دارد كه بايد آن را شناسايي و برطرف كنيم.
رئيس جمهور در ادامه پايه تصميم گيري هاي كلان در كشور را اطلاعات، تحليل ها و مقايسه هاي آماري عنوان كرد و افزود: بدون داشتن اطلاعات آماري درست و دقيق نمي توان برنامه ريزي مفيد و مثمرثمري براي ارتقاي كشور در زمينه هاي گوناگون انجام داد.
احمدي نژاد با تاكيد بر لزوم استفاده از ظرفيت هاي متخصصان داخلي گفت: اين ظلم است كه از يك كارشناس كه مي تواند تحليل هاي كارشناسي و كارآمد از اطلاعات آماري ارائه كند، در حد يك ماشين حساب كار بكشيم، از اين ظرفيت كه جزو ظرفيت هاي ملي ماست بايد به نحو احسن استفاده كنيم.
وي تصريح كرد: بايد يك نگاه خودي، برنامه خودي و يك نظام آمار و اطلاعات خودي در سراسر كشور ايجاد كنيم.
رئيس جمهور در ادامه تاكيد كرد: دستگاههاي دولتي بايد با هماهنگي هم اطلاعات آماري را منتشر كنند به طوري كه تنها يك آمار متحد در كشور منتشر شود.
احمدي نژاد اضافه كرد: همچنين مركز آمار بايد به سطح اطلاع رساني توجه ويژه اي داشته باشد زيرا اطلاعات آماري هم بر روي ذهن تصميم گيران و هم بر روي ذهن آحاد مردم تاثير مي گذارد. پس بايد اطلاعات آماري را طبقه بندي كرد.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه با همت متخصصان آماري كشور هرچه زودتر به يك برنامه ايراني اسلامي دست پيدا كنيم و همچنين به يك نظام جامع آماري كه در خدمت اين برنامه باشد نيز برسيم.
همچنين دراين مراسم، عادل آذر رئيس مركز آمار ايران گفت: براساس آخرين آمار جمع آوري شده درپايان سال 88، درآمد مناطق محروم به ويژه روستايي 37/1 برابر نسبت به درآمد شهري ها افزايش پيدا كرده است كه نشان مي دهد مسير دولت در محروميت زدايي از روستاها درست بوده است.
وي افزود: ركورد 900 هزار ازدواج در سال 88 و 3/1 ميليون تولد آمار بسيار قابل توجهي است. همچنين خدمات رساني آب و برق به مناطق روستايي به حدود 100 درصد رسيده است كه نشان از عزم دولت در محروميت زدايي از روستاها است.
رئيس مركز آمار ايران با بيان اينكه آمار همانند چشم و گوش يك حكومت عمل مي كند، گفت: كارشناسان آمار وقايع را عينا عكس برداري و منتقل مي كنند، نبايد در انتقال آن مداخله كنند و اين يك نهاد حاكميتي است كه به بيان واقعيت جامعه مي پردازد.
عادل آذر همچنين با بيان اينكه مجهزترين مركز داده پردازي (ديتاسنتر) در مركز آمار ايران راه اندازي شده است، گفت: براساس گفته رئيس جمهور مركز داده پردازي آمار بايد به عنوان شبكه ملي آمار ايران ايجاد شود و از آن در ساير امور استفاده شود.عادل آذر افزود: با ايجاد اين مركز داده ها در ارديبهشت سال جاري 4 واقعه حياتي شامل تولد، ازدواج، فوت و طلاق به طور خودكار دراين مركز وارد مي شد.
رئيس مركز آمار ايران در پايان تصريح كرد: درحال حاضر آمار حياتي 67 ميليون و 800 هزار نفر در مركز آمار و اطلاعات شخصي و فردي مركز آمار ايران وجود دارد كه گنجينه بسيار باارزشي است.
در پايان اين مراسم از برگزيدگان آمار كشور توسط رئيس جمهور با اهداي لوح هايي تقدير شد و تمبر يادبود روز ملي آمار توسط رئيس جمهور رونمايي شد.

 



قيمت دلار به 1075 تومان رسيد

با سخت شدن شرايط عرضه ارز از سوي صرافي ها، قيمت دلار در بازار آزاد به 1075 تومان رسيد.
به گزارش ايسنا، شرايط فروش دلار در صرافي هاي مجاز و صرافي بانك ها با قيمت 1050 تومان به متقاضيان سخت تر شده و فقط با شرط داشتن بليط قطعي شده و براي سفرهاي هوايي و ارائه گذرنامه آن هم در حد محدودي ممكن است.
مبلغ تحويلي با اين شرايط، 2000 دلار آمريكاست و به اشخاص خارجي يا مقيم خارج با پاسپورت خارجي و بليط خارجي ارز مسافرتي تعلق نمي گيرد؛ همين طور دانشجويان بدون خروجي، حضور صاحب گذرنامه براي دريافت ارز مسافرتي ضروري است و براي صاحب گذرنامه حداكثر دو هزار دلار و براي همراهان 1000 دلار ارز پرداخت مي شود.. همچنين ارز مسافرتي مي تواند معادل 1000 يورو براي صاحب گذرنامه و 500 يورو براي همراهان باشد؛ ضمناً به افراد مقيم يا دانشجو ارز فروخته نمي شود.
به دليل اين شرايط، دلالي آشكار كه در نيمه مهرماه رواج گرفته بود تقريباً كارايي خود را از دست داده و مردم عادي قادر به خريد و فروش ارز نيستند اما دلالان حرفه اي همچنان از راه هايي كه مشخص نيست ارز را به دست آورده و در بازار به فروش مي رسانند.با وجود راه افتادن مجدد حواله از حدود دو هفته پيش بسياري از افراد همچنان خواهان اسكناس براي ارسال ارز هستند و از سوي ديگر بسياري از مسافران ارائه 2000 دلار را براي مسافرت خارجي شان اندك مي دانند و مجبور به تهيه آن در بازار آزاد هستند.گفتني است ديروز ارز آزاد در سبزه ميدان و مكان هاي ديگر همانند چهار راه استانبول با قيمت 1075 تومان عرضه شد.

 



آغاز طرح نظارتي ويژه هدفمندسازي يارانه ها

اجراي طرح نظارتي ويژه هدفمندسازي يارانه ها در سراسر كشور از روز گذشته آغاز شد.
معاون بازرسي و نظارت سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان تأكيد كرد: با هرگونه گران فروشي به بهانه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها به شدت برخورد مي شود.
سيدجواد تقوي از ابلاغ طرح نظارتي ويژه اجراي طرح هدفمندسازي يارانه به استان ها خبر داد و گفت: اين طرح از امروز در چارچوب بسته نظارتي و بازرسي استان ها در سراسر كشور عملياتي و اجرايي مي شود.
وي افزود: در طرح نظارتي ويژه هدفمندسازي يارانه ها، نظارت و بازرسي بر روي كالاهاي اساسي در سبد خانوار و اقلامي كه يارانه آنها برداشته مي شود، اهميت بيشتري دارد.
وي همچنين گفت: تشكيل بانك هاي اطلاعاتي كالا و خدمات، رصد قيمت كالاهاي اولويت دار، اطلاع رساني و تشكيل ستادهاي شهرستان و مركز استان و استفاده حداكثري از نيروي انساني در ابعاد نظارتي از مهمترين اقدامات مقدماتي اين طرح است.
معاون بازرسي و نظارت سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: پيشگيري از افزايش غيرمنطقي نرخ كالا و خدمات در زمان اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، تحليل و كارشناسي مستمر وضع توزيع و قيمت كالاها و خدمات اولويت دار، تشديد كنترل بازار و برخورد با سوءاستفاده هاي احتمالي در اجراي هدفمندسازي يارانه ها از مهم ترين اهداف اين طرح است.
تقوي افزود: مردم مي توانند براي رسيدگي به شكايات خود درباره هرگونه تخلف احتمالي و گرانفروشي در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها با تلفن 124 تماس بگيرند.
نصب برچسب و صدور فاكتور
سازمان بازرگاني استان تهران اعلام كرد: همه واحدهاي صنفي و خدماتي ملزم به رعايت نصب برچسب قيمت كالا و خدمات، و صدور فاكتور معتبر براي مشتري هستند.اين سازمان در پي طرح هدفمند كردن يارانه ها و جلوگيري از ايجاد فرصت هاي احتمالي براي انجام تخلفات صنفي اعلام كرد: نصب نكردن برچسب قيمت بر كالا، استفاده نكردن از تابلو دستمزد خدمت در محل كسب يا حرفه، درج قيمت به شيوه اي كه براي مراجعه كنندگان قابل رؤيت نباشد، و صادر نكردن صورت حساب معتبر، از تخلفات صنفي به شمار مي آيد.
سازمان بازرگاني تهران از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر تخلف صنفي، براي اعلام و گزارش آن، با شماره تلفن 124 تماس بگيرند.
شهروندان همچنين مي توانند براي اعلام تخلفات صنفي به وب سايت wwwtcommerceir مراجعه، و موضوع شكايت خود را مطرح، و براي پيگيري شكايت خود، كد رهگيري، دريافت كنند.

 



ساماندهي 10 قلم كالاي اساسي تا سال آينده

10قلم كالاي اساسي شامل شير و فرآورده هاي لبني، روغن، برنج، نوشابه، انواع آب معدني، انواع لاستيك خودرو، آرد و گندم، شكر، كاغذ و كالاهاي دخاني تا سال آينده در سراسر كشور ساماندهي مي شوند.
رئيس ستاد بسيج اقتصادي همچنين بهبود سيستم توزيع و ساماندهي نظام پخش كالاها، نظارت سريع بر عملكرد و ميزان توزيع، امكان دريافت گزارش هاي آماري لحظه اي از شبكه توزيع، رسيدگي به تخلفات به صورت مكانيزه، بروز كردن اطلاعات فروش، امكان برآورد كالاي مورد نياز شبكه كالابرگي به تفكيك شهرها و جلوگيري از توزيع كالاهاي تقلبي و قاچاق را از جمله اهداف اجراي اين طرح دانست.
بهمن حاجي علي افزود: با ساماندهي نظام پخش كالا، علاوه بر توزيع مطمئن و كم هزينه با بهره مندي از روش هاي نوين، فاصله توليد تا مصرف كاهش مي يابد و شفافيت در نظام توزيع ايجاد مي شود.
وي خاطرنشان كرد: براساس طرح ساماندهي نظام توزيع در كشور، تنها شركت هايي مي توانند اقدام به توزيع كالا كنند كه به اين شبكه پيوسته باشند و ملت كارت اصناف داشته باشند.به گزارش شبكه خبر رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور افزود: در اين طرح، همه توليدكنندگان و تامين كنندگان كالا موظف خواهند بود كالاهاي خود را از طريق مبادي رسمي از جمله شركت هاي پخش مستقل و واحدهاي پخش وابسته به توليدكننده يا تامين كننده توزيع كنند.وي ادامه داد: همه شركت هاي پخش نيز موظفند تمام نقاط توزيعي خود را اعم از مراكز پخش، دفاتر فروش و نمايندگي ها را به ستاد بسيج اقتصادي معرفي و پس از دريافت گواهينامه از اين ستاد اقدام به توزيع كالا كنند.

 



برخورد قانوني با كارفرمايان بيمه گريز

صندوق تامين اجتماعي براي ارايه خدمات گسترده به بيمه شدگان و عمل به تعهدات قانوني خود براساس قوانين و مقررات ابلاغ شده از مراجع قانونگذاري اقدام به دريافت
حق بيمه از كارفرمايان مي كند.
براساس قوانين و مقررات صندوق تامين اجتماعي، كارفرمايان بايد سهم كارگران از حق بيمه را از حقوق آنان كسر و همراه با سهم خود به صندوق تأمين اجتماعي پرداخت كند.عدم پرداخت و با تاخير در پرداخت حق بيمه از سوي كارفرمايان منجر به ايجاد اخلال در ارايه خدمات به جامعه بزرگ افراد تحت پوشش صندوق تامين اجتماعي مي شود.
براساس ماده 50 قانون تامين اجتماعي ضوابط و اهرم هاي قانوني براي دريافت حق بيمه در نظر گرفته شده است كه با طي مراحل مختلف ابلاغ بدهي و صدور اجراييه مطالبات صندوق تامين اجتماعي دريافت مي شود.براساس اعلام صندوق تامين اجتماعي، كارفرماياني كه ظرف مدت يك ماه بعد از ابلاغ اجراييه بدهي خود را پرداخت نكنند، به استناد آيين نامه اجراي ماده 50 قانون تامين اجتماعي با آنان برخورد قانوني به عمل خواهد آمد.همچنين براساس تكاليف قانوني اين آيين نامه، صندوق تامين اجتماعي مي تواند نسبت به بازداشت اموال منقول و غيرمنقول بدهكار و در صورت عدم پرداخت بدهي، نسبت به فروش اموال بازداشت شده اقدام كند.

 



واردات 80 برند تاير چيني به كشور

بيش از 80 برند تايرهاي وارداتي به ايران متعلق به كشور چين است.
سعيد تقوايي رئيس مركز تحقيقات صنايع لاستيك ايران در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: 45 درصد برند تايرهاي وارداتي به كشور، چيني است و مابقي از هند، اندونزي، ... و تعداد محدودي از كشورهاي صاحب برند مي باشد.
وي با بيان اينكه متأسفانه هم اكنون شاهد رشد سهم واردات تاير نسبت به سال هاي گذشته هستيم، اظهار داشت: برخي تايرهاي وارداتي كم كيفيت و بي كيفيت است و تعدادي از آنها از مرزهاي غيرقانوني و غيررسمي وارد كشور مي شوند.
دبير دهمين همايش صنعت لاستيك ايران با تأكيد بر اينكه تنها آزمايشگاه آكروديته آزمون تاير در مركز تحقيقات صنايع لاستيك ايران قرار دارد، بيان كرد: تعداد نمونه هايي كه در اين مركز بررسي و آزمون مي شود در مقايسه با كل واردات ناچيز است و جامعه آماري صحيحي از واردات نداريم اما در همين تعداد نيز برخي تايرها متعلق به چين است.
به گفته تقوايي؛ چيني ها تايرهاي با كيفيت هم توليد مي كنند اما بخشي از صادرات خود را به ارسال تايرهاي بي كيفيت به بازار كشورهاي در حال توسعه اختصاص داده اند. به طوري كه به عنوان مثال تاير سنگين داراي استاندارد بايد حداقل 16 لايه و بين 65 تا 68 كيلوگرم وزن داشته باشد اما بعضاً تايرهايي از اين گروه با شش لايه و كمتر از 50 كيلوگرم وزن وارد كشور مي شود!
وي كه در آستانه برگزاري دهمين همايش و نمايشگاه صنعت لاستيك ايران كه از 9 تا 11 آذرماه امسال در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران (تهران) برگزار خواهد شد سخن مي گفت، ادامه داد: متأسفانه هم اكنون شاهد انجام آزمون تست تاير در مراكز و مجموعه هايي هستيم كه مورد تأييد سازمان استاندارد نبوده و از ابتدايي ترين دستگاه ها استفاده مي كنند و ادامه اين روند براي صنعت و مردم بسيار خطرناك است.
رئيس مركز تحقيقات صنايع لاستيك ايران همچنين با اشاره به اينكه بايد صنعت تاير ايران رادياليزه شود، بيان كرد: هم اكنون 32 درصد تايرهاي توليدي كشور راديال و مابقي با تكنولوژي قديمي باياس توليد و عرضه مي شود.
تقوايي با بيان اينكه هيچ شركت تايرسازي در كشور نداريم كه داراي طرح توسعه براي ارتقاي فناوري توليد خود نباشد، متذكر شد: به ازاي توليد هر 10 هزار تن تاير راديال نياز به پنج ميليون دلار سرمايه گذاري است و هم اكنون كمبود نقدينگي يكي از چالش هاي اساسي پيش روي ارتقاي فناوري در اين صنعت است.

 



نرخ خدمات معاينه فني خودرو تعيين شد

نرخ هزينه هاي معاينه فني خودرو در كلان شهرها، براي خودروهاي سبك 9 هزارتومان و خودروهاي سنگين
18 هزارتومان تعيين شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، همچنين نرخ خدمات معاينه فني مكانيزه خودروها در شهرهاي با جمعيت كمتر از 300 هزار نفر و نيز براي خودروهاي سبك 70 هزارريال و براي خودروهاي سنگين 180 هزار ريال خواهد بود.
گفتني است بر اساس اين مصوبه، نرخ خدمات معاينه فني براي هر بار مراجعه بعدي ظرف يك ماه پس از مراجعه اول در مورد خودروهاي سبك و 10روز بعد از مراجعه اول براي خودروهاي سنگين 20 هزارريال تعيين شده است.
لازم به ذكر است نرخ خدمات فني براي موتورسيكلت ها براي مراجعه اول 30 هزار ريال و براي هر بار مراجعه بعدي ظرف مدت يك ماه پس از مراجعه اول 10 هزار ريال خواهد بود.
بر اين اساس، بعد از انقضاي مدت هاي يك ماهه و 10 روز پس از مراجعه اول، مراجعه بعدي اولين مراجعه محسوب مي شود.
شايان ذكر است بر اساس تصميم كارگروه تعيين نرخ هزينه هاي معاينه فني خودرو، دريافت هرگونه مبلغي بيش از نرخ هاي مصوب با توجه به لحاظ كليه حقوق دولتي و هزينه هاي مربوط به چاپ و تكثير و موارد مشابه ممنوع است.
يادآور مي شود اين مصوبه در تاريخ 21 مهرماه 1389 پس از تأييد رئيس جمهور از سوي معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد.

 



وزير مسكن و شهرسازي خبر داد
ارائه بسته سياستي اجاره بها تا پايان اسفند

وزير مسكن و شهرسازي با اعلام اينكه بسته سياستي اجاره بهاي مسكن تا پايان سال ارائه مي شود، گفت: قيمت مسكن با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها در كشور گران نمي شود.
علي نيكزاد در گفتگو با مهر در پاسخ به اين پرسش كه طرح وزارت مسكن و شهرسازي به منظور تعيين سقف و كف براي اجراي بهاي مسكن به كجا رسيد، گفت: براي بخش مسكن اجاره اي در كشور تيم كارشناسي را تعيين كرده ايم تا بر روي اين موضوع كار كند.
وي خاطرنشان كرد: البته در اين زمينه از نظرات همه كساني كه در اين بخش صاحبنظر هستند، استفاده مي كنيم تا بتوانيم يك بسته اي را به صورت عملياتي دربياوريم و با استفاده از مباني قانوني، كنترلي را توسط دولت بر روي قيمت اجاره مسكن اعمال كنيم.
وزير مسكن تصريح كرد: در حال حاضر بر روي اين موضوع كار مي كنيم و قبل از پايان سال جاري قطعاً نتيجه را به استحضار مردم مي رسانيم تا سال بعد اين مشكلات براي مردم تكرار نشود.
وي معتقد است كه نبايد تعيين نرخ اجاره بها آزاد باشد و در واقع يك نهاد غيردولتي و يا دولتي بايد ساماندهي و يا تعيين نرخ اجاره بها را بپذيرد و اگر اين موضوع بر عهده وزارت مسكن باشد با ابزار قانوني از اين نوسانات جلوگيري مي كند.
نيكزاد در بخش ديگري از اين گفتگو در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها آيا وزارت مسكن بسته حمايتي از اين بخش تهيه كرده است؟ گفت: وزارت مسكن تنها در اين زمينه نقش ندارد، زيرا خود ما مصرف كننده هستيم.
وي با بيان اينكه مسكن از اجزاي مختلفي همچون فولاد، سيمان و ساير مصالح ساختماني تشكيل شده است، اظهار داشت: اگر اين اجزا گران شوند تأثير مستقيم در قيمت مسكن دارد ولي وقتي قرار است دولت به همه بخشها يارانه بدهد ديگر اجزاي ساخت مسكن نيز گران نخواهد شد؛ و وقتي اين اتفاق بيفتد ديگر معنا ندارد كه مسكن هم گران شود.

 



فرصت جديد براي اعلام شماره حساب دريافت يارانه ها

خانوارهايي كه حساب آنها در بانك مورد تأييد ستاد يارانه ها قرار نگرفته تا 29 آبان ماه جاري فرصت دارند نسبت به افتتاح حساب جديد اقدام نمايند.
ستاد هدفمند كردن يارانه هاي استان تهران در اطلاعيه اي اعلام كرد: آن دسته از سرپرستان خانوارهايي كه قبلاً شماره حساب خود را جهت واريز نقدي يارانه ها در سامانه الكترونيكي وزارت رفاه درج كرده ولي حساب آنها تأييد نشده است، مي توانند تا 29 آبان نسبت به افتتاح حساب جديد در يكي از بانكهاي كشور اقدام كنند.
براساس اين گزارش، سرپرستان خانوارها بايد با مراجعه به سايت wwwrefahiir شماره حساب جديد خود را درج و از طريق سامانه اطمينان حاصل كنند كه ثبت حساب آنها به صورت قطعي صورت گرفته است.
بديهي است در صورت عدم مراجعه اينگونه افراد در مهلت مقرر، يارانه نقدي در اين مرحله به آنان پرداخت نمي شود.

 



7 بانك ديگر آمريكايي ورشكسته شدند

موسسه بيمه فدرال پس اندازهاي آمريكا اعلام كرد: با تعطيلي 7 بانك ديگر از سوي مقام هاي بانكي آمريكا، تعداد بانكهاي ورشكسته اين كشور در سال 2010 به 139 بانك رسيد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، هيل كرست بانك كانزاس بزرگترين بانك ورشكسته آمريكايي در بين 7 بانك مذكور است. ميزان دارايي هاي اين بانك 65/1 ميليارد دلار و ميزان پس اندازهاي آن نيز بيش از
54/1 ميليارد دلار بوده است.
مقامهاي بانكي آمريكا همچنين بانكهاي فرست آريزونا سيوينگ، اسكاتس ديل آريزونا، فرست سابربون نشنال بانك، فرست نشنال بانك بارنسويل، گوردون بانك جورجيا، پروگرس بانك فلوريدا و فرست بانك جكسون ويل را تعطيل اعلام كردند.
شيلا بير رئيس موسسه پس اندازهاي آمريكا تأكيد كرد: تعداد بانكهاي ورشكسته آمريكا تا پايان سال 2010 بيش از سال 2009 خواهد بود. تعداد بانكهاي ورشكسته آمريكا سال گذشته به 140 مورد رسيد.
بر اين اساس ورشكستگي، بانكهاي آمريكايي طي سالهاي 2010 تا 2014 بيش از 52 ميليارد دلار زيان به اين موسسه وارد خواهد كرد. ورشكستگي واشنگتن ميوچوال بانك سپتامبر 2008 با 307 ميليارد دلار دارايي بزرگترين ورشكستگي بانكي در بحران مالي آمريكا به شمار مي رود.
افزايش نرخ بيكاري
در 11 ايالت
وزارت كار آمريكا در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: نرخ بيكاري طي ماه سپتامبر (شهريور ماه) در 11 ايالت اين كشور افزايش داشته است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، نرخ بيكاري در 23 ايالت آمريكا نيز در ماه سپتامبر كاهش و در 16 ايالت نيز بدون تغيير بوده است.
در مجموع ميزان اشتغال زايي در ايالتهاي مختلف آمريكا همچنان روندي كند و نااميدكننده دارد.
بر اساس اين گزارش، مهم ترين عامل كاهش بيكاري در 23 ايالت آمريكا در ماه سپتامبر خروج تعداد زيادي از افراد جوياي كار از بازار كار آمريكا بوده است. بر اساس قوانين آمريكا اگر فردي براي يافتن شغل ثبت نام نكند و به طور رسمي دنبال كار نگردد در آمار بيكاري اين كشور محاسبه نخواهد شد.
بر اين اساس نرخ بيكاري آمريكا در ماه سپتامبر به بيش از 6/9 درصد رسيده است. اين رقم در سپتامبر 2009 به 8/9 درصد رسيده بود.

 



واگذاري 700 هزار ميليارد ريال سهام

رئيس سازمان خصوصي سازي از واگذاري سهام 370 شركت به حجم 700 هزار ميليارد ريال طي 5 سال گذشته در كشور خبر داد و گفت: علاوه بر آسيب شناسي در واگذاريها، نظارتها نه تنها در حين واگذاري بلكه پس از آن نيز انجام مي شود.
پيمان نوري گفت: اين رقم بسيار بالا است، در اين ميان حتي اگر يك يا دو شركت بعد از واگذاري دچار مشكلاتي شوند، براي ما بسيار مهم است.
وي از آسيب شناسي اينگونه موارد براي اينكه در واگذاري هاي بعدي مبناي عملكرد قرار گيرند، خبر داد و تصريح كرد: نظارتها به دو بخش نظارتهاي حين واگذاري و نظارتهاي پس از واگذاري تقسيم مي شوند.
نوري ادامه داد: اين نظارتها مي تواند از طريق مجامع، صورتهاي مالي، حضور در مجمع شركتها اعمال شود تا از اين طريق اجراي صحيح قانون اصل 44 اتفاق بيفتد.


 



وزارت اطلاعات از دستگيري طراحان و مديران يك شركت هرمي ديگر خبر داد

وزارت اطلاعات از دستگيري طراحان و مديران شركت غير قانوني هرمي Ati خبر داد.
در اطلاعيه وزارت اطلاعات آمده است: در راستاي اجراي مبارزه با مفاسد كلان اقتصادي و با پيگيري هاي اطلاعاتي عملياتي سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره كل اطلاعات استان قزوين، سه نفر از طراحان و مديران شركت غيرقانوني هرمي Ati كه با جذب حدود سي هزار زير مجموعه بالغ بر چهارصد ميليارد ريال كلاهبرداري نموده بودند شناسايي، دستگير و روانه زندان شدند.
در اين اطلاعيه اضافه شده است: اين شركت هرمي صرفا يك سايت اينترنتي بيش نبوده و مديران و طراحان آن با شيوه ها و ترفندهاي فريبنده، ضمن اجاره فضاي اينترنتي در سرورهاي خارجي و بهره گيري از تلفن هاي مربوط به كشور پاناما و... خود را يك شركت خارجي جلوه داده و از اين طريق كلاهبرداري
مي نمودند.
در اطلاعيه وزارت اطلاعات يادآوري شده است كه در بهمن ماه سال گذشته نيز حدود چهل نفر از ليدرهاي اصلي شركت Atiدر تهران، كرج و قزوين دستگير و تحويل مراجع قضايي گرديده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14