(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 6  آبان 1389- شماره 19775

مخالفت 70درصد مردم فرانسه با ادامه جنگ افغانستان
پاكستان رسماً طالبان را مسئول ترور بي نظير بوتو اعلام كرد
انتخابات آمريكا و نارضايتي مردم -چشم انداز
درگيري فلسطيني ها با نظاميان صهيونيست در بيت المقدس شدت گرفت
ولخرجي هاي انتخاباتي!
حمايت ائتلاف كردستان عراق از نخست وزيري مجدد نوري مالكي
در سالگرد شهادت فتحي شقاقي جهاد اسلامي: عمليات شهادت طلبانه را ازسر مي گيريم
اعتراض البرادعي به محدوديت هاي انتخاباتي رژيم مبارك
دستگيري 2254 دانش آموز در ناآرامي هاي فرانسه
فرمانده ناوگان ششم آمريكا به بيروت رفت
حاكم راس الخيمه درگذشت اختلاف ها بالا گرفت
67 درصد مردم آمريكا ديگر اميدي به اوباما ندارند



مخالفت 70درصد مردم فرانسه با ادامه جنگ افغانستان

براساس آخرين نظرسنجي، 70درصد شهروندان فرانسوي از ادامه حضور نظاميان اين كشور در افغانستان مخالف هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، براساس تازه ترين نظرسنجي كه توسط موسسه «ايفوپ» انجام شد، 70درصد شهروندان فرانسوي مخالف ادامه جنگ افغانستان و خواستار خروج هرچه سريع تر نظاميان فرانسوي از افغانستان هستند. طبق نظرسنجي فوق، تنها 29 درصد فرانسويان از ادامه حضور نظامي كشورشان در افغانستان حمايت كردند و يك درصد نيز در اين باره، نظر خاصي نداشتند.
درحال حاضر حدود 3500 نظامي فرانسوي در افغانستان حضور دارند و از سال 2001 تاكنون نيز 50 نظامي فرانسوي در اين كشور كشته شده اند.

 



پاكستان رسماً طالبان را مسئول ترور بي نظير بوتو اعلام كرد

اداره آگاهي پاكستان پس از سه سال تحقيق، «بيت الله محسود» رهبر سابق طالبان اين كشور را عامل ترور «بي نظير بوتو» اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، اداره آگاهي پاكستان تحقيقات پرونده ترور بي نظير بوتو را به پايان رساند و رسماً اعلام كرد، سازمان دهنده اصلي قتل نخست وزير سابق، «بيت الله محسود» رهبر گروه طالبان محلي در سال 2007 بود.
بوتو 27 دسامبر 2007 (7 دي 1386) ترور شد و در آن زمان، انگشت اتهام به سمت ««پرويز مشرف» رئيس جمهور وقت نشانه رفت. هرچند در آن زمان نيز خبرهاي رسمي طالبان را به دخالت در اين ترور متهم مي كرد، اما خانواده بوتو از اداره پليس و آگاهي پاكستان خواسته بودند در مورد ارتباط احتمالي دولت با اين جنايت تحقيق كند.

 



انتخابات آمريكا و نارضايتي مردم -چشم انداز

پروفسور حميد مولانا
دو سال قبل در آستانه شروع بحران و ركود اقتصادي در آمريكا اكثر مردم ايالات متحده به حزب دموكرات و نامزد آن باراك اوباما رأي دادند و او را روانه كاخ سفيد كردند به اميد اينكه او بتواند نابساماني هاي چند سال اخير آمريكا را بهبود بخشد. انتخاب اوباما به رياست جمهوري در حقيقت نشانه نارضايتي مردم آمريكا از سياست هاي حزب جمهوريخواه و جناح نومحافظه كاران و به ويژه دولت جرج دبليو بوش بود.
در انتخابات عمومي كنگره آمريكا (مجلس نمايندگان و مجلس سنا) كه سه شنبه آينده 2 نوامبر (11 آبان) صورت مي گيرد، اين سناريو ممكن است تا حدودي به نفع جمهوريخواهان و عليه دموكرات ها تكرار شود. علتي كه ممكن است نمايندگان حزب جمهوريخواه در هر دو مجلس كنگره، كه اكنون در كنترل حزب دموكرات است، كرسي هاي بيشتري به دست آورده و به ويژه در مجلس نمايندگان خود را به اكثريت نزديك كنند، نارضايتي مردم از وضع موجود اقتصادي و ادامه جنگ افغانستان و عراق است.
به طور كلي اعتماد مردم آمريكا به دستگاه هاي دولتي و غيردولتي، به احزاب سياسي به رسانه ها و به آينده كشور تنزل پيدا كرده است. امروز هم بخش خصوصي، به علت ريخت و پاش هاي فراواني كه در سال هاي اخير به وجود آورده، و هم بخش عمومي به علت سياست هاي نادرست مورد خشم مردم قرار گرفته اند.
در يك نظرسنجي ملي كه هفته گذشته منتشر شد (واشنگتن پست، 10 اكتبر 2010) 59 درصد آمريكائي ها اظهار داشته اند كه «آمريكا روي خط غلط حركت مي كند» و 56 درصد گفته اند كه «بهتر است در مسائل مهم مملكتي از طريق رفراندوم تصميم گيري شود.» نزديك به نصف شركت كنندگان در اين نظرسنجي عقيده دارند كه «دولت فدرال (مركزي) آزادي هاي مدني آنها را تهديد مي كند.» ناراحتي و نارضايتي مردم آمريكا در اين نظرسنجي ها بسيار آشكار است: بطور كلي، و طبق اين نظرسنجي، مردم آمريكا به احزاب دموكرات و جمهوريخواه، به دولت مركزي، «نمره» بد داده به «اوباما، نظام قضائي، و نمايندگان كنگره، نمره متوسط» و تنها به «ارتش و نظاميان نمره خوب» داده اند. يك بررسي دقيق از اين گونه نظرسنجي ها نشان مي دهد كه آن توافق ملي سال هاي بعد از جنگ جهاني دوم و دوران جنگ سرد اكنون از بين رفته است. امنيت فكري و فردي، امنيت اجتماعي و ملي چيزي است كه آمريكائي ها در سال هاي اخير توجه بيشتري به آن كرده اند. علاقه به شركت در انتخابات بين آمريكائي ها تنزل پيدا كرده است. انتظار مي رود كه فقط بين 45 تا 47 درصد واجدان شرايط، در انتخابات هفته آينده كنگره شركت كنند.
در سال هاي اخير بزرگترين تحولي كه در جامعه آمريكا به وجود آمده است اين است كه آمريكائي ها به تناقضات دروني و بيروني سيستم خود در دنياي امروز پي برده اند، تناقضات درباره نوع دموكراسي و مردم سالاري خود، تناقضات در مورد اقتصاد ملي، تناقضات در روش انتخابات، تناقضات در سيستم آموزش و پرورش، در تبليغات و فعاليت هاي بازرگاني و مدني، و تناقضات در قضاوت خود و ديگران. اين تناقضات، در اين فصل انتخاباتي، روزانه جلو چشم ميليون ها آمريكائي ظاهر مي شود.
يكي از اين تناقضات اين است كه در انتخابات آمريكا پول حرف اول را مي زند. با وضع نامناسب مالي و اقتصادي كه هم اكنون ميليون ها نفر در آمريكا با آن مواجه هستند، طبق گزارش وزارت كشور ايالت كاليفرنيا، خانم مگ ويتمن كانديداي حزب جمهوريخواه براي پست فرمانداري كه يكي از ميلياردرهاي ثروتمند آمريكا است، مبلغ 139 ميليون دلار از دارائي خود را براي مبارزات انتخاباتي خود هزينه مي كند (انتخاب فرمانداران و شهردارها همزمان با انتخابات عمومي براي كنگره صورت مي گيرد) كه اين رقم در تاريخ معاصر انتخابات آمريكا بي سابقه است (واشنگتن پست، 19 اكتبر 2010).
جري برون كه پدر او در دهه 1950 فرماندار كاليفرنيا بود و 40 سال قبل نيز خود به اين سمت انتخاب شده بود، مجددا نامزد حزب دموكرات است. آرنولد شواردزنيگر فرماندار فعلي كاليفرنيا هنرپيشه قديمي هاليوود از حزب جمهوريخواه است كه محبوبيت او به علت مشكلات اقتصادي در اين ايالت به 20 درصد تنزل كرده است.
نفوذ شركت هاي بين المللي و خارجي در انتخابات آمريكا بسيار مشهود است. كمپاني ها و مؤسسات بزرگ جهاني ميليون ها دلار به نفع سازمان ها، احزاب و افرادي كه نامزد انتخاباتي هستند پول خرج مي كنند (واشنگتن پست، 18 اكتبر 2010).
دقيقا در اين محيط اقتصادي، سياسي، به اصطلاح ارتباطاتي است، كه بي اخلاقي، شخصيت كشي و مذهب ستيزي محيط عمومي و رسانه ها را آلوده كرده است. يكي از روش هاي نامناسب ولي متداول در انتخابات عمومي آمريكا تحقير كردن رقيب انتخاباتي، حمله به حيثيت و اعتبار ديگران، نشر و توزيع عكس هاي نامناسب و ساختگي در اينترنت است كه خود موضوع گزارش خبري رسانه هاي آمريكا شده است، و خود به نارضايتي مردم افزوده است (نيويورك تايمز، 24 سپتامبر 2010، واشنگتن پست، 24، 28 سپتامبر و 19 اكتبر 2010)

 



درگيري فلسطيني ها با نظاميان صهيونيست در بيت المقدس شدت گرفت

سرويس خارجي-
درگيري شديد فلسطينيان ساكن قدس با نظاميان صهيونيستي وارد چهارمين روز خود شد.
مناطق مختلف بيت المقدس از جمله العيسويه، وادي الجوز، رأس العامود، الصوانه، صلاح الدين ايوبي از چند روز پيش تاكنون شاهد درگيري فلسطينيان با پليس رژيم صهيونيستي است.
درگيري ها كه در اعتراض به سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي در يورش، دستگيري و تخريب و تهديد منازل فلسطيني ها صورت مي گيرد با كشيده شدن به خيابان ها وسعت بيشتري پيدا كرده و در نتيجه آن ده ها فلسطيني زخمي شده اند. اين درحالي است كه در منطقه سيلوان واقع در شرق بيت المقدس درگيري ها چندين هفته متوالي است كه ادامه پيدا كرده است.
در اين درگيري ها ده ها نفر مجروح و تعداد ديگري نيز مجروح شده اند.
نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي همچنين با يورش به شهرهاي مختلف كرانه باختري رود اردن پنج شهروند فلسطيني را ربودند.
رژيم صهيونيستي از روز جمعه از ورود نمازگزاران فلسطيني به مسجدالاقصي جلوگيري كرده و همين مسئله خشم فلسطيني ها را افزايش داده است.
در همين رابطه صدها تن از فعالان سياسي اردني در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در پايتخت اين كشور تحصن كرده و خواهان بسته شدن اين سفارت شدند.
اين فعالان سياسي در شانزدهمين سالگرد امضاي معاهده صلح بين اردن و اسرائيل در سال 1994 خواستار بسته شدن سفارت رژيم صهيونيستي در اردن شدند.
اين افراد شعارهايي با مضامين «اردن تهديد و قدس يهودي مي شود» سر دادند.
همچنين سازمان ملل متحد حملات شهرك نشينان صهيونيست به شهروندان فلسطيني در كرانه باختري رود اردن را تنفرآميز خواند.
«روبرت سري» هماهنگ كننده ارشد سازمان ملل در اين باره گفت، رژيم صهيونيستي بايد جلو حملات شهرك نشينان را گرفته و آنها را مجازات كند.
وي افزود، حملات صهيونيست ها به روستاهاي فلسطيني، آتش زدن خودروها، منازل، زمين هاي كشاورزي و اموال آنها تنفرآميز و محكوم است. يك مقام اتحاديه عرب نيز اظهار داشت، اسرائيل بزرگترين تهديد براي امنيت خاورميانه است.
وي تصريح كرد، اسرائيل با داشتن سلاح هاي اتمي بزرگترين تهديد براي امنيت خاورميانه است و اين درحالي است كه ديگر كشورها را متهم به بي ثباتي و شرارت مي كند.
در همين رابطه روزنامه صهيونيستي هاآرتص نيز نوشت، بنابر اعلام سازمان بين المللي شفافيت، اسرائيل يكي از فاسدترين رژيم هاي جهان است اين روزنامه افزود، از نظر فساد اجتماعي، اداري و اقتصادي اسرائيل گوي سبقت را از ديگر رژيم ها ربوده است.
ساير رويدادها
¤ رژيم صهيونيستي از عضويت در كنفرانس جهاني جغرافيا اخراج شد.
¤ رئيس سابق شاباك از بيم دستگيري سفر خود را به اسپانيا لغو كرد.
¤ نخست وزير رژيم صهيونيستي ادعا كرد حمله به ناوگان آزادي مشروع، ضروري و مهم بود!
¤ جنبش حماس اعلام كرد كه هيچ تحول جديدي در مبادله اسيران باشاليت رخ نداده است.
¤ جنبش فتح براي گفت وگو با حماس در دمشق پايتخت سوريه اعلام آمادگي كرد.
¤ مذاكره كننده ارشد فلسطين تأكيد كرد كه فلسطيني ها جز به توقف كامل شهرك سازي ها راضي نخواهند شد.
¤ دفتر بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي توقف سه ماهه شهرك سازي ها را براي از سرگيري مذاكرات رد كرد.

 



ولخرجي هاي انتخاباتي!

مي گويند، هر انتخابات آمريكا براي خودش ركورد جديدي به لحاظ ولخرجي هاي كانديداها به جا مي گذارد، و تنها فرقي كه انتخابات امسال با سال هاي قبل دارد، اين است كه ولخرجي ها سر به فلك كشيده اند و حاميان مالي هم معلوم نيست چه كساني هستند!
مثلا، خانم «مگ ويتمن» كه رئيس سابق سايت حراجي «يي بي» و دنبال پست فرمانداري كاليفرنيا است، به غير از پول حاميان مالي اقلا 142 ميليون دلار از ثروت شخصي اش را صرف مبارزات تبليغاتي اش كرده، در حالي كه رقيب دموكراتش، «جري براون»، فقط 10ميليون دلار براي اين كار مايه گذاشته است! در واقع، «مگ ويتمن» با اين پول در «حمله اي گسترده» به رقيبانش، 90 مركز دائمي تبليغات در سراسر كاليفرنيا براي خودش باز كرده، تبليغات متعددي هم به زبان هاي چيني و اسپانيايي به راه انداخته، و تازه روزي 1300 فيلم تبليغاتي هم در تلويزيون از خودش پخش مي كند! خلاصه اينكه ركورد ولخرجي را در هر انتخابات شكستن ديگر براي آمريكايي ها يك «سنت» شده است. به هر حال، ديوان عالي آمريكا در ماه ژانويه حكم كرده كه از اين به بعد شركت ها، سنديكاها و همه گروه هاي منفعتي مي توانند بدون اينكه شناخته شوند هرچقدر كه دلشان مي خواهد به سياستمداران كمك كنند. نتيجه اينكه ، حالا همه جور ميلياردر، غول نفتي، صاحب صنعت و... كار تامين مالي انواع و اقسام گروه منفعتي را شروع كرده است! مي گويند، اين سازمان هاي «خارج حزبي» تا به حال بيشتر از 150 ميليون دلار خرج كانديداهاي مورد نظرشان- كه اساسا جمهوريخواه هستند- كرده اند! از جمله بانفوذترين اين گروه ها هم، اتاق بازرگاني آمريكاست كه خيلي «ضد اوباما» است و تصميم دارد به ميزان 75 ميليون دلار سركيسه را شل كند! اما، اين طور هم نيست كه دموكرات ها از اين خوان «خارج حزبي» هيچ بهره اي نبرند. مثلا، سنديكاي «سيو» تا به حال 14 ميليون دلار خرج آنها كرده است. با اين حال، ميزان، اين كمك ها هرچه كه باشد، فقط يك دهم مخارج كل را پوشش مي دهد و باقي پول بايد از جيب خود كانديدا تامين شود. حالا، اينجاست كه وضع دموكرات ها بهتر است، چرا كه تا به حال 47 درصد بيشتر از آنها پول جور كرده و 66 درصد بيشتر خرج كرده اند! اما، همان طور كه «ديويد بروكز» سرمقاله نويس «نيويورك تايمز» مي گويد، به هر حال با همه پول دنيا هم نمي شود پيروزي را تضمين كرد.
سرويس خارجي كيهان

 



حمايت ائتلاف كردستان عراق از نخست وزيري مجدد نوري مالكي

يك رهبر ائتلاف كردستان عراق اعلام كرد، اين ائتلاف از نخست وزيري مجدد «نوري مالكي» حمايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «محمود عثمان» گفت: موضع اتحاد ملي در مورد نخست وزيري مجدد مالكي، مورد تأييد كردها نيز هست. به گفته وي، اتحاد ملي نيز در مقابل، به كردها تعهد داده است كه در مورد عادي سازي اوضاع در كركوك و مناطق مورد منازعه ديگر، با آنها همكاري كند.
در همين حال، اتحاد ملي از همه گروه هاي سياسي پيروز خواست نامزدهاي خود را براي پست هاي رياست جمهوري و رياست مجلس، با آغاز نشست هاي پارلمان، اعلام كنند.
اتحاد ملي متشكل از «ائتلاف ملي عراق» و «دولت قانون» است.
در اين حال به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، سازمان عفو بين الملل ديروز با انتشار بيانيه اي، از مقامات عراقي خواست «طارق عزيز» معاون ديكتاتور معدوم عراق را اعدام نكنند.
«مالكوم اسمارت» مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان عفو بين الملل گفت: مجازات اعدام هرگز نبايد مورد استفاده قرار گيرد، هر چند كه جرايم آنها (بعثي ها) بسيار سنگين باشد! طارق عزيز سه شنبه توسط دادگاه عالي جنايي عراق به جرم جنايت و كشتار شيعيان در زمان حاكميت صدام، به اعدام محكوم شده است.
جنايات صدام و دستيارانش در سايه سكوت آمريكا و سازمان عفو بين الملل و ساير نهادهاي غربي صورت مي گرفت.
واتيكان و اتحاديه اروپا نيز سه شنبه با حكم اعدام طارق عزيز مخالفت كرده اند.
«فدريكو لومباردي»، سخنگوي واتيكان، در واكنش به اين حكم گفت كه كليساي كاتوليك براي جلوگيري از اجراي اين حكم، با مقام هاي عراقي گفت وگو خواهد كرد.
مردم عراق طارق عزيز را مشوق صدام در حمله به ايران در 31 شهريور سال 1359 مي دانند.
دادگاه عالي جنايي عراق همچنين، حكم دستگيري 258 تن از مسئولان رژيم صدام را صادر كرد. اين افراد از اعضاي رژيم بعث در كردستان عراق بوده اند. خبر ديگر اينكه، انفجار بمب مقابل دفتر وقف اهل تسنن عراق در شمال بغداد، دو كشته و پنج زخمي برجاي گذاشت.

 



در سالگرد شهادت فتحي شقاقي جهاد اسلامي: عمليات شهادت طلبانه را ازسر مي گيريم

گردان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي در سالگرد شهادت فتحي شقاقي متعهد شد كه عمليات شهادت طلبانه را از سر بگيرد.
به گزارش خبرگزاري قدس، «ابواحمد» سخنگوي رسمي اين گردان ها در سالروز شهادت دكتر فتحي شقاقي موسس جنبش جهاد اسلامي فلسطين گفت، به محض فراهم شدن شرايط مناسب حتي يك دقيقه هم در ازسرگيري عمليات شهادت طلبانه عليه رژيم صهيونيستي تأخير نخواهد كرد.
وي افزود، آنچه در صحنه ميدان هم اينك وجود دارد توافق دروني بين گروه ها است و تمامي احزاب و گروه هاي فلسطيني در مبارزه با رژيم اشغالگر قدس هم قسم شده اند و هماهنگ عمل مي كنند.
ابواحمد يكي از دلايل كاهش عمليات شهادت طلبانه عليه اهداف صهيونيستي را هماهنگي هاي امنيتي ميان تشكيلات خودگردان و ارتش اسرائيل دانست.
وي همچنين تاكيد كرد، پس از جنگ 22روزه غزه گروه هاي مقاومت فلسطين توانسته اند به خوبي تجديد قوا كنند و هم اينك درمرحله اي به مراتب مدرن تر و پيشرفته تر از گذشته قرار دارند به گونه اي كه مي توانند اين بار شديداً دشمن را هدف قرار داده و مشكلات جدي براي آن به وجود بياورند.
از سوي ديگر، شبكه نداي قدس به نقل از منابع اطلاعاتي رژيم صهيونيستي نوشت گردان هاي قدس موفق شده است كمربندهاي انفجاري پيشرفته و قابل كنترلي بسازد كه به فرماندهان اين جنبش اجازه مي دهد اطراف محل حضور شهادت طلب را ببينند و بر نحوه عملكرد شهادت طلب تسلط بيشتري داشته باشند و او را از خطرهاي اطراف باخبر سازند.
دراين كمربند دوربين هايي جاسازي شده كه تصاوير دقيقي از صحنه محل حضور شهادت طلب مخابره مي كند.
گفتني است فتحي شقاقي بنيانگذار جنبش جهاد اسلامي فلسطين كه تفكراتش ناشي از انديشه هاي امام خميني (ره) بود به دليل ترس سران رژيم صهيونيستي از عمليات شهادت طلبانه اين جنبش در سال 1995 در يك عمليات نظامي توسط موساد به شهادت رسيد.

 



اعتراض البرادعي به محدوديت هاي انتخاباتي رژيم مبارك

مديركل سابق آژانس بين المللي اتمي، از محدوديت هاي رژيم مبارك براي حضور مخالفان دولت در انتخابات پارلماني به شدت انتقاد كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه المصريون، «محمد البرادعي» كه قبلا شركت در انتخابات پارلماني مصر را به دليل ديكتاتوري حسني مبارك و تسلط حزب كنگره ملي بر همه امور كشور، تحريم كرده بود، اعلام كرد: بازداشت هاي گسترده اخير به روشني نبود فرصت براي حزب ملي حاكم و ديگر جريان هاي سياسي در رقابت انتخاباتي آينده را نشان مي دهد.
وي ضمن محكوم كردن بازداشت هاي گسترده مخالفان رژيم مبارك از سوي پليس و نيروهاي امنيتي اظهار داشت: در سايه بازداشت هاي گسترده و نبود فرصت براي همه احزاب، شايد بهتر باشد كساني كه تصميم به مشاركت در انتخابات صوري گرفته اند، در تصميم خود تجديدنظر كنند و به اين ترتيب، چهره دموكراسي از رژيم حاكم ساقط شود.
البرادعي با اشاره به اعتراضات دانشجويي عليه رژيم مبارك و درخواست آنها براي حذف گارد حراست دانشگاه ها، متذكر شد: اجرا نشدن احكام قضايي ويژگي رژيمي است كه معني قانون را نمي فهمد، چرا كه قضاوت و دادگستري آخرين پناه ملت براي دفاع از حقوق خود و تحقق عدالت است.
اين در حالي است كه با نزديك شدن موعد انتخابات در آبان نامه و افزايش گراني مايحتاج عمومي مردم و فساد و ناتواني دولتمردان در مصر، اين كشور در روزهاي اخير دستخوش تظاهرات مردمي شده است.

 



پليس پاريس خبر داد
دستگيري 2254 دانش آموز در ناآرامي هاي فرانسه

وزارت كشور فرانسه با انتشار بيانيه اي از دستگيري 2254 دانش آموز در ناآرامي هاي اخير خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، به نقل از بيانيه وزارت كشور فرانسه در طول ناآرامي هاي گسترده فرانسه (از 12 اكتبر) تاكنون 2254 دانش آموز دستگير شده اند كه 1759 نفر از آنها همچنان در بازداشت به سر مي برند.بر اساس اين گزارش 360 نفر از دانش آموزان نيز در دادگاه هاي اين كشور در حال محاكمه هستند.به گفته وزير كشور فرانسه در ناآرامي هاي دو هفته گذشته فرانسه 72 پليس نيز مجروح شده اند. وزير كشور فرانسه همچنين اعلام كرد، شديدترين درگيري ها بين دانش آموزان و نيروهاي ضد شورش صورت گرفته است. اين گزارش به شمار بازداشتي هاي ساير گروه هاي معترض به طرح رياضت اقتصادي فرانسه از جمله معلمان، كارگران، كارمندان، دانشجويان و... اشاره اي نكرد. روز سه شنبه برخي از شهرهاي فرانسه شاهد تظاهرات اعتراض آميز دانش آموزان و دانشجويان فرانسوي به تصويب مفاد لايحه رياضت اقتصادي فرانسه بود. مجلس سنا سه شنبه درحالي مفاد اين لايحه را به تصويب رساند كه مخالفان در اطراف ساختمان مجلس تجمع كرده بودند. به نوشته خبرگزاري «آسوشيتدپرس» احتمالا اواسط ماه نوامبر و با امضاي «نيكولا ساركوزي»، اين لايحه تبديل به قانون خواهد شد. با وجود اين اما، رئيس اتحاديه بزرگ كارگري و كارمندي فرانسه (ث ژ ت) از ادامه اعتصاب ها حتي با تصويب نهايي اين لايحه خبر داد. «برنار تيبوه» گفت: اعتراضات هنوز پايان نيافته و تنها شكل آن تغيير كرده است. وي با اشاره به انتشار خبر بازگشت گروهي از اعتصابيون بر سر كار خود در حداقل سه پالايشگاه فرانسه افزود: آغاز به كار سه پالايشگاه با هماهنگي و مسئوليت خود اتحاديه ها صورت گرفته، و اين به معناي پايان اعتراضات نيست چرا كه مشكلات اصلي همچنان وجود دارد. وي همچنين از برگزاري يك اعتصاب سراسري ديگر در روز پنجشنبه (امروز) خبر داد و افزود: اعتصابات نامحدود خواهد بود.برخي گزارش ها نيز از نفوذ پليس فرانسه با لباس شخصي در ميان تجمع كنندگان و تخريب اموال عمومي خبر مي دهند. شهروندان فرانسوي در گفت وگو با برخي رسانه ها اعلام مي كنند، پليس فرانسه با اين اقدام خواستار تخريب چهره دانش آموزان و دانشجويان و به طور كلي اعتصابيون است.
رئيس اتحاديه دانشجويي فرانسه نيز با تكذيب خبر رسانه هاي فرانسوي مبني بر بازگشت نسبي آرامش به اين كشور گفت: اعتراضات تعطيلي نمي شناسد و اعتصابيون به خاطر آينده خود هم كه شده به اعتصاب ها ادامه خواهند داد. وي همچنين از برگزاري يك تجمع هزاران نفري مقابل دفتر حزب حاكم فرانسه خبر داد و افزود: تجمع كنندگان به شدت بر ناكارآمدي دولت ساكوزي اعتراض كردند.
گفتني است، كشور فرانسه بيش از دو هفته است در آتش بحران سياسي و اجتماعي و اقتصادي ناشي از لايحه رياضت اقتصادي دولت مي سوزد. اين لايحه كه گوشه اي از آن مربوط به افزايش سن بازنشستگي از 60 سال به 62 سال است، در مجالس سنا و ملي اين كشور به تصويب رسيده و انتظار مي رود در نهايت نيز به قانون تبديل شود. وزير اقتصاد فرانسه چندي پيش اعلام كرد اعتصاب ها روزانه مبلغي بالغ بر 560 ميليون دلار به اقتصاد فرانسه خسارت وارد كرده است.در حال حاضر بحران سوخت، زباله، حمل و نقل هوايي و ريلي در اين كشور بيداد مي كند و جيره بندي سوخت نيز كاري از پيش نبرده است. مشكل ديگري كه مقامات فرانسوي را از هم اكنون به شدت نگران كرده، در پيش بودن تعطيلات چند روزه است كه طي آن مردم براي مسافرت به شدت نيازمند سوخت هستند.

 



فرمانده ناوگان ششم آمريكا به بيروت رفت

سرويس خارجي -
فرمانده ناوگان ششم نيروي دريايي آمريكا در راس يك هيئت نظامي براي گفت وگو با مقامات نظامي لبنان وارد اين كشور شد.
دريادار «هري هريس» در صدر يك هيئت نظامي از شهر لارناكا با يك فروند هواپيماي خصوصي وارد بيروت شد.
منابع آگاه نظامي لبنان از جزئيات اين سفر غيرمترقبه و كوتاه هنوز خبري مخابره نكرده اند ليكن منابع آگاه مي گويند كه وي در اين سفر با ژنرال «جان قهوه چي» فرمانده ارتش لبنان ديدار خواهد كرد.
از ديگر اخبار لبنان اينكه جلسه كابينه لبنان كه قرار بود موضوع ارجاع پرونده شاهدان دروغين به دستگاه قضايي در آن بررسي شود به چهارشنبه آينده موكول شد.
منابع آگاه لبنان گفتند تاخير در تشكيل جلسه كابينه باعث مي شود كه تماس هاي بيشتري براي يافتن راه هاي برون رفت از اين بحران فراهم شود.
در همين حال سعدالدين حريري نخست وزير كنوني لبنان و فرزند رفيق حريري دوشنبه آينده براي ديدار با مقامات انگليسي به اين كشور سفر مي كند طي روزهاي اخير ديد و بازديدهاي متعددي ميان مقامات لبناني و ديگركشورهاي منطقه و جهان پيرامون دادگاه رفيق حريري صورت گرفته است.
نبيه بري رئيس پارلمان لبنان در ديدار با نخست وزير فرانسه در پاريس اعلام كرد كه دادگاه ترور حريري سياسي است.وي افزود، روند نادرست دادگاه باعث شده كه مردم لبنان اعتماد خود را نسبت به آن از دست بدهند و آن را دادگاهي سياسي بدانند.
نبيه بري در ديدار با برناركوشنر وزيرخارجه فرانسه تاكيد كرد كه حل موضوع لبنان و خاورميانه در گرو حل مشكل فلسطين است.

 



حاكم راس الخيمه درگذشت اختلاف ها بالا گرفت

منابع خبري از بالا گرفتن اختلافات بر سر جانشيني حاكم اميرنشين «رأس الخيمه» خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، شيخ «صقربن محمد القاسمي» حاكم راس الخيمه بامداد چهارشنبه در 93 سالگي درگذشت و دولت امارات يك هفته را تعطيل و عزاي عمومي اعلام كرد.
برپايه اين گزارش دو فرزند وي، «شيخ سعود (ولي عمر) و شيخ خالد بر سرنشستن بر تخت پدر با يكديگر اختلاف پيدا كرده اند.
شيخ خالد كه اكنون 67 سال دارد تا سال 2003 وليعهدي امارات راس الخيمه را به عهده داشت و وي پس از آن به لندن رفت.وي روز چهارشنبه پس از مرگ پدرش، در يك پيام ويديويي از طريق اينترنت خود را حاكم جديد اين شيخ نشين اعلام كرد.
جالب اينكه حاكم فقيد راس الخيمه پس از بركناري شيخ خالد از وليعهدي در سال 2003، پسركوچكتر خود را به جاي او نشاند، اما او مي گويد كه در سال 2004 پدرش طي حكمي بار ديگر وليعهدي را به وي سپرده بود. شيخ خالد البته اين را هم گفته است كه طي روزهاي آينده رايزني هاي خود را براي تثبيت رهبري خود و تشكيل دولت جديد اعلام خواهد كرد.
وي آمدن دوباره خود را به صحنه، احساس تكليف و اجراي قانون اساسي اعلام كرده است، گرچه شيخ خليفه بن زياد آل نهيان نخست وزير امارات در يك پيام عمومي درگذشت حاكم راس الخيمه را تسليت گفت، اما پيام او خطاب به هيچ كدام از فرزندان اين حاكم فقيد نبود.
شيخ صقر بن محمد القاسمي حاكم 93 ساله راس الخيمه، يكي از باسابقه ترين حاكمان كشور امارات بود كه در دوران حاكميت خود بر اين امارات با چالش هاي متعددي مواجه شد. كشور امارات متحده عربي از هفت شيخ نشين، عجمان، ابوظبي، دبي، شارجه، راس الخيمه، ام القيوين و فجيره تشكيل شده است.

 



67 درصد مردم آمريكا ديگر اميدي به اوباما ندارند

آخرين نظرسنجي ها نشان مي دهد 67 درصد از مردم آمريكا از رئيس جمهور اين كشور كاملا قطع اميد كرده اند.
به گزارش مهر، براساس يك نظرسنجي كه از سوي موسسه «هريس» صورت گرفته است، تنها 33 درصد از آمريكايي ها اعتقاد دارند كه عملكرد «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا در برنامه هاي اقتصادي به خصوص ايجاد شغل موفق بوده است. براساس اين نظرسنجي دو سوم از مجموع راي دهندگان معتقدند اوباما هيچ گونه موفقيتي در انجام برنامه هاي وعده داده شده خود نداشته است. گفتني است، از زمان به قدرت رسيدن اوباما تاكنون اين ميزان نارضايتي از عملكرد وي سابقه نداشته است.خبر ديگر اينكه، «بيل كلينتون» رئيس جمهور پيشين آمريكا در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «اي بي سي ورلد نيوز» از پيروزي غافلگيركننده دموكرات ها در انتخابات ميان دوره اي كنگره در هفته آينده خبر داد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14