(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 16 آبان 1389- شماره 19783

سفري با شكوه گمشده در شارلاتانيزم خبري استكبار
آسيب شناسي رسانه ها در انعكاس سفر رئيس جمهور به لبنان (بخش نخست)



سفري با شكوه گمشده در شارلاتانيزم خبري استكبار
آسيب شناسي رسانه ها در انعكاس سفر رئيس جمهور به لبنان (بخش نخست)

پريسا جلالي
عبارات فوق اظهارات مقامات صهيونيستي و يا رسانه هاي وابسته به رژيم اشغالگر قدس نيست بلكه اينها ادعاهاي برخي معاندان سياسي در داخل است كه در سايت هاي معلوم الحال و ضدانقلابي خود مثل جرس و كلمه وغيره به ويژه پس از انتخابات دهم رياست جمهوري با شبهه افكني و توهين هاي مكرر به شعور سياسي ملت، فضاي رسانه اي را آلوده توهمات خود كرده اند.
جايگاه رسانه ها و نقش آنها در خدمت و خيانت به جامعه روشن مي شود. رسانه ها گاه باران
حيات بخش جامعه مي شوند و گاه صاعقه اي بر وجود ملت. گاهي عامل برادري و انسجامند و گاه مخل امنيت و وحدت شكن. گاهي مدافع منافع ملي و زماني هم آتشي بر داشته هاي سياسي و اجتماعي.
حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري دهم اين تناقض را در عملكرد رسانه ها به خوبي آشكار ساخت و ماهيت صحنه گردانان چنين اتفاقي را برملا كرد.
اهميت جايگاه رسانه تا آنجا مهم است و در روابط جامعه بشري نقشي شگفت انگيز دارد كه صداقت به عنوان يك عامل كليدي در آن مطرح مي شود.
همانطور كه گفته شده، انسان با يك گفتار صادقانه موجي در روح فرد و جامعه پديد مي آورد و با يك سخن دروغ مي تواند آتشي در هستي ديگران بيندازد صداقت هم در رسانه عنصر مهم و تاثيرگذار تلقي مي شود چرا كه در صورت وسعت قلمرو تحت پوشش آن جايگاهي خطرناك مي يابد و با كوچكترين انحراف مهار تاثير آن هم سخت و دشوار مي شود.
از تحقير رئيس جمهور تا اتهام زني اقتصادي
بزرگ نمايي، تحقير، انكار حقيقت، تكذيب واقعيت، تحريف، سياه نمايي، تهمت هاي عقيدتي، تهمت هاي سياسي، اعلام مطالبات غيرواقعي، تحليل هاي جانب دارانه، كوچك نشان دادن نيازهاي واقعي جامعه، تهمت هاي اخلاقي، اتهام زني اقتصادي، بزرگ نشان دادن خواسته هاي شخصي و حزبي، ادعاهاي پوچ و غيره نمونه هايي از اين انحراف عملكرد رسانه اي است.
مصداق آشكار اين ادعا طي روزهاي اخير عملكرد رسانه هايي است كه در سراسر دنيا مشغول به انعكاس اخبار و حاشيه هاي سفر رييس جمهوري ايران به لبنان بودند آنهايي كه صداقتشان را پيش از اين به اثبات رسانده بودند و نه تنها همگام با رسانه هاي خارجي عمل نكردند بلكه حتي فراتر از آن در تحقير اين سفر و دستاوردهاي بزرگ آن پيش رفتند.
در حالي كه رسانه هاي جهان در حال اجراي تبليغات وسيعي درباره سفر دكتر احمدي نژاد به لبنان بودند، رسانه هاي منتقد وي در داخل موج تبليغاتي منفي عليه اين سفر به راه انداختند.
از جمله آن، تلاش سايت كلمه در اين ادعا بود كه موج تبليغاتي به راه افتاده در تهران و بيروت ناشي از عدم محبوبيت و مقبوليت احمدي نژاد در ايران است.
شايعه هزينه 800 هزار دلاري از سوي ايران براي راه اندازي كارناوال استقبال در جنوب لبنان از ديگر حركت هاي رسانه اي بود كه طي اين روزها شاهدش بوديم.
سايت هاي معلوم الحال پيك ايران و ايران پرس نيوز هم با تاكيد بر اين خبر نوشتند: « بيش از 20 هزار نفر براي استقبال از احمدي نژاد توسط حزب الله سازماندهي شده اند. اين افراد اغلب از هواداران و اعضاي حزب الله و خانواده هايشان هستند. يكي از برگزار كنندگان مراسم كه نخواست نامش فاش شود هزينه تقريبي مراسم روز اول را بالغ بر800 هزار دلار براي صرف تهيه اقلام تبليغي و اسكان و پذيرايي از مدعوين و ساير برنامه ها اعلام كرد.»
برخي گزارش ها هم اينطور حكايت كردند كه مديران تبليغاتي حكومت ايران مدت ها پيش سفر لبنان را برنامه ريزي كردند تا از سرخوردگي احتمالي سفر نيويورك بكاهند. پيش بيني آنها درست بود و حالا بايد سالن خالي سازمان ملل در زمان سخنراني احمدي نژاد را با خيابان هاي مملو از جمعيت لبنان جبران كرد.
شايعات عقيم پشت مرزهاي مسدود لبنان
در حالي كه برخي روزنامه هاي داخل ترجيح داده بودند خبر و تصاوير معدنچيان شيلي را تيتر يك خود قرار دهند سايت جرس در گزارشي درباره هزينه هاي اين سفر تبليغاتي نوشت كه سفر احمدي نژاد به لبنان با صرف هزينه هاي سنگين تبليغاتي و كمك حزب الله انجام شده است.
و برخي هم استقبال كنندگان از دكتر احمدي نژاد را ايراني معرفي كردند.
سايت كلمه پايگاه خبري نزديك به ميرحسين موسوي هم با كلي توهين و افترا به رياست جمهوري اينطور بر طبل خود كوبيد كه متاسفانه پس از هرگونه گنده گويي و ماجراجويي بين المللي بايد منتظر باج دادن هاي آقاي احمدي نژاد به يك قدرت بين المللي و حتي كشورهاي دست چندم باشيم و مردم نيز بايد آماده پذيرش رنج و زحمت جديد باشند.
با اين وجود خاطرات برخي از ايراني هايي كه به علت حضور رييس جمهوري در لبنان پشت مرزهاي بسته اين كشور مانده بودند و امكان ورود نداشتند خواندني است.
مجيد سرفراز كه معطلي چندين ساعته پشت مرزهاي لبنان را خاطره جالبي مي داند كه وي بتواند مهمان مرزبانان لبناني شود و به شدت علاقه شان به ملت ايران پي ببرد.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان مي گويد: نمي دانستم تا اين اندازه مردم لبنان و حتي مرزبانان اين كشور به رياست جمهوري ايران علاقه دارند. آنها هم دوست داشتند مدتي پستشان را ترك كنند تا بتوانند ايشان را ببينند.
حجت الاسلام و المسلمين محمد حسين نيك فال مولف و كارشناس اجتماعي هم كه به قصد زيارت به سوريه رفته و سپس قصد سفر به لبنان را داشته است از ممانعت مرزبانان براي ورود به لبنان در روز استقبال از رييس جمهور مي گويد.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان تصريح مي كند: به علت بسته بودن مرزها هيچ ايراني اي وارد لبنان نشد و تمام استقبال كنندگان از ملت آزادي خواه لبنان بودند. بعد از سفر به لبنان و در صحبت با لبناني هاي مسلمان و حتي غير مسلمان حتي مرزبانان با افتخار خود را دوستدار رييس جمهور ايران اعلام كردند اين خود نشان مي دهد حرف اين عده كه استقبال كنندگان با پول خريداري شده بودند نفي شود. اما اينكه اين سفر را بدون دستاورد قلمداد مي كنند بايد به تيتر روزنامه هاي غربي نگاهي بيندازند.
دوستاني فراتر از دشمن
پس از سفر رياست جمهوري به لبنان با وجود دشمني هاي برخي كشورها با ايران اين سفر يك شكست بزرگ براي غرب و اسرائيل بود و حتي واشنگتن تايمز به صراحت به اين موضوع اعتراف كرد. اما داخل ايران عده اي مدعي دوستي به دليل انتقادات و اختلافات سياسي اين سفر را زير سوال بردند.
حجت الاسلام والمسلمين نيك فال معتقد است: اين عده در ادامه سياست هاي گذشته خود با دشمنان همگام بودند و هستند اما اختلافات جناحي يك كشور از جمله كشور خودمان يك اختلاف داخلي است و نبايد در عرصه جهاني خود را تضعيف كنيم.
وي ادامه مي دهد: چه بخواهيم و چه نخواهيم دكتر احمدي نژاد با كسب 24 ميليون راي نماينده ايران است و با راي اكثريت و امضاي حكم رياست جمهوري توسط رهبر معظم انقلاب مشروعيت دارد و كسي كه او را فاقد صلاحيت بداند ولايت پذيري خود را در انتخابات بعدي زير سوال برده است.
بايد اضافه كرد افرادي كه دستاوردهاي جهاني جمهوري اسلامي را به بهانه هاي مختلف زير سوال مي برند به عنوان مخل امنيت ملي در عرصه جهاني صلاحيت هيچ منصبي را ندارند.
علي بروغني، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس هم رييس جمهور را نماينده و نماد نظام جمهوري اسلامي ايران عنوان مي كند كه به عنوان بالاترين مقام اجرايي كشور با حضور در هر نقطه از جهان توانسته ارزش هاي واقعي نظام كه همان نفي نظام سلطه بوده است را مطرح كند.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان مي گويد: در لبنان فرق و مذاهب مختلفي وجود دارد كه نشان مي دهد اين استقبال فقط بعد مذهبي نداشته بلكه بيانگر مسايل زيادي است. رييس جمهور سياست خارجي ايران را بر مبناي اصل نه شرقي و نه غربي و اصل عزت و حكمت پيش برده كه براي جهان اسلام و خاورميانه و ايران نقطه عطفي است.
وي در بيان اهميت وافر اين سفر به صحبت هاي مقام معظم رهبري در سفر به قم اشاره و تاكيد
مي كند: ايشان طي سخنراني هاي مكرر در قم اشاراتي به سفر رييس جمهور به لبنان داشتند و اين سفر را مهم دانستند.
اين نماينده مجلس اظهار مي دارد: در واقع
مي توان گفت با اين سفر جريان اميد و نشاط در ميان مردم لبنان همچنين ملت ايران و ديگر ملت هاي آزادي خواه شكل گرفت كه دشمنان را متعجب كرد. البته رسانه هايي كه كمتر به اين سفر پرداختند و يا خواستند آن را در لواي ديگر اخبار كم اهميت جلوه دهند بايد به ملت پاسخگو باشند.
اثبات قدرت ايران در افكار عمومي جهان
سفر رياست جمهوري به لبنان با توجه به موقعيتي كه ايران در صحنه روابط بين الملل و در خاورميانه دارد از اقتدار روزافزوني برخوردار است.
مجيد صفا تاج ،كارشناس مسائل خاورميانه با ابراز اين اعتقاد تصريح مي كند: براي لبنان كه صدها بار مورد تصرف صهيونيست ها و دهها بار مورد اشغال قرار گرفته است چنين سفري در طول تاريخ و در منطقه منحصر به فرد است. سراغ نداريم رئيس جمهور و يا مقام سياسي وارد لبنان شود و تا يك سوم جمعيت يك كشور به استقبال وي بروند.
وي نمود اين استقبال را در افزايش جايگاه منطقه ايران و اقتدار آن از نگاه مردم و سياستمداران مي داند.
ديگر اينكه آمريكا و جريان هاي همسو با آن با ميلياردها دلار هزينه در اين كشور هرگز با چنين استقبالي مواجه نبودند و هميشه سفري مخفيانه داشتند.
اين كارشناس مسائل خاورميانه تقويت و انسجام دروني جريان هاي سياسي لبنان را ديگر دستاورد اين سفر مي داند و مي گويد: اين سفر وحدت و انسجام دروني را در ميان لبناني ها افزايش داد و به اين باور رساند كه نه تنها خطر صهيونيست تهديدي جدي نيست بلكه در كنار ايران بودن مي تواند اين خطر را كاهش دهد. چرا كه بسته هاي نظامي پيشنهادي ايران مورد استقبال ارتش لبنان و مقامات اين كشور قرار گرفت.
وي همچنين معتقد است: نصب تصوير رهبر معظم انقلاب در نزديكي مرزهاي اشغالي و سخنراني رياست جمهوري در اين منطقه اثبات قدرت جمهوري اسلامي ايران در افكار عمومي جهان، سياستمداران و نظريه پردازان غربي است.
به اعتقاد كارشناسان جنس سفر دكتر احمدي نژاد به لبنان با ديگر سفرها متفاوت است. اين سفر توانست اقتدار ايران را به رخ جهانيان بكشاند چرا كه بيش از هر چيزي براي آمريكا و صهيونيست ها تعجب آور بود. اما متاسفانه برخي رسانه ها در اين مورد كوتاهي كردند در حالي كه اغلب رسانه هاي خارجي خبر و تصوير استقبال ميليوني لبناني ها را تيتر يك خود كردند.
صفا تاج ضمن تاسف بر مطبوعاتي كه قادر به شناسايي منافع ملي ايران در جهان نيستند، مي گويد: نفي استقبال ميليوني مردم لبنان از رئيس جمهور ايران اقدامي بچگانه بود و مخالفت و انتقاد به رئيس جمهور نمي تواند ملاكي براي زير سوال بردن اقتدار جمهوري اسلامي ايران باشد. «آقاي احمدي نژاد نماينده مردم ايران نيست و حق سخن گفتن از جانب مردم ايران در مجامع بين المللي را ندارد. سفر او به لبنان نيز صرفا براي بهره برداري داخلي و تشويق جامعه بين المللي براي مذاكره است. متاسفانه احمدي نژاد عادت دارد با شعارها و اعمال عوام فريبانه از درد و رنج ديگران بهره برداري سياسي و شخصي كند. دن كيشوت يك متوهم صادق بود اما احمدي نژاد دروغگويي متوهم است. كدامين عزت و كدام حكمت در سياست خارجي ايران حاكم است؟ سياست خارجي ايران به شدت آلوده و ...»
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14