(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 22  آبان 1389- شماره 19788

برج ميلاد، از معماري تا نماد شهري
رئيس پليس راهور تهران بزرگ: ناوگان حمل ونقل عمومي تهران با اين جمعيت تناسب ندارد



برج ميلاد، از معماري تا نماد شهري

برج ميلاد، بلندترين ساختمان شهر است. سازه اي كه شايد يك روز به نماد شهر تهران تبديل شود اما سوال اينجاست: چه ويژگي هايي بايد در يك سازه يا حجم وجود داشته باشد تا به نماد يك شهر تبديل شود؟
برج ميلاد را ديده و يا از كنار آن گذشته ايم. بلندترين ساختمان شهر كه از هرگوشه مي توان به تماشاي آن نشست و بي گمان، شهر شلوغي چون تهران را از فراز آن بهتر و زيباتر مي توان ديد. سازه اي كه شايد روزي به نماد تهران تبديل شود؛ اما يادمان و نماد هر شهر چگونه تعريف مي شود و بايد برخوردار از چه ويژگي هايي باشد؟
سياوش صابري، معمار و استاد دانشگاه، « يادمان» را آن چيزي مي داند كه در ذهن و خاطر آدم ها باقي مي ماند و مي گويد: تفاوت «يادمان» با «يادبود» اين است كه به گذشته تعلق ندارد و از خاطره اي سخن مي گويد كه تا امروز هم تداوم داشته است. براي مثال پيه سوز نمي تواند ما را به ياد چيزي بيندازد؛ تنها وسيله اي است كه روزگاري از آن براي روشنايي استفاده مي شده و حالا جاي خود را به لوستر و لامپ داده و اين شكل جديد بسيار متفاوت با آن چيزي است كه در گذشته بوده است اما ديوان حافظ، محتوايي است كه از گذشته رسيده و همچنان به زندگي خود ادامه مي دهد .
يادمان ها در فرهنگ امروز، جنبه كالبدي پيدا كرده اند براي مثال مجسمه فردوسي ما را به ياد اين شاعر بزرگ پارسي گوي مي اندازد يا برج آزادي، خاطره روزهاي انقلاب را در ذهن ما زنده مي كند حتي يك حجم مي تواند ما را به ياد حجم ديگري بيندازد براي نمونه آرامگاه فردوسي، مشابه ارامگاه كوروش است پس مي توان اين گونه فكر كرد كه فردوسي با زبان فارسي همان كرده كه كوروش با موقعيت و جغرافياي سياسي ايران
به باور صابري، براي رسيدن و دريافتن يادمان ها بايد به ذهن آدم ها رجوع كرد.اذان موذن زاده اردبيلي و رباناي شجريان در حافظه ايرانيان، چه مذهبي و چه غيرمذهبي باقي مي ماند با اين كه مشابه اين آثار خوانده و توليد شده، آن هم با سفارش ها و حمايت هاي دولتي اما هيچ كدام، آن گونه كه بايد و شايد به دل مردم ننشسته و تاثيرگذار نبوده اند
البته شهرهايي چون تهران كه مرتبا در حال تغيير و تحول هستند، از عناصر ثابتي كه بتوانند خاطره ساز شوند و در ذهن مردم باقي بمانند، تهي و به شهرهاي بي هويت تبديل مي شوند.از سوي ديگر خاطره هاي جمعي، چندان محترم شمرده نمي شوند.دانشگاه تهران، ميدان فردوسي و برج آزادي، يادمان هاي شهر تهران هستند اما وجود سه عنصر خاطره ساز در شهر بزرگ و شلوغي چون تهران، چه دردي از مردم آن درمان مي كند؟
صابري به برج ميلاد و ويژگي هاي آن اشاره مي كند و مي گويد:
«بي گمان، زمان زيادي از ساخت برج ميلاد نگذشته است و نمي توان انتظار داشت كه اين سازه در اين زمان اندك به نماد يك شهر تبديل شود اما هر ظرفي بايد شايستگي مظروف خود را داشته باشد. مكاني كه هر اثر در ان قرار گرفته، كاربري و عملكرد و نقش آن در شهر و نسبتي كه با سازه هاي اطراف خود دارد، عواملي هستند كه موجب خاطره ساز شدن آن حجم يا سازه مي شوند؛ بايد ديد برج ميلاد، به جز، بلندترين سازه شهر بودن چه ويژگي ممتاز ديگري دارد. چه اندازه با فرهنگ و روحيه ما هماهنگ است؟! اصلا مردمي كه به رنگ ها و شكل هاي خاص عادت كرده اند تا چه اندازه با اين جداره بتني ارتباط برقرار مي كنند؟»
سيامك اسكندري، كارشناس ارشد معماري براين باور است كه يك سازه در صورتي مي تواند به نماد يك شهر يا كشور تبديل شود كه برگرفته از فرهنگ و ويژگي هاي فرهنگي آن منطقه بوده و آن قدر خلاقانه باشد كه به راحتي بتوان آن را از سازه هاي ديگر و نمونه هاي مشابه متمايز كرد. براي نمونه، برج آزادي مي تواند به نماد يك شهر تبديل شود چراكه طراحي محيطي خوبي دارد؛ مكان يابي درستي داشته و در ورودي شهر، نزديك به فرودگاه ساخته شده و هماهنگ با فرهنگ ايراني است. مهم تر از همه در خاطر مردم و ذهن آنها جاي گرفته استوي برج ميلاد را درشمار برج هاي مخابراتي به شمار مي آورد و با اشاره به نمونه هاي مشابه آن مي گويد:پيش از اين، سازه هاي مشابهي در كويت و تورنتو و توكيو و شانگهاي ساخته شده است اما در هيچكدام از اين شهرها كوهي وجود ندارد كه آنتن هاي مخابراتي در آن نصب شود اما طرحي چون برج ميلاد در تهران و با وجود كوه البرز بيهوده است . به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه فرهنگ و هنر اسكندري همچنين مي گويد: بعضي مي كوشند تا برج ميلاد را به نماد شهر تهران تبديل كنند و ممكن است با تبليغات گسترده هم بتوانند چنين كنند اما پرسش اين است كه با وجود نماد شناخته شده اي چون برج آزادي، چه نيازي به اين موازي كاري وجود دارد مگر اين كه بخواهيم بر يادمان پيشين، خط بطلان بكشيم .

 



رئيس پليس راهور تهران بزرگ: ناوگان حمل ونقل عمومي تهران با اين جمعيت تناسب ندارد

روح الله امين آبادي
رئيس پليس راهور تهران بزرگ با حضور در سيصد و بيست و هشتمين جلسه شوراي شهر تهران به ارائه گزارشي از اقدامات و برنامه هاي پيش روي راهور ناجا در اين كلان شهر پرداخت .
سردار حسين رحيمي اعمال مديريت كارآمد بر ترافيك با هدف تسهيل و نظم دهي به عبور و مرور را يكي از راهبردهاي اصلي پليس راهور شمرده و گفت : تسريع در حضور به موقع در صحنه تصادفات رانندگي و مديريت تصادفات راهنمايي و رانندگي و مديريت هدفمند بر رسيدگي به تصادفات از ديگر راهبردهاي اصلي پليس راهور در تهران بزرگ است .
وي افزود : ضعف آموزشي ، نبود حساسيت و تناسب رفتار ماموران با نيازهاي فعلي و فقر فرهنگي و رفتارهاي نامناسب رانندگان ، راكبين و عابران از آسيب هاي مديريتي پيش روي پليس راهور تهران بزرگ است .
وي در ادامه به 11 برنامه كاري راهورناجا در حوزه كلانشهر تهران پرداخت .
1 - استاندارد سازي رفتار كاركنان در تقاطع ها و تجهيز آنها به تجهيزات هدايت ترافيك
سردار رحيمي در تشريح اين برنامه گفت : تاكنون 400 نفر از پرسنل در كلاس هاي درس آموزش ديده اند كه با تغيير رويكرد راهورناجا به آموزش پرسنل در تقاطع ها پرداختيم و اين كلاس ها تعطيل شد .
وي افزود : در 45 روز اول
3 هزار نفر از پرسنل در تقاطع ها آموزش ديدند كه در اين مسير از 5 تيم آموزش 3 نفره استفاده كرديم .
2- تشكيل گروه ويژه
رحيمي از 2 گروه ويژه نام برد و گفت : گروه ويژه يگان عمليات با ظرفيت و توان 30 دستگاه موتورسيكلت بر روي 45 هزار و 219 دستگاه اعمال قانون كرده و 112 دستگاه را نيز توقيف كرده است .وي افزود : گروه ويژه سركلانتري هاي 5 گانه نيز با توان 15 دستگاه موتورسيكلت بر روي 67 هزار و 959 دستگاه اعمال قانون كرده و 960 دستگاه را نيز توقيف كرده است .
3 - ساماندهي و كنترل سرويس مدارس
رئيس پليس راهور تهران بزرگ همچنين به نظارت و ساماندهي صورت گرفته برسرويس مدارس خبر داد و تصريح كرد: اين نظارت به صورت مستمر انجام مي شود و آموزش رانندگان سرويس مدارس در دستوركار قرار دارد.
4 - تشديد برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني
رحيمي در ادامه به افزايش برخورد پليس با خودروهاي فاقد معاينه فني خبر داد و گفت: در چند هفته گذشته بيش از 40 هزار خودرو در اين راستا اعمال قانون شده و نتيجه آن نيز افزايش
30 درصدي مراجعه به مراكز معاينه فني است.
وي افزود : در 9 روز آغاز طرح ما حتي يك خودرو را توقيف
نكرده ايم و براي رعايت حال مردم خودروها را به سمت مراكز معاينه فني هدايت كرده ايم .
رحيمي افزود : در راستاي اجراي طرح برخورد با خودروهاي فاقد معاينه فني نيروي انتظامي با شعار مجري قانون در خط قانون طي يك اقدام بي سابقه به اخذ برگ معاينه فني براي خودروهاي پليس پرداخت و پيش از اين كه مردم را الزام به دريافت برگ معاينه فني كند خود به اين كار اقدام كرد
5 - طرح تشديد برخورد با 4 تخلف شاخص
رئيس پليس راهور تهران بزرگ توقف در گذرگاه عابرپياده ، استفاده نكردن از كلاه ايمني توسط موتور سواران و كمربند ايمني توسط رانندگان خودرو و نيز استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي را 4 تخلف شاخص برشمرد و گفت : راهور ناجا با اين 4 تخلف با قاطعيت برخورد مي كند
رحيمي در اين رابطه گفت : تاكنون و از آغاز اجراي طرح با
58 هزار و 893 دستگاه به علت توقف در گذرگاه عابرپياده و نيز با 287 هزار و 784 خودرو و موتور سيكلت به علت استفاده نكردن از كلاه ايمني و كمربند ايمني و نيز با 2592 دستگاه به علت استفاده رانندگان از تلفن همراه در حين رانندگي برخورد شده است .
6 - تقويت و تشديد اقدامات عملياتي پليس بزرگراه
رحيمي گفت : راهور ناجا توسط سه رده كنترلي محسوس ، نامحسوس و گشت هوايي به تقويت و تشديد اقدامات عملياتي پليس بزرگراه پرداخته است .
7 - برخورد جدي با 3 تخلف شاخص در بزرگراه
رئيس پليس راهور تهران بزرگ توقف در حاشيه بزرگراه ، حركت با دنده عقب و تردد موتور سواران بدون كلاه ايمني را 3 تخلف شاخصي برشمرد كه راهور تهران بزرگ تصميم دارد با مرتكبان آن با جديت برخورد كند .
8 - ورود غيرمجاز به محدوده طرح ترافيك
رحيمي در ادامه گفت : راهور ناجا با 3 شيوه دستي ، دوربين و برخورد با پلاك هاي مخدوش با ورود غيرمجاز به محدوده طرح ترافيك برخورد مي كند ودر اين راستا از طريق دستي و معمول بر روي 7 هزار و 23 دستگاه و از طريق دوربين بر روي 590 هزار دستگاه اعمال قانون كرده و نيز با 2 هزار و 779 خودرو به علت پلاك مخدوش برخورد كرده است .
پيش از اين رئيس پليس سابق راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ اعلام كرده بود با راه اندازي دوربين هاي كنترل طرح ترافيك روزانه 125هزار تخلف از سوي رانندگان به ثبت مي رسيد اما پس از يك ماه به روزانه 20 هزار مورد ثبت تخلف رسيده كه خود به نوعي نشانگر كاهش معنادار تخلفات است.
سرهنگ هادي هاشمي گفته بود: با راه اندازي دوربين هاي كنترل ترافيك ميزان تخلفات رانندگي به صفر نزديك خواهد شد به طوري كه از ابتداي راه اندازي اين دوربين ها روزانه 125 هزار تخلف از سوي رانندگان به ثبت مي رسيد.
9 - تشديد برخورد با ورود غيرمجاز به محدوده طرح زوج و فرد
رئيس پليس راهور ناجا گفت : پليس راهور تهران بزرگ در اجراي طرح تشديد برخورد با ورود غيرمجاز به محدوده طرح زوج و فرد بر روي 3هزار و 427 خودرو اعمال قانون كرده است .
وي گفت : راهنمايي و رانندگي در نظر دارد تا محدوده زوج و فرد را نيز با دوربين كنترل كند.
10 - راه اندازي گشت هوايي و استفاده از بالگرد
رحيمي در ادامه گفت : 36 نقطه در پايتخت شناسايي شده است تا با استفاده از گشت هوايي ترافيك به صورت نياز گروه هاي ترافيكي را باز كرده و اقدامات عملياتي را انجام دهيم كه بدين ترتيب استفاده از بالگرد در كنترل ترافيك تهران عملياتي شده است.
11 - اقدامات آموزشي
و فرهنگي
رئيس پليس راهور تهران بزرگ در ادامه به آموزش چهره به چهره موتورسيكلت سواران متخلف اشاره كرد و گفت : با متخلفان به منظور عدم تكرار جرم پيمان
مي بنديم و در اين راستا از 2 هزار و 443 نفر از موتور سواران متخلف تعهد گرفته شده است تا از تكرار جرم خود داري كنند .
وي به آموزش هزار و 37 نفر از رانندگان در ستاد ترخيص خودرو اشاره كرد و ادامه داد : 8 هزار نفر از رانندگان شركت واحد تاكسيراني با همكاري سازمان ترافيك آموزش ديده اند .
برنامه هاي آتي پليس راهور تهران بزرگ
سردار رحيمي در ادامه به برنامه هاي آتي پليس راهور تهران بزرگ پرداخت و در اين راستا به اختصار از 14 برنامه نام برد .
1 - برخورد با تخلفات رانندگي شبانه
2- تجهيز افسران اخطاريه نويس به دستگاه هاي هند هلد كه از 2 روز گذشته شروع شده است .
3- راه اندازي فوريت هاي پليس رسيدگي به تصادفات
4 - گسترش كنترل مكانيزه به محدوده طرح زوج و فرد
5 - ساماندهي نحوه اجراي طرح پاركبان
6 - بكارگيري فناوريهاي نوين الكترونيكي در امر نظارت ، كنترل ترافيك و اعمال قانون بر رانندگان متخلف
7 - ساماندهي وضعيت جرثقيلها ، كفي ها و پاركينگ ها
8 - وسعت بخشي به اقدامات فرهنگي
9 - جلب مشاركت هاي مردمي جهت بهبود امور ترافيك
10 - ايجاد تعامل و تقويت همكاري بين دستگاهي با سازمان هاي مرتبط در امر ترافيك
11 - راه اندازي مركز فرماندهي و كنترل ترافيك راهور تهران بزرگ
12 - آموزش رانندگان سرويس مدارس
13 - ايجاد منطقه استاندارد ترافيكي در محدوده حدفاصل ونك ، ملاصدرا ، كردستان، نيايش،وليعصر ، پارك وي ، مدرس ، آفريقا ، حقاني و ونك
و 14 - ايجاد تقاطع هاي استاندارد ترافيكي (22 تقاطع مهم)
مشكلات كلي جمعيتي و ترافيكي شهر تهران
سردار رحيمي در ادامه گزارش مفصل خود از وضعيت راهور تهران بزرگ به مشكلات جمعيتي و ترافيكي كلانشهر تهران نيز پرداخت و گفت : :تردد بيش از 4 ميليون خودرو و
3 ميليون موتور در تهران تناسبي با ظرفيت و ساختار معابر ندارد.
محدوديت و نبود تناسب ناوگان حمل و نقل عمومي با جمعيت مسافران ، ضعف شديد قوانين و نبود ضمانت اجراي لازم در مديريت ترافيك ، تعيين نشدن نقش و سهم مردم ، نهادها ، سازمان هاي دخيل در ترافيك تهران ، تجميع مراكز عمده جذب شهري نظير آموزش عالي ، مراكز درماني ، صنعتي ، تجاري ، وزارتخانه ها و اماكن نظامي در تهران ،توسعه غير فني و رعايت نكردن استانداردهاي لازم در ساخت و سازهاي شهري، نبود تناسب بين توليد خودرو و اسقاط خودروهاي فرسوده ، استفاده نكردن بهينه و كافي از تكنولوژي و فن آوريهاي مدرن در مديريت ترافيك و نبود طراحي فني و مناسب ايستگاه هاي مترو بخصوص در مبادي و مقاصد سفرها كه باعث هجوم ناگهاني مسافرين مي شود از جمله ديگر مشكلاتي بود كه رحيمي در گزارش خود به آن ها اشاره كرد .
پاسخ به سوالات اعضاي شوراي شهر
رئيس پليس راهور تهران بزرگ در ادامه و در پاسخ به سوالات اعضاي شوراي شهر تهران و در خصوص خروج پلاك به پلاك خودروهاي فرسوده و جديد، گفت: روزي هزار خودرو در تهران شماره گذاري مي شود كه جايگزيني ندارد و ما
نمي توانيم به مردم بگوييم كه پلاك گذاري نمي كنيم.
وي در مورد بخشودگي تخلفات راهنمايي و رانندگي در شوراي حل اختلاف گفت: معمولا جريمه اي در شوراي حل اختلاف مشمول بخشودگي
مي شوند.
رحيمي در خصوص حذف چهار راه پارك وي و نصب چراغ در اين محل گفت: از نظر راهور وضعيت چهارراه پارك وي در شان شمال شهر نبوده است و تا زماني كه صداوسيما، نمايشگاه بين المللي و ورزشگاه انقلاب پاي كار براي حل مشكل ترافيك نيايند، معضل ترافيك اتوبان هاي چمران، مدرس و كليه
خيابان هاي منتهي به آنها حل نخواهد شد و در حال حاضر چندين بزرگراه درگير ترافيك اين محدوده هستند.
وي اضافه كرد: در هر
جلسه اي كه با نمايندگان اين سه دستگاه برگزار مي كنيم، آنها به صورت جزيره اي به مسئله نگاه مي كنند و در نهايت مردم پليس را مقصر اين موضوع دانسته و ناسزا مي گويند.
رحيمي تاكيد كرد: هر كس به بهانه مسير اين خيابان ها را مسدود كرده و ورزشگاه انقلاب پول مي گيرد و مردم را وارد خيابان مي ند و ساير دستگاه ها نيز دلايل امنيتي و دلايل ديگر راه خيابان را بسته اند. رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران با اشاره به طرح تعريض بزرگراه چمران، تاكيد كرد: ظاهرا برنامه هاي مربوط به اين طرح نيز درگير بحث هاي مربوط به ترافيك پارك وي است.

 

(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14