(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 22  آبان 1389- شماره 19788

انتظاري كه برآورده نشد
خط متروي مشهد تا فرودگاه ادامه مي يابد
ايران در كيهان
افزايش 8برابري توليد پسته در باغهاي سرخس
برپايي 11 بازارچه عرضه محصولات كشاورزي و دامي در يزد
فرماندار تفت: مصوبات سفرهاي رهبر انقلاب به لحاظ دقت و نكته سنجي كم نظير است
ساخت سيستم ردياب خودكار خورشيدي در دانشگاه تفرش
كمبود آب در برخي از روستاهاي سردشت و شهيون دزفول
30درصد شهر بندرعباس جزو سكونت گاه هاي غيررسمي است
پرورش موفقيت آميز توأم اردك و ماهي در ذخيره آب كشاورزي انجام شد
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي: منطقه فسيلي مراغه شهرت جهاني دارد
67 هكتار از اراضي استان سمنان زيركشت زعفران
افزايش 110درصدي زكات زارعان استان البرز
زنگها براي هيچ كس به صدا درنمي آيد!
ديدار معاون و استاندار منگستائو با معاون استاندار گلستان
حضور كارشناسان عراقي جهت فراگيري مهارت هاي فني و حرفه اي در خوزستان



انتظاري كه برآورده نشد

برخلاف روال كنگره هاي بزرگداشت شهداي استانها در سالهاي گذشته، كه مراسم افتتاح اجلاسيه ها با پيام مقام معظم رهبري و بعضاً حضور و سخنراني رئيس جمهور وقت يا يكي از سران دو قوه ديگر همراه بود، كنگره سرداران، اميران، فرماندهان و 8000 شهيد استان همدان در اجلاسيه آغازين خود، تنها شاهد پخش پيام تصويري حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي بود كه البته همين تحفه گرانقدر براي مردم همدان و به ويژه خانواده هاي معزز شهدا، بس است.
اما عليرغم اعلام غيررسمي حضور دكتر احمدي نژاد توسط مسئولان برگزاري كنگره و انتظار مردم استان از رئيس جمهور محبوب و اصولگرا كه هميشه در خط امام خميني و رهبر فرزانه و شهدا قدم برداشته است، متاسفانه اجلاسيه اول كه به مثابه مراسم افتتاح رسمي كنگره نيز هست، بدون حضور ايشان برگزار شد كه دلايل آن براي ما نامعلوم است.
از سوي ديگر اگر آقاي رئيس جمهور جهت حضور در مراسم مذكور آمادگي و يا وقت نداشتند، بهتر بود مسئولان ارشد استان و دست اندركاران برگزاري كنگره، جهت حضور يكي از روساي دو قوه كشور تلاش خود را انجام مي-دادند.
البته شكي نيست كه اين كنگره عظيم متعلق به شهدا و خانواده هاي بزرگوارشان است و حضور ياعدم حضور روساي قوا چيزي از قدر و ارزش آن به ويژه در بعد معنوي نمي كاهد يا بر آن نمي افزايد.
شايد تنها موردي كه حضور رئيس جمهور در اين كنگره بزرگ مي توانست بر آن صحه بگذارد، اطمينان خانواده ها و پدران و مادران ايثارگر و اكثرا سالخورده شهداي استان از اين مسئله بود كه رئيس قوه مجريه مي تواند به خاطر ارج و قربي كه براي مقام والاي شهيدان قائل است، چند ساعتي از وقت خود را در ميان آنان بگذراند و حظ معنوي از فضاي روحاني ايجاد شده در شهر دارالمجاهدين همدان ببرد.
همدان- يك خواهر شهيد

 



خط متروي مشهد تا فرودگاه ادامه مي يابد

مشهد- خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت بهره برداري قطار شهري مشهد گفت: با بررسي مسيرهاي ترافيكي شهر، خطوط قطار شهري مشهد طراحي شده است.
غلام ضا رجب نژاد افزود: ايجاد شبكه ريلي در مشهد از ضروريات است كه بايد با برنامه ريزي درست محقق شود و به همين دليل شركت قطار شهري مشهد بر مبناي مطالعات ترافيكي شهر اقدام به طراحي پنج خط قطار شهري كرده است.
وي اظهار داشت: تاكنون خط يك به اتمام رسيده، خط دو قطار شهري 10 درصد پيشرفت داشته، خط سه در مرحله مناقصه، خط چهار و پنج نيز در حال طراحي است.
رجب نژاد در ادامه به ضرورت اطمينان مردم به حمل و نقل عمومي تكيد كرد و اظهار داشت: به اين دليل كه زير ساخت هاي لازم براي حمل و نقل عمومي فراهم نشده و توازني در محورهاي آن يعني ريلي، اتوبوس و تاكسي وجود ندارد مردم به حمل و نقل عمومي اطمينان نمي كنند.
مديرعامل شركت بهره برداري قطار شهري مشهد گفت: با بررسي مسيرهاي ترافيكي شهر، خطوط قطار شهري مشهد طراحي شده است، خط يك از نخريسي به وكيل آباد به علاوه پنج كيلومتر ادامه اين خط تا فرودگاه، خط دو از طبرسي به رضاشهر، خط سه از قاسم آباد به ابوذر در نظر گرفته شده است.
رجب نژاد تأكيد كرد: خط پنج نيز قرار است به صورت كمربندي اطراف شهر را پوشش دهد. وي با اشاره به ضرورت وجود ايستگاه هاي مشهد در اطراف حرم مطهر رضوي براي حمل و نقل آسان زائران، گفت: هفت ايستگاه در اطراف حرم در نظر گرفته شده است كه سه ايستگاه آن در خط سه و چهار ايستگاه آن در خط چهار به حمل و نقل زائران در آينده كمك مي كند.
وي خاطرنشان كرد: پروژه قطار شهري مشهد شامل 22ايستگاه به طول
19 كيلومتر است كه 11كيلومتر آن زيرگذر و بقيه روگذر است.

 



ايران در كيهان

مرمت حسينيه تاريخي در ماسوله خراسان
طرقبه- خبرنگار كيهان: كار مرمت و عمليات استحكام بخشي يكي از حسينيه هاي روستاي كنگ با قدمتي بالغ بر 300 سال از ساخت اوليه توسط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي در حال انجام مي باشد. روستاي كنگ معروف به ماسوله خراسان با قدمتي متعلق به قبل از اسلام در ارتفاع 1700 متري از سطح دريا در دامنه رشته كوههاي بينالود و در 29 كيلومتري مشهد از روستاهاي بخش طرقبه بوده كه داراي آب و هوايي كوهستاني مي باشد.
تورهاي گردشگري در اصفهان
اصفهان- خبرنگار كيهان: مسئول گردشگري سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري اصفهان برگزاري تورهاي گردشگري براي سنين مختلف به ويژه سالمندان را يكي از برنامه هاي تفريحي اين سازمان در سطح شهر دانست و گفت: در 6 ماهه اول سال جاري 10 هزار و 972 نفر از شهروندان در تورهاي گردشگري شهرداري اصفهان شركت كرده اند.
«فريبا زارعان» افزود: شهرونداني كه از اين تورها استفاده مي كنند مي توانند از اماكن مذهبي، تاريخي و همچنين اماكني كه شهرداري در نظر گرفته بازديد كنند.
حل مشكل نان با هدفمندي يارانه ها
طبس- خبرنگار كيهان: به دنبال نارضايتي و گله مندي مردم طبس از وضعيت نامطلوب كمي و كيفي پخت نان در اين شهر فرماندار طبس در گفتگويي اعلام كرد: وضع نامطلوب نان منحصر به طبس نيست و اكثريت كشور از وضع موجود ناراضي اند. وي با اشاره به اينكه سيستم توزيع و توليد نان در كشور مشكل دارد افزود: دولت هم به اين نتيجه رسيده كه بهترين راه هدفمند كردن يارانه نان و اختصاص يارانه نان به مردم و سپردن مديريت مصرف به آنان است.
كمك مردم طبس به سيل زدگان پاكستان
طبس- خبرنگار كيهان :رئيس جمعيت هلال احمر طبس گفت تاكنون يك كاميون از هدايا و كمكهاي جنسي مردم طبس شامل البسه و خواربار از اين شهرستان به مناطق سيل زده پاكستان ارسال شده و يك كاميون ديگر در حال ارسال مي باشد. آقاي حسينعلي فخاري افزود علاوه بر اين تعداد يك هزار تخته موكت از سوي جمعيت هلال احمر و مبلغ يكصد ميليون ريال وجه نقد به اين امر اختصاص يافته است.
جشنواره قرآني هريس
هريس- خبرنگار كيهان: سومين جشنواره قرآني خانواده هاي پرسنل منطقه انتظامي شهرستان هريس برگزار شد.
در اين مراسم خانم جعفري مسئول مهد قرآن شهرستان هريس طي سخناني به تشريح جزئيات برنامه ها و فعاليتهاي مهد قرآن هريس پرداخت و ضمن تقدير از كمك ها و مساعدت هاي خيرين شهرستان، از نبود بودجه ثابت براي ساخت ساختمان سه طبقه براي مهد قرآن گلايه كرد.
پرورش قارچ خوراكي در بناب
بناب- خبرنگار كيهان: به گفته مدير جهاد كشاورزي شهرستان بناب در راستاي اجراي طرح هاي اشتغال زا و كارآفرين و توليد محصولات غذايي سالم و بهداشتي، بهره برداري از طرح پرورش قارچ خوشه مهر شهرستان بناب آغاز گرديد. مهندس حسينعلي فتحي افزود: اين طرح كه با مشاركت بخش خصوصي در سطح حدود 900 مترمربع اجرا شده سالانه قادر است 80 الي 100 تن قارچ خوراكي از نوع دكمه اي با بسته هاي استاندارد به مصرف كنندگان در شهرستان و شهرهاي اطراف ارايه نمايد.
مهار آبهاي معدني در اردبيل
اردبيل- خبرنگار كيهان: بيش از 70 درصد از آبهاي قابل استحصال استان اردبيل مهار شده است.
علي حيدري مديرعامل شركت آب منطقه اي اردبيل با اعلام مطلب فوق در شهرستان كوثر افزود: تلاش مي شود تا پايان برنامه پنجم توسعه با احداث 32 سد كوچك و بزرگ اين ميزان به 80 درصد افزايش بيابد.
جزيره بازي كودكان در اصفهان
اصفهان- خبرنگار كيهان: رئيس جزيره بازي كودكان سازمان فرهنگي، تفريحي شهرداري اصفهان گفت: جزيره بازي اصفهان، نخستين جزيره بازي كودكان در ايران است و شوراي علمي متشكل از اساتيد دانشگاه آن را هدايت و رهبري مي كنند.
«ميثم احمدي» با بيان اينكه با بهره گيري از متخصصان با هدف تسهيل رشد كودكان زمينه بازي هدفمند در بستر زاينده رود براي كودكان اصفهاني فراهم شده است، افزود: در حاشيه پل تاريخي سي و سه پل اين مجموعه با ايجاد غرفه ها و فضاهاي مناسب با گروه سني كودكان جهت ارتقاي فرهنگ بازي در بين كودكان و ارائه الگويي مناسب بازي به خانواده ها تشكيل شده است.
پيشرفت مسكن مهر در سوادكوه
سوادكوه- خبرنگار كيهان: قاسم نژاد رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي شهرستان سوادكوه گفت حدود 750 پرونده آماده شده است كه 450 پرونده به بانك براي دريافت تسهيلات معرفي شدند و بانك با يك سوم اين افراد قرارداد بسته است.
مهندس مصطفوي رئيس اداره مسكن و شهرسازي شهرستان سوادكوه نيز از كليه مسئولين ذيربط در رابطه با حل مشكلات متقاضيان مسكن مهر قدرداني كرد. وي پروژه مسكن مهر را مقدس خواند و از اتمام 1173 سهميه شهرستان در سال 89 خبر داد اما اعلام كرد ثبت نام از متقاضيان همچنان ادامه دارد و مردم شهرستان مي تواند در صورت وجود ظرفيت از سهميه سالهاي آتي استفاده نمايد.
آموزش رايگان صنايع دستي در زير آب
سوادكوه- خبرنگار كيهان: مركز آموزش صنايع دستي به منظور احياء بعضي از رشته هاي در حال زوال منطقه بصورت رايگان در زيراب راه اندازي ميشود.
رحمت اله عليزاده معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي استان مازندران كه به همراه اميرنژاد رئيس حسابداري اين اداره به منظور رسيدن به تفاهم براي راه اندازي مركز آموزش رايگان صنايع دستي در نشستي با معاون شهرداري و رئيس شوراي اسلامي شهر زيراب در دفتر شهردار حضور يافت از راه اندازي قريب الوقوع اين مركز در زيراب خبر داد.
جلوگيري از گرانفروشي در ايوان غرب
ايوان غرب- خبرنگار كيهان: در پي اعلام پرداخت يارانه و به منظور تنظيم بازار و جلوگيري از گرانفروشي جلسه اي با حضور امام جمعه شهرستان ايوان و مجامع صفي در اداره بازرگاني ايوان تشكيل شد. در اين جلسه جعفري رئيس اداره بازرگاني ايوان طي سخناني با اشاره به فرصت طلبي عده اي محدود اظهار داشت در اين چند روز كه يارانه پرداخت شده بعضي از فروشندگان قيمت روغن و برنج را افزايش داده اند كه به بازرسان نيز دستور داده شده با اين فروشندگان فرصت طلب برخورد قاطع كنند.

 



افزايش 8برابري توليد پسته در باغهاي سرخس

سرخس- خبرنگار كيهان:
مقدار 360تن پسته تر از باغات پسته آستان قدس رضوي در سرخس برداشت شد.
اين ميزان نسبت به سال قبل 4/8 برابر افزايش نشان مي دهد و بهره وري آن به 1/7 تن در واحد سطح رسيد.
ارقام برداشت شده از نوع فندقي، بادامي و كله قوچي است.

 



برپايي 11 بازارچه عرضه محصولات كشاورزي و دامي در يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
مديرسازمان تعاون روستايي استان يزد از برپايي 11 بازارچه عرضه محصولات كشاورزي و دامي در آستانه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در اين استان خبر داد.
محمدحسين مرشدي اظهار داشت: افتتاح اين بازارچه ها در راستاي اجراي دستورالعمل ابلاغي سازمان مركزي تعاون روستايي ايران و به منظور كمك به تنظيم بازار در آستانه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، در دستور كار سازمان تعاون روستايي استان يزد قرار گرفته است.
وي افزود: نخستين مركز از بازارچه هاي ياد شده در محوطه سازمان تعاون روستايي استان يزد واقع در بلوار دانشجو افتتاح شده است.
مرشدي عنوان كرد: اين طرح با همكاري اتحاديه تعاون روستايي استان يزد به عنوان مجري و سازمان تعاون روستايي به عنوان ناظر اجرايي شده است.
مدير سازمان تعاون روستايي استان خاطرنشان كرد: در برپايي اين بازارچه ها در سطح استان، تشكل هاي تعاون روستايي و كشاورزي مشاركت فعالي داشته اند.
اين مقام مسئول با اشاره به مزاياي راه اندازي اين بازارچه ها براي مردم افزود: كالاهاي عرصه شده در اين بازارچه ها بين هفت تا 12 درصد كمتر از قيمت بازار عرضه مي شود.
مرشدي يادآور شد: بازارچه هاي توزيع محصولات دامي و كشاورزي به منظور آشنايي بيشتر مردم استان يزد با محصولات بومي استان، عرصه مستقيم محصولات بدون واسطه و با نرخ كمتر، كمك به تنظيم بازار در آستانه طرح هدفمند كردن يارانه ها و... راه اندازي شده است.

 



فرماندار تفت: مصوبات سفرهاي رهبر انقلاب به لحاظ دقت و نكته سنجي كم نظير است

يزد- خبرنگار كيهان:
فرماندار تفت با بيان اينكه مصوبات سفرهاي رهبر انقلاب به لحاظ دقت و نكته سنجي كم نظير است، گفت: اين مصوبات در شهرستان تفت از پيشرفت 95 درصدي برخوردار است.
سيداحمد عبودتيان افزود: مجموع اعتبار مصوبات سفر رهبر انقلاب به تفت 12 ميليارد تومان بوده است كه امسال علاوه بر اين رقم، 3 ميليارد و 300 ميليون تومان ديگر براي اجراي طرح هاي اين سفر به شهرستان يزد اختصاص يافت.
وي يادآور شد: از جمله اين مصوبات احداث مجتمع آبرساني گاريزات بوده كه براي احداث آن 5/2 ميليارد تومان هزينه شده و با بهره برداري از آن، به رغم خشكسالي امسال، هيچ مشكلي در تامين آب اهالي بخش گاريزات تفت ايجاد نشد.
عبودتيان احداث راه دره شير- تفت با اعتبار 500 ميليون تومان، احداث مجتمع فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي، احداث خوابگاه دخترانه دانشگاه علوم بهزيستي، آبرساني به روستاي شواز با 625 ميليون تومان اعتبار، آبرساني به شهر تفت و تامين چهار دستگاه آمبولانس را از مهم ترين مصوبات سفر پرخير و بركت مقام معظم رهبري به استان يزد براي شهرستان تفت اعلام كرد.
وي با اشاره به اينكه بحث آب مهم ترين مسئله استان يزد است، افزود: شهرستان تفت نيز از اين امر مستثني نيست و با اجراي مصوبه آبرساني به شهر تفت، امسال 48 ليتر در ثانيه از آب زاينده رود براي شهرستان تفت برداشت شد.
فرماندار تفت همچنين با اشاره به مصوبات سفرهاي رياست جمهوري و هيئت دولت به استان يزد نيز اظهار داشت: حدود 94 درصد از طرح هاي سفر اول اجرايي شده است.

 



ساخت سيستم ردياب خودكار خورشيدي در دانشگاه تفرش

اراك - خبرنگار كيهان:
سيستم ردياب خودكار خورشيدي توسط دو دانشجوي رشته مهندسي برق دانشگاه تفرش ساخته شد.
مدير گروه الكترونيك دانشكده برق اين دانشگاه ضمن بيان مطلب فوق گفت: اين سيستم در قالب پروژه ليسانس دانشجويان محمد مهدي عظيمي و احمد پرورش ساخته شده است.
دكتر مهدي جعفري پناه افزود: استفاده از انرژي خورشيدي با بيشترين راندمان در صفحات خورشيدي، قرار دادن دو محور براي حركت در راستاي شرق به غرب و حركت در جهت بالا و پايين به گونه اي كه همواره صفحه خورشيدي در راستاي عمود بر اشعه تابشي خورشيد قرار بگيرد، از ويژگي هاي اين سيستم است.
وي در تشريح برتري اين سيستم نسبت به مشابه خارجي آن گفت: نمونه ساخته شده در كشوردر زمينه رديابي بهينه برتر است و ما در اين روش علاوه بر استفاده از سنسورهاي نوري، اطلاعات جغرافيايي حذف شده است و به جاي آن از اطلاعاتي كه ساعت محلي در اختيار ما قرار مي دهد استفاده مي كنيم.
با استفاده از اين روش، ضمن كاهش هزينه ساخت، نياز به سيستم هاي فيدبك دار را برطرف كرده و رديابي را به راحتي امكان پذير مي كند.

 



كمبود آب در برخي از روستاهاي سردشت و شهيون دزفول

دزفول- خبرنگار كيهان:
ساكنان تعدادي از روستاهاي مناطق سردشت و شهيون دزفول در شمال خوزستان با كمبود آب آشاميدني روبرو هستند.
به گزارش خبرنگار ما در زمان حاضر اهالي روستاهاي لب سفيد، بلحسن، چمبره، گاومير آبيدسره اول و دوم، مميلي، حسن آقا، دارك، ماهور برنج، وحدت و چند روستاي ديگر كه در مناطق كوهستاني و سخت گذر قرار دارند از مشكل كمبود آب رنج مي برند.
به گفته برخي اهالي بخش سردشت اين مشكل باتوجه به شروع سال تحصيلي جديد مدارس روستايي و عشايري و قرار گرفتن در فصل كوچ عشاير از استانهاي بالا دست براي قشلاق در اين مناطق تشديد شده است.
ساكنان اين روستاها از مسئولان خواستار تسريع و اقدام جدي تر در تامين آب مورد نياز مناطق خود شدند.
رئيس اداره آب و فاضلاب روستايي دزفول در اين خصوص با تأييد مشكل كمبود آب در روستاهاي مناطق مزبور، شمار روستاهايي را كه مشكلات بيشتري در زمينه كمبود آب آشاميدني به رغم تلاشهاي آبرساني اين اداره دارند 15 روستاي بخشهاي سردشت و شهيون اعلام كرد.

 



30درصد شهر بندرعباس جزو سكونت گاه هاي غيررسمي است

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
عضو ستاد توانمندسازي بافت هاي فرسوده هرمزگان گفت: يك هزار و700 هكتار از شهر بندرعباس به عنوان سكونت گاه هاي غيررسمي تعريف مي شود، و اين رقم معادل 30درصد از كل محدوده اين شهر است.
«حسين خادمي» افزود: حاشيه نشيني يكي از پديده هاي نازيباي شهر بندرعباس است كه بايد براي كنترل آن فكري كرد.
وي با اشاره به برخي از محلات واقع در بافتهاي فرسوده گفت: تاكنون 35 جلسه در راستاي ساماندهي توسط ستاد مربوطه برگزار شده كه مطمئنا بايد در راستاي نتيجه گيري به جمع بندي و ساماندهي نتيجه جلسات نيز توجه داشت تا از اين طريق بتوان مشكلات را كاست.

 



پرورش موفقيت آميز توأم اردك و ماهي در ذخيره آب كشاورزي انجام شد

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
براي نخستين بار در استان گلستان كار پرورش موفقيت آميز توأم اردك و ماهي در ذخيره آب كشاورزي انجام شد.
مهندس «علي اكبر پاسندي» مديركل شيلات گلستان ضمن اعلام مطلب فوق گفت: در سال جاري اداره شيلات گنبد نسبت به فعال كردن استخرهاي ذخيره آب كشاورزي به صورت ترويجي اقدام به رهاسازي بچه ماهي در استخرهاي ذخيره آب كشاورزي منطقه كرده و توانسته است پرورش موفقيت آميز توأم اردك و ماهي را در ذخيره آب كشاورزي داشته باشد.
وي گونه هاي رهاسازي شده در اين منابع آبي را بچه ماهيان آمور، كپور و فيتوفاگ ذكر كرد و افزود: در اين منابع آبي حدود 20 هزار قطعه انواع ماهيان گرمابي به صورت ترويجي در اختيار متقاضيان قرار گرفته است.
پاسندي اضافه كرد: همچنين مساحت مفيد استخرهاي ذخيره آب كشاورزي منطقه 5/37هكتار در نظر گرفته شده است.
وي اظهار داشت: با توجه به شرايط آب و هوايي و مستعد بودن منطقه، توليد مناسبي پيش بيني مي شود.
مديركل شيلات گلستان گفت: يكي از مناطق مستعد پروژه ذخيره آب كشاورزي شهرستان مينودشت است كه به لحاظ دارا بودن منابع آبي مناسب، از شرايط مطلوبي برخوردار است.

 



مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي: منطقه فسيلي مراغه شهرت جهاني دارد

تبريز- خبرنگاركيهان:
وجود فسيل ها، ماموت ها و سنگواره هاي پيش از تاريخ باعث جهاني شدن منطقه فسيلي مراغه شده است.
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي با اعلام مطلب فوق گفت: فسيل هاي آهو، زرافه و اجداد ماموت ها، در مراغه كشف شده و به دليل اهميت بسيار آن، اين منطقه تحت حفاظت هاي ويژه سازمان محيط زيست كشور است و بالاترين رده هاي حفاظتي در آن ناحيه، اعلام مي شود.
بيوك رئيسي از تصويب منطقه فسيلي مراغه در شوراي عالي حفاظت محيط زيست كشور، بعنوان يك اثر ملي و طبيعي خبر داد و افزود: مطالعات جامع ديرين شناسي دراين منطقه ادامه مي يابد و عمليات اجرايي و ساختماني مركز تحقيقات و موزه فسيل شناسي جزو برنامه هاي محيط زيست بوده و اولين «موزه صحرايي» نيز شكل مي گيرد.
بنابه اظهار رئيسي، فسيل هاي مراغه داراي قدمت 7 ميليون سال است و اين منطقه، اولين اثر ملي - طبيعي و فسيلي ايران است و غني ترين مناطق سنگواره اي كشور در آن قرارگرفته و لايه هاي فسيلي موجود، مربوط به اواخر دوران نوزيستي زمين شناسي، بين 4 تا 7 ميليون سال قبل است.

 



67 هكتار از اراضي استان سمنان زيركشت زعفران

سمنان- خبرنگار كيهان:
سرپرست مديريت باغباني سازمان جهادكشاورزي استان از كشت زعفران در 67 هكتار از اراضي استان خبر داد.
لطف الله رضايي افزود: اين سطح نسبت به سال گذشته 3 هكتار اضافه شده است و با توجه به شروع برداشت كه تا پايان آبان ادامه دارد پيش بيني مي شود از هر هكتار سطح زيركشت حدود 5/4كيلوگرم محصول برداشت شود و توليد استان در سال جاري 301 كيلوگرم خواهد بود.
وي گفت: 43 هكتار از اراضي زيركشت به شهرستان شاهرود، 5 هكتار به شهرستان گرمسار، 3 هكتار دامغان، 13هكتار سمنان و 3 هكتار به شهرستان مهديشهر اختصاص دارد.
رضايي در پايان افزود: زعفران بومي كشور ايران، يكي از اقتصادي ترين محصولات بخش باغباني در حال حاضر است كه سهم بسزايي در صادرات غيرنفتي كشور دارد و به دليل وجود خواص دارويي بسيار زياد در اين محصول و ارزش بالاي آن، بسيار از كشورهاي غربي سعي مي كنند پياز زعفران را از طريق كشورهاي همسايه از جمله افغانستان و پاكستان از كشور خارج كنند كه اين مهم مستلزم حمايت همه جانبه از كشت اين گياه ارزشمند و جلوگيري از خروج غيرقانوني آن است.

 



افزايش 110درصدي زكات زارعان استان البرز

كرج- خبرنگار كيهان:
مديركل كميته امداد امام خميني(ره) استان البرز از افزايش 110درصدي زكات كشاورزان اين استان نسبت به سال گذشته خبر داد.
«حسينعلي عروجي» در جلسه ستاد احياي زكات با ارائه گزارشي از فعاليت هاي ستاد احياي زكات به افزايش زكات جمع آوري شده اشاره كرد و گفت: بر اين اساس تاكنون بيش از 5 ميليارد ريال زكات در سال جاري كشاورزان جمع آوري شده است كه انتظار مي رود دولت نسبت به پرداخت تشويقي و معادل آن اقدام لازم را به عمل آورد.
وي، زكات را يك واجب شرعي عنوان كرد و افزود: حتي اگر دولت معادل زكات را پرداخت نكند نبايد دليل بر عدم پرداخت زكات در بين كشاورزان باشد.
مديركل كميته امداد استان البرز اظهار داشت: مبلغ جمع آوري شده زكات صرف امور نيازمندان، ساخت مسجد، آسفالت معابر، خانه عالم، پروژه هاي عمراني و غيره مي شود.
عروجي خاطرنشان كرد: كشاورزان براساس سطح زيركشت اراضي اين استان مي بايست مبلغي بالغ بر 2ميليارد تومان زكات پرداخت كنند.
وي از همه مسئولان و اعضاي ستادها براي همكاري با امداد به منظور دريافت زكات از كشاورزان دعوت به عمل آورد.

 



زنگها براي هيچ كس به صدا درنمي آيد!

روستاي شهيدپرور «برانقار» از توابع ميانه بخش كاغذكنان آقكند، يكي از محروم ترين روستاهاي آذربايجان شرقي به شمار مي رود. در اين روستا ديگر تلفن هاي همراه نيز به دليل از دست دادن كارايي خود معنا و مفهوم همراه بودن را از دست داده اند. چرا كه به علت عدم خدمات دهي مناسب در حوزه ارتباطات هيچ صداي زنگي از آنها شنيده نمي شود. شركت مخابرات منطقه نيز براي حل اين معضل و مشكل متأسفانه تاكنون گام مناسبي بر نداشته است.
عدم مشاركت مالي اهالي روستا به علت فقر مالي و نداشتن درآمد مكفي در ساخت سد از ديگر مشكلات عمده اين روستاست. لذا كاهش سطح آب كشاورزي مشكلات اقتصادي و شغلي را در اين منطقه دو چندان كرده است. اميد است مسئولان استان و منطقه براي حل مشكل مخابراتي اين روستا و ايجاد سد با هدف ذخيره آب كشاورزي گام هاي مؤثر و اميد بخشي بردارند.
منوچهر اميدزاده- روستاي برانقار

 



ديدار معاون و استاندار منگستائو با معاون استاندار گلستان

گرگان- خبرنگاركيهان:
معاون استاندار منگستائو كشور قزاقستان مورد استقبال معاون برنامه ريزي استاندار گلستان قرارگرفت.
معاون برنامه ريزي استاندار گرگان در ديدار همتاي خود قزاقستان را كشوري مهم خواند و گفت: قزاقستان وسيع ترين كشور آسياي مركزي و نهمين كشور بزرگ جهان است و يكي از مهمترين همسايگان جمهوري اسلامي است.
رضا غلامي خاطرنشان كرد: اقتصاد اين كشور نيز سياست آن باثبات است و در حداقل 50 پيمان بين المللي و منطقه اي عضويت دارد و لذا گسترش روابط سياسي و اقتصادي با اين كشور در دستور كار سياست خارجي ايران است.
معاون برنامه ريزي استاندار گلستان با بيان ويژگي هاي استان منگستائو قزاقستان و اينكه اين استان دروازه ورود به كشور قزاقستان محسوب مي شود، گفت: استانداري اين استان ارتباط نزديكي با رئيس جمهور قزاقستان دارد و سفر استاندار منگستائو به همين دليل از اهميت ويژه اي برخوردار است.
غلامي افزود: تلاش داريم در اين سفر مصوبات قبلي را پيگيري كنيم و مقدمات انجام تفاهماتي كه قرار است در روزهاي آينده به امضاي دو استاندار برسد، فراهم شود.
گفتني است «موخانبت ژونباسوف» معاون استاندار منگستائو از چند طرح اقتصادي، صنعتي، توريستي و گردشگري استان گلستان بازديد كردند.

 



حضور كارشناسان عراقي جهت فراگيري مهارت هاي فني و حرفه اي در خوزستان

اهواز- خبرنگار كيهان:
با انعقاد تفاهم نامه اي با استاندار ميسان عراق، تعداد 30 نفر از كارشناسان و مهندسين عراقي براي فراگيري دوره هاي مهارتي حرفه اي اتومكانيك و برق صنعتي در اهواز به سر مي برند.
معاون آموزش، پژوهش و برنامه ريزي اداره كل آموزش فني و حرفه اي خوزستان با اعلام اين خبر اظهار داشت: اداره كل آموزش فني و حرفه اي خوزستان براي ارائه آموزش در حرفه هاي مكانيك، نقشه كشي، الكترونيك و برق صنعتي اعلام آمادگي نمود كه با توجه به نياز استان ميسان عراق، در فاز نخست دو رشته مكانيك و برق صنعتي ارائه مي شود.
شهرام ملايي هزاروندي در ادامه افزود: هيئت عراقي ابتدا با حضور در مراكز آموزش فني و حرفه اي اهواز از توانمندي هاي آموزشي و تجهيزات مهارتي كارگاه ها بازديد كرده سپس با شناسايي سطح آموزش مورد نياز، آموزش هاي لازم برگزار خواهد شد.
معاون آموزش، پژوهش و برنامه ريزي گفت: هيئت عراقي متشكل از 30 نفر مسئولان اجرايي و علمي استان ميسان عراق هستند كه به مدت يك ماه از توانمندي هاي فني و حرفه اي در زمينه آموزش، تجهيزات، استانداردها و امكانات بازديد كرده و دوره هاي لازم در دو بخش اتومكانيك و برق صنعتي را فرا گيرند.
شهرام ملايي هزاروندي بيان كرد: كارشناسان عراقي در طول اين مدت علاوه بر آموزش و بازديد از مراكز آموزش فني و حرفه اي اهواز از چند مركز آموزشي در صنايع و كارخانجات نيز بازديد خواهند كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14