(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 22  آبان 1389- شماره 19788

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بام عراق و طشت رسوايي آمريكا (يادداشت روز)
كارت ملي (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
دستگاه قضايي به پرونده مهدي هاشمي بدون هرگونه مماشات رسيدگي كند
سفير ايران در مسكو: 1+5 صداقت و حسن نيت خود را ثابت كند
تسويه حساب مافيايي در حلقه لندن (خبر ويژه)
آره، نه، اما، راستي چرا...؟! (خبر ويژه)
ايران همان بلايي را كه سر اسرائيل آورد سر آمريكا درمي آورد (خبر ويژه)
جرمش كه يكي دو تا نيست! (خبر ويژه)
اين سلطنت طلب ها همان قدر رئيسند كه اصلاح طلبان (خبر ويژه)
اقتدار ايران اسلامي و جيغ هاي بنفش نتانياهو (خبر ويژه)
14 آذر، سوئيس تاريخ و مكان احتمالي مذاكرات ايران و 1+5



بام عراق و طشت رسوايي آمريكا (يادداشت روز)

هفته اي كه سپري شد، هفته اي سرنوشت ساز براي عراق بود، دوشنبه 17 آبان رهبران گروهها در اربيل- مقر مسعود بارزاني- دور هم جمع شدند و درباره اصول اساسي اداره عراق توافق كردند. اين توافق شامل اصولي بود كه بر مبناي آن تقسيم پست ها، مسئوليت ها و صلاحيت ها صورت مي گيرد. فرداي آن روز -سه شنبه 18 آبان- رهبران گروههاي عراقي در بغداد دور هم جمع شدند تا براساس اصول توافق شده در اربيل، رئيس مجلس، رئيس جمهور و نخست وزير را انتخاب نمايند. در جلسه سه شنبه بغداد رهبران فهرست العراقيه شركت نكردند اما علاوي چند نفر از افراد خود -شامل اسامه النجيفي، رافع العيساوي و صالح مطلك- را به اين جمع اعزام كرد. جلسه تصميم گيري نهايي به روز پنجشنبه موكول گرديد در اين روز با رأي نمايندگان مجلس ابتدا اسامه النجيفي رئيس فهرست حدباء موصل كه بخشي از فهرست العراقيه را تشكيل مي داد، به رياست مجلس انتخاب گرديد. پس از آن مجلس براي انتخاب جلال طالباني تنها كانديداي رئيس جمهوري وارد عمل شد. اما اكثر اعضاي فهرست العراقيه مجلس را ترك كردند تا طالباني با آراء كمتري انتخاب شود. طالباني به 216 رأي احتياج داشت اما تنها 195 كرسي را كسب كرد براساس قانون اساسي چنانچه كانديداي رياست جمهوري در اولين رأي گيري مجلس قادر به كسب دو سوم آراء نشود مي تواند براي بار دوم كانديدا شود در اين صورت تنها به آراء 50 درصد بعلاوه يك رأي مثبت نمايندگان احتياج مي باشد از اين رو طالباني در رأي گيري دوم همان 195 رأي را بدست آورد و رئيس جمهور شد. او بلافاصله نوري المالكي تنها كانديداي شيعيان براي نخست وزيري را مأمور تشكيل كابينه كرد مالكي يك ماه فرصت دارد تا كانديداهاي خود براي پست هاي وزارتي را به مجلس معرفي نمايد.
در ارتباط با فرآيند سياسي عراق و اتفاق مهمي كه در هفته گذشته در اين كشور روي داد نكات زير از اهميت ويژه اي برخوردار است:
1- آنچه در هفته گذشته در صحنه سياسي عراق روي داد يك فرآيند كاملاً داخلي بود و اين در حالي بود كه از ماهها قبل از انتخابات 16 اسفند 88 آمريكايي ها، سازمان ملل و كشورهاي عربي منطقه تلاش فراواني كردند تا انتخاب دولت و رئيس جمهور عراق نه در يك فراگرد داخلي بلكه در يك فراگرد منطقه اي و بين المللي صورت گيرد. انتخاب رئيس جمهور، نخست وزير و رئيس مجلس در يك فرآيند كاملاً داخلي نشان داد كه ساختار سياسي عراق و رشد سياسي شخصيت هاي آن فراتر از آن است كه دخالت خارجي بتواند آنان را از حقوقشان محروم كند. آنچه در هفته گذشته روي داد حاصل 8 ماه رايزني گسترده در درون عراق ميان طيف هاي مختلف عراقي بود و عليرغم آنكه اين فرآيند به درازا كشيد و ملال آور شد در عين حال اشغالگران و دولت هاي منطقه اي متحد آنان نتوانستند مدل مورد نظر خود را در عراق پياده كرده و يا افراد مورد نظر خويش را به مردم عراق تحميل نمايند.
2- آمريكا، سازمان ملل، عربستان و... از دو هفته پس از انتخابات عراق تلاش خود را روي نخست وزيري علاوي متمركز كردند. در روز 7 فروردين 89 سايت فارسي بي بي سي نوشت: «كريستوفر هيل سفير آمريكا و ژنرال ري اوديرنو فرمانده ارشد اين كشور در عراق در بيانيه مشتركي از نتايج اين انتخابات حمايت كرده و گفته اند از يافته هاي ناظران بين المللي و مستقل عراقي كه شاهد تخلف جدي و گسترده اي نبودند، پشتيباني مي كنند.» اين سايت نوشت: «ملكرت نماينده سازمان ملل نيز از نتايج انتخابات سراسري حمايت كرده و از تمامي گروههاي عراقي خواسته تا اين نتايج را بپذيرند» اين سايت اضافه كرد: «آقاي علاوي كه خود يك شيعه است در اين انتخابات از حمايت اعراب سني نيز برخوردار شده است» اعلام رسمي حمايت آمريكا از نتايجي كه دو هفته پس از برگزاري انتخابات اعلام شد و فشار بر گروههاي سياسي ديگر براي پذيرش اين نتيجه در حالي صورت گرفت كه صحت انتخابات عراق توسط دستگاههاي ذيربط هنوز اعلام نشده بود و شيعيان نسبت به وقوع تقلب در انتخابات شكايت كرده بودند و دو هفته زمان باقي بود تا به اين شكايات رسيدگي شود.
جالب اين است كه آمريكايي ها و... براي حاكم كردن سكولارها بر سرنوشت مردم عراق چند ماه تلاش كردند و زماني كه به نتيجه نرسيدند تلاش خود را روي كنار زدن مالكي و طالباني- از دو پست نخست وزيري و رياست جمهوري- متمركز كردند. اواسط شهريورماه گذشته كريستو فر هيل سفير وقت آمريكا در عراق در جمع سفراي كشورهاي خارجي در بغداد گفت: «قطعاً نه طالباني دوباره رئيس جمهور مي شود و نه مالكي نخست وزير مي شود و نه علاوي» اما طرح آمريكايي ها براي بهم زدن نخست وزيري مالكي هم عقيم ماند آنان براي آنكه قافيه را نبازند اينك اعلام مي كنند كه «اين نخست وزير غير از آن نخست وزير است!» سايت آمريكايي راديو فردا- وابسته به سيا- روز پنجشنبه و پس از مشخص شدن شكست كامل آمريكا مدعي شد: «قانوناً بايد اياد علاوي نخست وزير مي شد. هشت ماه مالكي بر سر راه دولت توسط علاوي سنگ انداخت... سرانجام آمريكا و متحدانش، از جمله كشورهاي عربي به اين نتيجه دست يافتند كه از تلاش خود نتيجه اي نمي گيرند». اين سايت دولتي آمريكا اضافه كرد: «با توافق انجام شده، ديگر نخست وزير شكل گذشته را نخواهد داشت چرا كه اينك ائتلاف العراقيه شريك واقعي آقاي مالكي و بقيه خواهد بود» در عين حال شكست آمريكا از مردم عراق و اسلام گراهايي كه به ايران دلبستگي دارند آنقدر عيان است كه اين سايت ناچار شد بنويسد: «بودن آقاي مالكي در رأس دولت ولي مقيد كردنش به مراتب بهتر از آن است كه نگذارند او دولت تشكيل دهد و بعد با تمام خرابكاري هاي جمهوري اسلامي روبرو شوند.» اين در حالي است كه از قدرت نخست وزير چيزي كاسته نشده و شيعيان به هيچ وجه زير بار كاهش اقتدار و اختيار او نرفته اند و در اين خصوص چيزي هم به تصويب نرسيده است.
3- توافقات انجام شده و محوريت شيعيان در فرآيند سياسي عراق كه حدود 65 درصد از جمعيت را شامل شده- و محور بودنشان كاملاً طبيعي است- و نيز حفظ موقعيت كردها در ساختار سياسي عراق به خوبي ثابت كرد كه با همگرايي شيعيان با هم و همگرايي طبيعي و تاريخي آنان با جامعه كردي و توده هاي اهل سنت از يك سو از اين پس امكان دخالت جدي آمريكا و كشورهايي نظير عربستان منتفي است و از سوي ديگر سكولاريزه كردن سيستم سياسي عراق با وجود قوانين موجود عراق و هوشياري مردم و رهبران آن امكان پذير نيست. مقامات آمريكا و عربستان طي ماههاي گذشته تلاش زيادي كردند تا به نام «عبور دادن عراق از طايفه گرايي» و « تحكيم پايه هاي مليت عراقي» مقدمات مذهب زدايي از قوانين و سيستم حكومتي را فراهم نمايند. آنان همزمان با حتمي خواندن نخست وزيري علاوي، پيشاپيش دولت او را دولتي سكولار مي خواندند عبارت مشترك رسانه هايي نظير فرانس پرس، فاينشنال تايمز و... دقيقاً اين بود: « در انتخابات پارلماني ماه مارس ائتلاف لائيك و چند فرقه اي العراقيه به رهبري اياد علاوي كه مورد حمايت سني ها بود، به پيروزي رسيد.» در تبليغات آنان وجه اصلي ائتلاف علاوي لائيك بودن آن بود. با اين وصف مي توان گفت عراق اينك مراحل اوليه حركت به سمت يك نظام حكومتي با هويت مستقل و در عين حال اسلام گرا را طي كرده و اين بزرگترين ضربه بر پيكر اشغالگران و متحدان منطقه اي آنان است.
4- آمريكايي ها و سعودي ها براي آنكه شكست فاحش و تعيين كننده خود از جريان اسلام گرايي را مخفي كنند روي رياست علاوي بر پست «شوراي ملي سياست عالي عراق» مانور مي كنند. يك مقام آمريكايي پس از حل و فصل مسائل سياسي ميان گروههاي عراقي گفت: «آمريكا همچنان معتقد است كه حق اظهارنظر درباره وضعيت سياسي عراق را دارد، به عنوان مثال اين واشنگتن بود كه براي خروج عراقي ها از بحران سياسي پيشنهاد تشكيل شوراي ملي سياست عالي عراق را مطرح كرد.» واقعيت اين است كه تنها توافق انجام شده رياست علاوي بر چنين شورايي است و حال آنكه درباره صلاحيت ها و حدود اختيارات اين شورا هيچ توافقي صورت نگرفته و هيچكس هيچ تعهدي به علاوي نداده است. براساس برخي از گمانه زني ها اين شوراي عالي با حضور نزديك به 15 نفر از مقامات ارشد عراق شامل شوراهاي رياست جمهوري، مجلس، دولت، فرمانده ارتش و... تشكيل مي شود و رياست جلسات آن با نخست وزير مي باشد. آمريكايي ها از سر ناچاري روي اين پست مانور كرده و مدعي شده اند كه با رياست علاوي بر اين شورا، از اختيارات نخست وزير كاسته شده است. جالب تر اين است كه آمريكايي ها در تبليغات رسانه اي خود مدعي شدند:«شيعيان و كردها نتوانستند نجيفي را از رياست پارلمان حذف كنند» و افزوده اند: «ايران در اين موضوع ناچار به نرمش شد» اين در حالي است كه از ابتدا حرف كردها و شيعيان اين بود كه يكي از اعضاي فهرست العراقيه بعنوان رئيس مجلس انتخاب شود. اينكه آمريكايي ها در اين روزها از يك طرف مدعي اند بالاخره اين آمريكا بود كه با پيشنهاد شوراي ملي سياست هاي عالي گره بن بست سياسي عراق را گشود و از سوي ديگر به طور تلويحي مي گويند ايران در مورد رياست نجيفي نرمش نشان داد به اين معني كه انتخاب رياست جمهوري و نخست وزيري مطابق با ميل ايران انجام شد، نشان دهنده سنگيني ضربه اي است كه آمريكا از توافق روزهاي دوشنبه تا پنجشنبه عراق خورده است. آمريكايي ها براي آنكه زخم عميق خود را التيام بخشند مدعي شدند كه از اين پس مالكي فرمانده كل قوا نيست و قدرت پارلمان بيش از گذشته است. دو روز پيش سايت راديو فردا نوشت: «گرچه شايد تهران از نخست وزير شدن دوباره نوري المالكي خوشحال باشد ولي اين مالكي هماني نيست كه انتظارش را داشت- چرا كه- مالكي ديگر نمي تواند بعنوان فرمانده كل قوا هر كاري را كه دلش مي خواهد انجام دهد، اختيارات رئيس جمهور بيشتر خواهد شد و پارلمان نيز قدرت خواهد گرفت.» آمريكايي ها خود را به «ندانستن» مي زنند آنان مي دانند كه اكثريت قاطع مجلس در اختيار شيعيان و كردهاست آنگونه كه غيبت فراكسيون العراقيه در انتخاب رئيس جمهور نتوانست مانع از انتخاب مجدد طالباني شود و اكثريت كرسي هاي وزارتي را نيز اين دو در دست دارند در رأس دو پست رياست جمهوري و نخست وزيري هم دو مؤتلف ايران قرار دارد. در مورد انتقال پست فرماندهي كل قوا از مالكي به علاوي نيز هر دو گروه كردها و شيعيان مخالفت قطعي دارند و با مخالفت آنان چنين انتقالي محال است.
5- با تشكيل دولت زمان آن فرا خواهد رسيد تا دولت نوري مالكي اسناد قطعي خود را درباره نقش مستقيم آمريكا و عربستان در اقدامات خشونت بار 8 ماه گذشته كه به كشته و زخمي شدن هزاران شهروند مظلوم عراقي منجر شد به دادگاه ارائه كرده و خواستار پاسخ آنان شود. اسناد فراوان بيانگر آن است كه به موازات ناكامي آمريكا و عربستان در حاكم كردن علاوي بر سرنوشت مردم عراق، آنان نيروهاي تروريست القاعده و بعثي را به سمت مجامع عمدتاً شيعي هدايت كرده و براي آنان دالان امن درست مي كردند. چند سند بيانگر آن است كه آمريكايي ها در ترور حداقل 20 تن از شخصيت هاي شيعه در اين 8 ماه نقش داشته و ترور بيش از 40 نفر ديگر را نيز دنبال كرده اند كه به نتيجه نرسيده است اين ها بخشي از مطالبات اولويت داري است كه دولت مالكي بايد بي درنگ آنان را دنبال كند.
سعدالله زارعي

 



كارت ملي (گفت و شنود)

گفت: اين روزها گروههاي ضد انقلاب حامي فتنه بدجوري به روغن سوزي افتاده و ننه من غريبم درآورده اند!
گفتم: حيوونكي ها به خيال خودشان دورخيز كرده بودند روي زين اسب بپرند ولي روي اره پريده اند كه نه راه پس دارند و نه راه پيش!
گفت: يكي از اين سايت ها خطاب به موسوي و كروبي و خاتمي نوشته است، وقتي هر روز يكي از ياران نزديك شما از ايران فرار مي كند و به آمريكا و اروپا پناهنده مي شود، همه فكر مي كنند حرف كيهان درست است كه ما را وابسته به بيگانگان معرفي مي كند.
گفتم: به كيهان چه ربطي دارد؟! نتانياهو از فتنه گران به عنوان سرمايه بزرگ اسرائيل ياد مي كند و شيمون پرز مي گويد آنها به نمايندگي از اسرائيل با جمهوري اسلامي درگير شده اند و اوباما، حمايت مالي و سياسي از آنها را وظيفه استراتژيك خود مي داند و....
گفت: سران فتنه كه بدبخت تر و فلك زده تر از اونها هستند و بعد از آنهمه وطن فروشي و خيانت حالا كه به بن بست رسيده اند، به فكر اعاده حيثيت نداشته خود افتاده اند!
گفتم: يارو جلوي دستگاه خودپرداز بانك زانو زده بود و با التماس مي گفت؛ غلط كردم! ديگه از اين كارها نمي كنم! پول ازت نمي خوام! فقط اون «كارت ملي» منو پس بده!

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ آقاي مجيد انصاري گفته برخي، همه ياران امام را مسئله دار نشان مي دهند و ادعا كرده جريان افراط گرا راه بني اميه را مي روند. اولا ايستادگي در برابر قانون و اصل مترقي ولايت فقيه موجب مسئله دار شدن برخي خواص شده و كاشته خود را درو مي كنند ثانياً راه بني اميه را كساني مي روند كه بيت المال را ملك شخصي خود مي دانستند و از شهرام جزايري ها پول گرفته و مفتخر بوده اند. و آقازاده هايي كه براي فرار از چنگال قانون به دامن انگليس خبيث و غرب استعمارگر پناهنده شدند.
گل محمد نوراني از مهديشهر
¤ اينكه اخيراً آقايان به فكر منشور برادري امام خميني(ره) افتاده اند بپرسيد امام خميني(ره) منشور برادري با عوامل آمريكا، اسرائيل، منافقين و ... را نوشت يا با برادران مسلماني كه با اعتقاد راسخ به ولايت فقيه و اطاعت كامل از آن با جان و دل در مقابل توطئه هاي استكبار جهاني و عوامل داخلي آن ايستاده اند؟ آقايان مشخص كنند با كي برادرند؟
تقي پور از قم
¤ وضعيت ارتباطي انتهاي 15متري چهارم افسريه و انتهاي بلوار هجرت در محدوده قصر فيروزه بلاتكليف مانده است. از شهرداري منطقه 14 درخواست رسيدگي داريم.
681---09124
¤ روزنامه شرق مورخ 19/8/89 در صفحه اول با چاپ عكس ناصرالدين شاه از او با عنوان شاه شهيد نام برده است. به نظر مي رسد گردانندگان اين روزنامه با اين كار خواسته اند قداست عنوان شهيد را خدشه دار كنند و يا به سلطنت و پادشاهي با كلمه شهيد قداست ببخشند. خلاصه اين كارشان با هر قصد و هدفي كه صورت گرفته محكوم است و بايد از مردم عذرخواهي بكنند.
شريفيان
¤ وضعيت توزيع روزنامه در شهرستان بروجن رضايت بخش نيست و با يك روز تأخير به دست شهروندان اين شهر مي رسد چرا با تماس هاي مكرر و پيام هايي كه ارسال كرده ايم مشكل برطرف نمي شود؟
498---09131
¤ ستوني از آيت الله مصباح يزدي كه مطهري زمان هستند را هر روز در روزنامه چاپ كنيد.
7142---0912
¤ از كيهان مي خواهيم بيشتر عليه زر و زور و تزوير افشاگري كند و پته دنيا پرستان را رو آب بريزد.دست خدا پشت و پناهتان باد.
فلاحتي از رشت
¤ تقاضا دارم مجموعه بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي -مدظله العالي- را در كتابي به نام «خوان حكمت» چاپ و عرضه نمائيد .
986---09151
¤ اينهايي كه دايه منشور برادري را سپر خود كرده و با نقاب وحدت بر جنازه فتنه گران مي دمند چرا از صدر تا ذيل منشور را طرح نمي كنند و اصولا كسي كه طالب برادري است براي اثبات آن بايد به بي آلايشي پيراسته گردد ما به تخلفات چندين ساله در قدرت بودنتان اشاره نمي كنيم ولي فتنه سال گذشته شما حكايت ديگري را نمايان كرد كه جز با مجازات مسببان و عوامل اصلي آن نمي توان انتظار مردم را جواب داد .
محمودي
¤ از دولت و مجلس محترم تقاضا مي شود همانگونه كه براي فرزندان و همسران جانبازان بالاي 50% تسهيلاتي در نظر گرفته مي شود براي جانبازان زير 50% نيز حداقل تسهيلاتي در نظر بگيريد.
جانباز 20%
¤ با توجه به عزم دولت بر خلوت كردن پايتخت و با توجه به آمار بالاي بازنشستگان در تهران و روي آوردن اكثر آنها به مشاغل مجدد دولتي لازم است ضمن فراهم كردن تسهيلات و امتيازات حداقلي براي بازنشستگان همانند شاغلين زمينه انتقال آنها را هم از تهران فراهم نماييد.
يك بازنشسته
¤ از رئيس محترم بانك مركزي درخواست مي شود با توجه به شروع بكار بسياري از بانكهاي خصوصي و صندوق هاي قرض الحسنه در تهران و بكارگيري اكثر كارمندان بازنشسته در اين مراكز تدبيري انديشيده شود كه از جوانان تحصيل كرده بيكار به جاي بازنشستگان در اين شعبات مشغول بكار شوند نه كساني كه بيش از 30 سال در مشاغل دولتي مشغول بوده و مجدداً گويا يك قرارداد 30 ساله ديگر منعقد نموده اند.
يك هموطن
¤ جمعي از اصولگرايان مسجد... واقع در غرب تهران نقطه اتكايشان در مطبوعات به كيهان بود ولي چندين بار پيغام داده شد ولي چاپ نشد.متأسفانه قائم مقام حزب اعتماد ملي روحاني اين مسجد است كه اكثر متعهدين به وي اقتدا نمي كنند و ايشان نيز با زدن اعلاميه هاي متعدد به در و ديوار مسجد ما را كه اكثرا نيز از خانواده شهدا هستيم ، به اغتشاشگر و آشوب طلب متهم مي كند. خوبست مصاحبه ايشان در تاريخ 18/8/89 با روزنامه مردمسالاري را هم بخوانيد همچنين اكثر افرادي را كه به مناسبت هاي مختلف به مسجد دعوت مي كند از افراد منسوب به حزب اعتمادملي هستند. شما را به خدا دست ما را بگيريد و مارا كمك كنيد تا اين مسجد با امام جماعت ديگري به كار خود ادامه دهد. اگر لازم است اعلام فرماييد تا 40-30 نفر حضوري به كيهان بيائيم.
جمعي از نمازگزاران
¤ طرح تعويض خودرو 10روزه از رسانه ها اعلام شد ولي ما پس از اين 10 روز 11ماه انتظار كشيديم تا اعلام شد پول را به حساب بريزيد و خودرو را تحويل بگيريد. پول خودرو را يكباره 000/930/14تومان و بار ديگر 300/13تومان براي پژو 405 واريز نموديم ولي با گذشت يك ماه از تاريخ پول واريزي هنوز هم خبري نيست.
حيدري از قزوين
¤ از وزير محترم ارتباطات درخواست مي شود به تفاوت حقوقي فاحش بين كارمندان شركت مخابرات رسيدگي نمايند. تفاوت حقوقي بين 400 تا 700 هزار تومان مي باشد. آيا خصوصي شدن شركت اين مزايا را براي يك عده داشته است؟
مرادي
¤ دكه هاي مطبوعاتي همچنان كه از نامشان پيداست براي فروش مطبوعات شكل گرفته اند نه براي فروش مواد ديگر ولي متأسفانه شاهديم كه فروش اوليه آنها مواد دخاني است كه لازم است مسئولين امر مانع اين كار شوند و فروش مواد دخاني را به مغازه داران خاص واگذارند.
ابراهيم مهرباني
¤ با وجود تصويب مجلس و دولت مبني بر بستن قرارداد با دولت متأسفانه همچنان هزاران نفر در پارس جنوبي با شركت خصوصي قرارداد مي بندند. ما تا كي بايد به اين حالت اضطرار و استرس به سر بريم.
3117---0938
¤ ضمن خسته نباشيد به كيهانيها عرض مي كنم كه اگر كيفيت روزنامه تان از اين هم پايين تر بيايد ما دست از حمايت و مطالعه كيهان برنمي داريم.
وفايي از ملاير
¤ از مسئولين محترم دولتي بويژه وزراي مربوطه درخواست مي شود به مشكلات نيروهاي قراردادي با كار معين در ادارات به ويژه در دانشگاه ها و در مناطق محروم و بد آب و هوا رسيدگي نمايند.
9566---0916
¤ خدا را شكرگزاريم كه چشم فتنه سال 88 سرانجام از حدقه درآمد و امسال شاهد برگزاري باشكوه يوم ا... 13آبان بوديم.
5790---0913
پاسخ روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي
در پاسخ به مطلب مندرج تحت عنوان «بيمارستان بزرگ و باسابقه طولاني» مورخ 26/5/89 به آگاهي مي رساند: «طي مكاتبات و اقدامات انجام شده دستگاه MRI براي نصب در بيمارستان دكتر شريعتي اصفهان خريداري شده و مي بايست توسط شركت فروشنده تحويل و نصب شود. همچنين مكان مناسب با كليه امكانات نيز جهت نصب و بهره برداري اين دستگاه آماده است.»
پاسخ روابط عمومي سازمان هواشناسي كشور
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه روز دوشنبه 17 آبان 1389، در خصوص نبود ساختمان هواشناسي در شهرستان علويجه، به اطلاع مي رساند اين موضوع از حيث فني به تاييد سازمان هواشناسي رسيده و در صورت واگذاري زمين مناسب و استاندارد از طرف مسئولين مربوط، سازمان هواشناسي آمادگي نصب و راه اندازي ايستگاه هواشناسي در شهرستان علويجه را دارد.
¤از مسئولين درخواست مي شود با فروشندگان لباس هاي زير زنانه كه در بازار تهران به صورت زننده عرضه مي شود برخورد نمايند در شأن بازار مسلمين نيست.
4130---0918
¤ از آخرين وضعيت روژه گارودي بنويسيد كه كجاست و چه مي كند و به چه سرنوشتي دچار شده؟
8858---0919
¤ در اختيارگذاشتن وسيله نقليه شخصي براي رفت و آمد مسئولين و مديران هر دستگاه دولتي وقتي خالي از اشكال است كه حداقل براي راحتي رفت و آمد كاركنان معلول هر دستگاه فكري بشود و تدبيري انديشيده شود.
7802---0912
¤ كاركنان صداوسيما در شهرستان ها درمقايسه با كاركنان ساير دستگاهها كمتر حقوق و مزايا دريافت مي كنند. ولي از آن طرف مردم ذهنيت دارند كه اين قشر حقوق بيشتري مي گيرند. تقاضا داريم دريافتي هاي ما را اصلاح بكنند كه حكم آش نخورده و دهان سوخته را پيدا نكنيم.
3150---0912
¤ بابت مطلب انتقادي كه در مورد جنايت ميدان كاج در سعادت آباد نوشته بوديد تشكر مي كنم ولي چرا فقط به حوادثي كه دربالاي شهر تهران اتفاق مي افتد حساسيت نشان مي دهيد. پس حوادث جنوب شهر تهران چه مي شود؟ و چه كسي بايد بپردازد؟
1915---0912
¤ شركت ايرانسل با ارسال پيغام تلفني بنده را برنده يك دستگاه گوشي تلفن اعلام كرده ولي وقتي با شماره داده شده تماس مي گيرم خبري نيست!
3212---0917
¤ مي شود ارتفاع لامپ هاي گازي چندصدواتي خيابان ها و كوچه هاي شهر را كم كرد و از لامپ هاي كم مصرف استفاده شود. مسئولين محترم اداره برق و شهرداري روي اين موضوع فكر كنند و تصميم بگيرند.
0305---0937
¤ اخيرا افزايش حقوق اعضاي هيئت علمي دانشگاهها ابلاغ شده و اين افزايش از ابتداي سالجاري را شامل مي شود ولي متاسفانه اين افزايش شامل حال بقيه كارمندان دولت و از جمله كارشناسان و كادر شاغل دانشگاهها نمي شود. از رياست محترم جمهوري و مسئولين ذيربط درخواست مي شود كه نسبت به تعميم اين افزايش به ديگر بخش هاي يادشده مساعدت نمايند.
جمعي از شاغلين و كارمندان دانشگاهها
¤ طرح استاني شدن انتخابات به ضرر شهرهاي كوچك و به ضرر مهاجرت معكوس و به نفع باندهاي قدرت و ثروت است كه توان تبليغاتي بالايي دارند. هرچند نيت مطرح كنندگان آن خير باشد.
ايراني
¤ چرا برخي تلفن هاي رايگان مثل نواي ماهانه برخي بانكها، تعويض دفترچه بيمه و... هزينه دارد؟ مگر اينها رايگان نيست؟ از مسئولين وزارت ارتباطات درخواست پاسخگويي را داريم.
4726---0919
¤ شهر زيبا و كوهستاني سميرم در استان اصفهان با داشتن قدمت تاريخي و سابقه طولاني و جاذبه هاي توريستي و گردشگري فراوان، نيازمند ايجاد امكانات لازم رفاهي و تفريحي و گردشگري و رسيدگي و توجه بيشتر مسئولين محترم استان اصفهان و كشور است.
بليغيان از اصفهان
¤ در تاريخ 17/8/89 ساعت 45/15 در مسير تهران- مشهد در ايوانكي اتوبوسي دچار حريق شد كه متأسفانه يكدستگاه كوچك آتش نشاني رسيد و نتوانست اتوبوس را اطفاء حريق كند و همه مسافران اتوبوس و عابرين فقط نظاره گر بودند و كاري از دستشان بر نمي آمد از مسئولين آتش نشاني انتظار مي رود خودروي بنزي براي اطفاء حريق در مسير جاده ها قرار دهند كه بتوانند به موقع اقدام نمايند و نه اينكه مثل امروز شاهد سوختن اتوبوس ها در برابر ديدگان حتي رانندگان آتش نشان باشيم.
عزيزخاني
¤ چند وقت پيش دزدي چند ميليون توماني در خيابان پيروزي محدوده چهارراه كوكاكولا اتفاق افتاد. در بررسي ها بدست آمد كه خاموشي بعضي از معابر در اين دزدي ها بي تأثير نبوده است.
2631---0912
¤ به شهر بندرانزلي خوب رسيدگي نمي شود خيلي از كوچه هاي شهر پر از چاله و چوله هستند در حالي كه مسئولين محلي مي توانند با يك تصميم جدي اينگونه معايب را از سطح شهر پاك كنند و چهره زيبايي به آن ببخشند.
3721---0937
¤ حالت متروكه مانندي كه مقبره امام زاده عباس در شهرك چهاردانگه در جاده ساوه پيدا كرده دل هر زائري را كه پا به اين زيارتگاه مي گذارد آزار مي دهد، آيا شهرداري تهران با بودجه هنگفتي كه هزينه سنگ فرش پياده رو خيابان ها مي كند نمي تواند مقدار ناچيزي براي عمران و آبادي اين زيارتگاه اختصاص بدهد.
شاملو
¤ خردادماه در بانك ... شعبه حجتيه شهر قم براي دريافت يارانه حساب باز كرده ام تا امروز خبري از كارت نشده است. براي برداشت يارانه هاي خود چه بايد بكنيم.
0081---0935
¤ دولت براي رفع مشكل آب شيرين ساكنين جنوب كشور مي تواند در كوتاه مدت با نصب دستگاه هاي آب شيرين كن ساده و كم مصرف قدم هايي را بردارد و روزانه ميليون ها ليتر آب شيرين براي زندگي مردم در اين منطقه توليد بكند. اميدواريم اين پيشنهاد مورد توجه مسئولين امر قرار گيرد و ترتيب اثر بدهند.
3310---0937
¤ براي كلانشهرهايي چون اصفهان تأسف بار است كه موشها در حاشيه رودخانه ها بهداشت و امنيت شهروندان را به مخاطره اندازند از مسئولين شهرداري درخواست مي شود به رفع مشكل اقدام نمايند.
1699---0939
¤ به عنوان يك ايراني از اقدام ارزنده و قابل تحسين شبكه استاني خوزستان در زيرنويس اهداف سند چشم انداز به هنگام پخش سريالهاي شبانه تقدير و تشكر مي شود.
1347---0912
¤ بالاخره تكليف دود داخل تونل توحيد چه مي شود و چه كسي پاسخگوست؟
8455---0912
¤ از آن روزنامه وزين تقاضا مي كنم كه ستون گفت و شنود را در قالب يك كتاب منتشر كنيد.
ملايي- قم
¤ چرا افسران راهنمايي و رانندگي خودروهاي مجوز طرح ترافيك جانبازان را جريمه مي كنند؟ از مسئولين امر درخواست رسيدگي داريم.
6351---0912
¤ بازنشسته ام و با بيمه دانا بيمه تكميلي دارم كه يكي از بندهاي تعهد بيمه دانا عنوان شده كه لنز طبي تزئيني نيست بنابراين جزء تعهد بيمه است ولي پس از انجام اين كار بيمه دانا از پرداخت هزينه آن كه 157هزار تومان است طفره مي رود چرا؟ از مسئولين ذيربط درخواست پاسخگويي به انجام تعهد خود را دارم.
احمد تاجيك ورامين
¤ يكي از كارهايي كه هيچ مبناي فقهي و ديني ندارد خريدن گلهاي گران قيمت و گذاشتن آن بر روي قبور اموات است. مگر قرائت سوره فاتحه نيست كه اثرگذار است پس اين هزينه هاي گزاف بدعت گونه و اسراف نيست؟
فريبرز منصوري
¤ فرزند يك كارمند آموزش و پرورش را مي شناسم كه بدون خودرو امكان تردد ندارد چرا كه هيچ سواري راضي نمي شود كه يك معلول را سوار بر خودرو نمايد ويلچر او را به صندوق عقب بگذارد او را به مقصد رساند و مجدداً ويلچر از صندوق عقب براي وي پياده كند طي 30 سال اخير هر سال آرم طرح ترافيك را به وي مي دادند. ولي امسال از مهر ماه هرچه تلاش كرده ايم موفق نشده ايم و ايشان كه در طرح ترافيك تردد مي نمايد دوربين ها براي او جريمه 13 هزار توماني لحاظ مي كنند با توجه به اينكه وي به پدر و مادر پير خود نيز رسيدگي مي نمايد از مسئولين امر به ويژه طرح ترافيك و شهرداري و بهزيستي درخواست مي شود مشكل وي را براي رضاي خدا مرتفع نمائيد.
حسين سنجري
¤ بنده به عنوان يك رزمنده و جانباز 90% هنوز مستأجرم با پيگيري هاي صورت گرفته موفق نشده ام براي خانواده سرپناهي تهيه نمايم و شرمنده خانواده ام از مسئولين بنياد شهيد و ايثارگران درخواست مي شود مشكل بنده و امثال بنده را مرتفع نماييد.
9703---0936
¤ جهت دفن يكي از اقوام به بهشت زهراي اراك رفتم مشخص شد كه 1- قيمت هر قطعه قبر به 510هزار تومان رسيده كه اصلاً قابل توجيه نيست 2- مراجعين به سازمان بهشت زهرا بايد هزينه قبر دو طبقه را بدهند كه اين امر نيز اجحاف به مردم است. از شوراي شهر اراك خواستار تجديدنظر در اين موارد هستيم.
5769---0918
¤ چرا پليس گچساران با رانندگان خاطي كه شيشه هاي خودروي خود را كاملاً دودي مي كنند و مزاحمت براي نواميس مردم ايجاد مي كنند برخورد نمي كند.
طاهرپور
¤ از آنجا كه شغلم مشاوره خانواده ها مي باشد با اطلاع كامل عرض مي كنم كه حلقه هاي عرفان كاذب مثل شعور كيهاني كانون زندگي خانواده هاي ايراني را نشانه رفته است. فلذا مسئولين قوه قضائيه با عوامل اين فتنه نبايد كوتاه بيايند بلكه بايستي با شدت عمل مورد پيگرد قانوني قرار گيرند.
2282---0912
¤ خودرو خويش را در كنار خيابان 30متري جلوي منزلم پارك كرده ام و روي آن چادر كشيده ام. شهرداري منطقه دو بار اخطاريه فرستاده كه چرا سد معبر كرده اي. واقعاً از تعجب مانده ام چه بگويم.
7442---0919
¤ كوچه كياست در شهرك آزادگان كاشان تنها كوچه اي است كه به دلايل نامعلوم آسفالت نشده است. اگر قصد آسفالت اين كوچه را نداشتند چرا براي زيرسازي آن اقدام كردند.
7747---0913
¤ اگر مشكل دولت در بكارگيري ما نيروهاي خريد خدمتي آموزش و پرورش نداشتن بودجه است بنويسيد حاضريم تا يك سال بدون دريافت حق الزحمه خدمت كنيم، فقط كارمان را از دست ندهيم.
1084---0911
¤ سازمان تأمين اجتماعي دو سال است كه برخلاف قانون جلوي افزايش حقوق كاركنان خود را گرفته است و ما كاركنان همان حقوق چند سال قبل را دريافت مي كنيم. از مقامات مسئول تقاضا داريم به وظيفه خود عمل نمايند.
كارمند تأمين اجتماعي
¤ جنايات وهابيون در عراق با اين هدف انجام مي گيرد تا نيروهاي نزديك به آمريكا را روي كار بياورند.
عليمرداني
¤ جهت حفظ كرامت انساني و ارتقاي وضعيت ايثارگران، به مسئولين ستاد كل نيروهاي مسلح پيشنهاد مي شود سازمان امور رزمندگان تأسيس شود.
آخونديان از آذربايجان شرقي
¤ با تماشاي فيلم «ملك سليمان» بسيار خوشحال شدم كه سينماي كشور ما نيز به آن حد از توانايي رسيده كه چنين فيلم هاي عظيمي را مي سازد. به كارگردان اين فيلم پيشنهاد مي شود كه يك فيلم با همين عظمت هم درباره دفاع مقدس توليد كند. زيرا رشادت ها و ايثارگري هاي رزمندگان ما در هشت سال جنگ تحميلي در تمام طول تاريخ كم نظير است و حيف است كه آن ها را به تصوير نكشيد.
اميري از تهران
¤ خواهشمند است ستاد مبارزه با فساد در امور مالياتي نيز تاسيس شود.
رضايي
¤ با توجه به اين كه بنده امور زندگي خود را از طريق مسافركشي با خودروي خودم مي گذرانم، به خاطر طرح هدفمندسازي يارانه ها به بنياد شهيد مراجعه كردم و نامه اي براي گازسوز شدن خودرو گرفتم. اما مركز مربوطه از گازسوز كردن خودرو جلوگيري كرد و گفت كه سهميه تمام شده است. اين در حالي است كه تاريخ نامه اي كه به بنده ارائه شده قبل از تاريخ اتمام سهميه بود. لطفاً رسيدگي شود.
فتوحي از همدان
¤ چرا ماده 103تأمين اجتماعي كه پشتوانه قشر كم درآمد و زمينه اشتغال زايي بوده به يك باره حذف شده است؟ لطفاً رسيدگي شود.
آرام از ملاير
¤ دو سال است كه افزايش حقوق كارمندان سازمان تأمين اجتماعي اعمال نمي شود. لطفاً رسيدگي شود.
يك شهروند
¤ با توجه به اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها، جا دارد ساير خدمات نيز هدفمند شوند، از جمله بيمه ها، زيرا بين دو بيمه خدمات درماني و تأمين اجتماعي اختلاف بسيار زيادي وجود دارد و نوعي بي عدالتي را به وجود آورده است.
سيدحسين واعظي
¤ طبق مدارك و شواهد مستند تاريخي و حتي اقرار دولتمردان و مطبوعات آمريكايي جنگ تحميلي 8 ساله صدام عليه ايران توسط آمريكا و رژيم صهيونيستي پشتيباني شد. عدالت و حقوق بشر اقتضاء مي كند مجمع عمومي سازمان ملل موضوع غرامت هاي جنگ، خسارات وارده به هر دو ملت ايران وعراق بررسي و بعد از تعيين ميزان غرامت آن را از آمريكا مطالبه كند.
گودرزي از اصفهان
¤ براساس اخبار منتشره برخي هنرمندان به حج تمتع مشرف شده اند كه لازم است اطلاع رساني شود كه آيا براساس نوبت قانوني به حج رفته اند يا سهميه خاص يا... و آيا افراد نخبه دانشگاهي و حوزوي ديگر از چنين اولويتي برخوردار نبودند؟
حسيني
¤ برخي از سريال ها برخلاف رويه نظام مقدس جمهوري اسلامي گام برمي دارند كه شايسته است مديران محترم صدا و سيما به اين دانشگاه عظيم سازندگي و تاثيرگذار توجه بيش از پيش نمايند شايسته نيست كه برخي گناهان از جمله دروغ به راحتي در تلويزيون جمهوري اسلامي ترويج شود. اگر سري به سريال هاي «گم شده» و خوش نشين ها و.. بزنيد كاملا ملموس است. البته برخي سريال ها واقعا آموزشي و مفيدند كه قابل تقدير است ولي برخي نيز غيرقابل تحمل اند.
خانم جهاني
¤ چرا با وجود خيل عظيم جوانان جوياي كار و انگيزه برخي از كاركنان بازنشسته وزارت نفت همچنان اصرار به ادامه كار دارند؟
2087---0913
¤ مسئولين سازمان محيط زيست پاسخ بدهند علت اجراء نشدن مصوبه مربوط به تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي اين سازمان در استان چهارمحال و بختياري چيست؟
2505---0910
¤ مسئولين به هيچكدام از وعده هاي خود در مورد حذف شركت هاي پيماني عمل نكردند بنويسيد حدود 14 سال است كه در شركت ايران تاير به صورت روزمزد كار مي كنم و مستاجر بوده و صاحب سه فرزند هستم. با حقوق ماهيانه 303 هزار تومان چه بايد بكنم.
6572---0912
¤ تعدادي جانباز زير 25 درصد اعصاب و روان هستيم كه با داشتن چند سر عائله بخاطر از كارافتادگي زير خط فقر زندگي سختي داريم. گلايه اين است كه چرا مسئولين بنياد بين ما و جانبازان بالاي 25 درصد تبعيض قائل مي شوند و بيشترين تسهيلات شامل حال جانبازان بالاي 25 درصد مي شود.
0636---0917
¤ سامان دهي سهميه سوخت مصرفي اتومبيل شهروندان از طريق كارت هوشمند باعث شد كه شهروندان صاحب خودرو در سوخت سهميه خود مديريت كنند. مشابه همين كار مي تواند در طرح هدفمند كردن يارانه ها اتفاق بيفتد مشروط به اين كه خانواده ها در هزينه يارانه هاي اختصاص يافته خود مديريت خوبي داشته باشند.
فيض الله زاده
¤ مجلس تصويب كرده كه هر سال عده اي توانمند شده و از پوشش كميته امداد امام خميني خارج شوند. سؤال مي كنم تكليف كساني كه به جاي توانمند شدن فقيرتر مي شوند چه مي شود آيا جامعه اسلامي و مسئولين مي توانند در مورد آنان بي تفاوت باشند و احساس مسئوليت نكنند.
ايراني
¤ گروهي رزمنده داوطلب دوران دفاع مقدس هستيم كه در حال حاضر از بيماري شيميايي رنج مي بريم چون كارمند هيچ اداره و سازماني نيستيم بطور كل فراموش شده ايم. خود بنده در يك مورد بالاي يك ميليون تومان پول داروي شيميايي هزينه كرده ام كه بصورت اقساطي مي پردازم. اگر مسئولين به همان اندازه كه براي مدال آوران ورزش سرمايه گذاري مي كنند و حتي كمتر به جانبازان شيميايي اهميت بدهند راضي هستيم.
فخرالساعه

 



جمعي از فعالان سياسي خواستار شدند
دستگاه قضايي به پرونده مهدي هاشمي بدون هرگونه مماشات رسيدگي كند

جمعي از صاحب نظران و فعالان سياسي با اشاره به بازگشت دوباره مهدي هاشمي و ضرورت رسيدگي به اتهامات وي، از دستگاه قضايي خواستند تا بدون درنظر گرفتن وابستگي خانوادگي او، به طور قاطع پرونده اين متهم را مورد رسيدگي قرار دهند.
در همين ارتباط عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: مطرح شدن عدالت قضايي درجامعه، بدين معني است كه همه افراد بايد در برابر قانون يكسان بوده و كسي نسبت به شخصي ديگر هيچگونه امتيازي در دستگاه قضايي نداشته باشد.
پرويز سروري در ادامه به فارس گفت: بايد به پرونده مهدي هاشمي مثل همه شهروندان و بدون هيچگونه افراط و تفريط رسيدگي شود.
نماينده مردم تهران در خانه ملت، اضافه كرد: پرونده مهدي هاشمي خارج از هرگونه فضاسازي بايد مورد بررسي قرار گيرد و براساس نتيجه بررسي پرونده و با توجه به قانون، با اثبات جرم مهدي هاشمي در دادگاه، بايد برخورد قضايي با وي صورت گيرد.
سروري با اشاره به مستنداتي كه در رابطه با پرونده مهدي هاشمي در اختيار دستگاه قضايي است، اظهار داشت: بهترين محكمه براي قضاوت، دستگاه قضايي و قاضي پرونده است تا براساس اين مستندات اقدام و تصميم لازم را اتخاذ كند.
حجت الاسلام عليرضا سليمي، نماينده مردم محلات و دليجان در مجلس شوراي اسلامي هم در گفت وگو با فارس، با اشاره به بازگشت مهدي هاشمي به كشور و اتهامات وارده به وي، اظهار داشت: دستگاه قضايي رويكرد خود راعدالت محور اعلام كرده كه در اين صورت شخصيت افراد، وابستگي افراد به شخصيت ها و قدرت هاي سياسي يا اقتصادي در رفتارهاي قوه قضائيه هيچ تأثيري ندارد و اين يكي از ويژگي هاي مثبت اين قوه است.
وي با تأكيد بر اينكه انتظار مي رود اين رفتار عدالت گرايانه قوه قضائيه در خصوص مهدي هاشمي نيز اعمال شود، تصريح كرد: مهدي هاشمي متهم است و همانگونه كه هاشمي رفسنجاني به صراحت عنوان كرده كه اگر پسرم گناه كرده پدر را به جاي پسر نمي كشند از اين رو اگر وي به كشور بازگردد بايد به سرعت توسط دستگاه قضايي دستگير و حكم جلب وي صادر شود.
عضو شوراي مركزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي با بيان اينكه مهدي هاشمي بايد به دادگاه بيايد و در مورد اتهاماتش رسيدگي شود، متذكر شد: قوه قضائيه نبايد هيچ گونه مماشاتي را در اين خصوص داشته باشد. در همين راستا، يك عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز واكنش نشان داده و با اشاره به تقلاي بازگشت مهدي هاشمي به كشور و سناريوي جريان فتنه بيان داشت، قوه قضائيه بايد با مهدي هاشمي بدون در نظر گرفتن وابستگي خانوادگي وي، برخوردي عادلانه و به دور از محاسبات خاص داشته باشد.
حجت الاسلام عليرضا اسلاميان در همين زمينه اضافه كرد: بايد طبق مقررات و عدالت اسلامي و به عنوان شخصي معمولي با مهدي هاشمي برخورد شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: قوه قضائيه بايد ارتباط مهدي هاشمي با شخصيت ها و آقازاده بودن وي را ناديده گرفته و به پرونده او بدون تندروي و كندروي رسيدگي كند و اينكه وي جرم انجام نداده و يا در نظر نگرفتن برخي جرم هاي وي نبايد صورت گيرد، چرا كه وي بايد شهروندي متعارف محسوب شود.
محمد اسماعيل كوثري، نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس هم با اشاره به احتمال بازگشت مهدي هاشمي به كشور و اتهامات وارده به وي، اظهار داشت: اگر مهدي هاشمي به كشور بازگردد، به دليل تخلفات مشهودي كه داشته، دستگاه هاي امنيتي، انتظامي و به ويژه قضايي موظف هستند كه در چارچوب قانون با وي برخورد كنند.
وي با تأكيد بر اينكه اقداماتي كه مهدي هاشمي انجام داده، جرائمي نابخشودني است، تصريح كرد: به دليل همين جرائم، قوه قضائيه كه مسئول رسيدگي به اتهامات وي است، بايد محكم و قاطع اين موضوع را دنبال كند. «در درجه اول هم دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي بايد نسبت به اين موضوع حساسيت نشان داده و در نهايت در چارچوب قانون به شدت با وي برخورد كنند.» نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه برخي افراد كه اتهامات وي را انكار مي كنند نيز متهم هستند، متذكر شد: قوه قضائيه بايد با افرادي كه تخلفات مشهود مهدي هاشمي را منكر مي شوند، نيز برخورد كند.
 



سفير ايران در مسكو: 1+5 صداقت و حسن نيت خود را ثابت كند

سفير كشورمان در روسيه با تاكيد بر اينكه ايران در دستيابي به حقوق هسته اي خود هيچگونه فشار و تبعيضي را نمي پذيرد، گفت: اكنون نوبت 1+5 است كه صداقت، حسن نيت و تمايل واقعي خود را براي موفقيت گفت وگوها ثابت كند.
سيدمحمودرضا سجادي سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه در گفت وگو با فارس، افزود: ايران همواره آماده ايجاد فضاي شفاف و مذاكرات مبتني بر احترام و اعتماد متقابل بوده و استقبال ايران از انجام مذاكرات با گروه 1+5 نيز در همين راستا صورت پذيرفته است.
سجادي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران با ارسال نامه اي آمادگي لازم براي از سرگيري مذاكرات براساس مفاد نامه سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي به كاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا را به طرف هاي مذاكره كننده اعلام كرد، افزود: اكنون نوبت آنهاست كه صداقت، حسن نيت و تمايل واقعي خود را براي موفقيت گفت وگوها اثبات كنند.
سفير ايران در مسكو با اشاره به مذاكرات قبلي با گروه 1+5 خاطرنشان كرد: ايران همواره در گفت وگو با طرف هاي مذاكره كننده شفاف، صريح و منطقي برخورد كرده است.
سجادي تلاش و موافقت با صدور بيانيه تهران را دليل روشن وجود شفافيت و صداقت كامل ايران براي حل و فصل مسائل به منظور دستيابي به راه حلي عادلانه ارزيابي و تصريح كرد: در گذشته پاسخ طرف هاي مذاكره كننده نسبت به ابراز حسن نيت ايران، صادقانه نبوده است.
سفير ايران در روسيه تاكيد كرد: به منظور بهره مندي از مزاياي فناوري هاي صلح آميز هسته اي به ويژه توليد برق و تامين نيازهاي درماني، ايران به طور قطع مصمم به بهره مندي از حق قانوني خود در چارچوب مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي و همانند ساير اعضاء است و هيچگونه تبعيض و فشاري را در اين مورد نمي پذيرد.
وي افزود: بديهي است سوء نيت و تحميل رفتارهاي غيرعادلانه، تبعيض آميز و فراقانوني راه حل مناسبي به منظور كسب موفقيت براي اهداف از پيش سازمان يافته، از فراسوي ميز گفت وگو نخواهد بود.

 



تسويه حساب مافيايي در حلقه لندن (خبر ويژه)

طنزنويس اجير محافل ضدانقلاب مي گويد اگر اكبر گنجي را «چهارپايي كه سم بر زمين مي كوبد» معرفي كرده طنز حرفه اي بوده و اگر كساني اين را نفهميده اند مربوط به اين است كه طنز را نمي شناسند!
«ابراهيم نبوي» كه در محافل اپوزيسيون با «درازگوش تروا» شناخته مي شود به دنبال تصريح گنجي بر اينكه تقلب در انتخابات واقعيت نداشته و جنبش سبز خالي از حقيقت است، با الفاظي مالامال از اهانت و تحقير به وي حمله كرد و از جمله اكبر گنجي را با چهارپاياني كه سم بر زمين مي كوبند، مقايسه نمود. اين كار باعث شد برخي عناصر فراري همسو و همفكر با گنجي، به «ابراهيم نبوي» اعتراض كنند كه اين چه وضع تحمل و تكثر و «جنبش رنگين كماني» است! و اگر گنجي، كسي كه سم بر زمين مي كوبد معرفي شود، تكليف ديگران چه خواهد بود.
طنزنويس اجير در توجيه اقدام خود مطلبي كه مجددا آميخته با توهين و تحقير است در «جرس» خطاب به افشاري نوشت، او مي نويسد: اگر مي خواستم گنجي را ترور شخصيت كنم كه در همان روزهايي كه حتي همسر گنجي هم توافق كرده بود كه او اعتصاب غذا را تا مرگ ادامه بدهد، نامه نمي نوشتم كه باباجان، بي خودي اين آدم را شير نكنيد، يك دفعه ديديد جدي گرفت و مرد. اگر مي خواستم ترور شخصيت كنم همان زمان مي كردم كه همه شرايط ترور هم آماده بود.
وي همچنين با بيان اينكه «شما طنز را نمي فهميد و اصطلاح سم بر زمين كوبيدن براي طنز و اصرار به كار رفته» مي افزايد: گنجي مي گفت آدم در مي ماند در اين حرفهاي اپوزيسيون، مي گويند ما سبز هستيم، بعد مي گويند موسوي را قبول نداريم كه در كشتار 67 نقش داشته، رنگ سبز هم سيدي است و قبول نداريم، زندانيهاي سبزها هم همه شان قبلا حزب اللهي بودند، در انتخابات هم شركت نكرديم و اصلا راي نداديم. خب، شما كه هيچ چيزتان سبز نيست، براي چي از رنگ سبز استفاده مي كنيد، مگر رنگ ديگري در دنيا نيست، بگوييد ما قرمزيم. اين جمله هاي آقاي گنجي است. علي جان! شما كه معتقدي كه سبزها تحمل نظر مخالف ندارند، دموكرات هم نيستند، حامي حقوق بشر هم نيستند و دروغ مي گويند. حالا چه اصراري داري كه آنها حتي مصالح جنبشي كه شما سرتاپايش را دروغ مي داني و آنها به آن افتخار مي كنند، حق نداشته باشند تعيين كنند. آقاي گنجي روزي كه زنداني شد، نوشت كه اصلاحات تنها راه نجات كشور ماست و حاضريم جانمان را برايش بدهيم و سالها زندان برويم. بعد از پنج سال گفت، من از اول با اصلاحات مخالف بودم و بخاطر اينكه مي گفتم ]آيت الله[ خامنه اي بايد برود، زنداني شدم. حالا اگر من بگويم اين برادر ما آلزايمر دارد، تروريست هستم؟ آقاي گنجي يك سال قبل به منتقدان جنبش سبز مي گفت شما كه نه رنگ سبز را نه موسوي و خاتمي و كروبي را، نه انتخابات و شعار راي من كجاست را قبول داريد، چرا مي گوييد ما سبزيم، حالا همين آقاي گنجي عليه موسوي و خاتمي و زندانيان جنبش و شعار جنبش و همه چيز مخالفت مي كند، من نمي فهمم كجاش سبز است؟
شايان ذكر است سپردن مميزي جنبش سبز كذايي به طنزنويس اجير حلقه لندن (جرس) و اخراج گنجي از جنبش سبز توسط نامبرده در حالي است كه گنجي تا چندي پيش از سوي حلقه جرس با القاب نچسبي چون «يكي از 5 عضو اتاق فكر جنبش سبز در خارج» و «ابوذر» معرفي مي شد و معلوم نيست چطور در عرض چند ماه مي توان يكي از رهبران؟! جنبش سبز را تا حد كسي كه اصلا سبز نيست و سم بر زمين مي كوبد پايين آورد؟ البته وقتي يك طنزنويس دربه در و مفلوك، بشود استراتژيست جنبش كذايي و خروجي اش بشود پيشنهاد افتضاح «درازگوش تروا»، لابدبه همان دليل هم مي شود اكبر پونز را يكي از 5 سركرده جنبش معرفي نمود و بعد هم او را در زمره «كالانعام بل هم اضل» به حساب آورد!
اين تسويه حساب شديد با اكبر گنجي در حالي است كه نامبرده اخيرا تصريح كرد جنبش سبز دچار «استبداد سبز» شده است.


 



آره، نه، اما، راستي چرا...؟! (خبر ويژه)

چرا فتنه گراني چون موسوي و كروبي، هجمه علني به عملكرد حضرت امام خميني(ره) را متوقف كرده اند؟
سايت ضد انقلابي روزنت براي پرسش فوق كه مطالبه عناصر راديكال از فتنه گران است، پاسخي قابل تامل ارائه كرده است. عناصر ضد انقلاب مدت هاست از همه منافقين جديد در ايران مي خواهند صريح تر عليه حضرت امام و عملكرد و مواضع ايشان- از جمله در ماجراي اعدام منافقين در سال 67- موضع بگيرند.
روز نت در توضيح سكوت فتنه گران نوشت: اساسا نقش سياستمدار با مصلحت تعريف مي شود. سياستمداران تلاش دارند تا حد ممكن دست خود را براي طرف مقابل رو نكنند و نقطه ضعفي براي خود در مقابل مخالفان ايجاد نكنند. براي اين كه در جنگ ميان رژيم و اپوزيسيون يكي از دو طرف پيروز شود، نياز دارد تا حد ممكن يا نيروهاي طرف مقابل را به سمت خود جذب كند و يا آنان را منفعل سازد. اگر از اين زاويه به مسئله نگريسته شود، شايد بتوان پاسخي براي مشكلات پيدا كرد؛ موسوي و كروبي در تلاشند تا از سمت مقابل نيرو جذب كنند. اين مسئله تنها به عنوان يك تاكتيك مقطعي و زودگذر، مطرح نيست، بلكه به عنوان يك استراتژي لازم است. تجربه نشان داده است كه در اكثريت كشورهايي كه در موج سوم دموكراسي، به سمت دموكراتيزاسيون رفته اند، نقش اصلي برعهده نخبگان و توافق آنان با نيروهاي اپوزيسيون بوده كه موجب خلع يد بوده است.
«آرش- ب» نويسنده فراري نشريات زنجيره اي با اين منطق استدلال كرد: يكي از حقوق حياتي موسوي و كروبي كه اكنون از آن استفاده مي كنند، حق اختيار كردن سكوت است. پس همان گونه كه حق سؤال كردن داريم، بايد براي آن دو نيز كه رهبر جنبش سبز محسوب مي شوند، حق سكوت قائل باشيم.
سايت «روزنت» توضيح نداد كه اگر قاطبه مردم ايران طرفدار اسلام و انقلاب و امام نيستند، چرا بايد سران فتنه از اعلام هويت ضد اسلامي و ضد انقلابي خود وحشت داشته باشند؟ و اگر آنگونه كه حماسه 9 دي ماه و رخدادهاي فراوان ديگر نشان داده است مردم ايران فدايي امام و انقلاب و رهبري هستند، چرا مرگ فتنه را انكار مي كنند؟!

 



ايران همان بلايي را كه سر اسرائيل آورد سر آمريكا درمي آورد (خبر ويژه)

وزارت خارجه رژيم صهيونيستي از گسترش نفوذ ايران دركشورهاي آمريكاي لاتين سرگيجه گرفته است.
سايت رسمي اين وزارت خانه با تأكيد بر اينكه «ايران آرام آرام آمريكا را در حياط خلوت در آمريكاي لاتين دور مي زند» نوشت: همكاري ايران، ونزوئلا و نيكاراگوئه براي ساخت آبراه بين المللي در رودخانه سن خوان نيگاراگوئه، به معناي ايجاد آبراهي در رقابت با كانال استراتژيك پاناما و كاستن از نقش و نفوذ آمريكاست.
اين سايت مي نويسد: كانال پاناما كه عملاً در تسلط ايالات متحده قرار دارد و اقيانوس اطلس و آرام را به هم وصل مي كند، مهمترين گذرگاه كشتي هاي جهان بين اين دو اقيانوس به شمار مي رود اما به گزارش روزنامه هاآرتص، مدتي است نيكاراگوئه مي كوشد با كمك ايران و ونزوئلا آبراه جديدي را به واسطه رودخانه سن خوان - در مرز كاستاريكا -ايجاد كند و اين رودخانه را عميق تر نمايد كه جايگزيني براي كانال پاناماست و نفوذ آمريكا را در منطقه و كشورهاي دوست به خطر مي اندازد چنين حركتي مي تواند جاي پاي محكمي را براي ايران در آمريكاي لاتين باز كند.
وزارت خارجه رژيم صهيونيستي همچنين نوشته است: ايران در برخورد با اسرائيل هم 28 سال پيش به همين شيوه رفتار كرد و حزب الله را در مرزهاي شمالي اسرائيل برپا ساخت.

 



جرمش كه يكي دو تا نيست! (خبر ويژه)

سخنگوي قوه قضائيه اتهامات مهدي هاشمي را مالي و غيرمالي اعلام كرد و گفت به محض ورود به كشور، به پرونده وي رسيدگي مي شود.
غلامحسين محسني اژه اي كه در ياسوج با خبرنگار ايرنا مصاحبه مي كرد، گفت: اتهامات مهدي هاشمي فقط مربوط به اغتشاشات و حوادث پس از انتخابات نيست.
وي اضافه كرد: به محض ورود متهم به كشور، با او همانند ساير متهمان برخورد و پرونده اش در دستگاه قضايي بررسي مي شود.
در همين حال يك منبع آگاه گفت: اطلاعات تازه و مهمي در خصوص سفرهاي منطقه اي- اروپايي و حتي شبه قاره مهدي هاشمي پس از انتخابات رياست جمهوري كشف و رمزگشايي شده است كه حجم بالايي از پرونده وي را تشكيل مي دهد.
اين منبع آگاه كه با باشگاه خبرنگاران جوان گفت وگو مي كرد اضافه كرد: اطلاعات به دست آمده در مورد شيوه فعاليت و ارتباطات گسترده مهدي هاشمي در خارج از كشور و عناصر مرتبط با او نشان مي دهد كه وي پس از انتخابات فعاليت هاي گسترده اي را داشته و اقدامات گوناگوني انجام داده كه ماهيت اين اقدامات براي نهادهاي مسئول كاملا واضح و روشن است و وي بايد در دادگاه پاسخگوي آنها باشد.
براساس تاكيد اين منبع آگاه، در صورت گشايش اين پرونده ها بخش هاي مهمي از ابعاد عملياتي جنگ نرم دشمن عليه نظام جمهوري اسلامي براي مردم كاملا روشن خواهد شد چرا كه اين اطلاعات، شاه كليد قفل پروژه هاي سر به مهر سال هاي اخير است.
اين گزارش حاكي است در اين بين طي هفته هاي گذشته برخي مرتبطين خارجي مهدي هاشمي، پيام، توصيه و راهنمايي هايي به او داده اند كه در صورت ورود به ايران چه روندي را در پيش گيرد، و البته ماهيت و جزئيات اين پيام ها نيز توسط نهادهاي مسئول كشف و رمزگشايي شده است.
اين مقام آگاه در اين زمينه به هماهنگي حلقه لندن با رسانه هاي داخلي و خارجي و برخي محكومان حوادث بعد از انتخابات اشاره كرد و گفت: جعل برخي اخبار مبني بر فشارهاي وارد شده به برخي متهمان در جريان بازجويي و در دادگاه ها، نامه نگاري و دادخواهي هاي زنجيره اي از جمله مواردي است كه اجرايش طي هفته هاي گذشته بارها تمرين شده است و قرار است در زماني خاص به صورت همه جانبه تر اجرايي شود.
وي همچنين خبر داد: به مدت يك ماه است برخي كارشناسان حوزه حقوقي و امنيتي، كلاس هاي آموزشي ويژه اي را در لندن براي مهدي هاشمي گذاشته اند، در اين كلاس ها نوع پاسخ هاي حقوقي و چگونگي شركت در بازجويي ها به مهدي هاشمي آموزش داده مي شود. اسامي افرادي كه طي هفته هاي اخير براي متهم مذكور كلاس آموزشي توجيهي، حقوقي و امنيتي گذاشته اند بزودي افشا مي شود.

 



اين سلطنت طلب ها همان قدر رئيسند كه اصلاح طلبان (خبر ويژه)

يكي از عناصر اپوزيسيون مقيم نيويورك مي گويد رهبري جنبش سبز دست مذهبيان نيست و روشنفكران سكولاري مثل شيرين عبادي و مهرانگيز كار هم در آن نقش بنيادين دارند.
حميد دباشي در گفت وگو با پايگاه اينترنتي «تهران ريو يو» مي گويد: «وسايل ارتباطات جمعي معناي هدايت جنبش را به خارج مرزها گسترش داده و خارج از بودن فرقي در اصل قضيه هدايت جنبش ايجاد نمي كند».
وي در عين حال از وقوع رفتارهايي شديداً فاشيستي ميان محافل ضدانقلاب خبر داده و مي افزايد: امروز ما شاهديم كه همين گروه هاي مظلوم اپوزيسيون در خارج (از عراق گرفته تا پاريس) چگونه عمل مي كنند، در عملكرد و گفتار پندار سياسي و عقيدتي همين گروه ها ما امروز شاهد فاشيستي ترين و وقيحانه ترين افكار و اعمال هستيم كه از هيچ گونه افترا و دروغ و حقه بازي و پرونده سازي و قلب واقعيت ابا ندارند.
اين ضد انقلاب مقيم آمريكا درباره غرب زدگي اپوزيسيون و غفلت از جهان اسلام و خاورميانه و آسيا هم گفت: اين واقعيتي كه شما اشاره مي كنيد، ناشي از نوعي استعمارزدگي ذهني است كه به دليل آن ما نه فقط كشورهاي عرب و مسلمان بلكه كشورهاي آمريكاي لاتين و آسيا و آفريقا را هم در مدنظر نداريم؛ نه فقط از نظر اطلاع رساني به آنها كه از آن هم مهم تر از نظر يادگيري از تجارب تاريخي آنها. وقتي كه شما در ميان نيروهاي «اپوزيسيون» شاهد حرف هايي از اين دست هستيد كه مدرنيته فقط مدرنيته «غربي» منبعث از «يونان» است ولاغير و اصلا در فرهنگ هاي غير اروپايي ما به «امتناع تفكر» گرفتاريم، طبيعي است كه نه فقط به مرض اسلام هراسي كه از آن هم بدتر به مرض جهان هراسي و حتي جهان ستيزي مبتلاييم و فكر مي كنيم كه فرياد دادخواهي ما بايد فقط به گوش «غربيان» برسد.
يادآور مي شود اظهارات اين شبه روشنفكر در معرفي چهره هايي چون «عبادي» و «كار» به عنوان سردمداران فتنه سبز در حالي است كه اين عناصر سوابق سياهي در خدمت به رژيم كودتايي، استبدادي و غربزده پهلوي دارند.

 



اقتدار ايران اسلامي و جيغ هاي بنفش نتانياهو (خبر ويژه)

نخست وزير رژيم صهيونيستي در همايش سالانه فدراسيون سازمان هاي يهودي آمريكا و كانادا گفت: دنيا بايد جلوي هسته اي شدن ايران را بگيرد.
نتانياهو كه در نيواورلئانز سخن مي گفت، اضافه كرد: بيشترين خطر مجهز شدن ايران به بمب هسته اي است ولي خطر به همين جا ختم نمي شود بلكه ايران سازمان هاي تروريستي حزب الله و حماس را در لبنان و غزه هم زير چتر حمايت خود گرفته، به رويارويي با آمريكا در عراق و افغانستان پرداخته و درعربستان هم فتنه آفريني مي كند. ايران حتي نفوذ خود را تا آن سوي كره زمين يعني در آمريكاي جنوبي گسترده است. اكنون تصور كنيد اگر ايران هسته اي شود چه خواهد كرد.
اين اظهارات از سر عجز در حالي است كه روز گذشته راديو فردا ارگان رسمي سازمان سيا تأكيد كرد تحريم ها عليه ايران نه تنها موفق نبوده اند بلكه حتي باعث انسجام و وحدت بيشتر در ايران شده اند.
اين راديو از قول حكيميان استاد دانشكده مطالعات شرقي دانشگاه لندن و رئيس مركز مطالعات خاورميانه در اين دانشكده گفت: حدود دو سوم تحريم هاي اعمال شده در دنيا موفق نبوده اند. خيلي اوقات اين تحريم ها باعث شده اند حتي اگر اختلافات داخلي زياد باشد به خاطر مورد اصابت قرار گرفتن كشور از جانب خارج، به يكپارچگي نيروهاي داخلي منجر شود.
اين گزارش مي افزايد: كشورهايي كه قصد ندارند تحريم هاي يكجانبه آمريكا و اروپا عليه ايران را اجرا كنند، مانند تركيه، به گسترش روابط با ايران هم دست مي زنند.
استاد دانشگاه لندن مي گويد: تحريم منطقه اي وسيع تر از توقف برنامه هسته اي ايران را دنبال مي كند و به اهداف ديگري آغشته است. مثلاً بعضي وقت ها مي گويند مي خواهند دولت ايران را سر ميز مذاكره بياورند. بعضي وقت ها مي گويند براي ترغيب دموكراسي در ايران يا كاهش نفوذ ايران در منطقه است. بعضي وقت ها هم به صورت ضمني گفته مي شود براي تغيير رژيم در ايران است.
وي گفت: اگر هدف تحريم ها اين باشد كه ايران برنامه اتمي اش رامتوقف كند، فعلاً كه شواهدي ديده نمي شود. اين تحريم ها در قبال برخي كشورهاي اتمي نظير پاكستان، هند و كره شمالي هم موفق نبوده اند.

 



گزارش خبري كيهان
14 آذر، سوئيس تاريخ و مكان احتمالي مذاكرات ايران و 1+5

سرويس سياسي-
گروه 1+5 زمان پيشنهادي ايران براي مذاكرات راهبردي را پذيرفت اما تحت فشار آمريكا با انجام گفت وگوها در استانبول موافقت نكرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «ايران هسته اي» در حالي كه ايران در نامه اي به تاريخ سه شنبه 18 آبان 1389 (9 نوامبر 2010) خطاب به جيمز موريسون رئيس دفتر كاترين اشتون، روزهاي سه شنبه 2 آذر (23 نوامبر) و يكشنبه 14 آذر (5 دسامبر) را به عنوان تاريخ هاي پيشنهادي مذاكرات با 1+5 و استانبول را به عنوان مكان اين مذاكرات پيشنهاد كرده بود، روزنامه نيويورك تايمز روز پنج شنبه 20 آبان خبر داد گروه 1+5 زمان دوم پيشنهادي ايران را پذيرفته اما مايل است گفت وگوها در سوئيس برگزار شود.
نيويورك تايمز از قول يك ديپلمات اروپايي نوشت: «انتظار مي رود كاترين اشتون تا پايان روز يكشنبه پاسخ ايران را بدهد و انتظار مي رود كه با پيشنهاد ايران براي ملاقات در تاريخ 5 دسامبر موافقت شود، اما نه در استانبول». اين ديپلمات ادامه داد: «اشتون علاوه بر آن ممكن است پيشنهاد دهد كه مذاكرات به جاي يك روز، سه روز ادامه داشته باشد». خبرگزاري رويترز هم در گزارشي از بروكسل در تاريخ 21 آبان اين اخبار را از قول يك ديپلمات ديگر تأييد كرد.
ديپلمات ها در تهران عقيده دارند اين گزارش ها نشان مي دهد آمريكا و انگليس توانسته اند نظر مخالف خود در مورد برگزاري مذاكرات در استانبول را به بقيه اعضاي گروه 1+5 كه حساسيتي نسبت به تركيه نداشتند تحميل كند. فيليپ كراولي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا روز چهارشنبه 19 آبان و در واكنش به اعلام آمادگي هاي پي درپي مقام هاي ترك براي ميزباني مذاكرات ايران و 1+5 مخالفت تلويحي آمريكا با اين موضوع را چنين بيان كرده بود: «شايد يك رشته مذاكرات مختلف در مكانهاي مختلف برگزار شود. اگر موفق شويم اين فرايند را ادامه دهيم نه فقط يك نشست بلكه برگزاري يك رشته نشست لازم است تا در خصوص مسئله هسته اي و ديگر مسائل به تعامل جدي برسيم. بنابراين مي توان تصور كرد مكان هاي مختلفي براي برگزاري اين رشته نشستها در نظر گرفته شود.»
اين اظهارات كراولي پاسخ غير مستقيم به ابراز تمايل صريح مقام هاي تركيه براي برگزاري مذاكرات ايران و 1+5 در استانبول بود. عبدالله گل روز سه شنبه 18 آبان در آكسفورد گفته بود: «درنتيجه تحولات اخير حتماً شنيده ايد كه تركيه ميزبان ديدار كشورهاي عضو گروه 1+5 با ايران در تركيه خواهد بود و اين اتفاق به زودي خواهد افتاد».
به نظر مي رسد كه مخالفت روشن آمريكايي ها با نقش آفريني تركيه در مذاكرات ايران و 1+5 را بايد نوعي انتقام گيري آمريكا از اقدامات اخير اين كشور و دوري آن از غرب دانست. تركيه كه به عنوان يك عضو ناتو با جديدترين دور تحريم هاي سازمان ملل در خصوص ايران مخالفت كرد امسال با انعقاد توافقي با تهران همراه بابرزيل جهت ارسال حدود نيمي از ذخيره سوخت هسته اي ايران به تركيه در ازاء دريافت صفحات سوخت براي يك راكتور پزشكي تهران موجب آشفتگي دولت اوباما شد. مقامات آمريكا متعاقباً تركيه و برزيل را به تضعيف تلاش تحت رهبري آمريكا و اروپا براي اتخاذ يك جبهه ديپلماتيك بين المللي عليه ايران متهم كردند. همچنين روابط بين تركيه با اسرائيل كه به عنوان متحد آمريكا برنامه هسته اي ايران را چالش امنيتي عمده خود مي داند بتازگي و پس از حمله نيروهاي اسرائيلي به يك كشتي امدادرسان ترك كه عازم غزه بود، بيش از پيش تنزل پيدا كرده است. براساس يك سند منتشر شده در رسانه هاي تركيه آنكارا اخيراً اسرائيل را به فهرست تهديدهاي راهبردي اش افزوده است. تركيه همچنين ميزباني بخشي از سپر دفاع موشكي ناتو را به اينكه تضمين شود اين سپر ايران را تهديد نخواهد كرد مشروط كرده است.
با اين حال ديپلمات ها در تهران تأكيد دارند نبايد اين موضوع فراموش شود كه 1+5 نهايتاً هم زمان و هم مكان پيشنهادي خود براي مذاكرات را تغيير داد. كاترين اشتون در نامه دو هفته پيش خود به دكتر جليلي پيشنهاد كرده بود مذاكرات به مدت 3 روز در وين و از 15 تا 18 نوامبر برگزار شود. ايران متعاقباً اعلام كرد اشتون در مورد زمان و مكان اعلام شده خود مشورتي با تهران نكرده و تهران اگرچه از 10 نوامبر آماده مذاكره است اما تعيين تاريخ و مكان دقيق مذاكرات بايد در رايزني هاي ديپلماتيك صورت بگيرد. به اين ترتيب وين از فهرست كانديداهاي ميزباني مذاكرات حذف و به دنبال سفر دكتر علي باقري به تركيه در پنج شنبه 13 آبان، استانبول به عنوان مكان مذاكرات مطرح شد. اكنون به نظر مي رسد كه تقريباً روشن است مذاكرات 14 آذر (5 دسامبر) در برن يا سوييس برگزار خواهد شد اما مخالفت آمريكا با نقش آفريني تركيه تنشي ماندگار بر روابط اين دو كشور تحميل خواهد كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14