(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 22  آبان 1389- شماره 19788

آزادي عمل يك تشكل غيرقانوني! در دانشگاه تهران
افزايش فعاليت شركت هاي هرمي در دانشگاه ها
مدير برترين سامانه پاسخگويي كشور در گفت و گو با كيهان :
بي توجهي به پاسخگويي ديني در فضاي سايبر خلأيي جدي ايجاد كرده است
اعتراضات دانشجويي به جذب دانشجوي پولي در دانشگاه هاي معتبر كشور



آزادي عمل يك تشكل غيرقانوني! در دانشگاه تهران

بنابر گزارش برخي از منابع خبري، تشكل غيرقانوني انجمن اسلامي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران كه چندين سال است انتخابات خود را برگزار نكرده، همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهد. اين انجمن غيرقانوني اخيرا با وجود مخالفت حراست دانشگاه با اعمال روش هاي خاص، شكوري راد را وارد دانشگاه كرده و جلسه خود با وي را در دفتر رياست دانشكده علوم اجتماعي برگزار كرده است. علي شكوري راد نماينده مجلس ششم و عضو جبهه مشاركت كه به دنبال اغتشاشات سال 88 دستگير شده بود، با وساطت يكي از علما به طور موقت آزاد شده است. در همين حال روز گذشته به مناسبت 13 آبان نيز اين انجمن غيرقانوني معصومه ابتكار را بدون مجوز وارد دانشكده كرد. اين تشكل غيرقانوني كه در ماه رمضان هم قصد تريبون دادن به ميرحسين موسوي را داشت در اواخر مهر ماه امسال نيز تلاش كرد به بهانه عدم تمديد قرارداد دانشگاه با يك استاد آشوب به پا كند. اين فعاليت ها درحالي است كه تشكل مذكور، اساسا وجود خارجي ندارد ولي به دليل عدم اجراي صحيح قانون زمينه بروز رفتارهاي راديكال اين جريان همچنان در دانشكده وجود دارد.

 



افزايش فعاليت شركت هاي هرمي در دانشگاه ها

برخي منابع خبري، از تشديد فعاليت شركت هاي هرمي در دانشگاه ها خبر مي دهند. بنابراين اخبار، دو ماه از شروع ترم تحصيلي جديد مي گذرد و دانشجويان بيشتر زمان خود را در دانشگاه ها سپري مي كنند لذا برخي سودجويان اين پيك زماني را براي حمله به دانشجويان و سوءاستفاده از آنها انتخاب كرده اند. شركت هاي هرمي كه سابقه اي درخشان! در ايران و فريب جوانان بخصوص در دانشگاه ها دارند، اين روزها فعاليت خود در دانشگاه ها را افزايش داده اند. گفته مي شود؛ از جمله دانشگاه هاي مورد حمله اين افراد سودجو و عموما فريب خورده دانشگاه بوعلي همدان است كه سابقه چند ساله در مواجهه با اين افراد دارد. به تازگي شركت «كوئست نت» با عضوگيري از دانشجويان اين دانشگاه با مبلغ اوليه ميليوني بسياري از دانشجويان را فريب داده است. از ديگر دانشگاه هاي مورد هجمه اين سودجويان مي توان از دانشگاه تربيت معلم نام برد. افرادي در اين دانشگاه به تبليغ اين شركت ها مي پرداختند كه با هوشياري دانشجويان و اطلاع رساني به مسئولين دانشگاه اين افراد از انجمن علمي اخراج شدند. به تازگي عده اي ديگر از اين افراد فريب خورده فعاليت خود را در دانشكده علوم سياسي شروع كرده اند و درحال تبليغ و ترويج شركت هاي هرمي در دانشگاه مذكور هستند.

 



مدير برترين سامانه پاسخگويي كشور در گفت و گو با كيهان :
بي توجهي به پاسخگويي ديني در فضاي سايبر خلأيي جدي ايجاد كرده است

سامانه «اي پرسش» درميان 82 مركز پاسخ گويي و با عمري كمتر از دوسال، آمار قابل توجهي را به خود اختصاص داده و توانسته است ضمن جلب اعتماد مخاطبين، رتبه نخست عرضه پاسخگويي در ايران را نيز به خود اختصاص دهد. به همين بهانه به سراغ «آرش ضيايي» مدير اين سامانه رفتيم تا در گفت وگويي صميمي، جزئيات بيشتري را از نحوه عملكرد اين مجموعه از وي جويا شويم. ضيايي البته سالهاست كه در حوزه مشاوره و تبليغ به طور جدي فعال است و با توجه به اين پشتوانه تاكيد دارد كه بي توجهي به فضاي سايبر از سوي مبلغين ديني، خلأيي جدي را دراين عرصه به وجود آورده است.
مدير سامانه ايپرسش دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي ابتداي صحبت هايش را به مقوله «سؤال و پرسش گري» اختصاص داد و به كيهان گفت: سؤال كليد دروازه حقيقت است و قرآن نيز به پرسش، دانستن و پي جويي حقيقت امر كرده است و اين امر، از مسائل حتمي عقلي و شرعي است. سؤال براي فهميدن و دانستن مطلبي پرسيده مي شود، بدين جهت مكان ها، ظرفيت ها و سامانه هايي براي پاسخگويي شكل مي گيرند و نهادهايي، متولي جهت دهي و ساماندهي به شبهات و سؤالات سؤال كنندگان مي شوند.
وي با اشاره به اين مطلب كه درحوزه دين مسائل گسترده و پيچيده اي وجود دارد، گفت: برطبق آخرين اخبار بدست آمده نزديك به 82 مركز و سازمان به صورت رسمي و غيررسمي متولي پاسخگويي در حوزه دين و مسائل مربوط به آن مي باشند و درميان اين سازمان ها، مراكزي وجود دارند كه بر اثر فعاليت بيشتر و روش هاي نوين پاسخگويي با اقبال روزافزون مردم مواجه شده اند و اين امر باعث مي شود كه وظيفه سنگين تري بردوش اين مراكز گذارده شود.
مدير سامانه ايپرسش با بيان اين مطلب كه دفتر پاسخگويي سامانه ايپرسش وابسته به معاونت فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي يكي از مراكز پاسخگويي به شبهات و سؤالات محسوب مي شود، بيان داشت: براي اين سامانه چشم اندازي بين المللي با سه زبان فارسي، عربي و انگليسي تدوين شده است و اين سامانه روزانه پذيراي هزار و دويست پرسش گر است.
ضيايي در ادامه بيان داشت: تفاوت سامانه هاي پاسخگويي با سايت هاي پاسخگويي، ارتباطات زنده اي است كه در سامانه ها وجود دارد و درسايت ها به اين شكل نيست يعني رصد لحظه به لحظه نيازها و مسائل مخاطبان به صورت زنده، حجم و كيفيت كار را درمقايسه با ساير سامانه ها، تحت تاثير خود قرار مي دهند.
وي با بيان اينكه سامانه ايپرسش با دغدغه پاسخگويي درسه محور احكام، مشاوره و اعتقادات تشكيل شده است، تصريح كرد: «همواره نگاه به مقوله پرسش و پاسخ و توجه كردن و ارزش گذاشتن به مخاطبان يكي از منشورات اخلاقي سامانه ايپرسش تلقي شده است» و اين سامانه با سه روش پيامك، ارسال سؤال و گفتگوي زنده (چت) به مخاطبان خود ارائه پاسخ مي دهد.
وي ابراز داشت: آرشيو سؤالات پيامي سامانه ايپرسش حدود 92 هزار و آرشيو سؤالات اينترنتي اين سامانه نزديك به 32هزار و500سؤال را در خود جاي داده است و تاكنون نزديك به 56 هزار جلسه گفت وگوي زنده (چت) در اين سامانه انجام شده است و اين مقدار، عددي بالغ بر يك ميليون و دويست هزار خط، گفت وگوي (چت) را به خود اختصاص داده است.
وي با بيان اين مطلب كه سامانه ايپرسش در ميان مبلغان و طلاب شناخته شده است، تصريح كرد: سامانه ايپرسش طرحي را پياده كرده است كه در آن شماره تلفن همراه مبلغان و طلاب (افرادي كه درخواست تبادل اطلاعات داشته اند) در سامانه به صورت ويژه تعريف مي شود، تا در صورتي كه اين افراد به سامانه سوالي ارسال كردند در اولويت پاسخگوئي قرار مي گيرند.
ضيائي گفت: سامانه ايپرسش مورد توجه برخي اساتيد و مسئولان خارج از كشور قرار گرفته است، و در طي ديدارهايي كه با برخي از اساتيد خارج كشور صورت گرفته است، درخواست آن ها مبني بر عملياتي شدن اين سامانه به زبان هاي عربي و انگليسي پذيرا بوده و اظهار داشته اند اين اتفاق مي تواند سامانه ايپرسش را به سامانه اي كم نظير (در زبان عربي) و بي نظير (در زبان انگليسي) تبديل كند.
وي با اشاره به اين مطلب كه بخش زبان انگليسي سامانه ايپرسش به دليل كمبود اعتبارات به طور جدي عملياتي نشده است، ابراز داشت: مديريت سامانه ايپرسش در نظر دارد كه درصورت حمايت دفتر تبليغات خراسان و قم، بخش پاسخگويي به زبان عربي اين سامانه را همراه با تكميل سايت انگليسي (iquest) راه اندازي كند.
مدير سامانه ايپرسش اشاره كرد: دفتر تبليغات اسلامي خراسان به دليل داشتن كلاس هاي متعدد به زبان عربي و انگليسي داراي ظرفيتي بالفعل است و مي تواند كارگروه هاي تبليغي در زبان هاي عربي و انگليسي سامانه ايپرسش را پشتيباني كند.
مسئول گروه علوم انساني خانه نخبگان رضوي يكي ديگر از فعاليت هاي سامانه ايپرسش را طراحي و راه اندازي بانك تخصصي شبهات معرفي كرد، و گفت: اين طرح در هشت گام تدوين شده است و در حال حاضر گام هاي اول و دوم اين طرح به پايان رسيده و گام هاي سوم و چهارم آن آغاز شده است.
وي در ادامه با بيان اينكه بانك تخصصي شبهات بر دو محور «شبهات الحادي» و «جريان روشنفكري ديني»طراحي شده است، بيان داشت: در بانك تخصصي شبهات براي مباحث الحادي سي سرفصل، و براي مباحث جريان روشنفكري نيز چهارفصل در نظر گرفته شده است.
وي تصريح كرد: گروه مطالعاتي سامانه ايپرسش در مركز تخصصي شبهات در قسمت جريان روشنفكري ديني اعم از تجربه ديني، عقلانيت ديني معنويت ديني و ...، عناصر شبهه افكن كه در حوزه هاي مختلف روشنفكري ديني قلم زده و يا صحبت هايي داشته اند را مورد ارزيابي و جست وجو قرار داده است و تمامي شبهاتي را كه اين افراد بيان كرده اند، جمع آوري، بازخواني و خلاصه كرده است.
وي با بيان اينكه شبهات بيان شده توسط اين افراد در دانشگاه ها بسيار مورد توجه قرار گرفته است و تاكنون جايي براي جمع آوري اين شبهات تدوين نشده است، اذعان داشت: هدف از جمع آوري اين شبهات مشخص شدن تعداد آن ها است و گروه مطالعاتي ايپرسش توانسته است با استفاده از عرصه دانشگاه و عرصه هاي مكتوب موجود تمام شبهات را جمع آوري، پياده و خلاصه كند و در گام هاي بعدي در نظر دارد به شبهات ايجاد شده توسط اين افراد پاسخ دهد.
وي اشاره كرد: سامانه ايپرسش در دو حوزه تأمين اعتبار و منابع انساني جهت انجام كارهاي تبليغي با پشتوانه پژوهشي با مشكل مواجه شده است و دغدغه و تعصب كاري كارشناسان و اعضاي فعال اين سامانه تنها دليل جلوگيري از تعطيلي اين پروژه است.
مدير سامانه ايپرسش خاطرنشان كرد: يكي ديگر از اهداف سامانه ايپرسش آشنايي مبلغان و اساتيد حوزه علميه و دانشگاه با فضاي شبهه است، زيرا تعداد زيادي از حوزويان و دانشگاهيان، به جهت وجود نگرش هاي خاص در محيط حوزه و دانشگاه، اجازه مطرح كردن اين مسائل را ندارند و اين مسائل را معمولا در اولويت هاي پايين تري قرار مي دهند.
وي با بيان اينكه نگرش حاكم بر سامانه ايپرسش براي پاسخگويي به شبهات اهل سنت نگرشي حقيقت جويانه است، تصريح كرد: در سامانه ايپرسش بخش فعالي به نام گفت وگوي آرام ميان شيعه و سني ايجاد شده است و عمده فعاليت اين قسمت گفت وگوي زنده (چت) است، و تاكنون توجه جمع عظيمي از اساتيد حوزه و دانشگاه و نيز حقيقت جويان را به خود جلب كرده است.
ضيائي بيان داشت: بخش پاسخگويي به شبهات وهابيت سامانه ايپرسش، پايگاهي براي سروسامان دادن شبهاتي از سوي آن ها نسبت به مذهب شيعه است و در گفت وگوهايي كه بين طرفين ايجاد مي شود منابع زيادي مطرح مي شوند، و به شبهاتي كه از سوي طرف مقابل ارائه شده است پاسخ داده مي شود.وي ادامه داد: افرادي كه نسبت به اهل سنت و وهابيت سؤالاتي دارند، مي توانند به اين قسمت از سامانه ايپرسش مراجعه كرده و پاسخ خود را دريافت كنند.
وي اشاره داشت: يكي ديگر از مسائلي كه سامانه ايپرسش به آن پرداخته است ايجاد كتابخانه ديجيتالي مي باشد و اين كتابخانه با توجه به ذهنيت ها و امتيازاتي كه در فضاي گفتمان پرسش و پاسخ وجود دارد براي نخستين بار طراحي شده است و بسياري از منابع مورد نياز سؤال كنندگان و افراد پاسخگو در اين كتابخانه گنجانده شده است، اين كتابخانه به گونه اي است كه با استناد به منابع و مطالب آن مي توان به تمام شبهات و سؤالات پاسخ داد، يكي ديگر از مزيت هاي اين كتابخانه به روزآوري آن مي باشد.
وي با اشاره به اين مطلب كه جايگاه فعلي ايپرسش در رتبه 850 سايت هاي ايران قرار دارد، تصريح كرد: با توجه به مقايسه اي كه با ديگر سامانه هاي پاسخگويي صورت گرفته است، اين سامانه نزديك به سيصد الي هزار رتبه از سامانه هاي همانند خود جلوتر است.

 



اعتراضات دانشجويي به جذب دانشجوي پولي در دانشگاه هاي معتبر كشور

اخيرا نمايندگان مجلس در قالب بررسي برنامه پنجم توسعه، بندي را به تصويب رساندند كه براساس آن دانشگاه هاي دولتي براي نخستين بار مجاز شدند به پذيرش دانشجو بدون كنكور و صرفا با دريافت شهريه اقدام كنند. مجوز يادشده در بندهاي «ح» و «ي» ماده24 به تصويب رسيد. براساس اين مصوبه كه با مخالفت بي نتيجه برخي از نمايندگان هم مواجه شد، دانشگاه هاي دولتي دو اجازه مهم دريافت كردند: اول اينكه از ظرفيت مازاد خود يا ظرفيت هاي جديدي كه ايجاد مي كنند، براساس قيمت تمام شده دانشجو بپذيرند و دوم اينكه نسبت به تأسيس شعب در شهر محل استقرار خود يا ديگر شهرها و مناطق آزاد داخل كشور و نيز در خارج كشور به صورت خودگردان و با دريافت شهريه و خارج از كنكور دانشجو بپذيرند، معناي اين مصوبات آن است كه به عنوان مثال دانشگاه تهران مي تواند شعبه دوم خود را در نقطه ديگري از شهر تهران (يا هر شهر ديگر) تأسيس كرده و خارج از ضوابط كنكور سراسري و صرفا با دريافت وجه از داوطلبان، به پذيرش دانشجو اقدام كند.
اين مصوبه با اعتراض گسترده جريانات دانشجويي مواجه شده است. تشكل هاي دانشجويي با صدور بيانيه، برگزاري نشست و... اعتراض شان را به آنچه «بي عدالتي آموزشي» به نفع طبقات مرفه و زيان طبقات ضعيف خوانند، اعلام كردند.
بسيج دانشجوئي 8دانشگاه مطرح كشور طي بيانيه اي مصوبه مجلس و دولت براي پولي شدن دانشگاه ها را خلاف عدالت و نص صريح سخنان امام(ره) و مقام معظم رهبري دانستند. در اين بيانيه آمده است: «آقايان، ايمان ما به عدالت علوي با آنچه بر زبان شما جاري بوده و در قوانين مصوب شما هويدا گشته، متفاوت است. به فرموده امام مان، سيد علي خامنه اي «قانون بايد بتواند از حقوق ضعفا دفاع كند، والا قانوني كه پولداران را پولدارتر كند، قانون مملكت اسلامي نيست. قانون بايد بتواند گره ها را باز كند و به درد دل قشرهاي محروم برسد.» (13/11/1387)» صادركنندگان بيانيه با اعلام اينكه «ما انقلاب و رهبرش را متفاوت از اين مسيري كه شما مي رويد يافته ايم»، آورده اند: «پس از اين همه تأكيدات رهبر انقلاب بر لزوم توليد ثروت از راه علم، ديگر با كدامين توجيه مي خواهيد حلقه اي بسته ايجاد كنيد ميان ثروت و علم؟» آيا قرار است سرمايه داران و فرزندانشان به دانشگاه آمده تا با توليد ثروت دانش بنيان، بر ثروت هاي خود بيافزايند و ديگر اقشار جامعه تنها نظاره گر اين دور باطل باشند؟» ]...[ آيا نمي توان اين موضوع را «استثمار تلاش دانشجويان كوشا» به نفع مرفهين و پولدارها ناميد؟ چرا كه آنها با تلاش شان براي دانشگاه اعتبار كسب مي كنند و عده اي اين اعتبار را با پولشان مي خرند.»
در بيانيه جنبش عدالتخواه دانشجويي هم با يادآوري ماجراي پذيرش دانشجو يان پولي در دوره هاي مشترك با دانشگاه هاي خارجي با مبالغي چند ده ميليوني (از بيست و پنج ميليون تا 70ميليون تومان در دانشگاه هاي معتبر كشور) در سال هاي 83و 84 كه در دولت نهم اين روند متوقف شد، به مصوبه جديد انتقاد شده است. در اين بيانيه تأكيد شده است: «در صورت تصويب اين قانون توسط شوراي نگهبان شاهد بازتوليد امكانات و ثروت در يك طبقه بخصوص در جامعه خواهيم بود. تبعيضي كه به وضوح در اين قانون مشاهده مي شود، اين امكان را به طبقات برخوردار و مرفه جامعه خواهد داد تا با كسب جايگاه هاي برتر جامعه به واسطه به دست آوردن مدرك توسط پول هاي خود، چرخه اي را در جامعه نهادينه كنند كه نتيجه اي جز پولدار شدن پولدارها و افزايش شكاف طبقاتي در جامعه نخواهد داشت ]...[ حال سؤال اينجاست كه افرادي كه هزينه لازم براي به دست آوردن مهارت ها و دوپينگ هاي لازم براي موفقيت يا به تعبيري عبور از سد كنكور را ندارند، چگونه امكان پرداخت هزينه براي تحصيل در دانشگاه را خواهند داشت. در حال حاضر شاهد آن هستيم كه به علت نظام آموزشي معيوب اكثر مرفهين مي توانند وارد دانشگاه شوند، مطمئنا اين طرح به تغيير طبقاتي بيشتر در دانشگاه و به تبع آن جنبش هاي دانشجويي خواهد انجاميد.»
از سوي ديگر، نمايندگان تشكل هاي دانشجويي در نشست خبري خود در اعتراض به اين مصوبه، تأكيد كردند كه دولت و مجلس طرح جذب دانشجوي پولي در دانشگاه هاي دولتي را بازنگري كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14