(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 27  آبان 1389- شماره 19792

ضرورت هاي ديگر را فراموش نكنيم
قيصر ما را نيز دريابيد!
جاي خالي فرهنگ در دامان طبيعت!
طرح زوج و فرد كردن تردد خودروها به زودي در اصفهان هم اجرامي شود
در حرم رضوي صورت گرفت تشرف يك كانادايي به دين مبين اسلام
دانشيار دانشگاه شهركرد برنده جايزه رياضيدان جوان ايران شد
استاندار مازندران: فرهنگ علوي بزرگترين ميراث معنوي مردم مازندران است
«ميراث كوير» در جشنواره بين المللي رسانه هاي ديجيتال
ساماندهي منطقه گردشگري اخلمد
چهارمين كنگره شعر دفاع مقدس استان سمنان پايان يافت
مجموعه مستند «اهل تسنن در ايران» در مراوه تپه كليد خورد
ساخت يك كتابخانه استاندارد در هر شهرستان استان يزد
رشته چاپ سال آينده درتبريز ايجاد مي شود
مستند آيين هاي ماندگار در نيشابور توليد شد
فيلم وفاي به عهد در بابل توليد شد
خانه كودك و شاهنامه در مشهد افتتاح شد



ضرورت هاي ديگر را فراموش نكنيم

چندي قبل خبري تحت عنوان «فرماندار شيراز اجازه نمي دهم به بيت المال دست درازي شود» در صفحه 13 روزنامه به چاپ رسيد كه دلالت بر عزم جدي مسئولان اجرايي شهر شيراز براي حفظ بيت المال مسلمين ومبارزه با زمين خواري داشت. در اين باره چند نكته گفتني است؛
1- اقدامات فرماندار شيراز در مبارزه با مفاسد اقتصادي بازتاب گسترده اي داشته و از قرار اطلاع نامبرده از جانب محافل مختلف تحت فشار قرار گرفته است. اين اقدام شجاعانه قابل تقدير است و اميد است كه با رعايت جوانب شرعي و قانوني تداوم داشته باشد.
2- مسئولان محترم استان فارس بايستي توجه داشته باشند كه هر چند مبارزه با مفاسد اقتصادي و زمين خواري امري بسيار ضروري و شايسته است اما پرداختن به اين موضوع نبايستي توجه به مسائل سياسي مهم ديگر را تحت الشعاع قرار دهد كه از اهم اين موارد پي گيري جرياني است كه با نظام مشكلات قابل توجهي دارد و مورد مهم و ضروري ديگر، اقدام براي رفع كدورتها و ايجاد وحدت و همدلي بين «خودي ها» براساس رهنمودهاي ولايت است كه اگر هر چه سريعتر انجام نشود، فقط «غيرخودي ها» از آن سود مي برند.
حميدرضا حقيقت
مسئول نمايندگي كيهان در استان فارس

 



قيصر ما را نيز دريابيد!

اين روزها در خبرها مي خوانيم مرحوم قيصر امين پور بعد از سه سال صاحب آرامگاه شد. اين اقدام فرهنگي و صرف هزينه 500 ميليون توماني در اين حوزه در راستاي بزرگداشت نام و ياد بزرگان فرهنگ و ادب و هنر و برجستگان تاريخ ايران اسلامي اقدام پسنديده و قابل تحسين است. اما چرا يك بام و دو هوا؟
چرا كسي براي سنگ فرش آرامگاه شاعري توانا، شاعري ولايي، شاعري حماسي، شاعر عاشورايي و ابوالشهيد «ژوليده نيشابوري» كه صاحب 40 اثر جاويدان است و غريبانه در آرامگاه حسين رضا ورامين در كنار داوود شهيدش رحل اقامت افكنده است، فكري نمي كند؟
يادم نمي رود، روز عيد فطر سال 86، زماني كه مسئولان استان خراسان رضوي خصوصا شهرستان نيشابور با آغوش باز و با التماس و درخواست تقاضا داشتند پيكر استاد ژوليده نيشابوري را به آن ديار انتقال دهند، مسئولان شهر ورامين از نماينده مردم در خانه ملت، فرماندار، شهردار و بعضا اعضاي شوراي اسلامي شهر و برخي از مسئولان وقت يك دل و يكصدا قول همكاري دادند كه آرامگاهي در شأن و شخصيت اين شاعر مرحوم اما جاودان به پا كنند. اما متأسفانه آن ابراز احساسات و وعده وعيدها تنها ناشي از جو حاكم بر آن دوران بود و زياد دوام نياورد و متأسفانه تر آنكه اين نوع نگاه يك نگاه ابزاري براي برخي ها بود.
چرا كه كار به عمل برآيد به سخن گفتن نيست!
ژوليده نيشابوري شاعر متعهد و انقلابي است كه زبان، بيان و قلم و قدم او در خدمت انقلاب اسلامي و دفاع مقدس بوده است. شعر «در بهار آزادي جاي شهدا خالي» گوشه اي از نفوذ كلام اين شاعر حماسي است كه سمت و سوي محبت و لطف پيرجماران خميني عزيز را به سوي اين شاعر توانا رهنمون ساخت.
استاد ژوليده به عشق مردم انقلابي، فهميم و فرهنگ دوست ورامين اين شهر را خانه ابدي خود ساخته و بازماندگان و خانواده وي نيز به احترام اين سخن استاد و فرزند شهيدش با آرامگاه استاد در ورامين مخالف نيستند.
اما همچنان اطرافيان و خانواده اين استاد فقيد و مردم انقلابي ورامين مصرانه تقاضا دارند متوليان فرهنگي كشور به ويژه وزير محترم ارشاد، مديران فرهنگي بنياد شهيد و حوزه نشر و آثار دفاع مقدس آرامگاهي در شأن و شخصيت اين شاعر حماسي بسازند و پاسخ محبت و ارادت استاد به امام، انقلاب، شهيدان و مردم حماسي ورامين را با اين اقدام شايسته فرهنگي بدهند و ياد و خاطره قيصر شهر ورامين را زنده نگهدارند.
اكبر سليماني
خبرنگار كيهان در ورامين

 



جاي خالي فرهنگ در دامان طبيعت!

براساس آمارهاي رسمي استان مازندران از نظر برخورداري از جنگل و مراتع در رتبه اول كشور و استان شمالي همچون گيلان و گلستان قرار دارد.
در اين ميان آنچه حائز اهميت است توجه به فرهنگ حفظ و بهره مندي از اين نعمت هاي الهي و سرمايه هاي ملي است. اگر در روزهاي تعطيل يا هر روز ديگري گذرتان به جنگل يا حاشيه هاي رودخانه يا سواحل دريا بيفتد كه حتما افتاده است، متوجه اين موضوع مهم خواهيد شد كه متاسفانه آنچه از حضور افراد در اين مكان ها به چشم مي خورد، انبوه زباله است. زباله هاي ريز و درشت مسافران عبوري و هم استاني هاي عزيز نقاط تاريكي بر روي صفحات زيبا و روشن طبيعت به شمار مي رود و از آنجا كه بازگشت آنها به دامان طبيعت دهها و شايد صدها سال طول مي كشد متاسفانه از آثار ماندگار نامناسبي برخوردارند.
اميد است هر ايراني با فرهنگ با همكاري رسانه هاي مسئول در حوزه فرهنگ و طبيعت در پرتو تعاليم آيين آسماني اسلام عزيز در اين حوزه بيش از گذشته احساس مسئوليت كنند و علاوه عمل به تكليف و وظيفه شرعي، انساني و ملي در حوزه فردي با امر به معروف و نهي از منكر، ديگران را نيز با خود همراه سازيم.
در اين ميان فرهنگ سازي، استفاده از ابزارهاي قانوني و تربيت عده اي به عنوان همياران طبيعت همچون همياران پليس با ضمانت اجرايي و كاري از سوي مسئولان ذيربط مي تواند نقش آفرين باشد.
محمدرضا فرجي
خبرنگاركيهان در ساري

 



طرح زوج و فرد كردن تردد خودروها به زودي در اصفهان هم اجرامي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
ايجاد محدوديت تردد خودروها در هسته مركزي اصفهان با اجراي طرح زوج و فرد كردن خودروها بزودي در اين شهر عملياتي خواهد شد.
فرمانده انتظامي استان اصفهان در مراسم توديع و معارفه روساي پليس راهور قديم و جديد اين فرماندهي با بيان اين مطلب گفت: طرح زوج و فرد كردن خودروها يكي از راهكارهاي مهم حل مشكل ترافيك شهر اصفهان است كه اجراي آن در دستور كار اين فرماندهي بوده و بزودي عملي مي شود.
سرتيپ حسن كرمي از افزايش دوربين هاي كنترل ترافيك در سطح شهرهاي استان اصفهان خبر داد و گفت: امروزه در اكثر نقاط دنيا از تجهيزات نامحسوس براي كنترل تخلفات استفاده مي كنند كه ما نيز بايستي حضور فيزيكي پليس در خيابان را كمتر كنيم.
در ادامه با اشاره به ويژگي هاي منحصر به فرد استان اصفهان، امكانات پليس براي نظم بخشي ترافيك را متناسب با زيرساخت هاي توسعه گردشگري ندانست و افزود: از مسئولان شهري انتظار مي رود تا در خصوص زيرساخت هاي شهرها، مهندسي ترافيك و تشكيل كارگروه هاي تخصصي براي حل معضل ترافيك توجه بيشتري كنند.

 



در حرم رضوي صورت گرفت تشرف يك كانادايي به دين مبين اسلام

مشهد- خبرنگاركيهان:
جيمز فردريك وينيت 35 ساله از كشور كانادا پس از 5/1سال تحقيق در مورد اسلام، در حرم مطهر رضوي به دين اسلام مشرف شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي اين فرد كانادايي كه تا پيش از اين ديني نداشته است با نخستين سفر خود به ايران و مشهد و حضور در اداره ارتباطات اسلامي و امور زائران غير ايراني معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي شهادتين را بر زبان آورد و مسلمان شد.
فردريك پس از مطالعه كتبي در مورد اصول دين، زندگاني حضرت محمد «صلوات الله عليه»، نهج البلاغه به زبان انگليسي، داستان تشرف ديگر افراد، جست وجو در اينترنت، استفاده از كتب الكترونيكي، شركت در جلسات پرسش و پاسخ و همكاري شيخ اسماعيل خليل امام جماعت مسجد الزهرا و با در اختيار گذاشتن مطالب مناسب ارتباط با مسجد الغدير در شمال ونكور، شركت در مراسم اسلامي اين مساجد، قرآن را كاملتر از انجيل و ديگر كتب آسماني يافت و پاسخ هاي خود را از قرآن گرفت و به دين اسلام گرويد.

 



دانشيار دانشگاه شهركرد برنده جايزه رياضيدان جوان ايران شد

شهركرد-خبرنگار كيهان:
يكي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه شهركرد به عنوان برنده جايزه رياضي دان جوان ايران انتخاب شد.
خانم دكتر «تاتيانا حسامي پيله رود» دانشيار گروه رياضي محض دانشگاه شهركرد از سوي موسسه رياضيات و پژوهش پژوهشگاه دانش هاي بنيادي ايران به عنوان برنده جايزه رياضي دان جوان در سال 89 معرفي شد.
برنده جايزه رياضي دان جوان پس از بررسي و داوري پژوهش ها و دستاوردهاي علمي سه سال گذشته رياضي دانان با سن كمتر از 40 سال كشور، توسط شوراي علمي موسسه رياضيات و پژوهش پژوهشگاه دانش هاي بنيادين انتخاب و معرفي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، بجز خانم دكتر «حسامي»، دكتر «خدابخش حسامي»، دكتر «عليرضا اميني هرندي» از گروههاي آموزشي رياضي محض و كاربردي و دكتر «محمد مرداني» از گره فيزيك دانشگاه شهركرد به عنوان پژوهشگر با پژوهشكده دانش هاي بنيادي ايران همكاري مي كنند.
گفتني است دانشگاه شهركرد، تعداد 6 هزار دانشجوي شاغل به تحصيل در 30 رشته كارشناسي، 30 رشته كارشناسي ارشد و دكتري و 5 رشته دامپزشكي دارد.

 



استاندار مازندران: فرهنگ علوي بزرگترين ميراث معنوي مردم مازندران است

ساري- خبرنگار كيهان:
استاندار مازندران در جلسه شوراي اداري استان گفت: محوري ترين و كهن ترين ميراث فرهنگي مردم مازندران ميراث علوي و فاطمي است.
سيدعلي اكبر طاهايي با اشاره به وجود يك هزار و 200 مقبره امام زادگان دراستان گفت: مردم مومن و ولايتمدار مازندران بايد از اين ميراث بهره كافي ببرند. وي از تشكيل ستاد اجرايي سفر هيات دولت به استان خبرداد و بيان كرد همه امكانات و تمهيدات براي حضور هيات دولت فراهم شده است.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ساري نيز دراين جلسه، گفت: در كنار انجام كار اجرايي، مهمترين وظيفه مديران دولت معرفي نظام اسلامي به بهترين شكل ممكن است.
آيت الله طبرسي با اشاره به اقدام شجاعانه دولت در اجراي هدفمندسازي يارانه ها افزود: تريبون نمازجمعه براي تبيين اين طرح به كمك دولت خواهد آمد. گفتني است دراين جلسه ياد و خاطره مرحومان رحيمي مديركل راه و ترابري استان و احمدپور رئيس راه و ترابري بابل گرامي داشته شد.

 



«ميراث كوير» در جشنواره بين المللي رسانه هاي ديجيتال

كاشان- خبرنگار كيهان:
در چهارمين جشنواره بين المللي رسانه هاي ديجيتال، لوح فشرده نرم افزار كاشان با عنوان «ميراث كوير» در بخش ايران شناسي، مبلغ و مروج فرهنگ و هنر ايراني و اسلامي رتبه دوم اين بخش را به خود اختصاص داد.
به گزارش خبرنگار ما، اين نرم افزار در راستاي معرفي جاذبه هاي گردشگري و بناهاي تاريخي شهرستان كاشان توسط شركت رسانه گستر سيلك طراحي شده است.
در اين لوح فشرده بيش از 50 اثر تاريخي كاشان و شهرها و جاذبه هاي گردشگري شهرستان شامل بيش از 800 تصوير، 200 نقشه، 20 دقيقه فيلم، عكس هوايي متحرك و متن كامل از معرفي بناهاي تاريخي كاشان توسط مهندسين جوان شهرستان طراحي و توليد شده است.
ميراث كوثر، به معرفي صنايع دستي و آداب و رسوم خاص و ويژگي هاي جغرافيايي، تاريخي و فرهنگي منطقه كاشان نيز پرداخته است و داراي قابليت پيشرفته نرم افزاري همراه با محيط كاربري زيبا و آسان مي باشد. چهارمين جشنواره بين المللي رسانه هاي ديجيتال در محل نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد.

 



ساماندهي منطقه گردشگري اخلمد

چناران- خبرنگاركيهان:
به منظور جذب گردشگر داخلي و خارجي، ارتقاي رضايت مندي مسائل، نيازها و مشكلات منطقه اخلمد ساماندهي مي شود.
بخشدار مركزي چناران افزود: به اين منظور با تدبيع پرسشنامه، اجراي طرح آماري نيازسنجي مسافران و گردشگران و انجام كار كارشناسي سه برنامه كوتاه مدت، ميان و بلندمدت تدوين شده است.
محمد محمدي ظرفيت اخلمد را در توسعه گردشگري بسيار بالا توصيف كرد و گفت: در طرح رفع مشكلات بهداشتي ارتقاي امنيت، نظارت به قيمت و كميت و كيفيت عرضه قيمت مواد غذايي، ساخت مسجد، استقرار اورژانس، آتش نشاني، تكميل پروژه برق رساني به آبشار، احداث تله كابين، دوبانده كردن مسير اصلي ديده شده است.
وي همچنين افزود: با اهداي 800 مترمربع زمين از سوي صفرعلي رضايي خير نيكوكار منطقه در ورودي اخلمد بزودي براي ارتقاي امنيت و افزايش ضريب امنيتي پاسگاه انتظامي در اين منطقه احداث مي شود.
وي مشاركت مردم منطقه را موثر در اجراي طرحها توصيف كرده وگفت: از آنجا كه ايجاد فرصت هاي شغلي يكي از مهمترين اهداف توسعه صنعت گردشگري منطقه است اهالي منطقه نيز با درك اهميت موضوع همكاري خوبي دارند چنانكه بيشتر طرحها با مشاركت مردم اجرا مي شود.
گفتني است منطقه گردشگري اخلمد كه به بهشت خراسان معروف شده با برخورداري از آب و هواي دل انگيز و مجموعه آبشارهاي زيبا در 18كيلومتري جنوب غربي چناران و در بالادست روستاهاي اخلمد عليا و سفلي واقع شده و روزگاري مامن بسياري از مبارزان عليه ستم شاهي به ويژه رهبر معظم انقلاب بوده است.

 



چهارمين كنگره شعر دفاع مقدس استان سمنان پايان يافت

سمنان- خبرنگار كيهان:
مراسم پاياني چهارمين كنگره شعر دفاع مقدس استان سمنان با حضور امام جمعه، فرماندار و جمعي از مسئولين استاني و كشوري و شاعران پيشكسوت و جوان و شاعر فرهيخته استان علي معلم در مجتمع فرهنگي شهيد شاهچراغي دامغان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما براساس رأي هيئت داوران در چهارمين كنگره شعر دفاع مقدس و در بررسي 196 اثر در دو مرحله از 90 شاعر سرانجام در موضوع دفاع مقدس عليرضا رهيت حسن آبادي از دامغان در موضوع مقاومت فلسطين و لبنان نگين مقيمي از شاهرود در موضوع بهره گيري از مضامين عاشورايي منصوره عرب سرهنگي از گرمسار و در موضوع كودك و نوجوان حسن شهرياري از مهديشهر به مقام اول دست يافتند. در ضمن براساس رأي هيئت داوران در موضوع مقاومت فلسطين و لبنان از آقاي نورالله عجم نوروزي از شاهرود و در موضوع دفاع مقدس از آقاي سيدسعيد احمدپور مقدم از شاهرود و خانم ها ياسمن قاسمي پور از گرمسار و فهميه رضايي از دامغان تقدير بعمل آمد.
گفتني است اين مراسم با همت اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان سمنان، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و اداره ارشاد اسلامي شهرستان دامغان برگزار شد.

 



مجموعه مستند «اهل تسنن در ايران» در مراوه تپه كليد خورد

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
مجموعه مستند «اهل تسنن در ايران» كه توسط سيماي انگليسي شبكه جهاني سحر با كارگرداني هوشنگ فضلي تصويربرداري مي شود در شهرستان مراوه تپه استان گلستان كليد خورد.
محمد احمدي جانشين تهيه كننده اين مجموعه درخصوص اين مجموعه 11 قسمتي در مراوه تپه گفت: اين مجموعه به معرفي توانمندي هاي اهل سنت و خدمات نظام مقدس جمهوري اسلامي به مناطق سني نشين مي پردازد.
احمدي افزود: تصويربرداري مجموعه از تهران آغاز و بعد از استانهاي كردستان و سيستان و بلوچستان در گلستان ادامه مي يابد.
گفتني در اين مجموعه تلاش شده بخش هايي از مراكز ديني و گردشگري اهل تسنن مانند حوزه علميه چنارلي و مدرسه قديمي علوم ديني سيدقليچ به تصوير كشيده شود.
توجه به آثار فرهنگي و بزرگان و مفاخر ادبي اهل تسنن مانند آرامگاه مختومقلي فراغي شاعر نامي مسلمان تركمن در شهرستان مراوه تپه و اجراي برنامه هاي هنري گروه موسيقي قره دالي گوگلانگ جمعيت فرهنگي و هنري مختومقلي كلاله از ديگر مواردي است كه در اين مجموعه مورد توجه گروه تصويربرداري قرار گرفته است.
اين گروه همچنين از ادامه ديوار دفاعي گرگان در روستاي تمرقره قوزي نيز تصويربرداري كردند.

 



ساخت يك كتابخانه استاندارد در هر شهرستان استان يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
استاندار يزد از ارائه پيشنهاد ساخت يك كتابخانه استاندارد در هر شهرستان استان خبر داد.
محمدرضا فلاح زاده در جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي استان با اعلام اين خبر گفت، اين پيشنهاد در دور سوم سفر استاني رياست جمهوري ارائه خواهد شد كه اميدواريم بودجه لازم براي آن مصوب گردد.
وي اظهار داشت: همچنين استفاده از مكان هاي مناسب جهت احداث كتابخانه در بافت قديم شهري بايد مورد توجه قرار گيرد.
استاندار يزد برگزاري جشن اهداي كتاب را حركتي خوب و مفيد ارزيابي كرد و خواستار همكاري همه دستگاههاي اجرايي استان با اين طرح شد.
گزارش خبرنگار ما حاكيست مديركل امور كتابخانه هاي استان يزد نيز گفت، سرانه مطالعه كتاب در يزد وضعيت مطلوبي در ميان استانهاي كشور دارد.
به گفته وي شاخص ايجاد كتابخانه ها، تعداد اعضا و شمارگان كتابهاي داخل كتابخانه هاي استان رو به رشد است و براساس همين شاخص ها استان يزد در اين زمينه رتبه اول را در كشور دارد.
سيد محمدحسن علايي اظهار داشت: سند چشم انداز نهاد كتابخانه عمومي كشور در سال 1404 از جمله برنامه هاي مورد توجه در هفته كتاب است و طرحهاي اجرايي در اين هفته از سوي اين اداره كل در راستاي رسيدن به اهداف سند چشم انداز تنظيم شده است.

 



رشته چاپ سال آينده درتبريز ايجاد مي شود

تبريز -خبرنگاركيهان:
سال آينده، «رشته چاپ» درتبريز ايجاد مي شود و براي اين رشته هنرجو جذب و پـذيرش خواهد شد.
معاون فرهنگي و هنري فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي گفت: اين رشته درهنرستان «ميرك» تاسيس مي شود.
«محمد دادي» هم چنين تاكيد كرد: هنرستان ميرك به صورت مديريت واحد دريك فضاي مشترك با هنرستان هنرهاي زيباي و اقبال آذر به شكل متمركز اداره مي شود.
«ميرك» درسال 1297 شمسي تاسيس يافته و پيشتر، «مدرسه» صنايع مستظرفه» بود و از 1336 به «ميرك» تغيير نام يافته است.

 



مستند آيين هاي ماندگار در نيشابور توليد شد

نيشابور- خبرنگار كيهان:
فيلم مستند آيين هاي ماندگار اثر هنرمند فيلم ساز جوان جواد نادري در نيشابور توليد شد.
سرپرست انجمن سينماي جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام اين مطلب افزود: شهرستان نيشابور جزو منحصربه فردترين شهرهاي ايران است كه در آن آيين و سنتهاي بومي به خصوص عزاداري و تعزيه خواني داراي پيشينه اي كهن است كه پيتر بروك نمايش نامه نويس معروف جهان مراسم تغزيه خواني نيشابور را در دنيا بي نظير مي داند و پرداختن به اين موضوع كه با فطرت تمامي ايرانيان عجين گشته است از اولويت هاي فيلم سازان جوان نيشابور است.
حسين محروقي اظهار داشت: فيلم نامه مستند «آيين هاي ماندگار» را جواد نادري هنرمند صاحب نام نيشابوري پس از پژوهش هاي فراوان به رشته تحرير درآورده و كارگرداني كرده است.
وي گفت: اين فيلم كه با فرمت MinDV با دو دوربين تصويربرداري شده توسط دو تن از تصويربرداران نيشابور احمد تفضلي و حجت معيني نسب به مدت 33 دقيقه تدوين شده است.
سرپرست انجمن سينماي جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور در پايان خاطر نشان كرد: موضوع اين فيلم به مراسم و آيين هاي تعزيه خواني و عزاداري در ايام ماه محرم به خصوص تاسوعا و عاشوراي حسيني در روستاي (فديشه) نيشابور مي پردازد.

 



فيلم وفاي به عهد در بابل توليد شد

بابل- خبرنگاركيهان:
فيلم وفاي به عهد به نويسندگي و كارگرداني سيدقاسم خدامي و جمعي از هنرمندان استان مازندران به تصوير كشيده شد.
اين فيلم موضوع فولكوريك مازندران را بازگو مي كند كه در آن چوپان جواني با به دست آوردن يك ني مازندراني سحرآميز دل به يك پري مي بندد و به واسطه آن نامزد و مادر خويش را رها مي كند اما وقتي پري متوجه خيانت چوپان مي شود او را نفرين مي كند و چوپان سر به كوه و بيابان مي گذارد.

 



خانه كودك و شاهنامه در مشهد افتتاح شد

مشهد- خبرنگار كيهان:
به همت شهرداري منطقه 11مشهد، خانه كودك و شاهنامه با اعتباري بالغ بر 50ميليون تومان در غالب كارگاه هاي قصه گويي، نقاشي، داستان نويسي و سفالگري براي كودكان 4 تا 9سال راه اندازي شد.
قائم مقام معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد در مراسم افتتاحيه اين خانه گفت: در مباحث فرهنگي يكي از مسائل مهم، مفهوم گذشته و هويت مي باشد كه با اسطوره نيز گره خورده است.
محمدمهدي برادران با اشاره به اهميت آشنايي با فرهنگ غني و اصيل كشور افزود: فرآيند قصه گويي و نقد قصه در مباحث فرهنگي داراي اهميت بالايي است به طوري كه فهم فرهنگي و دروني شدن آن را آسان تر مي كند.
وي با بيان اينكه اسطوره هاي غربي براي فرهنگ غرب طراحي شده است، اما امروز شاهد ورود اسطوره هاي غربي به كشور هستيم، بيان كرد: يكي از عرصه هاي تهاجم فرهنگي، تهاجم اسطوره هاي غربي بر اسطوره هاي ايراني است كه در اين ميان بايد با شناساندن اسطوره هاي ايراني به كودكان در محو كردن اسطوره هاي غربي چون هري پاتر و...تلاش كنيم.
برادران با اشاره به طراحي، تهيه و توزيع سي دي داستانهاي شاهنامه به همت معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري عنوان كرد: براي ديدن بازخوردهاي كارهاي فرهنگي نياز به مجموعه هاي آموزش چون خانه كودك و شاهنامه داريم.
وي خاطر نشان كرد: خانه كودك و شاهنامه مي تواند كاركرد مناسبي در راستاي اشاعه فرهنگ فارسي و حماسي داشته باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14