(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 27  آبان 1389- شماره 19792

وزير دفاع جديد فرانسه :جنگ افغانستان دامي براي همه است
سراج الحق : واشنگتن مي خواهد پاكستان را تجزيه كند
يادداشت هاي كاخ سفيد و انقلاب اسلامي ايران -چشم انداز
در سخنراني بعد از نماز عيد قربان هنيه : با قرآن و اسلحه اشغالگران را نابود مي كنيم
تشكيل كميته مشترك در عراق براي انتخاب وزيران و تقسيم وزارتخانه ها
كلينتون از كشتار غيرنظاميان در افغانستان دفاع كرد
آغاز درگيري هاي خونين در گينه به دنبال اعلام نتيجه انتخابات
تظاهرات عليه سپرموشكي ناتو در 2 شهر تركيه
كارشناس سازمان ملل : كاخ سفيد بايد درباره شكنجه زندانيان تحقيق كند!
گفت وگوهاي نظامي حريري با مدودف و پوتين در مسكو
براساس تازه ترين نظرسنجي 64درصد مردم فرانسه به دولت جديد بي اعتمادند
انتقاد شديد فيدل كاسترو از سياست هاي خارجي اوباما



وزير دفاع جديد فرانسه :جنگ افغانستان دامي براي همه است

«آلن ژوپه» در اولين موضع گيري رسمي خود به عنوان وزير دفاع جديد فرانسه، افغانستان را «دامي براي همه» خواند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، ژوپه كه به تازگي به عنوان وزير دفاع فرانسه انتخاب شده اظهار داشت، مي توان گفت افغانستان دامي براي همه طرف هاي ذي ربط است.
وي افزود: «فرانسه تلاش مي كند وظايف نظامي را به تدريج واگذار كند و نحوه انتقال كنترل مناطق تحت نظارت فرانسه به نيروهاي افغان را طي اجلاس ناتو كه روزهاي جمعه و شنبه در ليسبون برگزار مي شود، بررسي خواهد كرد.»
ژوپه تصريح كرد: «اين امر طبق جدول زماني كه هنوز مشخص نشده صورت خواهد گرفت و بررسي نحوه تعديل شرايط سربازان ما در افغانستان را فراهم خواهد كرد.»

 



سراج الحق : واشنگتن مي خواهد پاكستان را تجزيه كند

رهبر جماعت اسلامي پاكستان از تصميم آمريكا براي تجزيه پاكستان به سه بخش پرده برداشت.
به گزارش فارس، «سراج الحق» رهبر جماعت اسلامي پاكستان تصريح كرد، واشنگتن به دنبال تجزيه پاكستان به سه بخش جغرافيايي، نژادي و ايدئولوژيك است تا بدين ترتيب بتواند از هندوستان يك قدرت برتر بسازد.
وي در ادامه با اعلام اينكه آمريكا خواستار بي بهره گذاشتن اسلام آباد از سلاح اتمي است افزود، آمريكا پاكستان را درگير عمليات نظامي كرده تا فرصتي براي هندوستان براي نفوذ و ريشه دواندن در افغانستان فراهم كند.«سراج الحق» همچنين قانونگذاران پاكستاني را متهم به پيروي كوركورانه از سياست هاي آمريكا و غرب كرد و افزود: اين كار باعث شده پاكستان از جنبه هاي اقتصادي، جغرافيايي و امور خارجه به شدت متضرر شود.

 



يادداشت هاي كاخ سفيد و انقلاب اسلامي ايران -چشم انداز

پروفسور حميد مولانا
اگر مي خواهيد آرزوهاي بر باد رفته آمريكا، علل افول امپراتوري ايالات متحده و سرگيجي دولتمردان و روساي جمهور آن كشور را درباره مشرق زمين و دنياي اسلام بدانيد، خاطرات جيمي كارترسي و نهمين رئيس جمهور جالب و خواندني است.
اخيرا جيمي كارتر رئيس جمهور اسبق آمريكا كه دوران حكومت او (1976 الي 1980 ميلادي) مصادف با پيروزي انقلاب اسلامي ايران بود، خاطرات خود را تحت عنوان «دفتر يادداشت كاخ سفيد» منتشر كرده است. طبق اظهارات كارتر، او در مدت چهار سالي كه بر مسند صدارت كاخ سفيد تكيه زده بود، روزانه به اختصار اهم وقايع و تصميماتي را كه به نظرش مي رسيد يادداشت كرده و اين كتاب حاصل و ديدگاه هاي او درباره سياست داخلي و خارجي آن زمان آمريكاست.
آنچه از مطالعه اين كتاب 570 صفحه اي به دست مي آيد اين است كه كارتر و دولت تا لحظات آخر از اهميت تحولات سياسي، مذهبي، فرهنگي و اجتماعي كه به بزرگترين انقلاب در نيمه دوم قرن بيستم - يعني انقلاب اسلامي - منجر شد كاملا بي خبر و ناآگاه بودند. در حقيقت «دفتر يادداشت كاخ سفيد» جيمي كارتر تا صفحه 255 اين كتاب (25 اكتبر 1978 مطابق با سوم آبان 1357) مطلبي درباره تغييرات و تحولات جامعه ايران، حكومت پهلوي، و اعتراضات و تظاهرات عليه شاه نداشته و او از انقلاب اسلامي ايران اسمي نمي برد و درباره آن چيزي نمي گويد!
اولين اشاره كارتر در يادداشت هايش راجع به تغيير و تحولات در ايران در روز 25 اكتبر 1978 مطابق (سوم آبان 1357) دقيقا زماني كه شعله هاي انقلاب سراسر ايران را فرا گرفته و اعتصابات عمومي و تظاهرات عليه رژيم شاه به اوج خود رسيده است، اتفاق مي افتد. يادداشت رئيس جمهور وقت آمريكا در آن روز در دفترچه خاطراتش بسيار كوتاه است و حمايت از تفكر و طرز تحليل سردمداران و نخبگان آن روز آمريكا درباره ايران دارد. كاتر اين طور مي نويسد: « ايران تصميم گرفته است روابط خود را با اسرائيل قطع كند. آنها (دولت ايران) يكي از بزرگترين خريداران اسلحه از اسرائيل هستند و تا آنجايي كه من اطلاع دارم هنوز نفت به اسرائيل مي فروشند ... سيا (سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريكا) يك تحليلي از مشكلات اقتصادي و سياسي ايران را به من داده است.
شاه ازما خواسته است براي عملي كردن دموكراسي در ايران پيشنهادهايي را مطرح كنيم. او گروه هاي قدرتمند را از خود رانده است: رهبران دست راست ديني، كساني كه هيچگونه تغييراتي را نمي خواهند؛ گروه چپ راديكال كه برخي از آنها كمونيست هستند؛ و طبقه جديد متوسط در ايران، كساني كه اكنون ثروتمند هستند ولي صدائي در دولت ندارند.» كارتر از قشر وسيع و بزرگ مردم ايران كه از رژيم پهلوي تنفر دارند چيزي نمي گويد زيرا به ظاهر، آنها از «گروه هاي قدرتمند» نيستند.
يادداشت روز بعد (26 اكتبر، چهارم آبان) كارتر در دفترچه خاطراتش راجع به ايران فقط يك سطر است: «مشكلات در ايران جدي مي شود زيرا اعتصابات مانع حمل ونقل نفت از خليج فارس به بازارهاي خارجي شده است؛ شاه بايد بزودي تصميم بگيرد.» كارتر مانند اكثر نخبگان و سياستگذاران آمريكا بيشتر متوجه تاثير اقتصادي و مالي اعتصابات در ايران بود و كمتر به عواقب سياسي، ديني، اجتماعي و فرهنگي بيداري ايران و مسلمانان جهان مي انديشيد. به خاطر داشته باشيم كه تا پيروزي انقلاب اسلامي ايران عوامل فرهنگي و فاكتور ديني وارد معادلات روابط بين المللي غرب نشده بود. كمتر كسي در بين سياستگذاران غرب و به ويژه آمريكا از ابعاد سياسي اسلام اطلاع داشتند.
واژه هايي چون اسلام، شيعه، آيت الله و غيره در رسانه هاي آن روز غرب و آمريكا به چشم نمي خورد. ولي تاثير اعتصابات ايران در افزايش قيمت نفت و نگراني بازار جهاني از اين موضوع ملموس به نظر مي رسيد و وال استريت و مديران شركت هاي مالي و بانكي آمريكا بيش از سردمداران سياسي به بحران موجود در ايران حساسيت نشان مي دادند.
دوران طلائي امپراتوري آمريكا يك تاريخ بسيار كوتاه دارد. اين دوره از زمان خاتمه جنگ جهاني دوم شروع شده و در اوائل دهه 1970 ميلادي با شكست نظامي آمريكا در ويتنام و رسوائيها و فسادهاي معروف به قضيه «واترگيت» در دوران رياست جمهوري ريچارد نيكسون افول مي كند. با استعفاي نيكسون از رياست جمهوري (به علت جلوگيري از عزل او توسط كنگره آمريكا) معاون او جرالد فورد به طور موقت امور دولت را به دست مي گيرد ولي در انتخابات رياست جمهوري سال 1976 از كانديداي حزب دموكرات يعني جيمي كارتر شكست مي خورد.
شوكي كه به مردم آمريكا بر اثر شكست در جنگ ويتنام و استعفاي نيكسون وارد شد بي سابقه بود. وقتي كه كارتر در 1976 مراسم تحليف رياست جمهوري را به جا آورد، او قسم خورد كه «هرگز (مانند سردمداران پيشين) دروغ نخواهم گفت و مردم را گمراه نخواهم كرد.» انقلاب اسلامي ايران كه مصادف با آغاز رياست جمهوري كارتر بود، به عنوان مردمي ترين انقلاب تاريخ معاصر بر تمام معادلات سياسي و اجتماعي بين المللي تاثيرگذار شد، و در مورد آمريكا افول سياسي امپراتوري آمريكا را سرعت بخشيد.
مطالعات و بررسي كتاب كارتر و يادداشت هاي كاخ سفيد او نشان مي دهد كه ايالات متحده آمريكا نه عمق انقلابي را كه در جريان بود درك مي كرد و نه مولفه هاي سياسي، فرهنگي، مذهبي و اجتماعي آن را. ايرادي كه در مورد ايران در واشنگتن وجود داشت بيش از آنكه نقص اطلاعات باشد، گرايش فكري و جهان بيني بوروكراسي و حكومت آمريكا بود به اينكه خود را به اطلاعاتي محدود كنند كه تصورات نادرستشان را تاييد مي كند.

 



در سخنراني بعد از نماز عيد قربان هنيه : با قرآن و اسلحه اشغالگران را نابود مي كنيم

نخست وزير منتخب حماس گفت، تنها دشمن ما رژيم صهيونيستي است و ما سلاح به دست و قرآن به دست تا نابودي اشغالگران مقاومت خواهيم كرد.
به گزارش خبرگزاري قدس، اسماعيل هنيه در خطبه هاي نماز عيد قربان كه در غرب نوار غزه برپا شد و ده ها هزار نمازگزار در آن حضور داشتند تأكيد كرد، همه گروه هاي فلسطيني در مورد اين حقيقت توافق دارند كه تنها دشمن فلسطينيان رژيم صهيونيستي است و همه متحد و هماهنگ براي اخراج اشغالگران از بيت المقدس، مسجدالاقصي و سرزمين فلسطين تلاش خواهند كرد.
وي اظهار داشت، ما به پشتوانه مردم فلسطين از قدرت بالايي برخورداريم، آمريكا جنگنده و تسليحات كشتار جمعي به اسرائيل مي دهد تا موجوديت رژيمي كه بي ريشه و بي تاريخ است را حفظ كند و در اين راه موفق نخواهد شد ولي ما به واسطه داشتن پشتوانه عظيم مردمي پيروز هستيم. هنيه با اشاره به اختلافات داخلي گروه هاي فلسطيني افزود، اختلافات ميان گروه هاي فلسطيني وجود دارد ولي همه گروه ها به خاطر داشتن انگيزه مشترك كه آن هم مقاومت در برابر دشمن صهيونيستي است با هم متحد هستند.
نخست وزير منتخب فلسطين بار ديگر تأكيد كرد كه ملت فلسطين همچون دژي مستحكم در مقابل ظلم و ستم دشمن صهيونيستي ايستاده و هرگز در مقابل دشمن سر تسليم فرو نخواهد آورد.
هنيه خاطرنشان كرد، محاصره تحميل شده بر نوار غزه هرگز ادامه نخواهد يافت و اين محاصره در مقابل پايداري و رشادت ها و ايثارگري هاي ملت ما شكسته خواهد شد، همان طور كه بسياري از توطئه هاي شوم در زمينه به زانو درآوردن اين ملت به شكست انجاميد.
گفتني است دولت حماس به مناسبت عيد سعيد قربان با آزادي 240 زنداني در زندان هاي غزه موافقت كرد.
از سوي ديگر، گروه هاي فلسطيني وعده هاي آمريكا به رژيم صهيونيستي براي توقف 90 روزه ساخت شهرك هاي جديد و آغاز مجدد مذاكرات سازش را تقبيح كردند.
اين گروه ها اظهار داشتند اين وعده ها فريبي بيش نيست و كار ساخت و ساز شهرك ها بايد به طور كامل متوقف شود نه براي مدت موقت. اين در حالي است كه نماينده شوراي قانونگذاري فلسطين كه به تبعيد تهديد شده است نسبت به تلاش گسترده صهيونيست ها براي يهودي سازي كامل بيت المقدس هشدار داد.
وي افزود، يهودي سازي بيت المقدس نتيجه سكوت عربي، جامعه بين المللي و ادامه مذاكرات تشكيلات خودگردان با صهيونيست ها است.
نماينده شوراي قانونگذاري فلسطين تصريح كرد، مذاكرات سازش با طرف صهيونيستي براي مردم فلسطين هيچ نتيجه مؤثري به دنبال نخواهد داشت و فلسطينيان سينه خود را در برابر تجاوز صهيونيست ها به بيت المقدس و مقدسات مسلمانان از جمله در مسجدالاقصي سپري كنند.
تخصص در لندن
سازمان هاي يهودي مخالف صهيوينسم تحصن اعتراض آميزي را در لندن برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، سازمان هاي يهودي مخالف صهيونيسم با تحصن در برابر شعبه بانك هاي اسرائيلي در فندن نسبت به حضور سرهنگ ريچارد كيمپ فرمانده سابق نظاميان انگليسي در افغانستان در اجلاس سازمان هاي تجاري اعتراض كردند. تحصن كنندگان كه پرچم هاي فلسطين را در دست داشتند و شعارهايضد صهيونيستي مي دادند خواستار اخراج اين نظامي انگليسي از اين اجلاس شدند. تظاهركنندگان فرياد مي زدند، «كيمپ يك قاتل جنايتكار است»، «اين دروغگو را اخراج كنيد»، «كيمپ عامل اسرائيل است».گفتني است كيمپ به دليل طرفداري از اسرائيل در جريان گزارش گلدستون با انتقاد شديد سازمان هاي ضد صهيونيستي و حامي فلسطين و همچنين جنبش هاي همبستگي انگليس مواجه شد.كيمپ از كشتار صهيونيست ها بر ضد فلسطينيان در جريان جنگ غزه طرفداري كرده بود.در همين رابطه چهار تن از سرنشينان ناوگان بين المللي آزادي غزه اهل بلژيك نيز از مقامات رژيم صهيونيستي به علت ارتكاب جنايت در حمله به ناوگان آزادي غزه به دادگاه شكايت كردند.
شكايت فعالان بلژيكي از رژيم صهيونيستي در حالي است كه بيشتر نيز 11 فعال صلح طلب سوئدي كه از سرنشينان كشتي آزادي غزه بودند با تهيه كيفر خواستي از مقامات صهيونيستي شكايت كرده بودند.

 



تشكيل كميته مشترك در عراق براي انتخاب وزيران و تقسيم وزارتخانه ها

منابع خبري از تشكيل كميته مشترك براي انتخاب وزيران دولت جديد عراق خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري «النخيل» «نصار الربيعي» عضو ائتلاف اتحاد ملي عراق اظهار داشت: اين كميته مشترك، وظيفه انتخاب وزيران و نحوه تقسيم پست هاي وزارتي را بر عهده دارد.
بر پايه اين گزارش علاوه بر الربيعي، اشخاصي همچون حسن السنيد (ائتلاف دولت قانون) ابراهيم جعفري (جريان اصلاح ملي) هادي العامري (سازمان بدر) عبدالحسين عبطان (مجلس اعلاء) حسين شهرستاني (مستقل) و حسن الشمري (حزب فضيلت) در كميته مشترك براي انتخاب وزيران حضور خواهند داشت.
نصارالربيعي با اشاره به اين موضوع كه كميته مشترك وظيفه گفت وگو و رايزني با گروه هاي سياسي براي تقسيم وزارتخانه ها را بر عهده دارد، خاطرنشان كرد: وظايف اين كميته به دو بخش تقسيم شده است كه بخش نخست وظيفه اش مشخص كردن امتيازات هر فراكسيون مطابق با حق انتخاباتي است كه براساس آن وزارتخانه ها به ترتيب اهميت و كاركرد به گروه ها مي رسد و بخش ديگر، گفت وگو با گروه هاي سياسي براي تقسيم وزارتخانه ها است.
اين عضو ائتلاف اتحاد ملي عراق يادآور شد: توافق كلي درباره اعطاي پست هاي وزارتخانه هاي امنيتي به افراد مستقل وجود دارد و هر گروه چهار نامزد براي هر پست معرفي خواهد كرد.
وي در عين حال اذعان كرد، تصميم گيرنده اصلي در انتخاب وزيران نوري مالكي نخست وزير كنوني عراق است كه شرط كفايت و دانش سياسي را براي نامزدها تعيين كرده است.
اين در حالي است كه «اياد علاوي» نامزد شكست خورده در انتخابات پارلماني عراق در واكنش به تشكيل اين كميته يادآور شد: دولت جديدي كه قرار است تشكيل شود، آن گونه كه اعلام شده، دولتي بر اساس تقسيم قدرت نيست و ساختار تقسيم قدرت و موضوع تبادل آن در عراق به هم ريخته است و مطمئن نيستم كه بتوان دولتي منسجم در آينده تشكيل شود.
از سوي ديگر، «جلال طالباني» رئيس جمهور كنوني عراق متذكر شد: سران فهرست العراقيه بر مشاركت خود در روند سياسي عراق، پس از ماه ها گفت وگو تأكيد كردند.
در همين حال، منابع آگاه عراقي از ادامه دخالت هاي آشكار آمريكا در روند تشكيل دولت و فشار بر نخست وزير براي عدم واگذاري پست هاي امنيتي به جريان صدر خبر دادند.
دخالت آمريكا در روند تشكيل دولت عراق در حالي صورت مي گيرد كه روزنامه «واشنگتن پست» اخيراً در گزارشي محرمانه اعلام كرد كه مداخله آمريكا در روند سياسي عراق طي هشت ماه گذشته به حدي بود كه مقامات واشنگتن در نشست ها و مذاكرات گروه هاي سياسي عراق براي تشكيل دولت شركت مي كردند و حتي پيش نويس مذاكرات را تهيه مي كردند.
اين در حالي است كه منابع مذكور متذكر شدند كه بحث تقسيم وزارتخانه ها به بعد از تعطيلات عيد سعيد قربان در عراق موكول شده است.

 



كلينتون از كشتار غيرنظاميان در افغانستان دفاع كرد

وزير خارجه آمريكا در واكنش به انتقادات اخير رئيس جمهور افغانستان از كشتار غيرنظاميان اين كشور دفاع كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، به دنبال انتقادات شديد «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان از عملكرد نظاميان ناتو و آمريكا در كشورش كه به بهانه «مبارزه با شورشيان» غيرنظاميان را قتل عام مي كنند، خانم «كلينتون» وزير خارجه آمريكا از عملكرد نظاميان خارجي دفاع كرد!
خبرگزاري «رويتر» دراين باره به نقل از «كلينتون» نوشت: حملاتي كه براساس اطلاعات مشخص عليه شبكه شورشيان انجام مي شود بخش مهمي از استراتژي آمريكا در افغانستان است.
پيش از اين ژنرال «ديويد پترائوس» فرمانده نيروهاي ائتلاف در افغانستان نيز در واكنش به انتقادات «كرزاي» گفته بود، اين انتقادات حضور نظاميان غربي در افغانستان را غيرقابل دفاع جلوه مي دهد.يادآور مي شود چند روز پيش حامد كرزاي در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست با انتقاد شديد از حملات نيروهاي خارجي و كشتار مردم بي گناهي كه به اسم شورشي قتل عام مي شوند خواستار كاهش عمليات نظامي خارجي شد.
«رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا نيز در واكنش به اين انتقادها اظهار داشت رئيس جمهور افغانستان به رغم تمامي نگراني هايش از حملات نظامي آمريكا شريك آمريكاست. وي در گفت وگو با روزنامه «وال استريت ژورنال» افزود: واشنگتن همچنان در افغانستان به جنگ «عليه تروريسم» ادامه مي دهد و دراين راه خواستار همكاري كرزاي است!
با وجود اين اما «ناتو» ديروز با صدور اعلاميه اي از آغاز عمليات جديد و بزرگ خود در افغانستان خبر داد. «بي بي سي» با انتشار اين خبر نوشت، نيروهاي تحت فرمان «ناتو» يكي از بزرگترين عمليات ها در منطقه «نهر سراج» افغانستان را با هدف «تضعيف طالبان» در ولايت هلمند آغاز كرده اند.
گفتني است، كشتار غيرنظاميان در افغانستان اغلب در جريان عمليات هاي مشابه نظاميان خارجي صورت مي گيرد. در واكنش به كشته شدن مردم بي گناه نيز «تكذيب يا اظهار بي اطلاعي» جزو واكنش هاي مرسوم مقامات آمريكايي و ناتو است. از پائيز سال 2001 يعني زمان اشغال افغانستان توسط اشغالگران، صدها بار گزارش هايي در ارتباط با حمله به مراسم هاي عروسي و عزا و... به بهانه مبارزه با شورشيان از سوي جنگنده هاي تحت فرمان آمريكا مخابره شده است.
در همين رابطه سازمان ملل نيز اخيراً گزارشي منتشر كرد كه نشان مي دهد تنها در شش ماه نخست سال جاري 1271 غيرنظامي افغان با حملات هوايي آمريكا و ناتو كشته و 1997 نفر نيز به شدت مجروح شده اند.

 



آغاز درگيري هاي خونين در گينه به دنبال اعلام نتيجه انتخابات

درگيري پليس و معترضان به نتايج انتخابات دور دوم رياست جمهوري در گينه كوناكري يك كشته و ده ها زخمي برجا گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در پي اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري در گينه و پيروزي «آلفا كاندو» سياستمدار كهنه كار جناح مخالف، اين كشور آفريقايي دستخوش ناآرامي و درگيري هاي خشونت آميز شد.
ديالو (نخست وزير سابق گينه) رقيب «كاندو» از تقلب در انتخابات خبر داده است.
به گزارش كميسيون انتخابات ملي مستقل در گينه الفا كاندو 73 ساله 52/52 درصد آرا را در دور دوم انتخابات رياست جمهوري در برابر ديالو كه 48/47 درصد را از آن خود كرد به پيروزي رسيد.
ديالو شكست خورده تاكيد كرد كه نتايج انتخاباتي را قبل از انجام يك تحقيقات درباره تقلب گسترده در تمام سطوح نخواهد پذيرفت، اما وي در عين حال از حاميان خود خواست كه آرامش خود را حفظ كنند و از اقدامات تحريك آميز و خشونت بپرهيزند.
گرچه بنا به گزارش كميسيون انتخابات ملي مستقل در گينه نزديك به 67 درصد از واجدين شرايط در انتخابات شركت كردند، اما نامزد شكست خورده متذكر شد كه به دادگاه عالي اين كشور ثابت خواهد كرد كه در انتخابات تقلب رخ داده است.
از سوي ديگر، «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل متحد در پي اعلام نتايج انتخابات گينه از مردم اين كشور خواست كه نتايج را بپذيرند و هرگونه اختلاف را از طريق قانوني حل وفصل كنند.
در بيانيه سازمان ملل آمده است: دبيركل اين سازمان از جامعه جهاني مي خواهد كه حمايت مشخص خود را از گينه به عمل آورد، زيرا اين كشور وارد مرحله جديدي از تثبيت صلح و توسعه شده است.
الفا كاندو استاد دانشگاه گينه است كه با پيروزي خود به 52 سال سلطه نظاميان بر اين كشور آفريقايي پايان داد.
همچنين رقيب او نيز از لحاظ علمي داراي درجه پروفسوري در رشته علوم سياسي است و مناصب مهمي را تاكنون به عهده داشته است.
گفتني است گينه كوناكري در شمال غربي آفريقا با حدود 11 ميليون نفر جمعيت است كه در سال 1958 از استعمار فرانسه رهايي يافت و بيش از 95 درصد از مردم آن را مسلمانان تشكيل مي دهند، اما زبان رسمي آن فرانسوي است.
اين كشور به دلايل داشتن ذخاير فراواني از طلا، الماس، سنگ آهن و بوكيست (ماده اوليه آلومينيوم) هميشه مورد طمع استعمارگران قرار داشته است.

 



تظاهرات عليه سپرموشكي ناتو در 2 شهر تركيه

مردم تركيه در مخالفت با طرح استقرار سپر دفاع موشكي ناتو در اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، با جدي تر شدن بحث استقرار سپر دفاع موشكي ناتو در خاك تركيه، صدها تن از مردم شهرهاي «دياربكر» و «اسلامبول» به نشانه اعتراض تظاهرات كردند.
اعضاي سازمان هاي غيردولتي «آزادي» و «مظلومان» به همراه گروهي از مردم «دياربكر» ديروز با تجمع مقابل ساختمان حزب عدالت و توسعه، از آنكارا خواستند با استقرار سامانه دفاع موشكي ناتو و آمريكا در خاك كشورشان مخالفت كند.
تظاهركنندگان با اعلام اينكه «هدف از استقرار چنين سپري، راه اندازي جنگ عليه اسلام و مسلمانان تركيه است» خواستار توقف همكاري هاي احتمالي دولتمردانشان با غربي ها شدند.
مخالفان تأكيد كردند، همه از ظلم و ستم هاي آمريكا و متحدانش عليه مسلمانان عراق و افغانستان آگاه هستند و استقرار اين سامانه موشكي نيز در نهايت به حمايت از رژيم صهيونيستي در مقابل مسلمانان ختم خواهد شد.
براساس اين گزارش، همزمان با اين تظاهرات، برخي سازمان هاي غيردولتي نيز در «اسلامبول»، ديگر شهر بزرگ تركيه عليه استقرار سپر دفاع موشكي ناتو در اين كشور تظاهرات كردند. تظاهركنندگان نسبت به عواقب پذيرش اين طرح به دولت خود هشدار دادند.
در اين تظاهرات نيز مردم شعارهايي عليه رژيم صهيونيستي و آمريكا سر دادند.
«نعمان كورتولموش»، رئيس حزب اسلامگرا و تازه تأسيس «صداي مردم» تركيه نيز سه شنبه پس از اقامه نماز عيد قربان به شدت با استقرار اين طرح در تركيه مخالفت كرد.
وي به خبرنگاران گفت: دولت بايد هرچه سريعتر مخالفت خود را با مشاركت در سپر موشكي ناتو رسماً اعلام كند.رهبر حزب «صداي مردم» در ادامه با تأكيد بر اينكه مشاركت در اين طرح با سياست دولت تركيه در مقابل همسايگان در تناقض است تصريح كرد: مردم بايد درباره اين موضوع بسيار مهم تصميم گيري كنند.وي در پايان با يادآوري جنايات آمريكا و متحدانش در عراق و افغانستان خاطرنشان كرد، برخي همكاري هاي مشابه دولت با غرب همچون صدور مجوز استفاده از پايگاه نظامي «اينجرليك»، باعث به وجود آمدن فجايعي شد كه براي همه معلوم است.خبر ديگر اينكه، شبكه تلويزيوني «ان تي وي» تركيه اعلام كرد، «رجب طيب اردوغان»، نخست وزير تركيه پس از بازگشت از بنگلادش و در آخرين موضع گيري رسمي خود در رابطه با طرح سپر دفاع موشكي ناتو اعلام كرد، در صورتي با اين طرح موافقت مي كند كه فرماندهي آن در اختيار «آنكارا» باشد. وي پيش از اين با اين طرح مخالفت كرده بود.


 



كارشناس سازمان ملل : كاخ سفيد بايد درباره شكنجه زندانيان تحقيق كند!

كارشناس سازمان ملل در امور شكنجه از واشنگتن خواست تحقيقاتي را درباره شكنجه زندانيان در دولت سابق كاخ سفيد انجام دهد.
به گزارش فارس، «خوآن ارنستو مندز» آمريكا را به انجام تحقيقات درباره شكنجه زندانيان محبوس در اين كشور فراخواند.
مندز به رويتر گفت: «آمريكا بايد ماموران اصلي را كه فرمان بدرفتاري در عراق، افغانستان و زندان گوانتانامو را صادر كردند، تحت پيگرد قانوني قرار دهد».
مندز كه خود يكي از قربانيان شكنجه هاي زندان طي حكومت آرژانتين در سال 1970 بوده است، گفت: «من از زندان هاي عراق و گوانتانامو ديدن مي كنم تا خودم در مورد شكنجه هاي شايع تحقيق و بررسي كنم».
هفته گذشته سازمان عفو بين الملل اعلام كرد: «اگر حقيقت داشته باشد كه بوش اجازه انجام شكنجه هايي مثل غرق مصنوعي را تائيد كرده باشد، آمريكا بايد بوش را تحت پيگرد قانوني قرار دهد».
وزارت دادگستري آمريكا نيز اعلام كرد، هيچ يك از كارمندان سيا به خاطر نابود كردن نوارهاي ويدئويي بازجويي هاي خشن از مظنونان تروريستي متهم جنايي محسوب نمي شوند.
تحقيق در مورد شكنجه هاي زندانيان در ژانويه سال 2008 ميلادي توسط «ميشل موكاسي» شروع شد در شرايطي كه معلوم شده بود سيا در سال 2005 ميلادي صدها ساعت از نوارهاي ويدئويي از بازجويي هاي ابوزبيده و عبدالرحيم النشيري كه متهم به وابستگي به القاعده هستند، را از بين برده است.
ابوزبيده يكي از سه مظنوني بود كه تحت شكنجه غرق مصنوعي قرار گرفته بود. سيا مدعي است كه از بين بردن نوارها قانوني بوده است چرا كه براي جلوگيري از هرگونه افشايي كه مي تواند امنيت بازجويان را به خطر بيندازد، لازم بوده است.

 



گفت وگوهاي نظامي حريري با مدودف و پوتين در مسكو

سرويس خارجي-
نخست وزير لبنان در ديدار با رئيس جمهور و نخست وزير روسيه درباره آخرين تحولات لبنان، روابط دوجانبه و مناسبات نظامي بحث و گفت وگو كرد.
ديميتري مدودف در ديدار با سعدالدين حريري ضمن مخالفت با هرگونه دخالت خارجي در حل مسائل لبنان اعلام كرد، لبناني ها بايد مسائل شان را با تكيه بر يكديگر و با گفتمان و وفاق ميان گروه ها حل كنند.
وي همچنين تصريح كرد، هرگونه اختلاف درباره دادگاه بين المللي غيرسازنده است و به اوضاع داخلي لبنان آسيب مي رساند.
نخست وزير لبنان نيز در اين ديدار از نقش روسيه در حمايت از حاكميت، استقلال و وحدت اراضي لبنان تقدير كرد و گفت، اين نقش براي تحقق صلح و امنيت در منطقه ضروري است.
حريري همچنين گفت وگوهايي با همتاي روسي خود ولاديمير پوتين انجام داد كه توافقاتي درباره تجهيز ارتش لبنان به سلاح و تجهيزات جنگي روسيه را به دنبال داشت.
پوتين در اين ديدار گفت، روسيه محموله اي از سلاح را بدون هيچ گونه شرطي و با هدف تقويت ارتش به اين كشور اهدا مي كند.
از سوي ديگر، ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان صبح روز گذشته در سفري غيرمنتظره وارد دمشق شد و با بشار اسد رئيس جمهور سوريه درباره آخرين تحولات لبنان و منطقه رايزني كرد.
سليمان در اين ديدار بر اهميت حفظ آرامش در لبنان و يافتن راه حل هاي مفيد براي حل مشكلات اين كشور تاكيد كرد.

 



براساس تازه ترين نظرسنجي 64درصد مردم فرانسه به دولت جديد بي اعتمادند

سرويس خارجي-
براساس آخرين نظرسنجي انجام شده در سراسر فرانسه، 64 درصد مردم اين كشور نسبت به دولت جديد بي اعتمادند.
اوائل هفته جاري «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه با هدف بازسازي وجهه مخدوش خود، دست به ترميم كابينه زد و در اقدامي نمايشي «فرانسوا فيون» را از مقام نخست وزيري عزل كرد. اما ساعاتي بعد اعلام شد كه ساركوزي مجدداً خود فيون را مامور تشكيل كابينه جديد كرده است. در كابينه جديد فيون اگرچه 16 پست را حذف و چهره هاي جديدي را روانه چندين وزارتخانه كرد، اما چون روح حاكم بر دولت قبلي همچنان پابرجا ماند، رسانه ها بر آن شدند تا ميزان اعتماد عمومي نسبت به دولت جديد فيون را بسنجند.
به گزارش ايسنا، براساس يك نظرسنجي كه توسط رسانه هاي محلي فرانسه منتشر شد، بيش از نيمي از مردم اين كشور هيچ اعتمادي به دولت تازه ترميم شده فرانسه تحت رهبري فرانسوا فيون نخست وزير اين كشور ندارند.

 



انتقاد شديد فيدل كاسترو از سياست هاي خارجي اوباما

رهبر سابق كوبا از رئيس جمهور آمريكا به علت بذل وبخشش كرسي هاي شوراي امنيت سازمان ملل به شدت انتقاد كرد.
فيدل كاستروي 84 ساله در مقاله اي كه روزنامه گرانما كوبا آن را منتشر كرد نوشت، باراك اوباما مثل يك شعبده باز كرسي هاي شوراي امنيت سازمان ملل را به اين و آن مي بخشد انگار كه اين كرسي ها ملك خصوصي او هستند. اشاره كاسترو به سفر اخير اوباما به هند است كه در اين سفر رئيس جمهور آمريكا از عضويت دايم دهلي نو در شوراي امنيت حمايت كرد.
وي تاكيد كرد، اعتبار آمريكا رو به زوال است و اين كشور براي هميشه نمي تواند امور جهان را به دلخواه خود دستكاري كند.
كاسترو همچنين تصريح كرد، تلاش هاي اوباما به نفع ديگر كشورها نيست و براي تأمين منافع واشنگتن طراحي شده است.
رهبر انقلابي كوبا كه در سال 2008قدرت را به رائول واگذار كرد به علت بيماري از حضور در مجامع عمومي خودداري مي كند ولي طي اين سال ها يعني از زمان بيماري اش در سال 2006 تاكنون اظهارات خود را در مجلات مختلف به چاپ رسانده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14