(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه اول آذر 1389- شماره 19795

شناسايي يكي از بزرگترين لايه هاي نفتي با 34 ميليارد بشكه ذخيره
60ليتر بنزين آذرماه در كارت سوخت خودروهاي شخصي
توافق سه جانبه براي دريافت ماليات برارزش افزوده از طلافروشان
قيمت هاي جديد برق در قبض هاي اسفندماه
اجراي 750 پروژه در عراق توسط شركت هاي ايراني
پيشنهادات 9 گانه ايران به كشورهاي اسلامي
رئيس كل بانك مركزي: قيمت واقعي ارز را عرضه و تقاضا تعيين مي كند
نهاونديان: نرخ ماليات بر ارزش افزوده بايد متناسب با رشد اقتصادي كشور باشد
سه بانك ديگر آمريكايي ورشكسته شدند
خريد شركت كره اي برگ برنده صنعت ايران
كوتاه اقتصادي



در ميدان گازي فردوسي خليج فارس انجام شد
شناسايي يكي از بزرگترين لايه هاي نفتي با 34 ميليارد بشكه ذخيره

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس از شناسايي يكي از بزرگ ترين لايه هاي نفتي كشور در زير ميدان گازي فردوسي در خليج فارس خبر داد و ذخيره نفت در جاي آن را حدود 34 ميليارد بشكه اعلام كرد.
علي وكيلي ديروز در نشست تخصصي مديران ارشد صنعت نفت افزود: اين لايه نفتي كه يكي از بزرگ ترين لايه هاي نفتي كشور به شمار مي رود زير مخزن گازي فردوسي قرار دارد و هم اكنون حفر چاه توصيفي به منظور تكميل ارزيابي ها در دست انجام است.
وي همچنين از نتايج جديد اكتشاف در لايه نفتي پارس جنوبي خبر داد و تصريح كرد: با مطالعاتي كه به تازگي انجام شده، مشخص شد گستره اين لايه نفتي بيش از ميزان اعلام شده است.
وكيلي با بيان اين كه تمام فازهاي پارس جنوبي تا پايان سال 1393 و اوايل سال 1394به بهره برداري مي رسند، اظهار داشت: درآمد سالانه اين فازها پس از بهره برداري كامل به 100ميليارد دلار مي رسد.
وكيلي با بيان اين كه شركت نفت و گاز پارس تاكنون براي تامين مالي طرح هاي توسعه پارس جنوبي 4 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت ريالي فروخته است، اظهار داشت: سهميه شركت ملي نفت ايران از عرضه اوراق مشاركت ريالي براي امسال سه هزار ميليارد تومان بود كه به دستور وزير نفت تمام آن به پروژه هاي پارس جنوبي اختصاص يافت. همچنين به دستور مسعود ميركاظمي، حدود هزار و 150ميليارد تومان اوراق مشاركت ريالي ديگر نيز از سهميه ساير شركت ها به توسعه پارس جنوبي اختصاص يافت.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با بيان اين كه امسال 13ميليارد دلار در طرح هاي توسعه ميدان گازي پارس جنوبي هزينه مي شود، گفت: در 6 ماه نخست امسال حدود 6 ميليارد دلار از اين رقم دريافت و هزينه شده است.

 



60ليتر بنزين آذرماه در كارت سوخت خودروهاي شخصي

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت از حفظ سهميه بنزين خودروهاي شخصي، عمومي و موتورسيكلت ها در آذرماه خبر داد و گفت: در صورت اعمال هرگونه تغيير در نرخ يا عرضه بنزين، موجودي بنزين كارت ها با قيمتهاي يارانه اي عرضه خواهد شد.
محمد رويانيان در جمع خبرنگاران گفت: سهميه بنزين خودروها و موتورسيكلت ها براي آذرماه در پي درخواست ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت و كارگروه حمل و نقل از رئيس جمهور ثابت درنظر گرفته شد.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با اعلام اينكه در آذرماه سالجاري 60ليتر بنزين با نرخ يارانه اي 100تومان به خودروهاي شخصي اختصاص مي يابد، تصريح كرد: همچنين براي آذرماه ماهانه 25 ليتر بنزين براي موتورسيكلت ها اختصاص يافته است.
وي با تاكيد بر اينكه سهميه تمامي خودروهاي عمومي، دوگانه سوز و يگانه سوز در آذرماه هيچ گونه تغييري نسبت به ماه جاري ندارد، بيان كرد: اين سهميه از ساعت 24ديشب به كارت هوشمند سوخت خودروها واريز شده است.
اين مقام مسئول همچنين از احتمال اعمال تغييراتي در قيمت و نحوه عرضه بنزين مطابق با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در آذرماه خبر داد و افزود: در صورت اعمال هرگونه تغيير، موجودي بنزين ذخيره شده در كارت هوشمند خودروها با قيمتهاي يارانه اي فعلي (100تومان) عرضه خواهد شد.

 



رئيس كميسيون اقتصادي مجلس خبرداد
توافق سه جانبه براي دريافت ماليات برارزش افزوده از طلافروشان

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به جلسه 17آبان طلافروشان، سازمان امور مالياتي و كميسيون اقتصادي مجلس براي تعيين تكليف ماليات برارزش افزوده صنف طلا گفت: طبق توافق انجام شده، طلا فروشان ملزم به پرداخت ماليات برارزش افزوده از اصل طلا، اجرت ساخت و دستمزد و ثبت آن در فاكتورها شدند.
ارسلان فتحي پور در گفت وگو با خبرگزاري فارس درخصوص نشست مشترك اتحاديه صنف طلافروشان، سازمان امور مالياتي، نمايندگان مجلس دركميسيون اقتصادي و نمايندگان مركز پژوهش هاي مجلس گفت:دراين جلسه توافق بر اين شد كه اعضاي صنف طلا فروش قانون ماليات بر ارزش افزوده را اجرا كنند و اخذ 3 درصد ماليات بر ارزش افزوده از طلاي فروخته شده درفاكتورها ثبت شود.
وي افزود: بنابر توافق حاصل شده ادامه مذاكرات با طلا فروشان منوط به اجراي قانون ازسوي اعضاي اين صنف بود و مقرر شد گزارش كارشناسي مركز پژوهش هاي مجلس درجلسات بعد از بررسي لايحه برنامه پنجم در كميسيون اقتصادي برگزار شود و اعضاي صنف طلافروشان نيز درآن حضور پيدا كنند.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس تأكيد كرد: درجلسه 17آبان ماه نمايندگان سازمان امور مالياتي و اتحاديه طلا فروشان مسائل خود را مطرح كردند و توافق براين شدكه قانون لازم الاجرا است، بايد اجرا شود و اگر مسائل و ابهاماتي درمورد قانون وجود دارد، با گزارش كارشناسي مركزپژوهش هاي مجلس كه درجلسه بعدي در كميسيون اقتصادي مجلس ارائه خواهد شد، اين ابهام ها رفع شود.
فتحي پور افزود: نمايندگان اعضاي اتحاديه صنف طلا فروشان بنابر قولي كه داده اند براساس فاكتور ارائه شده به مشتري نهايي هم از اصل وهم از اجرت و سود مغازه دار 3 درصد ماليات ازمصرف كننده نهايي گرفته مي شود. طبق گزارش ارائه شده هم اكنون اين قانون در طلافروشان اجرا مي شود و اگر عده اي آن را انجام ندهند تخلف محسوب مي شود و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

 



وزير نيرو خبر داد
قيمت هاي جديد برق در قبض هاي اسفندماه

وزير نيرو با اعلام تازه ترين خبرهاي يارانه اي، از اعلام نهايي قيمت برق از سوي دولت و امكان صدور قبض يك ماهه براي
74 درصد مصرف مشتركان خبر داد و گفت: سناريوهاي برق بسته شده است و مردم اثر هدفمندي يارانه ها را در قبض هاي برق از نيمه اسفند ماه خواهند ديد.
«مجيد نامجو» در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: سناريوهاي برق بسته شده است اما اينكه چه زماني سناريوي برق، گاز و حامل هاي انرژي با هم اعلام شود اين را هيچ كس نمي داند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه قرار بود دو هفته پيش متوسط قيمت برق توسط معاون اول رئيس جمهوري به وزارتخانه ها ابلاغ شود گفت: به آن شكل ابلاغي نشده است اما تصميمات اخذ شده است و اينكه مكتوب كرده باشند و براي ما جهت اجرا فرستاده باشند هنوز اين كار را انجام نداده اند.
نامجو در پاسخ به اين سؤال كه مردم نگران هستند كه از چه زمان بايد صرفه جويي را آغاز كنند اظهار داشت: مردم صرفه جويي را از هر لحظه اي كه آغاز كنند به نفعشان است.وزير نيرو در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي شد قيمت جديد برق از آذرماه اعمال مي شود گفت: ما هم فكر مي كرديم كه در آذرماه اين اتفاق رخ دهد اما در حال حاضر خبري از اين كه اين اتفاق در چه ماهي رقم خواهد خورد نداريم و هنوز هم كه آذرماه تمام نشده است.
نامجو گفت: مردم اثر هدفمندي يارانه ها را در قبض هاي برق از نيمه اسفند ماه خواهند ديد.
وي افزود: چون ما قبوض برق را دو ماهه صادر مي كنيم و در برنامه داريم كه يك ماهه قبوض را صادر كنيم.
وي تأكيد كرد: وزارت نيرو محاسبه كرده است كه 74 درصد مصرف مشتركان برق به گونه اي است كه مي توان قبض يك ماهه براي آنها صادر كرد.
وي ادامه داد: اين درخواست رئيس جمهور بوده و وزارت نيرو بر روي آن كار كرده است.وي در پاسخ به اين سؤال كه منظورتان از اينكه مي گوئيد از اسفند ماه بر روي قبوض قيمت هاي جديد نشان داده مي شود چيست گفت: فرض كنيد اگر از اول آذرماه طرح هدفمندي محاسبه شود اين قبوض كه در آذرماه ارائه مي شد مربوط به مصرف دوره قبل آنان است، بنابراين هر قبضي كه صادر شود مربوط به دوره ها و ماه هاي قبل مشتركان است.

 



اجراي 750 پروژه در عراق توسط شركت هاي ايراني

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران از تاسيس بانك عراقي در ايران در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: پيمانكاران ايراني در حال اجراي 750 پروژه در عراق هستند.
يحيي آل اسحاق ديروز در يك نشست خبري با اشاره به سفر هيئت ايراني به عراق براي گسترش و تعميق روابط با اين كشور، گفت: بازار عراق و شرايط اقتصادي ايران با اين كشور يكي از فرصت هاي گرانبهايي است كه اگر به موقع در مورد آن تدبير نشود مانند ساير شرايط اقتصادي كه در رابطه با تبادلات بين المللي داريم ناخواسته آسيب جديد خواهيم ديد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع ومعادن تهران افزود: عراق علاوه بر همسايگي و سابقه تاريخي داراي شرايط ويژه اي است كه به طور قطع مي تواند يكي از بزرگترين محل هاي سرمايه گذاري اقتصادي در خاورميانه به شمار آيد، چرا كه نيازهاي تاريخي در حوزه اقتصادي و سرمايه گذاري در اين كشور وجود دارد و از 40 سال قبل تا به حال مجموعه نيازهايي به وجود آمده است كه جاي كار بسياري را در تمامي حوزه هاي اقتصادي پيش روي سرمايه گذاران قرار داده است.
وي تصريح كرد: در عراق به لحاظ درآمدي امكانات بالايي وجود دارد و توان سرمايه گذاري با شركاي خارجي براي اين كشور فراهم است ضمن اين كه عراق به لحاظ جغرافيايي نيز شرايطي دارد كه علاوه بر واقع شدن در منطقه خاورميانه مي تواند حلقه اتصالي ميان ايران با ساير كشورها باشد.
به گفته آل اسحاق، ايران نيز در امور زيربنايي اعم از تكنولوژي و تجربه از امكانات بالايي برخوردار است و ظرفيت ها و پتانسيل هاي داخلي به گونه اي است كه ناچاريم به بازارهاي منطقه نفوذ كنيم.
وي اظهار داشت: شرايطي كه هم اكنون در عراق حاكم است فضاي مناسبي براي سرمايه گذاران خارجي فراهم نكرده اما اگر فضا امن شود ايران رقباي بزرگي در عراق خواهد داشت و اين، كار را سخت مي كند و اگر هم اكنون حضور معناداري در عراق نداشته باشيم بعدها به مشكل برمي خوريم.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران اظهار داشت: به نظر مي رسد شرايط خوب اقتصادي ايران توانسته حركت جديدي را براي گسترش روابط خود با عراق آغاز كند و هم اكنون وقت حضور شركت ها، بنگاه هاي اصلي اقتصادي و پيمانكاران بزرگ كشور است.
آل اسحاق گفت: هم اكنون پيمانكاران ايراني براي اجراي 750 پروژه ملي در عراق مشغول به كار هستند و سرمايه گذاري سالانه 100 ميليارد دلاري در عراق فرصت طلايي را براي ايران فراهم كرده است.
وي اظهار داشت: دولت بايد زمينه حضور بانك هاي ايراني در عراق را بيش از پيش فراهم سازد چرا كه اگر موضوع بيمه، بانك و فاينانس در اين كشور رفع شود امكان حضور ايران قوي تر خواهد بود.

 



وزير بازرگاني در همايش بين المللي همگرايي اقتصادي و تجاري عنوان كرد
پيشنهادات 9 گانه ايران به كشورهاي اسلامي

وزير بازرگاني جمهوري اسلامي ايران با ارائه پيشنهادات 9 گانه كشورمان به كشورهاي اسلامي اعلام كرد: در دهه گذشته ارزش صادرات ايران به كشورهاي اسلامي 7 برابر و واردات 12 برابر شده است.
مهدي غضنفري ديروز در دومين همايش بين المللي همگرايي اقتصادي و تجاري كشورهاي اسلامي در تهران گفت: بحران مالي بر اقتصاد كشورها اثر گذاشته اما اقتصاد ايران كمتر از ساير كشورهاي دنيا با اين موضوع درگير شده است.
غضنفري تصريح كرد: نگاه برخي كشورهاي اسلامي بيش از آنكه بر همگرايي منطقه اي باشد بر نگاه به چند كشور داراي اقتصاد برتر است كه اين خود يك آسيب به شمار مي رود و مي تواند ما را از پتانسيلهاي يكديگر در كشورهاي اسلامي غافل كند.
به گفته غضنفري، متوسط رشد توليد ناخالص داخلي(GDP) كشورهاي اسلامي در ده سال اخير 4 درصد بوده كه اين شاخص براي كشورهاي دنيا 3 درصد است و اين مزيت كشورهاي اسلامي به شمار مي رود كه براي رشد اقتصادي با موفقيت بيشتر تلاش مي كنند.
وزير بازرگاني ادامه داد: رشد تجارت فيمابين كشورهاي اسلامي هم اكنون 17 درصد است درحالي كه در دهه 90 اين رشد 12 درصد بوده است.
وي رشد صادرات كشورهاي اسلامي به دنيا در فاصله سالهاي 2005 تا 2009ميلادي را قابل توجه عنوان كرد و گفت: در اين دوره زماني صادرات اين كشورها از 916 ميليارد دلار به يكهزار و 188 ميليارد دلار بالغ شده است؛ يعني 12 درصد صادرات دنيا از طريق كشورهاي اسلامي صورت مي گيرد.
غضنفري ادامه داد: واردات كشورهاي اسلامي از دنيا طي سالهاي 2005 تا 2009 از 712 ميليارد دلار به يكهزار و 98 ميليارد دلار رسيده، بنابراين تلاشها براي رشد تبادلات درون كشورهاي اسلامي موفق بوده است.
وزير بازرگاني ادامه داد: كشورهاي اسلامي 23 درصد جمعيت دنيا و 24 درصد اراضي جهان را در اختيار دارند اما نيمي از كشورهاي اسلامي كمتر توسعه يافته اند.
غضنفري خطاب به كشورهاي اسلامي گفت: اگر با اقتصاد غربي حركت كنيم بايد همواره بيم آن را داشته باشيم چرا كه آن نظام مبتني بر اخلاق نيست و بر پايه سودجويي بنا نهاده شده است.
وي خاطرنشان كرد: ايران51 درصد از كل مساحت كشورهاي اسلامي را به خود اختصاص داده و توسعه همكاري با كشورهاي اسلامي اولويت اول ايران است.
وزير بازرگاني در ادامه به ارائه چند پيشنهاد به كشورهاي اسلامي پرداخت و گفت: پنجره واحد تجاري بين كشورهاي اسلامي بايد راه اندازي شود، ضمن اينكه ايجاد اتحاديه گمركي بين كشورهاي اسلامي نيز يكي از ضرورتها به شمار مي رود.
وي ايجاد مناطق تجاري آزاد در مرزهاي كشورهاي اسلامي يا چند نقطه از جهان اسلام را يكي از اولويتهاي افزايش تجارت ميان كشورهاي اسلامي دانست و گفت: مشاركت در زنجيره توليد و تجارت محصولات حلال، سرمايه گذاري براي توليد با فناوري بالا، توسعه فعاليتهاي خدمات فني و مهندسي دركشورهاي عضو، توسعه مفاهيم بانكداري اسلامي، ايجاد شركتهاي مشترك حمل و نقل و حل بحران براساس ديدگاه هاي اسلامي از جمله اولويتهاي كشورهاي اسلامي است.
كشورهاي اسلامي پايگاه اطلاعاتي منسجم ندارند
محمود دودانگه معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير بازرگاني نيز در اين همايش گفت: بسياري از كشورهاي اسلامي فاقد پايگاه اطلاعاتي منسجم تجاري براي استفاده ديگر كشورها هستند و ضروري است تا نسبت به راه اندازي چنين پايگاهي اقدام كنند. وي افزود: نبود پايگاه هاي اطلاع رساني تجاري در كشورهاي اسلامي به همراه ضعف بازاريابي از ديگر عوامل پايين بودن سطح مبادلات تجاري بين كشورهاي عضو كنفرانس اسلامي به شمار مي آيد.
وي سپس توجه به تجارت خدمات فني و مهندسي در ميان كشورهاي اسلامي را مورد تأكيد قرار داد و گفت: تاكنون يك كانون يا مركز خاص در تشكيلات سازمان كنفرانس اسلامي پيش بيني نشده و به نظر مي رسد زمينه براي تأسيس چنين كانوني مهيا باشد.
به اعتقاد معاون وزير بازرگاني، تأسيس كانون خدمات فني و مهندسي سازمان كنفرانس اسلامي در تهران موقعيت و اهميت ويژه اي را براي كشورهاي اسلامي به ارمغان خواهد آورد.
گزارش خبرنگار ما حاكي است: در اين همايش 17 كشور اسلامي، فلسطين، كويت، نيجريه، مالي، سومالي، پاكستان، اردن، مصر، ليبي، سوريه، سنگال، آذربايجان، عراق، قطر، تركيه، الجزاير و بوسني هرزگوين حضور داشتند.

 



رئيس كل بانك مركزي: قيمت واقعي ارز را عرضه و تقاضا تعيين مي كند

رئيس كل بانك مركزي گفت: قيمت واقعي ارز را عرضه و تقاضا تعيين مي كند و چنانچه ارز با قيمت پايين تر وارد بازار شود، ذخاير كشور با قيمت بسيار ارزان از دست مي رود.
محمود بهمني با اشاره به حجم صادرات 23ميليارد دلاري و واردات 60 ميليارد دلاري كشور، گفت: ميزان واردات كشور تقريبا 3 برابر صادرات است، اين در حالي است كه مواد اوليه برخي از محصولات صادراتي از خارج از كشور تامين مي شود.
وي ادامه داد: اگر قيمت ارز افزايش يابد قيمت مواد اوليه اين محصولات هم بالا مي رود. از سوي ديگر، قانون برنامه چهارم بر عدم افزايش خالص دارايي هاي خالص بانك مركزي يعني ارز تاكيد دارد. به گزارش مهر، بهمني با تاكيد بر اينكه عرضه ارز در بازار قيمت آن را تعيين مي كند، تصريح كرد: اگر ارز زيادي كه ناشي از فروش نفت است، وارد بازار شود، قيمت ارز به شدت كاهش مي يابد اما اگر ارز كمي وارد بازار شود، قيمت آن افزايش مي يابد.
وي افزود: اگر ارز را با قيمت پايين تر وارد بازار كنيم ذخاير كشور را با قيمت بسيار ارزان از دست داده ايم، در عين حال كسي نيز ارز زياد را خريداري نمي كند.
رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرد: مديريت شناور يعني تعيين قيمت ارز در بازار و آنچه كه بازار تعيين مي كند، قيمت واقعي ارز است، وقتي نرخ ارز تك نرخي است بايد اجازه دهيم كه نرخ آن براساس شرايط تعيين شود.
رئيس كل بانك مركزي در ادامه گفتگوي خود با مهر گفت: انتشار اوراق مشاركت، نقدينگي را جمع آوري كرده و آنها را به سمت سرمايه گذاري در پروژه ها هدايت مي كند. بر همين اساس، بانك مركزي هرگاه احساس كند كه نقدينگي در جامعه افزايش يافته است با صدور مجوز، نقدينگي را جمع آوري مي كند.
رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرد: در عين حال اگر احساس كنيم كه نقدينگي افزايش يافته با توجه به اينكه مجوز انتشار اوراق مشاركت بانك مركزي را داريم، اين اوراق را منتشر مي كنيم.
گفتني است: رئيس جمهوري چندي پيش در يك برنامه زنده تلويزيوني از رئيس كل بانك مركزي درخواست كرد كه نرخ ارز را واقعي كند؛ واقعي نه از آن جهت كه نرخ دلار به بيش از 1600تومان افزايش يابد بلكه كاهش قيمت آن فعلا تداوم يابد.
دكتر محمود احمدي نژاد در اين برنامه گفته بود: «از دكتر بهمني (رئيس كل بانك مركزي) خواسته ايم كه قيمت ارز (دلار) را واقعي كند، زيرا وقتي ذخاير عظيم ارزي در اختيار داريم بايد پول ملي را تقويت كنيم؛ لذا روند كاهشي نرخ ارز بايد ادامه يابد. زماني موفق خواهيم بود كه پول ملي مان، پول قدرتمندي باشد.

 



نهاونديان: نرخ ماليات بر ارزش افزوده بايد متناسب با رشد اقتصادي كشور باشد

فعالان اقتصادي بايد بدانند، بهره مندي آنها از شرايط اقتصادي كشور مستلزم اين است كه سهمي از سود فعاليتهاي خود را براي تأمين زيرساخت ها و امكانات عمومي به دولت بدهند.
محمدرضا نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران در نشستي مشترك با رئيس سازمان امور مالياتي در ادامه با اشاره به موضوع فرار مالياتي گفت: خوشبختانه ما در اتاق درگير چنين مسائلي نيستيم. اينكه از چه روش هايي در سيستم مالياتي استفاده كنيم كه به توليد و رونق اقتصادي و افزايش ثروت منجر شود و همچنين باعث تأمين حقوق دولت شود دستيابي به اهدافي است كه نياز به مشورت و همسو شدن با شرايط پرنوسان اقتصادي كشور است و همه اين موارد يك مديريت هوشمند را مي طلبد.
نهاونديان با تأكيد بر اينكه هر مدير مالياتي كه بخواهد موفق شود نياز به يك ارتباط دوسويه با اتاق ايران دارد افزود، يكي از بحث هايي كه همفكري دوسويه را مي طلبد ماليات بر ارزش افزوده است كه مي تواند آثار مثبتي در اقتصاد كشور داشته باشد ما از اين قانون در اتاق استقبال كرده ايم ولي آنچه در عمل اتفاق افتاد به دليل مسائل اجتماعي، سياسي و غيره با رويكرد ما از اين قانون فاصله گرفت.
نهاونديان با بيان اينكه ماليات بر ارزش افزوده بايد ماليات بر مصرف باشد ادامه داد: در ايران اين ماليات تبديل به ماليات بر توليد شده است و تأكيد ما در اتاق و تشكل هاي اقتصادي بر اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده بوده است نه بر لغو آن و بايد اين نكته را درنظر گرفت كه اگر باب استثنا در اين قانون باز شود همه مي خواهند مستثني شوند.
رئيس اتاق ايران درباره نرخ ماليات بر ارزش افزوده تصريح كرد: نمي شود در شرايطي كه رشد اقتصادي مطلوبي نداريم بخواهيم نرخ اين ماليات را بالا ببريم در واقع بايد نرخ ماليات بر ارزش افزوده متناسب با رشد اقتصادي در كشور باشد.
اين گزارش حاكي است: علي عسكري رئيس سازمان امور مالياتي كشور نيز در اين نشست خطاب به اعضاي اتاق هاي بازرگاني سراسر كشور گفت: قسمت هايي از قانون كه ما در اجراي آن نواقصي داريم بايد شما فعالان اقتصادي در حوزه اقتصاد به ما كمك كنيد، بحث فرار مالياتي يكي از عمده ترين دغدغه هاي ما در اقتصاد است.
عسكري ادامه داد: حدود شش هزار و 500 ميليارد تومان بدهكار مالياتي در كشور داريم كه از اين ميزان دو هزار و 700 ميليارد تومان در بخش دولتي هستند و سه هزار و 500 ميليارد تومان نيز بدهكاري بخش غيردولتي است.
وي در اين باره ادامه داد: 40 درصد از اين بدهكاري هاي مالياتي مربوط به مشاغل و كارت هاي بازرگاني است البته در سال هاي اخير اوضاع بهتر شده است.
عسكري با بيان اينكه بحث فرار مالياتي ناشي از نواقص قانوني و همچنين وجود مسيرهايي در قانون براي فرار از ماليات است اظهار كرد: در اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم كارهايي را انجام داده ايم و ما براي كسب نظرات يك نسخه پيشنهادي را براي اتاق مي فرستيم.
رئيس سازمان مالياتي كشور با بيان اينكه قانون نبايد يك سويه باشد گفت: در اجراي قانون يك طرف قانونگذاران هستند و طرف ديگر كساني كه قانون در مورد آنها اعمال مي شود. بايد بپذيريم كه قانون ماليات بر ارزش افزوده نياز به يك بسترسازي داشت و فاصله بين تصويب و اجراي قانون هم بسيار كوتاه بود.
وي ادامه داد: بر اساس خواست رئيس جمهور اجراي قانون در رابطه با اصناف يك سال به تعويق افتاد.
عسكري درباره نرخ ماليات بر ارزش افزوده عنوان كرد: در 51 درصد از كشورهاي دنيا نرخ ماليات بر ارزش افزوده تك رقمي است در 34 درصد از كشورها نيز اين نرخ دو رقمي و در بقيه كشورهاي مجري ماليات بر ارزش افزوده اين نرخ به 3 ،4و 5 نرخي هم مي رسد.

 



سه بانك ديگر آمريكايي ورشكسته شدند

با تعطيلي سه بانك ديگر در آمريكا تعداد بانك هاي ورشكسته اين كشور از ابتداي سال 2010 به 149 مورد رسيد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، افزايش بدهي هاي بد مهمترين عامل ورشكستگي اين 3 بانك اعلام شده است.
براساس اين گزارش: مقامهاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت سه بانك در ايالتهاي فلوريدا، پنسيلوانيا و ويسكانسين جلوگيري كردند.
فرست بانكينگ سنتر در ايالت ويسكانسين با 7/750 ميليون دلار دارايي بزرگترين بانك ورشكسته در بين اين سه بانك به شمار مي رود. ورشكستگي اين بانك بيش از 6/142 ميليون دلار به موسسه بيمه فدرال پس اندازهاي آمريكا زيان وارد خواهد كرد.
مقامهاي بانكي آمريكا همچنين از ادامه فعاليت گلف استيت كاميونيتي بانك در فلوريدا با 1/112 ميليون دلار دارايي والگيانس بانك در پنسيلوانيا با
6/106 ميليون دلار دارايي جلوگيري كرده اند. ورشكستگي گلف استيت كاميونيتي بانك بيش از 7/42 ميليون دلار زيان به موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا وارد خواهد كرد.
ورشكستگي اين بانك بيست و هشتمين مورد ورشكستگي بانكهاي ايالت فلوريدا به شمار مي رود. ورشكستگي الگيانس بانك نيز بيش از 2/14 ميلون دلار خسارت به اين موسسه وارد خواهد كرد.
جورجيا از جمله ايالتهاي آمريكا است كه در سال 2010 تعداد بانكهاي ورشكسته آن دو رقمي شده است. تا كنون 18 بانك در اين ايالت در سال 2010 اعلام ورشكستگي كرده اند.
در سال 2009 بيش از 140 بانك در آمريكا ورشكست شدند. در مدت مشابه سال قبل 123 بانك در آمريكا ورشكست شده بودند. ورشكستگي بانكهاي آمريكايي سال گذشته 36 ميليارد دلار زيان به موسسه بيمه پس اندازها وارد كرد و اين رقم امسال تاكنون به 21 ميليارد دلار رسيده است.

 



خريد شركت كره اي برگ برنده صنعت ايران

در حاليكه برخي رسانه هاي بيگانه ايران را به خريد يك كارخانه ورشكسته كره اي متهم مي كنند، اما خريدار ايراني اعلام كرده كه دوو الكترونيك كره جنوبي اولين برند جهاني است كه توسط ايران خريداري شده و تحولات عمده اي را در صنعت لوازم خانگي ايران به وجود خواهد آورد.
محمدرضا دياني مديرعامل گروه صنعتي انتخاب با بيان اين مطلب گفت: اين شركت كره اي نه تنها ورشكسته نيست بلكه با سابقه اي بالغ بر 39 سال در صنعت لوازم خانگي، سومين توليدكننده بزرگ اين صنعت در كره جنوبي به شمار مي رود و همچنين داراي بيش از 70 كارخانه، مركز تحقيق و توسعه و شبكه توزيع فراگير است و محصولات خود را در بيش از 150 كشور از گستره شرق تا غرب و شمال تا جنوب دنيا عرضه مي كند.
وي با بيان اينكه خريد اين شركت كره اي يك برگ برنده براي صنعت ايران به شمار مي رود، اظهار داشت: با اين اقدام، روند جهاني شدن صنعت لوازم خانگي ايران سرعت بيشتري به خود خواهد گرفت و با انتقال تكنولوژي به كشور امكان حضور موثر در بازارهاي جهاني فراهم مي شود.
دياني اضافه كرد: اين شركت در كشورهايي نظير آمريكا، انگلستان، اسپانيا، فرانسه، ايتاليا، سوئد، روسيه، اوكراين، لهستان، مكزيك، ايرلند و ... حضور دارد، و اين كشورها كشورهايي هستند كه حضور موثر در بازار آنها عزم بين المللي و تكنولوژي برتر را مي طلبد.
وي با يادآوري اين موضوع كه شركت دوو الكترونيك در سال 1998 ميلادي به دنبال بحران مالي شرق آسيا دچار مشكلاتي شد كه با اتخاذ سياست هاي خاصي تاكنون به حيات خود ادامه داده است، افزود: اين شركت حجم بسياري از محصولات توليدي خود را نيز با برندهاي مطرح بين المللي نظير بوش آلمان و الكترولوكس سوئد و جنرال الكترونيك آمريكا در سطح جهان به فروش مي رساند.
مديرعامل گروه صنعتي انتخاب در ادامه يكي از مهمترين رقباي ايران در اين مناقصه بين المللي را شركت الكترولوكس سوئد دانست كه از آن به عنوان غول اقتصادي دنيا و بزرگترين توليدكننده لوازم خانگي جهان ياد مي شود.
وي اضافه كرد: اين شركت عظيم سوئدي با حمايت مالي بانك مورگو استانلي آمريكا و همچنين رايزني هاي سياسي و اقتصادي و لابي هاي بسيار، تا آخرين مرحله همپاي رقيب ايراني خود پيش رفت و اميدهاي بسياري به پيروزي خود بسته بود.
مديرعامل گروه صنعتي انتخاب، متذكر شد: اين مناقصه در حد يك خريد بين المللي نبوده و يك پيروزي بين المللي بر رقباي سرسخت جهاني و يك دستاورد بي نظير تكنولوژي جهاني به شمار مي آيد.

 



كوتاه اقتصادي

¤ نايب رئيس انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي ايران از افزايش نيافتن قيمت پودر شوينده بعد از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها خبر داد. سيدمصطفي مقدسي ضمن اعلام همراهي و هماهنگي با دولت در زمينه اجراي اين طرح افزود: انجمن صنايع شوينده و بهداشتي و آرايشي با هماهنگي سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان، افزايش قيمتي در محصولات توليدي در اين زمينه نخواهد داشت.
¤ عضو هيات مديره سرمايه گذاري استان تهران از ذكر دو بند در برنامه پنجم درخصوص سهام عدالت و توزيع سود آن خبر داد و گفت: براساس بندي كه در برنامه پنجم تصويب شده سودي بين سهامداران تقسيم نمي شود، زيرا تنها مي توان سهم دولت را پرداخت كرد.
¤ فائو در آخرين گزارش خود با عنوان چشم انداز غذايي جهان در سال 2010 اعلام كرد توليد غلات جهان طي اين سال 2 درصد كاهش يافت اما توليد غلات ايران با رشد 8 درصدي به 1/19 ميليون تن رسيد.
¤ مدير واحد سرب و روي معدن مهدي آباد گفت: در هفت ماهه نخست سال جاري ميزان استخراج مواد معدني با عيار 20درصد از اين معدن به 15 هزار تن رسيد.
¤ رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: آماده بررسي پيشنهادات وزارت بازرگاني براي گنجانيدن مباحث مربوط به ايران كد در لايحه جامع امور گمركي هستيم.
¤ سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي اعلام كرد سرانه مصرف گندم در ايران 2/165 كيلوگرم در سال است كه از اين نظر ايران در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.
¤ بانك ملي ايران اعلام كرد: امكان دريافت شناسه بانكي (شبا) از طريق ارسال پيامك به شماره 20008018 فراهم شد.
¤ مديرعامل شركت فرابورس ايران با اعلام خبر پذيره نويسي بانك گردشگري از روز دوم آذر در فرابورس گفت: براي نخستين بار است كه از ابتدا يك شركت سهامي عام پذيره نويسي خود را از طريق بازار سرمايه انجام مي دهد و بلافاصله پس از ثبت در همين بازار پذيرش مي شود.
¤ مدير كل صنايع نساجي، پوشاك، چرم و كفش و فرش وزارت صنايع و معادن گفت: صادرات صنايع نساجي و پوشاك كشور در نيمه نخست امسال به بيش از 650 ميليون دلار رسيد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3345 الي 3349، 3357، 3386، 3387، 7754 الي 7759، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، 7790 الي 7795، 7797، 2220، 2221، 2223، 2224، 2267 الي 2269، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 5504 الي 5509، 5530 الي 5535 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ رئيس سازمان صادرات برنج تايلند اعلام كرد ايران 30 هزار تن برنج از اين كشور خريداري كرده و خواهان خريداري 70 هزار تن برنج ديگر است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14