(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه اول آذر 1389- شماره 19795

ريزه كاري هاي خانه داري
نكاتي در مورد شست وشو
بچه ها را به حال خود رها نكنيد
بهترين ساعت جذب ويتامين ها
زمان مناسب شستن دست ها
راهي براي آزمايش سلامت وسيله گرمايشي



ريزه كاري هاي خانه داري
نكاتي در مورد شست وشو

پرده هاي توري:
¤پرده هاي توري كه در اتاق ها آويزان مي شوند مخصوصا آنهايي كه در اتاق نشيمن هستند، خيلي زود گرد و خاك را به خود جذب مي كنند، براي اينكه اين گردوغبار كاملا از پرده هاي توري خارج شوند در آب شستشوي پرده ها مقدار كمي نمك اضافه نماييد.
¤براي شستن پرده توري ابتدا آن را چند بار با آب سرد بشوييد تا خاك و دوده آن از بين برود. مقدار كمي ماده سفيدكننده در داخل آب بريزيد و پرده را در آن خيس كنيد و بعد از مدتي آب بكشيد. سپس پرده را با پودر لباسشويي شسته و آبكشي نماييد.
¤براي جلوگيري از چروك شدن پرده ها، پرده هاي توري را به صورت نمدار آويزان كنيد. در اين صورت احتياجي به اتو زدن آنها نيست و پرده ها هم مرتب مي ايستند.
¤لباس هاي سفيد، روميزي ها، ملافه ها، توري ها و پرده ها را پس از شستشو حتما در آفتاب خشك كنيد زيرا نور آفتاب آن ها را سفيدتر از حد معمول مي كند.
¤ملافه نو: هيچ گاه براي نرم كردن ملافه نو كه حالت خشك دارد از آب گرم استفاده نكنيد زيرا هم رنگ آن زرد مي شود و هم همانطور خشك باقي مي ماند. براي نرم كردن ملافه آن را يك شب تا صبح در آب صابون بخيسانيد بعد آبكشي و خشك نماييد.
¤پارچه حرير: اگر مي خواهيد پارچه حرير بعد از شستن درخشندگي اوليه خود را داشته باشد كمي سركه و الكل را با آب مخلوط كنيد و پارچه ها را بعد از شستن در آن آب بكشيد.
پوشاك چرمي
¤براي شستن پارچه هاي چرمي كمي پودر رختشويي را داخل آب سرد حل كنيد و پارچه را در آن قرار دهيد و بعد از ربع ساعت با ملايمت روي آن دست بكشيد. سپس پارچه را آب بكشيد. پارچه چرمي را هرگز چنگ نزنيد ونچلانيد. بعد از اين مرحله پارچه را در آبي كه كمي پودر صابون در آن حل كرده ايد قرار دهيد تا نرم و لطيف گردد. سپس پارچه را آبكشي كرده و آويزان كنيد تا خشك شود.
¤هيچ گاه پارچه را روي رادياتور شوفاژ و لوازم گرم كننده قرار ندهيد زيرا باعث خشك شدن چرم مي شود.

 



بچه ها را به حال خود رها نكنيد

خانواده در مسير تربيت فرزند، مراحلي را مي گذراند كه هركدام به تنهايي تاثير به سزايي در تربيت كودك دارد. اين مراحل عبارتند از:
خانواده هاي داراي فرزند جديد (نوزاد)، خانواده هاي داراي فرزند كودك و نوجوان، خانواده هاي داراي فرزند نوجوان و جوان، خانواده هاي داراي فرزندان آماده ازدواج و در حال ترك خانه، خانواده هاي بدون فرزند (ساماندهي فرزندان).
خودداري والدين از طرح اختلافات در حضور فرزند يا فرزندان حتي در سنين زير پنج سال و نشان دادن توافق و اتخاذ سليقه درباره وي، باعث مي شود وي با اعتماد به نفس و تكيه عاطفي به والدين و به دور از دغدغه براي آينده رشد كند.
خانواده داراي فرزندان دبستاني (كودك و نوجوان) سومين شكل خانواده بعد از خانواده نوخانمان و خانواده هاي داراي فرزند جديد است. دراين مدل از خانواده، فرزند به سن تميز دادن و رشد رسيده، مراحل رشد را پشت سر گذاشته و با تجارب تربيتي و عاطفي از والدين و سوابق رفتاري آنها وارد دوره حسابي و پرخطر نوجواني شده است.
تقارن اين دوره با دوران پررمز و راز بلوغ، احساس استقلال و خودنمايي، اثرپذيري فوق العاده از دوستان و همسالان، اين مرحله از حضور فرزند در خانواده را به دوران بسيار حساس و قابل دقت تبديل كرده است. پرخطرترين شكل خانواده براي رشد فرزندان در اين مقطع سني، فرزندان خانواده متلاشي يا متزلزل است و لازم ترين مدل آن خانواده سالم است.
درباره خانواده متلاشي يعني شكلي كه به هر دليل فوت، طلاق، زندان و غيبت هر يك از والدين، خانواده از قالب لازم خارج شده و دچار پراكندگي شده است، احيا و تقويت وجدان اخلاقي از سه سالگي بايد آغاز شود. تعلق اموال به خود يا ديگران از خوراكي و اسباب بازي شروع شده تا لوازم التحرير در مدرسه ادامه مي يابد. در دوران دبستان دوست و عدم پذيرش افكار و پيشنهادهاي بيگانگان، اولين گام در راه حركت دوست گزيني است.
امروزه در مدارس ابتدايي انواع فيلترشكن ها و آدرس هاي متعدد و مختلف سايت ها و اقسام مختلف سايت ها و اقسام مختلف بازي هاي رايانه اي مبادله مي شود. از ابتداي دبستان تا پايان دوره راهنمايي كنترل غيرمستقيم و نامحسوس مسيرخانه تا مدرسه و عكس آن و شناخت همراهان فرزندانمان در اين مسير مي تواند از آسيب هاي رفتاري بعدي جلوگيري كند.
75 درصد از بچه ها در مسيرخانه تا مدرسه اولين سيگار را تجربه كرده يا اولين شماره تلفن را مبادله كرده اند. آموزش فرزندان در برقرار نكردن ارتباط با ولگردان اطراف مدارس و دستفروشان به بهانه فروش تنقلات يا لوح فشرده و ديگر اقلام، موجب اطلاع آنها از دام هاي گوناگون اين حوالي مي شود.
شناخت و كنترل همبازي ها يا دوستاني كه فرزند ما براي بازي يا درس خواندن يا ميهماني به خانه آنها مي رود و آشنايي با والدين و اعضاي خانواده آنها باعث مي شود تا از سقوط عزيزانمان در ورطه آسيب هاي اخلاقي جلوگيري شود. تنوع و تعدد درس ها در دوران راهنمايي و تفاوت گسترده آنها و همينطور محيط مدرسه راهنمايي با دوره ابتدايي، ممكن است افت تحصيلي يا حتي افسردگي و تمارض نوجوانان را به دنبال داشته باشد. بيماري هاي كاذب، بهانه جويي هاي بي مورد از بدرفتاري مربيان و شكايت از محيط مدرسه از مشخصات اين تمرد رفتاري است. سختگيري نكردن درباره نمرات و خودداري از مقايسه روند تحصيل با دوره ابتدايي از اصلي ترين انگيزه هاي علاقه مندي به ادامه و حتي بهبود و ترقي تحصيلي خواهند بود. آموزش تحولات دوران بلوغ با حفظ خطوط قرمز و عفت اخلاقي باعث مي شود فرزندان ما از مشاوره با دوستان و همكلاسان منع شوند.
بسياري از پسران و دختران در اولين مواجهه با علايم بلوغ دچار وحشت و استرس مي شوند كه سال هاي سال همراه آنهاست و پرواضح است كه ارتباط صميمانه پدر با پسر و مادر با دختر بهترين مؤلفه براي آغاز آموزش است. در صورت حضور نداشتن يكي از والدين، نزديكترين و صميمي ترين عضو فاميل مي تواند در اين جايگاه قرار گيرد.
حفظ بهداشت در مراحل رشد، تغذيه و ورزش هاي مناسب در اين دوره همواره بهترين مكمل ها بوده اند: «پسرم تو از اين به بعد وارد دنياي مردان مي شوي و همين طور كه مثل بابا ريش و سبيل در صورت زيبايت ظاهر مي شود و صدايت تغيير مي كند، غده هاي دروني تو نيز فعاليت هاي اضافي مي كنند. تو ديگر بچه نيستي و از اين به بعد خدا و جامعه از تو داراي توقعات بيشتري خواهند بود»همواره با نكات عنوان شده بايد تحولات رشد و هورموني نيز براي او توضيح داده شود، در صورت عدم تمايل يا ديگر موانع با تهيه كتابها به زبان ساده و اهداي آن به پسران و دختران يا مراجعه به مشاور مي توان فرزندان را وارد دنياي جديد كرد. بيان نكاتي كه درباره پسران گفته شد با تغييراتي در شكل و محتواي مقدمه، آموزش اين دوره است. بي تابي، افسردگي هاي موقت، پرخاشگري، بهانه جويي هاي بي مورد درباره پسران و گريه ها و اضطراب ها و دردهاي فيزيكي درباره دختران، مشخصات اصلي جسمي و رفتاري دوران بلوغ هستند. اگر فرزندان ما از اين دوران به سلامت عبور كنند تا سال هاي سال بيمه رفتاري خواهند بود، چرا كه خانواده اصلي ترين ركن جامعه و نخستين مرحله از آموزش هاي رفتاري فرزندان است. صداقت، رويه تشكر، مهرورزي، خودداري از مقايسه، گذشت و احترام متقابل، بخشي ازمهارت هاي زندگي بوده و همراه با اين كنش هاي مطلوب و شادي و آرامش را بايد رفتارهاي ديگري را مانند دوري از تبعيض، پرهيز از سوگند خوردن، مشاوره، رعايت حريم تنهايي، ساده زيستي و عدم وسواس را هم مورد توجه قرار داد.

 



بهترين ساعت جذب ويتامين ها

آيا مي دانيد بهترين ساعت براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي در روز است؟ بدن در ساعت هاي مختلف روز، فعاليتهاي متفاوتي انجام مي دهد. بسياري از افراد خوردن مكمل هاي غذايي را در ساعتهاي مختلف روز پيشنهاد مي كنند تا با دستگاه گوارش و هضم و جذب اين مواد مغذي مطابقت داشته باشد.
بسياري خوردن كليسم را در شب پيشنهاد مي كنند. به اين دليل كه كليسم در شب مورد استفاده قرار مي گيرد و همچنين به دليل اينكه كلسيم مي تواند زماني كه در رختخواب هستيد به خوابيدن تان كمك كند. براي مثال خوردن يك ليوان شير را قبل از خواب به خاطر بسپاريد. جذب كلسيم دليل اين امر است. منيزيم نياز است كه با كلسيم همراه شود. بسياري از افراد منيزيم را با كلسيم، با مكمل هاي شبيه به هم، در موقع خواب مصرف مي كنند. اگرچه برخي معتقدند كه منيزيم در روز بهتر جذب مي شود. اگر مكمل كلسيم كه شامل منيزيم مي شود، هر دو در يك زمان مصرف شود مناسبتر است.
بسياري از ويتامين ها با غذا مصرف مي شود، بنابراين مصرف آنها همراه با غذا توصيه مي شود. به خاطر داشته باشيد كه ويتامين ها را با غذا بخوريد زيرا در آن لحظه شما در حال خوردن و آشاميدن هستيد.
ويتامين هاي محلول در چربي به چربي نياز دارند تا جذب شوند بنابراين آنها بايد هميشه با غذاهايي كه چربي دارند مصرف شود. اين ويتامين ها شامل ويتامين آ، ويتامين د، ويتامين اي، و ويتامين كا هستند.
ويتامين سي فقط چند ساعت در رگ در حال گردش است. براي كسب نتيجه بهتر ويتامين سي بايد هر 3 ساعت يكبار يا در 3 وعده غذايي تقسيم شده و مصرف شود.
بهترين زمان براي جذب فيبر صبح است. در اين لحظه، فيبر در روده وارد شده بدون اينكه غذايي مانع ورود آن شود. فيبر مي تواند مانع جذب ويتامين ها شود، زيرا به عنوان يك پوشش براي روده عمل مي كند، بنابراين بهتر است قبل از مصرف فيبر ويتامين استفاده نكنيم. آهن نيز همراه با فيبر به خوبي جذب نمي شود.
پروبيوتيك ها همراه با غذا و گاهي اوقات قبل از غذا مخصوصا 20 دقيقه قبل از غذا جذب مي شود.
آنزيم هاي گوارشي جهت تاثيرگذاري بيشتر، همراه با غذا مصرف شوند.
ويتامين هاي محرك مثل ويتامين سي، نبايد قبل از خواب مصرف شوند زيرا شخص را بيدار نگه مي دارد. بعضي ها معتقدند كه آب مركبات و ويتامين سي خواب را بر هم مي زند اما اين مورد تأييد نشده است. اگر شما مكمل هاي غذايي زياد مصرف مي كنيد، بايستي آنها را در قوطي هاي قرص سر و سامان دهيد و هر قوطي اي را مختص ساعتي از روز قرار دهيد. آنها را به اندازه اي كه توصيه شده و سر ساعت مصرف كنيد. گذاشتن قوطي قرص ها نزديك ميز شامتان باعث مي شود كه موقع غذا خوردن، خوردن آنها را فراموش نكنيد. حتي اگر ويتامين ها را سر ساعت نخوريد، اضافه كردن آنها در برنامه غذايي تان در هر ساعتي از روز به سلامتي شما كمك مي كند.

 



زمان مناسب شستن دست ها

پزشكان همواره يادآوري مي كنند كه تميز نگهداشتن دست ها خطر ابتلا به بيماري ها و شيوع آن ها را كاهش مي دهد.
مركز كنترل و پيشگيري امراض آمريكا ضمن تاكيد بر اهميت شست و شوي دست ها دستورالعملي را ارائه داده كه مشخص مي كند چه زماني براي شستن دست ها مناسب است و بيشترين تاثير پيشگيرانه را مي تواند داشته باشد.
اين مركز توصيه مي كند؛ قبل از اين كه بخواهيد دست خود را به اطراف دهان يا داخل آن ببريد، مثلا قبل از مسواك زدن يا خوردن و آشاميدن چيزي، حتماً دستهايتان را بشوئيد. قبل و بعد از نزديك شدن به فردي كه بيمار است، بايد دست ها را تميز بشوييد. پس از اجابت مزاج و يا تعويض پوشك بچه بايد حتماً دستهايتان را تميز كنيد.
پس از تماس با مكان هايي كه بسيار مورد استفاده افراد مختلف هستند، مثل دستگيره هاي درها و دستگيره هاي راه پله ها هم شستن دست ها ضروري است.
همچنين تاكيد مي شود كه پس از پاك كردن بيني بايد دست ها را خوب شست و تميز كرد.

 



راهي براي آزمايش سلامت وسيله گرمايشي

دقت و توجه به داغ بودن دودكش بهترين آزمايش سلامت وسيله گرمايشي به منظور پيشگيري از بروز حوادث ناشي از مسموميت براثر گاز منوكسيدكربن است.
براي پيشگيري از گاز گرفتگي با منوكسيدكربن، توصيه مي شود از وسايل گازسوز استاندارد استفاده شود.
سعي كنيم با استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد، براي نصب اين قبيل از وسايل توسط افراد غيرمتخصص خودداري و از گذاشتن برخي از وسايل گازسوز در مكانهايي از قبيل حمام و اتاقهاي سربسته جلوگيري نماييم.
براي پيشگيري از گازگرفتگي با منوكسيدكربن از خوب كاركردن آبگرمكن، بخاريهاي گازي و نفتي مطمئن شده و براي گرم كردن فضا از آوردن ذغال به داخل منزل و محيط هاي بسته خودداري شود.
كنترل و انسداد منافذ مسير دودكش قبل از راه اندازي بخاري بهترين راه پيشگيري از بروز حوادث مسموميت به شمار مي رود و دقت و توجه به داغ بودن دودكش نيز بهترين آزمايش سلامت دودكش است.داشتن كلاهك مخصوص براي دودكش در پشت بامها براي جلوگيري از عدم بروز خاموشي بخاري و به دنبال آن انتشار گاز CO اهميت بالايي دارد. كلاهك دودكشها بايد مناسب باشد و حداقل يك متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته و داراي كلاهك مخصوص به شكل H باشد.رنگ شعله بخاري و وسايل پخت و پز بايد آبي باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد يا نارنجي باشد حتماً نقص از سوخت رساني و كمبود اكسيژن در محيط است كه سريعاً بايد نسبت به رفع مشكل و تعمير وسيله گرمازا اقدام كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14