(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 9 آذر 1389- شماره 19803

آسيب شناسي فتنه 88 در مقايسه روند تاريخي سكوت برخي نخبگان سياسي
سكوت خواص؛ حمايت از شريح قاضي تا جورج سوروس يهودي ( بخش نخست)



آسيب شناسي فتنه 88 در مقايسه روند تاريخي سكوت برخي نخبگان سياسي
سكوت خواص؛ حمايت از شريح قاضي تا جورج سوروس يهودي ( بخش نخست)

پريسا جلالي
اينجا كوفه است! هزار و چند صد سال قبل، مسلم بن عقيل تنها مانده است. از سپاه پاسداران و ارتش اسلامي و خيل عظيم جان بركفان بسيجي و توده هاي ميليوني مردم با بصيرت ايران و حماس و حزب الله لبنان و ... هم خبري نيست. آن روز اگر اينان بودند كه به قول امام راحلمان(ره) ماجرا آنگونه رقم نمي خورد كه خورد و پايان داستان مسلم آنگونه مي شد كه اين روزها شد... سليمان مورد وثوق مردم كوفه بود اما از بيعت با نايب و فرستاده آن امام بزرگوار سرباز زد. بايد مي دانست كه نمي توان مدعي پيروي از امام حسين(ع) بود اما مسلم را تنها گذاشت.
امروز هم در مقياسي كوچكتر شاهد برخي از خواص هستيم كه دشمني و كينه توزي آشكار قدرت هاي استكباري عليه اسلام و نايب امام زمان(عج) را مي بينند ولي روزهاي حادثه
- نظير فتنه 88- در صحنه حضور ندارند.
آنچه كه خوانديد بخش هاي گزينش شده از سرمقاله چند روز قبل مديرمسئول كيهان بود.
تكرار حوادثي كه قيام تاريخي امام حسين(ع) را پس از قرن ها رقم زد، تورق برگ هاي كهنه اي است كه بارها از پيش چشمان تاريخ گذشته و به ثبت رسيده است.
بيش از يك سال از فتنه 88 مي گذرد. حادثه اي كه از مدت ها پيش انتظار آن مي رفت همانطور كه ورق هاي تاريخ باز هم منتظر رويدادي بود كه هر از گاهي تكرار مي شود.
بيش از يك سال سپري شد اما هنوز هيچ اتفاقي نتوانسته مهر سكوت برخي خواص را بشكند. خواصي كه در ادبيات سياسي جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده اند و هر گذرگاه تاريخي به منزله قضاوتي بر عملكرد آنها در برهه هاي مختلف محسوب مي شود.
مروري گذرا به فتنه هاي طول تاريخ اين ادعا را ثابت مي كند كه جبهه حق مهلك ترين ضربه ها را از سكوت خواص بي بصيرت خورده است كه از ترس از دست دادن بستر راحت خود در مقابل هر جرياني سكوت كرده اند، تن به زندگي زير هر علمي داده اند و در نهايت مردم را با خود همراه كرده اند تا مطامعشان را حفظ كنند و به قولي سيره امثال شيخ فضل الله ها را در سر به دار شدن زير پا گذارده و سر بر حضيض ذلت كفر و خروج از مسير ولايت نهاده اند.
هرچند همه خواص سياسي در اين شمار جاي نمي گيرند اما نمي توان از انتظار مردم نسبت به همين خواص معدود غافل شد ضمن آنكه مي توانستند نقش موثري در هدايت ديگران داشته باشند.
مردم: نيازي به خواص بي بصيرت نداريم
پخش مجموعه تلويزيوني مختارنامه بهانه اي است تا به ميان مردم، مسئولان و كارشناسان سياسي برويم و قياس حوادث تاريخي را با وقايع روز جامعه به ويژه فتنه 88 از زبان آنها مرور كنيم.
البته با روايت اين موضوع كه سليمان ابن صرد خزاعي از بزرگان كوفه به جاي حمايت از پسرعموي امام حسين(ع) جنگ با ابن زياد را مكروه دانست تا اينكه مسلم در ميان كوچه پس كوچه هاي كوفه تنها ماند و در نهايت به شهادت رسيد و اين تنهايي ميراثي بود كه در خاندان پيامبر اعظم(ص) سينه به سينه منتقل و به شهادت معصومان (ع) منجر شد.
مريم اميري دبير يك مدرسه دخترانه قياس حوادث تاريخي جهان اسلام با اتفاقات امروز را يك نياز ضروري مي داند و در همين رابطه به مقايسه فتنه سال 88 و حوادث تاريخي سال 60 هجري پرداخته و اينطور توضيح مي دهد: طي سال هاي اخير مردم به اين بينش رسيده اند كه نبايد در حوادث مختلف منتظر اقدامي از سوي برخي خواص باشند.
وي در ادامه به خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: تاكيد بر نقش خواص به خاطر نقشي است كه اين قشر از جامعه در هدايت يا شايد جهالت مردم دارند.
در شرايط فتنه نقش خواص حفظ يكپارچگي و اتحاد در برابر دشمن بود اما بعضي از آنها طوري عمل كردند كه اعتماد مردم نسبت به اين اشخاص كمرنگ شد.
حاجي خليلي هم از دبيران دبيرستان پسرانه در تهران با تاكيد بر نقش كليدي خواص معتقد است: مردم در حوادث بعد از انتخابات ثابت كردند ديگر نيازي به اين خواص سياسي كه هر ازگاهي موضع خود را تغيير مي دهند، ندارند.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان اظهار مي دارد: نخبگان سياسي در شرايطي كه فتنه اي رخ دهد بايد به روشنگري جامعه بپردازند چون سكوت و كنار كشيدن آنها به جريان فتنه كمك مي كند.
سودابه خنجي هم دانشجويي كه در خوابگاه دانشجويي پاي صحبت هايش مي نشينيم مهار فتنه را آزمايش ملت ايران مي داند.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان با مثبت خواندن روند مجموعه تلويزيوني مختارنامه در بصيرت افزايي مردم تصريح مي كند: مرور تاريخ صدر اسلام و حوادثي كه به شهادت خاندان رسول خدا و معصومان منجر شده است به ويژه با كمك آثار هنري جذاب مي تواند كمك موثري در مواجهه با حوادث زمان حاضر باشد. چون حق همان و باطل هم چيزي است كه دشمنان آن را دنبال مي كنند. بنابراين مي توان گفت دوستان و دشمنان ائمه معصومين عليهم السلام هيچ تفاوت بارزي با دوستان واقعي و دشمنان امروزي ندارند.
استقلال مردم بصير از برخي خواص
گذر از فتنه 88 نظام جمهوري اسلامي ايران را به عنوان نظام الهي، آزاد، ظلم ستيز، مقتدر، رهايي بخش و مردمي معرفي كرد چرا كه حوادث سال 78 و فتنه 88 به فرموده رهبر معظم انقلاب نمونه برنامه ريزي بلندمدت جبهه دشمنان اسلام و انقلاب است و تجديد حيات دوباره براي برنامه هاي دشمن و آزموني دشوار براي ملتي كه مي بايست بار ديگر در عرصه حضور پيدا مي كردند بدون آنكه مانند ديگر برهه هاي زماني در انتظار خواص بمانند.
فاطمه رهبر عضو هيات رييسه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ضمن تاكيد بر جايگاه تاريخ در عبرت آموزي و قضاوت عملكرد خواص در برهه هاي مختلف تصريح مي كند: از مقايسه تاريخي فتنه سال 88 و حوادث پيش از قيام امام حسين(ع) به اين نكته مي رسيم كه مردم از برخي خواص كه بصيرت نداشتند جلوافتاده اند.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: ملت ايران در مراحل تاريخي بارها ثابت كرده اند مي توانند پيشرو خواص باشندهمانطور كه در برهه هاي مختلف طي سه دهه پيروزي انقلاب سكوت نكرده اند و هميشه در صحنه حضور داشته اند. حتي اگر امروز ببينند برخوردي كه بايد با سران فتنه بشود، نشده خودشان تكليف آنها را مشخص خواهند كرد.
وكيل مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه اضافه مي كند: تاريخ نشان داده است كه پيروي عوام از برخي خواص در بعضي از برهه ها اتفاقات ناگواري براي معصومان(ع) پديده آورده است. اما اين موضوع در ميان ملت ايران به شكل ديگري است. پيروزي انقلاب اسلامي ايران از زمان قيام مردم قم در سال 1342 با روشنگري امام راحل و پاي مجالس درس ايشان آغاز شد و مردم در همين جلسات بصيرت يافتند و پس از رحلت ايشان، رهبر معظم انقلاب اين مسئوليت را برعهده گرفتند.
نقش سليمان در عدم همراهي مسلم و اقدام شريح قاضي در فتنه و از بين بردن هاني و شكست مسلم بي بديل است. چون مردم به جايگاه آنها اعتماد داشتند و شايد به همين علت بود كه فريب آنها را خوردند.
در فتنه سال 88 هم چهره هايي كه سال ها امين بودند تلاش مي كردند بذر ترديد و دودلي را در ميان مردم بيفكنند و به جاي هدايت گري جهالت را براي جامعه، بهتر مي پسنديدند.
اما بصيرت مردم به درجه باروري رسيد كه نمونه آن را در راهپيمايي نهم دي ماه مي توان ديد و مردم نشان دادند پيرو ولي فقيه هستند و منتظر برخي خواص بي بصيرت نمي مانند.
چرا برخي خواص سكوت مي كنند؟
سكوت خواص در برابر فتنه به منزله حمايت از آن است.
اين موضعي است كه تكليف بسياري از خواص را روشن مي كند و ماهيت واقعي عملكرد آنان را در انظار عمومي هويدا مي سازد.
اما موضوع اين است كه چرا در برخي شرايط خواص سكوت مي كنند؟ و چرا اين نخبگان سياسي كه در ديگر عرصه ها پيشگام توده هاي مردمي و هدايت گر بوده اند در برخي شرايط حاضر سكوت خود را مقدم بر نفع جامعه مي دانند؟
رضا سراج كارشناس مسايل سياسي نتيجه وقوع فتنه را در جامعه بحران حقانيت مي داند و در پاسخ به اين پرسش به گزارشگر كيهان مي گويد: اين نوع بحران خواص را دچار تشكيك و ترديد مي كند و همين ترديد از خواص به جامعه تسري داده مي شود. در اين حال بلوا و آشوب ايجاد شده وجامعه را به سمت بي ثباتي سوق مي دهد.
وي ادامه مي دهد: پس از رحلت پيامبر اكرم(ص) جامعه دچار فتنه شد و تا شهادت حضرت علي(ع) و امام حسن مجتبي (ع) تا دعوت از سيدالشهدا(ع) به كوفه فتنه هايي شكل گرفت كه جامعه را تحت تاثير قرار داد.
اين تحليلگر مسايل سياسي در بيان علت سكوت خواص مي گويد: دنيازدگي يكي از دلايلي است كه خواص را دچار تزلزل در تصميمات مي كند و آنها را به ترديد و عدم اقدام به موقع سوق مي دهد. البته ممكن است بعضا تشخيص دهند اما اقدام نمي كنند. گرچه نبايد از باندبازي و تقدم يافتن خطگرايي در چنين سكوتي غافل بود.
سراج در بيان علت ديگر به باندبازي و قبيله گرايي و تقدم يافتن خط و خط گرايي اشاره مفصل تري دارد و مي گويد: در فتنه سال 88 هم عده اي خط و جناح خود را به اصول و ريشه هاي انقلاب ترجيح دادند. اما عدم بصيرت اشكال ديگر خواص بود كه حق را با افراد و عناصر يك جريان و جناح سنجيدند و دچار انحراف شدند. در حالي كه حق را بايد با محور ولايت بسنجند.
وي همچنين اضافه مي كند: فتنه سال گذشته يكي از پيچيده ترين فتنه هايي بود كه صحنه گردانان خارجي با عوامل داخلي در داخل كشور خواب هايي براي اين ملت ديدند. همانطور كه به فرموده رهبر معظم انقلاب دشمنان از 15 سال قبل پيش بيني اين كار را كرده بودند و فردا كه قلم هاي غربي ها به كار بيفتد خواهيد فهميد كه چه توطئه هاي خطرناكي براي اين نظام طراحي شده بود،
مي خواستند ايران را تسخير كنند.
نقش خواص در هدايت يا جهالت
برخي خواص در مقابل ظلم سكوت كردند اما پيام مردم در حماسه 9 دي اين بود كه اگر از آرمان هاي امام دور شده و از رهبري حمايت نكنند از آن ها فاصله خواهند گرفت.
فتنه گران نتوانستند در فتنه هاي خود موفقيتي كسب كنند و چهره حقيقي آن ها مشخص شد اما به راستي چرا بعضي از خواص بيدار نمي شوند و در مقابل شعارهاي ساختارشكنانه عليه انقلاب، ولايت فقيه و امام حسين(ع) سكوت كرده و آن ها را محكوم نمي كنند.
همانطور كه آيت الله خاتمي امام جمعه موقت تهران نيز با ابزار تاسف از سكوت برخي خواص در فتنه 88 طي گفت و گويي تصريح مي كند: اين گلايه از برخي خواص هست كه در فتنه پس از انتخابات امتحان خوبي ندادند. برخي از خواص با جريان فتنه همسو شدند و بعضي با سكوت فتنه گران را راهنمايي كردند. نكته اول بصيرت است به اين معنا كه خواص بايد بدانند، دشمن در چه جايگاهي است و چه هدفي را دنبال مي كند.
وي البته بصيرت را داراي معاني مختلفي
مي داند اما عقيده دارد كه مهم بصيرت دشمن شناسي است و اولين وظيفه خواص نيز همين دشمن شناسي است. روشنگري در اين عرصه و ساكت نبودن در فضاي فتنه هم از وظايف خواص است زيرا در فضاي فتنه چراغ لازم است و چراغي كه فضا را روشن كند، تا درست از نادرست نشان داده شود و اساسا خواص در اين فضا بايد چراغ صراط مستقيم باشند.
در اين ميان مي توان سومين وظيفه خواص را استقامت در مسير حق به شمار آورد به اين معنا كه از غوغاسالاري نهراسند و آنچه را كه تكليف مي دانند با شجاعت بيان كنند.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14