(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27  آذر 1389- شماره 19816

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شرط همراهي
جنايت چابهار نشانه وحشت استكباراز وحدت جهان اسلام است
رد پاي آمريكا در حادثه تروريستي اخير در ايران
عشق خونين كربلا-(7) قيام حبيبانه و محبانه
پيكر شهيد فروزنده به خاك سپرده شد
روسيه سخنان جليلي درباره توافق ژنو 3 را تأييد كرد
كلينتون: مذاكرات ژنو آغاز خوبي بود



شرط همراهي

حسين شمسيان
امام حسين(ع) در طول سفر خود از مدينه تا مكه و از مكه تا كربلا و تا هنگام شهادت سخنان و فرمايشات گوهرباري دارند كه هر يك به تنهايي براي هدايت عالميان كافيست اما آنچه اين نوشتار در پي آن است و بدان مي پردازد، آخرين فراز از آخرين خطبه آن حضرت هنگام خروج از مكه است. امام عليه السلام در روز هشتم ذيحجه سال 60 هجري (يوم الترويه) در فرمايشات كوتاهي بعنوان اتمام حجت بر همه كساني كه به حج آمده بودند- و در اصل در اتمام حجتي به همه تاريخ و هر آنكه كلام گوهربارش را مي شنود- با اعلام رسمي قصدش براي عزيمت به سوي كوفه، ويژگي كساني را كه شايسته همراهي با آن كاروانست برمي شمرد. و اگر قبول داشته باشيم كه كاروان حسين تا هميشه تاريخ در حركت است- كه چنين است- صفات اهل حق براي هميشه تاريخ در اين چند عبارت بيان شده است. حضرت پس از ذكر مقدماتي مي فرمايند: «... الا و من كان با ذلا فينا محجته و موطنا علي لقاءالله نفسه، فاليرحل معنا...» تنها همين چند عبارت نوراني، تكليف همه مدعيان همراهي با امام را تا هميشه تاريخ روشن نموده است. امروز هم هركه داعيه سربازي و انتظار حجت غايب از نظر و وفاداري به فرمان نايبش دارد، بايد كه خود را در اين بوته بيازمايد.
1- «با ذلا فينا محجته»
امام(ع) نخستين شرط همراهي را «بذل» اعلام مي فرمايند. مي دانيم كه بذل با همه خيرات و احسانهاي ديگر فرق دارد. اول آنكه بذل بي حساب و شمارش است و ثانيا بي چشمداشت و توقع. حتي هبه هم ممكن است در عوض چيزي باشد و يا بخشي از مايملك باشد اما بذل يعني آنكه هر آنچه هست، بي حساب و بي توقع به پاي كسي ريخته شود. امام(ع) مي فرمايد هر كه سر همراهي با ما را دارد، حسابگر نباشد، بذل كند؛ بي حساب و بي شمارش اما چه چيزي را بذل كند؟ مالش را؟ مركبش را؟ امام مي فرمايد آنكه سر همراهي ما را دارد بايد كه جانش را بذل كند يعني تنها با گرانبهاترين سرمايه مي توان به صف فدائيان امام ملحق شد. ولابد آنكه جانش را در طبق اخلاص مي گذارد، از بذل آنچه مادون آن است، ابايي ندارد. اما نكته ديگري هم در اين فرمايش هست و آن اينكه جانش را در راه ما بذل كند يعني تنها و تنها در راه ما جانفشاني كند و نه به هيچ قصد و نيت ديگري. اين نكته مهمترين نكته اين قسمت از فرمايش امام است و به نوعي شاه كليد فرمايش حضرت است. يعني فقط و فقط خلوص نيت در اين معركه خريدار دارد و لاغير.
2- «موطنا علي لقاءالله»
يعني آنكسي شايسته همراهي با امام را دارد كه «قصد اقامت در جوار قرب الهي كرده باشد» توطن كند يعني از وطن فعلي اعراض كند و قصد اقامت در جايي ديگر بنمايد. دنيا را با همه زيبايي ها و چرب و شيرينش طلاق بدهد و براي وصول به لقاي الهي و آرميدن در جوار قرب الهي، لحظه شماري كند. پس آنكه اندكي از حب دنيا در دلش باشد نمي تواند با اين كاروان همراهي كند.
3- «فاليرحل معنا»
اينجا نيز 2 نكته مهم و قابل توجه وجود دارد. نخست عبارت «فاليرحل» است. رحل به معني كوچ كردن و دل كندن از جايي به قصد جايي ديگر است و با سفر كردن فرق دارد. آنكه به سفر مي رود، خانه و كاشانه اش را در پشت سر مي گذارد و «مي رود تا بازگردد» اما راحل و كوچنده همه هستي و زندگي اش را با خودش مي برد و چيزي و جايي ندارد تا اميد به بازگشت به آن را داشته باشد. امام هم مي فرمايد كوچ كند نه مسافرت يعني بيايد اما فكر بازگشت در سرش نداشته باشد. بيايد اما اميد به وطن و مال و اهل و عيال نداشته باشد. بيايد، آمدني بي بازگشت. حتي نيم نگاهي هم به پشت سرش نداشته باشد و به معني واقعي از دنيا دل بكند. اما نكته دوم و مهمترين نكته اين فرمايش تاكيد بر «معنا» است. امام مي فرمايد اگر كسي همه اين شرايط را داشته باشد، باز هم يك نكته تا فلاح و رستگاري فاصله دارد و آن يك نكته- كه مهمترين هم هست- اين است كه بايد «همراه ما» باشد نه جلوتر و نه عقب تر. نه خودسر و خودمختار و نه عقب مانده و مذبذب. يعني اگر از دنيا و مافيها دل كنده است، اگر آماده كشته شدن است و اگر... اما بدون ما قصد حركت و اقدام داريد، اجر و ارزشي در انتظارش نيست و سعادت تنها و تنها در گرو همراهي و اطاعت از ماست. و اينگونه از خيل جمعيتي كه با امام از مكه خارج شدند و ايشان را همراهي مي كردند، اندك اندك كاسته شد! حتي عده اي در شب عاشورا اردوي امام را ترك كردند و رفتند! بسياري از آنها كه امام را ترك كردند، بعدها پشيمان شدند و حتي دست به اقداماتي زدند، اما واضح است كه بدليل نداشتن يكي از صفات فوق- و بويژه عدم اطاعت از امام در بزنگاه حادثه- شايستگي همراهي امام را براي هميشه از دست دادند و حسرت آن تا ابد بر دلشان باقي ماند.
اكنون آنها كه عاشورا را صحنه تمام نماي رويارويي حق و باطل مي دانند، مدعي پيروي از امام حسين(ع) هستند و خود را آرزومند ظهور فرزندش مهدي(عج) مي دانند، بايد كه تن به اين محك محكم و تعيين كننده بسپارند تا يك بار براي هميشه تكليفشان روشن شود. آنها كه آن روز نايب و فرستاده امام را در كوفه، خائنانه تنها گذاشتند مدتي بعد، در كربلا، عليه آن حضرت شمشير كشيدند و داغ ننگ قتل پسر پيامبر(ص) بر پيشانيشان نقش بست. آنها همراهي فرستاده امام را برنتافتند، طبيعي بود كه امام را تنها بگذارند. عده اي با نخستين تهديد پسر مرجانه، جبهه حق را ترك كردند! حتي خنثي هم نماندند بلكه به جبهه باطل پيوستند! هرچند فرقي نمي كرد كسي كه همراه امام نبود، پشت به حق كرده بود و هرجا كه باشد فرقي نمي كند. عده اي امام را تنها گذاشتند آنگاه كه ديدند حكومت به دست امام نمي افتد و سفره دنيايشان آباد نخواهد بود! حتي عده اي از در نصيحت درآمدند كه امام را از راهي كه خدا برايش رقم زده بود بازدارند! و كار تا آنجا بالا گرفت كه از ميان خيل عظيم مسلمين آن روز، تنها 72 نفر شايسته همراهي امام شدند! امروز هم چنين است. مدعيان انتظار حضرت حجت، چه ميزان به فرامين نايبش گوش دل مي سپارند؟ مي شود مسلم را در مسجد كوفه تنها گذاشت و فردا در صف ياران امام در كربلا بود؟! آيا در بزنگاههاي حادثه و در كشاكش وقايع تعيين كننده تاريخي، سكوت پيشه مي كنند و اصطلاحا «احتياط» مي كنند تا مسلم به بالاي بام دارالعماره برود و يا مردانه و بي هيچ ترديدي در جهت اجراي امر امام و ياري فرستاده اش حكم مي دهند و عمل مي كنند؟ در لحظه انتخاب بين امام و ثروتشان، بين امام و حزب و قبيله شان، بين امام و زن و فرزندانشان و در يك كلام در لحظه انتخاب بين امام و دنيايشان چه مي كنند؟ حسين(ع) فرزندانش، برادرانش، اصحابش در يك كلام همه چيزش را فدا كرد تا دين حق بماند و اكنون آيا مدعياني كه حاضر نيستند سخني بگويند كه اندكي منافعشان به خطر بيافتد يا به مذاق حزب و زن و فرزندانشان ناخوش آيد، شايسته همراهي امام و نايب امام هستند؟ عاشورا صحنه رويارويي هميشگي تمامي حق عليه باطل است فاعتبروا يا اولي الابصار.

 



رهبر معظم انقلاب در پيامي تاكيد كردند
جنايت چابهار نشانه وحشت استكباراز وحدت جهان اسلام است

سرويس سياسي-
رهبر معظم انقلاب در پيامي به مناسبت جنايت تروريستي چابهار تاكيد كردند: دشمنان از اتحاد مسلمانان و اقتدار دنياي اسلام هراس دارند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در اين پيام كه ديروز در مراسم تشييع پيكر شهداي حادثه تروريستي خونين چابهار قرائت شد خاطرنشان كردند مردم اهداف دشمن را خوانده اند و تشخيص داده اند كه استكبار نمي خواهد امت اسلامي از عزت و اقتدار برخوردار باشد.
ايشان افزودند: دشمنان نمي خواهند اتحاد مسلمانان و اقتدار دنياي اسلام را ببينند و آنان از وحدت اسلامي و درسي كه قيام عاشورا به ما مي دهد، هراس دارند.
در ادامه اين پيام كه واحد مركزي خبر آن را منتشر كرد آمده است: اگر در كربلا امام حسين(ع) به شهادت مي رسد امروز نيز مادر و كودك دوماهه اش و زن و مرد و كودك در خون خود مي غلتند.
همچنين در اين پيام آمده است: دشمنان نمي خواهند غني سازي اورانيوم را در كشورمان ببينند و اين مساله بين اسلام و دشمنان اسلام است.
اقدامات تروريستي خدشه اي در روحيه عاشورايي مردم و مسئولان ايجاد نمي كند
رئيس جمهوري اسلامي ايران نيز در پيامي به مردم و خانواده شهداي حادثه تروريستي چابهار، اعلام كرد: اين قبيل حركت ها كوچكترين خدشه اي در روحيه و فرهنگ عاشورايي مردم و مسئولان ايران پديد نخواهد آورد.
دكتر احمدي نژاد در اين پيام كه توسط وزير كشور در مراسم تشييع پيكر شهدا در چابهار قرائت شد، با تسليت به رهبر معظم انقلاب، خانواده هاي داغدار سيستان و بلوچستان بويژه مردم چابهار، گفت: حادثه تروريستي چابهار و شهادت مظلومانه جمعي از مردم بي گناه پرده از جنايت دشمنان انقلاب اسلامي برداشت و اين نشانه ضعف و درماندگي آنهاست.
وي در اين پيام خطاب به عوامل فتنه خاطرنشان كرد: با همدلي شيعه و سني هيچ خللي به نظام وارد نمي شود.
علي لاريجاني نيز حادثه تروريستي چابهار را اقدامي در جهت اختلاف افكني ميان شيعه و سني دانست.
چگونگي وقوع جنايت چابهار
صبح روز چهارشنبه مصادف با 24 آذر ماه و تاسوعاي حسيني بر اثر يك عمليات تروريستي در شهرستان چابهار كه در بين عزاداران حسيني روي داد دهها تن از هموطنانمان شهيد و مجروح شدند. در پي اين جنايت تروريستي يك مقام آگاه در وزارت اطلاعات كشورمان در اخباري كه در همان روز منتشر شد، اعلام كرد: سه بمب گذار كه از يك كشور همسايه وارد ميهن مان شده بودند و در تور ماموران ويژه وزارت اطلاعات قرار داشتند طي اقدامات كور جداگانه اي قصد بمب گذاري در مناطقي از جنوب و شرق كشور را داشتند كه يك تروريست در درگيري با ماموران وزارت اطلاعات به هلاكت رسيد.
وي افزود: عنصر تروريست دوم هنگام خروج از كشور دستگير و نفر سوم ميان جمعيت متاسفانه موفق شد به اقدام كور خود دست بزند و تعدادي از عزاداران حسيني را در شهر چابهار به شهادت برساند.
اين مقام آگاه در وزارت اطلاعات ادامه داد: سربازان گمنام امام زمان(عج) در اقدامي ويژه اطلاعاتي- عملياتي سحرگاه روز پنج شنبه، موفق شدند هشت نفر ديگر از عوامل تروريستي و مرتبطان اين جنايت را در شهرستان هاي چابهار، نيكشهر و كنارك سيستان و بلوچستان شناسايي و دستگير كنند.
وي ادامه داد: برابر اطلاعات به دست آمده، اين گونه اقدامات با هدايت سرويس هاي اطلاعاتي جريان سلطه و با هدف ايجاد ناامني و جلوگيري از جهش بزرگ اقتصادي منطقه جنوب شرق كشور و بندر چابهار صورت پذيرفت كه با استعانت از خداوند متعال، توطئه ها با هوشياري سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسايي و خنثي خواهد شد.
از سوي ديگر معاون امنيتي استانداري سيستان و بلوچستان اظهار كرد: ساعت 35/10 روز چهارشنبه دو نفر به قصد انجام عمليات انتحاري براي ورود به مسجد امام حسين(ع) چابهار تلاش كردند كه اين تلاش آنان بي نتيجه مي ماند.
آمار شهدا و مجروحان
جلال سياح در گفت وگو با ايسنا افزود: بعد از ناكامي يك نفر از آنان اقدام به انفجار در بين مردم در ميدان فرمانداري اين شهرستان مي كند كه بر اثر آن در دقايق اوليه 30 نفر شهيد و 55 نفر مجروح شدند اما به علت وخامت حال تعدادي از مجروحان، آمار شهداي اين جنايت افزايش يافت.
بر همين اساس طبق آخرين آمار اعلام شده از سوي منابع خبري، تاكنون بر اثر جنايت چابهار 36 نفر شهيد و 95 نفر زخمي شدند.
همچنين به گفته معاون امنيتي و انتظامي استانداري سيستان و بلوچستان، تعدادي از شهدا از برادران اهل سنت بودند.
در همين حال سرهنگ عرب معاون اجتماعي و انتظامي استانداري نيز گفت: 4 نفر از پرسنل نيروي انتظامي در حادثه تروريستي چابهار به شهادت رسيدند كه يك نفر از آنها سرباز و سه نفر ديگر درجه دار بودند.
تشييع پيكر شهدا با حضور نماينده رهبري و وزير كشور
صبح ديروز پيكر پاك شهداي حادثه تروريستي چابهار در ميان حزن و اندوه اقشار مختلف مردم اين شهر تشييع شد.
پيكر شهداي اين حادثه تروريستي از ميدان شهداي چابهار تا چهارراه راهنمايي تشييع شد و سپس پيكر 8 تن از شهدا در مزار شهداي چابهار به خاك سپرده شد و پيكرهاي ديگر شهدا براي خاكسپاري به استانهاي مربوطه منتقل شد.
هياتي بلندپايه به سرپرستي وزير كشور و به نمايندگي از دفتر رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس به منظور شركت در آيين تشييع جنازه شهداي حادثه تروريستي روز تاسوعا، در اين مراسم شركت داشتند.
همچنين ظهر ديروز پس از اقامه نمازجمعه در زاهدان، پيكر دو تن از شهداي حادثه تروريستي چابهار از مصلاي قدس تا گلزار شهداي اين شهرستان تشييع شد.
به گزارش فارس در اين مراسم كه با حضور علماي شيعه و سني، روحانيون، اصناف، اساتيد و دانشگاهيان، مسئولان ادارات، نهادها و ساير اقشار مردم انجام شد، نمازگزاران و عزاداران حسيني با سر دادن شعارهاي «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» و «نهضت امام حسين(ع) همچنان ادامه دارد»، خشم و انزجار خود را از توطئه هاي دشمنان ملت ايران و عوامل مزدور آنان اعلام كردند.
خانواده اين شهيدان نيز در اين مراسم اعلام كردند: فرزندان ما قرباني امام حسين(ع) شده اند كه اين افتخار بزرگي براي ماست. ما تا آخرين لحظه گوش به فرمان مقام معظم رهبري هستيم و نه تنها از شهادت نمي ترسيم بلكه حاضريم جان خود را براي حفظ اسلام و رساندن پيام امام حسين(ع) به مسلمانان فدا كنيم.
اظهارات وزير كشور
وزير كشور در تشريح جزئيات جنايت چابهار گفت: حدود ساعت30/10دقيقه صبح چهارشنبه دو عامل استكبار جهاني كه كاملا تجهيز شده و آموزش ديده بودند از ناحيه مرز وارد شهرستان چابهار شدند و دست به اقدام تروريستي زدند.
نجار تصريح كرد:نيروهاي امنيتي و انتظامي يكي از اين افراد تروريست را قبل از اينكه اقدامي كند شناسايي كردند و به هلاكت رساندند و نفر دوم نيز طي انفجار به هلاكت رسيد.
وي از به دست آمدن سرنخ هاي خوب در زمينه اقدام تروريستي چابهار خبر داد و گفت: برادران اطلاعات هم افرادي را دستگير كردند و در حال پيگيري موضوع هستيم.
وزير كشور تصريح كرد در بررسي ها مشخص شد كه دست سازمان CIA و ديگر سازمانهاي جاسوسي در كار است.
محمد نجار گفت: افراد تروريست تجهيزات مدرني از خارجي ها مي گيرند و آموزش هايي مي بينند و به قصد كينه جويي و انتقام گيري از ملت بزرگ ايران و پيش بردن اهداف استكبار جهاني دست به اين گونه اقدامات تروريستي مي زنند.
وي همچنين در پاسخ به سؤالي درباره وابستگي افراد تروريست اظهار كرد: گروهي تروريست كه متاسفانه آن طرف مرزهاي شرقي در پاكستان در حال آموزش هستند و حضور دارند اين اقدام تروريستي را انجام دادند.
عيادت از مجروحان
مصطفي محمد نجار پس از شركت در مراسم تشييع پيكر شهيدان جنايت تروريستي چابهار، به عيادت مجروحان اين حادثه در بيمارستان امام علي(ع) اين شهر رفت.
به گزارش ايسنا مصطفي محمد نجار در عيادت از بيماران گفت: رئيس جمهور تاكيد كرد كه تمام اقدامات درماني بطور كامل در مورد اين مجروحان انجام شود.
وي با سركشي به بخش هاي مختلف اين بيمارستان اعم از مردان، زنان و كودكان از مجروحان اين حادثه دلجويي و با آنان گفت وگو كرد.
حمايت صهيونيست ها
و وهابي ها از عاملان جنايت
رسانه وابسته به صهيونيست ها و وهابي هاي آل سعود ساعتي پس از انجام جنايت تروريستي چابهار به مصاحبه با برخي دست اندركاران اين جنايت پرداخت.
شبكه العربيه كه در خاورميانه به العبريه مشهور است روز چهارشنبه با ذوق زدگي از انجام جنايت فوق سريعاً به سراغ بقاياي گروهك ريگي رفت و از اين افراد مزدور و جنايتكار به عنوان كساني نام برد كه مسئوليت جنايت چابهار را برعهده گرفته اند.
آمريكا، حامي حملات تروريستي در ايران
در همين حال يك كارشناس آمريكايي گفت: اگرچه آمريكا حملات تروريستي چابهار را محكوم كرده، اما خود از اين حمله حمايت كرده است.
جف اشتينبرگ، از مركز بررسي هاي اطلاعات اجرايي، در مصاحبه با پرس تي وي با اشاره به اظهارات باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در محكوم كردن حادثه اخير تروريستي در چابهار، گفت: «رؤساي جمهوري ]آمريكا[ آشكارا دروغ مي گويند و اين اظهارات را بيان مي كنند چون به لحاظ ديپلماتيك اقدامي در خور و شايسته است، اما مي دانيم كه آن ها خود از اين اقدامات تروريستي حمايت مي كنند».
وي در ادامه اظهار داشت: درگير كردن گروه هاي قومي ايران به ويژه بلوچ ها در اقدامات تروريستي و خراب كاري هايي كه در ايران صورت مي گيرند، از سال 2007 تاكنون رسماً در دستور كار مشترك آمريكا و اسرائيل قرار دارد.
او تشريح كرد: «اگر در واقع اين اقدامات به طور كامل يا بخشي از آن جزو عمليات سازمان اطلاعاتي آمريكا باشد، اوباما به خوبي از آن آگاه است».
اشتينبرگ افزود: «وقتي اوباما اعمال تروريستي بوش را مورد تأييد قرار مي دهد، اين امر نشان دهنده آن است كه وي نيز ادامه دهنده سياست هاي رئيس جمهوري پيشين آمريكا است».
راهپيمايي جامعه اهل سنت
در چابهار
جامعه اهل سنت چابهار با صدور بيانيه اي اعلام كرد: جامعه اهل سنت چابهار در محكوميت حادثه تروريستي در تاسوعاي حسيني، امروز در اين شهرستان راهپيمايي مي كند.
به گزارش فارس از زاهدان، در اين بيانيه آمده است: جامعه روحانيت اهل سنت چابهار از عموم مردم سيستان و بلوچستان براي انجام يك راهپيمايي در محكوميت اقدام تروريستي تاسوعاي خونين اين شهرستان در روز شنبه 27 آذر ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت امام زين العابدين(ع) دعوت به عمل آورد.
اين بيانيه مي افزايد: اين راهپيمايي به منظور گراميداشت خاطره شهادت جمعي از برادران و خواهران شيعه و سني كه در جريان عزاداري حسيني در تاسوعاي خونين چابهار شهيد شدند، برگزار مي شود.
جامعه روحانيت اهل سنت چابهار در اين بيانيه ضمن محكوم كردن اين حادثه تروريستي از اقشار مختلف مردم تقاضا دارد با شركت در راهپيمايي عمومي، نفرت و انزجار خود را از عوامل و ايادي استكبار اعلام و همبستگي و همدردي خود با مصيبت ديدگان را ابراز كنند.
همچنين نماينده ولي فقيه و استاندار سيستان و بلوچستان در بيانيه اي امروز (شنبه) را در اين استان عزاي عمومي اعلام كردند.

 



ديلي بيست افشا كرد
رد پاي آمريكا در حادثه تروريستي اخير در ايران

در پي انفجار تروريستي در چابهار در روز تاسوعاي حسيني، يك پايگاه خبري آمريكايي به تحليل اين رخداد و ارتباط آن با آمريكا پرداخت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي ديلي بيست در مقاله اي مي نويسد: گروهك تروريستي ريگي مسئوليت حمله انتحاري به مسجد چابهار در روز چهارشنبه را پذيرفت، اين در حالي است كه ارتباط آنها با آمريكا چندي پيش مطرح شد.
به گفته اين پايگاه اينترنتي، اين گروهك مسئول بسياري از بمب گذاري ها و خرابكاري ها شناخته شده و طي سال هاي 2005 تا 2008 سالانه دستكم شش حمله را طراحي و اجرا كرده است. اين مقاله مي افزايد: اين حملات بسيار خوب سازماندهي شده و با بودجه هاي كلان صورت مي گيرد به گونه اي كه همه را به اين استنباط وامي دارد كه افراد و يا كشوري قوي پشت آن است.
در ادامه اين گزارش آمده است: در سال 2007 شبكه خبري ABC به نقل از منابع سازمان اطلاعات آمريكا و پاكستان گزارش داد كه مقامات آمريكايي به طور پنهاني به تشويق و تحريك گروهك ريگي براي ايجاد اغتشاش در ايران مي پردازند. در سال 2008 نيز گزارش تكان دهنده «سيمون هرش» در نيويوركر نشان داد كه دولت «بوش» از سال 2005 عمليات تروريستي ايران را طراحي و تامين مالي كرده كه حمايت از گروهك ريگي از اين دسته حمايت ها بود. «ديلي بيست» خاطرنشان مي كند: با دستگيري «عبدالمالك ريگي» سركرده اين گروهك در ژوئن سال گذشته، دخالت آمريكا در برنامه هاي تروريستي اين گروهك بر همه روشن شد و «عبدالمالك» در يك مصاحبه تلويزيوني رسما از حمايت هاي آمريكا در اين خصوص پرده برداشت. اين مقاله در پايان تصريح مي كند: به عبارت ديگر شواهد براي حمايت هاي دولت «بوش» از اين گروهك كافي و جامع است ولي بايد ديد آيا «اوباما» كه در همه امور پا جاي پاي «بوش» گذارده در اين زمينه نيز به حمايت هاي آمريكا ادامه داده يا خير؟!

 



عشق خونين كربلا-(7) قيام حبيبانه و محبانه

بهترين تحليل از نهضت جهاني سالار شهيدان، حسين بن علي(ع) آن است كه اين قيام را حبيبانه و محبانه بدانيم؛ چون بهترين عبادت، عبادت محب است براي محبوب خود. گرچه هر محبتي از طرف انسان نسبت به ذات اقدس اله اعمال بشود، مسبوق به حبي است كه از آن طرف ترشح مي كند؛ برخي ها خواستند از آيه فسوف يأت ي اللّه ب قوم يح بّهم و يح بّونًه(1) استفاده كنند كه اول محبت خداست نسبت به انسانهاي صالح، بعد محبت انسانهاي صالح است نسبت به خدا. آنها تصريح كرده اند، گرچه كلمه(واو) مفيد ترتب نيست، مثل (فا) يا (ثم) نيست؛ لكن اين تقديم ذكري بي اثر نيست. كشش از آن سو بايد باشد، تا كوشش عاشق بيچاره به جائي برسد! بنابراين اول محبت از آن طرف هست، بعد محبت از اين طرف؛ فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه. منتها چون خداي سبحان حكيم محض است، مهرورزي خداي سبحان بر اساس حكمت است كه ذل ك فضل اللّه يؤت يه من يشاء(2). مصداق كامل محبت الهي خاندان عصمت و طهارتند، كه خداوند محبت اينها را و مودت اينها را اجر رسالت پيغمبر(ص) قرار داد.
خلافت الهي سيدالشهداء(ع) در ياري نخواستن از ظالمان
امام حسين(ع) چون حبيبانه نهضت كرده است، تمام برنامه هاي كربلاي او به عنوان خليفه الهي و مظهر الهي تدوين شد. مستحضريد كه خداوند در قرآن كريم فرمود: من در ساختار خلقت از فرشتگان به عنوان كمك و به عنوان مأمور در بخش هاي اجرائي، مأموريت هائي به آنها مي دهم، از آنها به نفع شما استفاده مي شود كه مدبرات امرند. مورد نياز من نيست، ولي تدبير كارهاي شما را من به وسيله فرشته ها انجام مي دهم كه مدبرات امرند. ولي در كارگاه آفرينش من و در كارگاه پرورشي من هيچ تبهكاري راه ندارد، ما كنت متّخ ذ المض لّين عضدا ً(3). كساني كه گمراهند، جزء مدبرات امور ما نيستند، در كارگاه ما دخيل نيستند. «عضد» يعني بازو؛ اين كارهاي مساعدت و معاونت و معاضدت و مانند آن يك سلسله افعال اشتقاقي است كه از ساختار تكويني استنباط شده است. «ساعد» فاصله بين مچ و آرنج است؛ «عضد» يعني بازو، فاصله بين آرنج و شانه است. كارهائي كه با فاصله بين مچ و آرنج انجام مي دهند، ساعد دخيل است؛ مي گويند: (مساعدت كردن). كارهائي كه از بازو كمك گرفته مي شود، مي گويند: (معاضدت كردن). گاهي اين نكات رعايت نمي شود؛ معاضدت و مساعدت و مانند آن به معناي مطلق معاونت است. به هر تقدير خداوند فرمود: در كارگاه من تبهكار و گمراه راه ندارد.
همين بيان نوراني را امام حسين(ع) در بين راه، قبل از اينكه به كربلا برسند؛ به عبيدالله بن حر جعفي فرمودند. وقتي حضرت آن عبيدالله بن حر جعفي را دعوت كرد، آن شخص گفت: من از آمدن به كربلا معذورم، از جان دادن و شهيد شدن معذورم، ولي كمك مالي مي كنم. اسبم را مي فرستم، شمشيرم را مي دهم و مانند آن؛ وجود مبارك سالار شهيدان فرمود: ما كنت متخذ المضلين عضداً(4). يعني من در كارگاه نهضتم كسي كه حق را نشناخت و وظيفه را نشناخت، از او كمك نمي گيرم. اين نشانه آن است كه اين حبيب مظهر آن محبوب است، اين خليفه دستور آن مستخلف عنه را انجام مي دهد.
برخي حوادث كربلا پيش از عاشورا
وجود مبارك سالار شهيدان دوم محرم وارد سرزمين كربلا شد، تا شب عاشورا پشت سر هم لشكر از آن طرف مي آمد، و راه كربلا يك طرفه بسته بود، و يك طرفه باز بود. يعني اگر چنانچه كسي مي خواست از كربلا فرار كند و برود، آزاد بود؛ و اگر مي خواست وارد كربلا بشود، راه بسته بود. شريعه فرات را هم براي چند منظور بستند؛ يكي اينكه اهل بيت دسترسي به آب نداشته باشند، يكي اينكه روستائي ها و علاقمندان و مجاوران سرزمين كربلا كه از قضيه با خبر شدند، از راه آب خودشان را به حسين(ع) نرسانند.
برخي ها نقل كردند: عصر تاسوعا كه شمر با آن دستور اخير آمد كه كار را يكسره كنيد؛ وقتي آمدند وارد خيمه عمر سعد شدند تا اين دستور ابن زياد را به او برسانند، ديدند او در خيمه نيست. از او سؤال كردند، گفتند: او در آب فرات مشغول شنا كردن و خنك شدن است.
پاسخ دندان شكن قمر بني هاشم(ع) به امان نامه خاندان بني اميه
وقتي عصر تاسوعا امان نامه آوردند، و گفتند: اين بنوا اختنا، اين بنوا اختنا؛ وجود مبارك قمر بني هاشم حاضر نبود حركت كند. وجود مبارك ابي عبدالله(ع) به عباس بن علي دستور داد: برو، ببين چه مي گويند. وقتي قمر بني هاشم آمد، ديدند كه همان فتنه اي كه درباره حسن بن علي(ع) پياده كرده اند، مي خواهند درباره حسين بن علي(ع) پياده كنند. يعني افسران او، پرچمداران او، ياران حسين بن علي را از اطرافش بگيرند، و حضرت تنها بشود، و مجبور بشود به تن دادن و تسليم شدن؛ لذا براي عباس بن علي امان نامه آوردند. وجود مبارك قمر بني هاشم فرمود: لعنه الله عليك و علي امانك، اتومننا و ابن رسول الله لاامان له(5)؟! به من امان مي دهيد، ولي به پسر پيغمبر امان نمي دهيد؟! جريان عصر تاسوعا وضعي بود كه وجود مبارك حسين بن علي(ع) از آنها مهلت خواست تا شب عاشورا را با نماز وداع كند، كه در نوبت قبل به عرضتان رسيد.
سخنان امام حسين(ع) در شب عاشورا
وجود مبارك امام سجاد(ع) مي فرمايد: من در شب عاشورا چون بيمار بودم، در خيمه مخصوص خودم بودم. بعد كم كم متوجه شدم اين خيام خلوت شد، همه يكجا جمع شده اند. من هم كم كم خودم را به آن مجمع رسانده ام. ديدم همه اصحاب و بني هاشم گردهم آمده اند، و پدرم حسين بن علي(ع) مشغول سخنراني است. به خدا عرض كرد: حمد مي كنيم تو را، علي ان اكرمتنا بالنبوه، و علمتنا القرآن، و فقهتنا في الدين(6)؛ تو را شاكريم كه به ما نبوت دادي، فقاهت دادي، فهم دادي، و معرفت شناسي ديني دادي و مانند آن. بعد فرمود: اصحاب من! اين قوم با من كار دارند؛ اگر مرا كشتند، كاري به شما ندارند. شب است و تاريك است، و راه خروج از كربلا هم آزاد؛ بيائيد دست زن و بچه هايتان را بگيريد، من بيعت را هم از عهده شما برداشتم؛ بگذاريد در اين سرزمين من تنها بمانم! وجود مبارك امام سجاد(ع) مي فرمايد: در شب عاشورا اول كسي كه قيام كرد در بين اين مخاطبان و مستمعان، و عرض كرد: ممكن نيست دست از تو برداريم، عمويم قمربني هاشم بود؛ بعد ديگران اظهار ارادت كردند، و وفاداري كردند.
آنگاه پدرم فرمود: فردا همه را مي كشند، حتي طفل شيرخوارم عبدالله رضيع را مي كشند. قاسم كه يك نوجواني بود، عرض كرد: عمو جان! مگر اينها به خيمه مي ريزند؟ فرمود: نه، تا زنده ام به خيام حمله نمي كنند. عرض كرد: كودك كه به ميدان نمي رود، چگونه اين كودك شيري را شهيد مي كنند؟ فرمود: اذا جفت روحه عطشا ً(7)، وقتي خيلي لب تشنه شد و كام خشكيده، شير در پستان كسي نبود، آب در خيمه نبود؛ من مي خواهم ببرم، سيرابش كنم، يا با او وداع كنم؛ آنگاه تير مي آيد، و او را شهيد خواهد كرد. اين صحنه گذشت! وجود مبارك امام سجاد(ع) مي فرمايد: به دستور پدرم همه رفتند در اتاق هايشان؛ حضرت فرمود به اينكه: لباس هايتان را تميز كنيد، و كسي در اين سرزمين شما را كفن نمي كند! لباس هاي تميز بپوشيد، لتكون اكفانكم (8)، تا كفن شما باشد. ديگر نفرمود كفن من چه خواهد بود!! ولي شما لباس هاي تميزتان را در بر كنيد، لباس هايتان را هم تميز كنيد؛ لتكون اكفانكم. اينها اجازه گرفتند، هر كدام به خيمه خود رفتند، لهم دوي كدوي النحل (9)؛ بعضي در حال ركوع، بعضي در حال سجود، بعضي در حال قرائت قرآن، بعضي در حال نيايش و دعا بودند؛ اين صحنه ها را وجود مبارك امام سجاد نقل مي كند.
بعد فرمود به اينكه: در همان شب دستور دادند كه اطراف خيام را خندقي بكنند؛ چون در آن منطقه اي كه فرات از شمال شرقي دجله به كربلا مي ريخت، اطراف اين نهر ني روئيده مي شود؛ دستور داد آن ني ها را بياوريد، در اينجا در اين خندق ها آتش روشن كنيد كه فردا اينها از پشت خيمه حمله نكنند. و دستور داد خيمه ها را نزديك هم بكنيد؛ فقط يك راه وسط باز بود كه از خيام به طرف ميدان مي رفتند، و شهدا را هم به خيمه دارالحرب حمل مي كردند؛ جريان شب عاشورا خيلي مبسوط تر از اين است.
لزوم عزاداري محبانه و پرهيز از انحراف
اين نكته را به عرض شما به عنوان خواهش برسانم؛ فردا كه همه عزاداريم و در دسته جات و هيئات شركت مي كنيم؛ شما هم حبيبانه عزاداري كنيد، نگذاريد حسين بن علي(ع) از شما برنجد! كاري كه از عظمت و جلال و شكوه اين عزاداري كم مي كند، آن كارها را نكنيد. جريان قمه زني كه اصلاً ممنوع است، كشيدن آن آهن هايي كه در كربلا نبود...؛ آن پارچه ها بود، آن علم ها بود، يعني آن پارچه ها؛ اما اين علامت هاي سنگين، اينها را سعي كنيد همراهتان نبريد. نقل و همراهي اينها نه واجب است، و نه مستحب!!بگذاريد آن پا برهنه شدن ها، آن سر و سينه زدن ها، آن ناله و ضجه و لابه كردن ها، آن سينه زدن هاي شما حبيبانه باشد. كاري نكنيم كه وجود مبارك حسين بن علي از ما برنجد!! با دوستي حركت كنيم، و اشك تان ان شاء الله وسيله سعادت دنيا و آخرت خواهد بود.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظله العالي) در برنامه تلويزيوني (عشق خونين كربلا) قم- آذر و دي 8831
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) سوره مائده/ آيه 45 (2) سوره جمعه/ آيه 4 (3) سوره كهف/آيه 45
(4) بحارالانوار / جلد 44/ صفحه 513 (5)بحار الانوار/جلد 44/صفحه 391
(6)بحار الانوار/جلد 44/ صفحه 293 (7) موسوعه كلمات الامام الحسين(ع)/في ليله عاشورا/صفحه 204
(8) بحار الانوار/جلد 44/ صفحه 713 (9) بحار الانوار/ جلد 44/ صفحه 493

 



در جوار شهداي زنجان و با حضور مردم قدرشناس
پيكر شهيد فروزنده به خاك سپرده شد

همزمان با تاسوعاي حسيني پيكر مطهر شهيد رحمان فروزنده فرمانده لشكر 21 حمزه سيدالشهدا(ع) آذربايجان تشييع و در جوار شهداي زنجان به خاك سپرده شد.
جانشين فرمانده نيروي زميني ارتش امام حسين(ع) را اسوه واقعي آزادگي و جوانمردي توصيف و خاطرنشان كرد: نداي «هل من ناصر ينصرني» امام حسين(ع) در روز عاشورا به اين معنا بود كه آيا كسي هست كه امام زمان خود را ياري دهد و در مسير ولايت گام بردارد؟ امروز گواهي مي دهيم كه شهيد فروزنده به اين ندا لبيك گفته و خون خود را در مسير پاسداري از اين ارزش ها فداي اسلام كرد.
سرتيپ كيومرث حيدري شهادت شهيد فروزنده را ضايعه اي جانگداز براي جمهوري اسلامي عنوان و تصريح كرد: همگان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه راه شهيدان همواره ادامه خواهد داشت و نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي با گام هايي استوار در مسير اعتلاي نام ايران اسلامي گام برمي دارند.
جانشين فرمانده نيروي زميني ارتش به ولايتمداري شهيد فروزنده اشاره كرد و يادآور شد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، سردار شهيد فروزنده با لبيك به فرمان امام راحل، جان خود را بدون هيچ چشم داشتي در طبق اخلاص گذاشت و همواره در صحنه هاي مختلف جنگ، دلاورانه حضور داشت.
وي با اشاره به اين كه «شهيد فروزنده اسوه تقوا و تابع فرامين رهبري بود» گفت: اين شهيد بزرگوار مالك اشتري بود كه هيچگاه ولي امر خود را تنها نگذاشت.
سرتيپ حيدري اقتدار شهيد فروزنده را در ميدان نبرد بي بديل توصيف و اظهار داشت: اين شهيد سرافراز به معناي واقعي كلمه فردي ذوب در ولايت بود.
در مراسم تشييع پيكر اين شهيد حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدعلي آل هاشم رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي طي سخناني گفت: فقدان امير سرتيپ دكتر رحمان فروزنده، فرمانده دلاور لشگر 21 حمزه سيدالشهداي آذربايجان ضايعه اي بزرگ براي ارتش است.
گفتني است امير سرتيپ دكتر رحمان فروزنده، فرمانده لشكر 21 حمزه سيدالشهداء آذربايجان شرقي در خاتمه رزمايش بزرگ نيروي زميني در منطقه جنوب كشور به همراه يكي از همراهانش به درجه رفيع شهادت نائل آمد.
شهيد سرتيپ فروزنده در سال 1341 در شهر زنجان ديده به جهان گشود و در سال 59 پس از پيروزي انقلاب اسلامي براي دفاع از آرمان هاي انقلاب به سپاه پيوست. اين شهيد بزرگوار در سال 1361 وارد ارتش شد و در طول 8 سال جنگ تحميلي بارها و بارها در عمليات مختلف حضور داشت.
اين سردار رشيد اسلام از جانبازان دوران دفاع مقدس بود كه در چندين عمليات بزرگ و مؤثر حضوري فعال داشت و با شايستگي مراتب فرماندهي گروهان و گردان را در دوران دفاع مقدس در لشكرهاي 16 و 77 و همچنين فرماندهي تيپ 45 تكاور و جانشين لشكر 77 ثامن الائمه خراسان طي كرد و از دو سال قبل به فرماندهي لشكر 21 حمزه انتخاب شد.
همچنين روز سه شنبه نيز مراسم تشييع پيكر اين شهيد با حضور فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي سرتيپ احمدرضا پوردستان در تبريز برگزار شد.

 



روسيه سخنان جليلي درباره توافق ژنو 3 را تأييد كرد

با وجود تلاش برخي اعضاي گروه 1+5 براي مخفي ماندن توافق انجام شده در مذاكرات ژنو 3، يك مقام عالي رتبه روسيه تأييد كرد توافق صورت گرفته در ژنو اين است كه در مذاكرات آينده «براي يافتن نقاط مشترك» گفت وگو شود.
به گزارش پايگاه اينترنتي ايران هسته اي، خبرگزاري روسي ايتارتاس روز جمعه 20 آذر 1389 (11 دسامبر) از نيويورك اعلام كرد كه كنستانتين دولگوف معاون نماينده دائم روسيه در سازمان ملل در نشست روز جمعه شوراي امنيت گفته است: «در نشست ژنو، گام هايي كه براي توسعه گفت وگو با هدف همكاري و يافتن رويكردهاي مشترك ضروري است مشخص شده اند».
دولگوف درباره نگاه روسيه به مذاكرات ژنو گفته است: «ارزيابي روسيه از نشست 6 و 7 دسامبر در ژنو ميان نمايندگان ايران و 5+1 مثبت است. در اين نشست طرفين به بررسي عميق نگراني هاي دوجانبه درباره مسئله هسته اي و همچنين بررسي مسائل جهاني و منطقه اي و تقويت رژيم منع گسترش پرداختند». اين مقام روس در پايان گفت: «روسيه معتقد است كه توافق حاصل شده در نشست ژنو براي ادامه مذاكرات در ژانويه سال آينده در استانبول حائز اهميت است. من اميدوارم اين مذاكرات به همكاري همه طرف ها با هدف حل مسالمت آميز و ديپلماتيك تمام مسائل پيرامون برنامه هسته اي ايران منجر شود».
اظهارات اين مقام روس كه توافق انجام شده در نشست ژنو را تقريباً به دقت توصيف مي كند، در حالي است كه كاترين اشتون از ذكر جمله «گفت وگو به منظور يافتن نقاط مشترك براي همكاري» كه اصل توافق انجام شده در ژنو 3 بود، در بيانيه خود خودداري كرد.
دكتر سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پس از نشست ژنو 3 تأكيد كرد كه توافق ايران با 1+5 فقط «مذاكره براي همكاري نقاط مشترك» است و هر چيزي غير از اين مورد تأييد ايران نيست.

 



كلينتون: مذاكرات ژنو آغاز خوبي بود

وزير امور خارجه آمريكا مذاكرات اخير ايران با 1+5 را يك آغاز خوب دانست.
كلينتون روز دوشنبه هفته گذشته پس از ديدار با همتاهاي خود از كانادا و مكزيك در كبك با تكرار اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته اي ايران گفت كه آمريكا همچنان به دنبال كردن همه مسيرهاي ديپلماتيك موجود متعهد است تا تهران را متقاعد به صرف نظر از آنچه يك برنامه هسته اي تسليحاتي خوانده است، كند.
به گزارش شبكه تلويزيوني بلومبرگ، كلينتون علاوه بر آن گفت كه مذاكرات اخير ايران با كشورهاي عضو گروه 1+5 (پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متشكل از آمريكا، انگليس، روسيه، فرانسه و چين به علاوه آلمان) «آغاز خوبي» بود.
وزير امور خارجه آمريكا افزود: آغاز خوبي بود اما چيزي بيشتر از آن نبود. ايران موافقت كرده است در ماه ژانويه در استانبول مجددا با اين كشورها ديدار و گفت وگو كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، كلينتون در بخش ديگري از اظهاراتش گفت كه گروه 1+5 همچنان به ايران فشار مي آورد كه برنامه هسته اي اش را كنار بگذارد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14