(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 28  آذر 1389- شماره 19817

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سيد احمد خاتمي: بعضي ها با استفاده از رانت قدرت هر روز يك حرف چالش دار مي زنند
برگزاري مراسم توديع و معارفه بدون حضور متكي رحيمي : از قبل با متكي توافق شده بود !
آيت الله آملي لاريجاني: هجمه هاي حساب شد ه اي عليه قوه قضائيه مي شود
عشق خونين كربلا (8) اتمام حجّت سيّدالشهداء (ع)
نماينده ولي فقيه در سپاه: امروز علوم در مسير الحادي قرار گرفته است
همزمان با پايان يافتن ايام تبليغي دروس خارج مراجع تقليد از چهارشنبه آغاز مي شود
آيت الله نوري همداني: حوزه و دانشگاه بايد در راه اسلام و انقلاب با يكديگر وحدت داشته باشند
هاشمي: ملت هاي مسلمان اميد استكبار به ايجاد تفرقه بين شيعه و سني را به ياس مبدل كنند



سيد احمد خاتمي: بعضي ها با استفاده از رانت قدرت هر روز يك حرف چالش دار مي زنند

امام جمعه موقت تهران تصريح كرد: بعضي ها با استفاده از رانت قدرت هر روز يك حرف چالش دار مي زنند و كسي هم به اين ها نمي گويد بالاي چشمتان ابروست.
به گزارش ايسنا، آيت الله سيد احمد خاتمي در اولين سوگواره ملي امام سجاد(ع) در بندرعباس اظهار كرد: تجليل از حضرت امام سجاد(ع) تجليل از يك امام شيعه نيست، بلكه تجليل از يك شخصيت برجسته بين المللي است كه جهان اسلام به حضرتش عرض ادب دارد.
وي در ادامه اهل بيت (ع) را به عنوان يكي از محورهاي برجسته وحدت در جهان اسلام و مايه اتحاد شيعه و سني دانست و افزود: ما مديون امامان معصومين (ع) هستيم، ولي متأسفانه دينمان را به آنها ادا نكرده ايم.
خاتمي خاطرنشان كرد: در برخي دانشگاه هاي كوچك يك واحد درسي پيرامون شناخت سران صوفيه تدريس مي شود و دانشجو بايد 16 ساعت وقت خود را صرف شناخت سران اين فرقه كند، اما متأسفانه در مورد امامان معصوم كه هستي ما به وجود اين بزرگواران وابسته است، چندان كار درخور شأني صورت نگرفته است و اميد داريم برگزاري اين كنگره بتواند باعث شناخت بهتر و معرفي بيشتر ابعاد شخصيتي ائمه(ع) به جامعه باشد.
وي اضافه كرد: امامان را همچون قرآن مي دانيم و همان طور كه قرآن به يك زمان خاص اختصاص ندارد، ائمه نيز الگوي هميشه بشريت هستند كه در هر زماني به سراغ اين گل هاي بي خار جهان هستي برويم، درس هاي شايسته اي خواهيم گرفت.
خاتمي با اشاره به چشم انداز ايران در افق 1404 تصريح كرد: براي اين كه كشورمان در تمامي زمينه ها نمونه باشد و شاهد پيشرفت روزافزون ايران اسلامي باشيم، نبايد از توجه به معنويت غافل شويم.
وي با بيان اين كه پيشرفت بدون معنويت سرانجامي همچون كشور ژاپن و ساير كشورهاي صنعتي دارد، تصريح كرد: اين گونه پيشرفت ها كه ريشه اي در معنويت ندارند، با جنس انقلاب اسلامي ما همخواني ندارد و آن را نمي خواهيم و پيشرفتي را مطلوب مي دانيم كه ستون فقرات آن انس با خدا باشد.
خاتمي تأكيد كرد: هر قدم كه كشور به سوي معنويت پيش رود، گامي بلند به سوي پيشرفت برداشته ايم.
امام جمعه موقت تهران در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: در دوره اصلاحات شخصي گفته بود موسيقي مظلوم واقع شده است كه مرحوم آيت الله فاضل در پاسخ به اين شخص گفت «موسيقي مظلوم واقع شده يا اسلامي كه در دستان تو گرفتار آمده؟» اخيراً نيز شخصي اظهار كرده كه برخي افراد موسيقي را نفهميده اند و مي گويند حرام است. درست است در كشور ما حرف زدن آزاد است ولي مسئولين دولتي و وابستگانشان حق ندارند هر حرفي را دلشان خواست بزنند. زيرا اين حرف ها اهانت به مراجع است كه موسيقي را حرام دانسته اند.
وي با بيان اين كه شاه هم مي خواست با موسيقي مردم را به سوي تمدن ببرد ولي ره به جايي نبرد، اضافه كرد: يادمان نرود كه در حال حاضر كشور ما داراي يك نظام اسلامي است، اما بعضي ها با رانت قدرت هر روز يك حرف چالش دار مي زنند و كسي هم به اين ها نمي گويد بالاي چشمتان ابروست.
خاتمي در پايان برگزاري سوگواري سراسري امام سجاد(ع) در بندرعباس را اقدامي شايسته توصيف كرد و با بيان اين كه اينگونه كنگره ها باعث تحكيم وحدت در جهان اسلام خواهد شد، گفت: مجمع جهاني اهل بيت نيز در پي برگزاري كنگره بين المللي حضرت امام سجاد(ع) مي باشد كه كارهاي مقدماتي آن صورت گرفته و در آينده برگزار خواهد شد.

 



برگزاري مراسم توديع و معارفه بدون حضور متكي رحيمي : از قبل با متكي توافق شده بود !

معاون اول رئيس جمهور در مراسم توديع و مـعارفه كه بدون حضور متكي برگزار شد گفت: درخصوص اين جابجايي پيش از سفر متكي به سنگال با وي توافق شده بود.
محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور صبح شنبه در مراسم توديع و معارفه منوچهر متكي و علي اكبر صالحي كه بدون حضور متكي برگزار شد، طي سخناني از متكي تقدير و تشكر كرد و وي را برادري خدوم، متدين، عاشق به نظام جمهوري اسلامي، دوستدار و معتقد به ولايت فقيه و رهبري مقام معظم رهبري در همه ايامي خواند كه در هر مسند از مجلس شوراي اسلامي، سفارت در كشورهاي مختلف، معاونت وزارت خارجه و 5 سال به عنوان وزير خارجه زحمات زيادي را براي جمهوري اسلامي تحمل كرد.
وي درخصوص علت عدم حضور متكي در اين مراسم اظهار داشت: قرارگذاشتيم در مجلس اصلي كه به معناي واقعي از ايشان تقدير به عمل آيد حاضر شوند و ان شاءالله در حد وظيفه و تكليف از وجود شريف ايشان به حد مطلوب و مقتضي تقدير خواهد شد.
رحيمي افزود: وظيفه دارم از سوي همه اعضاي دولت و شخص رئيس جمهور در اين مراسم اوليه و مقدماتي از عمق وجودم و با داشتن رفاقتي 30 ساله، از ايشان تقدير و تشكر كنم.
وي در ادامه به معرفي علي اكبر صالحي پرداخت و افزود: شخصيت دكتر صالحي بر همه عيان و مشخص است چه در زماني كه براي دو دوره رئيس دانشگاه صنعتي شريف بود، چه زماني كه در آژانس بين المللي انرژي اتمي و چه در زماني كه در سازمان كنفرانس اسلامي ماموريت داشت و اكنون كه در سازمان انرژي اتمي به عنوان معاون رئيس جمهور در حال فعاليت است.
رحيمي خاطرنشان كرد: صالحي در متانت و سلامت نفس انصافا در بين همه دولتيان كم نظير است.
معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: برحسب رسومي كه وجود دارد بالاخره يكي مي آيد و يكي جا را به آن تحويل مي دهد و از ابتدا تا به حال نيز همين طور بوده و خواهد بود و اگر قرار بود اين سمت ها و تصدي ها ثابت باشد هرگز تغيير و تحولي اتفاق نمي افتاد.
وي اظهار داشت كه وزارت خارجه به همان سبكي كه منوچهر متكي در دولت نهم و دهم طراحي، پيگيري و پي ريزي كرده توسط صالحي ادامه خواهد يافت.
رحيمي خاطرنشان كرد: روش كار همان است كه از قبل بوده و ما به دنبال تغيير نيستيم بلكه به دنبال تحول در پي تحول هستيم. تحولاتي كه توسط آقاي متكي شكل گرفت تحول است و تحولات ديگري ان شاءالله توسط صالحي رقم خواهد خورد.
وي با اشاره به اخبار مطرح شده در برخي رسانه ها مبني بر اينكه منوچهر متكي در هنگام سفر و در حين ماموريت بركنار شد، خاطرنشان كرد: هرگز چنين نيست و چنين نخواهد بود. قبل از سفر آقاي متكي به سنگال در يكي از روزهاي هفته گذشته گفت وگوي مشروحي بين ايشان و رئيس جمهور شكل گرفت و توافقات انجام شد و زماني كه به سنگال رفتند مي دانستند كه آقاي صالحي در چنين روزي معارفه خواهد شد.
معاون اول رئيس جمهور اضافه كرد: مسئولان جمهوري اسلامي تا آخرين لحظه بدون اينكه خم به ابرو بياورند به مسئوليت خود ادامه مي دهند و اينكه گفته مي شود در سفر چنين تصميمي گرفته شد، چنين نبود. هيچ مسئولي در اين وضع از مسئوليت خود خداحافظي نمي كند زيرا جنبه اخلاقي ندارد.
رحيمي گفت: جاي آقاي متكي و احترام به آن در دولت محفوظ است و ايشان با آقاي رئيس جمهور براي مسئوليت ديگري مذاكره كرده و ان شاءالله بعدا مشخص خواهد شد. دولت كماكان به آقاي متكي نيازمند است و آن را از ياران و همكاران خوب خود مي شناسد.
وي اضافه كرد: بعد از رفع خستگي و استراحتي كوتاه آقاي متكي به يكي از امور در دولت دعوت خواهد شد و اميدواريم در سمت جديد بيش از وزارت خارجه منشأ خدمت به جمهوري اسلامي باشد.
برنامه هاي صالحي
براي وزارت خارجه
علي اكبر صالحي نيز در اين مراسم به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه گفت: با توجه به واقعيت هاي جاري در منطقه و عرصه بين الملل، بايد اولويت هاي سياست خارجي خود را به گونه اي تنظيم كنيم كه بيشترين كارآمدي را از خود نشان دهد و براي دستيابي به اين هدف، بايد اولين توجه ما به كشورهاي همسايه و جهان اسلام باشد.
سرپرست وزارت امور خارجه در همين ارتباط، دو كشور عربستان و تركيه را داراي جايگاه خاصي دانست كه نياز به توجه ويژه سياسي دارند.
صالحي درخصوص اتحاديه اروپا نيز گفت: علي رغم رفتارهاي غيرمنطقي، غيراصولي و غيرمنصفانه اين اتحاديه، باز هم به دلايل فراوان از جمله موضوع انرژي آنها خواستار روابطي متين با جمهوري اسلامي ايران هستند.
وي با بيان اينكه اگر روزي تركيه به عضويت اتحاديه اروپا درآيد، جمهوري اسلامي ايران بزرگ ترين همسايه اتحاديه اروپا خواهد بود، اضافه كرد: اين موضوع تبعات فراوان سياسي به دنبال خواهد داشت كه بهتر است از هم اكنون زمينه مساعد سياسي آن انديشيده شود.
سرپرست وزارت امور خارجه ادامه داد: دولت اسلامي نبايد در روابط خارجي خود به گونه اي رفتار كند كه اصل عزت اسلامي مخدوش و يا كمرنگ شود.
صالحي با اشاره به يكي از اهداف كليدي سياست خارجي كه در سند چشم انداز 20 ساله آمده است، گفت: تعامل سازنده با نظام بين المللي در سطوح دوجانبه، منطقه اي و بين المللي و همچنين در سطح سازمان هاي بين المللي از ديگر مواردي است كه اهميت بسياري دارد.
وي همچنين با تاكيد بر اهميت اعتمادسازي گفت: اين مقوله در عرصه ديپلماسي و سياست خارجي يك سرمايه ارزشمند به شمار مي رود.
صالحي همچنين گفت: « به سهم ناچيز خود از خدمات ارزشمند و ماندگار آقاي متكي و ديگر عزيزاني كه پيش از وي عهده دار مسئوليت سنگين وزارت امور خارجه بودند، صميمانه تشكر مي كنم.»
وي اظهار داشت: «از دكتر احمدي نژاد به دليل اعتماد وي به اينجانب تشكر و قدرداني مي كنم، كه البته پاسداشت اين اعتماد، مسئوليتي سنگين است و اميدوارم كه در اين راه از الطاف الهي و رهنمودهاي مسئولان ارشد نظام برخوردار باشم و اين رسالت سنگين را به نحو احسن بر دوش بگيرم.»
همچنين در اين مراسم سيدامير منصور برقعي قائم مقام و سرپرست معاونت اقتصادي وزارت امور خارجه گفت: آقاي متكي همواره همه آنچه در توان براي دفاع از آرمان هاي انقلاب اسلامي داشتند، انجام داده است. شايد اگر متكي اينجا بود و در يك كلام مي خواستند مطلبي را بگويند به اين شعر اشاره مي كردند: «وفا كنيم و ملامت كشيم و خوش باشيم / كه در طريقت ما كافري است رنجيدن».
وي ادامه داد: اعتبار اين چرخش ها آنقدر كم وكمرنگ است كه در ازاي اصل، جوهر و ماهيتي كه در وجود هر يك از ما وجود دارد، جايي براي خودنمايي پيدا نمي كند و بي ترديد براي همكاران مان در وزارت خارجه اين آرزو را داريم كه به عنوان يك نهاد قانوني كه محور كار خارجي كشور است كانون هماهنگ در عرصه سياست خارجي كشور باشد تا قادر باشند تمام توان ملي را بسيج كنند و نقش هماهنگ كننده و بسترساز را براي بروز و ظهور اين توان داشته باشند. اين ها از جمله بحث هايي است كه در ضرورت تحول در وزارت خارجه مطرح شده است.
تبريك دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي
دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي هم در تماس تلفني با صالحي، انتصاب وي را به سمت سرپرستي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران تبريك گفت.
«اكمل الدين احسان اوغلو» جمعه شب در تماس تلفني با علي اكبر صالحي ضمن ابراز اميدواري به اينكه همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران و سازمان كنفرانس اسلامي همچون گذشته ادامه يابد، آمادگي اين سازمان را براي همكاري با ايران در كليه زمينه ها اعلام كرد.
دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي در اين گفت وگو ضمن تقديم سلامهاي گرم خود به دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران براي صالحي در سمت جديد، آرزوي موفقيت كرد.
صالحي نيز در اين گفت وگو ضمن تشكر از تماس تلفني احسان اوغلو ابراز اميدواري كرد كه همكاري هاي سازمان كنفرانس اسلامي و جمهوري اسلامي ايران در جهت منافع جهان اسلام، بيش از پيش ارتقاء يابد.
گوئيدو وستروله- وزير امور خارجه آلمان- طي تماس تلفني با دكتر علي اكبر صالحي انتصاب وي را به سمت سرپرست وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد كه همكاري هاي موجود تهران- برلين گسترش يابد.
وي همچنين ضمن محكوم كردن حادثه تروريستي چابهار نسبت به تلفات جاني ناشي از اين اقدام تروريستي ابراز تاسف كرد.
وزير امور خارجه آلمان همچنين موضوع دو آلماني دستگير شده در ايران را مطرح كرد و خواستار تسهيلاتي با مساعدت هاي طرف ايراني شد.

 



آيت الله آملي لاريجاني: هجمه هاي حساب شد ه اي عليه قوه قضائيه مي شود

رئيس قوه قضائيه با گلايه از اين كه گاهي احساس مي شود هجمه هاي حساب شده اي متوجه استقلال قوه قضائيه مي شود، گفت: توقع ما اين است كه مسئولان، اصولگرها و حزب اللهي ها به قوه قضائيه كمك كنند. دستگاه قضايي متعلق به بنده نيست و بنده فقط در اينجا امانتدار هستم. قوه قضائيه مقتدر و مستقل بايد تا ظهور آقا (عج) بماند تا بتواند در اجراي عدالت قدم بردارد.
آيت الله آملي لاريجاني رئيس دستگاه قضايي ديروز طي سخنراني در جمع اساتيد و دانشجويان دانشكده علوم قضايي با بيان اينكه در قوه قضائيه مشكلاتي هم از جهت نيروي انساني و هم از جهت ساختاري وجود دارد، گفت: آنچه مورد نياز دستگاه قضايي است، استقلال و قاطعيت است كه اين امر نيز ناشي از قانون نيست و عمدتا به شخصيت قضات و مديران قوه قضائيه بازمي گردد. متاسفانه گاهي احساس مي شود كه قضات اين بخش را كم رنگ مي كنند البته قضات خدمتگزار و دلسوز در دستگاه قضايي بسيار وجود دارند.
آملي لاريجاني با بيان اينكه مديران دستگاه قضايي بايد باشجاعت، اقتدار، استقلال و قاطعيت دستگاه قضايي را به نمايش بگذارند، گفت: بناي ما اين است به شدت با مفاسد اجتماعي برخورد كنيم. مهمترين مانع در اين زمينه عدم عزم جدي و ترس از برخورد اصحاب حقوق بشر است. هر زماني اعدامي صورت مي گيرد هياهويي بلند شده و بيان مي كنند كه مجازات غيرانساني است، آنها اين مباني را از كجا آورده اند. فلان وكيل به خارج از كشور سفر مي كند و اعلام مي كند كه اعدام مجازاتي غيرانساني است.
رئيس قوه قضائيه ادامه داد: از منظر آنها اينكه غرب با بمب هاي خوشه اي و شيميايي به مناطقي حمله مي كند داراي اشكال نيست ولي اگر كسي در جزاي قتلي كه انجام داده، قصاص شود عملي غيرانساني صورت گرفته است، در برخي ايالات آمريكا اعدام وجود دارد اما اين گفته من به اين معنا نيست كه چون آنها دارند ما نيز اعدام داريم. ما بر اساس قانون و حدود الهي، قصاص داريم و نبايد مجامله كنيم.
آملي لاريجاني با تاكيد بر اينكه ما با كسي خوف برخورد نداريم، گفت: آنها با يك بمب در هيروشيما صد هزار نفر را نابود كردند ما نبايد از كسي خجالت بكشيم بلكه بايد حدود الهي را با قاطعيت اجرا كنيم. خداوند فرموده در قصاص، حيات است و قطعا اين مساله به آرامش جامعه كمك مي كند.
رئيس دستگاه قضايي با اشاره به حادثه اي در تهران مبني بر اينكه دو موتورسوار به جواني كه كيفي را در دستش گرفته حمله كرده و به وي 12 ضربه چاقو مي زنند، گفت: من نمي گويم هيچ جاي دنيا جرم و مجازات وجود ندارد ولي عدم قاطعيت ما باعث شده اقداماتي كه انجام مي دهيم بازدارندگي نداشته باشد. اگر در اين مسايل قاطعيت نشان دهيم حداقل تخفيف مي يابد. نيروي انتظامي ضابط دستگاه قضايي است و خواهش ما اين است كه به معرفي اين موارد تسريع بخشند و از همكاران مان در دستگاه قضايي نيز مي خواهيم كه به اين پرونده ها به سرعت رسيدگي كنند.
آملي لاريجاني با بيان اينكه در قانون، سلاح سرد عينا سلاح گرم است، گفت: اگر كسي با سلاح سرد موجب ترس مردم شود به عنوان محارب يا مفسد في الارض، حكمش اعدام است و اين جزا قطعي است. نفس چاقو كشيدن و ترساندن مردم مصداق محاربه است. اشرار بايد خود را جمع وجور كنند و بدانند كه اين مسير ادامه نخواهد داشت.
رئيس قوه قضائيه رسيدن به اهداف قوه قضائيه را نيازمند حمايت همه دانست و گفت: ما مديران مسئول هستيم و بايد به وظيفه خود عمل كنيم از خارج از دستگاه قضايي نيز بايد به ما كمك كنند.
وي با گلايه از اين كه گاهي احساس مي شود هجمه هاي حساب شده اي متوجه استقلال قوه قضائيه مي شود، گفت: توقع ما اين است كه مسئولان، اصولگرها و حزب اللهي ها به قوه قضائيه كمك كنند. دستگاه قضايي متعلق به بنده نيست و بنده فقط در اينجا امانتدار هستم. قوه قضائيه مقتدر و مستقل بايد تا ظهور آقا بماند تا بتواند در اجراي عدالت قدم بردارد.
وي ادامه داد: قطعا نواقص و كاستي هايي در دستگاه قضايي وجود دارد ولي مديران در اين دستگاه در حال خدمت هستند و گاهي به دليل جرم هاي ناكرده مورد هجمه قرار مي گيرند. آقايي بيان كرده كه چرا قوه قضائيه در برخورد با سران فتنه كوتاهي مي كند و ليستي بلندبالا را اعلام مي كند كه اگر اين افراد محاكمه نشوند، خودمان اقدام مي كنيم. يا ديگري كه در كنار ركن يماني كعبه قسم مي خورد كه اگر رئيس مجلس در خصوص سران فتنه صريح سخن نمي گويد به اين دليل است كه اگر حكومت عوض شد مي خواهد در حكومت بعدي دستي داشته باشد. بايد گفت انالله و انااليه راجعون كه شما در كنار كعبه قسم جلاله مي خوريد.
وي افزود: من كه يك سال پيش گفتم اين افراد را مجرم مي دانم اما اينكه چرا نمي رسيم در لفافه بيان كردم كه يكسري مصالح عمومي در نظام وجود دارد كه بنده تعيين كننده اين مصالح نيستم. از نماينده مجلس تعجب مي كنم كه مي گويد چرا دستگاه قضايي به موضوع سران فتنه رسيدگي نكرده است. من كه براي شما شخصا مسائل نظام را بازگو كردم اين چه جفايي است كه علاوه بر توضيح تكراري انجام مي دهيد. آن زمان كه آقايان مشغول استراحت بودند قوه قضائيه مشغول رسيدگي به پرونده ها بود.
رئيس قوه قضائيه تاكيد كرد: مصالح كلي نظام را رهبري تشخيص داده و ما هم سرباز او هستيم. آنها ادعا مي كنند كه سرباز ولايت هستند اين چه سربازي ولايت است كه شما به طور غيرمستقيم رهبري را مورد هجمه قرار داده و ما را سپر كرده ايد. آيا كسي كه توهين و افترا مي كند بايد مجازات شود يا خير؟ مي خواهند ما را در مقابل حزب اللهي ها و اصولگراها قرار دهند. ما با حزب اللهي و بسيجي حرف نداريم. من دست بسيجي متعهد را نيز مي بوسم اما اگر دادستان شهري جرمي را مشاهده كرد بايد اقدام كند.
رئيس قوه قضائيه ادامه داد: شنيدم روحاني بزرگواري در روز عاشورا بر روي منبر رفته و به قوه قضائيه توهين كرده كه شما بي عرضه هستيد كه به پرونده سران فتنه رسيدگي نمي كنيد. مگر دستگير كردن دو سه نفر براي قوه قضائيه كاري دارد، اندكي به خود بياييد اينها ظلم به قوه قضائيه است. من نسبت به شخص خاصي نظر ندارم، حرفم اين است كه از احدي براي چشم پوشي از اين حرف ها سفارش نمي گيريم مگر رهبر انقلاب.
آملي لاريجاني با تاكيد بر اين كه همه ما بايد به قانون خاضع باشيم، گفت: اين چه تهمت هايي است كه مي زنيد. آقاي نماينده اي به من مي گويد سعه صدر داشته باش اما يك كلام نمي گويد كه اين فرد اشتباه كرده است. متاسفم براي عده اي كه هنگامي هم كه شفاعت مي كنند، شفاعت ظالم را مي كنند.
وي با اشاره اظهارات يك فرد مبني بر اينكه «من نه به پست و مقام وابستگي دارم و نه راه خود را تغيير مي دهم. اگر تخطي نسبت به قانون را بپذيريم راه را براي بسياري از مسايل باز كرديم. گفته مي شود قانون اساسي را قبول ندارم و تنها به وصيت پدر شهيدم عمل مي كنم»، گفت: هنگامي كه بني صدر گفت من به قانون عمل نمي كنم امام راحل فرمود غلط مي كني كه به قانون عمل نمي كني. سايت هايي كه به بعضي از دستگاه ها وابسته هستند چرا اين مباحث را پخش مي كنند آنها بدانند كه برخورد ما قطعي است و انسان متدين اگر مرتكب جرمي شد بايد مجازات شود.
آملي لاريجاني با بيان اينكه دستگاه قضايي براي 70 ميليون ايراني است، اظهار اميدواري كرد كه عده اي اين مسير اشتباه را طي نكنند. او گفت: اگر نماينده مجلس هستيم سوگند ياد كرده ايم كه از حقوق ملت دفاع كنيم اميدوارم همه به دستگاه قضايي كمك كنند.

 



عشق خونين كربلا (8) اتمام حجّت سيّدالشهداء (ع)

همانطوري كه در آغاز اين مباحث از وجود مبارك امير مؤمنان (ع) نقل شد كه اهل بيت عصمت و طهارت را بر بالاترين مصداق قرآن منطبق كنيدو بالاترين درجات مفاهيم قرآني را درباره اينها بدانيد (1)؛ تحليل نهضت جهاني كربلا هم به شرح ايضاً. يعني گاهي ممكن است كسي قيام مسلّحانه عليه يك طغيانگري را از باب ترس از جهنّم ياد بكند، چه اينكه وجود مبارك أبي عبدالله (ع) همين حديث نوراني را براي تشويق يك عدّه اي فرمود كه پيغمبر فرمود: اگر كسي ببيند كه يك حاكم جائري كه حلال را حرام و حرام را حلال كرده و به حق عمل نمي كند و از باطل پرهيز نمي كند؛ ساكت بنشيند، خداوند او را همراه آن ظالم به دوزخ مي برد(2). اينگونه از قيام ها در عين حال كه حق است، فقط صبغه خوفاً م ن النّار دارد.
كشف و شهود سالار شهيدان (ع) در حالت « مناميه »
برخي از روايات براي تشويق به بهشت است؛ امّا وجود مبارك سالار شهيدان برتر از اين دو نشئه است و او حبّاً ل لّه قيام كرده است.چون تحليل نهضت بر آن بالاترين درجه است، آنچه را هم كه به صورت خواب در برخي از مقتل ها نقل شده، اولي اين است كه بر حالت ( مناميه ) تعبير بشود نه خواب ! سيّدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبائي بارها مي فرمودند: آنچه را كه وجود مبارك سيّد الشهداء (ع) در بين راه فرمود: نّا ل لّه و نّا ل يه راج عون(3) و علي بن الحسين (ع) پرسيد: چرا ا سترجاع مي گوئيد؛ اين سخن، سخن از خواب نبود، حالت مناميه بود.
عصر تاسوعا كه وجود مبارك أبي عبدالله فرمود: من الآن جدّم را ديدم، از اين قبيل بود؛ شب عاشورا يا صبح عاشورا كه فرمود: من جدّم را ديدم، فرمود: تو در سريع ترين وقت مهمان مائي، از همين قبيل بود (4). برخي ها اين را به حالت خواب تعبير مي كنند؛ آن هم مي تواند صحيح باشد، يعني وجود مبارك حسين بن علي در عالم رؤيا، همان چند لحظه اي كه خوابيدند، اين رؤياهاي صادق را ديدند. ولي ايشان مي فرمودند ] يعني مرحوم علامه [ كه اين حالت، حالت مناميه است كه براي اولياء الهي پديد مي آيد. حالت « مناميه » اين است: يك كسي خواب نرفته، وضوي او باطل نشده، با همان حال مي تواند نماز بخواند؛ در عين حال كه بيدار است، يك كشف و شهودي براي او پديد مي آيد و مطالبي را دريافت مي كند.سيدالشهداء(ع) در همان حال مناميه پيغمبر (ص) را ديد كه فرمود: تو در نزديك ترين فرصت مهمان مائي.
اتمام حجّت و سخنان سيّدالشهداء (ع) در روز عاشورا
وقتي صبح عاشورا شد، حضرت آن دعاي معروف را خواند؛ عرض كرد: پروردگارا ! در بسياري از رخدادهاي تلخ، تو ياور و معين من بودي و مرا حفظ كردي، هم اكنون هم حفظ مي كني؛ با اينكه شهادت آن حضرت قطعي بوده است. بعد در هنگام مبارزه كردن، نخست اصحاب شربت شهادت نوشيدند؛ هر كدام از اين صحابه كه شربت شهادت مي نوشيدند، چه اينكه در جريان مسلم بن عقيل (ع) همين جمله را فرمود، درباره حبيب بن مظاهر اسدي و مانند آن هم همين جمله را فرمود كه: م ن المؤم نين ر جال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فم نهم من قضي نحبه و م نهم من ينتظ ر(5)، اين آيه سوره مباركه احزاب را پس از شهادت برخي از اصحاب تلاوت مي فرمود.
نوبت به خود حضرت كه رسيد، چندين بار اتمام حجت كرد. اوّلاً با خود عمرسعد در شب عاشورا اتمام حجت كرد؛ بعد به وسيله برخي از مباشرها اتمام حجت كرد. در روز عاشورا نوبت به خود حضرت رسيد، با وضعي كه حالت جنگي و رزمي نداشت، وارد ميدان شد. فرمود: مردم ! شما يك عدّه جمع شديد براي ريختن خون من. من خودم را معرفي كنم، يك. بعد،از شما توضيح بخواهم، دو. من حسين بن علي بن أبيطالب ام، يك. حس ين بن فاطمه ب نت رسول الله ام، دو؛ نام مبارك فاطمه زهرا (س) را مي برد، چون حضرت مورد تكريم بود. بعد فرمود: در تمام روي زمين، بين مشرق عالم و مغرب عالم، فرزند دختر پيغمبر غير از من كسي نيست ! تنها يادگار پيغمبر منم واينچنين خودش را معرفي كرد.
بعد فرمود: شما كه در صدد قتل من هستيد؛ آيا من بدعتي در دين گذاشته ام كه از جهت ديني و شريعت محكوم به اعدام باشم ؟ آيا كسي را كشته ام كه بايد قصاص بشوم ؟ آيا خوني از ما طلب داريد ؟ آيا از نظر مسائل سياسي جرمي را مرتكب شده ايم ؟ ما فتك و تروري كرديم ؟ چند شب قبل ابن زياد كه اين غائله ها در كوفه به دست اوست، زير دست نماينده ام در كوفه، يعني وجود مبارك مسلم بود. مسلم مي توانست او را از پا در بياورد؛ ولي ما اهل ترور نيستيم. كشتن ما عاقلانه و كريمانه است، كشته شدن ما هم محبّانه و كريمانه است. پس هيچ خوني از ما طلب نداريد ! نه از نظر شريعت، نه از نظر سياست، نه از نظر مسائل حقوقي. آنها گفتند: بغضا ًلابيك، با علي بن أبيطالب كينه داريم !!
وجود مبارك حسين بن علي اين كارها را كرد؛ قبلاً هم به اصحاب خود گفته بود: صبراً بن ي الك رام(6). شما بايد كريمانه جان بدهيد و كريمانه شربت شهادت بنوشيد؛ خود حضرت هم همين كار را كرد.چندين بار با آنها اتمام حجت كرد، مع الواسطه و بلا واسطه.
چگونگي وداع سالار شهيدان (ع) با اهل حرم
حضرت آمد با اهل حرم وداع كند. زينب (س) و سائر بچه ها را و خواهرها و بچه ها را جمع كرد، فرمود: ا ستع دوا ل لبلاء و اعلموا انّ الله حاف ظكم و حام يكم؛ آماده سفر سنگين باشيد. لا تشكوا و لا تقولوا ب الس نت كم ما ينقص قدركم(7). فرمود: خواهران من ! دختران من ! كاري كه از عظمت و شكوه شما كم مي كند، نكنيد ! حرفي كه از جلال و شكوه شما مي كاهد، نزنيد ! چيزي از كسي نخواهيد؛ اين حرف ها را زد. وجود مبارك زينب كبري اگر عرض كرد: برادر ! امشب در اين بيابان، من مي مانم و ساربان؛ چه كنم !! وجود مبارك أبي عبدالله دستي به سينه خواهر گذاشت، فرمود: ا صب ري. جدّم رحلت كرد، مادرم رحلت كرد، پدرم رحلت كرد، برادرم رحلت كرد، اهل سماء رحلت مي كنند، اهل زمين مي ميرند. با عنايت سالار شهيدان، زينب كبري (س) صابرانه تحمّل كرد و وجود مبارك أبي عبدالله شربت شهادت را وقتي نوشيد كه تمام اسرار و ابعاد الهي را به وجود مبارك امام سجاد سپرد و آن نماز را هم با آن جلال و شكوه خواند.
دفاع برخي از اصحاب از نماز عاشقانه حضرت ابا عبدالله (ع)
وقتي حضرت خواست نماز بخواند، عدّه اي اجازه ندادند.برخي به حضرت عرض كردند: شما نماز خوف بخوانيد، ما در جلو مي ايستيم و تيرها را مي گيريم؛ گرچه آنها اجازه نمي دهند شما نماز بخوانيد ! سعيد بن عبد الله حنفي و ديگران جلو ايستادند.
برخي ها گفتند: سرّ اينكه داوطلبي سعيد پذيرفته شد، اين بود كه به حضرت عرض كرد: يا ابا عبدالله ! من تقريباً 1200 فرسخ راه آمدم تا تو را ياري كنم. 1200 فرسخ راه در آن شرائط كار آساني نيست !! عرض كرد: پسر فاطمه ! من به عنوان نماينده مردم كوفه نامه هاي آنها را از كوفه به مكه حضور شما آوردم؛ فاصله مكه تا كوفه با آن راهي كه من آمدم 300 فرسخ بود. به دستور شما همراه مسلم بن عقيل از مكه تا كوفه حركت كردم، آمدم و نماينده شما را ياري كردم. جريان نامه را كه وجود مبارك مسلم براي شما نوشتند، من بار دوّم از كوفه تا مكه، يعني 300 فرسخ به همراه شما آوردم؛ 3، 300 فرسخ؛ شده 900 فرسخ. در پاي ركاب شما از مكه تا اين منطقه آمدم، شده 1200 فرسخ؛ اين افتخار مال من است كه من جلو بايستم و تيرها را بگيرم. وجود مبارك أبي عبدالله موافقت كرد كه سعيد بن عبدالله حنفي جلو بايستد و تيرها را بگيرد. هر تيري كه از ميمنه يا م يسره مي آمد، مي خواست متوجه حسين بن علي بشود؛ سعيد مي گرفت. 12 تير را گرفت، ديد نماز حضرت دارد تمام مي شود؛ تيري از كمين پر كشيد، اگر غفلت مي كرد ممكن بود به حضرت برسد. صورت جلو آورد و اين تير را با صورت گرفت، در آخرين رمقش عرض كرد: يا بن رسول الله! آيا به عهدم وفا كردم يا نه ؟!
پس نه تنها أبي عبدالله روي مهر و محبت نهضت كربلا را اداره كرد، شاگردان خاص او هم حبيبانه كربلائي شدند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در برنامه تلويزيوني ( عشق خونين كربلا ) قم ـ آذر و دي 1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه/ خ 87 ـ ( ع تره النّب ي ) (2) بحار الأنوار/ 44/ 382 (3) بقره/ 156
(4) بحار الأنوار/ 45/ 3 (5) احزاب/ 23 (6) بحار الأنوار/ 44/ پ 297 (7) ناسخ التّواريخ/ 2/ 380
خوان حكمت تا 14محرم هر روز منتشر مي شود.

 



نماينده ولي فقيه در سپاه: امروز علوم در مسير الحادي قرار گرفته است

نماينده ولي فقيه در سپاه گفت: علوم امروزه در مسير الحادي قرار گرفته و در خدمت منافع شوم انسان ها است.
به گزارش سپاه نيوز؛ حجت الاسلام والمسلمين علي سعيدي در جريان بازديد از چندين طرح علمي و پژوهشي در دانشگاه جامع امام حسين(ع) طي سخناني افزود: در علوم پايه و انساني بايد نگاهي توحيدي لحاظ شود تا فضاي فكري دانشجويان با الهام از اعتقادات خدايي و ولايي شكل گرفته تا بدين وسيله مسير كمال را طي كنند.
وي تصريح كرد: اساتيد و مجموعه دانشگاه جامع امام حسين (ع) بايد در قدم اول فضاي فكري خود را خدايي كنند و سپس با جهت دهي مناسب به دانشجويان آن ها را در مسير توحيدي قرار دهند.
سعيدي در ادامه تاكيد كرد: مجموعه دانشگاه امام حسين(ع) با دارا بودن اساتيد و فرهيختگان متعهد از پتانسيلي قوي برخوردار بوده و مي تواند نقش محوري در مجموعه سپاه و حتي در كشور داشته باشد.
نماينده ولي فقيه در سپاه همچنين در جمع كاركنان دانشگاه جامع امام حسين(ع) به بررسي علل و عوامل پيدايش حادثه كربلا پرداخت و اظهار كرد: وجود دو گفتمان متفاوت كه يكي در مسير توحيدي، نبوي و شيعي و ديگري در مسير الحادي و شيطاني قرار داشت، باعث وقوع حادثه عظيم عاشورا شد و با غلبه حق بر باطل، نهضت عاشورا توانسته در طول زمان، هر روز و هر سال بهتر از قبل، نقش آفريني كند.

 



همزمان با پايان يافتن ايام تبليغي دروس خارج مراجع تقليد از چهارشنبه آغاز مي شود

همزمان با پايان يافتن ايام تبليغي طلاب حوزه علميه در دهه اول ماه محرم الحرام، دروس خارج فقه و اصول مراجع تقليد از چهارشنبه آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري رسا، همزمان با پايان يافتن ايام تبليغي مبلغان حوزه علميه، دروس خارج فقه و اصول مراجع تقليد نيز از روز چهارشنبه، اول دي ماه در قم آغاز خواهد شد.
براساس اين گزارش، حضرات آيات ناصر مكارم شيرازي، حسين وحيد خراساني، جعفر سبحاني، لطف الله صافي گلپايگاني، و سيدموسي شبيري زنجاني از مراجع تقليد فعاليت هاي علمي خود را از اول دي ماه در حوزه علميه قم آغاز خواهند كردند.
درس خارج فقه حضرت آيت الله مكارم شيرازي از مراجع تقليد از ساعت 9صبح با موضوع حج در مسجد اعظم آغاز خواهد شد.
حضرت آيت الله وحيد خراساني درس خارج اصول خود را در روزهاي شنبه تا سه شنبه از ساعت 8 تا 9 در مسجد اعظم برگزار مي كند كه از دو سال گذشته روزهاي چهارشنبه مباحث درس اين مرجع تقليد به تفسير قرآن كريم اختصاص يافته است.
حضرت آيت الله سبحاني در سال جاري درس خارج فقه و اصول خود را در مدرسه علميه حجتيه و حرم حضرت معصومه(س) با حضور طلاب ايراني و غيرايراني در دو نوبت صبح و عصر برگزار مي كند كه صبح ها ساعت 8 به درس خارج اصول و ساعت 16 عصر به درس خارج فقه (صلاه جماعت) اختصاص داده شده است.
خارج فقه صوم، عنوان درس حضرت آيت الله شبيري زنجاني است كه در سال جاري از ساعت 11صبح در دارالتلاوه حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار مي شود.
همچنين حضرت آيت الله صافي گلپايگاني ادامه درس خارج فقه صلاه الجماعه را از ساعت 10 تا 11 صبح در مدرسه علميه آيت الله گلپايگاني، مدرس 20 برگزار مي كند.
درس خارج فقه حضرت آيت الله نوري همداني همچون گذشته از ساعت 10 صبح در مسجد اعظم حرم حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد.

 



آيت الله نوري همداني: حوزه و دانشگاه بايد در راه اسلام و انقلاب با يكديگر وحدت داشته باشند

آيت الله نوري همداني بر ضرورت وحدت عملي حوزه و دانشگاه در راه اسلام و انقلاب تاكيد كرد.
آيت الله نوري همداني پيش از ظهر روز شنبه طي سخناني در ديدار دانشجويان و اساتيد بسيجي دانشگاه پيام نور قم خاطرنشان كرد: حوزه و دانشگاه بايد در راه اسلام و انقلاب و نظام به طور عملي با يكديگر وحدت داشته و بر نقاط اشتراك ميان خود تاكيد كنند. وي با بيان اين كه در راستاي تحقق چنين وحدتي بايد زمينه ارتباط هر چه بيشتر حوزويان با دانشگاهيان فراهم شود، افزود: آن چه مهم است اين كه در چنين شرايطي بايد زمينه هاي جدايي حوزه و دانشگاه را از ميان برد، چرا كه اين دو نهاد علمي در واقع مكمل يكديگر هستند.
اين مرجع تقليد با تاكيد بر لزوم غرب شناسي در جنگ نرم و اين كه دانشجويان سربازان مجاهد جنگ نرم هستند، افزود: تمام علوم مفيد بشري پرورش يافته اسلام بوده است، اما بعدها غربي ها اين ها را از ما گرفتند و تحت عنوان علوم جديد سكولار شده به ما تحويل دادند. وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه محرم و عاشورا مسئله هميشگي جهان بشريت است، افزود: عاشورا مكتبي تمام ناشدني است و سيدالشهدا(ع) قيامي را در راه مبارزه با ظلم آغاز كردند كه براي هميشه تاريخ درس هاي آن ماندگار است. آيت الله نوري همداني همچنين با اشاره به اين كه آثار و بركات قيام خونين امام حسين(ع) همواره در تاريخ جريان دارد، گفت: انسان ها وظيفه دارند كه در برابر ظلم و استكبار بخروشند و ساكت نباشند و اين درسي است كه سيدالشهدا(ع) به همه ما دادند.

 



هاشمي: ملت هاي مسلمان اميد استكبار به ايجاد تفرقه بين شيعه و سني را به ياس مبدل كنند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن محكوم كردن حادثه تروريستي چابهار، تاكيد كرد: شيعيان و اهل سنت بايد اميد استكبار جهاني به ايجاد تفرقه بين ملت هاي مسلمان براي خارج شدن از باتلاق سياست هاي غلطش را به ياس مبدل كنند.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، در پي اقدام تروريستي گروهك جندالشيطان در چابهار كه منجر به شهادت و مجروح شدن جمعي از هموطنانمان در روز تاسوعاي حسيني شد، آيت الله هاشمي رفسنجاني پيامي صادر و اين حركت جنايت بار را محكوم كرد.
در اين پيام آمده است: شهادت و خون ريخته شده جمعي از هموطنان شيعه و سني در چابهار كه مدت ها منتظر شهادت بوده و در روز تاسوعاي حسيني و در جمع عزاداران سالار شهيدان به اين فيض عظيم نائل شدند، نه تنها منجر به اختلاف شيعه و سني نشد بلكه انسجام و وحدت جامعه اسلامي را بيش از پيش تقويت كرد.
اين پيام مي افزايد: ملت هاي مسلمان جهان اعم از شيعه و سني بايد تنها اميد استكبار جهاني را براي خارج شدن از باتلاق سياست هاي غلط خود كه ايجاد تفرقه در كشورهاي اسلامي است، به ياس تبديل كنند و وظيفه امروز علما، نخبگان، دانشمندان و همه مسلمانان اعم از شيعه و سني، شناخت، جهت گيري و مبارزه با منشاء فتنه است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيام خود ابراز اميدواري كرده است كه با تلاش و قاطعيت بيشتر مقامات و نيروهاي نظامي و امنيتي در منطقه، ريشه اين عوامل تروريستي در داخل و خارج از كشور شناسايي و نابود شود. هاشمي رفسنجاني در پايان اين ضايعه اسفناك را به ملت شهيد پرور ايران، علماي شيعه و سني، خانواده هاي داغدار سيستان و بلوچستان به ويژه مردم چابهار تسليت گفته و از خداوند متعال براي شهداي عزيز اين حادثه علو درجات و براي مجروحين شفاي عاجل مسئلت كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14