(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه اول  دی 1389- شماره 19820

ناخشنودي 83درصد مردم آمريكا از عملكرد اوباما
پاكستان موشك اتمي آزمايش كرد
امضاي 11 توافقنامه همكاري ميان روسيه و هند
مقاومت فلسطين : تجاوزات مكرر رژيم صهيونيستي به غزه را بي پاسخ نمي گذاريم
فضولي دموكراتيك!
نماينده مجلس تركيه : آمريكا بايد 90 بمب اتمي خود را از خاك ما خارج كند
تحريم هاي جديد اتحاديه اروپا عليه رئيس جمهور و 18 مقام ديگر ساحل عاج
لوكاشنكو از دخالت غربي ها در ناآرامي هاي انتخاباتي پرده برداشت
روسيه نسبت به هرگونه تغيير در پيمان استارت-2 هشدار داد
نشست مشترك مبارك، قذافي و عمرالبشير در خارطوم
راي اعتماد پارلمان عراق به كابينه پيشنهادي مالكي
ادامه مذاكرات آنكارا با مسئولان بخش يوناني نشين قبرس
مغز متفكر بي بي سي درگذشت
واشنگتن حملات هوايي و زميني به غرب پاكستان را افزايش مي دهد
چها رسوي پنج قاره



ناخشنودي 83درصد مردم آمريكا از عملكرد اوباما

در تازه ترين نظرسنجي مؤسسه گالوپ مشخص شد 83درصد مردم آمريكا از اقدامات و عملكرد اوباما ناراضي اند.
به گزارش فارس، براساس اين نظرسنجي تنها 17درصد مردم آمريكا اعلام كردند از شرايط كنوني كشور راضي اند.
اين بار نيز مانند نظرسنجي گذشته گالوپ، مردم آمريكا شرايط اقتصادي و بيكاري را عامل اصلي نارضايتي خود از وضعيت موجود اعلام كرده اند. نوع اداره حكومت از سوي دولت آمريكا و كسري بودجه نيز از ديگر عوامل نارضايتي مردم بوده است.
اكثر آمريكايي ها دراين نظرسنجي اعلام كردند احساس مي كنند آمريكا در مسير نادرستي حركت مي كند.بيش از 54 درصد آمريكايي ها نيز اعلام كردند اوباما نخواهد توانست براي دور دوم در انتخابات رياست جمهوري پيروز شود.

 



پاكستان موشك اتمي آزمايش كرد

ارتش پاكستان موشك ميان برد «هاتف - 5» كه قابليت حمل كلاهك اتمي را دارد، را با موفقيت آزمايش كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از اسلام آباد، ارتش پاكستان ديروز موشك ميان برد هاتف-5 را آزمايش كرد كه مي تواند به اهدافي تا فاصله 1300 كيلومتر اصابت كند. رئيس جمهور و نخست وزير پاكستان به ارتش اين كشور به خاطر موفقيت آميز بودن اين آزمايش، تبريك گفتند. ارتش پاكستان داراي موشك هاي كوتاه برد، ميان برد و دور برد است، كه از هاتف يك تا هفت را شامل مي شود. هاتف-5 كلاهك اتمي را نيز مي تواند حمل كند و اهداف را با دقت زياد و ضريب خطاي بسيار اندك، هدف قرار دهد. اسلام آباد از لحاظ امنيتي، كشور هند را نخستين خطر براي تماميت ارضي پاكستان مي داند.

 



امضاي 11 توافقنامه همكاري ميان روسيه و هند

روسيه و هند 11توافقنامه همكاري دو جانبه درزمينه هاي مختلف اقتصادي، نظامي وهسته اي امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، «ديميتري مدودف» رئيس جمهور روسيه درسفر خود به هند و پس از ديدار با مقامات رسمي اين كشور 11 توافقنامه همكاري در زمينه هاي مختلف به امضا رساند.
احداث راكتورهاي هسته اي درهند و امضاي توافق نامه در زمينه هايي چون ذوب فلز، توليد نفت و گاز، هوافضا و... از جمله نتايج اين سفر عنوان شده است.
مدودف و هيئت همراه پس از ديدار با نخست وزير و ساير مقامات هند همچنين بر افزايش ارزش مبادلات تجاري بين دو كشور تا سال 2015 به ارزش 20ميليارد دلار تأكيد كردند. بازديد از مراكز نظامي «بمبئي» يكي ديگر از برنامه هاي رئيس جمهور روسيه دراين سفر عنوان شده است.
اين سفر پس از آن صورت مي گيرد كه رؤساي جمهور آمريكا، فرانسه و چين نيز جداگانه با اهداف مشترك به هند كه آينده اقتصادي درخشاني درپيش دارد سفركردند.
يادآور مي شود هند قصد دارد تا سال 2016 درامور دفاعي و تسليحاتي خود 116ميليارد دلار هزينه كند و براي تأمين اين هدف نيز يك مناقصه بين المللي به راه انداخته است. فرانسه، روسيه، چين و آمريكا به عنوان بزرگترين صادركنندگان سلاح براي برنده شدن دراين مناقصه تلاش مي كنند.

 



مقاومت فلسطين : تجاوزات مكرر رژيم صهيونيستي به غزه را بي پاسخ نمي گذاريم

سرويس خارجي-
گردان هاي مقاومت فلسطين در غزه در پاسخ به حملات گسترده رژيم صهيونيستي به شمال و جنوب غزه مواضع صهيونيست ها را هدف قرار داده و اعلام كردند كه براي مقابله با جنايت دشمن صهيونيستي راهي جز مقاومت وجود ندارد.
گردان هاي مقاومت ملي، شاخه نظامي جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين مسئوليت عمليات حمله به يك پايگاه نظامي ارتش رژيم صهيونيستي در شرق اردوگاه پناهندگان المغازي در مركز نوار غزه را بر عهده گرفت. در اين عمليات سه گلوله توپ به سوي پايگاه نظامي صهيونيستي شليك شد كه باعث تخريب بخشي از اين پايگاه و زخمي شدن چند صهيونيست شد.
شاخه نظامي جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين از تمام نيروهاي مقاومت فلسطين خواست تلاش هاي خود را بر روي تشكيل يك خط مقاومت متحد و يكپارچه براي پاسخگويي به تجاوزات رژيم صهيونيستي متمركز كنند.
در همين رابطه گردان هاي ناصر صلاح الدين جناح نظامي هيئت هاي مقاومت مردمي نيز مسئوليت دو قبضه توپ به سوي يك پايگاه نظامي ديگر ارتش رژيم صهيونيستي در شرق شهر غزه را بر عهده گرفت.در بيانيه اين گردان ها آمده است، اين عمليات در پاسخ به حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه كه به شهادت و زخمي شدن شهروندان فلسطيني منجر شده است صورت مي گيرد.
در اين بيانيه همچنين تأكيد شده است، مقاومت فلسطين هيچ گاه در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي دست بسته عمل نخواهد كرد و رزمندگان مقاومت هميشه آماده رويارويي با تجاوزات رژيم صهيونيستي هستند.
خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز در پاسخ به حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي به مناطق مختلف غزه گفت، گردان هاي مقاومت فلسطين حق مقاومت و جهاد را براي رويارويي با ماجراجويي هاي رژيم صهيونيستي براي خود محفوظ مي دارند و براي مقابله با هرگونه حمله اي آمادگي كامل دارند.
وي با اشاره به استقرار تانك هاي مجهز به سامانه ضد موشكي تصريح كرد، اين امر نشان مي دهد كه رژيم صهيونيستي خود را براي آغاز يك جنگ ديگر عليه ملت فلسطين آماده مي كند.
گردان هاي شهيد ابوعلي مصطفي شاخه نظامي جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز با چندين راكت دست ساز كانون شهرك هاي صهيونيست در مجاورت غزه را مورد هدف قرار دادند.
گفتني است جنگنده هاي رژيم صهيونيستي دوشنبه شب هشت هدف در شمال و جنوب غزه را بمباران كردند كه طي آن پنج فلسطيني زخمي شدند كه حال دو تن از آنان بسيار وخيم گزارش شده است.
سه تن از شهروندان فلسطيني در شهر خان يونس و دو تن ديگر در بيت لحم مجروح شدند.جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به شهر رفح واقع در مرزهاي مشترك فلسطين با اسرائيل حمله كردند.همزمان با حملات هوايي متعدد به مناطق مخالف غزه، نيروهاي ارتش اشغالگر صهيونيست با چند دستگاه بولدوزر و تانك ده ها متر به سمت زمين هاي مجاور سيم هاي خاردار در شرق غزه پيشروي و سپس اقدام به تخريب باغات كشاورزي و نيز عمليات جست وجو كردند.
در جريان اين عمليات كه با آتش سنگين صهيونيست ها به سوي منازل فلسطيني همراه بود خساراتي به منازل وارد شد اما تلفات آن هنوز اعلام نشده است.
گفتني است ارتش رژيم صهيونيستي طي روزهاي اخير بر شدت حملات هوايي و زميني خود به غزه افزوده است و هواپيماهاي شناسايي رژيم صهيونيستي با پرتاب راكت به سوي اهداف فلسطيني فلسطينيان را به شهادت رسانده و به خاك و خون مي كشند.
ساير رويدادها
¤ يك يهودي عضو پارلمان انگليس با تأكيد بر اينكه جنايتكاران جنگي بايد محاكمه شوند از تزيبي ليوني وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي به عنوان جنايتكار جنگي ياد كرد.
¤ كاروان آسيايي كمك به مردم تحت محاصره غزه دوشنبه شب وارد دمشق شد.
¤ سفير فلسطين در نروژ اعلام كرد كه نروژ اولين كشور اروپايي است كه كشور فلسطين را به رسميت شناخته است.
¤ ارتش اسرائيل به دليل شكست در آزمايش سامانه ضد موشكي نصب شده بر روي تانك هاي پيشرفته، آزمايش اين سامانه را لغو كرد.
¤ جنبش حماس درباره ادامه مخالفت فتح با تحقق مصالحه ملي به اين جنبش هشدار داد.
¤ آمريكا، كانادا و استراليا با دادن رأي منفي به قطعنامه سازمان ملل متحد درباره محكوميت اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي رسوايي ديگري براي خود رقم زدند.

 



فضولي دموكراتيك!

مي گويند از زمان حملات 11 سپتامبر 2001، به شهرهاي «نيويورك» و «واشنگتن»، خيلي چيزها در دموكراسي آمريكايي تغيير كرده، كه از جمله آنها نحوه جاسوسي براي پيشگيري از حوادث تروريستي آتي است كه حالا به يك فضولي وحشتناك در زندگي خصوصي مردم اين كشور تبديل شده است!
آن طور كه در روزنامه «واشنگتن پست» مي خوانيم، به اين ترتيب شبكه اي مخفي و غيرقابل تصور از 4058 سازمان فدرال ايالتي و محلي تشكيل شده كه همه شان به درجات مختلف در اين به اصطلاح مبارزه ضدتروريستي شركت داده شده اند. حالا، اين تحقيقات كه «مونيتورينگ آمريكا» نام دارد و ماه ها با مطالعه بر روي بيشتر از هزار سند و انجام بيشتر از صد مصاحبه، روش هاي مختلف جاسوسي از شهروندان آمريكايي و اتباع خارجي مقيم اين كشور را بررسي كرده، نشان مي دهد كه اقلاً 935 فقره از اين سازمان ها از زمان حوادث 11 سپتامبر تأسيس شده اند، و هيچكس هم نمي داند هزينه اين شبكه «غول» دقيقاً چقدر است! طبق گزارش «واشنگتن پست»، دولت آمريكا براي درست كردن شبكه جاسوسي اش و پاييدن كوچكترين حركت مردم كه خيلي هايشان هيچ گناهي مرتكب نشده و سابقه اي هم ندارند، پليس هاي محلي، دفاتر سازمان امنيت داخلي، اف بي آي و حتي ارتش را هم وارد جريان كرده، و سيستمي هم كه به راه انداخته از پيشرفته ترين سيستم هاي تاريخ اين كشور است كه اطلاعات جمع آوري شده در مورد هزاران شهروند و ساكن آمريكا را آرشيو و سپس تجزيه و تحليل مي كند! حالا، «واشنگتن پست» نتيجه گيري مي كند كه تكنولوژي ها و تكنيك هاي مورد استفاده در ميدان نبرد عراق و افغانستان امروز در دستان نيروهاي پليس آمريكاست! بعد هم اينكه، اف بي آي پايگاهي اطلاعاتي به اسم «گاردين» درست كرده كه حاوي اسامي هزاران نفر است و تعداد فزاينده اي از نيروهاي انتظامي و بازرسان تحقيق هم به آن دسترسي دارند، به طوري كه به زودي به «اطلاعات عمومي» تبديل خواهد شد! مي گويند، تا اوايل دسامبر 161 هزار و 948 گزارش در اين پايگاه جمع آوري شده بوده كه از اين تعداد فقط 103 گزارش به تحقيقاتي عميق تر انجاميده و فقط 5 نفر هم «مظنون» شناخته شده و بازداشت شده اند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



نماينده مجلس تركيه : آمريكا بايد 90 بمب اتمي خود را از خاك ما خارج كند

يك نماينده مجلس تركيه با اشاره به وجود 90 فروند بمب اتمي آمريكا در تركيه خواستار خارج شدن اين تسليحات از خاك كشورش شد.
به گزارش ايرنا، «شكري الك داغ» نماينده مجلس تركيه طي سخناني در صحن علني اين مجلس تأكيد كرد: «آمريكا 90 فروند بمب اتمي از نوع 61B در پايگاه اينجرليك در جنوب تركيه دارد و بايد هرچه سريعتر آنها را از خاك تركيه خارج كند».
«الك داغ» كه از ديپلمات هاي برجسته تركيه بوده و سمت هايي چون قائم مقام وزارت امور خارجه و سفير تركيه در آمريكا را در كارنامه دارد، اين مطلب را در جلسه بررسي بودجه وزارت امور خارجه عنوان كرد.
وي در اين سخنراني كه به طور زنده از تلويزيون مجلس تركيه پخش مي شد، گفت: «بمب هاي اتمي آمريكا در پايگاه اينجرليك در دوران جنگ سرد مستقر شده و اكنون با تغيير شرايط جهاني و فروپاشي شوروي، ديگر براي وجود اين بمب هاي اتمي در خاك تركيه نيازي نيست و بايد هرچه زودتر از خاك تركيه خارج شوند.»
«الك داغ» در ادامه سخنان خود خطاب به «احمد داود اوغلو» وزير خارجه تركيه گفت: «اين بمب هاي اتمي به چه منظور پليدي در خاك تركيه نگهداري مي شوند؟»
وي افزود: «كنترل اين بمب هاي اتمي در اختيار تركيه نيست و اين امر موجب نگراني كشورهاي همسايه و خاورميانه مي شود. تركيه با خارج كردن اين بمب هاي اتمي متعلق به آمريكا از اين كشور مي تواند به تأمين صلح در منطقه كمك شاياني كند و نقش سازنده اي در كنفرانس خلع سلاح هاي هسته اي كه قرار است در سال 2012 برگزار شود، داشته باشد.»
پيشتر برخي از رسانه هاي تركيه از وجود سلاح هاي هسته اي آمريكا در خاك تركيه سخن به ميان آورده بودند، ولي اين اولين بار است كه اين موضوع از تريبون مجلس تركيه مطرح مي شود.

 



تحريم هاي جديد اتحاديه اروپا عليه رئيس جمهور و 18 مقام ديگر ساحل عاج

اتحاديه اروپا در واكنش به بي تفاوتي گباگبو در كناره گيري از قدرت، تحريم هايي عليه رئيس جمهور و 18 تن از سياستمداران و نظاميان ساحل عاج تصويب كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه از بروكسل، اتحاديه اروپا، تحريم هايي عليه «لوران گباگبو» رئيس جمهور ساحل عاج و 18 نفر از سياستمداران و نظاميان اين كشور تصويب و اعمال كرد و براساس اين تصميم، رواديد رئيس جمهور و همراهان وي براي سفر به اروپا لغو خواهد شد.
تصميم اتحاديه اروپا براي تحريم هاي جديد عليه ساحل عاج در حالي صورت مي گيرد كه مدت زمان در نظر گرفته شده از سوي اين اتحاديه براي كناره گيري از قدرت از سوي لوران گباگبو روز دوشنبه پايان يافت و رئيس جمهور اين كشور آفريقايي بدون توجه به اين تهديدها، همچنان بر مسند قدرت تكيه زده است.
گرچه پيش از اين اتحاديه اروپا چنين تحريم هايي را براي ساير روساي كشورهاي آفريقايي از جمله «رابرت موگابه» و ژنرال «داديس كامارا» روساي جمهور زيمبابوه و گينه تصويب و درنظر گرفته بود، اما كارايي چنداني از خود نشان نداده است.
اتحاديه اروپا، آمريكا و سازمان ملل معتقدند گباگبو با تقلب در انتخابات اخير رياست جمهوري ساحل عاج به پيروزي دست يافته است و حسن اوتارا را به عنوان رئيس جمهور اين كشور قبول دارند. اين در حالي است كه بان كي مون و ساركوزي روز شنبه از گباگبو خواستند از سمت خود كناره گيري كند و زمام امور كشور را به اوتارا بسپارد.
در همين حال شوراي امنيت سازمان ملل، ماموريت حافظان صلح در ساحل عاج را ساعاتي پس از سخنان فرستاده ارشد اين سازمان در اين كشور در خصوص تهديد كارمندان سازمان ملل در خانه هاي شان توسط مردان مسلح، تمديد كرد.
اين در حالي است كه طي روزهاي اخير، افراد مسلح نقابدار با حمله به پايگاه سازمان ملل در ساحل عاج، دو تن از ناظرين نظامي را با گلوله زخمي كردند.
لوران گباگبو دستور داده است نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل به همراه نيروهاي نظامي فرانسه ساحل عاج را ترك كنند، چرا كه متهم به دخالت در امور داخلي آن و حمايت از رقيب وي (حسن اوتارا) هستند.
سازمان ملل تاكنون از خروج از ساحل عاج سر باز زده است و قطعنامه اي مبني بر تهديد حضور نظاميان خود تا ماه ژوئن سال آينده صادر كرده است.

 



لوكاشنكو از دخالت غربي ها در ناآرامي هاي انتخاباتي پرده برداشت

رئيس جمهور بلاروس از حضور گسترده سفيران برخي كشورهاي غربي در ناآرامي هاي انتخاباتي اين كشور پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري «ريانووستي» «الكساندر لوكاشنكو»، رئيس جمهور بلاروس پس از ناآرامي هاي انتخاباتي اخير در «ميسنك» پايتخت اين كشور از حضور گسترده سفرا و كاركنان برخي كشورهاي غربي در صف تظاهركنندگان خبر داد و تصريح كرد: اسناد محرمانه مربوط به ارتباط اپوزيسيون با غرب را نيز به زودي منتشر مي كند.
«لوكاشنكو» كه بنا به اعلام كميسيون مركزي انتخابات «بلاروس» با كسب حدود 80 درصد از آرا، در سمت خود ابقا شده است همچنين اعلام كرد.
برخي از كشورهاي غربي با كمك ها و تشويق هايي كه به اپوزيسيون كرده و مي كنند قصد داشتند به اهداف خود برسند.
وي همچنين از وزارت كشور خواست هرچه زودتر موضوع حضور كاركنان و سفراي كشورهاي خارجي در صف تظاهركنندگان را بررسي كنند.
گفتني است، انتخابات رياست جمهوري بلاروس يكشنبه برگزار و نتايج آن نيز عصر همان روز اعلام شد. بنا به اعلام رسانه هاي «بلاروس» «لوكاشنكو» در اين انتخابات توانست با كسب اكثريت آرا بر 9 رقيب انتخاباتي خود پيروز شود.
پس از اعلام نتايج اين انتخابات، رقباي «لوكاشنكو» با دعوت از طرفداران خود به خيابان ها دست به تظاهرات نسبتا گسترده اي در پايتخت زدند.
پيش از برگزاري اين انتخابات، رهبران اپوزيسيون وقوع تقلب در آن را حتمي اعلام كرده بودند.
هفت نفر از 9 رقيب انتخاباتي لوكاشنكو به همراه صدها معترض دستگير و روانه زندان شدند.
يادآور مي شود اين چهارمين دور رياست جمهوري لوكاشنكو است.

 



روسيه نسبت به هرگونه تغيير در پيمان استارت-2 هشدار داد

روسيه نسبت به هرگونه اعمال تغييرات احتمالي در معاهده استارت-2 از سوي آمريكا هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وال استريت ژورنال، «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه گفت: هرگونه تغيير در اين توافق كه با مشكلاتي براي تصويب در سنا رو به روست مي تواند مشكل آفرين باشد.
وزير خارجه روسيه افزود: اين گفت وگوها نتيجه گفت وگوهاي طولاني است و با منافع ملي كامل روسيه و آمريكا همخواني دارد و نمي تواند بار ديگر به عنوان موضع گفت وگوهاي جديد مطرح شود.
اين مقام روسيه درباره تصويب اين معاهده از سوي سناي آمريكا مي گويد: هيچ جدول زماني براي تصويب اين توافق وجود ندارد.
وي همچنين تصويب نشدن اين معاهده از سوي سنا را كم اهميت تلقي كرد و گفت: خلع سلاح يكي از موارد مهم است اما در ارتباط تنگاتنگ با تنها حوزه همكاري هايمان با آمريكا كه مشخصه چندوجهي دارد نيست.
در پي انتخابات مياندوره اي آمريكا و حاكم شدن اكثريت جمهوريخواهان بر سنا دولت باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا براي تصويب اين توافق با ديميتري مدودف با چالش هايي رو به رو شده است.
در حالي كه كاخ سفيد بر آن است تا موافقت برخي از جمهوريخواهان سنا را براي تصويب اين توافق حاصل كند روز گذشته «ميچ مك كانل» رهبر اكثريت جمهوريخواهان در اين مجلس مخالفت جناح اكثريت را با اين موافقتنامه اعلام كرد.

 



نشست مشترك مبارك، قذافي و عمرالبشير در خارطوم

منابع خبري از نشست مشترك روساي جمهور مصر، ليبي و سودان در خارطوم خبر دادند.
به گزارش پايگاه خبري روزنامه «القدس العربي»، منابع ديپلماتيك اعلام كردند: «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، با ارسال نامه هايي به رهبران منطقه خاورميانه از جمله حسني مبارك، (رئيس جمهور مصر) معمر قذافي (رهبر ليبي) خواسته است تا اين رهبران براي موفقيت روند همه پرسي در جنوب سودان به عمرالبشير، رئيس جمهور اين كشور فشار وارد كنند.
اين در حالي است كه «مايك هامر»، سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا اظهار داشت: اوباما آشكارا اعلام كرد كه سودان يكي از مهم ترين اولويت هاي دولت وي به حساب مي آيد و كاخ سفيد خواهان تحقق صلح و آسايش براي ملت سودان است؟!
هامر تاكيد كرد: اوباما، نامه هايي به رهبران منطقه در خصوص همه پرسي و شرايط دارفور ارسال كرده است.
از سوي ديگر، احمد ابوالغيط وزير امورخارجه مصر اظهار داشت: مبارك، قذافي، البشير و همچنين سالواكر (رئيس منطقه جنوب) ديروز در خارطوم نشست مشتركي با هدف بررسي مسائل مربوط به سودان برگزار كردند.

 



راي اعتماد پارلمان عراق به كابينه پيشنهادي مالكي

نمايندگان پارلمان عراق به همه اعضاي كابينه پيشنهادي «نوري مالكي» راي اعتماد دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، پارلمان عراق عصر ديروز با حضور 266 نماينده از مجموع 325 نماينده، پس از بررسي صلاحيت اعضاي كابينه پيشنهادي نخست وزير، با اكثريت آرا به همه آنها راي اعتماد داد. اين راي اعتماد عملا به بيش از 9 ماه مخاصمه سياسي بر سر نحوه تشكيل دولت خاتمه داد.
به گزارش خبرگزاري ها، عصر ديروز مجلس عراق براي رسيدگي به صلاحيت وزيران پيشنهادي «نوري مالكي» و ساير اعضاي كابينه وي تشكيل جلسه داد.
فهرستي كه مالكي دوشنبه به مجلس ارائه كرده بود، اسامي 39 نفر را در خود داشت و شامل 24 وزير، 4معاون نخست وزير و 10 وزير مشاور مي شد. البته ين فهرست اسم2 وزير دفاع و كشور را در خود نداشت. انتخاب اين دو وزير كه مورد مناقشه فهرست «العراقيه» تحت رهبري «اياد علاوي» و نخست وزير است، به بعد موكول شد.
پست وزارت خارجه در دولت جديد را نيز «هوشيار زيباري» برعهده دارد و معاون اول تا چهارم نخست وزير هم به ترتيب «روز نوري شاويس»، «جعفر الصدر» ، «صالح المطلك» و «حسين شهرستاني» هستند. دو پست باقيمانده احتمالا به افراد مستقل مي رسد. در همين حال، مالكي اعلام كرد ورود افراد بعثي به دستگاه هاي دولتي عراق، غيرممكن و ممنوع است.

 



ادامه مذاكرات آنكارا با مسئولان بخش يوناني نشين قبرس

منابع خبري در تركيه فاش ساختند، اين كشور مدت زماني است كه با ميانجيگري بلژيك در حال مذاكره با مسئولان بخش يوناني نشين قبرس است.
در اين خبرها هدف اين مذاكرات جلب رضايت آنكارا براي گشودن بنادر و فرودگاه هاي خود به روي كشتي ها و هواپيماهاي بخش يوناني نشين قبرس عنوان شد و از اين هدف به عنوان يكي از پيش شرط هاي اروپا براي آغاز مذاكرات درباره پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا تعبير شده است. به گزارش پايگاه خبري اخبار العالم، منابع خبري داخلي در قبرس نيز اين خبر را تاييد كرده و نوشتند، بلژيك به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا به مدت سه ماه اين مذاكرات سري را زير نظر دارد. منابع قبرسي هدف از اين مذاكرات را جلب رضايت بخش يوناني نشين قبرس براي آغاز مذاكرات درباره پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا عنوان كردند و ابراز داشتند، در اين مذاكرات تلاش مي شود رضايت قبرس از طريق جلب موافقت تركيه براي گشودن بنادر و فرودگاه هايش به روي بخش حمل و نقل قبرس يوناني جلب شود. گفتني است اتحاديه اروپا در دسامبر 2006، 8 سرفصل مرتبط با آغاز مذاكرات براي عضويت تركيه را مسكوت گذاشت و شرط آغاز مذاكرات را منوط به شرايطي كرد كه براي عضويت در اين اتحاديه بايد مد نظر قرار گيرد.

 



مغز متفكر بي بي سي درگذشت

يكي از مشهورترين خبرنگاران بي بي سي كه مغز متفكر اين شبكه تلويزيوني محسوب مي شد، درگذشت.
به گزارش برنا به نقل از BBC، «برايان هانراهان» كه بيشتر به دليل پوشش اخبار مربوط به جنگ فالكلند شناخته مي شود، در سن 61 سالگي و پس از يك دوره مبارزه با بيماري سرطان درگذشت.
از جمله گزارش هاي مهمي كه «هانراهان» توليد كرده بود، مي توان به خبر مربوط به ايجاد تغييرات در ساختار ناتو و اتحاديه اروپا، بروز جنگ و درگيري در بوسني، كوزوو و خاورميانه اشاره كرد.وي زماني را نيز به عنوان خبرنگار BBC در خاور دور و مسكو سپري كرد و شاهد ايجاد تغييرات بزرگ در چين و روسيه بود.
«هانراهان» همچنين اخبار مربوط به اعتراضات ضد كمونيستي مردم چين را در ميدان مشهور تيان آن من و همچنين خبر مربوط به فروپاشي ديوار برلين را پوشش داد.

 



واشنگتن حملات هوايي و زميني به غرب پاكستان را افزايش مي دهد

يك روزنامه آمريكايي از تصميم اين كشور براي افزايش حملات هوايي و زميني به نوار قبايلي شمال غرب پاكستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «نيويورك تايمز» نوشت، فرماندهان ارشد آمريكايي مستقر در افغانستان، به دنبال گسترش عمليات خود به داخل خاك پاكستان در شمال غرب اين كشور هستند. اين حملات شامل پيشروي نيروي زميني نيز مي شود. سازمان «سيا» حملات با هواپيماهاي بدون سرنشين را به شمال غرب پاكستان افزايش داده است و حملات جمعه گذشته اين هواپيماها، بيش از 50 كشته در ميان غيرنظاميان برجاي گذاشت. فرماندهان آمريكايي قصد دارند در پيشروي خود به داخل پاكستان، از نيروهاي ويژه بهره بگيرند. اسلام آباد هنوز واكنشي نشان نداده است.

 



چها رسوي پنج قاره

همبستگي با اسيران فلسطيني
تعدادي از فعالان بين المللي صلح در آفريقاي جنوبي به تعداد زندانيان فلسطيني اسير در زندان هاي اسرائيل شمع روشن كردند.
اين فعالان با روشن كردن 7200 شمع از جامعه بين المللي خواستند تا براي آزادي هر چه سريع تر اسيران فلسطيني تلاش كنند.
اعتراض زندانيان آمريكايي
زندانيان هفت زندان آمريكا در اقدامي هماهنگ در اعتراض به شرايط بد زندان دست به اعتراض زدند.
زندانيان از رسانه هاي آمريكا خواستند تا شرايط وحشتناكي را كه در زندان ها با آن مواجه هستند به بيرون از زندان منعكس كنند.
احداث نيروگاه هاي هسته اي در مصر
يك مقام مصري از آمادگي روسيه براي احداث نخستين نيروگاه هسته اي در كشورش خبر داد.
روسيه براي اعطاي اعتبارات دولتي و غير دولتي براي حمايت از اين طرح اعلام آمادگي كرده است.
استفاده از كودكان به عنوان سپر انساني
جنبش جهاني دفاع از كودكان شاخه فلسطين در گزارشي اعلام كرد كه نظاميان رژيم صهيونيستي از آوريل 2004 تاكنون 16 بار از كودكان فلسطيني به عنوان سپر انساني استفاده كرده اند.
اين جنبش افزود، متأسفانه دادگاه رژيم صهيونيستي نظاميان متهم به اين اقدام را نه تنها محاكمه نمي كند بلكه موجبات آزادي آنان را فراهم مي آورد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14