(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه اول  دی 1389- شماره 19820

كوتاه اقتصادي
اعلام نتايج تحقيق و تفحص از شركت مخابرات
قيمت جديد انواع نان
برخورد با 35 راننده تاكسي متخلف
قيمت گندم و آرد تعيين و ابلاغ شد
عرضه لوازم خانگي با 10 درصد تخفيف از هفته آينده
انجام ثبت سفارش واردات كالا با ايران كد
اعلام جزئيات نحوه محاسبه قيمت گاز خانگي
قيمت خدمات دفع فاضلاب



كوتاه اقتصادي

¤ يك شركت سرمايه گذاري در پاسخ به انتشار خبري در روزنامه پنجشنبه 11 آذرماه گذشته تحت عنوان «چين نخستين بندر خصوصي ايران را احداث مي كند» اعلام كرد: اولين بندر خصوصي ايران (موسوم به آفتاب) با سرمايه گذاري كلان اشخاص حقيقي و حقوقي و كارآفرينان بخش خصوصي كشور با كاربري عمومي در بين روستاهاي گرزه و كلات از توابع بخش شيبكوه شهرستان بندرلنگه و در نزديكترين فاصله به جزيره كيش ساخته شده و مدت دو سال است كه در حال بهره برداري و پشتيباني جزاير ايراني است و بزودي با صدور مجوزهاي قانوني به عنوان يك بندر منطقه اي تبادل كالا و مسافر را بين ايران و ساير بنادر و جزاير حوزه خليج فارس اعم از داخلي و خارجي شروع به كار خواهد كرد.
¤ براساس جدول معادل سازي شاخص هاي توزيع سوخت، هر 35/1 متر مكعب گاز به صورت سي.ان.جي، معادل يك كيلوگرم گاز طبيعي فشرده است، بنابراين از نظر ارزش حرارتي قيمت اين سوخت در واحد كيلوگرم و ليتر تفاوتي با يكديگر ندارند.
¤ دولت در راستاي رعايت استاندارد لاستيك خودرو و ايجاد تسهيلات براي صادركنندگان و واردكنندگان، سود بازرگاني لاستيك خودرو را تعيين كرد.وزيران عضو كميسيون ماده (1) آئين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران سود بازرگاني لاستيك خودرو از انواعي كه براي اتوبوس و اتومبيل هاي باري به كار مي رود را 6 درصد تعيين كردند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 8868، 8869، 8858، 2244 الي 2249، 5570 الي 5579، 5513، 5514، 4440 الي 4449، 4460، 4461 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ اتاق تعاون مركزي جمهوري اسلامي ايران اولين نمايشگاه تخصصي صنعت ساختمان شركتهاي توانمند ايراني را به مدت چهار روز طي هفته آتي در محل مركز تجاري ايران در شهر سليمانيه عراق برگزار مي كند.امور نمايشگاهي اتاق تعاون ايران با مجوز سازمان توسعه تجارت و همكاري مسئولين اقليم كردستان عراق اولين نمايشگاه تخصصي در حوزه صنعت ساختمان را با حضور بيش از 40 شركت فعال ايراني از تاريخ 6 لغايت 9 دي ماه سال جاري در مركز تجاري ايران در عراق برگزار مي نمايد.
¤ مديرعامل شركت توزيع برق تهران از كاهش قابل ملاحظه مصرف برق در تهران به خصوص مناطق شمالي شهر خبر داد و گفت: مديران مناطق برق تهران با سه دستگاه اتوبوس براي ارزيابي كاهش مصرف از خيابان هاي تهران و به خصوص شمال تهران بازديد كرده اند.
¤ سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران از افزايش 50 درصد صادرات غير نفتي ايران به ايالات متحده آمريكا خبر داد.وي گفت: صادرات غير نفتي كشور به ايالات متحده آمريكا در سال پاياني برنامه چهارم توسعه به 269 ميليون دلار رسيد، در حالي كه اين ميزان در ابتداي اين برنامه 179 ميليون دلار بوده است.
¤ سازمان بهره وري انرژي ايران (سابا) اعلام كرد: در صورت انتخاب لوازم برقي داراي برچسب انرژي با رتبه A يا B هزينه برق مصرفي خانوارها بيش از 50 درصد كاهش مي يابد. همچنين استفاده از لامپ هاي كم مصرف استاندارد بيش از 30 درصد هزينه برق مصرفي خانوارها را كاهش مي دهد.

 



اعلام نتايج تحقيق و تفحص از شركت مخابرات

رئيس كميته تحقيق و تفحص از عملكرد شركت مخابرات ايران در تشريح گزارش ارائه شده به
هيئت رئيسه مجلس در مورد عملكرد مخابرات، عدم تثبيت قيمت خدمات مخابراتي در بخش پيام كوتاه، اشتراك تلفن ثابت، اشتراك خط اينترنت پرسرعت و تعرفه اتصال تلفن همراه را از جمله تخلفات مخابرات با توجه به عملكرد برنامه چهارم توسعه عنوان كرد.
نادر قاضي پور در گفتگو با مهر با اشاره به ماده 3 قانون برنامه چهارم توسعه كه به تثبيت قيمت خدمات مخابراتي مربوط است اظهار داشت: طبق اين ماده هرگونه تغيير هزينه خدمات پستي و مخابراتي ممنوع و منوط به ارائه لايحه دولت است اما در طي سالهاي اجراي اين برنامه اقداماتي برخلاف قانون برنامه از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و مخابرات صورت گرفته است.
وي به كاهش تعرفه پيامك غيرلاتين از 147 ريال به 89 ريال و افزايش تعرفه پيامك لاتين از 147ريال به 222 ريال به عنوان يكي از اين تخلفات اشاره كرد و گفت: تغيير هزينه اشتراك تلفن ثابت از 50 هزار ريال به 500 هزار ريال از ديگر تخلفات انجام شده است چرا كه هزينه اشتراك يك خط تلفن ثابت در تهران و در سال پايه مورد نظر قانون برنامه چهارم، يك ميليون ريال بود كه از اين مبلغ تنها 50 هزار ريال آن مربوط به اشتراك و باقي وديعه مشترك تلقي مي شد اما با حذف وديعه هزينه اشتراك در عمل 10 برابر شد و به 500 هزار ريال افزايش يافت.
قاضي پور با اشاره به تغيير هزينه اشتراك خط اينترنت پرسرعت و تغيير تعرفه اتصال مشتركان تلفن همراه به عنوان ديگر تخلفات صورت پذيرفته شده از سوي مخابرات تاكيد كرد: عدم تحقق برنامه چهارم توسعه در افزايش رشد صادرات غيرنفتي و ارتقاي سهم صادرات كالاهاي فناوري پيشرفته از ديگر مواردي است كه در گزارش تحقيق و تفحص از عملكرد مخابرات به آن پرداخته شده است.
وي گفت: در صنعت نرم افزار با وجود ايجاد سازمان نظام صنفي رايانه اي و وجود مزيت هاي فراوان نيروي انساني، حجم دلاري صادرات محصولات نرم افزاري در سال 1388به كمتر از 60 ميليون دلار و در سال هاي قبل از آن به 40 و 20 ميليون دلار رسيد كه اين امر نشانه عدم تحقق برنامه توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است.
بر اساس اين گزارش فهرست تخلفات وزارت ارتباطات و شركتهاي زيرمجموعه از اين قرار است:
1- تخلف مخابرات در تغيير نرخ هاي مخابراتي برخلاف برنامه چهارم توسعه شامل تغيير تعرفه پيامك تلفن همراه و افزايش تعرفه پيامك لاتين، تغيير هزينه اشتراك تلفن ثابت، تغيير هزينه اشتراك خط اينترنت پرسرعت و تغيير تعرفه اتصال مشتركان تلفن همراه
2- عدم اجراي تكاليف در برنامه چهارم توسعه مانند عدم رسيدن به هدف 30درصدي در ضريب نفوذ اينترنت و عملكرد سرانه خدمات پستي
3- نقص اكثر اهداف منظور شده در سياست هاي اصل 44 در خصوصي سازي مخابرات به دليل عدم تفكيك صحيح شبكه مادر مخابراتي و عدم واگشايي زيرساخت سيم مسي، عدم تعيين تكليف ودايع مشتركان، عدم برآورد دقيق دارايي ها و بدهي هاي مخابرات
4- اشكال در واگذاري 6 درصد سهام مخابرات به سازمان تامين اجتماعي برخلاف قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم و اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي.
5- واگذاري غيررقابتي مخابرات به توسعه اعتماد مبين در صورتي كه پيشگامان كوير يزد كه به عنوان رقيب متقاضي خريد سهام بلوكي مخابرات به دليل عدم اهليت حذف شد، يكي از سه پيمانكار شركت زيرساخت براي ارائه خدمات تلفن بين الملل اينترنتي است.
6- عدم اجراي وظايف حاكميتي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در وصول حقوق دولتي و نظارت بر خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات
7- وجود اشكال در قراردادهاي منعقد شده در شركتهاي زيرمجموعه وزارت ارتباطات و شركت مخابرات ايران همچون قراردادهاي پيمانكاران عمومي (GC) و توسعه 6 ميليون خط موبايل و قراردادهايي چون اجراي باقي مانده فاز 3 و +3 توسعه شبكه موبايل.
8- تخلف 135 ميليارد توماني همراه اول در طول چهار سال بانضمام 370 ميليون يورو براي خريد تجهيزات و خدمات كه به صورت ترك تشريفات و انحصاري انجام پذيرفته و 75 درصد خريدها را شامل مي شود.
9- فرآيند مزايده و انتخاب اپراتور سوم تلفن همراه كشور كه موجب وارد شدن خسارت 400 ميليارد ريالي به دولت شده است.
10- ابهام در عملكرد مخابرات در پروژه اپراتور تلفن همراه اعتباري تاليا و در رابطه با شركتهاي ارائه كننده خدمات تلفن اينترنتي و شركتهاي بخش خصوصي فعال در اينترنت پرسرعت.
قاضي پور با اشاره به بحث خصوصي سازي مخابرات و ابلاغ سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي از سوي مقام معظم رهبري گفت: گام اول براي خصوصي سازي مخابرات آزادسازي و ايجاد يك نهاد تنظيم كننده مقررات مستقل است تا با واگشايي ظرفيت هاي زيرساختي كشور ايجاد بازار رقابتي را تحقق بخشد اما به دليل عدم توجه به اين مهم، يك انحصار طبيعي از حاكميت دولت به بخش غيردولتي كه بيشتر به نهادهاي عمومي وابسته است واگذار شد كه نتيجه آن نقص اكثر اهداف منظور شده در سياستهاي ابلاغي اصل 44 بود.
وي به عدم تفكيك صحيح شبكه مادر مخابراتي و عدم واگشايي زيرساخت سيم مسي، عدم تعيين تكليف ودايع مشتركان، عدم برآورد دقيق دارايي ها و بدهي هاي مخابرات به عنوان ايرادات اين واگذاري اشاره كرد و گفت: از آنجايي كه بيش از 90 درصد سرمايه گذاري شركت مخابرات ايران از محل ودايع مردم است تا تعيين تكليف قطعي براي حقوق عمومي، واگذاري شركت به بخش خصوصي داراي اشكال اساسي در تضييع حقوق مردم است.
به گفته عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس بدهي هاي شركت مخابرات به سازمان تنظيم مقررات بابت پروانه و برخي ابهامات در ساير ديون تعيين تكليف نشده و پروانه صادر شده براي شركت مخابرات ايران بدون ملاحظات جلوگيري از انحصار بوده و در فعاليتهاي بعد از واگذاري شركت مخابرات، انحصار 100 درصدي تلفن ثابت، انحصار بالقوه در خدمات اينترنت پرسرعت مبتني بر سيم و امكان ايجاد انحصار در ساير بخشها به جهت عدم تصريح محدوديت در پروانه مشاهده مي شود كه نگراني جدي در مورد حذف شركتهاي ارائه دهنده خدمات اينترنت را در پي دارد.
رئيس كميته تحقيق و تفحص از عملكرد مخابرات با اشاره به واگذاري و عرضه مخابرات در بورس گفت: برخلاف قانون واگذاري مخابرات به صورت سهامي خاص انجام پذيرفت و تصويب اساسنامه جديد آن به عنوان سهامي عام دو ماه پس از عرضه در بورس عملي شد. همچنين در واگذاري 6 درصد سهام اين شركت به سازمان تأمين اجتماعي اشكالاتي وارد است چرا كه در مصوبه واگذاري محل تامين 6 درصد سهام مذكور مشخص نشده است.
وي واگذاري غيررقابتي را از ديگر اشكالات عرضه سهام مخابرات عنوان كرد و گفت: با وجودي كه مزايده سهام بلوكي مخابرات دو رقيب اصلي داشت كه يكي از آنها كنسرسيوم پيشگامان كوير يزد و ديگري كنسرسيوم اعتماد مبين بود و هر دو شركت تا يك روز قبل از مزايده پذيرفته شده بودند اما در روز قبل از برگزاري مزايده شركت پيشگامان كوير يزد به دلايل عدم اهليت حذف و براي قانوني جلوه دادن مزايده خارج از فرجه قانوني، كنسرسيوم مهر اقتصاد ايرانيان توسط سازمان خصوصي سازي پذيرفته شد و مورد تاييد صلاحيت قرارگرفت. در حاليكه برخي اعضاي اين كنسرسيوم با كنسرسيوم اعتماد مبين مشترك بودند و اساسا تنها براي قانوني جلوه دادن مزايده وارد رقابت صوري شدند.
قاضي پور با اشاره به عدم توجه به جايگاه رگولاتوري و عدم تفكيك روشن وظايف حاكميتي و تصدي گري اين سازمان به عنوان نهاد تنظيم كننده مقررات و ناظر حوزه فناوري اطلاعات گفت: عدم اجراي وظايف حاكميتي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در وصول حقوق دولتي و نظارت بر خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات باعث ايجاد آسيب هاي بسياري در اين حوزه شده است كه از جمله آن مي توان به تمديد 10 ساله مجوز پروانه تلفن همراه كيش در سال 1384 بدون رعايت مقررات مربوطه و عدم وصول صحيح و به موقع حق استفاده از فركانس كشور اشاره كرد.به گفته وي تعدد نهادهاي تصميم گير و موازي كاري در تدوين اسناد و برنامه هاي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات از آسيب هاي سياستگذاري در اين حوزه است كه به ناهماهنگي در تصميم گيري و برنامه ريزي در اين بخش دامن زده است.قاضي پور وجود اشكالات در قراردادهاي منعقد شده در شركتهاي زيرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شركت مخابرات ايران همچون قراردادهاي پيمانكاران عمومي(GC) و توسعه 6 ميليون خط موبايل را از ديگر تخلفات انجام شده برشمرد و گفت: در قراردادهايي چون اجراي باقي مانده فاز 3 و +3 توسعه شبكه موبايل ترك تشريفات در مناقصه صورت گرفته و اصول اجراي قرارداد رعايت نشده است.عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس به اشكالات ماهوي در پروژه مركز صورتحساب گيري همراه اول (بيلينگ) نيز اشاره كرد و گفت: با بررسي هاي انجام شده مشخص شد كه شركت ارتباطات سيار در طول چهار سال بالغ بر 135 ميليارد تومان بانضمام 370 ميليون يورو و خريد تجهيزات و خدمات بصورت ترك تشريفات و انحصاري انجام پذيرفته است كه 75درصد خريدها را شامل مي شود.
به گفته وي در قرارداد توسعه سايت هاي شركت ارتباطات سيار به مبلغ 10 ميليارد و 491 ميليون ريال، مستندسازي ارزيابي كيفي مناقصه گران به درستي انجام نگرفته و به همين دليل اين مدارك در دسترس نيست.
قاضي پور با بيان اينكه در ارتباط با فرآيند مزايده و انتخاب اپراتور سوم تلفن همراه كشور نيز اشكالات و ابهاماتي وجود دارد گفت: تعيين مجري خاص توسط وزير ارتباطات برخلاف روال اقدامات مشابه و عدم تمديد مهلت ضمانت نامه كه موجب وارد شدن خسارت 400 ميليارد ريالي به دولت از جمله اين ابهامات است.

 



قيمت جديد انواع نان

يك مقام مسئول در وزارت بازرگاني با اعلام قيمت جديد انواع نان در تهران، گفت: استانداري تهران قيمت هر قرص نان سنگك را 400 تومان، نان لواش را 100 تومان، نان بربري را 300 تومان و تافتون را 200 تومان تعيين كرد.
اين مقام مسئول در وزارت بازرگاني كه نخواست نامش در خبر ذكر شود، در گفتگو با مهر گفت: بر اساس جلسه شب گذشته مسئولان وزارت بازرگاني با استانداري و فرمانداري تهران، قيمت انواع نان تعيين و در اختيار وزير بازرگاني و رئيس جمهور قرار گرفته، اين درحالي است كه وزير بازرگاني به صورت رسمي، دو روز ديگر قيمت انواع نان را اعلام خواهد كرد .
وي افزود: بر اين اساس، قيمت هر قرص نان سنگك 400 تومان، هر قرص نان لواش 100 تومان، هر قرص نان بربري 300 تومان و هر قرص نان تافتون 200 تومان تعيين شده است .
به گفته اين مقام مسئول، اگر هر خانوار 5 نفره به طور متوسط روزانه 3 قرص نان سنگك مصرف كند، به قيمت هر قرص نان 200 تومان بايد ماهانه 18 هزار تومان هزينه مي كرد، بنابراين با تعيين قيمت 400 توماني براي هر نان سنگك، اين خانوار بايد ماهانه 36 هزار تومان بپردازد؛ برهمين اساس، با درنظر گرفتن 20 هزار تومان يارانه نان براي خانوار 5 نفره ، اين خانوار مي تواند از اين بخش پس انداز داشته باشد .
وي در عين حال اظهارداشت: اگر هر خانوار 5 نفره به طور متوسط روزانه 10 قرص نان لواش مصرف كند، به قيمت هر قرص نان 30 تومان بايد ماهانه 9000 تومان هزينه مي كرد، بنابراين با تعيين قيمت 100 توماني براي هر نان لواش، اين خانوار بايد ماهانه 30 هزار تومان بپردازد .
به گفته وي، وزارت بازرگاني به نحوي برنامه ريزي كرده است كه ظرف 2 ماه آينده، اتفاق بزرگي در كيفيت نان بيفتد و به همين دليل مردم نان كمتر، ولي با كيفيت بيشتر مصرف مي كنند و در عوض، يارانه بيشتري را نيز پس انداز خواهند كرد

 



برخورد با 35 راننده تاكسي متخلف

2 سهميه 50 و 60ليتري بنزين ديماه از ساعت 24 ديشب به كارت سوخت خودروهاي شخصي واريز شد.
محمد رويانيان رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور در جمع خبرنگاران گفت: خودروهاي شخصي 50ليتر، تاكسي هاي بنزيني 400ليتر، تاكسي هاي دوگانه سوز 300ليتر، آژانس هاي بنزيني 300ليتر، آژانس هاي دوگانه سوز 300ليتر، مسافربرهاي شخصي دوگانه سوز 300ليتر، خودروهاي آموزشگاهها 150ليتر، موتورسيكلت ها 20ليتر و آمبولانس ها 500ليتر بنزين حمايتي ويژه ديماه دريافت خواهند كرد كه نرخ آن به ازاي هر ليتر 100تومان است.
وي در عين حال گفت: بنزين سهميه اي با نرخ 400 تومان به كارت سوخت خودروها واريز مي شود و به اين ترتيب خودروهاي شخصي علاوه بر 50ليتر بنزين حمايتي 100توماني، 60 ليتر بنزين سهميه اي با نرخ 400 تومان دريافت مي كنند و ساير خودروها نيز به ميزان سهميه ماه قبل بنزين 400توماني دريافت مي كنند.
رويانيان با اشاره به اين كه افزايش قيمت مجاز حمل و نقل بار و مسافر در ستاد هدفمند كردن يارانه ها به تصويب رسيد، افزود: بر اين اساس رانندگان برونشهري از امروز نرخ هاي جديد حمل و نقل را دريافت مي كنند.
وي با اشاره به اين كه بيش از 99درصد رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي بدون هيچ گونه افزايش كرايه اي نسبت به جابجايي مردم و ارائه خدمات اقدام كرده اند، گفت: بر اين اساس نرخ اتوبوس هاي شركت واحد و تاكسي ها طي روزهاي گذشته هيچگونه افزايشي نداشته است، از سوي ديگر در بخش اتوبوس ها و بار برون شهري نيز افزايش نرخي صورت نگرفته است.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور، با اشاره به اين كه از 2 هزار و500 تقاضاي حمل بار از بندرعباس در روز گذشته دو هزار و491 كشنده و كاميون سنگين بارهاي بندرعباس را به سمت مقاصد خود جابجا كردند، تصريح كرد: اتوبوس هاي برون شهري تاكنون هيچ گونه افزايش قيمتي نداشتند كه بر اين اساس و با توجه به مصوبه شب گذشته، نرخ جديد افزايش قيمت اتوبوس هاي برونشهري از امروز توسط استانداران ابلاغ مي شود.
وي با اشاره به اين كه تنها كمتر از يك درصد رانندگان حمل و نقل عمومي نسبت به افزايش كرايه ها اقدام كرده اند، ادامه داد: طي 48 ساعت گذشته اسامي و شماره پلاك خودروي اين دسته از رانندگان شناسايي شده و با واريز سهميه بنزين 100توماني به آنها مهلت مي دهيم تا نسبت به رويه خود اقدام كنند و درغير اين صورت اقدامات قانوني طي روزهاي آتي در قبال آنها صورت مي گيرد.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور، با اشاره به اين كه اكثر افزايش نرخ هاي صورت گرفته توسط مسافربرهاي شخصي غيرمجاز بوده است، اظهار كرد: در عين حال طي 48 ساعت گذشته در تهران 35 مورد افزايش نرخ كرايه تاكسي صورت گرفت كه بر اين اساس تاكسي 5 متخلف توقيف و 30 راننده تاكسي نيز به كميته انضباطي ارجاع شده اند.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور در عين حال گفت: پيامك 3000020 براي دريافت نظرات شهروندان در خصوص عملكرد حمل و نقل عمومي در كل كشور اختصاص يافته و از سوي ديگر در تهران نيز شهروندان مي توانند از طريق تلفن 1888 تخلفات احتمالي رانندگان حمل و نقل عمومي را به شهرداري تهران جهت پيگيري اطلاع دهند.

 



قيمت گندم و آرد تعيين و ابلاغ شد

پنجمين اطلاعيه ستاد هدفمند سازي يارانه ها منتشر شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، ستاد هدفمند سازي يارانه ها در اين اطلاعيه با تشكر از ملت شريف ايران به دليل همراهي در اجراي مطلوب قانون هدفمندي يارانه ها، اصلاح قيمت هاي گندم، آرد و نان در راستاي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها كه از امروز (1/10/1389) در سراسر كشور اجرا خواهد شد را ابلاغ كرد.
بر اساس اين اطلاعيه قيمت گندم هر كيلوگرم 2500 ريال است كه توسط وزارت بازرگاني (شركت بازرگاني دولتي ايران) در اختيار كليه متقاضيان از جمله كارخانجات آسياباني، نانوايي ها و صنف و صنعت مرتبط قرار مي گيرد.
در اين اطلاعيه همچنين تاكيد شده است كه عرضه آرد در سراسر كشور با توجه به درصد سبوس گيري آن با قيمت هر كيلوگرم 2800 تا 3000 ريال صورت مي گيرد.
ستاد هدفمندسازي يارانه ها همچنين در اين اطلاعيه تصريح كرده است: قيمت انواع نان با توجه به قيمت هاي پايه اي گندم و آرد و نيز ساير هزينه هاي محلي توسط استانداري هاي سراسر كشور تعيين و در كليه واحدهاي نانوايي الصاق شده است. بر اساس اين اطلاعيه قيمت نان در نانوايي هاي يارانه پز و آزادپز سنتي برابر خواهد بود.
ستاد هدفمندسازي يارانه ها همچنين از شهروندان خواسته است تا در صورت وجود هر گونه سوال، تخلف و شكايت در زمينه قيمت و كيفيت نان مراتب را از طريق شماره تلفن 124 و يا ستادهاي تعزيرات آرد و نان شهرستان جهت رسيدگي اعلام كنند.

 



در قالب طرح تأمين انجام مي شود
عرضه لوازم خانگي با 10 درصد تخفيف از هفته آينده

رئيس ستاد تحول صنايع و معادن گفت: همزمان با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، طرح «تأمين» از هفته آينده و در راستاي نوسازي لوازم خانگي به اجرا گذاشته مي شود.
«سيدرضا فاطمي امين» در جمع خبرنگاران افزود: اين طرح يكي از فرصت هاي طرح تحول بخش صنعت و معدن است كه بزودي فعال مي شود و براساس آن از يكشنبه آينده 13 كالاي صنعتي با 7 الي 10 درصد تخفيف در قالب طرح «تأمين» به بازار عرضه مي شود.
وي با بيان اينكه وزارت صنايع و معادن براي اجراي اين طرح حمايت ها و سياست گذاري هاي مناسبي براي صنايع مختلف در نظر گرفته، اظهار داشت: متقاضيان مي توانند لوازم خانگي كم مصرف و بهينه را با استفاده از تسهيلاتي كه دولت به صورت يارانه به حساب افراد واريز مي كند به صورت اقساطي خريداري كرده و طي مدت زماني مشخص قيمت كالا را پرداخت كنند.
فاطمي امين سپس گفت: اين طرح در پي جهت دادن تقاضا به سمت توليدات داخلي است ضمن اينكه در اين طرح با توليد كنندگان داخلي مذاكره شده تا محصولات خود را با تخفيفاتي حدود 7 تا 10 درصد به مشتريان عرضه كنند.
وي افزود: ايده اين طرح به اين گونه است كه گروهي از اقلام مورد نياز خانوار با تخفيف نسبت به قيمت آنها عرضه شود.
رئيس ستاد تحول صنايع و معادن ادامه داد: از يكشنبه آينده دو گروه لوازم خانگي و فرش با تخفيفات اعلام شده ارايه مي شوند.
فاطمي امين، با بيان اينكه نحوه استفاده مردم از طرح تأمين به دو صورت نقدي و اقساطي است، گفت: با شش توليدكننده داخلي نيز توافق نهايي شده تا 13 قلم كالا در 120 مدل را از اين طريق در اختيار مشتريان قرار دهند.
وي افزود: متقاضيان لوازم خانگي و فرش از روز يكشنبه 5 دي ماه با مراجعه به سايت behinyabir مي توانند از نوع و مدل محصولات معرفي شده آگاه شوند.
فاطمي امين ادامه داد: در اجراي طرح تأمين، اقلامي مانند: اجاق گاز، ماشين لباسشويي، يخچال، يخچال فريزر، فرش و تلويزيون در اختيار متقاضيان قرار خواهد گرفت.
وي اضافه كرد: در شيوه اقساطي نيز 2 درصد به صورت پيش قسط و مابقي به صورت كاملاً قرض الحسنه و بدون كارمزد در اقساط يك ساله به مشتريان عرضه مي شود.
رئيس ستاد تحول صنايع گفت: تضمين بازپرداخت اين اقساط با ارائه فرم تضمين شده از بانك صاحب حساب خانوار به بنگاه هاي فروش اين كالاها خواهد بود.
وي افزود: بنگاه هايي كه در طرح تأمين و سيستم بهين ياب محصولات خود را عرضه كنند به نوعي از طرف دولت بازپرداخت اقساط كالاها را به صورت تضمين دريافت مي كنند.

 



از امروز اجباري شد
انجام ثبت سفارش واردات كالا با ايران كد

مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات گفت: با ابلاغ وزير بازرگاني تمام تجار، واردكنندگان كالا و متقاضيان بايد از اول دي ماه ايران كد دريافت كرده و هنگام ثبت سفارش ارايه دهند.
احمد غلامزاده صبح ديروز در نشستي خبري اظهار داشت: وزير بازرگاني هفته گذشته دستورالعملي را ابلاغ كرد كه براساس آن داشتن ايران كد براي كليه تجار و واردكنندگان كالا الزامي است.
وي افزود: بر اين اساس يك جدول زمان بندي ابلاغ شده كه گروه هاي مختلف كالايي براساس تقسيم بندي كتاب مقررات صادرات و واردات سال 89 به تدريج از اول ديماه امسال تا اول مهر ماه سال آينده بايد به ايران كد بپيوندند و ثبت سفارش اين كالاها پس از اين تاريخ منوط به دريافت و ارايه ايران كد خواهد بود.
مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات گفت: وزير بازرگاني سازمان توسعه تجارت ايران را مكلف كرده است طبق جدول زمانبندي ياد شده هنگام صدور ثبت سفارش در فرآيند ثبت سفارش الكترونيكي- ثبتارش- از آنان ايران كد را مطالبه كند.
وي افزود: البته وزارت بازرگاني از 15 ديماه 87 دريافت كد ملي كالا را براي ثبت سفارش واردات الزامي كرده بود. اما آن روند مشمول تعداد محدودي كالا مي شد و فراگير نبود، چرا كه تنها يك هزار قلم كالا براساس كد تعرفه اچ اس (HS) مشمول اين مصوبه بودند.
غلامزاده گفت: براساس آخرين آمار موجود تاكنون 4626 بازرگان ثبت سفارش 82 هزار و 208 قلم كالاي خود را با كد ملي كالا انجام داده اند.
وي افزود: اما با دستور جديد وزير بازرگاني و ابلاغ جدول زمانبندي واردات و ثبت سفارش تقريبا تمام گروه هاي كالايي مهم بايد با ايران كد صورت گيرد و در اين راستا پيش بيني مي شود حدود 200 هزار كد ملي كالاي جديد به اين فرآيند وارد شود. درواقع اكنون ورود رسمي، جدي و گسترده ايران كد به فرآيند ثبت سفارش و واردات كالا آغاز شده است.
مديرعامل مركز ملي شماره گذاري همچنين در توضيح كالاهايي كه در مرحله اول مشمول اين مصوبه مي شوند، گفت: در ديماه به عنوان ماه آغازين اجراي اين مصوبه كالاهاي صنعتي و معدني چون تراكتور، وسايل نقليه موتوري، اتومبيل سواري، وسايل نقليه موتوري براي حمل كالا، سرب و مصنوعات سربي، روي و مصنوعات از روي و قلع و مصنوعات از قلع بايد براي ثبت سفارش يا ترخيص ايران كد دريافت كنند.
غلامزاده افزود: در بهمن ماه امسال نيز كالاهايي چون ابريشم، پنبه، پشم و انواع نخ، فرش، انواع پارچه و مس مشمول دريافت ايران كد خواهند شد. ساير گروه هاي كالايي نيز به مرور زير پوشش ايران كد درخواهند آمد.
مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران با اشاره به تأثير اين مصوبه بر تجارت كشور اظهار داشت: اين مصوبه باعث شفاف شدن فرآيند ورود كالا به كشور شده و ابزار لازم براي مديريت واردات از نظر كمي و كيفي را در اختيار برنامه ريزان قرار خواهد داد.
همچنين مي تواند به جلوگيري از قاچاق كالا كمك كرده و ابزاري براي تنظيم بازار در كنار ساير ابزارهاي موجود باشد. از سوي ديگر ساير قابليت هاي ايران كد مانند برچسب رهگيري نيز در اين بستر قابل اجرا خواهد بود.

 



اعلام جزئيات نحوه محاسبه قيمت گاز خانگي

جزئيات اصلاح قيمت گاز و نحوه محاسبه گازبهاي بخش خانگي در پنج ماه پاياني سال، از سوي مديرعامل شركت ملي گاز ايران تشريح شد.
جواد اوجي در تشريح اعلام نرخ هاي جديد گازبهاي بخش خانگي با بيان اين كه سال به دو بخش هفت ماه نخست و پنج ماه پاياني تقسيم بندي شده است، افزود: بر اين اساس كشور به پنج اقليم و 12پلكان تقسيم و مقدار مصرف گاز در هر پله نيز مشخص شده است.
وي اظهار داشت: گازبهاي بخش خانگي براساس اقليم و تقسيم بندي 12 پله اي محاسبه و دريافت مي شود.
اوجي با بيان اين كه در هر اقليم، مقدار مصرف گاز براي هر مشترك مشخص شده است، افزود: در شهري مانند تهران كه در اقليم سه قرار دارد، گازبها تا سقف مصرف 200 متر مكعب، مصرف، پله اول در نظر گرفته شده است و هر مترمكعب گاز مصرفي 300 ريال محاسبه خواهد شد.
وي ادامه داد: اگر مصرف گاز مشترك تهراني بيشتر از 200 متر مكعب باشد، وارد پله دوم تعريف شده در جدول پلكاني خواهد شد و گازبهاي مصرفي آن تا 200 متر مكعب اوليه 300 ريال و تا سقف 300 متر مكعب براساس 500 ريال محاسبه خواهد شد.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران تصريح كرد: اگر مصرف گاز مشترك تهراني اقليم سه، 350 مترمكعب باشد، تا 200 متر مكعب اوليه، به ازاي هر متر مكعب 300 ريال، 100 مكعب بعدي 500 ريال و 50 متر مكعب آخر 700 ريال براي او محاسبه و دريافت خواهد شد.
اوجي در اين باره كه اگر مشتركي در شهر تهران در پله سوم قرار گيرد، ميانگين گازبهاي پرداختي آن چقدر خواهد بود، گفت: مصرف گاز اين مشترك در پله سوم 301 تا 400 مترمكعب تعيين شده است و ميانگين گازبهاي پرداختي آن به ازاي هر مترمكعب، 40 تا 45 تومان خواهد بود.
وي تأكيد كرد: تعرفه جديد گازبهاي مشتركان خانگي از 28 آذر اعمال و محاسبه خواهد شد و نرخ هاي اعلام شده نيز مربوط به پنج ماهه پاياني سال است.

 



قيمت خدمات دفع فاضلاب

دولت در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و حركت به سمت واقعي شدن قيمت آب و فاضلاب، متوسط قيمت خدمات دفع فاضلاب را در بخش خانگي و غيرخانگي تعيين كرد.
محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهوري در راستاي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، متوسط قيمت خدمات دفع فاضلاب را ابلاغ كرد براين اساس متوسط قيمت خدمات دفع فاضلاب براي بخش خانگي 788 ريال و براي بخش غيرخانگي 2380 ريال در نظر گرفته شده است.
براين اساس، متوسط قيمت خدمات دفع فاضلاب نيز در 10 پله تعيين شده كه براين اساس، پله اول شامل صفر تا 5 مترمكعب با قيمت 250 ريال، 5 تا 10 مترمكعب به قيمت 315 ريال، 10 تا 15 مترمكعب به قيمت 338 ريال، 15 تا 20 مترمكعب به قيمت 360 ريال، 20 تا 25مترمكعب به قيمت 493ريال، 25 تا 30مترمكعب به قيمت 564ريال، 30 تا 35 مترمكعب به قيمت 759 ريال، 35 تا 40 مترمكعب به قيمت 1091 ريال، 40 تا 50 مترمكعب به قيمت 3075ريال و بالاتر از 50مترمكعب 4607 ريال تعيين شده است.
همچنين متوسط قيمت خدمات دفع فاضلاب در بخش غيرخانگي نيز 2380 ريال تعيين شده است كه براين اساس، متوسط اين قيمت در بخش صنعتي 3218ريال، در بخش تجاري 4024ريال، در بخش عمومي و اداري 2893 ريال، در بخش آموزشي و اماكن مذهبي 506 ريال، در بخش آزاد و بنايي 3600 ريال و در ساير مصارف 614 ريال در نظر گرفته شده است. بنابراين متوسط قيمت خدمات دفع فاضلاب 969 ريال است.
اين گزارش حاكي است:اصغر رياضتي، مديرعامل شركت فاضلاب تهران گفت: با توجه به نياز طرح فاضلاب تهران به تزريق منابع مالي مناسب و تسريع در اجراي اين طرح، شركت فاضلاب تهران مبلغ 587 ميليارد تومان از منابع مورد نياز خود را از محل فاينانس داخلي، فروش اوراق مشاركت و اخذ وام از بانك توسعه اسلامي (IDB) تامين خواهد كرد كه 87 ميليارد تومان از اين مبلغ مربوط به فاينانس داخلي، 200 ميليارد تومان مربوط به اخذ وام از بانك توسعه اسلامي، 200 ميلياردتومان از محل فروش اوراق مشاركت و 10 ميليارد تومان از محل ماده 56 خواهد بود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14