(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه اول  دی 1389- شماره 19820

شير هاي استرليزه مواد نگهدارنده ندارند
شكر تأثير قهوه را بيشتر مي كند
سوءاستفاده از صداي مورچه ها
تمدن هاي هوشمند در اطراف ما
صداهاي غيرعادي مفاصل علامت آرتروز
آزمايش پزشكي از دور!
تلاش براي نجات حيوانات در آزمايشگاه هاي سم شناسي
طبيعت سرد و گرم بدن
قرص هاي لاغري خطرناكند
آموزش تكنيك هاي احيا و درمان به كمك بازيهاي پيشرفته جنگي



شير هاي استرليزه مواد نگهدارنده ندارند

به گفته يك كارشناس صنعت شير، برخلاف باور عموم، شيرهاي با ماندگاري طولاني (استريليزه) فاقد مواد نگهدارنده اند و فرايند حرارت دهي ماندگاري شير را افزايش مي دهد.
به گزارش بهسايت ايران، دكتر ثريا نواب پور افزود: در فرايند سالم سازي شير پاستوريزه، تمام ميكروب هاي بيماري زا و 90 درصد ميكروب هاي غيربيماري زا از بين مي رود و فقط 10درصد باكتري مقاوم و غيربيماري زا باقي مي مانند. همين باكتري ها هم سبب ترش شدن شير بعد از چند روز ماندن در يخچال مي شود و البته اين فرايند در خارج يخچال سريع تر رخ مي دهد.
وي گفت: در فرايند استريليزه كردن شير، تمام باكتري ها با حرارت 145 تا 150 درجه سانتي گراد درمدت زمان 2يا4 ثانيه از بين مي رود و شير عاري از هرگونه ميكروب مي شود.
دكتر نواب پور ادامه داد: در فرايند تهيه شير استريل براي عاري بودن از هرگونه ميكروب و قابليت ماندگاري بيشتر، كارخانه هاي توليد شير براي به حداقل رساندن ضايعات خود، با كيفيت ترين شير را انتخاب مي كنند.
وي يادآوردشد: شيرهاي با ماندگاري طولاني از ارزش غذايي يكساني با شيرهاي پاستوريزه (شيرهاي با ماندگاري كوتاه مدت) برخوردارند.
در سيستم هاي صنعتي سالم سازي شير، براي حفظ ريزمغذي هاي موجود در شير، دما و زمان به گونه اي انتخاب مي شود كه ضمن نابودي تمام ميكروب هاي موجود، حداقل تغيير در ارزش غذايي آن پديد مي آيد.
اين كارشناس نگهداري ازشير در بسته بندي هاي 5يا6 لايه را موجب حفاظت بهتر آن دانست و گفت: شيرهاي استريليزه فاقد مواد نگهدارنده هستند.
ازسوي ديگر به غلط اين باور درميان مردم وجود دارد كه حرارت دهي شير در ماندگاري طولاني سبب كاهش ارزش غذايي شيرهاي استريليزه نسبت به شيرهاي پاستوريزه مي شود.
دكتر نواب پور، ارزش غذايي يك شير را مجموعه پروتئين ها و املاح آن دانست و افزود: در فرايند استريليزه كردن، پروتئين ها و املاح شير كه مهمترين عناصر را تشكيل مي دهند، كاهش نمي يابد. در واقع شير استريليزه هيچ تفاوتي با شيرپاستوريزه ندارد، فقط ويتامين هاي حساس به حرارت مانند ويتامينC در شيرپاستوريزه 5 درصد بيش از شير استريليزه است. اين درحالي است كه منبع تامين ويتامينC سبزيجات و ميوه ها هستند نه شير.
تكنولوژي استريليزه مربوط به كشورهاي صنعتي است كه سرانه مصرف شير در آنها بسيار بالاست. استفاده از شيرهاي استريليزه دراين كشورها كه به ارزش غذايي شير توجه خاص دارند، روبه گسترش است.
قدرت جذب بهتر شيرهاي استريل، طعم بهتر، نياز نداشتن به سردخانه، سهولت حمل و نقل به ويژه در سفر و كاهش مراجعه به مراكز خريد براي تهيه روزانه شير از جمله مهمترين مزيت هاي شير استريليزه به شمار مي رود كه استفاده از آن را طي سال هاي اخير به ويژه در كشورهاي توسعه يافته، گسترش داده است.

 



شكر تأثير قهوه را بيشتر مي كند

بهترين روش براي آماده كردن مغز براي يك روز پرمشغله و سرشار از فعاليت هاي ذهني نوشيدن يك فنجان قهوه به همراه يك قاشق چاي خوري شكر است.
بسياري از مردم صبح خود را با نوشيدن يك فنجان قهوه آغاز مي كنند، اما تحقيقات جديد نشان مي دهد. در صورتي كه به همراه اين نوشيدني يك قاشق چاي خوري شكر مصرف شود تاثير آن به مراتب بيش تر خواهد بود.
گروهي ازمحققان دانشگاه بارسلونا در اسپانيا متوجه شدند مصرف كافئين و شكر هم زمان تاثير هر كدام از اين مواد را روي ذهن بيش تر مي كند.
محققان معتقدند هر كدام از آنها مي توانند تاثير ديگري را افزايش دهند كه در نهايت اين عوامل باعث افزايش قدرت توجه و تقويت حافظه مي شود.
اين نتايج بعد از زماني انجام شد كه دانشمندان اسكن هاي مغزي 40 نفر از افراد داوطلب را تهيه و بررسي كردند كه تاثير قهوه و شكر در چه زماني به بيشترين حالت خود مي رسد.
به همين دليل داوطلبان به ترتيب قهوه با شكر، قهوه بدون شكر، شكر خالي و حتي آب را آزمايش كردند و قدرت مغزي هر كدام از آنها بعد از مصرف اين مواد بررسي شد. نتايج اين تحقيقات كه در نشريه روانشناسي دارويي به چاپ رسيده است نشان داد بهترين روش آماده كردن مغز براي يك روز پر مشغله استفاده از قهوه و شكر هم زمان است.
تقريبا هر روز 70 ميليون فنجان قهوه در انگلستان مصرف مي شود، اما فقط نيمي از علاقه مندان اين نوشيدني به آن شكر اضافه مي كنند.
دانشمندان معتقدند كافئين موجود در قهوه تاثير خوبي روي مغز دارد و مي تواند با خستگي و كسالت مبارزه كند.
مطالعات قبلي هم نشان داده بود مصرف سه فنجان قهوه در روز مي تواند خطر ابتلا به آلزايمر را به طور قابل توجهي كاهش دهد. با مصرف اين نوشيدني ها زنجيره اي از واكنش ها در داخل مغز اتفاق مي افتد كه مي تواند از آسيب هاي مغزي پيشگيري كند.

 



سوءاستفاده از صداي مورچه ها

پژوهشگران با بهره گيري از فناوري هاي پيشرفته صوتي موفق شدند صداي گفت وگوي مورچه ها را ضبط كنند.
محققان دانشگاه آكسفورد با استفاده از ميكروفن ها و بلندگوهاي بسيار مينياتوري كه بدون ايجاد مزاحمت در لانه هاي آنها نصب شده بود، موفق شدند صداهاي توليدشده در لانه مورچه ها را ضبط و بررسي كنند.
به گفته اين محققان، ملكه مورچه ها به اين طريق دستوراتي را به مورچه هاي كارگر مي دهد. در اين پژوهش حيرت آور مشخص شد ديگر حشرات مي توانند با تقليد صداي ملكه مورچه ها آنها را به خدمت بگيرند.
نوعي پروانه آبي از جمله اين حشرات است. اين پروانه با تقليد صدا و پيام هاي شيميايي مورچه ها، آنها را وادار مي كند كرم هاي پروانه را به لانه هاي خود ببرند و آنها را تغذيه كنند.
محققان چند دهه قبل دريافتند مورچه ها قادرند با ايجاد صوت، به يكديگر هشدار دهند اما فقط در پي بررسي اخير محققان دانشگاه آكسفورد بود كه مشخص شد پيام هاي مبادله شده در اين ارتباط به حدي گسترده است كه مي تواند مبين نوعي گفت وگو بين مورچه ها باشد.
پژوهشگران از طريق بلندگوهاي بسيار ريزي كه در لانه مورچه ها كار گذاشته بودند، با تقليد صداي ملكه توانستند توجه مورچه ها را جلب كنند. در اين حالت مورچه ها بي حركت ايستادند و منتظر شنيدن دستورات ملكه شدند.

 



تمدن هاي هوشمند در اطراف ما

به گفته دانشمندان دانشگاه ادينبورگ، حيات و تمدن هاي هوشمند در سياره هاي ديگر وجود دارد و احتمالا شمار آنها به هزاران مي رسد.
به گزارش بي بي سي، براساس تحقيقات انجام شده در پژوهشي تازه، در كهكشان ما حداقل 361 و حداكثر 38 هزار مورد تمدن هوشمند وجود دارد.
با اين حال حتي با درنظر گرفتن رقم حداكثر، احتمال ايجاد ارتباط ميان اين جهان هاي بيگانه كم است. هر چند تخمين هاي كلي درباره احتمال وجود زندگي هوشمندانه در جهان امري نادر محسوب نمي شود، اما ارائه آمار و ارقام در اين باره با حدس و گمان توام بوده است.
به تازگي حدس هايي از احتمال وجود يك تا رقمي نزديك به يك ميليون مورد زندگي هوشمند مطرح شده است.
به گفته «دانكن فورگان» مجري يك طرح پژوهشي در دانشگاه ادينبورگ «محاسبه موارد احتمالي وجود حيات هوشمند در فضا روندي است كه در آن ناآگاهي خودمان را مي شماريم». «فورگان» پژوهش خود را از طريق شبيه سازي انجام داد. او كهكشاني شبيه به كهكشان ما را شبيه سازي كرد و منتظر ماند تا براساس مدل فرضي و با اتكا به وجود سياره هاي فراخورشيدي، منظومه هايي جديد تشكيل شود. سپس شرايطي فرضي را بر مدل ايجاد شده تحميل كرد.
او ابتدا مشكل بودن ايجاد حيات و امكان تكامل حيات موجود را در نظر گرفت و به عدد 361 جامعه هوشمند در كهكشان رسيد. در مدل دوم اين طور فرض شد كه حيات به راحتي ايجاد مي شود، اما براي رسيدن به هوش با مشكل مواجه است. او براساس اين سيستم وجود 31513 گونه ديگر حيات را تخمين زد. در سناريوي آخر او شرايطي را در نظر گرفت كه براساس آن امكان انتقال حيات از يك سياره به سياره ديگر در اثر برخورد شهاب سنگ ها وجود دارد كه فرضيه اي پرطرفدار در توجيه چگونگي ايجاد حيات روي كره زمين محسوب مي شود.
براساس اين سناريو هم شمار جوامع هوشمند ايجاد شده 37964 مورد برآورد شد. با اين همه در اين تخمين ها هنوز هم عواملي براساس حدس و گمان وجود دارد. به عنوان مثال زمان ميان تشكيل يك سياره تا اولين جرقه هاي حيات يا از زمان پديدار شدن اولين نشانه هاي حيات تا ايجاد تمدن هاي هوشمند كه از عوامل تعيين كننده اساسي در صحت اين مدل است، مشخص نيست. «فورگان» مي گويد: «براي اين عوامل بايد زمين را به عنوان شاخص متوسط فرض كرد. مهم است درك كنيم تصويري كه ساخته ايم، هنوز ناقص است. حتي اگر حيات خارج از كره زمين وجود داشته باشد، ممكن است لزوما نتوانيم با آن تماس بگيريم و به هيچ وجه ندانيم كه به چه شكلي مي تواند باشد.
شايد حيات در ديگر سياره ها به اندازه كره زمين متنوع باشد و ما نمي توانيم پيش بيني كنيم كه حيات روي ديگر سياره ها چه شكلي دارد يا چگونه رفتار مي كند.»

 



صداهاي غيرعادي مفاصل علامت آرتروز

مدير گروه ارتوپدي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: شنيدن صداهاي غيرعادي در مفاصل شانه هنگام حركت، علامت نوعي بيماري آرتروز مفصلي موسوم به «استئوآرتريت» (Osteoarthritis) است.
«رضا توكلي دارستاني» افزود: بيماري استئوآرتريت، نوعي بيماري تخريبي غضروفي- مفصلي است كه موجب خوردگي استخوان و غضروف و گوشه دادن استخوان، مي شود و ستون فقرات، لگن، مچ و زانو و حتي شانه را دچار مي سازد.
اين پزشك متخصص توضيح داد: درد در محدوده شانه، صداهاي غيرطبيعي هنگام حركت شانه و محدوديت هاي حركتي از نشانه هاي بيماري استئوآرتريت است.
توكلي يادآور شد: تورم و قرمزي كه در انواع ديگر بيماري هاي التهابي و عفوني آرتريتي مشاهده مي شود، در بيماري استئوآرتريت كمتر است.
به گفته پزشك متخصص ارتوپدي، استئوآرتريت بيماري مزمن است كه داراي دوره هاي خاموشي و حاد است.
مدير گروه ارتوپدي دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي ادامه داد: در اين بيماري به دليل تحرك نداشتن مفاصل، غضروف هاي اطراف مفاصل اعضاي گوناگون بدن تحليل مي رود و در نهايت غضروف از بين خواهد رفت.
توكلي گفت: مسايل ژنتيكي در ابتلا به اين بيماري نقش عمده اي دارد اما انجام كارهاي سنگين، ضربه و شكستگي هاي داخل مفصلي از عوامل تسريع كننده ابتلا به اين بيماري به شمار مي روند.
استاد دانشگاه علوم پزشكي افزود: درمان آرتروز شانه با توجه به شدت و وضعيت درگير مفاصل بدن و به عنوان يكي از نشانه هاي بيماري استئوآرتريت با تعويض كامل يا نيمه كامل مفصل شانه صورت مي گيرد.
مدير گروه ارتوپدي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي افزود: بيماري استئوآرتريت در كشور رو به افزايش است، چراكه اين بيماري بيشتر در سالمندان مشاهده مي شود و طول عمر افراد نيز با پيشرفت علم پزشكي، افزايش يافته است.
توكلي يادآور شد: كاهش وزن براي كاهش درگيري مفاصل تحتاني در بيماري استئوآرتريت، مؤثر است.

 



آزمايش پزشكي از دور!

سرويس سلامت گوگل (GOOgle Health) سايتي است كه به كاربران امكان مي دهد اطلاعات مربوط به سابقه پزشكي شان را ذخيره و پايش كنند.
براساس طرح مشاركتي جديد گوگل و آي بي ام شركت آي بي ام ابزارهاي پزشكي مثل پايش كننده هاي ضربان قلب، بازوبندهاي فشار سنج ها و دستگاه هاي اندازه گيري قندخون را به وسيله ارتباط هاي راديويي واي فاي مجهز خواهد كرد. اين اطلاعات به يك پي سي و از آنجا به سرويس سلامت گوگل مي فرستند.
به گزارش فوربس، آي بي ام پيش از اين هم در زمينه مراقبت هاي بهداشتي «هوشمند» فعال بوده است و طرح هاي مشتركي را با مايوكلينيك و سامانه هاي مراقبت هاي پزشكي ملي كانادا و دانمارك اجرا كرده است.
آي بي ام با مشاركت دراين پروژه ها قصد دارد ثابت كند نرم افزار و سخت افزار لازم براي ساماندهي و ذخيره ميليون ها پرونده خصوصي را به صورت ايمن دراختيار دارد. نرم افزارهاي آي بي ام مي توانند اطلاعات را از پرونده هاي الكترونيكي و وسايل پزشكي مختلف دريافت كنند. آنها را ترجمه كنند و به صورت قابل نمايش در رابط كاربري بخش سلامت گوگل در بياورند.
اما انتقال مستقيم اطلاعات از ابزارهاي پزشكي به گوگل چه فوايدي مي تواند داشته باشد؟ تصور كنيد فرزندان يك پدر يا مادر ديابتي تنها بتوانند از راه هر روز فشار خون و ميزان قند خون پدر و مادرشان را اندازه بگيرند.
تصور كنيد بتوانيد وزن و تعداد ضربان قلب خود را درهر لحظه به اطلاع پزشك يا مربي تان برسانيد. چنين سامانه اي اگر عملي شود و گسترش پيدا كند، از بسياري از مراجعه ها به بخش هاي اورژانس بيمارستان ها خواهد كاست، چون قبل از اينكه مشكل حادي ايجاد شود، مداخله هاي لازم انجام مي شود. آي بي ام سال ها بود كه روياي ايجاد يك پايگاه داده مركزي و ديجيتالي پرونده هاي پزشكي شهروندان امريكايي را در سرمي پروراند.
به نظر مي رسد اين ايده درحال عملي شدن باشد، 20ميليارد دلار هم به ايجاد يك سامانه ديجيتالي ثبت اطلاعات پزشكي تخصيص داده شده است اما مثل هميشه، اين طرح گوگل هم منتقداني دارد؛ منتقداني كه اين طرح را ناقض حريم خصوصي شهروندان مي دانند و تصور مي كنند گوگل از اطلاعات پزشكي بيماران استفاده خواهد كرد و آنها را به صورت متناسب با وضعيت پزشكي شان، هدف تبليغات قرارخواهد داد.
تصور كنيد درموقع وبگردي، تبليغات دستگاه هاي پرتابل اندازه گيري قندخون، داروهاي پايين آورنده قندخون، غذاهاي رژيمي، وسايل ورزشي يا ابزارهاي تزريق بدون درد انسولين را به يك بيمار ديابتي نشان دهند. منتقدان معتقدند دركنار همه فوايدي كه اين طرح به ارمغان خواهد آورد، گوگل از انبوه اطلاعات، مثل يك معدن طلا بهره خواهد برد.

 



تلاش براي نجات حيوانات در آزمايشگاه هاي سم شناسي

شركتهاي بزرگ دارويي و آرايشي با هدف افزايش رويكرد انساني مطالعات دارويي از برنامه متوقف كردن استفاده از حيوانات در مطالعات و آزمايش هاي سم شناسي در صنعت داروسازي پشتيباني مي كنند.
متخصصان شركت هايي از قبيل شركت داروسازي بزرگ «آسترا زنكا»، «پروكتر و گامبل»، «يونيلور و شركت آرايشي اورئال» از طرح پيشنهادي گسترده اي كه منجر به متوقف شدن استفاده از حيوانات در آزمايش هاي ايمني داروها و محصولات خواهد شد پشتيباني مي كنند.
اين شركت ها در قالب گزارشي كه منتشر خواهد شد اعلام مي كنند براي آزمايش ايمني داروها و محصولات شيميايي جديد مي توان در آزمايش هاي سم شناسي از تكنولوژي هاي جديدي كه كشت سلولي و مدلسازي هاي رايانه اي را جايگزين حيوانات زنده خواهد كرد استفاده كرد.
مخالفان كالبد شكافي جانداران زنده از گذشته بر سر اين موضوع كه حيوانات براي آزمودن داروها و محصولات شيميايي كه ويژه انسان ها ساخته شده اند، مدل هاي ضعيف و نامناسبي هستند در حال مجادله بوده اند زيرا به اعتقاد آنها تفاوت هاي بيولوژيكي انسانها و حيوانات امكان اجراي آزمايش هاي دقيق دارويي را از بين خواهد برد.
با اين همه دانشمندان اصرار دارند كه حيوانات مي توانند براي اطمينان يافتن از ايمني و كارايي داروهاي جديد قبل از اينكه براي اولين بار در اختيار انسان قرار گيرند، ابزاري كليدي و مهم به شمار روند.
در اين گزارش كه توسط هيئتي از متخصصان صنعت داروسازي و توليد محصولات آرايشي منتشر خواهد شد، نهادهاي نظارتي و مراكز دانشگاهي از اين طرح نوين كه با هدف يافتن جايگزيني براي استفاده از حيوانات آزمايشي ارائه مي شود، پشتيباني خواهند كرد.
در بخشي از اين گزارش آمده است: امروز بشر در مرحله بيولوژيكي جديد قرار دارد، مرحله اي كه در آن مي تواند با استفاده از پشتيباني هاي بين المللي و سياسي موثر به محصولاتي دست بيابد كه بدون نياز به استفاده از حيوانات به ارزيابي خطرات زيست محيطي هزاران هزار محصول شيميايي بپردازد.
از جمله ديگر شيوه هايي كه مي تواند منجر به حذف جايگاه حيوانات در آزمايشگاه ها شود، استفاده از سلول هاي بنيادين جنيني براي ساخت بافت هاي مختلف بدن از قبيل قلب، كنترل روباتيك داروها و استفاده از برنامه هاي رايانه اي براي پيش بيني اثرات احتمالي داروها بر روي بدن انسان هستند.
سال گذشته تنها در كشور بريتانيا بيش از سه ميليون و 600 هزار آزمايش دارويي بر روي حيوانات انجام گرفته است و در عين حال جامعه علمي از وجود تعداد بالاي آزمايش هاي حيواني كه به دليل مهم نبودن نتايج يا ضعيف بودن طرح آزمايش ها هرگز منتشر نمي شوند، نگراني هاي زيادي دارد.
در بخشي ديگر از اين گزارش آمده است كه آزمايش بر روي يك محصول شيميايي به پنج سال زمان نياز دارد كه در اين دوره زماني حدود 800 موش از بين رفته و 5/2 ميليون پوند هزينه مي شود در حالي كه جايگزين هاي روباتيك مي توانند 350 ماده دارويي را در كمتر از يك هفته و با صرف مقداري ناچيز از هزينه ذكر شده همين آزمايش ها را انجام دهند.

 



طبيعت سرد و گرم بدن

محققاني كه در اين زمينه تحقيق كرده اند، معتقدند افراد گرم مزاج به مصرف مواد غذايي سرد تمايل دارند و در صورت مصرف غذاهاي گرم مثل شكلات، عسل و خرما، دچار التهاب و گرگرفتگي مي شوند و همچنين افرادي كه سردمزاج هستند، با مصرف غذاهاي سرد مثل ماست و ترشي دچار ناراحتي هايي نظير درد استخوان ها يا ضعف و بي حالي مي شوند.
براين اساس است كه توصيه مي شود افرادي كه طبيعت گرم صفراوي يا دموي دارند، غذاهاي سرد مصرف كنند تا گرمي آنان تعديل شود و افرادي كه طبع سرد بلغمي يا سوداوي دارند، غذاهاي گرم مصرف كنند يا با مخلوط غذاهاي سرد و گرم، اثر سردي و گرمي خنثي شود.
سردي وگرمي كه در طب جديد با عنوان غذاهاي كم كالري و پركالري نام برده مي شود، واقعيت غيرقابل انكار است و به عقيده محققان، در صورت پيروي از الگوهاي صحيح، افراد از مصرف مواد غذايي مختلف بهره مند خواهند شد.
به گزارش ايران دكتر سيداشرف الدين گوشه گير، عضو موسسه طب اسلامي با تاييد اين مطلب كه برخي افراد طبع سرد و برخي ديگر طبع گرم دارند، معتقد است: هر فرد به صورت تجربي قادر است تا طبيعت خود را شناسايي كند تا براين اساس، از ناهماهنگي بين مواد غذايي و عوارض حاصل از آن پيشگيري كند. همان طور كه گفته شد، افرادي كه طبيعت گرم دارند، تحمل گرما را ندارند و به مصرف مواد غذايي خنك و سرد تمايل دارند، زيرا اين گونه مواد غذايي انرژي كمتري دارد اما افرادي كه طبيعت سرد دارند، سرمايي هستند، آب و هوا و مواد غذايي گرم براي آنان مناسب تر است و تمايل آنان به مصرف مواد غذايي گرم و پرانرژي است. استادان طب سنتي در خصوص علت بروز اين پديده در افراد، معتقد هستند مزاج افراد يا مادرزادي و يا اكتسابي است.
دكتر مجيد انوشيرواني، دستيار تخصصي طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي ايران در اين باره مي گويد: صفات مادرزادي مزاج انسان، حاصل تركيب صفات كيفيتي مزاج والدين و تاثير محيط در دوران رشد جنيني است. به معناي عام و كلي شامل محيط جغرافيايي و شرايط اقليمي، تغذيه، ميزان خواب و بيداري و فعاليت و استراحت مادر و رويدادهاي رواني مادر و... است.
وي بابيان اينكه نوع طبيعت افراد وراثتي است، ادامه مي دهد: با توجه به اينكه در فلسفه طب سنتي گرمي و سردي كيفيت هاي فاعله هستند، بايد آنها را در فرآيند توارث ژني، صفات غالب بدانيم. بنابراين مزاج فرزند يك زوج كه هر دو مزاج گرم دارند، حتماً گرم خواهد بود و تنها در صورتي مزاج فرزند آنها سرد خواهد شد كه مادر در دوران بارداري بشدت تحت تأثير عوامل سردي آور قرار داشته و به بيماري هاي رحم يا مغز و كبد دچار شده باشد. البته ممكن است فردي كه گرم مزاج مادرزادي بوده است، در دوران زندگي اش تحت تأثير شرايط زيستي يا روحي و رواني و عارضه هاي ديگر تغيير مزاج دهد و مزاج جديدي را اكتساب كند.
از سوي ديگر طبق نظر حكماي طب سنتي ايران، بدن همه موجودات و انسان ها از چهار ماده اصلي ساخته شده است كه عبارتند از خاك، آب، هوا و آتش كه هر كدام از اين اركان داراي كيفيت خاص خود مي باشد. دكتر حسين رضايي زاده دستيار تخصصي طب سنتي در دانشگاه علوم پزشكي ايران، با بيان اينكه كيفيت خاك را سرد و خشك، آب، سرد وتر، هوا، گرم و تر و آتش را گرم خشك در نظر بگيريم، مي گويد: «اگر بدن انسان از مقادير متناسب خاك، آب، هوا و آتش تركيب شده باشد، مزاج معتدل به وجود مي آيد و اگر يكي بر ديگري برتري داشته باشد، مزاج هاي چهارگانه اصلي كه عبارتند از مزاج سوداوي، بلغمي، دموي و صفراوي، ايجاد مي شوند.»
به گفته اين متخصص طب سنتي در شخص سوداوي خشكي، در بلغمي سردي و تري و در فرد دموي گرمي و تري و نهايتاً در شخص صفراوي گرمي و خشكي غلبه دارد كه اين كيفيات يعني سردي و گرمي و تري و خشكي موجب بروز علائمي در فرد مي شود.»
طب جديد در تحقيقات خود در زمينه ريشه هاي بروز سردي و گرمي در افراد بر تجربه هاي قدما مهر تأييد زده است، هر چند كه تحقيقات در اين زمينه اندك است و به گفته دكتر انوشيرواني تبيين دقيق تر اين مسائل و وارثتي بودن مزاج افراد نيازمند مطالعات تخصصي تر و گسترده تر است كه در صورت ادامه مطالعات و رسيدن به يافته هاي جديدتر مي تواند در بهبود سلامت نسل نيز كمك كننده باشد با اين حال دكتر مرتضي صفوي، متخصص تغذيه با تأييد اين مسئله و تأثير سردي و گرمي بر روح و جسم انسان مي گويد: «برخي افراد طبيعت سرد دارند و با خوردن مواد غذايي سرد مثل ماهي سردي مي كنند كه به عبارتي بدن ضعف مي كندو دچار سستي مفاصل، كندي حركت، خواب آلودگي يا كم حوصلگي مي شود.
براساس برخي يافته هاي علمي و تحقيقات متخصصان طب سنتي اساساً اين مسئله كه برخي غذاها گرم و برخي غذاها سرد هستند درست است و بهتر است افراد با تشخيص اينكه طبع سرد يا طبع گرم دارند، به رعايت اعتدال در مصرف مواد غذايي اهميت بدهند.
همان طور كه گفته شد در طب ايراني تئوري بنيادي داريم به نام اخلاط چهارگانه (صفراوي، دموي، بلغمي و سوداوي) كه اين اخلاط چهارگانه تركيباتي مايع هستند. براساس اين تئوري غذايي كه مي خوريم در كبد تغيير ماهيت داده و فعل و انفعالاتي روي آن صورت مي گيرد و به چهار شكل درمي آيد: تركيبي قرمز متمايل به زرد به نام صفرا كه به هضم غذا كمك مي كند و كاركرد مغزي را افزايش مي دهد. تركيب ديگر سرخ رنگ است به نام دم يا خلط خون كه اكسيژن و مواد غذايي را به بافت ها و سلول هاي بدن مي رساند. تركيب سوم كه بلغم نام دارد، قرمز كم رنگ است و وظيفه تسهيل كار مكانيكي و لغزش مفاصل روي هم و تشكيل بافت عصبي و سلول هاي مغزي را دارد. تركيب چهارم قرمز و جگري رنگ است كه سودا نام دارد و وظيفه طبيعي تحريك اشتها و تشكيل بافت استخواني را دارد. بر اين اساس هر ماده غذايي وقتي وارد بدن مي شود، بسته به مزاجش موجب توليد اخلاط چهارگانه مي شود و البته يكي را بيشتر توليد مي كند. افراد بايد مشخص كنند كه در كدام يك از مزاج هاي چهارگانه صفراوي، دموي، بلغمي و سوداوي قرار مي گيرند و براي اين كار لازم است تا بدانند كه علائم هر يك از اين مزاج ها چيست و بيشتر علائم كدام يك از اين مزاج ها با آنها تطابق دارد. دكتر رضايي زاده با اشاره به اين اخلاط چهارگانه مي گويد: «مزاج افراد دموي گرم و تر و رنگ چهره آنها قرمز و پرخون است. اين افراد معمولا كسل بوده و خواب زياد و سنگيني دارند و در فصل بهار اين حالت براي آنان تشديد مي شود. دهان دره، كش و قوس بدن و كشيدن دست ها به اطراف جزو حالات آنها است. اين افراد معمولا خوش اخلاق هستند و خونريزي از نقاط مستعد مثل بيني و لثه در آنان شايع است. اما مزاج بلغمي ها سرد و تر است. اين افراد چهره سفيد دارند و پوست آنها سرد و نرم و شفاف است.
آب زياد دهان، كمي تشنگي و عطش، نرم بودن گوشت اندام ها، از علائم ديگر افراد بلغمي است. ماست، دوغ و سبزيجات دشمن اين افراد است. خوش خوابي، كندفهمي، افت حافظه، كم رنگي ادرار و زبان نرم و پوشيده از بار سفيد از ديگر علائم افراد اين گروه است كه علائم آنها در زمستان شايع تر است. به گفته اين متخصص طب سنتي، صفراوي مزاج ها داراي مزاج گرم و خشك هستند و سفيدي چشم آنان به زردي مي زند. دهان، زبان و بيني آنان خشك است و عطش آنان زياد و اشتهايشان كم است، هنگام لمس، اندام هاي آنها گرم است و از هواي خنك لذت مي برند. اين افراد بيشتر در سن جواني دچار اين مشكلات مي شوند و در فصل تابستان مشكلات آنها شدت پيدا مي كند، اين افراد بايد تعادل در مصرف مواد غذايي را رعايت كنند و مصرف غذاهاي پركالري و گرم براي آنان مضر است.»
دكتر انوشيرواني نيز در بيان نشانه هاي طبع سرد وگرم در افراد مي گويد: «گرم بودن سطح پوست و احساس گرمي توسط خود فرد، كم چربي بودن بدن، سرخي يا زردي رنگ بدن، برجستگي مفاصل، اتساع و آشكار بودن عروق، زياد بودن طول و عرض و ارتفاع نبض، سريع و شديد بودن واكنش بدن به خوراكي هاي داراي طبيعت گرم، سرعت در حركات، تندي بوي ادرار و عرق بدن، بيداري زياد، زود خشمي، شجاعت، پرحرفي و تند و پيوسته سخن گفتن، از جمله نشانه هاي عام فرد گرم مزاج تندرست است. سرد بودن سطح پوست و احساس سردي توسط خود فرد، چربي دار بودن بدن، سفيدي رنگ بدن، پنهان بودن مفاصل و باريكي عروق، كم بودن طول و عرض و ارتفاع نبض و سريع و شديد بودن واكنش بدن به غذاهايي كه طبيعت سرد دارند، كندي در حركات و خونسردي و ديرخشم بودن از علائم عام فرد سردمزاج تندرست است كه در هر دو گروه اين نشانه ها علل ديگري نيز دارد و افراد نبايد آنها را نشانه هاي قطعي و يكسويه بدانند و تغيير دقيق اين نشانه ها و علائم جسمي و روحي برعهده پزشك طب سنتي است.»
اما افراد با رعايت نكاتي مي توانند از نشانه هاي سرد و گرمي كه در بدن آنها بروز مي كند، جلوگيري كنند، هر چند به گفته دكتر انوشيرواني، بايد به اين نكته توجه داشت كه ويژگي هاي رفتاري، دلالت مطلق بر نوع مزاج ندارند، زيرا در اثر تربيت و محيط فرهنگي و شرايط گوناگون ديگر تحت تأثير قرار مي گيرند و ديگر اينكه نشانه هاي گرمي و سردي تا زماني كه فرد افعال و اعمال روزانه اش را به درستي و بدون اختلال و نقصان انجام مي دهد، بر بيماري دلالت نمي كند و به بيان ديگر ويژگي هاي ياد شده اقتضاي مزاج طبيعي فرد هستند و نيازي به درمان طبي ندارند. اگرچه تدبير غذايي و ساير تدابير براي پيشگيري از افراط اين نشانه ها لازم است.
گرم مزاج و سردمزاج ها چه نكاتي را بايد رعايت كنند
دكتر رضايي زاده درباره اينكه افراد گرم مزاج يا سردمزاج چه نكاتي را بايد رعايت كنند، مي گويد: «افرادي كه مزاج گرم و خشك دارند بايد از هواي تازه و خنك بهره مند شوند و در رژيم غذايي خود از آب و مايعات، ميوه جات و سبزيجات تازه مثل كاهو و اسفناج استفاده كنند و از نوشيدن بيش از اندازه چاي و قهوه خودداري كنند. اين افراد همچنين بايد مصرف غذاهاي گرم و خشك را به خصوص در هواي گرم كاهش دهند.»
به گفته وي افرادي كه مزاج گرم و تر دارند بايد از مقادير مساوي ميوه جات يا سبزيجات و گوشت استفاده كنند، غذاهاي دريايي نيز براي اين افراد مفيد است. همچنين اين افراد بايد از غذاهايي با فيبر بالا استفاده كنند و افرادي كه داراي مزاج سرد و تر هستند حتي المقدور بايد روزانه فقط 2 وعده غذا ميل كنند، زيرا توانايي دستگاه گوارش افراد سرد و تر كم است و لازم است حداقل حدود 12-10 ساعت بين دو وعده غذايي شان فاصله بيفتد. اگر در بين وعده هاي غذايي احساس گرسنگي كردند مقدار كمي ميوه مانند سيب، گلابي و يا سالاد همراه با مقدار مناسب از روغن زيتون يا پودر آويشن ميل كنند. غذاي اين افراد بايد سرشار از پروتئين فيبر (تخم مرغ، گوشت، ميگو و جگر) باشد و در زمستان و شب ها در مصرف غذاهاي سردي بخش احتياط كنند.» به گفته وي افراد داراي مزاج سرد و خشك بايد از مايعات به اندازه كافي استفاده كنند و هر روز يك ليوان آب سيب يا آب هويج ميل كنند و از مصرف غذاهاي يخ زده، كهنه و كنسرو شده خودداري كنند. اين افراد بايد مصرف مواد سرد و خشك را كاهش دهند. البته مصرف زياد مواد گرمي بخش قوي مانند فلفل، سير، پياز، زنجبيل و... نيز براي اين افراد مناسب نيست.»
در مجموع بايد گفت رعايت سردي و گرمي غذاها براي افراد باتوجه به طبع سرد يا گرم شان اهميت دارد. افراد بايد توجه كنند گوشت گوسفند، گندم، خرما، عسل، مغزيات مانند گردو، پسته، بادام، فندق و بادام زميني، شيره انگور، هويج، انجير، دارچين، زنجبيل، زعفران، بابونه و نعناع از جمله غذاهاي گرم به حساب مي آيند و گوشت گاو و ماهي، جو، ماست، دوغ، انار، آلو، خيار، گوجه، هندوانه، باقلا، غوره، كدو، نارنج، ليمو و سماق غذاهاي سرد محسوب مي شوند. اما به گفته دكتر انوشيرواني لازم است تا درجه گرمي و سردي در خوراكي ها يكسان نباشد و دوم اينكه توصيه يا پرهيز دادن از خوراكي ها عوامل ديگري مانند مزاج شخصي، اقليم زيستي و محل زندگي او، همچنين سن و جنسيت و شغل و عادات او نيز دخالت دارند. به خصوص در زماني كه عارضه يا مشكلي براي افراد پيش نيامده است، افراط در مصرف يا سختگيري غيرمنطقي در پرهيز از خوراكي هاي پاكيزه و سالم، ناروا و نادرست است.

 



قرص هاي لاغري خطرناكند

يك سازمان دولتي در آمريكا ادعا كرده است كه قرص هاي رژيمي حاوي مواد شيميايي خطرناك هستند.
اين سازمان خطاب به توليدكنندگان مكمل هاي معمول كاهش وزن و رژيم لاغري اعلام كرد كه محصولات آنها آلوده به مواد شيميايي خطرناك است.
اين سازمان همچنين تاكيد كرد كه نام اين ماده شيميايي خطرناك موسم به «هگزا والنت كروميوم» در فهرست محتويات تشكيل دهنده اين محصولات درج نمي شود.
به گزارش شبكه خبري 6 نيوز، مركز كنترل و پيشگيري امراض آمريكا دريافته است كه تماس با اين ماده شيميايي مضر مي تواند، خطر ابتلا به سرطان ريه را تشديد كرده و عوارض خطرناك ديگري نيز براي سلامتي داشته باشد.
مسئولان اين سازمان دولتي هشدار دادند كه پزشكان چنين محصولي را به مردم معرفي مي كنند و براي فروش عرضه مي نمايند و اطمينان مي دهند كه كاربردها و تاثيرات مفيدي دارد در حالي كه نه تنها هيچ يك از اين تاثيرات بروز نمي كند، بلكه در عين حال خيلي هم خطرناك است. به علاوه برخي از اين محصولات هر چند ممكن است، احساس افزايش انرژي را در فرد ايجاد كنند، اما موجب كاهش وزن نمي شوند. به علاوه حاوي مقادير زيادي از ويتامين هاي B و يد هستند كه اگر چه براي متابوليسم ضروري است، اما انسان را لاغر نمي كنند.

 



آموزش تكنيك هاي احيا و درمان به كمك بازيهاي پيشرفته جنگي

زندگي مجازي از جوامع آنلاين گرفته تا شبيه سازي ها در بازي هاي رايانه اي هر روز بيشتر و بيشتر انسانها را در بر مي گيرد و در عين اينكه بسيار سرگرم كننده است مي تواند بسيار مفيد واقع شود تا جايي كه جان انسانها در گروي آنها باشد.
ارتش آمريكا از فناوري شبيه سازي براي آموزش خلبانان، سربازان بهيار و تكنسينهاي اورژانس استفاده مي كند. اكنون آمريكايي ها پيكره اي انسان نما با قابليت كنترل از راه دور كه انرژي آن از باطري تامين مي شود را به وجود آورده اند كه مي تواند خونريزي بدن و تنفس را شبيه سازي كند، مي تواند پلك زده يا حلقه چشم خود را بزرگ و كوچك كند تا پزشكان بتوانند توانايي هاي حرفه اي خود را بر روي آن مورد آزمايش قرار دهند.
اين ابزارهاي جديد در مركز آموزش شبيه سازي شده طب ارتش آمريكا به عنوان بخشي از برنامه آموزش شيوه هاي احيا و درمان به پزشكان و سربازان ارتش آمريكا مورد استفاده قرار مي گيرد. مطالعات نشان داده اند اين دوره هاي آموزشي تاكنون توانسته است جان هزار سرباز را در ميدانهاي جنگ نجات دهد.
پيكره جديد از پوستي مشابه پوست انسان برخوردار بوده و به سربازان اجازه مي دهد تكنيكهاي احيا و درمان براي كنترل خونريزي و يا تزريق وريدي داروها را به صورت عملي بياموزند و از سويي ديگر رايانه اي حركات سربازان را ضبط مي كند تا در نهايت از عملكرد درست آنها نسبت به اجراي درمانهاي پزشكي اطمينان حاصل شود.
به گفته «ويلسون آريزا» مدير پروژه اين شبيه ساز شبه انساني نفس مي كشد و بدنش خونريزي مي كند و در صورت خونريزي، اگر فشار كافي براي كنترل يا متوقف كردن آن به پيكره وارد نشود، شبيه ساز خواهد مرد. اين دوره هاي آموزشي 5 روز هستند و روز آخر يكي از سخت ترين روزهاي اين دوره است زيرا در اين روز انفجاري درون يك چادر شبيه سازي مي شود و سربازي فرياد مي كشد: «كمك كنيد! كمك كنيد!» و يكي از پزشكان به سوي مردي مي رود كه به نظر پايش در اثر انفجار از هم متلاشي شده است.
در اين صحنه خون از ماهيچه هاي پيكره بيرون مي جهد و از اين رو پزشك بايد بلافاصله شريان بندي را به پاي پيكره مجروح بسته و از خونريزي جلوگيري كند.
براساس گزارش سي ان ان، پيشرفتهاي تكنولوژيكي در آموزش سربازان نقشي كليدي به عهده دارد. كاهش يافتن ابعاد رايانه ها، در كنار افزايش يافتن قدرت آنها استفاده از خدماتي مانند اين پيكره مصنوعي را امكان پذير مي كند و امكان شبيه سازي مجروح شدن يك سرباز را براي فراگرفتن مهارتهاي كافي كنترل شرايط بحراني به وجود مي آورد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14