(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 7 دی 1389- شماره 19825

محاكمه 3 جاسوس موساد بزودي در دادگاه مصر آغاز مي شود
مورالس آمريكا را عامل تروريسم در جهان دانست
ميشل سليمان : پرونده شاهدان دروغين را تا آخر پيگيري مي كنم
مراسم سالگرد جنگ 22 روزه در غزه و جهان هنيه : مقاومت قدرتمندتر از هميشه است
مبتكر، مثل روس ها!
نخست وزير پاكستان براي دستگيري تروريست ها از مردم كمك خواست
7 1شهيد و 51 مجروح در دو عمليات تروريستي عراق
اعتراض دولت كرزاي به عمليات شبانه ناتو عليه مناطق مسكوني
ادامه اختلافات ژاپن و روسيه بر سر جزاير كوريل
فرياد «الله اكبر» و «مرگ بر اسرائيل» همزمان با ورود كشتي مرمره به اسلامبول
دولت قزاقستان براي تمديد دوره نظربايف همه پرسي برگزار مي كند
ناآرامي هاي ضددولتي به 2 شهر ديگر تونس گسترش يافت
فرار ساكنان ساحل عاج در پي تهديد نظامي كشورهاي همسايه
دستگيري وزير كابينه تيموشنكو به اتهام فساد مالي
پيونگ يانگ به كره جنوبي درباره رزمايش هاي جديد هشدار داد



محاكمه 3 جاسوس موساد بزودي در دادگاه مصر آغاز مي شود

دادگاه مصر 15 ژانويه (25 دي ماه) سه جاسوس موساد را محاكمه مي كند.
شبكه خبري المحيط اعلام كرد، دادستان عالي امنيت دولت مصر روز گذشته با ارسال پرونده شبكه جاسوسي موساد به دادگاه استيناف قاهره خواستار تعيين دادگاهي براي محاكمه متهمان و زمان جلسه دادگاه شده است.سه متهم شبكه جاسوسي موساد يك شهروند مصري و دو اسرائيلي هستند كه در دادگاه جنايي امنيت عالي دولت در قاهره در تاريخ 15 ژانويه محاكمه خواهند شد.دو متهم اسرائيلي هم اكنون متواري هستند و به صورت غيابي محاكمه خواهند شد. در لايحه اتهامي اين سه متهم آمده است كه آنان از ماه مه 2008 تا اوت 2010 براي اسرائيل و به ضرر منافع ملي مصر فعاليت مي كرده اند و اطلاعات محرمانه در رابطه با برخي از مسئولان مصري در اختيار موساد قرار مي داده اند.

 



مورالس آمريكا را عامل تروريسم در جهان دانست

رئيس جمهوري بوليوي، آمريكا را اصلي ترين عامل تروريسم در جهان دانست.
به گزارش واحد مركزي خبر، «اوو مورالس» كه در يك مصاحبه مطبوعاتي مشترك با «هوگو چاوز» همتاي ونزوئلايي خود سخن مي گفت، ضمن واكنش به اتهامات واشنگتن عليه چاوز، تأكيد كرد: «اخيراً كشوري كه خود اصلي ترين عامل تروريسم در جهان است چاوز را تروريست خوانده است».
رئيس جمهور بوليوي افزود، تروريست كشوري است كه اقدام به حمله نظامي و تاسيس پايگاه نظامي در ديگر كشورها مي كند.
آمريكا در سال هاي اخير در منطقه آمريكاي لاتين ناكام شده است. واشنگتن در سال جاري ميلادي چهار بار تلاش كرد تا با كودتاي نظامي رهبران مستقل را سرنگون كند اما در سه مورد (به جز هندوراس) شكست خورد.

 



ميشل سليمان : پرونده شاهدان دروغين را تا آخر پيگيري مي كنم

سرويس خارجي -
رئيس جمهور لبنان تاكيد كرد كه پرونده شاهدان دروغين را با جديت دنبال خواهد كرد.
ميشل سليمان در گفت وگو با روزنامه لبناني السفير در مورد پيگيري پرونده شاهدان دروغين اظهار داشت، از نظر من مشكلي براي ارجاع پرونده شاهدان دروغين به شوراي عالي دادگستري وجود ندارد.
وي ضمن تاكيد بر اين مسئله كه اين پرونده با جديت و دقت دنبال خواهد شد گفت، اجازه نخواهم داد كسي در تصميم گيري هاي من دخالت كند.
ميشل سليمان تصريح كرد، حقيقت آن است كه من نمي خواهم كشور وارد مشكل شود و دو دستگي به وجود آيد و از فرقه گرايي جلوگيري مي كنم تا شرايط ضروري براي كنترل اوضاع در زمان صدور كيفرخواست دادگاه حريري فراهم شود.
رئيس جمهور لبنان همچنين گفت، مسئله اساسي در شرايط كنوني لبنان، مسئله وحدت و توافق است و من به عنوان رئيس جمهور بايد از وحدت در دولت محافظت كرده و با توجه به شواهد و قرايني كه در اختيار دارم به ظهور راه حلي بزرگ در ابتداي سال جديد ميلادي اميد دارم.
سعدالدين حريري نخست وزير لبنان نيز در پيامي به مناسبت تبريك سال نو ميلادي به لبناني ها گفت، طيف هاي مختلف مردم لبنان با حفظ وحدت خود مي توانند به حد اعلاي ثبات و همبستگي دست يابند.
گفتني است منابع غيررسمي از صدور راي دادگاه حريري تا پيش از پايان سال جاري ميلادي خبر داده بودند.
دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان با به خدمت گرفتن شاهدان دروغين ابتدا سوريه را متهم كرد و بعد از اعتراف سعدالدين حريري به سياسي بودن اين اتهام در حال حاضر به حزب الله لبنان نشانه گرفته شده است.
گروه 8 مارس خواهان ارجاع پرونده شاهدان دروغين به شوراي عالي دادگستري است ولي گروه 14 مارس خواهان ارجاع اين پرونده به دادگاه عادي است.
تاكنون توافقي ميان دو گروه بر سر اين مورد به دست نيامده است.

 



مراسم سالگرد جنگ 22 روزه در غزه و جهان هنيه : مقاومت قدرتمندتر از هميشه است

سرويس خارجي-
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب حماس در مراسم سالروز جنگ 22 روزه رژيم صهيونيستي عليه غزه تأكيد كرد، دشمن صهيونيستي بداند مقاومت فلسطين در غزه بسيار قوي تر از جنگ گذشته است.
هنيه در اين مراسم با بيان اينكه بعيد است رژيم صهيونيستي در آينده اي نزديك مرتكب حماقت شده و جنگي جديد را آغاز كند گفت: اگر هم كه سران تل آويو مرتكب چنين حماقتي شوند با مقاومتي روبه رو خواهند شد كه تا به حال نديده اند.
وي افزود: رژيم صهيونيستي براي توجيه اقداماتش عليه غزه به رجزخواني هاي سياسي و رسانه اي روي آورده ولي از اين واقعيت غافل شده كه افكار عمومي جهان فريب اين نيرنگ ها را نمي خورد.
نخست وزير منتخب دولت فلسطين تأكيد كرد: مقاومت فلسطين در چارچوب دفاع مشروع از ملت فلسطين به آنچه كه مي خواهد دست پيدا مي كند.
هنيه گفت: حماس و ديگر گروه هاي فلسطيني از مقاومت دست برنمي دارند و هيچ گاه تسليم نخواهند شد و معتقدند كه مذاكره با رژيم صهيونيستي يا به رسميت شناختن اين رژيم هرگز محقق نخواهد شد.
وي همچنين تأكيد كرد: حماس با رژيم صهيونيستي مذاكره نمي كند و سازمان آزاديبخش فلسطين كه از 18 سال پيش تاكنون با اسرائيل مذاكره مي كند به هيچ نتيجه اي نرسيده است.
نخست وزير منتخب حماس در مراسم سالروز جنگ 22 روزه اظهار داشت: حماس جنبشي برخوردار از دموكراسي و فضاي سياسي باز است و با كشورهايي كه مقاومت را مي پذيرند رابطه خواهد داشت.
وي افزود: رابطه حماس با ايران مانند رابطه اين جنبش با عربستان، قطر، اردن و مصر است و ما از جمهوري اسلامي ايران به خاطر حمايت هاي مالي، سياسي و تبليغاتي كه از ملت فلسطين داشته است بسيار تشكر مي كنيم.
از سوي ديگر، گروه هاي مقاومت فلسطين در سالروز جنگ 22 روزه اعلام كردند كه براي مقابله با بدترين شرايط و حمله نظامي جديد ارتش صهيونيستي آمادگي كامل دارند.
اين گروه ها تأكيد كردند، با شناخت كامل از نقاط ضعف و قوت دشمن صهيونيستي و اتكا به سلاح هاي جديد و پيشرفته و قدرت ايمان براي مقابله با هر نوع عمليات غافلگيرانه آمادگي كامل دارند و دشمن صهيونيستي را حيرت زده خواهند كرد.
گفتني است در تاريخ 7 دسامبر 2008 رژيم صهيونيستي به غزه حمله كرد و در اين جنگ كه 22 روز طول كشيد 1450 فلسطيني را شهيد و بيش از 5000 نفر ديگر را زخمي كرد.
در اين جنگ منازل، مدارس، بيمارستان ها و ساختمان هاي بسياري تخريب شد و درنهايت رژيم صهيونيستي با پذيرش شكست در برابر پايداري مقاومت فلسطين مجبور به عقب نشيني شد.
در كشورهاي ديگر نيز مراسم سالروز جنگ 22 روزه از سوي فلسطيني ها و حاميان آنان برگزار شد.
صدها نفر از طرفداران فلسطيني ها نزديك برج ايفل در پاريس در اعتراض به ادامه محاصره غزه به دست نظاميان صهيونيستي تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان ضمن اعلام همبستگي با مردم غزه به يادبود قربانيان در نوار غزه شمع روشن كردند.
پلاكاردهايي در دست تظاهركنندگان بود كه روي آنها نوشته شده بود: «غزه را هيچ گاه فراموش نمي كنيم»، «ملت فلسطين پيروز است» «به محاصره غزه پايان دهيد.»
در اين تظاهرات از جامعه جهاني به دليل محاكمه نكردن صهيونيست هاي جنايتكار انتقاد شد.
صدها تن از فلسطيني هاي ساكن تركيه به همراه مردم اين كشور در مقابل ساختمان سفارت رژيم صهيونيستي در آنكارا تظاهرات كردند و خواستار لغو محاصره غزه شدند.
تجمع كنندگان پيراهن هايي پوشيده بودند كه روي آنها شعارهاي ضدصهيونيستي نوشته شده بود، همچنين ماكت يك كشتي را به رنگ خون رنگ آميزي كرده و حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي را مجددا محكوم كردند. حاميان مردم فلسطين در شهر سياتل آمريكا نيز با اجاره تابلوهاي 12 اتوبوس حمل ونقل عمومي به سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي اعتراض و دولت آمريكا را به خاطر حمايت از اين رژيم مورد انتقاد قرار دادند.
روزنامه قطري «الرايه» در سالروز جنگ 22 روزه نوشت، اگر جامعه بين الملل براي ممانعت از اشغالگران اسرائيلي در دامن زدن به شعله جنگ ها در منطقه خاورميانه دست به كاري نزند بي ترديد سازمان هاي بين المللي به ويژه سازمان ملل متحد شريك جنايت صهيونيست ها عليه مردم بي گناه غزه به حساب خواهد آمد.
يك وزير كابينه اسرائيل نيز گفت، اقدامات بنيامين نتانياهو در تداوم شهرك سازي و حمله به فلسطين باعث شده كه به زودي شاهد اين مسئله باشيم كه تمامي كشورهاي جهان فلسطين را به رسميت بشناسند و متقابلا اسرائيل در انزواي بين الملل قرار بگيرد.
تزيبي ليوني وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي نيز تأكيد كرد: سياست هاي نتانياهو، اسرائيل را به سوي جنگ داخلي و نابودي خواهد كشاند.
ساير رويدادها
¤ نظاميان صهيونيست 9 نفر از فعالان بين المللي صلح فرانسوي را در كرانه باختري مورد ضرب و شتم قرار دارند.
¤ اسيران فلسطيني در يكي از زندان هاي رژيم صهيونيستي در اعتراض به وضعيت بد اين زندان اعتصاب غذا مي كنند.
¤ روزنامه صهيونيستي ها آرتص نوشت: زندان هاي رژيم صهيونيستي خلاف اصول حقوق بشر است.


 



مبتكر، مثل روس ها!

تعريف مي كنند كه شهردارها و فرماندارهاي روس اصولاً آدم هاي مبتكري هستند و براي هر معضلي راه حلي ابتكاري پيدا مي كنند كه گاه حتي به ذهنتان هم خطور نمي كند!
مثلاً اينكه، در مطبوعات روس مي خوانيم قبل از شهردار سن پترزبورگ كه اخيراً به فكرش رسيد براي پارو كردن برف سنگين از خيابان هاي شهر از دانشجويان، مهاجران و بي خانمان ها استفاده كند، فرماندار منطقه «مسكو» هم چندي پيش به شهروندان پايتخت كه مدام درگير راه بندان هاي وحشتناك اين شهر مي شوند، توصيه كرده بود به جاي اينكه ماشين بخرند و اينجوري گير بيفتند، عصباني شوند، از كارشان بمانند و...، «هلي كوپتر» بخرند و در عوض خيابان ها را خلوت كنند! «بوريس گرومف» كه اصولاً از اينجور فكرهاي ابتكاري زياد دارد، مي گويد: «من خودم با هلي كوپتر مي روم. شما هم بايد به جاي ماشين هلي كوپتر بخريد، آن وقت ديگر به جاده احتياج نداريد!» و البته، او بدموقعي پيشنهادش را مطرح كرد، درست زماني كه بحث بر سر پيدا كردن راه حلي براي يكي از محورهاي «مسكو» كه بيشتر از همه راه بندان درست مي كرد، داغ بود! به هرحال، توصيه جناب فرماندار هرچقدر هم كه «جالب» باشد، عملي نيست، چراكه اصولاً پروازهاي خصوصي بر فراز پايتخت روسيه ممنوع است! ضمن اينكه، راه بندان ها هيچ ربطي به مسئولان روس كه ماشين هايشان به چراغ گردان و آژير مجهزند، ندارند!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



نخست وزير پاكستان براي دستگيري تروريست ها از مردم كمك خواست

نخست وزير پاكستان براي دستگيري شبه نظاميان و تروريست ها، از مردم اين كشور كمك خواست.
به گزارش خبرگزاري فارس، «يوسف رضا گيلاني»، كه در فرودگاه مولتان پاكستان با خبرنگاران گفت وگو مي كرد، از مردم كشورش خواست هرگونه اطلاعي كه در مورد افراد مظنون به عضويت در گروه هاي تروريستي دارند را در اختيار پليس قرار دهند. وي در پاسخ به سؤالي در مورد حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به شمال غرب پاكستان نيز گفت، اين حملات نتيجه عكس داشته است و ما از آمريكا خواسته ايم فناوري اين نوع هواپيماها را در اختيار ما قرار دهد. حملات يكشنبه اين هواپيماها به وزيرستان شمالي، شش كشته در ميان غيرنظاميان برجاي گذاشت. از 10 آذر تاكنون، 80پاكستاني جان خود را در حملات مشابه از دست داده اند.
18 كشته
در حملات آمريكايي ها
به گزارش آسوشيتدپرس، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا دو خودرو را در وزيرستان شمالي هدف چند فروند موشك قرار دادند.
اين حمله، 18 كشته در ميان غيرنظاميان برجاي گذاشت. طي سال جاري هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا حداقل 110بار نوار قبايلي شمال غرب پاكستان را هدف حمله قرار داده اند.
آمريكا مدعي است حملات موشكي به مناطق قبايلي پاكستان با هدف از بين بردن طالبان و القاعده صورت مي گيرد. اين ادعا در حالي مطرح مي شود كه بيشتر قربانيان حملات موشكي آمريكا به مناطق قبايلي پاكستان، غيرنظاميان هستند و تنها 5/2 درصد از اين حملات، اعضاي القاعده و طالبان را از بين مي برد. دولت آمريكا، پاكستان را براي انجام عمليات نظامي در وزيرستان شمالي تشويق مي كند، هرچند اسلام آباد اعلام كرده است چنين عملياتي در وزيرستان شمالي انجام نخواهد داد.

 



7 1شهيد و 51 مجروح در دو عمليات تروريستي عراق

دو انفجار انتحاري در مركز استان الانبار عراق، 17 شهيد و 51 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش شبكه خبري «اي. بي. سي.آنلاين» ، شهر رمادي در غرب عراق ديروز به فاصله 15دقيقه از يكديگر شاهد دو انفجار انتحاري بود. اين دو انفجار كه يكي از آنها مقابل ساختمان استانداري رخ داد،17 شهيد و 51 مجروح بر جاي گذاشتند. يك انفجار از طريق خودرو بمب گذاري شده و ديگري نيز توسط فردي كه كمربند انفجاري به خود بسته بود، انجام گرفت. چهار تن از 17 شهيد، پليس بودند و شمار زيادي از كودكان و زنان نيز در ميان زخمي ها مشاهده مي شوند.
استان الانبار يكي از مناطق ناآرام و مورد نفوذ تروريست هاست. 22آذرماه نيز 11 عراقي در اين شهر بر اثر انفجار انتحاري جان باختند كه شش تن از آنها پليس بودند.

 



اعتراض دولت كرزاي به عمليات شبانه ناتو عليه مناطق مسكوني

دولت كابل ضمن اعتراض به حملات شبانه ناتو عليه مناطق شهر و روستايي افغانستان، اين اقدامات را مغاير توافقنامه في مابين دانست.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت افغانستان عليه حمله شبانه نيروهاي ناتو به يك مجتمع در كابل اعتراض كرد و آن را مغاير توافقنامه اي دانست كه بين طرفين امضا شده است. طبق توافقنامه فوق، حملات بايد در روز انجام گيرد و اجراي هرگونه عمليات، به اجازه دولت كابل نياز دارد. در حمله مذكور دو نگهبان مجتمع كشته شدند. حملات ناتو در شب و يا عليه غيرنظاميان، بارها اعتراض «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان را برانگيخته است ولي اشغالگران بي توجه به اعتراض ها عمليات نظامي خود را عليه غيرنظاميان انجام مي دهند.
خبر ديگر اينكه، به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز يك خودرو بمب گذاري شده در مجاورت يك بانك خصوصي در شهر قندهار منفجر شد. اين انفجار كه همزمان با دريافت حقوق توسط كارمندان و به ويژه افراد پليس رخ داد، سه كشته و 26 مجروح بر جاي گذاشت. مقامات قندهار، طالبان را عامل اين حادثه تروريستي دانستند.

 



ادامه اختلافات ژاپن و روسيه بر سر جزاير كوريل

معاون وزير خارجه ژاپن با تاكيد مجدد به مالكيت كشورش بر جزاير كوريل، پيشنهاد مسكو براي همكاري دو كشور براي ايجاد منطقه آزاد تجاري در اين جزاير را رد كرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «گازيه تا»، ژاپن پيشنهاد «ديميتري مدودف » رئيس جمهور روسيه براي ايجاد منطقه آزاد تجاري مشترك در جزاير كوريل را رد كرد.
«تاكاكي ماتسوموتو »، معاون وزير خارجه ژاپن با اعلام اين مطلب گفت: «سرزمين هاي شمالي جزء خاك ژاپن محسوب مي شود و ما نمي توانيم پيشنهادتي را كه مغاير با مواضع كشورمان باشد، بپذيريم.»
اين ديپلمات بلند پايه همچنين يادآور شد مقامات توكيو فعلا بطور رسمي هيچ پيشنهاد رسمي از جانب روسيه در مورد ايجاد منطقه آزاد تجاري دريافت نكرده اند.
رئيس جمهوري روسيه در مصاحبه اخير خود با مديران سه شبكه تلويزيوني فدرال اين كشور اعلام كرده بود كه روسيه حاضر است با ژاپن به همكاري بپردازد، ولي هرگز از جزاير كوريل صرف نظر نخواهد كرد.
وي گفته بود: هيچ چيز مانند طرح هاي مشترك اقتصادي باعث نزديكي كشورها نمي شود.
مي توان در مورد ايجاد منطقه واحد اقتصادي و منطقه آزاد تجاري فكر كرد. در چنين منطقه اي هم مي توان تجارت كرد هم براي مردم ايجاد اشتغال كرد و...
گفتني است، اختلافات دو كشور نه بر سر ايجاد منطقه آزاد تجاري بلكه بر سر مالكيت اين جزاير است.
موضوعي كه طرفين در هر اظهار نظري، بر آن تاكيد كرده اند.
ياد آور مي شود روابط روسيه و ژاپن بر سر اختلاف در مالكيت جزاير كوريل به شدت تيره شده است.
سفر اول ماه نوامبر رئيس جمهور روسيه به جزيره «كوناشير» در مجمع الجزاير كوريل كه مقامات ژاپني را غافلگير كرد، باعث بروز جنجال تازه و تشديد وخامت در روابط دو كشور شد. ژاپن جزاير كوريل جنوبي را از اراضي تحت مالكيت خود مي داند و با وجود گذشت بيش از 65سال از پايان جنگ جهاني دوم، از امضاي پيمان صلح با روسيه خودداري مي كند.

 



فرياد «الله اكبر» و «مرگ بر اسرائيل» همزمان با ورود كشتي مرمره به اسلامبول

كشتي تركيه اي «مرمره» كه براي لغو محاصره غزه به اين منطقه سفركرده بود پس از ماه ها توقيف توسط رژيم صهيونيستي آزاد شد و درميان استقبال گرم مردم تركيه به اسلامبول بازگشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، هزاران تن از شهروندان تركيه با در دست داشتن پـرچم هاي اين كشور و فلسطين از كشتي تركيه اي مرمره كه پس از تخريب درجريان حمله نيروي دريايي رژيم صهيونيستي بازسازي شده و به اسلامبول بازگردانده شد، استقبال كردند.
شهروندان تركيه اي كه با سردادن شعارهاي «الله اكبر» سياست هاي دولت صهيونيستي در قبال فلسطينيان را محكوم كردند.
كشتي مرمره درتاريخ 31ماه مه و در راه عزيمت به نوار غزه هدف حمله كماندوهاي نيروي دريايي رژيم صهيونيستي قرارگرفت و9 تن از سرنشينان ترك آن كشته و ده ها تن ديگر زخمي شدند.
مراسم استقبال از اين كشتي درسالروز حمله ارتش صهيونيستي به نوار غزه دراسكله «سراي بورنو» برگزار شد.
ازسوي ديگر بنياد امدادرساني و ارسال كمك هاي بشردوستانه تركيه اي«IHH» اعلام كرد كه تصميم به اعزام مجدد كشتي مرمره به بندر غزه همزمان با سالگرد حمله نيروي دريايي رژيم صهيونيستي به اين كشتي در 31ماه مه سال 2011 را دارد.
رئيس اين بنياد تاكيد كرد كه هدف كشتي مرمره لغو محاصره نوار غزه بود و اين كشتي توانست نداي خود را به گوش جهانيان برساند و آنچه كه ارتش اسرائيل عليه اين كشتي انجام داد، حقايق مربوط به خودي جنايتكارانه و وحشيانه اسرائيلي ها را به اثبات رساند.
وي تاكيد كرد: هنگامي كه اسرائيلي ها به كشتي مرمره حمله كردند، فراموش كردند كه افرادي شجاع بدون سلاح مقابل تجاوز آن ها خواهند ايستاد.
رئيس اين بنياد لغو فوري محاصره غزه و ادامه تلاش ها براي تحقق اين هدف را خواستار شد و افزود: سياست ظلم و تجاوز بسيار به طول نمي انجامد و آزادگان جهان در صفوفي يكپارچه مقابل تجاوز گري هاي اسرائيل مي ايستند.

 



دولت قزاقستان براي تمديد دوره نظربايف همه پرسي برگزار مي كند

كميسيون انتخابات قزاقستان با برگزاري همه پرسي درباره تمديد دوره رياست جمهوري «نورسلطان نظربايف» موافقت كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، براساس تصميم كميسيون مركزي انتخابات قزاقستان، دوره رياست جمهوري «نورسلطان نظربايف» تا سال 2020 قابل تمديد خواهد بود.
يك گروه سياسي روز جمعه گذشته درخواستي مبني بر برگزاري همه پرسي درباره تمديد رياست جمهوري نظربايف به جاي برگزاري انتخابات رياست جمهوري در سال 2012 به كميسيون مركزي انتخابات قزاقستان ارائه كرد و اين كميسيون روز دوشنبه درباره اين درخواست تصميم گرفت. «ولاديمير ردكوكاشين» رئيس شوراي شهر آستانه- پايتخت قزاقستان- نيز برگزاري اين همه پرسي را به علت نبودن جانشين مناسب براي نورسلطان نظربايف ضروري دانست.
وي گفت، جايگزيني براي نظربايف، رئيس جمهور كنوني وجود ندارد و برگزاري همه پرسي، ابتكاري بسيار مثبت است كه مورد حمايت اكثريت مردم قزاقستان ست.احتمال دارد اين همه پرسي ماه مارس 2011 برگزار شود. برگزاري همه پرسي درباره تمديد دوره رياست جمهوري نظربايف، دومين همه پرسي از اين نوع در تاريخ قزاقستان خواهد بود.
يك بار در سال 1995 پس از پايان دوره رياست جمهوري نظربايف، طي يك همه پرسي اين دوره تا سال 2000 تمديد شد.

 



ناآرامي هاي ضددولتي به 2 شهر ديگر تونس گسترش يافت

درگيري هاي خشونت آميز پليس و تظاهر كنندگان تونسي كه بر ضد بيكاري اعتراض كرده اند، براي دومين هفته متوالي در مركز اين كشور ادامه يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صدها تن از جوانان شهر «السوق جديد» در استان آشوب زده سيدي بوزيد به خيابان ها ريختند و با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند.
بر پايه اين گزارش به نقل از شاهدان عيني پليس و نيروهاي گارد ملي تونس براي متفرق كردن تظاهر كنندگان، اقدام به شليك گلوله كردند كه به كشته شدن يك جوان منجر شد.
تظاهر كنندگان خشمگين شهر السوق جديد كه به افزايش آمار بيكاري در اين شهر 19 هزار نفري اعتراض داشتند با محاصره اداره پست و فرمانداري، آن را به آتش كشيدند.
همچنين تظاهرات مشابهي در شهر «الرقاب» در 37 كيلومتري مركز استان سيدي بوزيد از سوي يك هزار تن از جوانان برگزارشد كه طي آن تظاهر كنندگان ساختمان يك بانك، دادگاه و تالار متعلق به يكي از اعضاي حزب حاكم را به آتش كشيدند.
اين در حالي است كه دولت مركزي تونس همچنان در مورد وقايع غرب اين كشور سكوت اختيار كرده است و تلاش مي كند جوانان را سركوب كند. اما برخلاف تصور مسئولان حزب حاكم (تجمع دموكراتيك قانون اساسي) اعتراضات همچنان ادامه دارد.
اعتراضات مردم تونس در استان سيدي بوزيد كه از 19 دسامبر تاكنون ادامه دارد، پس از آن آغاز شد كه يك جوان دستفروش كه داراي مدرك دانشگاهي بود، از سوي پليس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و با به آتش كشيدن خود در مقابل استانداري، آتش تظاهرات و ناآرامي ها را در منطقه شعله ور كرد.

 



فرار ساكنان ساحل عاج در پي تهديد نظامي كشورهاي همسايه

تهديد نظامي كشورهاي آفريقايي براي بركناري رئيس جمهور كنوني ساحل عاج، باعث فرار هزاران نفر از ساكنان اين كشور به سوي كشورهاي همسايه شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، از زمان آغاز بحران سياسي و خشونت هاي پس از انتخابات در ساحل عاج، علاوه بر كشته شدن 200 نفر، هزاران نفر نيز مجبور به ترك خانه و كاشانه خود و فرار به سوي كشورهاي همسايه شدند.
به گزارش شبكه خبري فرانس 24، موج فرار مردم از ساحل عاج روز به روز افزايش يافته است به طوري كه فقط تاكنون 14 هزار نفر با گذشتن از مرز به كشور «ليبريا» پناهنده شده اند.
اين در حالي است كه اعمال فشارهاي گروه هاي بين المللي و آفريقايي در زمينه هاي سياسي و اقتصادي عليه لوران گباگبو رئيس جمهور كنوني ساحل عاج براي واداشتن وي به كناره گيري از قدرت افزايش يافته است و رهبران چند كشور آفريقايي نيز گباگبو را تهديد كردند كه اگر از قدرت كنار نرود، از اهرم نظامي استفاده خواهند كرد.
رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج در گفت وگوي اختصاصي با روزنامه فرانسوي فيگارو در خصوص تهديدها اظهار داشت: تهديد جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا، بخشي از توطئه غرب براي كنار راندن من از قدرت و تسلط بر ساحل عاج است كه توسط فرانسه و آمريكا هدايت و رهبري مي شود.
گباگبو گفت: سفيران فرانسه و آمريكا در ساحل عاج، در راس اين توطئه قرار دارند و آن را دامن مي زنند.
از سوي ديگر، احزاب مخالف رئيس جمهور فعلي ساحل عاج و طرفداران حسن واتارا نامزد ناكام انتخابات رياست جمهوري خواستار برگزاري اعتصاب عمومي براي به زانو درآوردن گباگبو شدند.
شاهدان عيني در ساحل عاج گفتند اين نگراني جدي وجود دارد كه به دليل طولاني شدن مناقشه در اين كشور، بحران فعلي سياسي به يك جنگ داخلي تمام عيار تبديل شود.
همچنين وزارت خارجه فرانسه اعلام كرد كه هواپيماي متعلق به لوران گباگبو را در فرودگاهي در سوئيس در چارچوب اعمال فشارها براي كناره گيري او از قدرت توقيف كرده است.

 



دستگيري وزير كابينه تيموشنكو به اتهام فساد مالي

دادستاني كل اوكراين در ادامه دستگيري مقامات دولت «يوليا تيموشنكو »، وزير كشور سابق اين كشور را به اتهام فساد مالي بازداشت كرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه »راسيسكايا گازيه تا«، دادستاني كل اوكراين يكشنبه «يوري لوتسنكو » وزير سابق اين كشور در زمان نخست وزيري «تيموشنكو» را به اتهام تصرف غير قانوني اموال دولتي دستگير كرد. تاكنون 8 وزير و معاون نخست وزير دولت «يوليا تيموشنكو » به اتهام فساد مالي مبلغي بالغ بر ميلياردها دلار از محل بودجه دولت دستگير شده اند. بدين ترتيب بسياري از مقامات بلند پايه دولت رنگي و سرنگون شده اوكراين به رياست«يوليا تيموشنكو »، از جمله رئيس سابق گمرك، دادستاني سابق منطقه دنپروپتروفسكي، وزير سابق محيط زيست، معاون اول وزير دادگستري، معاون اول وزير دفاع، معاون اول رئيس شركت »نفت و گاز اوكراين« دستگير شده و در حال حاضر در زندان بسر مي برند.
تيموشنكو كه رياست حزب مخالف بلوك همنام خود را بر عهده دارد، دستگيري مقامات كابينه وزراء خويش را «اقدامي سياسي« ناميده است.

 



پيونگ يانگ به كره جنوبي درباره رزمايش هاي جديد هشدار داد

پيونگ يانگ نسبت به برگزاري پي درپي رزمايش هاي نظامي در شبه جزيره كره هشدار داد و گفت: «صبر ما تمام شده است.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه رسانه هاي دولتي كره شمالي ديروز نسبت به برگزاري پي درپي رزمايش هاي نظامي در شبه جزيره كره كه با هدف متشنج كردن منطقه صورت مي گيرد هشدار دادند و نوشتند: «صبر پيونگ يانگ تمام شده است.»
اين روزنامه ها كه مواضع حزب حاكم را منعكس مي كنند همچنين نوشتند: رزمايش هاي اخير سئول «تحريك نظامي بي پايان» است و باعث تخريب خود سئول مي شود.«پيونگ يانگ» همچنين با تقبيح اتكاي نظامي كره جنوبي به آمريكا اعلام كرد، خويشتنداري كره شمالي مانع از وقوع جنگ در منطقه شد.در اين حال رئيس جمهور كره جنوبي مدعي شد كره شمالي به فكر حمله به كره جنوبي است. به گزارش رويتر، «لي ميونگ باك» كه به خاطر عملكرد ضعيفش در تنش هاي اخير شبه جزيره به شدت با انتقادهاي داخلي روبه روست تصريح كرد، در صورت حمله احتمالي كره شمالي، از آنها انتقام مي گيرد.گفتني است تنش ها در شبه جزيره كره به دليل درگيري هاي 23 نوامبر سال جاري بين دو كره و به دنبال آن برگزاري چندين رزمايش كه غالبا با حضور آمريكايي ها صورت گرفت، به بالاترين حد طي چند سال اخير رسيده است. در همين حال كره جنوبي از ديروز در 23 نقطه از خاك خود رزمايش پنج روزه اي را آغاز كرده كه با مخالفت پيونگ يانگ، پكن و مسكو روبه رو شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14