(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 دی 1389- شماره 19828

فرصت طلايي سرمايه گذاري در قم را از دست ندهيم
استاندار مازندران: حماسه 9دي تجديد ميثاق ملت با ولايت فقيه بود
ايران در كيهان
فرمانده انتظامي استان: ضعف شبكه هوايي و ريلي مشكل عمده لرستان است
برگزاري يادواره شهداي شب عاشوراي 1359 ايوان غرب
انتقاد از تأخير تفويض اختيار فرمانداري ويژه به تنكابن
كاهش شديد جرائم خاص دراستان يزد
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان: اطلس باستان شناسي كردستان تهيه شد
با تعميرات اساسي توربين ها در داخل كشور سالانه از خروج 6ميليون دلار ارز از كشور جلوگيري مي شود
تا 7 ماه ديگر اطلس گياهان دارويي ايران تهيه مي شود



يادداشت خبرنگار
فرصت طلايي سرمايه گذاري در قم را از دست ندهيم

استان قم با وسعتي معادل 11238 كيلومترمربع تقريبا در مركز جغرافيايي كشور قرار دارد و 68/0درصد از مساحت كل كشور را در بر مي گيرد. قم از شمال به جلگه ورامين و شهرري از استان تهران و شهرستان ساوه از استان مركزي، از جنوب به شهرهاي محلات و دليجان از استان مركزي و كاشان از استان اصفهان و كوير نمك و از غرب به شهرستان هاي آشتيان و تفرش از استان مركزي محدود است.
اين استان در قلمرو كوير مركزي ايران واقع شده است و بين 900 تا 1500 متر از سطح درياي آزاد ارتفاع دارد. ميزان بارندگي متوسط در اين استان 190 ميليمتر در سال مي باشد.
استان قم داراي يك شهرستان، پنج بخش، 9 دهستان و 292 روستا و به جهت همجواري با كوير مركزي از آب و هواي بياباني و نيمه بياباني برخوردار است.
قم در سده هاي پيش از اسلام شهري معتبر و داراي محدوده نسبتا بزرگ بوده است و پس از اسلام و به خصوص شهادت حضرت معصومه(س) در سال 201 ه.ق و دفن آن حضرت در شهر قم، سبب شد تا به امروز بزرگترين عامل رونق و احياي شهر قم باشد. بارگاه ملكوتي كريمه اهل بيت(ع)، وجود مسجد مقدس جمكران و بيش از 400 امامزاده، وجود مدارس علميه به خصوص حوزه علميه قم و بيت حضرت امام خميني(ره)، ابنيه تاريخي و مناطق مختلف گردشگري طبيعي سبب شده تا سالانه قريب 17 ميليون نفر به اين شهر سفر كنند، كه اين امر ظرفيت مناسبي را براي اين استان، به ويژه در صنعت گردشگري ايجاد كرده است. همان گونه كه مي دانيد گردشگري در جهان امروز به عنوان يك صنعت مي تواند زمينه ساز توسعه در ساير بخش ها (صنعت، كشاورزي، خدمات و عمران و فناوري اطلاعات) باشد.
اگر نگاهي به توانمندي هاي استان شامل حضور سالانه ميليون ها گردشگر مذهبي داخلي و خارجي براي زيارت حرم مطهر و مسجد جمكران، نزديكي به بازار بزرگ مصرفي چون تهران، قرارگيري در مسير 17 استان كشور، مركز خريد و فروش و توزيع دام در كشور، وجود ذخاير معدني غني نظير منگنز، كانولن، سولفات سديم، سنگ هاي قيمتي، نمك و...، نزديكي به فرودگاه بين المللي امام خميني(ره)، قرار گرفتن در نزديك ترين شعاع خارج از محدوده ممنوعه سرمايه گذاري تهران، وجود شهرك هاي صنعتي با امكانات زيربنايي مناسب، وجود منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان و اعطاي معافيت مالياتي به واحدهاي صنعتي كه در شهرك هاي صنعتي و يا در خارج از شعاع 30 كيلومتري مركز استان واقع شده اند را بر طبق ماده 132 قانون ماليات هاي مستقيم درنظر داشته باشيم، متوجه مي شويم اين استان داراي ظرفيت هاي مهمي براي سرمايه گذاري داخلي و خارجي است. لذا در نگاه اوليه اولويت هاي سرمايه گذاري بخش هاي صنعت، كشاورزي، خدمات و فناوري اطلاعات را مي توان به صورت ذيل مطرح كرد.
در بخش صنعت مي توان به صنايع غذايي و داروئي، نساجي و پوشاك، كاني غيرفلزي و معدني، فلزي، برق و الكترونيك، ماشين سازي و تجهيزات، شيميايي و سلولزي اشاره كرد.
اما در بخش كشاورزي نيز توليد انواع فرآورده هاي گوشتي، توليد ژلاتين از استخوان و ساير آلايش هاي غيرخوراكي از ضايعات كشتارگاهي، طرح سورتينگ و بسته بندي، احداث سردخانه محصولات كشاورزي، توليد قارچ، توليد محصولات گلخانه اي، احداث كارخانه بسته بندي تخم مرغ، احداث كشتارگاه، صنعتي دام و طيور و... قابل اشاره است.
در بخش فناوري اطلاعات نيز راه اندازي شهرك فناوري اطلاعات، راه اندازي سيستم هاي يكپارچه اطلاعات جغرافيايي استان، راه اندازي فروشگاه هاي اينترنتي و ايجاد دفاتر خدمات الكترونيك (پيشخوان دولت) از جمله گزينه هاي قابل توجه است.
در بخش عمران و خدمات مي توان به پروژه هاي اطراف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله عليها، پروژه هاي راه استان، پروژه هاي راه آهن، پروژه هاي شهري اشاره كرد.
اميد است در پرتو مديريت صحيح و اصولي مسئولان استان قم، ارائه راهكارهاي كارشناسي شده و حمايت هاي مادي و معنوي دولت سرمايه گذاران داخلي و خارجي بتوانند با شناسايي ظرفيت هاي استان قم سرمايه گذاري كلان و موفقي را در اين استان به وجود آورند و از فرصت هاي طلايي پيش آمده بهره كافي ببرند.
سيدعلي رضا فقاهتي
خبرنگار كيهان در قم

 



استاندار مازندران: حماسه 9دي تجديد ميثاق ملت با ولايت فقيه بود

ساري- خبرنگار كيهان:
استاندار مازندران گفت: حضور مردم در 9دي سال 88 شكوه تجديد ميثاق ملت با آرمان هاي امام راحل را به نمايش گذاشت.
به گزارش روابط عمومي استانداري، «سيدعلي اكبر طاهايي»، در آستانه سالروز حماسه تاريخي 9دي، با تأكيد بر حضور حماسي مردم در سالروز حماسه نهم دي ماه، گفت: موج هاي فتنه با حماسه هاي باشكوه ملت ايران در دوران هاي قبل و پس از انقلاب اسلامي منكوب شد.
وي افزود: حضور واقعي ملت ايران در 9دي 88، بار ديگر توطئه هاي كوردلان را نقش بر آب كرد.
استاندار مازندران با بيان اينكه دشمن همواره با استفاده از افراد ناآگاه در داخل كشور قصد توطئه افكني داشته است، افزود: فتنه هاي دوران پس از انقلاب به بركت روشنگري رهبري معظم و بصيرت مردم متدين نتوانست به نتيجه مورد انتظار استكبار و استعمارگران دست يابد. وي از گوهر ولايت فقيه به عنوان هديه اي ارزشمند براي ملت بزرگوار ايران اسلامي ياد كرد و گفت: مردم مازندران بار ديگر با حضور حماسي و پرشور در سالگرد حماسه 9دي 88، حماسه اي بي بديل در تاريخ سي ساله انقلاب خلق خواهند كرد.
استاندار مازندران با اشاره به اينكه فتنه، جريان دائمي مقابل حق است افزود: فتنه گران در دوران قبل از انقلاب با ابزار تبعيد امام راحل به عراق و تركيه خواستند اراده ملت ايران را خدشه دار كنند.
طاهايي با اشاره به نقش بنيانگذار فقيد انقلاب اسلامي در بيداري مردم ايران، گفت: به بركت هوشياري مردم و تبعيت از اصل قرآني ولايت فقيه، تمامي فتنه هاي دشمنان در ايران خنثي شده است.
وي با اعلام اينكه رهبري انقلاب اسلامي پس از امام خميني نيز تداوم يافت، اظهار داشت: دشمن در دوران سي ساله پس از انقلاب از راه هاي مختلف نظير شبيخون و ناتوي فرهنگي موج جديدي از فتنه ها را در كشور پايه گذاري كرد كه همواره با پشتوانه هوشياري مردم و هدايت رهبري معظم، اين توطئه ها خنثي شد.
طاهايي همچنين از مسئولان دانشگاهي و آموزشي خواست، موضوعات و مباني اثرگذار جهت حماسه ملت ايران در جريان پس از فتنه را در قالب كاربرگ ها و سرفصل هاي درسي براي دانش آموزان تبيين كنند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران نيز در اين باره گفت: مردم ايران در نهم دي88 بزرگترين حماسه وحدت و بصيرت را خلق كردند.
حجت الاسلام والمسلمين «عباسعلي ابراهيمي» در جلسه بزرگداشت حماسه نهم دي كه در اين اداره كل برگزار شد بيان داشت: مردم هوشيار ايران اسلامي پس از انتخابات 22خرداد با شاخصه هاي بصيرت و آگاهي و وحدت انقلابي اجازه ندادند كه فتنه گران با حمايت دشمنان انقلاب اهداف و توطئه هاي خود را عملي سازند.
وي اظهار داشت: رفتار و اقدام فتنه گران در عاشوراي حسيني پارسال دهن كجي به آرمان هاي والاي مردم عاشورايي ايران اسلامي ذكر كرد و افزود: پاسخ حماسه سازان ميليوني نهم دي به حرمت شكنان حريم ولايت بسيار قاطع و صريح بود و هرگونه توطئه بعدي را خنثي كرد.

 



ايران در كيهان

پايان برداشت محصول زعفران در كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان: رئيس اداره توليدات گياهي جهاد كشاورزي كاشان از پايان برداشت زعفران در اين شهرستان خبر داد.
مصطفي قمصري با اعلام اينكه در حال حاضر سطح زير كشت زعفران در اين شهرستان بيش از 35 هكتار است، افزود: از 10 سال گذشته تاكنون زعفران به عنوان يك محصول اقتصادي در كاشان كشت مي شود.
وي با اشاره به ميانگين عملكرد 5كيلوگرمي در هر هكتار داشتن پتانسيل براي 2برابر كردن اين مقدار اظهار داشت: پيش بيني مي شود در سال جاري 5هكتار به سطح كشت زعفران در اين شهرستان اضافه شود.


انشعابات غيرمجاز در خوزستان

اهواز- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان خواستار همكاري تمام دستگاه هاي اجرايي شهر به منظور جمع آوري و مقابله با انشعابات غيرمجاز شهرستان خرمشهر شد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان، با بيان اين كه پيش بيني مي شود تعداد انشعابات غيرمجاز آب در سطح اين شهر به 8هزار انشعاب برسد، افزود: بيشترين انشعابات در محله حاشيه نشين شهر قرار دارد و ساكنين اين مناطق به صورت ثبت نشده و غيرمجاز از آب استفاده مي كنند.
محسن پويا خاطر نشان كرد: وجود 8هزار اشتراك غيرمجاز در نقاط مختلف شهر هزينه هاي جاري اداره آبفا خرمشهر را تا 3برابر افزايش داده و اين عامل باعث ارائه خدمات مطلوب به مردم خرمشهر را با مشكلاتي مواجه ساخته است.


ساماندهي مراكز گردشگري كرج

كرج- خبرنگار كيهان: نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي خواستار ساماندهي مراكز فرهنگي و گردشگري استان البرز شد. عزيز اكبريان در اين خصوص گفت: وجود رشته كوههاي البرز و مناطق زيباي حاشيه جاده چالوس، مناطق طالقان و برغان و دو سد بزرگ اميركبير و طالقان از جمله ظرفيت هاي اين استان است كه مي تواند از سوي گردشگران داخلي و خارجي مورد استفاده قرار گيرد.


احداث مجتمع مذهبي فرهنگي در نائين

نائين- خبرنگار كيهان: عضو هيات امناء حسينيه چهل دختران نايين از احداث مجتمع مذهبي فرهنگي 5ميليارد توماني در محله چهل دختران نايين با اعتبارات مردمي خبر داد.
رضا سقاباشي با بيان اينكه حسينيه فعلي جوابگوي نياز مردم نمي باشد گفت: مجتمع در زميني به مساحت 3هزار مترمربع و با هزينه اي بالغ بر 5ميليارد تومان از محل اعتبارات مردمي احداث خواهد شد.
در مراسم كلنگ زني اين مجتمع امام جمعه، شهردار، شوراي شهر، تني چند از مسئولين، مردم محله و خيرين حضور داشتند.


همايش فرهنگيان بابل

بابل- خبرنگار كيهان: با حضور سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور همايش 200نفري فرهنگيان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سپاه ناحيه بابل همايش بسيج فرهنگيان در نمازخانه سپاه با حضور 200 نفر از فرهنگيان بسيجي برگزار شد در اين همايش سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور طي سخناني گفت: اصلي ترين هدف آموزش و پرورش اسلامي كردن فضاي جامعه است.


بومي سازي قطعات حفاري

اهواز- خبرنگار كيهان: رئيس اداره پژوهش و فناوري شركت ملي حفاري ايران از بومي سازي 60درصد از قطعات پرمصرف حفاري در داخل كشور خبر داد.
محمدرضا طهماسبي بيرگاني با اعلام اين خبر گفت: در صنعت حفاري 120 هزار قطعه مورد استفاده قرار مي گيرد كه از مجموع آنها 30 هزار قلم پرمصرف است.
وي افزود: طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته سالانه بين يك هزار و 500تا دو هزار قلم از قطعات پرمصرف مورد نياز در دستور كار ساخت داخل قرار مي گيرد.


بافتهاي فرسوده در آمل

آمل- خبرنگاركيهان: مهندس حميدرضا طاهرنژاد مديرعامل سازمان بافت شهرداري آمل با اشاره به اينكه 404 هكتار بافت فرسوده درشهر آمل وجود دارد گفت بيش از 500پروانه ساختماني دربافت فرسوده آمل صادر شد. وي افزود: در شش ماهه نخست سال جاري 314 واحد مسكوني به ميزان 6 ميليارد و 300ميليون تومان تسهيلات اعطا شده است.


نمايشگاههاي عاشورايي در رودان

بندرعباس -خبرنگاركيهان: به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، نمايشگاه محصولات فرهنگي با رويكرد عاشورا در 10محله شهرستان رودان برگزار شد. فريد ساعدپناه رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي رودان گفت: در اين نمايشگاه ها كه به مدت سه روز ادامه داشت برنامه هايي همچون نمايشگاه تازه هاي كتاب با موضوع امام حسين (ع) تازه هاي نشر درحوزه كتاب هاي ديني و مذهبي درسال 89 اهداء كتاب نوحه، مرثيه و دعا به مداحان اهل بيت و عزاداران، ايستگاه نقاشي، افتتاح نمايشگاه عفاف و حجاب از مهمترين برنامه هاي صورت گرفته در اين نمايشگاه هاي دهگانه بود.


موفقيت هاي پژوهشي دانشگاه كاشان

كاشان -خبرنگاركيهان: معاون پژوهشي دانشگاه كاشان مجيد منعم زاده در آئين تجليل از پژوهشگران دانشگاه كاشان در تالار آزادي اين دانشگاه گفت: پيگيري خريد ارزي تجهيزات در مرحله دوم وام ارزي با اختصاص 40ميليون يورو تجهيزات خريداري شد.
وي همچنين ارائه بيش از 250عنوان مقاله دركنفرانس هاي داخلي و خارجي توسط پژوهشگران و اساتيد و دانشجويان دانشگاه كاشان را از جمله موفقيت هاي پژوهشي اين دانشگاه عنوان كرد وگفت: بيش از 30طرح پژوهشي نيز توسط اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه ارائه شده است.


تجليل از دانش آموزان پژوهشگر سراوان

سراوان - خبرنگاركيهان: به مناسبت هفته پژوهش از دانش آموزان پژوهشگر شهرستان سراوان تجليل شد.
دراين مراسم عبداللهي معاونت آموزش ونوآوري طي سخناني پيرامون اهميت تحقيق و پژوهش از پژوهش به عنوان كليد توسعه علمي هرجامعه ياد كرد.
وي برنهادينه كردن فرهنگ تحقيق و پژوهش در مدارس تاكيد كرد واز پژوهش سراها به عنوان منبع تحقيق و پژوهش و مطالعه نام برد.
دراين مراسم 36 نفر از دانش آموزان پژوهشگر تقدير شد.


بزرگداشت شهيد فروزنده

شاهرود -خبرنگاركيهان: به مناسبت هفتمين روز شهادت اميرسرتيپ شهيد دكتر رحمان فروزنده فرمانده لشكر 21 حمزه سيدالشهدا آذربايجان كه در مأموريت رزمايش دلدادگان رهبري به درجه رفيع شهادت نائل آمد مراسم بزرگداشتي با حضور امام جمعه، فرماندار و مسئولان شهرستان درمسجد الغدير منازل مسكوني سرلشكر شهيد علياري لشكر 58 ذوالفقار شاهرود برگزار شد.

 



فرمانده انتظامي استان: ضعف شبكه هوايي و ريلي مشكل عمده لرستان است

خرم آباد- خبرنگاركيهان:
ضعف شبكه هوايي و ريلي لرستان را با مشكلات عديده مواجه كرده است.
فرمانده انتظامي لرستان در كنفرانس خبري با اشاره به تبعات منفي ناشي از مهيا نبودن برخي از زيرساخت ها و امكانات در استان، افزود: عدم استفاده از ظرفيت فرودگاه خرم آباد، نابساماني و تعداد بسيار اندك پروازهاي اين فرودگاه و همچنين نبود راه آهن در خرم آباد مركز استان لرستان از مشكلات عمده لرستان به شمار مي روند.
سرهنگ كاظم عليزاده گفت: در حاليكه شبكه ترابري هوايي و ريلي نقش مهمي در جابجايي سريع و ايمن مسافر و كالا دارند، اين پرسش مطرح است كه چند درصد مسافر و كالاي لرستان بوسيله هواپيما و قطار جابجا مي شود.
فرمانده انتظامي با اشاره به موقعيت جغرافيايي لرستان و حجم سنگين ترافيك مسافر و كالا در جاده هاي اين خطه بر لزوم تخصيص اعتبارات و امكانات مضاعف براي رفع نقاط حادثه خيز جاده هاي لرستان براي كاهش تلفات انساني و خسارات مالي در اين محورها تأكيد كرد و خاطر نشان كرد: امروز رانندگي در جاده هاي لرستان توأم با عصبانيت است كه پيامدهاي منفي خاص خود را دارد.
سرهنگ عليزاده گفت: وجود بيش از دو هزار نقطه حادثه خيز در جاده هاي اصلي لرستان كه مستقيم و آنتني تقاطع ها را تشكيل مي دهند و بدون راست گرد و چپ گرد هستند، وجود 46 نقطه حادثه خيز كه اصلاح آنها با بودجه استاني و روند فعلي تخصيص اعتبارات ميسر نيست از جمله مواردي هستند كه بافت جاده هاي لرستان را حادثه خيز كرده و موجب شده رانندگي در اين جاده ها توأم با عصبانيت باشد.
فرمانده انتظامي لرستان گفت: همين آزاد راه خرم آباد- پل زال كه همواره اعلام شده 104 كيلومتر است در حقيقت 208 كيلومتر است چرا كه هر دو محور جدا از هم هستند و هيچ ارتباطي با يكديگر ندارند كه در واقع ما به امكانات و تجهيزاتي متناسب با چنين مسافتي نيازمنديم و امكانات اختصاص يافته فعلي پاسخگو نيست.

 



برگزاري يادواره شهداي شب عاشوراي 1359 ايوان غرب

ايوان غرب- خبرنگاركيهان:
يادواره شهداي شب عاشوراي 1359 كه شجاعانه در برابر ارتش بعث عراق در تپه هاي سادات سومار مقاومت كردند، در مسجد جامع ايوان غرب برگزار شد.
در اين مراسم كه استاندار ايلام، فرماندار، امام جمعه و جمع كثيري از مردم شهرستان ايوان غرب حضور داشتند، رشيدي يكي از بستگان اين شهيدان گفت: اين شهدا بدون فراگيري فنون نظامي در مقابل تهاجم نيروهاي بعثي به ايران اسلامي ايستادند و مردانه جنگيدند و پس از سركوب متجاوزان بعثي به فيض شهادت نائل آمدند.
وي افزود: شايسته است از مقام شامخ اين شهيدان و خانواده آنها هر ساله در شب عاشورا تجليل شود.
در اين مراسم استاندار ايلام و امام جمعه شهرستان ايوان غرب از مقام والاي شهدا تجليل و خانواده آنان را به صبر و شكيبايي دعوت كردند.
گفتني است خليل رشيدي، جوهر مرادي، جليل رستمي، محمد نوري، عبدالكريم پيرحياتي، محمدمهدي پيرحياتي و تقي كوهي از جمله شهداي شب عاشوراي سال 1359 هستند.

 



انتقاد از تأخير تفويض اختيار فرمانداري ويژه به تنكابن

تنكابن - خبرنگاركيهان:
معاون استاندار و رئيس شوراي اسلامي شهرستان تنكابن از تاخير تفويض اختيار فرمانداري ويژه اين شهرستان انتقاد كردند.
دراولين جلسه تبادل نظر تفويض اختيار مديران شهرستان و ارتقاء ادارات به معاونت اداره كل براساس تاسيس فرمانداري ويژه كه با حضور معاونين اداري و مالي ادارات كل استان مازندران در تنكابن برگزار شد معاون استاندار و فرماندار ويژه و همچنين رئيس شوراي اسلامي شهرستان تنكابن از تأخير و فرصت سوزي و عدم تفويض اختيار به ادارات انتقاد كردند.
دراين جلسه معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان تنكابن با اشاره باينكه طي يكسال و اندي دريغ از يك دستورالعمل و يا نامه مبني بر اعلام تفويض اختيار فرماندار و ادارات تابعه تا اينكه خودمان پيشقدم 50وظايف را تعريف و تدوين و دراختيار مسئولين استان قرارداديم.
مهندس غلامرضا مشايخي افزود:يا فرمانداري ويژه مطرح نمي شد، حال كه ايجاد شد آنرا عملياتي و كار را جدي بگيريد تا ما هم پاسخگوي مردم باشيم كه بعد از ويژه شدن چه اتفاقاتي بوجود آمد و اگر قرار اين باشد كه مشكلاتي كه قبلاً وجود داشته و مردم همچنان براي هر كاري به مركز استان بروند پس معناي ويژه شدن جز در لفظ و زبان چيست؟!
در ادامه رئيس شوراي اسلامي شهرستان تنكابن با اعلام اين مطلب كه پرسش مردم وافكار عمومي از دستاورد طي مدت ويژه شدن است درحاليكه متاسفانه تازه شاهد برگزاري اولين جلسه تبادل نظر ويژه شدن و چگونه واگذاري تفويض اختيارات به ادارات هستيم.
مهندس شمس امانپور افزود: حتي كمرنگي و عدم حساسيت و تحركي مديران كل نسبت به قضيه ويژه شدن صداي استاندار محترم را در آورد كه طي نامه به مديران موضوع ترديد داشتن ويژه شدن شهرستان را به مديران يادآور و گوشزد كرد و اين در حالي است كه مديران اجرائي بايد مصوبات دولت را اجرا كنند.

 



كاهش شديد جرائم خاص دراستان يزد

يزد- خبرنگاركيهان:
ميزان جرائم خاص در استان يزد نسبت به دو سال گذشته كاهش بسيار زيادي داشته است.
رئيس كل دادگستري استان با اعلام اين خبر گفت: تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، آدم ربايي، فعاليت شركت هاي هرمي، وجود اراذل و اوباش، ايراد ضرب و جرح عمدي و... از جمله جرائم خاص هستند كه آمارها نشان مي دهد طي 9 ماهه امسال با كاهش شديدي درمقايسه با دو سال گذشته روبرو مي باشد.
غلامحسين حيدري افزود: 18شركت هرمي دراين مدت دراستان يزد شناسائي و عوامل آن دستگير شدند و اين درحالي است كه در سال 88 تعداد اين آمار به 33 شركت مي رسيد.
به گفته وي طي چند سال گذشته بالغ بر 830 هكتار از اراضي دولتي و ملي به ارزش 156 ميليارد تومان از دست متجاوزين خارج شده است.
رئيس كل دادگستري استان اظهار داشت: 20چهره شاخص اراذل و اوباش يزد نيز شناسايي كه 7 نفر آن به زندانهاي طويل المدت محكوم شدند.
وي افزود: همچنين افراد كار چاق كن در دستگاه قضائي استان نيز شناسايي و با آنها برخورد جدي صورت گرفته است.
حيدري خاطر نشان كرد: درسال گذشته 228 فقره آدم ربائي دراستان يزد صورت گرفته كه اين ميزان در سال جاري به 24 فقره كاهش يافته است.
به گفته وي كميسيون مبارزه با جرائم خاص در استان يزد تشكيل و تاكنون اقدامات بسيار خوبي درجهت كاهش و جلوگيري از اين جرائم صورت گرفته است.

 



مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان: اطلس باستان شناسي كردستان تهيه شد

سنندج- خبرنگار كيهان:
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان از تكميل مراحل پاياني اطلس باستان شناسي اين استان خبر داد.
«علي فعله گري» در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در ساليان اخير خصوصاً براساس مصوبات سفرهاي اول و دوم هيئت دولت به استان كردستان مصوبه هاي خوبي در زمينه شناسايي و حفظ و حراست از آثار تاريخي و باستاني گذرانده شد كه از آن جمله تهيه نقشه و اطلس باستان شناسي استان است.
وي گفت: خوشبختانه الزامات اين طرح، كه بررسي و شناسايي جامع آثار استان است، در اكثر شهرستان ها به پايان رسيده و بزودي پرونده هاي ثبتي آثار شناسايي شده نيز تكميل و به اداره كل ثبت آثار سازمان ارسال خواهد شد.
وي تعداد مصوبات سفر اول هيئت دولت را 5 مصوبه و مصوبات سفر دوم را 4 مصوبه عنوان كرد و افزود: مصوبات سفر رهبري به استان نيز 4 مورد بوده كه با پيشرفت فيزيكي ميانگين 70درصدي در حال اجرا است و تا پايان سال 90 به پايان مي رسند و اجراي اين طرح ها مطمئناً در سرنوشت و آينده صنعت گردشگري تأثير مثبت و ارزشمندي خواهند داشت.
فعله گري با بيان اينكه مسافرت هزاران هموطن و گردشگر به شهرهاي مرزي استان مانند بانه و مريوان و حضور در بازارچه هاي اين شهرستان ها فرصت ارزشمندي براي ميراث فرهنگي استان فراهم كرده است گفت: در بانه جلوه هايي از صنايع دستي داريم كه مي تواند براي هموطنان بسيار ديدني و ارزشمند باشد.
وي در بخش آرمرده از توابع بانه به عنوان يكي از مراكز مهم پرورش بز مرخز و توليد لباس محلي مردانه (مه رهمز) كه سنتي ترين پوشاك استان و حتي ايران است نام برد و خاطرنشان ساخت: براي معرفي اين هنر ارزشمند، به زودي فروشگاه عرضه آن در بانه داير خواهد شد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان با بيان اينكه كاوشهاي باستان شناسي همچنان در مناطق مختلف استان ادامه دارد گفت: آمار كشوري 29 هزار اثر ثبت شده را نشان مي دهد كه از اين تعداد سهم كردستان 720 اثر ثبتي است و حدود 2هزار اثر ديگر نيز در حال تشكيل پرونده و ارجاع به اداره كل ثبت آثار سازمان است.
وي اظهار داشت: در حال حاضر ما 130 پرونده ثبتي ديگر را آماده داريم كه قرار است در جلسه بعدي شوراي عالي ثبت كه اسفندماه سال جاري در سيستان و بلوچستان برگزار مي شود مطرح كنيم. البته پرونده دو اثر براي ثبت جهاني را هم تكميل كرده ايم كه در آينده به يونسكو ارسال خواهد شد كه عبارتند از مسجد جامع سنندج و غار كرفتو در ديواندره.

 



با تعميرات اساسي توربين ها در داخل كشور سالانه از خروج 6 ميليون دلار ارز از كشور جلوگيري مي شود

اهواز- خبرنگار كيهان
مدير خدمات فني و مهندسي شركت خدمات مهندسي و تجهيزات صنعتي توربين جنوب گفت: تعميرات اساسي حدود 60 دستگاه توربين سالانه از خروج 6 ميليون دلار ارز از كشور جلوگيري مي كند.
نصرت الله سليماني با اعلام اين مطلب، اظهار داشت: اين تعميرات بر روي توربين هاي رولز رويس، سولار و كمپرسور سولار در تعميرگاه مركزي آغاجاري انجام مي شود.
وي همچنين تصريح كرد: راه اندازي هر كدام از اين توربو ماشين ها در واحدهاي عملياتي، از سوزانده شدن گاز در واحدهاي بهره برداري و گاز و گازمايع جلوگيري مي كند و بدين ترتيب، امكان استفاده از گاز براي تزريق به ميادين نفتي وجود خواهد داشت.
سليماني ادامه داد: جلوگيري از سوزانده شدن گاز و تزريق آن، ارزش فرآيندي معادل چندين برابر رقم اشاره شده در صرفه جويي تعميراتي توربين ها را در پي خواهد داشت.
مدير خدمات فني و مهندسي شركت خدمات مهندسي و تجهيزات صنعتي توربين جنوب افزود: اين شركت افزون بر تعمير اساسي توربو ماشين هاي فرآيندي كه به طور عمده با توليد نفت و گاز در ارتباط است، بيش از 12 توربين از دو نوع رولز رويس و سولار را تعميرات اساسي كرده است.

 



تا 7 ماه ديگر اطلس گياهان دارويي ايران تهيه مي شود

تبريز - خبرنگار كيهان:
نقشه كلي ذخاير گياهان دارويي ايران در دست تهيه است و تلاش مي شود ظرف 7 ماه آينده نقشه محل و شرايط ذخاير گياهان دارويي به طور كامل مشخص شود.
رئيس بخش تحقيقات گياهان دارويي موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع كشور، ظهر در همايش «دستاوردهاي علمي گياهان دارويي و محصولات فرعي با اعلام مطلب فوق افزود: در ايران 8 هزار گونه گياهان دارويي وجود دارد و از اين تعداد هزار و 200 گونه گياهي داراي خاصيت دارويي است. محمد حسين لباسچي گفت: عصاره 300 گونه گياه دارويي در مرحله تجاري سازي است و «ستاد گياهان دارويي و طب ايراني» نيز تشكيل يافته و گام هاي اوليه براي رقابت با ژاپن و چين، در امر صادرات گياهان دارويي برداشته شده است. وي تاكيد كرد: بخش خصوصي مي بايست حضور پررنگ تري در توليد و تجارت گياهان دارويي داشته باشد.
وي از اين كه صادرات گياهان دارويي در ايران با روش هاي نوين صادرات دنيا و استانداردهاي فني صورت نمي گيرد ابراز تاسف كرد و افزود: اين مسئله باعث كاهش ارزش افزوده گياهان دارويي ايران در دنيا شده است.
لباس چي همچنين خواستار احياي ايستگاه هاي تحقيقاتي گياهان دارويي در آذربايجان شرقي شد و با اشاره به تعطيلي آنها در طول چند سال گذشته، بر لزوم فعال سازي مجدد ايستگاه بين المللي «تيكمه داش» بستان آباد در زمينه گياهان دارويي ديم، تاكيد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14