(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 دی 1389- شماره 19828

كوتاه اقتصادي
عليرغم خواست آمريكا تغيير ارز ، مشكل مبادله نفتي ايران و هند را حل كرد
نخستين چاه فاز 12 پارس جنوبي به گاز رسيد
صدور قبض جداگانه آب براي مجتمع هاي مسكوني داراي يك كنتور
شيوه هاي جديد شركت هاي هرمي براي كلاهبرداري
برنامه وزارت بازرگاني براي بهبود كيفيت نان
كاهش 50 درصدي سوخت مرغداري ها
راه اندازي خدمات بانكداري الكترونيكي در تمام نقاط شهري و روستايي كشور
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي: فاز دوم اصلاح قيمت ها اعلام عمومي مي شود
فروش زمين هاي دولتي به كشاورزان با اقساط 20 ساله
زنگ خطر ورشكستگي در 100 شهر آمريكا



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس گروه تحقيقات آزمايشگاهي پخت نان اعلام كرد: سال آينده نانوايي هاي سراسر كشور براساس كيفيت نان توليدي خود درجه بندي مي شوند.
¤ مديرعامل شركت فولاد يزد از برنامه آتي اين شركت براي توليد 5ميليون تن فولاد خبر داد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، سيدمحمد احراميان افزود: بدون شك تا 5 سال ديگر، توليدكننده بزرگ فولاد بخش خصوصي در خاورميانه خواهيم بود.
¤ معاون وزير بازرگاني از رشد 3برابري درخواست اطلاعات نسبت به شكايات از طريق سامانه تلفن 124 در روزهاي گذشته و همزمان با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها خبر داد.
¤ معاون وزير مسكن بابيان اينكه عدم همكاري بانك ها با طرح اجاره به شرط تمليك باعث شكست اين طرح شد گفت: تدبير مسئولان وزارت مسكن و اعطاي مجوز كارگروه مسكن و دولت باعث شد تا واحدهاي مسكوني نيمه كاره اجاره به شرط تمليك به مسكن مهر تبديل شود.
¤ رئيس مؤسسه تحقيقات شيلات ايران با بيان اينكه لذيذ و گران بودن ماهي سوبيتي باعث مي شود كه از منطقه جنوب به كشورهاي منطقه صادر شده و به تهران نرسد، گفت: با روش تكثير بيوتكنيك اين ماهي، پرورش در استخر و افزايش تراكم در دريا ميسر مي شود.
¤ معاون وزير بازرگاني گفت: با تهيه نقشه راه و تعيين استاندارد براي نان طي يك پروسه زماني 6 ماهه به هدف نهايي كه همان ارتقاي كيفيت نان است دست پيدا خواهيم كرد. محمود دودانگه افزود: اصلاح قيمت آرد و ابتكار عمل ايجاد شده براي نانوايي ها فضاي مناسبي براي بهبود كيفيت وحركت به سمت توليد نان هاي متنوع و با ارزش غذايي بالاتر ايجاد كرده است.
¤ توليد انواع خودرو در دو شركت خودروساز ايران در نه ماهه امسال در مجموع به يك ميليون و 116 هزار و 776 دستگاه رسيد كه 16درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش نشان مي دهد.
¤ معاون حقوقي، امور مجلس و استانهاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: اجراي طرح دوركاري در دستگاه ها به هيچ وجه به معناي بيكاري كارمندان نخواهد بود و در غير اين صورت با دستگاه هاي خاطي بشدت برخورد مي شود.
¤ رئيس مركز ملي فرش ايران گفت: بيمه درماني قاليبافان در تهران و قم اجرا شد.فيصل مرداسي در پاسخ به اينكه آيا همانطور كه وعده داده بوديد بيمه قاليبافان از اول دي ماه آغاز شده يا خير، اظهار داشت: بحث مربوط به دفترچه هاي خدمات درماني در بيمه قاليبافان مشكل نرم افزاري داشت به همين دليل به صورت پايلوت در استان تهران و قم پياده سازي شده است و اميدواريم با حل مشكل نرم افزاري بيمه درماني قاليبافان در كل كشور توسعه پيدا كند.
¤ معاون دبيركل اتاق تعاون ايران گفت: بازار عراق مساعد براي مشاركت صنعتگران و توليدكنندگان ايران در پروژه هاي عمراني است كه البته بايد حمايت دولت ايران پشتوانه بنگاه هاي اقتصادي ايران باشد.

 



عليرغم خواست آمريكا تغيير ارز ، مشكل مبادله نفتي ايران و هند را حل كرد

معاون بين الملل وزارت نفت گفت: با تغيير ارز در مبادلات نفتي ايران و هند در قالب اتحاديه پاياپاي آسيايي از يورو و دلار به ديگر ارزها، مشكلي كه آمريكايي ها تلاش مي كردند ايجاد كنند حل شده و خللي در صادرات نفت ما به هند به وجود نيامده است.
احمد خالدي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: 10 يا 11 كشور آسيايي در قالب اتحاديه پاياپاي آسيايي با هم موافقت كردند كه مبادلات خود را به صورت پاياپاي انجام دهند.
وي افزود: در مبادلات اين اتحاديه هيچ ارزي مبادله نمي شود و مبادلات در حساب هاي في مابين انجام شده و ماه به ماه مازاد مبادلات كه هر ماه ممكن است به نفع يكي از طرح ها در مبادلات دو جانبه تمام شود بايد به اين كشور پرداخت شود.
معاون بين الملل وزارت نفت اضافه كرد: اين مازاد در مبادلات هند و ايران كه نفت هم نقش مهمي در آن دارد به يورو و دلار وجود داشته است و براي اينكه آمريكايي ها و اروپايي ها براي آن مشكل ايجاد نكنند، گفتيم كه آن را به ارزهاي ديگر مانند ين ژاپن، درهم امارات، يا ديگر واحدهاي پولي تبديل كنيم.
وي با تأكيد بر اينكه با تغيير دادن اين مبادله از دلار و يورو به يك ارز ديگر مشكل حل شده و ديگر مشكلي وجود ندارد، تصريح كرد: در واقع اين فشار آمريكايي ها روي هند بود در حالي كه هند خريدار نفت ما بود و هندي ها به شدت به نفت ما نياز دارند و نمي خواهند خريد نفت ما را از دست بدهند.
خالدي با بيان اينكه آمريكايي ها وارد كردن فشاري را آغاز كردند اما راه حل آن يافته شد و در حال حاضر هيچ مشكلي وجود ندارد اظهار داشت: براي تسويه باقيمانده حساب ها هم اكنون اين كار با ارز ديگري غير از دلار انجام مي شود و هيچ مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.
وي تأكيد كرد: صادرات نفت ايران به هند به هيچ وجه متوقف نشده و با اين تغيير نوع ارز در زمان تسويه مشكل حل شده است.
معاون بين الملل وزير نفت با بيان اينكه دبيرخانه اتحاديه پاياپاي آسيايي در بانك مركزي ايران و در معاونت ارزي اين بانك واقع شده است، تصريح كرد: اين اتحاديه امكان بسيار خوبي براي ما به خصوص در شرايط تحريم فراهم مي كند و مشكلي در استفاده از آن نداشته و نداريم.

 



نخستين چاه فاز 12 پارس جنوبي به گاز رسيد

نخستين چاه فاز 12 پارس جنوبي به گاز رسيد، سال آينده ارسال گاز اين فاز به پالايشگاه خشكي انجام مي شود.
مهندس محمود جواديان مدير حفاري پترو پارس در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در سكو SPDA12 حفاري 12 حلقه چاه پيش بيني شده است، درباره پيشرفت حفاري در سكوي نخست فاز 12 افزود: حفاري 11 حلقه چاه در اين سكو به مخزن رسيده و از اين پس حفاري در بخش مخزن اين چاه ها انجام مي شود.
وي با بيان اين كه حفاري هر حلقه چاه در مرحله ياد شده تقريبا به 20 روز زمان نياز دارد، تصريح كرد: در مجموع 220 روز طول مي كشد 11 حلقه چاه باقيمانده در سكوي نخست فاز 12 به توليد برسد.
جواديان، پيشرفت بخش دريايي فاز 12 را حدود 70درصد و پيشرفت بخش حفاري آن را حدود 50درصد اعلام كرد و يادآور شد: در صورت آمادگي بخش خشكي براي دريافت گاز، هفت ماه آينده نخستين توليد از فاز 12 پارس جنوبي محقق خواهد شد.وي همچنين درباره پيشرفت حفاري دومين سكوي فاز 12 اظهار داشت: در اين سكو حفاري يك حلقه چاه در مخزن به منظور آزمايش آن انجام شد و حفاري 54 حلقه چاه تا سر مخزن به پايان رسيده است.
جواديان با بيان اين كه در طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبي، حفاري 45 حلقه چاه و نصب چهار سكو پيش بيني شده است، گفت: جكت سكوي سوم به تازگي در دريا نصب شده و يك ماه و نيم آينده، سومين دكل حفاري نيز به اين منطقه منتقل خواهد شد.
مدير حفاري شركت پتروپاس اظهار اميدواري كرد: كه تا 30 سال آينده توليد از فاز 12 پارس جنوبي با ميزان پيش بيني شده 75 ميليون متر مكعب در روز استمرار داشته است.سوپروايزر حفاري فاز 12 پارس جنوبي نيز در حاشيه بازديد خبرنگاران از بخش دريايي اين فاز گفت: عمليات حفاري در سوي فاز 12 با بهره گيري از دو سوپرريگ فوق مدرن انجام مي شود كه هزينه اجاره نخستين ريگ 160 ميليون دلار در روز و هزينه اجاره ريگ دوم نيز روزانه 120 ميليون دلار بوده است.
عليرضا آذر با بيان اين كه در بخش حفاري 12 پارس جنوبي به طور ميانگين روزانه 350 ميليون تومان هزينه مي شود، افزود: اين عمليات از سوي متخصصان داخلي درحال انجام است.
وي، پيشرفت عمليات لوله گذاري فاز 12 پارس جنوبي را حدود 42درصد اعلام و تصريح كرد: 145 كيلومتر لوله گذاري اين فاز در بهار سال آينده به پايان مي رسد.سوپروايزر حفاري فاز 12 پارس جنوبي با بيان اين كه توليد گاز از اين فاز بيشتر از لايه هاي دالان و كنگان انجام مي شود، اظهار داشت: ميدان گازي پارس جنوبي تا 10 سال آينده مي تواند مجموع نياز گازي دنيا را تامين كند.

 



از 15 دي ماه انجام مي شود
صدور قبض جداگانه آب براي مجتمع هاي مسكوني داراي يك كنتور

معاون وزير نيرو گفت: از 15 دي ماه، براي مجتمع هاي مسكوني كه جداسازي كنتور آب براي آنها مقدور نيست، براي هر واحد مسكوني يك قبض جداگانه صادر و ميزان مصرف آب مجتمع تقسيم بر تعداد واحد مسكوني مي شود.
محمدرضا عطارزاده در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: در قانون هدفمندي يارانه ها منظور از افزايش تعداد بهره برداران آب در صورت عدم جداسازي كنتور آب خانه ها و واحدهاي مسكوني اين است كه اگر ما بر فرض يك مشترك و يك انشعاب داشتيم اين را مثلاً به يك واحد 20 انشعابي تبديل مي كنيم.
وي ادامه داد: در تمام واحدهاي مسكوني تا آنجايي كه امكان داشته باشد تفكيك كنتور را انجام مي دهيم و آنجايي كه امكان نداشته باشد انشعاب آنها را كه يك مشترك بوده مثلاً به 20 مشترك تبديل مي كنيم و قيمت را از روي آن تقسيم بر 20 محاسبه و تعيين مي كنيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه اگر يك باب ساختمان داراي 4 واحد مسكوني باشد و قابليت جداسازي كنتور آب نيز براي آن وجود نداشته باشد قيمت آب براي آنها چگونه محاسبه خواهد شد گفت: مصرف آب آنها را تقسيم بر 4 مي كنيم و بعد از آن اگر مثلا80 مترمكعب آب مصرف كرده باشند تقسيم بر 4 مي كنيم و براي هر واحد مسكوني 20 مترمكعب آب مصرفي محاسبه مي شود و براي آن ها فيش صادر مي شود.
عطارزاده گفت: براي هر ساختمان كه داراي 4 واحد مسكوني است و قابليت جداسازي كنتور نيست براي هر واحد مسكوني يك قبض صادر مي شود و حساب و كتاب آب براساس تقسيم بر چهار است.
وي تصريح كرد: قرار است از 15 دي ماه به بعد صدور قبض آب با اين دستور العمل كه در قانون هدفمندي به آن تاكيد شده است انجام شود.
وي افزود: پس بعد از 15 دي ماه جاري براي واحدهاي مسكوني كه جداسازي كنتور آب براي آنها مقدور نيست يا 4 قبض آب صادر مي شود و يا تقسيم بر چهار محاسبه مي شود.

 



شيوه هاي جديد شركت هاي هرمي براي كلاهبرداري

مديركل بخش مبارزه با شركت هاي هرمي وزارت اطلاعات شيوه هاي جديد كلاهبرداري توسط شركت هاي هرمي را تشريح كرد.
علي تقوي در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: شركت هاي هرمي هر روز لباس تازه اي مي پوشند و از روش تازه براي كلاهبرداري استفاده مي كنند.
وي اظهار داشت: اخيراً يكي از شركت هاي هرمي تحت پوشش فروش دستبندهاي انرژي زا اقدام به عضوگيري و فروش اين دستبندها مي كند، اعضا بايد اين دستبندها را به دو نفر ديگر فروخته و پورسانت دريافت كنند و نفرات جديد نيز به شكل هرمي مسير را ادامه مي دهند.
تقوي افزود: برخي هرمي ها تحت عنوان بيمه عمر و خودرو اقدام به عضوگيري و پرداخت پورسانت مي كنند، از اين شركت بيمه موضوع استعلام كه توسط اين شركت موضوع تكذيب شد. افراد سودجو، از اعضاي خود مي خواستند تا اقدام به فروش بيمه نامه كنند و اين بدون هماهنگي با شركت بيمه مذكور بود.
اين مدير وزارت اطلاعات تصريح كرد: اين شركت ها حق عضويت هم دريافت مي كردند، هر چند شركت هاي هرمي عضوگيري صرف را كنار گذاشته و همه به دنبال فروش محصول در كنار عضوگيري هستند.
وي اظهار داشت: شركت هاي هرمي تحت پوشش فروش لوازم آرايش، كتاب، لوازم خانگي و ... اقدام به عضوگيري مي كنند.
مديركل بخش مبارزه با شركت هاي هرمي وزارت اطلاعات گفت: «فاركس» كه تحت عنوان خريد و فروش سهام اقدام مي كند، نوع ديگري از فعاليت شركت هاي هرمي است. استفاده از نام فاركس به عنوان يك تجارت اينترنتي در بورس هاي جهاني مطرح است.
تقوي افزود: فاركس شركت هايي هستند كه ثبت هم نشده اند اما دفتر به راه مي اندازند و مي گويند بياييد شما را عضو بورس هاي بين المللي كنيم و آنجا به اسم خريد و فروش شروع مي كنند اما اينها دروغ است.
وي در ادامه افزود: در واقع پشت صحنه هيچ چيز نيست و اينها پول مردم را مي گيرند و بعد در معاملات سهام به گونه اي وانمود مي كنند كه سهام شما سودآور شده و چند هزار دلار سود كرده ايد ولي همه اينها در حساب هاي مجازي افراد است اما در عمل زماني كه فرد مي خواهد سودش را دريافت كند در اولين معامله زيان كلاني به فرد وارد مي شود و كل پولش را از دست مي دهد.
اين مدير وزارت اطلاعات گفت: شركت هاي هرمي آدرس خود را مدام تغيير مي دهند و سعي مي كنند ردي از خود برجاي نگذارند. رسانه ها بايد در زمينه فعاليت شركت هاي هرمي و شيوه هاي به كار گرفته شده توسط آنان اطلاعات لازم را به شهروندان ارائه دهند.
مديركل بخش مبارزه با شركت هاي هرمي وزارت اطلاعات اعلام كرد: عمده دفاتر شركت هاي هرمي در تهران مستقر هستند و ليدرهاي اين شركت ها بسته به اينكه اصالتاً به كدام شهر نسبت دارند سعي مي كنند همشهريان خود را با وعده هاي دروغ و عناوين مختلف جذب كنند.
وي در ادامه افزود: اين افراد به همشهريان خود مي گويند كه در شركت هايي كه مثل شركت هاي خودروسازي، بيمه و ادارات مختلف استخدام شده اند اما براي اينكه به مشكل برنخورند بايد دوره هاي آموزشي را تحت نظر اين شركت بگذارند.
تقوي گفت: مديران اين شركت ها ارتباط اعضا را با دنياي بيرون قطع مي كنند و هرگونه فعاليت هرمي خود را تكذيب مي كنند.اين مقام وزارت اطلاعات خواستار استفاده از شيوه هاي جديد براي شناسايي و معرفي روش هاي شركت هاي هرمي در قالب فيلم، سريال و مستندهاي آموزشي شد و تصريح كرد: بسياري از هموطنانمان در مناطق دورافتاده و روستاهاي كشور ارتباط زيادي با رسانه هاي مكتوب و برنامه هاي تخصصي ندارند و شركت هاي هرمي از اين مسئله سوءاستفاده مي-كنند.تقوي گفت: با برخوردهاي انجام شده با شركت هاي هرمي فعاليت اين شركت ها به شدت كاهش يافته و كار برايشان سخت شده است. برخورد با شركت هاي هرمي توسط نيروهاي انتظامي، اطلاعاتي و امنيتي همچنان ادامه دارد.

 



با 3 درخواست وزير عنوان شد
برنامه وزارت بازرگاني براي بهبود كيفيت نان

وزير بازرگاني به عنوان پيشنهاددهنده «هفته كيفيت نان» 3 درخواست خود را از دست اندركاران اين حوزه شامل متوليان فرايند نان، متخصصان علوم تغذيه و استانداران با هدف تدوين نقشه راه بهبود كيفيت نان مطرح كرد.
مهدي غضنفري نخستين خواسته خود را با فعالان بخش خصوصي و مسئولان غله در سراسر كشور در ميان گذاشت و گفت: هرچند كه مردم تاكنون نشان داده اند از آگاهي بالايي نسبت به حفظ جايگاه نان به عنوان بركت خداوند قائل هستند اما به نظر مي رسد با اطلاع رساني بيشتر مي توان سطح دانش عمومي را ارتقا بخشيد.
وزير بازرگاني در ادامه گفت: دست اندركاران حوزه گندم، آرد و نان در دولت و بخش خصوصي وظايف سنگيني برعهده دارند كه در هفته كيفيت نان به عنوان مثال آسيابان ها بيشترين همت خود را براي تحويل بهترين آرد به نانوايان خواهند داشت و خبازي ها نيز كيفي ترين نان را تحويل مردم مي دهند تا اين گام نخست، آزمايشي موفقيت آميز براي ادامه فرآيند توليد كيفي آرد و نان در آينده گردد.
وي دومين درخواست خود را با صاحبنظران، متخصصان علوم تغذيه و بهداشت آرد و خبرگان پخت نان به عنوان افرادي باتجربه مطرح كرد و گفت: آن ها مي توانند با اطلاع رساني در برنامه هاي مختلف در سطح كشور به بيان موضوع بپردازند و مردم و فعالان مرتبط اقتصادي با آرد و نان را بيش از گذشته با عوامل تاثيرگذار در بهبود كيفيت نان آشنا كنند.
به مشاركت طلبيدن استانداران همزمان با تهران در يك عزم ملي براي بهبود كيفي نان در هفته پيش رو سومين خواسته دكتر غضنفري همزمان با برگزاري هفته نان بود، وي عنوان كرد: برگزاري جلساتي در اين هفته از سوي استانداران با اتحاديه هاي نانوايي، انجمن كارخانه داران آسياباني و رسيدن به تفاهمي مشترك براي تحقق كيفيت برتر نان ما را در رسيدن به اهداف هدفمندي اين حوزه ياري مي كند.
وزير بازرگاني تاكيد كرد: برگزاري هفته كيفيت نان نقش موثري در ارائه نان كيفي و جلوگيري از ميزان ضايعات دارد.
غضنفري درباره علل نامگذاري هفته كيفيت نان، همزمان با سومين هفته از اجراي قانون هدفمندي يارانه نيز توضيح داد: هدف اصلي آن است كه توليدكنندگان و مصرف كنندگان با راهكارهاي بهبود كيفيت آشنا شوند هر چند كيفيت يك فرآيند مستمر و طولاني مدت بوده اما موضوع بهبودهاي فوري نيز كاملا امكان پذير است زيرا كه از طريق بهبودهاي كوچك و مستمر است كه مي توانيم به كيفيت مورد نظر خود برسيم.
غضنفري با اشاره به اولين عامل توليد گفت: اگر مي خواهيم نان كيفي داشته باشيم بايد هنگام توليد گندم از واريته هاي مناسب استفاده كنيم. دوران كشت، داشت و برداشت را به درستي مديريت كنيم و از سويي مانع سن زدگي، بادزدگي، و ساير آفات گندم شويم و كارشناسان و مروجين كشاورزي نيز موضوع محصول كيفي گندم را بيش از گذشته مورد توجه قرار دهند.
وزير بازرگاني درباره حلقه اول و دوم توليد نان كيفي نيز اظهار داشت: كيفي بودن گندم و آرد موضوع مورد بحث صاحب نظران در هفته كيفيت خواهد بود.
وي گفت: نحوه خرد كردن گندم، سبوس گيري، توجه به كيفيت آرد، طرز نگهداري و فعاليت هاي آزمايشگاهي براي بررسي ارزش تغذيه اي آرد و تنوع بخشي به آن با توجه به نان توليدي از عمده موضوعاتي است كه در هفته نان مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.غضنفري با تاكيد بر اينكه آرد در حلقه دوم از اهميت بالايي برخوردار است درباره اين ديدگاه خود گفت: تا زماني كه گندم تبديل به آرد نشده قابليت نگهداري بيشتري دارد اما پس از آن فرآيند محافظت و نگهداري سخت تر مي شود.وزير بازرگاني درباره نان به عنوان حلقه سوم توليد و محصول نهايي اين زنجيره بزرگ گفت: برگزاري برنامه هاي آموزشي براي نانوايان، استفاده از مخمرهاي مناسب هنگام پخت، زمان خميرگيري، نحوه پخت افزودني ها، استفاده از آرد مناسب براي هركدام از انواع نان و استفاده از كارگران ماهر از جمله عوامل تاثيرگذار در سطح كيفي نان است كه در هفته كيفيت به آن پرداخته مي شود.

 



كاهش 50 درصدي سوخت مرغداري ها

مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي كشور گفت: با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، علاوه بر كاهش مصرف سوخت در مرغداري ها تا 50 درصد، ميزان توليد، درآمد و بهره وري در اين بخش افزايش خواهد يافت.
حسين مقدم نيا در گفت وگو با ايرنا، افزود: با بهينه سازي مصرف سوخت در واحدهاي مرغداري در نخستين مرحله 4 هزار و 550 واحد مرغداري از 17 هزار و 500 واحد مرغداري كل كشور تحت پوشش قرار مي گيرند.
به گفته وي، بهينه سازي مصرف سوخت در 5 سال آينده در 50 درصد اين واحدها اجرا مي شود.
مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي كشور درباره تسهيلات در نظر گرفته شده توسط دولت براي بخش كشاورزي، اظهار داشت: 20 درصد اين تسهيلات به صورت كمك هاي بلاعوض و مابقي در قالب تسهيلات با نرخ سود پايين در اختيار توليدكنندگان اين بخش قرار مي گيرد.
به گفته وي اگرچه ممكن است بخشي از مرغداري ها در آخر سال برنامه پنجم نوسازي شوند اما در طول اين مدت دولت با پرداخت تسهيلات از فعالان اين بخش حمايت خواهد كرد.
مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي، بهينه سازي مصرف سوخت در 4 هزار و 550 واحد مرغداري كشور را از جمله مزيت هاي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها دانست و گفت: اين ميزان توان تجهيز واحدهاي توليدي تنها مختص سال جاري است و ظرفيت توسعه اين امر در سال هاي آينده نيز وجود دارد.

 



راه اندازي خدمات بانكداري الكترونيكي در تمام نقاط شهري و روستايي كشور

مديرعامل شركت پست بانك از راه اندازي خدمات بانكداري الكترونيكي در همه نقاط كشور و افزايش نقاط دسترسي شهري و روستايي اين بانك ظرف يك سال آينده خبر داد.
محمدحسن محبيان عراقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، به تشريح برنامه هاي عمده پست بانك ظرف يك سال آينده پرداخت و با اشاره به بهره برداري از 10 هزار دفتر ارتباطي روستايي و 5 هزار دفتر ارتباطي شهري در كشور اظهار داشت: هم اكنون پست بانك از تمامي اين ظرفيتها استفاده نمي كند و به همين علت راه اندازي تمامي سرويس هاي پست بانك در اين دفاتر، از جمله مهم ترين برنامه هاي اين شركت است.وي حضور در روستاها را از جمله محورهاي كلان برنامه هاي پست بانك عنوان كرد و گفت: سرويس مداري، محور برنامه هاي پست بانك ظرف يك سال آينده قرار مي گيرد.
محبيبان عراقي با اشاره به نياز روستاهاي كشور به پست بانك و خلأ موجود در بحث ارتباطات بانكي در اين مناطق، بر نقش اين شركت براي رفع اين مشكل تاكيد كرد و گفت: از افتتاح يك ميليون و 300 هزار حساب براي دريافت يارانه توسط شعب و دفاتر خدمات بانكي شهري و روستايي پست بانك، حدود 80 درصد آن- يك ميليون فقره- مربوط به مناطق روستايي بوده است.
مديرعامل شركت پست بانك به وجود شبكه ارتباطي پست، پست بانك و مخابرات در روستاها اشاره كرد و افزود: با اجراي يك برنامه يك ساله تمام روستاهاي كشور تحت پوشش خدمات پست بانك قرار مي گيرند.
وي از ايجاد و توسعه خدمات الكترونيكي پست بانك به عنوان يكي ديگر از برنامه هاي يكساله اين شركت خبر داد و در مورد جزئيات اين خدمات گفت: تلفن بانكينگ، موبايل بانكينگ و خدمات مجازي بانكداري الكترونيك را در دستور كار قرار داده ايم تا بتوانيم در همه نقاط كشور خدمات بانكداري الكترونيك را تحت پوشش قرار دهيم.
اين مقام مسئول در مورد ديگر برنامه هاي شركت پست بانك نيز تصريح كرد: ايجاد شعب خصوصي پست بانك از طريق اخذ مجوز دفاتر ICT در مناطق مهمي كه نياز به بانك دارند و نيز افزايش نقاط دسترسي پست بانك در شهرها از ديگر برنامه هاي اساسي پست بانك است.
به گفته وي، استفاده از زيرساختها و شبكه ارتباطي كشور تنها مزيتي است كه شركت پست بانك را نسبت به ديگر بانكهاي كشور متمايز كرده است.

 



سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي: فاز دوم اصلاح قيمت ها اعلام عمومي مي شود

سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت با اشاره به گذشت 12 روز از اجراي هدفمندي يارانه ها، برخي خبرهاي غيررسمي مبني بر آغاز فاز دوم اصلاح قيمت ها در ماه هاي باقي مانده از سال را رد كرد و گفت: گزارش ها همچنان از ثبات و آرامش بازار حكايت دارد.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با مهر گفت: در حالي بيش از 12 روز از اجراي هدفمندي يارانه ها در كشور گذشته است كه ستاد هدفمندي يارانه ها هر شب با حضور رئيس جمهور يا معاون اول وي و وزراي مرتبط تشكيل جلسه مي دهد.
وي افزود: در اين جلسات كه اكثرا از ساعت 18 بعدازظهر تا 21 شب برگزار مي شود، آخرين وضعيت نوسانات قيمتي و كاهش مصرف انرژي مورد بررسي قرار مي گيرد و در صورت نياز، تصميمات مقتضي اتخاذ مي شود.
خبرنگار مهر پرسيد كه جديدترين گزارش ها به ستاد هدفمندي يارانه ها، وضعيت بازار را چگونه نشان مي دهد كه فرزين پاسخ داد: گزارش ها از ثبات و آرامش قيمت ها در بازار حكايت دارد.
وي اصلاح الگوي مصرف و تغيير تكنولوژي واحدهاي توليدي را از دلايل افزايش قيمت هاي حامل هاي انرژي عنوان كرد و گفت: با اجراي بسته هاي حمايتي صنعت و معدن و كشاورزي، در ميان و بلند مدت مي توان كاهش شدت انرژي و مصرف را در اين بخش ها انتظار داشت.
فرزين درباره ميزان مراجعات مردم به بانك ها براي دريافت يارانه نقدي پس از گذشت 13 روز از هدفمندي يارانه ها تصريح كرد: ميزان مراجعات روند عادي خود را دارد و مراجعه غيرمعمول به سيستم بانكي تاكنون گزارش نشده است.
آيا فاز دوم اصلاح قيمت ها قرار است در سالجاري اتفاق بيفتد؟ پرسش ديگر خبرنگار مهر از سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت بود كه وي گفت: «خير». فرزين در عين حال خاطرنشان كرد: اگر قرار باشد فاز ديگر هدفمندي يارانه ها در سال آينده اتفاق بيفتد، قطعا در موعد مقرر اعلام عمومي خواهد شد.
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت از آرامش حاكم بر بازار ارز نيز سخن گفت و در عين حال افزود: در هفته اخير به دليل افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني، نوساناتي در بازار ارز داشتيم اما اين نوسانات معمولي و طبيعي بود.
وي در پايان درباره بازار سرمايه پس از هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: اين بازار پس از هدفمندي يارانه ها روند رو به رشدي داشته و شاخص كل بورس چهارشنبه گذشته از 18 هزار و 854 واحد هم عبور كرده است. بر همين اساس، اين مسئله از علائم مثبت سرمايه گذاران به هدفمندي يارانه ها حكايت دارد.

 



فروش زمين هاي دولتي به كشاورزان با اقساط 20 ساله

با ابلاغيه جديد وزير جهاد كشاورزي، فروش اقساطي زمين هاي ملي و موات متعلق به دولت به كشاورزان و ساكنان روستاهايي كه اين اراضي در محدوده آن روستا واقع شده است، با اقساط 20 ساله كليد خورد.
به گزارش خبرگزاري فارس، براساس بند 14 قانون بودجه سال 89 كل كشور، به وزارت جهاد كشاورزي اجازه داده مي شود زمين هاي ملي و موات متعلق به دولت را كه در اجراء مواد (31) و (32) لايحه قانوني احياء اراضي مصوب شوراي انقلاب اسلامي واگذار گرديده يا مي گردد در سال 1389 به قيمت كارشناسي در محل، با اقساط حداكثر 20 ساله به كشاورزان و ساكنان روستاهايي كه اين اراضي در محدوده آن روستا واقع شده است با تعيين الگوي كشت واگذار و وجوه دريافتي را به حساب خزانه داري كل واريز نمايد.
خليليان وزير جهاد كشاورزي دستورالعمل آئين نامه اجرايي بند 14 قانون بودجه 1389 كل كشور را در 9 بند به رؤساي سازمان جهاد كشاورزي استانها ابلاغ كرد.
ماده 1- علاوه بر معاني اصطلاحات ماده يك آئين نامه اجرايي بند 14 قانون بودجه 1389 كل كشور كه مستند اين دستورالعمل است ساير معاني بشرح زير مي باشد:
الف) قيمت كارشناسي در محل: قيمتي است كه توسط كارشناس رسمي دادگستري مقرر در ماده 4 اين دستورالعمل براساس ارزيابي روز اراضي ملي و موات در محل تعيين و اعلام مي گردد.
ب) فروش اقساطي: فروش اراضي موضوع اين دستورالعمل به صورت اقساط حداكثر 20 ساله مي باشد.
ج) وضعيت اجراي طرح: گزارشي است كه پس از درخواست مستأجرين مشمول توسط عوامل نظارتي موضوع ماده 33 قانون اصلاحي قانون حفاظت و بهره برداري از جنگلها و مراتع كشور پس از صدور پروانه بهره برداري توسط مرجع صادر كننده جواز تأسيس يا موافقت اصولي تهيه و مورد تأييد قرار مي گيرد.
د) دستورالعمل اصلاحي: منظور دستورالعمل اصلاحي ضوابط واگذاري اراضي منابع ملي و دولتي براي طرحهاي كشاورزي و غيركشاورزي موضوع ابلاغيه مورخ 3/2/1387 وزارت است كه پس از اين اختصاراً دستورالعمل اصلاحي ناميده مي شود.
هـ) مرجع واگذاري اراضي، وزارت جهاد كشاورزي است كه براساس اختيارات قانوني ضمن تفويض اختيار به كميسيونهاي مواد 2 و 21 دستورالعمل اصلاحي اتخاذ تصميم مي نمايد.
ماده2- سازمان جهاد كشاورزي مكلف است در صورت درخواست خريد و انتقال قطعي اراضي مستأجرين مشمول پس از اخذ گزارش موضوع بند «ج» ماده يك اين دستورالعمل و تاييد كميسيونهاي واگذاري ذيربط در خصوص قيمت گذاري و تعداد اقساط حداكثر تا (20) بيست سال، در مورد اراضي زير حدنصاب رأساً و در خصوص اراضي بالاي حد نصاب با رعايت مواد 19 و 26 دستورالعمل اصلاحي با ارسال اصل پرونده برگ شمار شده به انضمام نقشه عرصه به سازمان امور اراضي و اخذ تأييديه آن اقدام نماييد.
ماده 3- سازمان جهاد كشاورزي موظف است با رعايت ماده 2 اين دستورالعمل و دريافت قسط اول نسبت به معرفي متقاضي به دفترخانه عامل براي تنظيم قرارداد فروش اقساطي ثبتي طبق نمونه فرم پيوست و با رعايت موارد زير اقدام نمايد:
الف- بيمه نمودن اقساط فروش توسط متقاضيان نزد شركت هاي بيمه گذار به نحوي كه در صورت فوت خريدار، اقساط باقي مانده از سوي شركت بيمه بصورت كامل و در يك مرحله پرداخت شود.
تبصره- در صورت عدم بيمه نمودن پرداخت اقساط توسط مستأجر تقسيط قيمت بايد با رعايت سقف حداكثر 20 سال بنحوي صورت پذيرد كه كليه اقساط قبل از پايان 60 سالگي متقاضي پرداخت گردد.
ب- مدت قرارداد فروش اقساطي با توجه به قيمت تعيين شده، تا مبلغ 000/000/200 ريال حداكثر تا 5 سال و تا
000/000/500 ريال حداكثر تا ده سال و در خصوص مبالغ بيش از اين، مدت بنا به تشخيص رئيس سازمان جهاد كشاورزي تعيين مي گردد.
ج- در صورت درخواست خريدار و يا بنا به تشخيص كميسيون ذيربط و با در نظر گرفتن نوع و زمان، بهره برداري امكان تعيين بيش از يك قسط در سال ميسر مي باشد.
ماده 4- نحوه تقويم و ارزيابي اراضي مشمول اين دستورالعمل توسط كارشناس رسمي ذيربط دادگستري خواهد بود. در صورت اعتراض در مدت يك هفته از زمان ابلاغ طرفين طبق مقررات آيين دادرسي مدني به هيأتهاي كارشناسي ارجاع مي گردد. پرداخت هزينه كارشناسي در مرحله اول به عهده خريدار و در مراحل بعدي به عهده معترض مي باشد.تبصره 1- متقاضي پس از ابلاغ قيمت كارشناسي ظرف مدت يك ماه نسبت به پرداخت قسط اول و پيگيري عقد قرارداد اقدام مي نمايد. مدت اعتبار تقويم اراضي شش ماه از تاريخ ابلاغ مي باشد و ارزيابي مجدد مي بايست با هزينه متقاضي صورت پذيرد.
تبصره 2- قيمت گذاري صورت گرفته مقطوع بوده و تحت هيچ شرايطي مشمول تخفيف نمي شود.
ماده 5- رعايت قانون منع مداخله وزرا و نمايندگان مجلسين و كارمندان در معاملات دولتي و كشوري مصوب 2/10/1337 در زمان فروش اراضي به مشمولين اين دستورالعمل الزامي است.
ماده 6- انتقال قطعي اسناد مالكيت اراضي مشمول اين دستورالعمل پس از پرداخت آخرين قسط قبوض اقساطي با رعايت طرح مصوب و ساير شرايط و ضوابط آئين نامه اجرائي بند 14 قانون بودجه سال 1389 خواهد بود.ماده 7- در صورت عدم پرداخت اقساط قرارداد فروش طبق نمونه فرم قرارداد پيوست، قرارداد منفسخ و اراضي خلع يد مي گردد. بديهي است هزينه احداث اعياني براساس طرح مصوب از سوي فروشنده ارزيابي و پس از تأمين اعتبار قابل پرداخت مي باشد.
ماده 8- اين دستورالعمل مشمول واگذاري هاي مربوط به تاريخ قبل از ابلاغ تبصره 2 ماده 9 قانون افزايش بهره وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي مصوب 23/4/1389 مجلس شوراي اسلامي بوده و واگذاري هاي بعد از ابلاغ 26/5/1389 قانون مذكور را شامل نمي گردد.

 



زنگ خطر ورشكستگي در 100 شهر آمريكا

پايگاه اطلاع رساني حزب اسلامي مالزي (پاس) روز جمعه در گزارشي از وضعيت وخيم اقتصاد داخلي آمريكا، نوشت: به گفته تحليلگران آمريكايي در پي ادامه بحران بدهي ها در آمريكا 100 شهر اين كشور سال آينده در خطر ورشكستگي قرار دارند.
اين پايگاه اطلاع رساني در ادامه به نقل از «مرديت ويتني» تحليلگر آمريكايي كه به خاطر پيش بيني هاي دقيقش از بروز بحران بدهي هاي دولتي در آمريكا مورد توجه رسانه ها قرار دارد، نوشت: اين موضوع در كنار بحران مسكن در آمريكا بزرگترين تهديد براي اقتصاد آمريكا است.
وي با ترسيم وضعيت وحشتناك سررسيد بدهي هاي اين شهرها در سال 2011 افزود: ترديدي ندارم با سيلي از سررسيد بدهي ها كه مقامات محلي اين شهرها توان پرداخت آن را ندارند، روبرو خواهيم شد. اين رقم بالغ بر صدها ميليارد دلار خواهد بود.
به نوشته اين پايگاه اطلاع رساني، اين پيش بيني وحشتناك در شرايطي اعلام مي شود كه اقتصاد آمريكا در پي بحران بدهي ها كه تعطيلي تعدادي از بانك ها را به دنبال داشت، در وضعيت ضعيفي قرار دارد.
براساس اين گزارش؛ ميزان بدهي هاي اين شهرها حدود 2 تريليون دلار برآورد مي شود و مقامات محلي براي جبران آن و كاهش هزينه هاي شهري برخي از خدمات عمومي را متوقف كرده اند.
اين گزارش حاكي است: در شهر ديترويت آمريكا خدمات مربوط به پليس، آتش نشاني، تعميرات و نگهداري جاده ها و نظافت شهر كاهش يافته است، به گونه اي كه بيش از 20درصد ساكنين را تحت تاثير قرار داده است. ديترويت هم اكنون توان لازم را براي خدمت رساني به 900 هزار نفر ساكنين خود ندارد.ايالت ايلي نويز نيز در پرداخت بدهي هاي خود شش ماه تاخير داشته است و بدهي ها ايالت فلوريدا را نيز تهديد مي كند. نيويورك، سان فرانسيسكو و لس آنجلس جزء شهرهايي هستند كه احتمال ورشكستگي آنها مي رود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14