(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 دی 1389- شماره 19828

وضعيت جاده ها در فصل زمستان چگونه است؟ (بخش نخست)

استقرار 250000نيروي طرح زمستاني در جاده ها



وضعيت جاده ها در فصل زمستان چگونه است؟ (بخش نخست)

استقرار 250000يروي طرح زمستاني در جاده ها

طرح زمستاني نظارت، تسهيلات ايمني و امدادرساني امسال در جاده هاي كشور از 15آذرماه تا پايان فصل زمستان در نقاط برفگير و كوهستاني در 25استان اجرا مي شود.
در اين طرح بيش از 250هزار نفر از سازمان هاي امدادي و فراتر از 40هزار نيروي پليس راهور ترافيك جاده اي را مديريت و رصد مي كنند. در اجراي طرح زمستاني 89 امكانات عملياتي تسريعي- ايمني از جمله براي نخستين بار هلي كوپتر و ماشين آلات مدرن برف روبي به كار گرفته شده است.
سردار اسكندر مؤمني، رئيس پليس راهور ناجا در اوايل نيمه دوم آبان ماه درباره طرح زمستاني با بيان افزايش توان ظرفيت 30درصدي پليس راهور، در اجراي طرح تصريح كرد: «در طرح زمستاني پليس راهور تلاش كرده تا ظرفيت خود اعم از حضور گشت هاي خودرويي، موتوري و پياده را افزايش دهد.»
هر سال با شروع فصل زمستان و طبيعتاً تغييرات جوي و ريزش برف و باران به ويژه در مناطق كوهستاني و برفگير شرايط سخت در عبور و مرور ترافيكي ايجاد شده و چه بسا مسدود شدن راه به دليل سقوط بهمن، لغزندگي، يخبندان، آبگرفتگي و شكستن پل ها موجب ايجاد اختلال در تردد و احتمال حوادث زيان بار انساني نيز شده است. در چنين شرايط و موقعيتي برنامه ريزي هاي كارشناسي جامع پيش هنگام و مديريت و برخوردار از امكانات نيرو و تجهيزات كامل كارساز عملياتي مي توانند ضمن پيشگيري حوادث، آمادگي مقابله با هر آنچه سبب بروز مشكلات متعدد در گستره و ترافيك جاده ها داشته و ايمني رفت و آمد وسايل نقليه موتوري را تا اكثر توان ميسر، ملموس و اطمينان بخش نمايد. امسال نيز در صورت احتمال وقوع هر نوع حادثه اي در مسيرهاي بين شهري كشور گفته مي شود به موقع و در كمترين زمان امدادرساني و كمك به مسافران در راه مانده ساماندهي مي شود. برهمين اهداف و مبنا، همزمان با آغاز فصل زمستان پليس راه با استقرار تيم هاي گشتي در طول شبانه روز و از جمله در محورهاي كوهستاني با هماهنگي سازمان هاي اورژانس، راهداري و جمعيت هلال احمر نسبت به امداد و نجات و كمك به مسافران نيازمند اقدامات مقتضي و لازم منظور و اعمال مي كند.
افزايش امنيت و كنترل
ممانعت از راه بندان
از جمله برنامه هاي پليس راه در اجراي عمليات زمستاني متشكل از اهداف مدون و دربرگيرنده افزايش انضباط ترافيكي، امنيت و كنترل در جاده هاي كشور، تسهيل در عبور و مرور وسايل نقليه و روان سازي ترافيك، ممانعت از انسداد معابر و راه بندان هاي احتمالي، حضور گسترده عوامل پليس راه در تمامي محورهاي مواصلاتي كشور به ويژه محورهاي صعب العبور و كوهستاني، رسيدگي سريع و به موقع به مسافران در راه مانده با همكاري ساير واحدهاي امدادي، هماهنگي و همكاري با عوامل راهداري درموقع انسداد راه ناشي از بارش برف و كولاك است. همچنين براساس مركز اطلاع رساني پليس راه، مدت طرح زمستاني طي 12مرحله 7روزه مي باشد.
آرامش و احتياط شرط ايمني است
«فلاح» مالك و راننده يك كاميون باربري بين شهري كه حالا خود را بازنشسته و به قول خودش حاشيه گزين جاده شده است، سال هاي نوجواني و ميان سالي اش را در جاده هاي جنوبي كشور پشت سر گذاشته است. او درباره وضعيت جاده در فصل زمستان مي گويد: «جاده ها معمولاً در زمستان در معرض برف، كولاك و لغزندگي است آن دوره كه من و امثال من در جاده مي رانديم، دغدغه هاي زيادي داشتيم. مثلاً در گردنه ها و شيب هاي تند بالا و يا پايين با آن كه زنجير چرخ بسته بوديم واقعاً احساس خطر سريدن و واژگوني مي كرديم. گاه در حاشيه جاده تخت و مناسبي شب را به صبح مي رسانديم تا تردد بيشتر و پيچ ها و شيب هاي لغزنده با تردد بيشتر ماشين، كمي ايمن شود.البته امكانات كمكي سازماني بود ولي در دوردست ها بود. اما حالا آن طور كه خبر دارم و پسر بزرگم كار مرا پيشه خود كرده، امكانات كمكي، برف روبي و نظارت پليس خيلي بيشتر شده است. با اين وصف، بنا به تجربه چند ده ساله در جاده، راننده هر نوع ماشين چه سبك و چه سنگين پيش از سفر در زمستان ضمن مجهز بودن به وسايل ايمني خودرو، بايد با حوصله و دقت زياد حركت كند. برف و كوران و مه در جاده ها مثل بارندگي هاي شهر نيست. آرامش خيلي مهم است. من خودم و خيلي از
بر و بچه هاي همكارم با آن كه راه ها را به قول معروف مثل كف دست مان مي شناختيم، بارها ساعت ها و شب ها و روزها پشت برف و يخبندان و ترافيك مي مانديم.» او مي گويد: «توصيه هاي پليس مؤثر است. حالا وجود همه گونه امدادگر و راهدار و كنترل تردد در مقايسه با سال هاي پيش، سبب كاهش مشكلات و حوادث شده است. ولي احتياط شرط عقل و ايمني است. راننده اگر به خصوص در برف و لغزندگي جاده حواسش جمع نباشد، اين ديگر به دست راهبان و ناظر جاده نيست اگر خواب آلوده يا عجولانه رانندگي كند مشكل آفرين مي شود.»
مشكل رانندگي را
به حساب بارندگي نگذاريم!
«همه برنامه ها و نظارت هاي ترافيكي در جاده ها چه در زمستان و چه در زمان هاي ديگر يك طرف و درست رانندگي كردن هر راننده يك طرف. موقعي كه خود آدم با دست خودش مشكل ساز مي شود اين را نبايد به حساب باران و برف در جاده تخت گذاشت.»
اين را «غلامي» راننده مسافربري درحالي كه حاشيه ترمينال مشغول وارسي موتور خودرو اش است، مي گويد و مي افزايد: «امسال هم مثل سال هاي گذشته پليس و مأموران راه و اورژانس و هلال احمر در جاده ها مستقر شده اند تا ترافيك و جاده ها در زمستان هنگام برف و يخبندان و مخصوصاً در خط شمال با احتمال ريزش بهمن، امن و روان باشد. اما به نظر من، هر رانند ه اي بايد پليس و راهنما و كنترلچي خود و سرنشينان ماشين اش باشد، اما متأسفانه اين طور نيست. لغزندگي جاده و سبقت گرفتن، يا در شب برفي و باراني با نور بالا و يا چراغ با نور زنون چه معني و نتيجه اي مي تواند بدهد جز اينكه جلوي راننده مقابل خوب ديده نشود و احتمالاً حواسش پرت شود و مشكل برايش پيش بيايد. به طور كلي پليس و مأموران امدادي و راه ، كار خودشان را انجام مي دهند اما ما هم بايد كمك كنيم و سلامتي خودمان و سايرين را فراموش نكنيم. اميدوارم در زمستان هيچ حادثه اي پيش نيايد.»
استقرار 250هزار نيروي پليس
و امدادي در جاده ها
سرهنگ پرويز سياح البرزي، معاون اطلاعات و عمليات ترافيك پليس راه ناجا مي گويد: «طرح زمستاني در 25استان و تمام 81 نقطه محورهاي كوهستاني و برفگير اجرا مي شود و تيم هاي پيشرو و نيروهاي پاسگاه ها نيز در گردنه ها از جمله جاده چالوس، ولي آباد، سد اميركبير، فيروزكوه، هراز، جاجرود، گردنه حيران، اسدآباد و... كه بنا به سوابق موقعيت شان احتمال بروز مشكلات ترددي دارند، مستقر مي شوند.»
ادامه گفته وي همچنين حاكي از آن است كه در طرح زمستاني امسال بيش از 250هزار نفر از سازمان هاي مختلف شامل پليس، راهداري، اورژانس، هلال احمر، امداد خودرو و ساير نيروهاي پشتيباني فعاليت مي كنند. در همين ارتباط مجموع نيروهاي پليس راه، ترافيك، اجرايي و كمكي با بيش از 40هزار نفر در اجراي اين طرح به كارگرفته شده اند و پليس به عنوان مدير صحنه حوادث، گردنه هاي برفگير را شناسايي كرده و نيروهاي ناظر ساير سازمان ها مستقر در اين نقاط به عنوان همكار در چارچوب شرح وظايف خود عمل مي كنند. درعين حال درصورت نياز، توسط راهداري و هلال احمر نقاطي براي استقرار درماندگان در راه تعيين شده تا آنان در محيط ايمني اسكان موقت يابند. گفته وي درخصوص همكاري سازمان ها در طرح زمستاني همچنين معطوف به زماني مي شود كه در اثر بارش زياد برف لوازم و احتياجات عملياتي مستقر در مناطق كوهستاني و نقاط برفگير جوابگو نباشند. در آن صورت امكانات استانداري و فرمانداري هاي هر استان وارد صحنه كمك رساني مي شود.
افزايش تيم هاي پيشرو
و استفاده از هلي كوپتر
معاون اطلاعات و عمليات ترافيك پليس راه كشور، در ادامه صحبت هاي خود به استفاده از امكانات و تجهيزات تازه در طرح زمستاني 89 اشاره دارد و مي گويد: «در اجراي طرح زمستاني امسال تيم هاي پيشرو در 10نقطه عملياتي بيشتر شده است. همچنين پليس راه باتوجه به نوع نياز كاربري از بالگرد استفاده مي كند. از سوي ديگر ماشين آلات جديد برف خور به كار آمده است بدين صورت كه ماشين برف روب انبوه برف را از سطح جاده جمع آوري كرده سپس آن را به فاصله 30متري و دور از جاده به شيب هاي دره حاشيه جاده پرتاب مي كند. پيشتر ماشين برف روب برف را از سطح جاده جمع و كنار گذرگاه جاده تخليه و انباشت مي كرد. ليكن با بهره گيري از ماشين آلات جديد، تمام برف از سطح و حاشيه جاده پاكسازي شده و قابل عبور و مرور آسان و ايمني تر وسايل نقليه مي شود.»

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14