(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 دی 1389- شماره 19828

آپارتمان نشيني در ايران گذار بي مقدمه از زندگي سنتي
گزارش اجلاس وزراي امور زنان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي:
 تلاش براي دستيابي زنان به حقوق خود در تمامي زمينه ها
آمار حوادث هوايي و راهكارهايي براي پيشگيري: گزارشي خواندني از علل وقوع سوانح هوايي در جهان



آپارتمان نشيني در ايران گذار بي مقدمه از زندگي سنتي

پيشرفت سريع شهرها و افزايش جمعيت موجب شده است، زندگي در خانه هاي كوچك، آپارتمان ها و مجتمع هاي مسكوني روند رو به رشدي داشته باشد .
نزديك به سه دهه است كه آپارتمان نشيني با همه محاسن و معايبي كه دارد در كشور ما بويژه شهرهاي بزرگ متداول شده و هر چند راهكار مناسبي براي تامين مسكن خانواده ها به نظر مي رسد، اما مشكلاتي را بهمراه دارد كه در جاي خود قابل بررسي است .
ازدياد جمعيت، كمبود زمين براي احداث خانه هاي تك واحدي، امنيت بيشتر در مجتمع هاي مسكوني، توان مالي شهروندان و بسياري دلايل ديگر از عواملي به شمار مي روند كه بر توسعه آپارتمان نشيني تاثير مستقيم مي گذارند .
از سوي ديگر فارغ از اين عوامل ،سكونت در مجتمع هاي مسكوني و زندگي تنگاتنگ با ديگر شهروندان ادبيات و فرهنگ خاصي مي طلبد كه عدم آشنايي و رعايت آنها موجب بروز كدورت ها و اختلاف هاي فراوان بين ساكنين مي گردد كه البته يكي از علت هاي مهم بروز اين اختلاف ها ناآشنايي برخي از ساكنين با حقوق و تكاليف خود است .
يك انبوه ساز مسكن در ارتباط با آپارتماني نشيني مي گويد : متاسفانه به دليل گذار بي مقدمه مردم ايران از زندگي سنتي به زندگي در آپارتمان ، مشكلات فراواني براي مردم و ساكنين آپارتمان از جمله در استان آذربايجان شرقي به وجود آورده است .
از زماني كه بلند مرتبه سازي در ايران آغاز شد همپاي آن فرهنگ آپارتمان نشيني توسعه نيافت و به اين دليل مشكلاتي را براي ساكناني كه به تك خانه نشيني و به اصطلاح مستقل نشيني عادت داشتند به وجود آورد .
البته هر آپارتمان فرهنگ خاص خود را دارد و تابع مقرراتي است كه بايد در آن آپارتمان مورد تاييد ساكنان آن قرار گيرد .
اين انبوه ساز كه خود نيز ساكن يكي از آپارتمان هاي تبريز است، اضافه مي كند: رعايت حال همسايگان، رعايت سكوت در آپارتمان، رعايت ساعات ورود و خروج به آپارتمان و پاركينگ، پرداخت حق شارژ و تميز نگه داشتن مكان هاي عمومي آپارتمان از مقرراتي است كه متاسفانه در بيشتر آپارتمان ها مراعات نمي شود و نبود قوانين با پشتوانه ضمانت اجرايي پايبندي به اين مقررات را سست مي كند .
يك شهروند آپارتمان نشين با ديدي متفاوت ، اظهار مي دارد : خوشبختانه فرهنگ آپارتمان نشيني در جامعه ما رفته رفته جايگاه خوبي پيدا مي كند و رضايت آپارتمان نشينان از وضعيت خود بيشتر مي شود .
سعيد زارعي مي گويد : از زمان هاي ديرين تاكنون زندگي اشتراكي در فرهنگ سنتي ما جاي مناسبي نداشته و تا چند سال پيش نيز اين فرهنگ به خوبي نهادينه نشده بود، اما با آغاز تشكيل زندگي نسل جديد اين فرهنگ كم كم رنگي به خود گرفته و آپارتمان نشيني جايگاه خود را پيدا كرده است .
وي ادامه مي دهد : مشكلات حاشيه اي از جمله ايجاد سر و صدا در مكان هاي مشترك آپارتمان، عدم همكاري در نظافت عمومي و مشكلاتي از اين قبيل نيز كم كم در فرهنگ آپارتمان نشيني جامعه هضم شده و اين معضلات درحال از بين رفتن است
اين آپارتمان نشين اضافه مي كند : البته اگر مشكل و يا موضوعي نيز در خصوص موضوعات مشترك آپارتمان نشينان وجود داشته باشد به طريق دوستانه و ريش سفيدي و با همكاري همسايگان حل و فصل مي شود .
يك شهروند ديگر نيز در اين باره مي گويد : فرهنگ برخورد با همسايه در دين اسلام بارها مورد تاكيد ائمه اطهار (ع ) قرار گفته و آنان بر لزوم برخورد مناسب با همسايگان تاكيد داشته اند و با توجه به اينكه برخورد مناسب با همسايه در آپارتمان ها بيش از مناطق مسكوني ديگر نمود پيدا مي كند ما مسلمانان بايد در طرز برخورد خود با همسايگان عنايت ويژه اي داشته باشيم .
علي تقي نژاد در بيان تعريف فرهنگ آپارتمان نشيني مي گويد : آپارتمان نشينان در مناطق مختلف هنجارها و ارزش هايي براي خود تعريف كرده اند كه بايد اين هنجارها توسط ساكنان آن مجتمع مسكوني رعايت شود و اگر فردي اين هنجارها را مورد بي توجهي قرار دهد از فرهنگ آپارتمان نشيني بويي نبرده است .
وي ادامه مي دهد : آپارتمان نشيني علاوه بر محاسني كه دارد معايبي نيز دارد كه اين عيب ها نبايد در كيفيت زندگي روزمره آپارتمان نشينان تاثير گذار باشد .
تقي نژاد كمبود فضاي بازي و مقيد بودن به برخي هنجارهاي آپارتمان نشيني را از جمله معايب آپارتمان نشيني دانسته و مي گويد : اين معايب نيز بايد با همكاري خانواده ها رفع شود .
يك كارشناس مسايل شهري نيز در اين ارتباط اظهار مي دارد : متاسفانه با توجه به هجوم بي رويه مردم از شهرستان هاي كوچك به مناطق پرجمعيت شهري در سال هاي گذشته و تفاوت هاي فراواني كه اغلب بين روش زندگي در شهر هاي كوچك با شهرهاي بزرگ وجود دارد ، زندگي در مجموعه هاي آپارتماني كه مركب از بافت هاي جغرافيايي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مختلف است با مشكلات فراواني همراه گرديده است .
مرتضي عادلي ادامه مي دهد : از آن جايي كه آپارتمان به عنوان بارزترين مجموعه مسكوني با گوناگوني هاي فراوان مي باشد اغلب شاهد ناسازگاري ها و گاهي درگيري ها در واحدهاي آپارتماني هستيم .
وي مي گويد : در زمينه فرهنگ سازي آپارتمان نشيني در سال هاي اخير تلاش هاي فراوان و مثبتي صورت گرفته است ولي با در نظر گرفتن گسترش آپارتمان نشيني به خصوص در شهرهاي بزرگ و حجم عظيم ساكنان آپارتمان كه امروزه تمامي اقشار جامعه را در برگرفته است بايد راهكارهايي موثر و مداوم تري براي آموزش همگاني مردم و آشنايي با قواعد و مقررات آپارتمان نشيني صورت گيرد .
عادلي اظهار مي دارد : يكي از موثرترين و همه گيرترين اقدامات انجام شده درجهت آشنايي مردم با پديده آپارتمان نشيني استفاده از برنامه هاي صدا و سيما مي باشد كه خوشبختابه با توليد برنامه هاي گوناگون گامي موثر در اين رابطه برداشته شده است .
وي مي گويد : مسئولان امر توليد اين گونه برنامه ها بايد توجه كنند كه توليد برنامه ها اگر با در نظر گرفتن فرهنگ و نگرش هر منطقه باشد باعث افزايش تاثير آن مي شود .
البته جامعه كنوني ما با توجه به رشد جمعيت و توسعه شهرها در كنار توسعه افقي، به اجبار به توسعه عمودي شهرها نيازمند است .
وي اضافه مي كند : با توجه به اينكه خدمات رساني به شهرهاي توسعه يافته در سطح افقي سخت است و هزينه ايجاد زيرساخت ها براي آن زياد مي شود، مجبور هستيم تا شهرها را به صورت عمودي توسعه دهيم .
به گفته يك كارشناس مسكن و شهرسازي : علاوه بر آن، گراني زمين، حفظ اراضي براي استفاده كشاورزي، عدم توان مالي دولت، مردم و شهرداري نيز از عوامل گرايش به ساخت آپارتمان در شهرهاي بزرگ شده است .
وي ابراز مي دارد : معمولا مردم، بويژه در شهرها ، با آپارتمان نشيني انس پيدا كرده اند و به رغم وجود برخي ناهنجاري ها در زندگي آپارتماني، رغبت ويژه اي به آن پيدا كرده اند .
خليلي مرد اضافه مي كند : با توجه به اينكه آپارتمان نشيني مقوله اي 30 ساله در كشور ما محسوب مي شود، زمان بيشتري لازم است تا فرهنگ آپارتمان نشيني به خصوص در شهرهايي كه به تازگي به آپارتمان نشيني روي آورده اند ،جا بيفتد .
به گزارش ايرنا وي مي گويد : البته بايد توجه داشت كه خدمات شهري نيز به تناسب توسعه عمودي شهرها گسترش يابد تا مشكلاتي از قبيل ترافيك و آلودگي در شهرهاي بزرگ اتفاق نيفتد .

 



گزارش اجلاس وزراي امور زنان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي:
تلاش براي دستيابي زنان به حقوق خود در تمامي زمينه ها

تهران، روزهاي 28، 29 و 30 آذر ماه در سالن اجلاس سران، پذيراي وزرا و بالاترين مقامات تصميم گير 43 كشور اسلامي در حوزه زنان و خانواده بود و جمهوري اسلامي ايران با برگزاري سومين اجلاس وزراي امور زنان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي تجربه موفق ديگري را در تعاملات بين المللي خود به ثبت رساند.
اين نشست روز يكشنبه 28 آذر ماه طي مراسم افتتاحيه و با سخنراني دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري اسلامي ايران و بيانات مريم مجتهدزاده، مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور زنان و خانواده آغاز به كار كرد. در اولين روز اجلاس، رياست سومين اجلاس وزراي امور زنان كشورهاي اسلامي توسط فرخنده حسن، دبير كل شوراي عالي زنان مصر به مريم مجتهدزاده تحويل شد.
از 57 كشور اسلامي عضو اين اجلاس 43 هيئت از اين كشورها در اجلاس مذكور حضور يافتند كه از اين تعداد نيز 20 نفر در سطح وزير در اين اجلاس شركت كردند. معاونان وزير، نخست وزير و كارشناسان زن نيز از ديگر مهمانان اين اجلاس بودند.
اكمل الدين احسان اوغلو دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي با ارسال پيامي به سومين اجلاس وزراي امور زنان سازمان كنفرانس اسلامي كه توسط معاون وي قرائت شد به نقش زنان به عنوان نقشي حساس و مهم در بسياري از نهادها بصورت بنيادي تاكيد كرد.
در پيام احسان اوقلو دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي آمده بود: باتوجه به نقش مهم زنان در خانواده ايراني جاي تعجب نيست كه دولت ايران نسبت به مسئله پيشرفت زنان اهميت ويژه اي قائل است: كه اين موضوع نشان دهنده تعهد آنها نسبت به اهداف برنامه عمل 10 ساله OIC است.
دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي با بيان اينكه زنان نيمي از جمعيت امت اسلامي را تشكيل مي دهند، خاطر نشان كرد: زنان در دنيا با مشكلات بسياري روبه رو هستند و در مسير توسعه آنها موانعي وجود دارد كه بايد تبعيض بر عليه آنها را برطرف كنيم و در اين خصوص نيازمند تلاش همه جانبه كشورهاي جهان هستيم.
وي ادامه داد: كشورهاي اسلامي بايد تلاش كنند تا زنان را وارد مجاري اصلي اجتماع كنند تا آنها بتوانند علاوه بر خانواده در صحنه اجتماع نيز به ايفاي نقش بپردازند همچنين زنان نقش بسيار بي بديلي در خانواده ايفا مي كنند و مسئول تعليم جوانان و كودكان هستند و از اين طريق آينده يك كشور را مي سازند.
اوقلو با اشاره به اينكه زنان بايد در زمينه سياست و اشتغال نيز به ايفاي نقش بپردازند، تصريح كرد: از اين رو افزايش توانمندي ها و آموزش آنها ضروري است؛ زنان در برخي از نقاط جهان قرباني تعصب، سوءتفاهم و سنت هاي غلط در جوامع مي شوند؛ در حالي كه پيامبر اسلام پيشرو در زمينه حمايت از زنان بود و نخستين گام را براي برگرداندن زنان به جايگاه اصلي شان در اجتماع برداشت.
دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي با اشاره به تلاش براي دستيابي زنان به حقوق خود خاطر نشان كرد: در برنامه عمل 10 ساله OIC كه در سال 2005 شكل گرفت به نقش زنان در زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي اشاره شد و به حفاظت زنان در برابر خشونت نيز تأكيد شد همچنين در برنامه عمل 10ساله بر روي توانمندسازي زنان تمركز كرده ايم و از كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي براي ارتقاء زنان مسلمان در عرصه هاي ملي و بين المللي درخواست همكاري مي كنيم.
اوقلو در اين پيام با بيان اينكه با اجراي خوب برنامه عمل 10ساله جايگاه زنان را در جهان اسلام گسترش مي دهيم و آنها را در روند تصميم سازي در سطح اجتماع وارد مي كنيم، خاطرنشان كرد: دسترسي زنان به آموزش، بهداشت و مصون ماندن آنها از خشونت و سوءاستفاده در چارچوب برنامه 10 ساله OIC مدنظر است همچنين توسعه خانواده براساس ارزش هاي اخلاقي و اصول اسلامي از ساير اهداف اين برنامه است.
وي همچنين با اشاره به اينكه كميسيون حقوق بشر OIC در زمينه حقوق بشر زنان مسلمان نقش مهمي را ايفا مي كند، گفت: مهم ترين برنامه آينده OIC دستيابي زنان به حقوق خود در تمامي زمينه ها با همكاري كشورهاي عضو است.
سازمان كنفرانس اسلامي
OIC يا سازمان كنفرانس اسلامي، اصلي ترين سازمان بين المللي است كه دغدغه آن حفظ مصالح كشورهاي اسلامي است و داراي 57عضو و اجلاس هاي متعدد با موضوعات مختلف از جمله وزراي امور خارجه، اجلاس سران و نظاير آن و از جمله اجلاس وزرايي زنان در كشورهاي اسلامي است.
تصويب ايجاد و تشكيل اين اجلاس به سي ودومين نشست وزراي امور خارجه در صنعاي يمن در سال 2005 شوراي عضو سازمان كنفرانس اسلامي بر مي گردد. اولين نشست در استانبول تركيه در سال 2006 و دومين نشست وزرايي زنان در قاهره مصر در سال 2008 برگزار شد.
بندهاي مشخصي در اجلاس استانبول مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه مي توان به مواردي همچون ارتقاء زنان در عرصه هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي اشاره كرد.
دستاورد اجلاس دوم قاهره تدوين برنامه عمل پيشرفت زنان در كشورهاي اسلامي (OPPAW) بود.
در دو اجلاس فوق الذكر جمهوري اسلامي ايران با شركت و حضور مؤثر بالاترين ركن اجرايي در حوزه مسائل زنان و خانواده، اهتمام اين كشور را در حوزه مسائل زنان و خانواده و به خصوص ايجاد وحدت و همدلي كشورهاي مسلمان را در اين عرصه تعقيب نموده است. در دومين اجلاس، جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد خود را مبني بر ميزباني سومين اجلاس وزرايي زنان به دبيرخانه OIC اعلام و به نتيجه رساند.
هدف اصلي اين اجلاس ها ارائه طرحي نو با نگرش اصيل اسلامي متكي به اشتراكات كشورهاي مسلمان با توجه به شرايط بومي و ملي هر يك از كشورها جهت رفع مسائل زنان به همراه ارتقاء وضعيت آنان در حوزه هاي مختلف خانوادگي و اجتماعي است.
اولين موضوع سومين نشست وزرايي بنا به پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران موضوع «زن، خانواده و اقتصاد» تعيين گرديد و مركز امور زنان و خانواده در طي يك سال گذشته با تشكيل كميته هاي مختلف از جمله كميته مباحث اصلي كارشناسي خود را در اين سرفصل تعقيب نموده است. موضوعات چهارگانه «زن، خانواده و اقتصاد» به اجلاس وزرايي معرفي و مورد بحث قرارگرفت.
افزايش مشاركت زنان در اصلاح الگوي مصرف خانواده در كشورهاي اسلامي،رفع وكاهش آسيب ناشي از بحران مالي و تحولات اقتصادي اخير بر زنان و خانواده در كشورهاي اسلامي، ايجاد توازن ميان اشتغال زنان و امنيت خانواده و ارتقاء مشاركت زنان در سرمايه گذاري و تمركز بر نقش زنان در زمينه سازي همگرايي تجاري كشورهاي اسلامي نيز به عنوان محورها و زيرمجموعه موضوع هاي اين اجلاس مورد بحث قرار گرفتند.
محورهاي فوق به دليل اهميت موضوع بحران اقتصادي در جهان و لزوم برنامه ريزي منسجم كشورهاي اسلامي در جلوگيري از آسيب به زنان و كودكان به عنوان اقشار آسيب پذير طراحي شد. طرح موضوع لغو محاصره اقتصادي برخي كشورهاي اسلامي به دلايل غيرمنطقي سياسي و ذكر عوامل آسيب زنان و كودكان به دليل بحران هاي پيش آمده، موضوع زنان و كودكان در فلسطين اشغالي، درخواست لغو محاصره غزه و تلاش به رسيدن كمكهاي اوليه به زنان و كودكان در اين ناحيه، حمايت از زنان و كودكان آسيب ديده در بحران اخير پاكستان و اندونزي، از جمله محورهايي بود كه در اين حوزه مطرح شد.
اين در حالي است كه در آخرين موضوع پيشنهادي توجه به نقش مؤثر زنان در همگرايي تجاري كشورهاي مسلمان، معرفي زنان تاجر و بازرگان در كشورهاي اسلامي و در نهايت زمينه سازي ارتقاء مشاركت زنان در عرصه سرمايه گذاري كشورهاي اسلامي از ديگر مباحث عنوان شده به شمار مي رود.
از ديگر موضوعات چهارگانه پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران معرفي بحث اصلاح الگوي مصرف خانوار و نقش زنان به عرصه بين المللي بود. اين اجلاس فرصتي در جهت فرمايش مقام معظم رهبري در خصوص اصلاح الگوي مصرف خانوار و نقش برجسته زنان در اين حوزه به كشورهاي اسلامي به شمار مي رود.
باتوجه به اينكه بحث جلوگيري از اتلاف انرژي و جلوگيري از هزينه هاي غيرضروري، دغدغه بسياري از كشورها در جهان به شمار مي رود. زنان به عنوان اصلي ترين مديران داخلي خانوار نقش ويژه اي را در عرصه تنظيم مصارف در حوزه فردي، خانوادگي و اجتماعي ايفا مي نمايند.
يكي از دغدغه هاي مشترك در كشورهاي مسلمان توجه ويژه به نقش حساس و مهم تربيتي زنان در خانواده است. برنامه ريزي مشترك و اصولي كشورهاي مسلمان مي تواند ضمن استفاده از ظرفيت بانوان در عرصه پيشرفت و توسعه اقتصادي كشورهاي اسلامي به گونه اي مشخص از آسيب به نهاد خانواده ممانعت به عمل آورد. اين اصل در محور پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران به منظور ايجاد توازن ميان اشتغال زنان و حفظ امنيت خانواده تعقيب شده است.
در نشست اجلاس سوم وزرايي، اعضاء شركت كننده مروري بر عملكرد خود در حوزه برنامه عمل پيشرفت زنان مصوب قاهره داشتند. اين مورد گزارشات ملي، دست آوردها و تلاش هاي كشورهاي اسلامي را در راستاي موضوع مذكور در برمي گيرد.
بحث ديگري كه از سومين اجلاس وزرايي مورد طرح و بررسي قرارگرفت، مطالعه جامع درحوزه زنان دركشورهاي اسلامي بود. جمهوري اسلامي ايران ضمن استفاده از اين فرصت بر آن است تا لزوم توجه به حوزه مطالعه و پژوهش در عرصه بهبود وضعيت زن و خانواده دركشورهاي اسلامي را تعقيب نمايد.
پيشنهاد مشخص جمهوري اسلامي ايران، دراين قسمت تأسيس «مركز مطالعاتي زن و خانواده» به عنوان يكي از نهادهاي زير مجموعه OICبه ميزباني جمهوري اسلامي ايران بود.
اصلي ترين هدف از تأسيس اين مركزمطالعاتي، پاسخ به نياز و مشكلات زنان و خانواده با رويكردي ديني و علمي در كشورهاي اسلامي است. اين مركز مي تواند با فراهم كردن زمينه اي مهيا به جهت ريشه يابي مسائل و مشكلات«زن و خانواده» دركشورهاي اسلامي با بهره گيري از شريعت اسلامي دريك رويكرد تخصصي و علمي وضعيت مطلوب «زن و خانواده» را درعرصه كشورهاي مسلمان تعقيب نمايد.درهمين راستا يكي ديگر از پيشنهادات جمهوري اسلامي ايران طراحي كميته «ميثاق حقوق زن در اسلام» بوده است. توجه به لزوم تدوين ميثاق ذكر شده با عنايت به سند حقوق بشر اسلامي و همچنين برنامه عمل 10ساله سازمان كنفرانس اسلامي (OIC) كاملاً مشخص و بديهي است. بنابراين جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود مبني بر تشكيل كميته اي درجهت تدوين الگوي جامع ميثاق حقوق زن دراسلام با همكاري ديگر اعضاء را ارائه كرد.
از آنجا كه برگزاري اولين و دومين اجلاس وزرايي زنان با ارائه گزارش همراه بوده است، جمهوري اسلامي ايران براي اولين بار با تنظيم سندي به شكل بيانيه موارد مورد بحث دراجلاس را به ساير كشورهاي اسلامي ارائه كرد كه با استقبال ساير كشورها بيانيه، دركميته اي كارشناسي مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت بيانيه تهران درتاريخ زنان كشورهاي اسلامي به ثبت رسيد.
به نظر مي رسد دستاورد اصلي و مهم سومين اجلاس وزرايي زنان داشتن سندي معتبر، قابل استناد و پيگيري به شكل بيانيه است، كه اميد است اين امر فعاليتي مؤثر درعرصه فعاليت هاي بين المللي زنان دركشورهاي اسلامي را رقم بزند.
بيانيه اين اجلاس با 43 بند، محوريت و تأكيد بر نقش تربيتي زن در خانواده و اجتماع، توسعه و شاخصه هاي موجود توسعه درجهان بر مبناي آموزه هاي ديني سعي در باز تعريف عملكرد كشورهاي اسلامي داشته كه خوشبختانه با همكاري و استقبال كشورهاي عضو مواجه شد.
از امتيازات اجلاس سوم وزراي امور زنان كشورهاي اسلامي حضور تأثيرگذار دكتر محمود احمدي نژاد به عنوان بالاترين مقام اجرايي كشور جمهوري اسلامي ايران دراين اجلاس بود كه روند تصويب بيانيه و تعاملات في ما بين را تسهيل و تسريع بخشيد.
رييس جمهوري اسلامي ايران پيشنهاداتي مبني بر تشكيل منشور حقوق زنان در كشورهاي اسلامي و همچنين ترسيم نقشه راه درجهت احقاق حقوق انساني زن ارائه داد كه با استقبال عموم اعضاء مواجه شده و به عنوان دو بند از بيانيه به تصويب رسيد.
سومين اجلاس وزراي امور زنان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي پس از سه روز كاري در تهران، با سخنراني مريم مجتهد زاده و بيانيه پاياني به كار خود پايان داد.اميد كه جمهوري اسلامي ايران در مدت رياست دو ساله خود بتواند به دست آوردها و راهكارهاي مؤثر درجهت تحقق اهداف عاليه سازمان كنفرانس اسلامي ( OIC) دست يابد.

 



آمار حوادث هوايي و راهكارهايي براي پيشگيري: گزارشي خواندني از علل وقوع سوانح هوايي در جهان

سايت اطلاعات حوادث پروازي اقدام به جمع آوري اطلاعات درباره حوادث و سوانح هوايي از دهه 1950 تاكنون كرده كه بنا به موضوع آن دسته بندي شده است.
در اطلاعات ياد شده و آمار و ارقام به دست آمده، به مواردي اشاره شده كه به پيشگيري از سوانح بيشتر كمك مي كند.
يادآور مي شود، اطلاعات ارائه شده در زير مبتني بر داده هاي حوادث رخ داده در گذشته است و نبايد براي پيش بيني حوادث آينده از آنها استفاده شود.
1-شركت هاي هواپيمايي امن
براساس اعلام سايت اطلاعات حوادث پروازي تا سال 2009 دست كم 101 شركت هواپيمايي تاكنون هيچ حادثه منجر به مرگ مسافران را تجربه نكرده اند. از جمله مهمترين اين شركتها عبارتند از Easy Jet Monarch Ryanair و Virgin Atlantic.
شركت هاي ممنوعه
اتحاديه اروپا صدها شركت هواپيمايي را از پرواز هواپيماهايشان در حريم هوايي اين اتحاديه ممنوع كرده است. از جمله اين شركتها مي توان به شركت آريانا افغان؛ Swaziland Airlink Siem Reap Airways و Zambezi Airlines اشاره كرد.
81 شركت هوايي آنگولا، 9شركت از بنين، 83شركت كنگو، 9 شركت گينه استوائي، 74 شركت اندونزي، 65 شركت قزاقستان، 81 شركت از قرقيزستان، 6شركت از گابون، 74 شركت از فليپين، 01 شركت از سائوتومه و پرينسيپ؛ 7 شركت از سيرالئون و 31 شركت از سودان اجازه پرواز هواپيماهايشان در حريم هوايي اروپا را ندارند.
3-زمان وقوع حوادث
روي باند: 21%
هنگام جدا شدن از باند: 21%
ارتفاع گيري اوليه: 8%
رسيدن به اوج پرواز: 01%
حركت در ارتفاع: 8%
كاهش ارتفاع: 4%
حركت اوليه به سمت باند: 01%
حركت نهايي به سمت باند: 11%
فرود: 52%
5-ميزان وقوع حادثه با توجه به نوع هواپيما
اين تخمين ها مبتني بر تاريخ ثبت شده هواپيماهاست و نه پيش بيني آينده آنها.
براساس آمار زير احتمال وقوع حوادث مرگبار در هواپيماي كنكورد بيش از ساير هواپيماهاست البته اين آمار با توجه به آمار كم پرواز اين هواپيماست (حدود 09 هزار پرواز) كه در اين ميزان يك حادثه مرگبار براي اين هواپيما ثبت شده و احتمال وقوع حادثه براي آن را 1 در 09 هزار كرده است. بعد از كنكورد مي توان به هواپيماي امبرائر بنديران، فوكر اف 82، ايرباس آ 031 و بوئينگ دي سي 01 اشاره كرد. هواپيماهاي ايرباس آ 034 يا آ 038 و بوئينگ 771 يا 777 نيز هيچ حادثه مرگباري را شاهد نبوده اند.
ايرباس آ 030: 53/11 ميليون پرواز و 9 حادثه مرگبار= يك حادثه مرگبار در هر 62/1 ميليون پرواز
ايرباس آ 032: 76/14 و 8 حادثه مرگبار = يك حادثه در هر 45/0 ميليون پرواز
ايرباس آ 032: 76/14 و 8 حادثه = يك حادثه در هر 12/5 ميليون پرواز
31/2: 27/24ATR و 1 حادثه = يك حادثه در هر
2/31 ميليون پرواز
بوئينگ 772: 72/67 و 84 حادثه = يك حادثه در هر 95/1 ميليون پرواز
بوئينگ 773: 89/314 و 96 حادثه= يك حادثه در هر 90/2 ميليون پرواز
بوئينگ 774: 74/81 و 82 حادثه= يك حادثه در هر 66/0 ميليون پرواز
بوئينگ 775: 32/91 و 7 حادثه= يك حادثه در هر
57/2 ميليون پرواز
بوئينگ 776: 36/41 و 6 حادثه= يك حادثه در 44/2 ميليون پرواز
بوئينگ دي سي 9: 33/26 و 44 حادثه= يك حادثه در هر 24/1 ميليون پرواز
بوئينگ دي سي 01: 19/8 و 51 حادثه= يك حادثه در هر 95/0 ميليون پرواز
بوئينگ ام دي 11: 59/1 و 3 حادثه= يك حادثه در هر 56/0 ميليون پرواز
بوئينگ ام دي 09/08: 04 ميليون و 61 حادثه= يك حادثه در هر 5/2 ميليون پرواز
كانادير سي آر جي: 11/8 ميليون و 3 حادثه= يك حادثه در هر 7/2 ميليون پرواز
9/26: 010RJ/ 614BAe ميليون پرواز و 6 حادثه= يك حادثه در هر 6/1 ميليون پرواز
كنكورد: 90/0 ميليون پرواز و 1 حادثه مرگبار= يك حادثه در هر 90/0 ميليون پرواز
امبرائر بنديران: 5/7 ميليون و 82= يك حادثه در هر 72/0 ميليون پرواز
امبرائر برازيليا: 4/7 ميليون پرواز و 6 حادثه = يك حادثه در هر 23/1 ميليون پرواز
فوكراف 82: 52/9 ميليون پرواز و 12 حادثه= يك حادثه در هر 44/0 ميليون پرواز
فوكر 010/07: 99/8 ميليون پرواز و 4 حادثه= يك حادثه در هر 52/2 ميليون پرواز
لاك هد ال 1101: 33/5 ميليون پرواز و 5 حادثه= يك حادثه در هر 70/1 ميليون پرواز
ساب 034: 2/11 ميليون پرواز و 3 حادثه= يك حادثه در هر 37/3 ميليون پرواز
آمار براي همه مدل هاي هواپيماهاي در دسترس نبود.
6- مكانهاي خطرناك براي پرواز
تحقيقات انجام شده توسط اتحاديه بين المللي ترابري هوايي (يانا) درسال 7200 نشان داد روسيه و ساير كشورهاي جدا شده از شوروي سابق براساس آمار حوادث سال 6200 خطرناك ترين مكانها براي پرواز هستند. ميزان حوادث هوايي روسيه 6/8 حادثه در هر يك ميليون پرواز بوده است كه دو برابر آفريقا و 31 برابر ميانگين جهاني است. شركت Aeroflot بيش از 010 حادثه مرگبار را تجربه كرده است كه البته همه آنها قبل ازسال 4199 رخ داده است.
7- مثلث برمودا
به رغم بسياري حوادث مهم از جمله ناپديدشدن هواپيماي سسنا درسال9196 و دو هواپيماي كارسي 513 استراتوتنكر درسال3196 و يك هواپيماي داگلاس دي سي3 درسال 8194 و موضوع پرواز شماره91 درسال 5194 تعداد حوادث رخ داده درمحدوده مثلث برموردا چندان قابل توجه نيست كه البته درمقايسه با ساير نقاط جهان است.
8-فرودگاه هاي وحشتناك
رسيدن به برخي فرودگاههاي خاص نسبت به سايرين وحشت آورتر است. براي مثال فرودگاه پارو در بوتان در ارتفاع5223 متري قرارداشته و درمحاصره قله هاي 5 هزارمتري هيمالياست. شركت بوئينگ اين فرودگاه را يكي از سخت ترين فرودگاههاي جهان براي پرواز و فرود معرفي كرده است.
9- تصادف با پرندگان
مشكلي كه از ابتداي تولد صنعت هوانوردي با آن همراه بوده است تصادف با پرندگان بوده است. به طوري كه آرويل رايت از كشتن يك پرنده هنگام پرواز درسال 5190 خبر مي دهد. تصادف با پرندگان علت تعداد زيادي از حوادث هوايي بوده كه منجر به مرگ هزاران نفر شده است. اين اتفاق نوعا هنگام بلندشدن يا فرود رخ مي دهد اگرچه گزارش هايي نيز از برخورد با پرندگان در ارتفاع بيش از 03هزار پايي موجود است. براي مقابله با اين تهديد نرم، مقام هاي فرودگاه ها اقدام به پاكسازي محوطه اطراف فرودگاهها از پوشش گياهي مي كنند كه مي تواند در جذب پرندگان تاثيرگذار باشد و با استفاده از امواج راديويي يا ابزارهاي ديگر و حتي سگ ها درتلاش براي ترساندن پرندگان و تضمين امنيت پرواز دارند.
01- زنده ماندن در حادثه هوايي
بحث هاي زيادي در مورد امن ترين صندلي هواپيما وجود دارد. درسال7200 مجله مكانيك هاي محبوب به بررسي همه حوادث رخ داده از سال1197 تا به حال پرداخت و به اين نتيجه رسيد كه صندلي هاي عقبي هواپيما از نظر آماري نسبت به ساير صندلي ها امن تر هستند. شانس زنده ماندن در حوادث در صندلي هاي عقبي 96 درصد بوده كه اين شانس در صندلي هاي نزديك بال به 65 درصد و در صندلي هاي جلويي به 94 درصد مي رسد.
به گزارش خبرگزاري ها بهترين توصيه براي زنده ماندن در حوادث بستن كمربند ايمني و داشتن نقشه اي براي فرار از هواپيما و واكنش سريع است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14