(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 دی 1389- شماره 19832

نيجريه براي حفظ امنيت داخلي از سازمان «سيا» كمك خواست
پنهانكاري دولت پاريس در ارائه خسارت خشونت هاي سال نو ميلادي
اعضاي كاروان آسيايي پس از بازديد از ويرانه هاي جنگ:
جامعه جهاني به جاي جنايتكاران اسرائيلي از كودكان غزه حمايت كند
زد و خورد مسيحيان با پليس مبارك در چند شهر مصر
واكنش ارتش لبنان به مانورهاي مرزي رژيم صهيونيستي
بحران سياسي پاكستان، دولت گيلاني را فرا گرفت
تركيه صادرات تسليحات به آسياي مركزي را افزايش مي دهد
شكست مذاكرات ميانجيگران آفريقايي در ساحل عاج
درخواست «واتارا» از غرب گباگبو كنار نمي رود، مداخله نظامي كنيد
ترور يك پروفسور شيعه و فرماندار پنجاب در پاكستان
استقبال گرم مردم جنوب سودان از عمرالبشير
عيد داريم تا «عيد»!




نيجريه براي حفظ امنيت داخلي از سازمان «سيا» كمك خواست

دولت نيجريه به بهانه مبارزه با تروريسم و شناسايي عاملان انفجارهاي ژانويه پاي ماموران سرويس اطلاعات و امنيت آمريكا (سيا) را به اين كشور باز كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري «نان نيجريه»، دولت اين كشور از سازمان سيا خواست براي بررسي انفجارهاي اخير، به ويژه انفجار در پايگاه نظامي «ابوجا» كه به كشته شدن 30 نظامي منجر شد، تعدادي از ماموران خود را به منطقه اعزام كند.
برپايه اين گزارش، دولت مسيحي نيجريه كه به شدت از سوي اسلامگرايان مورد انتقاد قرار گرفته است اخيرا پس از وقوع انفجارهاي مهيب و زد و خوردهاي نژادي و مذهبي در ابوجا (پايتخت) ناتواني خود را از برقراري امنيت و آرامش نشان داد و از اين رو از سيا خواست براي بررسي عوامل اين حوادث نيروهاي خود را به نيجريه بفرستد.

 



پنهانكاري دولت پاريس در ارائه خسارت خشونت هاي سال نو ميلادي

دولت پاريس همچنان از ارائه آمارهاي مرتبط با خشونت هاي شب اول ژانويه در فرانسه خودداري مي كند.
به گزارش فارس، منابع پليس فرانسه روز دوشنبه در ادامه امتناع وزارت كشور درباره ارائه آمار رسمي خسارات ناشي از ناآرامي هاي مربوط به سال نو ميلادي اعلام كردند: «شمار خودروهايي كه امسال در شب سال نو ميلادي به آتش كشيده شد، كمتر از خودروهاي سوخته در سال گذشته است. آمار آتش سوزي ها امسال همچون سال هاي گذشته در 14 ژانويه اعلام نمي شود و اين آمار را بعداً اعلام خواهيم كرد. البته ما هيچ قصد كتمان كاري نداريم.»
شب سال نو ميلادي در فرانسه با اغتشاش و آشوب هاي بسياري از جانب معترضان به سياست هاي دولت «نيكلا ساركوزي» همراه بود؛ به طوري كه هزاران خودرو در جريان اعتراضات به آتش كشيده شد.

 



اعضاي كاروان آسيايي پس از بازديد از ويرانه هاي جنگ:
جامعه جهاني به جاي جنايتكاران اسرائيلي از كودكان غزه حمايت كند

اعضاي كاروان آسيايي كمك به غزه پس از ديدار از جنايات و خرابي هاي به جاي مانده از جنگ 22 روزه رژيم صهيونيستي عليه اين منطقه تأكيد كردند كه جنايات اسرائيل را در سطح بين الملل افشا مي كنند.
به گزارش خبرگزاري قدس، اعضاي كاروان آسيايي كمك به غزه پس از مشاهده جنايات رژيم اسرائيل در غزه ضمن اعلام همبستگي مجدد با ملت مظلوم فلسطين وعده دادند كه جهانيان را با عمق جنايات اسرائيل آشنا و اين جنايات را افشا خواهند كرد.
سخنگوي كاروان آسيايي كمك به غزه در جمع خبرنگاران خطاب به جامعه جهاني گفت، شما كه ادعاي حمايت از حقوق بشر را داريد بايد از كودكان غزه حمايت كنيد نه جنايتكاران اسرائيلي.
اسماعيل رضوان يكي از رهبران جنبش حماس در غزه نيز اعلام كرد كه مقاومت فلسطين با پشتيباني هاي فعالان صلح و حاميان فلسطين در دفاع از ملت و مقدسات خود بسيار مصمم تر از قبل شده است.
وي تأكيد كرد، همه تلاش هاي رژيم صهيونيستي براي تجاوز جديد به ملت فلسطين مانند قبل با شكست رو به رو خواهد شد و تا زماني كه تجاوز صهيونيست ها باشد مقاومت نيز ادامه خواهد يافت.رضوان گفت، اگر دشمن صهيونيستي حماقت و جنگ جديدي را عليه غزه تحميل كند ما از خود، سرزمين و ملت فلسطين جانانه دفاع خواهيم كرد و آماده ايم براي دفاع از شرافت و كرامت جان خود را فدا كنيم.
اين رهبر حماس تصريح كرد، بدون شك مقاومت پوزه اشغالگران را مانند قبل به خاك خواهد ماليد و تهديدات مستمر مقامات اسرائيل نمي تواند باعث ضعف مقاومت شود.
«يوسف قرضاوي» رئيس اتحاديه علماي مسلمان نيز تأكيد كرد، تنها با مقاومت مي توان فلسطين را آزاد كرد.
وي افزود، مسئله فلسطين مسئله جهان اسلام است و تمامي مسلمانان جهان بايد براي آزادي فلسطين و قدس شريف تلاش كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «احمد يوسف» رئيس كميته دولتي استقبال از كاروان آسيايي نيز اظهار داشت، جامعه جهاني براي شكست حصر غزه وارد عمل شود.
وي خطاب به فعالان صلح طلب عضو اين كاروان تأكيد كرد، اقدام شما در طي كردن مسافت طولاني جهاد بزرگ و اقدامي تاريخي است كه در اذهان و خاطره ملت ما باقي خواهد ماند.
احمد يوسف گفت، اين كاروان ها و هيئت هايي كه به نوار غزه مي آيند حامل چهار پيام هستند: نخست اينكه محاصره اقدامي ظالمانه است و جامعه جهاني بايد براي شكستن آن اقدام كند، دومين پيام اين است كه ملت فلسطين از اشغالگري و محاصره در رنج و عذاب بوده و نيازمند كمك هاي انساندوستانه هستند.
وي پيام سوم را مقابله با تبليغات صهيونيست ها برشمرد و افزود: صهيونيست ها در تبليغات خود مدعي هستند محاصره و درد و رنجي در غزه وجود ندارد و با اين اقدام اين تبليغات نيز خنثي مي شود.
احمد يوسف پيام چهارم را نيز پيام معنوي دانست مبني بر اينكه سفر اين كاروان ها و هيئت ها تأكيدي بر اين است كه اعراب و مسلمانان همچنان به مسئله فلسطين به عنوان يك مسئله محوري امت نگاه مي كنند و به اذن خداوند متعال با هم محاصره غزه را خواهيم شكست.
تحريم اسرائيل
انجمن تحريم اسرائيل اعلام كرد كه تحريم كالاهاي صهيونيستي اقتصاد اسرائيل را فلج كرده است.
اين انجمن افزود، تحريم هاي اقتصادي باعث شده است تا شركت هاي صهيونيستي فعال در شهرك هاي اين رژيم براي خروج از بحران يا شهرك هاي صهيونيست نشين را ترك كنند و يا به نوعي سعي در دور زدن اين تحريم داشته باشند.
گفتني است پس از حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي در سال گذشته ميلادي اين رژيم با فشارهاي جامعه بين الملل مواجه گشت و بسياري از كشورهاي جهان خواستار تحريم كالاهاي صهيونيستي و يا قطع رابطه با اين رژيم شدند كه اين مسئله باعث انزواي رژيم صهيونيستي در سطح جهاني شد.
در همين رابطه شركت صنايع غذايي دوبلين درايرلند در اعتراض به كشتار مردم فلسطين توسط ارتش و انكار آن در جوامع بين الملل اقدام به تحريم كالاهاي اسرائيلي كرد.
ساير رويدادها
¤ طبق تحقيقات يك پزشك اسرائيلي گازهاي اشك آوري كه نظاميان رژيم صهيونيستي در سركوب معترضان فلسطيني استفاده مي كنند كشنده و بسيار خطرناك است.
¤ نخست وزير رژيم صهيونيستي قصد دارد به منظور ديدار و گفت وگو با رئيس جمهور مصر هفته جاري به قاهره سفر كند.
¤ كارشناسان امور مسجدالاقصي از طرح رژيم صهيونيستي براي تخريب مسجدالاقصي با زلزله ساختگي خبر دادند.
¤ به علت اعتصاب كاركنان وزارت خارجه رژيم صهيونيستي سفر رئيس جمهور روسيه به سرزمين هاي اشغالي لغو شد.
¤ رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين براي تداوم مذاكرات سازش با رژيم صهيونيستي اعلام آمادگي كرد.
¤ وزارت اوقاف و امور ديني فلسطين اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي در ماه گذشته 49 بار از پخش اذان از حرم شريف ابراهيمي ممانعت كرد.

 



زد و خورد مسيحيان با پليس مبارك در چند شهر مصر

مسيحيان مصر در اعتراض به انفجار كليسا در اسكندريه براي پنجمين روز پياپي با پليس و نيروهاي امنيتي در قاهره و استان هاي ديگر درگير شدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، با وجود اتخاذ تدابير شديد امنيتي ا زسوي دولت مصر در اطراف كليساهاي قبطي، صدها جوان مسيحي در اسكندريه، قاهره و اسيوط با تجمع در اطراف خيابان هاي منتهي به كليسا و مقر سر اسقف ارتودوكس اين كشور، تظاهرات ضددولتي برگزار كردند و با پليس ضدشورش به زد و خورد پرداختند.
گزارش ها، حاكي از زخمي شدن 60 تن در درگيري ها و خشونت هاي چند روز اخير در مصر است، اما با وجود اين، دولت مصر مدعي است، ده ها پليس نيز كه با سنگ و چوب و سلاح سرد مورد حمله قرار گرفته اند، مجروح شده اند. از سوي ديگر، با وجود دعوت «پاپ شنوده» رهبر قبطي هاي مصر از تظاهر كنندگان براي آرامش، اين تظاهرات نه تنها خاتمه نيافته بلكه به استان هاي ديگر نيز كشيده شده است.
همچنين شبكه خبري الجزيره از مصر گزارش داد، با ادامه ناآرامي ها در اين كشور، دانشجويان مصري كه از رژيم مبارك ناراضي هستند، با برپايي تظاهرات خود در چندين دانشگاه، حادثه انفجار كليساي قديسين را محكوم كردند و دولت مصر را در برقراري امنيت و فراهم كردن آسايش براي مردم ناتوان دانستند.
براساس اين گزارش، «مركز مصري براي توسعه و حقوق بشر» با صدور اطلاعيه اي، از حسني مبارك رئيس جمهور مصر خواست تا «حبيب عادلي» وزير كشور و مدير سازمان امنيت اسكندريه را به دليل تامين نكردن امنيت كليساها و اتخاذ تدابير امنيتي لازم بركنار كند.
از سوي ديگر، «شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر» تاكيد كرد كه انفجارهاي اسكندريه بار ديگر ثابت كرد كه قانون وضعيت اضطراري كه از 30 سال پيش بر مصر تحميل شده است، امنيت مصري ها را تامين نمي كند و تروريسم را ريشه كن نكرده است. بلكه تنها آزادي هاي سياسي و مدني را كاهش و فساد دولتي و رشوه خواري را گسترش داده است.
اين شبكه خبري همانند ساير سازمان هاي حقوقي مصر، از اين كه وزير كشور همچنان در منصب خود باقي مانده است، ابراز شگفتي كرده و خواستار استعفاي حبيب عادلي شده است.

 



واكنش ارتش لبنان به مانورهاي مرزي رژيم صهيونيستي

سرويس خارجي-
ارتش لبنان براي مقابله با هرگونه تهاجم احتمالي رژيم صهيونيستي به اين كشور اعلام آمادگي كرد.
ارتش لبنان با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه براي مقابله با تهاجم احتمالي رژيم صهيونيستي عليه لبنان آمادگي كامل دارد.
به همين منظور، ارتش لبنان در طول مرزهاي اين كشور با سرزمين هاي اشغالي راهي استراتژيك به طول 100 كيلومتر احداث كرد.
اين جاده امكان نظارت بيشتر ارتش بر تجاوزات رژيم صهيونيستي به خاك لبنان را فراهم مي كند.
با افزايش تهديدات رژيم صهيونيستي و حمله قريب الوقوع به لبنان يا فلسطين و همچنين افزايش تجاوزهاي زميني نظاميان صهيونيست به خاك لبنان اين راه استراتژيك مي تواند نقش مهمي عليه رژيم صهيونيستي ايفا كند.
چندي پيش نيز رژيم صهيونيستي در ناحيه مرزي العديسه جنگ يك روزه اي را آغاز كرد كه با مقاومت سرسختانه ارتش لبنان مجبور به عقب نشيني و تغيير در ديدگاههاي استراتژيك خود شد.
از سوي ديگر، ارتش اسراييل روز گذشته رزمايشي با هدف آمادگي براي جنگ جديد در منطقه در مرزهاي لبنان آغاز كرد.
همزمان با آغاز اين مانور نظامي صداي آژير و انفجارهاي متعددي درنواحي مرزي شنيده شد.
پس از برگزاري اين مانور، ارتش لبنان با فرماندهي يونيفيل تماس گرفت و تاكيد كرد كه اين مانور اقدامي بسيار منفي است كه ارتباط ميان اسراييل و نيروهاي يونيفيل را نشان مي دهد.
ماه گذشته نيز نيروهاي يونيفيل در اقدامي مغاير با اصول فعاليت نيروهاي بين المللي اقدام به برگزاري مانور مشتركي با رژيم صهيونيستي كردند كه مورد اعتراض ارتش و دولت لبنان قرارگرفت.
در همين رابطه حزب الله لبنان نيز اعلام كرد كه اگر رژيم صهيونيستي قصد حمله به خاك لبنان را داشته باشد شكستي سخت تر از سال 2006 را تحمل خواهدكرد.
حزب الله ضمن دعوت از تمامي گروههاي لبناني براي ايجاد وحدت و همگرايي اظهارداشت: اگر همگرايي و وحدت پيش آيد همه گروه هاي لبنان مي توانند در برابر خطرات دشمن صهيونيستي مقابله كنند و به آن فائق آيند.
نبيه بري رئيس پارلمان لبنان نيز طي اظهاراتي اعلام كرد كه تا زماني كه يك توافق سياسي و استراتژيك در لبنان به وجود نيايد اين ثبات امنيتي شكننده است و هر لحظه درمعرض خطر قرار دارد.
وي تاكيد كرد، وضعيت داخلي لبنان ملت را خسته كرده است و چرخ هاي دولت را به حالت ركود درآورده است.

 



بحران سياسي پاكستان، دولت گيلاني را فرا گرفت

در پي شرط گذاشتن حزب «مسلم ليگ» براي حمايت از دولت اسلام آباد، بحران سياسي در پاكستان ابعاد تازه اي گرفت.
با خروج «جنبش متحد قومي» و حزب «جمعيت علماي اسلام» از ائتلاف حاكم پاكستان كه هفته گذشته انجام شد، دولت و حزب حاكم (مردم) مي توانست حمايت حزب مسلم ليگ شاخه قائد اعظم را حفظ كند و قدرت را در دست داشته باشد. اما، اكنون اين حزب هم براي حمايتش از حزب حاكم شرط گذاشته است. به گزارش خبرگزاري فارس، «چودري شجاعت حسين»، دبيركل حزب مسلم ليگ، شاخه قائداعظم گفت، حمايت اين حزب از دولت، مشروط به جبران نارضايتي هاي عمومي توسط دولت در خصوص ماليات بر درآمد و افزايش قيمت سوخت است.
«يوسف رضا گيلاني»، نخست وزير پاكستان پس از ديدار با «چودري شجاعت حسين»، به طور تلويحي، به خبرنگاران گفت كه وي به حمايت حزب مسلم ليگ نياز دارد.
درحالي كه دولت پاكستان در لبه سقوط قرار دارد و هر لحظه ممكن است حمايت مسلم ليگ را از دست بدهد، «فرحت الله بابر» سخنگوي رئيس جمهور پاكستان، در جمع خبرنگاران گفت: «آصف علي زرداري»، رئيس جمهور پاكستان، در گفت وگو با نخست وزير، حمايت كامل خود را از وي اعلام كرده است.
اكنون دولت گيلاني با خروج دو متحد خود از كابينه و پيوستن به احزاب مخالف، اكثريت پارلماني خود را از دست داده است، اما حزب حاكم تلاش مي كند تا قدرت خود را حفظ كند. در صورتي كه احزاب مخالف تصميم به اتحاد با يكديگر بگيرند، مي توانند در پارلمان به رد صلاحيت نخست وزير رأي دهند.
با اين حال نخست وزير پاكستان ابراز اطمينان كرد كه تصميم جنبش متحد قومي براي پيوستن به صف مخالفان، مي تواند دولت را از مسير خود خارج كند.
حزب مردم پاكستان، از سال 2008 تاكنون، قدرت اين كشور را در دست دارد.
علت خروج از ائتلاف حاكم
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «محمد انور» هماهنگ كننده ارشد جنبش متحد قومي پاكستان، مشكلات اقتصادي و عواقب ناشي از آن بر زندگي مردم را علت اصلي كناره گيري از دولت ائتلافي اين كشور اعلام كرد. وي افزود: ما از مدت ها پيش درباره افزايش قيمت و تورم در پاكستان و عواقب ناشي از آن بر زندگي مردم عادي مانند افزايش خودكشي افراد و فروش كودكان به علت مشكلات اقتصادي ابراز نگراني كرده بوديم. انور تصريح كرد: ما به دولت اعلام كرده بوديم كه از فساد جلوگيري كند و افزايش قيمت ها را كنترل كند، اما اقدام هاي دولت طي روزهاي آغازين سال جديد ميلادي نشان داد كه اراده اي براي حل مشكلات اقتصادي پاكستان وجود ندارد. بنابراين ما از دولت ائتلافي خارج شديم. وي اظهار داشت: كنترل افزايش قيمت كالاهاي مصرفي، عقب نشيني از اخذ ماليات از افراد عادي، توقف پرداخت يارانه به صنايع مرتبط با بخش كشاورزي- كه به طور عمده در اختيار افراد ثروتمند قرار دارد و از پرداخت ماليات هم معاف است- شروط اصلي بازگشت جنبش متحد قومي به دولت ائتلافي است. اين مقام جنبش متحد قومي گفت: ما مشكلي با شخص نخست وزير نداريم و هدف از كناره گيري از دولت ائتلافي، استيضاح نخست وزير و ندادن رأي اعتماد به نخست وزير نبوده؛ ما به مردم پاسخگو هستيم؛ آنها ما را انتخاب كرده اند و بايد دربرابر آنها نيز جوابگو باشيم.در پي بحران سياسي جاري، آرايش سياسي به ترتيب ذيل است: 1) حزب جنبش متحد قومي تحت رهبري «الطاف حسين» كه 25 نماينده در مجلس دارد؛ 2) حزب مسلم ليگ نواز تحت رياست «شهباز شريف». اين حزب 91 نماينده در پارلمان دارد؛ 3) حزب مسلم ليگ شاخه قائد اعظم، تحت رهبري چودري شجاعت حسين، در مورد شمار نمايندگان اين حزب در مجلس گزارشي نرسيده است؛ 4) حزب مردم (حاكم)؛ با توجه به تحولات جاري، تعداد نمايندگان حامي دولت پاكستان، از 181 نماينده به 160 نفر كاهش يافته است. تعداد مخالفان دولت نيز 176 نماينده هستند.بدين ترتيب، دولت براي اينكه اكثريت را در پارلمان حفظ كند، به 12 كرسي ديگر نياز دارد. در صورتي كه احزاب ديگر پارلمان هم اكنون با هم ائتلاف كنند، دولت سقوط مي كند، مجلس پاكستان 342 كرسي دارد.

 



تركيه صادرات تسليحات به آسياي مركزي را افزايش مي دهد

تركيه ميزان صادرات انواع سلاح و تجهيزات نظامي خود را به كشورهاي آسياي مركزي افزايش مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، آنكارا در نظر دارد دفتر نمايندگي ويژه اي براي بازاريابي محصولات صنايع نظامي خود در كشورهاي آسياي مركزي از جمله تركمنستان داير كند.
روزنامه زمان چاپ تركيه به نقل از يك مقام آگاه در وزارت دفاع تركيه نوشت، دست اندركاران صنايع نظامي تركيه در نظر دارند دفاتر ديگري را نيز در اروپا و كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس ايجاد كنند. در همين راستا قرار است نخستين دفتر از اين نوع در سال جاري ميلادي در كشور قطر داير شود و مقامات دوحه آمادگي خود را براي آغاز فعاليت دفتر نمايندگي صنايع نظامي تركيه در اين كشور اعلام كرده اند. دفتر بعدي قرار است در بلژيك و سپس در تركمنستان و پس از آن جمهوري آذربايجان راه اندازي شود. از سوي ديگر، پايگاه اينترنتي روزنامه زمان، ارزش صادرات صنايع نظامي تركيه در سال 2010 ميلادي را حدود 900 ميليون دلار برآورد كرده و نوشته است، شركت هاي توليد محصولات نظامي اين كشور قصد دارند در سال 2011 ميلادي اين ميزان را به بيش از يك ميليارد دلار برسانند.

 



شكست مذاكرات ميانجيگران آفريقايي در ساحل عاج
درخواست «واتارا» از غرب گباگبو كنار نمي رود، مداخله نظامي كنيد

پس از شكست ماموريت رهبران آفريقايي در ساحل عاج، نامزد ناكام انتخابات رياست جمهوري، خواستار مداخله نظامي غرب و سازمان ملل براي بركناري رئيس جمهور فعلي شد.
به گزارش خبرگزاري ها، روساي جمهور بنين، سيرالئون و «كيپ ورد» (دماغه سبز) كه براي دومين بار طي ده روز اخير براي متقاعد كردن «لوران گباگبو» رئيس جمهور خودخوانده به ساحل عاج رفته بودند، پس از خروج از اين كشور، اعلام كردند، ماموريت آنها با شكست مواجه شده است.
اين رهبران آفريقايي كه نخست وزير كنيا به نمايندگي از اتحاديه آفريقا قرار بود، گباگبو را متقاعد كنند تا به نفع «حسن واتارا» پيروز انتخابات رياست جمهوري كنار برود، قرار است، به زودي نتيجه مذاكرات و تصميم نهايي كشورهاي غرب آفريقا در مورد نحوه حل بحران ساحل عاج را اعلام كنند.
گزارش خبرگزاري فرانسه حاكي است، «حسن واتارا» نامزد ناكام انتخابات رياست جمهوري ساحل عاج، پس از ديدار هيئت آفريقايي با رقيبش به خبرنگاران گفت: از نظر ما مذاكرات ديپلماتيك براي متقاعد كردن گباگبو براي كنار رفتن از قدرت پايان يافته است و او بايد قدرت را واگذار كند.
واتارا در سخنان خود از اين موضوع نيز فراتر رفت و گفت: غرب و كشورهاي عضو جامعه اقتصادي غرب آفريقا (ايكواس) بايد با توسل به زور و مداخله نظامي، گباگبو را سرنگون كنند.
آسوشيتدپرس نيز گزارش داد: رهبران آفريقايي كه به ساحل عاج سفر كرده بودند، آخرين شانس براي توافق مصونيت گباگبو را به وي اعلام كردند، اما هنوز نتيجه اي در مورد اين مذاكرات اعلام نشده است.
در عين حال گباگبو اعلام كرده، شرط كناره گيري وي از قدرت بررسي مجدد نتايج انتخابات رياست جمهوري توسط كميسيون ارزيابي است، شرطي كه حسن واتارا و غرب به هيچ وجه با آن موافق نيست.
از سوي ديگر، آمريكا براي پذيرش پناهندگي گباگبو در صورت كناره گيري از قدرت در ايالت متحده اعلام آمادگي كرد.
در اين سخنان كه توسط يك مقام بلندپايه وزارت خارجه آمريكا كه نخواست نامش فاش شود، ايراد شد، از گباگبو خواسته شده است براي برون رفت از بحران كنوني ساحل عاج، از قدرت كناره گيري كند.
اين مقام آمريكايي يادآور شد: ما مي خواهيم گباگبو قدرت را كنار بگذارد و پيشنهادي كه به گباگبو داده ايم، براي هميشه ماندگار نيست. تاكنون رئيس جمهور كنوني ساحل عاج در مورد اين پيشنهاد آمريكا واكنشي از خود نشان نداده است.

 



ترور يك پروفسور شيعه و فرماندار پنجاب در پاكستان

تروريست هاي ناشناس در پاكستان فرماندار ايالت پنجاب و يك پروفسور شيعه دانشگاههاي اين كشور را ترور كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از اسلام آباد، يك فرد مسلح ديروز به سوي خودرو حامل «سلمان تاثير» فرماندار ايالت پنجاب پاكستان در اسلام آباد تيراندازي كرد.
«شاهرخ خان»، سخنگوي فرماندار مذكور اعلام كرد كه «سلمان تاثير» به علت شدت جراحات در بيمارستان درگذشت.
طبق آخرين گزارش ها، «رحمان مالك»، وزير كشور پاكستان، به خبرنگاران گفت، «ممتاز حسين قادري»، ضارب فرماندار پنجاب پس از حادثه، خود را تسليم پليس كرد.
خبر ديگر اينكه، به گزارش پايگاه اينترنتي «اسلام تايمز»، فرقه گرايان تروريست دوشنبه پروفسور «سيدمنير حسين شيرازي»، استاد دانشگاه «گومل» پاكستان را در شهر «ديره اسماعيل خان» هدف گلوله قرار داده و به شهادت رساندند. شركت كنندگان در مراسم تشييع اين استاد شيعه، خواستار اقدام دولت عليه عاملان ترور شدند.
علامه «راجا ناصرعباس»، دبيركل «شوراي وحدت مسلمين»، از گروههاي مهم سياسي و مذهبي و شيعه در پاكستان، طي بيانيه اي، اين واقعه را به شدت محكوم كرد و خواستار دستگيري و مجازات عاملان اين حادثه شد.
در اين بيانيه، دولت پاكستان به كوتاهي در انجام وظيفه اش در حفاظت از مردم به ويژه شيعيان اين كشور متهم شد.
در بيانيه علامه ناصر عباس همچنين آمده است: عوامل تروريستي به دستور آمريكا و اسرائيل، مسلمانان شيعه در پاكستان را مي كشند. عوامل سيا، موسادو دستگاه اطلاعاتي عربستان در كشور پاكستان به شدت فعال هستند و در ترورهاي خود معمولا عناصر طالبان، سپاه صحابه و لشكر جهنگوي را به خدمت مي گيرند. ترور شيعيان در پاكستان، حدود سه دهه قدمت دارد.

 



استقبال گرم مردم جنوب سودان از عمرالبشير

رئيس دولت نيمه خودمختار جنوب سودان و تعداد زيادي از مردم منطقه «جوبا»، از عمرالبشير در هنگام ورود به فرودگاه استقبال كردند.
به گزارش ايرنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، رئيس جمهور سودان در ابتداي ورود به فرودگاه شهر «جوبا» از سوي «سلواكرمبارديت» رئيس دولت نيمه خودمختار جنوب و تعداد زيادي از رهبران عاليرتبه و مردم مورد استقبال قرار گرفت.
وزير اطلاع رساني جنوب، پيش از اين اعلام كرده بود، كه استقبال گرمي از عمر حسن البشير رئيس جمهور سودان به عمل خواهد آمد و بسياري نيز در انتظار شنيدن سخنان صلح طلبانه وي هستند.
عمرالبشير هفته گذشته قول داد، چنانچه مردم جنوب در همه پرسي به جدايي از سودان راي دهند، براي ايجاد كشوري امن و مستقل براي آنها كوتاهي نخواهد كرد.
اگرچه به هنگام ورود رئيس جمهور سودان به شهر «جوبا»، تعدادي از جدايي طلبان با تجمع و سردادن شعارهايي عليه عمرالبشير خواستار جدايي از شمال اين كشور شدند، اما با وجود اين، نيروهاي امنيتي و افراد مسلح مستقر در منطقه، همچنان به ايجاد آرامش و امنيت و گشت زني در منطقه مشغول هستند. از سوي ديگر، هيئت عاليرتبه آمريكا به رياست «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا هشتم ژانويه و يك روز پيش از برگزاري همه پرسي درباره استقلال جنوب، به اين منطقه سفر خواهند كرد. گفتني است، آمريكا و غرب خواستار جدايي جنوب سودان از اين پهناورترين كشور اسلامي قاره آفريقا هستند.

 



عيد داريم تا «عيد»!


اصولا «عيد» از هر نوعش كه باشد، براي همه يك شكل نيست، براي عده اي از جمله «بزرگان و از ما بهتران»، «گرم و روغني» است و براي عده بيشتري هم «سرد و خشك»!
همان موقع كه تلويزيون آمريكا رئيس جمهور «اوباما» را نشان مي داد كه در كنار خانواده اش مقابل شومينه گرم لميده و به مردم آمريكا تبريك عيد كريسمس مي گويد، و تك تك آمريكايي ها را تشويق مي كند تا از نيروهايشان در كشورهاي ديگران حمايت كنند، در «نيواورلئان» اقلا 8 بي خانمان در آتش ساختمان متروكه اي كه خودشان براي گرم شدن روشن كرده بودند، جان باختند! در واقع، مي گويند مسئله بي خانمان ها از زماني كه توفان كاترينا(2005) دمار از روزگار شهر درآورده، پاك وخيم شده است! با وجود اين، مبلغ بودجه سال 2011 براي توسعه ساخت و ساز باز هم كمتر شده و از 59 ميليارد دلار دو سال پيش به 47 ميليارد دلار رسيده است. در عوض، پنتاگون براي خودش جشن كريسمس خوب و شادي برپا كرده بود! كه البته، با بودجه 725 ميليارد دلاري اش- يعني 37 ميليارد دلار بيشتر از چيزي كه خودش خواسته بود - كه كنگره به عنوان هديه سال مالي 2011 برايش پاي درخت كريسمس گذاشته بود، حق هم داشت كه ذوق كند! حالا، اگر به همه خرج هايي كه استراتژي جديد جناب «اوباما» براي آمريكا مي تراشد بعضي برنامه هاي ديگر را كه اهداف نظامي دارند (مثل ناسا) اضافه كنيم، رقم اين بودجه از 900 ميليارد دلار هم مي گذرد، كه حدود يك چهارم بودجه فدرال است! اين وسط، كلي هم به بودجه اي كه براي بالا بردن توانايي هاي «سيا» و آژانس هاي ديگر در نظر گرفته شده، اضافه شده است. طبق تحقيقات «واشنگتن پست»، دنياي سرويس هاي مخفي در آمريكا آنقدر وسيع و غيرقابل نفوذ شده كه هيچكس نمي اند چقدر هزينه مي برد! اين روزنامه مي گويد كه در واقع آمريكا دو جور جغرافيا دارد: يكي همين است كه مي بينيم... و يكي هم «فوق محرمانه» و از چشم مردم به دور است، كه در آن1270 سازمان دولتي و 1930 سازمان خصوصي، يعني در مجموع 850 هزار نفر در برنامه هاي سري و محرمانه كار مي كنند! حالا، هيچكس نمي داند كه اين آدم ها دقيقاً چكار مي كنند، اما نتيجه اش معلوم است: نگهداشتن مردم در يك تنش دائمي از طريق متقاعد كردنشان به اينكه زير تهديد تروريسم بين المللي قرار دارند! به اين شكل، لااقل اين «وضعيت جنگي» دائمي و افزايش مداوم مخارج نظامي توجيه مي شود. البته، با اين پيامد وحشتناك كه بدهي دولت آمريكا در سال 2011 از مرز 10 هزار ميليارد دلار هم مي گذرد... يعني دو سوم توليد ناخالص داخلي؟ حالا، دليل همه اينها؟ «اوباما» خودش توضيح مي دهد كه: «آينده مان فقط به حفظ امنيت مان بستگي ندارد، بلكه حفظ رهبري مان بردنيا از همه مهمتر است!»
¤ سرويس خارجي كيهان

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14