(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 دی 1389- شماره 19832

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس جمهور: تا پايان دولت دهم بيكاري را ريشه كن مي كنيم
ثبت نامه امام علي(ع) به مالك اشتر در يونسكو
آيت الله مكارم شيرازي منع حجاب در آذربايجان را محكوم كرد
در حاشيه سفر رئيس جمهور
مهمان پرست: مذاكره ايران و 1+5 اوايل بهمن ماه در استانبول برگزار مي شود
اعتراض شديد وزارت خارجه به رفتار نامناسب آمريكا با زنداني ايراني
پنتاگون سقوط چند هواپيماي جاسوسي آمريكا را تائيد كرد
خورشيد تهران گرفت
الوطن: آمريكا توان مقابله با برنامه هسته اي ايران را ندارد
تشييع پيكر جانباز شهيد ناجا در نكا
واگذاري ساخت و ساز مسكن مهر به انبوه سازان و پيمانكاران
رقابت قاريان 40 كشور دنيا در مشهد برگزار مي شود
اخبار ادبي و هنري



در جمع پرشور مردم استان سمنان
رئيس جمهور: تا پايان دولت دهم بيكاري را ريشه كن مي كنيم

رئيس جمهوري كشورمان گفت: 20 درصد از پول نفت براي نخستين بار در 50 سال اخير در كشور ذخيره شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، محمود احمدي نژاد ظهر سه شنبه در بين مردم سمنان در ورزشگاه تختي اين شهر اظهار داشت: براي نخستين بار در 50 سال اخير در تاريخ كشور، امسال 20 درصد از پول نفت ذخيره شده است.
وي اضافه كرد: اين دولت تنها دولتي بود كه در اين مدت توانسته با لطف الهي و با كمك ملت ايران يك سال كشور را اداره و 20 درصد از پول نفت را نيز ذخيره كند.
رئيس جمهوري ادامه داد: در حال حاضر اين پول در كيسه دولت است و نمايندگان مجلس بايد زودتر اساسنامه صندوق را به دولت بدهند تا از فروردين كار عظيم ايجاد اشتغال براي جوانان آغاز شود.
احمدي نژاد اظهار داشت: ايجاد اشتغال براي جوانان اين مرز و بوم از جمله كارهاي بزرگي است كه از ابتداي سال 90 در كشور آغاز مي شود.
وي اضافه كرد: با صرفه جويي كه در طرح هدفمند كردن يارانه ها صورت مي گيرد و با صرفه جويي هاي ديگر كه پول آن به جيب مردم مي رود، اين كار انجام مي شود.
رئيس جمهوري تاكيد كرد: تا سال 90 سالانه حدود يك ميليون و 100 تا 200 هزار جوان وارد بازار كار مي شوند.
احمدي نژاد افزود: همچنين نزديك به 2 ميليون نفر هم بيكار به شكل هاي مختلف داريم و كساني هم هستند كه به صورت پاره وقت كار مي كنند.
وي عنوان داشت: تا پايان سال 89 نزديك به يك ميليون و 500 تا يك ميليون و 600 هزار شغل در كشور ايجاد شده است.
رئيس جمهوري ادامه داد: اين صرفه جويي و استفاده از پول صندوق سبب مي شود كه سالانه 700 تا 800 هزار شغل جديد علاوه بر آن تا يك ميليون و 600 هزار شغل براي جوانان در كشور ايجاد شود.
احمدي نژاد گفت: قول مي دهم تا قبل از پايان دولت دهم مشكل بيكاري به طور كامل از كشور ريشه كن شود.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش به طرح بزرگ هدفمند كردن يارانه ها به عنوان يكي از طرح هاي بزرگ دولت براي اصلاح ساختار اقتصادي جامعه اشاره كرد و گفت: هرچند دشمنان داخلي و خارجي تلاش كرده اند با ايجاد اخلال در اجراي اين طرح دولت و كشور را در اين زمينه با مشكل مواجه كنند اما ملت ايران آگاه تر و متحدتر از گذشته با همكاري با دولت اين طرح بزرگ را به خوبي و با افتخار از عقبه و قله هاي آن با سلامت و پيروزي عبور دادند و من از اين نظر از ملت بزرگ ايران تشكر مي كنم.
رئيس جمهور افزود: بسياري از كشورهاي ديگر كه در نظر دارند چنين طرحي را اجرا كنند خود را با مشكلات و ابهام هاي زيادي روبه رو مي بينند و در تصميم گيري متزلزل هستند اما ملت ايران با هوشمندي، بزرگواري و ايمان و اعتقاد راسخ با دولت همكاري و اين طرح را اجرا كرده اند.
وي كاستن از فاصله هاي طبقاتي، ايجاد فرصت هاي بزرگ اقتصادي، كاهش هزينه ها و توسعه اقتصادي و ايجاد اشتغال را از جمله تاثيرات و دستاوردهاي بزرگ اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها دانست و گفت: با اجراي اين طرح زمينه براي برقراري عدالت در جامعه كه مهمترين ركن هر جامعه اي محسوب مي شود كمك خواهد كرد.
رئيس جمهور در بخش ديگري از اظهاراتش به دستاوردهاي عظيم بين المللي حاصل از اجراي اين طرح اشاره كرد و گفت: اجراي اين طرح و مشاركت گسترده ملت ايران باعث تقويت همبستگي ملي و اقتدار ما در سطح جهان شد و بداخلاق ترين دشمنان ملت ما كه برخي از آنها سالهاست عليه ملت ما مطلب مي نويسند بعد از اجراي اين طرح اعتراف كردند كه بايد به عظمت و قدرت ايران احترام بگذاريم چون اجراي اين طرح نيازمند ثبات و اقتدار ملي است.
دكتر احمدي نژاد گفت: اجراي اين طرح در عرصه هاي بين المللي باعث از بين رفتن وحدت و اراده دشمنان ايران شده و پيروزي هاي بزرگي نصيب ملت ايران خواهد شد.
وي افزود: اجراي اين طرح راه را براي كارهاي عظيم تر هموار خواهد كرد تا ملت ايران از نعمت ها و منابع اقتصادي خدادادي به بالاترين شكل استفاده كند و سطح رفاه و پيشرفت هاي صنعتي خود را به حدي برساند كه با صنايع بزرگ جهان رقابت كند و دسترنج كشاورزان نيز به جيب آنها باز خواهد گشت.
ايجاد اشتغال براي تمامي جوانان ايران نخستين كاري است كه رئيس جمهور به آن اشاره كرد و گفت: پس از اجراي هدفمند كردن يارانه ها بخشي از هزينه هاي دولت بابت وارد كردن مواد سوختي صرفه جويي خواهد شد و بخشي از توليدات سوختني نيز به خارج صادر مي شود و در نتيجه مقدار زيادي ارز به كشور وارد و از خروج مقداري ديگر جلوگيري خواهد شد.
احمدي نژاد دومين گام بزرگ دولت براي اصلاح سيستم اقتصادي كشور را اصلاح سيستم بانكي عنوان كرد و گفت: هرچند هم اكنون نيز كاركنان و مديران بانك ها تلاش زيادي را براي خدمت رساني به مردم و اقتصاد كشور انجام مي دهند اما سيستم بانكي و مقررات كنوني به طور شايسته در جهت پيشرفت و توسعه اقتصادي نيست و بايد كاري انجام دهيم كه سيستم و منابع بانكي با به حداقل رساندن سود بانكي و برقراري بانكداري اسلامي و عقود شرعي اسلامي منابع بانكي را در اختيار كارآفرينان قرار دهد.
وي گام سوم اقتصادي دولت را در سال آينده اصلاح نظام مالياتي كشور عنوان كرد و گفت: در سال حدود 900 هزار ميليارد تومان حجم معاملاتي است كه در كشور انجام مي شود و اگر 5 درصد اين مبلغ به عنوان ماليات در نظر گرفته و وصول شود ميزان آن به 45هزار ميليارد تومان خواهد رسيد اين در حالي است كه براساس قانون ميزان ماليات بايد 10درصد و در برخي موارد بيشتر باشد و اگر 10 درصد وصول شود ميزان ماليات به 90 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.
رئيس جمهور ميزان كنوني ماليات دريافتي را 30 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: عمده اين ميزان نيز از كارگران، كارمندان و شركت هاي دولتي وصول مي شود و اين نظام ناعادلانه دريافت ماليات بايد اصلاح شود.
وي افزود: هم اكنون برخي از معاملات و جريان هاي كلان اقتصادي به دليل شفاف نبودن سيستم مالياتي كشور ماليات نمي پردازند در حالي كه اين ماليات متعلق به مردم بوده و بايد به سيستم اقتصادي كشور وارد شود و ان شاء الله اين كار بزرگ نيز انجام خواهد شد و ظرف 2، 3 سال كار به گونه اي خواهد شد كه در شأن ملت ايران و كشور بزرگ ما باشد.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش به وضعيت استان سمنان اشاره كرد و گفت: طي 5 سال گذشته حدود هزار و 250ميليارد تومان در استان سمنان سرمايه گذاري شده كه هر چند اين ميزان 5/4 برابر مدت مشابه آن است اما به نظر دولت اين مقدار كافي نيست و بايد در بخش هاي صنعتي، كشاورزي، دامداري و گردشگري استان سمنان به يك قطب قدرتمند و بزرگ در كشور تبديل شود.
رئيس جمهور اضافه كرد: هم اكنون احداث 20 كارخانه بزرگ در سطح استان در حال اقدام است كه انتظار مي رود طي 2 سال آينده به بهره برداري برسد.
وي همچنين به كم آبي استان سمنان اشاره كرد و گفت: تامين آب استان با قدرت و اراده كافي در دولت دنبال مي شود و از دستورات اصلي انتقال آب به اين استان است.
احمدي نژاد گفت: ما حتي براي تامين آب استان به خارج از مرزها نيز توجه كرده و بنا داريم با انعقاد قراردادهايي آب به اين مناطق كويري منتقل كنيم.

 



ثبت نامه امام علي(ع) به مالك اشتر در يونسكو

نسخه تاريخي و ارزشمند نامه امام علي(ع) به مالك اشتر كه در كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي(ره) نگهداري مي شود، در حافظه جهاني يونسكو ثبت خواهد شد.
به گزارش رسا حجت الاسلام سيدمحمدعلي احمدي ابهري، مسئول كميته ملي حافظه جهاني يونسكو، اظهار داشت: كميته ثبت آثار و كتب تاريخي در حافظه جهاني يونسكو از سال 1992 ميلادي كار خود را آغاز كرده كه ايران پس از 5 سال از آن تاريخ، شروع به ثبت آثار فرهنگي خود كرده است.
وي خاطرنشان كرد: تاكنون آثار متعددي در حافظه جهاني يونسكو از سوي ايران ثبت شده است، از آن جمله مي توان به وقف نامه ربع رشيدي در سال 2007 ميلادي اشاره كرد كه در كتابخانه مركزي تبريز نگهداري مي شود.
حجت الاسلام احمدي ابهري ادامه داد: افزون بر اين اثر نفيس، شاهنامه بايسنقري كه در موزه كاخ گلستان نگهداري مي شود و مجموعه اسناد تشكيلات اداري آستان قدس رضوي به ترتيب در سال 2007 و 2008 ميلادي در اين فهرست قرار گرفته اند.
مسئول كميته ملي حافظه جهاني يونسكو ادامه داد: هر كشور دو سال يك بار مي تواند تنها دو اثر را براي ثبت جهاني معرفي كند كه امسال دو اثر خطي نفيس از جمهوري اسلامي ايران براي ثبت در حافظه جهاني يونسكو معرفي مي شوند.
وي گفت: كتاب «التفهيم لاوايل صناعه التنجيم» كه در كتابخانه موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي نگهداري مي شود و «خمسه نظامي» در مدرسه عالي شهيد مطهري (سپه سالار) تهران دو اثري هستند كه با ارزيابي هاي كارشناسي براي معرفي در ثبت جهاني برگزيده شده اند.
وي در پايان از برگزاري جلسه شوراي مركزي برنامه جهاني ثبت حافظه تاريخي يونسكو در سال 2013 ميلادي در ايران خبر داد.

 



آيت الله مكارم شيرازي منع حجاب در آذربايجان را محكوم كرد

آيت الله مكارم در پاسخ به سوالي راجع به ممنوعيت حجاب در مدارس جمهوري آذربايجان، بر رعايت احكام اسلام از جمله حجاب در اين كشور تاكيد كرد.
متن پرسش و پاسخ آيت الله مكارم به شرح ذيل است:
محضر حضرت آيت الله مكارم شيرازي (دامت بركاته)
احتراماً ضمن عرض سلام و آرزوي سلامتي براي حضرتعالي به استحضار مي رساند:
وزير آموزش و پرورش جمهوري آذربايجان بر خلاف قانون اساسي اين كشور، طي بخشنامه اي به مدارس اعلام نموده كه از اين پس خانم ها با حجاب اسلامي حق ورود به مدارس را ندارند و اعتراض مومنين و متدينين تاكنون به نتيجه نرسيده است.
علي ايحال نظر حضرتعالي را درخصوص موارد ذيل بيان فرمائيد:
¤ آيا جايز است خانم ها به علت تبعيت از اين بخشنامه حجاب خود را ترك نمايند؟
¤ آيا جايز است براي حفظ عفاف و حجاب خانم هاي محجبه به محيط تحصيل نرفته و ادامه تحصيل ندهند؟(قشر متدينين از تحصيل و فعاليت هاي اجتماعي محروم گردند؟)
¤ آيا مومنين و متدينين تكليفي جهت مبارزه با اين بي عدالتي و بخشنامه ضد ديني را دارند؟
خواهشمند است نظرات و راهنمايي هاي خويش را مبذول فرمائيد.
باسمه تعالي
ج: با توجه به اينكه جمهوري آذربايجان يك كشور كاملا اسلامي است و اكثريت قاطع مردم آن مسلمانان و پيروان مكتب اهل بيت(ع) هستند لازم است احكام اسلامي از جمله حجاب در آنجا رعايت شود و مردم از طريق مسالمت آميز در برابر اين بخشنامه ضداسلامي مقاومت كنند و اجازه ندهند كه با مقدسات اسلامي در آن كشور اسلامي مخالفت شود، البته دختران مسلمان بايد به تحصيل خود ادامه دهند و در عين حال مردم غيور آذربايجان راضي به چنين دستور نادرستي نشوند؛ مصلحت دولتمردان محترم آذربايجان در اين است كه با مردم خود هم صدا باشند و فريب وسوسه هاي بيگانگان را نخورند، اينجانب به عنوان وظيفه فرامرزي كه بر دوش مراجع است آنچه را لازم و واجب بود عرض كردم.
هميشه موفق باشيد.

 



در حاشيه سفر رئيس جمهور

¤ در سفر هيئت دولت به استان سمنان روند پيشرفت طرح هاي سفر دور اول و دوم رئيس جمهوري و وزيران به اين استان مورد بررسي قرار مي گيرد.
¤ امتحانات نوبت نخست مدارس استان سمنان همزمان با سفر هيئت دولت و احمدي نژاد به منظور حضور فرهنگيان و دانش آموزان در مراسم استقبال لغو شد.
¤ وزيران دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، نيرو، راه و ترابري و علوم تحقيقات و فناوري با سفر به شهرهاي مختلف استان سمنان ضمن بررسي روند اجراي مصوبات دورهاي اول و دوم هيئت دولت مشكلات، كمبودها و راه هاي تسريع در روند اجرايي مصوبات را پيگيري و در شوراي اداري شهرستان ها شركت و در ديدار با مردم به مشكلات آنها رسيدگي خواهند كرد.
¤ اقشار مختلف مردم استان سمنان از چند روز قبل در حال آماده سازي مقدمات سفر احمدي نژاد فرزند اين استان بودند و مشتاقانه انتظار ديدار رئيس جمهوري محبوبشان را مي كشيدند تا استقبال باشكوهي را از وي و همراهانش ترتيب دهند.
¤ تمام خيابان ها، ميادين، اداره ها، مدارس و جاي جاي استان سمنان از عكس ها و بنرهاي خوشامدگويي از احمدي نژاد پر شده است و اين شور مردم اين استان را در استقبال از رئيس جمهور ولايت مدار نشان مي دهد.
¤ سفر اول هيئت دولت به استان سمنان خرداد 86 و سفر دوم نيز ارديبهشت 88 انجام شده كه در اين ميان مصوبات دور اول 95 درصد و مصوبات دور دوم 56 درصد پيشرفت داشته است.
¤ ديدار با ايثارگران، مديران، منتخبان و فرهيختگان اين استان از ديگر برنامه هاي رئيس جمهوري در اين استان است.
¤ عده اي از دانش آموزان سرودي را با مطلع «محمود احمدي نژاد عليه تبعيض و فساد» با آهنگ سرود مشهور «يار دبستاني من» در مسير استقبال از رئيس جمهور مي خواندند.
¤ در بدو ورود رئيس جمهور به فرودگاه سمنان فاطمه كرماني منش فرزند جانباز 70 درصد با خواندن دكلمه اي خطاب به رئيس جمهور به وي خوش آمد گفت.
¤ استقبال مردم به طوري بود كه مسير 20 دقيقه اي از فرودگاه سمنان به استاديوم تختي اين شهر، به بيش از 2 ساعت به طول انجاميد.
¤ مردمي كه براي استقبال از رئيس جمهور در مسير استقبال قرار گرفته بودند در مواجهه با خودروي خبرنگاران اعتراضات و خواسته هاي خود را مطرح و از خبرنگاران مي خواستند تا اين مطالب را به گوش مسئولان اجرايي برسانند. بخشي از اين معترضان به نحوه واگذاري مسكن مهر در استان اعتراض داشتند.

 



مهمان پرست: مذاكره ايران و 1+5 اوايل بهمن ماه در استانبول برگزار مي شود

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان از مذاكره جمهوري اسلامي ايران و گروه كشورهاي 1+5 در اوايل بهمن ماه در استانبول خبر داد.
رامين مهمان پرست روز سه شنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به سوالي پيرامون زمان برگزاري نشست ايران با 1+5 اظهار داشت: اين نشست طبق توافق در استانبول برگزار مي شود و تاريخ آن اوايل بهمن خواهد بود. زمان آن هر موقع به صورت قطعي مشخص شود اطلاع رساني خواهد شد.
خبرنگاري با اشاره به نامه سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي به برخي كشورها براي بازديد از تاسيسات هسته اي ايران، در رابطه با كشورهاي دعوت شده سوال كرد كه مهمانپرست بيان داشت: اين اقدام در راستاي رفتاري است كه ايران تاكنون در موضوع هسته اي خود دنبال كرده و به صورت شفاف و صريح در زمينه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي داشته است و اين دعوت حسن نيت كشور ما را درخصوص همكاري و صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي نشان مي دهد.
وي در رابطه با دعوت شدگان نيز توضيح داد: نمايندگان برخي از كشورها از اتحاديه اروپا، كشورهاي 77 عدم تعهد و 1+5 دعوت شده اند كه طي سفري به كشورمان از تاسيسات هسته اي بازديد داشته باشند و اين بازديد قبل از دور جديد مذاكرات ايران با 1+5 صورت مي گيرد.
وي در پاسخ به سوالي در رابطه با پيگيري هاي وزارت خارجه درخصوص مشخص شدن وضعيت عليرضا عسگري كه در تركيه ربوده شده و گفته مي شود در رژيم صهيونيستي است، تصريح كرد: درخصوص اخباري كه از طريق منابع صهيونيستي درخصوص آقاي عسگري منتشر شد ما بارها موضع كشور را اعلام كرده ايم و اينكه رسانه هاي صهيونيستي رسما حضور عسگري را در اين رژيم تائيد كنند مسئوليت اين رژيم را بيشتر مي كند و مسئوليت حفظ جان عليرضا عسگري با رژيم صهيونيستي است.
مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه اخيرا رئيس جمهور آذربايجان اظهارنظري داشته كه وي رهبر آذري هاي جهان است آيا اين اظهار نظر نژاد پرستانه نيست و آيا منافع ملي كشورهاي منطقه را تهديد نمي كند، كه مهمانپرست در پاسخ تصريح كرد: مطالبي كه به نقل از رئيس جمهور آذربايجان نقل شده به نظر مي آيد درست منعكس نشده است.
روابط ايران و برزيل
در بهترين شرايط است
خبرنگار ديگري درخصوص اظهارات ديلماروسف رئيس جمهور جديد برزيل مبني بر مخالفت وي با راي منفي برزيل به قطعنامه عليه ايران سوال كرد كه مهمانپرست در اين باره نيز گفت: روابط ايران و برزيل در بهترين حالت خود قرار دارد و ظرفيت فراوان جمهوري اسلامي ايران اجازه افزايش همكاري ها را به مقامات دو كشور مي دهد اميدواريم با برنامه ريزي اين همكاري ها را گسترش بدهيم.
اين خبر يك فضاسازي است
يكي از خبرنگاران پرسيد رسانه هاي صهيونيستي خبري منتشر كرده اند كه عربستان قصد دارد براي مقابله با ايران از پاكستان سلاح اتمي خريداري كند كه مهمانپرست در اين باره گفت: رسانه هاي صهيونيستي از توسعه روابط كشورهاي اسلامي عصباني مي شوند و اين خبر يك فضاسازي و برخورد تخريبي است هرگونه اخبار از اين منابع ناموثق مورد قبول ما نخواهد بود.
موضوع مالي ايران و هند
ضد تكنيكي است
سخنگوي دستگاه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوالي در رابطه با مشكلات اخير ايجاد شده در مبادلات مالي ايران و هند گفت: مشكلات مربوط به پرداخت هاي تجارت نفت ايران و هند جنبه فني و تكنيكي دارد مقامات هندي نيز اشاره كردند كه اين مشكلات فني است و مسئولان بانك مركزي ما به هند سفر كردند و مذاكرات خوبي داشته اند اميدواريم كه اين مشكلات حل شود و مقامات دو طرف اظهار خوش بيني كرده اند كه به سرعت اين موضوع حل شود تا خدشه اي به همكاري هاي دو كشور وارد نشود.
اجازه نقض حريم
به هيچ موجودي نمي دهيم
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاري در رابطه با سرنگوني دو هواپيماي جنگي در خليج فارس گفت: مقامات دفاعي ما بارها اعلام كرده اند سيستم دفاعي و هوايي ما بسيار پيشرفته و در بالاترين سطح آمادگي قرار دارد و اجازه شكسته شدن حريم هوايي كشور را به هيچ موجودي نخواهند داد و كساني كه تصور تجاوز به حريم كشورها را به ذهن مي دهند بايد توجه داشته باشند كه با آنان برخورد قاطع مي شود.
اين خبرنگار پرسيد آيا اين دو هواپيما آمريكايي بودند كه مهمانپرست در پاسخ گفت: هر جا مي خواهند باشند، فرقي نمي كند. كسي كه حريم ما را نقض مي كند بايد آمادگي پاسخ قاطع را نيز داشته باشد.

 



با احضار كاردار سوئيس در تهران انجام گرفت
اعتراض شديد وزارت خارجه به رفتار نامناسب آمريكا با زنداني ايراني

وزارت خارجه كشورمان روز دوشنبه با احضار كاردار سوئيس در تهران اعتراض خود نسبت به رفتار غيرانساني و نامناسب آمريكا با يك زنداني ايراني به نام «شهرزاد ميرقلي خان» را به وي ابلاغ كرد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران دوشنبه با احضار كاردار سوئيس در تهران اعتراض خود نسبت به رفتار غيرانساني و نامناسب آمريكا با يك زنداني ايراني به نام «شهرزاد ميرقلي خان» را به وي ابلاغ كرد.
ر ئيس اداره امور اجتماعي وزارت امورخارجه در ديدار با كاردار سوئيس با اعتراض به سوء رفتار به اين تبعه كشورمان، خواستار توضيح دولت آمريكا پيرامون اخبار مربوط به عدم برخورداري وي از امكانات اوليه درماني، بهداشتي و نيز تهديد جاني وي در زندان شد.
رئيس اداره امور اجتماعي با بيان اين كه خانواده ميرقلي خان شديدا نگران سلامتي وي هستند، گفت: وي در زندان تهديد جاني شده و از نبود امكانات درماني و بهداشتي مناسب رنج مي برد، زندانبانان از دسترسي وي به تلفن و تماس باخانواده اش ممانعت كرده و به اعتراض او پاسخ نمي دهند.
اين مقام وزارت امورخارجه كشورمان همچنين با اشاره به نوع رفتار جمهوري اسلامي ايران با زندانيان خارجي در ايران تاكيد كرد: انتظار مي رود مقامات آمريكايي همانطور كه در فضاي تبليغاتي و رسانه اي خود را پرچم دار دفاع از حقوق بشر معرفي مي كنند در عمل نيز به اين شعارها پايبند بوده و مطابق ادعاهايشان رفتار كنند.
وي در ادامه گفت: رفتار غيرانساني با زندانيان يك مشكل ريشه دار در آمريكا است و مقامات آمريكايي اصولا امكان ملاقات با اتباع ايراني زنداني در آن كشور را فراهم نمي كنند و به اين دليل خانواده ها و دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در آمريكا حتي قادر به ديدار با اتباع زنداني كشورمان نيستند.
كاردار سوئيس در اين ديدار ابراز اميدواري كرد كه پاسخ مناسب از طرف مقابل دريافت و موارد نگراني جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با دسترسي و ملاقات زندانيان با خانواده هايشان برطرف شود.
وي تاكيد كرد: مراتب ناخرسندي و اعتراض مطرح شده به ويژه راجع به شهرزاد ميرقلي خان را به واشنگتن منتقل خواهد كرد.

 



پنتاگون سقوط چند هواپيماي جاسوسي آمريكا را تائيد كرد

سرويس سياسي-
به دنبال اظهارات فرمانده نيروي هوافضاي سپاه مبني بر منهدم كردن دو هواپيماي جاسوسي آمريكا در خليج فارس، مقامات پنتاگون با تائيد اين خبر مدعي شدند كه سرنگوني هواپيماها توسط ايران صورت نگرفته است.
خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) هيچ مدركي در تائيد ادعاي ايران مبني بر اينكه هواپيماهاي بدون سرنشين جاسوسي آمريكا را در خليج فارس سرنگون كرده است ندارد. اما مسئولان اين وزارتخانه اعتراف كردند چند هواپيماي جاسوسي آمريكا به علت نقص فني سقوط كرده اند.
سرتيپ پاسدار، امير علي حاجي زاده، فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران اخيرا در گفت وگويي اعلام كرد كه اين نيرو دو فروند از هواپيماهاي جاسوسي آمريكا را سرنگون كرده است.
«ديو لاپان» سخنگوي پنتاگون دراين باره مدعي شد: هيچ گزارشي كه ادعاي ايران درباره انهدام هواپيماهاي بدون سرنشين را اثبات كند، وجود ندارد.

 



خورشيد تهران گرفت

خورشيدگرفتگي جزيي ديروز در ايران از ساعت 11 و 6 دقيقه از اروميه آغاز و در ساعت 14 و 21 دقيقه در شهر بجنورد تمام شد.
بنابر گزارش هاي رسيده اين خورشيد گرفتگي در اروپا، نيمه شمالي آفريقا، آسيا (به جز بخشي از شرق و جنوب آن) قابل رويت بود. در تهران گرفتگي در ساعت 11 و 21 دقيقه آغاز و در ساعت 12 و 51 دقيقه به حداكثر رسيد و در ساعت 14 و 15 دقيقه در تهران خاتمه يافت.
گفتني است در سال 2011 چهار خورشيد گرفتگي رخ مي دهد كه خورشيد گرفتگي ديروز اولين آن در سال 2011 و آخرين خورشيدگرفتگي سال 1389 مي باشد.

 



الوطن: آمريكا توان مقابله با برنامه هسته اي ايران را ندارد

روزنامه سعودي الوطن طي گزارشي بر عدم توان مقابله آمريكا با برنامه هسته اي جمهوري اسلامي تأكيد كرد.
اين روزنامه سعودي در گزارشي با عنوان «بلند پروازي هاي كهن آمريكا و آرزوهاي دست نيافته» نوشت آمريكايي ها سال نو ميلادي را در حالي آغاز مي كنند كه با چالش هايي رو به رو هستند كه طي سال هاي متمادي براي آنها بدون تغيير ادامه دارد بدون اينكه بتوانند آنها را از ليست مشكلات خود در سال جديد حذف كنند.
در بخشي از اين گزارش به شكست بلندپروازي هاي آمريكا اشاره شده و آمده است: اوباما از بلندپروازي هاي خود تنها اهداف سياسي داخل كشور براي خود محقق كرد بحران در عراق همچنان ادامه دارد و آمريكا به رغم ادعاي خود بر نتيجه بخش بودن جنگ عراق اما هنوز خيلي زود است بخواهد موفقيت خود را جشن بگيرد و احتمال ايجاد برخي اصلاحات در طرح آمريكا براي عقب نشيني كامل آمريكا در سال جاري 2011 وجود دارد.
الوطن با بيان اينكه آمريكا توان مقابله با برنامه هسته اي ايران را ندارد و تا زماني كه خود را قدرت برتر مي داند شكست خورده است نوشت: در موضوع ايران و برنامه هسته اي اين كشور آمريكا هر ساله درجا مي زند بدون اينكه بتواند از قدرت خود در حل آنچه آن را مشكلي بزرگ مي بيند بهره گيرد.
نويسنده گزارش تأكيد كرد: مناقشه بر سر برنامه هسته اي ايران تا سال هاي متمادي ادامه خواهد يافت تا زماني كه غرب مواضع خود را از قدرت مطلق تغيير دهد چون در اصل چيزي به اسم قدرت مطلق براي آمريكا وجود ندارد بلكه قدرت نسبي واشنگتن به دلايلي منطقي با كاهش قابل توجهي همراه بوده است.
اين روزنامه سعودي تاكيد كرد در موضوع قضيه فلسطين به رغم اينكه اسرائيل بيشتر قدرت خود را از آمريكا مي گيرد اما اين كشور تاكنون نتوانسته در پيشبرد روند صلح كاري را به پيش برد. قضيه افغانستان به وضوح فرسايش قدرت آمريكا را نشان مي دهد و ارزيابي اطلاعاتي آمريكا از اوضاع افغانستان كه از سوي پايگاه ويكي ليكس فاش شد اعتراف واشنگتن به شكست سنگيني بود همان گونه كه «آندروايكسوم»، پژوهشگر نظامي مشهور گفت راه حل موفقيت آميزي براي درگيري در افغانستان وجود ندارد.

 



با بدرقه پرشكوه مردم و مسئولان صورت گرفت
تشييع پيكر جانباز شهيد ناجا در نكا

جانباز شهيد حبيب الله اسماعيلي با بدرقه پرشكوه مردم قدرشناس نكا به همرزمان شهيدش پيوست.
رئيس بنياد شهيد نكا در گفت وگو با فارس در نكا اظهار داشت: اين شهيد گرانقدر از شهداي نيروي انتظامي است كه بعد از تحمل درد و رنج فراوان به ديار باقي شتافت.
قاسم مهدوي بيان داشت: شهيد اسماعيلي در سال 61 در منطقه سقز به افتخار جانبازي نائل آمد.
وي افزود: اسماعيلي از جانبازان بالاي 70 درصد كادر نيروي انتظامي بوده است كه در بيمارستان اروميه به شهادت رسيد.
مهدوي خاطرنشان كرد: پيكر پاك اين شهيد والا مقام پس از تشييع توسط مردم و مسئولان به روستاي زادگاهش، اطرب منتقل و در جوار پيكر پاك شهدا و بقعه امام زاده عبدالله(ع) روستاي اطرب به خاك سپرده شد.

 



وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد
واگذاري ساخت و ساز مسكن مهر به انبوه سازان و پيمانكاران

وزير مسكن و شهرسازي، از واگذاري ساخت و ساز مسكن مهر با ظرفيت مشخص به انبوه سازان و پيمانكاراني كه قبلا از اين وزارتخانه، كاري را دريافت نكرده اند، خبر داد.
به گزارش ايرنا، «علي نيكزاد» روز دوشنبه در حاشيه بازديد از پروژه هاي در حال ساخت مسكن مهر شهر «كهك» قم تصريح كرد: ما براي عقد قرارداد سهميه سال مسكن مهر و حضور در بافت فرسوده، سايتي را راه اندازي و از پيمانكاران و انبوه سازان مختلف ثبت نام كرده ايم.
وي ادامه داد: پس از ثبت نام، انبوه سازان و پيمانكاران مورد بررسي قرار مي گيرند تا صلاحيت آنها تاييد شود و در صورتي كه پيش از اين، كاري را از وزارت مسكن و شهرسازي دريافت نكرده باشند، ما به آنها ساخت مسكن مهر را واگذار مي كنيم.
وي با اشاره به اينكه صنعتي سازي باعث تسريع در پروژه ها مي شود، افزود: به انبوه سازان و پيمانكاراني كه واحدهاي مسكوني مهر را به صورت سنتي احداث كنند، 20 ميليون تومان و به كساني كه اين واحدهاي مسكوني را به صورت صنعتي احداث كنند، 25 ميليون تومان وام داده خواهد شد.
نيكزاد ادامه داد: هركس كه در بافتهاي فرسوده، واحدي داشته باشد و بخواهد آنرا نوسازي كند، چه از دولت تسهيلات گرفته باشد يا از تسهيلات دولتي استفاده نكرده باشد، به او تسهيلاتي داده خواهد شد.
وي اضافه كرد: اگر كسي بخواهد در بافت فرسوده، بيش از يك واحد، نوسازي كند و آنرا به افراد واجد شرايط به فروش برساند، مي تواند از وام بر مبناي تسهيلات مسكن مهر استفاده كند.
نيكزاد خاطرنشان كرد: در قم نيز هركس در بافت فرسوده، بخواهد نوسازي كند، بايد شهرداري به او پروانه ساخت رايگان داده و به ازاي ساخت هر ميزان اضافه بر يك واحد، مي تواند از خط اعتباري مسكن مهر نيز بهره مند شود.
وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به اينكه هيچ واحدي از مسكن مهر را تا تكميل نشده است، افتتاح نمي كنيم، افزود: من در همايش روساي سازمان ها، بر اين امر نيز تاكيد كردم.
وزير مسكن و شهرسازي عصر دوشنبه در شوراي مسكن و شهرسازي استان قم در تالار امام رضا(ع) استانداري با بيان اين كه بحث مسكن از دغدغه هاي مهم دولت به شمار مي رود، به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر توجه دولتمردان به وضعيت معيشت و رفاه مردم اشاره كرد و گفت: مسئولان مي خواهند مشكل مسكن را به صورت كامل در كشور برطرف و با زمان بندي مشخص، همه مردم را صاحب مسكن كنند.

 



از 19 تا 21 دي ماه
رقابت قاريان 40 كشور دنيا در مشهد برگزار مي شود

سومين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم دانشجويي با رقابت قاريان 40 كشور از 19 دي در مشهد مقدس آغاز مي شود.
عيسي عليزاده ديروز در گفت وگو با ايرنا با اعلام اين مطلب افزود: اين مسابقات تا بيست و يكم دي ماه ادامه خواهد داشت.
وي با اشاره به تغييرات اساسي در مسابقات قرآني دوره چهارم كه با رويكرد پژوهشي و در سال 91 برگزار خواهد شد گفت: علت گرايش به رويكرد پژوهشي در مسابقات بعدي، جنبه دانشجويي بودن اين مسابقات است و با توجه به اينكه مسابقاتي كه براي دانشجويان برگزار مي شود با ساير مسابقات بين المللي قرآني تفاوت هايي دارد، بايد تغييراتي در آنها ايجاد شود.
وي تصريح كرد، اين به آن معناست كه در دوره بعدي در كنار رشته هاي قرائت و حفظ، رشته هاي متناسب با فضاي دانشگاهي مانند تفسير كه جنبه تدبري دارد نيز ا ضافه خواهد شد.
عليزاده گفت: در اين چارچوب طرحي براي تصويب در شوراي سياستگذاري جهاد دانشگاهي آماده شده كه براساس آن ويژگي پژوهشي در كنار ويژگي تبليغي و ترويجي مسابقات قرار گيرد.
وي با بيان اين مطلب كه پيشنهاد برگزاري مسابقات براي خواهران دانشجو نيز ارائه شده، اضافه كرد: در صورت تصويب چنين طرحي، ويژگي پژوهشي در كنار ويژگي هاي تبليغي و ترويجي نيز براي خواهران خواهيم داشت.
وي افزود: ضمنا در اين مسابقات تفكر دانشجويان كشورهاي ديگر، درباره موضوع هاي مختلف با رويكردهاي گوناگون قابل ارائه و بررسي است. به عنوان مثال حقوق زن از ديدگاه قرآن يا استكبار ستيزي از ديدگاه قرآن براي آنها جالب خواهد بود و ا ز طرف ديگر طرح اينگونه مطالب مي تواند به شبهاتي كه در فضاي علمي در جهان مطرح مي شود پاسخ مستدل و جامعي ارائه كند.
عليزاده در ادامه گفت: يكي ديگر از برنامه هايي كه در مسابقات آينده د رنظر داريم، ارتقاء اين مسابقات در سطح اساتيد دانشگاه هاست و چنانچه شوراي سياستگذاري مسابقات كه زير نظر رئيس جهاد دانشگاهي است اين پيشنهاد را بپذيرد، در آن صورت اساتيد، نخبگان و اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي جهان نيز با اين مسابقات ارتباط برقرار مي كنند.

 



اخبار ادبي و هنري

ثبت تصاوير و بيانات امام(ره) در حافظه جهاني ايران
پنج اثر جديد از جمله مجموعه تصاوير و بيانات حضرت امام خميني(ره) در دفتر ثبت حافظه جهاني ايران ثبت شدند.
براساس اعلام كميته ملي حافظه جهاني مجموعه تصاوير و بيانات حضرت امام خميني كه شامل بيش از 900 ساعت تصوير و صوت سخنراني ها، پيام هاو مصاحبه هاي بنيانگذار و رهبر انقلاب اسلامي از قديمي ترين سند مبارزاتي ايشان (سخنراني امام خميني درباره كاپيتولاسيون در سال 1341) تا وصيتنامه سياسي -الهي ايشان در سال 1368 است به عنوان بزرگ ترين و كامل ترين مجموعه ديداري و شنيداري كشور در آرشيوهاي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران نگهداري مي شود.
اين مجموعه به سبب نقش مهم و بزرگ حضرت امام خميني(ره) در بيداري مسلمانان جهان كه با رهبري انقلاب اسلامي در پايان قرن بيستم ميلادي طيف وسيعي از خيزش هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و نظامي را در سطح داخلي، خارجي، منطقه اي و جهاني ايجاد كردند و توجه جهانيان را متوجه اسلام و ايران كرد، داراي اهميت ملي و جهاني است.
نمايش استعمال سيگار در تلويزيون ممنوع شد
با دستور «علي دارابي» معاون سيما، نمايش استعمال سيگار در تلويزيون ممنوع اعلام شد.
به گزارش فارس، علي دارابي، معاون رئيس سازمان در امور سيما، بخش نامه ممنوعيت پخش صحنه ها و تصاوير مربوط به استعمال دخانيات (كشيدن سيگار و ...) در كليه برنامه هاي نمايشي و فيلم و سريال سيما را به مديران شبكه هاي سيما ابلاغ كرد.
معاون سيما بر توليد و پخش برنامه هايي كه در آن به مضرات استفاده و استعمال دخانيات پرداخته مي شود، تاكيد كرد.
عصبانيت رسانه CIA از «مختارنامه»
مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» در روزهاي اخير با حملات بي شمار رسانه هاي ضدانقلاب فارسي زبان مواجه شده است. اين محصول صداو سيماي جمهوري اسلامي با نمايش شخصيت و عملكرد منافقان و خوارج خشم رسانه هاي وابسته به دولت هاي جنگ طلب، وهابي و سلفي را برانگيخته است.
براساس گزارش خبرنامه دانشجويان ايران «راديو فردا كه رسما متعلق به سازمان سيا (CIA) آمريكا است در گزارشي پروژه تخريب مختارنامه را كليد زد.
راديو فردا با ناراحتي خاصي گفت: چند سالي است كه جمهوري اسلامي سرمايه گذاري هنگفتي را در حوزه محصولات مذهبي-تاريخي، پي ريزي كرده است كه به نظر مي رسد علاوه بر پوشش داخلي، جذب مخاطبان و بينندگان عرب منطقه هم از مهمترين سياست هاي ايران در اين زمينه است.
سانسور فيلم هاي ضدآمريكايي توسط يوتيوب
سايت يوتيوب در تازه ترين عمليات رواني خود، به بهانه مبارزه با تروريسم، فيلم هاي ضد آمريكايي را سانسور مي كند.
اين سايت وابسته به شركت گوگل، كاربرانش را متقاعد مي كند كه آمريكا توسط مسلمانان متنفر از اين دولت در معرض تهديدات تروريستي وحشتناك است. به همين دليل با تشخيص كاربران بايد فيلم هاي مروج تروريسم كه بر روي سايت يوتيوب قرار دارند؛ از روي اين سايت سانسور شوند. به گزارش مشرق، گوگل ادعا مي كند كه اين سياست را بعد از دريافت شكايات و اعتراضات كاربران بنيان نهاده است. «رابرت ديويد استيل» از ماموران سيا فاش كرد «گوگل فقط يك ناظر بي طرف نيست، اين شركت با منابع مالي سيا بنيان گذاشته شده است.»
نبرد ايران و آمريكا بر سر «ملك سليمان»
دولت آمريكا با اكران فيلم ايراني «ملك سليمان» به كارگرداني شهريار بحراني در آن كشور مخالفت كرده و همزمان مديران برخي از جشنواره هاي سينمايي در كشورهاي عربي را براي مخالفت با مشاركت اين فيلم سينمايي تحت فشار قرار داده است.
به گزارش سوره سينما، تهيه كننده فيلم سينمايي «ملك سليمان» در ديدار با مدير شبكه ماهواره اي فيلم و سريال عربي «IFILMTV» ضمن اشاره به برخي از موانعي كه توسط آمريكايي ها در مخالفت با جهاني شدن نمايش آن ايجاد شده است تاكيد كرد: پخش اين فيلم با وجود صلاحيت حضورش در جشنواره هاي بين المللي بامانع تراشي برخي كشورهاي غربي مخصوصا ايالات متحده آمريكا روبه رو شده است. وي افزود: توليد فيلم «ملك سليمان» براساس روايت قرآني و اختلاف آن با روايت هاي يهودي، خشم هاليوود را برانگيخته است زيرا بخش زيادي از اثرگذاران هاليوود را يهوديان تشكيل مي دهند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14