(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 دی 1389- شماره 19833

قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: هدفمندسازي يارانه ها مشكلي براي نشريات ايجاد نمي كند
تنديس مرحوم آيت الله حيدري به استاندار ايلام اهدا شد
پژواك
«حوالي علم» در نيشابور
سومين جشنواره شعر دفاع مقدس استان البرز به كار خود پايان داد
پايان خوش لاله هاي سربلند در خراسان رضوي
گشايش بنياد نخبگان چهارمحال و بختياري
خيّر گنبدي ساخت يك واحد آموزشي را آغاز كرد
درخشش هنرمندان استان البرز درجشنواره تئاتر بصيرت
هنرمندان كرمانشاه در نمايشگاه سليمانيه عراق شركت مي كنند
مديركل تبليغات اسلامي استان پيرغلامان و مداحان همدان مورد تجليل قرار گرفتند
برگزاري جشنواره بين المللي كاريكاتور در تبريز
برپايي نمايشگاه اختراعات و جشنواره پژوهش استان قم
رشد 5 برابري كانون هاي مساجد استان يزد
رزق حلال
ارسال 31 مقاله به دبيرخانه كنگره ملي نيما



قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: هدفمندسازي يارانه ها مشكلي براي نشريات ايجاد نمي كند

اردبيل- خبرنگاركيهان:
اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مشكل عمده و خاصي در ارتباط با مسائل فرهنگي، نشريات و چاپ ايجاد نمي كند.
قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم معارفه مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام مطلب بالا افزود: در ارتباط با مسائل يادشده پيش بيني هاي لازم انجام پذيرفته است ولي چنانچه در بخش هاي فرهنگي مشكل احتمالي مشاهده شود راه حل مناسبي براي رفع آن درنظر گرفته مي شود و اگر ضرورت ايجاب نمايد مصوبه اي از دولت در ارتباط با آن مسئله دريافت مي شود.
مجتبي طالبيان گفت: برابر بررسي هاي انجام يافته و گزارش معاون فرهنگي وزارتخانه احتمال مي رود كه مشكلي در مورد چاپخانه ها پديد نيايد اما هرگونه مشكل احتمالي در اين رابطه قابل پيگيري و پيشگيري است.
وي در ارتباط با جشنواره شعر فجر گفت: اقدامات مناسبي در ارتباط با اين جشنواره از جمله سياست گذاري، انتخاب داوران، تعيين زمان و مكان جشنواره و جوايز صاحبان آثار برتر مشخص شده است.وي افزود: آثار ارسالي به دبيرخانه جشنواره امسال از رشد خوب و مناسبي برخوردار بوده و اميد است برگزاري اين مسابقه و فضاي رقابتي ايجاده شده سبب ارتقاي وضعيت شعر در ايران اسلامي شود.

 



تنديس مرحوم آيت الله حيدري به استاندار ايلام اهدا شد

ايلام- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي با حضور مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان، تنديس آيت الله حيدري ايلامي به مهندس اعلايي استاندار ايلام اهداء شد.
در اين مراسم ابتدا مدير كل آموزش فني و حرفه اي از روند توسعه و تجهيز مراكز آموزش و آموزش هاي تخصصي استان گزارشي ارايه و سپس شكرالله شيرخاني سازنده تنديس آيت الله حيدري گزارشي از نحوه ساخت تنديس مذكور ارايه كرد و خواستار حمايت ويژه استاندار از هنرمندان شد.
همچنين شيرخاني آمادگي خود را جهت ساخت مجسمه مذكور در ميدان دفاع مقدس ايلام اعلام داشت.
مهندس اعلايي، استاندار ايلام از فعاليت هاي آموزشي و مهارتي مهندس شيرخاني تقدير كرد.
مرحوم آيت الله عبدالرحمان حيدري ايلامي نماينده حضرت امام خميني در استان ايلام و نماينده مردم استان ايلام در مجلس خبرنگان رهبري بود كه در طول 8 سال دفاع مقدس همگام با رزمندگان اسلام ازمرزهاي غربي كشور دفاع كرد.

 



پژواك

مسابقه وبلاگ نويسي فتح جاويد

كاشان- خبرنگاركيهان: نفرات برگزيده جشنواره سراسري وبلاگ نويسي فتح جاويد در كاشان مشخص شدند.
محمدعلي يوسفي، دبير اين جشنواره، تعداد وبلاگ هاي ارسالي به دبيرخانه جشنواره را 144 مورد ذكر كرد و گفت: از اين تعداد آثار ارسالي از سراسر كشور 80 وبلاگ به جشنواره راه يافت.
وي اظهار داشت: با بررسي آثار ارسالي نفرات برگزيده مشخص گرديد كه «علي پاپوش ندوشن» با وبلاگ جهاد مجازي اول شد و «محمد كوچي» با وبلاگ جاويدشهر، «محمد نجاتي»، وبلاگ فتح جاويد، «عليرضا آسوده» با وبلاگ خونين شهر و «رسول گلي زاده» با وبلاگ اسراء دوم تا پنجم شدند.

نمايشگاه نگاره هاي پرنيان در اسفراين

اسفراين- خبرنگاركيهان: به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسفراين نمايشگاه هنرهاي تجسمي «نگاره هاي پرنيان» در محل سالن نمايشگاه اين اداره بر پا شد. در اين نمايشگاه تعداد 50اثر نقش مايه هاي ايراني در قالب گل مرغ، نگارگري، تذهيب و نقش برجسته متعلق به 6نفر از هنرمندان اين شهرستان به نمايش گذاشته شده است.

نمايشگاه «رازسيب» در مشهد

مشهد- خبرنگاركيهان: 50اثر نقاشي استاد «احمدرضايي فرسنگي» با عنوان «راز سيب» در نگارخانه رضوان وابسته به مؤسسه آفرينش هاي هنري آستان قدس رضوي در معرض ديد عموم قرارگرفت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي در اين نمايشگاه 50اثر نقاشي با تكنيك مداد رنگي و موضوع آزاد به سبك سمبوليسم در اندازه هاي 50در 70 و 100 در 70 به نمايش درآمده بود.

شب شعر در خرم دره

خرم دره- خبرنگاركيهان: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان خرم دره با همكاري انجمن شعر و ادب اقدام به برگزاري شب شعر (آفتاب سرخ) در محل مجتمع فرهنگي و هنري امام خميني(ره) نمود.
در اين مراسم 30نفر از شاعران به قرائت شعر پرداختند.

نمايشگاه مراكز استثنايي در نيشابور

نيشابور- خبرنگاركيهان: نمايشگاه آثار هنري مراكز آموزش استثنايي نيشابور به مناسبت گراميداشت هفته معلولان پايان يافت.
در اين نمايشگاه كه در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور برپا شد، آثار دستي و فعاليت هاي آموزشي و هنري دانش آموزان استثنايي شهرستان در 20غرفه به نمايش درآمده است.
غرفه پيش دبستاني، خياطي و هنرهاي مرتبط، حرفه وفن، مهارت هاي اجتماعي، كاردرماني، گفتار درماني، لوازم كمك آموزشي دست ساخته همكاران، شنوايي سنجي، اختلالات يادگيري، طرح تلفيقي جسمي- حركتي، مشاوره، ورزش هاي خاص دانش آموزان استثنايي، مربي بهداشت، دانش آموزان نابينا و ناشنوا، سمعي و بصري، هنري و قصه گويي عناوين غرفه هاي اين نمايشگاه پنج روزه بود.

درخشش هنرمند دهلراني در مهران، مرزپايداري

دهلران- خبرنگاركيهان: علي كرد هنرمند دهلراني در دومين جشنواره ملي هنرهاي تجسمي كه در ايلام برگزار شد در بخش كارگاه حجم مقام سوم را كسب كرد. لازم به ذكر است اين جشنواره با شركت هنرمنداني از سراسر كشور تحت عنوان مهران مرز پايداري در ايلام برگزار شد.

نمايشگاه طراحي در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان: 63 اثر «علي- رحيم زاده»، هنرمند طراح آذربايجان غربي، در مجتمع فرهنگي و هنري 29 بهمن تبريز، به نمايش گذاشته شد.
آثار «رحيم زاده» با موضوع فيگور انسان و با تكنيك سياه قلم و به صورت اسكيس واتود مي باشند.
طراحي هاي اين طراح 21 ساله در نگارخانه «رسام» مجتمع فرهنگي و هنري، برپا شده است.

گاه شمار انقلاب در آذربايجان

تبريز- خبرنگار كيهان: به منظور انتقال ارزش هاي ناب انقلاب اسلامي به آيند گان، «گاه شمار انقلاب در آذربايجان»، منتشر مي شود.
«مسعود- نقيب» مدير كل اسناد شمال غرب كشور، گفت: تلاش كرده ايم تا براي اولين بار در تبريز، اين گاه شمار چاپ و انتشار يابد.
نقيب در پايان خواستار ارسال آثار و اسناد مهم و حايز توجه از سوي مسئولان در آن به مركز اسناد ملي شمال غرب كشور شد.

درخشش اسفرايني ها در ترنج

اسفراين- خبرنگار كيهان: به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين، اعضاي كانون هاي مساجد شهرستان اسفراين با درخشش در جشنواره هنرهاي تجسمي (ترنج) خراسان شمالي، به مرحله كشوري راه يافتند.
سرپرست روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين با اعلام اين خبر گفت: اعضاي هنرمند كانونهاي فرهنگي هنري مساجد اين شهرستان با كسب عناوين اول تا سوم در بخش عكاسي، مقام اول و دوم در بخش نقاشي و كسب مقام اول و دوم دربخش گرافيك رايانه به مرحله كشوري اين جشنواره راه يافتند.

هم انديشي هنرمندان تئاتر

¤ اسفراين- خبرنگار كيهان: به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نشست هم انديشي هنرمندان تئاتر اسفراين در محل مجتمع فرهنگي هنري اسفراين برپا شد. در اين نشست 20 نفر از فعالان حوزه تئاتر اسفراين به ارائه راهكارهايي براي اعتلاي هنر تئاتر شهرستان پرداختند.
مدير مجتمع فرهنگي هنري اسفراين با اعلام اين خبر گفت: در اين نشست در مورد تشكيل و استقرار گروه هاي تئاتر در فضاي كالبدي شهرستانها و فعاليت اين گروه ها در مجتمع فرهنگي هنري تبادل نظر شد.

اختتاميه مسابقه پوستر اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان: آئين اختتاميه مسابقه پوستر بزرگداشت اصفهان با عنوان «و اما اصفهان» در تالار سعدي حوزه هنري برگزار شد. در اين مراسم، رسول كمالي نماينده هيئت انتخاب مسابقه بزرگداشت اصفهان گفت: از ميان 30 اثر راه يافته به بخش نمايشگاه، «جواد پيرمزدآباد» از تبريز و «زينب قائلي» از اصفهان به صورت مشترك رتبه سوم و «سجاد حمزه» از اصفهان رتبه دوم را كسب كردند. و هيئت داوران هيچ كس را شايسته كسب رتبه برتر (اول) اين مسابقه ندانست.

نمايشگاه نقاشي در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان: نمايشگاه نقاشي «كبري- پورپيغمبر» با 50 اثر در موضوعات آزاد و به سبك «رئال» و «سوررئال» و با تكنيك رنگ و روغن، در مجتمع فرهنگي و هنري 29 بهمن تبريز برپا شد.

 



«حوالي علم» در نيشابور

نيشابور- خبرنگار كيهان:
فيلم كوتاه «حوالي علم» توسط هنرمند فيلمساز نيشابوري مسعود سليماني سپهر در نيشابور ساخته شد.
سرپرست انجمن سينماي جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام مطلب فوق افزود: فرهنگ محرم در شهرستان نيشابور داراي غناي خاصي است و هر روستا و بخش اين شهرستان داراي آيين ويژه محرم هستند و ارادت قلبي مردم به حضرت اباعبداله الحسين«ع» و خاندان مطهرش باعث شده است تا جلوه هاي نابي در ايام محرم به خصوص تاسوعا و عاشوراي حسيني خلق شود كه اين سوژه هاي ناب فيلم سازان نيشابوري شده است و فيلم كوتاه «حوالي علم» هم يكي از اين فيلم هاست كه به اين آيين ها مي پردازد.
حسين محروقي اظهار داشت: فيلم «حوالي علم» نگاهي دارد به مراسم مشهور به «علم خبري» شهرستان نيشابور كه در يك روستا به عنوان ميزبان تمامي هيئت روستاهاي اطراف با علم و عزاداران خود در روز تاسوعا و عاشورا جمع شده و به عزاداري مي پردازند.
محروقي گفت: فيلم «حوالي علم» را هنرمند فيلمساز نيشابوري مسعود سليماني سپهر به رشته تحرير درآورده و كارگرداني نموده است و جواد نادري و عليرضا جوكار در مقام صدابردار، دستيار كارگردان و تدوين گر با وي همكاري داشته اند.
سرپرست انجمن سينماي جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور خاطرنشان كرد: سال گذشته نيز فيلم «مركب آشنا» از اين هنرمند نيشابوري جزو فيلم هاي برگزيده عاشورايي كشور توسط انجمن سينماي جوان انتخاب شد.

 



سومين جشنواره شعر دفاع مقدس استان البرز به كار خود پايان داد

سرويس شهرستانها:
مراسم اختتاميه سومين جشنواره شعر دفاع مقدس استان البرز با عنوان فانوسهاي سرخ در سالن شهداي سپاه ناحيه كرج برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در ابتداي اين مراسم سرهنگ پاسدار نادر اديبي مديركل اداره حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان البرز ضمن عرض خيرمقدم به حاضرين در سخناني گفت: هر چه از سالهاي دوران دفاع مقدس فاصله مي گيريم نياز به حفظ ارزشهاي آن دوران و ترويج و گسترش آن در ميان نسل كنوني براي مسئولين ما نمايان تر مي شود و اين واقعيت كه زبان هنر و بخصوص زبان شعر در ماندگاري و درخشانتر شدن دوران دفاع مقدس مي تواند موثرتر باشد ما را بر آن داشت تا سومين جشنواره شعر دفاع مقدس را در استان البرز برگزار كنيم كه خوشبختانه با استقبال خوب شاعران جوان مواجه شديم.
مديركل اداره حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در ادامه افزود: فراخوان اين جشنواره از حدود شهريورماه سال جاري و در ايام خجسته هفته دفاع مقدس اعلام شد و طي 4 ماه 256 اثر از 115 شاعر به دبيرخانه اين جشنواره رسيد كه پس از مراحل بررسي و داوري آثار 16 تن از شاعران نمونه معرفي و مورد تجليل قرار گرفت.
اديبي در ادامه افزود: ظرفيت بسيار خوبي در حوزه شعر و ادبيات پايداري در استان البرز وجود دارد كه ما سعي مي كنيم با برگزاري اين گونه جشنواره ها نسبت به شناسايي و سازماندهي و تشويق اين عزيزان بستر مناسبي براي فعاليت اين هنرمندان فراهم نمائيم. در حاشيه اين مراسم از دومين كتاب شعر دفاع مقدس شاعران استان البرز تحت عنوان فانوسهاي سرخ رونمائي گرديد و نمايشگاه كتابي نيز از آثار قلمي دفاع مقدس برگزار شد كه با استقبال خوب حاضران مواجه شد.


 



پايان خوش لاله هاي سربلند در خراسان رضوي

نيشابور- خبرنگار كيهان:
چهارمين جشنواره استاني شعر دفاع مقدس خراسان رضوي «لاله هاي سربلند» با معرفي برگزيدگان و افتخارآفريني شاعران نيشابوري در تالار نور مشهد به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرنگار ما بر مبناي بيانيه هيئت داوران مبني بر داوري اشعار بدون نام شاعر اسامي برگزيدگان در 4 بخش به شرح زير معرفي شد.
در بخش دفاع مقدس در آيينه حماسه عاشورا، ايمان كرخي(نيشابور)، جواد اسلامي(چناران) و هادي محمدعلي پور (كاشمر) به ترتيب اول تا سوم شناخته شدند. هيئت داوران در بخش مقاومت مردم فلسطين، لبنان، افغانستان و ستم ديدگان جهان، زهرا گريزپا، سيدمسلم موسوي و اسماعيل بختياري (هر سه از مشهد) را به عنوان نفرات اول تا سوم اين بخش معرفي كرد.
در بخش ايثار، شهادت و دفاع مقدس؛ هاشم رضازاده و امان الله ميرزايي (هر دو از مشهد) نفرات اول، سيدحسن مبارز(مشهد) و علي كرخي(نيشابور) نفرات دوم و موسي عصمتي (مشهد) و مريم مهرآذر(قوچان) به عنوان نفرات سوم اين بخش جوايز خود را دريافت كردند.
در بخش كودك با رويكرد دفاع مقدس نيز معصومه سادات رضوي (مشهد)، مريم اسلامي (مشهد) و سيدروح الله موسوي (قوچان) برگزيده هاي اول تا سوم شدند.
اين جشنواره چند شاعر ميهمان از جمله مصطفي محدثي خراساني را هم داشت كه با يك شعر سپيد و چند رباعي در اين مراسم حضور پيدا كرده بود و سينا علي محمدي كه از تهران به عنوان مهمان برنامه دعوت شده بود. چند شاعر پيشكسوت از جمله استاد خدابخش صفادل(نيشابور)، استاد محمد پروانه (نيشابور) و 36 نفر از شاعران نيشابوري نيز در اين جشنواره حضور داشتند.

 



با حضور معاون علمي و فناوري رئيس جمهور صورت گرفت
گشايش بنياد نخبگان چهارمحال و بختياري

شهركرد- خبرنگاركيهان:
بنياد نخبگان چهارمحال وبختياري با حضور معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور گشايش يافت.
معاون علمي و فن آوري رئيس جمهوري گفت: چهارمحال وبختياري از ظرفيت هاي بالاي علمي برخوردار است و سرشار از استعدادهاي علمي و دانشگاهي مي باشد.
نسرين سلطان خواه افزود: طرح هاي ملي علمي و پژوهشي چهارمحال وبختياري كه محصول محوري باشند از سوي بنياد ملي نخبگان مورد حمايت و پشتيباني قرار مي گيرند.
وي ادامه داد: طرح هاي كلان علمي كه در سطح ملي انجام مي شود يك سفره علمي است كه هم جامعه علمي، هم بخش خصوصي و هم مردم از آن بهره مند مي شوند.
سلطان خواه يادآور شد: در راستاي توجه به رشد طرح هاي پژوهشي و علمي در حوزه صنعت نيز كانون هاي دانش و صنعت در سطح استان با همكاري مسئولان راه اندازي مي شود.
وي از راه اندازي دفاتر بنياد نخبگان در استانهاي مختلف كشور خبرداد و گفت: تاكنون دفاتر بنياد و نخبگان در 22استان در كشور راه اندازي شده است. در اين آيين معاون رئيس جمهوري ايران طي حكمي «خداداد پيرعلي خيرآبادي» را به عنوان مدير بنياد نخبگان چهارمحال وبختياري معرفي كرد.

 



خيّر گنبدي ساخت يك واحد آموزشي را آغاز كرد

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
يك خير گنبدي عمليات احداث يك واحد آموزشي دو كلاسه را در روستاي «فيضيه يك» از توابع بخش مركزي اين شهرستان آغاز كرد.
در مراسم آغاز عمليات اجرايي اين واحد آموزشي كه در محل روستاي فوق برگزار شد، «حاج محمد شهركي» خير گنبدي 40درصد از كل هزينه 700ميليون ريالي ساخت اين واحد آموزشي را متقبل شد.
اين واحد آموزشي دو كلاسه با زيربناي 130 مترمربع براي 23دانش آموز مقطع ابتدايي روستاي فيضيه يك كه از مناطق محروم بخش مركزي شهرستان گنبدكاووس بشمار مي رود، احداث مي شود.در مراسم آغاز عمليات اجرايي اين واحد آموزشي دو كلاسه، رئيس مجمع خيرين مدرسه ساز استان گلستان، مدير آموزش و پرورش گنبدكاووس، اعضاي انجمن خيرين و برخي مسئولان اين شهرستان نيز حضور داشتند.

 



درخشش هنرمندان استان البرز درجشنواره تئاتر بصيرت

كرج- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ وارشاد اسلامي استان البرز از دريافت 13رتبه برتر هنرمندان اين استان درپانزدهمين جشنواره تئاتر بصيرت خبر داد.
قادر آشنا دراين باره گفت: آثار صحنه اي «بدريه ما ادري» به كارگرداني محمد عسكري و «توقف درايستگاه 4» به كارگرداني امين آبان با دريافت 4 جايزه بيشترين رتبه هاي برتر جشنواره را از آن خود كردند.
وي افزود: جايزه كارگرداني و بهترين متن نمايشي بدون اولويت، بهترين بازيگر زن و طراحي صحنه جشنواره به تئاتر «بدريه ما ادري» اهدا شد و «توقف در ايستگاه 4»توانست دربخش هاي موسيقي، كارگرداني، بازيگر مرد وزن رتبه هاي برگزيده جشنواره را به خود اختصاص دهد.
مديركل فرهنگ وارشاد اسلامي استان البرز اظهار داشت: «ستم كشي» به كارگرداني كوروش خزاعلي اصل نيز دراين جشنواره موفق به كسب رتبه برتر بازيگري زن و كارگرداني بدون اولويت شد.

 



هنرمندان كرمانشاه در نمايشگاه سليمانيه عراق شركت مي كنند

كرمانشاه- خبرنگاركيهان:
هنرمندان صنايع دستي و صنعتگران استان كرمانشاه در نمايشگاه سليمانيه عراق شركت خواهند كرد.
اين خبر را نصرت الله سپهر معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي استان كرمانشاه اعلام كرد و گفت: هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي كرمانشاه در تاريخ 27بهمن ماه در نمايشگاه اختصاصي توانمنديهاي جمهوري اسلامي كه در شهر سليمانيه كشور عراق برگزار مي شود شركت خواهند كرد.
وي هدف از شركت در اين نمايشگاه را احياء، معرفي و اعتلاي صنايع دستي و بهره گيري از كليه هنرمندان براي ارتقاء جايگاه صنايع دستي جمهوري اسلامي بيان داشت و تصريح كرد: در نمايشگاه هاي قبلي خارج از كشور كه صنايع دستي كرمانشاه حضور يافت درخشش خوب و بازار فروش رضايت بخش به دست آورد.

 



مديركل تبليغات اسلامي استان پيرغلامان و مداحان همدان مورد تجليل قرار گرفتند

همدان- خبرنگاركيهان:
پيرغلامان، پيشكسوتان و ذاكران اهل بيت(ع) استان همدان، در همايشي مورد تجليل قرارگرفتند.
در اين همايش مديركل تبليغات اسلامي استان همدان گفت: استمرار پيوند ناگسستني قرآن و عترت با يكديگر و با جامعه، در حيطه وظايف مداحان اهل بيت(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمين احد آزاديخواه افزود: مداحان بايد در كنار رعايت شعاير ديني و مذهبي، شعائر ملي را نيز حفظ كرده و از هرگونه خرافه گرايي در بيان مسايل به ويژه در آيين هاي مربوط به ائمه اطهار(ع) پرهيز كنند.
حجت الاسلام والمسلمين آزاديخواه تأكيد كرد: حركت مداحان در مسير ولايت فقيه امري مهم است و همچنين افزايش معرفت و بصيرت واقعي مردم نسبت به زندگاني ائمه اطهار(ع) و خط ولايت از جمله وظايف شاعران و مداحان به شمار مي رود.
در اين همايش 42 نفر از پيرغلامان، پيش كسوتان و ذاكران اهل بيت(ع) استان همدان، با اهداي هدايايي، مورد تقدير قرارگرفتند.

 



برگزاري جشنواره بين المللي كاريكاتور در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
با حضور بيش از 40 كاريكاتوريست از 15 كشور جهان، نخستين جشنواره بين المللي كاريكاتور با موضوع «شهر و شهروندي»، اواسط اسفندماه امسال، در تبريز برگزار مي شود.
رئيس ستاد برگزاري اين جشنواره در محل فرهنگي هنري شهرداري به خبرنگاران گفت: كاريكاتوريست هاي ايراني به همراه 40 هنرمند كاريكاتور از برزيل، روسيه، لهستان، كوبا، آمريكا، هند، هلند، صربستان، تركيه، اوكراين، مولداوي، اندونزي، چين و سنگاپور در اين جشنواره شركت مي كنند.
حسين نجفي هم چنين اظهار داشت: در طول 90 روز باقيمانده تا آخر سال، جشنواره هاي «تخم مرغ هاي نوروزي»، كتاب سال تبريز، جايزه ادبي تبريز، مسابقه كتاب خواني و توليد مستند چهره هاي ماندگار، نيز برگزار خواهد شد. مديرعامل سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تبريز افزود: امسال و تا ماههاي باقيمانده از سال جاري، بيش از 40برنامه فرهنگي براي ارايه در نظر گرفته شده است.

 



ماه آينده صورت مي گيرد
برپايي نمايشگاه اختراعات و جشنواره پژوهش استان قم

قم- خبرنگار كيهان:
دبير ستاد هفته پژوهش و فناوري استان قم گفت: نخستين نمايشگاه اختراعات و سومين جشنواره دستاوردهاي پژوهشي و فناوري قم از هشتم بهمن ماه برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري هفته پژوهش قم، سيدمهدي محدث از تقسيم بندي نمايشگاه پژوهش استان قم با دو رويكرد اختراعات افراد حقيقي و دستاوردهاي دستگاه هاي حقوقي در طول زمان برگزاري نمايشگاه خبر داد و گفت: اين نمايشگاه از هشتم تا سيزدهم بهمن ماه سال جاري برگزار مي شود.
دبير ستاد هفته پژوهش و فناوري استان قم افزود: دفتر نخبگان با شناسايي و معرفي مخترعان استان و مركز رشد با انتشار فراخوان و جمع آوري دستاوردهاي پژوهشي و فناوري تلاش مي كنند كه يك مجموعه كامل از دستاوردهاي پژوهشي نرم افزاري و سخت افزاري را در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار دهند.
وي با تاكيد بر اينكه ترويج تدريجي فرهنگ پژوهش و فناوري و انعكاس دستاوردهاي حقيقي و حقوقي استان از اهداف اساسي برگزاري نمايشگاه است، اظهار داشت: اگر بتوانيم در معرفي و شناسايي همه توانمندي هاي بالقوه و بالفعل نوآوران و فناوران استان موفق باشيم، بدون شك بستر گسترده اي براي جهش و ارتقا فرهنگ پژوهش و فناوري ايجاد مي شود.
سرپرست دفتر آموزش و پژوهش استانداري قم از ارائه تسهيلات ويژه به مخترعاني كه حضور فعالي در نمايشگاه داشته باشند خبر داد و گفت: در سومين جشنواره دستاوردهاي پژوهشي و فناوري نيز با اجراي كارگاه هاي متنوع، مسابقات تخصصي گوناگون، ايجاد تنوع در خدمت رساني غرفه داران و دعوت از اساتيد و نخبگان مطرح كشوري و استاني سعي مي كنيم كه مخاطب از حضور در نمايشگاه احساس رضايت داشته باشد.
محدث با بيان اينكه در اين دوره از نمايشگاه بر ارائه محصولات و دستاوردهاي شركت كنندگان تاكيد داريم، اضافه كرد: نبايد اجازه دهيم كه غرفه ها و ويترين هاي نمايشگاهي خالي از محتوا باشد و مخاطبان دست خالي و بدون دريافت معنا و مفهوم واقعي نمايشگاه پژوهش و فناوري را ترك كنند.

 



رشد 5 برابري كانون هاي مساجد استان يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد از افزايش حدود پنج برابري كانون هاي فرهنگي هنري مساجد اين استان ظرف كمتر از دو سال گذشته خبر داد.
عاليشوندي با بيان اينكه كمتر از دو سال پيش تعداد كانون هاي مساجد استان يزد به هيچ وجه هم شأن تعداد مساجد نبود به نحوي كه با وجود بيش از 2 هزار و 425 مسجد تنها 70 كانون فرهنگي در سطح استان يزد مشغول فعاليت بودند. وي افزود: تعداد اين كانون هادر سال گذشته به 224 كانون رسيد و هم اكنون نيز در مجموع 340 كانون فرهنگي و هنري در مساجد استان يزد مشغول فعاليت هستند.
عاليشوندي خاطر نشان كرد: هم اكنون 2 هزار و 525 مسجد در سراسر استان يزد فعال هستند كه درصدد هستيم كانون هاي فرهنگي در بيشتر اين مساجد راه اندازي شوند.

 



رزق حلال

كسب روزي حلال از هر نوع آن كه باشد خداپسندانه و با بركت است. ماهي فروشي در بازارهاي محلي يكي از مشاغل رايج در اين فصل است.
علي كفايي مهر- خبرنگار كيهان در بابل

 



ارسال 31 مقاله به دبيرخانه كنگره ملي نيما

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران از ارسال 31 مقاله به دبيرخانه كنگره ملي پدر شعر نو (نيما يوشيج) خبر داد.
عباسعلي ابراهيمي در جمع خبرنگاران با اعلام آمادگي مسئولان استان و شهرستان براي برپايي كنگره نيما خاطرنشان كرد: در اين مسير زحمات زيادي متقبل شد كه بايد از تمام سطوح مديريتي تشكر كرد.
وي كنگره ملي نيما را علمي و پژوهشي ناميد و خاطرنشان كرد: از نيما فقط يك كتاب ديوان بر جاي مانده است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اعلام دريافت 31 مقاله به دبيرخانه كنگره نيما اضافه كرد: از اين تعداد 14 مقاله توسط صاحبنظران مازني نوشته شده است و به دبيرخانه ارسال شده است.
وي با اعلام وجود پنج سبك شعري در ادبيات فارسي بيان داشت: در زماني كه جامعه شعري داراي سبك خاصي نبود و يا خيلي پرفروغ نبود، نيما يوشيج مازندراني تحول اساسي در سبك شعري ايجاد كرد و به پدر شعر نو لقب گرفت.
وي از حضور افشين علا، ضيا موحد، ابوالفضل پاشا و محمدجواد ادبي در اين كنگره خبر داد و گفت: برجستگي شعر نيما هميشه مورد توجه بوده است كه در اين كنگره توسط اديبان و صاحبنظران حوزه ادبيات مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اعلام اينكه در حاشيه كنگره نيما، كتاب ديوان نيما در اختيار مهمانان قرار مي گيرد، افزود: يكي از ويژگي هاي شعر نيما «رجاخواني» است كه در اين كنگره توسط اسحاقي فعال موسيقي محلي مازندران اجرا مي شود.
ابراهيمي از انتخاب 11 مقاله منتخب براي ارائه در كنگره ملي نيما خبر داد و افزود: شش مقاله در روز كنگره قرائت مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با تاكيد بر اينكه رهبر معظم انقلاب نيما يوشيج را به عنوان چهره متدين مي شناسد، افزود: مازندران در سال جاري علاوه بر كنگره نيما ميزبان چند همايش ملي براي بزرگداشت شخصيت هاي بومي از جمله امير پازواري، سلمان هراتي، طالب آملي و... است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14