(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 دی 1389- شماره 19833

مدير عامل بانك مسكن: نمي گذاريم قيمت مسكن افزايش يابد
راهكارهاي وزارت بازرگاني براي توليد نان با كيفيت
كوتاه اقتصادي
وزيرنفت هند : پول ايران بزودي پرداخت مي شود
رئيس اتاق بازرگاني تهران: فايده اجراي هدفمندي يارانه ها بيشتر از هزينه هاي آن است
پرداخت 50 درصد حق بيمه رانندگان طي 5 سال
تحويل 50 هزار واحد مسكوني طرح مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر
تعيين سهميه جديد گازوئيل با نرخ 150 تومان
دستگاه هاي كاهنده مصرف برق مورد تاييد نيست
افزايش قيمت 6 قلم كالاي اساسي در آذرماه
ثبت 100ميليون سند ولادت در پايگاه ثبت احوال
اجراي طرح هاي عمراني 5/1ميليارددلاري ايران در بلاروس
كاهش 200 ريالي تعرفه برق تجاري



مدير عامل بانك مسكن: نمي گذاريم قيمت مسكن افزايش يابد

مدير عامل بانك مسكن با بيان اينكه نمي گذاريم قيمت مسكن افزايش داشته باشد گفت: سياست پرداخت تسهيلات در بانك مسكن و انعقاد قرارداد نهادينه و شفاف است و با سرعت ادامه دارد، بنابراين برداشت من اين است كه قيمت مسكن افزايش نمي يابد.
قدرت الله شريفي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اينكه تحليل شما از قيمت مسكن بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها چيست افزود: برداشت من اين است كه قيمت مسكن افزايش نمي يابد، نمي گذاريم كه قيمت مسكن افزايش داشته باشد چرا كه ما مي خواهيم كل نياز فولاد مسكن مهر توسط بانك مسكن تأمين شود.
وي با بيان اينكه سياست دولت افزايش عرضه مسكن و پرداخت تسهيلات به ساخت مسكن است تأكيد كرد: سياست پرداخت تسهيلات در بانك مسكن و انعقاد قرارداد نهادينه و شفاف است و با سرعت ادامه دارد، بنابراين برداشت ما اين است كه تا قبل از پايان سال از تعهد ساخت يك ميليون واحد مسكوني فراتر رويم.
شريفي ادامه داد: براي اينكه بحث افزايش قيمت مسكن رخ ندهد، سعي مي كنيم تخصيص اعتبار زودتر انجام شود و تاكنون هم نگذاشته ايم رشد قيمت مسكن اتفاق بيفتد.
مديرعامل بانك مسكن خاطرنشان كرد: قراردادي با همكاري وزارت صنايع، وزارت مسكن و بانك مسكن بسته شده كه كل نياز فولاد مسكن مهر توسط بانك مسكن تأمين شود.
وي افزود: بانك مسكن در بحث تأمين مصالح ساختماني در حال فعاليت است چون عمده مصالح ساختماني در داخل كشور در حال توليد است، حال براي اينكه اين كار انجام نشود و مشكلي پيش نيايد قراردادي منعقد كرديم تا يك پارت 500 ميليارد ريالي فولاد وارد و قرار شده تمامش را براي مسكن مهر استفاده كنيم.

 



راهكارهاي وزارت بازرگاني براي توليد نان با كيفيت

وزير بازرگاني از موافقت اصولي با تنوع بخشي به نان سنتي خبر داد و گفت: اين موافقت به شرطي است كه نانوايي هاي سنتي همزمان نان را براساس نرخ قبلي اعلام شده با همان وزن و كيفيت توليد كنند.
مهدي غضنفري در همايش ملي كيفيت آرد و نان اظهار داشت: اعلام قيمت نان يك موضوع استاني است و بسياري از نانوايان پيشتر درخواست كرده بودند كه به جز اندازه استاندارد تعيين شده براي نان، امكان پخت با ساير تنوع ها (افزودني) نيز فراهم شود.
وي با بيان اينكه نان سنتي با افزودني مخاطب و مشتري خاص خود را دارد، اظهار داشت: بايد پس از حفظ كيفيت براي ناني كه با مواد افزودني توليد مي شود قيمت گذاري كرد تا قابل كنترل و رصد بوده و بتوان آن را پايش كرد.
وزير بازرگاني در بخش ديگري از سخنان خود گردش مالي در بخش ضايعات نان را يكهزار و 500 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: با اين مبلغ مي توان 214 سيلوي 100 هزار تني ساخت و يا اينكه 150 دستگاه كارخانه نان صنعتي ايجاد كرد.
غضنفري در توضيح رقم ضايعات زنجيره نان گفت: متوسط ضايعات پيش از برداشت گندم 7درصد، پس از برداشت 16درصد و نان در مرحله مصرف 10 تا 30درصد است كه مجموع اينها از مجموع حلقه 4 هزار ميليارد توماني يارانه ها، يكهزار و 500 ميليارد تومان را به خود اختصاص مي دهد.
وي با يادآوري آنكه گردش مالي زنجيره توليد نان 15 هزار ميليارد تومان (معادل 15 ميليارد دلار) است كه نيمي از صادرات غيرنفتي را در برمي گيرد، تصريح كرد: در اين زنجيره بيش از دو ميليون نفر مشغول به كار هستند كه به طور ميانگين هفت ميليون نفر جمعيت خانواري كشور را در بر مي گيرند.
به گفته غضنفري، در زمان حاضر اشتغال حداقل 10درصد از جمعيت كشور از طريق زنجيره گندم، آرد و نان است و از سويي كل جمعيت كشور ذينفعان حوزه نان محسوب مي شوند.
وزير بازرگاني در بخش ديگري از سخنان خود از انجام مراحل پاياني تدوين نقشه راه نان كيفي خبر داد و گفت: اين نقشه راه در روز جمعه منتشر مي شود.
غضنفري با ابراز اميدواري بر اينكه هفته آينده نشست نهايي براي نقشه راه برگزار شود، تصريح كرد: به نظر مي رسد با توجه به تدابير انجام شده طي چند ماه آينده به توليد نان كيفي تر دست يابيم.
وي در ادامه گفت: متاسفانه در بخشي از فرايند توليد نان كه از گندم شروع شده و پس از آرد به نان ختم مي شود هنوز استانداردهاي ملي تبيين نشده است.
به اعتقاد وزير بازرگاني، يك گام جدي در نقشه راه اين است كه ظرف مدت قابل قبولي استانداردها تدوين شود و سپس نظارت بر رعايت استانداردها شكل بگيرد و در ادامه توانمند سازي براي فعالان بخش خصوصي پيگيري شود.
نان كيفي، محصول مشترك تمام حلقه هاي توليد است
با همكاري و همراهي تمام بخش هاي موجود در فرآيند نان، حركت بزرگي را در جهت ارتقاي كيفي نان آغاز كرده ايم.
حميد عليخاني معاون وزير بازرگاني و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي طي سخناني در همايش ملي كيفيت آرد و نان با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور بهبود كيفيت نان گفت: طي هفته هاي اخير جلساتي با كارخانجات توليد آرد و با برخي نانوايان داشتيم كه در اين جلسات مباحث و مشكلات موجود مطرح شد كه براي رفع آن اقداماتي انجام داده ايم.
وي با اشاره به اينكه بسياري از مفاهيم در رابطه با بحث كيفيت آرد و نان پيش از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و پس از اجراي اين قانون تغيير كرده است، گفت: از اين پس بيشتر مسايل پيرامون مواردي چون ارتقاء مهارت نانوايان، افزايش امنيت غذايي و توليد محصولي كاملا كيفي معطوف خواهد بود. علاوه بر اين در آينده نيز بايد به دنبال افزايش كيفيت گندم در بخش كاشت، داشت و برداشت محصول باشيم.وي اضافه كرد: ارتقاء كيفيت گندم توليدي و درجه بندي اين محصول، توجه به كنترل كيفي كارخانجات توليد آرد، صدور شناسنامه كيفي براي آردهاي توليد شده، رعايت اصول صحيح تهيه خمير و پخت آن، از جمله مواردي هستند كه از اين پس بيش از پيش مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سه كشتي توقيف شده ايران آزاد شدند
غضنفري در اين همايش اعلام كرد: كشتي هاي ايراني كه به دليل مشكلات مالي ايجاد شده از سوي غربي ها در سنگاپور توقيف شده بودند، روز گذشته با حل مشكلات آزاد شد.
پيش از اين شركتهاي غربي فروشنده كشتي به ايران چند فروند كشتي ايراني را تحت فشارهاي آمريكا به بهانه عدم پرداخت اقساط در سنگاپور توقيف كرده بودند و اعلام كردند كه بايد همه اقساط يكجا پرداخت شود.

 



كوتاه اقتصادي

¤ مجري طرح توسعه نان صنعتي شركت بازرگاني دولتي ايران گفت: بيش از 150 پروژه احداث واحدهاي توليد نان به روش صنعتي در بانك هاي عامل تجارت و مهر مراحل اوليه خود را طي كرده و آماده گشايش اعتبار براي ورود ماشين آلات و تاسيسات دولتي هستند.
¤ بانك صنعت و معدن پرداخت تسهيلات به 5 هزار و 50 طرح صنعتي را در قالب طرح جامع آمايش صنعتي و معدني كشور به تصويب رساند.به گزارش روابط عمومي بانك صنعت و معدن، براي اجراي اين طرح ها، مبلغ 105 هزار و 649 ميليارد ريال از سوي اين بانك اختصاص يافته است.
¤ وزير بازرگاني از تمهيدات جديد حمايتي براي آجرپزها، مرغداريها و فروشگاههاي زنجيره اي در آينده نزديك خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4400 الي 4409، 4495، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، 8807 الي 8809، 8856 الي 8859، 8837 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت با تشريح جزئيات تخلفات سردخانه هاي كشور در اجراي هدفمندي يارانه ها گفت: از زمان اجراي اين قانون تاكنون 11 هزار و 966 مورد بازرسي از انبارها و سردخانه ها انجام كه منجر به كشف 202 مورد تخلف و معرفي آنان به تعزيرات حكومتي شد.
¤ ميزان توليد سنگ آهن دانه بندي جلال آباد زرند طي 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد افزايش يافت.به گزارش سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، واحد سنگ آهن جلال آباد از ابتداي سال تا پايان آذرماه، حدود 877 هزار و 815 تن سنگ آهن دانه بندي توليد كرد در حالي كه ميزان توليد اين واحد معدني در مدت مشابه سال گذشته حدود 698 هزار و 388 تن بود.
¤ رئيس اتحاديه نان سنتي گفت: گندم توليد داخلي كيفيت ندارد.
قاسم زراعت كار اظهار داشت: نگاهي كه در اين مدت به نانوايي شده است اين وضعيت را به وجود آورده و تاكنون دست وبال نانوا را بسته بودند و نمي گذاشتند پر و بال باز كند و اگر مي خواستيم تجربيات خود را انتقال دهيم مي گفتند خلاف است. محاسبه را كنار گذاشته و مواخذه را آورده بودند.
¤ رئيس ستاد تحول وزارت صنايع و معادن از معرفي بيش از 2 هزار بنگاه صنعتي به بانك هاي عامل جهت استفاده از منابع قانون هدفمندي يارانه ها خبر داد.
¤ طي حكمي از سوي وزير اقتصاد و در راستاي اجراي طرح تحول اقتصادي در گمرك عباس معمارنژاد به جاي محمدي رئيس كل گمرك ايران شد.
¤ با بهره برداري از هشت حلقه چاه جديد در پارس جنوبي، توليد گاز در اين ميدان مشترك با ثبت ركوردي جديد به 240 ميليون متر مكعب در روز افزايش يافت.با بهره برداري از هشت چاه جديد فاز 9 پارس جنوبي، ركورد توليد گاز طبيعي از اين ميدان مشترك با قطر شكسته شد.در حال حاضر تعداد 94 حلقه چاه در فازهاي يك تا 9 ميدان پارس جنوبي در مدار بهره برداري قرار دارد كه پيش بيني مي شود تا دو هفته آينده تعداد كل چاههاي گازي از مرز 100 حلقه چاه بگذرد.

 



وزيرنفت هند : پول ايران بزودي پرداخت مي شود

وزير نفت هند تاكيد كرد: مساله پرداخت پول نفت ايران طي روزهاي آينده حل و فصل خواهد شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي داو جونز، «مورلي دئورا» در جمع خبرنگاران تصريح كرد: من كاملاً مطمئنم كه اين مساله طي امروز يا فردا حل خواهد شد.
وي افزود: نشستي با مقامهاي بانك مركزي هند براي بررسي اين موضوع داشتيم و اين مشكل بررسي شد، وي جزيياتي از اين جلسه را فاش نكرد.
دئورا درخصوص سفر هيات هندي به تهران در اواسط ژانويه براي حل اين مشكل گفت: كليه مسائل مربوط به اين سفر به عهده وزارت دارايي هند است.
بانك مركزي هند زير فشار شديد آمريكا و اروپا هفته گذشته اعلام كرد: كليه شركتهاي نفتي هند بايد مبادلات نفتي خود با ايران را از اين پس خارج از مكانيسم اتحاديه پاياپاي آسيايي انجام مي دهند. مبادلات ارزي اين اتحاديه بر مبناي يورو و دلار انجام مي شود. روبرت پريور كارشناس ارشد موسسه مالي كرديت سوئيس نيز تاكيد كرد طي سه تا شش ماه آينده كسري تراز جاري هند بدتر خواهد شد و عامل اصلي آن مساله تنش در پرداخت پول نفت ايران است.
اگرچه تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل فروش و صادرات نفت ايران را شامل نمي شود ولي آمريكا و اروپا در اقداماتي يك جانبه شركتهاي نفتي بين المللي را از خريداري نفت ايران برحذر داشته و جريمه هاي سنگيني را بر ضد آنها وضع كرده اند. در عين حال مشتريان آسيايي ايران همچنان به واردات نفت از اين كشور ادامه مي دهند.
بانك آلماني واسطه انتقال پول
مقامهاي هند و ايران به طور موقت يك بانك آلماني در هامبورگ را به عنوان واسطه مبادلات ارزي مربوط به واردات نفت هند از ايران تعيين كردند.
به گزارش خبرگزاري رسمي هند، قرار است مقامهاي ايران و هند در نشست هفته آينده در تهران درخصوص مكانيسم دائمي پرداخت پول نفت وارداتي هند از ايران مذاكره كنند.
شركت ملي نفت ايران داراي حساب ارزي در بانك يوروپيش ايرانيش هندلز بانك اي جي هامبورگ است و قرار است پول نفت وارداتي شركتهاي هندي از ايران به اين حساب واريز شود.
شركتهاي نفتي هند بايد پول نفت وارداتي از ايران را به بانك دولتي هند كه داراي شعبه در فرانكفورت است واريز كنند و سپس اين بانك پول واريزي را به بانك هامبورگ منتقل خواهد كرد.
سوندرشان معاون وزير نفت و گاز هند تاكيد كرد از زمان اعلام تصميم جديد بانك مركزي هند درخصوص ممنوعيت كليه مبادلات ارزي با ايران بر مبناي يورو و دلار در چارچوب مكانيسم اتحاديه پاياپاي آسيايي هيچ گونه خللي در واردات نفت از ايران ايجاد نشده است. محموله جديد نفت وارداتي هند از ايران در روزهاي هشتم و نهم ژانويه بارگيري و به سوي هند حركت خواهد كرد.
وي افزود: هيات عالي رتبه هندي قرار است روزهاي 14 تا 16 ژانويه براي بررسي راهكارهاي حل و فصل اين مساله به تهران سفر كند.

 



رئيس اتاق بازرگاني تهران: فايده اجراي هدفمندي يارانه ها بيشتر از هزينه هاي آن است

فايده اجراي هدفمندي يارانه ها تاكنون به مراتب بيشتر از هزينه هاي آن بوده است.
يحيي آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در چهل و سومين نشست نمايندگان اين اتاق با بيان مطلب فوق همچنين به دفاع از بخش توليد در جريان هدفمندي يارانه ها پرداخت. وي با اشاره به بسته حمايتي وزارت صنايع گفت: اگر نظام بانكي از پس تسهيلاتي كه در اين بسته حمايتي براي واحدهاي توليدي عنوان شده بر نيايد و نتواند حق قضيه را ادا كند به طور قطع در آينده به مشكل برمي خوريم. وي سپس در ادامه و در بحث انتخابات آتي هيئت نمايندگان اتاق هاي بازرگاني گفت: اجازه دهيد آنچه كه در دلم است را به صورت صادقانه بيان كنم و اول از همه بايد بگويم خدا را شاكرم به خاطر آنچه در اين چهار سال گذشته است.
آل اسحاق گفت: نمي خواهم بگويم كمال مطلوب بوده ايم اما حضور بخش خصوصي در برنامه پنجم و وارد كردن بخش خصوصي از حاشيه به متن كار اصلي هيئت نمايندگان اتاق تهران در اين دوره بوده است بيشترين كاري كه در اين چهار سال صورت پذيرفت بسترسازي حضور مؤثر بخش خصوصي در اقتصاد كشور بوده و در دوره بعد كارهاي بسيار مهم تري براي استفاده از اين حضور بايد صورت پذيرد. براي اين كار، همدلي، انسجام و تعامل تأثيرگذار در راه رسيدن به نتيجه از ملزومات است.
رئيس اتاق بازرگاني تهران ادامه داد: شاكله و ساختاري كه تاكنون ساخته شده و قرار است در آينده راه را ادامه دهد بايد تابع پيش شرط هايي هم باشد. شايد براي اولين بحث هم بايد به اين موضوع اشاره كنيم كه هر فردي كه مي خواهد عهده دار مسئوليتي در اين شاكله و ساختار باشد بايد در چارچوب نظام قرار داشته باشد. چرا كه منطق نه ايجاب مي كند و نه اجازه مي دهد كه غير از اين اتفاق بيفتد.
آل اسحاق هم چنين از عقلانيت به عنوان شرط لازم دوم نام برد و گفت: هم چنين كساني كه وارد اين وادي مي شوند بايد عقلانيت و منطق آن ها بيشتر از احساساتشان باشد چرا كه نوع كار به گونه اي است كه نياز به عقلانيت بسيار بيشتر از احساسات است. همان طور هم كه ديده ايد در همين چهارساله اتفاقات زيادي رخ داد كه در آن بايد احساسات تحريك شده را كنترل مي كرديم.
آل اسحاق افزود: اگر همه با هم جمع شويم و يك ليست واحد بدهيم مي توانيم با سلايق مختلف با هماهنگي براي رسيدن به هدف مشترك با هم همكاري كنيم. اگر معتقد هستيد كه هيئت يا گروهي لازم است مي توانيم يك ليست منسجم بدهيم.

 



دولت تصويب كرد
پرداخت 50 درصد حق بيمه رانندگان طي 5 سال

معاون وزير راه و ترابري از اختصاص 80 ميلياردتومان ديگر به نوسازي ناوگان برون شهري، تصويب پرداخت 50 درصدي حق بيمه رانندگان توسط دولت طي 5 سال و احداث 450 خوابگاه رانندگان كاميون، در راستاي حمايت از رانندگان برون شهري خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس با اشاره به اينكه در راستاي حمايت دولت از رانندگان حمل و نقل برون شهري پس از اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها، بسته حمايتي با مولفه هاي گوناگون تدوين شده است، اظهار داشت: با آغاز اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، هر يك از گزينه هاي اين بسته حمايتي توسط دولت در موعدي مقرر اجرا مي شود.
نماينده تام الاختيار وزارت راه در هدفمندي يارانه ها با اشاره به اينكه طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل برون شهري ابلاغ شد، اظهار داشت: در راستاي نوسازي ناوگان، نزديك به 80 ميليارد تومان تسهيلات توسط دولت مصوب شد كه اين مبلغ تا پايان سال عملياتي خواهد شد.
معاون وزير راه و ترابري ادامه داد: رقم مذكور علاوه بر تسهيلات نوسازي است كه در مورد حمل و نقل برون شهري شامل 2500 دستگاه ميني بوس، 1500 دستگاه اتوبوس و 9000 دستگاه كاميون است كه اجرا خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه پرداخت 50 درصد حق بيمه رانندگان به مدت پنج سال مورد تصويب دولت قرار گرفت، توضيح داد: اولين بسته هاي حمايتي دولت پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها در راستاي حمايت از رانندگان برون شهري اجرا شده است.
معاون وزير راه و ترابري اذعان داشت: به دليل انسجامي كه در تشكل هاي صنفي حمل و نقل برون شهري وجود دارد، هم اكنون اغلب رانندگان بيمه هستند.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت ادامه داد: در راستاي پرداخت 50 درصدي حق بيمه رانندگان طي 5 سال، اولين جلسات دراين باره با تشكل ها و شركت هاي حمل و نقل برون شهري برگزار شد و اميدواريم اين مورد كمك بزرگي به رانندگان كشور باشد.
افندي زاده خاطر نشان كرد: در صورت تامين بودجه توسط دولت، به زودي در كنار تمامي راهدارخانه هاي كشور، خوابگاه هاي رانندگان حمل و نقل كالا، ايجاد مي كنيم.
نماينده تام الاختيار وزارت راه در هدفمندي يارانه ها ادامه داد: اين خوابگاه ها شامل فضاهايي براي پاركينگ كاميون ها و تريلي ها و نيز محل خواب مناسب براي رانندگان است تا اگر رانندگان حمل و نقل برون شهري كالا نياز به استراحت داشته باشند، بتوانند در محلي مناسب و مطلوب استراحت كنند، همچنين وسايل نقليه و بار آنها نيز مورد حفاظت قرار گيرد.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت تصريح كرد: تا سه سال آينده، 450 دستگاه از اين خوابگاه ها را در صورت تامين بودجه دولت در محورهاي مواصلاتي سراسر كشور احداث خواهيم كرد.

 



تحويل 50 هزار واحد مسكوني طرح مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر

مدير طرح مهر در بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: بيش از 22 هزار واحد مسكوني طرح مهر در شهرهاي زير
25 هزار نفر تكميل شده و از امكانات زيربنايي آب و برق نيز برخوردارند.
اميد محمدي در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: اكنون سهميه تعيين شده براي طرح مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر، 150 هزار و 411 واحد مسكوني است كه در واقع حدود 15 درصد آن در زمان حاضر تكميل شده است.
وي تصريح كرد: براساس برنامه ريزي صورت گرفته در مجموع تا پايان امسال 50 هزار واحد مسكوني طرح مهر تحت پوشش بنياد مسكن در شهرهاي زير 25 هزار نفر تحويل خواهد شد.
محمدي اضافه كرد: در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت تاكنون براي ساخت 165 هزار واحد مسكوني پي ريزي شده و 94 هزار واحد مسكوني نيز در مرحله اجراي اسكلت هستند و سفت كاري 48 هزار و 600 واحد نيز در دست اقدام است.
طرح مهر در سطح كشور براي احداث 937 هزار واحد مسكوني به مورد اجرا درآمده كه 16 درصد اين ميزان مربوط به شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت است.
مرحله نخست سهميه بندي طرح مهر براي شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت، 116 هزار واحد مسكوني در سال گذشته پيش بيني شده بود كه در سهميه بندي جديد در سال جاري بيش از 34 هزار واحد مسكوني به اين ميزان اضافه شده است.
محمدي در خصوص تفاوت رقم سهميه تعيين شده با ميزان پي ريزي هاي صورت گرفته گفت: وضعيت سهميه امسال مشخص است و مازاد بر اين رقم از واحدهايي است كه در سال 1390 بايد به مورد اجرا گذاشته شود.

 



تعيين سهميه جديد گازوئيل با نرخ 150 تومان

سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي در تشريح مصوبه جديد دولت، از تعيين سهميه جديد گازوئيل با قيمت 150 تومان به اضافه يك ريال در دي ماه علاوه بر سهميه هاي قبلي گازوئيل براي بخش حمل و نقل عمومي خبر داد.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص جزئيات ارائه سهميه گازوئيل 150 تومان به اضافه يك ريال به شبكه حمل و نقل عمومي اظهار داشت: در گزارش هايي كه به ستاد هدفمندي يارانه ها ارائه شده بود عدم كفايت سهميه گازوئيل خودروهاي حمل و نقل عمومي مطرح و لزوم افزايش اين سهميه مورد بحث قرار گرفت.
وي با بيان اينكه بناي دولت از ابتداي اجراي طرح هدفمندي تأمين گازوئيل بخش حمل و نقل عمومي با قيمت 150 تومان بود، افزود: براين اساس دولت درصدد افزايش سهميه گازوئيل اين بخش برآمد، اما سيستم نرم افزاري وزارت نفت تا پايان دي ماه اجازه تغيير و افزايش سهميه ها را نمي داد، در عين حال اين امكان در سيستم وجود داشت كه سهميه جديدي در كنار سهميه قبل تعريف شود.
فرزين ادامه داد: بنابراين براي رفع مشكل حمل و نقل عمومي و تأمين نياز دي ماه خودروهاي سنگين افزايش سهميه اي با قيمت 150 تومان به اضافه يك ريال در سيستم وزارت نفت تعريف شد تا محدوديت سيستم در پايان دي ماه رفع شده و سهميه جديد از اول بهمن ماه متناسب با نوع فعاليت خودروهاي فعال در شبكه حمل و نقل تعريف شود.
فرزين تأكيد كرد: تعيين سهميه 150 تومان به اضافه يك ريال تنها براي رفع محدوديت سيستم وزارت نفت بود.
وي در خصوص نحوه ارزيابي اجراي طرح هدفمندي و رفع مشكلات احتمالي آن نيز اظهار داشت: هم اكنون تمام تلاش ما تأمين مالي و اجرايي كردن بسته هاي حمايتي است، در عين حال مشكلات موردي وجود دارد كه توسط استانداران و ستاد هدفمند كردن يارانه ها مديريت و نظارت مي شود.
سخنگوي كارگروه طرح تحول افزود: مشكلات موردي كه در برخي مناطق، گروه ها و اصناف به وجود آمده در جلسات هر شب ستاد هدفمندي با حضور رئيس جمهور بررسي و براي آنها چاره انديشي مي شود.

 



مراقب سودجويان باشيد
دستگاه هاي كاهنده مصرف برق مورد تاييد نيست

هيچ نوع دستگاه كاهنده مصرف برق مورد تاييد شركت توانير نيست و استفاده از اين وسايل غيرمجاز است.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ اعلام كرد: با توجه به اينكه اخيراً تعدادي افراد سودجو با روش هاي مخلتف اطلاع رساني اعم از تلفن، پيام كوتاه، پخش بروشور، مراجعه حضوري و تبليغات رسانه اي اقدام به تبليغ و فروش دستگاه هايي تحت عنوان كاهنده مصرف برق با نصب در منازل و محل كاركرده و بعضاً اظهار مي دارند مورد تاييد وزارت نيرو نيز است، بدينوسيله به اطلاع مشتركان صنعت برق مي رساند شركت توانير هيچ نوع دستگاه كاهنده مصرف برق را تاييد نكرده و استفاده از اين وسايل مورد تاييد و مجاز نيست.
توانير تاكيد كرد: در صورت استفاده و ايجاد ضرر و زيان به انشعاب هاي برق مشتركان، وزارت نيرو هيچ گونه مسئوليتي نخواهد داشت.

 



افزايش قيمت 6 قلم كالاي اساسي در آذرماه

واحدهاي بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي سراسر كشور در آذرماه 89 بيش از 700 هزار بازرسي از واحدهاي صنفي انجام دادند كه در مقايسه با مدت مشابه سال 88 افزايشي 48درصدي را نشان مي دهد.
به گزارش شوراي اصناف كشور، براساس آمار عملكرد استانها در بخش بازرسي صنوف و برخورد با تخلفات صنفي، 704 هزار و260 فقره بازرسي از واحدهاي صنفي در آذرماه سال جاري انجام شد كه 39هزار و10 فقره منجر به تشكيل پرونده شد كه جهت رسيدگي به ادارات تعزيرات حكومتي و سازمانها و ادارات بازرگاني ارجاع شد.
از مجموع 26 هزار و309 فقره شكايت دريافت شده توسط واحدهاي بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي، 71 درصد در بخش كالا و 29درصد در بخش خدمات است كه با ارزيابي كارشناسان، 25 هزار و527 فقره قابل پيگيري تشخيص داده شده كه جهت رسيدگي و برخورد قانوني به مراجع ذيصلاح ارسال شد.
از مجموع شكايات دريافتي 16درصد به صورت حضوري، 56 درصد بصورت تلفني و 28درصد بصورت كتبي اخذ شده است، ضمن اينكه بيشترين تخلفات در حوزه كالا مربوط به پوشاك، ميوه و سبزي، خواروبارفروشي ها، برنج، روغن نباتي، قند و شكر، حبوبات، شوينده ها، مرغ، گوشت، تن ماهي و رب است.
بيشترين عناوين تخلف هم مربوط به عدم درج قيمت، گرانفروشي و عدم صدور صورتحساب است، همچنين در آذرماه سال جاري لبنيات، برنج ايراني، رب، ميوه، صيفي جات و شوينده ها با افزايش چنددرصدي قيمت روبرو بوده است.

 



ثبت 100ميليون سند ولادت در پايگاه ثبت احوال

رئيس سازمان ثبت احوال كشور گفت: از ابتداي تاسيس اين سازمان تا به امروز بيش از 100 ميليون سند ولادت به ثبت رسيده است.
محمد ناظمي اردكاني در نخستين همايش مهندسي فرهنگ نام گزيني كه ديروز در مركز آموزش و تجهيز نيروي انساني سازمان ثبت احوال كشور برگزار شد، اظهار داشت: از يكصد ميليون سند ولادت ثبت شده، 41 ميليون سند متعلق به ولادت دختران و 51 ميليون متعلق به ولادت پسران است.
وي ادامه داد: تنوع در انتخاب نام براي دختران 221 هزار و براي پسران 202هزار مورد است همچنين بيشترين تنوع نام در كشور را در سال 1306 داشتيم و كمترين تنوع متعلق به سال 1377 است.به گزارش فارس، رئيس سازمان ثبت احوال كشور بيان داشت: از ابتداي تاسيس اين سازمان تا به امروز، بيشترين فراواني نام متعلق به نام محمد با 2 ميليون و 400 هزار مورد براي پسران و نام فاطمه با 4 ميليون مورد مربوط دختران است.وي با بيان اينكه با تهيه كتاب نام هاي مجاز، كمك خوبي به خانواده ها براي انتخاب نام فرزندان خواهد شد، به تغيير رويكرد خانواده ها براي انتخاب نام فرزندانشان بعد از انقلاب اشاره كرد و گفت: خوشبختانه اين رويكرد در كشور ما حفظ شده و روبه افزايش است.

 



اجراي طرح هاي عمراني 5/1ميليارددلاري ايران در بلاروس

با امضاي قراردادي ميان ايران و بلاروس، عمليات اجراي يكي ديگر از پروژه هاي سرمايه گذاري در اين كشور، به متخصصان ايراني واگذار شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از مينسك، مهدي جهانگيري مديرعامل شركت سرمايه گذاري ميراث فرهنگي و جهانگردي ايران گفت: حجم سرمايه گذاري در اين پروژه چند منظوره بيش از 140ميليون دلار است.
وي افزود: در اين پروژه صدور دانش فني و مهندسي كشورمان به بلاروس از اهميت بالايي برخوردار است.
نيكولاي لادوتكا شهردار مينسك نيز گفت: دو پروژه مهم سرمايه گذاري و عمراني در شهر مينسك به شركت هاي ايراني واگذار شده كه با معماري بي نظير طراحان ايراني ساخته خواهد شد.
وي افزود: من مطمئن هستم اين پروژه ها زيبايي شهر ما را دوچندان مي كند و زمينه همكاري هاي بيشتر ميان دو كشور را فراهم مي سازد.
قرار است اين پروژه 65 هزارمترمربعي كه شامل مراكز تجاري، اداري و اقامتي است با تلفيقي از معماري ايراني و اروپايي تا سه سال آينده به بهره برداري برسد.
در حال حاضر چندين پروژه صنعتي، عمراني و توريستي به ارزش بيش از 5/1ميليارد دلار بدست شركتهاي ايراني در بلاروس در حال اجرا است.

 



كاهش 200 ريالي تعرفه برق تجاري

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: با موافقت رئيس جمهوري، متوسط تعرفه برق بخش تجاري در بسته هدفمندي يارانه ها با كاهش 200 ريالي به يك هزار ريال رسيد.
محمد بهزاد اظهار داشت: اين اقدام با هدف حمايت از فعالان بخش تجاري صورت گرفته و از سوي ديگر با موافقت رئيس جمهور هزينه هر كيلووات ساعت برق در واحدهاي داراي كد توليدي بيش از 500 ريال كاهش يافته است.
بهزاد تاكيد كرد: افزون بر 70درصد مشتركان بخش تجاري و مغازه ها ماهانه كمتر از 200 كيلووات ساعت (كمتر از الگوي تعيين شده) برق مصرف مي كنند.
وي در پايان تصريح كرد: در قانون هدفمندي يارانه ها، تعرفه هاي برق به گونه اي طراحي شده كه تنها با 20درصد صرفه جويي، هزينه پرداختي توسط مشتركان تا 40درصد كاهش مي يابد.
افتتاح بازار برق ايران
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: بازار برق ايران هفته آينده با حضور وزير نيرو افتتاح مي شود و خريد و فروش برق در آن به صورت لحظه اي صورت خواهد گرفت.
بهزاد درخصوص بورس برق گفت: راه اندازي بورس برق براساس توافق بين وزارت نيرو و سازمان بورس نهايي شده و در حال طي مراحل قانوني براي گشايش رسمي است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14