(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 دی 1389- شماره 19833

بخور و لاغر بمان
رفتاري در شأن والدين سالخورده
در برابر قاضي
توصيه هايي براي استفاده از مايكروويو
هشدار در مورد مصرف نوشابه هاي انرژي زا
نوشيدني هاي مفيد
خوردن سبزيجات چهره شما را جذاب تر مي كند
هويج جوان كننده سلول هاي بدن
خواص فوق العاده آب نارگيل براي مراقبت از پوست
عمر سالمندان را 10 سال افزايش دهيد



بخور و لاغر بمان

محققان علوم تغذيه با پژوهش هايي كه بر روي وعده هاي غذايي انجام دادند، به اين نتيجه دست يافتند كه مي توان با مصرف تمامي موادغذايي و نوشيدني ها هم از اين غذاها لذت برد و هم لاغر ماند.
روزانه از كنار فروشگاه هاي موادغذايي عبور مي كنيم و براي آن كه رژيم غذايي و تناسب اندام خود را از دست ندهيم، مجبوريم از كنار آن ها رد شويم. حسرت بر دل مي ماند و ما نمي توانيم غذاي مورد علاقه خود را صرف كنيم، اما براساس يك پژوهش جديد، اين موضوع مشخص شد كه مي توان با مصرف انواع موادغذايي به تناسب، هم لاغر ماند و هم از خوردن و نوشيدن لذت برد.
اولين راهكار اين است كه كم بخوريم؛ چرا كه كم خوردن و متعادل خوردن هميشه باعث تناسب وزن و جلوگيري از بروز بيماري هاي گوناگون مي شود.
دومين راهكار اين است كه از غذاهاي كم كالري در وعده هاي غذايي خود استفاده كنيم. به عنوان مثال به جاي استفاده از پودرهاي آماده نوشيدني ها بهتر است از آب ميوه هاي طبيعي استفاده كنيم. البته با اين تفاوت كه بايد اين آب ميوه هاي طبيعي را در كمتر از 72 ساعت مصرف كرد؛ چرا كه داراي مواد نگهدارنده نيستند.
سومين راهكار از نظر پژوهشگران تغذيه، جايگزين كردن موادغذايي چرب، داراي كالري بالا و يا كربوهيدرات در وعده هاي سه يا چهارگانه در روز است.
راهكار ديگري هم وجود دارد كه همان منظور و هدف فرد از مصرف موادغذايي است. اگر به اين موضوع آگاه هستيد كه نبايد ماده غذايي همانند كلوچه را مصرف كنيد چون تناسب وزن را به هم مي زند، بهتر اين است كه از چند قدمي غرفه هاي فروش اين محصولات در فروشگاه ها خودداري كنيد و پنجمين راهكار حذف 500 واحد كالري از يكهزار و 500 كالري است كه شما در روز مصرف مي كنيد. اين ميزان مي تواند حدود يك كيلوگرم در هفته از وزن شما كم كند.
براساس پژوهش هاي صورت گرفته، وعده هاي غذايي صبحانه، ناهار، شام و ميان وعده ها را مي توان با مصرف موادغذايي مناسب لذت بخش تر كرد. در وعده صبحانه استفاده از يك دو ورقه گوشت يا كالباس سرخ شده در يك قاشق غذاخوري كره، يك ورق پنير و نان تست با يك ليوان شير كم چرب مي تواند باعث تناسب اندام شود. البته مشاهده شده كه برخي به جاي شير از شكلات و يا پن كيك استفاده مي كنند. افزودن مقداري دارچين به شير نيز اين وعده غذايي را لذيذتر مي كند.
در وعده غذايي ناهار، غذاي دلخواه شما شايد يك ساندويچ ماهي تن با سس فراوان و سالاد باشد، اما بهتر است سس را از اين وعده حذف كرده و به جاي آن از سركه استفاده كنيد. سس ها به دليل داشتن چربي هاي فراوان و كالري بالا در هر حال بايد از رژيم هاي غذايي حذف شوند. البته مصرف بسيار كم اين ماده غذايي ضرري ندارد.
وعده غذايي شام را نيز مي توان با يك نان سير و كلم بروكلي و مقداري كره به پايان رساند. برخي از افراد نيز دوست دارند در وعده شام از استيك يا مرغ كبابي استفاده كنند. در اين صورت بهتر است هنگامي كه قصد آماده كردن گوشت و يا مرغ را داريد به جاي خامه از كره به همراه اسفناج استفاده كنند. براي دسر هم بهتر است از يك كيك شكلاتي كوچك به جاي ژله و خامه استفاده كنيد.
به گزارش ايسنا، پژوهشگران معتقدند كه بهتر است براي لاغر شدن از موادغذايي با كالري 200 واحد و يا كمتر استفاده شود. انواع مواد قندي و شيريني جات، مواد شور، خامه ها و تنقلات از جمله اين مواد داراي كالري بالا هستند كه مي توان با تعيين ميزان مصرف، از آن ها استفاده كرد و دچار اضافه وزن نشد.
ميوه هاي خشك، عسل، سيب زميني سرخ كرده تازه، تخم كدو يا آفتابگردان، سوياي بو داده، خيار، سوپ قارچ، ماست هاي ميوه اي، غلات و كراكرها از جمله اين موادغذايي داراي كالري بالاي 200 واحد هستند كه مي توان با مصرف يك و يا نصف فنجان از آن ها در رژيم غذايي، تناسب اندام را حفظ كرد و از خوردن و نوشيدن آن ها لذت برد.

 



رفتاري در شأن والدين سالخورده

با پشت سر گذاشتن دوران جواني، ميانسالي و ورود به مرحله پيري بسياري از عادات و رفتارهاي افراد تغيير مي كنند. اين تغييرات مي تواند از دل نازكي و زودرنجي تا پرتوقعي و بداخلاقي را دربر گيرد. شيوه برخورد مناسب با سالمندان زماني مشكل تر مي شود كه آنها پدر و مادر باشند. در اين صورت فرزندان احساس مسئوليت مي كنند و از طرفي بايد علاوه بر رسيدگي به امورزندگي خود، نيازهاي والدين و شخصيت جديد آنها را نيز مدنظر داشته باشند.
جبران زحمات پدر ومادر
شيوه رفتار با والدين در سن پيري و ارتباط فرزندان با آنها تا حد زيادي به شرايط خانوادگي سال هاي قبل و حتي تا دوران كودكي برمي گردد. در مواردي كه فرزندان هميشه از محبت پدر و مادر برخوردار بوده اند و احساس خلا عاطفي نمي كنند، خود رامديون آنها دانسته و با مهرباني و احساس قدرشناسي سعي مي كنند تا هر كاري كه از دستشان برمي آيد، براي آنها انجام دهند. اما در خانواده هايي كه فرزندان هميشه از بدرفتاري هاي جسمي و روحي رنج برده اند و در جو خانه فقط تنبيه، سرزنش، ناراحتي و بي توجهي حاكم بوده است، وابستگي عاطفي چندان قوي با والدين ندارند و يا اينكه خيلي كم به آنها ابراز محبت مي كنند. به عبارت بهتر، آنها نمي توانند عشق و علاقه اي را كه دريافت نكرده اند، تقديم كنند و در واقع قادر به انجام آن نيستند، چون هيچ وقت، چيزي ردر اين زمينه ياد نگرفته اند. اين گروه از فرزندان از طرف ديگر از نوعي فشار اجتماعي شديد نيز رنج مي برند كه بايد والدين را دوست داشت و به كارهاي آنها رسيدگي كرد، صرف نظر از اينكه نوع رفتار آنها چگونه بوده است. اين فشار اجتماعي يك نوع احساس گناه را در آنها به وجود مي آورد و اين حس را منتقل مي كند كه: حالا كه آنها پير شده اند و گذشته ها گذشته، تو مي تواني ناراحتي ها را فراموش كني و آنها را ببخشي، به هر حال آنها پدر ومادرت هستند و به تو اميد دارند. گاه چنين فرزنداني كه حالا خود به سن ميانسالي رسيده اند، اظهار مي كنند كه ممكن است شما فكر كنيد كه من پسر بد يا دختر بدي هستم، اما...»
زندگي كردن والدين سالخورده با فرزندان
معمولا خانم هاي تنها، مطلقه، بيوه يا مجرد پدر و مادر را پيش خود مي آورند و با آنها زندگي مي كنند. در اين حالت آنها بي آنكه كم و بيش توجه داشته باشند، كمتر احساس تنهايي مي كنند. مشكل معمولا زماني رخ مي دهد كه اين خانم ها به مشكلات جسمي و روحي كه ممكن است در آينده به وجود آيد و مسئوليتي كه در قبال آنها دارند چندان توجه ندارند.
همچنين بسياري از فرزندان ترجيح مي دهند والدينشان با آنها زندگي كنند؛ زيرا از اينكه پدر يا مادر را به خانه سالمندان بسپارند احساس گناه مي كنند و تصور خوبي از اين مراكز ندارند. در برخي موارد هم ناتوانايي مالي باعث مي شود كه والدين را پيش خود نگه دارند. در اين صورت صرف هزينه هاي زندگي و نگهداري از آنها بسيار كمتر از خانه هاي سالمندان مي شود.اما بايد گفت كه حضور پدر بزرگ يا مادربزرگ در شرايطي كه فرزندشان همسر و بچه دارد كمي مشكل مي شود و گاه كشمكش هاي غيرقابل تحمل و جرو بحث بين آنها شكل مي گيرد. متاسفانه در برخي خانواده ها، رابطه زن و شوهر به خاطر نگهداري از پدر و مادر دچار مشكل شده و يا اينكه خود فرزند به خاطر تحمل همه مشكلات پس از مدتي بيمار و ناتوان مي شود.
اگر تصميم مي گيريم كه يكي از والدين با ما زندگي كند، بايد توجه داشته باشيم كه همه چيز مسلم و قطعي نيست. بهتر است در ابتدا شرايط زندگي و رفتارهاي هر يك از اعضاي خانواده را براي او توضيح دهيم تا بعدا دچار مشكل نشويم و احساس نكنيم كه در دام افتاده ايم، زيرا در غير اين صورت ممكن است از كسي كه واقعا دوستش داريم، متنفر شويم.
علاقه والد سالخورده به زندگي با فرزندش و عدم امكان براي او
موضوعي كه در غالب موارد مشكل آفرين مي شود اين است كه ما تسليم ناراحتي و تهديدهاي پدر ومادر مي شويم. در اين صورت پدر يا مادر مرتب مي گويد كه «تو هر روز به ديدن من نمي آيي» يا «براي رسيدگي به كارهايم وقت كافي نمي گذاري.» بسيار مهم است كه فرزند نيز موقعيت شخصي خودش را هم در نظر بگيرد. اگر به اين ويژگي هاي فردي احترام نگذاريم، در نهايت شرايطي پيش خواهد آمد كه نه به نفع والدين است و نه به نفع فرزند. اگر پدر يا مادر از نظر عقلي سالم است مي توان شرايط قبول نكردن درخواست او را برايش توضيح داد. از طرف ديگر هميشه حدود احترام را حفظ كنيد. تهديد و ناراحتي هاي او را قبول نكنيد. حتي زماني كه شنيده مي شود اگر به حرفم گوش نكني خودم را مي كشم، حتما نظر يك پزشك را جويا شويد تا بدانيد كه دچار اختلالات افسردگي نباشد. در غير اين صورت او هم فرد عاقلي است و بايد شرايط نزديكانش را درك كند. به عبارت كلي تر سالخوردگي يك فرد به اين معنا نيست كه نبايد هيچ وقت با او مخالفت كرد و محدوديت هايي قائل شد.
آيا امكان دارد كه به سنين پيري رسيد اما بداخلاق و پرتوقع نشد؟
اگر از سنين جواني به فكر باشيم كه دوران سالخوردگي خوبي داشته باشيم، مي توانيم اقدامات پيشگيرانه اي را درنظر بگيريم و كارهايي انجام دهيم كه مانع از بروز برخي ناراحتي هايي شود كه درآينده مشكلات وابستگي به ديگران را درپي دارد. حتي در مورد بيماري آلزايمر كه جزء مشكل ترين و رايج ترين مسائل دوران پيري است نيز فاكتورهاي محافظي وجود دارد كه مي توان آنها را فعال كرد. به بيان كلي تر، ما مي توانيم خود را ازنظر روحي براي دوران پيري آماده كنيم. بسيار خوب است كه در طول زندگي گاه از برخي چيزها چشم بپوشيم، ياد بگيريم كه ناراحتي ها را فراموش كنيم، وقت بگذاريم تا با مسائل ناپايدار، زندگي كنيم و مرتب از خود درمورد مفهوم زندگي سؤال كنيم. اگر خاطرات خوب زيادي در ذهن داشته و روح خود را پرورش دهيم، بسيار بهتر دوران سالخوردگي را سپري مي كنيم. اگر ياد بگيريم كه مي شود برخي شكست ها را از جنبه هاي ديگر زندگي جبران كرد، در اين صورت وقتي قادر به انجام كاري نباشيم، راحت تر زندگي را ادامه مي دهيم. اين برنامه كلي است كه همه ما بايد به آن توجه داشته باشيم.
علت نداشتن نگرش مثبت به دوران سالخوردگي
درجامعه ما تصورات عمومي راجع به دوران سالخوردگي كه معمولا نيز اشتباه و منفي هستند علت اين امر شناخته مي شوند. اين طرز فكر جمعي تاثير مهمي نيز برتصورات فردي ما دارد.«پيرشدن اصلا خوب نيست، خدا كند هيچ وقت به پيري نرسيم، وقتي پير مي شويم كسي دوستمان ندارد، ديگر به هيچ دردي نمي خوريم و...» از جمله مهم ترين تصورات منفي در مورد دوران كهنسالي است. از آنجا كه اين حرف ها درهمه جا شنيده مي شود به ما نيز منتقل مي شود و اگر آنها را باور كنيم،ممكن است تصويري كه از خود انتظار داريم با آن مطابقت پيدا كند.
از طرف ديگر، امروزه سن اميد به زندگي افزايش پيدا كرده است و به همين دليل براي زندگي مطلوب نياز به الگو داريم؛ اين درحالي است كه كسي مدلي نشان نمي دهد. تابلوي پيري را معمولا پنهان مي كنيم گويي فقط مايه تاسف است و هيچ چيز قابل ذكري ندارد.
اگر عقيده داشته باشيم كه اين دوران مي تواند بسيار گرانبها و غني باشد، آنگاه نگاه ما نيز تغيير مي كند. همان طوركه افراد سالمندي هستند كه بسيار شاد زندگي مي كنند. حتي بسياري فكر مي كنند كه دوراني استثنايي است. با اين حال كساني هم كه ناراضيند، زيادند. به عنوان آخرين نكته توصيه مي شود كه با سالمنداني كه روحيه مثبت دارند تعامل داشته باشيد تا شما هم بتوانيد زيبايي هاي اين مرحله را بشناسيد.
مريم سادات كاظمي

 



در برابر قاضي

دردسر سيگاركشيدن شوهر

خانم 29ساله اي كه از ابتداي ازدواج معيار نخست خود را سيگارنكشيدن اعلام كرده بود بخاطر زيرقول زدن همسرش از او تقاضاي طلاق كرد.
اين خانم كه يك روز سرزده به اداره همسرش رفته بود شوهرش را حين كشيدن سيگار با ديگر همكارانش غافلگيركرد و همين بهانه اي شد براي جدايي از همسر.
ابتدا همسر اين خانم در دادگاه خانواده به قاضي گفت كه هم همسرش را دوست دارد و هم از سيگار كشيدن لذت مي برد و حاضر نيست هيچكدام را فداي ديگري كند و بهتر است كه خانم با سيگاركشيدن او كنار بيايد.

يا نفقه يا طلاق

خانم 28ساله اي كه از دست پرخوري همسرش ذله شده است به قاضي مي گويد: بعداز2سال زندگي مشترك شوهرم فقط به خوردن فكر مي كند. از زماني كه به خانه مي آيد لحظه اي دهانش از حركت نمي ايستد و درمسير يخچال و اتاق نشيمن درحال حركت است.
طبق گفته هاي اين خانم همسرش همه خوشي هاي زندگي را در خورد و خوراك و خريد موادغذايي مي داند و حاضر نيست براي خانمش هديه اي هرچند كوچك بخرد. او كه حسابي از دست عادت شوهرش كلافه شده از شوهرش خواست به او نفقه بدهد تا شايد او هم بتواند آنگونه كه مي خواهد زندگي كند.

گول ميلياردرها را نخوريد

دختر يك تاجر ورشكسته بعدازگذشت 28 سال از زندگي اش با يك تاجر موفق براي طلاق به دادگاه خانواده مراجعه كرد.
او در دادگاه به قاضي مي گويد: شوهر ميلياردرم بشدت خسيس است و من را از داشتن همه چيز در زندگي محروم كرده است. به طوري كه براي رفتن به خانه اقوام بايد از اتوبوس استفاده كنم و ماه به ماه در خانه رنگ مرغ و گوشت و برنج و ميوه را نمي بينيم.
شوهر اين خانم كه روي هرچه خسيس را سفيد كرده است همواره لباس هاي ژنده بر تن مي كند و كوچكترين علاقه اي به تفريح و سفر ندارد.شوهر اين خانم در دادگاه گفت: از كودكي از پدرم كه تاجر بود آموختم هميشه پول زياد و حساب بانكي قوي نشانه قدرت و بزرگي مرد است. من اهل اسراف نيستم، وقتي من و همسرم با يك غذاي كاملا معمولي سير مي شويم چه دليلي براي ريخت و پاش و خريد گوشت و مرغ و برنج است؟
شما بگوييد به نظر شما من خسيسم؟!
قاضي با شنيدن صحبت هاي دوطرف حكم طلاق را صادر كرد.

 



توصيه هايي براي استفاده از مايكروويو

كارشناسان وزارت بهداشت استفاده مداوم از مايكروويو را توصيه نمي كنند و مي گويند:هنگام روشن بودن اين وسيله نيز رعايت فاصله يك متري ضروري است؛ زيرا احتمال نشت اشعه از بين لولاها و لاستيك دور آن وجود دارد.
امروزه در اكثر خانه ها از مايكروويو براي پخت و پز سريع يا گرم كردن فوري غذا استفاده مي شود كه رعايت توصيه هايي براي استفاده از اين وسيله ضروري است.
درون مايكروويو يك نوسان ساز و يك مولد موج قرار دارد. اين نوسان ساز امواج را با طول موج هاي كوتاه توليد مي كند و در واقع اين وسيله حدود 300مگاهرتز، يعني 300ميليون بار در ثانيه نوسان ايجاد مي كند كه اين امر باعث گرم شدن غذا مي شود.
وقتي كه مولكول هاي مواد غذايي به خصوص موادي كه امكان حركتشان زياد است مثل مولكول هاي آب، با سرعت 300ميليون بار در ثانيه به لرزش درمي آيند و به هم ساييده مي شوند و به دليل اينكه ميزان دفعات ساييدگي در ثانيه خيلي بالاست، ظرف مدت كوتاهي ايجاد حرارت كرده و غذا سريع گرم مي شود.
افراد در مواقع روشن بودن مايكروويو بايد از اين وسيله فاصله داشته باشند. بهتر است افراد كمتر از اين وسيله استفاده كنند و در هنگام روشن بودن، رعايت فاصله يك متري توصيه مي شود زيرا بعد از گذشت مدت زماني از استفاده مايكروويو و براثر باز و بسته شدن هاي مكرر، شكاف هايي بين لولاها و لاستيك دور آن به وجود مي آيد كه ممكن است نشت اشعه اتفاق بيفتد كه اين امر براي سلامتي مضر خواهد بود.
افرادي كه از وسايل الكتروني خاصي مانند سمعك يا نوسان قلبي استفاده مي كنند به هيچ عنوان در مواقعي كه دستگاه روشن است نزديك آن نشوند زيرا امكان نشت اشعه وجود دارد و كار اين وسايل را مختل مي كند.
بعد از اينكه مايكروويو خاموش شد بعد از گذشت حداقل 30ثانيه، در مايكروويو را باز كنند.
وسايل فلزي را درون مايكروويو نگذارند زيرا احتمال اصطكاك خيلي شديد و مختل شدن دستگاه و آسيب به ظرف و مواد غذايي را درپي خواهد داشت و توصيه مي شود حتي المقدور درهاي ظروفي را كه درون مايكروويو قرار مي دهند بردارند زيرا درهاي بسته باعث تجمع بخار درون ظرف شده و در برخي موارد باعث تركيدگي مي شود.

 



هشدار در مورد مصرف نوشابه هاي انرژي زا

محققان در مورد اثرات استفاده از نوشابه هاي انرژي زا هشدار دادند.
اگرچه نوشابه هاي انرژي زا بسيار محبوب هستند و شما از هر جايي از سوپرماركت ها گرفته تا كلاس هاي ورزشي و باشگاه ها مي توانيد آن ها را خريداري كنيد، اما كارشناسان در مورد مصرف بيش از حد آن ها ابراز نگراني كردند.
دكتر جان هيگينس از مدرسه پزشكي دانشگاه تگزاس در اين باره گفت: يك نوشابه انرژي نزديك به يك چهارم فنجان در خود شكر دارد. هم چنين ميزان كافئين موجود در آن از قهوه هاي بسيار پررنگ هم بيشتر است. يك محرك گياهي به نام گوارانا، چند آمينو اسيد، مواد معدني و برخي ديگر از ويتامين ها نيز در اين نوشابه ها وجود دارند.
نگراني اصلي اين است كه تا چه ميزان اين مواد با كافئين موجود در اين نوشابه ها تركيب مي شوند و مي توانند روي ضربان قلب، فشارخون و حتي وضعيت ذهني انسان ها تاثيرگذار باشند. اين نگراي ها زماني بيش تر مي شود كه شما اين نوشيدني ها را در حجم هاي خيلي زياد مصرف كنيد.
هيگيس و همكارانش مطالعاتي را در مورد نوشابه هاي انرژي زا انجام دادند. آن ها متوجه شدند تحقيقات كمي در مورد اثرات جانبي اين نوشابه ها روي سلامت انسان انجام شده است. اما همين مطالعات اندك هم نشان مي دهد نوشابه هاي انرژي زا مي توانند باعث افزايش فشار خون و ضربان قلب شوند. حتي گزارش هايي در مورد حمله قلبي، مرگ ناگهاني و حملاتي مشابه با صرع نيز پس از مصرف بيش از حد اين نوشيدني ها وجود داشته است.
اين نوشيدني ها هم چنين باعث از دست رفتن آب بدن در مقياس هاي خيلي بالا مي شوند كه اين موضوع براي ورزشكاراني كه فعاليت هاي بدني بسيار سنگين دارد خطراتي را به همراه دارد.مطالعات روي موش ها نشان مي دهد اين نوشيدني ها مي توانند باعث بروز رفتارهاي عجيب، مانند افسردگي، مشكلات در تغذيه و مانند آن شود و به همين دليل كارشناسان معتقدند استفاده از اين نوشيدني ها بايد تا حد زيادي محدود شود. تخمين زده مي شود بازار نوشيدني هاي انرژي زا در سال 2005 در كشور آمريكا نزديك به 650 ميليون دلار و در سطح جهان نزديك به 5 ميليارد دلار بوده است.

 



نوشيدني هاي مفيد

از آنجا كه 60 درصد وزن بدن را آب تشكيل مي دهد، كاهش آب موجب ايجاد اختلالاتي در بدن مي شود. بر اين اساس نوشيدني ها مي توانند بخشي از نياز روزانه بدن به آب را تامين كنند.
آب سالم بهترين نوشيدني است كه پايه تمام نوشيدني ها از جمله آب لوله كشي تصفيه شده و آب هاي معدني است. مصرف روزانه آب براي انجام عملكرد صحيح بدن از جمله دفع مواد زايد، تنظيم دما و پيشگيري از يبوست لازم است.
همچنين آبميوه هاي طبيعي و تازه از جمله نوشيدني هاي سالم و مغذي هستند. آبميوه هاي سرشار از ويتامين ها، مواد معدني و رنگدانه هاي گياهي هستند كه بخشي از نياز بدن به اين مواد را تامين مي كنند. نوشيدن آب ميوه هاي غني از ويتامين C مانند آب مركبات همراه با غذا در جذب بيشتر آهن موثر است. رنگدانه هاي گياهي آبميوه ها نيز خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي-عروقي و سرطان را كاهش مي دهند.
دوغ نيز يكي از نوشيدني هاي سنتي و رايج در ايران است. مصرف دوغ در سلامت و استحكام استخوان ها و دندان ها موثر است؛ به طوري كه ارزش غذايي هر دو ليوان دوغ معادل يك ليوان شير است.
چاي هم به عنوان نوشيدني جهاني، انواع مختلفي مانند چاي سبز و سياه را شامل مي شود. تحقيقات نشان داده است تركيبات گياهي مفيدچاي سبز خطر ابتلا به سرطان و بيماريهاي قلبي-عروقي را كاهش مي دهد. فلوئور موجود در چاي نيز پيشگيري از پوسيدگي دندان ها را سبب مي شود.
قهوه نيز حاوي كافئين است كه موجب رفع خستگي مي شود؛ اما مصرف بيش از حد آن اختلال در جذب بعضي از مواد مغذي مانند آهن وكلسيم را سبب شده و زمينه ساز ابتلا به كم خوني و پوكي استخوان مي شود.
بنابر اعلام انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي در كشور، از آنجا كه امروزه تمايل به مصرف نوشابه هاي شيرين گازدار به ويژه ميان كودكان و نوجوانان گسترش يافته است، بررسي ها نشان داده كه اين نوشابه ها ارزش تغذيه اي چنداني ندارند. نوشيدني هاي شيرين گازدار مانند انواع كولاها حاوي مقادير زيادي قند هستند كه موجب افزايش وزن، چاقي و پوسيدگي دندان بويژه در كودكان و نوجوانان مي شوند. در تهيه نوشابه ها از مواد رنگي و طعم دهنده استفاده مي شود كه مصرف مستمر آن موجب بروز اختلالاتي مانند كهير، عوارض تنفسي، گوارشي و رفتاري مي شود.
توصيه هاي تغذيه اي در مورد نوشيدني ها؛
- مصرف روزانه 6 تا 8 ليوان آب سالم توصيه مي شود.
- شير پاستوريزه به دليل دارا بودن 87 درصد آب يك نوشيدني خوب و سالم است.
- با توجه به مضرات نوشابه هاي شيرين گازدار مصرف آب سالم بهداشتي، آبميوه هاي طبيعي تازه، دوغ كم نمك و شربت هاي خانگي (آب ليمو) و عرقيات گياهي در برنامه غذايي روزانه توصيه مي شود.
- تا حد امكان از مصرف نوشابه هاي شيرين گازدار مانند انواع كولاها پرهيز شود.
- مصرف روزانه دوغ به دليل داشتن مواد معدني و مغذي نزديك به شير، توصيه مي شود.
- نوشيدن چاي يا قهوه همراه يا بلافاصله قبل و بعد از غذا موجب كاهش جذب آهن مواد غذايي مي شود.
- آب بهترين نوشيدني همراه با داروها است.

 



خوردن سبزيجات چهره شما را جذاب تر مي كند

متخصصان پوست ادعا مي كنند: رژيم غذايي گياه خواري سبب روشن شدن و درخشندگي پوست مي شود.
متخصصان دانشگاه بريستول براي اولين بار به رابطه بين يك الگوي زندگي سالم به ويژه به لحاظ تغذيه اي و افزايش جذابيت چهره به ويژه از ديد اطرافيان فرد پي برده اند.
به گزارش روزنامه ديلي استار، اين متخصصان مي گويند: در عوض برنزه كردن پوست كه سبب تيرگي آن مي شود به تدريج از جذابيت صورت مي كاهد.به گفته كارشناسان سلامت پوست، تاثير مصرف ميوه ها و سبزيجات، غلات سبوس دار و سالادها كه گزينه هاي سالم تغذيه اي به شمار مي روند، براي پوست شگفت انگيز و فوق العاده است.
براساس اين گزارش، يان استفن از متخصصان دانشگاه بريستول در اين باره خاطرنشان كرد: ما متوجه شديم مردم پوست درخشان حاصل از رژيم غذايي گياه خواري را به پوست تيره برنزشده در نور خورشيد ترجيح مي دهند. بنابراين مقدار مناسبي از نور خورشيد به همراه رژيم غذايي سرشار از سبزي ها و ميوه ها كليد زيبايي پوست است.بهترين ميوه ها براي شادابي پوست، گريپ فروت، طالبي و زردآلو هستند و بهترين سبزيجات براي اين منظور فلفل و اسفناج است.

 



هويج جوان كننده سلول هاي بدن

هويج در جوان ماندن و برقراري ارتباط بين سلول ها نقش مهمي برعهده دارد و ديابتي ها بدون هيچ نگراني، مي توانند از آن استفاده كنند.
هويج يكي از سبزي هاي ريشه اي است و سرشار از بتاكاروتن (پيش ساز ويتامين A) است و گياهي 2 ساله معمولاً به رنگ نارنجي، سفيد يا مخلوطي از قرمز و سفيد است.
كاروتن، بتاكاروتن، آلفا كاروتن، ليكوپن، لوتئين، زئازانتين در هويج وجود دارد. درگذشته هويج را به دليل داشتن بتاكاروتن مصرف مي كردند ولي هويج در جوان ماندن سلول ها برقراري ارتباط بين سلول ها نقش مهمي برعهده دارد.
هويج سرشار از فيبر است و 3 تا 7 درصد قند دارد. قند هويج نسبت به سبزي ها بالا است و نسبت به ميوه ها پايين است. هويج منبعي غني از فيبر خوراكي، آنتي اكسيدان ها و مواد معدني است.
ديابتي ها مي توانند از هويج استفاده كنند. آب هويج و آب ميوه ها را براي ديابتي ها توصيه نمي كنيم. هويج جزو سبزي هاي مفيد است و براي سلامت بدن از اهميت زيادي برخوردار است.هويج يك سبزي ريشه دار است كه مي توان آن را خام يا خردشده يا رنده شده در سالاد خورد و بيشتر در پخت سوپ ها و خورش ها كاربرد دارد.

 



خواص فوق العاده آب نارگيل براي مراقبت از پوست

آب نارگيل كه در داخل ميوه سبز نارگيل وجود دارد، موهبت طبيعت براي بشر است.
اين مايع پرخاصيت سرشار از ويتامين ها، املاح معدني، آمينواسيدها، كربوهيدرات ها، آنتي اكسيدان ها، آنزيم ها و ساير ريزمغذي هاي مفيد است. در واقع آب نارگيل حاوي تمامي ريزمغذي هايي است كه براي سلامت انسان ضروري هستند.
آب نارگيل نه تنها هيچ عوارض جانبي ندارد، براي درمان سريع بسياري از مشكلات بهداشتي نيز سودمند است. اين مايع يكي از بهترين محصولات براي مراقبت و حفظ سلامت پوست است.
به گزارش سايت انگليسي وانينديا، آب نارگيل به ويژه براي پوست هاي چرب مفيد است. از آنجا كه حاوي سيتوكينين ها است، روند پيري پوست را تنظيم مي كند و كاربرد منظم آن به همراه آب ليمو بر روي پوست ميدان انعطاف پذيري پوست را افزايش داده و از سفت شدن آن جلوگيري مي كند.نوشيدن روزانه آب نارگيل گردش خون را تقويت مي كند كه حاصل آن افزايش درخشش پوست و از بين بردن نشانه هاي خستگي و استرس است.براساس اين گزارش، آب نارگيل همچنين به ترميم زخم ها كمك مي كند. زخم ها را با آب نارگيل شست وشو دهيد و بگذاريد تا روي پوست شما به تدريج خشك شود. اين كار را سه تا چهار بار در روز انجام دهيد و سپس با آب سرد محل زخم را بشوييد. با اين روش حتي مي توانيد زخم هاي ناشي از آن را هم بهبود دهيد.
علاوه بر اين ها، اگر آب نارگيل را با آب داخل وان براي حمام كردن تركيب كنيد، مانع از بروز عفونت هاي قارچي به ويژه در فصل زمستان مي شود.
همچنين از تركيب آب نارگيل يا صابون يا لوسيون بدن مي توانيد پوست را دائماً مرطوب نگهداشته و در تمام روز از تشعشعات در امان نگهداريد. نتايج درمان پوست با آب نارگيل برخلاف ساير روش ها به سرعت بروز مي كند.

 



عمر سالمندان را 10 سال افزايش دهيد

به گفته محققان آمريكايي سالمنداني كه غذاهاي كم چرب و سرشار از ميوه و سبزي مي خورند خطر مرگ را در 10سال آينده به طور قابل توجهي كاهش خواهند داد.
در يك تحقيق مشخص شد افرادي كه رژيم غذايي سالم و محصولات لبني كم چرب همراه با ميوه و سبزيجات، ماهي و گوشت مرغ مي خورند، كم تر سيگار مي كشند و ميزان مصرف غذاهاي سرخ شده و گوشت قرمز را كاهش داده اند بيش تر عمر مي كنند.
در اين بين هم چنين مشخص شد افرادي كه غذاهاي چرب، بستني، شيرپرچرب مصرف مي كردند بيش تر از ديگران در معرض خطر قرار دارند.
چربي هاي اشباع شده و اسيدهاي چرب ترانس كه معمولا در غذاهاي فرآوري شده وجود دارند يكي از مهم ترين عوامل خطرزا در اين بين هستند.شيريني ها و دسرها و محصولات لبني پرچرب در اين بين خطرناك ترين گروه هاي غذايي بودند كه باعث كوتاه تر شدن عمر سالمندان و بروز بيماري هاي خطرناك مانند سرطان و بيماري هاي قلبي مي شوند.در اين گروه ها نيز چربي هاي اشباع شده و اسيدهاي چرب ترانس وجود دارد و علاوه بر آن ها ميزان كالري دريافتي از مصرف اين مواد غذايي بسيار بالاست كه مي تواند منجر به چاقي و افزايش كلسترول خون شود.چاقي هم يكي از مهم ترين عوامل مرگ و مير در سالمندان است و كاهش وزن مي تواند كمك شاياني به افزايش طول عمر آن ها كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14