(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 19 دی 1389- شماره 19835

نيروگاه اتمي بحرين 6سال ديگر راه اندازي مي شود
پيونگ يانگ رسما خواستار مذاكره با كره جنوبي شد
فرياد «انتقام، انتقام» مردم فلسطين در مراسم تشييع شهيد الخليل
درگيري جوانان فلسطيني با نظاميان صهيونيست در قدس و كرانه باختري
توطئه جديد غرب در آفريقا جنوب سودان تجزيه مي شود؟
مقتدا صدر مردم عراق را به مبارزه عليه اشغالگران فرا خواند
تغيير سياست هاي گيلاني دولت پاكستان را از سقوط نجات داد
احتمال كناره گيري رئيس جمهورساحل عاج قوت گرفت
اعتراض هاي ضد دولتي در پايتخت و 17 شهر ديگر الجزاير
رامسفلد : هيچ گاه با آيت الله سيستاني ديدار نكرده ام
يادآوري وظايف با شلاق
ديدارهاي جداگانه هيلاري كلينتون با حريري و ملك عبدالله در نيويورك



نيروگاه اتمي بحرين 6سال ديگر راه اندازي مي شود

بحرين از برنامه ريزي اين كشور براي تأسيس نخستين نيروگاه اتمي خود تا سال 2017 خبرداد.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، وزير انرژي بحرين اعلام كرد، اين كشور در تلاش است تا سال 2017 نخستين نيروگاه اتمي خود را تأسيس و راه اندازي كند.«فهمي الجودر» افزود: «منامه» در آخرين مراحل براي دستيابي به انرژي اتمي است و آنچه وي مشاهده كرده نشان مي دهد ظرف چند سال آينده به اين هدف خواهند رسيد.گفتني است، امارات متحده عربي، كويت، اردن و عربستان نيز از جمله كشورهاي منطقه هستند كه تلاش هايي براي برخورداري از اين انرژي را آغاز كرده اند. كشورهاي غربي صاحب فناوري اتمي مانند آمريكا، فرانسه و روسيه نيز از كشورهايي محسوب مي شوند كه در تأسيس نيروگاه هاي اتمي به اين كشورها كمك مي كنند.

 



پيونگ يانگ رسما خواستار مذاكره با كره جنوبي شد

كميته صلح ملي كره شمالي با صدور بيانيه اي رسما خواستار مذاكره با همسايه جنوبي خود شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كميته صلح ملي كره شمالي به عنوان مسئول بهبود مناسبات دو كره ديروز با صدور بيانيه اي رسما خواستار مذاكرات صلح شد.
در اين بيانيه آمده است، سطح مذاكرات، موضوعات و تاريخ آغاز مي تواند با توافق دوجانبه تعيين شود. در اين بيانيه همچنين ابراز اميدواري شده كه مذاكرات بتواند به « بي اعتمادي ها و ترديدهاي موجود» پايان دهد.
براساس اين گزارش، سئول نيز بلافاصله به اين درخواست واكنش مثبت نشان داد. يك مقام كره جنوبي در اين باره گفت: سئول در حال بررسي علل و مقاصد اين پيشنهاد است و در عين حال از آن استقبال مي كند.

 



فرياد «انتقام، انتقام» مردم فلسطين در مراسم تشييع شهيد الخليل

مردم خشمگين فلسطين در نوار غزه و كرانه باختري در مراسم تشييع شهروند فلسطيني فرياد «اتحاد اتحاد» سر دادند و خواستار انتقام خون شهداي فلسطيني شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، هزاران فلسطيني در استان الخليل واقع در كرانه باختري در مراسم تشييع پيكر «عمر القواسمي» با سر دادن شعارهاي ضدصهيونيستي همكاري تشكيلات خودگردان با سرويس هاي امنيتي اسرائيلي را محكوم كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات كه خبرگزاري هاي خارجي طي چهار سال گذشته آن را بي سابقه توصيف كردند با فرياد «الله اكبر» «مرگ بر دشمن اشغالگر، تروريست و جاني»، «انتقام انتقام»، «اتحاد اتحاد»، خواستار مقابله با تجاوز رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين شدند.
عمرالقواسمي شهروند فلسطيني 66 ساله روز پنجشنبه در خواب و توسط نظاميان صهيونيست به طرز بي رحمانه اي به شهادت رسيد.
در نوار غزه نيز به دعوت گروه هاي مقاومت فلسطيني از جمله حماس و جهاد اسلامي اهالي غزه تظاهرات كردند و سياست هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.
مردم غزه ضمن اعلام همبستگي با مردم كرانه باختري از آنها خواستند راه مردم غزه را در مقابله با اشغالگران در پيش بگيرند.
مردم غزه همچون مردم كرانه باختري با شعار وحدت خواستار ادامه راه مقاومت شدند.
گفتني است رژيم صهيونيستي طي روزهاي اخير چندين نوبت نوار غزه را هدف حملات هوايي خود قرار داد كه بيش از شش فلسطيني را به شهادت رسانده يا مجروح ساخت، همچنين يك شهروند فلسطيني در كرانه باختري با اصابت مستقيم گلوله هاي نظاميان صهيونيست به شهادت رسيد كه شمار شهداي فلسطيني از آغاز سال جاري تاكنون به 15 نفر رسيده است. از سوي ديگر، ارتش رژيم صهيونيستي به دنبال كشته شدن يك نظامي صهيونيست و زخمي شدن چهار نفر ديگر در درگيري با مبارزان فلسطيني نيروهاي خود در مرز نوار غزه را به حالت آماده باش درآورد.
رسانه هاي رژيم صهيونيستي با كم اهميت جلوه دادن اين درگيري اعلام كردند كه اين نظاميان به اشتباه و با شليك گلوله هاي خودي كشته يا زخمي شده اند.به گزارش خبرگزاري فارس، راديو ارتش رژيم صهيونيستي در اين باره گزارش داد كه در پي نزديك شدن چند مبارز فلسطيني به مرز غزه كه قصد كار گذاشتن بسته انفجاري را داشتند، يك گروه نظاميان صهيونيست اين مبارزان را هدف قرار داده و مبارزان فلسطيني نيز به سمت آنها خمپاره شليك كردند كه در نتيجه آن چند نفر زخمي شدند.
براساس اين گزارش، گروهي از مبارزان فلسطيني براي يك گروه نظاميان صهيونيست در منطقه مرزي كمين گذاشته و آنها را هدف قرار داده اند.
منابع فلسطيني نيز گفتند كه تانك هاي رژيم صهيونيستي چند گلوله به سمت مبارزان فلسطيني كه در زمين زراعي شرق اردوگاه المغازي حضور داشتند، شليك كردند اما تلفات جاني در برنداشت.
از سوي ديگر گردان هاي مقاومت ملي شاخه نظامي جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين مسئوليت شليك دو خمپاره به پايگاه رژيم صهيونيستي در شرق «وادي السلقا» را بر عهده گرفت و تأكيد كرد كه در پاسخ به جنايت هاي صهيونيست ها عليه نوار غزه بوده است.
گفتني است گابي اشكنازي رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي بار ديگر غزه را به جنگ تهديد كرد.
وي با اذعان به ناكارآمدي سامانه گنبد آهنين براي رهگيري موشك هاي فلسطيني اعلام كرد كه ارتش در نهايت مجبور به آغاز جنگ جديد عليه غزه خواهد شد.
وي با بزرگنمايي موشك هاي دست ساز فلسطينيان براي توجيه جنگ افروزي جديد عليه غزه، افزود: ارتش در نهايت مجبور خواهد شد شليك كنندگان موشك را همانند عمليات «سرب گداخته» هدف قرار دهد.رژيم صهيونيستي در جنگ 22 روزه عليه نوار غزه موسوم به عمليات «سرب گداخته» حدود 1400 فلسطيني را به شهادت رساند كه اكثريت آنها غيرنظامي بودند.

 



درگيري جوانان فلسطيني با نظاميان صهيونيست در قدس و كرانه باختري

همزمان با تظاهرات اهالي نوار غزه و كرانه باختري عليه سياست هاي ترور و تجاوز رژيم صهيونيستي، جوانان فلسطيني ساكن منطقه سيلوان نيز با صهيونيست ها درگير شدند كه در اين درگيري شديد ده ها جوان زخمي شدند.
در تظاهرات شهر قدس كه در حلقه تنگ محاصره نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي برگزار شد فلسطيني ها و فعالان خارجي خواستار خروج نيروهاي اشغالگر قدس از اين شهر شدند.
تظاهركنندگان كه براي تشويق ديگر اهالي قدس با خود طبل حمل مي كردند پلاكاردهايي با خود داشتند كه بر روي آنها نوشته شده بود:«نقض حقوق فلسطينيان بس است»، «به سياست شهرك سازي پايان دهيد.»
باپيوستن جوانان اين منطقه به تظاهرات، درگيري شديدي ميان نظاميان صهيونيست و جوانان فلسطيني در گرفت كه صهيونيست ها باپرتاب گلوله هاي گاز اشك آور اقدام به متفرق كردن تظاهركنندگان كردند. در پي اين درگيري شديد ده ها جوان فلسطيني زخمي و پنج نفر نيز بازداشت و به نقطه نامعلومي انتقال داده شدند.
از سوي ديگر، تظاهرات هفتگي فلسطيني ها در روستاهاي بلعين، نعلين و نبي صالح در كرانه باختري در اعتراض به ساخت ديوار حائل نيز با درگيري شديد مواجه شد.
نظاميان رژيم صهيونيستي با پرتاب گازهاي اشك آور، شليك گلوله و ضرب و شتم وحشيانه فلسطيني ها و فعالان صلح عده بي شماري از تظاهركنندگان را مجروح ساختند.
جوانان فلسطيني با اينكه براي جلوگيري از خفگي با ابتدايي ترين وسايل سعي مي كردند خود را در برابر گازهاي اشك آور و گلوله هاي كشنده محافظت كنند اما به دليل شليك مستقيم گلوله ها دچار مسموميت و خفگي شديد شده به بيمارستان انتقال يافتند.

 



كيهان بررسي مي كند
توطئه جديد غرب در آفريقا جنوب سودان تجزيه مي شود؟

رئيس جمهور سودان، همزمان با آغاز همه پرسي در جنوب اين كشور، در مورد احتمال بروز ناآرامي هاي قومي و سياسي هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ها، «عمر حسن البشير» با اشاره به آغاز همه پرسي در جنوب سودان اظهار داشت: بخش جنوبي اين كشور در صورت استقلال با بي ثباتي روبه رو خواهد شد و رهبران جنوب، تجربه كافي براي اداره كشوري مستقل را ندارند.
عمرالبشير با اشاره به دوران طولاني مدت جنگ هاي داخلي در جنوب سودان و از بين رفتن زيرساخت هاي اين منطقه يادآور شد: رهبران جنوب، توانايي رسيدگي به امور شهروندان با تاسيس دولت با حاكميت جديد را ندارند و احتمال بروز تنش و ناآرامي در منطقه وجود دارد.
اين سخنان كه با واكنش رهبران جنوب در روند همه پرسي روبه رو خواهد شد، نشان داد كه هنوز اختلافات عميقي بين دو منطقه وجود دارد كه ذخاير نفتي و منابع آبي از جمله آنهاست.
عمرالبشير همچنين اين موضوع را متذكر شد كه در صورتي كه، رهبران جنوب بخواهند به زور مالكيت منطقه مرزي نفت خيز «ابيه» را از آن خود كنند، دولت سودان بيكار نخواهد نشست.
در همين حال، «دفع الله الحاج علي عثمان» نماينده دائم سودان در سازمان ملل هشدار داد كه همه پرسي خودمختاري در جنوب سودان، سرمنشأ دردسرهاي غيرمنتظره زيادي در سراسر آفريقا خواهد بود.
به گفته نماينده سودان، پس از برگزاري همه پرسي و اعلام نتايج آن، احتمالا كشورهاي ديگري در قاره آفريقا به پيروي از سودان ساز تجزيه را سر خواهند داد.
وي با تاكيد بر مهيا شدن امكانات لازم براي همه پرسي تصريح كرد: ما به طور كامل به همه پرسي و نتيجه آن متعهد هستيم، اما اين همه پرسي بسيار تاسف بار است و سرمنشأ مشكلات غيرمنتظره زيادي براي آفريقا خواهد بود.
ساكنان جنوب سودان به عنوان بخشي از يك توافق، تحت حمايت بين المللي در رابطه با پايان دادن به دو دهه درگيري هاي داخلي در اين كشور، امروز پاي صندوق هاي راي رفتند تا سرنوشت اين منطقه را در آينده روشن كنند.
حسن الترابي دبيركل حزب كنگره مردمي سودان نيز ضمن هشدار به دولتمردان اين كشور در مورد تجزيه پهناورترين كشور اسلامي قاره آفريقا تاكيد كرد: دولت آمريكا، توجه خاصي به جنوب سودان دارد و با جدايي اين منطقه از سودان، مي خواهد مسائل منطقه دارفور را نيز به اصطلاح حل كند.
سودان به عنوان پهناورترين كشور مسلمان در قاره آفريقا، هميشه مورد طمع آمريكا، غرب و اسرائيل بوده است و توطئه هاي آنها پس از دو دهه تحت عنوان «همه پرسي» در جنوب سودان تحقق يافت.
جنوب سودان كه 9 ميليون نفر جمعيت و 700 هزار كيلومترمربع مساحت دارد، 85 درصد از نفت و ذخاير طبيعي و آبي سودان را در خود جاي داده است.همچنين وجود منابع غني معدني مانند ذخاير منيزيم، آهن، نفت، گاز و مس در جنوب سودان و ضرورت كنترل رودخانه نيل به عنوان شريان حياتي كشور مصر، سودان و 9 كشور ديگر آفريقايي موجب شده تا غرب، رژيم صهيونيستي و آمريكا توجه خود را به اين منطقه دوچندان كنند.
رهبران جنوب سودان نيز اخيرا اعلام كرده اند كه به محض استقلال از سودان با رژيم صهيونيستي، رابطه سياسي برقرار خواهند كرد، چرا كه يكي از اهداف رژيم صهيونيستي در حمايت از جدايي جنوب سودان ايجاد چندين سد بر روي رودخانه هاي نيل و بحرالغزال در جنوب سودان است تا از اين رهگذر 11كشور شرق و شمال آفريقا را تحت كنترل خود داشته باشد و راهبرد خود يعني در اختيار داشتن نيل تا فرات را محقق سازند.
كاخ سفيد با جلو انداختن سازمان ملل براي قانوني جلوه دادن اقدام خود در جدايي جنوب سودان از شمال آن، طرح ديرينه صهيونيست ها، براي داشتن جاي پايي در قاره سياه را جامه عمل پوشاند.
در اين طرح برنامه ريزي شده جنوب سودان پس از استقلال به پايگاهي براي آمريكا و صهيونيست ها تبديل خواهد شد و اسرائيل دومي در قاره سياه پا به عرصه وجود خواهد گذاشت. كارشناسان بر اين اعتقادند در صورت جدايي جنوب سودان علاوه بر تنش در منطقه، بسياري از كشورهاي آفريقايي دچار تجزيه خواهند شد و اين موضوع مسلما فقط به نفع اسرائيل خواهد بود.

 



طي سخناني در جمع هواداران
مقتدا صدر مردم عراق را به مبارزه عليه اشغالگران فرا خواند

«مقتدا صدر» رهبر جريان صدر طي سخناني در اجتماع هزاران نفري هواداران خود از دولت جديد عراق خواست اشغالگران را اخراج كند.
مقتدا صدر، روحاني شيعه اي كه مجله آمريكايي تايم وي را «كابوس آمريكا در عراق» مي خواند، روز گذشته در جمع انبوه هواداران خود با تاكيد بر اينكه مردم رنج ديده عراق در شرايط كنوني نه به دشمن، بلكه به دوست نياز دارند، خواستار تلاش جدي دولت جديد كشورش براي اخراج اشغالگران از عراق شد.
به گزارش ايرنا، رهبر جناح صدر خطاب به دولت عراق تاكيد كرد: «اين دولت بايد هرچه سريع تر فعاليت و تلاش جدي خود را براي حمايت از مردم عراق و نجات دادن آن ها از درد و رنج هاي فراواني كه سال هاست با آن مواجه هستند، آغاز كند.»
صدر كه سخنان او با تشويق و تاييد مكرر هزاران نفر از مردم حاضر در مراسم سخنراني او مواجه شد، افزود، درد و رنج مردم عراق ديگر كافي است و زمان آن فرا رسيده است كه اين ملت طعم صلح و آرامش را بچشد.
صدر همچنين مردم عراق را به ادامه مقاومت در برابر اشغالگران فرا خواند و بار ديگر با تاكيد بر ضرورت خروج فوري اشغالگران از اين كشور گفت: «مقاومت در برابر اشغالگران امري ضروري است اما مقاومت لزوما به اين معنا نيست كه افراد بايد سلاح به دست بگيرند بلكه بايد به مقاومت فرهنگي روي آورند.»
مقتدا صدر 31 ساله، فرزند سيدمحمد صدر مجتهد با نفوذ عراقي است كه در دوران حكومت صدام به شهادت رسيد.
مقتدا صدر كه از سال 1386 براي تكميل تحصيلات حوزوي خود در ايران و در شهر مقدس قم حضور داشت، در روزهاي اخير به كشورش بازگشت و با ادامه رهبري جناج صدر، بار ديگر فعاليت هاي روشنگرانه خود را براي رهايي مردم كشورش از درد و رنج هاي ناشي از حضور اشغالگران و دشمنان ملت عراق از سر گرفت.
شبكه خبري سي.ان.ان در بخش هاي خبري خود با نگراني سخنراني ديروز مقتدا صدر در نجف را با عنوان بازگشت روحاني «ضد آمريكايي» به عراق پخش كرد. اين شبكه خبري بازگشت صدر را به عراق پس از چهارسال حضور در ايران مهم دانست و او را با توجه به برخورداري از پشتيباني سياسي در كشورش، يكي از چهره هاي كليدي در صحنه جديد سياسي عراق ناميد.
روزنامه انگليسي اينديپندنت نيز نوشت كه به رغم تمام شدن ماموريت نظامي آمريكا در عراق، واشنگتن همچنان از رهبر جريان صدر و مواضع ضد آمريكايي او هراس دارد.
در همين حال، «علي دباغ» سخنگوي دولت عراق تاكيد كرد كه بازگشت صدر كمك زيادي به استقرار امنيت و آرامش در عراق خواهد كرد.

 



تغيير سياست هاي گيلاني دولت پاكستان را از سقوط نجات داد

سرويس خارجي-
عقب نشيني دولت پاكستان از يك سياست مخرب اقتصادي، حزب متحد قومي را به ائتلاف حاكم بازگردانده و در نتيجه دولت را از سقوط نجات داد.
دوم ژانويه 2011 وقتي حزب «متحد قومي» يعني دومين حزب بزرگ در ائتلاف حاكم پاكستان اعلام كرد قصد خروج از ائتلاف را دارد، «يوسف رضاگيلاني» نخست وزير اين كشور دريافت كه به دليل از دست دادن حمايت اكثريت پارلمان، به زودي بايد شاهد سقوط دولت خود و احتمالاً برگزاري انتخابات زودرس باشد؛ اتفاقي كه پاكستان بحران زده را بيش از پيش در گرداب مشكلات نفس گير فرو مي برد. هرچند رسانه ها در بادي امر به علت ترك ائتلاف از سوي «متحد قومي» اشاره نكردند، اما به زودي مشخص شد اختلاف اين حزب با گيلاني بر سر «اخذ وام از صندوق بين المللي پول» به قدري بالا گرفته كه ديگر نه تنها همكاري، كه همسايگي شان نيز ممكن نيست.
صندوق بين المللي پول همواره يكي از ابزارهاي نظام سلطه براي نابود كردن زيرساخت هاي اقتصادي كشورهاي جهان سوم بوده، به طوريكه چون دولتي از آن تقاضاي وام كرده، با مشروط كردن پرداخت اين وام، تنش هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي فراواني را در داخل كشور هدف رقم زده است. شروط اين صندوق براي پرداخت وام 11ميليارد دلاري به پاكستان، افزايش قيمت سوخت و ماليات فروش بود كه بنا بر ادعاي حزب متحد قومي، جامعه پاكستان ظرفيت تحمل اين فشار را ندارد. تحليل گران معتقدند، اتخاذ اين سياست ها سرمايه گذاران پاكستاني را نيز بسيار نگران خواهد كرد.
ديروز اما خبر رسيد كه سران حزب مردم از تصميم خود براي اخذ وام و در نتيجه اجراي سياست هاي تحميلي صندوق بين المللي پول منصرف شده اند و همين امر باعث شد حزب متحد قومي به ائتلاف حاكم بازگردد. «رضا هارون» يكي از رهبران ارشد اين حزب، درحالي كه در كنار گيلاني قرار گرفته بود، به رسانه ها گفت: «اين حزب براي جلوگيري از ايجاد وضعيت بحراني در كشور، به اتحاد بازمي گردد.»
اما موضوع جالب توجه در اين ميان نوع واكنش صندوق بين المللي پول و مقامات آمريكايي بود. صندوق، به شدت نسبت به تصميم جديد دولت گيلاني معترض شد و «هيلاري كلينتون» رئيس جمهور آمريكا به سفير پاكستان در واشنگتن هشدار داد «بازگشت قيمت سوخت به حالت اول، به معني متوقف شدن روند پيشرفت پاكستان براي تبديل شدن به يك اقتصاد قدرتمند است.»اعتراض صندوق بين المللي پول و دولت آمريكا از آن رو تعجب برانگيز است كه قرار بوده مبلغي به عنوان «وام» به كشوري پرداخت كنند و حال اين اتفاق نيفتاده. اما اين ظاهر قضاياست و با مروري بر سوابق صندوق ياد شده مي توان دريافت اكثر كشورهايي كه از آن وام گرفته اند، در نتيجه اجراي سياست هاي تحميلي صندوق، از بازپرداخت اصل و سود وام ها بازمانده و با اخذ مجدد وام و پرداخت يكجاي وام دوم در ازاي بدهي به صندوق، دچار وام زدگي و ورشكستگي اقتصادي شده اند. پاكستان سال 2008 نيز 11ميليارد دلار وام از صندوق بين المللي پول گرفته بود كه هنوز نتوانسته آن را بازپرداخت كند و بر خلاف ادعاي كلينتون، با آن وام، به «اقتصاد قدرتمند» هم تبديل نشده است.

 



احتمال كناره گيري رئيس جمهورساحل عاج قوت گرفت

با افزايش فشارهاي بين المللي و نرمش رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج براي مذاكره، منابع خبري از احتمال كناره گيري «گباگبو» تا پايان ژانويه خبر دادند.
به گزارش ايرنا به نقل از شبكه تلويزيوني فرانس 24، «حسن واتارا» نامزد پيروز انتخابات رياست جمهوري ساحل عاج طي سخناني قول داد كه شرايط را به گونه اي در اين كشور فراهم خواهد كرد كه لوران گباگبو تا پايان ماه ژانويه از قدرت كناره گيري كند.
واتارا كه از سوي آمريكا، غرب و سازمان ملل حمايت مي شود اعلام كرد كه در يك اقدام نظامي سريع و ضرب الاجل و بدون خونريزي قدرت را به دست خواهد گرفت.
سخنان نامزد پيروز انتخابات رياست جمهوري ساحل عاج در حالي عنوان شده است كه هواداران دو رقيب در خيابانهاي اين كشور، آماده درگيري با يكديگر هستند و اين احتمال وجود دارد كه ساحل عاج وارد يك جنگ خونين داخلي شود.
از سوي ديگر، «ابراهيم بن كارگبو» وزير اطلاع رساني به تاييد سخنان حسن واتارا، تاكيد كرد: زمان براي رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج رو به پايان است.

 



اعتراض هاي ضد دولتي در پايتخت و 17 شهر ديگر الجزاير

تظاهرات اعتراض آميز ضد دولتي براي چهارمين روز پياپي در پايتخت و 17شهر الجزاير ادامه يافت و بسياري از ادارات و سازمانهاي دولتي توسط جوانان الجزايري به آتش كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري ها، به دنبال افزايش قيمت برخي اقلام خوراكي، هزاران تن از مردم الجزاير به خيابانها ريختند و با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند.
اين درگيري ها كه از روز چهارشنبه هفته گذشته در الجزيره و سه استان همجوار آن آغاز شد به سرعت به ساير استانها سرايت كرد و بيش از 17استان الجزاير دستخوش ناآرامي هاي سياسي شده است.
افزايش آمار بيكاري و ناتواني دولت در تامين مايحتاج زندگي مردم و فراهم كردن زمينه هاي اشتغال جوانان باعث خشم آنها شده و به درگيري هاي خونين منجر شده است.
منابع دولتي الجزاير تاكنون فقط از كشته شدن يك جوان 18ساله در تظاهرات بر اثر تيراندازي در شرق اين كشور خبر دادند، اما شاهدان عيني و منابع بي طرف گفتند: تاكنون علاوه بر كشته شدن چندين نفر، نيروهاي امنيتي دهها نفر را مجروح و بسياري را بازداشت كرده اند.
نارضايتي مردمي در الجزاير از آنجا آغاز شد كه دولت اين كشور به رياست «حبيب بوتفليقه»، نرخ برخي از اقلام مصرفي از جمله روغن، برنج و شكر را افزايش داد.
آخرين گزارشهاي دريافتي نيز حاكي است، تظاهرات ضددولتي همچنان در اين كشور ادامه دارد و بسياري از مراكز امنيتي و پليس دچار آتش سوزي شده است.


 



با رد اطلاعات جعلي برخي رسانه ها
رامسفلد : هيچ گاه با آيت الله سيستاني ديدار نكرده ام

وزير دفاع سابق آمريكا با «مسخره» توصيف كردن موضوع دادن رشوه به مرجع عالي شيعيان در عراق گفت: «هيچ گاه با آيت الله سيستاني در عراق ديدار نكرده است.»
به گزارش فارس به نقل از روزنامه كويتي «القبس»، «دونالد رامسفلد» وزير دفاع سابق آمريكا در دوره رياست جمهوري «جرج بوش» گفت كه هيچ گاه با آيت الله سيستاني مرجع عالي شيعيان در عراق ديدار نكرده و اخبار منتشر شده مبني بر اينكه او در يادداشت هايش نوشته كه 200 ميليون دلار به آيت الله سيستاني داده تا فتواي حرام بودن مقاومت در برابر نيروهاي آمريكايي را صادر كند، صحت ندارد.
رامسفلد در يك گفت وگوي مطبوعاتي كه دفترش آن را ترتيب داده بود، تاكيد كرد كه گزارش هاي منتشر شده مبني بر اينكه آيت الله سيستاني در مقابل دريافت رشوه، حكم حرام بودن مقاومت در مقابل نيروهاي آمريكايي و استفاده از سلاح ارتش عراق در مقابل نيروهاي بين المللي را صادر كرده است و اين امر در دفتر خاطرات او ذكر شده، اطلاعاتي غير دقيق، مضحك و تمسخرآميز است.
وي افزود كه انتشار خاطراتش در هشتم ماه آينده ميلادي، جعلي و دروغين بودن اين اطلاعات را افشاء و ثابت خواهد كرد.
وزير دفاع سابق آمريكا تصريح كرد كه آيت الله سيستاني همواره يك شخصيت شجاع و كاملا مستقل در عراق بوده است و اهميت ندادن ايشان به اين اطلاعات گمراه كننده بيانگر اين حقيقت است.
پيش از اين روزنامه مصري الاسبوع و چند روزنامه عربي ديگر در خبري نوشته بودند كه در يادداشت ها و خاطرات رامسفلد ادعا شده است كه آمريكا به آيت الله سيستاني مبلغ 200 ميليون دلار اعطاء كرده است تا در مقابل، فتواي حرام بودن جنگ با آمريكا در سال 2003 را صادر كند.
اين اخبار در حالي منتشر شده است كه آيت الله سيستاني تاكنون حتي اجازه ملاقات كوتاه مدت هم به هيچ يك از مقامات آمريكا نداده است، اما در خاطرات منسوب به رامسفلد ادعا شده بود كه وي يك شب پس از اشغال عراق با يك فروند هلي كوپتر به سمت محل اقامت آيت الله سيستاني در نجف رفته و با وي ديدار داشته است.

 



يادآوري وظايف با شلاق

بعضي نقاط دنيا براي خودشان واقعاً رسم هاي عجيبي دارند! مثل اين شهر كوچك پرو، كه شهردارش موقع سوگند خوردن بايد حتماً «شلاق» هم بخورد! حالا، مي گويند «آبراهام كاراسكو» 23 ساله اصلاً آدم ترسويي نيست، اما به طور قطع از زماني كه شهردار «شيلكا» شده، از «پشت درد» هم خوابش نبرده... چرا كه، در اين شهر كوچك مركز پرو، رسم دارند كه تعهدات را به عنوان شهردار با ضربات شلاق يادآوري كنند! به اين ترتيب، با ضربه اول يادت مي اندازند كه: «دزدنباش»! ضربه دوم حالي ات مي كند كه: «دروغگو نباش!» و ضربه سوم براي اين است كه بفهمي: «وقتت را بيخود هدر نده»! حالا تعريف مي كنند كه شهردار جوان تازه انتخاب شده كه با تن دادن به ضربات شلاق سعي مي كرده حسن نيت اش رابه مردمي كه به او اعتماد كرده بودند، نشان بدهد، همه ضربه ها را بي سروصدا خورده و صدايش هم در نيامده، وحتي دست جناب «جلاد» را هم به خاطر اين «يادآوري وظايف» بوسيده است! تازه، طبق سنت رايج وسيله يادآوري وظايف هم بايد پيش خود شهردار بماند تا هيچوقت يادش نرود كه چه قيمتي بابت شهردار شدن پرداخته و به وظايفش درست عمل كند! حالا، فكرش را بكنيد، اگر قرار بود همه جا شرط شهردار شدن اين باشد، ديگر هيچكس پيدا نمي شد داوطلب شهرداري شود!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



ديدارهاي جداگانه هيلاري كلينتون با حريري و ملك عبدالله در نيويورك

سرويس خارجي-
وزير خارجه آمريكا در ديدارهاي جداگانه با نخست و زير لبنان و پادشاه عربستان درباره مسائل منطقه، دادگاه ترور رفيق حريري و روند صلح گفت وگو كرد.
هيلاري كلينتون در ديدار با سعدالدين حريري نخست وزير لبنان در نيويورك بار ديگر بر حمايت واشنگتن از استقلال لبنان و همچنين فعاليت دادگاه حريري تاكيد كرد.
وزير خارجه آمريكا پيش از ديدار با نخست وزير لبنان به ديدار ملك عبدالله پادشاه عربستان در هتل محل اقامت وي رفت و با پادشاه عربستان گفت وگو كرد.
جزئيات ديدار هيلاري كلينتون و ملك عبدالله منتشر نشده است. اما يك منبع كه در اين ديدار حضو داشت گفت، وزير خارجه آمريكا به صورت آشكارا حمايت خود را از دادگاه حريري اعلام كرده است.
وزير خارجه آمريكا پيش از سفر به امارات، عمان و قطر اين ديدارها را در نيويورك انجام داد.
گفته مي شود كه دادگاه بين المللي ترور حريري ظرف هفته هاي آينده كيفرخواست عليه متهمان اين حادثه را صادر مي كند.
عربستان و سوريه طي هفته هاي اخير تلاش زيادي براي پايان دادن بر تنش هاي لبنان و حل مسئله دادگاه حريري انجام داده اند.
حريري در گفت وگو با خبرنگاران پيش از سفر به نيويورك گفته بود كه به منظور كاهش تنش هاي سياسي ناشي از اعلام نظر دادگاه حريري براي دومين بار به نيويورك مي رود تا با پادشاه عربستان مذاكره كند. وي پيش تر از موافقت خود با توافق عربستان و سوريه خبر داده بود. در همين رابطه روزنامه شرق الاوسط چاپ لندن به نقل از برخي منابع وابسته به حزب الله لبنان نوشت، احتمالاً بندهاي توافق سوريه و عربستان اواخر ماه جاري ميلادي اعلام خواهد شد.
اين روزنامه افزود: جريان 14 مارس وابسته به حريري مي خواهد تا موضوع حكم اوليه دادگاه حريري را با پرونده هاي مالي و مسايل فسادهاي مالي در دولت معامله كند چرا كه الآن 11 ميليون دلار از بودجه كشور وجود دارد كه معلوم نيست در كجا مصرف شده است.
اين منابع همچنين پيش بيني كردند كه اعلام توافق ميان دو كشور در زمينه لبنان در 25 تا 31 ماه جاري ميلادي اتفاق بيفتد و حريري در اظهاراتي با مردم اين كشور بندهاي اين توافق را تشريح كند.
بسياري از گروه هاي سياسي در لبنان و منطقه اعتقاد دارند كه توافق ميان سوريه و عربستان به صورت كامل شكل گرفته است و نشست حريري با ملك عبدالله آخرين بررسي ها در اين زمينه خواهد بود.
اين در حالي است كه شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان گروه 14 مارس را به اخلال در روند برگزاري جلسات دولت متهم كرد. وي در گفت وگو با روزنامه السفير لبنان تصريح كرد، حزب الله هرآنچه كه از آن انتظار مي رفت انجام داد واكنون مسئوليت كاملاً برعهده طرف مقابل است.
شيخ نعيم قاسم در پاسخ به اين سؤال كه از حريري چه انتظاري مي رود گفت: او مي داند چه كاري انجام دهد چرا كه در شرايط حاضر توپ در زمين اوست.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14