(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 19 دی 1389- شماره 19835

اختصاص سبد 120هزار توماني شب عيد ويژه بازنشستگان
مديرعامل آبفاي تهران: آب داخل تونل توحيد ربطي به آب شرب و فاضلاب ندارد
آخرين اطلاعات پيرامون نحوه دريافت يارانه نقدي
طرح هاي وزارت نيرو براي كاهش مصرف آب كشاورزي
حذف آبونمان از قبض گاز
واريز مرحله دوم يارانه ها اسفند ماه
اختصاص 6 ميليارد دلار تسهيلات ارزي به صنعتگران
بدهي هاي ملي آمريكا از مرز 14تريليون دلار گذشت
برنامه هاي رئيس جديد گمرك ايران
افزايش حجم صادرات گاز ايران به تركيه
جمع آوري ايران چك هاي 100 هزارتوماني از 5 بهمن ماه
كوتاه اقتصادي



مديرعامل صندوق تامين اجتماعي خبر داد
اختصاص سبد 120هزار توماني شب عيد ويژه بازنشستگان

مديرعامل صندوق تامين اجتماعي از پيش بيني «سبد ويژه شب عيد بازنشستگان» حاوي اقلام خوراكي و غذايي به ارزش 120هزار تومان خبر داد.
رحمت الله حافظي در جمع خبرنگاران بدون اشاره به زمان و نحوه توزيع اين سبد، افزود: 75 ميليارد تومان اعتبار اين امر از سوي صندوق تامين اجتماعي و 75 ميليارد تومان ديگر آن در صورت توافق نهايي، از سوي وزارت بازرگاني تامين مي شود. وي همچنين گفت: پاداش پايان سال (عيدي) بازنشستگان صندوق تامين اجتماعي براساس مصوبه دولت پرداخت مي شود.
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي در خصوص مطالبات اين صندوق از دولت گفت: دولت 18 هزار و900 ميليارد تومان به تامين اجتماعي بدهكار است كه بخشي از اين مطالبات در قالب سهام به اين صندوق واگذار شده است.
حافظي افزود: براي سال جاري مذاكراتي با سازمان خصوصي سازي انجام و مقرر شده است كه 2 هزار ميليارد تومان در قالب سهام به صندوق تامين اجتماعي پرداخت كنند.
وي با اشاره به اينكه صندوق تامين اجتماعي تعامل خوبي با كانونهاي بازنشستگي دارد، بيان داشت: در خصوص سفرهاي زيارتي و سياحتي بازنشستگان كه يكي از دغدغه هاي اين افراد بود يك ميليارد و500 ميليون تومان اختصاص يافته كه براساس برنامه ريزي هاي كانون بازنشستگي اعمال مي شود.
حافظي درباره ميزان افزايش حقوق بازنشستگان، تصريح كرد: براساس قانون خدمات كشوري امسال حقوق بازنشستگان 6 درصد افزايش يافت كه اين ميزان افزايش در 6 ماه نخست سال پرداخت نشده بود كه در يك زمان كوتاه 420 ميليارد تومان بابت مابه التفاوت ميزان افزايش حقوق بازنشستگان پرداخت شد.
حافظي در خصوص ميزان افزايش حقوق پرسنل تامين اجتماعي گفت: يكي از دغدغه هاي پرسنل، افزايش حقوق آنها است كه از سال 87 به بعد حقوق اين افراد افزايش نيافته است.مديرعامل صندوق تامين اجتماعي به افزايش 20درصدي حقوق پرسنل تامين اجتماعي در سال 88 اشاره و بيان داشت: اين ميزان افزايش حقوق هنوز اعمال نشده است كه با مذاكرات صورت گرفته اين ميزان افزايش حقوق پرسنل با 6درصد افزايش حقوق سال 89 پرداخت خواهد شد.
حافظي به نقش تامين اجتماعي در هدفمندي يارانه ها اشاره كرد و بيان داشت: براي افزايش ضريب پوشش تامين اجتماعي در قالب تفاهم نامه اي كه با سازمان هدفمندسازي يارانه ها انجام شد تمامي اقشار كم درآمد بيمه مي شوند.
وي در ادامه تصريح كرد: در همين راستا سازمان هدفمندسازي يارانه ها 50 ميليارد تومان به صندوق تامين اجتماعي پرداخت كرده و تا پايان سال نيز 250ميليارد تومان ديگر پرداخت خواهد كرد.

 



مديرعامل آبفاي تهران: آب داخل تونل توحيد ربطي به آب شرب و فاضلاب ندارد

مديرعامل شركت آب و فاضلاب تهران گفت: ريزش آب به داخل تونل توحيد هيچ ارتباطي به لوله هاي آب شرب و فاضلاب ندارد. اين ريزش آب به داخل تونل توحيد مي تواند مربوط به آب هاي سطحي، يا آب هاي زيرزميني و يا قنات هايي كه مسير آن تغيير كرده است باشد.
حبيب الله براتي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه مي گويند ريزش آب به داخل تونل توحيد به خاطر شكستگي لوله هاي آب شرب است اظهار داشت: هم شوراي شهر و هم معاونت فني شهرداري اعلام كرده اند كه ريزش آب به داخل تونل توحيد مربوط به لوله هاي آب نيست و شركت آبفا نيز در اين پروژه بسيار كار كرده و مدارك را هم ارائه داده است.
وي با بيان اينكه در اطلاعيه هايي كه در خصوص ريزش آب به داخل تونل توحيد صادر مي شد آنرا رصد و از روي كيفيت و انشعاب آب آزمايش مي گرفتيم اظهار داشت: در نهايت بررسي آن را به مشاوري كه با يك مشاور اوكرايني شريك بود واگذار كرديم و وقتي آنجا چك شد اين دو شركت اعلام كردند كه ريزش آب به داخل تونل توحيد از لوله هاي آب نيست.
براتي تأكيد كرد: حتي نقاطي از تونل را كه خيس بود اعلام كردند مربوط به كدام حوزه و چه عمقي است و ما عين گزارشي كه دو شركت مزبور تهيه كرده بودند را به همراه يك نسخه ديگر به شهرداري فرستاديم كه شهرداري نيز اين موضوع را قبول كرده و در حال حاضر هم روي آن كار مي كنند تا اگر مشكلي هست آن را برطرف كنند.
مديرعامل شركت آبفاي شهر تهران ادامه داد: اين مشكل ربطي به لوله هاي آب ندارد و به هر حال ممكن است ريزش آب بخاطر آب هاي سرگردان و يا قنات باشد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه اين ريزش آب هيچ ارتباطي با آب و فاضلاب ندارد گفت: هيچ ارتباطي با آبفا ندارد اينكه هر جا آب نشت مي كند به آبفا ربط مي دهند اين واقعاً منصفانه نيست.
وي ادامه داد: اگر در جريان باشيد در ريزش ميدان منيريه نشست زمين رخ داد و در نهايت مترو پذيرفت و در حال حاضر خسارت را پرداخت مي كند.
براتي با بيان اينكه در مشكلات شهري ديواري كوتاهتر از آب و فاضلاب پيدا نمي شود گفت: مدارك آبفا حقوقي و مستدل است و وقتي مدارك را ارائه مي كنيم پذيرفته مي شود.
مديرعامل شركت آبفاي شهر تهران افزود: در هر پروژه اجرايي ممكن است يك سري اشكالاتي پيش بيايد كه تونل توحيد هم مستنثي نيست.

 



آخرين اطلاعات پيرامون نحوه دريافت يارانه نقدي

با پايان يافتن سومين مرحله از طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها، سامانه مركز آمار ايران موقتا غيرفعال شد.
به گزارش خبرنگار ما، مركز آمار ايران اعلام كرد: مرحله سوم طرح جمع آوري اطلاعات خانوارهاي كشور كه از اول آذر 1389 آغاز شده بود، در تاريخ 15دي 1389 به پايان رسيده است و سامانه اينترنتي آن تا آغاز مرحله بعد غيرفعال خواهد بود. هموطناني كه تاكنون نسبت به ثبت نام در اين سامانه اقدام نكرده اند، لازم است تا شروع مرحله چهارم كه زمان آن متعاقبا از طريق رسانه هاي جمعي اعلام خواهد شد، منتظر بمانند.
همچنين كساني كه قبلا در اين سامانه ثبت نام كرده اند، بايد به موارد زير توجه كنند.
براساس اين گزارش، چنانچه افرادي در اين مرحله يا مراحل قبلي ثبت نام كرده و هنوز يارانه خود را دريافت نكرده اند و يا تاكنون شماره حساب خود را به سامانه رفاهي معرفي نكرده اند؛ همچنين افرادي كه مشكل شماره حسابشان در بانكهاي عامل حل نشده است و يا يارانه واريز شده به حساب آنان با تعداد اعضاي خانوار هماهنگي ندارد؛ و يا در پي كسب اطلاع از نحوه واريز يارانه در مراحل بعدي هستيد، با تلفن 09620 سازمان هدفمندسازي يارانه ها تماس حاصل فرماييد.
همچنين نشاني سازمان هدفمندسازي يارانه ها: تهران، خيابان آفريقا، پايين تر از چهارراه جهان كودك، كوچه ناوك مي باشد.
علاوه بر اين اگر از زمان ثبت نام خانوار در سامانه اينترنتي اطلاعات خانوار مركز آمار ايران يكي از چهار واقعه تولد، فوت، ازدواج يا طلاق رخ داده و هنوز در اين سامانه ثبت نشده است و يا يكي از وقايع مذكور تا قبل از شروع مرحله بعدي اين طرح در خانوار رخ دهد، لازم است پس از آغاز مرحله چهارم طرح، ابتدا به سامانه اينترنتي اطلاعات خانوار مركز آمار ايران مراجعه و از ثبت واقعه كه توسط سازمان ثبت احوال كشور در اين سامانه اعمال شده است، اطمينان حاصل شود. در صورتي كه واقعه مورد نظر در سامانه مركز آمار ايران ثبت نشده باشد، بايد نسبت به اعمال تغييرات مذكور در سامانه اقدام نمود.
اگر به هر دليل خانوار به 2 يا چند خانوار تجزيه شده و افراد مايل به تجميع آنها هستند و يا يكي از اعضاي خانوار به اشتباه در خانوار ديگري ثبت شده است؛ يا اينكه خانوارها با كاهش يا افزايش بي دليل تعداد اعضاي خانوار خود مواجه اند لازم است پس از آغاز مرحله بعدي طرح جمع آوري اطلاعات خانوارهاي كشور كه از طريق رسانه هاي جمعي اعلام مي شود، به سامانه اينترنتي اطلاعات خانوار مركز آمار ايران مراجعه فرماييد.
اين گزارش حاكي است: اگر فردي قبلا در سامانه اطلاعات خانوار ثبت نام كرده و سرپرست خانوار به هر دليل غايب يا فاقد صلاحيت سرپرستي و دريافت يارانه خانوار است، همچنين اگر در خصوص نحوه دريافت يارانه در خانوار شما اختلاف وجود دارد و يا در اثر وقوع طلاق در خانوار و موضوع حضانت يا كفالت، فرزندان دچار مشكل هستند، لازم است پس از آغاز مرحله بعدي طرح جمع آوري اطلاعات خانوارهاي كشور كه از طريق رسانه هاي جمعي اعلام مي شود، به فرمانداري شهرستان محل اقامت خود مراجعه و مدارك مربوطه را براي رفع مشكل ارائه فرماييد.

 



طرح هاي وزارت نيرو براي كاهش مصرف آب كشاورزي

وزير نيرو گفت: برخلاف كاهش شديد بارندگي در كشور و با توجه به حجم آب ذخيره شده از سال گذشته تاكنون، محدوديتي براي بخش كشاورزي در نظر گرفته نشده، اما ناچاريم آب شرب مصارف خانگي را در اولويت نخست و صنعت را در اولويت بعدي قرار دهيم.
مجيد نامجو با اشاره به دغدغه دولت براي اصلاح شيوه هاي آبياري و تأمين آب شرب مصارف خانگي و كاهش ميزان بارندگي ها افزود: هر هفته در نشست شوراي عالي آب ميزان بارندگي ها، ورودي حجم سدها، ميزان مصارف و نياز كشاورزي، آب شرب شهرها كه وابسته به آب سطحي است، مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: همچنين به طور مستمر ميزان توليد آب رصد شده و در آنجا تصميم هايي با توجه به حجم آبي كه در اختيار داريم، اتخاذ مي شود.
وزير نيرو اظهار داشت: بايد نسبت به آب كشاورزي مضيقه هايي قائل شويم كه اين موضوع مشكلاتي براي كشاورزان، به وجود خواهد آورد.
وي ادامه داد: كشاورزان مجبورند از منابع آبي زيرزميني براي تأمين آب مورد نياز استفاده كنند كه آن هم در هر صورت موجبات كاهش سطح آب زيرزميني را ايجاد مي كند اما اينها واقعيت هايي است كه در اثر خشكسالي در كشور رخ مي دهد.
وزير نيرو به تصميم دولت براي اجرايي كردن اصلاح الگوهاي كشت و آبياري اشاره كرد و گفت: ما هيچ چاره اي نداريم جز اينكه با سرعت برنامه ها و طرح هاي كاهش مصرف را اجرايي كنيم و به سمت اصلاح الگوهاي كشت و آبياري پيش برويم.
نامجو افزود: با توجه به مصوبه شوراي عالي آب، رئيس جمهور دو بودجه جداگانه 3 هزار ميليارد توماني به اين منظور اختصاص داد كه در انتظار تصويب اساسنامه صندوق توسعه ملي هستيم تا به كمك آن بتوانيم ظرف 5 سال كشاورزي را به نقطه اي برسانيم كه در حقيقت با اجراي طرح هاي آمايشي سرزميني، طرح هاي كشت و آبياري مناسب، بهره وري مصرف آب كشاورزي را كه الان حدود بيش از 90 درصد آب كشور را به خود اختصاص مي دهد، بالا ببريم و روش ها را اصلاح كنيم.
وزير نيرو تصريح كرد: خشكسالي در كشور ما تبديل به يك حقيقت مسلم شده و بايد بتوانيم با سرعت برنامه ريزي را داشته باشيم تا طرح ها اجرايي شده و مصرف آب كشاورزي كاهش يابد.

 



به دستور رئيس جمهور انجام شد
حذف آبونمان از قبض گاز

مديرعامل شركت ملي گاز ايران از دستور رئيس جمهور مبني بر حذف هزينه آبونمان گاز همزمان با اجراي هدفمندي يارانه ها خبر داد.
جواد اوجي در گفت وگو با مهر با بيان اين كه در حال حاضر قبوض جديد گاز مشتركان پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها صادر شده است، درباره نحوه محاسبه قبوض جديد گاز گفت: در دوره جديد صدور قبوض گاز قرائت كنتور مشتركان در دوره قبل از 28 آذرماه انجام شده است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با اشاره به اين كه در قبوض جديد نحوه محاسبه گازبهاي مشتركان فقط در روزهاي 28 و 29 آذرماه مطابق با تعرفه هاي جديد محاسبه و اعمال شده است، تصريح كرد: بر اين اساس در قبض هاي جديد حداقل مصرف 30 روز مشتركان گاز خانگي مطابق با تعرفه هاي قديمي محاسبه شده است.
وي با تاكيد بر اين كه جزئيات محاسبه تمامي مشتركان در پشت قبوض گاز آنها منتشر شده است، اظهار داشت: در قبوض جديد گاز نحوه محاسبه و نوع اقليم مشتركان به منظور اطلاع رساني بيشتر اعلام شده است.
اوجي، همچنين از دستور رئيس جمهور مبني بر حذف آبونمان تمامي قبوض جديد گاز خبر داد و يادآور شد: از اين رو در تعرفه هاي جديد گاز هزينه آبونمان مشتركان محاسبه نشده است.
وي با اعلام اين كه در اين قبوض هزينه بيمه مشتركان شهري و روستايي همچون گذشته اعمال مي شود، بيان كرد: هزينه بيمه براي مشتركان گاز به دنبال مصوبات مجلس شوراي اسلامي در نظر گرفته مي شود.
براساس فرمول جديد قيمت گذاري فروش گاز طبيعي به بخش خانگي 12 ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پاياني سال تقسيم بندي شده است كه الگوهاي مصرف اين حامل انرژي در هر يك از اين دو دوره زماني تفاوت هايي با يكديگر دارند.

 



واريز مرحله دوم يارانه ها اسفند ماه

سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي از واريز مرحله بعدي يارانه ها دراسفند ماه سال جاري خبرداد.
محمدرضا فرزين درگفت و گو با خبرگزاري فارس، درمورد مرحله دوم واريز رايانه نقدي به حساب سرپرستان خانوار گفت: واريز مرحله دوم يارانه نقدي در اسفند ماه سال جاري خواهد بود.
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي درمورد زوج هاي جوان كه در زمان ثبت نام جزء خانوار پدر و مادري بوده و يارانه دريافت نكردند، گفت: اگر هنگام پرداخت يارانه جزء خانوار پدر و مادر بوده دريافت كردند، اما اگر ازدواج كرده و خانوار جديدي تشكيل داده اند، چون اسم و مشخصات آنها جزء خانوار پدر ومادري در سيستم ثبت شده است، يارانه هاي سال جاري را دريافت خواهند كرد.
فرزين تاكيدكرد: به صرف اينكه اسامي زوج هاي جوان در ليست پدر ومادر بوده و ازدواج آنها ثبت شده باشد، به منزله داشتن سابقه در طرح دريافت يارانه تلقي مي شود و چه دختر و چه پسر باشد، يارانه دريافت خواهند كرد.
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي درمورد اينكه يارانه خانوارهاي جديد ثبت نامي كي واريز مي شود،گفت: دراين زمينه بايد با سازمان هدفمندي يارانه ها صحبت شود و در حال حاضر فرصت اعلام شماره حساب براي خانوارهاي جديد از سوي سازمان هدفمندي يارانه ها بايد اعلام شود.
وي گفت: سازمان هدفمندي دراين زمينه اطلاع رساني خواهد كرد.

 



اختصاص 6 ميليارد دلار تسهيلات ارزي به صنعتگران

وزير صنايع و معادن از پرداخت 6 ميليارد دلار تسهيلات ارزي به صنعتگران از محل صندوق توسعه ملي خبر داد.
علي اكبر محرابيان با اعلام اين خبر افزود: براساس ماده 76 برنامه پنجم توسعه، دولت مقرر كرده است از محل صندوق توسعه ملي 6 ميليارد دلار تسهيلات براي تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي در اختيار صنعتگران و معدنكاران قرار بگيرد.
به گفته وي، اين ميزان اعتبار فقط براي مصارف امسال بوده و براي سال هاي بعد نيز اعتبارات ارزي مناسبي براي صنعتگران در نظر گرفته شده است. محرابيان همچنين به شرايط دريافت اين تسهيلات اشاره كرد و گفت: اين تسهيلات به منظور تامين سرمايه در گردش، تكميل خطوط نيمه تمام، بهينه سازي خطوط توليد و ايجاد واحدهاي صنعتي جديد با اولويت هدفمندي يارانه ها در اختيار واحدهاي صنعتي و معدني قرار خواهد گرفت.
وزير صنايع و معادن در عين حال خاطرنشان كرد: سهميه 6 ميليارد دلاري فقط براي امسال است، از همين رو اگر واحدهاي صنعتي براي تكميل خطوط توليد خود به عنوان مثال 10 ميليون دلار نياز دارند تا ظرف سه سال اين خطوط را تكميل كنند، تمام اين 10 ميليون دلار را درخواست ندهند. بلكه فقط همان مقداري كه براي امسال و يكي دو ماه ابتدايي سال آينده نياز دارند، درخواست بدهند و اعتبارات مورد نياز براي سال آينده را در همان سال درخواست كنند.

 



براي نخستين بار در تاريخ ايالات متحده
بدهي هاي ملي آمريكا از مرز 14تريليون دلار گذشت

براي نخستين بار در تاريخ آمريكا، بدهي هاي ملي اين كشور از مرز 14تريليون دلار گذشت.
به گزارش شبكه تلويزيوني راشاتودي روسيه، براي نخستين بار در تاريخ آمريكا بدهي هاي ملي اين كشور از مرز 14تريليون دلار گذشته و در كمتر از 7 ماه، بدهي هاي ملي آمريكا از 13تريليون دلار به 14تريليون دلار رسيد كه اين يعني بدهي هاي اين كشور در حال نزديك شدن به سقف تعيين شده 249/14تريليون دلاري توسط كنگره و «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا در ماه فوريه گذشته است.
راشتا تودي در ادامه گزارش خود تأكيد كرد: اين افزايش شديد بدهي هاي ملي آمريكا به اين معنا خواهد بود كه يا دولت اين كشور بايد سقف تعيين شده براي ميزان بدهي هاي خود را افزايش دهد و كاهش شديد هزينه ها و بودجه را داشته باشد و يا در عمل به تعهدات مالي خود اعلام شكست كند. طي 3 سال گذشته سقف در نظر گرفته شده براي بدهي هاي آمريكا دست كم 6 مرتبه افزايش داشته است.
در همين حال، «آستان گولسبي» مشاور اقتصادي كاخ سفيد هشدار داده است كه چنانچه دولت آمريكا موفق به افزايش سقف تعيين شده براي بدهي ها نشود و در پرداخت بدهي هاي خود با شكست روبرو شود، اين مسئله فاجعه بار خواهد بود.
از سوي ديگر مقامهاي بانكي آمريكا در نخستين روزهاي سال 2011 ميلادي دو بانك ديگر در ايالتهاي فلوريدا و آريزونا را تعطيل كردند تا روند ورشكستگي بانكهاي اين كشور در سال جديد نيز ادامه داشته باشد.
به گزارش بلومبرگ، بحران سيستم بانكي آمريكا اكنون وارد چهارمين سال خود شده است.
مقامهاي بانكي آمريكا، فرست كامرشال بانك فلوريدا و ليجيسي بانك آريزونا را تعطيل اعلام كردند.
ورشكستگي اين بانكها بيش از 9/105ميليون دلار زيان و هزينه براي مؤسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا در پي خواهد داشت.

 



در مراسم معارفه اعلام شد
برنامه هاي رئيس جديد گمرك ايران

وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد: 85 درصد از واردات كالا به كشور مواد واسطه اي، سرمايه اي و اوليه توليد است.
سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي ديروز در مراسم معارفه عباس معمارنژاد و خداحافظي اردشير محمدي رئيس جديد و قديم گمرك جمهوري اسلامي ايران، اعلام كرد: گمرك با دستگاه هاي مرتبط در ارتباط است و صادركنندگان وارد كنندگان مشتري گمرك نيستند بلكه همكار آن به شمار مي روند.
وي تأكيد كرد: بيش از 85 درصد واردات به كشور مواد اوليه، واسطه و سرمايه اي است كه وارد كننده هم همكار گمرك است.
حسيني تأكيد كرد: ظرفيت كار در كشور را تنها محدود به منابع عمومي كشور ندانيم بلكه سقف آباداني كشور را به سطح منابع عمومي نبايد كاهش داد كه اين خسران است و بايد از ظرفيت ملي بهره مند شويم.
وزير امور اقتصادي و دارايي تأكيد كرد: متاسفانه تاكنون يك مسابقه از پيش تعريف شده در دستگاه هاي دولتي براي تصاحب بودجه بيشتر وجود داشت در حالي كه بايد مديران تلاش كنند از ظرفيت ملي براي توسعه اقتصاد كشور استفاده كنند.
حسيني سياست هاي اصل 44 را در راستاي استفاده از ظرفيت ملي براي توسعه دانست و خطاب به رئيس جديد گمرك گفت: قدر همكاران خود را در گمرك بدانيد.
حسيني با اشاره به رشته تخصصي خود كه اقتصاد و توسعه خوانده است، گفت: مسير رسيدن به قابليت هاي انسان بايد در نظر گرفته شود و هدف اصلي توسعه انسان است.
حسيني گفت: آقاي معمارنژاد از استادان برجسته نسل فعلي اقتصاد است. نايب رئيس شوراي رقابت نيز بود كه با توجه به حضور در گمرك بايد براي آن هم به فكر باشيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي در پايان با اهداء لوح تقدير و جوايزي از زحمات اردشير محمدي در 5/2 سال تصدي رياست گمرك قدرداني و با تقديم حكم رياست به عباس معمارنژاد وي را رسماً به عنوان رئيس جديد گمرك جمهوري اسلامي ايران معرفي كرد.
تلاش براي تحول گمرك
رئيس كل جديد گمرك ايران گفت: طرح تحول گمركي كه يكي از 7 محور طرح تحول اقتصادي به شمار مي رود، در جهت استفاده از پتانسيل گمرك در توسعه اقتصادي دنبال مي شود.
عباس معمارنژاد افزود: هر برنامه عملياتي در كشور براساس سند بالا دستي چشم انداز 1404، سياست كلي اصل 44 و برنامه پنجم به عنوان سندهاي بالادستي تدوين مي شود.
معمارنژاد تأكيد كرد: در گمرك 3 برنامه ديگر را مد نظر قرار مي دهم كه يكي برنامه تحول گمركي در قالب 6 برنامه با 8 پروژه دنبال مي شود، ديگري برنامه اي كه وزير اقتصاد در موقع اخذ رأي اعتماد از مجلس قول داده بود و سومين برنامه سند راهبردي گمرك كه در ابتداي سال جاري نهايي و ابلاغ شده است.رئيس كل جديد گمرك ايران تأكيد كرد: برنامه هاي خود را در گمرك با توجه به برنامه تحول به عنوان محور همه برنامه ها دنبال خواهم كرد و نقش گمرك در توسعه اقتصادي و ارتقاء جايگاه گمرك در سياست گذاري اقتصادي دنبال خواهد شد.
معمارنژاد گفت: ايجاد تعادل منطقي بين دو هدف تسهيل تجارت و اجراي مقررات و مبارزه با تخلفات در مديريت گمرك دنبال مي شود.

 



افزايش حجم صادرات گاز ايران به تركيه

وزير نفت ايران با تاكيد بر توسعه روابط ايران و تركيه در زمينه انرژي، ترانزيت و سرمايه گذاري تركيه در ميدان هاي گازي، ايران را از مهم ترين محورهاي نشست مشترك با همتاي ترك خود اعلام كرد.
سيدمسعود ميركاظمي ديروز در حاشيه ديدار با تانر ييلديز، وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه، با بيان اين كه در اين جلسه مشترك، مسائل مورد علاقه دو كشور در زمينه انرژي به بحث و تبادل نظر گذاشته شد، افزود: با توجه به درك متقابل ايران و تركيه از مسائل و مشكلات يكديگر، روابط دو كشور در سطح بسيار خوبي قرار دارد؛ از اين رو به راحتي مي توانيم مشكلات يكديگر را حل و فصل كنيم.
وزير نفت افزود: ركورد جهاني، مشكلات تركيه در زمينه مصرف گاز، علاقه مندي اين كشور براي ترانزيت گاز ايران به كشورهاي ديگر، همچنين سرمايه گذاري شركت هاي خصوصي تركيه در صنعت نفت ايران، از ديگر محورهاي اين نشست مشترك بود.وزير نفت با تاكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران، يكي از تامين كنندگان عمده نفت و گاز تركيه است، گفت: هم اكنون قرارداد بلندمدتي ميان دو كشور در زمينه تامين گاز وجود دارد كه از سال گذشته، ايران حجم گاز صادراتي خود به تركيه را به روزانه 30 ميليون متر مكعب رسانده است.تانر ييلديز، وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه نيز در مراسم به يادآوري ديدارهاي مثبت مقام هاي دو كشور در زمينه نفت و گاز گفت: در اين نشست، در زمينه تحكيم پيوندها و روابط پيشين ميان دو طرف به توافق كامل رسيديم.
وي با بيان اين كه ايران يكي از بزرگ ترين تامين كنندگان نفت و گاز تركيه است، گفت: مقدار ذخاير نفت و گاز ايران براي همه دنيا آشكار است، از اين رو دو كشور مي توانند به صورت دو جانبه و چند جانبه با يكديگر روابط تجاري در زمينه نفت و گاز داشته باشند، زيرا هم اكنون در همه موضوع ها با يكديگر تفاهم داريم.
ييلديز گفت: با توجه به اين كه تاثير بحران اقتصادي جهان هنوز در دنيا از بين نرفته است، كشورهاي توليدكننده و مصرف كننده انرژي مي بايست با همكاري يكديگر مشكلات حاصل از اين بحران را حل كنند؛ از اين رو درباره اين محور نيز با وزير نفت ايران گفت وگو شد.
وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه درباره سرمايه گذاري در ميدان گازي پارس جنوبي گفت: شركت هاي خصوصي فعال در زمينه نفت و گاز تركيه مي توانند در بخش هاي مورد نياز ايران سرمايه گذاري و فعاليت كنند و در صورت توافق نهايي در اين زمينه، چشم انداز خوبي براي دو كشور وجود دارد.
حجم صادرات گاز ايران
به تركيه افزايش مي يابد
معاون وزير نفت در امور گاز از افزايش صادرات گاز طبيعي ايران به تركيه خبر داد و گفت: با توجه به انجام مذاكرات در اين زمينه پيش بيني مي شود در چند ماه آينده، سقف صادرات گاز به اين كشور افزايش يابد.
جواد اوجي با بيان اين كه هم اكنون ايران سالانه بيش از 10 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي (روزانه 30 ميليون متر مكعب) به تركيه صادر مي كند، گفت: در سال 2010 شركت ملي گاز ايران به تعهد خود در اين زمينه به طور كامل عمل كرده است.
معاون وزير نفت در امور گاز همچنين درباره پيشرفت خط لوله ششم سراسري گاز كشور (خط لوله صادرات گاز به تركيه و اروپا) گفت: تاكنون در بخشي از اين خط لوله، حد فاصل عسلويه به اهواز، تزريق گاز صورت گرفته و ساخت ادامه اين خط نيز حد فاصل اهواز تا منطقه دهگلان در استان آذربايجان غربي به صورت فاينانس داخلي و خارجي در حال اجراست، ضمن آن كه تاكنون كار احداث 80 كيلومتر از اين خط لوله به اتمام رسيده است.
وي افزود: قرارداد ساخت خط لوله ششم سراسري گاز كشور حد فاصل دهگلان تا مرز بازرگان نيز به صورت فاينانس هاي داخلي و خارجي مجزا نهايي شده كه بخش بزرگي از سرمايه گذاري در اين طرح به عهده شركت هاي خصوصي كشور تركيه است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران پيش بيني كرد گاز خط لوله ششم سراسري كشور در دو سال آينده به مرز بازرگان خواهد رسيد.
بنابراين گزارش: دور جديد مذاكرات ايران و تركيه به منظور توسعه همكاري ها در زمينه انرژي با حضور دكتر سيدمسعود ميركاظمي و تانر ييلديز آغاز شد. ترانزيت و سرمايه گذاري تركيه در توسعه ميدان هاي گازي ايران از جمله محورهاي اصلي اين دور از مذاكرات دو كشور است.

 



جمع آوري ايران چك هاي 100 هزارتوماني از 5 بهمن ماه

رئيس كل بانك مركزي از آغاز فرآيند جمع آوري ايران چك هاي 100 هزارتوماني از پنجم بهمن ماه خبر داد و گفت: از اين تاريخ دريافت و پرداخت اين ايران چك ها فقط با ظهرنويسي انجام خواهد شد.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس از آغاز ظهرنويسي و جمع آوري ايران چك هاي 100هزارتوماني از پنجم بهمن ماه خبر داد و اظهار داشت: بانك مركزي قصد دارد اين ايران چك ها را به خاطر كنترل و پيشگيري از پولشويي جمع آوري و ساماندهي كند.
وي اضافه كرد: مردم در زمان دريافت اين چك ها از بانك ها بايد حتماً ايران چك هاي 100 هزارتوماني را پشت نويسي و امضاء نمايند و در عين حال بايد شماره ملي خود را نيز در پشت اين چك ها بنويسند.
رئيس كل بانك مركزي اضافه كرد: بعد از اينكه ايران چك ها از بانك ها دريافت و در مبادلات روزمره مورد استفاده قرار گرفتند و در نهايت به بانك ها برگشتند، بانك ها مجدداً از آورنده ايران چك امضاء گرفته و چك پول ها را سوراخ و باطل مي كنند.
بهمني ضمن تأكيد بر اينكه در نتيجه حالت مذكور ايران چك ها ديگر مانند اسكناس در جامعه مورد استفاده قرار نمي گيرند، ادامه داد: با اجراي اين امر ابهام ايران چك ها مبني بر اسكناس يا چك بودن آنها برطرف مي شود.
اين مقام مسئول در شبكه بانكي كنترل پولشويي را يكي از مهمترين اثرات جمع آوري ايران چك هاي 100 هزار توماني عنوان و تصريح كرد: با اين طرح بانك مركزي مسائل پولشويي در فرآيند رد و بدل شدن پول گرفته مي شود.
وي جمع آوري و ظهرنويسي ايران چك ها را فقط مربوط به ايران چك هاي 100 هزار توماني اعلام كرد و گفت: در مرحله بعدي جمع آوري ايران چك هاي 50 هزارتوماني در دستور كار قرار خواهند گرفت.بهمني تأكيد كرد: به دليل اينكه هم اكنون ايران چك هاي 50 هزار توماني در دستگاه هاي خودپرداز قرار دارند و بانك مركزي قصد دارد فشار اسكناس به مردم وارد نشود، جمع آوري اين چك ها را منوط به افزايش اسكناس هاي 10 هزار توماني و يا انتشار اسكناس هاي 50 هزارتوماني مي داند.
وي گفت: زماني كه اسكناس هاي 10 هزار توماني به حد كافي منتشر شد و در ATM فقط از اين اسكناس ها استفاده شد بانك مركزي مي تواند مجدداً براي ايران چك هاي 50 هزارتوماني نيز اين طرح را اجرا كند.
رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه براي انتشار اسكناس هاي 50 هزار توماني نياز به مجوز مجلس است، در واكنش به برخي اخبار مبني بر جعلي بودن اسكناس هاي 10 و 5 هزارتوماني، اظهار داشت: اسكناس هاي 10 هزارتوماني از نظر امنيتي در جايگاه بسيار بالايي قرار دارند و به هيچ وجه امكان جعل اين اسكناس ها وجود ندارد.

 



كوتاه اقتصادي

¤ اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران اعلام كرد: صدور پروانه پايان كار ساختماني، تنها مشروط به ارائه تاييديه صحت ايمني و عملكرد آسانسور صادره از سوي اين اداره كل است.
¤ شركت گاز استان تهران اعلام كرد: به منظور انجام پاره اي تعميرات بر روي شبكه گازرساني، گاز محدوده هايي از شهرداري منطقه 16 از ساعت هفت صبح الي 23 روز يكشنبه 19 دي ماه به مدت 16 ساعت قطع خواهد شد.
¤ رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي ايران از تصويب 110 ميليون دلار تسهيلات تجاري بانك توسعه اسلامي به نفع پروژه هاي كشور خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني با پيش شماره هاي 2244 الي 2249، 320 و 321، 7790 الي 7795، 7797، 523، 524، 7781 الي 7784، 7725، 7726 و 7769، 2211 الي 2214، 2234 الي 2237، 2206 الي 2209، 3369 الي 3373، 3300 الي 3303 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مدير فناوري اطلاعات و ارتباطات بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران از فراهم شدن امكان استعلام آنلاين بيمه خودروها در سراسر كشور خبر داد.
¤ نسخه انگليسي «پرشين خودرو» راه اندازي شد. همزمان با ميلاد مسعود شكافنده علم امام محمدباقر(ع) نسخه انگليسي پايگاه تحليلي-خبري «پرشين خودرو» با هدف انعكاس دستاوردهاي صنعت خودرو ايران و كمك به جهاني شدن اين صنعت راه اندازي شد. در پي دستيابي خودروسازان ايراني به دانش و تكنولوژي طراحي و توليد پلت فرم ملي و همچنين گام نهادن در بازارهاي جهاني وجود يك رسانه انگليسي زبان مي تواند اهرم موثري در راستاي انعكاس اين پيشرفت ها تلقي شود.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران اعلام كرد: تاكنون بيش از 100 فروشگاه مجاز عرضه سكه طلا در شهر تهران، داراي شناسنامه كيفي از اين اداره كل مي باشند.مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران با اعلام اين خبر افزود: بيش از 100 فروشگاه عرضه سكه طلا در تهران داراي شناسنامه كيفي از اين اداره كل مي باشند كه فهرست اسامي تمامي آن ها، جهت اطلاع عموم در سايت اين اداره كل و همچنين سايت اتحاديه طلا و جواهر استان تهران درج گرديده است.
¤ مديرعامل بانك سپه گفت: اين بانك به عنوان يكي از دو بانك دولتي تمام بسترها و شرايط را براي اجراي صحيح طرح تحول سيستم بانكي مهيا كرده و آماده اجراي آن است.
¤ اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران اعلام كرد: خط توليد غيرقانوني و غيراستاندارد محصولات شوينده با نام هاي تجارتي اقبال و اشي مشي پلمب شد.
¤ معاون سازمان خصوصي سازي گفت: سهام 15 شركتي كه زيرمجموعه هلدينگ پتروشيمي قرار گرفته اند تا پايان سال جاري در بورس پذيرش شده و براي كشف قيمت عرضه خواهند شد.
¤ معاون وزير نفت گفت: دو كميته در سطح وزارتخانه و 4 شركت اصلي براي بررسي و مطالعه در قانون دوركاري تشكيل شد و انتظار داريم در بهترين حالت 12 درصد از كاركنان اين وزارتخانه به دور كاري بروند.
¤ با ارائه 41 سند حاوي قوانين و مقررات پيشنهادي جهت درج در قوانين بين المللي دريايي توسط سازمان بنادر و دريانوردي، جمهوري اسلامي ايران در رتبه ششم كشورهاي ارائه دهنده قوانين بين المللي دريايي جهان در سال 2010 قرار گرفت.
¤ رئيس امور مركز اصناف و بازرگانان از برگزاري 340 نمايشگاه بهاره در سراسر كشور به منظور تنظيم بازار شب عيدخبر داد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14