(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 دی 1389- شماره 19840

هر 3 روز 2شهيد هزينه ايران براي معتادنشدن غربي ها
تحريم از شما ، هزينه معتاد نشدن از ما ؟!



هر 3 روز 2شهيد هزينه ايران براي معتادنشدن غربي ها
تحريم از شما ، هزينه معتاد نشدن از ما ؟!

روح الله امين آبادي

آمار از سويي نشان دهنده ميزان بالاي توليد مواد مخدر در كشورهاي همسايه شرقي مان از جمله افغانستان بوده و از سويي ديگر نيز نشان دهنده تلاش بسيار بالاي نيروي انتظامي براي كشف و انهدام باندهاي بزرگ و كوچك قاچاق مواد مخدر مي باشد .
در اين زمينه 2 سوال مهم مطرح است .
اول آنكه چه كساني از ترانزيت مواد مخدر از طريق مرزهاي ايران اسلامي سود مي برند و تاكنون كدامين كشورها از توليد و قاچاق مواد مخدر از طريق كشورهاي همسايه ايران حمايت كرده اند؟
و دوم اينكه كدامين كشورها و سازمان هاي بين المللي مسئول مقابله با ترانزيت مواد مخدر در دنيا هستند؟
رواج دهندگان مواد مخدر ؟
براي پاسخ به اين سوأل كه
رواج دهندگان مواد مخدر چه كساني هستند لازم است به تاريخچه گسترش آن بپردازيم .
تمدن استعماري غرب بر اساس مستندات و شواهد تاريخي از قديم مي كوشيد تا جاي پايي در كشورهاي موسوم به جهان سوم پيدا كند .
يكي از راههاي رسيدن به اين هدف ، تشويق مردم فقير جهان سوم به كشت گسترده خشخاش و رواج مصرف آن به عنوان مسكن درد و دارو بود .
استعماربريتانياي كبير ، ترياك را براي مردم گرسنه و فقير هند مفيد مي دانست و به هنديان تلقين مي كرد كه با مصرف اندكي ترياك ، مي توان گرسنگي را برطرف كرد ، شركت انگليسي هند شرقي براي تأمين منافع تجاري و مقاصد استعماري خود توانست كشت ترياك هند و تجارت و قاچاق آن را به كشور چين ، در انحصار خود در آورد . در سال 1851 نيز ، قاچاقچيان در لباس دراويش هندي ، وارد خراسان و كرمان شدند و به ترويج ترياك پرداختند .
از دهه 1950 تا 1980 ميلادي نيز بيشترين مواد مخدر ، در مركز مثلث طلايي يعني كشورهاي (ميانمار تايلند و لائوس) در جنوب شرق آسيا توليد مي شد تا اينكه استعمارگران از دهه 80 ميلادي به اين طرف افغانستان را مكان مناسبي براي كشت و قاچاق مواد مخدر يافته و بر روي آن سرمايه گذاري كردند . اين تغير جهت به دنبال تهاجم شوروي سابق به افغانستان صورت گرفت . در آن زمان ، امريكا با همكاري سازمان جاسوسي پاكستان ، براي مقابله با رقيب خود در افغانستان ، جنگ سردي به نام كشت ككنار را آغاز كرد . اين در حالي بود كه پيش از حمله شوروي به افغانستان ، توليد ترياك در اين كشور و پاكستان ، متوجه بازارهاي كوچك محلي بود و توليد هروئين در اين دو كشور وجود نداشت . اقتصاد وابسته به مواد مخدر افغانستان ، پروژه به دقت طراحي شده سازمان سيا بود كه سياست خارجي امريكا از آن حمايت مي كرد تا سرمايه اصلي عمليات مخفي سيا در حمايت از مجاهدان افغان و مقابله با شوروي از طريق شستشوي پولهاي حاصل از مواد مخدر تأمين شود . اين پولها ، به وسيله نهادهاي بانكي در خاورميانه و كمپانيهاي مخفي سيا به پولهاي مخفي تبديل شد و براي تأمين گروههاي جنگجو به كار مي رفت.
در اواسط دهه 80 ميلادي ، سيا در پاكستان به يكي از بزرگترين
قرار گاههاي اطلاعاتي امريكا در جهان تبديل شده بود . دو سال از آغاز عمليات مخفي سيا در افغانستان نگذشته بود كه سرزمينهاي مرزي افغانستان و پاكستان ، به بزرگترين توليد كننده هروئين در جهان تبديل شد و60 درصد نياز آمريكا را تأمين مي كرد .
در اين زمان بود كه جمعيت معتاد به هروئين پاكستان در مقايسه با ساير كشورها رشد بيشتري پيدا كرد به طوري كه از نزديك صفر در سال 1979 به يك ميليون و 200 هزار نفر در سال 1985 رسيد. در اين سالها مبارزان افغان به اهالي هر سرزميني كه در داخل افغانستان تصرف
مي كردند ، دستور مي دادند تا ترياك را به عنوان ماليات انقلابي كشت كنند ، همين موضوع سبب شد تا رهبران افغان و سنديكاهاي محلي در مرز پاكستان و بعدها در جنوب پاكستان ، صدها آزمايشگاه هروئين را تأمين و اداره كنند.
در سال 1995 چارلز كگان ، مدير سازمان سيا در عمليات افغانستان اعتراف كرد كه سازمان سيا جنگ با مواد مخدر را بخاطر مبارزه در جنگ سرد قرباني كرد . مأموريت ما تنها خسارت به شوروي با هر وضعيتي بود و اين مأموريت انجام شد و شوروي افغانستان را ترك كرد . اما با خارج شدن شوروي از افغانستان ، توليد ترياك ، بي وقفه ادامه پيدا كرد و حتي به گزارش سازمان ملل تا سال 2000 به 15 برابر رسيد .
در زمان سلطه طالبان ، كشت خشخاش و توليد انواع مواد مخدر در افغانستان به بالاترين حد خود رسيد زيرا هم پاكستان از طالبان حمايت مي كرد و از سويي ديگر نيز كشت انواع مواد مخدر سود سرشاري را نصيب دولت پاكستان مي كرد .
با تحريم طالبان در سال 2000 و بمباران افغانستان در سال 2001 دولت توني بلر مأمور شد تا برنامه ريشه كني كشت مواد مخدر را در افغانستان اجرايي كند.
براساس گزارش مايكل چاسودوفسكي ، استاد اقتصاد دانشگاه اوتاواي كانادا پس از تحريم طالبان ، جهان با كمبود هروئين روبرو شد و قيمت ترياك ، در هركيلو 10 برابر بيشتراز قيمت پيش از تحريم آن بود ، اما به يكباره ، توليد ترياك كه در زمان طالبان 180 تن بود در سال 2002 و در حكومت كرزاي به 3400 تن افزايش يافت.
بر اساس آمارهاي سازمان ملل ، در سال 2003 با كمك سياست هاي بشردوستانه ! قدرت هاي جهاني از جمله آمريكا و انگليس قاچاق مواد مخدر پس از تجارت نفت و تسليحات سومين كالاي بزرگ جهاني براي كشورهاي جهان سوم بود.
به گزارش سازمان ملل ، به علت كنترل بيشتر ايران و تغيير مسير انتقال مواد مخدر از مسير ايران به سمت كشورهاي آسياي ميانه و حضور نيروهاي بين المللي ، بيشتر
كارخانه هاي توليد هروئين از داخل پاكستان و مناطق مرزي ، به داخل افغانستان منتقل شد ، اما هسته هاي اصلي مافياي جهاني مواد مخدر هنوز در پاكستان هستند. و اين كشور هرگز نمي خواهد از امتيازات مالي و سياسي حاصل از ناامني و توسعه مواد مخدر در افغانستان ، چشم پوشي كند.
توسعه آزمايشگاههاي هروئين در افغانستان سبب شده است تا امروزه حدود 90 در صد ترياك توليد شده در خاك اين كشور به هروئين تبديل شده و روانه بازارهاي هدف از جمله ايران و از طريق ايران به كشورهاي ديگر شود .
ازآن چه گفته شد به خوبي متوجه مي شويم كه كشورهاي غربي از جمله آمريكا براي به زانو در آوردن شوروي در افغانستان كشت مواد مخدر در اين كشور را رواج داده و اينك كه خطر شوروي سابق در بعد جهاني و منطقه اي براي آمريكا از بين رفته است نمي توانند و يا به عبارت بهتر براي به زانو در آوردن ساير قدرت هاي منطقه اي و جهاني نمي خواهند ازتوليد گسترده مواد افيوني در افغانستاني كه تحت اشغال خود اين كشور و متحدانش است جلوگيري كنند.
مطالعه اخبار و اطلاعات خبرگزاري ها مويد اين ادعا است .
دي ماه سال جاري ويكتور ايوانوف، رئيس سازمان كنترل مواد مخدر روسيه، گفت : يك هماهنگ كننده مهم قاچاق مواد مخدر از افغانستان به روسيه در آمريكا به سر مي برد ، مقامات روسي مي گويند، قاچاق مواد مخدر از افغانستان همچنان يك تهديد جدي براي امنيت روسيه است،سالانه حدود 30 تن هروئين از افغانستان به فدراسيون روسيه قاچاق مي شود. بر اساس اطلاعاتي كه توسط سرويس هاي اطلاعاتي پاكستان تاييد شده است ، بيش از 500 آزمايشگاه مواد مخدر در شمال افغانستان متمركز گشته اند كه هروئين توليد شده در اين لابراتوارها عمدتا به روسيه انتقال داده مي شود .
چندي پيش نيز نيويورك تايمز گزارش داد يك قاچاقچي بزرگ افغاني سالها به عنوان جاسوس سازمان سيا و . فعاليت مي كرد و در ليست كاركنان دولت آمريكا قرار داشت.
سازمان كنترل مواد مخدر آمريكا دادستان فدرال، مقامات فعلي و سابق ايالات متحده تائيد كردند كه حاجي جمعه خان حقوق بالايي دريافت مي كرد تا به ارائه اطلاعات در مورد طالبان، فساد مالي و ساير قاچاقچيان مواد مخدر در افغانستان به ايالات متحده بپردازد و حتي يكبار نيز مخفيانه به ايالات متحده آورده شده بود .
در گزارش نيويورك تايمز آمده است كه رابطه مخفي آمريكا با خان نشان مي دهد كه چگونه مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروريسم گاهي اوقات در افغانستان با يكديگر تداخل پيدا مي كنند و كار قاچاقچيان، دولت و شورشيان در يك نقطه به هم مي رسند.
مسئوليت مقابله با ترانزيت مواد مخدر با كيست؟
چنان چه گفته شد بيش از 90 درصد ترياك جهان در مرزهاي ايران كشف مي شود و از اين رو مي توان به اين نتيجه واضح رسيد كه ايران اسلامي نقش عمده اي در مقابله با ترانزيت مواد مخدر از مرزهاي كشور به غرب ايفا مي كند.
ايران با اتكا به نيروهاي خود براي بيش از دو دهه به تنهايي بار مبارزه با قاچاق مواد افيوني از افغانستان را به دوش كشيده است كه آمار قابل توجه شهدا و جانبازان نيروهاي انتظامي كشورمان خود مويد اين ادعا است.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه ايران براي انسداد مرزها تاكنون هشت ميليون دلار هزينه كرده است مي گويد : جمهوري اسلامي ايران هر ساله 77 ميليون دلار براي مقابله با عرضه مواد مخدر، كاهش تقاضا، درمان، پيشگيري و بازتواني هزينه مي كند. دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به تلاش هاي مستمر و پيگير ايران براي مبارزه با قاچاقچيان موادمخدر و اشرار مسلح مرزي ادامه مي دهد : سه هزار شهيد و 11 هزار مجروح حاصل مبارزه جدي جمهوري اسلامي ايران با قاچاقچيان موادمخدر است. محمدنجار مي گويد : شايد هزينه هاي مادي قابل تحمل يا قابل جبران باشد اما شهادت و زخمي شدن شمار زيادي از نيروهاي انتظامي ايران در امر مبارزه با موادمخدر هيچ گاه ترميم نخواهد شد.
محمدنجار ادامه مي دهد : متاسفانه اعتبارات مالي و فني طرح ها و كمك هاي بين المللي با اقدام ها و فعاليت هاي جمهوري اسلامي ايران تناسبي ندارد و ضروري است اين كمك ها افزايش يابد. وي تاكيد كرد: با توجه به حجم فعاليت هاي جمهوري اسلامي ايران، از دفتر اجرايي مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل توقع داريم تا از نيروهاي كيفي و متخصص ما در رده هاي مديريتي و كارشناسي استفاده كند.
سردار حسين آبادي رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر نيز با اعلام اينكه بيشترين كشفيات مواد مخدر مربوط به پليس ايران است گفت: پليس بيشترين تلاش را در جهت جلوگيري از ورود ، قاچاق و ترانزيت مواد مخدر دارد، داشتن حدود 1800 كيلومتر مرز مشترك با افغانستان و پاكستان وظيفه پليس را در برخورد با سوداگران مرگ سنگين تر كرده است. وي ادامه مي دهد : كمك نكردن سازمان هاي بين المللي در ارائه و بهينه سازي تجهيزات پليس يكي از مشكلات بزرگ در راه مبارزه جهاني عليه مواد مخدر است، دپوي حدود 12 هزار تن مواد مخدر در افغانستان ، ترانزيت حدود 13 هزار تن پيش ساز به افغانستان ، كاهش شديد قيمت مواد مخدر و وضعيت داخلي افغانستان تاثير مستقيم در قاچاق و ترانزيت مواد مخدر به ايران دارد و علي رغم پيگيري جدي اين موضوع توسط ايران در مجامع
بين المللي متاسفانه ابزار فني مناسب جهت جلوگيري از اين امر را در اختيار نداريم.
تلاش ايران براي جلوگيري از ترانزيت مواد مخدر به غرب در حالي است كه اين كشورها هرگز قدرشناس تلاش هاي ايران اسلامي نيستند . كشورهاي غربي به خوبي ميدانند كه اگر ايران نخواهد جلوي ترانزيت مواد مخدربه غرب رابگيرد چه اوضاعي در اين كشورها به وجود خواهد آمد ، از اين رو است كه آنها به نقش ارزنده ايران در كشف و انهدام باندهاي قاچاق مواد مخدر اعتراف مي كنند . غربي ها همواره از ايران انتظار دارند كه در مقابل باندهاي قاچاق مواد مخدر بايستد و از سويي ديگر حتي از صدور تسليحات و امكانات لازم براي مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر به ايران جلوگيري مي كنند .
وزير خارجه سابق انگليس
مي گويد : ايران به شدت با قاچاقچيان مواد مخدر مقابله مي كند و اين كشور بيش از هر كشور ديگري در دنيا اقدام به ضبط اين مواد كرده است. جك استرا در حالي به نقش ارزنده ايران اعتراف مي كند كه دولت وي بيشترين سهم در تحريم هاي شوراي امنيت عليه ايران دارد . با اين حال جك استراو مدعي است كه 60 درصد از هروئيني كه به بازارهاي انگليس وارد مي شود توسط قاچاقچيها از ايران عبور داده مي شود.
وي ادامه مي دهد : بر اساس تحريم يكجانبه تسليحاتي انگليس عليه ايران مجوزي براي صادرات تسليحات به ايران صادر نمي شود. بر اساس آيين نامه هاي تصويب شده در سال 1993 كه بعدا در سال 1998 مجددا تمديد شد لندن به جز موارد خاص كه به صورت موردي در مجلس مطرح مي شوند، مجوزي براي صادرات تجهيزاتي كه قابليت استفاده هاي دوگانه در ايران را داشته باشند، صادر نمي كند. از اين رو است كه غربي ها با پررويي هرچه تمام از ايران انتظار دارند كه براي مصون ماندن جوانان اين كشورها از دام اعتياد به مواد مخدر ايران هزينه اين خواسته را پرداخته و از سويي ديگر ايران اسلامي مبلغي را نيز بابت خدمتي كه مي كند به اين شيادان بين المللي بپردازد . اين كشورها بايد بدانند جمهوري اسلام ايران به خاطر تعاليم مكتب مترقي اسلام همواره با مواد مخدر مبارزه كرده و از قاچاق اين ماده افيوني ازطريق مرزهاي خود جلوگيري مي كند ولي اگر نظام ايران نيز همانند آنان مي خواست با قاچاقچيان بين المللي وارد معامله شود هم جان عزيزانش در مرزها به خطر نمي افتاد و هم با ترانزيت مواد مخدر از طريق خاك ايران
كشورهاي غربي با بحراني بزرگ مواجه مي شدند چرا كه باندهاي
بين المللي قاچاق همواره به دنبال سود و منافع مادي خود بوده و در صورتي كه ايران روي خوشي به
آن ها نشان ميداد حاضر بودند ازتوزيع مواد مخدر در داخل خاك ايران اجتناب كرده و در عوض با خيالي آسوده محموله خود را در آن سوي مرزهاي غربي ايران و در ازاي دريافت مبالغي كلان به جوانان معتاد اين كشورها تحويل دهند .
آمار شهدا و جانبازان ايران در مبارزه بي امان با قاچاقچيان
بين المللي نشان دهنده اين نكته است كه ايران اسلامي همواره بر اساس تعاليم ديني با مواد مخدرمبارزه كرده و چون كشورهاي غربي براي به زانو در آوردن دشمنان خود با قاچاقچيان بين المللي سر يك سفره ننشسته است.
سازمان ملل : ايران بدون كمك ما با مواد مخدر مبارزه مي كند
دشمني كشورهايي نظير آمريكا و انگليس با ايران امري نيست كه بر انسان هاي آگاه پوشيده باشد ،
از اين رو جمهوري اسلامي هرگز از اين كشورها كه با قاچاقچيان بين المللي دستي در يك كاسه دارند انتظار همراهي ندارد ولي مجامع جهاني چون سازمان ملل در اين راستا وظايفي غيرقابل انكار داشته و موظف هستند به كشورهاي درگير در مبارزه با توليد و قاچاق مواد مخدر كمك كنند .
معاون دبير كل سازمان ملل در اين زمينه مي گويد : تا كنون هيچ كشوري مانند جمهوري اسلامي ايران در راستاي مبارزه با مواد مخدر فعاليت جدي نكرده است و ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر جزء بهترينهاي دنياست .
آنتونيو ماريا كاستا اعتراف
مي كند كه ايران با استفاده از منابع مالي خود و بدون دريافت كوچكترين كمك از كشورهاي ديگر، اين اقدامات بازدارنده را در راستاي اجراي برنامه هاي خود براي مبارزه با مواد مخدر انجام داده است .
رئيس دفتر مقابله با جرم و اعتياد سازمان ملل در خصوص عدم همراهي جامعه جهاني با ايران در راه مبارزه با مواد مخدر تاكيد مي كند : قبول دارم ايران در خط مقدم اين مبارزه قرار دارد، اصل مبارزه در مرز مشترك ايران و افغانستان قرار گرفته و وظيفه دارم جامعه جهاني را از فعاليت هاي ايران مطلع كنم و حمايتهاي جهاني را براي اين سه كشور مهيا كنم.
كاستا ادامه مي دهد : عقل حكم مي كند همه كشورهاي دنيا در همين محل با مواد مخدر مبارزه كنند؛ چون منشأ كشت مواد مخدر و توليد عمده آن در افغانستان است.
وي در خصوص كمك هاي مالي سازمان هاي جهاني به ايران نيز
مي گويد : سازمان هاي جهاني منابع چنداني به اين منظور در اختيار ندارند بلكه ما وابسته به كمك هاي كشورهاي عضو هستيم و اميدوارم در آينده با جلب كمك هاي بيشتر برنامه هاي بهتري در ايران اجرا كنيم.
گزارش ساليانه دفتر مبارزه با جرايم و مواد مخدرسازمان ملل متحد كه تيرماه امسال منتشر شد نيز در اين گزارش خود تاكيد مي كند كه ايران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر موفقيت شايان توجهي به دست آورده است .
بر اساس اين گزارش ايران و تركيه بيش از 50 درصد هروئيني كه در سال 2008 در جهان مصادره شده است را كشف كرده اند .
آن چه كه در پايان بايد بدان اشاره شود اين نكته بسيار مهم است كه كشت ، توليد و قاچاق مواد مخدر مشكلي بين المللي است .
جمهوري اسلامي ايران در راه مبارزه با اين پديده شوم هزينه هاي زيادي را متحمل شده است ، هر سه روز بيش از دو نفر از ماموران نيروي انتظامي در اين راه به شهادت مي رسند.
افغانستان به عنوان بزرگترين
توليد كننده مواد مخدر دنيا در همسايگي كشورمان قرار دارد و متاسفانه 40 درصد توليد مواد مخدر اين كشور به طرف ايران سرازير مي شود كه باعث
آلوده شدن جوانان شده و خسارات
جبران ناپذيري را وارد مي كند.
جمهوري اسلامي ايران بيشترين كشفيات دنيا را به خود اختصاص داده است و سازمان هاي بين المللي نيز اين موضوع را قبول دارند ، بيش از 80 درصد كشفيات مواد مخدر در مرزها صورت مي گيرد.
بخش عمده از ترانزيت مواد مخدر دنيا توسط باندها و شبكه هاي
بين المللي صورت مي گيرد كه از حمايت كشورهاي غربي برخوردارند.
مجامع جهاني از جمله سازمان ملل متحد نيز به اين نكته اذعان دارند كه ايران در خط مقدم جبهه مبارزه با قاچاق مواد افيوني قرار دارد بي آن كه كمكي از كشورها و سازمان هاي مسئول بين المللي دريافت كند . طبق گفته مسئولان ، ايران تقريبا هر روز يك شهيد براي مبارزه با ترانزيت و قاچاق مواد مخدر مي دهد و
از اين رو مجامع جهاني با ديدي مسئولانه تر بايد به موضوع بنگرند . تحريم هاي موجود در تحليل نهايي نه به ضرر ايران كه به ضرر كشورهايي است كه محموله هاي مواد مخدر از طريق مرزهاي ايران به آنجا ترانزيت
مي شود و سران كشورهاي غربي كه اكثرا دستشان با قاچاقچيان مواد مخدر در يك كاسه است بايستي اين موضوع را در نظر بگيرند كه همواره در روي يك پاشنه نمي چرخد !

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14