(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 دی 1389- شماره 19840

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لبنان و احتمالات پيش رو (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
رو سفيد ! (گفت و شنود)
جليلي : اكنون نوبت غرب است كه اعتمادسازي كند
صالحي: بازديد از تاسيسات هسته اي آخرين اقدام براي اعتمادسازي است
عربستان : نيروگاه بوشهر هيچ تاثير منفي بر محيط زيست خليج فارس ندارد
وال استريت ژورنال: ناظران غربي گواهي فوت جنبش سبز را امضا كرده اند (خبر ويژه)
اكبر پونز: غير از منتظري و صانعي بقيه مراجع طرفدار ولايت فقيه اند (خبر ويژه)
اشكنازي: درگيري نظامي با ايران يعني بدبختي اسرائيل (خبر ويژه)
با وطن فروش مناظره نمي كنند اعدامش مي كنند (خبر ويژه)
كدام سوخت؟ خودمان سوخته ايم! (خبر ويژه)



لبنان و احتمالات پيش رو (يادداشت روز)

سقوط كابينه «سعد حريري» در لبنان بار ديگر اين سؤال را فراروي افكار عمومي قرار داد: «آينده سياسي و امنيتي لبنان چه مي شود». رژيم صهيونيستي همزمان با اين تحول مهم به گشت زني هوايي روي پنج منطقه لبنان پرداخت و فرمانده «جليل شمالي» نيروهاي خود را به حال آماده باش درآورد. در فضاي بين المللي، آمريكا از مواضع سعد حريري در خصوص دادگاه بين المللي حمايت كرد، فرانسه كه تحولات لبنان را با دقت پي مي گيرد، سكوت كرد، عربستان و سوريه از روند اوضاع ابراز نگراني كردند و دبيركل اتحاديه عرب، لبناني ها را به آرامش و حل و فصل داخلي اختلافات خود دعوت كرد. اما رئيس جمهور لبنان كه طي سي ماه گذشته بي طرفي خود را حفظ كرده بود، تلويحا دوره نخست وزيري سعد حريري را پايان يافته خواند و اظهار داشت كه از روز دوشنبه- پس از تعطيلات رسمي لبنان- رايزني هاي خود را براي انتخاب «نخست وزير جديد» شروع خواهد كرد.
در خصوص مسائلي كه به اين نقطه ختم شد و مسائل پيش روي لبناني ها نكاتي وجود دارد كه به بعضي از موارد آن اشاره مي شود:
1- حدود سي ماه پيش و پس از نوزده ماه تنش شديد سياسي- فاصله آبان 85 تا ارديبهشت 87- و بعد از آن كه گروه حامي سعد حريري بخت خود را در درگيري نظامي- درگيري جنوب شرقي بيروت در هفته دوم ارديبهشت 87- آزمود، مخالفان مقاومت در «نشست دوحه» شركت كردند و به تنش امنيتي با مقاومت خاتمه دادند. پس از آن بود كه ميشل سليمان به رياست جمهوري انتخاب شد، سعد حريري نخست وزير شد، دولت وحدت ملي شكل گرفت، بحث درباره سلاح حزب الله از دستور كار گروه هاي لبناني خارج شد، اصلاح قانون انتخابات مورد توافق قرار گرفت و مقاومت به ثلث ضامن در دولت دست پيدا كرد. در آن مقطع آمريكايي ها اذعان كردند كه روند تحولات لبنان به ضرر آنان و به نفع بلوك مقاومت- ايران، سوريه، حزب الله و...- پيش رفته است. در اين سي ماه حزب الله موقعيت طلايي پيدا كرده بود و در خلال انتخابات مجلس- بيست خرداد 88- توانست بيش از هشتصد هزار رأي از يك ميليون و چهارصدهزار رأي مردم لبنان را بدست آورد. حزب الله در جريان تشكيل دولت توانست جناح اكثريت را به پذيرش تنها نيمي از كرسي هاي دولت متقاعد كند و عملا نيمي از كرسي ها را در اختيار خود داشته باشد. آمريكايي ها به همراه رژيم هاي عربي هوادار خود در منطقه تلاش كردند تا اين فضا را بهم بزنند و «اقتدار داخلي» مقاومت را مخدوش گردانند. آنان در لبنان موقعيت هاي خود را از دست داده بودند لذا به ناچار به «خلق موقعيت» روي آوردند. دادگاه بين المللي رسيدگي به ترور رفيق حريري و تغيير سمت و سوي اتهامات آن از سوريه به حزب الله از نظر آمريكايي ها ظرفيت اثرگذاري بر فضاي داخلي لبنان را داشت. آنان گمان مي كردند، حزب الله ناچار است با دادگاه كنار بيايد و رايزني هاي خود با گروه مقابل و طرف هاي بين المللي را براي كاستن از حكم دادگاه شروع كند آنگاه مي توان متقابلا از حزب الله تنازل در رويكردها و مواضع را مطالبه كرده و زمينه اجراي قطعنامه هاي بر زمين مانده 1559 و 1701 را دنبال كرد كه نتيجه حداقلي آن «خلع سلاح مقاومت» است. اما حزب الله حاضر نشد در زمين آمريكا و اسرائيل بازي كند و به جاي آن به افشاگري و مقابله با روند دادگاه بين المللي روي آورد. ماجرا در نهايت به اينجا ختم شد كه مهمترين حامي منطقه اي سعد حريري و جريان المستقبل- پادشاه عربستان- در سفر دو ماه پيش به بيروت، سعد را به كنار گذاشتن دادگاه فرا خواند. پس از آن سعد اعلام كرد كه دو قاضي لبناني عضو دادگاه بين المللي را به بيروت فراخوانده است. در اين اثنا سعد حريري دو بار به آمريكا فراخوانده شد، بهانه، عيادت از ملك عبدالله بود ولي پس از ده روز و موضع جديد حريري همه فهميدند كه حريري بشدت تحت فشار واشنگتن قرار دارد. در واقع آمريكا به قماري روي آورد كه گمان برد در آن داشت ولي مقاومت با منحل كردن كابينه، موقعيت بازي را از آمريكايي ها گرفت.
2- روند دادگاه بين المللي رفيق حريري كه با حضور 10قاضي غربي و 2 قاضي لبناني در اسفند سال 84- يك ماه پس از ترور حريري- شروع به كار كرد ابتدا سوريه را متهم كرد و با همين اتهام آمريكايي ها قطعنامه 1559- ناظر بر خروج سوريه از لبنان- را كه 5 ماه قبل از ترور حريري تصويب شده بود، عملياتي كردند و حدود دو ماه بعد نيروهاي نظامي سوريه از لبنان خارج شدند. پس از آن آمريكايي ها درصدد ساقط كردن دولت بشار اسد برآمدند كه موفقيتي نداشتند. مدتي گذشت تا اينكه دادگاه به سمت حزب الله نشانه رفت، آمريكايي ها بعد از ناكامي در جنگي همه جانبه، درصدد برآمدند با اجرايي كردن قطعنامه 1701، كوشيدند حزب الله را خلع سلاح نمايند كه موفق نشدند و اينك آخرين تلاش خود را براي ضربه زدن به مقاومت لبنان به كار بسته اند كه قطعا دستاوردي نخواهند داشت.
جالب اين است كه حزب الله حداكثر همكاري خود را با سعدالدين حريري براي شناسايي عوامل اصلي و فرعي ترور رفيق حريري ارائه كرده ولي سعد عليرغم آنكه مستندات دادگاه بين المللي از جمله «شاهدان» را مخدوش خوانده حاضر نشد پرونده اين شاهدان را به شوراي قضايي لبنان و هيات قضايي رئيس جمهور ارائه كند و يا از مدارك كاملا مستند و كارشناسي حزب الله كه حتي بعضي از مقامات رژيم صهيونيستي به درستي آن اذعان نموده اند، استقبال نمايد.
اين مسئله به خوبي نشان داد كه سعد اختياري ندارد و اين آمريكاست كه از سوي او و به نام او تصميم مي گيرد. سي ماه قبل و پس از توافق گروههاي لبناني در دوحه سخنگوي كاخ سفيد فاش كرد كه: «آمريكا عليرغم توافق دوحه به دو موضوع مهم يعني سلاح حزب الله لبنان و خارج كردن اين كشور از حوزه نفوذ سوريه اهميت مي دهد.» اينك 30 ماه از آن روز گذشته و اوضاع به ضرر آمريكا جلو رفته است. «اموس هارئيل» تحليلگر روزنامه صهيونيستي هاآرتص دو روز پيش در يادداشتي نوشت: «آمريكا به ناچار از تقسيم منطقه به سفيد و سياه و محور شر فاصله گرفته و به رنگ خاكستري نيز متمايل شده است.» وي دليل اين تغيير موضع آمريكا را افزايش قدرت ايران و ناتواني آمريكا در حل منازعات ارزيابي كرده است. آمريكا اينك به جاي تلاش براي ريشه كن كردن حزب الله درباره واداشتن آن به مذاكره مي انديشد كما اينكه درباره ايران نيز آمريكا به ناچار از واژگون كردن نظام آن به تلاش براي محدود يا متعهد كردن آن از طريق مذاكره مي انديشد. بنابراين روي آوردن آمريكا به دادگاه حريري براي آن نيست كه حزب الله را كنار بزند چرا كه توانايي آن را ندارد بلكه هدف آن است كه حزب الله خود را بخشي از منطقه اي بداند كه مسائل آن توسط شوراي امنيت و مراكزي نظير دادگاه حريري حل و فصل مي شود.
3-آنچه در عمل اتفاق افتاده اين است كه موقعيت خاندان حريري در پست نخست وزيري به مخاطره افتاده و فراكسيون سني (المستقبل) براي شكل گيري دولتي با محوريت كانديداي آنان ناچار به دادن امتيازات مهمي خواهد بود. حزب الله، جنبش امل و جريان آزاد ملي كه سه فراكسيون مهم مجلس و 10وزير كابينه را در اختيار دارند حاضر به پذيرش مجدد سعد به عنوان نخست وزير نخواهند بود مگر آنكه او كاملا از مواضع كنوني فاصله بگيرد و رسما بپذيرد كه خطا كرده است. اگر او اين را بپذيرد در واقع تير خلاص به سوي دادگاه بين المللي- يعني توطئه اصلي آمريكا و اسرائيل عليه مقاومت- شليك كرده است. معرفي فرد ديگري از فراكسيون تحت رياست سعد حريري هم مستلزم پذيرش او توسط مقاومت (نصرالله، بري و عون) مي باشد و در اين صورت آنان ناچارند فردي ميانه رو را معرفي نمايند كه يك پيروزي جديد براي حزب الله و... خواهد بود. اما اگر فراكسيون المستقبل بگويد سعد و لاغير در اين صورت رئيس جمهور ناچار است با ناديده گرفتن فراكسيون المستقبل و در رايزني با شيعيان، مسيحيان و دروزها- كه هيچكدام از عملكرد سعد راضي نيستند- يك شخصيت سني خارج از فراكسيون المستقبل- مانند عمر كرامي و نجيب ميقاتي- و يا فردي از فراكسيون المستقبل كه از عملكرد حريري ناراضي است را مامور تشكيل دولت نمايد. فراخوان، سخنان و اعتماد به نفس ميشل سليمان كاملا از وجود گزينه هاي مختلف براي نخست وزيري لبنان حكايت مي كند.
4- سفر سعد حريري به فرانسه و تركيه- پس از بركنار شدن- نشان داد كه مسير حركت سعد با محدوديت زياد مواجه شده است و او نوميدانه به اين در و آن در مي زند و تلاش مي كند كه شرايط را در خارج از لبنان به نفع خود تغيير دهد. خبرهاي مختلف بيانگر آن است كه مقامات فرانسوي از رفتار سعد و برنامه آمريكا ناراضي اند. فرانسه در طول سالهاي گذشته كه مسيحيان و ماروني هاي لبنان به سه گروه همراه مقاومت (دو حزب تحت رهبري ميشل عون و سليمان فرنجيه)، مخالف مقاومت (دو حزب تحت رهبري امين جميل و سمير جعجع) و متمايل به مقاومت (شخصيت هايي نظير ميشل سليمان و اميل لحود) تقسيم شدند سعي كرده است كه رابطه سنتي خود را با همه مسيحي ها حفظ كند از اين رو نمي تواند كنار حريري قرار گيرد. دولت تركيه هم در جريان جنگ 33روزه در كنار مقاومت قرار داشت و پس از آن هم روابط صميمانه اي با حزب الله داشته است. او طبعا در پاريس و آنكارا تلاش كرده تا مقامات اين دو كشور را قانع كند كه بسيار بعيد است كه اين اتفاق افتاده باشد. كما اينكه حريري در حال حاضر حتي عربستان را هم در كنار خود ندارد با اين وصف مي توان گفت آمريكايي ها از بي تجربگي سعد استفاده كرده و او را به نحو بلاهت آميزي ساقط كرده اند.
5- درباره چشم انداز آينده تحولات لبنان بايد گفت؛ روند تحولات و تجربه لبنان نشان مي دهد فرايند تشكيل دولت زمان بر خواهد بود چرا كه دولت جز با توافق گروههاي لبناني شكل نمي گيرد و توزيع قدرت در طوايف مختلف و عدم وجود فصل الخطاب، حل چالش موجود را به تاخير مي اندازد. اين تاخير لبنان را با بحران مواجه نمي كند چرا كه دولت در لبنان مسئوليت هاي محدودي در قبال مسائل داخلي لبنان دارد. از سوي ديگر ارتش و نيروهاي امنيتي تحت امر دولت نبوده اند و وضع باثباتي دارند امنيت منطقه اي لبنان هم عملا بر دوش مقاومت است و عدم وجود دولت آسيبي به مقاومت نمي زند.
از آنجا كه جريان 14مارس در لبنان فقط دولت را بطور نسبي در اختيار داشت، تاخير در شكل گيري دولت به آنان لطمه مي زند و بنابراين آنان اصرار بيشتري براي شكل گيري مجدد دولت خواهند داشت كه لازمه آن، دادن امتياز است، اولين امتياز، پذيرش جابجايي فرد ديگري به جاي سعد حريري است كه اگر اين اتفاق بيفتد گروه تجزيه شده 14مارس را به سمت فروپاشي سوق مي دهد و دسته بندي سياسي جديدي درلبنان شكل مي گيرد. انحلال كابينه، اولويت لبنان را از دادگاه حريري به شكل گيري دولت سوق داد و در واقع ميدان بازي را دگرگون ساخت و موضوعي امنيتي را به موضوعي سياسي تبديل كرد. يعني در واقع از امروز جريان 14مارس بايد صرفا براي بدست آوردن چيزي كه تا دو روز پيش در اختيار داشت، تلاش كند و مقاومت چيزي را به آنان خواهد فروخت كه از آن او نبوده است. اين يك نمونه است كه نشان مي دهد آمريكا، اسرائيل و وابستگان آنان فقط مي توانند انتحار و حماقت كنند.
سعدالله زارعي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان

¤ ملت فهيم و بصير ايران هيچگاه سكوت بعضي از افراد و شخصيت هاي كشوري را در جريان فتنه فراموش نخواهد كرد و از نظر مردم خواص مردود شده محسوب مي شوند.
7135---0912
¤ صد شكر كه بر رهبر خود يار شديم
در محضر دين ميثم تمار شديم
در پاي ولي يمان به روز 9 دي
كشور همه يكپارچه عمار شديم.
1345---0912
¤ آقاي خاتمي از سران فتنه تا زماني كه محاكمه نشود و توبه نكند نمي تواند در انظار عموم ظاهر شود وي چگونه براي شركت در انتخابات شرط و شروط تعيين مي كند. در ضمن بنويسيد مردم نمي گذارند خواب بازگشت ايشان به قدرت مانند خواب هاي آمريكا در مورد ايران تعبير بشود.
2731---0913
¤ جماران بخاطر زندگي چندين ساله امام خميني(ره) بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران مكان مقدسي است. حال زيبنده نيست به حرمت و احترام اين مكان از طريق همراهي كردن با فتنه گران خدشه وارد شود.
2731---0913
¤ يكي از سران فتنه در شرايطي براي ورود دوباره به عرصه سياسي كشور شرط گذاشته اند كه مردم اصلاح طلبان را طرد كرده اند. همچنين بايد با آن دسته از نمايندگان مجلس كه با سران فتنه ديدار كردند برخورد شود.
يك شهروند
¤ اگر طرح نظارت بر نمايندگان تصويب مي شد شاهد رفتار ناشايست بعضي از نمايندگان اقليت همراه با فتنه گران نبوديم و شأن و مقام مجلس بيشتر حفظ مي شد.
7669---0914
¤ ضمن تقدير از اقدام معنوي وزارت آموزش و پرورش در توزيع لوح هاي آموزشي درباره حماسه 9 دي، پيشنهاد مي شود اقدام مشابهي نيز در راستاي تبيين حقانيت شيعه و ولايت فقيه منتشر شود.
سليمان بلغار
¤ با توجه به برودت هوا و يخ و يخبندان چرا شهرداري به جاي اينكه تابستان اقدام به حفر جدول و خيابانها براي فاضلاب شهري نمايد حالا اين كار را مي كند به خيابان شريعتي- ميدان قدس سري بزنيد و خود قضاوت كنيد در برخي موارد دچار اشتباه شده و لوله هاي آب مي تركد و چقدر آب زلال شرب به هدر مي رود و چه كسي مقصر است؟
مجيد دشتي
¤ از كيهان به خاطر دفاع از جايگاه ولايت و افشاگري هاي آگاهانه اين روزنامه با بصيرت در مورد فتنه ننگين 88 و تبعاتش بسيار سپاسگزاريم.
حسيني
¤ به عنوان يك مسلمان ايراني برخورد امام جمعه محترم حجه الاسلام سلمانپور با مسئولين خطاكار ادارات شهرستان رامشير را تحسين مي كنم.
شريفي
¤ به مسئولين وزارت راه و ترابري بگوييد اگر پاسخ مستدلي ندارند گوشي هاي تلفن را اشغال نگه ندارند حداقل به حرفها و درد دل مردم گوش كنند.
1581---0912
¤ بيشتر از دو سال است كه براي سواري فيات پول به حساب واريز كرده ايم. نه از پول ما خبري است نه از خودرو. از مسئولين مربوطه درخواست استمداد مي كنم.
0334---0914
¤ در تهيه و پخش برنامه هاي تلويزيون از جمله پخش برنامه اخبار تعداد زيادي پروژكتور برق استفاده مي شود كه نوعي اسراف مي باشد. مسئولين و مديران صدا و سيما صرفه جويي در برق را از خودشان شروع كنند تا تبليغ و گفته آنان در اين مورد تأثيرگذار باشد.
4730---0938
¤ در روزنامه خواندم قيمت هر متر مكعب گاز شهري 07 تومان است ولي روي قبض مربوطه 09 تومان نوشته شده كدام يكي را قبول كنيم و ملاك عمل كدام مي باشد.
3683---0915
¤ از مسئولين محترم درخواست مي شود همچنانكه روي نان اين قدر متمركز مي شويد به ديگر اقلام از قبيل مرغ و گوشت نيز توجه نماييد بويژه در استان كرمان.
3158---0913
¤ اخيراً بحث استفاده از انرژي خورشيدي به طور جدي در صدا و سيما و برخي روزنامه ها از جمله كيهان مطرح مي گردد. شايسته است موضوع شفاف تر بيان شود كه چرا مسئولين تا به حال به فكر آن نبوده اند.
سليمي
¤ نظام مهندسي شركت گاز به خاطر يك بازديد چند دقيقه اي از مشتركين گاز، هزينه هنگفتي را دريافت مي كند كه بسيار غيرمنصفانه است. لطفاً رسيدگي شود.
مجتبي يعقوبيان
¤ لطفاً اسامي نمايندگاني كه در شوراي شهر تهران به نامگذاري خيابان 9 دي رأي منفي دادند را چاپ نمائيد.
يك شهروند
¤ اگر در جريان طرح هدفمندسازي يارانه ها قيمت گاز خودرو افزايش نمي يافت بهتر بود. زيرا مي توانست رانندگان را تشويق كند تا به جاي بنزين بيشتر از گاز استفاده كنند و به اين ترتيب به كاهش آلودگي هوا نيز كمك مي كرد.
رضا سعيدي
¤ از شهرداري تهران و نيروي انتظامي خواهشمند است همان طور كه بر عملكرد دستفروش ها در منطقه افسريه نظارت مي كنند بر عملكرد اين گروه در فرحزاد نيز نظارت شود.
غلامرضا فرحزادي
¤ فاضلاب مشترك شهرك هاي كيان شهر و جمهوري هر چند وقت يك بار دچار گرفتگي مي شود. لطفاً رسيدگي شود.
يك شهروند از كيان شهر
¤ دستورالعمل نقل و انتقال دانشجويان كه از سوي وزارت علوم اعلام شده، به وسيله دانشگاه ها اجرا نمي شود. لطفا رسيدگي شود.
م هـ - تهران
¤ متأسفانه به دليل اجراي طرح هدفمندسازي، كارخانه هاي توليد آجر و مصالح ساختماني از فعاليت دست كشيده اند و منتظر گران شدن محصولات خود هستند. اين مسئله سبب شده كه روند ساخت مسكن متوقف شود. لطفا رسيدگي شود.
زيوري- اسلامشهر
¤ بسياري از مردم كشورمان دچار بيماري سرماخوردگي مزمن هستند. روش هاي بهداشتي و درماني عادي هم براي بيشتر اين مبتلايان بي ثمر است. به همين دليل لازم است كه وزارت بهداشت طرح همه جانبه اي براي درمان اين بيماري اجرا كند.
يك هموطن از كاشان
¤ پروژه ساخت مصلي بزرگ امام خميني(ره) در تهران بيش از آنچه انتظار مي رفت به طول انجاميده است. از مسئولين خواهشمند است در اين باره نظارت و شفاف سازي كنند.
يك هموطن
¤ هنوز هم در برخي از مناطق كشور اقداماتي چون قمه زني و كوبيدن زنجير بر سر و صورت رايج است. خواهشمند است براي حذف اين رفتارها فرهنگسازي بيشتري صورت گيرد.
يك شهروند
¤ با توجه به اينكه حضرت حجت الاسلام والمسلمين قرائتي برنامه تلويزيوني ارزشمند خود را با ياد اهل بيت(ع) نيز آغاز مي كنند، پيشنهاد مي شود واژه عترت نيز به نام برنامه درس هايي از قرآن اضافه شود.
سليمان بلغار
¤ در مبل فروشي هاي شهرستان پاكدشت روميزي هايي منقش به ستاره پرچم رژيم صهيونيستي به فروش مي رسد. از مسئولين خواهشمند است نسبت به جمع آوري اين محصول اقدام شود.
توكلي
¤ سال گذشته اقدام به خريداري يك خط تلفن همراه ايرانسل نمودم. قرار بود پس از يك هفته به دستم برسد، اما پس از يكسال هنوز خبري نشده است. لطفا رسيدگي شود.
مياني از اهواز
¤ امسال خداوند توفيق داد به مكه مشرف شدم. از اينكه ديدم خانه خدا با ساختمان هاي بلند اطراف تحت شعاع قرار گرفته و به محاصره درآمده ناراحت شدم. لطفا در اين مورد اطلاع رساني كنيد. تا با فشار به آل سعود از ادامه اين پروژه جلوگيري شود.
3520---0913
¤ مسئولين امر اعلام كنند گوشت با چه قيمتي وارد كشور مي شود و با چه قيمتي به دست مصرف كننده مي رسد در اين ميان چه كساني و چه ميزان سود مي برند.
8313---0919
¤ در كيهان 5/01/98 از قول يك افسر عراقي داستاني را در مورد دفن يك بسيجي در كربلا چاپ كرده بوديد. اگر ممكن است به طور دقيق مشخص كنيد اين بسيجي در كجاي كربلا دفن شده است كه به زيارتش برويم.
2849---0938
¤ حل مشكل ترافيك سنگين و آلودگي هواي تهران فقط در گسترش و توسعه وسايل نقليه عمومي است.
2171---0913
¤ كسبه و مغازه دارهاي حاشيه شهر كرمان واقع در شهرك امام حسن عسگري از هر جهت احساس آزاد بودن مي كنند. چرا كه بازرسان اداره بازرگاني استان كاري به آنها ندارند.
2209---0913
¤ هيئت محترم دولت در مورد امنيت شغلي كارگرها چه كرده اند؟
8313---0919
¤ از صدا و سيما درخواست مي شود با تدوين و پخش برنامه هاي مفيد و سازنده براي دانش آموزان از ناهنجاري هاي آنان بكاهد.
6988---0936
¤ از نمايندگان مجلس درخواست مي شود با تصويب طرحي مانع فروش لوازم آرايش و لباس زير زنانه توسط مردان شوند.
1003---0912
¤ در كمربندي شهرستان ورامين چند روستا در نزديكي يكديگر قرار دارند از طرف كمربندي براي دسترسي به اين چند روستا هيچ تمهيداتي ديده نشده است. نه پل و نه زيرگذر هيچ چيز وجود ندارد. خلاصه مردم اين چند روستا را گرفتار كرده اند از مسئولين بخواهيد رسيدگي كنند.
6749---0912
¤ جاده ده دز به ايذه داراي پيچ هاي بسيار خطرناكي است خواهشمند است مسئولين امر رسيدگي كنند.
6889---0916
¤ به جهت جلوگيري از مصرف بي رويه سوخت و جلوگيري از اتلاف وقت مردم و كاهش ترافيك مسئولين امور ترافيكي و شهري اجازه دهند ساير اتوبوس هاي شركت واحد مثل خط 626 انقلاب، شهرك ژاندارمري، ابتداي شهيد چمران تا ميدان توحيد و... نيز از خط تندروها استفاده كنند.
ميرزايي
¤ به تازگي سازمان بهشت زهرا(س) از جوانان خوشرو و مهربان براي امر مباشرت در خاكسپاري استفاده مي كند كه همه امور را به خوبي پي گيري و اجرا مي كنند. جا دارد از اين اقدام بهشت زهرا(س) تقدير شود.
زرپي
¤ با توجه به اينكه در بزرگراه هاي بسياري از كشورهاي اروپايي شب ها چراغ ها خاموش مي شوند، پيشنهاد مي شود كه در ايران نيز براي صرفه جويي در مصرف برق اين برنامه اجرا شود.
عبدالهي از اصفهان
¤ شركت واگن پارس اراك از بهترين توليدكنندگان واگن قطار محسوب مي شود با وجود اين كارخانه و شركت در كشور چرا مسئولين تصميم گرفته اند كه از كشور چين قطار وارد كنند.
8153---0918
¤ برخي از نانوايي ها با ريختن مقداري كنجد به روي نان قيمتي بيشتر از آنچه مصوب دولت است را تعيين مي كنند. لطفا رسيدگي شود.
عباسي- ساوجبلاغ
¤ طرح تحول اقتصادي را مي توان انقلاب سوم دانست. اما اين انقلاب زماني مي تواند به سر منزل مقصود برسد كه مبارزان آن، همچون دو انقلاب قبلي كوشا، فعال و صادق باشند.
علي پور از مياندوآب
¤ خدا را شاكريم كه با آغاز اجراي طرح هدفمندي يارانه ها، مردم ظلم ستيز ايران براي رساندن حق هر صاحب حقي به كمك دولت عدالت گستر شتافتند. از بنيانگذاران اين طرح نيز ممنون هستيم.
بلغاري
¤ از وزير محترم كار و امور اجتماعي جاي سؤال است كه چرا هيچ اقدامي براي شركتي نمودن نيروهاي پيمان كار نمي شود.
شيخياني- جزيره خارك
¤ چرا با طرح هدفمندسازي يارانه ها هزينه ويزيت پزشك ها بالا رفت؟ اين هزينه پيش از اين نيز بالا بود و با اجراي اين طرح توان تأمين آن دشوارتر شده است. اميد است مسئولان ناظر با اين مسئله به طور جدي برخورد كنند.
يك شهروند
¤ به شماره 124 دايره تعزيرات هر چقدر زنگ مي زنم پاسخ دهنده اي وجود ندارد.
يك شهروند
¤ آيا اين درست است كه ايرانيان خارج از كشور هم مي توانند يارانه دريافت كنند. به نظر مي رسد كه اگر اين خبر صحت داشته باشد غيرمنصفانه خواهد بود چون آن ها با نرخ اين جا زندگي نمي كنند و با نرخ اينجا هم درآمد ندارند پس بنابراين نبايد براي آن ها يارانه تعلق گيرد. لطفا در اين رابطه توضيح بيشتري بدهيد.
زواره اي
¤شهرگرساب در جنوب شهرستان بابل هنوز از نعمت گاز شهري برخوردار نشده و مسئولان شهري هر سال وعده سال بعد را مي دهند.
يك شهروند
¤ به دستگاه ديپلماسي كشور پيشنهاد مي كنم كه در مقابل اتحاديه عرب ما هم مي توانيم اتحاديه فارسي شامل كشورهايي مثل ايران، افغانستان و تاجيكستان ايجاد كنيم.
اشرفي- ورامين
¤ ضمن تقدير و تشكر از آقاي رئيس جمهور به خاطر اجرايي كردن هدفمند كردن يارانه ها از ايشان مي خواهم فكري هم براي مناطق سردسيري مثل گلبافت كرمان كه در هر 42ساعت حداقل 02ليتر نفت مصرف مي شود بكنند در شرايط فعلي ماهانه 06هزار تومان فقط هزينه سوخت زندگي مان مي شود.
يك شهروند
¤ بنده تازه تشكيل خانواده داده ام لذا براي ثبت مشخصات و ارائه شماره حساب جهت دريافت يارانه هر كاري مي كنم سايت رفاه را نمي توانم باز كنم، لطفا پي گيري فرماييد.
امير- سبزوار
¤ مي خواستم بدينوسيله از زحمات آقاي احمدي نژاد و هيئت دولت كه به صورت هماهنگ و هم صدا طرح هدفمند كردن يارانه ها را به جد و قاطع اجرا مي كنند، تشكر نمايم اميدوارم كه نتيجه اين كار براي كشور پيشرفت و عزت به ارمغان آورد.
مرادي- تبريز
¤ متاسفانه در خبرها خواندم كه آقاي سعيدلو معاون رئيس جمهور در تربيت بدني 150سكه طلا براي هر ملي پوش فوتبال اختصاص داده است. واقعا مي خواستم بدانم كه اين طور كارها و ضروري است و از نيازهاي كشورمان است. اين گونه در شرايطي اتخاذ مي شود كه جانبازان شيميايي مان براي 100هزار تومان جهت خريد يك دارو لنگ هستند و اين آقايان به همين راحتي پول بيت المال را به كساني مي دهند كه نيازمند نيستند.
يك شهروند
¤ افرادي كه در جلسه شوراي شهر به طرح نامگذاري ميداني به نام «9دي» راي ندادند نشان دادند كه بي بصيرت هستند و نماينده مردم دلسوخته نمي باشند. از روزنامه كيهان مي خواهم كه اين موضوع را پي گيري كند.
يك شهروند
¤ از صدا و سيما و اخبار 03/02 به دليل افشاگري و بصيرت افزايي اقشار جامعه و رسوايي عوامل فتنه و حاميان آن ها صميمانه تقدير و تشكر مي نمايم.
جمعي از سربازان و مدافعان حريم ولايت بهشهر
¤ ما مستاجران يك مجتمع هستيم كه پول تلفن خود را به موقع پرداخت مي كنيم. اما فقط به خاطر عدم پرداخت يكي از ساكنان، تلفن همه ما قطع شده است. از شركت مخابرات خواهشمند است در اين گونه اقدامات تجديدنظر شود.
نسرين
¤ در روزنامه ها چاپ شده كه سهام عدالت به جانبازان پرداخت شده است، اما هنوز اين سهام به ما جانبازان پرداخت نشده است.
رمضاني- تهران
¤ به اين وسيله از آقاي فريبرز عرب نيا به خاطر ايفاي نقش بسيار خوبش به عنوان مختار در سريال مختارنامه تشكر مي كنم.
نرگس اميري- تهران
¤ با وجود بخشنامه وزير آموزش و پرورش مبني بر اينكه از فرزندان فرهنگيان نبايد شهريه دريافت شود، مديران مدارس به اين بخشنامه عمل نمي كنند. لطفا رسيدگي شود.
يك فرهنگي
¤ بيشتر معابر و خيابان هاي شهرستان سنندج فاقد هرگونه مبلمان شهري و علائم راهنمايي هستند. لطفا رسيدگي شود.
اعظم صادقي- سنندج
¤ از مسئولان محترم وزارت بهداشت تقاضا مي شود فكري به حال حقوق بسيار پائين پرستاران كرده و آن را افزايش دهند.
زبيده كاظمي نژاد
¤ از مسئولان وزارت مسكن خواهشمند است براي كاهش اجاره خانه اقدامي شود.
فواد كاسب- تهران
¤ با توجه به تردد بسيار زياد در پل عابر پياده بزرگراه شهيد ستاري، تقاطع بلوار فردوس، خواهشمند است نسبت به راه اندازي پله برقي براي اين پل اقدام شود.
احمدي
¤ جهت ثبت نام در مسكن مهر اقدام كردم و پس از كسب اطلاع از هزينه، مبلغ مورد نياز را تهيه كردم. اما با گذشت تنها 01 روز، اين هزينه به ميزان قابل توجهي افزايش يافت. از مسئولان مسكن مهر جاي سوال است كه چرا فقط در عرض 01 روز هزينه خريد تا اين حد افزايش يافت؟
درويش
¤برخي از پستچي ها قبوض انرژي يا نامه ها را به جاي اينكه تحويل خانواده ها دهند يا درون صندوق منازل بريزند، در پياده رو يا سطح كوچه ها رها مي كنند. از شركت پست خواهشمند است به پستچي هاي عزيز تذكر لازم را بدهند.
مرادي
¤ گاز محله ما به دليل جا به جايي قطع شده است. چرا مسئولان اين گونه كارها را در تابستان انجام نمي دهند؟ زيرا به خاطر اين بي دقتي، مدتي را در سرما گذرانديم و فرزندانمان سرما خوردند.
محمد زماني
¤ از آقاي محسن رضايي كه خودشان از فرماندهان دوران 8 سال دفاع مقدس بودند و بيشتر به وضعيت رزمندگان آشنا هستند مي خواهم كه به اين سؤال پاسخ دهند كه چرا مدت هاست قانون رسيدگي به ايثارگران در مجمع تشخيص مصلحت نظام گير كرده است. مگر ايثارگران ما چند سال ديگر زنده خواهند بود كه بتوانند از اين قانون بهره مند شوند.
مهدي لباف
¤ از آقاي شريعتمداري تقاضا مي كنم كه گفت وشنودهاي آن روزنامه را به كتاب تبديل كنيد. بنده از جمله كساني هستم كه خواهان 200 جلد از اين كتاب به صورت پيش خريد هستم.
رجبي
¤ از مسئولين محترم وزارت آموزش و پرورش تقاضا مي كنم كه اطلاعات بيشتري را درباره مدارس قرآني در اختيار مردم بگذارند تا خانواده ها به اين موضوع توجه بيشتري داشته باشند.
سليماني
¤ الآن حدود 4 سال است كه ساخت روستاي شيخ چهارراه را نيمه كاره به حال خود رها كرده اند و رفته اند. نصف روستا را خراب كرده اند به اميد اينكه روزي آبادش كنند ولي با اين وضعيت بسيار اسفناك به حال خود رها كرده اند و 220 خانوار را بلاتكليف گذاشته اند. بنويسيد تا نماينده اين منطقه يادش بيفتد كه چنين روستايي هم وجود دارد.
ميرزااسدي- بخش كبوترآهنگ همدان
¤ لطفاً به مسئولان ذي ربط در فرودگاه ها هنگام تحويل ساك ها تذكر دهيد تا با اين همه بي برنامگي باعث معطلي مسافران نشوند. بنده با هواپيما مسافرت مي كنم كه زودتر به كارهايم برسم نه اينكه سرجمع معطلي بنده در فرودگاه برابر با زمان سفر با اتوبوس باشد.
سيدحسين كلانتر- قم
¤ بعضي از خانواده ها نياز به آرد خام براي استفاده شخصي پيدا مي كنند و مجبورند از نانوايي ها بخرند. مي خواستم بدانم كه اولا آيا نانوايي ها مجاز به فروش آرد خام هستند و اگر هستند به چه قيمتي مي توانند بفروشند. بنده براي خريد چند كيلو آرد به يك نانوايي مراجعه كردم براي بنده كيلويي 800 تومان حساب كردند.
يك خانم شهروند
¤ جدول هاي كيهان مثل جدول شماره 9043 خيلي سخت و پيچيده طراحي و تهيه مي شوند. بعضي از دوستانم بخاطر همين مشكل ترجيح داده اند كه از روزنامه هاي ديگر استفاده كنند. لازم ديدم اين تذكر را بدهم.
2825-0912
¤ كابل هاي برق روستاي قلعه گيري از توابع جيرفت كرمان در سال 88 به سرقت رفت پس از گذشت يك سال هنوز مشكل برق اين روستاها حل نشده و روستائيان به سختي زندگي مي كنند. بنويسيد رسيدگي شود.
9549-0913
¤ چرا خانه افرادي كه به محل عرضه مواد مخدر يا مركز فساد تبديل شده مصادره نمي شود تا آمار مفاسد اجتماعي كاهش پيدا كند.
8495-0911
¤ در اول انقلاب جوانان كشور با دستان خالي ولي با عشق و علاقه فراوان به ميهن و اسلام عزيز در جبهه افتخار مي آفريدند ولي اكنون برخي از ورزشكاران كشورمان با ضرب سكه و انواع تشويق هاي مالي توان شكست دادن رقيب هاي ضعيف را نيز ندارند. واقعاً عيب كار كجاست؟
4761-0912
¤ در سال 88 مسئول وقت سازمان فرهنگي هنري شهرداري، كاركنان حفاظت را مجبور كرد كه يا تسويه نمايند و يا براي ادامه همكاري با شركت پيمانكار قرارداد امضاء كنند. عرض ما اين است كه با وجود دستور رياست محترم جمهوري مبني بر لغو و حذف شركت هاي پيمانكاري چرا شهرداري تهران بطور مستقيم كاركنان حفاظت را به كار نمي گيرد.
از كارگران حفاظت شهرداري
¤ الحمدلله با همكاري و همگامي دولت و ملت و با پشتوانه عظيم فرهنگ اسلامي الگوي ايراني-اسلامي قانون هدفمندي يارانه ها به طور موفقيت آميز با صلابت و استحكام اجرايي شد. انشاءالله دوستي و مودت و همدلي و وحدت ميان كشورهاي شبه قاره اسلامي در منطقه روزافزون خواهد شد. درخواست مي شود در ارتباط با مرتفع شدن كاهش تصنعي ارزش پول ملي نيز اقدام عاجل صورت گيرد زيرا پس از سي سال دستمزدها و حقوق ها دو صفر افزوده شده است و با حذف دو صفر از واحد پول ملي و با مبنا قراردادن يكصد ريال ايران به عنوان پايه پولي ارزش واقعي ريال بر تقابل عرضه بين المللي با جامع نگري و شفاف سازي در راستاي خدمت رساني به مردم رونمايي حقيقي پويا و خلاق خواهد شد.
گودرزي اصفهان
¤از بهره برداران كشاورزي هستم بر اساس اعلام دولت قيمت گازوئيل براي كشاورزان 150 تومان است ولي وقتي براي خريد به سايت وزارت نفت وارد مي شوم قيمت آنرا سيصد و پنجاه تومان اعلام مي كند بيش از ده روز است كه در تلاشم ولي نتيجه اي حاصل نشده است درخواست مي كنم قيمت واقعي را اعلام و ما را از اين سرگرداني برهانند.
صابري
¤ جانباز 55% هستم كه 01 سال است از كرمانشاه به كرج كوچ كرده ام ولي كمك هزينه مسكن همان كرمانشاه را دريافت مي كنم يعني هر ماه پنجاه هزار تومان از يك جانباز ساكن كرج كمتر دريافت مي كنم. آيا مسئولين بنياد شهيد و ايثارگران مطلع نيستند.
9614-0912

 



رو سفيد ! (گفت و شنود)

گفت: ايلان برمن معاون شوراي سياست خارجي آمريكا در مصاحبه با روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال گفته است؛ بايد بپذيريم كه جنبش سبز! مرده است.
گفتم: «سه من تنباكو سوخته، تازه مي پرسه مرده كيه»؟ مرگ فتنه را كه همه مي دانند.
گفت: ايلان برمن در همين مصاحبه مي گويد؛ مقامات آمريكايي از اعلام اين خبر طفره مي رفتند اما معلوم نيست كه چرا امروزه براي صدور گواهي فوت جنبش سبز عجله دارند؟
گفتم: پس بگو كه چرا فيل برخي از سران فتنه ياد هندوستان كرده و بعد از آنهمه خيانت، حالا كه از آمريكايي ها نااميد شده اند به فكر بازگشت دوباره به عرصه سياسي كشور افتاده اند؟!
گفت: چه عرض كنم؟!
گفتم: نوكري يك كيسه گندم را با قاطر براي آرد كردن به آسياب برد ولي تا نوبتش برسد مشغول قمار شد و گندم و قاطر و همه چيزش را باخت، ارباب كه از تاخير او نگران شده بود به آسياب رفت و ديد نوكرش گوشه اي نشسته و دارد ماست مي خورد. پرسيد؛ قاطر و گندم چي شد؟ نوكر گفت؛ سيل برد، پرسيد لباس خودت چي شد؟ گفت؛ فروختم ماست خريدم. ارباب با عصبانيت كاسه ماست را توي ملاج نوكرش كوبيد و نوكر در حالي كه ماست را به سر و روي خود مي ماليد گفت؛ خدا را شكر كه هم حسابم را پس دادم و هم روسفيد شدم!

 



در آستانه مذاكرات استانبول
جليلي : اكنون نوبت غرب است كه اعتمادسازي كند

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تاكيد كرد كه غرب بايد با درك جايگاه و اقتدار ايران، اشتباهات محاسباتي گذشته را تكرار نكند و با رويكردي جديد به مذاكرات استانبول نگاه كند.
به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي «سعيد جليلي» نماينده رهبر معظم انقلاب و دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در گفت وگو با روزنامه فرانسوي فيگارو با بيان اينكه ايران طي ساليان گذشته اقدامات زيادي براي اعتمادسازي انجام داده است، اظهار داشت: اكنون زمان آن فرا رسيده كه غرب براي رفع بي اعتمادي و جلب اعتماد ملت ايران تلاش كند.
وي در خصوص موضوع گفت وگوهاي استانبول گفت:ما در ژنو در اين باره به صراحت و روشني توافق كرديم كه گفت وگو براي همكاري حول نقاط مشترك خواهد بود و نقاط مشترك مي تواند طيفي از موضوعات را در برگيرد.
جليلي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در گفت وگوها جدي است و با يك نگاه راهبردي، گفت وگوها براي همكاري حول نقاط مشترك را دنبال مي كند و چنانچه كشورهاي 1+5 هم با اين نگاه در گفت وگوها حاضر شوند، مي توان اميد داشت كه گفت وگوها به نتايج خوبي برسد.
مسئول تيم مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايران اضافه كرد: بعضي از قدرت ها كه در اين سال ها رويكرد تقابلي را دنبال كرده اند، ديده اند كه سرانجام اين رويكرد بن بست است، رويكرد تقابل هيچ وقت جواب نداده و براي آنها هم بي فايده و هم پرهزينه است؛ ولي ما فكر مي كنيم اين رويكرد تعاملي است كه مي تواند عرصه هاي خوبي را براي همكاري ايجاد كند.
جليلي خاطرنشان كرد: امروز ظرفيت هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي مختلف قابل انكار نيست و گفت وگو براي همكاري و به دنبال آن همكاري حول نقاط مشترك، مي تواند براي همه مفيد باشد.
دعوت براي بازديد از تاسيسات هسته اي نشانگر شفافيت فعاليت هاي ايران
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي درباره دعوت ايران از نمايندگان كشورها براي بازديد از تاسيسات هسته اي، آن را نشان دهنده اعتماد به نفس ايران و شفافيت فعاليت هاي هسته اي كشورمان دانست و اظهار داشت: مبناي ما دعوت از نمايندگان مجامعي چون گروه 77 و جنبش عدم تعهد بوده كه همواره در آژانس و مجامع بين المللي ازحقوق هسته اي ما دفاع كرده اند، ولي از اين فرصت استفاده كرده و از سايرين هم دعوت كرديم.
كلينتون حقوق ملت ها را
تعيين نمي كند
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در رابطه با اظهارات هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در خصوص پذيرش حق ايران براي غني سازي اورانيوم، تاكيد كرد: حقوق ملت ها را كلينتون تعيين نمي كند، بلكه حقوق ملت ها در معاهده NPT و اساسنامه آژانس آمده است.
به گفته وي مسيري كه بخواهد حقوق ملت ها را انكار كند، يك مسير غيرقابل پذيرش از سوي جامعه جهاني است.
جليلي در تبيين اصرار خبرنگار فيگارو در مثبت ارزيابي كردن اظهارات كلينتون مبني بر پذيرش حق ايران براي غني سازي، اظهار داشت: ما هر حركتي را در چارچوب رويكردها و مجموعه رفتار آنها تفسير مي كنيم.
حمله نظامي و اشغالگري
راه حل افغانستان نيست
وي در توضيح ادعاي خبرنگار روزنامه فيگارو درباره گفت وگوي ايران و آمريكا در گذشته پيرامون عراق و پرسش از امكان تكرار چنين گفت وگوهايي درباره افغانستان و ساير مسائل منطقه، يادآور شد: گفت وگوهاي سابق ايران و آمريكا در مورد عراق به درخواست واشنگتن و دولت عراق و به منظور كمك به مردم عراق صورت پذيرفت.
جليلي درباره افغانستان نيز گفت كه حمله نظامي و اشغالگري راه حل نيست و اين كشورها بايد رويكرد خود را تغيير دهند، در اين صورت كمك به مردم و دولت افغانستان را نيز مي توان يكي از نقاط و دغدغه هاي مشترك دانست.
غرب بايد اعتمادسازي كند
دبير شوراي عالي امنيت ملي در مورد بحث مبادله سوخت هسته اي اظهار داشت: اين بحث در مورد تامين سوخت هسته اي رآكتور تهران است كه مصرف آن كاملا دارويي است. سالانه 850 هزار بيمار سرطاني از توليدات اين رآكتور برخوردار مي شوند. ما خواستيم اين سوخت را بخريم، اما آنها نفروختند و بعد پيشنهاد تبادل دادند. آمريكا، وزراي خارجه تركيه و برزيل را فرستاد تا بيايند و در اين باره صحبت كنند كه ايران تبادل را بپذيرد. آنها آمدند و ما در تهران، بيانيه تهران را نوشتيم. سوال اين است كه چرا بعد از بيانيه تهران، آنها تبادل را رد كردند و بلافاصله قطعنامه صادر كردند.
وي ادامه داد: اينها مسائلي است كه بايد آنها اعتمادسازي كنند. گرچه ما گفته ايم اين موضوع به عنوان يك موضوع همكاري مي تواند كماكان در دستور كار باشد و البته به آنها گفته ايم اگر به ما سوخت ندهيد، ما خودمان توليد مي كنيم و ديدند كه توانستيم.
 



صالحي: بازديد از تاسيسات هسته اي آخرين اقدام براي اعتمادسازي است

سرپرست وزارت امور خارجه تاكيد كرد كه بازديد از تاسيسات هسته اي ايران آخرين اقدام براي اعتمادسازي خواهد بود.
«علي اكبر صالحي» در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اين پرسش كه نظرتان درباره اظهارات اخير وزير خارجه آمريكا چيست؟ گفت: فكر مي كنم دير يا زود بايد منطق بر مسائل بين المللي حاكم شود وگرنه اگر برخي كشورها بخواهند خارج از منطق با برخي مسائل بين المللي كه ساخته دست خودشان هم است برخورد كنند، بعد از مدتي وجدان ملت ها بيدار شده و آرام آرام متوجه تبليغات سوء و فضاسازي هاي دروغين رسانه اي مي شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اين كه ايران فعاليت هاي هسته اي اش را ادامه مي دهد، اظهار كرد: اگر طرف هاي مقابل شروع به پذيرش حرف حق ايران در برخورداري از تكنولوژي و انرژي صلح آميز هسته اي كرده اند برخوردي منطقي با مسائل و نويدبخش است و از آن استقبال مي كنيم.
صالحي تاكيد كرد: اميدواريم اعتماد متقابل (بين ايران و 1+5) ايجاد شود.
سرپرست وزارت خارجه تصريح كرد: آمادگي داريم هر قدمي در راستاي اعتماد متقابل با حفظ حقوق هسته اي مان برداريم.
وي آخرين اقدام ايران براي اعتمادسازي متقابل را دعوت از روساي نهادها وگروه هاي بين المللي براي بازديد از تاسيسات هسته اي ايران دانست و افزود: تاكنون روساي نهادهاي بين المللي از جمله غيرمتعهدها، گروه 77، اتحاديه عرب و نمايندگي برخي كشورهاي حاضر در آژانس بين المللي انرژي اتمي و نزد سازمان هاي بين المللي ديگر براي بازديد از اين تاسيسات اعلام آمادگي كرده اند.
وي خاطر نشان كرد: هيچ كشوري در دنيا نيست كه تاسيسات هسته اي خود را در معرض ديد ديگران قرار دهد و اين نشان دهنده صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران است.
رونمايي از دستاوردهاي هسته اي با كاربرد پزشكي در اراك
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان از رونمايي از دستاوردهاي هسته اي به كاربرد پزشكي با حضور نمايندگان كشورهاي خارجي در اراك خبر داد.
«علي اكبر صالحي» در گفت وگو با فارس، در خصوص اخبار مطرح شده مبني بر رونمايي از دو محصول جديد هسته اي ايران در تاسيسات آب سنگين اراك كه قرار است امروز (شنبه) با حضور نمايندگان كشورهاي خارجي صورت پذيرد، گفت: امروز با حضور نمايندگان كشورهاي خارجي در اراك از يكسري دستاوردهايي كه عمدتا جنبه هاي كاربرد پزشكي دارند، رونمايي خواهد شد.
وي توضيح بيشتر در اين زمينه را به امروز موكول كرد و افزود: نمايندگان و مهمانان خارجي شنبه (امروز) از تاسيسات هسته اي اراك و همچنين نطنز بازديد خواهند كرد.
علي اصغر سلطانيه سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي پيش از اين درباره بازديد سفرا و نمايندگان سازمان هاي بين المللي از تاسيسات هسته اي ايران كه در روزهاي شنبه و يكشنبه (25و 26دي) انجام مي شود، گفت: تروئيكاي عدم تعهد، رئيس گروه 77، سفير و نماينده اتحاديه عرب در سازمان هاي بين المللي، ونزوئلا و سوريه براي بازديد از تاسيسات هسته اي نطنز و آب سنگين اراك اعلام آمادگي كرده اند.

 



در واكنش به جوسازي رسانه هاي غربي
عربستان : نيروگاه بوشهر هيچ تاثير منفي بر محيط زيست خليج فارس ندارد

رئيس كل محيط زيست عربستان اعلام كرد كه نيروگاه هاي هسته اي ايران هيچ تاثير منفي بر محيط زيست خليج فارس و كشورهاي حوزه آن ندارد.
شاهزاده «تركي بن ناصر» رئيس كل هواشناسي و محيط زيست عربستان روز پنجشنبه در نشست خبري پس از پانزدهمين نشست سازمان منطقه اي حمايت از محيط زيست دريايي كه چهارشنبه گذشته در جده برگزار شد گفت همه كشورهاي حوزه خليج فارس با يكديگر همكاري نزديكي در زمينه حمايت از محيط زيست دارند.
وي افزود: سازمان حمايت از محيط زيست دريايي براي محافظت از خليج فارس در برابر تكنولوژي ساخته دست بشر از جمله ناوها و نفت كش ها، نظارت كامل و حمايت از مرزهاي منطقه اي كشورهاي حوزه خليج فارس و همكاري و كمك براساس پروتكل تنظيم شده دراين باره تاسيس شده است و اين سازمان در حمايت از خليج فارس موفق بوده است اما براي اهداف بزرگ تر تلاش مي كند.
رئيس كل هواشناسي و محيط زيست عربستان تاكيد كرد تنها نيروگاه هسته اي ايران نزديك به حوزه خليج فارس نيروگاه بوشهر است اما در كل نيروگاه هاي هسته اي ايران تاثير سوئي بر محيط زيست خليج فارس و حوزه آن ندارد.
وي مناطق تاسيس نيروگاه هاي هسته اي در عربستان و ديگر نقاط جهان از لحاظ ميزان دوز مجاز گسيل تشعشعات هسته اي بر جماعت هاي كوچك همسايه منابع تشعشع و يا جماعتهاي بزرگ يعني مجموع سكنه يك شهر را بي خطر خواند و گفت اگر اين تشعشعات خطرناك بود مردم از نزديك شدن به آنجا و يا ورود به نيروگاه منع مي شدند.
شبكه العربيه وابسته به عربستان سعودي پيشتر در راستاي پروژه ايران هراسي آمريكا مدعي شده بود «تشعشعات ناشي از مواد راديواكتيو نيروگاه هسته اي بوشهر مي تواند تا سال ها در كشورهاي حوزه خليج فارس باقي بماند».

 



وال استريت ژورنال: ناظران غربي گواهي فوت جنبش سبز را امضا كرده اند (خبر ويژه)

معاون شوراي سياست خارجي آمريكا فاش كرد محافل غربي فتنه سبز را به عنوان جرياني كه فوت كرده و شعله اش مرده، ارزيابي مي كنند.
ايلان برمن در وال استريت ژورنال نوشت: ناظران غربي جنبش سبز را كه در ژوئن 2009 شكل گرفت به تاريخ پيوسته مي دانند و در نوشتن وفات نامه آن شتاب دارند. زرق و برق جنبش سبز پس از حادثه عاشورا در نيمه دسامبر 2010، كم فروغ شد و حاكي از به نفس افتادن آشوب بود. اكنون بسياري در غرب به اين ماجرا به عنوان شعله خاموش مي نگرند.
وي اضافه كرد: بدون شك جريان سبز به روشني عقب نشيني كرد و به خاطر نداشتن رهبري پايدار، انسجام آن هم از دست رفت.
برمن در عين حال از غرب خواسته تا به تجديد حيات اين جريان مرده اميدوار باشند و از حمايت اپوزيسيون دست نكشند.

 



اكبر پونز: غير از منتظري و صانعي بقيه مراجع طرفدار ولايت فقيه اند (خبر ويژه)

عضو اتاق فكر فتنه سبز در خارج كشور ضمن حمله به مراجع گفت: اپوزيسيون مخالف و جريان سبز نمي تواند اميدي به مراجع ببندد و اين كه بعضي به مراجع اميد بسته اند اميد بدي است.
اكبر گنجي در گفت وگو با راديو فردا (ارگان رسمي سازمان سيا) اظهار داشت: اگر در ماه هاي اخير به مقالات گوناگون و به ادبياتي كه در نامه هاي برخي از مخالفين ديده مي شود مراجعه كنيد، گويي اميدي بسته شده به برخي مراجع تقليد و مخالفت هايي كه اين ها دارند. اما اگر قرار باشد به مواردي كه اين ها با دولت اختلاف دارند بخواهد عمل شود، وضع از اين كه هست بسيار بدتر خواهد شد. چون بسياري از مواردي كه مراجع تقليد و حكومت در آن اختلاف دارند موارد بسيار ارتجاعي است]!![ بحث من اين است كه به صرف اين كه كسي از اين آقايان در مواردي مخالف است نمي توان به آن مشروعيت داد وگفت اين مخالفت ها به سود ماست. مخالفت و ايستادگي زماني ارزش دارد كه از موضع دفاع از دموكراسي و دفاع از حقوق بشر باشد. چنين چيزي در گذشته فقط از سوي آيت الله منتظري ديده شد و خوشبختانه در ماه هاي اخير از سوي آيت الله صانعي، بيات و آيت الله دستغيب ديده مي شود، اما در ساير علما چنين چيزي ديده نمي شود و در مورد استبداد و سركوب با رژيم و زمامداران كاملا همراه و هم رأي هستند و خواهان سركوب بيشتر و نظرات شان بسيار ارتجاعي تر است كه اين مسئله مي تواند وضعيت به مراتب بدتري را ايجاد كند.
وي افزود: اگر كساني از اين زاويه به مراجع اميد بسته اند اميد بدي است. اين آقايان جوري با ايراني گري برخورد مي كنند گويا ايراني بودن كفر است. اين آقايان در همين حد هم تحمل نمي كنند.
اين تروريست فرهنگي كه كارش به انكار امام زمان(عج) هم رسيده، همچنين گفته است: فقيهان 32 سال است در رأس قدرت هستند و اصلا اسم حكومت، حكومت ولايت فقيه است و خود فقها اجماع دارند كه فقه شيعه را دارند پياده مي كنند.

 



اشكنازي: درگيري نظامي با ايران يعني بدبختي اسرائيل (خبر ويژه)

رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي گفت: اسرائيل در صورت درگيري نظامي با ايران بدبخت مي شود و چنين اتفاقي، مصيبت براي ماست.
به گزارش روزنامه هاآرتص گابي اشكنازي گفت: اقدام نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران، عواقب جبران ناپذيري را براي تل آويو به همراه خواهد داشت.
وي گفت: «حمله نظامي راه درستي براي توقف برنامه هسته اي ايران نيست و آغاز جنگ عليه اين كشور به جز بدبختي و مصيبت براي اسرائيل چيز ديگري در پي ندارد.»
هاآرتص با انتشار اين خبر فاش كرد كه ميان باراك وزير دفاع اسرائيل و اشكنازي رئيس ستاد مشترك ارتش بر سر درگيري نظامي با ايران اختلاف افتاده است.
روزنامه هاآرتص مي نويسد: ژنرال «گابي اشكنازي» معتقد است كه هرگونه برپايي جنگ عليه ايران، نتايج فاجعه باري در پي خواهد داشت.
منابع آگاه به هاآرتص گفته اند كه از چندي پيش روابط سرد و بد ميان وزير دفاع و ژنرال اشكنازي شكل گرفته است. باراك سال گذشته و با اشاره به پايان دوره چهار ساله خدمت ژنرال اشكنازي گفته بود كه دوران خدمت او را تمديد نخواهد كرد.
گابي اشكنازي رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل، چهار سال پيش در سال 2007 جايگزين «دان هالوتز» شد كه يك سال پس از جنگ اسرائيل با حزب الله لبنان، از مقام خود استعفا داده بود.

 



با وطن فروش مناظره نمي كنند اعدامش مي كنند (خبر ويژه)

يكي از دست اندركاران فتنه 88 اذعان كرد اين جريان بديل جريان برانداز و ضدنظام است. خاتمي مي گويد «بايد شخصيت هاي باسابقه ولو معترض سرمايه نظام به حساب آيند و تقويت شوند در غير اين صورت خيزش بعدي ممكن است به طرف اسلام و نظام اسلامي نباشد»!
وي در ديدار با چند تن از گروههاي عضو جبهه اصلاحات، با وقاحت تمام به شبيه سازي قيام هاي اسلامي 15 خرداد 42 و 19 دي 56 با آشوبگري جريان وابسته به آمريكا در سال گذشته پرداخت و گفت: اگر خيزش خرداد 42 از خيابان جمع شد و به كمون ]كما!![ رفت ولي آثارش را 15-10سال بعد ديديم كه چگونه شد و به چه نتيجه اي رسيد.
وي اضافه كرد: خيال نكنيم وقتي جنبش هايي در جامعه به وجود مي آيد به وسيله سركوب از بين مي رود بلكه زمينه هست تا چگونه بروز و ظهور پيدا كند. نگراني ام از اين است ما در اين موقعيتي كه هستيم خداي نكرده به خاطر رفتارهاي نادرستي كه هست خيزش بعدي كه بروز و ظهور پيدا مي كند ديگر به طرف اسلام و نظام اسلامي نباشد. ممكن است با اين محدودكردن ها و مشكل درست كردن ها، كساني از دور و بر و اطراف كساني كه به اصل نظام اعتقاد دارند و از اصل نظام دفاع مي كنند ولي نسبت به مسائل انتقاد دارند پراكنده و مايوس بشوند، اما به دامن حكومت نخواهند افتاد بلكه به دامن كساني مي افتند كه اصل را قبول ندارند. بايد شخصيت هاي باسابقه ولو معترض سرمايه اي به حساب بيايند كه پيرامون آنان بخش عظيمي از نيروهاي جوان جامعه كه به هرحال اعتراضي هم دارند جمع شوند و در كنار اصل نظام و انقلاب و راه امام بمانند. محدود كردن ها و تهمت زدن ها و نسبت دادن ها سبب خواهد شد بخش جوان و نخبه جامعه اگر از اين طرف مايوس شود به دامن كساني بيفتند كه مي گويند اصل نظام نبايد باشد.
وي آنگاه مجددا به قيام 19 دي 56 بازگشت و گفت: به هرحال اگرچه براي مدتي نهضت در حالت كمون بود ولي لحظه به لحظه اعتراض جامعه به نفرت بدل مي شد تا اينكه دوباره چون آتشفشاني بروز كرد و جامعه هيچ راهي را جز سرنگوني رژيم در برابر خود نديد. اينها اشتباه بزرگتري كردند يعني بغض و كينه خود را از مردم به صورت مقاله اي عليه امام در يكي از روزنامه ها منتشر كردند ظاهرا وزير اطلاعات رژيم آن وقت با اسم مستعار به امام اهانت كرد و آن وقت بود كه انفجار رخ داد و مردم به پا خاستند.
خاتمي همچنين برخلاف عملكرد جريان متبوع وي در زمينه مقابله با جمهوريت نظام و راي اكثريت مردم در جريان فتنه سال گذشته، مدعي شد: ما از حق مردم دفاع مي كنيم، مي گوييم محدوديت هاي بي جا نباشند؛ آزادي در چارچوب قانون باشد، مردم بتوانند انتخاب كنند، حرفشان را بزنند؛ هركس مي خواهد بيايد. صحبت از حق فردي و خواست فردي نيست... البته ممكن است همه اشتباه كنند ولي چگونه مي توان گفت يك طرف كه قصد خدمت به نظام و مردم داشته و كار كرده، گفته شود منحرف و خطاكار است ولي آن طرفي كه خيلي كارهاي بدي كرده معصوم و مصون تلقي شود، اين منصفانه نيست. بياييد فضاي آزاد مناظره و بحث بگذاريد و اينها منتشر شود انتقاد شود و اگر اشتباهي هم بوده در يك فضاي باز همه هم به آن اعتراف كنند، اگر كساني از اين طرف و آن طرف اشتباهي داشته اند بيان شود.
وي كه بعد از 8 ماه تحريك به آشوب و فتنه گري براي برهم ريختن قواعد مردم سالاري و قانون، مدتي است مي كوشد دوباره به ژست سابق قانونگرايي و دموكراسي خواهي برگردد، گفت: بايد براي انتخابات در چارچوب قوانين ساز و كاري تعيين شود كه هر كسي نامزد خود را در صحنه داشته باشد، بتواند راي بدهد و مطمئن باشد رأيش تعيين كننده است انتخابات آزاد و سالم يعني همين.
سخنان اخير اين مهره نشان شده محافل آمريكايي و اسرائيلي براي فتنه و آشوب در ايران به ابهامات تازه تري دامن مي زند از جمله اينكه؛ اولاً چه نسبتي ميان جريان فتنه و نفاق جديد با جريان هاي برانداز برقرار است كه جريان برانداز جايگزين و بديل جريان نفاق جديد معرفي مي شود؟ ثانياً مگر دو جريان نفاق جديد و برانداز سال گذشته به روشني كنار هم قرار نگرفتند آيا طي 19-18 ماه گذشته حتي يك كلمه از خاتمي در تخطئه جريان برانداز فعال در فتنه و آشوب كه كار را به هتاكي عليه امام حسين(ع) و امام خميني كشاندند، شنيده شده است؟! ثالثاً خاتمي با چه رويي و در حالي كه آفرين هاي متعددي از اوباما و كلينتون و شيمون پرز و رئيس موساد و سلطنت طلباني چون داريوش همايون (باني اهانت به حضرت امام در دي ماه 56 و باعث خيزش الهي مردم قم در 19 دي) دريافت كرده، فتنه عناصر وابسته به ضد انقلاب را با قيام 15 خرداد و 19 دي مقايسه مي كند. آيا همان خروش چند ميليوني مردم غيور تهران در 9 دي 88 و اقيانوس جمعيت از ميدان امام حسين(ع) تا ميدان انقلاب و آزادي كه شعار مي دادند «لعن علي عدوك يا حسين(ع)- خاتمي و كروبي و ميرحسين»، كافي نيست تا اين عنصر بازي خورده محافل غربي يقين كند كه جريان متبوع وي نه به كمون ]كما![ رفته بلكه مرده است؟ و اساساً بايد پرسيد مگر مردم نستوه ايران و بانيان حماسه 9 دي مرده اند كه امثال خاتمي به پشتوانه آمريكا و انگليس و اسرائيل كودتاي 28 مرداد را بازسازي كنند؟!
رابعاً اگر جريان همراه خاتمي و ديگر فتنه گران غم و نگراني نظام را داشتند كه بساط بي قانوني، اردوكشي و آشوب خياباني و اهانت به مقدسات ملت ايران را فراهم نمي كردند. جاي سؤال دارد كه اگر به جاي منافقين فتنه گر جديد قرار بود جريان هاي ضد انقلاب محارب (منافقين قديم) مانند سال هاي اول انقلاب معركه گيري كنند، جز همان حوادث سياه و خيانت هاي بي سابقه را رقم مي زدند كه امثال خاتمي و موسوي و كروبي تدارك كردند؟! بله شما «سرمايه» بوديد اما نه سرمايه ملت ايران بلكه همان طور كه نتانياهو گفت: «سرمايه بزرگ اسرائيل بوديد» اما سوخت شديد و روي دست سرمايه گذاران باد كرديد. نسل نخبه و جواني هم كه از آنها دم مي زنيد شعور و بصيرت خود را هم در 22 خرداد و هم در 9 دي و 22 بهمن 88 به رخ خيانتكاراني چون شما كشيدند و دشمن را نااميد كردند. خامساً در هيچ جاي جهان با خائن و جاسوس و وطن فروش «مناظره و مباحثه» نمي كنند و خيانت وطن فروشي را كه حكمش اعدام است، به حساب «اشتباه» نمي گذارند. اما درباره اعترافي كه از آن دم مي زنيد، هنوز هم دير نيست، بسم الله بشماريد و بابت تك تك خطا و خيانت هايي كه در حق ملت نجيب و مظلوم ايران مرتكب شديد تا شايد از سوي مستكبران عالم و رسانه هاي آنها مرحبايي بشنويد و تحويل گرفته شويد، عذر بخواهيد و البته مجازات شما به عنوان وطن فروش و ستون پنجم دشمن به جاي خود باقي خواهد بود.

 



كدام سوخت؟ خودمان سوخته ايم! (خبر ويژه)

شماري از عناصر نقابدار به تحريك اشغالگران افغانستان، مقابل سفارت ايران در كابل تجمع كرده و عليه جمهوري اسلامي شعار دادند.
تجمع كنندگان كه شمار آنها به 50 نفر هم نمي رسيد با اين بهانه كه ايران از عزيمت تانكرهاي سوخت به اين كشور ممانعت كرده، اقدام به تجمع كردند اما دم خروس وقتي پيدا شد كه آنها عكس چند تن از اعضاي دستگير شده گروهك هاي تروريستي منافقين و پژاك را سر دست گرفتند. اين بازداشت شدگان به اعدام يا زندان محكوم شده اند و يكي از آنها هفته گذشته به خاطر ارتباط مستمر با گروهك منافقين اعدام شد.
رسانه هاي غربي و ضدانقلاب با بزرگ نمايي نمايش اين عناصر نقابدار، تلاش كردند به محبوبيت جمهوري اسلامي در افغانستان خدشه وارد كنند و اين در حالي است كه ايران در بازسازي افغانستان و كمك به عمران و آبادي اين كشور، نقش ويژه و بلارقيبي را ايفا كرده است. اشغالگران از نفوذ اين چنيني جمهوري اسلامي در ميان مردم افغانستان نگرانند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14