(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 27 دی 1389- شماره 19842

رئيس جمهور ساحل عاج مقررات حكومت نظامي را تمديد كرد
هلاكت 3 تفنگدار آمريكايي در دو شهر عراق
80 درصد مردم خاورميانه: حكومت هاي عربي منتظر تكرار حادثه تونس باشند
افشاي ارتباط سعدالدين حريري با شاهدان دروغين در آستانه صدور رأي دادگاه بين المللي
پايان همايش بين المللي اسلامبول قدس پايتخت ابدي فلسطين است
زد و خورد نظاميان صهيونيست با كشاورزان فلسطيني در نابلس
تشكيل كميته هاي مردمي براي مقابله با آشوبگران در تونس
تظاهرات در يك ايالت آلمان عليه سياست هاي هسته اي مركل
آغاز شمارش آرا در جنوب سودان حزب عمرالبشير: نتيجه را مي پذيريم
نخست وزيران عراق و سوريه براي كنترل مرزها به توافق رسيدند



رئيس جمهور ساحل عاج مقررات حكومت نظامي را تمديد كرد

رئيس جمهور خود خوانده ساحل عاج، مقررات منع رفت و آمد شبانه در اين كشور را براي مدت نامعلومي تمديد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «لوران گباگبو»، كه خود را رئيس جمهور قانوني ساحل عاج مي داند، پس از اينكه مراسم تحليف وي در «ابيجان» همراه با خشونت و درگيري برگزار شد، از ماه دسامبر تاكنون در اين كشور حالت حكومت نظامي اعلام كرده است.در همين حال يك مجري شبكه تلويزيوني اعلام كرد: به دستور رئيس جمهور ساحل عاج، مقررات منع رفت و آمد در اين كشور از ساعت هفت شب تا شش صبح در ابيجان تمديد شده است.از سوي ديگر، دولت ساحل عاج بار ديگر، خواستار خروج نيروهاي نظامي سازمان ملل از اين كشور شد.سخنگوي رسمي دولت گباگبو گفت: دولت ساحل عاج با توجه به رعايت نكردن بي طرفي از سوي نيروهاي سازمان ملل بايد خاك اين كشور را ترك كنند.

 



هلاكت 3 تفنگدار آمريكايي در دو شهر عراق

براثر چهار حمله جداگانه در مناطق مختلف عراق، سه نظامي آمريكايي كشته و چهار تن ديگر نيز زخمي شدند.
به گزارش فارس، مركز فرماندهي نظاميان آمريكايي مستقر در عراق با انتشار بيانيه اي از كشته شدن سه نظامي خود در استان واسط و شهر بغداد خبر داد.در اين بيانيه بدون اشاره به جزئيات آمده است: «صبح يكشنبه يك نظامي آمريكايي در جريان يك عمليات نظامي در استان واسط عراق كشته شد و روز شنبه نيز 2 نظامي ديگر در شهر بغداد كشته شدند.»ظهر ديروز همچنين سه نظامي آمريكايي در اردوگاه «الغزلاني» واقع در غرب استان موصل براثر حمله دو سرباز عراقي به شدت زخمي شده و روانه بيمارستان هاي بغداد شدند. انفجار يك بمب كنار جاده اي در مسير كاروان خودروهاي نظاميان آمريكايي، يك نظامي ديگر آمريكايي را زخمي كرد.

 



80 درصد مردم خاورميانه: حكومت هاي عربي منتظر تكرار حادثه تونس باشند

80 درصد مردم كشورهاي عربي در يك نظرسنجي اعلام كردند كه سناريوي تونس تكرار خواهد شد و در نتيجه آن، حاكمان يكي پس از ديگري سرنگون مي شوند.
پايگاه خبري «النسيج» در يك نظرخواهي اعلام كرد: 80 درصد از مردم منطقه معتقدند كه سناريوي تحولات تونس در ساير كشورهاي عربي تكرار خواهد شد.
در اين نظرخواهي كه روز يكشنبه منتشر شد، آمده است: 15 درصد از افرادي كه از آنها نظرخواهي به عمل آمده بود، احتمال وقوع اين سناريو را كمي بعيد دانسته و پنج درصد ديگر نيز معتقد بودند كه نمي توانند نظر قاطع خود را در مورد آن بيان كنند.
نكته جالب توجه در اين نظرخواهي خوش بيني بسياري از مردم كشورهاي عربي براي به وجود آمدن روزنه اي در جهت تغيير در وضع موجود و سرنگوني حاكمان مادام العمر در اين كشورها است.
اين در حالي است كه گروه اخوان المسلمين اردن از مسئولان رژيم هاي حاكم در كشورهاي عربي خواست تا از سرنوشت «زين العابدين بن علي» ديكتاتور فراري تونس عبرت بگيرند و سياست هايشان را بازنگري كرده و اصلاحات سياسي واقعي را به اجرا بگذارند.
جماعت اخوان المسلمين گفت؛ رژيم هاي حاكم در كشورهاي عربي بايد فشار و خفقان را از دوش ملت هاي عرب و مسلمان بردارند و با شتاب به طرف اصلاحات سياسي حركت كنند و از نيرنگ و فريب مردم بپرهيزند، چرا كه ممكن است روزي طومار حكومت آنها را در هم بپيچند.
«همام سعيد» رهبر جماعت اخوان المسلمين اردن روز شنبه در واكنش به فرار ديكاتور تونس و پيروزي مردم در تونس اظهار داشت؛ دوران ظلم و خفقان ديگر به پايان رسيده است و محدوديت هاي امنيتي مانند سابق قادر به جلوگيري از خيزش مردم براي سرنگوني حاكمان ظالم موثر نخواهد بود.
وي ابراز اميدواري كرد، انتفاضه ملت تونس، تحولي تاريخي در جهان عرب و اسلام به وجود آورد و سرنوشت بن علي، درس عبرتي براي امثال وي باشد.
«زكي الرشيد » دبيركل جبهه عمل اسلامي اردن نيز، گفت: استبداد و فساد، علت وضعيت كنوني اردن است و مخالفان براي از بين بردن تك روي رژيم حاكم و مسئولاني كه مدت هاست بخش هاي مختلف را در كنترل دارند، تلاش مي كنند.
وي ابراز اميدواري كرد كه در سايه تحولات منطقه اي و بين المللي، مسئولان اردني به خود تكاني داده و به خواسته هاي مردم توجه كنند.
از سوي ديگر، بسياري از تحليلگران و سياستمداران مستقل، انتقال تجربه تونس به ديگر كشورهاي عربي را پيش بيني مي كنند.
اين تحليلگران، احتمال تكرار تجربه تونس را در مصر، الجزاير، مغرب با توجه به موج گراني، بيكاري، و ديگر مشكلات اقتصادي و اجتماعي آن ها، بيش از ساير كشورهاي عربي ديگر دانستند.
«حسن نامعه» استاد علوم سياسي دانشگاه قاهره و هماهنگ كننده جنبش ملي تغيير نيز در اين مورد همانند ساير انديشمندان مصري معتقد است: احتمال تكرار سناريوي تونس در بسياري از كشورهاي عربي و مصر وجود دارد، زيرا اين كشورها، همانند مصر در سطح اقتصادي و اجتماعي با مشكلات فراواني روبه رو هستند.
همچنين فرهيختگان جهان عرب احتمال به وجود آمدن تغييرات عميق و انقلاب هاي اجتماعي نظير تونس را در كشورهاي يمن و عربستان بعيد ندانستند.
در همين حال ده ها هزار نفر از مردم و فعالان سياسي مصر با تجمع در مقابل اتحاديه خبرنگاران مصر در قاهره، حمايت خود را از تونسي ها در فراري دادن ديكتاتور مادام العمر اين كشور اعلام كردند.
تجمع كنندگان در شعارهاي خود، خواستار انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي در مصر شدند.
تظاهركنندگان مصري كه در محاصره نيروهاي امينتي بودند، پرچم هاي مصر و تونس و تصاوير زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع تونس و حسني مبارك رئيس جمهور مصر را در كنار هم قرار داده بودند تا در اقدامي نمادين تمايل خود را براي تغيير رژيم مصر نشان دهند.
معترضان همچنين شعار انقلاب، انقلاب تا پيروزي، امروز در تونس و بزودي در مصر عليه رژيم مبارك سر مي دادند.
آخرين گزارش هاي دريافتي حكايت از اين دارد، كه دولت مصر از ترس تكرار سناريوي تونس در اين كشور اقدام به برگزاري يك جلسه فوق العاده كرده است.
در اين جلسه كه به رياست حسني مبارك رئيس جمهور مصر، اعضاي كابينه و مسئولان بلندپايه نيروهاي مسلح و امنيتي برگزار شد، راهكارهاي مقابله با خيزش ناگهاني مردم، مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

 



افشاي ارتباط سعدالدين حريري با شاهدان دروغين در آستانه صدور رأي دادگاه بين المللي

افشاي هماهنگي سعدالدين حريري نخست وزير مستعفي لبنان با اصلي ترين شاهد دروغين در پرونده ترور پدرش، بازتاب گسترده اي در رسانه هاي لبنان داشت.
به گزارش واحد مركزي خبر، رسانه هاي خبري لبنان پخش نوار صوتي ديدار دوستانه و محرمانه «سعدالدين حريري» با «زهيرالصديق» اصلي ترين شاهد دروغين و سام الحسن رئيس بخش اطلاعات لبنان و «گرهارد ليمن» معاون كميته تحقيقات بين المللي را بمب خبري در آستانه صدور كيفر خواست دادگاه بين المللي توصيف كردند.
تلويزيون الجديد كه اين نوار صوتي را پخش كرد اظهار داشت، كسي كه ادعا مي كند با زهيرالصديق هماهنگ نبوده به پنهان كردن واقعيت و بازي كردن با قربانيان ترور حريري متهم خواهد شد.
نوار صوتي جزئيات ارتباط و هماهنگي حريري با شاهدان دروغين و تلاش براي صدور قطعنامه هاي بين المللي عليه حزب الله را ثابت مي كند.
اين در حالي است كه پترس حرب وزير كار دولت مستعفي لبنان اعلام كرد كيفر خواست دادگاه بين المللي امروز منتشر خواهد شد.
در همين رابطه محافل حزب الله اعلام كردند كه تصميم حزب الله و تمام مخالفان دولت لبنان در مورد معرفي شخصي غير از سعدالدين حريري به عنوان نخست وزير در دولت آينده قطعي است.
اين منابع با اشاره به ناتواني حريري در برابر فشارهاي خارجي و تسليم شدن وي در مورد فشارهاي خارجي اعلام كردند كه تجربه حريري در دولت مستعفي نااميدكننده بود.
آنها همچنين از ناتواني وي در پايبندي به تعهداتش در قبال شركاي داخلي و در برابر مقررات نشست سه جانبه رؤساي سوريه، عربستان و لبنان كه در كاخ بعبدا تشكيل شد نيز انتقاد كردند.
به گزارش فارس برخي منابع در گروه 8 مارس به روزنامه الاخبار گفتند: شخصيتي كه نمايندگان وابسته به گروه 8 مارس و جريان ملي آزاد لبنان در رايزني هاي نمايندگي معرفي خواهند كرد، از اهالي شهر طرابلس در شمال لبنان خواهد بود.
اين منابع افزودند كه به احتمال زياد توافق درباره نام «عمر كرامي» براي تصدي رياست دولت آينده لبنان صورت مي گيرد. اين منابع همچنين تأكيد كردند كه مخالفت گروه 8 مارس با بازگشت «حريري» به رياست دولت نشأت گرفته از تصميمي است كه هيچ بازگشتي در آن نيست.
اين در حالي است كه گروه 14 مارس متشكل از جريان المستقبل و همپيمانان آن در لبنان اصرار دارند كه حريري بايد بار ديگر پست نخست وزيري لبنان را به عهده گيرد و دولت را تشكيل دهد.
همچنين ميشل عون رئيس جريان آزاد ملي لبنان تأكيد كرد، ما به سعدالدين حريري رأي نمي دهيم زيرا نمي خواهيم شاهد دروغين در صدور حكم فاسد باشيم. ميشل عون از رئيس جمهور لبنان خواست با عمل به مسئوليتش از حق حمايت كند.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز در ديدار با وليد جنبلاط رهبر دروزي هاي لبنان درباره مداخله بيگانگان در امور لبنان هشدار داد.
وي افزود، تصميمات و راهكارها بايد به دست مردم لبنان صورت پذيرد. منابع نزديك به اسد اعلام كردند كه رئيس جمهور سوريه بيستم ماه جاري (30 دي ماه) به مغرب سفر خواهد كرد تا با ملك عبدالله پادشاه عربستان درباره تحولات منطقه به ويژه اوضاع لبنان گفت وگو كند.
نبيه بري رئيس مجلس لبنان نيز امنيت اين كشور را خط قرمز دانسته و به كساني كه سعي دارند لبنان را به سمت فتنه بكشانند هشدار داد. وي بار ديگر تأكيد كرد، حل و فصل بحران لبنان تنها از طريق تلاش هاي مشترك عربستان و سوريه صورت مي گيرد.
از سوي ديگر رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه خواستار تشكيل نشست فراگير گروه هاي لبناني در تركيه براي حل بحران اين كشور شد.
وي از تمام گروه هاي لبناني خواست كه نشستي گسترده را در تركيه برگزار كنند تا بتوانند با كمك اين كشور به راهكاري منطقي براي حل مشكل لبنان دست يابند. اين در حالي است كه منابع سياسي و امنيتي غرب از نشست هاي فشرده مسئولان آمريكايي، فرانسوي و عربستان سعودي در واشنگتن براي حمايت از حريري خبر دادند.

 



پايان همايش بين المللي اسلامبول قدس پايتخت ابدي فلسطين است

شركت كنندگان در همايش همبستگي جهاني با قدس و فلسطين در منشور پاياني خود تأكيد كردند، قدس پايتخت ابدي فلسطين و جزو مقدسات اسلامي است.
به گزارش خبرگزاري قدس همايش ائتلاف جهاني براي ياري قدس و فلسطين كه در اسلامبول تركيه برگزار شد با انتشار بيانيه اي مبتني بر مبارزه با اشغالگري و نژادپرستي رژيم صهيونيستي و تأكيد بر قدس به عنوان پايتخت ابدي فلسطين به كار خود پايان داد.
در اين بيانيه آمده است، فلسطين سرزمين عربي، اسلامي و متعلق به ملت فلسطين است و حضور اشغالگران در اين سرزمين امري باطل است.
قدس سرزمين مقدس و مباركي است كه سالهاست در دست اشغالگران صهيونيستي است و بايد به صاحبان اصلي آن يعني ملت فلسطين بازگردد. در اين بيانيه تاكيد شده است، اشغال فلسطين و بيت المقدس پديده اي استعماري است كه با زور، خشونت و با غصب حقوق فلسطين انجام شده و بايد اين پديده شوم هرچه سريع تر نه تنها از قدس و فلسطين بلكه از ساير سرزمين هاي عربي و اسلامي برچيده شود.
گفتني است همايش ائتلاف جهاني براي ياري قدس با حضور بيش از 400 انديشمند، حقوقدان، نويسنده و فعال سياسي، فرهنگي و اجتماعي از بيش از 40 كشور جهان از جمله فرانسه، ايتاليا، روسيه، آلمان، مصر، سودان، تونس، الجزاير، مالزي، اندونزي، ايران، استراليا، آمريكا، تركيه، سوريه، لبنان، برزيل و... در اسلامبول تركيه برگزار شد.
پيشنهاد هيئت جمهوري اسلامي ايران در اين همايش مبتني بر تشكيل كميته تكريم از شهدا و اسيران فلسطيني در قالب ائتلاف جهاني براي ياري قدس و فلسطين با استقبال برگزاركنندگان اين همايش رو به رو شد.


 



زد و خورد نظاميان صهيونيست با كشاورزان فلسطيني در نابلس

در پي حمله اشغالگران صهيونيست به اراضي كشاورزي فلسطينيان در نابلس روستائيان با نظاميان صهيونيست درگير شدند كه اين درگيري به زخمي شدن تعداد زيادي از فلسطينيان منجر شد.
به گزارش خبرگزاري قدس اشغالگران صهيونيست كه به قصد تصرف زمين هاي كشاورزي روستاي قصرا در نزديكي نابلس به اين منطقه هجوم آورده بودند با مقاومت فلسطينيان رو به رو شدند و از سلاح گرم و گازهاي اشك آور و خفه كننده براي متفرق كردن آنان استفاده كردند.فلسطينيان ساكن اين منطقه با استفاده از چوب و سنگ آنها را وادار به عقب نشيني كردند كه در اين درگيري تعدادي از روستائيان زخمي و به بيمارستان منتقل شدند.
اين در حالي است كه يك شهرك نشين صهيونيست با تيراندازي به يك زن باردار فلسطيني در الخليل وي را به شدت زخمي كرد.
تيراندازي اين شهرك نشين در حالي صورت مي گيرد كه ارتش رژيم صهيونيستي براي مقابله با گروه هاي مقاومت در كرانه باختري اعلام كرد كه سلاح ساكنان كرانه باختري را جمع آوري خواهد كرد.
از سوي ديگر رژيم صهيونيستي اعلام كرد در راستاي توسعه شهرك سازي تصميم دارد 1400 واحد مسكوني ديگر در شرق سرزمين هاي اشغالي بسازد.
كميته برنامه ريزي و ساخت و ساز شهرداري بيت المقدس طرح ساخت 1400 واحد مسكوني در منطقه اي نزديك شهرك جيلو در نزديكي بيت المقدس را تهيه كرده است.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت، پيش بيني مي شود اعلام اين طرح بزرگ شهرك سازي باعث انتقادهاي بين المللي گسترده شود.
طرح حماس براي رويارويي با رژيم صهيونيستي
وزارت داخلي دولت حماس از برنامه ريزي براي يك طرح فوق العاده با هدف رويارويي با حملات جديد رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه خبر داد.
فتحي حماد وزير داخلي دولت حماس گفت اين طرح فوق العاده براي رويارويي با تجاوز جديد اسرائيل عليه غزه آماده است.
وي به جزئيات اين طرح فوق العاده اشاره نكرد ولي منابع آگاه فلسطيني اعلام كردند كه با توجه به روحيه شكننده سربازان اسرائيلي در جنگ غزه دولت حماس در نظر دارد در طرح فوق العاده خود بر روي تبليغات تمركز زيادي داشته باشد و بر انگيزه هاي روحي، رواني جنگ احتمالي تاكيد كند.
اين منابع همچنين اعلام كردند كه توانمندي حماس در بعد نظامي هم افزايش پيدا كرده و هزاران موشك حماس آماده شليك به سوي اهداف مورد نظر در سرزمين هاي اشغالي هستند.
در همين رابطه روز گذشته نيز نيروهاي حماس مانور نظامي گسترده اي را در منطقه خان يونس در جنوب نوار غزه برگزار كردند.
اين نيروها با اعلام آمادگي در مقابله با هرگونه رويارويي با رژيم صهيونيستي تاكيد كردند كه هرگونه تجاوز به غزه با پاسخ سهمگين رو به رو خواهد شد.
ساير رويدادها
¤روزنامه هاآرتص نوشت: تزيبي ليوني وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي در صورت سفر به آفريقاي جنوبي به اتهام ارتكاب جنايات جنگي تحت تعقيب قرار مي گيرد.
¤ده ها هزار تن از اسرائيلي ها در اعتراض به نبود دموكراسي در تل آويو دست به تظاهرات زدند.
¤نوام چامسكي تحليلگر آمريكايي مسائل خاورميانه سياست هاي رژيم اسرائيل در قبال فلسطينيان را سياستي نو استعماري توصيف كرد.
¤گروه هاي حقوق بشر در انگليس، آموزش نظاميان انگليسي توسط ارتش رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.
¤هماهنگ كننده بزرگترين گروه ضد جنگ در آمريكا گفت، رژيم صهيونيستي نقش مهمي در تروريسم دولتي در جهان دارد.

 



تشكيل كميته هاي مردمي براي مقابله با آشوبگران در تونس

منابع خبري از تشكيل كميته هاي مردمي براي مقابله با آشوبگران در تونس خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، با افزايش قتل و غارت و بروز ناآرامي ها و بي قانوني، بسياري از تونسي ها، كميته هايي براي حمايت از خود در محلات مختلف تشكيل داده اند.
براساس اين گزارش، نيروهاي نظامي و ارتش، پس از سقوط ديكتاتور تونس، همچنان حفاظت از نقاط حساس پايتخت و تاسيسات دولتي را به عهده دارند و در كنار كميته هاي مردمي، امنيت را در كشور ايجاد كرده است.
خبرهاي دريافتي نيز حكايت از اين دارد كه ارتش تونس اقدام به بازداشت برخي از مسئولان بلندپايه وابسته به رژيم سابق كرد و در حال حاضر نيز ساختمان وزارت كشور را به محاصره خود درآورده است.
شبكه خبري العربيه روز يكشنبه گزارش داد؛ نيروهاي ارتش در اطراف ساختمان وزارت كشور در خيابان «حبيب بورقيبه» مستقر و آن را به محاصره خود درآورده اند.
فرماندهان ارتش تونس اجراي مقررات منع رفت و آمد شبانه را در پايتخت و بسياري از شهرهاي بزرگ با دقت به اجرا درآورده و مانع از تخريب اموال عمومي و غارت آنها شده اند.
برخي از كانالهاي تلويزيوني تونس نيز روز يكشنبه از درخواست هاي مردمي (كميته ها) از ارتش براي حضور در مناطق ناآرام براي برقراري امنيت خبر دادند.
خبرگزاري تونس نيز اعلام كرد: بسياري از جوانان تونسي براي ايجاد امنيت داوطلبانه به ارتش پيوسته و با بدست گرفتن سلاح در جهت حمايت از مصالح مردم گام برداشته اند.
اين در حالي است كه در سومين روز از سقوط ديكتاتور تونس و بسته شدن بسياري از فروشگاهها و محلهاي تجاري، ارزاق عمومي كاهش يافته است و مردم از ارتش درخواست كرده اند نسبت به بازشدن نانوايي ها و فروشگاههاي ارزاق عمومي اقدام و امنيت آنها را تامين كند.
شبكه خبري «سي ان ان» آمريكا نيز در مورد اوضاع تونس اعلام كرد: هرج و مرج و تنش در اين كشور همچنان ادامه دارد و مردم تونس در حالي از خواب بيدار مي شوند كه تانكها و نيروهاي نظامي براي تامين امنيت همچنان در خيابانها مستقر هستند.
به گفته «سي ان ان»، مردم با چوب و چماق خود را مسلح كرده و به بازرسي از خودروهاي مشكوك و برقراري امنيت در محله ها مبادرت كرده اند.از سوي ديگر، هزاران نفر در شهرهاي مختلف اروپا، سقوط زين العابدين بن علي ديكتاتور تونس را جشن گرفته و حمايت خود را از مردم اين كشور اعلام كردند.
همچنين صدها تونسي با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز در مقابل سفارت عربستان در پاريس، خشم خود را از اعطاي پناهندگي به ديكتاتور تونس اعلام كردند.
كشور تونس داراي 11 ميليون نفر جمعيت است كه به عنوان يكي از كشورهاي مسلمان در دهه هاي قبل شاهد رشد حركت هاي اسلامگرايانه بوده است اما حكومت 23 ساله زين العابدين بن علي باعث شد كه اين كشور به مظاهر غرب توجه بيشتري از خود نشان دهد و با خشونت مخالفان را سركوب كند.
98 درصد جمعيت اين كشور آفريقايي مسلمان، يك درصد مسيحي و يك درصد يهودي هستند. پرسش روز اين است كه آيا حادثه تونس در ديگر كشورهاي منطقه تكرار خواهد شد؟


 



تظاهرات در يك ايالت آلمان عليه سياست هاي هسته اي مركل

صدها نفر از مردم آلمان در اعتراض به سياست هاي هسته اي كشورشان تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري آلمان، صدها تن از ساكنان ايالت «نيدرزاكسن» آلمان در اعتراض به انتقال سوخت هسته اي انگليس به خاك كشورشان تظاهرات كردند. براساس اين گزارش قرار است مقادير نسبتا زيادي سوخت حاوي پلوتونيوم از انگليس به نيروگاه اتمي «گرونده» واقع در ايالت «نيدرزاكسن» منتقل شود كه تظاهركنندگان آن را براي سلامتي و محيط زيست خود بسيار خطرناك مي دانند.
بنابه اعلام حافظان محيط زيست آلمان، اين محموله به رغم مخالفت هاي گسترده قرار است طي هفته هاي آينده وارد خاك آلمان شود.
در اين تظاهرات گروهي از كشاورزان با تراكتورهايشان حضور داشتند. به اعتقاد برخي از كارشناسان آلماني تنها يك ميليونيوم گرم موادي كه قرار است وارد آلمان شود به دليل سمي بودن مي تواند به بروز سرطان و بيماري هاي كشنده منجر شود. تظاهركنندگان تأكيد كردند تا جلوگيري از انتقال اين مواد به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.

 



آغاز شمارش آرا در جنوب سودان حزب عمرالبشير: نتيجه را مي پذيريم

با پايان مهلت يك هفته اي همه پرسي در جنوب سودان، كار شمارش آرا با حضور ناظران بين المللي آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، روز شنبه در آخرين روز از برگزاري همه پرسي، ديگر خبري از صف هاي طولاني براي انداختن برگ راي نبود و اوضاع به حالت عادي خود در جنوب سودان برگشته بود.
همه پرسي جنوب سودان كه با حمايت مستقيم آمريكا و وارد آوردن فشارهاي بين المللي تحت عنوان سازمان ملل براي جدايي اين منطقه ثروتمند از پهناورترين كشور قاره آفريقا در هفته گذشته برگزار شده، قرار است نتايج نهايي آن در بيست وپنجم بهمن ماه اعلام شود.
بر پايه اين گزارش روز شنبه با پايان يافتن همه پرسي، كار شمارش آرا با حضور ناظران آمريكايي، سازمان ملل و ناظراتي از اتحاديه اروپا و اتحاديه عرب آغاز شد و پيش بيني مي شود به جدايي جنوب سودان بينجامد.
دولتمردان سوداني و مسئولان جنوب سودان كه پيش از اين بر پايه توافق سال 2005 همه پرسي را پذيرفته بودند، اعلام كردند آماده پذيرش نتايج آن هستند.
از سوي ديگر، «ابراهيم غندور» دبيركل روابط سياسي و حزب كنگره ملي سودان، در يك گفت وگوي خبري روند برگزاري همه پرسي جنوب را سالم و شفاف توصيف كرد و گفت: اين حزب، نتايج همه پرسي جنوب سودان را خواهد پذيرفت.
غندور تاكيد كرد: البته اعضاي حزب حاكم در صورت از دست دادن بخشي از كشور خود بسيار ناراحت خواهند شد، اما از روند برگزاري آن راضي هستيم و رئيس جمهور نيز تاكيد كرده است كه نتايج همه پرسي را خواهد پذيرفت.
«محمد ابراهيم خليل» رئيس كميسارياي همه پرسي نيز در يك نشست خبري اعلام كرد: بيش از 80 درصد از مجموع چهار ميليون نفر واجد شرايط راي دادن در آن شركت كرده اند.
اين در حالي است كه آمارهاي متفاوتي در مورد ثبت راي دهندگان اعلام شده است و براساس آمار ارائه شده، جمعيت راي دهندگان در جنوب سودان به بيش از 83 درصد رسيد كه فقط 53 درصد از واجدين شرايط در شمال پاي صندوق ها رفته بودند.
همه پرسي سودان كه بزرگترين كشور آفريقايي با جمعيت 44 ميليوني است در حالي پايان يافت كه 20 هزار ناظر داخلي و خارجي و 1000 خبرنگار بر روند آن نظارت داشتند.

 



نخست وزيران عراق و سوريه براي كنترل مرزها به توافق رسيدند

نخست وزيران عراق و سوريه در بغداد ديدار و درباره كنترل مرزهاي مشترك توافق كردند.
دفتر اطلاع رساني نخست وزير عراق با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: «نوري مالكي» نخست وزير عراق در ديدار با «ناجي عطري» همتاي سوري خود در بغداد بر گسترش روابط اقتصادي، سياسي و امنيتي تاكيد كردند.
كنترل مرزهاي مشترك براي جلوگيري از ورود گروه هاي تروريستي به خاك عراق، احداث خط لوله انتقال نفت عراق به بندرهاي جهاني از طريق خاك سوريه و فعال سازي شوراي همكاري استراتژيك ميان دو كشور از جمله ديگر توافقاتي است كه براساس اين بيانيه بين دو كشور حاصل شده است.
«عطري» در اين ديدار ضمن با اهميت خواندن جايگاه عراق در سطح منطقه و جهان بر گسترش روابط دو طرف تأكيد كرد و گفت: سوريه خواستار روابط مثبت با عراق است و در عين حال امنيت اين كشور را مساوي با امنيت منطقه مي داند.
از سوي ديگر يك مقام مسئول در وزارت خارجه عراق در گفت وگو با خبرگزاري فارس از برنامه «هوشيار زيباري» وزيرخارجه عراق براي سفر به عربستان سعودي با هدف پيگيري وضعيت زندانيان عراقي دربند سعودي خبر داد.
براساس اين گزارش، «زيباري» بنا به درخواست تعداد زيادي از اعضاي پارلمان عراق و به دنبال اعدام 40 زنداني عراقي به دست جلادان سعودي طي روزهاي گذشته به اين سفر مي رود.
اين منبع آگاه همچنين افزود: وزيرخارجه عراق كه طي چند روز آينده راهي «رياض» مي شود مدارك اعدام اين شهروندان عراقي را كه به بهانه هاي واهي گردن زده شده اند به مقامات سعودي نشان خواهد داد.
گفتني است چندي پيش مقامات رسمي عراق در يك كنفرانس مطبوعاتي در مقر پارلمان اين كشور گفتند: بيش از 40 زنداني عراقي در دادگاه هاي نمايشي محاكمه و بسياري از آنها در ملاءعام گردن زده شدند. اين مقام همچنين از ربوده شدن تعدادي از شهروندان عراقي توسط سعودي ها با هدف مبادله با تروريست هاي سعودي خبر داد.
گفته مي شود ناكامي عربستان در تأثيرگذاري بر تشكيل دولت فعلي عراق از جمله دلايل اين اقدامات رياض است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14