(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 29 دی 1389- شماره 19844
 

مالكي درخواست معاون اوباما براي تمديد حضور اشغالگران را نپذيرفت
دستگيري 150 تروريست در عمليات ضربت نيروهاي انتظامي كراچي
60 شهيد و 150 مجروح در خونين ترين حمله تروريستي عراق
آزمايش موشكي تايوان همزمان با سفر رئيس جمهور چين به واشنگتن
البرادعي: بي ترديد حسني مبارك به سرنوشت بن علي دچار مي شود
هزاران نفر در پايتخت عمان عليه دولت به خيابان ها ريختند
تظاهركنندگان تونس: دولت جديد را از طرفداران بن علي پاكسازي كنيد
حاميان فلسطين در خيابان هاي لندن : جنايتكاران اسرائيلي را محاكمه كنيد
توافق سران قطر، سوريه و تركيه براي حل بحران سياسي لبنان
اعتصاب و اعتراض رانندگان در شيلي عليه سياست اقتصادي دولت
فرمانده نيروهاي آمريكايي در استان هلمندبه هلاكت رسيد
چها رسوي پنج قاره



مالكي درخواست معاون اوباما براي تمديد حضور اشغالگران را نپذيرفت

نوري مالكي به درخواست جو بايدن مبني بر تمديد حضور نظاميان آمريكا در خاك عراق پاسخ منفي داد.
به گزارش فارس، «سعد المطلبي» يكي از افراد نزديك به دفتر نخست وزيري بغداد تاكيد كرد كه دولت عراق پيشنهاد واشنگتن مبني بر تمديد زمان باقي ماندن نظاميان آمريكايي در عراق پس از سال 2011 ميلادي را رد كرده است.
وي افزود، جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريكا طي سفر اخيرش به عراق اين پيشنهاد را عنوان كرده بود كه «نوري مالكي» به طور كامل با اين موضوع مخالفت كرد.
المطلبي تصريح كرد: «تمام شاخص ها و نشانه ها بيانگر توانمندي عراقي ها در برعهده گرفتن زمام امور امنيتي كشور است و هيچ نيازي براي تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق احساس نمي شود.»

 



دستگيري 150 تروريست در عمليات ضربت نيروهاي انتظامي كراچي

در نخستين عمليات ضربت نيروهاي انتظامي شهر كراچي، بيش از 150 مظنون به دست داشتن در اقدامات خشونت آميز بازداشت شدند.
به گزارش فارس، به دنبال آغاز موج جديدي از ناامني ها و اقدامات خشونت آميز در شهر كراچي، نيروهاي ويژه وزارت كشور پاكستان وارد عمل شده و در نخستين عمليات خود بيش از 150 نفر از مظنونين را در محلات مختلف كراچي بازداشت كردند.مقامات نيروهاي ويژه در كراچي اعلام كردند كه از پليس زن براي بازرسي از منازل استفاده شده است.
بعضي از تحليلگران سياسي، مسئوليت بخش عمده اي از خشونت ها را متوجه رقابت ميان 2 حزب اصلي اين منطقه از پاكستان، يعني «جنبش متحد قومي» و «حزب عوام ملي» مي دانند.

 



60 شهيد و 150 مجروح در خونين ترين حمله تروريستي عراق

سرويس خارجي-
يك تروريست با حمله به صفوف داوطلبان استخدام در پليس شهرك تكريت، 60 نفر را شهيد و 150 تن ديگر را مجروح كرد.
يكي از مقامات وزارت كشور عراق در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه به تشريح جزئيات اين حادثه خونبار پرداخت و گفت: «در ميان كشته و زخمي شدگان هم از نيروهاي پليس و هم از داوطلبان وجود دارد.»
اين حمله شديدترين حادثه خونين عراق پس از انفجار 31 اكتبر در كليساي بغداد بوده و زماني رخ داده است كه چند روز بيشتر از پاسخ منفي «نوري مالكي» به درخواست «جوبايدن» درباره ادامه اشغال عراق توسط آمريكا نمي گذرد. طي سال هاي گذشته اسناد تكان دهنده اي از ارتباط مالي، لجستيكي و اطلاعاتي اشغالگران آمريكايي با تروريست هاي حاضر در خاك عراق منتشر شده است. آخرين نمونه از اين اسناد، در ماه جاري ميلادي از سوي يك نويسنده انگليسي و در روزنامه گاردين به چاپ رسيد. براساس سند مذكور، «آمريكا فقط چند روز پس از سقوط صدام، بزرگترين انبار تسليحات جهان در عراق را در اختيار القاعده قرار داده است.»
جالب اينكه خط خبري رسانه هاي غربي نيز دقيقاً به دنبال القاي اين برداشت است كه علت وقوع اين حمله انتحاري پيش گفته، آغاز فرآيند عقب نشيني آمريكايي ها بوده است. در همين رابطه خبرگزاري رويتر نوشت: «خشونت در عراق پس از سال 2007 فروكش كرده بود اما از اوت سال گذشته يعني زماني كه نيروهاي آمريكايي به عمليات نظامي خود در عراق پايان داده اند تا در سال جاري كاملاً عقب نشيني كنند، شورشيان حملات خود را عليه نيروهاي پليس افزايش داده اند». خبرگزاري فرانسه نيز با ادبياتي متفاوت دقيقاً همين مفاهيم را تكرار كرد: «هم اكنون نيروهاي امنيتي عراق به تنهايي مسئول تامين امنيت اين كشور هستند، چرا كه آمريكا از اوت سال گذشته به عمليات نظامي خود پايان داده است.»
دستگيري 35 افسر بعثي
مقامات مسئول اخبار ضد و نقيضي درباره دستگيري 35 افسر رژيم بعث كه در جنگ تحميلي هشت ساله عليه ايران مشاركت داشتند، ارائه كرده اند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «النخيل»، اظهارات ضد و نقيضي از سوي مقامات محلي استان كربلا درباره اقدام ديروز نيروهاي دولتي عراق در دستگيري برخي افسران رژيم بعث كه در جنگ تحميلي هشت ساله عليه جمهوري اسلامي ايران شركت داشتند، اعلام شده است.
در حالي كه برخي مقامات مسئول محلي كربلا كل جريان را تكذيب مي كنند، اما يك افسر عالي رتبه عراقي گفته كه تعدادي از نيروهاي امنيتي از بغداد وارد اين استان شده اند و طبق ماده 4 قانون مربوط به مبارزه با تروريسم تعدادي از افسران عالي رتبه ارتش رژيم بعث را دستگير كرده اند.
وي بدون اشاره به تعداد اين افسران دستگير شده، تاكيد كرد كه اين افسران داراي درجات نظامي متفاوتي بوده اند.
از سوي ديگر، برخي منابع نيز اذعان كرده اند كه تعداد اين افسران بازداشت شده رژيم بعث 35 نفر بوده است و برخي از آنها داراي درجات نظامي بالايي بوده اند و بسياري از آنها به دليل كهولت سن از بيماري هاي مزمن متعددي رنج مي برند.
«جاسم الفتلاوي» عضو كميته امنيتي در شوراي استانداري كربلا نيز خبر دستگيري افسران رژيم بعث را تاييد كرد و گفت كه اين اقدام در راستاي پيشگيري اقدامات تروريستي عناصر بعث در آستانه اربعين حسيني است.

 



آزمايش موشكي تايوان همزمان با سفر رئيس جمهور چين به واشنگتن

همزمان با آغاز سفر چهار روزه رئيس جمهور چين به آمريكا، تايوان در اقدامي كم سابقه دست به آزمايشات موشكي زد.
به گزارش روزنامه انگليسي ديلي ميل، ديروز همزمان با آغاز سفر مهم و چهار روزه «هو جين تائو»، رئيس جمهور چين به آمريكا، تايوان در اقدامي كم سابقه 19 موشك ساخت آمريكا را آزمايش كرد.
تصاوير اين آزمايشات موشكي كه گفته مي شود در يك دهه گذشته بي سابقه بوده است، از رسانه هاي اين جزيره پخش شد.
به نوشته اين روزنامه، «مايينگ جئو» رئيس جمهور تايوان نيز در محل اجراي آزمايشات موشكي حضور داشت. اين مقام بلند پايه تايواني پس از اينكه پنج فروند از موشك ها به اهداف اصابت نكرد، ضمن ابراز نگراني از اين وضع گفت از نتايج آزمايشات راضي نيست و اميدوار است كارشناسان نظامي هرچه سريعتر مشكلات را حل كنند. گفتني است روابط واشنگتن-پكن به دليل بي توجهي آمريكا به هشدارهاي چين درباره فروش ميلياردها دلار سلاح به تايوان به تيرگي گرائيده و براي رفع اين تيرگي ها مقامات دو كشور بارها با يكديگر به گفت وگو نشسته اند. چندي پيش در جريان ديدار وزيران دفاع آمريكا و چين در پكن، چين با انتقاد شديد از فروش سلاح هاي آمريكايي به تايوان هشدار داد، در صورت ادامه اين روند روابط دو كشور بيش از پيش لطمه ادامه خواهد خورد. محور سفر ديروز رئيس جمهور چين به آمريكا اگرچه موضوع تايوان نيست اما رئيس جمهور تايوان يك روز قبل از برگزاري اين سفر نسبت به نتايج آن به شدت ابراز نگراني كرد.
براساس گزارش هاي دريافتي، مهمترين محور گفت وگوهاي رهبران دو كشور، بحث جنگ ارزي و مبادلات تجاري است كه پس از مطرح شدن چين به عنوان يكي از بزرگترين قطب هاي اقتصادي جهان تبديل به معضل تازه دو كشور شده است.

 



البرادعي: بي ترديد حسني مبارك به سرنوشت بن علي دچار مي شود

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر، سرنوشت حسني مبارك را مشابه ديكتاتور فراري تونس دانست.
به گزارش خبرگزاري ها، «محمد البرادعي» مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي و رئيس جنبش ملي تغيير در مصر، پيروزي اراده ملت تونس بر ديكتاتوري را تبريك گفت.
به نوشته روزنامه «القدس العربي»، محمدالبرادعي در اينترنت اعلام كرد: از طرف تمامي ملت مصر به ملت تونس به خاطر شجاعت و پايداري در بازپس گرفتن حق از دست رفته و به دست آوردن آزادي تبريك مي گويم.
البرادعي يادآور شد: شجاعت مردم تونس در پايبندي به آزادي و عزت شان، راه را براي مصري ها روشن كرد و رژيم مصر بايد بفهمد كه تغيير مسالمت آميز، تنها راه اجتناب از وقايع است كه امكان پذيرش پيامدهاي آن براي حزب حاكم وجود ندارد.
نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر از رژيم حسني مبارك خواست تا به طور مسالمت آميز، حكومت را انتقال دهد تا با اين اقدام مانع تكرار تنش ها و بحران هايي مشابه تونس در مصر شود.
البرادعي در عين حال هشدار داد كه حسني مبارك ممكن است به سرنوشت زين العابدين بن علي ديكتاتور سرنگون شده تونس دچار شود.
مدير كل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي به رئيس جمهور مصر پيشنهاد كرد؛ با كناره گيري از قدرت، مي تواند از دچار شدن به سرنوشتي مشابه همتاي تونسي خود رهايي يابد.
از سوي ديگر، جنبش جوانان ششم آوريل، حزب كفايه، الكرامه، اخوان المسلمين و برخي ديگر از سازمان ها و گروه هاي مصري روز سه شنبه را روز اعتراض به استبداد حاكم در مصر اعلام كردند.
«كريم الحفناوي» از رهبران جنبش مخالف دولت «الكفايه»، با اشاره به اشتياق مردم الجزاير، اردن، يمن و مصر براي آزادي و رها شدن از استبداد خاطرنشان كرد: انقلاب تونس آغاز انقلاب هاي آزاد و دموكراتيكي است كه موجب رهايي از رژيم هاي مستبد عربي در منطقه خواهد شد.
اين در حالي است كه يك مرد ميان سال مصري به نام «عبده عبدالمنعم (50 ساله) با تأسي از جوان تونسي، و در اعتراض به استبداد، گراني و سركوب خود را در مقابل پارلمان مصر (الشعب) به آتش كشيد. اما حزب حاكم مصر در واكنش به اين اقدام، مخالفان را از سوء استفاده از حوادث تونس به نفع خود برحذر داشت.
گفتني است اين مرد 50 ساله مصري ساكن شهر «قنطره» در استان اسماعيليه، پس از اينكه نتوانست، از طريق قانوني، كوپن هاي ارزاق عمومي براي خود و خانواده اش تهيه كند، با ريختن بنزين بر روي خود در مقابل پارلمان خود را به آتش كشيد.


 



در يك حركت بي سابقه
هزاران نفر در پايتخت عمان عليه دولت به خيابان ها ريختند

هزاران تن از مردم عمان با تجمع در مقابل وزارت مسكن با الگو گرفتن از اعتراضات مردم در تونس، نسبت به گراني ارزاق عمومي و بي توجهي دولت اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران نفر از مردم عمان در يك اقدام بي سابقه كه ناشي از تأثيرات انقلاب تونس است، با تجمع در مقابل وزارت مسكن در شهر مسقط (پايتخت) عليه افزايش قيمت ها و گراني در اين كشور حاشيه خليج فارس دست به تظاهرات زدند.
براساس اين گزارش، بر روي پارچه نوشته هايي كه تظاهركنندگان در دست داشتند، نوشته شده بود: افزايش قيمت ها، روياهاي مردم را بر باد خواهد داد.
تظاهركنندگان در حالي كه به شدت در محاصره نيروهاي امنيتي و پليس قرار داشتند، شعارهايي بر ضد گراني و فساد موجود در دولت سر دادند.
تظاهركنندگان عماني كه از طريق تلفن هاي همراه و اينترنت اقدام به اين تجمع اعتراض آميز كرده بودند، شعار مي دادند: نه نه به فساد، حقوق ها بايد افزايش يابد، قيمت مواد غذايي بايد كاهش يابد.اين تظاهرات در حالي در اين كشور به ظاهر آرام حاشيه خليج فارس برگزار شده است، كه در طي چند روز گذشته پس از انقلاب تونس، بسياري از مردم كشورهاي خاورميانه عربي، از آن الگو گرفته و مطالبات خود را براي دستيابي به آزادي و رفاه خواستار شده اند.
اين در حالي است كه تأثيرات مطالبات آزاديخواهانه، ملت تونس، همچنان در ميان ساير مردم كشورهاي عربي خود را نشان مي دهد و در اين راستا در تازه ترين اقدام، يك مرد موريتانيايي 43ساله به نام «يعقوب ولد داود» پس از اينكه خودروي خود را در مقابل مجلس سناي موريتاني كه فاصله كمي با كاخ رياست جمهوري داشت، متوقف كرد، با ريختن بنزين بر روي خود، اقدام به آتش سوزي كرد.
پليس موريتاني نيز براي جلوگيري از تكرار حادثه اي مشابه تونس در اين كشور به سرعت دخالت كرد و پس از خاموش كردن آتش، فرد مجروح را به بيمارستان منتقل و اقدام به بستن خيابان هاي منتهي به حادثه كرد.
همچنين خبرهاي ضد و نقيضي در مورد مرگ يك جوان الجزايري كه به اتفاق 20 تن از جوانان در اعتراض به رژيم حاكم در مقابل شهرداري منطقه «تبعسه» در نزديكي مرز تونس خود را به آتش كشيد، به گوش مي رسد.
از سوي ديگر، روزنامه هاي مراكش روز دوشنبه با تيترهاي درشت، از سقوط ديكتاتور تونس استقبال كردند.
بيشتر رسانه هاي گروهي مراكش سقوط زين العابدين بن علي ديكتاتور تونس را، مايه عبرت آموزي براي حاكمان ستمگر دانستند.
همچنين «حسان الباري» از كارشناسان امور خاورميانه روزنامه اردني، «اردن تايمز» در مقاله اي با اشاره به تحولات تونس، از رژيم هاي مستبد عربي خواست با عبرت گرفتن از اين انقلاب، به خواسته هاي مردم خود، توجه نشان دهند و از دلخوش بودن به حمايت غرب براي دوام حكومت شان بپرهيزند.
وي خاطرنشان كرد: در صورت غفلت حاكمان عرب از توجه به خواسته هاي مردم، اين امر ممكن است به سرنگوني شان منجر شود.

 



تظاهركنندگان تونس: دولت جديد را از طرفداران بن علي پاكسازي كنيد

نخست وزير تونس، در حالي دولت وحدت ملي را اعلام كرد كه تظاهرات عليه حضور برخي وزيران سابق در كابينه جديد همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاري ها، محمد الغنوشي دوشنبه شب از تشكيل دولت موقت، تونس پس از سقوط ديكتاتور فراري آن كشور خبر داد و اسامي وزيران دولت موقت را كه اكثر آنها از اعضاي وابسته به رژيم سابق هستند معرفي كرد.
الغنوشي در سخنراني راديو تلويزيوني خود، اعلام كرد كه وزيرخارجه دولت قبلي كه عضو حزب حاكم سابق است، سمت خود را حفظ خواهد كرد و وزيران كشور و دارايي نيز در سمت هاي خود ابقا شدند.
به گفته الغنوشي، وظيفه دولت موقت، اداره امور كشور تا برگزاري انتخابات پارلماني و رياست جمهوري در شش ماه آينده است.
گزارش پايگاه اينترنتي «المحيط» حكايت از آن دارد كه محمد الغنوشي، نخست وزير دولت موقت، كمال مرجان را به سمت وزير خارجه ، احمد قريعه را به سمت وزير كشور، رضا فريره را به سمت وزارت دفاع و عبدالخليل البدوي را به عنوان معاون نخست وزير برگزيده است، در حالي كه همه اين افراد، از وابستگان به رژيم سابق و در سركوب تظاهرات مردمي از ديكتاتور فراري حمايت مي كردند.
همچنين محمد الغنوشي براي خالي نبودن عريضه، احمد نجيب الشابي رئيس حزب دموكرات پيشرو (حزب مخالف بن علي) را به عنوان وزير توسعه منطقه اي و محلي، احمد ابراهيم رهبر حزب تجديد را به عنوان وزير آموزش عالي و مصطفي بن جعفر از اعضاي فراكسيون حزب مخالف در پارلمان را به سمت وزير بهداشت منصوب كرده است.
در اين ميان مفيده التلاتلي (كارگردان سينما) را به عنوان وزير فرهنگ، طيب البكوش را به عنوان وزير آموزش و پرورش، حبيب مبارك را به عنوان وزير كشاورزي و كمال النابلي را به عنوان رئيس بانك مركزي تونس جزو كابينه خود معرفي كرده است.
نكته جالب توجه در دولت جديد، اختصاص پست هاي كليدي به دوستان و هم پيمانان محمد الغنوشي كه همگي به حزب زين العابدين بن علي وابستگي داشتند، است.نخست وزير تونس در سخنراني خود در مقر دولت در منطقه «القصبه» در پايتخت اين كشور، متعهد شد كه كابينه موقت با تمامي گروه هاي جامعه تعامل و همكاري خواهد كرد.
اين در حالي است كه در پي اختصاص اكثر پست هاي كليدي كابينه به اعضاي حزب حاكم سابق، تظاهرات اعتراض آميز در پايتخت تونس و ساير نقاط كشور برگزار شد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، صدها تن از مردم تونس با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز در خيابان هاي پايتخت خشم خود را از حضور مهره هاي سابق در دولت جديد اعلام كردند و خواستار استعفاي نخست وزير و دولت وي شدند.
مردم تونس در شعارهاي خود، فرياد مي زدند كه دولت جديد را از طرفداران بن علي پاكسازي كنيد و قاتلان مردم نمي توانند در دولت جايگاهي داشته باشند. تونسي هاي خشمگين، دولت فعلي را ادامه حاكميت حكومت بن علي دانسته و آزادي زندانيان سياسي، آزادي مطبوعات و برگزاري انتخابات آزاد را خواستار شدند.
در همين حال نخست وزير تونس اعلام كرد: مخالفان رژيم بن علي، از جمله اسلامگراها به رهبري راشد الغنوشي كه هم اكنون در لندن در تبعيد به سر مي برند تا اعلام عفو عمومي نمي توانند به كشور بازگردند.
نخست وزير تونس در عين حال در واكنش به تظاهرات مردمي در مخالفت با دولت جديد گفت: كساني كه در دولت موقت پست هاي خود را حفظ كرده اند، افراد سالمي هستند و دولت همه كساني را كه در قلع و قمع تظاهرات مردمي تونس در رژيم گذشته شركت داشتند به زودي محاكمه خواهد كرد.
وي قول داد كه مقدمات انتخابات آينده را تا شش ماه ديگر فراهم كند و علاوه بر عفو عمومي، همه زندانيان سياسي در كشور آزاد شوند.

 



حاميان فلسطين در خيابان هاي لندن : جنايتكاران اسرائيلي را محاكمه كنيد

سرويس خارجي -
گروهي از فعالان ضد صهيونيست و حامي فلسطين در محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي در شهر لندن تظاهرات برگزار كردند.
در اين تظاهرات كه روز گذشته صورت گرفت شركت كنندگان در تظاهرات خواستار اعمال فشار جهاني بر رژيم صهيونيستي به دليل ارتكاب جنايت بي شمار عليه مردم فلسطين شدند.
تظاهركنندگان در حالي كه شعارهايي در همبستگي با مردم فلسطين سر مي دادند پلاكاردهايي نيز در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود، «جنايتكاران اسرائيلي بايد محاكمه شوند»، «محاصره غزه را پايان دهيد»، «دست از كشتار كودكان غزه برداريد.»
از سوي ديگر منطقه سيلوان در جنوب مسجدالاقصي نيز روز گذشته شاهد درگيري هاي شديد بين شهروندان فلسطيني و نيروهاي رژيم صهيونيستي بود.
در اين درگيري جوانان فلسطيني با پرتاب سنگ به سوي سربازان رژيم صهيونيستي از خود دفاع كردند و اشغالگران با استفاده از گاز اشك آور و بمب هاي صوتي سعي در متفرق كردن جوانان فلسطيني كردند.
منطقه سيلوان هفته هاست كه شاهد اين درگيري ها است چرا كه نظاميان رژيم صهيونيستي با يورش و حمله به منازل فلسطينيان ساكن اين منطقه سعي در اخراج و كوچ اجباري ساكنان اين منطقه دارند.
رژيم صهيونيستي برخلاف فشارهاي بين المللي براي توقف شهرك سازي همچنان به تخريب مزارع و منازل فلسطينيان اقدام مي كند و واحدهاي ساختماني جديد براي صهيونيست ها مي سازد.
از سوي ديگر، جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) با انتشار بيانيه اي از مردم اراضي اشغالي خواست با تعديات و تجاوزات جديد رژيم صهيونيستي مقابله و از سرزمين خود حراست كنند.
در اين بيانيه از فلسطينيان خواسته شده به منظور تقويت پايداري و استقامت برادرانشان به فعاليت هاي خود اوج ببخشند.
در بخشي از اين بيانيه آمده است، اقدام ماشين جنگي اسرائيل در ويران سازي روستاها در اراضي اشغالي يك جنايت انساني به شمار مي رود كه با تمام موازين و اصول قوانين بين المللي و بندهاي منشور جهاني تضاد دارد.
حماس ضمن محكوم كردن سكوت مرگبار كشورهاي عربي و بين المللي در قبال اين تجاوزات غيرانساني تحركات يكپارچه فلسطينيان و عرب ها را براي مقابله با اقدامات رژيم صهيونيستي خواستار شد.
ساير رويدادها
¤ براساس نتايج تازه ترين نظرسنجي، حدود 80 درصد مردم جهان معتقدند كه مقاومت مردم فلسطين در جنگ 22 روزه باعث رسوايي رژيم صهيونيستي شد.
¤ شوراي شهر مادريد اعلام كرد كه در همبستگي با مردم فلسطين خياباني در پايتخت اسپانيا با نام فلسطين نامگذاري خواهد شد.
¤ رژيم صهيونيستي از بيم توانمندي موشكي حزب الله و حماس زمان آمادگي در برابر حملات موشكي را از دو دقيقه به 90 ثانيه كاهش داد.

 



توافق سران قطر، سوريه و تركيه براي حل بحران سياسي لبنان

سرويس خارجي-
سران تركيه، قطر و سوريه در نشست دمشق بر حل بحران لبنان براساس توافق سوريه و عربستان تاكيد كردند.
رئيس جمهور سوريه، امير قطر و نخست وزير تركيه طي نشستي سه جانبه در دمشق مهم ترين تحولات منطقه اي را بررسي كرده و بر لزوم پيدا كردن راه حلي براي بحران لبنان و جلوگيري از ايجاد تنش در اين كشور تاكيد كردند.
رهبران اين كشورها در اين نشست از تصميم مقام هاي لبنان براي به تعويق انداختن رايزني هاي پارلماني با هدف تلاش براي رسيدن به راه حل استقبال كردند.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه، رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه و شيخ حمدبن خليفه آل ثاني همچنين در اين نشست سه جانبه تأكيد كردند كه كليه رايزني ها و راه حل ها بايد در جهت ايجاد ثبات و آرامش در لبنان و جلوگيري از هرگونه تفرقه و تشتت صورت گيرد.
در اين ديدار وزيران خارجه سوريه و تركيه نيز حضور داشتند.
گفتني است ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان روز دوشنبه رايزني هاي خود با نمايندگان پارلمان براي تعيين رئيس جمهور دولت را يك هفته به تاخير انداخت، اين در حالي است كه حكم اوليه دادگاه حريري از سوي «دانيل بلمار» دادستان اين دادگاه به قاضي «دانيل فرانسين» قاضي اقدامات مقدماتي دادگاه تحويل داده شده است.
هنوز از جزئيات اين كيفرخواست خبري منتشر نشده است و محتواي آن محرمانه باقي مانده است، ليكن باراك اوباما روز گذشته خشنودي خود را از صدور كيفرخواست ابراز كرد.كارشناسان معتقدند كه صهيونيست ها و آمريكايي ها صحنه گردان اين دادگاه هستند تا از اين طريق با حزب الله مقابله كنند.از سوي ديگر، گروه 8 مارس با بي اهميت خواندن راي دادگاه، عمر كرامي نخست وزير پيشين لبنان را به عنوان كانديداي خود براي احراز پست نخست وزيري و تشكيل دولت جديد معرفي كرد.
اين در حالي است كه جريان 14 مارس همچنان از نخست وزيري مجدد حريري حمايت مي كند و آمريكا نيز در تلاش است تا حريري مجدداً به نخست وزيري انتخاب شود.
در همين رابطه وزارت خارجه لبنان با احضار سفير آمريكا در بيروت و اظهاراتي شديداللحن خواستار توضيح «مورا كانلي» به دليل ديدار با نماينده پارلمان لبنان شد.
روزنامه الاخبار در اين باره نوشت، علي شامي در موضع گيري كم سابقه اي از سفير آمريكا خواسته علت ديدار با نماينده پارلمان لبنان و دخالت در امور داخلي لبنان را آشكارا توضيح دهد.كانلي در اين ديدار ضمن عادي بودن ديدارهايش با نمايندگان با گستاخي تمام از شامي سؤال مي كنند كه آيا در شرايط فعلي وي حق دارد سفيري را احضار كند؟
شامي به اين سؤال پاسخ تندي مي دهد و مي گويد كه من اختيارات خود را بهتر مي شناسم و دولت موقت به اين معنا نيست كه كارهاي دولت متوقف شود.
گفتني است شامي از وزيراني است كه با خروج از كابينه دولت حريري را رسماً ساقط كرد.

 



اعتصاب و اعتراض رانندگان در شيلي عليه سياست اقتصادي دولت

اعتصاب رانندگان خودروها در شيلي هزاران نفر از مسافران اين كشور را سرگردان كرد.
به گزارش شبكه خبري «سي ان ان»، به دنبال تصميم دولت شيلي براي افزايش 17درصدي قيمت سوخت در اين كشور آمريكاي لاتين رانندگان تاكسي ها، اتوبوس ها و كاميونداران دست به اعتصاب زدند.
براساس اين گزارش گروهي از كاميونداران با بستن جاده هاي منتهي به فرودگاه «پونتا آرناس» واقع در جنوب شيلي اجازه ورود مسافران به اين فرودگاه را نداده و مسافران را در خيابان ها سرگردان كردند.ده ها كارگر و راننده تاكسي نيز همزمان اقدام به مسدود ساختن برخي مسيرهاي منتهي به ترمينال ها كردند كه مسافران را با دردسرهاي جدي روبه رو كرده است. اعتصابيون با به آتش كشاندن لاستيك در مسير فرودگاه ها خشم خود را نسبت به افزايش قيمت سوخت نشان دادند.
سخنگوي فرودگاه «پونتا آرناس» نيز اعلام كرد، فرودگاه باز است و تنها مسئله دشواري مسافران براي رساندن خود به فرودگاه است. گفتني است از 12 بهمن ماه در اين كشور سوخت با قيمت جديد عرضه مي شود.
براساس گزارش هاي دريافتي، پليس شيلي نيز با مشاهده اوضاع اقدام به انتقال حدود 3000 نفر از مسافران خارجي به مناطق امن كرده است. در برخي نقاط شيلي از جمله «سانتياگو» پايتخت اين كشور اعتصاب ها از شش روز پيش آغاز شده است و احتمال دارد اين اعتراض ها به تمام شهرها گسترش يابد.
آخرين خبرها حاكي است، در جريان اين ناآرامي ها دستكم دو زن كشته و شماري نيز زخمي شده اند. پليس 34 نفر از مخالفان افزايش قيمت سوخت را هم دستگير كرده است.

 



فرمانده نيروهاي آمريكايي در استان هلمندبه هلاكت رسيد

فرمانده نيروهاي آمريكايي در استان هلمند افغانستان به دست يكي از بزرگان قومي اين استان به هلاكت رسيد.
به گزارش واحد برون مرزي خبر، منابع آگاه در افغانستان اعلام كردند كه مشاجره لفظي فرمانده آمريكايي در منطقه سروان كلا واقع در استان هلمند با معراج الدين يكي از بزرگان قومي اين استان به مرگ اين نظامي آمريكايي منجر شد.
جزئيات بيشتري درباره اين خبر منتشر نشده است.
از سال 2001 ميلادي نيروهاي ناتو و به ويژه نظاميان آمريكايي به بهانه تامين امنيت و مبارزه با طالبان در افغانستان مستقر شده اند اما نه تنها امنيت در اين كشور جنگ زده تامين نشده است بلكه افغان ها از لحاظ اقتصادي، اجتماعي و معيشتي با مشكلات بسياري مواجه شده اند. يورش نظاميان خارجي به منازل مسكوني و افزايش تلفات غيرنظاميان در افغانستان روز به روز بر انزجار افغان ها از نظاميان خارجي مستقر در اين كشور مي افزايد.

 



چها رسوي پنج قاره

يهودي سازي مساجد فلسطيني
وزارت گردشگري رژيم صهيونيستي پنج ميليون دلار براي يهودي سازي مساجد و بناهاي اسلامي در اراضي اشغالي طي سال گذشته هزينه كرده است.مؤسسه موقوفات و ميراث الاقصي با هشدار نسبت به گسترش تلاش صهيونيست ها در مخدوش كردن چهره اسلامي بناهاي مقدس اسلامي از سازمان ها و مؤسسات اسلامي و عربي خواست تا اقدامي در اين زمينه انجام دهند.
زنداني كردن 100 كودك عراقي
ارتش آمريكا از سال 2006 به طور ميانگين 25 كودك را در ماه زنداني كرده كه اين رقم در اوايل سال 2007 به 100 كودك در ماه رسيده است. تجاوز به كودكان، برهنگي اجباري، استفاده از شلاق و سگ ها از جمله رفتارهاي سربازان آمريكايي با كودكان عراقي است.
بركناري دو سفير رژيم صهيونيستي
دو تن از سفراي رژيم صهيونيستي به اتهام داشتن روابط نامشروع و فساد اخلاقي بركنار شدند.اين حادثه پس از محكوميت موشه كاتساو نخست وزير اسبق رژيم صهيونيستي به دليل ارتكاب موارد متعدد فساد اخلاقي صورت گرفته است.
اعتراض به پايگاه نظامي آمريكا در قرقيزستان
رئيس حزب سياسي «عارنا موس» كه يك چهره مطرح سياسي در قرقيزستان است گفت: فعاليت پايگاه نظامي آمريكا در اين كشور مخل امنيت و دردسرساز است. وي اظهار داشت آمريكا هيچ كنترلي به روي نشست و برخاست هاي هواپيماهاي خود در اين پايگاه نظامي ندارد و فعاليت اين پايگاه امنيت قرقيزستان و منطقه را به خطر انداخته است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14