(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 29 دی 1389- شماره 19844

خواص دارويي پياز
بايدها و نبايدهاي پخت گوشت
چرا لواشك باعث چاقي مي شود؟
تماشاي درون انسان!
3 تا 8 سالگي؛ شايعترين سن ابتلا به لالي
قطب شمال جابه جا مي شود
طب سوزني در درمان تنبلي چشم
سنگدان مرغ التهاب مي آورد
كاهش دردهاي سينوزيتي با 6دستور خانگي
انقلابي در درمان سرطان
درمان دردهاي مزمن با كاشت تراشه هوشمند در نخاع
نمايشگرهاي آينده



خواص دارويي پياز

از پياز به عنوان يك داروي ضدعفوني كننده استفاده مي شود.
ماليدن آب پياز به صورت از ايجاد لكه ها جلوگيري مي كند و از مخلوط آب پياز و عسل مي توان به عنوان يك كرم ضد چروك استفاده كرد.
پياز سرشار از ويتامينC، كلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم، گوگرد و اسيدفوليك و مقدار كمي آهن، مس و روي است كه تاكنون تحقيقات زيادي براي اثبات خواص آن انجام شده است.
خوردن پياز در پيشگيري از پوكي استخوان مؤثر است؛ چرا كه پياز با جلوگيري از كاهش مواد معدني به ويژه كلسيم موجود در سلول هاي استخواني از بروز پوكي استخوان جلوگيري مي كند.
پژوهشگران دانشگاه برن سوئيس، تركيبي در پياز شناسايي كرده اند كه از كاهش حجم استخوان و پوكي آن جلوگيري مي كند. اين ماده در پيش گيري در كاهش نيافتن مواد مصرفي- به ويژه كليه سلول هاي استخواني- تأثير زيادي دارد.
پياز، قند خون و كلسترول را پايين مي آورد.
پياز يكي از گياهان بسيار قديمي است كه انسان آن را شناخته و در غذاي خود استفاده مي كرده است در كتاب هاي پزشكان قديم از پياز به سبب داشتن الياف و ويتامين ها و فلزات به عنوان داروخانه اي كامل نامبرده شده است.
بوي آن ميكروب هاي مضر را از بين مي برد.
قند خون را كاهش مي دهد.
از ابتلا به سكته جلوگيري مي كند.
قلب را فعال مي كند و كلسترول را كاهش مي دهد.
گردش خون را تقويت مي كند.
به سبب داشتن آنتي اكسيدان، تنش و نگراني را از بين مي برد.
الياف غذايي آن دستگاه هاضمه را تقويت مي كند.
مواد شيميايي موجود در پياز خطر ابتلا به سرطان ريه را كاهش مي دهد. مواد «فلاونويد» از دچار شدن به انواع بيماري ها جلوگيري مي كند و به وفور در پياز يافت مي شود.
پياز براي پوست بسيار مفيد است زيرا خون را تصفيه مي كند و درنتيجه رنگ چهره زيباتر و جذاب تر مي شود.
همچنين پياز به دليل داشتن گوگرد باعث افزايش رشد موهاي سر مي شود. پياز به دليل داشتن آهك، دندانها را محكم مي كند و باعث استحكام استخوان بندي بدن مي شود... بنابر اين خوردن پياز دركودكان مبتلا به نرمي استخوان و سالمندان مفيد است.
اگر سرما خورده ايد، چند پياز را برش داده و در نقاط مختلف خانه قرار دهيد... پياز مانند يك دستگاه تصفيه هوا از ابتلاي ساير اعضاي خانواده به اين بيماري جلوگيري خواهد كرد.
همچنين اگر خارج خانه غذا مي خوريد، پياز را همراه آن مصرف كنيد، زيرا ماده اي درپياز وجود دارد كه از مسموميت هاي حاصل از خوردن گوشت مانده جلوگيري مي كند.
اگر شخصي به دليل مصيبت وارده دچار حملات عصبي شده پياز را به دو نيم كرده و جلوي بيني او بگيريد.
پيازچه فوايد متعددي دارد. به تازگي متخصصان علوم تغذيه فرانسه در يافته اند كه پيازچه ادرار آور است زيرا 85 درصد آن را آب تشكيل مي دهد.
در پيازچه 243 ميلي گرم پتاسيم و 4ميلي گرم سديم و 27گرم كالري است.
دانشمندان دريافته اند كه بخش سفيد رنگ پيازچه داراي مواد قندي است كه درادرار كردن تاثير مي گذارد و بخش سبز آن ويتامين «ث» دارد كه دستگاه دفاعي بدن را تقويت مي كند و 2ميلي گرم ماده كاوتين پيازچه به بازسازي سلولها كمك مي كند.
همچنين پياز به دليل داشتن ماده گلوكوزين كه مشابه هورمون انسولين است، قندخون را تنظيم مي كند.
گفتني است، خوردن نصف پياز متوسط در روز 30درصد از مقدار كلسترول بدخون را كاهش مي دهد و به جاي آن باعث افزايش كلسترول خوب خون مي شود. پياز منبع غني نوعي اكسيدان است كه از بروز سرطان در افراد جلوگيري مي كند.
اين گياه خوراكي از بيماري آب مرواريد درچشم نيز جلوگيري مي كند و بنابراين مصرف آن به افراد مسن توصيه مي شود.

 



بايدها و نبايدهاي پخت گوشت

استفاده مكرر از گوشت قرمز و پخت آن در دماي بالا، به مدت طولاني و خوردن گوشت هاي سرخ شده شانس ابتلا به سرطان كيسه صفرا را افزايش مي دهد.
به گزارش شبكه ايران، در مرحله اول اين تحقيق كه روي 71 هزار نفر از مبتلايان به سرطان كيسه صفرا و تعيين عادت هاي غذايي كه قبل يا حين بيماري افراد انجام شد، 14 هزار نفر طي اين تحقيق جان خود را از دست دادند و روشن شد اين بيماري تحت تأثير عوامل ژنتيكي نيز قرار دارد و در افراد مستعد با سابقه خانوادگي، افزايش مي يابد. علت اين بيماري متأثر از گوشت خيلي پخته شده و توليد اسيدآمينه در حرارت بالاست كه سلول هاي سرطاني را به وجود مي آورد.
هنگامي كه گوشت در دماي بالا پخته مي شود HCAS در فعل و انفعالات آمينواسيدها به وجود مي آيد كه پايه آن نوعي پروتئين است كه در ماهيچه ها ذخيره مي شوند و در پخت با دماي بالا و مدت زمان زياد 17 اسيدآمينه HCAS در گوشت توليد مي شوند.
اين تحقيق كه 12 سال به طول انجاميد، در مرحله دوم روي 884 فرد مبتلا و 878 فرد سالم متمركز شد و فاكتورهايي مانند سن، جنس و نژاد نيز با آن مطابقت داده شد.
به هر يك از شركت كنندگان يك پرسشنامه استاندارد براي تعيين عادت هاي غذايي شان داده شد، سپس آنها را به چهار گروه از پائين ترين درجه پخت گوشت تا بالاترين ميزان آن دسته بندي كردند.
محققان دريافتند مردان بيشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به اين بيماري هستند، همچنين آنان دريافتند كه 177 نفر از افراد مبتلا در كل گروه شركت كنندگان با مصرف گوشت پخته و سرخ شده با حرارت بالا افزايش بيشتري در علائم بيماري خود داشتند و 306 نفر از افراد سالم در شركت كنندگان مبتلا به سرطان كيسه صفرا شدند.
پزشكان ميزان مصرف HCAS را در افرادي كه گوشت را با حرارت بالا و مدت زمان زياد مي پزند يا سرخ مي كنند دو و نيم برابر بيشتر از ديگران برآورد كردند كه بالطبع ميزان ابتلا به سرطان كيسه صفرا نيز به همان ميزان در آنان افزايش پيدا كرد.
اين ميزان در مصرف كنندگان مرغ و ماهي پخته شده در دماي بالا يا سرخ شده يك و نيم برابر بيشتر بود. افراد مستعد با سابقه ابتلاي فاميلي نيز 5 برابر بيشتر از ديگران در معرض خطر بودند. پزشكان براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري مهلك، مردم را به كاهش مصرف گوشت قرمز و كاهش مدت زمان پخت و دماي آن و همچنين استفاده از مرغ و ماهي به صورت سرخ نشده و غيركبابي و آب پز در دماي پائين توصيه مي كنند.

 



چرا لواشك باعث چاقي مي شود؟

ميوه هاي خشك كالري بيشتري نسبت به ميوه هاي تازه دارند به همين دليل مصرف بيش از حد آنها موجب چاقي مي شود.
به گفته تيرنگ نيستاني فيبر و آنتي اكسيداني كه در ميوه ها وجود دارد در لواشك آنها هم موجود است.
وي افزود: املاح ميوه اي كه به صورت لواشك يا آلوچه در مي آيد، كاهش نمي يابد، بلكه با جوشاندن، تغليظ و خشك كردن، بيشتر مي شود.
اين متخصص تغذيه گفت: افرادي كه نمي توانند هر روز ميوه تازه بخورند مي توانند كمي برگه هاي خشك آلو، هلو، زردآلو يا لواشك مصرف كنند.
نيستاني گفت: بسياري از ميوه ها و سبزي ها منبع خوبي از ويتامين C هستند كه بخش زيادي از اين ويتامين، طي فرآيند خرد و خشك كردن، تخريب مي شود و از بين مي رود.
وي افزود: ميوه هاي خشك و حتي لواشك هايي كه به صورت بهداشتي و سالم تهيه مي شوند، مي توانند يك ميان وعده خوب براي همه افراد باشند اما اين خوراكي ها در مقايسه با ميوه هاي تازه معادل خودشان، كالري بيشتري دارندو مصرف بي رويه آنها مي تواند باعث چاقي شود و اين نكته بايد در مورد كودكان يا كساني كه اضافه وزن دارند، مورد توجه قرار گيرد.

 



تماشاي درون انسان!

گوگل برنامه اي جديد را براي جستجوي اجزاي داخلي بدن انسان ارائه كرده است.
به گزارش شبكه ايران به نقل از پاپيولار ساينس، گوگل هم اكنون تمامي شريان هاي ترافيكي را كه روزي دوست داشتيد ببينيد، در نقشه هاي خودنشان مي دهد. اين شركت به تازگي امكان جديدي را در اختيار قرار مي دهد كه به كمك آن مي توانيد به سادگي شاهراه هاي خيابان، شريان ها و عروق خوني بدن را در نورديد و در مسيرشان حركت كنيد!
اين برنامه امكان جستجو در بدن انسان را براي كاربران فراهم كرده است و مي توانيد در آن زوم، جستجو يا حركت كنيد. با اين قابليت مي توانيد تمامي ماهيچه ها، غدد، عصب ها، استخوان ها و اعضاي بدن را مشاهده يا مورد جستجو قرار دهيد.
در اين نرم افرار يك نوار لغزان وجود دارد كه به كمك آن مي توانيد لايه هاي مختلف بدن را كه از پوست آغاز مي شود، يكي پس از ديگري پيموده و داخل دروني ترين لايه اي بدن انسان، سيستم هاي قلبي- عروقي و عصبي برويد.
در مراحل مختلف زوم كردن بر روي تصاوير، كيفيت اصلي حفظ مي شود و مي توانيد بخش هاي جزيي سيستم هاي بدن مانند دستگاه عصبي را با كيفيت بالايي ببينيد. با كليك كردن بر روي هر بخشي از بدن، برچسبي حاوي نام و مشخصات بخشي كه بر روي آن كليك شده است، ظاهر مي شود.
در بخش جستجو به آساني و تنها با تايپ كردن نام يك بخش از بدن، آن را مشاهده خواهيد كرد.

 



3 تا 8 سالگي؛ شايعترين سن ابتلا به لالي

دبير انجمن روانپزشكان كودك و نوجوان ايران گفت: شايعترين سن ابتلا به اختلال لالي انتخابي 3 تا 8 سالگي است هر چند اين عارضه بيشتر در سنين مدرسه مشاهده مي شود.
فريبا عربگل در گفت وگو با فارس درباره اختلال لالي انتخابي اظهار داشت: نقص در صحبت كردن در يك يا چند موقعيت ارتباطي را اختلال «لالي انتخابي» گويند كه معمولا در آن كودك از صحبت كردن در موقعيت هايي مثل مدرسه، اجتماعات و با بزرگسالان خارج از خانه اجتناب مي كند در حالي كه در داخل خانه با خواهر و برادرها و حداقل با يكي از والدين صحبت مي كند.
وي افزود: سكوت كودك بيشتر نشان دهنده امتناع كودك از صحبت كردن است تا ناتواني او براي صحبت كردن، لذا هر چند كه ساير اختلالات زباني و تكلمي ممكن است همراه با اين بيماري ديده شوند ولي به حدي نيست كه باعث فقدان كلام كودك شوند.
عربگل گفت: اين كودكان با وجود امتناع از صحبت كردن، معمولا به نظر مي رسد كه به برقراري ارتباط علاقه مند هستند و در موقعيت هايي كه صحبت نمي كنند ممكن است تلاش كنند تا با استفاده از ژست و حالات صورت، تكان دادن سر، نگاه يا سخن هاي تك سيلابي و زمزمه و نجوا با ديگران ارتباط برقرار كنند.
اين متخصص روانپزشكي كودك و نوجوان با بيان اينكه شروع اين اختلال بين سه تا هشت سالگي است، تصريح كرد: هر چند شايع ترين زمان شروع اين اختلال، هنگام ورود به مدرسه است با وجود اين، شروع آن ممكن است پس از 12سالگي نيز باشد.
وي افزود: عده زيادي از اين كودكان طي ماه ها و سال ها بهبود مي يابند. اما بهبودي معمولا قبل از 10 سالگي رخ مي دهد و پيش آگهي براي كودكان بالاي 12 سال بدتر مي شود.
عربگل گفت: تصور نمي شود عوامل بيولوژيك نقش مهمي در علت شناسي آن داشته باشند لذا بيشتر به نظر مي رسد مسائل بين فردي و خانوادگي در اين ميان نقش بازي مي كنند.
دبير انجمن روانپزشكان كودك و نوجوان ايران خاطر نشان كرد: عواملي چون موقعيت هاي خانوادگي منزوي، حداقل يك والد بسيار خجالتي و كم ارتباط، خانواده به هم ريخته، بستري شدن در بيمارستان، جدايي مهم از خانواده، آسيب هاي فيزيكي مثل آسيب هاي دهاني، بدرفتاري با كودك و آزار جنسي، وابستگي زياد به مادر از علل مهم ابتلا به اين عارضه هستند.
وي اضافه كرد: درمان اين اختلال شامل درمان هاي گروهي و فردي توسط آسيب شناس زبان وگفتار است كه به علت مشكلات روانپزشكي و آموزشي همراه، اين كودكان نياز به تدريس خصوصي، آموزش مهارت هاي اجتماعي با مداخله روانپزشكي ديگر دارند.
عربگل خاطر نشان كرد: تشخيص به موقع و درمان مناسب اين كودكان با توجه به شيوع و گستردگي اين اختلالات كمك بسيار موثري به آينده كودك و خانواده وي مي كند.

 



قطب شمال جابه جا مي شود

به نوشته نشنال جئوگرافيك، قطب شمال، مغناطيسي كه درحال حاضر دركانادا قراردارد درچند دهه ممكن است درخاك روسيه قرارگيرد.
دانشمندان براين باورند كه تغييرات ايجاد شده درهسته مذاب زمين مسبب اين تغيير خواهد بود اگر چه اندازه گيري و پيگيري اين تغييرات بسيار مشكل است.
محققان توانسته اند يك اختلال را در سطح هسته شناسايي كنند كه باعث ايجاد يك طغيان مغناطيسي شده و مسئول تغيير مكان قطب است. چگونگي تشكيل اين طغيان هنوز مشخص نيست.
قطب شمال مغناطيسي در قرن بيستم به آرامي با سرعت تقريبي 14 كيلومتر درسال به سمت شمال حركت كرده است كه اخيراً اين سرعت به 55كيلومتر درسال رسيده است.
زمين هر از چند گاهي تمايل قطبي خود را تغيير مي دهد به طوري كه ميدان مغناطيسي به طوركامل معكوس خواهد شد يعني قطب شمال درجايگاه قطب جنوب قرار خواهد گرفت.
اين موضوع از تاريخچه سنگ ها كاملا قابل بررسي است و اين اتفاق هر 300هزار سال به طور كاملاً تصادفي رخ مي دهد.
از تغيير پيشين 780هزار سال مي گذرد. هنگامي كه اين انتقال پيچيده به طور كامل صورت بگيرد در زمين چندين قطب مغناطيسي به وجود خواهد آمد كه قطب نماها را كاملاً بي مصرف خواهد كرد.

 



طب سوزني در درمان تنبلي چشم

گروهي از دانشمندان چيني در بررسيهاي خود نشان دادند كه از طب سوزني سنتي مي توان براي درمان تنبلي چشم در كودكان بالاي 7 سال بهره گرفت.
طب سوزني يكي از روشهاي درماني طب سنتي سرزمينهاي خاور دور است كه اكنون به نظر مي رسد مي تواند در معالجه نقص بينايي در كودكان مبتلا به تنبلي چشم موثر باشد.
در سندرم تنبلي چشم، مغز و چشمها نمي توانند به طور صحيح با هم كار كنند و بنابراين يكي از چشمها بيشتر از چشم دوم كار مي كند.
به طور طبيعي، براي معالجه چشم تنبل، چشم پركار را با يك باند مي پوشانند تا چشم تنبل براي افزايش فعاليت تحريك شود تا 7 سالگي استفاده از اين روش نتايج بسيار خوبي را در درمان اين سندرم نشان مي دهد اما در كودكان بالاي 7 سال، اين روش هميشه با نتايج مثبتي همراه نخواهد بود و حتي چشم بانداژ شده نيز مي تواند با افزايش سن، در كودك مشكلات روحي رواني ايجاد كند.
در اين تحقيق جديد كه به سرپرستي «جيانهائو ژائو» از دانشگاه هنگ كنگ انجام شده است اين محققان 88 كودك بين 7 تا 12 سال مبتلا به تنبلي چشم را مورد آزمايش قرار دادند.
اين كودكان به دو گروه تقسيم شدند هر دو گروه از عينكهاي طبي استفاده مي كردند. در اين آزمايش براي 43 كودك درمان با طب سوزني و براي 45 كودك درمان با بانداژ تجويز شد.
كودكان گروه اول درمان 5 نوبت طب سوزني در هفته و گروه دوم بانداژ يك چشم براي دو ساعت در روز را دريافت كردند.
هر دو گروه بايد يك ساعت تمرين روزانه خواندن و نوشتن از نزديك را انجام مي دادند.
پس از 25 هفته، درمان بر پايه طب سوزني مشكل 17 كودك را برطرف كرد، در حاليكه بانداژ تنها براي 7 كودك موثر بود.
از نظر درصد، بهبود چشم تنبل با بانداژ 7/16 درصد از كودكان را درمان كرد در حاليكه طب سوزني 5/41 درصد از كودكان را بهبود بخشيد.
براساس گزارش مديكال ديلي، بيماري تنبلي چشم زماني تشخيص داده مي شود كه توانايي بينايي يك چشم 10/3 كمتر از توانايي بينايي چشم دوم باشد.
2 درصد از جمعيت جهاني و 4 تا5 درصد از كودكان از اين بيماري رنج مي برند تنبلي چشم يكي از اولين بيماريهاي نقص بينايي در جوانان زير 20 سال است.

 



سنگدان مرغ التهاب مي آورد

سنگدان مرغ داراي امگا 6 بالايي است و مي تواند موجب بروز التهاب درافراد شود.
يكي از سؤالاتي كه مردم از متخصصان تغذيه مي پرسند اين است كه آيا سنگدان مرغ مي تواند جاي گوشت را بگيرد.
خديجه رحماني عضو هيئت علمي انستيتو تغذيه مي گويد: سنگدان مرغ محل جمع آوري سنگ ها و مواد نامناسبي است كه مرغ مصرف مي كند اما ميزان پروتئين آن بالا است و هر 100گرم آن به اندازه نيم فنجان يا دو سوم فنجان خرد شده سنگدان 30گرم پروتئين و 146 كالري دارد.
وي مي افزايد: پروتئين ويتامين هايي مانند B12 و نياسين درآن وجود دارد و ازنظر مواد معدني مانند آهن، روي و سلنيوم مورد توجه است. اما نوع چربي موجود در آن از نوعي اسيد چرب ترانس است كه به دليل آنكه به تازگي روغن هاي ماهي جامد را در برنامه غذايي مرغ ها وارد كردند كه اسيد چرب ترانس بالايي دارد، ميزان امگا 6 آن بالاست.
عضو هيئت علمي انستيتو تغذيه ايران گفت:مصرف سنگدان به دليل بالا بودن امگا 6 آن مي تواند التهاب زا باشد و براي افرادي كه دچار بيماري التهابي هستند ماده غذايي مفيدي نيست.
رحماني گفت: ميزان كادنيوم، سرب و كروم دراين ماده غذايي بالا است كه هر 100گرم آن 370ميلي گرم كلسترول دارد.
وي افزود: سنگدان مرغ را به دليل دارا بودن چربي ترانس، كلسترول بالا، امگا 6 بالا و عناصر سنگي نمي توان به عنوان گوشت مصرف كرد.

 



كاهش دردهاي سينوزيتي با 6دستور خانگي

سينوزيت از جمله مشكلاتي است كه افراد زيادي از آن رنج مي برند.
سينوزيت التهاب يا عفونت مجاري سينوسي است كه باعث احساس سنگيني و فشار در ناحيه سر مي شود.
مطالعات نشان داده است كه اگرچه نحوه واكنش بدن در افراد مختلف، متفاوت است اما غذاها به طور چشمگيري بر اين عارضه تأثيرگذارند.
شير و محصولات لبني
هنگام ابتلا به سينوزيت نبايد لبنيات مصرف كرد زيرا شير و ساير محصولات لبني توليد مخاط و غلظت آن را افزايش مي دهند. به همين دليل مجراهاي باريك سينوس بسته شده و محيط ايده آلي براي تكثير باكتري ها فراهم مي شود.
غذاهاي تند
غذاهاي تند از عوامل محرك در ابتلا به سينوزيت هستند. اگرچه مكانيزم دقيق اين تأثير مشخص نيست اما گفته مي شود بازگشت اسيدمعده باعث التهاب در ناحيه گلو و بيني شده و اين التهاب علت اصلي تورم و گرفتگي مجاري و ابتلا به سينوزيت است.
غذا خوردن قبل از خواب
خوردن غذا در فاصله زماني كمتر از يك ساعت قبل از خواب باعث مي شود تا پس از خوابيدن اسيد معده به سمت گلو و مجاري بيني بالا بيايد. اين تركيب اسيدي نيز باعث ايجاد التهاب در ناحيه سينوس ها خواهد شد.
چاي و نوشيدني هاي داغ
يكي از درمان هاي مؤثر خانگي براي تخفيف و بهبود سينوزيت دوش آب گرم و بخور است.
نوشيدن چاي داغ نيز در اين روند مؤثر است. زيرا بخور و مصرف مايعات گرم به جدا شدن مخاط كمك مي كند. اما بايد توجه داشت كه از مصرف نوشيدني هاي حاوي كافئين و افزودني هايي كه باعث سوزش معده مي شوند، خودداري كرد.
نوشيدني هاي حاوي كافئين
نوشيدني هاي حاوي كافئين باعث كم آب شدن مجاري بيني مي شوند. از آنجايي كه اين نوشيدني ها اسيدي بوده و باعث سوزش معده مي شوند، باعث تحريك و واكنش بدن شده و از اين رو نبايد آنها را مورد استفاده قرار داد.
آب
مصرف آب به مقدار زياد از جمله توصيه هايي است كه بايد مورد توجه خاص قرار بگيرد. زيرا نوشيدن آب جدا شدن مخاط را آسان مي كند. اگرچه مصرف آب ميوه مفيد است اما بايد از مصرف آب ميوه هاي شيرين خودداري كرد زيرا شكر و افزودني ها باعث ضخيم شدن مخاط مي شود.

 



انقلابي در درمان سرطان

محققان آمريكايي اعلام كردند كه با يك آزمايش خون جديد قادر به تشخيص يك سلول سرطاني از ميان ميليونها سلول سالم خواهندبود.
محققان معتقدند كه با استفاده از آزمايش خون جديد مي توانند با سرعت بيشتري گسترش سرطان در بدن بيمار و موفقيت در درمان آن را پيگيري كنند.
«كريستوفر لوگوتتيس» از دانشگاه «تگزاس» آمريكا و مركز سرطان «دكتر اندرسون» درتوضيح اينكه چه كساني از اين اكتشاف نفع بيشتري خواهندبود، اظهارداشت: اين امر مي تواند بيشتر براي بيماران مبتلا به سرطان پروستات، مثانه، روده بزرگ، ريه و همچنين سرطان سينه مفيد باشد.
به گزارش شبكه خبري «يورونيوز» با درك سريع تر از ميزان تاثير داروي ضدسرطان تجويز شده براي يك بيمار سرطاني، درمان وي موثرتر و با تفاوتي اساسي خواهدبود.
شركت دارويي «جانسون و جانسون» كه در حال بررسي و گسترش تحقيقات دراين زمينه است، اعلام كرد كه درپنج سال آينده اين آزمايش در دسترس همگان خواهدبود.

 



درمان دردهاي مزمن با كاشت تراشه هوشمند در نخاع

پژوهشگران در استراليا بر روي طرحي كار مي كنند كه در آن با كاشت يك تراشه هوشمند مينياتوري در نخاع يا عصب هاي ديگر در بدن خواهند توانست مسير سيگنال هاي درد را بسته و از رسيدن آنها به مغز جلوگيري كنند.
اين وسيله قرار است در سال 2011 آزمايش شود، اما پژوهشگران اطمينان دارند كه در مورد انسان نيز كارگر خواهد بود.
فناوري كاشت تراشه هوشمند موسوم به «حسگر و محرك عصبي قابل كاشت» (INS2) براي مقابله با دردهاي مزمن طي دو سال گذشته توسط آي.سي.تي. ملي استراليا (NICTA) در سيدني طراحي شده است.
تيم 10 نفره طراحان شامل كارشناسان زيست پزشكي، مهندسان برق و مكانيك، برنامه-نويسان رايانه و كارشناسان فناوري نساجي بوده اند .
به گفته دكتر جان پاركر، رييس بخش فناوري NICTA، هم اكنون وسايلي وجود دارند كه مي توانند براي مقابله با دردكمر كاشت شوند، اما از نظر اندازه شبيه يك جعبه كبريت هستند، در حالي كه وسيله كاشتني جديد حدود اندازه سر يك دانه كبريت است.
دكتر پاركر اظهار داشت: اين اندازه كوچك تر قابليت اعتماد وسيله را افزايش داده و به كاشتني اجازه مي دهد تا به نخاع نزديك تر شود.

 



نمايشگرهاي آينده

هدفون مي تواند صداها را به طور مستقيم از يك پخش كننده موسيقي به گوش ما برساند.
اما آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه عينك يا لنزهاي چشمي نيز بتواند تصويرهاي ديجيتال را از تلفن همراه به طور مستقيم به شبكيه چشم هاي شما بفرستد؟
شركت هاي فناوري مدت ها است روي طراحي نمونه هايي از ابزار ديجيتالي كه روي چشم قرار مي گيرد، تحقيق مي كنند و به نتايج جالبي نيز دست يافته اند. يكي از اين ابزارها، عينكي است كه به كاربر امكان مي دهد هنگام ديدن دنياي واقعي پيرامونش، اطلاعات مجازي نظير نقشه الكترونيكي يا پيكاني كه مسير درست مقصد را به او نشان مي دهد، ببيند. اين عينك حتي مي تواند در به خاطر آوردن نام دوستي كه كاربر زمان طولاني است وي را نديده و در خيابان با او برخورد مي كند، كمك كند.
به گزارش نيويورك تايمز، لابراتوار SBG، شركت فناوري طراحي ابزار بصري واقع در كاليفرنيا، از آن دست شركت هايي است كه در زمينه ساخت ابزارهاي اين چنيني فعاليت مي كند. عينك هايي كه اين شركت طراحي كرده، فقط كمي بزرگ تر از لنزهاي چشمي است، ولي پروژكتور و سيستم هاي نوري بسيار ريزي دارد كه داخل لنز تعبيه شده و از سمت جلوي آن ديده نمي شود.
پروفسور «فاچس» يكي از پيشگامان طراحي عينك هايي است كه در عين بزرگ بودن، به سيستم هاي نمايشي مجهز است كه روي سر جا مي گيرد و بيشتر قابل استفاده براي سربازان جنگي است تا آن را به جلوي كلاهخودشان وصل كرده و از طريق آن اطلاعاتي نظير نقشه مناطق جنگي را ببينند. البته صفحه نمايش اين سيستم آنقدر سنگين نيست كه فقط كاربردي به ويژه در امور جنگي دارا باشد.
«فاچس» مي گويد؛ «كساني كه روي اين صفحه نمايش كار مي كنند تشنه يافتن ماده اي هستند كه علاوه بر دارا بودن خواص مورد نظرشان، وزن كمتري هم داشته باشد به نحوي كه كاربر بتواند بيشتر از يك ساعت وزن آن را روي سر خود تحمل كند.» از سوي ديگر «جاناتان والدرن» بنيانگذار و مدير بخش فناوري شركت SBG با اشاره به اينكه تحقيقات اين شركت بيشتر روي كاربردهاي نظامي و دستگاه هاي خودكار هواپيما متمركز است، مي گويد؛ «براي عينك هايي كه اين شركت به تازگي طراحي كرده و هنوز در مرحله اوليه اش قرار دارد، قيمتي تعيين نكرده ايم.»
در اين فناوري، پردازنده اي به كار رفته كه سيستم نوري هولوگرافيك ناميده مي شود. ديودهاي ليزري انتشار نور در پروژكتورهاي اين فناوري در پشت قاب اين لنز واقع شده و پرتوهاي نور را به طرف سطح جلوي عينك هدايت مي كند.
ابزار كامپيوتري شفافي كه هولوگراف ناميده مي شود، نور را به شكل خاصي به صورت شبكه اي مي شكند كه اجسامي مانند بلورها قادر به انجام آن نيست. اين نور سپس توسط ابزار هولوگرافيك به چشمان كاربر هدايت مي شود. اين لنزهاي چشمي براي نمايش صفحه موبايل در جلوي چشم كاربران نيز كاربرد دارد.
از سوي ديگر «بابك پرويز» پروفسور ايراني مهندسي الكترونيك با كمك گروه تحقيقاتي اش در دانشگاه واشنگتن در سياتل، موفق به ساخت لنز زيستي شده كه روي آن مدارهاي الكترونيكي و الكترونيكي نوري بسيار ريز به صورت يكپارچه دور هم گرد آمده است.
دكتر «پرويز» مي گويد: تيم تحقيقاتي اش هم اكنون در حال آزمايش اين لنزها است. اين لنزها روي خرگوش ها آزمايش شده و خرگوش ها به مدت 20 دقيقه بدون احساس ناراحتي اين لنزها را به چشم داشتند.
وي در ادامه مي افزايد؛ «البته صفحه نمايش اين لنزها را زماني كه روي چشم خرگوش ها قرار گرفته بود، روشن نكرده بوديم. اما موقعي كه آنها را توسط انبرك نگه داشته بوديم، صفحه نمايش آنها را روشن كرديم و به درستي كار كرد.»
ديودهاي نوري و اجزاي نيمه هادي اين صفحه نمايش به طور مجزا ساخته و سپس روي لنزها سوار شده است. خود لنزها نيز از پلاستيكي درست شده كه در بطري نوشابه به كار مي رود. پس از سوار كردن تمامي اجزاي اين لنز، روي آن را با يك پوشش زيستي كه با محيط چشم سازگاري دارد، پوشانده اند.
به گفته دكتر «پرويز» در اين لنز از مواد پليمري استفاده شده كه در لنزهاي چشمي استاندارد نيز به كار مي رود و مدارهاي الكترونيكي و فتونيكي اين لنز هم در درون پلاستيك آن جاسازي شده به نحوي كه با چشم كاربر تماس ندارد.» وي مي افزايد: «البته صفحه نمايش لنزي كه تيم تحقيقاتي ما موفق به ساخت آن شده، تنها يك پيكسل دارد ولي اميدواريم با افزايش پيكسل هاي صفحه نمايش اين لنز، تفكيك پذيري آن را بالا ببريم.» وي معتقد است اين تيم در نهايت مي تواند هم تفكيك پذيري و هم رنگ آن را ارتقا دهد.
يك گروه ديگر با رهبري «دنسي اس تان» محقق مركز تحقيقاتي مايكروسافت نيز با دكتر «پرويز» شروع به همكاري كرده است. دكتر «تان» مي گويد؛ «ما در اين همكاري، مسئول طراحي كاربردهاي مختلف براي اين فناوري هستيم. اين كاربردها در حقيقت بخشي از يك ميدان تحقيقاتي است كه من آن را واقعيت تقويت شده مي نامم زيرا در اين دستاوردها، دنياي واقعي و ديجيتالي با هم آميخته مي شوند و اطلاعات مجازي در جلوي ديد واقعي كاربر به نمايش درمي آيد.»
يكي از اين كاربردهاي امكان پذير، يك لنز چشمي است كه وقتي كاربر در مهماني يا كنفرانسي شركت مي كند حين مواجه شدن با افراد، نام آنها روي صفحه لنز به نمايش درمي آيد.
ترجمه: عليرضا سزاوار

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14