(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 دی 1389- شماره 19845

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آملي لاريجاني: قوه قضائيه از پرداخت هزينه در مسير حق هراسي ندارد
وزير اقتصاد : اختصاص 5/3 ميليارد دلار تسهيلات خارجي به مترو نهايي شد
رئيسي: دستگاه قضايي سالم جامعه را سالم نگه مي دارد
تدوين ساز و كار جديد وحدت اصولگرايان بر مبناي منشور جامعتين
آيت الله نمازي: انتظار اكثريت خبرگان از هاشمي ، شكستن سكوت درباره فتنه است
محمد خزاعي: ايران درباره حقوق هسته اي خود مذاكره نمي كند
هيات مذاكره كننده ايراني امروز به استانبول مي رود
ضرغامي : دفاع از فلسطين آرمان ملت ايران است
انجام پروژه هاي اقتصادي ايران و سنگال در سطح 200 ميليون دلار
علم بدون « تزكيه » ، وسيله هلاكت



آملي لاريجاني: قوه قضائيه از پرداخت هزينه در مسير حق هراسي ندارد

رئيس قوه قضائيه گفت: قوه قضائيه با دارا بودن قضات و كاركنان شريف، كوشا و توانمند در مسير حقي كه انتخاب كرده به پيش خواهد رفت و قطعا حاضر به پرداخت هزينه هاي آن نيز هست و از پرداختن هزينه در اين مسير هراسي ندارد.
آيت الله آملي لاريجاني در جمع مديران حفاظت و اطلاعات دادگستري هاي كل استان ها و سازمان هاي تابعه قوه قضاييه، افزود: يكي از كارهاي موثر در دوره قبلي مديريت قوه قضاييه، تصميم براي ايجاد مركز حفاظت و اطلاعات بود كه كاري بسيار مهم در حفظ استقلال دستگاه قضايي و موجب از بين بردن زمينه هاي دخالت احتمالي برخي نهادها و دستگاه ها در قوه قضاييه بوده است.
رئيس قوه قضاييه با تشريح و تبيين جايگاه قانوني دستگاه قضايي در ايجاد مركز حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه تاكيد كرد: مطابق اصل 158 قانون اساسي ايجاد تشكيلات قضايي متناسب با اهداف مذكور در اصل 156 بر عهده رييس قوه قضاييه است و يكي از وظايف مصرح در اصل 156 قانون اساسي، كشف و پيشگيري از وقوع جرم است كه دستيابي به آن نيازمند ايجاد تشكيلات متناسب از سوي رئيس قوه قضاييه است.
در برخي پرونده ها دستگاه هاي اطلاعاتي به دستگاه قضايي
كمك نمي كنند
وي با اشاره به اين كه «گاهي در برخي پرونده ها دستگاه هاي اطلاعاتي ـ امنيتي به كمك دستگاه قضايي نمي آيند»، گفت: دستگاه قضايي در چنين مواقعي نمي تواند دست روي دست بگذارد و بايد از طريق قانوني به وظايف خود عمل كند.
رئيس قوه قضائيه تاكيد كرد: تعبير نادرستي است اگر بگوييم ايجاد تشكيلات مورد نياز دستگاه قضايي از سوي رييس قوه قضائيه بايد از طريق ارائه لايحه به دولت و مجلس صورت گيرد؛ چرا كه در اصل 157 قانون اساسي درباره شرايط ارائه لوايح قضايي به دولت و مجلس تصريح شده و معنا ندارد كه دوباره در اصلي ديگر اعلام شود رييس قوه قضاييه مي تواند تشكيلات قضايي متناسب با اهداف دستگاه قضايي را ايجاد كند آن هم از طريق ارائه لايحه، در واقع در اينجا كلمه ايجاد معني و مفهومي روشن دارد.
همگان بدانند قوه قضاييه
در مسير خود ثابت قدم است
آملي لاريجاني افزود: متاسفانه هرگاه كه پرونده هاي مهم مطرح مي شود از طريق بحث هاي سياسي چنين مسائلي را پيش مي كشند تا شايد بتوانند دستگاه قضايي را از مسير قانوني و بر حق خود دور كنند اما بايد همگان بدانند كه قوه قضاييه در مسير خود ثابت قدم است.
قوه قضاييه از پرداخت هزينه
در مسير حق هراسي ندارد
وي اظهار كرد: خوشبختانه قوه قضائيه با دارا بودن قضات و كاركنان شريف، كوشا و توانمند در مسير حقي كه انتخاب كرده به پيش خواهد رفت و قطعا حاضر به پرداخت هزينه هاي آن نيز هست و از پرداختن هزينه در اين مسير هراسي ندارد، گرچه در گوشه و كنار اين دستگاه گسترده و بزرگ، طبيعي است كه خطايي هم رخ دهد اما اصولي و اخلاقي نيست كه چنين خطا و اشتباهاتي را كه در همه جا رخ مي دهد بزرگ نمايي كنيم.
رئيس قوه قضائيه سپس خطاب به مسئولان حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه از آنان خواست با رعايت و توجه جدي به مباحث اخلاقي و ديني و مراقبه و تزكيه نفس در رسيدگي به امور و وظايف خود دقت كنند كه موجب ظلم و تعدي به حقوق نشود.
انسان در هر پست و مقامي
بايد حدود شرعي و اخلاقي را رعايت كند
آملي لاريجاني افزود: رعايت حدود شرعي و اخلاقي مربوط به همه ماست و در هر پست و مقامي انسان بايد مراقب باشد؛ اما اين التزام در دستگاه قضايي به مراتب ضروري تر است چرا كه قضات و كارمندان دستگاه قضايي همواره در معرض خطر هستند و خداي ناكرده در اثر يك غفلت، از مسير، منحرف خواهند شد.
اولويت نخست حفاظت و اطلاعات دور نگه داشتن افراد از
لغزش است
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اين كه اولويت نخست حفاظت و اطلاعات دور نگه داشتن افراد از لغزش است، گفت: مرز بين رسيدگي و نظارت با پيشگيري بايد همواره رعايت شود و بايد كاري كنيد كه اگر فردي در اثر غفلت، در ابتداي جاده خطر و انحراف و لغزش قرار گرفت به او تذكر هاي لازم داده شود تا بيشتر به خطر نيفتد و از مسير اشتباه برگردد.
كارچاق كني موجب هتك حرمت دستگاه قضايي است و بايد
از بين برود
وي سپس خواستار توجه جدي حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه به بحث كارچاق كني و دلال بازي شد و گفت: با افزايش نظارت هاي ملي و استاني بايد به سمتي حركت كنيم كه معضل كارچاق كني كه موجب هتك حرمت دستگاه قضايي است از بين برود.
رئيس قوه قضاييه نظارت همراه با حفظ حرمت و شان قضات و كاركنان قوه قضاييه را نيز خواستار شد و گفت: توجه به اين مساله از سوي حفاظت و اطلاعات كه يكي از قوي ترين ابزارهاي نظارتي قوه قضاييه است مي تواند به كاهش آسيب هاي قضايي منجر شود.
برخي وكلا از طريق عملكرد خود به نظام اسلامي خدشه وارد
مي كنند
آملي لاريجاني در ادامه با انتقاد از عملكرد برخي وكلا افزود: متاسفانه برخي وكلا به وظيفه اصلي خود عمل نمي كنند، در حالي كه اگر درست عمل كنند از خيلي مسائل پيشگيري مي شود اما اين عده التزامي به آنچه در شرايط اخذ پروانه وكالت برايشان تكليف شده ندارند و به راحتي به نظام اسلامي از طريق مصاحبه هاي خود و عملكرد خود خدشه وارد مي كنند كه اميدواريم اين روند اصلاح شود.
با شاهدان پولي برخورد شود
رئيس قوه قضائيه به موضوع وجود برخي افراد به عنوان «شاهدان پولي» در اطراف دادسراها و دادگاه ها اشاره كرد و با تاكيد بر لزوم برخورد با چنين پديده اي گفت: گزارش هايي از افراد موثق و مومن به بنده رسيده است كه نشان مي دهد برخي افراد به راحتي با گرفتن مبالغي شهادت هاي دروغ مي دهند در حالي كه شهادت دادن شرايط خاصي دارد كه بايد از سوي قضات لحاظ شود. گرچه تعداد اين افراد ممكن است معدود باشد ولي اين مساله به صورت جدي از سوي حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه پيگيري و اينگونه افراد شناسايي و دستگير شوند.
وي در پايان از رئيس و ديگر مسوولان مركز حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه تشكر كرده و توفيق روز افزون آن ها را از خداوند مسالت كرد.
بر اساس اين گزارش، در ابتداي اين ديدار اصغر جهانگير رئيس مركز حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه در گزارشي عملكرد شش ماهه اول سال جاري اين مركز را ارائه كرد و به برگزاري 45 دوره آموزشي با هدف ارتقاي سطح حفاظتي در قوه قضائيه اشاره كرد و گفت: سالم سازي سيستم و نظام قضايي از آسيب ها و مقابله با تهديدات و اقداماتي كه چهره دستگاه قضايي را مشوش مي كند هدف اصلي حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه است كه با توجه به وظيفه اين مركز در كشف و پيشگيري از وقوع جرم در دستور كار قرار دارد.
به گفته وي در طول 9 ماه امسال تعداد 10 هزار و 519 فقره گزارش در زمينه هاي مختلف تهيه و يك هزار و 783 از اين گزارش ها به مراجع مسئول منعكس شده است.
رئيس حفاظت اطلاعات قوه قضائيه به بازرسي از مراكز اسناد و بايگاني اشاره كرد و گفت: در اين خصوص در شش ماهه امسال 40 مورد بررسي اسناد و بايگاني ها وجود داشته كه نقاط ضعف شناسايي و به مراجع ذيربط ارائه شده است.
جهانگير خاطرنشان كرد: درصدد هستيم تا ضريب امنيت اماكن قضايي را بالا برده و چنانچه بودجه لازم تامين شود با خريد لوازم و تجهيزات و نصب آن ها ضريب امنيتي و حفاظتي در دستگاه قضايي ارتقا خواهد يافت.

 



وزير اقتصاد : اختصاص 5/3 ميليارد دلار تسهيلات خارجي به مترو نهايي شد

وزير اقتصاد در مجلس از نهايي شدن 5/3 ميليارد دلار تسهيلات خارجي براي مترو تهران خبر داد.
سيدشمس الدين حسيني در نشست علني ديروز و در پاسخ به سؤال علي مطهري نماينده تهران در خصوص عدم اجراي قانون تسهيلات ارزي براي متروي تهران و كلان شهرها گفت: بنده از ارديبهشت ماه اين قانون را براي اجرا به جريان گذاشتم و اختيار بنده اين بود كه اين موضوع را به بانك مركزي ابلاغ كنم.
وي با اشاره به روند اجرايي شدن اين قانون در بانك عامل و هيئت امناي آن افزود: همه اين اقدامات صورت گرفته و موضوع به بانك مركزي و شهرداري منعكس شده است.
حسيني يادآور شد: آنچه كه باعث عدم پرداخت اين تسهيلات شده اين است كه ما در حساب ذخيره ارزي پولي نداريم كه اين ميزان را از آن پرداخت كنيم.
وي ادامه داد: ما از انتهاي سال گذشته عملا پرداختي از حساب ذخيره ارزي براي اين گونه وامها نداشته ايم.
وزير اقتصادي خاطرنشان كرد: ما 20 درصد از مبلغ صادرات نفت و ميعانات گازي را به صندوق توسعه ملي واريز كرده ايم كه امروز اين صندوق بيش از ده ميليارد دلار موجودي دارد ولي امكان برداشت از آن وجود ندارد.
حسيني در ادامه توضيحات خود تصريح كرد: ما تنها به دليل عدم موجود حساب ذخيره ارزي نتوانسته ايم اين قانون را اجرايي كنيم. حتي دو درصد مناطق نيز به خاطر عدم وجه مذكور تا به حال صورت نگرفته است.
وي با اشاره به اقدامات مثبت دولت و مجلس بر اجراي پروژه هاي ريلي درون شهري ادامه داد: از ابتدا تا پايان سال 1383 در مجموع 350 ميليارد تومان اعتبار براي پروژه هاي ريلي درون شهري ثبت شده است كه طي 5 سال اخير اين مبلغ دو هزار و 900 ميليارد تومان اعتبار بابت متروي تهران و 7 كلانشهر ديگر پرداخت شده كه بر اين اساس طي اين 5 سال 9 برابر كل آنچه كه در گذشته براي اين منظور تخصيص داده شده پرداخت شده است.
90 درصد اعتبارات مترو
طي 5 سال اخير پرداخت شده است
وزير اقتصاد دولت دهم يادآور شد: 90 درصد كل اعتبارات پرداخت شده به مترو در طي 5 سال اخير صورت گرفته است.
حسيني همچنين يادآور شد: در راستاي اجراي پروژه هاي مترو ما در كنار اعتبارات بودجه اي و عمومي همواره از منابع بانكي استفاده كرده ايم.
وي يادآور شد: امسال با توجه به اجازه قانونگذاران بدهي مترو به بانكها كه مربوط به دولت مي شود را ما پذيرفته ايم و پرداخت شده است.
به گزارش فارس وزير دولت دهم همچنين خاطرنشان كرد: ما در جهت استفاده از تسهيلات خارجي و فاينانس نيز گام هاي خوبي در اين زمينه برداشته ايم.
حسيني با اشاره به اعلام خبر خوش تصريح كرد كه امروز 5/3 ميليارد دلار تسهيلات خارجي براي پشتيباني از خطوط 6، 4، 3 و 7 متروي تهران مراحل نهايي خود را پشت سر گذاشته است.
وزير اقتصاد در بخش ديگر توضيحات خود اظهار داشت: در پايان آذرماه 1389 ما تنها موظف شديم 70 درصد بودجه مصوب را اجرا كنيم. بر اين اساس چگونه ممكن است مبلغ پول را به حساب ذخيره ارزي واريز كرد.
سعي دولت عدالت در تخصيص منابع است
وي افزود: ما همچنين سعي كرده ايم كه عدالت در تخصيص منابع صورت گيرد لذا بر اين اساس از دو هزار و 900 ميليارد تومان اعتبارات براي مترو طي 5 سال، 900 ميليارد تومان آن صرف متروي تهران و بقيه صرف كلانشهرهاي ديگر شده است.
وي تاكيد كرد: بر اين اساس مسير فاينانس بهترين و عملياتي ترين مسير براي حل مشكلات مترو است.
حسيني با اشاره به مجوز تاسيس بانك شهر به شهرداري تهران و ساير شهرها خاطرنشان كرد كه راه تقويت و تامين مالي پروژه هاي شهرداري تقويت روش هاي تامين مالي است.
وي افزود: تمام تلاش ما بر اين است كه پروژه هاي برون شهري و درون شهري و متروي تهران و ساير شهرها شتاب لازم را داشته باشد.
علي مطهري: قبول دارم قانون اجرا شده ولي ...
پس از توضيحات وزير اقتصاد در مورد اجراي قانون مصوب مجلس براي پرداخت تسهيلات به مترو، علي مطهري نماينده سوال كننده با اشاره به توضيحات حسيني گفت: آن بخشي كه ايشان فرمودند اجرا شده را تا حدودي قبول دارم ولي بحث ما مربوط به تسهيلات ارزي براي متروي تهران و كلان شهرها است.
وي با اين ادعا كه اختيار وزير در اين موضوع صددرصد نيست گفت: ايشان در حد خويش تلاش كردند و بنده اين سوال را به سوال از رئيس جمهور موكول مي كنم.
خاطرنشان مي شود اين نماينده مدتهاست با تحريك اقليتي هاي مجلس به دنبال طرح سوال از رئيس جمهور است ولي اكثريت نمايندگان به اين اقدام اعتنايي نمي كنند.
شرط بهره برداري از ذخاير معدني
در بخشي از جلسه ديروز، نمايندگان مجلس بهره برداري از ذخاير معدني را مستلزم اخذ پروانه از وزارت صنايع كردند.
براساس اين مصوبه وزارتخانه هاي نفت و نيرو و سازمان انرژي اتمي از شرط اخذ پروانه از وزارت صنايع معاف هستند.
خانه ملتي ها همچنين مقرر كردند كه متقاضيان پروانه كشف معادن موظفند در زمان تعيين و تحويل محدوده بلامعارض، مبلغي را براساس تعرفه اي كه سالانه از طرف وزارت صنايع و معادن پيشنهاد مي شود و در شوراي عالي معادن به تصويب مي رسد، پرداخت كنند.
براساس مصوبه مجلس دارندگان پروانه اكتشاف موظفند از زمان صدور پروانه اكتشاف، سالانه به ازاي هر كيلومترمربع از محدوده اكتشافي، مبلغي را به دولت پرداخت كنند. ميزان اين مبلغ هر سال به پيشنهاد وزارت صنايع و معادن و تصويب شوراي عالي معادن تعيين مي شود.
تشكر مصباحي مقدم از دولت
به خاطر اجراي خوب قانون يارانه ها
حجت الاسلام مصباحي مقدم از دولت به خاطر اجراي خوب قانون هدفمندي يارانه ها تشكر كرد و گفت كه اگر اين تدبير جامع نبود، اين آثار و نتايج را هم نداشت.
به گزارش فارس، رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي دولت در مجلس شوراي اسلامي در نطق ميان دستور خود اظهار داشت: از دولت به خاطر تدبير جامع در اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها تشكر مي كنم.
وي افزود: اگر اين تدبير جامع نبود، اين آثار و نتايج را هم نداشت و همچنين از ملت شريف ايران به خاطر همكاري، همراهي و استقبال از اجراي هوشمندانه قانون يارانه ها سپاسگزارم، البته با اجراي اين قانون در پاره اي از بخش ها مانند كشاورزي و صنعت مسائلي پديد آمده كه انشاءالله با مراقبت و دقت دولت برطرف خواهد شد.
هدفمندي يارانه ها فضا را براي اجراي عدالت مناسب كرده است
نماينده شيروان در مجلس شوراي اسلامي هم در نطقش گفت: امروز با طرح تحول اقتصادي و هدفمندسازي يارانه ها گام موثري در پيشرفت كشور با حمايت مردم عزيز و جديت دولت برداشته مي شود؛ اجراي اين طرح علاوه بر اجراي عدالت فضاي ايران را مناسب كرده است و انشاءالله در اين مسير همانند ساير اهداف با حمايت مردم عزيز موفق خواهيم شد و جا دارد از ملت بزرگ ايران عزيز و ايثارگر و دولت خدمتگزار تشكر كنم.
محمدرضا حسين نژاد بر همين اساس عنوان كرد: دو درصد درآمد نفت براي مناطق محروم و كمتر توسعه يافته از بودجه امري بسيار مهم و حياتي است كه به دليل ايجاد صندوق توسعه ملي اين امر پنهان مانده كه بايد مورد توجه دولت واقع شود.
ملت در تبعيت از رهبري
مصمم تر شدند
نماينده مردم تربت جام در مجلس گفت: ملت ايران در فتنه 88 بصيرت و هوشياري خود را به رخ جهانيان كشيدند و با امام زمان خود تجديد بيعت كردند و امروز بيش از هر زمان ديگري دليل دشمني هاي ديرينه نظام سلطه با نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران براي وجدان هاي بيدار و آزاده دنيا روشن شده كه آنان با تفكر انقلاب اسلامي ايران، حكومت برآمده از آن يعني استقلال طلبي، استقلال ستيزي، مقابله عملي با سيطره جويي، خوي تماميت خواهي، ارائه الگو و مدل حكومتي مستقل براساس نظام و براساس مباني اسلامي مبارزه مي كنند.
غلامرضا اسداللهي در نطقش بر همين اساس يادآور شد: در اين تقابل دشمن هر روز به شكلي توطئه هايش را به اوج رسانده تا بتواند با حركت توفنده و جهانگير نظام و انقلاب، آن را نابود كند، «زهي خيال باطل»، چرا كه اولا آنها مردم متدين و بصير و ايثارگر ايران اسلامي را نشناختند و ثانيا اگرچه دشمني هاي دشمنان براي ملت ما هزينه داشته و دارد، اما اين زورگويي ها مردم ما را در راهي كه به تبعيت از امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري انتخاب كردند، مصمم تر، پرتوان تر، محكم تر و مستقل تر كرده و مي كند.

 



در نشست رابطين فرهنگي دادگستري تهران
رئيسي: دستگاه قضايي سالم جامعه را سالم نگه مي دارد

معاون اول قوه قضائيه در هم انديشي رابطين فرهنگي دادگستري استان تهران بر فضاي اخلاقي و متعالي مجموعه دستگاه قضايي تأكيد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي با بيان اين كه هر دستگاهي در قوه قضائيه كه در خط مقدم است آسيب پذيرتر است، گفت: آنچه انسان را حق گرا مي كند فقط دانش نيست، هرچه سطح دانش در دستگاه قضايي بالاتر رود ارزشمندتر است. اما فقط دانش در دستگاه قضايي مشكل گشا نيست، در كنار دانش، تقواي الهي مي تواند كارساز باشد.
وي با اشاره به روايتي، كليد شناخت حق از باطل را تقواي الهي ذكر كرد و گفت: ما بايد در دستگاه قضايي از انسان هاي بصير به عيوب استفاده كنيم.
رئيسي در ادامه، به روايتي در زمينه عيب شناسي نفساني اشاره كرد و گفت: ما بايد راه هايي بيابيم تا افرادي كه در محيط كار بهترين ساعات عمرشان را مي گذرانند بتوانند در اين محيط رشد، تعالي و كمال داشته باشند. بايد اين امر در متن كار قرار گيرد نه در حاشيه.
وي با اشاره به تجربه مديريتي خود در سازمان بازرسي كل كشور، افزود: بازرسي و قضاوت يك اخلاق حرفه اي دارد اين طور نيست كه همه آداب قضاوت مستحبات باشد.
وي با بيان اين كه يك دستگاه قضايي سالم مي تواند جامعه را سالم نگه دارد اضافه كرد: آنچه امروز به دست ما رسيده محصول كار متقني بوده كه در سي سال انقلاب زحمت كشيدند و به دست ما رساندند.
معاون اول قوه قضائيه، تعظيم شعائر الهي، برگزاري مراسم، قضاوت عادلانه و عمل صالح را محصول قلب و جان سالم دانست و گفت:جاني كه از نورانيت معارف اسلامي شكل گرفته باشد اين گونه است. اگر اين مايه اصلي وجود داشته باشد فرد حتي در خلوت و تنهايي رشوه نمي گيرد، گناه نمي كند و حق كسي را ضايع نمي كند. مي توان از دوربين استفاده كرد اما دوربين فيزيك است ما بايد متافيزيك قضيه را تقويت كنيم.
رئيسي در ادامه گفت: فضاي مجموعه قضايي كشور بايد فضاي اخلاقي، متعالي، كمال يافته و متذكر به خدا و مظاهر الهي باشد. به اين ترتيب دغدغه ها رفع مي شود. اين كار يك جزميت علمي، يك عزم عملي و يك حزم و دورانديشي جدي مي خواهد.
وي افزود: اين اتفاق بايد در همه بخش هاي دستگاه قضايي اعم از پزشكي قانوني، سازمان بازرسي و سازمان ثبت اتفاق بيفتد، براي همه دستگاه ها لغزش بدتر است اما براي ما قبيح تر است. دستگاه قضايي تضمين كننده قانون مداري، عدالت و حقوق جامعه است.
رئيسي ادامه داد: اخلاق حرفه اي بايد در مجموعه اداري رعايت شود و بايد قاضي، بازپرس، مامور ثبت يا زندان اين كار را به طور مداوم انجام دهند.
معاون اول قوه قضائيه با تأكيد بر اين كه خود كنترلي در همه نظام هاي مديريتي كارآمدترين نوع كنترل است، اضافه كرد: خودكنترلي بالاترين تضمين براي اجراي قانون عدالت و حق است.

 



عضو هيئت 3 نفره اصولگرايان خبر داد
تدوين ساز و كار جديد وحدت اصولگرايان بر مبناي منشور جامعتين

عضو هيئت سه نفره وحدت اصولگرايان تاكيد كرد كه براي انتخابات آتي مجلس بايد ساز و كار مشخصي پيدا كنيم كه افرادي وارد خانه ملت شوند كه مصداق واقعي مفاهيم و ارزش هاي منشور اصولگرايي باشند.
غلامعلي حدادعادل روز چهارشنبه با حضور در جمع خبرنگاران پارلماني با اعلام اين مطلب درباره منشور اصولگرايي گفت: اقدام جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز را در تدوين منشور اصولگرايي شايسته و بجا مي دانم.
وي در خصوص پيدايش جريان اصولگرايي گفت: در دهه گذشته جريان اصولگرايي كه شامل ارزش هاي انقلاب اسلامي و مباني ديني بود، شكل گرفت و رهبر معظم انقلاب نيز آن را پسنديدند.
حدادعادل با اشاره به انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي و ارتباط آن با منشور اصولگرايي تصريح كرد: ما براي انتخابات آتي مجلس بايد ساز و كار مشخص و روشني پيدا كنيم كه افرادي وارد خانه ملت شوند كه مصداق واقعي مفاهيم و ارزش هاي منشور اصولگرايي باشند.
خبرنگاري از وي درباره ارتباط منشور اصولگرايي با كميته سه نفره وحدت اصولگرايان پرسيد كه حدادعادل توضيح داد: ما به عنوان كميته 3 نفره از تلاش جامعتين براي ارائه منشور مطلع بوديم؛ اين منشور مورد تائيد كميته سه نفره است اما اين كميته تاكنون بحثي در مورد اين منشور نكرده است.
كميته سه نفره وحدت اصولگرايان پس از ديدار 30 نفر از شخصيت هاي جريان اصولگرايي با رئيس جمهور تشكيل شد كه اعضاي اين كميته عبارتند از: غلامعلي حدادعادل، علي اكبر ولايتي، حبيب الله عسگراولادي.
به گزارش فارس، وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ممكن است منشور اصولگرايي موجب غربالگري در جريان اصولگرايي شود، گفت: البته ممكن است منشور از غربالگري بي مورد در جبهه اصولگرايي جلوگيري كند؛ ما اميدواريم شاهد وحدت كلي جريان اصولگرايي باشيم. چرا كه شاخص هاي منشور اصولگرايي مشخص شده است و مي تواند مصداق جريان اصولگرايي را مشخص كند.
وي درباره نامزد اصولگرايان براي مجلس نهم نيز گفت: هنوز براي پاسخ دادن به اين سؤال زمان زيادي وجود دارد اما برداشت ما اين است كه سازوكاري پيدا شود كه براساس آن وحدت اصولگرايان در مجلس شكل بگيرد.
نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به تجربه مجلس هفتم و هشتم، خاطرنشان كرد: اصولگرايان تجربه موفق مجلس هفتم و هشتم را پيش روي خود دارند و براساس آن تلاش خواهيم كرد تا با سازوكار مشخص وحدت خود را ادامه بدهيم.
كميته سه نفره و منشور اصولگرايي مكمل يكديگرند
در همين ارتباط، مجتبي شاكري عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي كميته 3 نفره براي ساماندهي و منطقي كردن ساز وكار تصميم گيري هاي اصولگرايان با ساز و كار جامعتين را مكمل يكديگر دانست.
شاكري با تأكيد بر اينكه كميته 3 نفره و جامعتين داراي حوزه هاي مشترك و افراد دعوت شده در جلسات آنها يكسان است، گفت: با بروز مصاديق منشور اصولگرايي، جزيره هاي جدا ا زهم به يكديگر مي پيوندند.
عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران ادامه داد: موارد ارائه شده در منشور اصولگرايي، چارچوب هاي كلي است اما اگر بخواهيم در بحث فتنه ها به مصداق برسيم و تكليف خود را در انتخاب ها بدانيم، بايد به مصاديق، سران فتنه، نقش استكبار و گروه هاي ضد انقلاب در فتنه و جايگاه و لايه هاي مختلفي كه تصميم سازان فتنه در داخل كشور داشتند، به صورت شفاف و مصداقي بپردازيم همچنين تاكيد بر اينكه براي رسيدن به وحدت نبايد جريان فتنه و حتي لايه هاي مختلف آنها در اين وحدت سهيم شوند جزو مواردي است كه بايد مطرح شود.
شاكري در تشريح لفظ فتنه ها در منشور اصولگرايي گفت: به نظر مي رسد، از آنجا كه تنظيم كنندگان منشور مي خواستند ادبيات منشور حفظ شود، لفظ فتنه ها را بكار برده اند وگرنه در جلسات و گفت وگوها در اين زمينه، مصداق فتنه به طور واضح فتنه 88 است همچنين كه خود لفظ فتنه نيز به طور گسترده به عنوان فتنه 88 جاي خود را در ادبيات سياسي ما باز كرده است.
استقبال از منشور اصولگرايي
از سوي ديگر، دبير كل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي از استقبال گروه ها و تشكل هاي جريان اصولگرايي نسبت به منشور اصولگرايي خبر داد.
عليرضا زاكاني در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به تاثير جامعتين در ميان جريان اصولگرايي گفت: روحانيت در كشورمان نماينده جريان گفتمان انقلاب اسلامي است و جامعتين نيز به عنوان قشر روحانيت انقلابي و معتقد حضور موثر و پررنگي در عرصه هاي مختلف كشور دارد كه نبايد نسبت به آن غفلت كرد.

 



آيت الله نمازي: انتظار اكثريت خبرگان از هاشمي ، شكستن سكوت درباره فتنه است

عضو مجلس خبرگان رهبري انتظار اكثريت اين مجلس را پايان سكوت هاشمي رفسنجاني در برابر جريان فتنه دانست.
آيت الله عبدالنبي نمازي، در گفت وگو با فارس، به پيام 19 دي آقاي هاشمي رفسنجاني اشاره كرد و اظهار داشت: از آقاي هاشمي رفسنجاني انتظار مي رفت كه از همان روزهايي كه فتنه 88 آغاز شد، به صراحت در مقابل آن موضع گيري كند.
وي با تاكيد بر اين كه انتظار اين است كه هاشمي رفسنجاني به سكوت خود در برابر فتنه پايان دهد، افزود: در حقيقت موضع گيري هاشمي رفسنجاني عليه فتنه گران در حال حاضر و در شرايط كنوني موضعي ديرهنگام است.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اين كه همانند همه مردم و مسئولان آقاي هاشمي نيز بايد جريان فتنه را محكوم مي كرد، تاكيد كرد: انتظار اكثريت اعضاي مجلس خبرگان رهبري، ملت ايران، بسيجيان و روحانيت متعهد كه در درون نظام و پيرو ولايت هستند، اين است كه آقاي هاشمي رفسنجاني به سكوت خود پايان دهد. وي با بيان اين كه پايان سكوت و مواضع مبهم آقاي هاشمي به نفع خود اوست، گفت: رويكرد كنوني آقاي هاشمي به جايگاه وي آسيب وارد كرده است، چرا كه وي بايد در سال گذشته و در مقابل توهين به عاشورا و امام(ره)، موضع مي گرفت.
وي با تاكيد بر اين كه رهبر معظم انقلاب در تمام ديدارهاي خود بر افشاي ماهيت فتنه و بالا بردن بصيرت مردم تاكيد دارند، خاطرنشان كرد: اسناد بسياري وجود دارد كه فتنه گران ارتباطات بسياري با كشورهاي اروپايي و آمريكايي داشته و خيانت عظيمي در پشت پرده آشوب هاي سال گذشته وجود دارد از اين رو هاشمي نبايد در برابر چنين مسئله بزرگي سكوت مي كرد.
دوري از واقعيات مشكل هاشمي است
در همين حال، امام جمعه موقت تهران با بيان اين كه تحليل اخير هاشمي نسبت به جامعه نشانگر دوري وي از واقعيات است، گفت: صدور بيانيه 19 دي ادامه اشتباهات هاشمي است.
حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي ادامه داد: فتنه سال گذشته كاملا آمريكايي و خارجي بوده و كفريات زيادي داشت كه در آن به مقدسات، امام حسين عليه السلام، راه و عكس امام(ره) و اساس انقلاب تعرض شد از اين رو اگر كسي نخواهد بگويد كه اين موارد وجود داشته، نشانگر دوري وي از جامعه است. صديقي با بيان اين كه تحليل اخير هاشمي نسبت به جامعه همان دوري وي از واقعيات است، خاطرنشان كرد: بنابراين كسي به حرف هاي هاشمي توجه نمي كند.

 



محمد خزاعي: ايران درباره حقوق هسته اي خود مذاكره نمي كند

نماينده دائم كشورمان در سازمان ملل متحد تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران تحت هيچ شرايطي حاضر به گفت وگو درباره حقوق هسته اي خود نيست.
«محمد خزاعي» كه در جمع نمايندگان رسانه هاي آمريكايي و بين المللي مقيم نيويورك سخن مي گفت، افزود: نمونه هاي سياستهاي غلط غرب را در افغانستان، عراق و ديگر مسائل اين منطقه مي توان مشاهده كرد.
وي اضافه كرد: مذاكرات آتي در استانبول مي تواند يك فرصت براي طرف مقابل براي همكاري با جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي مختلف باشد. جمهوري اسلامي ايران قدرت بزرگي است كه نمي توان آن را ناديده گرفت.
خزاعي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران آماده يك مذاكرات جدي در استانبول براي ثمربخش بودن آن است. وي افزود: مذاكرات آتي در خصوص بسته پيشنهادي ايران خواهد بود كه نشانه اي از جديت و صداقت طرف ايراني براي يافتن راه حل در خصوص موضوعات سياسي، امنيتي، اقتصادي و مسائل انرژي در سطح منطقه اي و بين المللي است و ما در خصوص حقوق هسته اي در برنامه صلح آميز هسته اي مان مذاكره نخواهيم كرد.
سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران افزود: براي جمهوري اسلامي ايران تعامل در اينگونه مذاكرات يك راهبرد است و يك تاكتيك براي خريد زمان محسوب نمي شود.
وي گفت: مذاكرات جدي و سازنده بدون پيش شرط براساس عدالت و احترام متقابل تنها راه حل است اما چنانچه طرف مقابل روش ديگري اتخاذ كند، ايران هم به همان روش پاسخ خواهد داد.
خزاعي گفت: اينگونه مذاكرات مي تواند منجر به اعتمادسازي شده و راه را براي يك همكاري جامع در ميان طرف هاي با منافع مختلف باز كند.
سفير و نماينده دائم كشورمان افزود: جمهوري اسلامي ايران داراي نفوذ و ظرفيت بالايي در منطقه و جهان است كه از طريق همكاري آماده كمك به حل مشكلات است اما اعمال فشار و تحريم و اجراي سياست چماق و هويج عليه ايران غيرموثر و غيرسازنده است. خزاعي تصريح كرد: مذاكرات استانبول از دو جنبه براي گروه 1+5 و جمهوري اسلامي ايران مهم است: اين مذاكرات از يكسو نشان دهنده عزم جدي ايران براي شفافيت در كارها و اعلام آمادگي براي همكاري با جامعه بين المللي در زمينه عدم اشاعه و خلع سلاح در منطقه و جهان و همچنين توسعه استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي و همچنين همكاري در ساير بخش ها (زمينه ها) كه جمهوري اسلامي ايران داراي ظرفيت بالايي براي حفظ صلح و ثبات در منطقه و سطح بين المللي است و از سوي ديگر فرصتي براي غرب است كه از ظرفيت هاي جمهوري اسلامي ايران در خصوص موضوعات فوق الذكر استفاده كرده و به وضعيت نابساماني كه در منطقه بوجود آورده است، خاتمه دهد. وي خاطرنشان كرد: تاكنون اشتباه محاسبه آمريكا و غرب هزينه هاي زيادي براي آنها و مردم اين كشورها داشته است.
تركيه وظيفه خاصي در مذاكرات ندارد
سفير تركيه در تهران گفت: وظيفه تركيه در مذاكرات ميان ايران و 1+5 در استانبول ميزباني شايسته و مناسب است و به همين دليل علاقه خود را براي انجام ميزباني مذاكرات نشان داد. «اوميت يارديم» در اين باره افزود: همانطور كه مي دانيد ماه گذشته در ژنو مذاكرات ميان دو طرف انجام شد و سپس انجام مذاكرات در استانبول مورد توافق قرار گرفت و در حال حاضر تركيه از انجام ميزباني براي دور دوم مذاكرات ممنون و خشنود است.
وي گفت: تركيه در اين مذاكرات وظيفه يا مسئوليت خاصي نداشته و مذاكرات تنها ميان 1+5 و ايران است. تاكنون پيشنهادي مبني بر حضور تركيه در مذاكرات استانبول بيان نشده است و تركيه هم تمايل چنداني به شركت در مذاكرات ندارد.

 



هيات مذاكره كننده ايراني امروز به استانبول مي رود

هيات جمهوري اسلامي ايران به سرپرستي سعيد جليلي- دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان و مذاكره كننده ارشد ايران با 1+5 امروز راهي استانبول مي شود.
مذاكرات ايران و 1+5 قرار است روزهاي جمعه و شنبه به مدت دو روز (اول و دوم بهمن ماه) در استانبول برگزار شود.

 



ضرغامي : دفاع از فلسطين آرمان ملت ايران است

رئيس سازمان صدا و سيما با بيان اين كه حادثه غزه تنها مربوط به مردم آن منطقه نيست تاكيد كرد كه آرمان جمهوري اسلامي ايران دفاع از مردم فلسطين و غزه است.
«عزت الله ضرغامي» در همايش «غزه نماد مقاومت» كه در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد، حادثه غزه را تنها مربوط به مردم فداكار و آرمان خواه غزه ندانست و افزود: حادثه بزرگ غزه متعلق به همه آزادي خواهان و انسانهاي باشرافتي است كه براي سربلندي، عظمت و انسانيت مبارزه مي كنند و در اين راه استقامت مي ورزند. درست مانند فلسطين زيرا ديگر امروز فلسطين يك منطقه جغرافيايي و متعلق به اين مردم نيست بلكه به نماد شرافت و آزادي خواهي همه انسان هاي روي زمين تبديل شده است.
وي با بيان اينكه امروز فلسطين به مانند يك شاخص و معيار محل محك زدن همه مدعيان جهاني است، گفت: هر كسي كه ادعا مي كند از انسانيت، آزادي، شرافت و حقوق بشر دفاع مي كند مي توان نسبتش را با معيار اهميت دادن به موضوع فلسطين سنجيد.
ضرغامي در ادامه با تاكيد بر اينكه پيروزي جبهه حق بر جبهه باطل وعده اي است كه خدا به همه انسانهاي روي زمين داده است و ده ها آيه و ده ها موضوع اين وعده را به ما يادآوري نموده است، گفت: وظيفه اي كه برعهده همه ما است اطلاع رساني و روشن كردن افكار عمومي نسبت به فجايعي است كه در فلسطين اتفاق مي افتد.
وي تصريح كرد: اين مسئوليت خطير كه برعهده همگان به ويژه روشنفكران، نخبگان و رسانه ها است بايد استمرار پيدا كند.

 



دكتر صالحي خبر داد
انجام پروژه هاي اقتصادي ايران و سنگال در سطح 200 ميليون دلار

سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان از انجام پروژه هاي جديدي در حوزه همكاري هاي اقتصادي ميان ايران و سنگال در سطح 200 ميليون دلار خبر داد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، علي اكبر صالحي كه در صدر هيئتي سياسي- اقتصادي در سنگال به سر مي برد، با عبدالله واد رئيس جمهور سنگال ديدار و آخرين تحولات روابط دوجانبه را مورد بحث و گفت وگو قرار داد. صالحي در اين ديدار با تاكيد بر اهميت روابط في مابين دو كشور، چشم انداز همكاري هاي آتي را مورد اشاره قرار داد و از انجام پروژه هاي جديدي در حوزه همكاري هاي اقتصادي دو كشور در سطح 200 ميليون دلار خبر داد.
عبدالله واد رئيس جمهور سنگال نيز در اين ديدار روند همكاري هاي دو كشور را در راستاي منافع طرفين دانست و خواستار توسعه بيشتر مناسبات شد.
وي در اين ديدار بار ديگر حق جمهوري اسلامي ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را مورد تاكيد قرار داد.

 



علم بدون « تزكيه » ، وسيله هلاكت

زيارت سالار شهيدان، حسين بن علي بن أبيطالب (ع)در روز أربعين از علائم مؤمن شمرده شده. اگر توفيق تشرّف به حائر حسيني نصيب ما نشد، لاأقل اين زيارت معروف آن حضرت را با خلوص بخوانيم و ثوابش را نثار روح مطهر همان حضرت و سائر شهداء بكنيم.
نكات فراواني در همين زيارت أربعين سالار شهيدان هست. برخي از آن نكات به جامعه روحانيت كاملاً هشدار مي دهد و همچنين امت اسلامي را بيدار مي كند؛ زيرا آن عنصر محوري اين زيارت اين است كه: گرچه هدف اصلي انبياء (عليهم السّلام) تعليم كتاب و حكمت از يك سو و تزكيه نفوس از سوي ديگر است؛ يعني با داشتن حوزه هاي علمي، مراكز فكري ـ فرهنگي ـ دانشگاهي؛ جامعه را عالم بكنند به معارف الهي و علوم وحياني از يك سو و وارسته و منزّه بكنند از سوي ديگر؛اما اين كار خيلي سخت نيست ! يعني ياد دادن، سخن گفتن، درس گفتن، كتاب نوشتن و يك عدّه اي را عالم كردن؛ اين سخت نيست، به دليل اينكه حوزه هاي علميه (الحمد لله) موفقند، دانشگاهها موفقند، مراكز فكري ـ فرهنگي موفقند؛ اين در حد يعلّ مهم الك تاب و الح كمه(1) است.
سرّ دشواري « تزكيه » جامعه انساني
ولي مرحله بعدي كه تزكيه نفوس است، آسان نيست؛ يعني جامعه اي كه عالم شد، عاقل بشود. اين قدرتي كه دارد، بفهمد كجا مصرف بكند و چگونه از آن بهره برداري بكند. اين علمي كه در حوزه يا دانشگاه ياد گرفت، كجا مصرفش كند؛ اين دشوار است. و يزكّيه م(2) كار آساني نيست ! مثالي زدند، گفتند: انساني كه عالم شد در حوزه و دانشگاه، يا به يك جاه و قدرتي رسيد از نظر مسائل سياسي، يا مال فراواني پيدا كرد از نظر مسائل اقتصادي؛ يك قدرتي در دست اوست، اما اگر وارسته نباشد، اين قدرت،او را به هلاكت مي رساند و اگر پارسا و وارسته باشد، اين قدرت او را به مقصد مي رساند. يعني كساني كه در حوزه و دانشگاه، عالم و دانشمند شدند، يا در مسائل مالي مقتدر شدند؛ روي يك قدرتي تكيه كردند. اين يزكّيه م به اينها مي فهماند كه اين قدرت در چه راهي صرف بشود.
سعادت علم و عالم در پرتو ( تزكيه )
اگر خداي ناكرده آگاه نبودند كه از اين قدرت علمي يا سياسي يا اجتماعي يا مالي چگونه استفاده كنند، اين همان بادي است كه بر قوم عاد وزيد:سخّرها عل يه م سبع ليال و ثمان يه ايّام(3)؛ همين باد وسيله هلاكت قوم عاد شد. اگر عاقل شدند، وارسته شدند، متوجه شدند كه از اين علم حوزوي و دانشگاهي، يا از اين قدرت سياسي ـ اجتماعي، يا از اين قدرت اقتصادي و مالي چگونه بهره برداري كنند؛ اين همان بادي است كه ملك سليمان را به مقصد مي رساند:غدوّها شهر و رواحها شهر(4)؛ اين كه بيش از يك باد نبود!اگر به جا مصرف بشود، مي شود غدوّها شهر و رواحها شهر؛ بي جا مصرف بشود، مي شود سخّرها عل يه م سبع ليال و ثمان يه ايّام ! همين علم است كه براي يك عدّه وسيله هلاكت مي شود.
حضرت امير (ع) فرمود: ربّ عال م قد قتله جهله و ع لمه معه لا ينفعه (5)خيلي ها هستند كه در حوزه ها يا دانشگاهها درس خواندند، استاد شدند، كتاب نوشتند، مدرّس شدند، ولي كشته جهلند؛ علم هست، ولي عقل نيست ! در يك بيان نوراني ديگر حضرت فرمود: ذا عل مت فاعمل لا تجعل يق ينك شكّاً و لا ع لمك جهلاً (6). وقتي مي داني، عمل بكن!
بنابراين مطلب اوّل اين بود كه انبياء (عليهم السّلام) آمدند تا مردم را عالم كنند:يعلّ مهم الك تاب و الح كمه. اين كار آساني به آن صورت نيست، امّا دشوارهم نيست؛ به دليل بازده كه ما علماء زياد داريم (الحمد لله)، دانشمندان زياد داريم. كار دوّم كه از كار اوّل مشكل تر است، اين است كه اينها را آدم عاقل بكند؛ كه بفهمند از اين علم چگونه بهره برداري بكنند. عالم شدن، سوار بر باد شدن است؛ مالك شدن، داراي باد بودن است. اگر انسان مختال بود، اين باد براي او همان عذاب قوم عاد مي شود كه او را به هلاكت مي رساند؛ اگر ن شآء الله عاقل بود، همين باد است كه تخت سليمان را جابجا مي كند، اين هم مطلب دوّم.
تزكيه جامعه انساني، هدف اساسي قيام حسيني (ع)
عرضم براي اين است كه روشن بشود وجود مبارك سالار شهيدان در چه مقطعي قيام كرد و با چه مشكلي روبرو بود و در زيارت أربعين به كدام بخش اشاره شده است. يك وقت است كه جامعه همه شان، يا اكثر شان گرفتار همان باد صرصر قوم عاد و ثمودند؛ اين جامعه به هلاكت فرو رفته است. عدّه اي آگاهانه غرق شدند، عدّه اي را هم ناآگاهانه به دنبال بردند؛ حالا همه در اين منجلاب دست و پا مي زنند و دارند غرق مي شوند. اينجا تعليم، كارساز نيست؛ سخنراني، تدريس، كتاب نوشتن، بحث كردن، مناظره كردن كارساز نيست ! كسي كه دارد در دريا غرق مي شود و دست و پا مي زند، شما با موعظه مي خواهي اين را هدايت كني؟! اينجا فقط خون لازم است، آن هم پاك ترين خون.
نهضت خونين سالار شهيدان (ع)، نجات بخش غرق شدگان در گمراهي
در زيارت أربعين نيامده است كه سالار شهيدان به عنوان يعلّ مهم الك تاب و الح كمه قيام كرد. فرمود: اين كارها را قبلاً كرده اند، سخنراني كردند، تدريس گفتند، منبر رفتند ، هدايت كردند: و اعذر ف ي النّصح و الدّعا (7)، همه اين كارها را كرده اند.يك وقت است يك كسي مي خواهد برود كنار دريا تا شنا بكند؛ اينجا جاي نصيحت است كه مواظب باش در دريا غرق نشوي؛ خيلي جلو نرو، مواظب باش وقتي طوفان هست، در آن جاي معيّني كه به شما گفتند شنا بكن؛ اينها جاي موعظه است. امّا حالا يك كسي غرق شد، دارد دست و پا مي زند، شما نمي توانيد با موعظه نجاتش بدهيد ! فرمود: آن كارها را سيّدالشهداء (ع) كرد؛ موعظه هاو نصيحت فراواني كرد: و بلغ ف ي النّصح(8)؛ امّا ديد اينها ديگر كارساز نيست ! حكومت اموي و مرواني مستقر شد و اكثر مسئولين در هلاكت فرو رفتند و جامعه را هم به همراه خودشان غرق كردند و دارند دست و پا مي زنند.
در همين زيارت نوراني أربعين مي فرمايد: اينجا فقط خون لازم بود: بذل مهجته ف يك ل يستنق ذ، نه ل يعل م ! « ا ستنقاذ » يعني انسان به عنوان هيأت نجات غريق برود در دريا، يك عدّه اي را در بياورد، اين را مي گويند ( ا ستنقاذ ). يا اگر خداي ناكرده يك جائي گرفتار آتش سوزي شده، انسان برود در دل خطر و نگذارد اين زن و بچه بسوزند. اين را مي گويند ( ا نقاذ غريق )، ( ا نقاذ حريق ). « غريق »، كسي كه در دريا مي افتد؛ «حريق » يعني كسي كه در آتش سوزي دارد مي سوزد؛ انقاذ مال اينجاهاست. فرمود: و بذل مهجته ف يك ل يستنق ذ ع بادك م ن الجهاله و ح يره الضّلاله(9). اينجا ديگر جاي سخنراني و نصيحت نبود!
درمان جاهليّت اموي در پرتو حماسه حسيني (ع)
بسياري از اينها نامه نوشتند براي حسين بن علي بن أبيطالب كه شما امام زمان مائيد، به عراق سفر بكنيد، ما پيرو شمائيم. همين ها در روز عاشورا جمع شدند كه حسين بن علي را شهيد بكنند ! وجود مبارك سيّدالشهداء در روز عاشورا وقتي سخنراني كرد، عمر سعد به بعضي از اينها گفت: برويد، جواب حسين بن علي را بدهيد. اسم بسياري از اينها را برد.به چند نفر گفت: برويد، به حسين بن علي بگوئيد بيعت كن، برگرد، چرا آمد به عراق ! اينها ب الصّراحه گفتند: ما خودمان نامه نوشتيم، امضاي ما در آن نامه است، نامه ما در جيب حضرت است؛ اينجور شدند !! در اين شرائط يعلّ مهم الك تاب و الح كمه كارساز نيست؛ اين فقط خون مي خواهد، آن هم پاك ترين و خالص ترين خون ! فرمود: و بذل مهجته، خون قلبش را در راه تو داد، تا اينهائي كه غرق مي شوند، اينها را در يابد؛ نه اينها را عالم كند !
تقدّم فرهنگ جاهلي بر تعاليم الهي در عصر حكومت طاغوت
شما ببينيد اگر اين جنگ و دفاع مقدّس 8 ساله نبود،آيا خاورميانه اصلاح مي شد؟ لبنان آنجور بر مي گشت؟ ايراني كه جشن 2500 ساله را پشت سر گذاشت، اصلاح مي شد؟! فرهنگ مردم كلاً برگشته بود، لا خواص. ذات أقدس له فرمود نام مبارك پيامبر را گرامي بداريد، پيش از پيامبر حركت نكنيد: لا تقدّ موا بين يدي الله و رسول ه، لا تجهروا له ب القول كجهر بعض كم (10). مبادا اسم پيغمبر را با صداي بلند ببريد، مبادا قبل از حضرت حركت بكنيد؛ فرمود: نام خودتان را جلو نبريد، اسم آن حضرت را با صداي بلند نخوانيد. در اين مملكت كه اين قرآن حاكم بود، ديديد تاريخ كورش كبير را بر تاريخ هجرت پيغمبر رسماً آوردند و آن رخت بر بست !! در اسناد رسمي، در قباله هاي رسمي، در چك هاي بانك، در معاملات رسمي حتماً بايد تاريخ شاهنشاهي كورش مي بود؛ نام پيغمبر رخت بر بست ! تاريخ هجري در كار نبود. حالا نامه هائي كه افراد براي يكديگر مي نوشتند، اجبار قانوني نبود؛ امّا آن كه اجبار رسمي بود، نامه هاي رسمي مملكت بود.
من يك روز به زيارت اهل قبور رفتم، ديدم كنار لوح قبر يكي از همين ها نوشته تاريخ وفات 2535 شاهنشاهي،!! آنقدر متأثر شدم كه خدا مي داند ! اينها را كسي مجبور نكردند كه در سنگ قبرتان تاريخ شاهنشاهي رابنويسيد! امّا وقتي فرهنگ عوض شد، شما چه جور مردم را اصلاح مي كنيد؟! اينها هر چه مي شنوند، تاريخ شاهنشاهي و تاريخ كورش كبير است و در لوح قبرشان آن را مي نويسند ! الان هم اگر كسي بخواهد، مي تواند ببيند كه روي بعضي از قبور همان تاريخ شاهنشاهي نوشته است. وقتي فرهنگ عوض بشود، اينجور مي شود.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم به مناسبت أربعين حسيني (ع) ـ قم ؛ بهمن 1387
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بقره/ 129 (2) ر. ك:بقره/ 129 (3) حاقّه/ 7 (4) سبأ/ 12
(5) نهج البلاغه/ حكمت 107 (6) نهج البلاغه/ حكمت 274 ـ با تلخيص
(7و8و9) تهذيب الأحكام/ 6/ 113 ـ ز ياره الأربعين ـ با تلخيص (10) حجرات/ 1و2

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14