(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 2 بهمن 1389- شماره 19846

اخبار كوتاه
همت مضاعف و كار مضاعف در سايه توسعه رفتار شهروندي سازمانها
آموزش همسرداري جايگزين درس تنظيم خانواده در دانشگاه ها مي شود
فرهنگ تنبلي و بي خيالي



اخبار كوتاه

از 100 ميليون 49 ميليون دختر و 51 ميليون پسر است
براساس آخرين آمار استخراج شده در سازمان ثبت احوال كشور از 100 ميليون ولادت ثبت شده شامل 49 ميليون دختر و 51 ميليون پسر مي شود.
محمد ناظمي اردكاني گفت: تنوع در انتخاب نام براي دختران 221 هزار و براي پسران 202 هزار مورد است، همچنين بيشترين تنوع نام در كشور را در سال 1306 داشتيم و كمترين تنوع متعلق به سال 1377 است.
شرايط دريافت خوابگاه
صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم تنها به كساني تسهيلات خوابگاهي ارائه خواهند كرد كه از هيچ كمك و يا وام مسكن استفاده نمي كنند.
بنابراين گزارش دانشجوياني كه به طور كامل اجاره بهاي خود را پرداخت كنند از 20درصد تخفيف بهره مند مي شوند.
بنابراين گزارش اگر دانشجويي به موقع محل سكونت خود را تخليه نكند از زمان استنكاف موظف به پرداخت 10برابر اجاره بها به صورت يكجا خواهند بود.
مجردها 500 هزار و متأهل ها يك ميليون و 500هزار
ميزان وام مسكن در هر ماه براي دانشجويان روزانه دانشگاه هاي سراسر كشور براي مجردها 500هزار ريال و براي متأهل ها يك ميليون و 500 هزار ريال اعلام شد.
همچنين دانشجويان متأهل مرد در صورت عدم دريافت حق تأهل و در شرايطي كه همسرشان دانشجو يا شاغل باشند، هر يك از زوجين به صورت جداگانه ماهيانه 500 هزار ريال دريافت خواهند كرد.
آموزش يك مهارت در كنار تحصيل
دانش آموزان رشته هاي نظري از ميان مراكز شبانه روزي در هر استان 2 مركز به صورت آزمايشي يك مهارت را در كنار تحصيل فراخواهند گرفت.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه توسعه رشته هاي فني و حرفه اي و كار دانش از اهداف اصلي اين وزارتخانه است، عنوان كرد: براي رشته هاي نظري كه شامل رشته هاي رياضي، تجربي و علوم انساني مي شود از ميان مراكز شبانه روزي در هر استان، 2 مركز را به عنوان آزمايشي انتخاب كرديم تا دانش آموز در كنار سه سال تحصيل، يك مهارت را نيز بياموزد و بعد از اينكه ديپلم گرفتند يك گواهينامه مهارتي نيز به او اعطا مي شود.
تسهيلات ويژه نوسازي به مالكان
بافت فرسوده
به منظور نوسازي بافت فرسوده، تسهيلات ويژه اي به مالكين املاك واقع در بافت هاي فرسوده منطقه يك اختصاص داده مي شود.
مهندس طباطبايي مديرعامل شركت نوسازان منطقه با اعلام اين خبر گفت: مساحت بافت فرسوده در سطح محدوده منطقه يك 65 هكتار و معادل 2 درصد مساحت كل بافت هاي فرسوده شهر تهران است.
وي معافيت از پرداخت 80 درصد عوارض صدور پروانه، واگذاري يك طبقه تراكم تشويقي، اعطاي تسهيلات بانكي بدون سپرده گذاري با نرخ سود 12 درصد به ازاي هر واحد مسكوني تا سقف 200 ميليون ريال، را از جمله تسهيلات ويژه براي تشويق شهروندان برشمرد.
مهندس طباطبايي گفت: محله هاي آبك، باغ شاطر، تپه قيطريه، ضلع جنوبي ميدان تجريش و جماران از بافت هاي فرسوده منطقه هستند كه شهرداري از نوسازي اين مناطق استقبال ويژه به عمل مي آورد.
اجراي طرح هبه در شمال تهران
بيش از 500 درخواست هبه از ابتداي سال جاري از سوي شهروندان ساكن در منطقه در سامانه مديريت شهري 137 ثبت شده است.
به گزارش شهرداري منطقه يك، اين رقم بيشترين تعداد پيام هاي هبه در مقايسه با ديگر مناطق شهرداري تهران است.
بنا به اين گزارش، اقلام اهدايي خيرين منطقه به صورت روزانه و با كمترين فاصله زماني از تاريخ دريافت پيام به جمع آوري و پس از ترميم و بازسازي بين نيازمندان توزيع مي شود.
شهروندان علاقمند به شركت در اين طرح خداپسندانه مي توانند با سامانه مديريت شهري شهرداري تهران (137) تماس بگيرند.
مسيل باختر نورپردازي شد
قائم مقام شهردار منطقه 8 از نورپردازي مسيل باخترخبر داد.
بابك جعفريان گفت: 450 عدد پايه چراغ از حد فاصل پل كردان تا ابتداي پل نصب شد.
وي همچنين با اشاره به كاشت درخت در اين مسير افزود: شهرداري منطقه 8 با كاشت اصله نهال، 1200 متر مربع چمن و 2 هزار اصله درختچه در فضايي به ابعاد 200 متر مربع توانسته است، رضايت شهروندان را جلب كند.
جعفريان گفت: با توجه به استقبال شهروندان از نصب وسايل ورزشي در معابر و بوستانها 5 ميز شطرنج مناسب نيز در خيابان گلبرگ شرقي نصب گرديد.
احداث دومين پل عابر طولاني در تهران
پل مكانيزه عابر پياده ميدان شمشيري با عنوان پل موزه وحدت به عنوان دومين پل طولاني تهران در منطقه 9 در حال احداث است.
سيدرضا تربت جو معاون حمل و نقل و ترافيك منطقه 9، گفت: طول عرشه در نظر گرفته شده براي اين پل نزديك 180 متر است.
وي گفت: تاكنون 140 متر از طول عرشه اين پل ساخته شده و تمام ستونهاي نگهدارنده نصب شده است.
تربت جو اضافه كرد: تاكنون 3 پلكان مكانيزه در موقعيت هاي مختلف اين پل در نظر گرفته شده كه ممكن است به 4 پلكان افزايش يابد.
ديدار شهردار منطقه 14 با مادر شهيد بروجردي
علي محمدنژاد شهردار منطقه 14 با مادر شهيد محمد بروجردي سردار سرلشكر پاسدار فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهدا ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار مادر شهيد بروجردي بر پيروي مسئولان و آحاد مردم از رهبر معظم انقلاب تأكيد كرد.
بهره برداري از مركز تئاتر حرفه اي
مدير مراكز فرهنگي و هنري منطقه 15 از بهره برداري مركز تئاتر حرفه اي در نيمه نخست سال90 خبر داد.
عليرضا مژگاني گفت: اين مجموعه داراي يك سالن هزار نفري حرفه اي به همراه تعدادي سالن تمريني است.
به گفته وي منطقه 15 داراي سه سالن به همراه يك سالن سينما در بوستان پاچال است كه ازنظر مساحت قابل توجه است.
228قلاده سگ معدوم شد
رئيس اداره ساماندهي شهرداري منطقه18 از معدوم شدن 228 قلاده سگ طي آذرماه سال جاري در اين منطقه خبر داد.
مهندس اميرحسين عليزاده گفت: اكيپ هاي مبارزه با حيوانات مضر شهر، با سركشي به محلات مختلف طي دو شيفت اين سگها را معدوم كردند.
زنان عاشورايي سفيران كربلا شدند
نخستين گردهمايي زنان عاشورايي به ميزباني شهرداري منطقه20 برگزار شد. اين همايش با حضور اعضاي ستاد بازسازي عتبات عاليات و امام جمعه شهرستان ري در سالن شيخ صدوق حرم عبدالعظيم حسني(ع) برگزار شد. در پايان شركت كنندگان مبالغ قابل توجهي را براي بازسازي عتبات عاليات به صندوق ستاد بازسازي اهدا كردند.

 



همت مضاعف و كار مضاعف در سايه توسعه رفتار شهروندي سازمانها

سيده سارا فتاحي
نامگذاري هاي آغاز هر سال كه توسط مقام معظم رهبري انجام مي شود، بهانه اي است كه مسئولين كشور نسبت به كاستي ها و نارسايي ها، هوشمندانه تر از گذشته عمل كرده و با برنامه ريزي هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت، در راستاي رفع نواقص مزبور گام بردارند. بي ترديد اين نامگذاري ها داراي تاريخ مصرف نمي باشد، واقعيت اين است براي تحقق نام همت مضاعف و كار مضاعف مي بايست از آسيبهايي مانند فعاليتهاي تبليغي، همايش محوري، فعاليتهاي نمايشي و رسانه گراي صرف احتراز نمود. تا زماني كه فرهنگ متحول نشود نمي توان كاري از پيش برد و تحول فرهنگي از دوران كودكي آغاز و از طريق راديو، تلويزيون، مطبوعات اين فرهنگ تعالي مي يابد بسياري از اهداف استراتژيكي كه از طريق نامگذاري هاي سالانه هدف گذاري مي شود، در طول يك سال قابل دسترسي نبوده و تدوين برنامه هاي چند ساله را مي طلبد.
منظور از كار مضاعف هرگز به معناي افزايش كميت كار نيست بلكه منظور افزايش كيفيت كار و اثربخشي آن است.
كار مضاعف يعني افزايش ظرفيت هاي بالقوه كاري در سازمان و همت مضاعف نيز تلاشي است كه در اين مسير صورت مي پذيرد.
از اينرو براي اين كه بتوانيم همت مضاعف و كار مضاعف را سازماندهي نماييم، نياز به نسل ارزشمندي از كاركنان مي باشد كه از آنها به عنوان سربازان سازماني ياد مي كنند تا بتوانيم به وسيله آنها بهره وري را بالا برده و فرصت هاي جديدي را ايجاد نماييم. بايد اذعان داشت منابع انساني ارزشمندترين منابع سازمانها محسوب مي شوند كه با بكارگيري صحيح آنان و ديگر اجزاي سازمان مي توان اهداف سازماني را تحقق بخشيد. اين منابع داراي توانايي ها و قابليت هاي بالقوه اي هستند
كه در محيط سازماني به فعل تبديل مي شوند و دستيابي به اين مهم نيازمند درك و شناخت كامل انسانها و فراهم كردن شرايط مناسب براي كار و تلاش است، همانگونه كه «ماتسوشيتا» دانشمند ژاپني مي گويد: «نخست انسان بساز، كالاي خوب خودش ساخته مي شود.» در مكتب اوليه مديريت، افراد با رفتارهايي ارزيابي مي شدند كه در شرح شغل و شرايط احراز، از شاغل انتظار مي رفت ولي امروزه رفتارهايي فراتر از آنها مدنظر قرار گرفته است. اين رفتارها با مفاهيم رفتارهاي پيش اجتماعي، رفتارهاي فرانقشي، رفتارهاي خود جوش و يا رفتار شهروندي سازماني مدنظر قرار گرفته اند. رفتار شهروندي سازماني مقوله مهم رفتاري است كه امروزه در حوزه تئوري هاي رفتار سازماني از جايگاه ويژه اي برخوردار است. اين مفهوم در 20 سال اخير موضوع بسياري از تحقيقات بوده است و اهميت آن همچنان در حال افزايش است. منافع ترويج مباني رفتار شهروندي سازماني دربرگيرنده فرد، سازمان و جامعه است. بنابراين سازمان با اين بذل توجه، نه تنها كاركنان خود را راضي و خشنود مي سازد بلكه پله هاي ارتقا و رضايت مشتريان و رفاه اجتماعي را تواماً طي مي كند. رفتار شهروندي سازماني، شامل رفتارهاي اختياري كاركنان است كه جزئي از وظايف رسمي آنها نيست. ومستقيماً از سوي سيستم رسمي پاداش سازمان در نظر گرفته نمي شود؛ ولي ميزان اثربخشي سازمان را افزايش مي دهد. معمولا كاركناني كه مي توان آنها را در دسته شهروندان سازمان محسوب نمود داراي ابعاد رفتاري ذيل مي باشند:
1- رفتار امدادي يا كمك كننده: كه شامل كمك كردن داوطلبانه به ديگران و يا جلوگيري از اتفاق افتادن مشكلات مربوط به كار مي باشد. 2- جوانمردي: منظور نشان دادن تحمل و گذشت در سازمان بدون شكايت و غرغركردن است. جوانمردي مولفه اي است كه گوياي اجتناب از وارد نمودن خسارت به سازمان است.
3- تعهد سازماني: تعهد سازماني سه عامل را شامل مي شود: الف- اعتقاد به اهداف و ارزشهاي سازمان ب- تمايل به تلاش قابل ملاحظه به خاطر سازمان ج- آرزو و خواست قوي و عميق براي ادامه عضويت با سازمان. بايد توجه داشت كه تعهد، مفهومي دوجنبه اي است يعني به همان ميزان كه سازمان براي فرد احساس ارزشمندي و تعهد دارد، كاركنان نيز نسبت به سازمان ابراز وفاداري و تعهد مي كنند4.- اطاعت سازماني: منظور دروني كردن و پذيرش قوانين سازماني، مقررات و رويه ها حتي در حالت عدم وجود نظارت. 5- ابتكار فردي: نيروي انساني برخلاف ساير منابع با مصرف كردن، كاهش نمي يابد و يا مستهلك نمي شود و هر چقدر از انديشه و فكر بيشتر استفاده نمايد به همان اندازه توانايي اش بهبود مي يابد. نمونه هايي از چنين رفتارهايي شامل فعاليتهاي خلاقانه داوطلبانه و طراحي هاي نوآورانه براي بهبود وظيفه شخصي و يا عملكرد سازماني است. 6- فضيلت مدني: از آنجا كه مشاركت، شنيدن صداي ديگران را آسان مي سازد و احساس تازه اي از پذيرش و اهميت وجود ايجاد مي گردد در رفتار مدني، افراد تمايل به مشاركت و مسئوليت پذيري در زندگي سازماني و نيز ارائه تصوير مناسب از سازمان دارند. اين حركت به گونه اي است كه كاركنان احساس مي كنند تعلق به سازمان داشته و در واقع گردانندگان اصلي خودشان هستند و حاصل آن پيوندي دوسويه، سازنده و سودمند، ميان افراد است. دوسويه بودن پيوند موجب مي شود تا اطلاعات، دانش، شناخت، انديشه و نظر از هر يك از دو سوي پيوند به ديگري منتقل گردد و در اثر آن هر دو طرف بهره سازنده به دست آورند و بر توانمندي ذهني و عاطفي خود بيفزايند.
7- خودبهبودي يا توسعه خود: توسعه خود به عنوان بعد كليدي رفتار شهروندي سازماني محسوب مي شود. توسعه خود شامل رفتارهاي داوطلبانه كاركنان به منظور بهبود دانش، مهارت ها و تواناييشان مي باشد. ويژگي چنين رفتاري اين است كه يادگيري مجموعه جديدي از مهارت ها به منظور توسعه دامنه مشاركت در سازمان انجام مي گيرد. خوديابي، ميل رسيدن به حد كمالي است كه شخص شكوفا شده، فعليت مي يابد.
بايد توجه داشت در هر سازمان مكانيزم هايي وجود دارد كه از طريق توجه به آنها مي توان به رشد و تقويت رفتار شهروندي اقدام نمود كه مهمترين آنها به شرح ذيل مي باشد:
¤ پياده سازي نظام مديريت مشاركتي: اهميت مشاركت نيروي انساني درپيشبرد اهداف سازماني موضوعي غيرقابل انكار مي باشد كه سازمانها مي توانند با ايجاد آنها به توسعه و تقويت بيشتر رفتار شهروندي بپردازند. اهميت اين موضوع به علت افزوني فضاي رقابتي بين سازمان ها و مراكز صنعتي مختلف، ضرورت توسعه مستمر مزيت رقابتي و لزوم خلاقيت و نوآوري مي باشد.
¤ توجه به كانونهاي ارزيابي و ارزشيابي كاركنان: فرآيندهاي مختلفي درمديريت منابع انساني وجود دارد از جمله آنها، ارزيابي عملكرد كاركنان مي باشد كه به نوبه خود بسيار حائزاهميت و درخور توجه است. براي دستيابي به يك عدالت در سنجش عملكرد كاركنان، در هر سطوحي مي بايست ارزيابي دوجانبه يعني مديران از زيردستان خود و كاركنان از مديران و روساي قسمت خود صورت گيرد. هدف عمده كانون، سنجش خصايص افراد تحت ارزيابي در تطبيق آنها با مجموعه اي از شايستگي هاي مورد نياز شغلي است. اين شايستگي ها بيانگر آنند كه كدام ظرفيتها، توانايي ها و نگرش ها براي موفقيت در روند شغل ضروري هستند.
¤ عدالت محوري: يكي از عواملي كه در تقويت رفتار شهروندي اهميت دارد و درنهايت منجر به اعتماد متقابل، همبستگي و اتصال عاطفي و احساسي افراد به يكديگر مي شود برقراري عدالت در سازمان ميباشد. درك عدالت تحت تاثير: 1-پيامدهايي كه شخص از سازمان دريافت مي كند 2-رويه هاي سازماني 3-خصوصيات ادارك كننده قرار دارد.
¤ توجه به جايگاه ارزش هاي سازماني: ارزش هاي سازماني به آن دسته از ارزش هايي اشاره دارند كه هدايتگر رفتار، كردار و انديشه كاركنان و مديران سازمان بوده و برآنها تاثير مي گذارند. ارزشها رفتار مديران را هدايت مي كنند، نه اينكه مديريت ديگران را هدايت كند. دراين جايگاه مدير در نقش رهبر عمل خواهدكرد نه صرفا يك ناظم. در چنين سازماني همه طرح ها، تصميمات و عمليات براساس ارزش ها هدايت و رهبري مي گردند، مديريت سازمان براساس ارزش ها، تنها يك ابزار مديريتي نيست بلكه روشي از زندگي كردن است. حال اگر در سازماني اين ارزشها مبني بر تاكيد بر مولفه هاي رفتار شهروندي سازماني باشد ارزش آفريني را دربردارد.
¤ جذب و آموزش صحيح نيروي انساني: ساختار رفتار شهروندي سازماني به دنبال شناسايي، اداره و ارزيابي رفتارهاي فرانقش كاركناني است كه در سازمان فعاليت مي كنند و در اثر رفتارهاي آنان اثربخشي سازماني بهبود مي يابد. براين اساس سازمان ها درحالي كه بايد ويژگي هايي را به طور سنتي براي انجام يك شغل لازم است را در هنگام جذب نيروي انساني مدنظر قراردهند بايد فرآيندهاي جذب و استخدام نيروي خود را طوري طراحي كنند كه افرادي با رفتار شهروندي مترقي جذب سازمان شوند. چرا كه برخي از محققان معتقدند افرادي كه علائم شهروندي خوبي را در حوزه زندگي شخصي شان بروز مي دهند به همان ميزان تمايل دارند تا شهروندان سازماني خوبي باشند. همچنين سازمانها مي توانند با اجراي طرحها و برنامه هاي صحيح آموزشي براي كاركنان به ايجاد رفتارهاي شهروندي مفيد و سازنده بپردازند. به عنوان مثال دربرخي موارد نداشتن وجدان كار به دليل آن است كه فرد موردنظر واقعا نمي داند كه چه بايد انجام دهد و چگونه انجام دهد. درنگرش سازمان هاي پيشرفته، آموزش و تربيت نيروي انساني نه تنها هزينه محسوب نمي شود بلكه نوعي سرمايه گذاري براي آينده تلقي مي شود. سازمان را از حالت ايستايي خارج و به سمت پويايي پيش خواهد برد. اما اگر از اين اصل مهم غفلت شود كاركنان به جاي اينكه به بهبود فرآيند كاربينديشند از امكانات آن براي كسب درآمد بيشتر استفاده مي كنند و از آنجايي كه از دانش و تكنولوژي روز عقب مي مانند به مرور زمان نه تنها انگيزه هاي كاري خود را از دست داده بلكه از درون هم تهي مي گردند كه نهايتاً منجر به نارضايتي مراجعه كنندگان شده و برخي مواقع تا از هم پاشيدگي سازمان هم پيش مي رود.
نگهداري صحيح نيروي انساني: درنگهداري نيروي انساني بايد توجه داشت كه رضايت پيامد رويدادهاي گذشته و انگيزه نتيجه انتظارات از آينده است. معمولا سازمان ها و شركتها پس از طي يك فرآيند دشوار و طولاني موفق به جذب و آموزش نيروي انساني ماهر و كارآمد مي شوند اما متأسفانه دربرخي شرايط قادر به حفظ اين سرمايه نبوده و آن را به راحتي از دست مي دهند. درتئوري و راهبرد منافع ملي، سازماني وحتي فردي اصل حفظ و نگهداري به عنوان نقطه اي استراتژيك محسوب مي شود. بايد توجه داشت نگهداري چيزي مهم تر از به دست آوردن آن است.
رشد وتوسعه رهبري اخلاقي درسازمان: با توجه به نقش محوري و كليدي مديران درپيشبرد اهداف تعيين شده و استمرار بقاي سازماني ، لزوم هماهنگي، همراهي و تعامل مستقيم تمامي سطوح سازماني با مديران به منظور تحقق اين مهم اجتناب ناپذير است و در ايجاد رفتارهاي شهروندي، مفيد و سازنده مي باشد. از اين رو رهبران مي كوشند با اتخاذ سبك هاي مختلف رهبري متناسب با فرهنگ، درجه بلوغ و بالندگي سازمان ها، زمينه رشد و توسعه فردي، گروهي و سازماني را فراهم سازند. تلاش رهبران براي ايجاد وفاق و تفاهم سازماني و پيشگامي آنان در مسير رشد و توسعه، زمينه بروز مفهوم «رهبري اخلاقي» شده است. مديريت سازمان با منش رهبري باعث مي گردد كاركنان مقاصد و اهداف سازماني را درك نموده و براي دستيابي به آنها از انگيزه كافي برخوردار شوند علاوه بر اين با بكار بستن منش رهبري فعاليت هاي سازمان ارزيابي شده و در مسيري يكسان، منظم گرديده و استقرار مي يابد و در نتيجه فقدان ارتباط بين سطوح مختلف سازمان به حداقل خود خواهد رسيد.
و درپايان يادآور مي شود همت و اراده وديعه اي الهي است كه هرانساني از آن بهره مند است اما بسياري از انسان ها از وجود اين وديعه الهي درخود بي خبرند يا ساختار سازمانها به گونه اي است كه سبب شكوفايي همت كاركنان نمي گردد، امروز ما در بسياري ازادارات و ارگانها شاهد آن مي باشيم كه از نيروي كار فراوان استفاده بهينه نمي شود از اين رو هر اقدامي كه موجب افزايش فرهنگ كار، افزايش كار آمدي جامعه و تربيت هرچه بيشتر شهروندان سازمان شود امري مبارك و قابل تحسين است.

 



آموزش همسرداري جايگزين درس تنظيم خانواده در دانشگاه ها مي شود

معاون آموزش و پژوهش مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري با بيان اينكه كنترل جمعيت و راه هاي پيشگيري از بارداري ديگر به دانشجويان آموزش داده نمي شود، گفت: از ترم بهمن، كتاب «روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري » در دانشگاه هاي كشور تدريس مي شود.
زهرا سجادي اظهار داشت: كتاب «روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري» به چاپ رسيده و از ترم بهمن آماده تدريس در دانشگاه ها به جاي كتاب «جمعيت و تنظيم خانواده » است؛ نامه نگاري هاي لازم را نيز در اين زمينه با وزارت علوم انجام داده ايم.
وي با بيان اينكه «كتاب جمعيت و تنظيم خانواده » با رويكرد دولت اصلاحات بود و بر پيشگيري از زاد و ولد و افزايش جمعيت تأكيد داشت، عنوان كرد: رويكرد دولت اصلاحات، كاهش جمعيت ايران بود كه از اين جهت پيشگيري از بارداري را در بين زنان رايج كرده و آنها را تشويق به اشتغال بيشتر مي كرد و با رونق دادن مهد هاي كودك، فاصله بين مادر و فرزند را افزايش داد.
معاون آموزش و پژوهش مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري ادامه داد: كتاب «روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري » بر تفاوت هاي ميان زن و مرد به لحاظ جسمي، روحي و عاطفي و بازخوردهاي اين تفاوت ها تأكيد دارد و ازدواج را به عنوان راهي براي رسيدن به كمال طرح مي كند؛ اين كتاب همچنين معيارهاي انتخاب يك همسر خوب را عنوان كرده و به دانشجويان معيارهاي انتخاب همسر مناسب را با توجه به احكام اسلام و آيات قرآن آموزش مي دهد.
وي اضافه كرد: اين كتاب داراي بخش هاي مختلفي از جمله تعامل اجتماعي، تعامل فرهنگي و تعامل اقتصادي است و نكاتي را بيان مي كند كه دانستن آن براي يك دانشجو ضروري است؛ در حالي كه بر اساس كتاب قبلي، نيازي نبود تا دانشجو اين مسائل را بداند و در حالي كه او در انتخاب همسرش مانده بود و نمي دانست كه چگونه بايد همسر مناسب خود را انتخاب كند، راه هاي پيشگيري از بارداري به او آموزش داده مي شد.
به گزارش فارس سجادي با اشاره به اينكه جمعيت كشور رو به كاهش است، گفت: كاهش جمعيت موجب نگراني شده و رويكرد دولت دهم اين است كه با كاهش جمعيت و تولد كمتر مبارزه كند؛ به همين دليل كتاب «روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري » كنترل جمعيت را به دانشجويان آموزش نمي دهد و به جاي موضوع پيشگيري از بارداري، مسائل ارزشي را مطرح مي كند و اقدامات لازم انجام شده است تا اين كتاب از ترم بهمن در دانشگاه هاي سراسر كشور تدريس شود.
گفتني است به دنبال اجراي برنامه هاي ويژه از سوي نهادهاي متولي براي تسهيل در ازدواج جوانان، كتاب «روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري» نيز با محوريت تحكيم روابط زناشويي به جاي محدوديت در تعداد فرزندان جايگزين واحد درسي تنظيم خانواده خواهد شد.
مركز امور زنان و خانواده وابسته به رياست جمهوري بتازگي تدوين 3 كتاب شكوه همسرداري براي دانشجويان، كانون جوانمردي براي سربازان و كانون مهرورزي را براي زنان متاهل آغاز كرده كه كتاب شكوه همسرداري بزودي جايگزين درس تنظيم خانواده در دانشگاه ها خواهد شد.
زهره لاجوردي، مدير آموزش مركز امور زنان و خانواده دراين باره گفت: مبناي نگارش كتاب «روان شناسي ازدواج و شكوه همسرداري» در پي تصميم شورايعالي انقلاب فرهنگي مبني بر تدريس 2 واحد درس اختياري
دانش خانواده و همخواني اهداف و اصول تشكيل خانواده و تحكيم و تعالي آن ايجاد شده كه طبق آن بايد به تحكيم باورهاي فرهنگي جوانان در حوزه ازدواج و آيين همسرداري و ارتقاي سطح آموزش در حوزه فلسفه و اطلاع رساني به جوانان بپردازيم.هنوز از جزئيات اين كتاب ها اطلاعات دقيقي در دست نيست، اما لاجوردي معتقد است: در اين كتاب سعي شده براي جوانان داوطلب ازدواج، بويژه دانشجويان و خانواده هايشان، مباني روان شناختي زوجيت به زبان ساده و در عين حال مستدل مورد بحث قرار گيرد با اين اميد كه فرهنگ انتخاب همسر و ازدواج آسان اشاعه يابد.

 



فرهنگ تنبلي و بي خيالي

ابراهيم خليلي
در اسلام آموزه هايي است كه از نظر برخي ها متناقض نما مي باشد. با درنگ در اين آموزه ها چون توكل، تفويض و تقدير از يك سو و سعي، كسب، عمل و اراده از سويي ديگر، اين معنا تقويت مي شود كه نسبت ميان اين مفاهيم كه بسيار در قرآن تكرار شده نه جبر است و نه اختيار و به تعبير امام صادق(ع) و ديگر ائمه راسخون در علم(ع) «الامر بين الامرين و منزله بين المنزلتين» است. از اين جاست كه مرزهاي ايمان واقعي و توحيد محض در همه حوزه ها ازتوحيد عبادي تا توحيد افعالي روشن مي شود و تناقض نماها رنگ مي بازد.
فرهنگ تنبلي و فرهنگ بي خيالي
دوستي كه به مدت چهارسال در كشور آفريقايي بوركينافاسو زندگي مي كرد، از فرهنگ عمومي مردم سخن هاي شگفتي به ميان مي آورد كه برايم بسيار جالب و شگفت انگيز و در همان حال عبرت آموز بود. وي در امور چندي در حوزه مردم شناسي اشاره مي كرد كه برخي از آنها را براي درك موضوع دراين جا تكرار مي كنم.
وي مي گفت: در بوركينافاسو برخي از قوانين چون مقررات راهنمايي و رانندگي، از قانون بيرون رفته و تبديل به فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعي شده است. از اين رو شمار اندكي پليس رانندگي همانند ديگر كارمندان در ساعات خاص روز در سركار خود حاضر مي شوند؛ چرا كه مردم در نبود ايشان نيز همانند زمان حضورشان عمل مي كنند. براي دوچرخه ها و موتورسيكلت سواران، خطوط مشخصي است كه با خطوط اتومبيل سواران جداست. چراغ هاي راهنمايي آنان تنها دو رنگ قرمز و سبز را به نمايش مي گذارد. سپس هريك از گاريچي ها و دوچرخه سواران و ديگران با چند ثانيه تاخير از چهارراه ها مي گذرند.
درغير ساعات اداري و درشب ها هيچ پليسي را در خيابان ها نمي توان ديد، در حالي كه شهر در امنيت كامل است و هيچ سرقت و درگيري وخشونتي رخ نمي دهد. در مدت چهارسال زندگي در بوركينافاسو حتي چهار دعوا و نزاع خياباني نديدم. وقتي با مردم برخورد مي كني لبخند از صورت و چهره شان دور نمي شود. با خوشرويي در مغازه ها و خيابان ها با يكديگر روبه رو مي شوند. اگر در ايران اين اصطلاح بارها تكرار شود كه روزي روز به روز است، در آن جا به آن عمل مي كنند. بانك هاي كشور، چيزي به نام حساب پس انداز ندارند، چرا كه پول مي بايست هميشه در گردش باشد و حساب جاري تنها نظام مفيد كشور است. اگر پول از مدتي بيشتر در حساب باقي بماند به سبب نبود گردش، جريمه به آن تعلق مي گيرد. وام هاي آن با بهره دو و سه درصدي است. مردماني قانع هستند و به آنچه دارند بسنده مي كنند. اهل صرفه جويي اند و ارزش كالا و خدمات را مي دانند. اگر كسي برق داشته باشد، تنها يك مهتابي كوچك براي روشن كردن اتاقي كه نشسته استفاده مي كند. راديو و تلويزيون يك موج مي خرند تا كمتر از برق و باتري استفاده كنند و هزينه ها را كاهش دهند. بهاي يك ماهه برق براي دو و سه لامپ و يك يخچال فريزر و تلويزيون رنگي سيصد هزارتومان به پول ايران در آغاز دهه سه هزار ميلادي است.
به نظر وي مردم بوركينافاسو، مردمي مهربان، آرام، شاد، شاكر و قناعت پيشه هستند. ريشه اين رفتار را مي بايست در فرهنگ آنان جست؛ چنان كه رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي را نه به خاطر جريمه ومانند آن بلكه براي رعايت حقوق انساني يكديگر مراعات مي كنند و قوانين و اجراي آن برايشان فرهنگ شده است.
اما دوستي ديگر مي گفت: به نظرم، ريشه برخي از رفتارهاي اين مردم را بايد در تنبلي آنان جست وجو كرد. البته من به اين شخص حق مي دهم تا چنين داوري را داشته باشد، ولي رعايت قانوني چون راهنمايي و رانندگي بي حضور حتي يك پليس و نظم اجتماعي و امنيت بالاي آن را نمي توان به تنبلي نسبت داد.
به نظر مي رسد كه باور روزي روز به روز است و نيز قناعت طبع ايشان و يا بسنده كردن به لقمه اي بخور و نمير، توجيه تنبلي ايشان باشد؛ چرا كه همين تنبلي افراطي ايشان موجب شده تا كشور در مسير رشد و سازندگي نيفتد و عقب افتاده ترين كشورهاي جهان و آفريقا شود.
مي بايست ميان اموري چون تنبلي و قناعت تفكيك قايل شد؛ چرا كه تنبلي عدم تلاش براي بهره گيري از مواهب خدادادي است، درحالي كه قناعت به معناي مصرف كافي و به دور از اسراف و تبذير و بسنده كردن به داشته ها بي چشم به ديگران است. بنابراين انسان مي تواند در همان حال كه كار مي كند و درآمد بسيار كسب مي كند به اقل ها اكتفا كند و خود را به زحمت و رنج نيفكند و چشم به داشته هاي ديگران نداشته باشد.
اين كه گفته مي شود انسان مي بايست بي خيال باشد، به معناي بي كاري و تنبلي نيست؛ بلكه بي خيال به اين معناست كه در گوشه اي ننشيند و با خيال بافي و توهم كوزه روغن خويش را در بازار به بهايي گزاف بفروشد، زني و فرزندي از اعيان به دست آورد و هنگام تنبيه او را به چوبي چنين بزند كه عصايش را برمي آورد و به كوزه روغن خيالات مي زند و آن را مي شكند. انسان خيال باف با توهمات خويش زندگي مي كند ولي انسان بي خيال، به جاي اين كه اين گونه در گوشه اي به خيال بافي مشغول باشد به واقعيت ها و توانايي هاي خويش و مقتضيات و ظرفيت بيروني و دروني مي نگرد و براساس آن با توكل بر خدا با تلاش خويش زانوي اشتر خويش را مي بندد تا نگريزد. بنابراين هرگز بي خيالي به معناي تنبلي و عدم اهتمام و توجه و تلاش نيست، بلكه به معناي رهايي از خيال بافي و توجه به واقعيت ها و تلاش و كار است. چنان كه پذيرش تقدير يعني سرنوشت به معناي پذيرش مالكيت و ربوبيت الهي است كه براي هر چيزي قدر و اندازه قرار داده است و اين كه با يك كوزه روغن نمي توان ميلياردر شد و زني از اعيان و اشراف ستاند؛ بلكه با همان روغن چوپاني زني از ايل و طائفه چوپانان از كفو خويش برگزيد. بنابراين هرگز مفاهيمي چون تقدير و توكل و مانند آن با تلاش و كوشش و عمل تضاد و تناقضي ندارد.
آن كه تنبلي كرد نبايد به معناي قناعت تلقي شود و اين كه امنيت اجتماعي و رعايت حقوق يكديگر فرهنگ شود به معناي بي خيالي و تسامح و تساهل نيست. بنابراين مي بايست در داوري و قضاوت ها به اين نكته توجه داشت كه آن ها را در هم نياميزيم و هر چيزي را در سرجايش به درستي تحليل كنيم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14