(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 10 بهمن 1389- شماره 19852

كوتاه اقتصادي
يك ميليون و 359 هزار تومان حداقل مزد هر كارگر در تهران
بهره برداري از آزادراه تهران- پرديس
عرضه كالاهاي مورد نياز مردم با تخفيف هاي ويژه
افزايش مجدد قيمت آب از سال آينده
آغاز پرداخت وام وديعه مسكن 12 و 8 ميليون توماني
معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي: شركت مخابرات به ادامه تخلف اصرار مي ورزد
بي ثباتي و سقوط شديد شاخص در بورس هاي آمريكا و عربستان
يك هزار و 115پروژه گاز رساني در دهه فجر بهره برداري مي شود
اعطاي تسهيلات مسكن به كارمندان انتقالي از شهرستان هاي تهران



كوتاه اقتصادي

¤ عضو هيئت مديره انجمن مديران صنايع از تعيين سهميه گازوئيل 150 توماني بهمن ماه براي كاميونها در سه محور خبر داد. حسين سليمي گفت: بر اساس تصميم گيري جديد، به كاميون هاي تك محور 150 ليتر سهميه گازوئيل، كاميون هاي دومحور 250 ليتر و تريلرها 300 ليتر سهميه گازوئيل 150 توماني در بهمن ماه اختصاص يافته است.به گفته وي، مازاد مصرف گازوئيل كاميونها با قيمت ليتري 350 تومان محاسبه خواهد شد.
¤ اداره كل روابط عمومي وزارت بازرگاني با صدور اطلاعيه اي از اصحاب رسانه براي مشاركت مؤثر و اطلاع رساني دقيق در اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها قدرداني كرد.
¤ براساس آمارهاي مديريت طرح سي ان جي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران، با راه اندازي 18 جايگاه جديد، شمار جايگاه هاي سي ان جي راه اندازي شده در سراسر كشور تا ششم بهمن ماه امسال به يك هزار و 574 باب افزايش يافت.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7790 الي 7795، 7797، 7797، 6695 الي 6697، 6648، 6649، 6646، 6640، 6641، 8856، 8868، 8869، 3316 الي 3319، 3305 الي 3310، 8820، 8887، 8888، 8878، 8879، 8864 الي 8867، 3300 الي 3303 و 3369 الي 3373 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ علي اكبر محرابيان وزير صنايع در احكام جداگانه اي سيد رضا فاطمي امين را به سمت معاون برنامه ريزي، توسعه و فناوري و وجيه الله جعفري را نيز به سمت معاون امور معادن و صنايع معدني منصوب كرد.
¤ اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران از مرجوع شدن 81 محموله كالاي غير استاندارد وارداتي به ارزش 1526028 دلار، طي نه ماهه سال جاري از مبادي گمركات استان تهران خبر داد.
¤ رئيس شوراي اصناف كشور با بيان اين مطلب گفت: پيشنهاد وزير بازرگاني مبني بر واگذاري كامل خرده فروشي و تنظيم بازار به اصناف نشان از نگاه و تفكر مثبت ايشان نسبت به جامعه اصناف كشور است و ما نيز از هرگونه همكاري و كمك در اين راه مضايقه نخواهيم كرد.
¤ محمد مهدي راسخ دبيركل اتاق بازرگاني تهران؛ معاون وزير بازرگاني و رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران شد.مراسم معارفه راسخ امروز برگزار مي شود.
¤ طي 9 ماه منتهي به آذرماه سال جاري تعداد 14 ميليون و 275 هزار و 682 عدد لامپ كم مصرف توسط واحدهاي صنعتي الكتريكي توليد شد.به گزارش اداره كل دفتر صنايع فلزي، برق و الكترونيك در اين مدت همچنين تعداد يك ميليون و 158 هزار و 329 دستگاه تلويزيون و 728 هزار و 114 دستگاه دستگاه انواع مانيتور رايانه توسط صنعتگران داخلي كشور ساخته و به بازار عرضه شده است.
¤ دبير اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان صنايع نساجي و پوشاك با اشاره به اينكه صنايع نساجي و پوشاك سومين رتبه صادرات غيرنفتي كشور در سالهاي اخير را به خود اختصاص داده است، بيان كرد: بر اساس آمار موجود در 9 ماهه سال جاري بالغ بر 420 ميليون دلار محصولات نساجي، پوشاك و انواع كفپوش ها به خارج از كشور صادر شده است.

 



كميته مزد استان تهران تصويب كرد
يك ميليون و 359 هزار تومان حداقل مزد هر كارگر در تهران

كميته مزد استان تهران اعلام كرد: حداقل مزد هر كارگر در استان تهران بايد يك ميليون و 359 هزار و 435 تومان باشد.
علي اكبر عيوضي رئيس كميته مزد استان تهران در گفت وگو با ايسنا در اين زمينه اظهار كرد: با بررسي هايي كه انجام داديم به اين نتيجه رسيديم كه با در نظر گرفتن پنج قلم كالاي اساسي بهداشت و درمان، خوراك، مسكن، حمل و نقل و انرژي دستمزد كمتر از يك ميليون و 359 هزار و 435 تومان در تهران زير خط فقر محسوب مي شود.
وي اظهار كرد: كميته مزد استان تهران حدود يك ماه است كه تحقيقات همه جانبه خود را براي تعيين مزد استان تهران شروع كرده و امسال جدولي متفاوت تر از سال هاي گذشته اعلام كرده است.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه براساس نظر سازمان جهاني بهداشت، كالري مورد نياز براي يك نفر در روز دو هزار و 500 كالري است، ما كالري مورد نياز براي هر خانواده چهار نفره را 10 هزار كالري در نظر گرفته ايم.
عيوضي با بيان اينكه 11 قلم كالاي خوردني براي تأمين دو هزار و 500 كالري مورد نياز هر خانواده ايراني است، بيان كرد: غلات، برنج، ميوه جات، سبزيجات، شير و ماست، پنير و گوشت، تخم مرغ، حبوبات، قند و شكر و چربي ها كه جمع آن ها 34 سهم از 100 سهم كالاي مورد نياز براي هر فرد را تشكيل مي دهد.
وي ادامه داد: اگر مبنا فقط غذا و خوراك باشد و ساير نيازهاي ديگر از قبيل مسكن، حمل و نقل و انرژي و بهداشت و درمان را در نظر نگيريم، مبلغي كه براي حداقل مزد كارگران در تهران مطرح است 505 هزار و 710 تومان در ماه، معادل حدود 180 هزار تومان در هفته و 16 هزار و 700 تومان در روز است.
رئيس كميته مزد استان تهران با بيان اين كه براي تعيين ارقام مورد نياز از آمار بانك مركزي در بهمن 1389 استفاده شده است، اظهار كرد: اگر هر خانوار نتواند در تهران دستمزدي معادل 505 هزار و 710 تومان در ماه داشته باشد نه تنها نمي تواند ساير نيازهاي خود را برطرف كند بلكه دچار سوء تغذيه هم مي شود.
عيوضي در ادامه با تأكيد بر اين كه علاوه بر خورد و خوراك، بحث مسكن، آب و برق و گاز، بهداشت و درمان، حمل و نقل چهار فاكتور مهم در جدول تعيين دستمزد سال آينده كارگران است، گفت: اگر بخواهيم سهم اين چهار آيتم مهم زندگي كه نمي توان از زندگي روزمره حذف شود را در كناره 505 هزار و 710 تومان خورد و خوراك قرار دهيم مبلغي معادل يك ميليون و 350 هزار و 435 تومان به دست مي آيد.
وي ادامه داد: ما در اندازه گيري هاي خود از يك شاخص استاندارد و آمار بانك مركزي استفاده كرده ايم و همچنين كميته مزد در 10 نقطه تهران به جمع آوري اطلاعات پرداخته است.
عيوضي اشاره اي هم به هدفمندسازي يارانه ها كرد و افزود: در تعيين حداقل دستمزد سال آينده بحث هدفمندسازي يارانه ها را نيز بايد در نظر گرفت، در صورتي اين حقوق تحقق مي يابد كه هدفمندسازي يارانه ها باعث افزايش بي رويه قيمت ها نشود و دولت نظارت خود را روي قيمت كالاها برندارد.

 



با حضور رئيس جمهور انجام شد
بهره برداري از آزادراه تهران- پرديس

رئيس جمهور گفت: با وجود تحريم بنزين ما توانستيم حتي بنزين صادر كنيم و تا پايان امسال نيز 12 ميليون ليتر به توليد بنزين كشور اضافه مي شود و با هدفمندي نيز چند ميليارد ليتر بنزين ذخيره داريم.
محمود احمدي نژاد صبح ديروز طي سخناني در مراسم افتتاح آزادراه تهران-پرديس با اشاره به شرايط سخت كار در اين آزادراه گفت: با توجه به شرايط زمين شناسي اين منطقه بايد گفت كه كار در آزادراه تهران - پرديس خود يك كلاس درس است و ما شاهديم كه اين كار به خوبي انجام شد و نشان داد كه همت ايراني ها مي تواند دل كوه ها را شكافته و نشدني ها را شدني كند.
وي با تاكيد بر لزوم تسريع در تكميل اين آزادراه و ايجاد قطار شهري خاطرنشان كرد مردم اين منطقه مردم بسيار خوب، صميمي و مومن بوده و استعدادهاي طبيعي زيبا و شگرفي در اين منطقه وجود دارد كه بايد با تسريع در كارها به اين مردم كمك كنيم چرا كه بسياري از مردم مي توانند كارشان را در تهران انجام داده و در اين منطقه زندگي كنند و اين كار مستلزم ايجاد يك آزادراه بود كه انجام شده و تكميل خواهد شد.
رئيس جمهور بر لزوم ساختن ايران تاكيد كرد و گفت: بايد ايران را با انديشه و همت ايراني بسازيم، چرا كه تجربه نشان داده اگر ديگران يك تومان كمك مي كنند، طلب هاي سياسي دارند كه غيرقابل تحمل است.
احمدي نژاد ادامه داد: وقتي ديگران مي خواهند كالاي مصرفي به ما بفروشند، برخلاف آنچه معمولا براي فروش يك كالا در دنيا تبليغات مي كنند، براي آن شرط سياسي مي گذارند كه هرچند ظاهر آن بد است اما باطن آن براي ما مفيد است.
وي با تاكيد بر اينكه تجربه تاريخي مي گويد انديشه ايراني مهمتر، مناسب و بهتر از انديشه هاي وارداتي است، يادآور شد: بايد ايران را با ابتكارات، انديشه، استعدادها و منابع خودمان بسازيم؛ هرچند در ساختن كشورمان تا آنجا كه بتوانيم از ساير جاهاي دنيا منابع مي آوريم اما تحميل تحليل فكر و انديشه ديگران را نمي پذيريم.
رئيس جمهور گفت: بايد در جهت آرمان هاي فرهنگي خودمان كشور را بسازيم و امروز اين حس در ايران زنده است.
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود همه كساني را كه مي خواهند در بخش آزادراه ها و خطوط ريلي كشور سرمايه گذاري كنند به مشاركت دعوت كرد و اظهار داشت: دولت در اين راه هم مشاركت مي كند و هم تسهيلات قرض الحسنه در اختيار آنها قرار مي دهد و علاوه بر آن نيز در بعضي از زمينه ها يارانه مي دهد.
وي در خصوص اختصاص 20 درصد از درآمد نفت به صندوق توسعه ملي نيز گفت: تاسيس اين صندوق يك تصميم تاريخي است. 50 سال شعار دادند كه درآمد نفت را به بخش هاي زيربنايي اختصاص مي دهند كه انجام نشد، در حالي كه از امسال اين كار براي اولين بار صورت گرفت؛ هرچند به بودجه دولت فشار مي آورد اما آن را پذيرفتيم كه سالي 30 درصد افزايش مي يابد و تا پايان برنامه پنج ساله 35 درصد مي شود و اين يك تصميم تاريخي است.
وي به عدم تاثيرگذاري تحريم ها در پيشرفت ايران اشاره و تاكيد كرد: آنها در فضاي غيرواقعي و خودساخته حركت و طراحي مي كنند و در نتيجه به بن بست مي رسند، در حالي كه ما در ميدان واقعي و با تكيه بر استعداد و انديشه و همت هاي بلند ملت مان حركت مي كنيم و اين حركت ما يك حركت واقعي است.
رئيس جمهور ادامه داد: آنها بنزين را تحريم كردند، اما ما توانستيم حتي بنزين صادر كنيم و تا پايان امسال نيز 12 ميليون ليتر به توليد بنزين مان اضافه مي شود و با هدفمندي نيز چند ميليارد ليتر بنزين ذخيره داريم.
براساس اين گزارش: حميد بهبهاني وزير راه و ترابري در اين مراسم طي سخناني با اشاره به سختي كار در آزادراه تهران - پرديس گفت: اين آزادراه يك كارگاه براي دانشجويان رشته عمران بود و هرنوع كاري كه در راه سازي وجود داشت، در اين پروژه انجام شد.
اين گزارش حاكي است: با بهره برداري از آزادراه تهران - پرديس به طول 12 كيلومتر كه همراه با 5 كيلومتر بزرگراه و بيش از 3 كيلومتر پل بزرگ است، حلقه ارتباطي شرق تهران به استان هاي شمالي و شمال شرق كشور تسهيل مي شود.
در اجراي آزادراه تهران-پرديس كه عمليات احداث آن از 15 تير ماه 81 آغاز شده، 32 درصد سرمايه گذاري از طرف بانك مسكن، 18 درصد از سوي شركت عمران شهر جديد پرديس، 30 درصد از طرف وزارت راه و ترابري و 20 درصد توسط سازمان توسعه راه هاي ايران انجام شده است.
با بهره برداري از اين آزادراه ساليانه بيش از 50 ميليون ليتر در مصرف سوخت وسائل نقليه عبوري اين مسير صرفه جويي مي شود كه اين ميزان صرفه جويي معادل 50 درصد مصرف سوخت در جاده قديم است.

 



از دهه فجر تا نيمه فروردين سال آينده انجام مي شود
عرضه كالاهاي مورد نياز مردم با تخفيف هاي ويژه

همزمان با فرا رسيدن ايام الله دهه مبارك فجر و ايام پاياني سال، اجناس مورد نياز مردم با تخفيف هاي ويژه عرضه مي شود.
محمدرضا رشيدي مديرعامل فروشگاههاي زنجيره اي رفاه در اين زمينه گفت: فروش ويژه نوروزي بهار تا بهار از 12بهمن ماه امسال آغاز مي شود و تا 12فروردين ماه ادامه دارد و در مجموع 15هزار قلم كالا در فروشگاههاي رفاه تا سطح 25درصد تخفيف به مردم عرضه مي شود.
وي از فروشگاههاي زنجيره اي به عنوان مجموعه اي فعال در سطح ملي نام برد و گفت: اين واحدها با تنوع كالايي فراوان انواع اقلام مورد نياز مردم را در حوزه مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي، لوازم خانگي عرضه مي كنند.
مديرعامل فروشگاههاي زنجيره اي رفاه سپس عرضه سبد كالايي با تخفيف ويژه 25 تا 30درصد از بهمن ماه را با توزيع 160قلم كالا با برندهاي معروف (نشان تجاري) را از ديگر برنامه هاي اين فروشگاه برشمرد.
رشيدي در بخش ديگري از سخنان خود از امضاي تفاهم نامه همكاري ميان فروشگاه زنجيره اي رفاه با وزارت بازرگاني خبر داد و گفت: بر اين اساس قرار است در صورت نياز بازار 13قلم كالاي اساسي مردم كه 35درصد مصرف خانوار را دربر مي گيرد در سطح گسترده عرضه شود.
وي ادامه داد: انواع گوشت قرمز و سفيد، تخم مرغ، پنير و كره، پودر شوينده، قند و شكر، روغن نباتي، برنج، عدس، لوبيا، نخود، ماكاروني در شرايط خاص بازار توزيع شود.
هم اكنون 162 فروشگاه و شعبه رفاه در سراسر كشور فعال است و برنامه ريزي براي رسيدن به 280 شعبه در حال انجام است.
جشنواره فروش پوشاك
رئيس اتحاديه كشوري پوشاك نيز از برگزاري دومين جشنواره سراسري فروش نوروزي با مشاركت شش هزار واحد صنفي از پنجم اسفندماه در سراسر كشور خبر داد.ابوالقاسم شيرازي در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: در اين جشنواره 20روزه، كيفي ترين پوشاك نوروزي با قيمت مناسب و البته بدون تخفيف معمول عرضه مي شود.وي درباره نحوه انتخاب فروشگاههاي برتر گفت: واحدهاي صنفي شركت كننده از سابقه خوبي برخوردار هستند، ضوابط فروش را رعايت مي كنند و از سويي نسبت به نصب برچسب قيمت اهتمام ويژه اي دارند.شيرازي درباره نحوه بازرسي و نظارت نيز اين اطمينان را به مردم داد كه علاوه بر اتحاديه ها بازرسان شوراي اصناف نيز نظارت كاملي بر نحوه فروش داشته باشند.وي افزود: در عين حال اگر مردم با مواردي تخلف مواجه شدند مي توانند به اتحاديه هاي ذيربط، تلفن 124 و يا شوراي اصناف اطلاع دهند تا بلافاصله پيگيري شود.
ذخيره سازي
70 هزار تن ميوه
معاون وزير بازرگاني در توسعه بازرگاني داخلي، از ذخيره سازي 70 هزار تن مركبات شامل پرتقال و سيب توسط بخش خصوصي و براي تامين ميوه ايام نوروز خبر داد.محمدعلي ضيغمي اظهار داشت: براساس قرارداد امضا شده ميان وزارت بازرگاني و مباشرين تامين و توزيع، ميوه شب عيد تهيه شده و در حال آماده سازي براي عرضه در ايام پاياني سال است.
معاون وزير بازرگاني در توسعه بازرگاني داخلي تاكيد كرد: تمام تدابير مورد نياز از شهريورماه گذشته آغاز شد و در ماههاي جاري نهايي شده است.

 



افزايش مجدد قيمت آب از سال آينده

مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور تاكيد كرد: قطعا سال آينده قيمت آب مجددا افزايش مي يابد.
سيدمهدي ثمره هاشمي ديروز در نشستي مطبوعاتي گفت: قيمت آب مشتركان قطعا در سال 90 دوباره افزايش خواهد يافت. وي افزود: درصد اين افزايش قيمت در كارگروه تحول اقتصادي دولت مشخص خواهد شد، اين در حالي است كه در مرحله اول حدود 25 تا 30 درصد قيمت آب واقعي شده است.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور افزود: قيمت آب بايد در طول 5 سال به قيمت تمام شده خود نزديك شود.
وي از وجود 15 ميليون مشترك شبكه آب كشور خبر داد و گفت: 12 ميليون مشترك در بخش خانگي پراكنده هستند.
به گفته وي، اگرچه بيش از يك ماه از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها گذشته است اما صرفه جويي در مصرف آب تنها 5 درصد بوده است، البته هنوز براي ارزيابي در اين مورد و قضاوت در خصوص ميزان اثرگذاري واقعي شدن قيمت در مصارف مردم زود است و بايد اجازه داد كه قبوض آب به دست مردم برسد و سپس قضاوت كرد.
وي خاطرنشان كرد: براساس نرخهايي كه اعلام شده حدود 85 درصد مردم مصرف آبي بين صفر تا 35 متر مكعب دارند كه اگر اين مبنا قرار گيرد ميزان افزايش قبوض حدود 3 هزار تومان در هر ماه خواهد بود كه اگر هر خانوار را 4 نفر به طور متوسط در نظر بگيريم آن گاه ميزان افزايش به ازاي هر نفر 800 تومان خواهد بود.
ثمره هاشمي سپس به تشريح وضعيت آب در سال آبي جاري پرداخت و گفت: وضعيت بارندگي ها از مهرماه كه آغاز سال آبي در كشور است نشان مي دهد كه بارندگي ها حدود 70 درصد كاهش داشته است كه رقم بالايي به شمار مي رود اين در حالي است كه ميزان بارندگي سال قبل 230 ميليمتر بوده كه اين رقم هم نسبت به متوسط درازمدت پايين است.
وي از فعال شدن ستادهاي خشكسالي و مديريت بحران خبر داد و گفت: در جلسات اين ستاد نيازهاي سال آتي را پيش بيني كرده و برنامه ريزي تا پايان سال 90 را انجام خواهيم داد.
ثمره هاشمي اظهار داشت: به هر طريق ممكن آب شرب مورد نياز مردم را تامين خواهيم كرد و جيره بندي به هيچ عنوان در دستور كار نيست.به گفته وي هنوز قيمت تمام شده آب در كشور تعيين نشده و سه سناريو براي آن مشخص شده كه براي تصميم گيري به سازمان حسابرسي كشور ارائه شده است.
ثمره هاشمي خاطرنشان كرد: آب تهران به هيچ عنوان آلوده نيست و بهترين و مجهزترين آزمايشگاهها در مورد آن مشغول به كار هستند و بر همين اساس است كه ضريبهاي كيفيت آب در كشور مشخص شده و اگر به آنها نگاهي انداخته شود مشخص خواهد شد كه ضريب قيمتي آب تهران به دليل كيفيت بالاي آن بالاترين در فهرست تعيين شده است.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر صحت قرائت كنتورهاي آب گفت: گروه هاي گشت و بازرسي اين موضوع را تحت كنترل دارند و البته ماموران قرائت كنتور نيز به صورت دوره اي در مناطق مختلف مشغول به كار مي شوند.
ثمره هاشمي همچنين از افتتاح طرحهايي در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: برخي از اين طرحها با حضور رئيس جمهور افتتاح خواهند شد كه اعتبار آنها در بخش فاضلاب 908 ميليارد تومان است.وي در پايان خاطرنشان كرد: در هر آپارتماني كه امكان تفكيك كنتور وجود داشته باشد به طور قطع اين كار را انجام خواهيم داد.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي خبر داد
آغاز پرداخت وام وديعه مسكن 12 و 8 ميليون توماني

معاون وزير مسكن و شهرسازي از آغاز پرداخت وام وديعه مسكن از هفته جاري خبر داد و گفت: وام وديعه اسكان موقت با آغاز دهه فجر به بانك مسكن ابلاغ مي شود و همه متقاضيان مي توانند به اين بانك مراجعه و از تسهيلات بهره مند شوند.
به گزارش خبرنگار ما، «احمد صادقي» در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اين تسهيلات افرادي كه مي خواهند زمين خود را در اختيار انبوه ساز قرار دهند مي توانند براي تهيه يك واحد مسكوني براي اجاره به مدت 2 سال مدارك مورد نياز خود را به بانك مسكن ارائه كنند.
به گفته وي، سود اين تسهيلات 4درصد است و براي تهران 12 ميليون تومان، براي كلان شهرها 8 ميليون تومان، براي مراكز استان ها 6 تا 5/7 ميليون تومان و براي شهرستان ها 3 تا 5/4 ميليون تومان در نظر گرفته شده است.
صادقي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين تسهيلات با توجه به اينكه همه ساله اجاره بها تغيير مي كند در سال آينده نيز افزايش خواهد يافت، اظهار داشت: اين مبالغ براي امسال است و بايد در سال آينده ديد كه وضعيت اجاره بهاي مسكن چگونه خواهد بود بعد از آن مي توان در اين مورد اظهارنظر كرد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون براي وام وديعه مسكن متقاضي وجود داشته است گفت: فلسفه وام وديعه مسكن با ساير تسهيلات متفاوت است چرا كه اولا اين طرح يك طرح جديد است و تا در ميان مردم جا بيفتد زمان مي برد بنابراين شايد حتي 2 سال نيز از اين وام ها استفاده نشود.
معاون وزير مسكن و شهرسازي از شناسايي 65 هزار هكتار بافت فرسوده شهري با جمعيتي بالغ بر
5/8 ميليون نفر خبر داد و گفت: طي سالهاي برنامه چهارم توسعه كشور، 3 هزار و 500 هكتار از اراضي بافت هاي فرسوده شهري بهسازي و نوسازي شد كه اين ميزان 5/3 برابر 26 سال قبل از آن است.
صادقي افزود: مجموع نوسازي عملكرد بافت هاي فرسوده شهري طي 26 سال پيش از شروع برنامه چهارم توسعه (58 تا 84) بالغ بر يك هزار و 86 هكتار بود كه اين ميزان در برنامه چهارم به 3 هزار و 500 هكتار رسيد.
معاون وزير مسكن و شهرسازي اختصاص تسهيلات مسكن مهر در بافتهاي فرسوده را از اقدامات موثر برشمرد و گفت: سال گذشته براي نخستين بار 30 هزار واحد مسكوني در اين ارتباط تحت پوشش قرار گرفته و اين رقم در سالجاري به 60 هزار و 500 دستگاه رسيده است.
وي افزود، با تركيب ساير منابع، جمعا 100 هزار واحد مسكوني در بافت هاي فرسوده در دست احداث است كه از اين ميزان 10 هزار واحد در هفته دولت امسال به بهره برداري رسيد و همزمان با دهه فجر و تا پايان سال جاري 40 هزار واحد مسكوني ديگر به بهره برداري مي رسد و 50 هزار واحد ديگر نيز تا پايان 6 ماهه نخست سال 90 به بهره برداري خواهد رسيد.
معاون وزير مسكن خاطرنشان ساخت: طي يكسال اخير بيش از 40 هزار ميليارد ريال براي بهسازي و نوسازي سرمايه گذاري شده است و اين سرمايه گذاريها در سال 1389 به ميزان 65 هزار و 197 ميليارد ريال بالغ شده كه رشدي 80درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي دهد.

 



معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي: شركت مخابرات به ادامه تخلف اصرار مي ورزد

معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تأكيد كرد: هر تعرفه اي بايد قبل از اجرا به تصويب كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات برسد و شركت مخابرات در اعمال تعرفه جديد E1 اين روند را طي نكرده است.
حسن رضواني اظهار كرد: باتوجه به تغيير تعرفهE1 از سوي شركت مخابرات ايران، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مطابق مفاد پروانه و اخطار كتبي براي رفع تخلف اقدام كرد ليكن شركت مخابرات به ادامه تخلف اصرار ورزيد و اين امر تبعاتي در بخش ارتباطات كشور داشته است. به گزارش ايسنا، وي افزود: سازمان حمايت از مصرف كننده هم به استناد پيگيري رگولاتوري مبني بر توقف رويه فعلي و استرداد مابه التفاوت مبالغ اضافي به شركت مخابرات هشدار داده است.
رضواني گفت: مهلت شش ماهه از زمان اولين اخطار رگولاتوري به شركت مخابرات ايران به پايان رسيده است. بنابراين رگولاتوري مطابق قانون رفتار خواهدكرد.

 



با تشديد تنش ها در مصر و تونس اتفاق افتاد
بي ثباتي و سقوط شديد شاخص در بورس هاي آمريكا و عربستان

همزمان با اوج گيري ناآرامي ها در مصر و تونس، بازارهاي بين المللي شاهد سقوط شاخص هاي مالي بودند به طوري كه بورس عربستان 117 واحد سقوط كرد.
به گزارش شبكه العربيه،به دنبال تشديد درگيري ها در مصر و احتمال سقوط دولت اين كشور، شاخص بورس عربستان در معاملات مالي صبح ديروز 117 واحد سقوط كرد.
اين اتفاق در حالي افتاد كه قيمت نفت در بازارهاي جهاني افزايش يافته است.
اين شبكه با اشاره به كاهش شديد معاملات در بورس آمريكا و كاهش شاخص آن در پي تشديد بحران سياسي در مصر و احتمال سرايت بحران به ديگر كشورهاي خاورميانه تصريح كرد: سقوط بورس عربستان همچنان ادامه خواهد داشت.
همزمان شاخص بورس هاي ديگر كشورهاي عربي نيز سقوط كرده ولي بيشترين سقوط مالي در بورس عربستان روي داده است.
در همين حال رويترز نيز گزارش كرد: با ادامه تظاهرات ضد دولتي در مصر، شاخص سهام بورس وال استريت آمريكا روز جمعه با بيشترين كاهش در شش ماه گذشته روبرو شد.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي و مالي افزايش بي ثباتي در خاورميانه بيشترين تاثير را در كاهش شاخص سهام آمريكا و ساير بازارهاي مالي بين المللي داشته است.
توماس نيم كارشناس ارشد اقتصادي در اين باره گفت: بازارهاي مالي به شدت از نااطميناني متنفر هستند به خصوص اگر اين نااطميناني ها سياسي باشد. بحران سياسي مصر و ادامه تنشها در اين كشور تاثير منفي زيادي بر شاخص سهام در بازارهاي بين المللي به خصوص آمريكا داشته است.
شاخص داو جونز روز جمعه به پايين ترين حد در 8 هفته اخير رسيد و 4/1درصد سقوط كرد. شاخص اس اند پي به كمتر از ميانگين 14 روز اخير رسيد و افت 8/1 درصدي را تجربه كرد. شاخص نزدك نيز
5/2 درصد سقوط كرد. كاهش ارزش سهام شركت هاي آمازون و فورد نيز به افت بيشتر شاخص سهام وال استريت دامن زده است.
شاخص سهام در بازار آمريكا از سپتامبر 2010 تاكنون 18 درصد رشد داشته و بحران سياسي مصر مي تواند بار ديگر موجب افت شاخص سهام آمريكا شود.
كيث ويرتز كارشناس ارشد اقتصادي در اين باره گفت: به نظر من بحران سياسي مصر و ساير كشورهاي خاورميانه طي دو سه هفته آينده مي تواند موجب كاهش 5 تا 10درصدي شاخص سهام آمريكا شود.
از سوي ديگر العالم گزارش داد: شاخص هاي مالي در اروپا نيز
95/0درصد سقوط كردند كه عامل آن نگراني از افزايش احتمالي قيمت نفت در خاورميانه عنوان شده است.
همچنين قيمت دلار در بازار ژاپن شاهد كاهش 87/0درصد بود به طوري كه هر دلار آمريكا با 82 ين ژاپن معامله شد.
افزايش قيمت جهاني طلا
در پي تشديد تنش هاي سياسي و تظاهرات مردم مصر قيمت جهاني طلا 27 دلار افزايش يافت و به 1338 دلار در هر اونس رسيد.
به گزارش فارس، قيمت جهاني طلا كه از ابتداي سال 2011 و تحت تاثير افزايش رشد اقتصادي جهان روندي كاهشي را طي مي كرد با افزايش قابل توجه 27 دلاري مواجه شد و بار ديگر توجه سرمايه گذاران بين المللي را به خود معطوف كرد. اين رشد در 8 هفته اخير بي سابقه بوده است.

 



يك هزار و 115پروژه گاز رساني در دهه فجر بهره برداري مي شود

مديرعامل شركت ملي گاز ايران با بيان اينكه بالغ بر يكهزار و 115 پروژه گازرساني همزمان با سالروز پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي به بهره برداري خواهد رسيد، افزود: اين پروژه ها در 26 شهر و 759 روستا اجرايي مي گردد.
جواد اوجي با اعلام اين خبر گفت: با توجه به اينكه امسال از سوي رهبر معظم انقلاب به سال همت مضاعف و كار مضاعف نامگذاري شده است، تلاشگران صنعت گاز نيز با مضاعف نمودن كار و همتشان توانستند در سال جاري پروژه هاي مختلفي را به بهره برداري رسانند.
وي افزود: در دهه مبارك فجر علاوه بر بهره برداري از يكهزار و 115 پروژه گازرساني در تعدادي از شهرها و روستاهاي كشور، 17 پروژه ساختماني و جنبي، 18پروژه خط انتقال نيز به بهره برداري خواهد رسيد.
اوجي خاطرنشان كرد: 224 مركز صنعتي و 74 جايگاه CNG نيز در دهه فجر امسال به شبكه سراسري گاز طبيعي متصل خواهند شد.
وي اعتبار اين پروژه ها را 918 ميليارد و 360 ميليون تومان اعلام كرد و اظهار داشت: در اين ايام مبارك، 711 پروژه گازرساني نيز با اعتباري بالغ بر 393 ميليارد تومان كلنگ زني خواهد شد.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران در پايان به بهره برداري از بزرگترين ايستگاه تقويت فشار گاز كشور (ساوه) با دارا بودن هفت دستگاه توربوكمپرسور در دهه فجر امسال، اشاره كرد و گفت: اين ايستگاه كه در مسير خطوط لوله سراسري دوم، سوم و چهارم گاز كشور در نزديكي شهرستان ساوه واقع شده است، نقش زيادي در پايداري انتقال گاز به مناطق غربي و شمالي كشور دارد.

 



اعطاي تسهيلات مسكن به كارمندان انتقالي از شهرستان هاي تهران

معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور طي بخشنامه اي به دستگاه هاي اجرايي از شمول تسهيلات انتقال از تهران به كارمندان انتقالي از ساير شهرستان هاي استان تهران خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، با عنايت به بند 19 مصوبه كارگروه انتقال از تهران، تسهيلات مقرر در مصوبه هيئت وزيران و كارگروه انتقال از تهران مشمول متقاضيان انتقال از شهرستان هاي استان تهران نيز است.
براساس تصميم كارگروه انتقال، بانك مركزي به منظور تسهيل انتقال كاركنان دولت، تسهيلات زير را حسب مورد به كاركناني كه به صورت قطعي به استان ها منتقل مي شوند با درخواست آنان و تاييد دستگاه هاي اجرايي از طريق بانك عامل پرداخت مي كند:
الف - وام ساخت مسكن، 25 ميليون تومان، ب- وام خريد مسكن، 20 ميليون تومان، ج- وام تعميرات، 5 ميليون تومان، د- وام وديعه مسكن، 10 ميليون تومان.
همچنين كارمنداني كه به روستاها، بخش ها و شهرهاي مناطق محروم و كمتر توسعه يافته منتقل مي شوند، علاوه بر استفاده از مزاياي اين تصميم نامه و تبصره هاي آن، از مزاياي فوق العاده بهره وري و كارانه و فوق العاده ويژه برخوردار مي شوند.
بر اين اساس، وزارت امور اقتصادي و دارايي موظف است اعتبارات حقوق كاركنان رسمي و پيماني را به دستگاه مقصد منتقل نمايد. معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور نيز مكلف است اعتبارات حقوق كارمندان قراردادي را به دستگاه مقصد منتقل كنند. ضمنا كارمندان زن كه به همراه همسران كاركنان منتقل مي شوند، تنها از وام موضوع اين تصميم نامه بهره مند خواهند شد. كارمنداني كه از كلانشهرها (غير از تهران) به مناطق محروم منتقل مي شوند، تنها از امتيازات مربوط به حقوق و مزايا بهره مند خواهند شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14