(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 10 بهمن 1389- شماره 19852

ماموتها 4 سال ديگر به دنيا مي آيند!
خودشيفته هاي از خودراضي
سوپ پياز؛ تسكيني براي سرماخوردگي
چرا برخي سرطانها بدخيم مي شوند؟
واكسن كزاز بايد هر 10 سال تكرار شود
راز تيزدندان ترين جاندار جهان



ماموتها 4 سال ديگر به دنيا مي آيند!

مي توانيد تا چهارسال ديگر درباغ وحش ها به ديدن ماموتهاي عظيم الجثه برويد، فيلهاي عظيم الجثه و پوشيده از مويي كه هزاران سال پيش منقرض شده اند و قرار است تا چهارسال ديگر با بهره گرفتن از فناوري شبيه سازي به حيات بازگردانده شوند.
به گزارش مهر، تلاش هايي كه پيش از دهه 1990 براي استخراج هسته سلولي از بافتهاي پوستي و ماهيچه اي ماموتها انجام گرفته بود، به دليل آسيبهاي جبران ناپذيري كه به بافتهاي كشف شده در سيبري وارد آمده بود با موفقيت مواجه نشدند.
اما پيشرفت هاي علمي كه از سال 2008 و با تلاش هاي «تروهيكو واكاياما» درمركز توسعه زيستي ريكن انجام گرفت امكان شبيه سازي موش را از سلولهاي موشي ديگر كه براي 16سال منجمد شده بود و با استفاده از تكنيك تقسيم سلولي آزمايشگاهي فراهم آورد.
اكنون بر دشواري هاي شيوه شبيه سازي غلبه شده و به گفته دانشمندان دانشگاه كيوتو كه قصد دارند گونه اي از ماموتها را كه پنج هزار سال پيش منقرض شده را احيا كنند، تنها چيزي كه اكنون به آن نياز است، نمونه اي مناسب از بافت نرم ماموتي منجمد است.
اين محققان قصد دارند براي شناسايي هسته سلولهاي زيست پذير ماموت پيش از اينكه آنها را از ديگر سلولهاي جدا كنند، شيوه واكاياما را به كار گيرند. سپس هسته سلول به سلول قابل باروري فيل آفريقايي تزريق شده و از اين جاندار به عنوان مادر جانشين ماموت استفاده خواهد شد.به گفته دانشمندان پيش از بارداري فيل به دو سال زمان نياز خواهد بود و دوران بارداري اين جاندار نيز 600 روز به طول خواهد انجاميد.براساس گزارش تلگراف، دانشمندان براي آغاز اين پروژه قصد دارند در تابستان 2011 به سيبري سفر كرده و به جستجوي بافتي مناسب حتي به كوچكي سه سانتيمتر مربع بپردازند.

 



خودشيفته هاي از خودراضي

در افسانه هاي يونان آمده است كه نارسيسوس مرد زيبايي بود كه بسيار مورد توجه بود، اما او نسبت به همه بي تفاوت بود و سبب اندوه آنان مي شد.
يك روز هنگامي كه نارسيسوس خم شده بود تا يك جرعه آب از بركه بنوشد، عكس خود را در آب ديد و عاشق آن شد. در اين لحظه بود كه دريافت ديگران همان احساسي را كه اينك او نسبت به خود يافته، به او داشته اند. او نمي توانست نگاه از تصوير خود در آب برگيرد، دچار غم عشق به خود شد و در كنار بركه از اين اندوه جان داد!
شما احساس خوشايندي نسبت به خودتان داريد و اين چيز خوبي است. تحقيقات گوياي اين مطلب هستند كه همه انسانها نزد خودشان تصور مي كنند كه بهتر از سايرين هستند و احساس مي كنند كه قابل اطمينان تر، باهوش تر، مهربان تر، و سخت كوشترند. اما اين احساس در برخي افراد كه روانشناسان به آنان لقب خود شيفته داده اند تبديل به نوعي خودبيني و خودپسندي شده است.
همه ما شيفته خودمان هستيم!
خودشيفتگي براي توصيف كساني به كار مي رود كه بيشتر به خودشان توجه مي كنند تا ديگران. بيماران خود شيفته با احساس عميق «اهميت خود، خود بزرگي بيني و نوعي بي نظير بودن» مشخص مي شوند. اين افراد خود را آدمهاي خاصي مي پندارند و انتظار دارند بطور خاصي نيز با آنها رفتار شود.
سيدجواد آرامي روانشناس در گفت وگو با شبكه ايران در مورد اين اختلال شخصيتي مي گويد: خودشيفتگي خصوصيتي است كه در هر انساني وجود دارد چرا كه اگر كسي خودش را دوست نداشته باشد نمي تواند ديگران را هم دوست داشته باشد و با آنها ارتباط برقرار كند.
او ادامه مي دهد: جالب است بدانيد اين خصوصيت در دوران نوزادي باعث مي شود تا نوزاد بوسيله آن نيازهايش را از طريق اطرافيانش تأمين كند، خودشيفتگي خصوصيتي است كه بالاترين ميزان آن در دوران نوزادي زندگي انسان به چشم مي خورد، چرا كه اگر نوزاد نتواند توجه و حمايت ديگران را به خود جلب كند از بين مي رود.
آرامي در توضيح گفته هاي خود مي افزايد: اين خصوصيت در مراحل بعدي رشد انسان نيز مورد توجه است چرا كه اگر فرد براي خود عزت نفس قايل نشود تحت تأثير نفوذ و استعمار ديگران قرار مي گيرد.
او در ادامه به توصيف ويژگي هاي يك شخص خودشيفته مي پردازد و مي گويد: خودشيفتگي زماني به عنوان يك اختلال به شمار مي رود كه فرد به دليل دارا بودن يك ويژگي خاص كه او را از ديگران متمايز مي كند، و خود را در جايگاه برتري نسبت به ديگران ببيند يا به ديگران فخر بفروشد. حتي در مواردي فرد بدون دارا بودن چنين ويژگي هايي خود را از ديگران برتر مي بيند.
آرامي در توضيح گفته هاي خود مي افزايد: معمولاً اين دسته از افراد انتظار دارند كه رفتار ديگران با آنها متفاوت باشد و حتي بالاترين امتيازات را در جامعه دريافت كنند، اين افراد اگر به خواسته خود دست نيابند معمولاً از ديگران فاصله مي گيرند يا در برخي موارد ديگران را مورد تمسخر قرار مي دهند.
او معتقد است: اين دسته از افراد معمولاً روابط اجتماعي عميقي با ديگران ندارند، مانند برخي هنرپيشه ها و افراد مشهور؛ آنها روابط اجتماعي گسترده اي دارند اما در واقع از اختلال افسردگي رنج مي برند.
وي در ادامه بين افراد خودشيفته و خود بزرگ بين تمايز قايل مي شود و مي گويد: ممكن است افراد خودشيفته داراي اختلال خودبزرگ بيني هم باشند اما فردي كه دچار اختلال خودبزرگ بيني است لزوماً در دسته افراد خودشيفته قرار نمي گيرد.
او در مورد روش درمان اين دسته افراد مي گويد: معمولاً افرادي كه اختلال رواني دارند تا زماني كه ارتباطشان با دنياي اطراف و واقعيت قطع نشده باشد، قادر به درك بيماري خود هستند اما در افرادي كه قادر به تشخيص اختلال شخصيت خود نيستند، اطرافيان بايد اين گونه افراد را به درمان سوق دهند.
خودشيفتگي
و كسب تأييد ديگران
در دنياي واقعي افراد خود شيفته به شدت نيازمند كسب تأييد و اعتبار از سوي ديگران هستند. «روي باميستر» روانشناس اجتماعي و استاد دانشگاه تالاهاسي فلوريدا مي گويد: «از نظر اين افراد زياد مهم نيست كه دوست داشتني باشند، چيزي كه اهميت دارد اين است كه تحسين شوند.»
چرا برخي افراد
خودشيفته مي شوند
به درستي مشخص نيست كه چه اتفاقي مي افتد كه يك نفر تبديل به فردي خود شيفته مي شود. بنابر توافق اكثريت كارشناسان عوامل وراثتي نقش برجسته اي را در اين زمينه بازي مي كنند. همچنين والدين افراطي كه بيش از اندازه كودكان خود را تشويق مي كنند نيز ممكن است در آينده موجبات خودشيفتگي فرزندانشان را فراهم آورند.
آمار و ارقام حاكي از اين مطلب است كه درصد مردان خودشيفته به مراتب بيشتر از زناني است كه دچار اين اختلال شخصيتي مي شوند.افراد خود شيفته معمولاً در زمره بيماراني قرار مي گيرند كه مداواي آنها دشوار است. مشكل اساسي اين افراد آن است كه احساس مي كنند برخي از افراد آنچنان كه شايسته شان است با آنها رفتار نمي كنند.

 



سوپ پياز؛ تسكيني براي سرماخوردگي

متخصص گياهان دارويي و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: خوردن سه نوع سوپ پياز، سير و جوجه در درمان و تسكين علايم سرماخوردگي ويروسي مؤثر است.
«فراز مجاب» در گفت وگو با ايرنا افزود: همچنين مصرف شلغم يا آب آن تأثير بسزايي در كاهش علايم سرماخوردگي دارد.
وي ادامه داد: براي درمان علايم سرماخوردگي ويروسي كه شامل عطسه، آبريزش بيني و سرفه است، مي توان از برخي داروهاي گياهي استفاده كرد كه ساده ترين آن، مصرف چاي معمولي كمرنگ است.
اين متخصص داروسازي گفت: گياهان دارويي آويشن، رازيانه و شيرين بيان همراه با آويشن نيز خلط آورند و كمك مي كنند تا ترشحات ويروسي بهتر و سريعتر دفع شوند.
مجاب افزود: مصرف گياهان معرق (عرق آور) مانند گياه چاي و گياه آقطي براي درمان كسالت ناشي از سرماخوردگي مؤثر است.
وي اظهار داشت: همچنين گياه دارويي سرخارگل نيز موجب افزايش ايمني بدن شده و موجب مي شود تا خود بدن با بيماري مقابله كند. به گفته وي، گياهان دارويي نعناع براي درمان احتقان و گرفتگي بيني و گياه دارويي ختمي نيز ملين گلو است.
اين استاد دانشگاه يادآور شد: استفاده از گياهان دارويي در سه روز اول سرماخوردگي توصيه مي شود چون اگر سرماخوردگي طولاني شود به معناي باكتريايي شدن آن است و بايد با تجويز پزشك متخصص آنتي بيوتيك مصرف شود.

 



چرا برخي سرطانها بدخيم مي شوند؟

پزشكان كانادايي در آزمايش هاي جديد خود دريافته اند كه چرا برخي از سرطانها بدخيم و برخي ديگر خوش خيم مي شوند.
دكتر جراردو فربيري متخصص دپارتمان بيوشيمي دانشگاه مونترال در كانادا در مطالعات جديد خود دريافته است كه سلول هاي سرطاني با انجام تقسيمات دوتايي تكثير مي شوند اما در اين ميان حضور مولكولي به نام «PML» حائز اهميت است كه تعداد دفعات اين تقسيم سلولي را محدود مي كند.
اين پزشك كانادايي و دستيارانش متوجه شدند كه در سرطانهاي بدخيم مشكلاتي با اين مولكول بوجود مي آيد بدين معني كه وقتي اين مولكول در هنگام تقسيمات سلول هاي سرطاني وجود نداشته باشد، اين سلولها هرچه بيشتر به رشد و تكثير خود ادامه مي دهند و در نهايت به ساير اعضاي بدن نيز كشيده مي شوند.
به گزارش روزنامه سان، نكته مهمتر اين است كه وجود مولكولهاي PML به راحتي قابل تشخيص است و مي توان از آنها به عنوان فاكتوري براي شناسايي تومورهاي خوش خيم يا بدخيم استفاده كرد. سلولهاي سرطاني بدخيم در سازماندهي مولكول هاي PML دچار مشكل مي شوند يا اصلا اين سلول ها را توليد مي كنند و بنابراين به طور كنترل نشده به تكثير خود ادامه مي دهند.
اين يافته در نشريه «ژنها و رشد» به چاپ رسيده است.

 



واكسن كزاز بايد هر 10 سال تكرار شود

عضو كميته كشوري مبارزه با بيماري هاي عفوني گفت: واكسن كزاز بايد هر 10 سال يك بار تزريق شود و اين كار تا آخر عمر ادامه يابد.
مسعود مرداني در گفت وگو با فارس با بيان اينكه هر 10 سال يك بار بايد تزريق واكسن كزاز تكرار شود، اظهار داشت: هر پدر و مادري كه فرزندش در دوران كودكي واكسن كزاز زده است بايد هر 10 سال يكبار با مراجعه به مراكز بهداشت تقاضاي تزريق مجدد واكسن كزاز را بكند.
وي افزود: در صورت تزريق واكسن كزاز اگر فرد طي 10 سال تصادف كند يا پايش زخم شود مطمئن مي شود كه ديگر كزاز نمي گيرد.
مرداني تصريح كرد: اين واكسن هر 10 سال تا آخر عمر فرد بايد تكرار شود اما متأسفانه 90 درصد پزشكان و 80 تا 90 درصد دانشجويان پزشكي اين واكسن را تزريق نكرده اند.
وي اضافه كرد: در تمام دنيا برنامه هايي به عنوان ايمن سازي بالغان وجود دارد اما در ايران صحبتي از آن نمي-شود و در اين برنامه همان طور كه بچه ها واكسن مي زنند بزرگسالان نيز بايد واكسن تزريق كنند.

 



راز تيزدندان ترين جاندار جهان

دندانهاي خارپشت دريايي يكي از تيزترين و برنده ترين موادي است كه در جهان يافت مي شود و روزي مي تواند منجر به ساخته شدن چاقوهايي شود كه هرگز نيازي به تيز شدن دوباره ندارد.
اين جاندار داراي دندانهاي خود تيزشونده اي است كه مي تواند با آنها حتي سنگ ها را بجود و در سواحل سنگي مسيرهاي پنهاني حفر كند.
دانشمندان اكنون دريافته اند خارپشت هاي دريايي چگونه دندانهاي خود را تيز نگه مي دارند و معتقدند فناوري كه بر پايه اين شيوه بنا شود را مي توان در ساخت ابزارهاي تيغه داري به كار گرفت كه دوام تيزي تيغه در آنها هميشگي باشد.
بررسي دندان هاي خارپشت دريايي بنفش كاليفرنيا نشان مي دهد بر روي دندان هاي اين جاندار ساختاري پيچيده از لايه هاي كريستالي كلسيت وجود دارد كه به واسطه سيمان طبيعي بسيار قدرتمندي به يكديگر وصل شده اند. در ميان اين كريستالها لايه هايي ضعيف تر از اين مواد زيستي قرار گرفته و با هر بار تضعيف و خرد شدن لايه هاي كريستالي، اين لايه هاي جديد بيرون آمده و جايگزين لايه هاي از بين رفته خواهند شد و به اين شكل دندانهاي اين خارپشت دريايي براي هميشه تيز باقي خواهد ماند.
«پويا گيلبرت» از دانشگاه ويسكونزين مديسون مي گويد: اين لايه هاي زيستي حلقه هاي ضعيف تر در اين زنجيره هستند و هر دندان از نقطه شكست از پيش تعيين شده اي برخوردار است كه با قرار گرفتن در اين نقطه لايه هاي سخت دندان خرد شده و مواد نرمتر جايگزين آن مي شوند. اين چرخه به دو شكل مختلف رخ مي دهد، صفحه اي و رشته اي و مواد نرمتر پس از جايگزيني لايه هاي كريستالي سخت و برنده مي شوند.
براساس گزارش تلگراف، به گفته گيلبرت اكنون كه روند تيزشوندگي دندانهاي اين جاندار آشكار شده است، مي توان با استفاده از آن شيوه هايي جديد و كارآمد را براي تنظيم و ساخت دستگاههايي با تيغه هاي خود تيزشونده ارائه كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14