(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 12 بهمن 1389- شماره 19854

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نگاه امام(ره) به فجر امروز خاورميانه- قسمت اول
محسني اژه اي : حكم 15 متهم فتنه 88 قطعي شده است
نگراني واشنگتن و تل آويو از منزوي شدن جبهه حريري در لبنان
پاسخ موسسه ابرارمعاصر و توضيح كيهان
بازخواني نقش خاتمي در فتنه 88 ـ بخش هفتم
تا ملاقات خدا -3 ضرورت شناخت ارزش عمر



نگاه امام(ره) به فجر امروز خاورميانه- قسمت اول

اين انقلاب صادر مي شود
ابراهيم حاجي محمدزاده

«... دست آمريكا و ساير ابرقدرتها تا مرفق به خون جوانان ما و ساير مردم مظلوم و رزمنده جهان فرو رفته است، ما تا آخرين قطره خون خويش با آنان شديدا مي جنگيم، چرا كه مرد جنگيم. ما انقلابمان را به تمام جهان صادر مي كنيم، چرا كه انقلاب ما اسلامي است و تا بانك لااله الاالله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنين نيفكند مبارزه هست و تا مبارزه در هر جاي جهان با مستكبرين هست ما هستيم...» (پيام امام به مناسبت اولين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي 22/11/1358) (1)
پيام فوق را حضرت امام(ره) در نخستين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي كه به علت بيماري در بيمارستان قلب تهران بستري بودند خطاب به ملت ايران و تمام محرومان و مستضعفان جهان ابلاغ مي كنند. اين پيام در حالي به مردم ايران و جهانيان ابلاغ مي شود كه تمام ايران غرق در فتنه ها و آشوب ها و توطئه هاي رنگارنگ استكبار جهاني به دست بيش از چهارصد گروه مزدور است. ولي حضرت امام(ره) با اطمينان قلبي و ايمان خلل ناپذير منشور جهاني شدن انقلاب را صادر و با پيش بيني آينده روشن انقلاب اسلامي حزب الله تحت فرمان خود را به تصفيه دروني و زدودن ناپاكي ها مي خوانند:
«... ملت عزيز ايران، شما شرق تجاوزگر و غرب جنايتكار را به وحشت انداخته، هيچ گاه و با هيچ قدرتي سازش نكنيد كه يقين دارم نمي كنيد و هر كس در هر مقام كه خيال سازش با شرق و غرب را داشت بي محابا و بدون هيچ گونه ملاحظه او را از صفحه روزگار براندازيد كه سازش با شرق و غرب خودباختگي است و خيانت به اسلام و مسلمين است...» (2)
معمار انقلاب اسلامي وقوع و پيروزي و تداوم انقلاب اسلامي را سرآغاز دوراني جديد در رهايي مستضعفان و محرومان از قيد بندگي استكبار جهاني و مزدوران آنان دانسته و اعلام مي كنند:
«... دوران بن بست و نااميدي و تنفس در منطقه كفر بسر آمده، و گلستان ملتها رخ نموده است و اميدوارم همه مسلمانان شكوفه هاي آزادي و نسيم عطر بهاري و طراوت گلهاي محبت و عشق و چشمه سار زلال جوشش اراده خويش را نظاره كنند. همه بايد از مرداب و باتلاق و سكوت و سكوني كه كارگزاران سياست آمريكا و شوروي بر آن تخم مرگ و اسارت پاشيده اند به در آييم و به سوي دريايي كه زمزم از آن جوشيده است روانه شويم...» (3)
و در شرايط كنوني حفظ و گسترش و الگوبرداري از امانت الهي انقلاب اسلامي را مهم ترين وظيفه و واجب الهي مسلمانان جهان مي دانند.
«... امروز بر ملت ايران خصوصا و بر جميع مسلمانان عموما واجب است. اين امانت الهي را كه در ايران به طور رسمي اعلام شده و در مدت كوتاهي نتايج عظيم به بار آورده است با تمام توان حفظ نموده و در راه ايجاد مقتضيات بقاي آن و رفع موانع و مشكلات آن كوشش نمايند و اميد است كه پرتو نور آن بر تمام كشورهاي اسلامي تابيدن گرفته و تمام دولت ها و ملت ها با يكديگر تفاهم در اين امر حياتي نمايند و دست ابرقدرتهاي عالم خوار و جنايتكاران تاريخ را تا ابد از سر مظلومان و ستمديدگان جهان كوتاه نمايند...» (4)
و با تحليل اوضاع كنوني عالم تنها راه نجات بشريت را در گرو دو اصل ذيل مي دانند.
الف: شناخت ارزشهاي توحيدي اسلام ناب محمدي (ص) و افشاي اسلام آمريكايي و ماهيت طرفداران مزدورش:
«... اگر چهره نوراني اسلام را براي جهانيان روشن نمايند كه اگر اين چهره با آن جمال جميل كه قرآن و سنت در همه ابعاد به آن دعوت كرده از زير نقاب مخالفان اسلام و كج فهمي هاي دوستان خودنمايي كند، اسلام جهانگير خواهد شد و پرچم پرافتخار آن در همه جا به اهتزاز خواهد آمد. چه مصيبت بار و غم انگيز است كه مسلمانان متاعي دارند كه از صدر عالم تا نهايت آن نظير ندارد، نتوانسته اند اين گوهر گرانبها را كه هر انساني به فطرت آزاد خود طالب آن است عرضه كنند، بلكه خود نيز از آن غافل و به آن جاهلند و گاهي از آن فراري...» (5)
ب: تعهد مردم و مسئولان جمهوري اسلامي به وراثت راه انبيا و تداوم مقصد انقلاب اسلامي و زمينه سازي انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداري حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف.
«... مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداري حضرت حجت- ارواحنا فداه- است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادي و مادي اگر لحظه اي مسئولين را از وظيفه اي كه برعهده دارند منصرف كند، خطري بزرگ و خيانتي سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهوري اسلامي تمامي سعي و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنمايد، ولي اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهاني اسلام است منصرف كند...» (6)
و براساس رسالت وراثت راه انبيا در دنياي كنوني است كه حضرت امام در آغاز وصيت نامه سياسي الهي خويش مي فرمايند:
«... آنچه لازم است تذكر دهم آن است كه وصيت سياسي الهي اينجانب اختصاص به ملت عظيم الشأن ايران ندارد بلكه توصيه به جميع ملل اسلامي و مظلومان جهان از هر ملت و مذهب مي باشد ...» (7)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 و 2- صحيفه امام ج 12 ص 148 3- صحيفه امام ج 21 ص 82
4-صحيفه امام ج 21 ص 403 5- صحيفه امام ج21 ص 429
6-صحيفه امام ج 18ص 158 7-صحيفه امام ج 21 ص400

 



محسني اژه اي : حكم 15 متهم فتنه 88 قطعي شده است

سخنگوي قوه قضائيه از قطعي شدن حكم 15 نفر در ارتباط با فتنه سال گذشته، در دادگاه تجديدنظر خبر داد.
حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي با اشاره به فاصله زماني ايجاد شده ميان دو نشست (نشست قبلي و نشست كنوني) به برخي اخبار اين روزها اشاره كرد و گفت: احكام 15 نفر از مجرمان فتنه سال گذشته در دادگاه تجديدنظر قطعي شد و براي اجراي حكم به اجراي احكام ارسال شد كه احكام آنها از شش ماه تا چهار سال حبس است و بعضاً تعزير شلاق و محكوميت در احكام شان پيش بيني شده است.
محسني اژه اي در ادامه گفت: حكم يكي از اشراري كه در ايلام آدم ربايي و تجاوز به عنف داشت پس از قطعي شدن اجرا و وي اعدام شد. يكي ديگر از اشرار كرمان كه داراي شرارت هاي مختلفي بود با زحمت دادسراي كرمان تعقيب شد كه در هنگام دستگيري به صورت مسلحانه با مأموران درگير شده بود. شرور اصلي معدوم و چهار فرد مرتبط دستگير شدند.
به عوامل اصلي مواد مخدر
نزديك شده ايم
محسني اژه اي درباره برخورد دستگاه قضايي با قاچاقچيان مواد مخدر، با اشاره به اينكه در يكي، دو هفته اخير چند محموله بزرگ مواد مخدر شناسايي شده است، گفت: در يك مورد بيش از سه تن مواد مخدر كشف شد. اين يعني داريم به عوامل اصلي نزديك مي شويم. محموله ديگري نزديكي تهران كشف شد كه حدود 400 كيلو كراك حمل مي كرد. البته مرفين و ترياك هم وجود داشت. اينها افراد جزء نيستند بلكه كساني هستند كه با ماشين هاي سنگين راهسازي محموله ها را جابجا مي كنند كه اين مبارزه با همكاري دادسرا و دادستاني كل و وزارت اطلاعات انجام شده است.
سخنگوي قوه قضائيه، با اشاره به پرونده ديگري در كرمان كه مواد مختلفي از جمله 114 كيلو هروئين داشتند، افزود: دنيايي كه ادعاي مبارزه با مواد مخدر دارند و در همايش هاي مختلفي كه برگزار مي شود كه من بيش از 10 الي 20 مورد آن را خودم به عنوان وزير اطلاعات يا دادستان كل كشور حضور داشتم در همه همايش ها پيگيري جرايم سازمان يافته مطرح مي شود ولي در عمل كشوري كه واقعاً جدي باشد و پاي كار بايستد بنده سراغ ندارم.
سخنگوي قوه قضائيه، تأكيد كرد: نسبت به قاچاقچيان مواد مخدر هيچ اغماضي نخواهد شد و حجت تمام شده است.
حكم مفسد في الارض
براي فعالان سايت هاي مستهجن
وي با اشاره به پرونده دو متهم در دادگاه بدوي كه به عنوان مفسد في الارض در سايت هاي مستهجن فعاليت داشتند، گفت: اين احكام هنوز قطعي نشده است. اين افراد در ارتباط با داخل و خارج به صورت گسترده و تشكيلاتي كار مي كردند و سپاه با انجام يك كار بسيار خوب، منظم، تشكيلاتي و سريع عوامل مختلف اين جريان را در استان هاي مختلف شناسايي كرد و دادستاني كل كشور درخواست احاله اين پرونده را پذيرفت و از مجراي قانوني خود عمل كرد و در حال حاضر دو نفر از آنها به عنوان مفسد في الارض در دادگاه بدوي حكم گرفتند.
سخنگوي قوه قضائيه، در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره اقدامات دستگاه قضايي، پليس و وزارت اطلاعات با شركت هاي هرمي، گفت: در تهران در يك نوبت 20دفتر هرمي كه از قبل شناسايي شده بودند در يك اقدام ضربتي پلمب و 300 نفر از آنها دستگير شدند كه تعدادي از آنها هنوز در بازداشت هستند و برخي با قرار مناسب آزاد شده اند.
حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي در ادامه نشست خبري در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا متهم اصلي پرونده شركت بيمه ايران در خيابان فاطمي احضار شده و آيا مورد محاكمه قرار خواهد گرفت؟ گفت: اين تعبير اصلي يا غيراصلي از زبان شما مطرح شده است. ما گفته ايم هر كس متهم باشد به اتهاماتش رسيدگي خواهد شد. اگر نياز باشد هر متهمي احضار شود، احضار مي شود و موضوع رسيدگي مي شود.
شورد احضار شده است
خبرنگار ديگري در خصوص برگزاري زمان دادگاه سه تبعه آمريكايي و علني يا غيرعلني بودن آن سؤال كرد و در تكميل سؤالات خود افزود،، آيا «سارا شورد» در خصوص اين پرونده احضار شده است؟ كه سخنگوي قوه قضائيه پاسخ داد: سارا شورد احضار شده است و تاريخ دادگاه نيز همان 17 بهمن ماه است و به تأخير نيفتاده، مگر اينكه مورد خاصي پيش بيايد. علني يا غيرعلني بودن دادگاه نيز به تشخيص قاضي دادگاه است اما اصل بر علني بودن است مگر اينكه قاضي دادگاه تشخيص دهد.
داعيه داران مبارزه با مواد مخدر از يك قاچاقچي حمايت مي كنند
سخنگوي دستگاه قضائي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه اعدام «زهرا بهرامي» واكنش هايي را در خارج از كشور به دنبال داشته، گفت: در خصوص احكام اعدام مرتبط با مواد مخدر، همه اعدام ها الزاماً بايد در تهران تاييد شود و به تاييد رئيس ديوان عالي كشور يا دادستان كل كشور برسد و اين دو شخصيت بايد در اين رابطه نظر دهند. نكته ديگر هر حكم اعدام از جمله در خصوص مواد مخدر بايد با حضور وكيل باشد. البته محكوم عليه و وكيل مدافع نيز پس از تاييد حكم مي توانند درخواست عفو كنند، يعني پس از تاييد به سرعت براي اجرا نمي رود، اجازه اجرا نيز اخذ مي شود.
محسني اژه اي يادآور شد: در خصوص اين خانم نيز افرادي كه اعتراض كردند بدانند كه اين امر دخالت در امور داخلي ماست و آنها حق دخالت ندارند. تعجب مي كنيم كساني كه داعيه مبارزه با مواد مخدر دارند چطور از يك قاچاقچي حمايت مي كنند. اين فرد به يك جريان قاچاق بين المللي وصل بوده و در امر فروش و توزيع كوكائين شركت داشته است.
وي ادامه داد: اين فرد سه اسم داشته و با پاسپورت جعلي وارد ايران شده و روزي كه دستگير شد در دو مرحله از وي مواد مخدر كشف شد كه بخشي از آن، كشف 450 گرم كوكائين است. پرونده اين فرد نيز همه مراحل قانوني را طي كرد، وكيل و بستگان وي نيز مطلع بودند. بنابراين اگر كساني كه داعيه مبارزه با اين جرم را دارند بايد از اين موارد حمايت كنند.
نامه رئيس جمهور
پاسخ حقوقي دارد
خبرنگار ديگري با اشاره به نامه رئيس جمهور كه در آن از رئيس قوه قضائيه انتقاد شده بود، از سخنگوي دستگاه قضائيه خواست تا موضع اين قوه را بيان كند كه محسني اژه اي پاسخ داد: موضع گيري قوه قضائيه در مرتبه نخست اين است كه ما همه بايد تلاش كنيم تا انسجام در كشور تقويت شود و مسائلي كه مورد نقد و انتقاد است را در داخل جلسات از جمله جلسه سران سه قوه حل كنيم و مسائلي كه به عامه مردم ارتباط ندارد را به ميان مردم نكشانيم.
وي ادامه داد: مجمع تشخيص مصلحت نظام نهادي قانوني و به دست امام راحل پايه گذاري شده است و در بازنگري قانون اساسي اين نهاد به صورت رسمي مطرح شد. يكي از مواردي كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد رسيدگي قرار مي گيرد، موارد اختلافي ميان شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي است. اگر اختلاف نظر ميان مجلس و شوراي نگهبان ايجاد شد در اينجا نظر مجمع تشخيص، نظر نهايي است.
سخنگوي قوه قضائيه افزود: اما اگر مواردي باشد كه جزء سياست هاي كلي نظام كه طبق قانون برعهده ولي فقيه است باشد در مجمع مطرح مي شود و در نهايت بايد به تاييد مقام معظم رهبري برسد.
محسني اژه اي خاطر نشان كرد: اين موارد از موارد اختلافي ميان مجلس و شوراي نگهبان بوده كه مجلس به مصوبه خود اصرار و به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال شد. دولت اعلام كرده بود كه تا لايحه برنامه پنجم را تحويل نگيريم نمي توانيم لايحه بودجه را تحويل دهيم. روز شنبه در مجمع تشخيص مصلحت نظام جلسه اي تشكيل و تا نماز به طول انجاميد و پس از آن جلسه بعدازظهر تا مغرب ادامه يافت و حتي قرار شد جلسه سوم بعد از نماز مغرب ادامه يابد كه به حدنصاب نرسيد و برگزاري جلسه به شنبه موكول شد.
وي اضافه كرد: روز شنبه از همه دعوت به عمل آمد و اكثريت حضور داشتند غير از يكي دو نفر و بعضي ها هم كه نبايد بيايند و نمي آيند، در جلسه حضور نداشتند. در جلسه سوم موضوع به صورت مبسوط مورد رسيدگي قرار گرفت از لحاظ منطق مساله و زماني كه براي حدود شش مورد گذاشته شد، وقت مبسوطي بود و مباحث جدي نيز مطرح شد. محسني اژه اي گفت: نامه رئيس جمهور پاسخ دارد، پاسخ حقوقي هم دارد و مطالبي كه استناد داده شده نيز قابل جواب است اما در اين شرايط اين مباحث بايد در حوزه كاري خود مطرح شود.
عذرخواهي، پايان كار دو تبعه آلماني نيست
خبرنگاري با اشاره به اظهارنظر يكي از مقامات وزارت خارجه درخصوص دو تبعه آلماني مبني بر اينكه اگر روزنامه مورد نظر عذرخواهي كند اين دو تبعه آزاد خواهند شد، از سخنگوي قوه قضائيه خواستار توضيح شد. محسني اژه اي در پاسخ گفت: تاكيد مي كنم كه بنده هيچ وقت نگفته ام ابزار جاسوسي همراه آنها بوده است. اين افراد به عنوان توريست وارد ايران شدند و اقداماتي را انجام دادند و خودشان نيز قبول دارند كه كارشان خلاف قانون بوده است. اين گونه نيست كه با عذرخواهي موضوع حل شود، پرونده بايد رسيدگي شده و اگر هر سه عنصر قانوني، مادي و معنوي جرم وجود داشته باشد، پرونده رسيدگي نهايي خواهد شد.
وي ادامه داد: پرونده اين دو تبعه آلماني هنوز در حال رسيدگي است و اگر جرم شان ثابت شود با عذرخواهي تمام نخواهد شد.
كمك به خانواده زندانيان سياسي
و پاسخ سخنگو
محسني اژه اي در پاسخ به اين پرسش كه آيا كمك معيشتي به خانواده زندانيان سياسي جرم است يا خير؟ گفت: وقتي جرم سياسي تعريف نشده است متهم سياسي چه معنايي مي تواند داشته باشد؟ چنانچه فردي به مجرمي كمك كند در قانون پيش بيني شده است. زماني مجرم را فراري مي دهد، زماني او را اميدوار مي كند و گاهي كار جرم را تسريع مي كند يا زماني اقداماتي انجام مي دهد كه مجرم در جرم خود مصرتر مي شود. اگر اين موارد باشد جرم است. اما برحسب اين كه كمك به خانواده مجرم چگونه باشد، به صورت موردي مي توان نظر داد.
وي افزود: شما بايد اين گونه سوال كنيد كه آيا كمك به خانواده يك قاچاقچي موادمخدر و غيره جرم است يا نه؟ ممكن است خانواده او هيچ تقصيري نداشته باشند و افراد مستمندي باشند اما گاهي كساني هستند كه با اين هدف كه قاچاقچي روحيه اش را در زندان نگه دارد و از مجازات نهراسد به خانواده او كمك مي كنند.
سخنگوي قوه قضائيه خاطر نشان كرد: كمك به خانواده يك مجرم در پاره اي موارد جرم است و در پاره اي موارد ممكن است جرم نباشد.
حكم اعدام يك جاسوس صادر شده است
محسني اژه اي در پاسخ به سوالي درباره متهمان جاسوسي و دليل كاهش ارايه اخبار آنها از سوي سخنگوي قوه قضائيه گفت: اگر كسي جاسوس باشد به جرمش رسيدگي مي شود اما مسائل جاسوسي به نحوي است كه سيستم اطلاعاتي بايد موارد آن را شناسايي كند. سخنگوي قوه قضائيه خبر داد: حكم اعدام يك جاسوس كه در راستاي اهداف رژيم صهيونيستي فعاليت مي كرد در دادگاه بدوي صادر شده اما هنوز در ديوان عالي كشور تاييد نشده است.
صدور حكم اعدام براي 2 تن از هرمي ها
محسني اژه اي در پاسخ به سوالي درباره صدور حكم اعدام براي فعالان شركت هاي هرمي اظهار كرد: صدور حكم اعدام در چنين مواردي بايد احراز شود، همانطور كه گفتم براساس قانون اخلال گران در نظام اقتصادي كشور براي دو تن از كساني كه در امور سمعي و بصري فعاليت مي كردند حكم اعدام صادر شده است. اما در ساير موارد بستگي به مصداق آن دارد.
وي افزود: ماده 1 قانون مبارزه با اخلال گران در نظام اقتصادي كشور، اخلال گران را تعريف كرده است و ماده 2 بيان مي كند اگر قصد ضربه زدن به كشور يا علم به اينكه عمل شان براي ضربه زدن به نظام است، داشته باشند حكم آنها اعدام و اگر غير اين باشد حبس و جزاي نقدي است.
پاسخ به ايرادات قانون جديد مبارزه با موادمخدر
خبرنگاري درباره اشكالات شش ماده از قانون مبارزه با موادمخدر و ارجاع دوباره آن پرسيد كه محسني اژه اي پاسخ داد: قانون مبارزه با موادمخدر از زمان لازم الاجرا شدن مواد روانگردان را در رديف موادمخدر به حساب آورده و اكنون اين بحث مطرح است كه پرونده هايي كه قبل از لازم الاجرا بودن اين قانون مطرح بوده اند، بايد همه به دادگاه انقلاب ارجاع شوند يا دادگاه هاي قبلي صالح به رسيدگي هستند.
اين اختلاف برداشت بين قضات وجود دارد اگر به جمع بندي نهايي برسيم بخشنامه مي شود كه كل پرونده ها به دادگاه انقلاب ارسال شود و اگر به جمع بندي نهايي نرسيديم تفسير آن را مي خواهيم.
اتهام متوجه مهدي هاشمي است
خبرنگاري پرسيد، محمد هاشمي اظهار كرده كه مهدي هاشمي جرم اثبات شده اي ندارد نظر شما در اين رابطه چيست كه محسني اژه اي پاسخ داد: زماني كه اسم افراد برده مي شود ما در معذوريت قرار مي گيريم. اگر منظور ايشان اين است كه حكم صادر و قطعي نشده، كسي هم چنين ادعايي نكرده ولي اگر منظور ايشان اتهام است، اتهام متوجه او است.
عزم ما براي مقابله با هر نوع فسادي جزم است
خبرنگار ديگري سوال كرد ديروز سرپرست جديد دادسراي جرايم امور اقتصادي معرفي شد و در آن جلسه عنوان كردند كه در 10 ماهه اول سال جاري 90 حكم قطعي در مورد مفسدان اقتصادي صادر شده است از طرفي دادستان اظهار كرده كه قوه قضائيه ديرگير ولي شيرگير است، از طرفي فضاي افكار عمومي اين است كه قوه قضائيه دانه درشت ها را دستگير نمي كند آيا در 90 نفري كه حكم قطعي براي شان صادر شده، دانه درشت هم وجود دارد يا خير؟ كه سخنگوي قوه قضائيه پاسخ داد: رئيس قوه قضائيه گفته من هم عرض مي كنم عزم ما براي مقابله با هر نوع مفاسدي جزم است اما اينكه ما همه ابزار، امكانات و تجهيزات لازم را داريم كه در عرض واحد با همه برخورد قوي و در حد انتظار مردم داشته باشيم اين طور نيست. واقعا ممكن است اين انتقاد وارد باشد. تغيير و تحول ها هم براي اين است كه مبارزه جدي تري صورت گيرد.
بايد اقدامات ايجابي، اطلاعاتي
و فرهنگي در كنار هم باشند
محسني اژه اي در پاسخ به سوالي درباره رشد عرضي و عمقي گروه هاي انحرافي و وابسته به وهابيت در دانشگاه ها گفت: اين قضاوت كه فعاليت اين گروه ها عمقي و عرضي زيادتر شده را نمي دانم. آنچه دستگاه هاي رصد كننده گزارش مي دهند اين را به ما نمي گويد كه حداقل از نظر عرضي فعاليت اين گروه ها افزايش يافته باشد به نظر ما نسبت به گذشته كمتر شده ولي الان هم زياد است.
اژه اي با تاكيد بر كافي نبودن برخورد قضايي در اين موارد گفت: اگر برخورد سلبي و ايجابي، اطلاعاتي و انتظامي و كار فرهنگي در كنار كار قضايي صورت نگيرد، به سرانجام نهايي نمي رسد. بايد اقدامات ايجابي، اطلاعاتي و فرهنگي را در كنار هم داشته باشيم.
وي در ادامه گفت: وزارت اطلاعات يك شبكه را در همين زمينه كشف كرد كه پرونده آن به دادگاه رفت. اگر هماهنگي بين دستگاه ها به همين سرعت و بهتر و بيشتر جلو رود تاثير بسزايي خواهد داشت. درا هواز هم فردي كه اتهاماتي از اين قبيل داشت به اعدام محكوم و حكم او قطعي و اجرا شد.
خبرنگاري پرسيد شما فرموديد عزم تان براي مبارزه با مفسدان جزم است، اما در برخي موارد نمي توانيد اقدامي انجام دهيد آيا منظورتان نداشتن تجهيزات است يا اعمال نفوذ، كه محسني اژه اي پاسخ داد: منظورم اعمال نفوذ نبود، منظورم كمك هاي نيروي انساني و ساير دستگاه ها و داشتن قاضي كافي، كيفي و تخصصي بود.

 



نگراني واشنگتن و تل آويو از منزوي شدن جبهه حريري در لبنان

سرويس خارجي-
به رغم رايزني هاي نخست وزير جديد لبنان براي سرعت بخشيدن به تشكيل كابينه، سعدالدين حريري از حضور در دولت جديد انصراف داد.
نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان همچنان بر ادامه تلاش هايش براي تشكيل دولت جديد تاكيد دارد، اين درشرايطي است كه سعدالدين حريري نخست وزير سابق لبنان اعلام كرد كه اگر شرايط پيشنهادي درگروه 14مارس مورد موافقت قرارنگيرد در دولت جديد شركت نخواهد كرد.
اين درحالي است كه ميقاتي اظهارداشت كه خواستار تشكيل كابينه اي با حضور همه احزاب و گروه هاي سياسي است و تلاش مي كند بين گروه هاي لبناني توافق و اتحاد ايجاد كند.
نخست وزير جديد لبنان همچنين گفت: با امكاناتي كه دراختيار دارد تمام تلاش خود را براي جمع كردن افراد از گروه هاي مختلف انجام خواهد داد. وي تصريح كرد: اگر فراكسيون المستقبل و ساير احزاب 14مارس از مشاركت در دولت امتناع كنند دولتي تكنوكرات بدون حضور آنها تشكيل خواهد داد كه با همه جريان هاي سياسي رابطه خوبي داشته باشد.
گفتني است جريان المستقبل اعلام كرد كه شرط حضور در دولت جديد حمايت دولت از دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان است.
اين درحالي است كه شخصيت هاي سياسي و نمايندگان پارلمان لبنان شرايط گروه حريري براي شركت در دولت جديد را غيرعملي و غير دموكراتيك ارزيابي كردند.
سليم سلهب از نمايندگان وابسته به گروه 8 مارس درپارلمان لبنان دراين باره گفت: بعيد است ميقاتي اين شرط ها را بپذيرد چرا كه غير عملي است.
سلهب هشدار داد لبنان نمي تواند بيش از اين اختلافات را تحمل كند و وجود ميقاتي بهترين شخص براي توافق ميان گروه هاي 14مارس و 8مارس است.
«وليد بركات» دبيركل حزب دموكرات لبنان نيز گفت : شرايط گروه حريري به معناي ناديده گرفتن خواسته هاي وزيران 8 مارس است و مسلماً اين توقع امكان پذير نيست. درهمين رابطه روزنامه صهيونيستي ها آرتص به نقل از منابع ارشد سياسي در تل آويو نوشت: بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل با كاخ سفيد تماس داشته و درگفت وگو با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا از وي خواسته حمايت خود را از جبهه سعدالدين حريري افزايش دهد.
نتانياهو دراين مكالمه تلفني نسبت به تسلط حزب الله بر لبنان هشدارداده و از انزواي جريان طرفدار غرب انتقاد كرده است.

 



پاسخ موسسه ابرارمعاصر و توضيح كيهان

«موسسه فرهنگي مطالعات و تحقيقات بين المللي ابرار معاصر تهران» توضيحاتي را پيرامون قسمت اول سلسله مقالات «بازخواني نقش خاتمي در فتنه 1388» ارائه كرده است كه اين جوابيه را همراه با توضيح روزنامه كيهان مي خوانيد:
به دنبال درج مطلبي در صفحه 14 روزنامه كيهان مورخ يك شنبه 3 بهمن 1389 تحت عنوان «الگويي براي كودتاي سبز» به قلم سيدياسر جبرائيلي، لازم ديده شد توضيحي در مورد بخشي از اين مطلب داده شود.
در مطلب مذكور از كتاب «افسانه انقلاب هاي رنگي» چاپ موسسه مطالعات و تحقيقات بين المللي ابرار معاصر تهران، به عنوان «مرجع طيف موسوم به اصلاح طلبان براي طراحي پروژه كودتاي سبز» نام برده شده كه ضروري است جهت روشن شدن موضوع توضيحاتي در رابطه با جايگاه موسسه تهران و دليل انتشار اين كتاب داده شود.
موسسه مطالعات و تحقيقات بين المللي ابرار معاصر تهران اگر نگوئيم نخستين، قطعاً يكي از پيشروترين مراكز پژوهشي كشور در حوزه مطالعات مرتبط با جنگ نرم مي باشد كه از سال ها پيش در چارچوب رهنمودهاي مقام معظم رهبري، پژوهش و تحقيق در اين حوزه را در دستور كار خود قرار داده است. تهيه و انتشار شمار زيادي از كتاب ها، بولتن ها و گزارشات مرتبط، همچنين وجود كارشناسان شناخته شده حوزه جنگ نرم و كسب نشان ها، جوايز و افتخارات فراوان در اين حوزه از همايش ها و نشست هاي مختلف، همگي نشان از ولايت مداري و پايبندي اين موسسه به ارزش هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران دارد.
به هر حال، كتاب «افسانه انقلاب هاي رنگي» در سال 1384 با همكاري تيمي از اساتيد مطرح روابط بين الملل در «برنامه اوراسياي مركزي» وابسته به مركز «مطالعات عالي بين المللي» دانشگاه تهران (و نه تنها فردي كه در مطلب منتشره از سوي روزنامه كيهان به آن اشاره شده)، به رشته تحرير درآمد و موسسه تهران نيز صرفاً به جهت آشناسازي فضاي كارشناسي كشور با موضوعي كه در آن زمان خلأ اطلاعاتي و آگاهي اندكي نسبت به ماهيت آن در كشور وجود داشت، مبادرت به چاپ و انتشار آن نمود.
به باور ما، كتاب مذكور نه تنها اساساً نگاهي علمي به مسائل و تحولات منطقه اوراسيا داشته، بلكه به دنبال ايجاد شناخت درست از اين منطقه و تحولات آن با هدف پي ريزي سياست هاي مناسب از سوي سياست گذاران كشورمان در قبال كشورهاي اين منطقه بوده است.
متاسفانه، نويسنده مطلب منتشره در آن روزنامه محترم، بدون توجه به محتواي كتاب و همچنين سوابق مطالعاتي و انتشاراتي ناشر، صرفاً به بيان ادعايي بي پايه و غيرمستند پرداخته كه جداً جاي تاسف دارد.
توضيح كيهان: 1-در مقاله «بازخواني نقش خاتمي در فتنه 1388» از «الهه كولايي» به عنوان گردآورنده كتاب «افسانه انقلاب هاي رنگي» ياد شده است و نويسنده مقاله با نقد و بررسي لايه هاي پنهان انتشار اين كتاب و يادآوري نقش چهره هايي مانند كولايي در ماجراي فتنه 88، تحليلي از ماهيت اصلي فعاليتهاي به ظاهر علمي اصلاح طلبان براي تئوريزه كردن «كودتاي مخملي» ارائه داده است. چنانكه به شناسنامه كتاب كه توسط «موسسه ابرار معاصر تهران» منتشر شده نيز رجوع گردد، از خانم كولايي به عنوان «گردآورنده» ياد شده است. بنابراين، نقش اصلي و محوري اين عضو مركزيت حزب مشاركت و از فعالان فتنه آمريكايي- اسرائيلي در انتشار كتاب مذكور قابل انكار نيست.
2- ادبيات سياسي به كار رفته در تحرير كتاب و خصوصا مقدمه توجيهي آن، ادبياتي منطبق با كليدواژه هاي تئوريسين هاي كودتاي مخملي است؛ خصوصا اينكه در صفحه 8 مقدمه از كودتاهاي رنگي در كشورهاي گرجستان، اوكراين و... به عنوان «تغيير مسالمت آميز حاكمان اين كشورها» ياد مي شود. اين ادبيات، حاوي يك جهت گيري ايدئولوژيك است و راه به تحليل هاي نظام ليبرال سرمايه داري از فرآيند كودتاهاي مخملي مي برد.
3- رويكرد نويسنده كيهان، بازخواني تاريخي روند طراحي پروژه كودتاي مخملي در ايران بوده است كه امروز ماهيت اين پروژه و عوامل موثر در پيشبرد آن براي ايرانيان فاش شده است. همانگونه كه پيش از اين بارها در نوشتارهاي تحليلي و مقالات كيهان اشاره شده، راهبرد جريان فتنه سبز و حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري 1388 برگرفته از فرمول هاي شناخته شده سرويس هاي جاسوسي غرب و كانون هاي صهيوني- ماسوني است كه پيشينه طراحي آن به 2 دهه قبل بازمي گردد. در اين ميان برخي از فتنه گران در پوشش برنامه هاي دانشگاهي و براي سنجش امكان براندازي نرم در ايران، برگزاري سلسله نشست هايي را در دستور كار گذاشتند كه اكنون ماهيت سياسي اين فعاليتهاي به ظاهر علمي بيش از گذشته آشكار گشته است.
4- روزنامه كيهان در پي نفي فعاليتهاي مطلوب كانونهاي پژوهشي و موسسات علمي كشور نيست و «موسسه ابرار معاصر تهران» را نيز متهم به مشاركت در پروژه كودتاي مخملي نكرده است؛ هرچند نه تنها به كتاب «افسانه انقلاب هاي رنگي»، بلكه به كتاب هاي ديگر اين موسسه مانند «دانشنامه نخبگان» انتقادات جدي دارد و از رهگذر بازخواني دقيق اين كتب، معتقد است كه ترويج ادبيات استعماري سكولار در آنها موج مي زند كه در صورت لزوم، «كيهان» آماده انتشار مستندات و پژوهشهاي خود مي باشد.
5- و بالاخره اينكه عليرغم انتقادات جدي مذكور، آنچه كه مديرعامل «موسسه ابرار معاصر تهران» در جوابيه خود آورده اند را به فال نيك مي گيريم و اميدواريم از اين پس همه آثار اين موسسه به سوي همخواني با الگوي مطلوب علوم انساني اسلامي سوق يابد و مانند كتابهاي فوق حاوي شيفتگي نسبت به تحليل هاي آكادميسين هاي سكولار نباشد. معتقديم كه اين تعاملات انتقادي سبب عرضه ديدگاههاي مختلف به جامعه خواهد شد و بايد انتقادات دلسوزانه رسانه ها را برتابيد، نه آنكه تاسف خورد!

 



بازخواني نقش خاتمي در فتنه 88 ـ بخش هفتم

همگرايي خاتمي با خاندان پهلوي
سيد ياسر جبرائيلي

وقتي موعد پخش اعترافات بازداشت شدگان مرتبط با فتنه فرا رسيد، «محمدعلي ابطحي» عضو مجمع روحانيون مبارز پشت تريبون دادگاه رفت و هر آنچه خاتمي در اين مدت كوشيده بود پوشيده بدارد، عيان ساخت. او رفتارهاي ميرحسين موسوي و محمد خاتمي را عامل اغتشاشات پس از انتخابات عنوان كرد. ابطحي در ادامه صحبت هايش از يك مثلث حامي تقلب سخن به ميان آورد كه اضلاع آن را خاتمي، هاشمي رفسنجاني و موسوي تشكيل مي دادند. او گفت: «خاتمي فضاي جامعه را مي شناخت، وي اقتدار نظامي، انتظامي و مقام معظم رهبري كه در جايگاه والايي قرار دارند را مي شناخت و با توجه به اينكه وي نسبت به اين موضوعات شناخت داشت، اين يك نوع خيانت است كه از موسوي در موضوع تقلب حمايت كرد... پس از انتخابات در جلسه مشتركي هاشمي رفسنجاني، موسوي و خاتمي با يكديگر هم قسم شدند كه پشت يكديگر را خالي نكنند و بنده نمي دانم كه اين تنها نگذاشتن و ياري كردن يكديگر پس از 11ميليون فاصله راي براي چه بود.» 1
خاتمي بلافاصله در واكنش به سخنان ابطحي، با نمايشي خواندن دادگاه متهمان، اعترافات مطرح شده را فاقد اعتبار عنوان كرد. 2
دو روز بعد از اين رويداد، روزنامه الجزيره چاپ عربستان سعودي در گزارشي نوشت: «اعترافات اخير محمدعلي ابطحي از چهره هاي شاخص جريان اصلاحات و از دستگيرشدگان حوادث اخير تهران، سيدمحمد خاتمي را به فكر پناهنده شدن به يك كشور اروپايي انداخته است. خاتمي قصد دارد با هدف تشكيل جبهه اي متشكل از جريان هاي سياسي مخالف دولت و حكومت ايران به زودي راهي يكي از كشورهاي اروپايي شود.» 3
اگرچه خاتمي واكنشي به اين گزارش كه در رسانه هاي داخلي نيز منعكس شد نداد، اما ماهها بعد خبرگزاري فارس از ممنوع الخروج بودن خاتمي خبر داد كه يكي از اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس اين خبر را بعيد ندانست و در عين حال خواستار ممنوع الخروج شدن خاتمي شد. 4 (پاييز 88 وقتي همسر و فرزندان خاتمي از ايران و آمريكا و انگليس در تركيه گردهم آمدند و از خاتمي در آن جمع خبري نشد، شايعه ممنوع الخروج بودن خاتمي مهر تاييد خورد).
اواخر مردادماه 1388 «رضا پهلوي» (فرزند شاه مخلوع ايران) كه با هفته نامه آلماني اشپيگل گفت وگو مي كرد، از اينكه خاتمي و هاشمي در مسير درست حركت مي كنند، ابراز خوشحالي كرد و گفت: «من اميدوارم كه آنها به شكل صريح تري انتقادات خود را نه تنها نسبت به تصميمات رهبري، بلكه به تمام نظام ابراز كنند. به عنوان مخالف سياسي رژيم روحانيون در ايران فعال بوده و با اصلاح طلبان و معترضين در تماس هستم.» 5 خاتمي واكنشي نسبت به اين مصاحبه نشان نداد و سكوت كرد تا نشان دهد حتي با خاندان پهلوي نيز حاضر به مرزبندي نيست.
افشاگري هاي دلسوزان درباره اهداف پشت پرده مدعيان تقلب و همچنين روشنگري سيستم انتخاباتي درباره راي گيري 22 خرداد، رفته رفته كساني را كه به ميرحسين راي داده و ادعاي دروغ او درباره تقلب را پذيرفته بودند، قانع كرد كه اين ادعا دروغ بوده است. همين اقناع عمومي و ريزش بدنه جريان فتنه باعث شد ستاد انقلاب مخملي در پيشبرد يكي از بنيادي ترين ضرورت هاي كودتاي مخملي يعني حفظ حاميان در كف خيابانها ناكام بماند. شهريورماه 88 سردار جعفري، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، طي سخناني به نقش خاتمي در حوادث پس از انتخابات پرداخت و گفت: آقاي ابطحي در اعترافات خود مي گويد: خاتمي و ]ابوالفضل[ فاتح و مهدي هاشمي رفسنجاني مي گفتند كه «برنده شدن در اين انتخابات خيلي با انتخابات گذشته فرق مي كند. در اين صورت جريان اصولگرا و رهبر ديگر نمي توانند سرشان را بلند كنند و اين معناي يكسره كردن كار است.» يعني رسيدن به يك نظام با ولايت فقيه بسيار ضعيف شده يا بدون ولايت فقيه جا بيفتد. اعتراضات در انتخابات كاملا برنامه ريزي شده بود.
سردار جعفري در بخش ديگري از سخنراني خود به سخنان منتشر نشده خاتمي در بهمن 87 اشاره كرد كه مي گويد: «اگر در اين انتخابات ]دهم[ احمدي نژاد سقوط كند، عملا رهبري حذف مي شود، اگر به هر قيمتي و به هر شكلي اصلاحات دوباره به قوه اجرايي بازگردد، ديگر رهبري اقتداري در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصولگرايي به معناي پايان اقتدار رهبري تلقي مي شود و با شكست اصولگرايان بايد قدرت رهبري را مهار كرد.» 6 خاتمي در واكنش به سخنان سردار جعفري بدون تكذيب سخناني كه جعفري به او نسبت داده بود، گفت: «عده اي براي مقابله با ليبراليسم به فاشيسم پناه مي برند.» 7
البته مجمع روحانيون مبارز با صدور بيانيه اي به يك تكذيب كلي اكتفاء كرد و فرمانده سپاه را به گفتن «دروغي بزرگ» در مورد محمد خاتمي متهم ساخت و از «مدعي العموم» خواست تا عكس العمل مناسبي به اين «اتهام و دروغ پردازي» نشان دهد؛ اما نه مجمع و نه شخص خاتمي هيچ گاه رسماً حاضر به طرح شكايت از سردار جعفري نشدند! چرا كه مي دانستند فرمانده سپاه اسناد سخنانش را با خود به دادگاه مي آورد و باعث بي آبرويي بيش از پيش خاتمي و افشاي زواياي جديدي از پروژه كودتاي مخملي خواهد شد.
15 مهر ماه پس از آزادي «سعيد حجاريان» از زندان، خاتمي به ديدار او رفت كه برخي تحليلگران سياسي هدف از اين ديدار را اعمال فشار بر حجاريان براي پس گرفتن اعترافات خود مبني بر پروژه القاي تقلب تفسير كردند. اما به هر صورت، رسانه ها خبري درباره حرفي كه حجاريان متناقض با اعترافات خود زده باشد، منتشر نكردند. محمدعلي ابطحي نيز پس از خروج از زندان از اعترافات خود عقب نشيني نكرد. خاتمي وقتي در آذر ماه 88 به ديدار او رفت، از ابطحي اين سخنان را شنيد كه «نبايد از فرض محال تقلب سخن مي رانديم.»8
در فاصله مهر ماه 88 تا نهم دي ماه 88 كه اعتراضات هواداران موسوي به طور پراكنده ادامه داشت و هر روز كاهش مي يافت، موسوي به مناسبت هاي مختلف با صدور بيانيه بر ادامه راهي كه آغاز كرده بود، پافشاري مي كرد. در اين مدت، حوادث بسياري رخ داد كه خاتمي درباره اكثر آنها موضع خاصي نگرفت. در اين دوره، حاميان موسوي مسجد لولاگر واقع در خيابان آذربايجان تهران را به آتش كشيدند تا نشان دهند با چه چيزي مشكل دارند و در پي چه هستند، اما ماجرا به اينجا ختم نشد و افراطيون در تجمعات غيرقانوني كه برگزار مي كردند، سراغ مباني جمهوري اسلامي نيز رفتند و با شعار «جمهوري ايراني» در مقابل «جمهوري اسلامي» خواسته خود را در حذف اسلام از نظام سياسي ايران علني كردند. اهانت به عكس امام خميني(ره)، روزه خواري علني در نمازجمعه قبل از روز قدس به امامت هاشمي رفسنجاني نيز از ديگر تحركات ساختارشكنانه عوامل فتنه 88 بود. خاتمي ترجيح داد در برابر همه اين رويدادها سكوت اختيار كند و بيانيه اي در محكوميت اهانت به مقدسات و مسلمات دين اسلام صادر نكرد!
اين دست ساختارشكني ها باعث شد رفته رفته ماهيت گروهك موسوم به «جنبش سبز» براي مردم روشن شود و در نتيجه، ضمن اينكه تجمعات هواداران موسوي به جمع هاي چند ده نفري تقليل يافت، برخي از چهره هاي مطرحي كه در جريان انتخابات از موسوي حمايت كرده بودند، در مقابل او ايستادند و موضع گيري كردند. صبر مردم ديگر از ظلمي كه موسوي و حاميانش در حق ايران و اسلام روا مي داشتند به سر آمده بود، تا اينكه ظهر عاشوراي 88 فرا رسيد و جمعي ديگر از اراذل و اوباش كه خود را جنبش سبز مي ناميدند، از فرصت غيبت مردم به دليل حضور در مراسم عزاداري اباعبدالله بهره جسته و با حضور در خيابان ها، شروع به تخريب اموال عمومي كردند. آنان سوت و كف زنان و با سر دادن شعارهايي چون «مرگ بر جمهوري اسلامي»، «مرگ بر ولايت فقيه»، «يا حسين، ميرحسين» و... به عزاداران حسيني نيز كه در حال اقامه نماز ظهر عاشورا بودند، حمله ور شده و به سوي نمازگزاران سنگ پراكني كردند. همين اهانت ها باعث شد مردم ابتدا روز هفتم دي در شهر قم و سپس روز نهم دي در سراسر كشور به صورت خودجوش به خيابان ها آمدند، عليه فتنه گران موسوم به جنبش سبز شعار دادند و ضمن تجديد بيعت با رهبر و نظام اسلامي، خواستار محاكمه سران فتنه شدند. در اين راهپيمايي ده ها ميليوني، بسيار بودند كساني كه با شهامت در مقابل دوربين رسانه ها قرار گرفته و گفتند كه به موسوي راي داده اند، اما حال به ماهيت اين جريان پي برده و عليه فتنه سبز به خيابان آمده اند. حماسه بي نظير 9 دي با حضور چند ده ميليوني مردم، ميخ آخر به تابوت فتنه 88 بود.
با برگزاري اين راهپيمايي مردمي در حمايت از نظام، تقريباً اين نكته براي همه جريان هاي سياسي و اجتماعي روشن شد كه جنبش موسوم به سبز به سبب ماهيت ضد ديني و عملكرد انحرافي خود كاملاً از عرصه سياسي- اجتماعي ايران حذف شده است؛ تا جايي كه روزنامه آمريكايي «نيويورك تايمز» به صراحت نوشت: «با به حاشيه رانده شدن ميرحسين موسوي چه كسي قرار است جنبش را رهبري كند؟ شكي نيست كه اكبر هاشمي رفسنجاني چنين نقشي را ايفا نخواهد كرد. البته او يك سياستمدار زبردست است، اما آقاي رفسنجاني در سال2005 در رقابت با محمود احمدي نژاد براي مقام رياست جمهوري شكست خورد و براي ساقط كردن نظامي كه خود او از بنيانگذاران آن است هيچ علاقه اي ندارد. محمد خاتمي نيز نخواهد توانست چنين حركتي را رهبري كند.»9
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- همان، 10/5/1388
2- سايت رسمي خاتمي، 10/5/1388
3- خبرگزاري جمهوري اسلامي، 12/5/1388
4- همان، 13/5/1388 (جواد كريمي)
5- خبرگزاري فارس به نقل از اشپيگل، 24/5/1388
6- پايگاه خبري تحليلي سحر، 11/6/1388
7- روزنامه سرمايه، 14/6/1388
8- خبرگزاري فارس، 16/9/1388
9- نيويورك تايمز، 6/1/2010

 



تا ملاقات خدا -3 ضرورت شناخت ارزش عمر

يا أيّها ال نسان نّك كاد ح لي ربّ ك كدحاً فملاق يه
قبلا گفته شد: اين عالم يكپارچه حركت است و انسان هم به عنوان جزئي از اين عالم پيش مي رود پس انسان هم هميشه در حركت است. اين حركت به سوي يك حقيقت جريان دارد و آن خداي متعال است:و أنّ لي ربّ ك المنتهي(1). نّا ل لّه و نّا ليه راج عون(2) اما اين سؤال باقي مي ماند كه حركت به سوي خدا يعني چه؟! مگر خدا همه جا حضور ندارد: فأينما تولّوا فثمّ وجه اللّه(3) در پاسخ بايد گفت: قرآن، اين جهان را عالم حجاب و ظاهر مي داند كه بسياري از حقايق در آن كامل و شفاف درك نمي شود ولي در جهان ديگر پرده ها برداشته مي شود: يوم تبلي السّرائ ر(4) در آن روز ديگر هيچ كس شكي درباره هيچ حقيقتي ندارد و در نتيجه حضور خدا را همه، آشكارا درك مي كنند و مي فهمند كه سر و كارشان فقط با خدا است. هيچ كس بي اذن خدا نمي تواند كاري انجام دهد و حتي سخن بگويد: لا يتكلّمون لاّ من أذ ن له الرّحمن و قال صواباً(5) حتي كساني جرأت مي يابند و از شدت رنج و عذاب مي خواهند سخن بگويند، ولي به آن ها گفته مي شود: اخسؤا ف يها و لا تكلّ مون (6) آن جا عالمي است كه سلطنت فقط از آن خدا استك الملك يومئ ذ ل لّه (7) در آن روز مانند كسي هستيم كه از جايي حركت كرده و در آن جا با خدا ملاقات نموده است. ملاقات با خدا به اين اعتبار است. پس بنابر يك احتمال منظور از حركت همراه با رنج و زحمت به سوي خدا كه در آيه شريفه اشاره شده اين است كه اين جهان، عالم حركت است و در اين جا انسان، حضور خدا را درك نمي كند و بايد با برهان و يا ادله تعبدي بپذيرد كه خدا همه جا حضور دارد. در حالي كه در جهان ديگر، خدا را شهود مي كند. ولي اين احتمال با تعبير «كادح» چندان سازگار نيست زيرا حركت جوهري، رنج و زحمتي ندارد و حتي انسان متوجه نمي شود كه چنين حركتي هست بلكه بايد با دقت و برهان ثابت كرد كه چنين حركتي وجود دارد.
حركت معنوي انسان به سوي خدا
از ديدگاه برخي عارفان بلند مرتبه، منظور آيه بالا اين است كه انسان با يك سير معنوي به سوي خدا در حركت است و مي تواند به لقاي الهي نايل شود. غير از حركت جبري راسم زمان، حركت هاي ديگري هم وجود دارد كه ارادي است. يك سلسله حركت هاي ارادي نفساني داريم كه براي خود روح انسان است. منظور اين عارفان، حركت طبيعي و تكويني راسم زمان نيست كه همه موجودات در آن شريك هستند بلكه حركتي است مخصوص اولياي خدا كه نخست مقصد خود را تعيين مي كنند و با دل كندن از همه چيز فقط به او دل مي سپرند و هر روز از عمر خود را گامي به سوي محبوب خويش تلقي مي كنند روزي هم به لقاي او نايل خواهند شد. اما اين احتمال هم با ظاهر آيه سازگار نيست زيرا تعبير يا أيّها ال نسان همه انسان ها را در بر مي گيرد و شامل كفار و معاندين وگردنكشان هم مي شود، درحالي كه آنان حتي از شنيدن اسم خدا بيزار هستند. اگر دليل قطعي داشتيم، مي توانستيم بگوييم: مراد از انسان در اين آيه شخص يا اشخاص خاصي ـ مانند اميرمؤمنان(ع)، يا ساير اولياي خدا است: ولي ظاهر لفظ چنين چيزي را نمي رساند. بويژه سياق سوره و آيات بعد چندان با اين معنا سازگار نيست: فأمّا من أوت ي ك تابه ب يم ين ه فسوف يحاسب ح ساباً يس يراً و ينقل ب لي أهل ه مسروراً و أمّا من أوت ي ك تابه وراء ظهر ه فسوف يدعوا ثبوراً و يصلي سع يراً نّه كان ف ي أهل ه مسروراً نّه ظنّ أن لن يحور بلي نّ ربّه كان ب ه بص يراً(8)پس از ورود به آن عالم و ملاقات با خدا، مردم دو دسته مي شوند و نامه هاي اعمال به آن ها داده مي شود نامه هاي اعمال برخي به دست راست آنان و بعضي ديگر از پشت سر به آن ها داده مي شود ـ بر اساس بعضي آيات به دست چپشان داده مي شود ـ و با نامه اعمال روشن مي كند كه سمت و سوي حركت اين ها كجا است. آنان كه نامه اعمال به دست راستشان داده شده، به آساني به حسابشان رسيدگي مي شود و با شادماني نزد كسان خود برمي گردند، ولي كساني كه كتاب خود را از پشت سر و يا با دست چپ دريافت مي كنند، با ديدن آن فرياد برمي آورند كه: واي بر ما، اما انساني كه نامه عملش را به دست راست او مي دهند، در دنيا به لذت و شادماني مشغول نبوده و در انديشه رسيدن به هدف بوده است و پس از رسيدن به آن احساس شادماني مي كند، در حالي كه آن ديگري در دنيا خيلي شاد و خرم زندگي مي كرد: نّه كان ف ي أهل ه مسروراً و نگران نبوده كه چه خواهد شد، مكافات سوء استفاده از بيت المال و دست اندازي به حقوق مردم و ايتام چه خواهد شد: نّه ظنّ أن لن يحور او گمان مي كرد كه حساب و كتابي در كار نيست، ولي هنگامي كه مي بيند حساب و كتاب جدي است، صدايش بلند مي شود كه: هلاك شدم، سپس هلاكت را به رأي العين مي بيند و او را در آتش شعله ور مي اندازند.
دودسته بودن انسانها در قيامت
پس انسان ها دو گونه اند: گروه اول كساني هستند كه در دنيا هدفشان شادي و شادماني است و گروه دوم كساني هستند كه همّشان در دنيا انجام وظيفه است. شادي، غم، راحتي و سختي، براي آن ها چندان تفاوتي نمي كند. فقط از سرانجام كار و حساب قيامت نگران هستند و در قيامت، به حساب اين ها به آساني رسيدگي مي شود:يحاسب ح ساباً يس يراً چنين كسي نامه اعمالش را به ديگران نشان مي دهد و مي گويد: هاؤم اقرؤا ك تاب يه(9)بياييد ببينيد نامه اعمال من چه قدر درخشان و افتخارآميز است: وينقل ب لي أهل ه مسروراً تازه شادماني اش آغاز مي شود و الي الابد در ميان دوستان و خانواده اش مسرور زندگي خواهد كرد. بنابراين، ملاقات مذكور در عالم قيامت است كه بعد از آن ملاقات، نامه هاي اعمال به افراد داده مي شود. اين ملاقات به مؤمنين هم اختصاص ندارد احتمال سوم اين است كه منظور از رنج و زحمتي كه از تعبير كدح استفاده مي شود، رنجي است كه در حركات اختياري وجود دارد، تلاش هايي كه براي رفع نيازهاي مادي، روحي و رواني، به دست آوردن مصالح و پرهيز از مفاسد انجام مي دهيم، همه حركاتي است كه انسان با اراده و اختيار خود انجام مي دهد و در هر مقطعي هدفي دارد. هيچ كدام از اين ها هم بي زحمت نيست: لقد خلقنا ال نسان ف ي كبد(10). انسان اين زحمت ها را تحمل مي كند غافل از اين كه حركت هاي او در يك بستر زماني صورت مي پذيرد كه از آن حركت اصلي و تكويني طبيعت سرچشمه مي گيرد. در قافله اي كه به سوي هدفي از پيش تعيين شده حركت مي كند و او از آن هدف غافل است، كس ديگري اين قافله را به حركت درآورده است و او نمي تواند از آن خارج شود، اين اختياراتش هم بايد در بستر همان حركت طبيعي انجام بگيرد. بايد در جهاني زندگي كند كه ثبات ندارد اگر عالم ثابت بود، مؤمن براي هميشه مؤمن و كافر تا پايان عمر كافر مي ماند. اين عالم به گزاف آفريده نشده است، بلكه آن را ديگري تدبير مي كند و به سوي مقصد خاصي حركت مي دهد. خدا از اين آفرينش هدفي دارد.
تلاش انسان براي اهداف ويژه
انسان ها بايد به نزد خدا بازگردند و در سايه كمالاتي كه با اختيار خود كسب كرده اند، فيض بيش تري از پروردگار دريافت كنند پس منظور از كدح انسان حركت جوهري اصل طبيعت نيست زيرا لفظ «كادح» به اين معنا است كه تو براي رسيدن به اهداف ويژه اي در حال تلاش هستي، رنج و زحمت براي اين حركت هاي ارادي است. حركت طبيعي و تكويني كه رنج و زحمتي ندارد، خود به خود پيش مي رود و هيچ كس هم نمي تواند جلوي آن را بگيرد. اما حركت هاي ارادي بر بستر حركت طبيعي شكل مي گيرد كه يك هدف نهايي دارد و آن رسيدن به عالمي است كه در آن جا حضور خدا درك مي شود و اين يعني ملاقات با پروردگار. پس بنابر احتمال سوم، منظور از كدح نه آن حركت يكنواخت طبيعت است و نه آن حركتي كه ويژه اولياي خداست، بلكه حركت هاي اختياري انسان ها براي تحقق اهداف خاص خودشان است، البته اين حركت ها در بستري انجام مي گيرد كه در مجموع به صورت قافله اي در حال حركت، به سوي هدفي ويژه طراحي شده است و به قطاري مي ماند كه به سوي مقصدي در حركت است، در درون آن ممكن است كسي از اين سو به آن سو برود، يا برخلاف جهت قطار حركت كند، ولي در هر صورت اين قطار دارد او را مي برد، او در حال تلاش است و قطار هم راه خودش را به سوي هدف مشخص پي مي گيرد. اين احتمال از آن دو احتمال قوي تر به نظر مي رسد، پس اين آيه مانند بيشتر آيه هاي كوچك مكي، درصدد توجه دادن انسان به جهان آخرت و توجه دادن به اين نكته است كه زندگي دنيوي چندان اصالت ندارد و انسان بايد ببيند مقصدي كه هميشه در آن جا خواهد بود كجاست؟ اين آيات به ما اين حقيقت را گوشزد مي كند كه زندگي ما در اين جهان گذرا و برگشت ناپذير است. هيچ لحظه اي از عمر آدمي برگشت پذير نيست بنابراين وجود اين عمر بسيار ارزشمند است. اگر يك لحظه پيش از رسيدن اجل، به انسان فرصت دهند، ممكن است از گناهانش توبه كند و از كفر به ايمان برگردد، التماس هم مي كند، ولي ملك الموت به او مي گويد: «گذشت! تمام شد. من اجازه ندارم حتي يك لحظه ديگر به تو مهلت دهم.» اگر انسان بينديشد كه هر لحظه ممكن است جناب عزرائيل تشريف بياورند، ارزش عمر خود را خواهد دانست. عمري كه مي تواند از هر لحظه اش بهره ببرد و سعادت ابدي را بدست آورد دراين صورت عمر خويش را صرف چيزهاي بيهوده اي نمي كند كه هيچ فايده اي ندارد، چه رسد به اين كه عذاب ابدي را نيز در پي داشته باشد!
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام عزه)
در دفتر مقام معظم رهبري- قم 1/8/1384
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نجم، 42 (2) بقره، 156 (3) بقره، 115 (4) طارق، 9 و 10 (5 ) نباء، 38
(6) مومنون، 108 (7) حج، 56 (8) انشقاق، 7 تا15 (9) حاقّه، 19 (10) بلد، 4
زلال بصيرت دردهه آخر صفر روزهاي فرد ودرايام ديگر روزهاي پنج شنبه هر هفته منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14